A
középkori uralkodók, amikor kiadtak egy-egy
rendeletet, előbb felsorolták
jelzőiket. Szent István sógora például
így mutatkozott be oklevelein: „a
legdicsőbb és legyőzhetetlen II. Henrik német
császár”. Nyilván az volt a
célja, hogy így értékeljék őt. Sőt,
nemcsak őt személy szerint, hanem népét is.
Ezek a jelzők egyfajta identitást fogalmaztak meg:
önmagunkat is így tekintsük,
s aki idegen ránk gondol, az is úgy vélekedjen
rólunk, hogy a „legdicsőbbek és
legyőzhetetlenek” vagyunk.
Ezen
szokás ismeretében igen elgondolkodtató, hogy
Szent István (akinek európai
léptékkel mérve is jelentős birodalma volt, s
egész élete állandó hadviselésben
telt el a belső lázadások és a külső
betörések miatt, és egyetlen csatát sem
veszített el) nem a szokásos jelzőket, az erő és
rettenthetetlenség formuláit írta
okleveleire. Ő így mutatkozott be rendeletein: „a magyarok
jámbor és kegyes
királya”. Ezek szerint ő jámbor és kegyes akart
lenni, ilyennek akart
látszódni. S azt akarta, hogy népének
tagjai, a magyarok is a jámborságra és
kegyességre törekedjenek, mint olyan
értékekre, melyek meghatározzák
arculatukat a népek családjában.
Érdemes
e két, manapság igen ritkán használt
és ódonnak vélt jelző eredeti tartalmát
megvizsgálni. A „jámborságot” így fejti ki
A keresztény szellemiség lexikona:
„Olyan erény, amelyhez hozzátartozik az eleven
vallásgyakorlat, a napi imádság,
a lelkiismeret vizsgálat, a felebaráti szeretet, az
egyházias lelkület
gyakorlása éppúgy, mint a lelkivezető
iránti nyíltság. A jámbor ismeri Isten
és
a felebarát iránti szeretet egységét,
összeköti az erényt és az
ügyességet, az
Isten tiszteletéért végzett
fáradozást az emberi
méltóságért és
békéért
folytatott harccal.” A kegyes szó tartalmát
megismerhetjük a Magyar értelmező
szótárból is az alábbiként: kegyet
osztogató, nagylelkű, szíves, kedves,
kegyelmes, irgalmas”.
Megállapíthatjuk,
hogy mindkét szó nemcsak hogy vállalható a
XXI. század elején, hanem
kifejezetten irányt mutató. Egyik a
vallásgyakorlatra teszi a hangsúlyt, a
másik pedig az embertárs iránti
nemeslelkűségre. Mindkettőben benne van az
önmagunkhoz való szigorúság és
következetesség, de a felebarát felé
megnyilatkozó megbocsátás és
könyörület is. A jámbor és kegyes ember
így
egyszerre a folytonos önnevelés, a lelki edzés
és erőgyűjtés bajnoka, s
ugyanakkor az erejét a többiek javára
szolgálattá kovácsoló, másokon
segíteni
tudó, létével utat mutató, a
közösség számára fontos
értékeket birtokló létező.
Ilyen
akart lenni Szent István. Ilyennek akarta láttatni
és látni magyar népét:
jámbornak és kegyesnek. Tudta, hogy személyes
és mélyen elkötelezett
vallásossága a krisztusi hitre, a péteri
sziklaalapra és a Mária iránti
különleges tiszteletre építkezvén
nemzetét is nélkülözhetetlen
értékekkel
ruházza fel. Ezért írja fiához, Imre
herceghez szóló Intelmeiben a zárófejezet
gondolatai közé, mintegy az eddigi kulcsszavainkat kifejtve
a következőket:
„Kell, hogy a királyt kegyesség s irgalmasság
díszítse, de a többi erény is
hassa át és ékesítse. Ennek
okából kérlek, megparancsolom, hogy légy
irgalmas
minden erőszakot szenvedőhöz. Légy türelmes
mindenekhez, nemcsak a
hatalmasokhoz, hanem azokhoz, akik nem férnek a hatalomhoz.
Légy erős, nehogy a
szerencse túlságosan felvessen, vagy a balsors
letaszítson. Légy alázatos és
mértékletes. Légy szelíd, hogy soha se
harcolj az igazság ellen. Légy
mértékletes, becsületen és szemérmes.
Mindez alkotja a királyi koronát,
nélkülük sem itt nem tud senki uralkodni, sem az
örök uradalomba bejutni.
Ámen!”
E
néhány mondat azt jelzi, hogy valami nagyon fontosra
jött rá Szent István
király. Arra, hogy az igazi - földi és
vallásos értelemben lévő - dicsőséget
és
legyőzhetetlenséget éppen a jámborság
és a kegyesség értékvilágába
belenövéssel
lehet kiküzdeni és kiérdemelni. Ezen
felismerés a mindenkori magyarság Szent
István-i öröksége. Tessék hát
élni vele minden szinten!
(Tarjányi
Z.
írása alapján, fotó Kristók J.)
Az
ember, létének kezdetén,
amikor tudatára ébredt, rájött arra, hogy
teremtmény. Ösztönösen kereste is a
kapcsolatot a teremtőjével. Ezzel a
ténymegállapítással vezette be fogadalmi
ünnepünk tanítását Snell György
püspök atya, a Budapest-Esztergom Egyházmegye
segédpüspöke, aki egyben a Szent István
Bazilika plébánosa is.
Kezdetben
a barlangjának falára
készített rajzokat az ember, majd az ember
életének legfontosabb építményeit,
templomokat épített hálájának
jeléül. Így történt ez
Érsekvadkerten is. A
jelenlegi formájában immár 275 éves
templomotok falai között fohászkodtak
őseitek, amikor a létüket veszélyeztető
dögvész tizedelte a munkaeszközként is
tartott állatállományát. Imáik
meghallgatásra találtak, hisz Szent Ignác
napján
(XVIII. század) szűnt meg a dögvész. Erre
emlékeztek most Ti is, a szentély oldalfalára
szegeződő tekintettel, és hálát adva
létünkért, eleink hagyatékáért.
A
templom az a hely, ahol az
ég és a föld összeér. Ide
bármikor be lehet térni. A templom soha sem lakatlan.
Itt mindig várnak bennünket.
Őseitek
a vészhelyzetben is
itt kapták meg reményük
beteljesülését. Ma is sok veszély fenyeget
bennünket a
liberalizmus és a vadkapitalizmus
következményeként. Ne szégyelljük őseink
hagyatékának, „az örök időkre megfogadjuk”
életre váltását. Kövessétek a
freskón látható embereket. Tudjatok és
merjetek megállni és közösségben
ünnepelni. Megállni és hálát adni
minden kis örömért, a családért az
egyházért,
a hazáért itt, e tomplom átimádkozott falai
között.
(emjé,
fotó: Kristók J.)
„Aki
követni akar, tagadja meg magát, vegye fel
keresztjét mindennap, és úgy
kövessen.” (Lk. 9,23)
Ne
gondold, hogy azért, mert jársz-kelsz a világban,
nyugodtan megnézhetsz
bármilyen plakátot, és válogatás
nélkül megvásárolhatsz bármilyen
kiadványt az
újságosnál vagy a könyvesboltban.
Ne hidd, hogy
azért, mert a világban vagy, bármilyen
életstílust választhatsz magadnak: a könnyű
kalandokat, az erkölcstelenséget,
az abortuszt, a válást, a gyűlöletet, az erőszakot,
a lopást.
Nem,
nem. A világban vagy. Ez egyértelmű.
De
keresztény vagy, tehát nem vagy „a világból
való”, és ez nagy különbséget
jelent! Ezáltal azok közé tartozol, akik nem a
világból származó dolgokkal
táplálkoznak, hanem azzal, amit a lelkük
mélyén élő Isten hangja mond nekik. Ez
a hang ott van minden ember szívében, és — ha
hallgatsz rá — egy olyan országba
léphetsz be általa, mely nem ebből a
világból való; ahol az igazi szeretet, az
igazság, a tisztaság, a szelídség, a
szegénység és az
önmegtartóztatás
érvényes.
Miért van az,
hogy sok fiatal a keleti vallásokat követi
azért, hogy megtalálja a csendet, hogy felfedezze azoknak
a nagy lelki
embereknek a titkát, akik éveken át
önmegtartóztató életet éltek, s
ezáltal
olyan mértékű szeretetre jutottak el, amely mély
benyomást tesz mindazokra,
akikkel kapcsolatba kerülnek?
A
világ zajára adott természetes reakció ez;
a bennünk és körülöttünk lévő
hangzavarra, amely nem enged teret annak a csendnek, amelyben
meghalljuk Isten
hangját.
Valóban
Kelet felé kell elindulnod, holott Jézus már
kétezer évvel ezelőtt azt mondta
neked: „Tagadd meg önmagad… tagadd meg önmagad”?
A
világ folyama teljesen ellep, és az árral szemben
kell menned. A keresztény
számára a világ olyan, mint egy sűrű
bozótos, ahol ügyelnie kell arra, hogy
hova lépjen. És hova kell lépnie? Azokba a
lábnyomokba, melyeket maga Krisztus
hagyott, amikor itt járt a földön: az Ő Igéit
kell követnünk, melyek ma ezt
ismétlik neked:
„Aki követni
akar, tagadja meg magát…”
Ezzel
talán kiteszed magad annak, hogy lenéznek, hogy nem
értenek meg, hogy
kigúnyolnak, hogy megrágalmaznak, hogy elszigetelődsz
másoktól; sőt, azt is
kéri tőled, hogy elfogadd, ha rossz véleménnyel
vannak rólad, és hogy hagyd ott
a megszokásra épülő kereszténységet.
De
ennél többet is:
„…
vegye fel keresztjét mindennap, és úgy
kövessen.”
Akár
akarod, akár nem, a fájdalom minden létező
életét megkeseríti, a tiédet is.
Mindennap érnek minket kisebb vagy nagyobb fájdalmak.
Ki akarod őket
kerülni? Lázadsz ellenük? Szitkozódást
váltanak ki belőled? Akkor nem vagy keresztény.
A
keresztény szereti a keresztet, szereti a fájdalmat,
könnyek között is, mert
tudja, hogy értéke van. Nem véletlen, hogy Isten a
számtalan rendelkezésére
álló eszköz közül a fájdalmat
választotta ki ahhoz, hogy üdvözítse az
emberiséget.
De
— emlékezzetek rá — miután hordozta a keresztet,
és megfeszítették, feltámadt.
A te sorsod is a
feltámadás, ha nem becsülöd alá azt a
fájdalmat, ami a következetes keresztény élet
velejárója, vagy amit az élet hoz
magával, hanem elfogadod szeretettel. Megtapasztalod, hogy a
kereszt már itt a
földön az út egy soha meg nem tapasztalt
öröm felé, és lelked élete
fejlődésnek
indul: Isten országa megerősödik benned, a kinti
világ pedig lassan-lassan
eltűnik szemedből, és csak rajzvázlatnak fogod
látni. Senkit sem fogsz
irigyelni többé.
Akkor
majd valóban Krisztus követőjének mondhatod magad.
„Aki
követni akar, tagadja meg magát, vegye fel
keresztjét mindennap, és úgy
kövessen.”
És
Krisztushoz hasonlóan, akit követtél, fény
és szeretet leszel a mai emberiséget
kínzó számtalan seb
gyógyításához.
(Chiara
Lubich)
„Udvari
orvosomként” is
számon tartott öreg barátommal két sör
mellett arról beszélgettünk, hogy egyre
több olyan korunk hiánybetegségében szenved
korunk embere, amely kívül esik az
ő praxisán. Nem vitaminok és nyomelemek, hanem bizonyos
erények hiányoznak
egyre sorvasztóbban. Lehet, hogy nem a legfontosabb, de
beszélgetésünkben a
tapintat került szóba elsőként.
Próbáltuk definiálni: nem magunknak, mert mi
értjük a szót, de azok számára, akik
már nem. Mert a nemzedékek
tapasztalatátadásában nagyok a veszteségek.
Sándor György humoralista szerint „az
első generáció felejt, a második elfelejt, a
harmadiknak már eszébe sem jut”.
(Ne hagyjuk hát veszni hagyományainkat a
körmenetektől a népviselet
használatáig.)
Valahol
itt tartunk. A másik
ember tiszteletének hiányánál. A mi fiatal
pincérünk, mint észrevehettük,
egészen jól tudott angolul, pontosan számolt
és udvariasan köszönte meg a
borravalót. A szomszédos asztalhoz visszafelé
igyekvő öregurat azonban sikerült
megaláznia: mindenki figyelmét felhívta rá,
hogy elfelejtett visszagombolkozni.
Nem az a baj, hogy szólt neki, hanem az, ahogyan.
Célratörő korunk reflexe az
igazság szolgálata és védelme helyett annak
kiderítése - a vélt vagy valódi
hibát elkövető ember leleplezése. A tapintatos ember
húzódik ettől, ha csak
lehet. Ez nem elkenése az igazságnak - talán a
másik ember tiszteletének apró
gesztusa inkább. A tapintat ugyanis több, mint az
udvariasság.
A
kettő közti különbségre
már nem is tudom, hol hallottam a következő
példát. A férfi benyit egy véletlenül
rendesen be nem zárt fürdőszobába, ahol egy
hiányosan öltözött hölgyet pillant
meg. „Bocsánat, asszonyom”, mondja és gyorsan becsukja az
ajtót. Udvarias volt.
Ha azt mondta volna, „Bocsánat, uram”, akkor tapintatos.
Hát
egyebek mellett ez a
fajta finomság és tapintat is hiányzik az
életünkből.
(Kipke
Tamás)
Az
Érsekvadkerti Kolping Család idén júliusban
először rendezte meg egyházzenei
táborait, amelyek az Összehangolva nevet kapták.
Az
első, napközis tábor (július 2–6. között)
célközönsége azon általános
iskolás
diákok voltak, akik a tanév során zeneiskolai
oktatásban vettek részt, vagy
általános iskolai énekkarban énekeltek.
Célunk az volt, hogy a tábor során bemutassuk
az egyházzene sokszínűségét a
gregoriántól a népéneken át a mai
gitáros énekekig.
Így alakult ki a tábor 25 fős létszáma
segítőkkel együtt.
A
napi menetrendbe egy előadás, ritmusgyakorlatok, ebéd
utánra pedig egy ének, illetve zenekari
próba valamint sok játék és
kézműveskedés fért bele. A heti előadások
során megismerkedtünk
a templomi orgona működésével, a gitáros
énekek keletkezésével, egy
népénekkutató
szót ejtett a gregoriánról, valamint a
népénekek keletkezéséről és a 17–18.
századi énekeskönyvekről, s hogy ezek
közül mit éneklünk ma is, valamint a
szécsényi kiránduláson a
szerzetességgel találkoztunk.
Ezen
a kiránduláson megnéztük a
szécsényi ferences rendi kolostort és a templomot,
és egy órára a klarisszák is
fogadták csoportunkat, ahol megmutatták, mi az a
liturgikus tánc, amit a táborozók ki is
próbálhatták. A délután
folyamán a
Kubinyi Ferenc Múzeumban betekintést nyújtottak a
megye múltjába a
gyermekeknek.
A
tábor végén a diákok egy
hálaadó szentmisén a tábori
énekfüzetben lévő és a
héten gyakorolt miseénekeket énekelték
és játszották az Érsekvadkerti
Gitáros Zenekarral.
A
második turnus során az elsőre épülve, de azt
kiegészítve egyházzenei gitáros
tábor jött létre. Itt a cél az volt, hogy az
énekes és/vagy hangszeres
jelentkezők elmélyülhessenek a gitáros
egyházzenében, valamint új dalok
tanulása mellett hasznos szakmai ismereteket szerezzenek a
gitáros énekek
liturgián belüli és liturgián
kívüli szerepéről,
alkalmazhatóságáról.
Felhívásunkra a tábor résztvevői közt
voltak a Magyarországi Kolping Családhoz
tartozó csoportok (Érsekvadkert mellett
Veszprémből is), valamint helyi,
balassagyarmati és budapesti táborozók, de a
határon túlról, Ipolyszalkáról is
érkeztek táborozók.
Pénteki
témánkat a szentmisén énekelhető
gitáros énekek jelentették. Ebben Sillye Jenő
segítségét kértük és kaptuk is
meg, aki új misetételeit tanította nekünk. Az
ő
tapasztalatai nagy segítséget nyújtottak ebben a
ma is kényes kérdésben.
Szombaton fő előadónk, Antal László az
áhitatok szervezésébe, ezen belül a
dicsőítések szervezésébe,
levezetésébe engedett bepillantást, és
adott hasznos
tanácsokat.
Ezen
turnus is nagy súlyt fektetett a megszerzett új ismeretek
alkalmazására. A
turnus során igeliturgián, dicsőítésen
valamint vasárnapi szentmisén való zenei
szolgálatban mutathatták meg a résztvevők, mit
tanultak a hétvége során.
Végső
soron elmondható, hogy a kijelölt céljainkat – azt,
hogy az egyházzene minden
formája értékvédő és teremtő
közösségeket hoz létre – elértük,
és ha Isten is
úgy akarja, jövő júliusban ismét
összehangolódunk.
(Szádoczki
B. Fotó Fábián A.)
Ünnepelj
Budapest! Ünnepeljetek emberek!
Egész
Magyarország, ünnepelj velünk nagyvilág!
Áldott
Jézusom! Minden forrásom belőled fakad;
Boldogan
áldalak!
Harangok
zúgjatok!
Zengjetek
gitárok!
Szóljon
az orgona,
szálljon
a kürt szava!
Énekszó
dicsérje Őt, a velünk élő Üdvözítőt,
a
köztünk élő Üdvözítőt!
Jézus
van itt jelen kenyér - bor színében!
Üdvözlégy,
áldott légy Oltáriszentség!
Üdvözlégy,
áldott légy Oltáriszentség!
Velünk
az Úr, velünk az Isten,
dicsérje
Őt a Földön minden.
A
szív
és lélek áldja Őt.
(Sillye
Jenő, Mise VIII.)
Sokan
vannak közöttünk, kik
tiszteletünkre rászolgáltak, de nem kapják
meg, igaz nem is várják. Nemcsak a
„hősök Naplójában” megörökített,
háborúban, csatatéren kitűnt eleinkre gondolok
most, bár eszembe jut, micsoda pimasz, „sehonnani bitang” (nincs
Petőfi
meghatározásánál tökéletesebb
jelző) ember az, aki értéktelen belsőjéből
és
külső, dezinformációs förmedvényekből
merítve ismereteit, karosszékben,
bárpulton, szónoki emelvényeken
megítélni meri, a lövészárkok
sarában hasaló,
bajtársakért életüket adó eleit
és azok kortársait?
Nem,
én most azokra
gondolok, akiknek nem jut gondolat az „ismeretlen katona” sírja
mellett és
emléksor sem emlékezik rájuk a
„városunkért sokat tettek” rendezvényeken. Kik
ők, a naggyá lett kisemberek?
Az
anyák, akik az út menti
Keresztek lábához, a templom elárvult
Krisztusához virágot visznek. Akik
kicserélik a vizet.
Akik
észreveszik a fészkéből
kiesett madárfiókát, a kivert
kutyakölyköt. S tesznek is valamit. Nem lehet
minden kölyköt hazavinni, de kis fáradsággal,
esélyt adni, igen.
Akik
nem dobják el a
szemetet, akkor sem, ha kuka szájáig több
métert kell vinniük azt.
Azok,
akik megállnak a
kérdezőnek és útbaigazítják.
Akik
a rettenetes falanszter
házaik elé, kicsiny előkertet varázsolnak,
hozzájárulva egy embertelen kor és
eszme - remélhetőleg - kegyelemdöféséhez.
Akik
bár panaszkodnak,
szidják a „Főnököt”, de mindennap bemennek.
Akik
büszkék arra, hogy
dolgoznak, és soha nem hangzik el a szájukból
„ennyiért én ugyan nem.”
Akik
éveken át ápolják
hozzátartozójukat, majd, amikor meghal, a feladat
súlya alóli megkönnyebbülés
néhány napja vagy hete után
rádöbbennek arra, hogy életük értelme
szűnt meg.
Akikre
támaszkodhat az
ország és a nemzet, akik nem önmagukat, hanem
annál valami sokkal, de sokkal
fontosabbat akarnak megvalósítani.
Akik
majd nyugodtan adják át
helyüket a munkahely és az élet porondján,
mert bár szoronganak az utánuk jövő
generáció arcától és
cselekedeteitől, biztosak abban, hogy nemcsak az ő tetteik
vannak megszámlálva.
Akik
névtelenül és életükben
adakoznak, és nem „gazdag örökhagyóként”
a halál árnyékában is saját
emlékük
továbbélésére gondolnak. Akik
valóban nem várnak hálát.
Ők
a „kisnagy emberek”, a
névtelen hősök, akiknek sora sokkal, de sokkal hosszabb,
mint a nevesítetteké,
sőt, talán végtelen…
(Pfliegler
György)
Ha
összefutunk rég látott
ismerőssel, föl-fölmerül, hogy de rég
láttuk egymást! Mielőtt jól
kitalálkoznánk magunkat, elkap bennünket a
hév: jó volna összejönni máskor is.
Naptárak bújnak elő: melyik időpont felel meg neked,
melyik nekem? Örülünk
egymásnak, de… Ez nem jó, az se, de emez jó.
Talán… Talán, de kár, mert mégse…
Lassan kihűl az újrabarátkozás heve. Persze, nem
hagyjuk abba, lapozzuk tovább
a naptárt, de már érezzük, hogy nem olyan
lesz. És tényleg.
Korunk
embere állandóan
hajszolja magát, leginkább a vadonatújnál
frissebb készítésű tárgyak után.
Keresztelő Szent János egyszer egy kérdésre
így válaszolt „Az ember semmit nem
vallhat magáénak, hacsak nem a mennyből kapta.”(Jn 1,3)
Mi olyasmire
ácsingózunk, ami nem a miénk, de ha a
zsebünkben lenne, a bankszámlánkon,
tányérunkon, szobánkban, ágyunkban, hamar
elvesztenénk az érdeklődésünket
iránta, hogy finoman fejezzem ki magam. Egy-két
óra, nap, hét alatt megunnánk.
Rohanunk,
de hova rohanunk?
Főként miért?
Mindig
is nyargalásztunk,
amióta kétágúak vagyunk, de ennyire
sebesen?!
Talán
a gépek, a gyorsulás,
bizonyára a vonat föltalálásával
kezdődött a XIX. században? Idézhetnék
számos
kortárs sipákolást, hogy mennyi baleset,
sérülés keletkezik majd a
vasúthasználat során, hiszen a mozdony gyorsabban
és kitartóbban száguld a
legsebesebb paripánál.
No,
tudjuk mi történt azóta.
Motorok,
egyre erősebb
motorok húzzák-vonják a kocsikat, hajókat,
több mint száz éve a repülőket, meg
a rakétákat. A levegő már lassan tömör
égésbűz. Hovatovább már oda se kell
mennünk, ahol dolgunk van: fénysebességgel
röpülnek a leveleink, újabbnál újabb
gépek tervrajzai, ezer oldalas könyvek, teljes
operák. Sőt, a tengerentúlon
elkészült holmik hirtelen megképlenek, majd
megformálódnak előttünk, akár meg
is markolhatjuk őket. Van-e ízük? Milyen? És ezzel
még nincs vége!
Semminek
sincs vége, mert a
legújabbnál is frissebb találmányok
lökdösik egymást a fejlődés nyílegyenes
útján, meg persze le az útról, le a
mellékvágányokra, az enyészetbe. Kell a
hely…
A
hulladéktelepre tart
minden? A legcsilivilibb, a legokosabb gép - és
eszmecsoda is, mert a mögötte
tülekedő máris utolérte, s egy-kettőre löki le
a sárba. Sírba?
Amióta
Istent elkezdtük
feledni, majd kivetni lelkünkből, hogy verseny közben ne
terheljen bennünket, s
gyorsabban haladhassunk, azóta…
Mi
is történt azóta? Tényleg
nőtt a sebességünk, de mintha lágyulna az agyunk. A
szomorúan intő (integető)
jelek szerint elfeledtük úti célunkat,
küldetésünket, elődeinktől ránk bízott
hagyományok ápolását, ünnepeink
megülését, legyen az akár a
terményekért
történő hálaadás.
Ezért
nem jut eszünkbe, hogy
mi végett van e fene nagy tipródás? Netán
magát a kérdést sem sikerült
föltennünk.
minek loholunk és hová tartunk?
(Czakó
Gábor cikke alapján, Fotó: Kristók J.)
Június
hónap hagyományosan a
pap és diakónus szentelések hónapja. Dr.
Beer Miklós megyés püspök úr ebben az
évben két új papot szentelt
egyházmegyénk szolgálatára, a
következő sorokban, a
két újmisés atya bemutatkozó gondolatai
olvashatók.
Kovács
Zsolt:
1980-ban
Jászberényben született. Életének első
szakaszát Jászkiséren élte, majd a
szülei korai válása miatt édesanyjával
és öccsével először Szajolba, majd
Szolnokra költöztek, ahol gyökeret vertek. Ebben a
városban járta az általános
iskolát és a gimnáziumot, majd Debrecenben
folytatta szociológiai tanulmányait
BA szakon, lehetősége nyílt egy félévig
Finnországban is tanulnia. Ezt követően
az ELTE Társadalomtudományi Karán tanult
tovább, ahol okleveles szociálpolitikus
diplomát szerzett.
Teológiai
tanulmányait Budapesten a Központi Papnevelő Intézet
falai között kezdte, majd
másod év után Rómában folytatta,
német jezsuita atyák gondos nevelése alatt
töltötte az utolsó három évet. A
diakónus szentelés után első
állomáshelyéül
püspökatya Balassagyarmatot jelölte ki, hogy a
pasztorációban is
megtapasztalhassa Isten végtelen szeretetét és
szabadító erejét.
Papi
jelmondatául Pál apostol kijelentését
választotta a Galatákhoz levélből: „Élek,
de már nem én, hanem Krisztus él énbennem.
Minthogy azonban most még testben
élek, Isten Fiának hitében élek, aki
szeretett engem és feláldozta magát
értem.” (Gal 2,20)
Torma
Zsolt Joel:
1985-ben született Cegléden, első éveiben a
családjával Cegléden
lakott, majd Abonyba költöztek. Nyolcan vannak
testvérek.
Már
gyerekként
megfogalmazódott benne a papi hivatás. A
gondviselésnek köszönhetően sok jó pappal
és szerzetessel találkozott, akik példák
számára. Érettségi után a francia
alapítású Betlehemi Monasztikus
Közösséggel ismerkedett meg. Négy évet a
közösséggel élt Franciaországban
és Izraelben. Ebben a közösségben
érlelődött meg
a végleges elhatározás, hogy jelentkezzen Dr. Beer
Miklós püspök atyánál. Ő
küldte, hogy teológiai tanulmányait az Egri
Hittudományi Főiskolán kezdje meg.
Itt készült fel a papi szolgálatra. A
diakónusszentelés után a gyakorlati évet
a Vác-alsóvárosi plébánián
töltötte.
Jelmondatának
Jézus egyik
mondatát választotta Máté
evangéliumából: „Irgalmasságot
akarok, nem
áldozatot.ˇ” (Mt 9,13)
Augusztus
elsejétől Kovács Zsolt atya
Balassagyarmaton, Torma Zsolt Joel atya a Vác-
alsóvárosi plébánián teljesít
kápláni szolgálatot. Imádkozzunk
értük, hogy Krisztus hűséges papjai legyenek.
(forrás:
www.vaciegyhazmegye.hu)
Az
egész Földre kiterjedő,
megállíthatatlan és ellenőrizhetetlen folyamatok
rémületesen terjednek. A
globalizmussal nem azért próbálunk
szembeszállni, mert ellene vagyunk az
emberiség észszerű
együttműködésének, hanem mert ez az
egész téves alapokon és
gonosz célok érdekében következik be. Nem a
teremtett világ megóvása érdekében,
hanem a céltalan pusztítás és a
terméketlen, öngyilkos és pazarló
fogyasztás
érdekében. A keresztény vallás Isten-
és emberpárti, vagyis megőrző és
fenntartó jellegű, mondhatjuk konzervatív. Ezért
nevetséges az, amikor a
keresztény egyházak szemére hányják,
nem tud kellő távolságot tartania
politikai és társadalmi mozgalmak között, nem
áll mindentől függetlenül,
pontosan középen. Az Egyház lényegét
tekintve nem támogathat mást, mint a
Teremtés rendjét, annak fenntartását,
megőrzését. Az Egyház sosem mondhatja
azt, hogy a Tízparancsolat egyik vagy másik pontja
revízióra, reformra,
módosításra szorul. Egyszerűen nem teheti meg,
ahogyan Jézus tanítását sem
írhatja át és bírálhatja felül.
Az Egyház és a hívő keresztény a
teremtés és az
alkotás, a munka pártján van, és nem a
fogyasztás és a pénz pártján. Az
Egyház
egyetlen pillanatig sem állította, hogy az egykor
elhíresült mondás: A „Termelj
többet, jobban élsz!” szocialista
ostobaságával meg lehet barátkozni, s most
sem állítja, hogy a „Fogyassz többet,
megérdemled!” kapitalista csábítással meg
lehet békülni.
A
teremtés rendje észszerű,
s mi több, csodálatos rend, melyben minden mindennel
összefügg. Minden
láncszemnek fontos szerepe van, az egysejtűektől az emberig, a
mikro- és
makrokozmosz végtelenségében. Ezt a
felséges rendet és ennek
szabályszerűségét
sérti az ember a féktelen és őrületig
hajszolt fogyasztással, abban az
irgalmatlan pénzuralomban, mely nem ismer sem Istent, sem
embert, csak a „Szent
Piacot”. Kalmár és kufár népek
vették kezükbe a világ
irányítását, a felfedezők
és gyarmatosítók törékeny
vitorlásai helyett a számítógépek
és lehallgató
készülékek elektromos csápjai keresnek
új s még újabb piacot, még olcsóbb
munkaerőt, és még nagyobb hasznot.
Az
a „jóléti állam”, melyet
sokáig joggal irigyelt az egész világ
Nyugat-Európában, most szemünk láttára
szűnik meg, és süllyed el a globális kapitalizmus
iszonyatos nyomása alatt.
Megszűnik a szolidaritás, megszűnik mindenféle
közösség megtartó ereje, csak
elhülyült, magányos új proletárok
ülnek a tévé előtt, s vágyakozva nézik
a
legújabb, agyonreklámozott bóvlikat, az
agyonvakolt és mázolt férfias nőket és
nőies férfiakat, megannyi „sztárt” ebben a szép,
új világban, akik könyveket
írnak egymásról, önmagukról, s akikről
vastag, színes könyveket írnak.
A
világot most nem a
tudatlanság, az információhiány fenyegeti,
hanem éppen az ellenkezője: az
információdömping, a felesleges,
önismétlő, ostoba információzuhatag. Ma egy
kereskedelmi tévéken és bulvárlapokon
élő (élősködő?) átlagember egyetlen nap
alatt több álhírt, pletykát,
rémhírt tud meg, mint száz éve a
legpletykásabb
vénasszonyok egész életükben. A
teremtés gyönyörű világa helyett a
mesterséges
és mesterkélt világ képeit és
híreit fogyasztják, még csak bele nem pusztul
Néző és Nézett, termelő és
fogyasztó. Míg csak színre nem lép az
Új Ember,
Isten embere, aki harmóniában él a
számára teremtett világgal.
(USzSzP)
A
július 24-én tartott önkormányzati
testületi ülésen az alábbi napirendi pontok
szerepeltek.
Ismét
sikertelen volt a z
óvoda kialakítására kiírt
kivitelezői pályáztatás. További
lépéseket teszünk a
mielőbbi megoldásra.
Sikeres
volt viszont a sok
vitát kiváltott
csapadékvíz-elvezetés kivitelezői
pályáztatása. A nyertes a
PENTA KFT lett, amely a törvényi előírásokhoz
igazodóan és előzetes egyeztetés
mellett fogja elkezdeni a kivitelezést.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
nyertes energetikai pályázatának
megvalósítására hét cég
jelentkezett. Várjuk a
törvényi elvárásoknak megfelelő, a
megvalósítás anyagi és pénzügyi
adatokat
rögzítő pályázatokat.
Véleményezésre
került a
bölcsődei ellátási feladatunk
szerződéstervezete. Mint arról már
tudósítottunk,
a szerződés Szente bölcsődéjével kerül
megkötésre.
Változás
történt a
gázszolgáltatónál. Az új tulajdonos
vételi ajánlatot küldött az ott lévő
részvényeink vételére. A testület a
részvények megtartásáról
döntött. Határozat
született arról is, hogy ismét
pályázunk szociális tűzifára.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2018. szeptember 17.
hétfő
Vadkerti
kézműves forgatag
2018.
szeptember 1-én 15 órától Tizenhárom
Almafa
Alapítvány, a Kolping család, az
Önkormányzat és a Szécshenyi 2020
összefogásával a Gödörben ismét
működésbe lép a kézműves forgatag.
Főbb
programok:
15:30
– 18:30 Kézműveskedés a
virágkötészettől a kürtős
kalácson át a kézműves sörig
18:30-tól
Moldvai táncház, ami a következő program után
folytatódik
19:30-tól
Interaktív mese a Piramisi Társulat
tolmácsolásában
Rossz
időesetés sem marad el a program, csak a helyszín a
Kolping ház lesz!
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
A
szokásos, évi terményhálaadó
ünnepünk, augusztus 26-án vasárnap lesz a
fél 9-es
szentmise keretében. – A
Pusztaberki
szentmise de. 11 órakor.
SZEPTEMBER
2-ÁN HŐSÖK ÜNNEPE, a fél 9-es
szentmisét követően emlékezés a Hősök
emlékművénél.
Szeptember
8-án, Szombaton: Kisboldogasszony napja. Szentmisék
a hétköznapi ünnepek
rendje szerint reggel 7-kor és este 7
órakor lesznek. Az esti szentmise már vasárnap
előesti szentmisének számít.
Köszöntsük Égi Édesanyánkat
születésének napján
A
KÁLVÁRIA BÚCSÚ:
SZEPTEMBER 16-án LESZ. Előtte szombaton fél 6-kor
keresztúti ájtatosság, majd
szentmise.
Vasárnap
16-án fél-9-kor indul a körmenet a
Kálváriához, ott ünnepi szentmise. Pusztaberki szentmise
vasárnap de. 11-kor lesz.
Szeptember
utolsó vasárnapja SZENTÍRÁS
VASÁRNAP.
Szeptember 22-én
Megyenap.
Az ünnepség sorozat de. fél 9-kor
szentmisével kezdődik. – A programok miatt azon a szombaton este
nem lesz
szentmise. De a rákövetkező vasárnap
23-án fél 9 és fél 11 a szent misék
időpontja.
A
megyenapon Pusztaberkiben du.4-kor lesz előesti
szentmise, - mint
majd rákövetkező szombaton is, ami a Pusztaberki templom
Szent Mihály napi
búcsúja.
Pusztaberki
búcsú: Szeptember 29-én, Szent
Mihály főangyal ünnep-napján szombaton
lesz. Az Ünnepi szentmise du.
4 órakor.
KERESZTELTÜNK:
14./
Klekler Livi (Klekler András – Klinger Anita
15./Virág
Leila (Virág Rudolf – Rácz Kinga)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
4./
Aug.11
Kovács Ferenc – Raduly Edina
5./
Aug.25:
Vitéz Bálint – Percsina Anna
Halottaink:
28./
Laczkó
István (1926)
29./
Kristók István (1946)
30./Jakubecz
Jánosné, szül,. Varga Piroska (1930)
31./
Boda
Jánosné, szül. Pelczeder Éva (1940)
1. szombat
- ifj. Vitéz József, édesapja
József, 2 sógora, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Vitéz Ignác 4. évforduló, szülei,
nagyszülei és hozzátartozók
-
Molnár János, felesége Valacsik Borbála,
szüleik, testvéreik és vejük Híves
András
2. vasárnap - Kristók István
-
Hősi halott Paulicsek Ignác és felesége, fiuk
Ignác és felesége, unokáik Ignác,
Erzsébet és férje János
3. hétfő -
4. kedd
- Laczó János, felesége Erdős
Rozália, lányuk és vejük
5. szerda
-
6. csütörtök - Boda Iván,
felesége Pistyúr Mária, szüleik,
testvéreik,
gyermekeik és hozzátartozók
-
Súth Antal 40. évforduló, felesége Bicskei
Anna 20. évforduló, szüleik, fiuk,
menyük, unokavejük és élő családtagok
7. péntek -
8. szombat
- Pálinkás István, szülei,
testvérei, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Kocsis Péterné Urbán Erzsébet
-
Fábián Ferenc, felesége Kristók
Mária, szüleik és nagyszüleik
9. vasárnap - Laczó András,
felesége Szabó Rozália, Szabó
András, felesége
Csernák Rozália
10. hétfő -
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
megholtjaiért
(Alapítványi)
11. kedd
-
12. szerda
-
13. csütörtök -
14. péntek - Kovács
Gergelyné, 2 férje, valamint 2 fia, veje, szüleik
és
hozzátartozók
-
Szanó Ignác, felesége Záhorszki Margit, 3
fiuk, menyük Margit, szüleik,
testvéreik és elhunyt hozzátartozók
-
Bozsonyik János, felesége Dombai Mária 1.
évforduló, szülők, vejük és a Dombai
család halottai
15. szombat
- Jakubecz, Czinege és Varga család élő
és elhunyt családtagjai
-
Jakubecz János, felesége Szabó Erzsébet,
szüleik, lányuk Margit, férje Péter és
hozzátartozók
-
Néder Géza
16. vasárnap -
17. hétfő -
18. kedd
-
19. szerda
-
20. csütörtök -
21. péntek - Gálik
István, szülei, apósa, anyósa, veje
Miklós, élő és
elhunyt hozzátartozók
-
ifj. Temela József, és a Temela család elhunyt
tagjai
-
Sipos Ferenc, unokái Ákos és Tamás, Sipos
és Pataki család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
22. szombat
-
23. vasárnap - Élő családért
24. hétfő -
25. kedd
-
26. szerda
-
27. csütörtök -
28. péntek - Major János,
felesége Keresztes Ilona, vejük és unokájuk
János
-
Hálából 50. házassági
évfordulón Guba Sándor – Jakubecz Mária
29. szombat
- ifj. Valkó János, nagyszülők, élő
hozzátartozók
-
Híves Mihály 25. évforduló, 2
felesége, szüleik, gyermekeik, 2 menyük és
unokáik, élő és elhunyt
családtagokért
-
Verebes Ignác 5. évforduló, szülei,
apósa, anyósa
30. vasárnap -