A
határ, a búza- és gabonaföldek
megáldására a latin szertartásban
április 25.,
Szent Márk napja, míg a bizánci
szertartású testvérek esetében
április 23.,
Szent György napjának közelében kerül sor.
Eredetileg a húsvéti időben tartott
bűnbánati-, áldáskérő körmenetben a
természeti csapások
elhárításáért
imádkozunk. A hagyomány szerint a IV. század
közepén Liberitus pápa rendelte el
egyházunkban a pogány ambarvale sacrificum (körmenet
a mezőre) ünnepe helyett
és idejére. Nagy Szent Gergely idejéből már
van ismeretünk a körmenet
útvonaláról is.
Nyugat-
Európából a IX. századtól vannak
információink erről az áhítatról,
míg
hazánkban ez az ünnep a középkorig vezethető
vissza. A körmenet a plébánia
templomtól indult (Vadkerten többnyire
Kálvária kápolnától) a
határba, közben
együtt imádkoztak, énekelték a Mindenszentek
litániát és egyéb egyházi
énekeket. A megfelelő helyszínre érve a pap
megáldotta a mezőt, miután a négy
égtáj felé fordulva a különböző
szentírási szakaszokat felolvasta.
A
szertartás közben, de leginkább a templomba
történő visszaindulás előtt a hívek
zöld gabonaszálakat téptek le. A letépett
búzalevélnek szentelményi erőt
tulajdonítva imakönyveikbe helyezték (a
férfiak kalapjuk mellé tűzve vitték
haza), de került a megszentelt levelekből a körmenet
élén haladó keresztre és a
templomi lobogókra is.
A
körmenetek 1948 után az egyházfalak közé
szorítása jegyében az ország nagy
részén
háttérbe szorultak, de több
észak-magyarországi közösségben
még napjainkban is
él az eleinktől megtanult ünneplési forma.
A
II. Vatikáni Zsinat utáni törvények szerint a
körmenetet a templomban
(templomkertben) végzik, ahol a pap a mezőről hozott, vagy az
erre az alkalomra
csíráztatott búzát áld meg a
szertartás keretében, hogy Isten
áldását kérje az emberi
munka áldott gyümölcsére, a majdan
betakarításra kerülő terményekre.
A
Magyar Katolikus Püspöki Kar hivatalosan négy
könyörgő napot ír elő. Ezek közül
az egyik a fent felvázolt Búzaszentelés. A
másik három könyörgő nap a
következő. Január elsején a világ
békéjéért, míg farsang
vasárnapján a világba
éhezőkért imádkozunk, augusztus utolsó
vasárnapján pedig a megtermett javakért
adunk hálát Istennek.
(Netes
cikkekből, Fotó:
Kristók J.)
(észak
felé)
Aki
gondolsz a
madárra, Köntöst adsz a kis virágra,
Kegyes
szemed
legyen rajtunk, Tebenned van bizodalmunk.
Téli
fagyban,
hóban, jégben, Te vagy minden reménységem.
Jön
a tavasz, az új
élet, Abban minden
újra
éled.
(kelet
felé)
Te,
ki hinted Igéd
magvát, Kemény szívünk alakítsd
át,
Vesd
el benne szent
Igédet, Abból fakad örök élet.
Itt
a tavasz, fák
rügyeznek, Áldd meg a mi vetésünket.
Búzánk,
árpánk
aratásra, Hadd szökjön fel dúsan szárba.
(dél
felé)
Kik
bajukkal Hozzád
futnak, Segítségért folyamodnak,
Nem
szenvednek ők
szükséget, Mindig érzik segítséged.
Ha
velünk az Úr
áldása, nincs gondunk az aratásra,
Százszoros
lesz a
termésünk, Áldj meg urunk, erre kérünk.
(nyugat
felé)
Úr
Jézus, ki azt
hirdetted: Ki veled tart, el nem veszhet.
Erősítsd
meg gyenge lelkünk, Örök tűzre ne
kerüljünk.
Ősi
vihar, hogyha kerget, Nyugtot szívünk
nálad lelhet,
Édes
Jézus, kérünk szépen: Áldd meg
munkánk
egész évben.
Az
evangélium hemzseg a csodáktól.
Különlegesek köztük az egészen aprók,
melyek
mivoltáról nem is szokás beszélni, mert az
Ország hatalmas és ragyogó égboltja
előtt elhomályosulnak, mint a távoli napok közt
keringő bolygók, mégis
nélkülözhetetlenek. A teljesség igénye
nélkül nézzünk meg néhányat:
A
templomadó. Mikor Kafarnaumba érkeztek, az
adószedők Péterhez fordultak és
megkérdezték: A ti Mesteretek nem fizet
templomadót? De igen - felelte. Mikor
hazaért, Jézus megelőzte őt
kérdésével. Mit gondolsz, Simon, a földi
királyok
kitől szednek vámot vagy adót, fiaiktól vagy az
idegenektől? Az idegenektől - felelte
Péter. Erre Jézus így szólt: A fiak
tehát mentesek, de hogy meg ne
botránkoztassuk őket, menj ki a tóra, vess horgot
és az első rákapó halat húzd
ki. Nyisd ki a száját: találsz benne egy
sztatért. Vedd ki és add oda nekik
magamért és érted.
Nagy
tanítás rejlik az adószedők és
Péter, valamint Péter és Jézus
párbeszédében.
Jézus főpapi gondoskodásában, de most csak
sztatérra figyeljünk, amely gazdátlan
holmiként egy hal szájában várakozik, hogy
az Úrnak szolgálhasson. Egész
pontosan ketten készülnek
világtörténelmi fellépésükre nagy
egyetértésben.
Ide
vág a virágvasárnapi szamárcsikó
esete. Amikor Jeruzsálemhez közeledtek
Betfagénél és Betániánál, az
Olajfák hegyénél, elküldött két
tanítványt ezzel a
megbízatással: Menjetek a szemközti faluba. Amint
beértek, találtok egy
megkötött szamarat, amelyen még ember nem ült.
Oldjátok el és hozzátok ide. Ha
valaki megkérdezi, mit csináltok, feleljétek, hogy
az Úrnak szüksége van rá;
erre mindjárt ideküldi. Amikor elmentek és ott
találták a szamarat kinn az
utcán, egy ajtóhoz kötve. Mindjárt el is
oldották. Néhány ott álló
megkérdezte
tőlük: Miért oldjátok el a szamarat? Erre úgy
válaszoltak, ahogy Jézus meghagyta.
Erre elengedték őket. A szamarat Jézushoz
vezették, rátették ruhájukat, s
aztán
ráültették Jézust.
A
szamárcsikó azért jött a világra, s
azért kötötték meg virágvasárnap
reggelén,
hogy az apostolok könnyen megtalálhassák, s
elvezethessék a Megváltó
szolgálatára.
A
sztatér, a hal, a szamárcsikó
történetéhez tartozik a megátkozott
fügefáé is.
„Amikor másnap eljöttek Betániából,
megéhezett. Látott messziről egy zöldellő
fügefát és elindult feléje, hátha
talál rajta valamit. De amikor odaért, csak
leveleket talált rajta, mert még nem volt a
fügeérés ideje. Ekkor így szólt:
-Senki se egyék rólad gyümölcsöt soha
többé. - Tanítványai hallották ezt.
Másnapra a fügefa elszáradt”. Sok teológust
kérdeztem a történet értelméről.
Különféle válaszokat kaptam. A
legérdekesebbet Papp Laci atya, a Gyulafehérvári
Egyházmegye ifjúsági lelkésze mondta: „Ha
menni kell, akkor menni kell akkor
is, ha még nem vagyunk készen”. Jézus teremthetett
volna rá fügét, ha csupán az
éhségről lett volna szó. Hanem a fügefa nem
állt „készen” arra, hogy
Teremtőjének szolgáljon.
Időrendben
haladva figyelemre méltó az utolsó vacsora
helyszínének és
házigazdájának
kiválasztása is. „Ő elküldte két
tanítványát ezzel a megbízatással:
Menjetek a
városba. Ott találkozni fogtok egy vizeskorsót
vivő emberrel. Menjetek utána,
és ahová bemegy, ott mondjátok a
házigazdának: a Mester kérdezteti: - Hol az a
terem, ahol tanítványaimmal elfogyaszthatom a
húsvéti vacsorát?- Ő mutatni fog
nektek egy tágas, étkezére berendezett termet. Ott
készítsétek el.”
A
mindenható látja az egész létet,
kiválasztja millió közül
szolgáját, a névtelen
embert, akinek a megváltás művében csekély,
de nélkülözhetetlen feladatot ad:
munkájával mutassa az utolsóvacsora
házigazdájához és
helyszínéhez vezető utat.
A
névtelen szereplők közt, lám, van élettelen
pénzérme, egy vízi- és egy
szárazföldi állat, egy növény és
egy ember. Így együtt azt jelentik, hogy a
teremtett világ készen áll a
megváltásra és sóvárogva
várja. De nem mindenki.
Akad, aki a terméketlen fügefához hasonlóan
úgy véli, hogy ő okos, ő tudja,
hogy mit, mikor. Ezért a döntés joga is az
övé, és nem a Meghívóé.
Várakozik.
Vajon mire várt a fügefa?
(Czakó
G. 2009.05.)
„Ha
szerettek engem,
megtartjátok parancsaimat.” (Jn 14,15)
Jézus
az utolsó vacsorán, mielőtt otthagyná
övéit, hogy visszatérjen az Atyához, a
legerősebb és legtartósabb kötelékkel
szeretné őket önmagához és egymáshoz
kötni: a szeretettel. Ő a „végsőkig”[1]
szeret, a legnagyobb szeretettel, olyannal, amely képes az
„életét adni”[2].
Viszonzásul hasonló mértékű szeretetet
kér.
Az
a szeretet, amelyet Ő vár, nem egyszerűen érzelem. Azt
kéri, hogy tegyük meg
akaratát, amelyet parancsolataiból ismerünk: ez
mindenekelőtt a testvér iránti
szeretetet és a kölcsönös szeretetet jelenti.
Jézus számára annyira fontos ez
az igazság, hogy ebben a tanítványaihoz
intézett utolsó beszédében még
háromszor kiemeli: „Aki ismeri és megtartja parancsaimat,
az szeret engem.”[3]
„Aki szeret engem, megtartja tanításomat.”[4]
„Aki nem szeret engem, tanításomat nem tartja meg.”[5]
„Ha
szerettek engem,
megtartjátok parancsaimat.”
Vajon
miért kell megtartanunk Isten parancsait?
Az
Ő „képére és hasonlatosságára”
vagyunk teremtve. Ezért olyan „barátként”
állhatunk előtte, aki képes a Vele való
közvetlen és személyes kapcsolatra,
mely a megismerésen, szereteten,
barátságon és közösségen alapul.
Olyan
mértékben létezem, amilyen mértékben
igent mondok az Ő rólam alkotott
szeretet-tervére.
Az
emberi természet számára
létfontosságú ez a kapcsolat. Az emberek –
férfiak és
nők – annál jobban megvalósítják
önmagukat, személyiségük legigazibb
valóját,
minél inkább megélik, elmélyítik
és gazdagítják a Vele való kapcsolatot.
Figyeljük
meg Ábrahámot! Valahányszor, amikor Isten
kér tőle valamit, még akkor is,
amikor az a lehető legelképesztőbbnek tűnik – mint pl. az, hogy
hagyja ott a
földjét, hogy egy számára ismeretlen
jövendő felé induljon el, vagy az, hogy
áldozza fel egyetlen fiát –, készségesen
igent mond, és Istenbe veti bizalmát.
Ezáltal olyan jövő tárul fel előtte, amelyről
álmodni sem mert volna.
Mózessel
is ez történt. Az Úr a Sínai-hegyen
kinyilatkoztatta neki a Tízparancsolatban
megfogalmazott akaratát; az ahhoz való
csatlakozásból pedig megszületett Isten
népe.
Jézusnál
is ezt látjuk. Őbenne teljességre jut az Atyának
kimondott „igen”: „De ne az én
akaratom teljesedjék, hanem a tiéd!”[6]
Jézust
követni azt jelenti, hogy a lehető legjobban
megpróbáljuk teljesíteni az Atya
akaratát, oly módon, ahogyan
kinyilatkoztatásaiból megértjük, és
ahogyan azt
Jézus is – elsőként – megtette.
Jézus
ránk hagyott parancsolatai abban segítenek minket, hogy a
Szeretet-Isten
gyermekeire jellemző módon éljünk.
Törvényei tehát nem önkényes
utasítások vagy
művileg létrehozott fölösleges plusz terhek, és
nem is idegenek az embertől.
Nem olyan parancsokról van szó, mint amilyeneket egy
gazda ad szolgáinak;
sokkal inkább annak a szeretetnek és
aggódásnak a kifejeződései, amelyet
mindannyiunk iránt érez.
„Ha
szerettek engem,
megtartjátok parancsaimat.”
Hogyan
éljük tehát ezt az életigét?
Próbáljuk
meg figyelmesen hallgatni Jézus nekünk szóló
parancsolatait az evangéliumban,
és hagyjuk, hogy a Szentlélek a nap során
emlékeztessen bennünket szavaira! Ő
ugyanis arra tanít minket, hogy nem elég pl., hogy nem
ölünk meg senkit, hanem a
testvérek iránt
érzett haragunkat is el kell kerülnünk; nem
elég, hogy nem követünk el
házasságtörést, hanem még
kívánni sem szabad a másik
feleségét. „Ha megütik
jobb arcodat, fordítsd oda a másikat is!”[7]
„Szeressétek ellenségeiteket, és
imádkozzatok üldözőitekért!”[8]
[9]
Mindenekelőtt
mégis azt a parancsot éljük meg, amelyről
Jézus azt mondta, hogy az „övé”, és a
többit is összegzi: a kölcsönös szeretetet! A
szeretet ugyanis „a törvény
tökéletes teljesítése”[10],
a „mindennél magasztosabb út”[11],
amelynek bejárására hivatottak vagyunk.
Ezt
értette meg Dario Porta atya is. Ő az olaszországi
Pármában volt pap, és 1996
Nagycsütörtökén halt meg.
Papságának első éveiben rendkívüli
módon élte meg
Istennel való kapcsolatát. Később egyre
inkább megértette, hogy Jézust kell
látnia minden felebarátban; így vált az
evangéliumi szeretet a szenvedélyévé.
Hogy hűséges maradjon ehhez az
elhatározásához, egyre nagyobb figyelemmel
igyekezett mások felé fordulni, félretéve
személyes programjait. Egy napon ezt
írta a naplójába: „Megértettem, hogy
életünk végén csak az lesz fontos
számunkra, hogy szerettük-e a testvért.”[12]
Mi
is, mint ő, kérdezzük meg magunktól minden este:
„Mindig szerettem a testvért?”
[1]
Jn 13,1
[2]
Jn 15,13
[3]
Jn 14,21
[4]
Jn 14,23
[5]
Jn 14,24
[6]
Lk 22,42
[7]
Mt 5,39
[8]
Mt 5,44
[9]
Vö: Mt 5,21-48
[10]
Róm 13,10
[11]
1 Kor 12,31
[12]
Dario Porta: Testimone
dell’Amore gratuito, Parma
1996, 33.o.
Szeptemberben
lesz három éve annak, hogy az „érsekvadkerti
csapat” felvidéki és erdélyi
társakkal kiegészülve Medjugorjéba
zarándokolt, hogy e távoli helyen is
köszöntse a Magyarok Nagyasszonyát, Szűz
Máriát. Sokan ezen az úton
találkoztunk először, ám a közös
imák, az őrangyalos játék egymásra
figyelést
előmozdító igényének
erősítése meghozta gyümölcsét, hiszen
március 3-án immár
negyedik alkalommal találkoztunk, ami maga is kisebb csoda, hogy
felelevenítsük
az életünkben mély nyomokat hagyó
zarándokutunk történéseit.
Erre
a találkozóra a felvidéki Ipolybélt
követően Szetén került sor. E találkozás
nem lett volna a zarándoklat folytatása, ha az nem e kis
magyar település
„gyöngyszemében”, a templomban veszi kezdetét. Itt,
a helyi hívekhez kapcsolódva
a rózsafüzért imádkozva
készültünk a délután ötkor kezdődő
szentmisére. A
legszentebb áldozatot az első találkozásunk
óta már barátunknak tekintett, és
Érsekvadkerten is már többször velünk
ünneplő Marian atya mutatta be a Szűzanya
tiszteletére, jelezve a szándékkal az Égi
Édesanyához történő ragaszkodási
szándékot.
A
mise után a gondozott templomkertben
üdvözöltük felvidéki barátainkat,
majd
Ipolyszakállosra mentünk, ahol Árpád
barátunk mézbirodalmában, fehér asztal
mellett idéztük fel azokat az eseményeket, amelyek a
mai találkozás mozgatórugóiként
építik tovább kapcsolatainkat. Az
építési szándék közös
és erős, hisz
elhatároztuk, hogy az atya lelki vezetésével
ismét közösen megyünk
Medjugorjéba, hogy ezzel az úttal is tovább
erősödjék közös hitünk és a
trianoni paktum által politikai szándékkal
meggyengített magyarságunk,
összetartozásunk.
(Szete,
2018. március 3.
emjé, fotó Urbán E.)
Érsekvadkerten
a gitáros egyházi éneklésnek a műfaj
megjelenésétől kezdve nagy keletje volt,
mára – mondhatni – hagyománnyá vált. Ennek
megteremtéséről egyházi vonalon
Székely János, jelenlegi szombathelyi
püspökatya gondoskodott, a világiak közül
pedig Gyurcsek Gyuláné Marika néni és
Molnár István lett a gitáros énekkar
szíve-lelke, „Pityu” tíz évvel ezelőtti
halála után azonban nagy űr támadt.
2015
nagyböjtjén a Kolping-házban a
közösség ifjai minden szombaton
elmélkedéssel és
gitáros énekekkel készültek a közelgő
húsvétra, és a március 14-i nagyböjti
kolpingos
lelkigyakorlat zárómiséjén először
muzsikált együtt a jelenleg is működő
Érsekvadkerti Gitáros Zenekar. Ez az élmény
adott új lendületet mindnyájunknak:
nem szabad abbahagyni, s ha lehet, rendszeressé kell tenni a
próbákat és a
szolgálatot. Ezért 2015
húsvétjától kezdve, ha csak lehet,
péntekenként
összeülünk, próbálunk, csiszoljuk az eddig
ismert és újonnan megszeretett
dalokat.
Komoly
lendületet adott hivatásunknak, hogy 2015
májusában lehetőséget kaptunk, hogy
havonta egyszer szolgáljunk a romhányi
egyházközségben, s a helyi hitoktatóval
szervezzük minden hó utolsó
vasárnapján a családi miséket, amelyeken ő
a
gyermekevangelizációt, mi a zenei szolgálatot
képviseljük.
Gondolni
sem mertük, hogy első évünket azzal zárhatjuk,
hogy bemutatkozhattunk
Balassagyarmaton az egyházmegye katolikus gitáros
zenekarjai körében, valamint,
hogy a hónap harmadik vasárnapjai újabb
szolgálatot hoznak: Nagyorosziban a gyermekszentmiséken.
A
zenekar tagjai a helyi Kolping-család tevékeny
résztvevőiként vállalták, hogy a
hónap utolsó péntekjein – amikor a
Kolping-család szándékára
ajánlják föl a
szentmiseáldozatot – szolgálnak a szentmiséken is.
Bár még településünk
plébánosa nem kért föl rendszeres zenei
szolgálatra a liturgiában, de támogatja
a különböző gitáros áhítatok
végzését az egyházközségben.
Így sikerült két ízben
Sillye Jenő keresztútját elvégeznünk,
szerveztünk húsvéti időszakban örömutat a
keresztutak mintájára, végeztünk
szentségimádást és keresztelőkkor,
nászáldásokon is énekeltünk
már. Zenekarunk magáénak érzi a falu
közösségében
való aktív részvételt is, ennek
kapcsán idén már másodszor
készültünk rövid
műsorral a hősök napjára.
Feladatunknak
érezzük, hogy ápoljuk a kapcsolatot a környező
települések gitáros
énekkaraival, és ha tudunk, segítsünk
akár határon túli magyar testvéreink
evangelizálásában is. A 2016-os adventi
„villámcsődület” remek alkalmat adott,
hogy szoros testvéri kötelék alakuljon ki a
balassagyarmati Don Bosco
Zenekarral, valamint az ipolyszalkai Vox Iuvenilis énekkarral.
A
zenei szolgálatba szívesen vonjuk be az ifjabb
generáció tagjait is, és
örülünk, amikor egy-egy új hang érkezik a
pénteki próbára, és lelkesen
kapcsolódik munkánkba. Ez elől jelenleg sem
zárkózunk el, sőt, buzdítunk a
csatlakozásra! Az alábbi linken
tájékozódhatnak az érdeklődők:
https://www.facebook.com/ersekvadkerti.gitarosenekkar/
(Sz.
Bálint)
Nekem
nincsen anyám, földi,
ki az űrt szívemben tölti,
ki vigasztal nagy malaszttal,
miképp fehér-szárnyú angyal.
Nekem
nincsen anyám, édes.
Föld mátkája por lett, véges...
Eljegyezte őt a halál.
Az élet nélküle sivár.
Nekem
nincsen anyám többé.
Ki volt, elváltozott köddé...
Szürke reggel, néha látom...
Mégsem szólít: Édes lányom!
Nékem
nincsen anyám, ó, jaj!
Lelkem mélyén fájó sóhaj...
Fel-felszakad néha-napon...
Mit mondhatnék? Kínoz nagyon...
Nékem
nincsen anyám, földi...
De van, ki könnyeim törli...
Nem más, mint az égi anyám,
ki szeret és vigyáz reám.
(Babík
E, Fotó Urbán E)
Virágvasárnap
délután fél
öttől gitáros énekkarunk kiegészülve az
ipolyszalkai énekesekkel, Sillye Jenő-
Kovács Gábor keresztútjával hozta
élet közelbe Megváltónk
szenvedéstörténetét.
A csend, a gitár kísérettel felcsendülő
énekek, az állomásoknál felolvasott
gondolatok jól kifejezték a kétezer éves
történet mának szóló
üzenetét. Ezek
közül az ötödik állomás, ahol Cirenei
Simon segít Jézusnak a kereszt vitelében,
gondolatait javaslom tovább gondolásra.
Ez
a családapák állomása. Ez
az állomás az apák áldozatának
megszentelése. Itt megérthetjük az
édesapák
kereszthordozását is. A családjáért
dolgozó apák szeretete és felelőssége Isten
szemében is nagy jelentőségű. Hiszen a teremtő Atya,
saját gondolkodó jóságát
oltotta az apák szívébe. A munka
fáradságát és örömét
szenteli meg, ha nem csak
családjáért teszi, hanem Jézusért
is. Cirenei Simon fiai a Szentírás szerint
követték apjukat a Krisztus- Követésben. Ez a
nagy titka ennek az állomásnak,
amelyet először még a Cirenei sem értett meg,
ezért vonakodott a kereszttől.
Csak akkor kívánhatja egy szülő gyermekétől,
hogy vallásos legyen, ha először ő
maga jár Krisztus nyomában. Csak akkor teljesíti
szülői gondoskodását, ha
gyermekei legdrágább kincsével és
jövőjüknek legfontosabb mozzanatával is
törődik: a gyermekei lelkével és az örök
üdvösségével. Ettől a kereszttől nem
szabad vonakodniuk.
Istenem,
adj nekünk papokat,
hogy
megszakítás nélkül
bemutassák a szent Áldozatot,
hogy
kisgyermekeket
vezessenek hozzád,
hogy
a keresztény népet a
hitben megvilágosítsák,
hogy
az Evangéliumot
hirdessék, azoknak, akik nem ismerik,
hogy
a bűnbánó bűnösöknek
bocsánatodat ajándékozzák,
hogy
a haldoklókat
támogassák és a szenvedőket vigasztalják,
hogy
minden embert
emlékeztesenek arra, hogy egymásnak testvérei,
hogy
otthonunkat, hegyeinket
és mezőinket megáldják,
hogy
általuk terjedjen a Te országod.
Istenem
adj nekünk papokat!
Istenem adj nekünk szent papokat!
(fotó:
Kristók J)
Istenem,
add, hogy ne
ítéljek-
Mit
tudom én, honnan
ered,
Micsoda
mélységből a
vétek,
Az
enyém és másoké,
Az
egyesé, a népeké.
Istenem,
add, hogy ne
ítéljek.
Istenem,
add, hogy ne
bíráljak:
Erényt,
hibát és
tévedést
Egy
óriás összhangnak
lássak-
A
dolgok olyan
bonyolultak
És
végül mégis
mindenek
Elhalkulnak
és
kisimulnak
És
lábaidhoz együtt
hullnak.
Mi
olyan együgyűen
ítélünk
S
a dolgok olyan
bonyolultak.
Istenem,
add, hogy
minél halkabb legyek-
Versben
és a
mindennapi beszédben
Csak
a szükségeset
beszéljem.
De
akkor szómban súly
legyen s erő
S
mégis egyre inkább
simogatás:
Ezer
kardos szónál
többet tevő.
S
végül ne legyek
más, mint egy
szelíd
igen vagy nem.
De
egyre inkább csak
igen.
Mindenre
ámen és
igen.
Szelíd
lepke, mely a
szívek kelyhére ül.
Ámen.
Igen. És a
gonosztól van
Minden
azonfelül.
Március
18-19-20-án, az esti szentmisék keretében volt
egyházközségünk lelkigyakorlata.
Ezeken a napokon, már fél öttől három atya is
gyóntatott, az első estén pedig
sok testvérünk részesült a betegek
szentségében is. A húsvétra
felkészítő
elmélkedéseket Láng András atya,
Dunaharaszti plébános vezette.
Első
este a megváltás misztériumát jártuk
körbe, amely elénk is állít
örömöket és
fájdalmakat egyaránt. Így volt ez Jézus
érkezésének hírüladáskor, de
azután is
több alkalommal a Szent Család esetében is. Ezekről
a Szentírásban olvashatunk.
Jézus Isten is és ember is egy személyben.
Jézus, mint ember szintén érzi a
fájdalmakat. Megérti azok miértjét
és engedelmes marad a Mennyei Atyának.
Érettünk és tudatosan vállalja azokat, hogy
felemeltetve vonzzon magához
bennünket.
Rá
figyelve, ne féljünk a velünk szembejövő
problémáktól. Ne essünk pánikba.
Inkább arra koncentráljunk, hogy minden tőlünk
telhetőt tegyünk meg. S ha már
úgy érezzük, hogy most nincs látható
hatása tetteinknek, akkor is, az utolsó
leheletünkig is, tudjunk imádkozni másokért,
mint tette az Jézus is a
kereszten.
A
második este a hét főbűnön keresztül
elmélkedtük át, hogy a bennünk lévő
ösztönök Isten vagy a Sátán
irányába visznek-e bennünket.
A kevélység uralma alatt senkit sem
ismerek el magam fölött. Ezért nem tudok és nem
is akarok szolgálni senkit, még
akkor sem, ha segítségem életet is mentene. A
Sátán is kimondta, hogy nem
hajlandó szolgálni az Istent. Én vajon teszek
így gondolattal, szóval és cselekedettel?
A fösvénységre jó példa a
Zsugori uram
című irodalmi alkotás. Ugye mindannyian üres
kézzel jöttünk a világba? És
mit viszünk magunkkal, amikor az Úr az
egyik kezéből a másikba vesz át? Mire megyünk
az erőn felüli gyűjtögetéssel, az
anyagi javak másoktól történő
elorozásával? Az öncélú
gyűjtögetést váltsa fel
az anyagi javak értelmes célokra történő
használata, mert azt nem eszi meg a
rozsda.
A
bujaság, mint főbűn a szenvedélyek
rabságát jelenti. Szenvedélyeim úgy
elhatalmasodnak bennem, hogy már a másik
embert észre sem veszem. A szenvedélyeim
irányítják életem, amiről senki
kérésére nem vagyok hajlandó lemondani.
Láthatjuk ennek a bűnnek kesernyés
gyümölcsét is a rengeteg tönkre ment
családok esetében is.
Az
irigység azt sugallja, hogy a másik
kertje mindig zöldebb. Irigy az az ember, aki mástól
sajnálja, amije annak van
és neki pedig nincs. Az irigy ember sohasem elégedett,
ami számtalan bűn
forrásává válik Káin és
Ábel történetétől napjaink sok-sok
eseményéig. Mint
mindennek, ennek is lehet pozitív töltete is az
irigységnek. Több munkával
jobbnak lenni a sportban, a munkában, a családban, a
közösségben.
A
torkosság úgy jelenik meg
életünkben,
hogy ételben, italban nem tudunk magunknak parancsolni.
Pótcselekvések egész
sorát idézi elő életünkben annyira, hogy
mindenünktől (vagyon, barát, család)
meg tud fosztani bennünket e „hamis barát”. Nem
minősül torkosságnak a
gasztronómia, vagy a borkultúra ismerete,
használata, mert e főbűn ellen tud
hatni életünkben.
A harag, a megbocsátani tudás
szándékos
kiiktatása életünkből. Sokszor még
édestestvérek között is előáll ez az
állapot. Oka lehet például egy rossznak
vélt örökségmegosztás, de
számtalan
vélt és valós sérelem. Tudjunk és
merjünk tiszta szívvel megbocsátani, mert a
hosszan tartó harag a test mellett a lelket is megöli.
A
lustaság a jóra való
restséget is
kőkeményen magában hordozza. Tehetném ugyan a
jót, de kényelmi szempontból nem
teszem. Kétszer ugyanabba folyóba belépni nem
lehet! Amit elmulasztottam, már
nem tehető meg akkor. Ez a hajó elment! Nem jelent
lustaságot a jogos
pihenéssel töltött idő. Mindannyiunk
kötelessége a testi-lelki egyensúly
fönntartása, ami például a családdal
közösen eltöltött időben jól
realizálható.
Kedd
este a gyakorlati kereszténységről gondolkodtunk
közösen. Az elmélkedést
tanmesével vezette be az András atya. Egy nagyratörő
és hitetlen fiatal német
szobrász elhatározta, hogy megalkotja a világ
legszebb szobrát, amely a
fellegekbe repíti ismertségét. Az
elkészült remekműben önmagát mutatja be, ahol
a férfialak jobb keze az ég felé mutat,
miközben az egyik lába a fekvő
keresztet, másik pedig a rózsacsokrot tapossa. A
művész jelenlétében történő
kiállításon egyszer csak megáll a szobor
előtt egy középkorú, fekete ruhás
hölgy. Nézi, nézi a szobrot majd elkezd
sírni. Látja ezt a művészünk és
érdeklődik is a könnyhullatás okáról.
A következő választ kapja a hölgytől:
Valóban nagyon szép szobor, amit itt látok, de
valótlanságot sugall. Most
temettük az édesanyámat, akit nagyon szerettem. E
szobor láttán pedig a
temetést követően mondom önnek. hogy a hitet és
a szeretetet a szobor sugallata
ellenére sem lehet eltaposni, mert azok nagyon mélyen
gyökereznek az emberek
szívében. A művészünket úgy
meghatották az őszinte szavak, hogy a következő
alkotása az irgalmasságot és szeretetet
sugárzó szenvedő Krisztust ábrázolta
immár hitvallása jeleként.
A
történet kapcsán gondolkodjunk el azon, hogy mi
vár ránk itt Európában, ha az
első szobor lesz életünk mozgató rugója? Ha
mindenre szánunk időt, csak Istenre
nem. Hittan helyett etikára íratjuk gyerekeinket az
iskolában, mert ott nem
kérik a vasárnapi szentmise látogatást! Nem
tanítjuk meg őket sem a ház körüli
munkára, sem az imádságra, sem a templomi
viselkedésre. Mástól elvárjuk, hogy
legyen ministráns a miséken, legyen papunk, mindezek
nélkülünk! Elküldjük ugyan
a gyerekeket templomba, de mi nem megyünk! Már egyre
láthatóbb e magatartás
gyümölcse. Se hit, se munka, se családi
közösség és egyre nagyobb
elköteleződési hiány.
Útravalóul
adva van a házi feladat. Példánkkal vessük el
a hit, a munkaszeretetet és az
elköteleződés magvát, mert csak ekkor lesz
keresztény és magyar jövőnk!
(Érsekvadkert,
2018.03.23.
emjé; fotó: Kristók J.)
Egy
édesanya
mesélte nekem évekkel ezelőtt, hogy hogyan járt
gyermeke egyszer a
kenyérvásárlással.
Valószínűleg hiába mondanám, hogy a gyermek
kisfiú volt,
János Pálnak hívták, mert szülei, akik
nagy tisztelői voltak az azóta boldoggá
avatott pápának, így kereszteltették meg,
ezt úgy sem hinnék el sokan. Maradjunk
inkább annyiban, hogy Eszternek hívták és
tízéves volt, amikor az eset történt.
Egy alkalommal édesanyja elküldte őt, hogy hozzon kenyeret.
Sokszor mentek már
együtt a boltba, a kislány jól ismerte már az
utat, könnyen odatalált egyedül
is, s tudta, hol találja a kenyereket és a
pékárut. Eszter azonban igencsak
meglepődött, amikor az üzletben a megszokott helyen
kenyér helyett csokoládékat
és édességeket talált. Az
történt ugyanis, hogy néhány nappal
korábban
átrendezték a polcokat. Talpraesett kislány volt,
nem esett kétségbe, rögtön
megkérdezett egy eladót, aki megmutatta neki, hogy
ezentúl hol találja a
kenyereket, így a vásárlás
végül is sikerült. A történethez
még hozzátartozik, hogy
néhány hét múlva visszarendezték az
üzletet, mert a vezetőség rájött, hogy az
eredeti hely jobb volt a kenyerek számára.
Ma
Úrnapja
van, Jézus szent Testének és Vérének
ünnepe. Az Oltáriszentségben jelen lévő
Krisztust ünnepeljük a szentmisével és a
körmenettel. Krisztust ünnepeljük, aki
jelenvalóvá válik a kenyérben, hogy
aztán Élő Kenyérként önmagát
adja nekünk és
táplálékunk legyen.
Mai
elmélkedésünkben kérdezzük meg
magunktól: Hol van a helye az életemben
Krisztusnak, az Élő Kenyérnek? Hol van a helye az
életemben a szentáldozásnak,
azaz az Élő Kenyérrel való
táplálkozásnak? Sok ember úgy
járkál az élet nagy
bevásárlóközpontjában, hogy soha
semmit nem talál. Mintha egy láthatatlan erő
naponta átrendezné számukra a mindennapi
élethez szükséges dolgokat.
Összevásárolnak mindenféle feleslegeset, s
talán észre sem veszik, hogy ettől
még nem lesz boldogabb az életük. Mindennap
kenyér nélkül térnek haza, s kenyér
helyett jóllaknak egy kis szórakozással és
kikapcsolódással. Pedig ők is
megszokott helyen találhatnák meg az Élő Kenyeret,
Krisztust!
A
szentmisére
járó emberek ennél egy kicsit jobb helyzetben
vannak. Egy részük eljön megnézni
az Élő Kenyeret, de nem kíván élni vele.
Nem kíván szentáldozáshoz járulni,
mert úgy gondolja, hogy e nélkül is éppen
eleget tett. Mikor válik
gyümölcsözővé számunkra a szentmise? Csak
akkor, ha befogadó, Isten ajándékát
elfogadó vagyok. Isten meghív, megszólít a
szentmise első részében. Befogadom-e
az Igét, a tanítást? És engedem-e hogy
Isten szava megkezdje bennem a csendes
átváltoztatást? Ezután következik az
áldozati rész. Elfogadom-e a Krisztustól
kapott Kenyeret, amely az ő Teste? Élek-e a
szentáldozás lehetőségével?
Az
úrnapi
körmenet könnyen félrevezethet bennünket az
Oltáriszentség iránti helyes
tiszteletben. A pompás és nagy külsőségekkel
megünnepelt körmenet láttán
ugyanis azt gondolhatnánk, hogy e szentségnek az a
lényege, hogy megmutassuk a
világnak, aztán visszavigyük templomunkba a
megszokott helyre. Valójában az
Oltáriszentségben jelenlévő és a
szentáldozásban szívünkbe
költözött Krisztust
el kell vinnünk otthonunkba és a világba. A
tiszteletünk legmélyebb jele az,
hogy állandóan vágyakozunk a Krisztussal
való kapcsolatra és közösségre,
amelynek meghatározó eleme a szentáldozás.
A szentmise során a legszentebb
helyen a legszentebb dolog történik meg. És ezt nem
csupán az átváltozásra
értem, azaz arra, hogy Krisztus valóságosan
megjelenik a kenyérben és a borban,
hanem a szentáldozásra is, amikor önmagát
adja nekünk. Ez a legnagyobb csoda.
© Horváth
István Sándor, Fotó: Kristók János
A
soron következő képviselő-testületi
ülésünkön, 2018. március 27-én az
alábbi
témakörökkel foglalkoztunk.
Felülvizsgálatra
kerültek az intézményi térítési
díjak, és az a döntés született, hogy
minden
térítési díj változatlan marad ebben
az évben. Fontos dolog azt tudni, hogy a
házhoz szállítás a címzett
kapujáig szól!
A
megnyert pályázatok ismeretében elfogadtuk
közbeszerzési tervünket is, ami
újabb sikeres pályázat után
újból bővülni fog.
Rögzítésre
került az óvodai beiratkozások időpontja, és
a méltányosság elvét gyakorolva
döntöttünk
a White Lake Nonprofit Kft. kérelmében. Hasonlóan
pozitív elbírálásban
részesült a Rákóczi Szövetség
külhoni magyar gyerekek üdülési
támogatását célzó
kérelme is.
Határozat
született a vásártér melletti,
közterületen lévő villanyoszlopok
áthelyezése
tárgyában, amellyel az útszakasz jobb
megvilágítása mellett az ÉMÁSZ
költségén
korszerűbb lesz e hálózati szakasz.
Tájékoztatót
hallottunk a Derék-pataki víztározó
melletti út ügyéről. A keletkezett iratok
azt súgják, hogy az egyik fél megoldásra
irányuló szándéka még sokáig
lebegteti
a faluért tenni akarás szándékát.
Egyebek
közt hallhattuk, hogy április 29. az óvoda
kivitelezésre leadandó pályázatok
határideje. Ezt követően válik ismertté a
megvalósulást lebonyolító cég neve.
Belovai
doktornő jelezte, hogy az egészségi állapota nem
teszi lehetővé házi orvosi
tevékenységét. A státusz
betölthetősége végett árulja a
praxisát.
Az
ülés napján érkezett a hír, hogy nyert
a sportparki pályázatunk. Ennek
megvalósulásához
a vásártér felső részét vagy a foci
pálya vizesblokk utáni területét
neveztük
meg a pályázat kiírójának.
Már
intézményi szinten is működik a lengyel
testvér települési kapcsolat. Ezt jelzi
az a bejelentés, hogy a negyedikeseinkből álló
csapat június 2-5. között
Spytkowiczébe utazik. Látogatásunkat
hasonló időtartamban június 6-tól a
lengyel gyerekek érsekvadkerti vendégül
látása követi.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2018. május 14.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Május 1-én este 7-kor
szentmise és
utána az első májusi ájtatosság.
Májusban a szerda kivételével mindennap este 7
– kor lesz a szentmise, utána Májusi
ájtatosság A BARLANGNÁL. – Szerdán a
szentmise reggel, a májusi ájtatosság este 7-kor a
Kálváriánál.
2./ Május 6-án de.
10 órakor Dr. Beer Miklós
megyéspüspök atya részesíti
fiataljainkat a
bérmálás szentségében.
(Gyóntatás: előtte csütörtökön du
fél-5 től
(A bérmálás
napján
Pusztaberkiben NEM LESZ SZENTMISE!)
3../
Május 13-án lesz a fél 9-es szentmisén az
elsőáldozás.
4./
Jeles napok májusban:
Május 1. Munkás szent József ünnepe
Május
16. Nepomuki szent János napja, a Szentjános pusztai
régi kápolna ünnepe volt,
most az Alvégen áll a rá emlékeztető Szent
János szobor.
Május
20. Pünkösd napja,
És
ebben az évben Pünkösd másnapja Ferenc
pápa rendelkezése szerint MÁRIÁNAK, AZ
EGYHÁZ ANYJÁNAK HIVATALOS ÜNNEPE.
Május
24. Keresztények
segítsége
Május
27. Szentháromság vasárnapja.
KERESZTELTÜNK:
6.
Molnár Melitta (Molnár László - Vozik
Katalin)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
-
Halottaink:
14.
Fábián Istvánné, szül. Csillag Margit,
(1944)
15.
Krizsán Jánosné,
szül. Mészáros Mária
(1934)
16./
Gyurkovics András (1961)
17./
Vincze Józsefné, szül. Homolya Margit (1938)
1. kedd
- Elhunyt énekkari tagokért
-
Halaj József, felesége Konopás Mária, fiuk,
Szakács és Konopás család élő
és
elhunyt tagjaiért
2. szerda
- Fábián Jánosné Dósa
Erzsébet, szülei és elhunyt
hozzátartozók
3. csütörtök - Boda
Kálmánné Valkó Ilona, élő és
elhunyt hozzátartozók
-
Lipcsei Ferenc, Kajtor Pálné, Lipcsei és Kajtor
család halottaiért
4. péntek - Temela
József
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, testvéreik
és hozzátartozók
5. szombat
- Csillag Ferenc, szülei, apósa, anyósa, veje
Fábián József és
élő családtagok
-
Boda Istvánné Csillag Anna, szülei, apósa,
anyósa, Nagy Ignác, és a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Két család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Kuris Jánosné Kakas Erzsébet, öccse
József, Kuris és Kakas család élő és
elhunyt tagjaiért
6. vasárnap -
7. hétfő -
Dr.Légrády Lászlóné 65.
évforduló, élő és elhunyt
családtagok
8. kedd
- Kocsis Péterné Urbán Erzsébet
-
Urbán Ignác, felesége Kaba Mária,
Urbán és Kaba család halottaiért
(Alapítványi)
9. szerda
-
10. csütörtök -
11. péntek - Vitéz
István, felesége Csillag Mária, 2 fiuk,
szüleik,
testvéreik és a család halottaiért
-
Jakubecz Mihály, felesége, gyermekei, Németh
és Varga család élő és elhunyt
tagjaiért
12. szombat
- Temela János, ifj. Temela József, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Hálából 45. házassági
évfordulón és elhunyt szülőkért
-
Záhorszki Sándor 1. évforduló, élő
és elhunyt hozzátartozókért
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik, élő és elhunyt családtagok
13. vasárnap -
14. hétfő -
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök -
18. péntek -
19. szombat
- Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
szüleik, hozzátartozók és
unokájuk János
-
Lencsés és Bozsó család halottaiért,
nagyszülőkért, élő és elhunyt
hozzátartozókért
-
Szabóné Erdős Ilona, szülei és nagyszülei
20. vasárnap - Kovács Ferenc, szülei,
testvérei János és Mária,
nagyszülőkért,
Tóth József és
hozzátartozókért
-
Szabó Molnár és Németh család
élő és elhunyt tagjaiért
21. hétfő -
Págyor László 2. évforduló, 2
sógora, élő és elhunyt
hozzátartozókért
-
Konopás István, szülei, és a Szlúka
család élő és elhunyt tagjaiért
22. kedd
- Barát József és a Laczkó
család élő és elhunyt tagjaiért
23. szerda
-
24. csütörtök - Jakubecz János 10. évforduló,
veje Kalmár József, szüleik és a
Zöllei család tagjaiért
25. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
26. szombat
- Holman Sándor, szülei, apósa, anyósa
és a család élő
hozzátartozóiért
-
Szabó Ignác, felesége Vitéz Mária
17. évforduló, fiuk Ignác, nászuk
Vitéz
Sándor, valamint a család élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Záhorszki Erzsébet, szülei, veje és
hozzátartozók
27. vasárnap - Vitéz Ferenc, felesége Nagy
Erzsébet, szülők, nagyszülők és
testvérei
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök - Jegyesekért