Gál
Jenő verbita atya igencsak meglepte a híveket avval az
állításával, hogy Jézus
legnagyobb csodáját az apostolok
meghívásakor tette. Két testvérpárt
hívott
emberhasználatra, akik mindjárt követték is
őt (Mt 4,20-22). Az atya így
érvelt: Jézus legnagyobb csodája nem az volt,
amikor egyszerre tíz leprást
meggyógyított, az sem, amikor a háborgó
tengert lecsendesítette és vízen járt,
vagy amikor öt kenyérrel és két hallal
ötezer embert jól lakatott. De még az sem,
amikor a már oszlásnak indult nlgy nap óta halott
Lázárt föltámasztotta.
Ezektől sokkal nagyobb csoda volt, amikor négy halász
Jézus hívására, egy
szavára ott hagyta hálóját,
foglalkozását, családját és
nyomába szegődött.
Pedig még nem is ismerték, mégis készek
voltak neki teljesen átadni magukat.
(Nekem, vagy bármelyikünknek mikor sikerülne egy
szavunkra követőket találnunk
valahol is, akik mindenüket elhagynák értünk?)
No, de ha ezt megtették ezek az
egyszerű halászok, akkor elképzelhetjük, hogy
Jézus milyen végtelenül vonzó,
szuggesztív, csodálatos egyéniség volt.
Boldog tudattal tölthet el minket
hívőket, hogy nem akárkit választottunk mi sem
életünk
középpontjának-értelmének,
szívünk közepének, akit most még csak
hitben
szemlélünk, de odaát majd
színről-színre látunk.
Sokat
voltam már halálos betegek ágya mellett, és
szerettem volna ezeket mondani: Ne
félj a haláltól, hisz találkozol
Jézussal, aki Téged a legközelebbi
hozzátartozódnál is jobban szeret, akinek egy
szavára Péter, András, Jakab és
János követte, és akihez minden nap
imádkoztál, beszélgettél vele. Így
aztán
nem egy idegen, szigorú személlyel fogsz
találkozni hamarosan, hanem avval, aki
magához fog ölelni. Bevallom, a legritkább esetben
mondhatom ezeket, mert ehhez
nagyon erős hitűnek kellett volna lenni a haldoklónak. De
ritkán találkoztam a
túlvilágba vetett szilárd hittel. Inkább
csak a reményüket vetették belé ilyen
szavakkal: „Remélem, hogy hátha Jézussal leszek a
Mennyországban, hátha
bekerülök.”
Az
erős hitű Gajdos atya barátom édesapjának
halálos ágya mellett - nem
teketóriázva - ezeket mondta: Pista bácsi, majd
fogjon Jézussal kezet, és
mondja neki, hogy én is üdvözlöm!
Belon
püspök úr mesélte, hogy Sükösdön
egyszer egy halálos beteghez hívták. Miután
föladta a sokat szenvedett öreg paraszt bácsinak a
betegek szentségét, így
vigasztalta: Hamarosan a gyönyörű szép és
boldog Mennyországban lesz, ott majd
imádkozzon értünk. Erre az öreg bácsi
így válaszolt: Hát még ott élni
köll?
Amikor
olvassuk az Evangéliumot, az hol mélyen, hol csak
felszínesen érint meg. De
amikor ezt a részt olvassuk, ahol meghívja Jézus
az apostolokat, álljunk meg
fölötte és gondolkozzunk el róla, hogy mit is
érezhetett a négy halász, amikor
Jézus meghívta őket, és ők azonnal követve
otthagyták mindenüket. Még inkább
gondolkozzunk el azon, hogy Jézus minket is
hasonlóképpen meghívott. Mi mit
hagytunk el érte, és milyen feladatot ró ez
ránk?
Mint
az apostolok, mi is legyünk készek teljesen átadni
magunkat Jézusnak!
Ki
az a kis emberke ott, a fügefán?
Zakeus, a fővámos, elveszett bárány...
Jézusra oly kíváncsi, így hát
felmászott...
Az Úr pedig szólítja őt, mint barátot...
Zakeusban csírát hajt az isteni mag..
A fügefát ott hagyva Jézushoz szalad...
Házába maga a Fény, az Orvos, ki tér...
Zakeusnak ez minden pénznél többet ér...
Ám a nép ítélkezik. Jézus szava ez:
A betegnek orvos kell, s Zakeus beteg...
De már gyógyulása van, hiszen változik...
S szívéből ígéret száll, amely nem
hamis....
Házára így üdvösség
köszöntött ekképp...
Ím, az elveszett bárány végre
hazatért.
(Szné
Babik E.)
Negyven
nappal karácsony, Jézus születésének
ünnepe után ma, Urunk templomi bemutatását
ünnepeljük, amely ünnep régi magyar
elnevezése: Gyertyaszentelő Boldogasszony.
A zsidó szokásokra, illetve törvényi
előírásokra utal az ünnep
evangéliumának
bevezetése. Az újszülött gyermekeket negyven
nappal születésük után elvitték a
jeruzsálemi templomba, s ekkor volt szokás
felajánlani az elsőszülöttek
kiváltásáért az áldozati
adományt. Lukács evangélista azonban nem ezekre a
zsidó szokásokra irányítja
figyelmünket, hanem a templomban elhangzó
tanúságtételekre. Először Simeon szavait
hallhatjuk, aki kinyilatkoztatást
kapott Istentől, hogy még az ő életében eljön
a Messiás, megláthatja a
Megváltót. Az isteni ígéret valóban
igaznak bizonyult, a kisded Jézusban
felismeri a Megváltót. Ezt követően egy Anna nevű
prófétanő beszélt arról, hogy
ebben a gyermekben, azaz Jézusban teljesedtek be a
megváltóról szóló
jövendölések.
Szent
Bernát ügyes szójátékkal foglalja
össze egyik beszédében az ünnep
lényegét,
amikor ezt mondja: „Ma a Szűzanya a templom Urát viszi az
Úr templomába.” Az
egykori jeruzsálemi templom Ura és a
földkerekségen minden keresztény templom
Ura Jézus Krisztus. És ő az Ura a mi lelkünk
templomának is. Illő, hogy ne
csupán kőből épült templomépületeink,
hanem szívünk temploma is méltó
hajléka,
méltó otthona, lakóhelye legyen az Úrnak.
©
Horváth István Sándor, Fotó: Kristók
J.
A
katolikusok tudják, vallják és hiszik, hogy
Jézus jelen van az
Oltáriszentségben, és azzal is tisztában
vannak, hogy a legfontosabb és
legszentebb kapcsolat a Megváltóval és
magával az Atyaistennel. Amint XVI.
Benedek írja: „Az Eucharisztia intézménye azt
igazolja, hogy Jézus halála, minden
erőszakossága és abszurditása ellenére,
benne a szeretet legmagasabb rendű
cselekvése volt és az emberiség
eltökélt megszabadítása a gonosztól”
Erőszak és
brutalitás. Ezt éljük meg nap mint nap nemcsak kis
hazánkban, hanem az egész
világon. Olyan erőszakos és olyan hihetetlenül
abszurd a minket körülvevő
világ, hogy az Újtestamentum szavaival aligha lehetne
leírni: Szent János
Jelenései már-már szépítik az
emberiség jelenlegi helyzetét és
kiszolgáltatottságát az Antikrisztus zsoldosainak
és médiaszolgáinak.
XVI.
Benedek pápa arra is kitért, a szentmise folyamán
a hívek békeüdvözletének nem
szabad elvonnia a figyelmet magáról a miséről. A
mosolygós kézfogás a hívek
között szép gesztus, de valóban nem több
ennél: akik a szentmisén részt
vesznek, mind a szeretet és béke elkötelezett
hívei, a megerősítés ugyan
fontos, de jelképi értelemben nem túl meggyőző.
Hát persze, kezet fogunk a
mellettünk, előttünk és mögöttünk
ülővel, de hát nem velük kell békét
kötnünk
vagy szereznünk, hanem akik a templomon kívül
maradtak, tudatlanságból vagy
ellenségességből.
A
pápa arra is kitért, új megfogalmazást kell
találnia az Egyháznak a mise végén,
amikor a pap elbocsátja a híveket. „Ite, missa est”,
hallhattuk a latin nyelvű
misékben. Ezt kétféleképp
fordították: Menjetek, vége a misének, vagy
menjetek,
küldetésetek van. Annak idején, pannonhalmi
diákkoromban még az első változatot
tudtuk, és amikor egy hosszúra nyúlt szentmise
után mehettünk ebédelni
vasárnap, valóban szívből jött a „Deo
gratias”, Istennek legyen hála.
Bármint
is legyen, a hagyományok és az
újítások között mi vagyunk a fontosak,
az élő
Egyház, vagyis a papság és a hívek
összessége és felettünk és bennünk
Isten. Ha
a katolikus közösségben megmarad a hit, hogy az
Eucharisztiában maga Jézus
Krisztus van jelen, akkor a kereszténység és benne
az emberiség is fennmarad az
idők végezetéig, vagyis Krisztus második
eljöveteléig.
Az
egyházak, ha túl szélesre tárják
kapujukat (iskolák tanulói összetétele,
hittanórákhoz való
hozzáállás, szentségekben való
részesítés, stb) a
népszerűség, a világi reformok (virtuális
célképzések) bűvöletében, úgy
járhatnak, mint a „néppártok”, a
tömegmozgalmak. Nem lehet mindenkinek
békejobbot nyújtani, a Sátánnal pedig nem
szabad kiegyeznünk.
„Ne
gondoljatok a régi dolgokra, és az elmúltakra ne
figyeljetek! Íme, én valami
újat viszek végbe.” (Iz 43,18-19)
A babiloni fogság idején Izrael
népe
vágyakozva gondolt vissza a múltra, arra a
dicsőséges korra, amikor Isten erős
jobbja kiszabadította őseiket az egyiptomi
rabszolgaságból. Most viszont az a
gondolat kísérti őket, hogy Isten nem küld
számukra még egy Mózest, és nem
művel olyan nagy csodákat, mint egykor. Emiatt örökre
idegen földön kell
maradniuk.
Azonban Cirusz, a perzsa király, Kr.e.
539-ben
felszabadította a választott népet, mely
ezután még különösebb módon
tért
vissza az ígéret földjére, mint amilyen az
Egyiptomból való kivonulás volt.
Isten sohasem ismétli
önmagát! Végtelen
szeretetével túltesz a múltban végbevitt
tettein, és minden elképzelésünket
felülmúlja. Ezért adja Izajás
próféta ajkára az alábbi
felszólítást:
„Ne
gondoljatok a régi dolgokra, és az elmúltakra ne
figyeljetek! Íme, én valami
újat viszek végbe.”
Könyve végén Izajás
egy példa nélküli, ragyogó
jövőről is beszél: az új ég és az
új föld teremtéséről. Isten olyan hatalmas
művet hoz majd létre, hogy „a régi feledésbe
merül, és eszébe sem jut többé
senkinek”.
Izajás gondolatát folytatva mondja
el Pál
apostol, hogy Isten rendkívüli módon lép be
történelmünkbe. Jézus halála és
feltámadása által újjáalkotja az
embert, Fiában új életre teremti őt. A
Jelenések könyvében pedig Isten bejelenti, hogy a
történelem végén az egész
világmindenséget újrateremti: „Íme,
újjáalkotok mindent.”
Izajás szavai tehát
áthatják az egész
Szentírást, és ma is ugyanazt mondják
nekünk:
„Ne
gondoljatok a régi dolgokra, és az elmúltakra ne
figyeljetek! Íme, én valami
újat viszek végbe.”
Mi vagyunk az a „valami új”, az
„új teremtés”,
amelyet Isten létrehoz. Fián keresztül – ha
befogadjuk Őt az igében és
valamennyi ajándékában – újjáalkotja
létünket és cselekvésmódunkat.
Így Jézus
él és munkálkodik bennünk. Ő az, aki
megújítja kapcsolatainkat a családban, az
iskolában, a munkahelyen… Ő az, aki rajtunk keresztül
megújítja a társadalmi
életet, a kultúra, a pihenés, az
egészségügy, a gazdaság vagy a politika
világát; egyszóval az emberi
tevékenység minden területét, ahol
elkötelezetten
dolgozunk.
Ne gondoljunk sóvárogva az
elmúlt szép
dolgokra, és ne keseregjünk hibáinkon! Higgyünk
inkább állhatatosan Isten
munkájában, abban, hogy Ő továbbra is „valami
újat” visz végbe.
Isten megadja nekünk a lehetőséget
arra, hogy
mindig újrakezdjünk. Megszabadít minket a
múlt befolyásától,
súlyától. Az élet
így egyszerűbbé válik, könnyebb,
tisztább, frissebb lesz. Pál apostolhoz
hasonlóan mi is, múltunkról elfelejtkezve,
szabadon futhatunk Krisztushoz, aki
az élet és az öröm teljessége.
„Ne
gondoljatok a régi dolgokra, és az elmúltakra ne
figyeljetek! Íme, én valami
újat viszek végbe.”
Hogyan éljük meg tehát ezt az
igét? Úgy, hogy
megpróbáljuk szeretettel megtenni napunk minden
pillanatában azt, amit Isten
kér tőlünk: a tanulást, a munkát, a gyermekek
gondozását, az imádságot, a
játékot és közben elvágunk minden
mást, ami abban a pillanatban nem Isten
akarata. Így nyitottak maradunk arra, amit Ő akar
végbevinni bennünk és
körülöttünk, és készek leszünk
befogadni azt a különleges kegyelmet, amit
minden pillanatunkhoz meg akar adni.
Éljünk így, és
ajánljuk Istennek minden
tettünket azzal, hogy kimondjuk Neki: „Érted”! Ha
így teszünk, akkor a bennünk
élő Jézus maradandó műveket hoz majd létre.
„Nekünk
egy testté kell válnunk, hogy a világ hinni
tudjon!” Ezt a gondolatot
választottuk annak a délutánnak a
mottójává, amelynek célja az volt, hogy
megmutassuk a világnak, az egység a Krisztushitben, az Ő
nevének zenén
keresztüli dicsőítésében megvalósul.
Az
Érsekvadkerti Gitáros Zenekar vendégei, a Penc
United Band és a Palóc Akusztik
Jam olyan együttesek, ahol gyakorlatilag megvalósult az
ökumenizmus, hisz a
tagok felekezeti sokszínűsége sem akadályozza őket
abban, hogy együtt zenélve
dicsőítsék Urunkat. A háromszor húszpercnyi
énekes blokk között három felekezet
lelkipásztorai mondták el a jelenlévőknek, mi is
az ökumenizmus, mi a feladatunk,
és hogy az egység miként jön létre.
Boldizsár
Attila, a penci baptista gyülekezet lelkésze János
evangéliumának 17.
fejezetéből vezette le egységről szóló
gondolatát (miként a Biblia és a
Wikipédia is). E szerint az egység alapja a
Szentháromság egységében rejlik.
Ehhez kapcsolódhatunk mi is, ha engedjük, hogy Jézus
Krisztus lakjon bennünk,
és akkor mindenki, akiben Jézus lakik az egység
részese lesz.
Molnár
András, a romhányi plébániát
kormányzó diakónus egy indonéz
közmondást hívott
segítségül: a rizzsel teli csűrben éhen
halnak az egerek. Nem mindegy mivel
töltjük meg otthonainkat, munkahelyünket, a
buszmegállót és minden olyan
helyet, ahol megfordulunk. Ha igazán keresztények
szeretnénk lenni, akkor ne
önmagunkat, hanem Isten tervét valósítsuk meg
mindenütt, ahol megfordulunk.
Éppoly fontos feladatunk van, mint az életmentő
szakszolgálatoknak, csak mi,
keresztények, az örök életre mentjük az
emberek lelkeit. Ez a feladatunk.
Füke
Szabolcs, az érsekvadkerti evangélikus
közösség lelkipásztora csatlakozott az
előtte szólókhoz, és Szent Pál
Rómaiakhoz írt levelének mondatát
választotta
tételmondatul: akik Istent szeretik, azoknak minden a javukra
van. Isten velünk
van a világban! Erre utal a lélekjelenlét szavunk
is: ha felismerem Isten
jelenlétét a világban, akkor
megtörténik az a változás, amire nagyon
vágyódom.
A
zenés dicsőítés után szerény
agapé melletti beszélgetések,
találkozások és
ismerkedések is megerősítették a
délután mondanivalóját: így
közeledve
megvalósulhat Krisztusban az egység.
Sajnos
e szavak azt a hangulatot, szeretetteljes légkört és
az Isten dicsőítésében
rejlő örömet nem tudják visszaadni az olvasónak
(a jó zenéről nem is beszélve),
de reméljük, lesz még lehetőségünk az
ökumenizmus gyakorlására itt,
Érsekvadkerten – ha máskor nem, legközelebb
jövő januárban.
Sz.
B. – ÉGiZ- (H)
Ne
féljünk álmodni arról, hogy jobbá
tegyük a világot! Ne ijedjünk meg a
sötétségtől, mert Jézus legyőzte azt
örökre! Élj, álmodj, higgy, és ha
hibázol,
kelj föl újra! Ferenc pápa szerdai katekézise
témájául ezúttal a reményre
való
nevelést választotta, mintegy nevelőként,
atyaként fordulva az őt hallgató
hívekhez, tegezve őket.
Pápai
intelmek egy reményteli életért
A
Szentatya csokorba szedte buzdításait, amelyeket
megosztott a Szent Péter-téren
összegyűlt zarándokokkal. Az első az, hogy ne adjunk teret
a negatív
gondolatoknak, mert az ellenség belül van, s nem
kívül. Hinnünk kell abban,
hogy ez a világ Isten első csodája, és
remélnünk, mert a hit és a reménység
kéz
a kézben járnak. A lét végén nem
hajótörés vár ránk, hiszen Isten nem
okoz
csalódást: ha reményt ültetett a
szívünkbe, akkor nem akarja azt folytonos
frusztrációval megtörni. Bíznunk kell
Istenben, aki azért teremtett minket,
hogy virágot hozzunk.
Ne
add föl, légy türelmes, szeresd az embereket!
Egy
szóval azt kéri tőlünk a pápa, hogy ne adjuk
meg magunkat! Bárhol is vagy,
építs! Ha a földre kerülsz, állj
föl! Ne maradj a földön fekve, kelj föl,
hagyd, hogy talpra segítsenek! Ha üresnek és
letörtnek érzed magad, kérd a
Szentlelket, hogy töltse meg újra a benned lévő
ürességet! A Szentatya arra
buzdít, hogy ne hallgassunk azokra, akik gyűlöletet
és megosztást szítanak.
Munkálkodjunk a békéért az emberek
között és legyünk türelmesek, mert mindenki
az igazság egy darabkájának a
letéteményese. Szeresd az embereket, egyesével,
mindet!
Ez azt jelenti, hogy tartsd tiszteletben az életútjukat,
legyen az egyenes vagy
hányattatott, mert mindegyikünknek megvan a maga
története. És minden születő
gyermek az élet reménységét hordozza.
Mindenekelőtt
pedig álmodj! Ne félj az álmodástól!
Álmodj egy olyan világot, ami még nem
látható! A világ ugyanis azoknak
köszönhetően halad előre, akik mertek álmodni,
nem törődve azokkal, akik kinevették őket. A
képzelőerővel megáldott emberek
tudományos és technológiai felfedezésekkel
ajándékozták meg az emberiséget.
Óceánokat szeltek át, olyan földekre
léptek, ahová senki előttük. Azok az
emberek, akik táplálták magukban a reményt,
legyőzték a rabszolgaságot és jobb
életfeltételeket teremtettek ezen a földön.
Legyünk
tehát felelősek a világért és az emberi
életekért. Minden igazságtalanság, amit
a szegények ellen elkövetnek nyílt seb és
saját méltóságunkat csorbítja –
mutatott rá a pápa. A bátorság
ajándékát pedig Istentől kell kérnünk,
mert
Jézus legyőzte a félelmet, legádázabb
ellenségünket, ami tehetetlen a hittel
szemben. Olykor előfordul, hogy megijedünk, de ilyenkor gondoljunk
Jézusra, aki
rajtunk keresztül akar – a maga szelíd módján
– leszámolni minden
ellenségünkkel: a bűnnel, a gyűlölettel, a
bűnözéssel és az erőszakkal. Legyen
meg benned az igazság bátorsága és ne hidd,
hogy felette állsz másoknak!
Legyenek
eszményképeid, élj valami olyanért, ami
túlmutat az emberen, még ha egy napon
ezekért az ideálokért nagy árat is kell
fizetned. Ha hibázol, kelj föl újra: a
tévedés a legemberibb dolog, de nem szabad beleragadnunk
a hibáinkba. Keresd
azok társaságát, akiknek gyermeki
szívük van. Tanulj a csodából,
tápláld
magadban a csodálkozást. Élj, szeress,
álmodj, higgy! És Isten kegyelmével soha
ne veszítsd el a reményt! – zárta szerda
délelőtti katekézisét Ferenc pápa.
(Vatikáni
Rádió)
Negyvennapi
özönvíz a múltban...
Negyven
év pusztai vándorlásban...
Negyvennapi
sivatag az Úrnak...
Negyven
nap s húsvéti fények gyúlnak...
Szórj
hamut fejedre, bűnös ember!
Tisztítsd
magad szennyeidtől végleg!
Homlokodon
hamukereszt: szent jel...
Térj
meg újra lelked Istenéhez!
Bánat
járjon által szíved mélyén,
bűnbánatra
készítsd önmagadat,
búsulj
el köntösöd sötétségén,
gyermeki
hószín-ruhád ma ragad...!
Szemed
emeld fel hős Jézusodra!
A
keresztje menedék, oltalom....
Lázad
csakis vére csillapítja...
Melyet
érted hullajtott egykoron...
(Szné
Babik E.)
Az
ember a Föld lényei
között a legmagasabban áll, azonban mégis
függő. Mondhatjuk, teremtésénél fogva
az. Tájékozatlanabb felebarátaink
kedvéért fogalmazhatunk úgy is, hogy
atyakomplexusa van (Freud), esetleg természete szerint
szorongó, sőt, gyáva.
Ezért keresi örökké a kibúvókat,
a megalkuvás lehetőségét, a „harmadik utat”,
ahol nem ér a neve…
Miféle
függőségtől akar
megszabadulni?
Első
és kezdeti függőségünk
az Éden édes és boldog világában
egyenesen, közvetlenül Istenhez kapcsolt
bennünket, jelesül talán azért, mert a
teremtés leginkább alighanem valami
olyasféle lehetett Ádám és Éva
számára, mint a teljes tudattal átélt
születés,
világba lépés. Ennél csodálatosabb
élményt el sem lehet képzelni.
Élmény.
Érdemes elmélkedni a szón… Ebben a korszakban a
harmadik út, a kibúvó
lehetősége föl sem merült, hiszen Isten
társaságánál magasabb rendű és
élvezetesebb állapotot elképzelni sem lehet.
Ősszüleink sem tudtak és mi sem,
ha belegondolunk. Első kibúvójuk a bebúvó
volt, az a bizonyos bokor, vagy
facsoport, amelyben megpróbáltak elrejtőzni az Atya elől.
Ekkor már hárman
voltak: ők ketten és a bűnük. Ezt a kellemetlen
társaságot azóta se tudtuk
lerázni. Még a nagy szentek sem, akik gyakorta
mások bűneiért is vezekeltek.
Csűrhetjük-csavarhatjuk, a bűn így akarva-akaratlanul
életünk társává vált, s
noha sokan kergették, kirekesztették magukból,
mégis folyton ott ólálkodott
létük és lényük peremén- keresve
azt a pici rést, ahol besurranhatna. Ha
lehetett, meg is tette. Aki állandóan azon töri
magát, hogy ne gondoljon a zöld
elefántra, annak egyéb sem jár az eszében…
Az első vétek elkövetése óta
„vándorlásunk társa lett” – nemigen tudunk
szabadulni tőle, legalábbis
gondolatban aligha. Kortársaink nagy része, talán
zöme istentelen. Szakított vele,
tehát igyekszik nem gondolni Rá, s persze a bűnre sem. Nem annyira az ősbűnre, mert arról
pogány
szülő-nemzedékek ivadékai véletlenül sem
hallottak. Hanem egyáltalán a
büntetőtörvényben föl nem sorolt vétkekre.
Esetleg ennyi elég a fölmentéshez?
Mélységesen mély titokhoz érkeztünk,
amiről akkor is tudunk, ha nem veszünk tudomást
róla, ha léte ellen
kézzel-lábbal tiltakozunk, sőt, akkor sem tarthatjuk nem
létezőnek, ránk nem
vonatkozónak, ha nem járunk hittanra, templomba se
tettük lábunkat soha, nem
tanultunk ilyesmiről még csak harangozni sem. Az ősbűn
alól még sincs
fölmentés? Csak kell, legyen, ha öntudatlanul
kerülünk érintkezésbe vele, sőt,
ha nincs is köztünk semmi érintkezés! A
büntetőjog is tekintettel van az
ilyesmire. Márpedig nincs
közünk
semmihez. Hogyan is lehetne, amikor reggel fülkelünk,
tisztálkodunk,
reggelizünk, de közben már be is kapcsoltuk a
kikapcsolónkat, miáltal a falatot
már egy másik világban rágjuk meg, ott,
ahol pukkanó manók ugrabugrálnak
telefonunk képernyőjén, vagy egerek kergetik a
macskát, netán pornóhősök
vitézkednek a maguk módján. Mi közünk e
világ nyomorúságához? A műsorból az
iskolában, vagy munkába menet sem lépünk ki.
Mg egyszer fölteszem a kérdést: mi
közöm nekem az állítólagos
bűnökhöz? Ott sem voltam, ahol betörtek a bankba!
És
amott sem, ahol robbantottak! Az ellenkezőjét senki sem
bizonyíthatja rám, mert
én bizony sehol se voltam, most sem vagyok sehol, és soha
nem is leszek! Aki ne
hiszi, keressen a kütyümben, vagy járjon utánam!
Czakó
Gábor
Bűnt
követünk el, amikor valami jó cselekedetet
elmulasztunk, vagy valami rossz
cselekedetet tovább folytatunk. Ez az egyik legnehezebb
lelkiismereti kérdés:
vajon az óvatos döntés, a kivárás, az
elnapolás valóban szándékos volt-e,
valóban vétkesek vagyunk-e a helyes és időben
történő cselekvés elkerülésében?
A
mulasztás jogi, törvényi kategória is,
legtöbbször emberi vagy orvosi
mulasztásról szoktak beszélni. Az oka lehet rossz
helyzetfelismerés,
tudatlanság, személyiségzavar, félelem a
még rosszabb következményétől.
A
halogatás általános pszichológiai
jelenség, nem szívesen nézünk szembe sem
önmagunkkal, sem a ránk váró feladatokkal,
kötelezettségekkel. A gyermek is így
tesz, amikor fogadkozik, holnaptól majd megjavul, de a felnőtt
ember is gyakran
menekül a jövőbe, amikor leszokik valamilyen káros
szenvedélyről, új életet
kezd, többet fog imádkozni, dolgozni, tanulni,
segíteni másokon. Csak Isten a
megmondhatója, mennyit mulaszt egy ember az élete
során, mert az ember szívesen
felejti mindazt, ami egyéniségére,
jellemére, társadalmi helyzetére és
családi
állapotára kedvezőtlen. Hivatkozunk a
körülményekre, a hirtelen döntés
veszélyére, sőt eszünkbe jutnak a régi
híres hadvezérek, akik úgy nyertek
háborút, hogy sohasem bocsátkoztak döntő
csatába. Önfelmentésben nagyon jók
vagyunk, mi keresztények.
Csupán
néhány rövid évig szolgáltam
köztisztviselőként, de hamar megtanultam: az
aktatologatás a mindennapi élet része. Fektetni
kell az aktákat, az ügyeket, a
legtöbbjük némi idő elteltével
megoldódik vagy okafogyottá válik, vagyis a
mulasztás az emberi létezés
velejárója, így mulasztja az időt a
rendőrség, az
ügyészség, a bíróság és
különböző hatóságok: az
önkormányzati és kormányzati
szervek így nyernek maguk számára hasznos időt, a
távoli jövőbe tolják át azt,
amiről még ma kellene dönteniük. Maga az Egyház
is kidolgozta a saját
mulasztási procedúráját, melyben sok
igazság és bölcsesség van: késve
és késleltetve
válaszol fontos kérdésekre, hogy
tévedés és ellenkezés nélkül
hirdethesse az
evangélium tanítását. Ugyanez a helyzet a
törvényekkel is: általában akkor
hozzák meg őket teljes egyetértéssel, amikor
már olyan nagy a baj, hogy azonnal
új törvényekre lenne szükség – ám
erre még évekig kell majd várni.
A
magánéletben a mulasztás tudata azért nem
ilyen bonyolult. Örökké égő seb annak
emlékezete, ha tudjuk, szeretteinkkel, barátainkkal, a
tőlünk segítséget
várókkal elutasítók voltunk, nem
tettük meg, amit Krisztus megtett volna.
Különösen fájdalmas, ha a jótettet sem
viszonoztuk, ha az illető jótevőnk úgy
halt meg, hogy vele szemben hálátlannak, szűkkeblűnek
bizonyultunk.
A
mulasztás megítélése talán a
legszubjektívabb, talán a gyóntatók
számára is
problémát jelent, hiszen egész földi
életünk egyetlen óriási mulasztás,
talán
még a szenteké is, ha nem áldozták minden
órájukat Istennek és embertársaiknak.
Még
bonyolultabb a probléma kisebb közösségek,
egész társadalmak, nemzetek, sőt az
emberiség esetében. Az óriási,
védhetetlen és megbocsáthatatlan
mulasztások
sorát hiába vennénk szemügyre, ezeknek a
mulasztásoknak Isten a bírája. Kicsik
vagyunk ahhoz, hogy mindent megítéljünk, de a
rettentő mulasztások súlyát
mindannyian érezzük és viseljük. Pedig Isten
népe vagyunk itt, a Földön, nem Őt
bántjuk, hanem magunkat, minden elmulasztott
lépéssel, mely hozzá vezethetne.
(USzSzP)
2019.
január 22-én tartotta ez évi első
ülését önkormányzatunk
képviselő-testülete.
Az ülésen az alábbi napirendi pontok kerültek
megtárgyalásra:
A
4/2000 (III.28.) számú, az Érsekvadkert
díszpolgára kitüntető cím
adományozásáról szóló
rendeletünk felülvizsgálata.
Rögzítésre került, hogy egy
ciklus (5 év) alatt legfeljebb három személy
részesülhet e kitüntető címben, és
a választások évében október 23.
helyett a március 15-i ünnepség keretében
adja
át azokat a képviselő-testület.
A
szociális tűzifa helyi
szabályozásáról szóló 6/2018
rendeletünkhöz érkezett
módosító javaslat tárgyalása.
A
Szociális gondoskodásról szóló
2/2015 (II.25.) rendeletünk módosítása,
jogszabályi változások átvezetése.
A
köztisztség-viselői alapilletmény
módosításáról szóló
rendelet megalkotása.
(Erről az országos híradásokból is
értesülhettünk.)
A
testületi ülések első féléves
ütemtervének elfogadása.
Élni
kívánunk azzal a pályázati
lehetőséggel, amely a kiegyenlítő
bérrendezési
alaphoz nyújtható be, hisz minden Vadkertre jövő
pénz településünk fejlődését
szolgálja.
Felülvizsgálatra
került ezen az ülésen a helyi
vízkár-elhárítási tervünk is,
valamint
állásfoglalás született a 281., a 282.,
és a780. hrsz.-ú ingatlanok kapcsán
benyújtott lakossági kérelmek
tárgyában is.
Ezen
az ülésen került sor az Önkormányzatunk
és a Roma Nemzetiségi Önkormányzat
közti együttműködési
megállapodásának
felülvizsgálatára is.
Február
12-én tartott testületi ülésünk
témája a Községi Tűzoltó
Egyesület 2018. évi
beszámolója mellett a 2019. évi
költségvetésünk első fordulós
tárgyalása volt.
Az itt született korrekciós javaslatok
beépítésével február 26-án
került sor
költségvetési rendeletünk
megalkotására.
Mindkét
ülésen volt egyéb ügyekkel foglalkozó
tájékoztató is, melyről a honlapunkon és
könyvtárban olvasható jegyzőkönyvek
alapján szerezhetők további információk. A
tágabb körű informálódás
érdekében két témakört
megosztanék a Vadkerti Harangok
olvasóival.
2019.
március 1-től a Helytörténeti Emlékház
az alábbi belépődíj befizetésével
látogatható:
0
-6 éves korig a belépés díjtalan
6-18
év közötti valamint a nyugdíjas
személyek látogatói díja: 200Ft /fő
A
felnőtt személyek belépője 300Ft/fő
Amennyiben
egész napos programra szeretnék igénybe venni az
Emlékházat és annak udvarát,
úgy 500 Ft/fő a jegy ára. A díj megfizetése
alól a helyi intézményekben
nevelkedő, tanuló gyermekek és pedagógusaik
mentesülnek.
Plébánosunk,
Lukács András ebben az évben ünnepli
pappá szentelésének 50.
évfordulóját. Az
aranymise tervezett időpontja 2019.06.29. E jeles ünnep
megvalósulásához
Önkormányzatunk felajánlja
segítségét és
közreműködését.
Remekel
az ember lassan minden szinten,
ámde
egy kimarad mindebből: az Isten.
Tobzódik
gyönyörben, fürdik a sok kincsben,
mégis,
sosem boldog, mert nem érzi Istent.
Rángatja
a sorsát önnön-zárt bilincsen,
fuldokol,
s nem érti: Miért kéne' Isten?
Ha
sejtetik vele, segíthet a hit... -Nem!!!
Majd
megoldja másképp... Neki nem kell Isten...
Gyárt
eszével bálványt, emberi agy-szülten,
bűnös
utakon jár, kerülvén az Istent...
Mire
észhez térne, ideje már nincsen...
S
akkor váltig kiált jajgatva: Ó, Isten!
Fiát
adta értünk, hogy rajtunk segítsen...
Íme:
ekképp szeret bennünket az Isten....
(Szné
Babik E.)
A
legszebb nap? A ma.
A legnagyobb akadály?
A félelem.
A legkönnyebb? Tévedni.
Minden rossz gyökere? Az egoizmus, az
önzés.
A
legszebb szórakozás? A munka.
A legveszedelmesebb vereség? A bátorság
hiánya.
A
legjobb tanítók? A gyermekek.
A legszükségesebb szükségszerűség?
Önmagunkat
ajándékozni.
Mi boldogít legteljesebben? A másik embernek
hasznára lenni.
A
legveszedelmesebb hiba? A rossz kedélyállapot.
A legközönségesebb érzés? A
bosszú és a gyűlölet.
A
legszebb ajándék? A megértés és az
együttérzés.
A nélkülözhetetlen? Az otthon,
a valahová tartozás.
A jól eső érzés? A belső béke.
A legjobb megoldás? Az
optimizmus.
A legnagyobb megelégedettség? Az elvégzett
kötelesség.
A
legnagyobb erő a világban? A hit. A legszebb a világon? A
SZERETET.
(Teréz
anya)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2019. március 18.
hétfő
Január
25-én, a Kolping misét követően tartottuk meg az
éves közgyűlésünket. A gyűlésen
beszámolók hangzottak el a 2018-ban megvalósult
eseményekről (benne az
ifjúságiakról is), és ismertetésre
került gazdálkodásunk eredménye is. Ezt
követően főbb vázában
összeállításra kerültek a 2019.
évre tervezett programok
és munkálatok, melyről folyamatosan
tájékoztatást adunk a Vadkerti Harangokban
is. A programok közül kiemelendő, hogy szeptemberben
községünk ad otthont az
Országos Kolping Családi Napnak, amelyre
településünk lakóit is szeretettel
várjuk. A közgyűlés a lemondott
ifjúsági vezető, Fábián Péter
helyébe
társvezetőként Fábián Balázst
és Szrenka Ágostont választotta meg.
A
következő Kolping misénk 2019. február 22-én
este lesz, míg a soron következő
Bibliaóránk március 5-én este 7
órakor kezdődik. Mindkét lelki töltekezési
alkalom nyitott, ahová szeretettel hívjuk és
várjuk a lelkiekben növekedni
vágyó testvéreket.
2019.
február 9-én már hagyományosan
Vácott volt a Kolping elnökök és
titkárok találkozója,
amelynek vezérfonala az egyház szociális
tanítása volt. Ennek mentén
önálló
téma volt a kolpingos identitású
intézményfenntartó szervezet, a KOSZISZ
tevékenysége
és szerepe a Kolping mozgalomban.
Az
Országos lelki napunk 2019. március 9-én 10
órától kezdődően Szegeden lesz. A
lelki napot dr. Kis Rigó László,
Szeged-Csanádi megyéspüspök vezeti.
Jelentkezni még február 28-ig lehet.
2019.március
17-19. között Szent József napok címmel
férfi-konferencia lesz Alsópáhokon,
amelyen Kolping Családunk is képviselteti magát.
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Február 24-én,
Vasárnapján lesz gyűjtés a Katolikus
Március
6-a:
HAMVAZÓSZERDA, a nagyböjt kezdő napja, szigorú
böjti nap. Régen egész
nagyböjtben hústilalom volt, mai egyházi
törvény hamvazószerdán és
Nagypénteken
ír elő szigorú böjtöt, - 3-szori
étkezéssel, de csak 1-szeri jóllakással.
Nagyböjt
péntekjein - minden pénteken - Bűnbánat
jeléül és a szenvedő Krisztus iránti
szeretetből tartózkodjunk a húsos ételektől. A
törvény felnőttekre vonatkozik.
Hamvazószerdán
és a nagyböjti vasárnapokon du. 3 órakor
keresztúti ájtatosságot végzünk,
ugyanúgy pénteki napokon esti szentmise előtt fél
6-kor.
Jeles
napjaink:
Március 15. péntek: 1848-as
Szabadságharc nemzeti
ünnepe
Március 19. kedd: Szent
Józsefnek, Jézus
nevelőatyjának ünnepe
Március
25. hétfő
Az Ige megtestesülésének,
Gyümölcsoltó Boldogasszonynak ünnepe.
Nagyböjti,
Húsvétra felkészítő lelkigyakorlatunkat,
Ft. Nagy Richárd, Nagybárkányi
plébános
atya tartja április 4-5-6 este a 7 órás szentmisén.
A
lelkigyakorlat 3 estéjén fél 6-tól lesz
alkalom a szentgyónás elvégzésére. Használják ki a
lehetőséget, ne halasszák
utolsó napokra szentgyónásuk
elvégzését. Az ünnepnapokon
nagycsütörtöktől
húsvéthétfőig nem lesz gyóntatás.
Április
6-án,
a lelkigyakorlat befejező szentmiséjén és azt
követő vasárnap a fél 9 órás
szentmisén, részesülhetnek a BETEGEK
SZENTSÉGÉBEN AZOK, akik a szentmisén
áldoztak is, idős koruk, gyengeségük miatt
különösen rászorulnak Jézus
segítségére. (Áldozás
nélkül nem lehet, a betegek kenet SZENTSÉG, amit
csak
tiszta szívvel fogadhatunk)
( A lelkigyakorlat hetében keresem
föl az idős
testvéreket otthonukban, hogy el tudják végezni ők
is húsvéti szentgyónásukat,
jelentsék be őket időben.)
Március
31-én
reggelre kell az órákat 1 órával előre
igazítani a Nyári időszámításhoz.
Az 1%-os befizetett személyi
adóról ne feledkezzenek el rendelkezni!
A Katolikus egyház technikai
száma (0011)
megjelölésével. rendelkezhet
az Egyház
javára 1%-ról, és valamely
Alapítvány javára a másik 1%-ról.
(Pl.
Érsekvadkerten:
Szent Kamill – az érsekvadkerti beteg
gyermekekért közhasznú
alapítvány javára A kedvezményezett
adószama: 18641107-1-12
Tizenhárom Almafa
Alapítvány 18397042-1-12 )
KERESZTELTÜNK:
1./ Kuris Nándor János (Kuris Gábor-
Nagy Bernadett)
2./
Szabó Nóra (Szabó Zoltán – Generová
Xénia)
3./ Bartek Károly, (Bartek Károly-
Raduly Mária Magdolna)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
-
Halottaink:
7./ Kiss Miklósné,
szül. Nagy Ilona
(1929)
8./ Dósa József (1956)
9./
Velki Ferencné, szül. Gálik Ilona (1932)
10./
Kristóf Istvánné, szül. Valusz
Erzsébet (1928)
11./
Csontos István (1944)
12./
Záhorszki András (1936)
1. péntek -
2. szombat
- Sipos Ákos, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Boda István, Kovács, Boda és Szrenka család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Tóth István, Pataki András, felesége
Bimbó Mária, Beszkovszki János, felesége
Rohácsi Erzsébet, Bálint Tibor, felesége
Tóth Ibolya
3. vasárnap - Rith és Mácsik
család elhunyt tagjaiért
4. hétfő -
5. kedd
-
6. szerda
-
7. csütörtök -
8. péntek -
9. szombat
- Fábián József, édesapja,
apósa és élő családtagjaik
-
Kovács Lajos 10. évforduló, felesége Bugyi
Mária, Gyurkovics Sándor, szülei és
testvérei
-
Fábián József, felesége Vitéz
Mária, szüleik, testvéreik és Nagy
Ignác
10. vasárnap - Erdős István 1. évforduló
és a család halottai
-
Percsina Pál, szülei, Csernák, Percsina és
Berta család halottaiért
-
Szakács Ferenc, felesége Viktor Erzsébet,
szüleik és hozzátartozók
11. hétfő -
12. kedd
-
13. szerda
-
14. csütörtök - Záhorszki Károly
-
Hálából születésnapra
15. péntek -
16. szombat
- Holman Sándor, szülei, apósa, anyósa
és a család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Holman József
-
17. vasárnap - Szabó Ignác, szülei,
testvérei, Szabó és Laczó család
halottaiért
-
Pálinkás István, testvérei, szülei,
Vigyinszki József, felesége Zachar Erzsébet,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Holman István, 8. évforduló, szülei,
testvére, apósa, anyósa, a család
élő és
elhunyt hozzátartozói, Krizsan István,
felesége Szabó Emerencia
18. hétfő -
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök - Boda István, felesége Csillag Anna,
szüleik, élő és elhunyt
családtagok
-
Kosztrihán József, fiai József és
István, szülei, apósa, anyósa, a
Kosztrihán
és Erdős család halottaiért
-
Súth János, felesége Varga Mária,
szüleik, vejük, élő és elhunyt
hozzátartozók
22. péntek - Konopás
János, felesége Csillag Margit, szüleik,
testvéreik,
menyük Margit
23. szombat
- Dósa József, édesapja, nagyszülők,
valamint a Boda és a
Trombitás család halottaiért
-
Kovács János és hozzátartozók
-
Pobori László, felesége és
hozzátartozók
24. vasárnap -
25. hétfő -
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök - Zöllei és Horváth család
élő és elhunyt családtagjaiért
-
Kalmár István, felesége Fábián
Rozália, fiuk, a család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna,
szülei és hozzátartozói
29. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Kovács János, felesége Paulicsek Erzsébet,
szüleik, testvéreik, nagyszüleik
- Nagy Ignác, felesége
Vitéz Anna és elhunyt hozzátartozók
30. szombat
- ifj. Temela József, és
hálából élő családtagokért
-
Kovács József, testvérei, szülei, élő
és elhunyt családtagok
31- vasárnap -