„Ne
nézzetek rám borzalommal, ha meghalok:
Az a halott a koporsóban nem én vagyok.
Csak hamu az, elomló televény.
A láng eltűnt. A láng, az voltam én.
(Gárdonyi Géza: Ha meghalok)
A
halottak napja keresztény
ünnep az elhunyt, de az üdvösséget még el
nem nyert, a tisztítótűzben lévő
hívekért. A katolikusok november 2-án
tartják ekkléziológiailag a „szenvedő
egyház” ünnepe, a Mindenszentek november 1-i
főünnepét követő ünnepnap. Ekkor a
küzdő egyház a szenvedő egyházról
emlékezik meg. Ezen a napon sokan gyertyát,
mécsest gyújtanak elhunyt szeretteik
emlékére, és felkeresik a temetőkben
hozzátartozóik sírját.
Magyarországon a halottak napja fokozatosan vált a
katolikus egyház ünnepnapjából, az
elhunytakról való megemlékezés
napjává.
Az
ókori rómaiak őseiket és
hőseiket istenként, félistenként
tisztelték. A holtak tiszteletének szánt,
róluk megemlékező ünnep már az ókori
Rómában is létezett feralia néven. Minden
római család megülte ezt az ünnepet a
kölcsönös szeretet jegyében.
A
holtakról való megemlékezés
az ókereszténység kora óta, a 3.
századtól minden liturgiában
megtalálható volt
a Szentmisében. Az Egyházban először 998-ban
ünnepelték önálló ünnepként
a
Halottak napját. Szent Odiló clunyi bencés
apát kezdeményezése volt, hogy a
mindenszentek napja után, amely az üdvözült
lelkekre emlékezik, emlékezzenek
meg valamennyi elhunyt hívőről is.
Az
ünnep a 11. században
terjedt el széles körben, s a 14. században
vált hivatalossá. A halottak napján
mondott imádság a Halottak olvasója, amely öt
tizedből áll, Jézus öt sebének
emlékezetére. Az elhunyt szeretteinkről való
megemlékezés, az értük való
közbenjárás
a purgatóriumbeli (tisztítótűz)
szenvedéseik enyhítésére katolikus hiten
alapul. Vigasztalást nyújt a hátramaradottaknak,
hogy így tehetnek valamit
elköltözött szeretteikért imával,
vezekléssel, szentmisével. A halottak napi
gyászmisék az örök életről és a
feltámadásról szólnak.
Magyarországon
a két egymást
követő ünnephez kötődő szokások széles
körben élnek a nem katolikusok között
is. A protestánsok régebben nem gyújtottak
gyertyát. Csak a reformáció napján
mentek ki a temetőbe. Mára az ünnepkör a
protestáns magyar közösségeknél
három-
négynaposra bővült, és november elsején
és másodikán is kimennek a sírkertekbe,
és gyertyákat is gyújtanak.
Az
eredetileg katolikus
ünnep és népi hagyományait más
felekezetek is átvették. Így nemcsak a katolikus
hívek ünnepe, hanem a reformáció több
felekezete is ünnepel velünk együtt. Az
evangélikusok és az unitáriusok hivatalosan is
ünnepnek ismerték el ezeket a
napokat. Ugyanabban az időpontban ünnepelnek, mint mi, de nem
tartozik a fő
ünnepek közé. A reformátusok csak a
szokásjog alapján, a templomon kívül
emlékeznek meg az elhunytakról. Az ortodox
kereszténység ünnepi naptárában
több
halottak napja is szerepel. A bizánci szertartásban a
pünkösd előtti szombaton
ünneplik. A halottak napját az anglikán
egyházban nem tartják meg, bár a vallás
bizonyos irányzatai, újra visszaemelték a
megemlékezéseket.
(Net
alapján. Fotó:
ema )
Egyesületünk
2005 szeptemberében alakult
a Füle Béláné vezette nyugdíjas klub
tagjainak a részvételével Réti
Lajosné
kezdeményezésére.
Mellettük
megtalálhatók a fiatalabb korosztály
képviselői
is (sajnos egyre kevesebben), akik szívükön viselik a
népi kultúra
megismerését, hagyományaink
megőrzését, továbbadását.
Az
egyesület létszáma a régebbi 25 főhöz
képest
jelentősen csökkent, jelenleg 16-18 az éneklők
száma. A kóruspróbákat
szerdánként 19 órai kezdettel tartjuk a Petőfi
Sándor Általános Iskola
énektermében,
melyre szeretettel várunk minden érdeklődőt.
Működésünk
során községünkben (nemzeti ünnepek
megemlékezései, falunap, idősek napja, karácsonyi
templomi hangverseny stb.),
illetve annak vonzáskörzetében megrendezett
rendezvényeken (Patak, Dejtár,
Ipolyszög, Kétbodony, Rétság, Tereske stb.)
vettünk részt. Regionális és
országos találkozókon szerepeltünk (pl.:
Nógrád megye településein:
Balassagyarmat, Szécsény, Salgótarján,
Kazár, Rimóc, Mohora, Csesztve; majd a
megyehatárt átlépve: Vác, Abasár,
Eger, Budapest. Kertek Találkozója az ország
több pontján stb.)
Az
énekelt összeállítások,
népdalcsokrok - melyek a
magyar népdalok sokszínűséget hivatottak bemutatni
- lehetőséget adnak arra is,
hogy különböző ünnepélyeken, egyházi
és nemzeti ünnepeken méltóképpen
képviselhessük a helyi népzenei
hagyományokat, megőrizve és továbbadva a
palóc
népviselet és a népi kultúra
értékeit.
Egyesületünk
a 2008 júniusában Egerben megrendezett
regionális népzenei találkozón
kategóriájában a legmagasabb –
kiválóan
megfelelt – minősítést kapott.
A
további fellépések mellett munkánk fontos
részét
képezte az országos minősítésre való
felkészülés és a hangversenyeken való
sikeres szereplés. Ennek eredményeként 2011
májusában országos minősítésen
(Budapest, Csili Művelődési Ház) az Érsekvadkerti
Népdalkör aranyfokozatot ért
el.
2016
szeptemberében Csillebércen a Senior Dalkörök
V.
Országos Fesztiválján „Legjobb Senior Dalkör”
címmel Arany Oklevelet nyert el a
Népdalkör a „Göncöl Citerások”
kíséretével.
Színesíti,
változatossá teszi a repertoárt a Mikszáth
Kálmán Közművelődési Intézmény
keretein belül működő citerazenekarral való
fellépés.
(Közzé
tette: Vitéz Tamás)
Örök,
mindenható Isten, aki azt parancsoltad, hogy szüleinket
tiszteljük, gyermeki
bizalommal járulok hozzád és kérlek,
szabadítsd meg édesanyámat
(édesapámat),
aki talán még a tisztítóhelyen szenved!
Jóságos Atyám! Bocsásd meg bűneit
(bűneiket), melyek közül talán többnek is
okozója lehettem.
Emlékezzél
meg, Uram, a gyermeki hűségről, szeretetről és
engedelmességről, amelyet Szent
Fiad e földön gyakorolt, a szeretet ama
szolgálatairól, amelyeket boldogságos
Anyjának s akaratod szerint minden embernek tett. Erre a
szeretetre kérlek,
könyörülj édesanyámon
(édesapámon), és fogadd be őt (őket) mennyei
dicsőségedbe! Ámen.
Jacques
Pantaléon, a későbbi
IV. Orbán pápa után ismerkedjünk meg azzal,
akinek valójában köszönhetjük az
Eucharisztia főünnepét.
Szent
Julianna többféleképpen
szerepel a szentek névsorában (Cornillon-i,
Lüttichi). A Hágai Nemzeti
Könyvtárban található latin nyelvű
életrajza szerint Julianna 1192 körül
született a Liège és Fléron melletti
Rétinne-ben. Szülei nem voltak gazdagok,
sem nemesek. Nővérét Ágnesnek
hívták. Ötévesen (1197)
nővérével árvaságra
jutottak, és a liège-i leprások Mont Cornillonon
lévő ispotályába (leprosarium)
kerültek, amelyet az ágostonosok tartottak fenn.
Sapientia
nővér, a kolostor priorája
maga vállalta a két lány nevelését
és felügyeletét. Julianna már korán
nagy
érdeklődést mutatott Szent Ágoston és Szent
Bernát művei iránt. Fejből
imádkozta a Zsoltárok könyvét, az
Énekek Énekét és Szent Bernát
húsz beszédét.
Kivételes zenei tehetségnek bizonyult. 1206-ban
lépett a kolostorba, és
tizenhárom évesen letette fogadalmát (1207).
1210-től kezdődően látomásai
voltak az Oltáriszentséggel kapcsolatban, mégpedig
a Holdat látta teljes
fényében, amelyet átlósan egy
sötét csík szelt ketté. Később
megértette, hogy a
Hold az Egyházat és annak éves liturgikus
ünneplését jelképezi, amelyből
hiányzik egy ünnep.
1230-ban
Julianna lett a kolostor
priorája. Ekkor tanácskozott két nővérrel –
az egyikük Boldog Liège-i Éva volt
–, majd pedig Lausanne-i Jánoshoz fordult, hogy kikérje
véleményét. János
körültekintően járt el, felvette a kapcsolatot
Liège püspökével, valamint
Saint-Cher-i Hugóval és Jaques Pantaléonnal.
Sztankó
Attila
Cselekvő
ige a zarándokol, aktív cselekvést,
áldozatot igényel annak alanyától.
Évek óta
nem vettem részt a szentkúti búcsún, most
valahogy természetes volt, hogy ott
leszek. A zarándoklat utazás is egyben, olyan
utazás, amelynek része az úton
töltött idő is, ami a ráhangolódást
szolgálja. Azt, hogy ami történik, ne csak
megéljem, hanem át is éljem.
A
zarándok áldozatot hoz. Legfőképpen a
kényelmet, a vasárnapi pihenést adja oda.
Persze lehet imádkozni, kérni és
hálát adni otthon is, ágyban fekve is (ez is
nagyon fontos), de talán könnyebb lélekkel
tesszük meg, ha időnként valamit oda
tudunk tenni az Úr elé. Most ezt a kis áldozatot.
Mert mindig elég, amit adni
tudunk. Ha megtesszük.
A
hűvös idő ellenére sok volt a zarándok, akik -
bár eltérő indíttatásból -
mindannyian a Magyarok Nagyasszonya
közbenjárását kérve fordultak az
Úr felé,
adományként letéve, áldozatként
felajánlva fáradalmaikat és
szenvedésüket.
Halogatott
szentgyónásomat elvégezve
szentáldozáshoz járulhattam.
Máriához mentem, aki így
közbenjárt abban is, hogy Jézussal
találkozhassak.
-
egy zarándok -
„Jó
Szűz Anyánk, nézz most reánk, szánd
meg a mi magyar hazánk!
Sok bűn tépi a lelkünket, te mentsd meg a nemzetünket!
Szeretettel arra kérünk, mentsd meg a mi magyar
népünk!
Te tudod csak ezt megtenni, könnyeiddel kiesdeni”.
Alig
ért véget a Kálvária búcsúnk,
egy kis csapat útra kelt Medjugoréba, hogy ezen a
helyen is megköszönje Égi Édesanyánk
anyai gondoskodását. Este 10 órakor indult
autóbuszunk Vadkertről, de már előttünk felvette a
gyarmati és az ipolybéli (Szlovákia)
testvéreinket. Rétságon is csatlakoztak
hozzánk, de csak Baján vált teljessé a
csapat: ott szállt fel az erdélyi
küldöttség, élén az idegenvezetőnkkel.
Ismét
elmondhattuk, mint legutóbbi utunknál: három
ország, de mégis egy nemzet fiai
alkotják csoportunkat.
Semmi
sem az igazi, ha abból Istent kihagyják. Ezt vallja
csoportunk, mert imákkal
kezdtük el együttlétünk első perceit.
Fohászkodtunk egyházközségeinkért,
beteg
testvéreinkért, barátainkért,
ismerőseinkért, Feri és Tibi motorurakért
(sofőrökért),
egyházunkért és hazánkért
egyaránt.
Délután
háromkor már Mostárba értünk,
egymás után magunk mögött hagyva az Isten keze
nyomát
viselő sok szép tájat. Megtekintettük a
testvérháború sebeit őrző belvárost,
láttunk több mecsetet, a püspöki palotát
és a 107,4 méter magas tornyú
bazilikát.
Este
hatkor már a célállomáson voltunk.
Elfoglaltuk szállásainkat, majd a vacsorát
követően az egész csoport a bazilikához gyalogolt,
hogy a húsz órás út után
hálát adjon a sikeres megérkezésért.
A templomba már nem jutottunk be, nagyon
későre járt, ám kárpótolt
bennünket a templom terén lévő
stációk, keresztek és
szobrok látványa, a körülöttük
imádkozó emberek színes forgataga és az
éjszakába hajló estén sem
gyérülő imádkozók áhitata.
Keddi
napunk a keresztút imádságos
bejárásával kezdődött. A
stációk sziklákkal
övezett út mentén állnak, és a
Bazilika mögött lévő Krizsevac-hegy
csúcsán magasodó
kereszthez vezetnek. A keresztről tudni kell, hogy Jézus
kereszthalálának 1900.
évfordulójára, 1933-ban emelték helyi
testvéreink. Embert próbáló út volt,
de a
kereszthez felérve győzteseknek érezhettük magunkat.
Győzteseknek, mert megéreztünk
valamit Urunk golgotai útjának
nehézségeiből, és fenn a hegyen
hálával
gondoltunk arra, milyen nagy ajándék
részeseivé lettünk Jézus Krisztus
keresztáldozata által.
A
délután szabad programmal kezdődött. Most a
világoson, napfényben is láthattuk azokat
a szakrális helyeket, amelyeket már előző este
megpillanthattunk. Különösen
beszédes az a sziklán álló kereszt, amely
alól éltető víz csordogál. Ez a kép
-
úgy éreztük - szimbolikus üzenetet küld
nekünk: a keresztből élet fakad. Ezután
felkerestük a fiúk Cenacoló
közösségét, ahol
tanúságtételeket hallhattunk
arról, hogy a legmélyebb élethelyzetekből - drog
és alkoholfüggőség, több évig
tartó hajléktalanlét - is van visszaút,
mégpedig a hit és a közösségi
élet által.
Ma
sem szerettük volna szentmise nélkül lezárni a
napot, ezért este hat órától
horvát nyelvű szertartáson vettünk részt.
Telefonon és az idegenvezetőnk által
vásárolt
rádiókészülékeken keresztül,
szinkrontolmácsolás segítségével
magyarul
is hallhattunk minden mondatot. A prédikációban
elhangzott példák közül egyet -
amely szinte kórrajzot ad korunkról -, most
megosztanék. Az elmélkedés a fiát
temető özvegyasszony evangéliumi
történetéből indult ki. Nagy tragédia
éri az anyát,
akinek gyermeke elvesztésével minden reménye
elszáll. Jézus látja ezt, és
kérés
nélkül segít. A csodatétel, a fiú
föltámasztása által - az idős asszony
visszakapja
öregkori támaszát.
Mi
hogyan állunk mások bajának
felismerésével? Tudunk-e önzetlenül
segíteni bajba
jutott testvéreinknek? Látjuk ugyan mások
baját, de a segítségnyújtást
mellőzve, önző módon magukra hagyjuk a
szükséget szenvedőket? Gondolkodjunk el
ezeken a kérdéseken!
Vacsora
után, este kilenckor már ismét a bazilika
terén állunk, hiszen ekkor egy órás
szabadtéri
szentségimádás kezdődik. Az imaórát
négy jól elkülönülő részre lehetett
bontani. Minden részt körülbelül öt percben
gitár és hegedű által kísért
ének
és magyar nyelven is elhangzó elmélkedés
vezetett be, amit végtelen csönd
követett. A testet-lelket átjáró, szinte
hallható csönd, miközben együtt éli
át
mindezt vagy kilencezer hívő…
Úgy
rohan az idő. Már szerda van. Egész éjjel esett az
eső. Reggeli után mégis nekivágtunk
a Jelenések hegyének, hogy a
rózsafüzér titkait ábrázoló
képek előtt imáinkkal
adjunk hálát Égi Édesanyánknak
mindazon jóért, ami velünk történt. Az
út most
nem volt olyan meredek, mint tegnap, de a sziklák
között csordogáló esővíz tett
ismét alaposan próbára bennünket. Ám
most is győztünk, hiszen sikerült minden
titok helyszíni elimádkozása. A hegyről a
Jelenések kápolnájába vezetett az
utunk, ahol felvidéki zarándokokhoz csatlakozva magyar
nyelvű szentmisén
vettünk részt. A misét egy Pozsonyból
érkezett atya mutatta be, míg a kántori
szolgálatot idegenvezetőnk, Attila a zeteváraljai
kántor úr látta el. Jó érzés
volt ott lenni, hiszen zengtek a templomban a buszon is gyakorolt
énekek. A
mise végén a Himnuszunkat énekeltük el.
A
délutánt a turisztikai látnivalókra
szántuk. Ellátogattunk a Kravica
vízeséshez. Csodálatos látvány
fogadott: egy viaduktokkal átszelt festői tájban
egy 120 méteres félkör mentén 17-26
métert zuhan alá egy folyó vize…
Csütörtökön,
a reggelit követően elindultunk hazafelé.
Mostártól egy kis kerülőt tettünk. Az
útszakasz első része fenséges képet
varázsolt elénk: a Dinári hegység egyik
csúcsáról, egy szerpentinen lefelé haladva
a Meretva völgyébe úgy nyílott ki
előttünk a táj, mintha repülőgéppel
szállnánk alá. Egy órát utazva a
sziklafalak övezte folyó völgyében, Blagajba
érkeztünk. Itt, a sziklahegy
tövében ered a világ egyik legrövidebb, de
egyben igencsak bővizű folyója, a
Buna. Tiszta, átlátszó vize iható. A hegy
tetején ősi vár magasodik. A folyó forrása
mellett gyönyörködhettünk a XVI. században
épült, a Táncoló Dervisek rendjének
mohamedán
kolostorban. A dervisek tevékenységének
hatása ma is jól látható: további
utunk
során szinte egymást érték a mecsetek. Ezen
a hosszú útszakaszon mi a
világosság rózsafüzérét mondtuk.
Több
megállással, az őrangyalos játék
során elhangzó
élménybeszámolókkal, imákkal
és
tréfákkal eltelt hazaút után, péntek
hajnalban érkeztünk meg, azt érezve: csapattá
kovácsolódtunk. Ezt kívánja
megerősíteni a november közepére tervezett vadkerti
találkozónk is.
(Érsekvadkert-
Medjugore - Érsekvadkert,
2017.09.25. emjé. Fotó: Kocsis
Lászlóné)
„Gyertek
hozzám mindnyájan, akik
elfáradtatok, s akik terhet hordoztok – én
megkönnyítlek titeket.” (Mt 11, 28)
Elfáradtatok
és terhet hordoztok. E
szavak olyan emberek alakját idézik, akik valamilyen
koloncot viselnek életük folyamán:
férfiak és nők, fiatalok, gyerekek és idősek, akik
azt remélik, hogy eljön a
nap, amikor megszabadulhatnak ezektől a nyomasztó terhektől.
Máté
evangéliumának ebben a részletében
Jézus magához hív bennünket: „Gyertek
hozzám…”
Összegyűlt
körülötte a tömeg, hogy
lássák és hallgassák őt: sokan egyszerű
és szegény, kevéssé tanult emberek
voltak, nem is tudták megismerni és betartani koruk
bonyolult vallási
előírásait. Ezen felül rájuk
rótták a Római Birodalom adóterheit is,
amit
gyakran lehetetlenség volt teljesíteni. Bajban voltak,
és azt keresték, hogy ki
kínál nekik ennél jobb életet.
Jézus
a tanítása során különleges
figyelmet fordított rájuk és azokra, akiket a
társadalom bűnösnek tartott és
kiközösített. Azt szerette volna, hogy mindenki
megértse és befogadja a
legfontosabb törvényt, amely utat nyit az Atya
házába: a szeretet parancsát.
Isten ugyanis föltárja csodáit az egyszerű és
nyitott szívű emberek előtt.
Jézus
bennünket is hív, hogy odamenjünk
hozzá. Kinyilvánította, hogy Ő Isten
látható arca, a Szeretet-Istené, aki
végtelenül szeret minket úgy, ahogy vagyunk,
képességeinkkel és korlátainkkal,
törekvéseinkkel és kudarcainkkal együtt. Arra
hív, hogy bízzunk a
„törvényében”, amely nem fog teherként
ránk nehezedni, hanem édes és könnyű iga
lesz, és örömmel tölti el a
szívünket, ha megéljük. Odaadást
kér, hogy ne
forduljunk önmagunkba, hanem nap mint nap
ajándékozzuk oda magunkat egyre
teljesebben a többieknek.
Gyertek
hozzám mindnyájan, akik
elfáradtatok, s akik terhet hordoztok – én
megkönnyítlek titeket.”
Jézus
ígéretet is tesz: „… én
megkönnyítlek titeket.”
Hogyan?
Mindenekelőtt jelenlétével, mert
egyre határozottabban és mélyebben jelen van
bennünk, ha őt választjuk, mint
biztos kapaszkodót az életünkben.
Rendkívüli fénnyel világítja meg
hétköznapi
lépteinket, és nehéz körülmények
között is segít fölfedeznünk az élet
értelmét.
És ha elkezdünk úgy szeretni, ahogy Jézus,
akkor a szeretetben teljes
szabadságot találunk, és erőt a
továbbiakhoz, mert Isten élete tör utat
bennünk.
Chiara
Lubich így ír: „[A keresztény]
nem érdemli meg a keresztény nevet, ha nincs benne
állandó készség arra, hogy
szeressen. Jézus összes parancsolatát ugyanis ez az
egy foglalja össze: az
Isten és a felebarát iránti szeretet. A
felebarátban pedig Jézust kell látnunk
és szeretnünk.
A
szeretet nem puszta szentimentalizmus,
hanem élet, mely testvéreink, főként a
mellettünk élők szolgálatában
konkretizálódik: az apró,
legjelentéktelenebbnek tűnő szolgálatokban.
Charles
de Foucauld ezt mondja: »Ha az
ember szeret valakit, valóságosan a másikban
él; a szeretet által benne lakik,
benne él. Többé nem önmagában él,
hanem elszakad énjétől, és önmagán
kívül
létezik.« És e szeretet által hatol
belénk az Ő fénye; Jézusé, aki
megígérte:
»Aki szeret engem…, annak kinyilatkoztatom magam.« A
szeretet a fény forrása:
ha szeretünk, jobban megértjük Istent, aki a szeretet.”
Fogadjuk
el Jézus meghívását, menjünk
oda hozzá és ismerjük fel, hogy Ő a béke
és a remény forrása számunkra!
Fogadjuk
meg a „parancsát”, és hozzá
hasonlóan mi is törekedjünk a szeretetre a nap
folyamán adódó különböző
körülmények között a családban, a
plébánián, a munkahelyen: ha megbántanak,
bocsássunk meg, építsünk inkább
hidakat a falak helyett, és álljunk
szolgálatára azoknak, akikre terhek nehezednek.
Így
fölfedezhetjük, hogy ez a „törvény”
nem lehúz, hanem szárnyakat ad, hogy a magasban
repüljünk.
Letizia
Magri
„Múlnak
az évek, s mi egyet újra lépünk már,
lehull a hó, de tudjuk, eljön majd a nyár.
Utazunk, érkezünk, találkozunk és
búcsúzunk,
egy új világról álmodunk.”
Immár
20. alkalommal, a KARÁCSONYI HANGVERSENY
keretében csendülnek fel templomunkban a szebbnél
szebb dallamok, hogy a zene
hullámainak ráhatásával mindannyian
felkészülhessünk a Mennyei Kisded
fogadására.
A
hangverseny időpontja: 2017. 12. 17.
16:30 (örömvasárnap)
Az
hangverseny zenei részét az eddigi gyakorlatnak
megfelelően Gyimesi László tanár
úr állítja össze.
A
sikeres lebonyolításhoz szükséges
segítők és támogatók
jelentkezését Fábián
András várja és fogja össze.
Ígéretünkhöz
hűen, ezzel is buzdítva az újabb támogatók
színre lépését, ismét
megköszönjük
az alábbi támogatóknak, hogy
hozzájárulásukkal részeseivé
váltak a sikeres
2016. évi karácsonyi hangversenyünknek: Boda István, Csernák János, özv.
Dósa Józsefné,
Egyházközség, Érsekvadkert
Jövőjéért Alapítvány,
Fábián László, Halaj TÜZÉP,
Horváth SZIKVÍZ, Kolping Család, özv. Major
Ferencné, Mede Szerszámszaküzlet,
Nyugat- Nógrád COOP, SZAMOVILL kft
(fotó:
Kristók J.)
A
Szentírásban vannak névtelen személyek,
akiket a hagyomány nevesített. Így
keresztelődtek meg a napkeleti bölcsek. A bibliatudomány
ezt derítette ki
róluk: a Gáspár bizonytalan eredetű név,
amely a Bibliában nem szerepel. Lehet,
hogy perzsa eredetű, jelentése ez esetben kincset megőrző,
kincstárnok.
Melchior héber eredetű férfinév, jelentése:
fény királya vagy a király (Isten)
a fény. Magyarországon a más eredetű
Menyhért névvel helyettesítették.
Baltazár
babiloni /akkád eredetű férfinév,
jelentése: Baál isten tartsa meg a királyt! A
Bibliában nem szerepel. Mindhárom figura sapkát
visel a régi képeken.
A
hagyomány kialakítói talán a
Szentlélek sugallatát sejtették, ezért
érkezett a
három bölcs három kultúrából,
mintegy jelezve, hogy a Megváltó ugyan zsidónak
született, mégsem csak a választott nép,
hanem az egész világ szabadítója.
A
VI.
században jelentek meg a keresztény
kultúrában. Erről csodaszép mozaik
tanúskodik Ravennában, Nagy Theoderik templomában.
Figuráik sapkája kisázsiai
eredetű, az ottani Phrügia nevű tartomány lakói
viselték, majd onnan terjedt el
egész Ázsiában. Fejrevalójuk az
újkorban európai szabadságmozgalmak jelképe
lett. Jézus Krisztus sohasem viselte, de Messiás
voltának egyik különös, eddig
kevésbé elemzett vonása, hogy a
világvallások alapítói közül
egyetlenként
tanításának központi eszméi
közé tartozik a szabadság gondolata. Kezdjük
azzal,
hogy Ő nem a behódolást, szolgai alávetést,
hanem követést kér tőlünk. Semmi
többet annál, mint amit Ő megtett értünk. „Jer,
kövess engem”, mondta a Gazdag
Ifjúnak, s mindenkinek, aki tanítványa akart
lenni. A tanítvány roppant
kifejező szó. Olyan embert jelent, aki tanulni igyekszik,
mégpedig a
mesterétől. A Mester pedig semmi elméletet,
filozófiát, sőt, ha úgy tetszik,
titkos istenismeretet nem oktatott. Csak élt. Híveinek
nem kellett leckéket
magolnia, csak élni. Ugyanúgy, mint ahogy a Mester tette.
A maga korának
legokosabb emberét, Szent Ágostont egy gyermekecske
példájával tanította, aki a
tengert meregette egy pocsolyába. A középkori
válságát élő keresztény
világba
két mestert küldött: ismét egy legokosabbat,
Szent Domonkost, meg egy
gyermeket, Szent Ferencet, aki folyton elajándékozta a
vagyont érő evangéliumos
könyveit, hiszen szívből élte a
tanítást.
„Én
vagyok az út, az élet és az igazság”
tanította az Úr János evangéliumának
8.
fejezetében, és azt is megmondta ugyanott: „az
Igazság tesz szabaddá.” Ez azt
jelenti, hogy a szabadságot se fegyverrel, se filozófiai,
jogi, ideológiai
csűrcsavarral nem szerezhetjük meg, egyedül Krisztus
követésével. Az Úr a 34.
versben a szabadság ellentétét is
megmagyarázza. Az ő tanítása bizony
gyökeresen ellentétes a korunkban uralkodó
liberális szabadságeszmével, ami
lényegében a legnagyobb bűnök
elkövetésének jogát jelenti: „mindaz, aki
bűnt
cselekszik, szolgája a bűnnek.”
„Úgy
beszéljetek, s úgy cselekedjetek, mint akik
fölött majd a szabadság törvénye
szerint ítélkeznek”, írja Jakab apostol a 2.
levelében. Tudjuk, hogy Jakab
Jézus belső köréhez tartozott Péterrel
és Jánossal együtt. Ők hárman voltak
vele a színeváltozáskor, Jairus
leányának feltámasztásakor és a
Getszemáni
kertben. Őt választották az apostolok vezetőjüknek
Jézus mennybemenetele után.
Ő tökéletesen tudta, hogy Jézusnál a
szabadság és az igazság
szétválaszthatatlan.
Erős
bizonyítékai Jézus
szabadságüzenetének az újkori mozgalmak:
angol, francia,
orosz, kubai, kínai és egyéb, hasonló
forradalmak államainak minden korábbi
rémálmot meghaladó véres
diktatúrája, valamint a liberális
totalitarizmusnak az
ember nembeli lényének
megsemmisítésére törekvő zsarnoksága.
A Sátán serény: a
hajdani európai kultúrában manapság lassan
minden, ami normális, üldöztetést
szenved. Legkivált a kereszténység, hiszen az
igazi szabadságot hirdeti a
hamisítvány, a szabadosság, a bűn, a gonosz
„jogai” ellenében!
Ezért
zarándokoltak az Újszülötthöz a napkeleti
bölcsek, akik közvetlen kapcsolatban
álltak és éltek az Igazsággal, s
ezért tett fejükre a középkori mozaik
művész
szabadság jelképet.
Mi
vajon megéljük-e hitünkben az igazi szabadságot?
(Czakó
Gábor)
Ebben
az évben őszi szentségimádási napunk
vasárnapra esik, kivételesen a
következőképpen
alakul a szentségimádási nap rendje és a
tizedek óránkénti beosztása:
14:00
Szentségkitétel
14:00-15:00
A volt rendőrségtől a Temetőútig,
Temetőúttól a Rákóczi út 35-ig.
Rákóczi út
35-től a Radnóti út végéig, az Újsor
és a Béke út
15:00-16:00
Szeszfőzdétől a Rákóczi út 78-ig,
Kút utcáig. Kút utcától a
központig és a
Petőfi út páratlan oldala.
16:00-17:00
Petőfi út páros oldala, a Gépállomás
és a Gárdonyi út. Zrínyi út,
Rákóczi út
páros oldala, a Központtól a Rákóczi
út 178-ig
17:00-17:30
Major
17:30
-18:00 Közös befejező ima
18:00
Szentmisével zárjuk szentségimádási
napunkat.
Az
összevont csoportok vezetőit kérjük, hogy
egyeztessenek az imaórák rendjéről.
2017.
szeptember 26-án, kedden tartotta soron következő
ülését a képviselő-testület.
Címszavakban ismertetem az ekkor tárgyalt
témaköröket, aki részletesebben
érdeklődni szándékozik valamely
témakörről, az a honlapunkon, vagy a hivatalban
az ülésen készült jegyzőkönyvből
tájékozódhat.
Az
első napirendi pontban a Balassagyarmati
Rendőrkapitányság közbiztonságunk
helyzetét taglaló beszámolóját
hallgathattuk meg, és tettünk a javítás
irányába
mutató észrevételeket. Ezután
döntöttünk arról, ami már
fórumainkon olvasható
is, hogy a tavalyi feltételek mellett a következő
tanévben is benevezünk a
BURSA HUNGARICA ösztöndíjpályázatba,
hogy segíteni tudjuk a legnehezebb
helyzetű felsőoktatásban tanulókat.
Tájékoztató
hangzott el a Derék-pataki víztározó
üzemeltetésének ügyében,
belterületeink
csapadékvíz-elvezetésnek
véglegesítés előtt álló
tervéről, a kialakítandó
Bartók Béla úthoz szükséges
területvásárlásokról, a leendő
óvoda és a Kossuth
út között kialakítandó pihenőpark
lehetőségéről. Határoztunk a régi és
funkciót
vesztett Opel Astra eladásáról és a
Regionális Szennyvízrendszer 2018-2032
időszakra vonatkozó gördülési
fejlesztési tervéről.
Vagyonkezelői
szerződést kötöttünk a tankerülettel
iskoláink működtetéséről. A szerződés
tartalmazza, hogy a MŰFÜVES pálya, az iskolai konyha,
valamint az udvari
melléképület kezelési joga továbbra is
az önkormányzatunké. A szerződés
rögzíti
a kezelési jog ellensúlyozását is.
Döntöttünk
abban is, hogy jóval túllépve a
szerződésben vállat megvalósulási
határidőt, és
jele sincs a Rákóczi Emlékpark
megvalósulásának, a szerződésben
rögzítettek
szerint tehermentesen elállunk a szerződéstől.
Egyebek
között kérelmek
elbírálásával, az ülést
követő rendezvények programterveivel,
pénzügyi helyzetünkkel, a bíráló
bizottság döntése alapján novemberig
tartalékba helyezett Eötvös és Zrínyi
úti felújítások átmeneti
megoldásaival is
foglalkoztunk.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2017. november 20.
hétfő
Az
érdeklődés fokozása érdekében
jelezzük, hogy a következő felnőtt hittan 2017.
november 7-én este héttől lesz a Kolping házban.
November
24-én este 6-kor Kolping mise lesz. Ezen a misén
Molnár István halálának 10.
évfordulójára is emlékezünk. A
szentmise zenei szolgálatát a gitárosaink
végzik. A felcsendülő dalok közül ő is sokat
kísért templomunkban annak idején.
Hogy a megemlékezés emelkedett érzést
válthasson ki, a szentmise énekeit
péntekenként este 7-től gyakorolni fogjuk a Kolping
házban. Minden emlékezni
szándékozó testvérünket hívjuk
és várjuk, hisz a szép éneklésnek a
gyakorlás,
nem az egyesületi tagság a feltétele.
Az
évek óta futó gasztrokulturális
rendezvény sorozatunk egy önálló
pálinka esttel
bővül. Ennek tervezett időpontja 2017. november 18. , szombat este.
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Október
utolsó vasárnapján (okt.29) hajnalra kell az
órákat a téli időre 1 órával
vissza igazítani.
Az
Új síremlékek
megáldása október utolsó
vasárnapján okt. 29-én vasárnap du. 3
órakor lesz.
- Kérjük előre bejelenteni a síremlék
megáldás szándékát.
Minden
szentek napja,
tehát nov. 1-e, SZERDA parancsolt
ünnep, a szentmisén részt venni lelkiismereti
kötelesség. Nem hivatkozhatunk a
munkára, mert munkaszüneti nap. A temető
látogatás miatt pedig a szentmise ne
maradjon el. ELŐTTE ESTE OKT.
31-ÉN, AZ
UTÓLSÓ Rózsafüzér után
MINDENSZENTEKI ELŐESTI SZENTMISÉT VÉGZÜNK,
másnap,
Nov-1-én fél 9-kor, Pusztaberkiben fél 11-kor lesz
ünnepi szentmise.
A
megholtakról nov. 2-án, csütörtökön
reggel
7-kor, és este 6 órakor emlékezünk meg az
összes megholtról.
November
12-én VASÁRNAP LESZ ÉVES
SZENTSÉGIMÁDÁSI NAPUNK. Du. 2-kor ünnepi
szentségkitétel, rövid imával, majd
óránként, a beosztás szerinti
imaórák. Este fél 6 órakor rövid
közös
szentségimádás, szentmise zárja
ünnepünket.
Vasárnap
lévén, a szentségimádási csoportokat
összevonjuk, a hirdetőtáblán nézzek meg. 2-2
csoport együtt tartson 1 imaórát.
November
19-én, vasárnap a Szent Erzsébet
napján KARITÁSZ GYŰJTÉS lesz.
A
templombúcsúnk
november 30: Szent András napján lesz.
Az
Ünnepi szentmisét Varga András
salgótarjáni plébános mutatja be, aki ez
évben
ünnepli szentelésének 25.
évfordulóját, azaz ezüstmisés.
KERESZTELTÜNK:
23. Dudás
Lia, Márta (Dudás Gábor- Hídvégi
Mária)
24. Szabó
Gabriella (Szabó Gergő – Híves Gabriella)
25.
Vettermann Csaba,Péter (Vettermann Péter – Majer
Krisztina)
26. Kutka
Lionel, Antal (Kutka Antal János – Szőrös Nikolett)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
-
Halottaink:
35. Bozsonyik
Jánosné, szül. Dombai Mária (1931)
36. Gulya
József (1934 - Pusztaberki)
37. Kiss
Lászlóné, szül:Péter Margit (1955)
38. Gréczi
András (1947)
1. szerda
-
2. csütörtök -
3. péntek -
Kristók János, felesége Híves Katalin,
szüleik, gyermekeik
és hozzátartozók
-
Neisz József, felesége Csabák Ilona 5.
évforduló, gyermekeik Mária és
József, a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Mák Brigitta és gyermekei Kornél és
Olivér, Pincze, Molnár és Laczó
család élő
és elhunyt tagjaiért
4. szombat
- Urbán István, felesége Csernák
Mária, szüleik, Koza József,
felesége Nagy Erzsébet, Szabó István,
Záhorszki János
-
Szakács Ferenc, felesége Viktor Erzsébet,
szöleik, testvéreik és hozzátartozók
-
Majer László, felesége Danázs
Erzsébet, fiuk László, Majer és
Danázs család élő
és elhunyt hozzátartozóiért
5. vasárnap - Urbán Ignác,
Urbán és Kaba család elhunyt tagjaiért
(Alapítványi)
-
Záhorszki András, felesége Kopisz Margit,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Nagy Jánosné Boda Margit, 2 férje és
hozzátartozók, Vitéz József,
felesége
Szabó Anna és hozzátartozók
6. hétfő -
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök - Kristóf József,
felesége Tokodi Margit 6. évforduló,
lányuk,
menyük, élő és elhunyt hozzátartozók
10. péntek - Molnár
János, felesége Valasics Borbála, szüleik
és testvéreik
-
Híves Mihály, szülei, Pistyúr Károly,
felesége Szlúka Margit és gyermekeik
-
Záhorszki Imre és a család halottaiért
11. szombat
- Csillag Ferenc 1. évforduló, szülei,
apósa, anyósa és veje
Fábián József
-
Csabák Sándorné Pálfi Ilona 1.
évforduló, Csabák Sándor, szüleik,
nagyszüleik
-
Híves Ignác, felesége Keresztes Julianna 1.
évforduló, szüleik, testvéreik
12. vasárnap - Hegyi János 3. évforduló, fia
János, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Balogh István, felesége Kaba Ilona, szüleik,
testvéreik és a család
hozzátartozói
-
Csernák István, lánya Katalin, Csernák
és Zöllei család halottaiért
13. hétfő -
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök - Pistyúr Ignác, felesége
Szlúka Erzsébet, gyermekeik és szüleik
-
Konopás István, szülei és a Szlúka
család élő és elhunyt tagjaiért
17. péntek - Urbán és
Molnár család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Macska Károly, felesége Czinege Erzsébet,
násza, nászasszonya és a család
elhunyt tagjaiért
18. szombat
- Konopás János, felesége Csillag Margit,
szüleik, testvéreik,
menyük Margit, a család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Kristók Ignác, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Valcz Ferenc 15. évforduló, felesége Boda Margit
20. évforduló, szüleik, fiuk
és 2 menyük, valamint Sors Károly és
felesége
19. vasárnap - Erdős János, felesége Kopisz
Mária, fiuk, vejük és hozzátartozók
-
Kuris Jánosné Kakas Erzsébet, öccse
József, Kakas és Kuris család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Záhorszki József, szülei, testvérei, vejeik,
apósa, anyósa, Boda és Békési
család halottai
20. hétfő -
Néder Géza 15. évforduló
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök - Szrenka József, felesége
Laczó Margit, fiuk, szüleik, Laczó Mihály
és hozzátartozók
-
Gál Géza, felesége Kovács Mária
és a család halottaiért, valamint Holman
István, felesége Vámos Erzsébet, 2 fiuk
és szülők
24. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Molnár István
25. szombat
- Fábián József, apósa, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Káplár Győző, Káplár és Jenei
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Koza István, felesége Mészáros
Borbála 5. évforduló, Dósa János,
felesége
Csillag Ilona, élő és elhunyt hozzátartozók
26. vasárnap - Kiss András, felesége Kristóf
Julianna és elhunyt hozzátartozók
(Alapítványi)
-
Dósa János, szülei, nagyszülei, Págyor
László
-
Vitéz József, nagyszülei, élő szülei
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök -