Miután
a Föltámadt Krisztus
megvendégelte tanítványait a Galilei-tó
partján, akkor történt mindez. Olvashat
János evangéliumának utolsó
fejezetében.
Jó
okkal gondolhatjuk, hogy
az eset nem csak a vízparton zajlott, hanem beljebb, sokkal
beljebb, ott, ahol a
tűz „gyújtatlan gyulladott”, s magától vált
egyenletes hevű halsütő parázzsá. A
halak is megtisztultak szépen, ropogósra pirultak rajta a
szálkáikkal együtt, s
ahol kenyér is termett melléjük, finom,
ropogós és elegendő. Ámde még ennél
is
beljebb: Isten Országában meg a tanítványok
lelkében, akik szemlátomást nem
értették kristálytisztán, hogy mi
történik velük, de boldogok voltak. Boldogok,
mert ismét Mesterükkel lehettek. De még annál
is boldogabbak, mert érezték,
hogy oszlik már a Nagypénteken rájuk tört
homály, történetük kikerekedik:
elérkezett az idő, amelyben a meghívásuk
küldetéssé érik.
A
Genezáreti-tó partján maga
az Úr jött eléjük, miként az Atya a
tékozló fiú elé. Tőle kapták a
Csodálatos
Reggelit és föladatukat. Akkor, amikor
étkezés után, „harmadszor is
megkérdezte: Simon, János fia, szeretsz engem?”
Péter elszomorodott, hogy
harmadszor is kérdezte: szeretsz engem? És csak annyit
mondott: Uram te mindent
tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek téged.” Jézus
ismét azt mondta: Legeltesd
juhaimat.” (Jn 21,17)
Ezért
kellett hazajönniük.
Mi tagadás, bukásuk után, hiszen János
kivételével bizony, mind elszeleltek a
bajból, holott pár perccel korábban még
legénykedtek, hogy ők bizony életük
árán is megvédik a Messiást, sőt,
Péter még kardot is rántott, és jól
levágta a
főpap szolgájának a fülét. Aztán ő is
elinalt Kajafás meleg tüze mellől, ó, de
hogyan, de hogyan…
Később
a föltámadás hírét is
kétkedve fogadták.
Aztán
összeverődtek újra,
bezárt ajtó mögött imádkoztak és
rettegtek. Az Úr is meglátogatta őket,
megmutatta sebeit Tamásnak, de akkor is bizonytalanok maradtak.
Mégis engedelmeskedtek
és elmentek Galileába.
Bizony,
égett a fülük a
szégyentől, mert olyanok lettek, mint a tékozló
fiú. Abban is, hogy ismét
magának az Úrnak kellet elébük jönnie,
lehajolni hozzájuk, fölemelni,
visszafogadni és megvendégelni őket. Ó, már
hányadszor!
És
most, Péter vezetésével,
megváltozik körülöttük a világ: az
alkalmi csődületek, a kíváncsiak, a lődörgők
nyájjá válnak, Isten nyájává
és ők pásztorok lesznek.
Tökéletesen
átérezték Péter
pironkodását és zavarát. Meg sem mertek
mukkanni. Talán újra kételkedtek. Nem a
Föltámadottban, hanem önmagukban: én vajon
képes leszek-e, alkalmas leszek-e az
Ő képmását, alakját viselni a
gyűlölködők között, akiket jó útra, a
Lélek bő
legelőjére kell terelnem?
Ezekkel
a gondolatokkal
kíván kegyelmekben gazdag húsvéti
ünnepeket a Vadkerti Harangok szerkesztősége!
(Czakó
Gábor, Fotó: Kristók
J.)
A
kősírnál, mint gyászszalag,
szárnyaszegett
női alak...
Magdolna
az, ki itt maradt,
virraszt
amíg alszik a Nap.
Bár
még látná könnyes szeme
őt,
ki ura volt, istene...
Miért
halt meg, s mi lesz vele,
hisz
nélküle nincs élete?
S
mint földrengés, jő a hajnal....
Villámtekintetű
angyal,
szent
szavakkal töltve szívét
ekképp
adja tudtul hírét:
Ne
félj, Jézus Krisztus él!
Feltámadott,
mint a szél,
feltámadott,
mint a hit...
Feltámadott,
nincsen itt...
Húsvét
fényével eltelve,
Mária
Magdolna egyre
így
kiált a völgybe-hegyre:
fel
kellett támadnia!
És
az Úr szól: Mária!
(Szné
Babik Erzsébet)
A
nagyböjt
negyven napig tartó időszaka befejeződött,
megérkeztünk húsvét ünnepéhez,
amely
nap a feltámadás ünnepe. Tekintetünk két
irányba is néz ezen az ünnepen, a múlt
és a jövő felé. Egyrészt visszatekintünk
a múltbeli eseményre, az Úr Jézus
halálból
való feltámadására, másrészt
reménnyel tekintünk a jövő felé, amikor mi is
feltámadunk
majd a halálból a mindenható Isten
hatalmának köszönhetően.
Magától
értetődő, hogy az ünnep örömmel tölti el
szívünket, mert Krisztus halálon aratott
győzelme azt is jelenti, hogy mi sem fogunk örökké a
halál országában maradni, hanem
Isten feltámasztja testünket és újra
egyesíti azt halhatatlan lelkünkkel. Amikor
ez megtörténik, akkor vele élhetünk majd az
örök boldogságban, amelyet mennyországnak
nevezünk.
Húsvéti
örömünk nem egyetlen napig tart, hanem ötven napon
át, egészen pünkösd ünnepéig,
a Szentlélek eljövetele napjáig, sőt még
tovább is, hiszen minden vasárnap a szentmisében
ünnepélyes formában elevenítjük fel az
Úr húsvéti titkát, azaz
megváltó halálának
és üdvözítő feltámadásának
eseményét. Szándékosan nem többes
számban beszélek, azaz
nem húsvéti eseményekről, hiszen Jézus
halála és feltámadása
elválaszthatatlan egymástól,
a megváltás műve egyetlen eseményének kell
neveznünk.
A
mai
ünnep és a következő hetek arra hívnak minket,
hogy mi is keressük az Urat, találkozhassunk
vele, a Feltámadottal, és várjuk azt, hogy
nekünk is élőként mutassa meg magát.
A húsvéti időszak evangéliumi részletei
visszavezetnek minket az Úr húsvétja utáni
napokba, amikor sorra megjelent az asszonyoknak, a
tanítványoknak és az apostoloknak.
E találkozások megerősítették őket abban,
hogy mindaz igaz, amit Jézus korábban
állított magáról. Igaz, hogy ő az Isten
Fia, aki megváltásunkért jött el emberi
világunkba. Lassan megértik, hogy az ő
keresztáldozata nem kudarc, hanem Isten
üdvözítő
tervében szereplő cselekedet. A találkozások
során megértik saját küldetésüket
is:
el kell indulniuk, hogy tanúságot tegyenek
mindarról, amit Mesterük mellett három
éven át megéltek és legfőképpen
tanúságot tegyenek a legnagyobb csodáról,
az ember
számára felfoghatatlan titokról, a
feltámadásról.
Bizonyára
az egykor tanúságtételre induló apostolok
is megtapasztalták azt a nehézséget, amit
az Egyház évszázadai során szintén
átéltek az igehirdetők: nem könnyű, nem egyszerű
erről a húsvéti titokról beszélni, hiszen
csak az képes erre, aki maga is találkozott
a Feltámadottal. E nélkül nem volna hiteles a
tanúságtétel. És az is igaz, hogy
azok számára, akik elsőként hallották az
apostolok bátor szavait az Úr
feltámadásáról,
nem volt könnyű elfogadniuk, elhinniük a hallottakat,
miként minden kor emberének
meg kell küzdenie ezzel a nehézséggel. Ugyanis
arról van szó, hogy semmi nem helyettesítheti
az Úrral való találkozást, amely
személyes hitélmény, s amely a hit
útjának kezdete
mindenki számára.
Az
a vágy él tehát bennünk, hogy
találkozzunk a Feltámadottal. Hol és hogyan
találkozhatunk
vele? Helyes az az első gondolat, hogy induljunk a
keresésére, miként egykor az
asszonyok is ezt tették húsvét hajnalán, s
keresésüknek az lett a jutalma, hogy
az Úr megjelent nekik. Az is helyes, ha az apostolokhoz
hasonlóan összegyűlünk a
közös imádságra, lehet ez például
a szentmise, és így várjuk, hogy az Úr
eljöjjön
közénk. Mert a szentmisében az Úr
valóságosan jelenvalóvá válik
köztünk az átváltoztatott
kenyérben és borban, tehát a szentmisén
való részvételünk is biztos lehetőség
arra,
hogy találkozzunk Jézussal.
Harmadszor
pedig az is jó kiindulópont, hogy újra és
újra átgondoljuk a húsvéti eseményt,
megpróbáljuk
megérteni ennek üzenetét, miként ezt az
Emmausz felé tartó két tanítvány is
tette.
Lényeges, hogy hozzájuk hasonlóan mi is
hívjuk otthonunkba Jézust, aki nekünk is
élőként, feltámadottként mutatja meg
magát. A húsvéti találkozások
néhány lehetősége
ez, amelyekkel élhetünk, ha valóban él
bennünk a feltámadt Krisztussal való
találkozás
vágya. A találkozás reményében
induljunk húsvéti utunkon!
(c)
Horváth István Sándor, fotó:Kristók
J.)
A
plébános úr Kárpátalja egyik
kisvárosában szolgált még a
háború előtt. Húsvét
reggelén, amikor a zsúfolt templomban felment a
szószékre prédikálni, egy üres
és rozsdás madárkalitkát vitt
magával és letette a szószék
párkányára. Persze
mindenki meglepődve nézte és kíváncsian
vártuk, mi lesz ebből. Az atya elkezdte
a prédikációt:
Amikor
tegnap végigmentem a Fő utcán, szembe jött velem egy
fiatal gyerek, kezében
lóbálta ezt a madárkalitkát. A kalitka
alján három kis vadmadár lapult, reszketve
a hidegtől és a félelemtől. Megállítottam a
fiút és megkérdeztem:
-
Hát te mit viszel magaddal?
-
Csak ezt a három nyamvadt madarat - felelte.
-
Aztán mit akarsz csinálni velük? - kérdeztem.
-
Hazaviszem őket és szórakozom velük - felelte. –
Feldühítem őket, kihúzom a
tollaikat, egymás közötti viadalra uszítom
őket. Élvezni fogom.
-
De előbb-utóbb beleunsz majd. Utána mit csinálsz
velük?
-
Ó, van otthon két macskánk - mondta a fiú
-, azok szeretik a madárhúst.
Megetetem őket velük.
Hallgattam
egy kicsit, aztán ismét megszólaltam:
-
Fiam, mennyit kérsz a madarakért?
-
Nem kellenek magának ezek a madarak, atya. Hiszen ezek csak
nyamvadt mezei
verebek. Még énekelni sem tudnak. Még csak nem is
szépek.
-
Mennyit kérsz értük? - kérdeztem ismét.
A
fiú végigmért, mintha megbolondultam volna,
aztán megmondta az árat: tíz pengő.
Kivettem a zsebemből a tíz pengőt, odaadtam a gyereknek. A
fiú letette a
kalitkát a földre és elfutott, nehogy meggondoljam
magam. Én pedig felemeltem a
madárkalitkát, elvittem a közeli parkba, ott
letettem, kinyitottam az ajtaját
és szabadon engedtem a madarakat.
Miután
a plébános úr elmondta a kalitka
történetét, kicsi szünetet tartott és
egy
másik történetbe kezdett:
Egy
nap a Sátán és Jézus találkoztak. A
Sátán épp az Édenkertből jött
és büszkén
dicsekedett:
-
Az egész emberiséget a kezeim közé
kaparintottam. Csapdát állítottam nekik
olyan csalétekkel, amelynek nem tudnak ellenállni.
Mind
az enyémek!
-
Mit akarsz csinálni velük? - kérdezte Jézus.
-
Szórakozok velük. Megtanítom őket, hogy a test
élvezetéhez nem kell szerelem,
megtanítom őket az élvezetek minden
formájára, hogy részegeskedjenek és
kábítószerekkel éljenek, utána
feldühítem őket és arra is megtanítom, hogyan
gyűlöljék és kínozzák egymást,
meg arra is, hogy minél hatásosabb fegyvereket
készítsenek,
és azokkal öljék egymást. Én pedig
remekül szórakozom majd - mondta a Sátán.
-
És mit csinálsz majd velük, ha megunod a
játékot?
-
Ó, roppant egyszerű - felelte a Sátán. -
Megölöm őket.
Jézus
hallgatott egy kicsit, mintha elgondolkodott volna.
-
Mit kérsz értük? - kérdezte a
Sátántól.
A
Sátán fölnevetett.
-
Nem kellenek neked az emberek! Nem jók ezek semmire! Megveszed
őket, ők pedig
csak gyűlölni fognak érte. Leköpnek,
megátkoznak és ellened fordulnak. Nem
kellenek ők neked!
-
Mit kérsz értük? - kérdezte
újból Jézus.
A
Sátán végignézett Jézuson, és
amikor megszólalt, a hangja hidegen csengett:
-
A véredet, a könnyeidet és az életedet!
Jézus
így szólt:
-
Megegyeztünk! - és kifizette az árat...
Ekkor
a plébános úr fogta a madárkalitkát,
és amit még nem tett soha, a szentmise
kellős közepén kiment a templomból a
sekrestyébe.
Mi
pedig ott ültünk némán hosszú perceken
át.
(Készítette:
Kiss Ulrich)
Jézus
földi életének csúcspontja a
húsvéti misztérium, melyet a szent
három-nap
csodálatosan szép és gazdag
liturgiájában ünneplünk. E szent
három-nap
egymástól elválaszthatatlan.
Nagycsütörtök
Jézus ajándékozó szeretetének napja:
a legszentebb Eucharisztiában nekünk adta
önmagát és megalapította a papi rend
szentségét.
Nagypéntek
Jézus áldozatos szeretetének ünnepe:
életét áldozta, hogy tökéletesen
dicsőítse
a Mennyei Atyát és megváltson minket, embereket.
Húsvétvasárnap
Jézus győzelmes szeretetének ünnepe: győzött a
halálon, a bűn és a kárhozat
fölött, és kitárja előttünk a
mennyország ajtaját.
Nagy
örömmel és igazi buzgósággal
ünnepeljük a húsvéti misztériumot, a
szent három-nap
keretében.
Húsvét
második vasárnapja Isten Irgalmas Szeretetének
ünnepe, a hálaadás ünnepe.
Hálatelt szívvel emlékezünk arra, hogy
Jézus az Atya akaratából a Szentlélek
közreműködésével életre keltette a
világot ajándékozó, áldozatos
és győzelmes
szeretete által.
Jézus,
a megtestesült Szeretet és Irgalom áldása
kísérje készületünket és
ünneplésünket!
(Katona
István püspök úrtól)
Szívemben
háladal zeng húsvét ünnepén,
mert
a köd feloszlott, és reám köszönt a
fény.
Az
Úr nincs a sírban, feltámadott, igen!
Lelkem
örömét, hát Jézus, eléd viszem:
Alleluja,
alleluja!
Neked,
Jézus, Isten-fia!
Dicső
Úr és dicső király,
legyőzettetett
a halál!
Lelkem
boldog benned, ó, drága Krisztusom!
Isten
Báránya örökre te vagy, tudom.
Illatos
virág a szívem, eléd teszem,
hiszen
Jézus, te nem hagysz el engem sosem.
Alleluja,
alleluja!
Neked,
Jézus, Isten-fia!
Dicső
Úr és dicső király,
legyőzettetett
a halál!
Ezért
szól a remény dala, Uram, neked,
ezért
énekel, s dicsőít angyalsereg,
mert
a sírból feltámadtál harmadnapon
hálás
köszönettel jövök, és dalolom:
Alleluja,
alleluja!
Neked,
Jézus, Isten-fia!
Dicső
Úr és dicső Király,
legyőzettetett
a halál!
2019.
március 23-án a kispesti kolpingosok lelki napja volt az
Erdei házban, melyre
bennünket, érsekvadkertieket is meghívtak.
A
lelki napot Gyetván Gábor atya, a kispestiek
prézese vezette. Nem állt elő
hozzáférhetetlen dolgokkal, hiszen a napi
evangéliumok adták tanításának
vezérfonalát.
A
délelőtti közös gondolkodás alapját a
tékozló fiú mindannyiunk által ismert
története képezte. Tudni kell azt, hogy ezt a
példabeszédet Jézus akkor mondta,
amikor a farizeusok azzal támadták Őt, hogy a
bűnösökkel és vámosokkal is leül
egy asztalhoz tanítványaival, s netán még a
látványos kézmosás is kimarad a
közös étkezést megelőzően. S máris
ítélkeznek felette, mivel nem látnak a
dolgok mögé. Fel is tehetjük magunknak az első
kérdést: Vajon mi hányszor
mondunk a látszat alapján véleményt,
netán még ítéletet is mások
tevékenységéről? Gondolunk-e arra ilyenkor, hogy
vajon mi kik vagyunk, hogy
csak úgy ítélkezünk? Gondolunk-e arra, hogy
ki vagyok én magam előtt, és ki
vagyok én Isten előtt? Mi a szándékom a
véleménynyilvánítással?
Olvashatjuk
az evangéliumban, hogy Jézus szóba áll a
bűnösökkel. Ám azt is tudatosítja
ekkor velünk, hogy orvosra a betegnek van szüksége. Ha
Jézus
születéstörténetére tekintünk,
szembe tűnik, hogy első látogatói a pásztorok
voltak. Azok a pásztorok, akiket koruk bűnösnek tekintett,
mivel a tavasztól
őszig felügyelt nyáj szaporulatának
valódisága kétségeket ébresztett a
kor
gazdáiban. Ennek ellenére a pásztorokból
(bűnösökből) az első imádók váltak.
A
tékozló fiú esete is erre utal. Az Istentől mi is
kaptunk talentumokat. A
gazdálkodásunk eredménye azonban nagyon
változó, mivel mennyi mindent mi is
eltékozolunk. Ennek ellenére sem vet el bennünket az
Isten, hanem a gondoskodó
Atya módján hazavár. Az Isten ismer
bennünket. Ismeri gyarlóságainkat is. Ám
hagyja, hogy mi jöjjünk rá hibáinkra, mint a
tékozló fiú. Hagyja, hogy
belássuk, hogy „az okosságunk
következményeiből” is van visszaút, van
hazatérés
az őszinte megtérés útján, tisztázva
azt, hogy ki is vagyok én?
Egy
pillantást vessünk még az idősebbik fiúra is.
Viselkedése ugye rávilágít arra,
hogy nem tudja helyesen kezelni az Atya közelségét,
ajándékait. Mi, akik most
itt vagyunk, hallgatjuk Isten szavát, vajon
érezzük-e, hogy velünk az Isten,
aki beszél is hozzánk? Tudomásul vesszük-e
szavait, melyben nem szid, hanem
hazavár bennünket a tékozló fiú
mintájára. És ha mégis szidásnak
tűnnek szavai,
vegyük azt úgy, hogy így segít abban, hogy
két lábbal a földön járjunk.
Most
nézzük meg a történetet a
közösség szemüvegén át, mivel
egyedül még üdvözülni
is szinte lehetetlen. A közösség, legyen az
család, egyesület, egyház, az a
hely, ami ad az egyénnek. Ad abból, amit annak tagjai a
közösbe betesznek
szeretetből és anyagiakból egyaránt. Minden
közösséget tagjai minősítenek és
működtetnek. Erejük az együttlétekben, a
másokért tenni akarásban, a tékozló
visszafogadásában rejlik. Ne legyünk hát a
tékozló fiú testvérei!
A
délelőtti programot közös ebéd zárta,
melyet közvetlen beszélgetések,
ismerkedések és erdei séták követtek.
A csapat arról sem felejtkezett meg, hogy
Jézus értünk is vállalta a Golgotára
vezető utat. Erről tanúskodik az erdő
szélén elvégzett keresztutunk is.
A
keresztút után a kispestiek tanúságos
kulturális műsorral kedveskedtek, melynek
a számadó juhász gyónási
kísérlete és a halála előtti utolsó
kenet felvételének
elmesélése megható érzést
váltott ki sokunkból.
A
lelki nap csúcsát az este 6-kor kezdődő szentmise
jelentette. Kicsik és nagyok
töltötték meg a szentmise
helyszínéül szolgáló nagytermet.
Zengett a gitárok
által kísért ének, melyet a
légkört magukba szippantó kis gyermekek hangja
fűszerezett. A prédikáció is felért egy
újabb lelkigyakorlattal. A tanítás, a
megtérésre felszításával a
vasárnapi evangéliumot járta körbe. Bőven
lehetne
idézni Gábor atya mondataiból. Egyet, egy nagyon
fontosat útravalóul most
megteszek. Tudom-e én azt mondani: Itt vagyok, Uram! Engem
küldj, hogy
teljesítsem akaratodat, még akkor is, ha helyzetem
Jónás ninivei útjához lehet
hasonló.
Zárszóként
a köszönet szavait kell leírnom. Kedves kispesti
kolpingos testvérek! Köszönjük
az együtt töltött és tartalmas napot. Tanultunk
egymástól és vélhetően
megéreztük azt is, miért is jó
közösségben lenni, és mily nagy öröm
és éltető
erő másokért tenni
(Érsekvadkert,
2019.03.24. emjé, Fotó: Kolina)
„Ha
én tanúskodom önmagamról, saját
tanúskodásom keveset ér” - mondta egy
alkalommal Jézus a zsidóknak, hallhattuk a szentmise
evangéliumában (Jn,
31-47). Tehát a hívő embernek sem az a feladata, hogy
önmagát produkálja, hanem
Isten igéjét közvetítse azon a helyen
és abban az élethelyzetben, ahová Isten
helyezte, küldte. Ezekkel a gondolatokkal nyitotta meg
nagyböjti
lelkigyakorlatunk első napját Nagy Richárd atya,
Nagybárkány plébánosa.
Tanítása a tanú és a
tanúságtétel köré csoportosultak
kiindulva az
Ószövetségtől egészen a napjainkig. A
teljesség igénye nélkül megosztanék
néhány gondolatot azokkal az olvasóinkkal, akik
nyomós okok miatt élőben nem
hallhatták azokat.
Ugye
sokan emlékszünk arra a szentírási
részre, ahol valaki észleli azt, hogy
felebarátja „rossz fát tett a tűzre”. Az észlelő
személy feladataként először a
négyszemközti figyelmeztetés szerepel. Ha nem
járt eredménye két-három tanú
jelenlétében kell a figyelmeztetést
megismételnie. És csak ennek
eredménytelensége
esetén kell az Egyház elé terjesztenie az
ügyet.
Feltehető
az első kérdés: mi merünk-e tanúk lenni az
élet vagy a hit területén? Ki
állunk-e Jézus mellett, ha támadás
éri Őt?
A
keresztény ember sok feladata mellett a legfontosabb az, hogy
személyes
tanúságtételével (szavaival tetteivel,
életvitelével) tanúskodjék Jézus
Krisztus mellett. Nem szabad csüggednünk akkor sem, ha
tanúságtételünk nem járt
sikerrel, hisz láthatjuk a Szentírásban, hogy
Jézusnak az őt küldő Atyáról tett
tanúság tétele is sokakban keltett
ellenérzést. Jézus ennek ellenére is tette
a
dolgát (küldetését) az emberek
megváltásáért, vállalva a
keresztutat is.
A
tanúságtevés nevel és jobbá tesz
bennünket. Tartalmasabbá teszi életünket. Ez
is sarkalljon bennünket arra, hogy a megmosolygás,
netán gúny tárgyává
tevésünk
ellenére is merjük vállalni
kereszténységünket, és
mérlegelés nélkül, életünk
minden napjában, annak minden helyzetében kiállni
Jézus Krisztus mellett.
Tegnap
a tanúságot tenni, tanúnak lenni
témakörről elmélkedtünk, ami azt is jelenti,
hogy teljes erőnkkel Krisztusban vagyunk. A mai napon a
küldöttséggel
foglalkozunk, hisz maga Jézus is küldött volt, az Atya
küldötte. A küldött
mindig valakit képvisel, legyen az postás, pap,
politikus, munkás, hírvivő,
hitetlen vagy hívő. Küldöttekké váltak
az első tanítványok, de küldöttek
vagyunk mi is, hisz az evangélium terjesztése ma is
feladatunk, még akkor is,
ha az adott helyzetben nem a „való világunk”
sikertörténetét jelenti.
Emlékszünk
a szőlőmunkások és a küldöttek
történetére. Még a gazda fiát sem
kímélték meg a
gonosz munkások, másé is lett a
szőlőültetvény.
Jézust,
mint az Atya küldöttét sem fogadták el
Jeruzsálemben, s nem fogadják el sokan
ma sem. A farizeusok politikai küldöttet vártak a
Messiásban, s nem Jézust,
akit úgy gondolták ismernek, mint az ács
fiát. Nem is akartak a dolgok mögé
látni a sok jel ellenére sem, nehogy
rájöjjenek az Atya küldötte áll
előttük.
Ezért is akarták mihamarabb eltávolítani őt.
Ma
sincs ez másképp. Nem szeretik az őszinte embert.
Útban van szabadosságuknak.
El kell távolítani az útból, mint
Jézust.
A
küldöttséget, a küldetést tettekkel kell
megvalósítanunk. Hiába a megszerzett
tudományunk, ha szívünkből hiányzik a
szeretet, vakvágányra jut küldötti
pályánk. Legyünk bátrak, kitartóak! Ne
térítsen el küldetésünk
céljától a világ
zaja. Ehhez adjon erőt mindenkinek a nagyböjt
húsvétra való készülete.
A
szombati tanításban a szenvedésről hallhattunk
megszívlelendő dolgokat. Már a
bevezető gondolat is új megvilágításba
helyezte a fogalmat annak
tudatosításával, hogy nincs szenvedésmentes
élet, és a szenvedés a születéstől
a halálig elkísér, de a pokol lakóinak
örökké tart. Már ebből is kitűnik, hogy
testi és lelki szenvedés egyaránt
útitársunk. A testi szenvedést lehet
csökkenteni az orvostudomány előre
haladásával. Ám ez sem jár mindig sikerrel.
Mi
tehetünk ekkor? Lázadjunk a sors ellen? Ne
lázadozzunk! Kapaszkodjunk bele
Jézus keresztjébe. Jézus is vérrel
verejtékezett, de a „kehelykiivásának”
elmaradását az Atya akaratára bízta.
Végig ment a Golgotán, ami
emberpróbáló,
fájdalmas út volt. Végigment, és
szenvedése által váltotta meg a világot. A
szenvedés rádöbbent arra, kik vagyunk. A
türelemmel elviselt szenvedés nemesíti
az életünket, lelkünket, főként, ha azt
Jézus szenvedéséhez kapcsolva fel
tudjuk ajánlani másokért. A szenvedést nem
az Isten teremtette, ám az Atya
küldötte, Jézus mégis vállalta azt
érettünk. Jézus volt olyan bátor, hogy
szembenézett a szenvedéssel, mintegy felhívva
figyelmünket arra, hogy a
szenvedésnek is van értelme és
értéke!
A
testi és lelki szenvedés sokszor kéz a
kézben jár. Erre utal az ép testben ép
lélek szólásunk is. Erre utal Jézus
számtalan csodája is. Leprások,
vérfolyásban
szenvedő asszony, házasságtörésen ért
asszony. Jézus meggyógyította és azzal
bocsátotta útjukra őket, hogy menjenek, de
többé ne vétkezzenek.
Bennünket
is meggyógyít Jézus. Itt az alkalom a
szentgyónásra. Éljünk és
köszönjük meg a
lehetőséget, hogy húsvétkor bennünk is
föltámadjon Krisztus, akiről életünkkel
tehetünk tanúságot megosztott világunkban.
(2019.04.07.
emjé; fotó Kristók J.)
Szent
József Napok címmel került megrendezésre a
Magyar
Kolping Szövetség szervezésében az első
kolpingos férfikonferencia 2019.
március 17-e és 19-e között
Alsópáhokon. A találkozó elsődleges
célja a
keresztény férfiak és apák jelen kori
szerepének és feladatainak tisztázása
volt, s hogy különböző területről érkező
előadók segítségével valamint
tapasztalatainkat
egymással megosztva megismerjük, hogy hogyan lehet
minél tökéletesebben ellátni
férfiúi és családfői teendőinket a
mindennapi életben.
Az
eseményre közel 30 férfi jött össze az
ország minden
részéből, sőt voltak olyan társaink, akik az
országhatáron túlról, a
Vajdaságból
érkeztek - ezzel téve nemzetközivé az első
kolpingos férfikonferenciát. A
résztvevők életkora is igen változatos
képet mutatott: a családalapítás előtt
álló 20 éves fiataloktól elkezdve a 40-45
éves többgyermekes családapákon
keresztül egészen a 70 éven túli, már
többszörös nagypapákig minden korosztály
képviseltette magát, ami segített abban, hogy
egy-egy témát több generáció
szemszögéből
lássunk és beszéljünk meg.
Az
első nap estéje az ismerkedés és a
bemutatkozás
jegyében telt. A szervezők egy igen érdekes
játékot találtak ki arra, hogy a
többé-kevésbé
ismeretlen emberek ne a megszokott formákat használva
mutatkozzanak be
egymásnak, s hogy egy feszültségmentes és
vidám légkör alakulhasson ki a
teremben: a körbe rendezett székeket névsorrendben
kellett elfoglalnunk, de nem
a vezetéknevek, hanem a keresztneveink szerint. Így
mindenki kapcsolatba került
a másikkal egy rövid, néhány mondatos
párbeszéd erejéig, amely által
egészen
oldott hangulat alakult ki. Ezután ismét egy meglepő
feladat következett: pár
szóban el kellett mondunk, hogy tudomásunk szerint
miért azt a nevet kaptuk a
keresztségben, amit viselünk, és mit tudunk a
keresztelésünk körülményeiről.
Érdekes volt hallgatni a néha humoros, máskor
szomorkás történeteket, amelyeken
keresztül ismét kicsit közelebb kerültünk
egymáshoz. Végül pedig – hogy azért
legyen valami megszokott is a bemutatkozásban – mindenki
elmondta, hogy honnan
érkezett. Ezt követően Bánhidy Vajk, a Magyar
Kolping Szövetség alelnöke felvázolta
a konferencia tematikáját, majd pedig Szent József
példáján keresztül röviden
végignéztük,
hogy az egyes korokban hogyan változtak a keresztény
férfi- és apaszerepek.
A második nap délelőttjén
Spéder Zsolt, a Központi
Statisztikai Hivatal Népességtudományi
Kutatóintézetének igazgatója tartott egy
előadást a férfiak családban betöltött
szerepéről és a különféle
családmodellekről. Megtudtuk, hogy a statisztikai
felmérések szerint a
társadalomban a legnagyobb igény a kettős
szerepkörben lévő férfiakra van: a
megkérdezettek 50%-a úgy gondolja, hogy egy
férfinak el kell látnia a
kenyérkereső/családfenntartó szerepet is,
és emellett családcentrikusnak is kell
lennie – azaz szerető, érzelmeit kimutató apaként
forduljon gyermekei felé és
aktívan vegyen részt a gyermekek
nevelésében. Az előadás során több
megdöbbentő
statisztikai adatot is megismerhettük, amelyekkel eddig
talán nem is voltunk
tisztában: a 40 éven felüli férfiak
70%-ának még nincs gyermeke, a házasságok
45%-a válással végződik, s a válások
75%-át a nők kezdeményezik, valamint hogy
az elmúlt 30 évben jelentősen eltolódott az első
gyermek vállalásának az ideje.
Míg 1990-ben a nők jelentős része 20-25 éves
korban szülte meg az első
gyermekét, és utána volt még
lehetőségük további gyermekek
vállalására, napjainkban
már az az általános, hogy a nők 30-35 éves
korukban szülik meg első
gyermeküket, és utána ezeknek a nőknek egy
része már nem vállalkozik újabb
gyermekre. Emiatt csökken az egy családra eső
átlagos gyermekszám, ami a
népesség csökkenéséhez vezet.
Spéder Zsolt azzal zárta előadását, hogy
elsősorban a családon belül kell megszületnie a
tudatos döntésnek és
elhatározásnak a gyermekek megfelelő időben
történő vállalására, az állami
családtámogatási
rendszer mindössze csak egy eszköz lehet a
gyermekvállalási kedv
ösztönzéséhez.
A második nap délutánján egy
igen érdekes és hasznos
előadáson vettünk részt: Süveges Gergő
újságíró, televíziós
és rádiós
műsorvezető Bátorságpróba apáknak
címmel tartott előadása első részében az
alapfogalmakkal,
az emberi alapérzelmekkel és alapigényekkel
ismerkedtünk meg. Mivel döntéseink
jelentős részét érzelmi alapon hozzuk,
ezért nagyon fontos, hogy érzelmeinkkel
tisztában legyünk, azokat meg tudjuk nevezni és
tudatosan kontrolláljuk és
fejlesszük őket. Négy alapérzelem van: az
öröm (amikor valami nyereség ér), a
szomorúság (amikor valamilyen veszteséget kell
elszenvednünk), a harag (amikor
frusztráció ér), valamint a félelem (amikor
veszélyhelyzetbe kerülünk). Napról
napra fejleszteni kell magunkban, hogy teljesen őszintén ki
tudjuk mondani,
amit érzünk, s ez majd hozzásegít ahhoz, hogy
az egyes élethelyzetekben tudatosan
megfelelő döntéseket hozzunk, és a másik
emberrel jó kapcsolatban legyünk.
A négy alapigény még az
érzelmeinknél is mélyebben van a
tudatalattiban, és egymással szorosan
összefüggenek: szeretve lenni, értékesnek
lenni, meghitt kapcsolatban lenni és szabadnak lenni. Ezeket
csak az Isten
tudja tökéletesen biztosítani nekünk, az
emberek közötti kapcsolatokban
folyamatosan sérülnek. Nekünk, keresztény
férfiaknak és családapáknak arra kell
törekednünk, hogy a másik ember (pl. a
feleségünk és a gyermekünk) alapigényeit
feltétel nélkül ki tudjuk elégíteni,
még ha az elsőre nehezen is megy. Ha pedig
esetleg sérülés történik a másik
emberben, akkor ezt mihamarabb próbáljuk
meggyógyítani – ami viszont csak meghitt kapcsolatban tud
működni.
Az elméleti rész után az
előadás második részében a
gyakorlati dolgokról esett szó. Itt már a
valós életből vett konkrét példákon
keresztül néztük végig az Apák 10
parancsolatát, hogy egy apának mit kell
tennie bizonyos élethelyzetekben, és hogyan kell
viselkednie gyermekeivel. Mi kell
ahhoz, hogy a gyermekemmel kapcsolatban legyek, hogy jóban
legyek vele és végül
hogy szövetségben éljek vele. S az előadás
zárásaként elhangzott a Főparancs
is: úgy tudsz jó Apa lenni, ha nagyon szereted
Anyát!
Az utolsó nap délelőttjén
Hadobás Zoltán, az Egri Kolping
Család elnöke tartott előadást a
férfivá válás útjáról
Richard Rohr: A férfi
útja című könyve alapján. Eszerint alapvetően
minden férfiban négy férfi
archetípus (őskép) él: a harcos, a szerelemes, a
király és a mágus. A férfivá
válás útján az első lépés a
harcos, azaz a küzdő énünk felfedezése, amely
kamaszkorban jelenik meg. Azok a kamaszok, akik nem fejlesztik ki
magukban a
harcos énüket, azokból lesznek később a
gyermek-férfiak, az antiharcosok. Ezt
követi a szerelmes, azaz az élni szerető énünk
megélése, amely leginkább fiatal
felnőttkorban van jelen. Vigyázni kell, hogy jól
éljük meg az élni szerető
szerelmes énünket, s az ne torzuljon el és ne
váljon a fiatal férfi élvhajhász
hedonistává. A férfivá válás
útján a harmadik lépés a király,
azaz a rendező
énünk kiteljesülése. Ebben az
életszakaszba tartoznak a gyermekes családapák,
akik birtokolják a hatalmat és kijelölik a
határokat, de nem élnek vissza vele.
A gyermek számára az apa lesz a király-minta,
tehát fontos, hogy jó apák, jó
királyok legyünk. Az utolsó szakasz a mágus,
aki nevén nevezi a jót és a
rosszat, de nem ítélkezik. Ő a lélek
megértője, a bölcsesség és tudat
megtestesítője. Ez már a nagyapa-kor életszakasza.
Végezetül pedig megnéztük,
hogy az egyes archetípusok hogyan testesültek meg Adolph
Kolping életében.
Az előadás után minden résztvevő
értékelte az elmúlt három
napot, és elmondta, hogy számára mi az a
legfontosabb gondolat, amit útravalóul
hazavisz. Egybehangzó vélemény volt, hogy ez
férfikonferencia egy nagyon jó
kezdeményezés, igazi hiánypótlás,
és évente szükséges megrendezni egy ilyen
összejövetelt. A konferencia
lezárásaként szentmisén vettünk
részt Szent József
ünnepén.
(Takács Lajos)
„Termő
ékes ág, jó anya, életemnek első asszonya”
(Weöres
Sándor)
Nyolcéves
unokámmal
ebédelek, amikor azt mondja: „Papó, tudom, hogy mama
és keresztanya nagyon jól
főz, de nekem az anya főztje ízlik a legjobban.” Mindenki
így van ezzel, az is,
akinek már nem is él az édesanyja.
Biztosan
azért, mert
mindenki az édesanyját szereti a legjobban, és a
főztje akkor is a legjobban
ízlik, ha éppen az étel nem annyira finom. Az
ízlelőbimbók az édesanya
főztjéhez idomulnak, csak az ismerős ízekben lelik
gyönyörűségüket.
Kollégistaként, kaszárnya lakóként,
de sokszor hallottam ezt a mondatot:
„Bezzeg az édesanyám főztje!” Olyan
tyúkhúslevest, mint az édesanyám
főzött,
senki a világon nem képes készíteni, a
világ legkitűnőbb mesterszakácsa sem!
Feleségem minden vasárnapi ebédkor meg szokta
jegyezni, hogy ez azért nem olyan
finom, mint az anyukáé volt. Az édesanyánk
a legszebb, a legjobb a világon.
Költők százai énekelték meg ezt a
szépséget és jóságot. Azt hiszem,
nincs
magyar ember, aki ne ismerné Petőfi Füstbe ment terv
című versét, mely a
gyermeki ragaszkodást énekli meg. A költő zseni
számos versében idézi meg
édesanyja alakját, Ady úgyszintén.
Sütő András lélekmelengető mondata: „Anyám
könnyű álmot ígér.” Erre rímel
Petőfié: „Anyám, az álmok nem hazudnak.”
Anyánk
a legmegértőbb barátunk, tanítónk, neki
köszönhetjük nyelvünket, amit édes
anyanyelvünknek mondunk.
Kamaszkoromban
elég
kezelhetetlen gyerek voltam, sok szomorúságot okoztam a
szüleimnek. Bármi
rosszat csináltam, édesanyám szelíden
korholt, egyetlen csepp könnye nagyobb
büntetés volt, mintha megkorbácsoltak volna.
Szerettem volna egy divatos,
nagyon drága cipőt, meglehetősen magas sarka volt és
lábnyomorítóan hegyes
orrú. Úgy gondoltam, nem élhetek ilyen
lábbeli nélkül. Addig-addig duruzsoltam
édesanyám fülébe, míg megvette,
vállalva szigorú apám rosszallását,
sőt, mint
kiderült tanáraimét is. Szülői
értekezleten megszólták édesanyámat,
hogy nagyon
elkényezteti fiacskáját. De ő jobban
örült annak, hogy örömet szerezhetett
nekem. Az édesanyák már csak ilyenek.
Családommal
gyakran utaztunk
haza szüleimhez, ha jöttünk vissza,
édesanyám mindig kikísért a buszhoz. Ha
idegen volt a buszmegállóban, odament hozzá
és megkérdezte, tudja ki az én
fiam? És megmondta. Kissé zavart a dolog, ezért ha
készültünk vissza, kinéztem
a megállóba, nem várakozik-e ott idegen. Ha igen,
akkor megpróbáltam lebeszélni
arról, hogy kikísérjen. Sose sikerült.
(Fecske
Csaba, Fotó Barák B.)
Március
26-án tartotta soron következő ülését
önkormányzatunk képviselő-testülete,
melyen az alábbi napirendi pontok szerepeltek:
Felülvizsgálatra
kerültek az intézményi térítési
díjak. A nem történik ebben az évben sem
díjemelés mellett született döntés. A
közbeszerzési terv is elfogadásra került
ezen az ülésen. Az iskola energetikai, valamint az
óvodai pályázattal
kapcsolatban további döntések meghozatalára
is sor került az április 12-i
rendkívüli ülés keretében.
Elfogadásra
került a 2019/2020-as nevelési évre az óvodai
beiratkozások időpontja is. Ez az
alsó oviban május 8., még a felsőben május
9-én 08:00 és 12:00 óra között lesz.
Döntöttünk a Magyar Falu Program keretében
megjelent pályázatokon történő
indulásról is, állást foglaltunk a
közterületeken lévő fák
kivágásának
tárgyában is.
Tájékoztató
hangzott el a malom fejlesztéséről is, amit
részleteiben az április 4-i rendkívüli
ülés keretében a vevő, Zsemberi Ferenc
(Zsemberi-Ker, Erdőpartner Kft.
tulajdonos) ismertetett. Az ülésen jelen volt Moór
Mátyás főépítész és
Kovács
Miklós építész, hogy megkeressük a
malom felújításának, az épülő
tésztaüzem és
pékség megvalósulásának leggyorsabb
kivitelezhetőségét.
Egyebek
közt hallhattunk a sportpálya öltözője mellett
elkészült sportparkról, a
csapadékvíz projekt készültségi
fokáról, a Vadkert-patak mentén lévő
fákkal
kapcsolatos, a Bükki Nemzeti Park területi vezetőjének
a természet védelmét
szem előtt tartó teendőkről.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2019. május 20.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Május 1-én
este 7-kor szentmise és utána az első
májusi ájtatosság. Májusban a szerda
kivételével mindennap este 7-kor lesz a
szentmise, utána Májusi ájtatosság a
BARLANGNÁL. Szerdán a szentmise reggel, a
májusi ájtatosság este 7-kor a
Kálváriánál.
Május
19-én lesz a fél 9-es szentmisén az
elsőáldozás.
Jeles napok
májusban: május 1: Munkás szent József
ünnepe. Május 16-a Nepomuki Szent János napja. Ez a
Szentjános-pusztai régi
kápolna ünnepe volt, most az Alvégen áll a
rá emlékeztető Szent János-szobor.
Bármi
változás
van, azt a templomi hirdetésekben közöljük.
KERESZTELTÜNK:
-
HÁZASSÁGKÖTÉS:
-
Halottaink:
16./ Kocsis
Ferenc (1964)
17./ Havaj
Istvánné, szül. Lukács Julianna (1950)
18./
Rácz
József (1955)
1. szerda
-
2. csütörtök - Fábián
Jánosné Dósa Erzsébet, szülei
és elhunyt hozzátartozók
3. péntek - Halaj
Sándor, Boda, Valkó és Bajnok család
halottaiért
-
Vitéz István, felesége Csillag Mária,
gyermekeik és a család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Hálából a sok jóért
4. szombat
- Rózsafűzér Társulat élő és
elhunyt tagjaiért
-
Csillag Ferenc, szülei, anyósa, apósa, veje
Fábián József és élő
családtagok
-
Halaj Sándorné Szabó Mária, férje,
szülei és a család halottaiért
5. vasárnap - Temela János és elhunyt
családtagok, Urbán István, felesége
Csernák Mária és szüleik
-
Boda Kálmánné Valkó Ilona, élő
és elhunyt családtagok
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik, élő és elhunyt hozzátartozók
6. hétfő -
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök -
10. péntek - Jakubecz Mihály,
felesége Mrekvicska Mária, gyermekeik, Németh
és Varga család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Hálából
-
Szabó István, felesége Bozsonyik Borbála,
szüleik, testvéreik, menyük, nászuk,
és élő hozzátartozók, valamint Budenszki
János
11. szombat
- Moknár István 20. évforduló,
felesége, szüleik, vejük Pistyur
József, szülei, nagyszülei és testvérei
-
ifj. Nagy József, szülei, testvérei, veje,
apósa Murányi Lajos, felesége és
hozzátartozók
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, szüleik,
testvéreik, menyük és a család élő
és elhunyt hozzátartozói
12. vasárnap - Kuris Jánosné Kakas Erzsébet,
öccse József, Kuris és Kakas család
halottaiért
-
Deszpót Mihály, felesége Dombai Borbála,
fiuk, lányuk, Csabák János, felesége
Márton Julianna, fiuk és lányuk
-
Záhorszki Sándor 2. évforduló, a
Záhorszki és a Liptai család élő és
elhunyt
hozzátartozóiért
13. hétfő -
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök -
17. péntek -
18. szombat
- Boda István, felesége Csillag anna,
szüleik, élő és elhunyt
családtagok
-
Szabó Ignác, felesége Vitéz Mária
18. évforduló, fiuk Ignác, nászuk
Vitéz
Sándor, valamint a család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Págyor László 3. éávforduló,
2 sógora, apósa és hozzátartozók
19. vasárnap -
20. hétfő -
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök -
24. péntek -
25. szombat
- Záhorszki Erzsébet, szülei, veje és
hozzátartozók
-
Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet, gyermekeik,
nagyszülők, unokájuk János
-
Vitéz József 1. évforduló, fia,
szülei, a család élő és elhunyt tagjai
26. vasárnap - Kocsisné Urbán Erzsébet
elhunytért és élő családjáért
-
Holman Sándor 5. évforduló, szülei,
apósa, anyósa, nagyszülők és a család
halottai
-
Vitéz Ferenc, felesége Nagy Erzsébet, szülők,
nagyszülők, testvéreik, a család
élő és elhunyt tagjai
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök -
31. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért