Nyilván, mint az
Esztergomi érsekség
birtoka, ahol már említik a
plébániát 1223-ban, első
plébánosát (Kylianus)
1283-ban név szerint is, - volt temploma… Ez a tatárok,
majd törökök, majd
kuruc labanc küzdelmek során pusztult.
Az 1598-as évben szomorú bejegyzés,
hogy a 3 részből álló Vadkert falu teljesen
elpusztult. 1634-ben mindössze 8
háza volt. 1715-ben 37 magyar és 5 tót
háztartás volt. – Majd az 1789-es
Püspöki látogatás jegyzőkönyve szerint
már a vidék legnagyobb
településévé
fejlődve, kb. 1800 lakója volt.
A török-tatár harcok idején
szétszéledt néhány emberrel egy „vadkerti
származásúnak” tartott ferences atya
vezetésével, Boda Mátyással jöttek
vissza az első új honfoglalók.
1710-ben a Romhányi
csata idején, -
mivel a falut a császári labanc seregek tartották
uralmuk alatt, a harcokban –
talán nem véletlenül égett le a templomunk.
(ugyanakkor ugyanilyen körülmények
között égett le a Turai templom is.)
Újjáépítették az előbb
fakazettás
templomot boltívesen, de amikor kicsinek bizonyult, és
megromlott állaga,
Eszterházy Imre Esztergomi érseksége alatt
épült a ma látható templomunk.
– A korabelei leírások szerint a külső forma
azóta sem változott.
Belsőről a leírások említi az
1789-es Canonica Visitatió, hogy a Főoltáron
Szent András képe. Szent Adalbert, Szent
Miklós, Szent István és Szent
László királyok, szent Katalin és
Borbála
vértanúk képe vette körül.
– A templomnak ezen
kívül még 4 oltára
volt. Szeráfi szent Ferenc, A Boldogságos Szűz, A mennybe
fölvett Boldogságos
Szűz tiszteletére, és Szent István király
tiszteletére.
Mint érdekességet jegyzek meg, hogy
a kuruc-labanc harcok idején Eszterházy Imre Váci
püspök volt, de alig tudott
Vácon a harcok miatt
tartózkodni.
Zágrábi, majd Veszprémi püspökség
után kapta meg az Esztergomi érseki széket,
és ezek után támogatta templomunk
felépítését.
Váci kapocs: a főoltáron lévő 2
vértanú ereklyéjét 1811-ben
Kámánházy László Mihály
váci püspök hitelesítette
és konszekrálta.
Hogy hányszor újították fel,
festették újjá, azt nem jegyzeték föl,
vagy a feljegyzések nem kerültek elő.
De akkor, amikor teljes erővel a
materialista, kommunista elnyomás alatt élt az
egyház, Mindszenty József
esztergomi érsek is börtönben, - ebben a
megfélemlített, „kolhozosított”
faluban 1954-ben festették a mai belsőt, köztük a
Mennyezet mennybe fölvett Boldogasszony
képét is. – Majd 1959-ben – megint csak az
egyházra nézve nehéz időkben, már
nem az Érseki támogatással, hanem az itt
lakó hívek buzgóságával,
adakozásával
kezdte a Festés felújítását
Szabó Lajos esperes, amit Kiss István kanonok
fejezett be, ugyanúgy a Kálvária kápolna
felújítása, a templom szobrainak
felújítását is. – Horváth kanonok
úr az új szembemiséző oltárral,
padlóburkolattal stb.. szépített rajta, de
Néder Géza atya idején újult meg a
teljes tetőszerkezete is az Isten házának. - Mindezek a
hívek és papjaik
templom szeretetének bizonyságai.
2013-ban újra a teljes felújítás
történt, a terep rendezésével, amihez az
Emberi erőforrás Minisztériuma 8
milliót Ft. támogatást adott ugyan, de a
többi 29 milliót Ft-ot a
templom-szerető hívek adták. A Kálvária
teljes felújítása is bizonyság: A
környék „legvallásosabbnak tartott
népének” templom szeretetéről. –
Néhány érdekes adat: 1743-ban, a 275
éve épült templomban 45 keresztelés volt, 11
templomi esküvő. Mindössze 7
temetésről szól az Anyakönyv. (Pedig a
lakosság kb. 1600 körüli volt!)
Sajnos a statisztika ma fordított: a
temetések száma sok (Átlagban 50-60) de a
kereszteléseké (25-30 körül) is, meg
az egyházi házasságkötéseké (10
körül) is kevés.
De ma kb. 3000 magát
katolikusnak
tartó lakója van községünknek.
Kissé módosítva lehetne énekelni.
„Virágos kert vala híres Pannónia… Katolikus
hitnek bő volt szép virága, de
megsötétedett örvendetes napja.. SZVU. 294.)
Vigyázzunk: Nem elég örülni a
szép
templomnak! – Sokszor hangoztatom: „Akkor igazán szép,
amikor a hívek megtöltik
és zeng a kicsik-nagyok imádsága, éneke,
és sokan oda sorakoznak a
gyóntatószékekhez is, főként nagy
ünnepek előtt – meg naponta is engedik, hogy
Jézus a szentáldozásban szívükbe
térve, őket tegye Élő, eleven templomává.
Örüljünk az Esztergomi érsekség
ajándékaként kapott templomnak, -
megbecsülésünk jele,
áldozatkészségünké, hogy
rendben tartjuk, és nem „múzeumi mutogatásra,
hanem Isten dicsőítésére és
lelkünk megszentelő helyeként használjuk.
Isten áldja meg mindazokat, akik 735
éve már hitükkel megszentelik ezt a Vadkerti
földet, és 275 év után is
szeretik, „koptatják” templomunkat.
( 2018.
július András atya, fotó Kristók J)
Ignác,
eredeti nevén Inigo
López de Loyola, 1491-ben született egy baszk nemesi
család sarjaként. Udvari
apródként, később lovagként
ambiciózus tervei voltak, amint későbbi bizalmasai
utalnak rá, bátor volt „a játékban, a nők
körüli forgolódásban, a verekedésben
és a hadakozásban. Megkísértette a test,
és le is győzte”.
Inigo
nem volt hivatásos
katona. A spanyol király felhívására
azonban hadba indult, mint lovag. 1521
pünkösd vasárnapján Pamplona
várának védelmében súlyosan
megsebesült egy
francia ágyúgolyótól. Az egyik lába
azonban rövidebb maradt a másiknál. Hosszú
ideig otthon kellett feküdnie, loyolai kastélyukban.
Olvasnivalót kért, de csak
Jézus élete volt kéznél, és egy
Szentek élete. A sebesült először kedvetlenül
lapozgatta őket, de aztán egyre jobban elámult, s
végül egészen e művek hatása
alá került. Először a szent remeték nagy
vezekléseit és hosszú imádságait
próbálta utánozni. Díszes nemesi
ruháját egy koldus rongyos öltözetével
cserélte fel, és egy Manréza nevű kis város
melletti barlangba vonult vissza,
ahol majdnem egy egész évet töltött. Ez az
időszak először a küzdelem ideje
volt, a már-már kétségekig
fokozódó lelki gyötrődésé,
később pedig a misztikus
átalakulásé.
Itt
született meg a
Lelkigyakorlatos könyv magja, amely később nagy
segítségére volt abban, hogy
társakat verbuválva közelebb vigye Istenhez a
világot.
Sok
terv, tapasztalat,
kudarcélmény után Ignác arra jutott, hogy
tanulnia kell.
Több
mint tíz évet szentelt
a tanulásnak, többek közt Párizsban és
Barcelonában. Gyerekekkel kellett együtt
ülnie az iskolapadban, hogy latinból az elemi ismereteket
elsajátítsa. Közben
azonban nagy figyelmet szentelt az embereknek is.
Mindez
persze nem ment
nehézség nélkül. Apostoli
munkálkodását egyesek gyanakodva
nézték, ezért
többször is az inkvizíció
börtönébe került, de mindig felmentették.
Már
Barcelonában fölébredt
benne a vágy, hogy néhány embert maga
köré gyűjtsön. Azonban csak Párizsban
sikerült neki közösséget kovácsolnia. Az
első társak: François Xavier, Pierre
Favre, Diego Laínez, Simon Rodrigues, Nicolas Bobadilla, Alfonso
Salmerón
voltak. Miután elvégezték nála a
lelkigyakorlatokat, arra a következtetésre
jutottak, hogy „teljesen szakítanak a világgal, és
a szegénység és a kereszt
útjára lépnek. Ideáljuk az apostolok
élete volt.
1534.
augusztus
tizenötödikén közös fogadalommal
pecsételték meg barátságukat
Párizsban. Elhatározták,
hogy segítenek a lelkeknek, és elmennek a
Szentföldre; ha azonban egy éven
belül nem sikerül oda eljutniuk, vagy ha nem maradhatnak
tartósan
Palesztinában, akkor Rómában
felajánlják szolgálataikat a pápának.
Tanulmányaik
befejezése és
papszentelésük után Velencében
várták a lehetőséget, hogy a Szentföldre
induljanak. Ez azonban meghiúsult. Így elmentek
Rómába jelentkezni a pápánál.
Itt
lelkipásztori munkákkal
és lelkigyakorlat adással kezdtek foglalkozni. A
nép nyelvén ők voltak a
„zarándok papok”. Közben vártak a pápa
döntésére: hova is küldi őket? Hosszas
tanácskozás után elhatározták, hogy
közösségüket renddé
alakítják át, amelynek
„Jézus Társasága” lesz a neve. 1540. szeptember
huszonhetedikén elkészült a
Regimini Militantis Ecclesiae című ünnepélyes
dokumentum, amellyel III. Pál pápa
jóváhagyta az új alapítást.
Társai egyhangúlag Ignácot
választották meg első
generálisuknak.
Ignác
jó tíz évig dolgozott
a Rendalkotmányon, ami főleg misztikus imáiból
nőtt ki, de a szabályok
létrehozásában szerepe volt a tapasztalatnak, a
társaival való tanácskozásnak,
más szerzetesrendek tanulmányozásának
és az alapos megfontolásnak is.
Mindemellett
a Rend ügyeinek
intézése is Ignác vállát nyomta. A
Jézus Társasága gyorsan terjedt
Európa-szerte;
Indiában és Távol-Keleten az első jezsuiták
elkezdték a missziós munkát.
Létrejöttek az első jezsuita kollégiumok,
többek közt a Római Kollégium (a mai
Gergely Egyetem).
Ignác
betegeskedései mellett
is fáradhatatlan volt. Egyszer maga is
megállapította: „Harminc esztendő alatt
akár esett, akár fújt, semmi nem tartott vissza
attól, hogy az Isten
szolgálatára tervbe vett munkát
órára pontosan el ne kezdjem”.
1556.
július
harmincegyedikén véget ért Ignác földi
élete. Titkára azt írta, hogy úgy halt
meg, mint bárki más, de műve, a Jézus
Társasága, kb. ezer taggal szilárdan
állt. Ignácot 1622-ben avatták szentté, s
ünnepét a következő évben felvették a
római naptárba.
(fotó:
Kristók J.)
Végtelenül
gazdag a magyar
nyelv, a „hallgatás” a némasággal
egyenértékű, de jelentésében benne rejlik,
hogy mindent hallunk, de nem válaszolunk, nem szólalunk
meg. Ma, a demokrácia
és a szólásszabadság
fénykorában a hallgatás bölcs
erényével egyre ritkábban
találkozunk. Elképesztő mértékű a
fecsegés és a pletyka a mobiltelefonokon és
az interneten, mintha az önmegvalósítás
egyetlen formája lenne a szócséplés, az
érdektelen és felesleges információ
forgalmazása. Szomorú tény, hogy minél
ostobább
valaki, annál több a mondanivalója, az ember sokszor
megrémül, mennyire
nincsenek tisztában sokan az értelmes
kommunikáció elemi szabályaival.
A
rögeszmés közléskényszer
nyilvánvalóan pótcselekvés, vagy
inkább az unaloműzés formája: az emberek
már alig
olvasnak, a másikat meg sem hallhatják, csak
beszélnek. Gondolat alig akad,
csak a folytonos „virtuális jelenlét”
elégedettsége, a létezés
bizonyítéka:
telefonálok, az interneten üzenek, tehát vagyok.
Különösen szánalmas ez a
magatartás többszörösen megbukott politikusok,
közéleti személyiségek
részéről,
akik a megérdemelt hírnév helyett a
hírhedetséget is örömmel
vállalják, ha
ezzel egy pillanatra ismét reflektorfénybe
kerülhetnek, akár a bohóc szerepét
is örömmel fogadva.
A
szavak egyre súlytalanabbá
válnak, a vádaskodások egyre durvábbak
és kíméletlenebbek. A szólás-
és
véleményszabadságból így lesz
trágárság, káromkodás,
butaság és becstelenség,
vagyis a szabadságból szabadosság. A világ
médiaipara lefelé nivellálódik,
vagyis a nézettség, olvasottság és az ezzel
járó hirdetések érdekében
bulvársajtóvá lesz, egymástól
lopkodva az unaloműző híreket, furcsaságokat,
képtelen állításokat és
hazugságokat.
A
természet vagy a
kolostorok csendje egyre kevesebb embert vonz, a lárma, a
„zajszemét” életünk
része lett. A hallgatás a lélekre való
figyelés művészete, a gondolatok
kiérlelésének műhelye. A megfontolt
hallgatás nem jelent beleegyezést abba, ami
rossz, inkább felkészülés a
jóvá alakításra. Nem is a hallgatni arany
óvatos
bölcsessége, hanem a kellő pillanatban való
megszólalás döntése. Jakab apostol
levelében így fogalmaz: „Legyen minden ember
készen a hallgatásra, de
késedelmes a szólásra, késedelmes a
haragra”. Majd később hozzáteszi: „Mert
ahol irigység és önzés honol, ott zűrzavar
van és mindenféle hitványság”.
Az
emberiség nagy részét ma
is az irigység és az önzés mozgatja,
és a tömegkommunikáció jelentős
hányada
ezt az irigységet és önzést szolgálja,
táplálja, mert azoknak akar tetszeni,
akik ezért fizetik. Valóban sátáni az a
módszer, ahogyan a gonosz és a silány
válik értékessé sokak szemében.
Pedig már a Példabeszédek könyvében is
le van
írva: „Még a bolond is, mikor hallgat, bölcsnek
ítéltetik: mikor ajkait
bezárja, eszesnek.” A hallgatás erénye kevesek
adománya nyugtalan századunkban,
de mindig elérkezik az idő, amikor a hallgatagok szava
messzebbre eljut, mint a
rikácsolóké. Így van ez jó papok,
írók, tanítók esetében is:
csöndes igéiket
megőrzik a századok.
(USzSzP)
Nemrég
egyik ismerősömet
látogattam meg otthonában. Sajnos, már
hónapok óta tudjuk, hogy súlyos
betegségben szenved. Hosszasan beszélgettünk
mindennapjairól, arról, hogy a
halál fenyegetése mennyire felkavarta, s hogy
könyvekkel, tévézéssel próbálja
gondolatait a bajokról elterelni.
Búcsúzáskor ígértem neki, hogy
imádkozni
fogok érte, s buzdítottam, hogy próbálja
meg ő is ezt tenni. Vittem neki egy
betegekről szóló kis imafüzetet. De ő csak
legyintett. „Imádkozás!? –mondta –
itt az már nem segít.” Próbáltam meggyőzni,
hogy az imádság a legfőbb erő, hogy
az ima nem „csak” nyugtató (ahogyan ő gondolja), hanem „minden”.
Az az eszköz,
amely helyreállíthatja a kapcsolatot Isten és az
ember között. Teremtő és
teremtett között. Amelynek révén kitisztul a
lelki égbolt és megvilágosodik a
jövő. Ez már a gyógyulás előszobája.
Pár
nap múlva csengett a
telefon, ismerősöm boldogan számolt be róla, hogy
imádkozott a füzetecskéből és
emlékezetből is, hiszen gyermekkorában a
családjában rendszeres volt a közös
imádság. „Nem is gondoltam, hogy tudok imádkozni”
– mondta. Majd elszoruló
hangon hozzátette: „s nem hittem, hogy Isten még
meghallgat engem”.
Emánuel!
Velünk az Isten!
Hallhatjuk és énekeljük a karácsonyi
áhítatban. Isten nem hagyja el az embert
soha, jóllehet az ember néha úgy megy el Isten
mellett, hogy észre sem veszi,
vagy úgy tesz, mintha nem látná meg. És
sokszor elfordítja arcát tőle, mint a
gyerek, aki úgy véli, ha befogja a szemét, őt sem
látják. Levente Péter, a
jeles színész-pedagógus mesélte
gyerekkoráról: egy alkalommal megkérdezte
édesapját, mi az a háromszög a templomban,
melynek közepén egy fekete kör van.
„Isten szeme” – mondta az apja. Mire ő mosolyogva idézte a
tisztelendő bácsit,
aki a hittanórán szokta skandálni: Isten szeme
mindent lát, el ne lopd a
léniát.” De édesapja elmagyarázta neki:
„Isten nem ellenőriz, hanem őriz, fiam!
Hogy ne érezd magad soha egyedül, ha én már
nem leszek, vagy nagyon távol
leszek tőled, mert az Úr mindig veled lesz és őriz
téged…”
(Toldi
Évától)
Július
első vasárnapjának evangéliuma
két csodát kapcsol össze. A történet
azzal kezdődik, hogy a zsinagóga elöljárója,
egy Jairus nevű ember Jézus segítségét
kéri haldokló kislánya miatt. Jézus
elindul,
de útközben egy vérfolyásban szenvedő, őt
megérintő asszony meggyógyul betegségéből.
Mire az elöljáró házába érnek,
a kislány már meghalt, de Jézus
feltámasztja, visszahívja
őt az életbe. A két elbeszélést több
elem összekapcsol. Mindkettőnél nő szerepel,
egy fiatal lány és egy idősebb asszony.
Jelentősége van Jézus érintésének
is. Jairus
ugyanis azt kéri, hogy Jézus tegye kezét
kislányára, érintse meg őt, s ez majd
gyógyulást
fog hozni. Az asszony pedig maga érinti meg az Urat és
szintén gyógyulásában reménykedik.
Közös elem továbbá, hogy az egyik
történetben egy tizenkét esztendős
lányról van
szó, a másikban pedig ugyanennyi ideje szenved
betegségében az asszony. Mindkét
esetben valamilyen leküzdhetetlen akadály szerepel, azaz
olyan élethelyzetek ezek,
ahol az ember már tehetetlen. Jairus a halálán
lévő kislányához hívja Jézust,
tehát
olyan állapotban van gyermeke, amikor ember már aligha
segíthet rajta, majd pedig
ez a határhelyzet tovább fokozódik, még
jobban nyilvánvalóvá válik, amikor
meghozzák
a kislány haláláról a hírt a
szolgák. Az asszony esetében szintén emberileg
kilátástalan
helyzetről van szó, hiszen Márk evangélista
hangsúlyozza, hogy a kellemetlen orvosi
kezelések egyáltalán nem hoztak eredményt a
beteg asszony számára, hiába költötte
rájuk egész vagyonát.
Mindezek
mellett a legfontosabb
közös elem, hogy Jézus a hitre adott
válaszként gyógyít. Jairus így
fejezi ki hitét:
„Halálán van a lányom. Jöjj, tedd rá a
kezedet, hogy meggyógyuljon és éljen!” Ha
nem hinne Jézus gyógyító erejében,
aligha kérne ilyet. Aztán pedig, amikor kislánya
halálhírét hozzák, ő nem tartja
feleslegesnek, hogy az Úr házába fáradjon,
azaz
továbbra is hisz abban, hogy Jézus képes
segíteni. Ezért bátorítja őt Jézus:
„Ne
félj, csak higgy!” Az asszony abban a hitben, abban a
reményben érinti meg Jézus
ruháját, hogy ez az érintés
gyógyulást fog hozni számára. Ha nem hitt
volna erősen
ebben, aligha tett volna ilyet.
Érdemes
észre vennünk a történetekben
a szereplőkre, Jairusra és az asszonyra ható
kétféle erőt. Jairus egyrészt a szolgák
elkeseredett szavát hallja, ami alapján nincs oka
reményre, semmi értelme nincs
annak, hogy Jézus eljöjjön házába.
Másrészt pedig Jézus
bátorítását hallja, aki
szerint a hit csodákra képes. Az asszony esetében
is észrevehető ez a kettős hatás,
de itt nem kimondott szavak, hanem az ő gondolatai
formájában jelentkeznek. Egyrészt
azt gondolja, hogy egyetlen orvos sem tudott rajta segíteni
korábban, tehát nincs
esélye arra, hogy meggyógyuljon, másrészt
pedig nem adja fel a reményt, bízik abban,
hogy Jézus képes vele csodát tenni, s ehhez
elég lesz az is, ha meg tudja őt érinteni.
Mindketten engedik azt, hogy a jó hatás győzzön
bennük és éppen ennek köszönhetően
teljesül vágyuk. A zsinagógai
elöljárót nem tudják lebeszélni a
szolgák arról, hogy
Jézust házába hívja gyermekéhez,
és az asszonyt sem bizonytalanítják el a
korábbi
sikertelenségek és kellemetlen élmények,
bátran, bizalommal, hittel megteszi, amit
elhatározott, amit jónak tart, megérinti
Jézus ruháját.
Életünk
bizonyos helyzeteiben
a hit és a kételkedés, a bizalom és a
tehetetlenség, a bátorság és a
félelem között
őrlődünk. Érdemes mindig Jézust választanunk!
(c)
Horváth István Sándor
Egyik
este a „96” éves, az emeleti fürdőszobában
fürdéshez készülődik, teleereszti a
kádat vízzel. Ahogy az egyik lábát
beleteszi a kádba, megáll, gondolkodik, majd
lekiabál a húgainak:
-
Most nem tudom, hogy kilépek a kádból vagy
belépek a
kádba?!!
A
„94 éves” válaszol:
-
Én azt innen nem tudhatom, mindjárt megyek és
megnézlek! – ezzel elindul a lépcsőn felfelé, de
félúton megáll, gondolkodóba
esik és ő is elkezd kiabálni:
-
Most én felfele megyek vagy lefele?
A
„92 éves” a konyhaasztalnál ül, teázik
és hallgatja a
nővéreit. Rosszallóan ingatja a fejét s
közben megjegyzi, hogy ‘remélem, én
sose leszek ilyen feledékeny’ s hogy nyomatékot is adjon
a dolognak, lekopogja háromszor
alulról felfelé az asztal lapján.
Aztán
felkiabál:
-
Mindjárt felmegyek és segítek rajtatok, csak előbb
kinézek az ajtón, hogy ki kopogott!
(Könyvtári
küldemény)
Vidám
nagymamácskámra gondolok...
pedig gondja az volt, bizony, de sok!
Mégis mosolyát az ég rajzolta
arcára, angyal által csókolva...
Vidám
volt szíve és küzdő lelke,
bajai fölött győzött nevetve..
Sírva-nevetve. Ej, a mindenét! -
megrázta magát, s ment egyre elébb!!
Vidám
teremtés, kit vert az élet...
Ez volt ő, kiről mostan mesélek...
Földöntúli volt felém, mosolya...
ez volt a lelkem minden vigasza...
Vidám
mamácska, taníts engemet,
hogy mint te voltál, én is úgy legyek!
Angyalcsókoddal rajzold arcomat,
s add, hogy reám is mosolyogjanak!!
(Babik
B., fotó: Barák B.)
“Akinek van,
annak még adnak, hogy
bővelkedjék, de akinek nincs, attól még azt is
elveszik, amije van.” (Mt 13,12)
Annyira
fontos Jézusnak ez az igéje, hogy Máté
kétszer is idézi evangéliumában. Világosan kimondja, hogy Isten
máshogy
“gazdálkodik”, mint mi. Számításai mindig
különböznek a mieinktől, például
amikor ugyanazt a bért adja az utolsó óra
munkásának, mint az elsőként munkába
állónak.
Jézus
tanítványainak válaszolt ezekkel a
szavakkal, akik azt kérdezték tőle, miért van az,
hogy velük nyíltan beszél,
másokhoz viszont példabeszédekkel, burkoltan
szól. Jézus a teljes igazságot, a
fényt adta tanítványainak, pontosan azért,
mert követték Őt, mert számukra Ő
volt a minden. Azoknak, akik megnyitják neki
szívüket, akik teljesen készek
arra, hogy befogadják Őt, akik már birtokolják
Jézust, azoknak teljesen
odaajándékozza magát.
Hogy
megértsük ezt a viselkedésmódot,
segítségünkre lehet egy másik, hasonló
ige, Lukács evangéliumából: “Adjatok,
és
akkor ti is kaptok. Jó, tömött, megrázott
és túlcsorduló mértékkel
mérnek
öletekbe.” A két mondatban Jézus logikája
szerint a birtokolni (akinek van,
annak még adnak) ugyanazt jelenti, mint adni (adjatok, és
akkor ti is kaptok).
Biztos
vagyok abban, hogy ezt az evangéliumi
igazságot már te is megtapasztaltad. Vajon amikor
segítettél egy betegnek,
amikor megvigasztaltál valakit, aki szomorkodott, vagy amikor
társa lettél egy
magányos embernek, nem tapasztaltál-e néha olyan
örömöt és békét, amiről nem
tudtad, hogy honnan származik? Ez a szeretet logikája.
Minél teljesebben
ajándékozzuk oda magunkat, annál gazdagabbak
leszünk.
Tehát
akár így is érthetnénk az e havi
igét:
akiben van szeretet, aki szeretetben él, annak Isten megadja azt
a képességet,
hogy még jobban szeressen, és a szeretet
teljességét, hogy olyanná váljon, mint
Ő, aki a Szeretet.
“Akinek van,
annak még adnak, hogy
bővelkedjék, de akinek nincs, attól még azt is
elveszik, amije van.”
Igen,
a szeretet által élünk. Azért
létezünk,
mert szeretünk. Ha nem szeretnénk, nem
élnénk. És minden alkalommal, amikor nem
szeretünk, megszűnünk létezni (“attól
még azt is elveszik, amije van”).
Tehát
nem marad más számunkra, mint hogy
szeressünk, magunkat nem kímélve. Isten csak
így fogja nekünk adni Önmagát, és
minden ajándékát.
Adjunk
először is azoknak, akik körülöttünk
vannak, és legyünk biztosak abban, hogy ha nekik adunk,
akkor Istennek adunk!
Adjunk mindig mindent: egy mosolyt, a megértésünket,
a megbocsátásunkat, azt
hogy meghallgatjuk a másikat; adjuk intelligenciánkat,
készségünket, az
időnket, a tehetségünket, az ötleteinket,
ténykedésünket; adjuk a tapasztalatainkat,
a képességeinket, és osszuk meg másokkal
javainkat, hogy semmi se halmozódjon
föl, hanem minden kézről-kézre járjon! Ha
adunk, megnyitjuk Isten kezét, aki
gondviselő szeretetében túláradó
mértékkel áraszt el bennünket
ajándékaival,
hogy aztán még többet adhassunk és
kaphassunk, és így sok szükséget szenvedő
embertársunkon segíthessünk.
“Akinek van,
annak még adnak, hogy
bővelkedjék, de akinek nincs, attól még azt is
elveszik, amije van.”
A
legnagyobb ajándék, amelyben Jézus
részesíteni akar bennünket: Ő maga. Mindig jelen
akar lenni közöttünk: ez az
élet teljessége, ez az a bőség, amelyben
részesíteni akar bennünket. Jézus
akkor adja magát tanítványainak, ha azok
egyként követik Őt. Ez az életige
tehát emlékeztet minket lelkiségünk
közösségi dimenziójára is. Így is
értelmezhetjük: akik között ott van a
kölcsönös szeretet, akik egységben élnek,
azok megkapják Jézus közöttük lévő
jelenlétét.
Sőt,
még többet is kapunk. Akinek van, mert
szeretetben él és ezért megkapja a
százszorost itt a földön, annak
ráadásként
megadatik majd a jutalom: a Mennyország. És
bőségben lesz.
Akinek
nincs, és a százszorost sem tapasztalja
meg, mert nem él szeretetben, az a jövőben sem
örvendhet mindannak, amit már
itt a földön birtokolt, mert a pokolban nem lesz más,
csak gyötrődés.
Szeressünk
tehát, szeressünk mindenkit!
Szeressünk egészen addig, amíg a másik nem
válaszol erre! Így a szeretet
kölcsönössé válik, és miénk
lesz az élet teljessége.
Chiara Lubich
Köszöntünk
templom, Isten dicső háza,
Jézusunk
lakása, ki népét itt várja.
Áldott
pihenő, hol leszáll a lélek,
örök
frigyszekrénye az Újszövetségnek.
275
éve föl lettél szentelve,
s
az
Úr kegyelme árad a buzgó hívekre.
Azóta
hull a keresztvíz és látunk
násznépet,
s
egykor értünk is itt hangzik a gyászének.
Kit
a bánat letör, kinek fáj a szíve,
minden
bajt, gyászt, gondot csak hozzon el ide.
Akit
meg öröm ér, mindig adjon hálát,
s
mindent megköszönni keresse fel Urát.
Szeresd
a templomot és áldozzál érte,
mint
tették apáink 275 éve.
Legyen
ez a templom a mi sziklánk, várunk,
ahol
erőt kapunk, hogy mindig helyt álljunk.
Legyen
e templomnak áldott minden papja,
igaz,
szent életű jó pásztor, jó atya.
Áldott
legyen benne a hívek serege,
Istenét,
egyházát, pásztorát szeresse.
Szolgáljon
e templom nekik égi útnak,
s
legyen dicsőségül Istennek, az Úrnak!
(Küldte:
Gyné,.)
Az iskola
befejezését követő héten
hittantáborba mentünk. Ebben az évben a lélek
gyümölcseivel ismerkedtünk meg,
melyek a következőek: szeretet, öröm,
békesség, jóság, türelem,
önmegtartóztatás, szelídség,
hűség, kedvesség.
Ági
néni a gyerekeket öt csapatra osztotta, mindegyik
csapatnak egy gyümölcs volt a neve: alma, szilva, körte,
cseresznye és barack.
A csapatok a hét folyamán különböző
feladatokban mérték össze tudásukat,
például sorverseny, szellemi akadályverseny, de
egy színdarabot is be kellett
mutatni a tékozló fiú
történetéből, azt mai környezetbe helyezve -
jókat
nevetünk a csapatok előadásán. Kicsik és
nagyobbak együtt dolgoztak azért, hogy
csapatuk minél sikeresebb legyen. A versenyt végül
az Alma csapat nyerte,
második a Barack, harmadik a Körte csapat lett.
A szerdai
kiránduláson Márianosztrára
mentünk,
megcsodáltuk a kegytemplomot,
végigjártuk az öröm útját a
Kálvárián,
megnéztük a börtönmúzeumot is.
Hazafelé fagyiztunk. A feladatok mellett sok idő
jutott játékra is. Csütörtök
délután kézműveskedtünk, Franciska
nénivel
szappant öntöttünk, a többi segítővel
készíthettünk könyvjelzőt és
hűtőmágnest,
míg Anna nénivel pillangót csináltunk.
Minden nap
más-más évfolyamos gyerekek hoztak
sütit, amit délután együtt ettünk meg,
ebédet a Közösségi Házban kaptunk.
Köszönjük
a sok munkát Ági néninek és a
segítőinek, reméljük jövőre újra
találkozhatunk a táborban.
Valent
Ákos és Réka
Gyermekeim,
egy mese. Jó
Uram, te csodálatos sorsa méltattál, hogy 4-5 kis
csodát bíztál rám és hites
feleségemre! Magokat nevelünk, öntözünk, de
nem mi növelünk.
Semmiből
nőnek valamivé,
senkiből valakivé. Vagy Valakivé? Igen, elvben tudom,
hogy szenteket kell
belőlük nevelnem. Pedig eredetileg szentként jöttek a
világra. Morbid, de ha
nem lenne az, meg kellene ölnöm őket
születésük után, így csak én
kárhoznék el,
ők garantáltan a mennybe kerülnének. De ez
még viccből leírni is bűn, bocsáss
meg. (A professzorom azt mondta egyszer maga elé: „egy jó
poénért eladnánk a
lelkünket is...")
Nem
fogod, hiszen mennyivel
több nagyobb bűnöm van, s azokért sem adtad! Fiad
vére által nem adtad.
Őáltala, aki az egyetlen közöttünk, aki sosem
volt morbid. Nem ölt szóval.
Pedig ha valaki megtehette volna, hát Ő bizony... Amikor azt
mondta, én vagyok,
a főpap szolgái a földre estek a hangjától.
Nem kiabált, mint én a gyerekekkel,
csak a leghétköznapibbat mondta: Én vagyok. Nem
akart morbid lenni. Csak meghalt.
Pedig Ő élet volt. Ő volt az élet.
A
gyerekeimben bontakozik az
élet, s nekem megadtad, hogy láthatom. Sőt! Részt
adtál nekem az életben. Mivel
magaddal egyenrangúnak tartasz, hihetetlenül nehéz
részt adtál.
Egyfelől
bontakoztassam ki
belőlük azt a csodálatos csírát -
szárat - törzset - virágot -
gyümölcsöt, amit
nem láttál meg az elátkozott fügefán.
Hihetetlenül nagy átalakítás!
Másfelől
tartsam meg őket
szentnek, hogy olyanok maradjanak, mint a gyerekek. Hihetetlen be nem
avatkozás...
Ments
meg engem, emelj fel,
mint Mátyás az okos asszonyt: hogy CSAK a Te kegyelmedből
dolgozzak! De abból
aztán nagyon!
Ámen
Volt egyszer egy kisfiú, akinek igen
nehéz természete volt.
Az apja adott neki egy zacskó szöget, hogy mindannyiszor,
amikor elveszíti a
türelmét, vagy veszekszik valakivel, üssön be egy
szöget az udvar végében levő
kerítésbe. Az első napon 37 darab szöget
ütött bele a kerítésbe. Az elkövetkezendő
hetek során megtanult uralkodni magán, és a
kerítésbe beütött szögek száma
napról-napra csökkent: felfedezte, hogy sokkal
könnyebb uralkodni magán, mint a
szögeket beütni a kerítésbe. Végül
elérkezett az a nap, amikor a fiú egyetlen szöget
sem ütött a kerítés fajába. Ekkor
megkereste az apját, és elmesélte neki, hogy
ma egyetlen szöget sem kellett a kerítésbe
ütni. Ekkor az apja azt mondta neki,
hogy minden nap, amikor megőrzi a nyugalmát és senkivel
nem veszik össze, húzzon
ki egy szöget a kerítésből. A napok teltek, amikor;
egy nap a fiú közölte
apjával, hogy már egy szög sincs a
kerítésben. Az apa elkísérte a fiát
a kerítéshez,
és így szólt hozzá:
Édes fiam, te igen becsületre
méltóan viselkedtél, de
nézd csak meg mennyi lyuk van ezen a kerítésen. Ez
már sosem lesz olyan, mint azelőtt.
Amikor összeveszel valakivel, és amikor egy gonosz dolgot
mondasz neki, ugyanolyan
sérüléseket hagysz benne, mint ezek itt a
kerítésen. Belemártasz egy kést egy
emberbe, majd kihúzhatod azt, de a seb örökre ott
marad. Mindegy hányszor is kérsz
bocsánatot, a sérülés ott marad. A szavakkal
okozott seb is olyan, mint egy
fizikai seb.
(Jáki
templom hirdetőtáblájáról)
Brémában
a fiatalkorúak ügyeivel foglalkozó
törvényszéken jelent meg az alábbi
szövegű
plakát, érdemes elgondolkodni rajta.
1.
Adj
meg gyermekednek mindent, amit csak akar, így arra a
meggyőződésre jut majd,
hogy övé az egész világ!
2.
Ha
gyermeked trágár, ízléstelen
kifejezésekkel él, csak nevess rajta, hogy annál
érdekesebbnek tartsa magát.
3.
Semmiféle
vallásos nevelésben ne részesítsd! 18
éves korában majd ő maga választhat,
miben higgyen!
4.
Sose
mondd gyermekednek: „nem jó", „nem helyes"! Ezáltal
esetleg még bűntudata
támadna.
5.
Minden
hibáját, hazugságát igyekezz helyette
elrendezni! Így biztos lesz abban, hogy a
saját vétségeiért is mások felelősek.
6.
Olvasson,
amit csak akar! Evőeszközét viszont gondosan
fertőtlenítsd!
7.
Házassági
perpatvaraitoknak legyen a tanúja! Ha majd elváltok,
legalább nem csodálkozik.
8.
Bármit
megkívánna, adj neki pénzt rá, nehogy
valaha is rádöbbenjen, hogy a pénzért meg
kell dolgozni!
9.
Gondoskodj
arról, hogy minden lehetséges ételt, italt, luxust
megkapjon, különben a
reklámok láttán esetleg depresszióba esik.
10.
Adj
neki mindig igazat, hiszen a szomszédok, a tanárok
és mindenki más is csak
bosszantják és kárát akarják!
11.
Ha
végül haszontalan csibész lesz belőle, mondd el
mindenkinek, nem tehetsz róla,
hiszen mindent megtettél érte.
12.
Készülj
fel időben a rögös, tövises életre!
Ha
a fentieket megtartod, mindenképpen lesz részed benne!
(Jáki
templom hirdetőtáblájáról)
2018.
június 26-án az
Ifjúsági Házban tartotta soron következő
ülését az önkormányzat
képviselő-testülete.
Ezen az ülésen határozat született a
testület második féléves
munkatervéről,
melyről a honlapunkon keresztül vagy a könyvtárban
elhelyezett jegyzőkönyvből
szerezhetünk részletesebb információkat.
Ugyanezen a helyeken mindenki
hozzájuthat az üléseken elhangzottakhoz is.
Mivel
az óvoda megépülése objektív
okok miatt 2019-re áthúzódik,
januártól pedig bölcsődei ellátási
kötelezettsége
van önkormányzatunknak, határoztunk arról,
hogy a szentei Bóbita Bölcsődével
kötöttünk megállapodást a helybeli
bölcsődei igények kielégítésére.
Tájékoztatót
hallhatunk a csapadékvizes
projektre beérkezett kérdések
tárgykörében és a Derék-pataki
víztározó
funkcióváltási beadványával
kapcsolatban is.
Módosításra
került a Nyugat-Nógrád
Családsegítő Szolgálat szerződése, mellyel
a jelenben élő jogi környezetnek
megfelelőség volt a célja. Ugyanekkor került
véleményezésre a Nógrád Megyei
Rendezési terv is.
Egyebek
közt hallhattunk a sportkör
vezetőségében beálló
változásokról, a sportpálya
használatáról, az ipari park
fejlesztés II. ütemére beadott
pályázatunk eredményességéről, a
szeptember
22-én Érsekvadkerten megrendezésre kerülő
MEGYENAPRÓL (most ez lesz a falunap
is egyben), a lomtalanításról, amit
részletesen a községi honlapon olvashatunk
el.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2018. augusztus 27.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Ebben az évben a Szűzanya legnagyobb
ünnepe, Nagyboldogasszony, Aug. 15-e szerdai
napra esik. Reggel 7-kor és este 7
órakor lesz szentmise. Parancsolt ünnep. Igyekezzen
mindenki beosztani idejét,
hogy eljusson a szentmisére.
2./ Augusztus
20-án, hétfőn, Szent István első királyunk
ünnepe. Reggel fél 9-kor lesz
szentmise. – Pusztaberkiben de. fél 11 órakor.
3./A szokásos, évi terményhálaadó
ünnepünk, augusztus 26-án a
Fél
9-es nagymise keretében lesz. – A pusztaberki szentmise
fél 11 órakor.
4./ A
Kálvária búcsúnk szeptember 16-án
lesz.
Szombaton
fél
6-kor keresztúti ájtatosság, majd szentmise a
Kálváriánál.
16-án,
vasárnap a templomból fél 9-kor indul a
körmenet a Kálváriához, majd ott szentmise,
és körmenetileg jövünk vissza.
(természetesen az időjárástól függően)
Pusztaberki
szentmise de. fél 11 órakor
KERESZTELTÜNK:
13.
Hegedűs Vilma (Hegedűs Kornél – Szrenka
Veronika)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
-
Halottaink:
25.
Farkas István (1931)
26.
Pistyúr
István /1959)
27.
Kristóf
Imre László (1953)
1. szerda
-
2. csütörtök - Pistyur János(1941)
szülei, testvérei, apósa, anyósa,
nagyszülei és nászasszonya
3. péntek -
4. szombat
- Zacharné Híves Zsuzsanna, szülei és
nagyszülei
-
Bozsonyik János, szülei, testvérei, apósa,
anyósa 1. évforduló és
hozzátartozók
-
Pásztor János, felesége Antal Ágnes
és hozzátartozók
5. vasárnap - Füle Béláné
Kovács Mária 2. évforduló, a Kovács
és Füle család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Kristók István, felesége Dósa
Erzsébet, sógora Dósa János és
szülők
-
Kristóf Imre 15. évforduló, a család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
6. hétfő -
7. kedd
- Tomis József, felesége Szabó
Erzsébet 10. évforduló,
vejük Holman István, testvére, szüleik,
élő és elhunyt hozzátartozók, valamint
Krizsan István, felesége Szabó Emerencia és
hozzátartozók
8. szerda
- Kocsis Péterné Urbán Erzsébet
és nagyszülők
9. csütörtök - Kovács Ferenc Raduly
Edina jegyesekért
10. péntek - Nagy Ignác,
felesége Vitéz Anna, elhunyt családtagok
-
Kovács János, felesége Paulicsek Erzsébet
és elhunyt családtagok
-
Tomis Jánosné 7. évforduló és
hozzátartozók
11. szombat
- Vitéz István, felesége Csillag
Mária, fiaik János és József,
szülők, nagyszülők
-
Varga Ignác 6. évforduló, szülei,
testvére József, Hogál József,
felesége, 2
gyermekük
-
Pistyúr András, apósa, anyósa és
ifj. Temela József
12. vasárnap - Berta József, felesége Boda
Erzsébet, kisfiuk Tibike lelki üdvéért
-
Vitéz Ferenc, felesége Nagy Erzsébet, szülei,
nagyszülei, testvére
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége Konopás
Mária,
szüleik, testvéreik
13. hétfő -
14. kedd
-
15. szerda
- Nagy Ignác, felesége Vitéz Anna,
szüleik
-
Konopás István, szülei, és a Szlúka
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Hálából
16. csütörtök - Kovácspál János,
felesége Tomis Erzsébet, fiuk János, vejük
Bartók
László élő és elhunyt családtagok
17. péntek - Szabó János,
szülei, testvére, Kaba család eihunyt
tagjaiért
(Alapítványi)
-
-
Jakubecz György, felesége csernák Ilona,
szüleik, testvéreik, élő és elhunyt
hozzátartozók
18. szombat
- Szabó Vince, felesége Kormosói Ilona,
Csillag gyula, Mrekvicska
Ignác, felesége Szabó Margit és szülők
-
Kaba, Molnár, Kristók család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Mrekvicska János, felesége Krizsan Rozália,
gyermekeik, vejük Kovács István,
testvéreik és hozzátartozók
19. vasárnap - Holman József, felesége
Molnár Ilona, Molnár és Holman család
élő
és elhunyt hozzátartozóiért
-
Pénzes Ilona, Péter András, felesége
Verebes Ágnes és hozzátartozók
-
Laczó János, felesége Szrenka Erzsébet 4.
évforduló, fiuk János, szülők,
Fábián
család élő és elhunyt hozzátartozók
20. hétfő -
Vitéz Bálint Percsina Anna jegyesekért
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök - Csabák Jónos, szülei,
anyósa, apósa, élő és elhunyt
hozzátartozók
24. péntek - ifj. Temela József
25. szombat
- Csabák Csaba, nagyszülei, a Gubik és
Csabák család élő és
elhunyt hozzátartozói
-
Pál István, Pál Jánosné és
elhunyt hozzátartozók, valamint Szabó és
Vitéz
család elhunyt tagjaiért
-
Hálából élő családért 30.
házassági évforduló
26. vasárnap - Kaba Antalné Mészáros Anna,
szülei, valamint Krizsan József,
felesége, szüleik, Krizsan és Mészáros
család halottaiért
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna,
szülei, apósa, anyósa, a Boda és a
Csillag család élő és elhunyt tagjaiért
31. péntek - Záhorszki
Ignác, felesége Nagy Erzsébet, szüleik
és testvéreik