A
Gyertyaszentelő
Boldogasszony elnevezés azt sugallja, hogy
Mária-ünnepet tartunk ezen a napon.
Valójában Jézus templomi
bemutatására emlékezünk, amely esemény
negyven nappal
a születése után történt, s
természeten édesanyja, Mária is jelen volt, de az
ünneplés középpontjában nem ő
áll. Lukács evangéliuma pontosan
rögzíti, hogy mi
történt. Mária és József
elvitték az újszülött Jézust a
jeruzsálemi templomba, hogy
bemutassák az Úrnak és felajánlják a
mózesi törvény szerinti áldozatot.
Lukács
történetében a hangsúly arra a két
személyre, illetve az általuk mondottakra
helyeződik, akik a templomban találkoznak a gyermek
Jézussal. Mit tudhatunk meg
szavaikból Jézus személyéről?
Simeon
ígéretet kapott arra,
hogy nem hal meg addig, amíg nem „látja a
Fölkentet”. Amikor pedig karjába
vette a gyermek Jézust, hálát ad Istennek, mert
láthatták szemei a Szabadítót.
Hálaadó énekéből kiderül, hogy
Jézus a világ világossága, akinek
küldetése az
egész emberiséghez szól. Mind a neki tett, mind a
választott népnek Isten által
tett ígéret beteljesedik. Jézus világra
jöttével az ígéret népéből
megváltott
néppé válnak az emberek.
A
történet záró szakasza
Anna prófétaasszonyt állítja elénk,
aki szintén ott van a jeruzsálemi
templomban Jézus bemutatásánál.
Személyének bemutatása során az
evangélista
kiemeli vallásos buzgóságát, amely abban
látszik, hogy állandóan a templomban
tartózkodott. Simeonhoz hasonlóan ő is felismerte
Jézusban a Messiást és
tanúságot tett erről.
Emlékeztessen
bennünket ez
az ünnep arra, hogy az Isten látására hittel
várakozó ember vágya biztosan
beteljesedik.
(Horváth
atya cikke alapján. Fotó: Kristók J.)
Senki
sem elég gyenge,
gyámoltalan vagy jelentéktelen ahhoz, hogy Isten fel ne
használhatná eszközéül.
Soha ne gondolja egyetlen keresztény sem, hogy alkalmatlan arra,
hogy Isten
eszköze legyen. Eszköz voltom jelenti azt, hogy
keresztény vagyok. Legyek
útmutató azok számára, akik utat
tévesztettek. Mutassak célt azoknak, akik
céltalanul bolyonganak, azoknak, akik nem tudják, mondjam
el, hogy ők Isten
gyermekei, eszközök a gyógyulás és a
feltámadás soha véget nem érő
munkájában.
(Teréz
anya)
Senki
sem elég gyenge,
gyámoltalan vagy jelentéktelen ahhoz, hogy Isten fel ne
használhatná eszközéül.
Soha ne gondolja egyetlen keresztény sem, hogy alkalmatlan arra,
hogy Isten
eszköze legyen. Eszköz voltom jelenti azt, hogy
keresztény vagyok. Legyek
útmutató azok számára, akik utat
tévesztettek. Mutassak célt azoknak, akik
céltalanul bolyonganak, azoknak, akik nem tudják, mondjam
el, hogy ők Isten
gyermekei, eszközök a gyógyulás és a
feltámadás soha véget nem érő
munkájában.
(Teréz
anya)
December
14-15-16-án az esti szentmisék
keretében adventi lelkigyakorlat volt templomunkban, hogy
közösségben is
készülhessünk a karácsonyra, a Mennyei Kisded
szíveinkbe történő befogadására.
A lelkigyakorlatos beszédeket Ecseri Pál atya,
balassagyarmati káplán mondta és
részesített bennünket újmisés
áldásában a zárónapon.
Néhány gondolatát
megosztok olvasóinkkal, hogy azok is részesei lehessenek
tanításának, akik csak
az újságunkon keresztül tudnak erről
információt szerezni.
Az
első este az imádságot jártuk körül.
Fontos, hogy ne csak a szöveget mondjuk, hanem kapcsolatba is
kerüljünk
Istennel imáink idején. Merjünk benne
elmerülni! Nézzük Őt, hallgassunk Rá és
főként bízzunk Benne. Ne legyünk imáink
idején „makrancos gyermekei”, akik
sokszor tisztában vannak azzal, hogy jót akarnak nekik
szüleik, mégis az
ellenkezőjét teszik.
Ha
el tudunk merülni Istenben, meghalljuk
szavát is, és ez változást hoz
életünkbe. Meglátjuk azt, hogy mennyire jó
hozzánk az Isten, akár a mai napon is. Este
átgondolva napunk történéseit,
láthatjuk azt, hogy elismert, támogatott és
ajándékainak halmazával látott el
akár egy másik ember mosolyán keresztül is.
Egyértelművé válik ekkor, hogy
Isten velünk van, gondoskodik rólunk és szeret
bennünket. És aki szeret, az
csak jót tud tenni nekünk, még akkor is, ha azt
abban a pillanatban másképp
éltük meg.
Jó
a napot úgy kezdeni, hogy felajánljuk
Istennek magunkat, családtagjainkat, az elvégzendő
munkáinkat. Mindennap imádkozzunk
a környezetünkben élőkért, értve ez
alatt a települést, ahol élünk,
szomszédjainkat, barátainkat, munkatársainkat, na
meg azokért is imádkozzunk,
akik nem barátaink vagy jótevőink. Imádkozzunk
önmagunkért is, hogy általa ne
tévesszük el az isteni szót.
Napközben
se feledkezzünk el egy-egy
pillanatra Istenre gondolni, legyen az akár egy fohász,
vagy a végzendő munka
felajánlása (Jézus segíts!), mellyel
közelebb kerülünk a „szüntelenül
imádkozzatok” evangéliumi felhívás
megéléséhez. Nagyon fontos az is, hogy
amikor a szentmisére érkezünk, a
hálaadás jegyében hozzuk magunkkal
életünk
minden eseményét, legyen az jó vagy
számunkra kellemetlen. Minél több egyéni,
családi, közösségi kisebb és nagyobb
problémát merjünk Isten elé tárni,
hisz
azok megoldásában semmi sem korlátozza Őt.
A
második este tanítását a Mennyország
gyönyörű cím fedi le a legjobban, az azonos
című könyv alapján. Az egészet egy
jéghegymászó „tragédiáján”
mutatta be nekünk az atya. A jéghegymászó, a
könyv
szerint nevezzük őt Péternek, rosszul felmérve
útjának kivitelezését,
fagyhalált szenved, és a „mennyország
előcsarnokába” érkezik. Az első
meglepetés, amivel az odaérkezésekor
találkozik, hogy bár meghalt a földön,
mégis él, létezik. Ez azt jelenti, hogy
halhatatlan lelkünk van, ami test
nélkül is létezik. Isten nevén
szólította és érezte a nevének
hallatán, hogy Isten
szereti őt. A szerető Isten szólította őt, amit az egyik
gitáros énekünk így
mond: „Ne félj, mert megváltottalak, neveden
szólítottalak, karjaimba zártalak,
örökre enyém vagy.”
Még
nagyobb volt Péter barátunk meglepetése,
hisz szem nélkül is látott, fül
nélkül is hallott, persze nem úgy, mint a
földön. Ez jelenti azt, hogy az
érzékelésünk nemcsak a testünkhöz
van kötve.
Ezen tanúságtétel alapján
megérthető, hogy a mennyországban valóságos
örömöt és
boldogságot, a pokolban pedig tényleges kínok,
szenvedés, „fogcsikorgatás” amit
átélnek az ott lévők örökre. A
tisztítótűz átmeneti szenvedései pedig
szintén
valóságosan átélt gyötrelmek, de a
tisztulás vége a mennyország öröme
örökre. Látta
a „személyes poklát”, amit saját magának
készített az akarva-akaratlanul
elkövetett bűnei és mulasztásai által. Minden
szeretetlenségét, fájdalmat, amit
mások ellen elkövetett születésétől
kezdve, átélte úgy, ahogy azt mások
megélték. Ekkor értette meg igazán mit
jelent az, hogy bűn: „fájdalom, szeretetlenség
mások ellen”. Látta hatástalanságát
a mulasztásait, bűneit magyarázó szánalmas
érveinek. Szégyellte magát, megbánta
bűneit, és hallotta, átélte Isten
válaszát
bűnbánatára: „Tudom, hogy te művelted mindezt. Mindent
látok. Teljes valódban
látlak. Szeretlek. Én alkottalak. Az én gyermekem
vagy. Szeretlek. Megbocsátok.
Megbocsátok. Megbocsátok neked.”
Péter
megkapta a lehetőséget Istentől, hogy
maradhat és folytathatja – gondolom a
tisztítótűzben, mert megbánta bűneit –
vagy pedig visszatérhet a földre. A családja miatt a
visszatérést választotta
az akkor 21 éves (1980) fiatalember. Így
megszülethetett nekünk ez a nagyon
szép és megható tanúságtétel.
Példájából
tanulhatunk mi is. A szeretet
gyakorlása egyaránt fontosa a karácsony
közeledtével és a szürke
hétköznapokon.
Azt pedig, hogyan szeressünk jól és igazán,
Jézustól tanulhatjuk meg!
A
zárónapon a megbocsátást jártuk
körül. A
megbocsátáshoz mindig kell kérni Isten
segítségét, de elengedhetetlen a mi
akarati döntésünk is. A bűn sebet ejt
lelkünkön, ha mi követtük el, akkor is,
és ha ellenünk követték el, akkor is. A testi
seb kezelés hiányában
elfertőződve újabb bajok forrásává lesz.
Így van ez a lelki sebek esetében is,
ha a megbocsátást parkoló pályára
helyezzük. Fontos, hogy le tudjunk mondani a
bosszúról, s ha valamit egyszer megbocsátottunk,
ne hántorgassuk fel azt a
bocsánat kérőjének. A megbocsátásnak
nincs felső határa, a megbocsátásunkkal
pedig mi is bocsánatot nyerünk. Két
történetet is elmesélt az atya. Mindkettő a
bűn hatásának
átöröklődését mutatta. Fiút
vártak a szülők és lány született az
egyik esetben (érzelmeiben, tudat alattijában és
így a mindennapi életének viselkedéseiben
hordozta a lány, hogy nem őt akarták, nem szeretik őt;
belső - külső tünetei:
magány, nem vagyok elég jó senkinek,
kisebbrendűségi érzés,
elutasítottság,
szomorúság, csalódottság), míg a
másikban piciként meghall az elsőszülött
fiúgyermek,
akit nem pótolt az őt követő második fiú
(túlzottan ragaszkodott az anya a
fiához, féltette, kímélte, nem tudta
elengedni felnőttként, mert nem dolgozta
fel az első gyermek halálát; belső – külső
tünetei: szabadságvágy, aggodalmak,
félelmek, bátortalanság, védelem,
biztonság várása mástól).
Felnőttként
találkoztak és házasságot
kötöttek. Önállóan egyikük sem volt
belsőleg,
lelkileg egészséges, ép, ezért
egymástól várták a szeretetet,
boldogságot. De
ilyen sebekkel, hogyan adjanak és fogadjanak be szeretetet,
boldogságot? Nem
tudtak, szét is költöztek, miután sikerült
életüket átimádkozni
lelkigyakorlaton, megbocsájtani mindenkinek a kapott
sebeikért, és bocsánatot
kértek másoktól az elkövetett
bűneikért (mindez a lelkigyakorlaton, ahol egy
másik fél képvisel az életünkből
mindenkit) rendeződött az életük. Elsődleges
szeretetforrásuk Isten lett, nem a másik ember és
így már tudtak szeretetet
adni és befogadni egymásnak. Tanúság ebből
az, hogy megbocsájtásra és
bocsánatkérésre szoruló események
lehetnek az életünkben, amiknek lehetnek
súlyos következményeik emberi kapcsolatainkat
nézve. Fontos, hogy felismerjük
azokat, mások és Isten segítségével
megoldásukra törekedjünk. Ezzel lelki
békénk is előáll, melynek a fizikai létre
is kisugárzása van.
Ezért
fontos az ima, a napi kapcsolat
Jézussal, hisz szabad akaratunk lévén, csak ekkor
tud segítségünkre sietni!
(Érsekvadkert,
2016.12.16. emjé; fotó: Vitéz T.)
Ferenc
pápa, akár sok
elődje, gyakran elemzi a világ gazdasági
helyzetét, és felhívja a keresztények
figyelmét az igazságos társadalom
építésére. Ezzel a céllal elvileg
mindenki
egyetért. Az utóbbi
százötven-kétszáz évben nem is igen
akadt olyan jelentősebb
politikai erő, amely ki merte volna jelenteni, hogy márpedig
igazságtalan
társadalomra van szükség. A szegények
és gazdagok közötti örök
különbséget és
ellentétet megpróbálták felszámolni
szakszervezetekkel, állami beavatkozással,
adótörvényekkel, de a kapitalizmus alapvető
problémáját, a tőke és a munka
ellentétét legfeljebb csökkenteni lehetett,
akár a munkanélküliséget. Közben
nemcsak a tőke vált mobillá, hanem a munkaerő is. Az
utópisztikus megoldások
kudarca hozzájárult ahhoz, hogy az emberek nagy
része elégedetlen ugyan a
rendszerrel, de kénytelen elfogadni a tőke és a munkaerő
szabad áramlását, ami
egyszerre szabadságjog és fegyelmező erő a
munkavállalók irányában.
Ugyanez
a helyzet a
parlamenti demokráciával, mely ciklusonként
lehetővé teszi a változást, ám
valójában nem sokat változtathat az adott
állam korábban kialakult hatalmi
viszonyain. A forradalmak is többnyire csak az
elégedetlenség erőszakos
kifejeződései, de akár győznek, akár leverik őket,
bekövetkezik a visszarendeződés.
A francia vagy az orosz forradalom óriási emberi
és anyagi veszteséggel járt.
Mindkét esetben kiderült, hogy lényegében
értelmetlen áldozat volt, hisz az
egyenlőség eszméje a gyakorlatban megbukott.
A
nemzetállamok keretein
belül létezett egy hosszantartó, szerves
fejlődés, mely viszonylag homogén,
szolidáris társadalmat és hagyományt
eredményezett. Ám napjainkban láthatjuk,
hogyan lazulnak meg a kötelékek, tűnnek el a korábbi
közösség vallási és
kulturális jellemzői. Példa erre a sokak által
már ismert hír, mely szerint
Hollandiában több mint száz katolikus és
protestáns templomot számolnak fel,
vagyis eladják nemcsak az épületeket, hanem a
berendezési tárgyakat is. A
templomi padsorokat Ukrajnában értékesítik.
Ott még van kereslet a keresztény
vallás gyakorlására. Más
nyugat-európai országokból is érkeznek
hasonló hírek.
A hasonló jelenségek egyértelműen mutatják
Európa gazdag országainak szellemi
és erkölcsi válságát, illetve azokat a
veszélyeket, amelyeket nekünk talán még
sikerült kivédenünk. A védekezés kulcsa
mindannyiunk kezében ott van.
Dönthetünk, hogy egyházi és kulturális
közösségeink általunk történő
működtetésével gátat szabunk a mindent
összemosó törekvéseknek, de
dönthetünk
úgy is, hogy semmit nem csinálva feltett kézzel
megyünk a bennünket elsöpörni
akaró háborúba.
A
teljes elvilágiasodás, az
ateizmus és a multikulturális feloldódás a
társadalmi kohézió
felszámolásához
vezet: az egyén látszólagos szabadsága
felfalja nemzetet, a vallást, a
történelmet, a családot, a templomot és az
iskolát. Olyan új korszakba
sodródott vagy lépett az emberiség, melyben az
igazságosság eszméjét nyíltan
senki sem tagadja, a valóságban azonban álszent
módon meghazudtolja és
lehetetlenségét bizonyítja. Ebben sincs semmi
új, hiszen a háborúkat is
általában nagyon „békeszerető” emberek
robbantják ki a korábbi
igazságtalanságokra hivatkozva. Az első
világháború előkészületei óta
nehéz
bízni az emberi bölcsességben. Inkább
hagyatkozzunk Istenre, és könyörögjünk
hozzá, hogy ne a Káinok gonosz
örökségét tekintse, hanem az Ábelek
testvéri
jóindulatát és ártatlanságát.
Mert az igazság tényleg odaát van.
(†
Szentmihályi Szabó Péter cikke alapján)
Alig
néhány hete ért véget a 2016-os esztendő.
Ahogy egy családban fontos, hogy az
elmúlt év fontos eseményeire visszatekintsenek,
hálát adjanak az évnek minden
ajándékáért és
szépségért - úgy gondolom - nagy
családunkban, az
egyházközségben történtekre, 2016
jelentősebb eseményeire is tekintsünk vissza
most néhány mondattal.
Húsvét
és karácsonyi ünnepeinkre minden évben
háromestés lelkigyakorlattal készülünk
fel, sajnos a paphiány miatt egyre nagyobb
nehézséget jelent a vendégszónok és
gyóntató atya hívása, de hála
Istennek ez az elmúlt években még mindig
sikerült.
Márciusban Berta László Nagyoroszi, Patak
és Borsosberény plébánosa jött el
közénk, hogy a legnagyobb keresztény ünnepre
lelkigyakorlatos elmélkedésével
felkészítsen. Az elmélkedés
témájául A tékozló fiú
történetét választotta.
Urunk
menybemenetelének előestéjén Dr. Beer
Miklós püspök atya a kétéves
előkészület
után fiataljainkat a bérmálás
szentségében részesítette.
Szentháromság
vasárnapján harmadik osztályos hittanosaink
először fogadták szívükbe Jézust a
szentáldozásban. Az Úrnapi szentmisén
és körmeneten megmutattuk Jézus iránti
szeretetünket és hódolatunkat.
Szent
Anna ünnepéhez közeledve a temetői Szent
Anna-kápolnánál tarthattuk a
szentmisét és áldásban
részesülhettek az unokájukkal jelenlévő
nagyszülők. A
hagyományos balassagyarmati palóc búcsún is
képviselték néhányan
egyházközségünket. Augusztusban, mint mindig,
idén is ragyogó időben tarthattuk
meg terményhálaadó szentmisénket és
körmenetünket, megköszönve a jó Istennek
földünk termését.
A
2016-os esztendő jelentős eseményei közé tartozott,
hogy az 1904-ben
felszentelt Kálvária-Kápolna és a
körülötte található tizennégy
stáció a hívek
összefogásából teljesen megújulhatott.
A kálvária megszentelésére és a
búcsú
megtartására püspök atyánkat
hívtuk, aki örömmel elfogadva
meghívásunkat el is
jött közénk és megáldotta a
szépen megújult kis templomot és a
stációkat. A
szentmise bemutatására az egész napos eső miatt a
templomban került sor. Ha a
búcsút nem is, az októberi szentolvasót a
hét első három napján a korábbi
évekhez hasonlóan a kápolnában tarthattuk.
Keddenként a rózsafüzér után a
szentmisét is itt mutatta be András atya, jó volt
látni, hogy minden héten
közel száz testvér jött össze az itt
megtartott misére.
Hagyományainkhoz
hűen zarándoklatot szerveztünk Mátraverebélyi
Szentkútra a Magyarok
Nagyasszonya búcsúra.
Templomunk
búcsúját mindig a napján tartjuk, nem volt
ez másként a mögöttünk hagyott
esztendőben sem. Szép számmal megtelt a templomunk a
szerda esti búcsúi
szentmisére, amit az újonnan kinevezett balassagyarmati
plébános atya mutatott
be. Velünk együtt ünnepelt az érsekvadkerti
esperesi kerület több papja is.
Az
adventi hajnali szentmisék jó alkalmak voltak a
karácsonyi készületre.
Mint
minden évben a 3. adventi vasárnapon közös
hálaadó szentmisére hívtuk a
jubiláns házaspárokat. A következő
személyek voltak azok, akik követendő példát
mutattak számunkra: 25 évesek: Dombai
Gábor- Murányi Szilvia, GáspárCsaba -
Csernák Ilona, Holman László - Hrapan
Dóra, Vitéz János - Oravecz Katalin. 50
évesek: Boda Ignác -
PásztorMária, Fábián István -
Szabó Mária, Valent János -
Őszi Ilona. 55 évesek: Jakubecz
István - Varga Margit, Nagy Ignác - Molnár
Erzsébet. 61 évesek: Jakubecz
Mihály - Varga Mária, Káplár
István - Borkó Anna,. 63 évesek: Híves
Mihály - Pistyúr Erzsébet. 67 évesek: Fábián
Ignác - Szabó Ilona.
Ugyanaznap
délután tizenkilencedik alkalommal vehettünk
részt a karácsonyi hangversenyen,
melyről külön tudósítást olvashatunk
ebben a számunkban.
December
14-16. között került sor a három napos adventi
lelkigyakorlatunkra, melyet
Ecseri Pál a balassagyarmati plébánia új
káplánja vállalt. Tanítása
alapján
készült írás külön cikkben
olvasható számunkban.
Hitünk
erősítését és megvallását
segítették a Hősök téri adventi
gyertyagyújtások.
Minden esetben a templomi adventi koszorúnk lángja
lobbantotta lángra a községi
koszorú gyertyáit. Az első gyertyát az
Egyházközség, a másodikat az
Önkormányzat, a harmadikat az önkormányzati
intézmények lobbantották lángra
szombatonként az esti szentmisét követően rövid
ima és műsor keretében. A
negyedik gyertya a vasárnapi nagymisét követően
kigyulladásával jelezte a
karácsony közeledtét. A gyertyagyújtás
a térség ünnepévé lett azzal, hogy
gitárosaink - kiegészülve balassagyarmati,
romhányi, nagyoroszi és helybeli
zenészekkel, a karácsonyi hangversenyünk több
énekesével - verssel és énekekkel
hívták fel a figyelmet a béke napjának
közeledtére.
December
22-én két felnőtt testvérünk több
hónapos előkészületet követően a beavató
szentségekben részesült. További két
más felekezethez tartozó testvérünk
hitvallást téve vált hívő
közösségünk tagjává.
Adj
hálát kedves olvasó, hogy ennek az
egyházközségnek tagjai lehetsz, ahol
épületeink szépségén túl,
ünnepeinket szépen megünnepelhetjük és
ennyi szép
lelki programon vehetünk részt. Adjunk hálát
azért, hogy nekünk még van papunk
és mindennap részt vehetünk szentmisén,
hála Istennek sokan eleget teszünk a
szentmisére szóló hívásnak,
hétköznap is és vasárnap is. A
vasárnapi három
misén körülbelül nyolcszáz fő vesz
részt, de többen vannak olyanok is híveink
közül,
akik a pusztaberki szentmisét választják a
vasárnap megszentelésére. Hála és
köszönet mindenkinek, aki bármi módon
hozzájárul templomunknak és annak
környékének szépüléséhez,
egyházközségünk
épüléséhez.
A
lelkipásztori beszámolót és az év
statisztikai adatait az évégi hálaadáson a
plébános atyától ismerhettük meg.
(Tamás,
Fotó: Kristók J.)
Keresztelések
száma:
34 (2015-ben 29 volt).
A kereszteltek közül 16 fiú és 18
kislány volt. A kereszteltek között
volt egy felnőtt is. Három más vallásról
katolikus hitre áttért testvérrel is
gyarapodott egyházközségünk. Így 37
testvérrel gyarapodott közösségünk.
Elsőáldozónk
24
iskolás gyermek és 4 felnőtt volt.
Hitoktatásra
224
általános iskolás, 70 óvodás
és 14 bérmálkozásra készülő
testvérünk jár.
Áldozások
száma:
Kb 40.000 volt. Megjegyezni kívánom, hogy
hétköznapokon
35-40 fő áldozik.
Házasság
kötések száma:
9 pár kötött házasságot templomunkban.
Ez a
szám 2015-ben 5 volt. 9 fiatal kért keresztlevelet a
vidéki házasságkötéséhez.
Betegellátásról:
434 esetben voltunk betegeinknél. Ez a szám 551 volt
2015-ben. 181 beteg
testvérünk részesült a betegek
szentségében. 39 betegünk otthonában,
míg 142
idős testvérünk a templomban vette fel a kenetet.
Temetéseink
száma
39 volt. Ebből 4 személy Pusztaberi temetőben nyugszik
Egy évvel korábban 55 testvérünket
kísértük utolsó útjára.
Kálvária
felújításról néhány adat
2016-os
évben nagy költséggel járó
felújítása a Kálvária
kápolna, a 14 keresztúti állomás és
a Búcsúzó kápolna volt.
Pályázaton nem
nyertünk támogatást, így a Kedves
Hívek nagylelkű adományai, a rendszeresen
templomba járók perselyadományai, az
egyházi hozzájárulás (adó),
és a külön
adományok tették lehetővé, hogy
községünk gyönyörű pontja legyen az 1904-ben
épült Kálváriánk. A külön
adományok összege 8.810.220 Ft volt és az
alábbi
tételekből állt össze: Fogadj örökbe egy
Stációt és a búcsúzót
címen
3.750.000Ft, az Agromérától 2.000.000 Ft, a
Kolping Családtól 500.000Ft, az
Önkormányzattól 500.000 Ft, a
Rózsafüzér Társulattól 589.500 Ft, a
fali
perselyekből 1.470.720 Ft érkezett erre a célra.
Egyéni kisebb adományokból
6.972.960 Ft érkezett a felújításra. Ezzel
a befolyt adományok összege: 15.919.280 Ft.
A
felújítás
(tervezési, Műemléki, faanyagvédelmi,
kivitelezési és
restaurálási költségek) összege 25.830.887
Ft volt. A különbözet 9.911.607 Ft
az előző években erre a célra a perselyekből és
egyházi hozzájárulásokból erre
a célra tartalékolt pénzből került
kiegyenlítésre. Isten áldjon meg mindenkit,
aki nemcsak örül a szépnek, de elmondhatja azt is,
hogy nekem is részem van
benne.
Tudatom
még a Kedves Hívekkel, hogy magunk gondjai
mellett, mások segítségére is adtunk. A
célgyűjtések kapcsán 3.130.500
Ft- tal tudtunk mások
segítségére lenni.
Továbbra
is kérjük a Kedves Hívektől, hogy legyen
szívügyük az egyházközség
fenntartása. Mindenki tartsa magáénak a templomot,
az
Isten házát! Az egyházi
hozzájárulás
hivatalosan a nettó kereset 1%-a,
de legalább keresőnkét évi 6.000Ft.
A jó szívvel adott adományt Isten bőkezűen megadja
sokszor nem anyagi, de lelki
értékekben.
2017-
ben tervezzük a Kolping ház
tetőfelújítását,
remélve, hogy a pályázaton nyert összeg ezt
lehetővé teszi.
„Isten velük fog lakni, és
ők az Ő népe lesznek” (vö. Jel 21,3)[1]
Isten igéje ebben a
hónapban megszólít bennünket: ha a
népéhez akarunk tartozni, hagynunk kell,
hogy Ő közöttünk éljen.
De hogyan
lehetséges ez? Mit tegyünk, hogy már itt a
földön megízleljük azt a végtelen
örömet, amely Isten látásából
fakad?
Pont ezt
nyilatkoztatta ki Jézus, éppen ezért
jött: részesíteni akart bennünket
abban a szeretetben, amely az Atyához fűzi Őt, hogy mi is az Ő
szeretet-életüket éljük.
Mi,
keresztények már mostantól kezdve
élhetjük ezt a mondatot, és Isten
közöttünk
lehet. Azonban – ahogy az egyházatyák is
megerősítik – vannak bizonyos
feltételei ennek. Nagy Szent Bazil szerint Isten akaratát
kell követnünk;
Aranyszájú Szent János szerint úgy kell
szeretnünk, mint Jézus; Studita Szent
Teodor a kölcsönös szeretetben látja ezt a
feltételt; Origenész pedig azt
mondja, hogy a gondolatok és az érzelmek egysége
által juthatunk el a szív
egységére, „mely jelenvalóvá teszi
közöttünk Isten Fiát”[2].
Jézus
tanításából megtudjuk, mit kell
tennünk annak érdekében, hogy Isten
közöttünk
lakjon: „Szeressétek egymást, ahogy én szerettelek
titeket.” (vö. Jn 13,34) A
kölcsönös szeretetben rejlik Isten
jelenlétének a titka. „Ha szeretjük egymást,
bennünk marad az Isten” (1Jn 4,12), mert „ahol ketten vagy
hárman összegyűlnek
az én nevemben, ott vagyok közöttük” – mondta
Jézus (Mt 18,20).
Nem is olyan
távoli, nem is olyan elérhetetlen tehát az a nap,
amikor beteljesedik az
Ószövetség valamennyi ígérete:
„Köztük lesz lakásom, és én az ő
Istenük leszek,
ők meg az én népem lesznek.” (Ez 37,27)
Mindez
megvalósul Jézusban, aki nemcsak a
történelem egy adott korszakában élt, hanem
továbbra is jelen van azok között,
akik a kölcsönös szeretet új törvénye
szerint élnek, vagyis azon norma szerint,
amely egy néppé teszi őket, az Isten
népévé.
Ez az
életige
tehát sürgető felhívás, főként
számunkra, keresztények számára, hogy
szeretetünkkel tanúságot tegyünk Isten
jelenlétéről: „Arról ismerje meg
mindenki, hogy tanítványaim vagytok, hogy szeretettel
vagytok egymás iránt.”
(Jn 13,35) Az így megélt új parancs a
feltétele annak, hogy Jézus jelen legyen
az emberek között.
Semmit sem
tehetünk, ha nincs biztosítva ez a jelenlét, mert ez
ad értelmet annak a
természetfölötti testvériségnek, amelyet
Jézus az egész emberiség javára hozott
a földre.
Tartozzunk
bár különböző egyházi
közösségekhez,
elsősorban ránk, keresztényekre vár a feladat,
hogy bemutassuk a világnak az
egyetlen népet sokféle nemzetből és
kultúrából, nagyokból és kicsikből,
betegekből és egészségesekből. Azt a népet,
amelyről el lehet mondani ugyanazt,
mint az első keresztényekről: „Nézd, mennyire szeretik
egymást; készek az
életüket adni egymásért.”
Erre a
„csodára” vár az
emberiség, hogy tudjon tovább remélni; ez
szükséges az előrelépéshez az
ökumené
területén, hogy a keresztények teljes és
látható egysége megvalósuljon.
Korunk „csodája” ez, jobban
mondva Jézusé, aki ott lakik övéi
között, ha egyek a szeretetben, és így az
egész emberiséget az egység felé vezetve
képes megváltoztatni a világ
folyását.
[1]
Az Élet Igéje, 1999. január. Megjelent: Új
Város, 1999. 1. szám
[2] Comment. In. Matth., XIII, 15, PG 13,
1131.
Már
19. alkalommal adott
otthont templomunk, hogy a zenét szerető testvéreink, a
zene hullámhosszán
hangolják át szíveiket a Mennyei kisded
érkezésére. Öröm volt látni
és hallani,
a már rendszeres szereplőként a megszólaltatott
művekkel megajándékozó Ember
Csaba által vezetett Balassagyarmati Dalegyletet, a
Rózsavölgyi Márk Művészeti
Iskola zenész tanárait, a Gyimesi tanár úr
kezei között profivá alakult
Pedagóguskórusunkat és
Népdalkörünket. Ajándék, igazi
karácsonyi ajándék volt
számunkra minden felcsendülő dal, mely a gyermek
Jézus képét rajzolta
szíveinkbe.
Nagy
öröm volt számunkra a citerások
és a gitáros énekkar szereplése, akik a
„profik” között minden elismerést
megérdemeltek az előadott művekkel. Előtte, még gondolni
sem mertem arra, hogy
citera kísérettel is megszólalhat a
Csordapásztorok dallama vagy gitár
kísérettel nagyon szépen hangzik az Ó
gyönyörű szép kezdetű egyházi
énekünk.
Nem
lehet köszönő szó nélkül
hagyni a Petőfi Sándor Általános Iskola
Temeláné Csernák Bernadett által
vezetett énekkart sem. Ők azok, akik minden évben
szereplői hangversenyünknek.
A mindig új arcokat felvonultató „CSAPAT”
zálogát képezi annak, hogy nem hal ki
a zene szeretete Érsekvadkerten.
Köszönjük
minden szereplőnek
a lélekmelengető műsorszámát, a szervezők
és rendezők háttérmunkáját.
Köszönjük
támogatóinknak, Boda
Istvánnak, Csernák Jánosnak (Cseri), özv
Dósa Józsefnénak,
Egyházközségnek,
Érsekvadkert Jövőjéért
Alapítványnak, Fábián
Lászlónak, FIDESZ-nek, Halaj
TÜZÉP-nek, Horváth Szikvíznek, Kolping
családnak, Major Ferencnének, Mede
Szerszámszaküzletnek, Nyugat-Nógrád COOP-nak,
SZAMOVILL Kft.-nak és a
névtelenség homályában lévőknek,
hogy 2016-ban is egy jó ügy mellé
álltak a Karácsonyi hangversenyben.
Találkozzunk
2017. advent 3.
vasárnapján, a huszadikon is!
(Érsekvadkert,
2016.12.12.
emjé, fotó Kristók J.)
Történt
egyszer, hogy egy
indián sétált egy amerikai nagyváros
központjában a nem indián barátjával.
Éppen csúcsidő volt, tehát rengetegen
nyüzsögtek az utcákon. Az autósok
nyomták
a dudákat, a taxisok csikorgó kerekekkel fordultak be az
utcasarkokon. A város
zaja szinte süketítő volt. Egyszer csak megszólalt
az indián: Hallok egy
tücsköt.
Az
nem lehet, mondta a
barátja. Ekkora zajban hogy lehetne meghallani egy
tücsök hangját?
Biztos
vagyok benne,
hallottam egy tücsköt! Őrültség, jött a
barátja válasza.
Az
indián viszont egy kis
ideig türelmesen figyelt, majd elindult az út másik
oldalára, ahol néhány bokor
nőtt. Az ágak között megtalálta a
tücsköt. A barátja álla leesett. Ez
lehetetlen! Neked természetfölötti hallásod van.
Nem,
válaszolta a
bennszülött. Az én fülem sem
különbözik a tiédtől. A dolog csak azon
múlik,
hogy mire figyelsz jobban a világban és életed
lelki területein.
Ez
lehetetlen. Én soha sem
hallanék meg egy tücsköt ekkora zajban! Nem
lehetetlen, jött azonnal az indián
válasza. Az egész csak azon múlik, hogy mi a
legfontosabb neked. Figyelj!
Bemutatom.
Az
indián kivett a zsebéből
néhány fémpénz darabot, majd a földre
ejtette. Harminc méteres körzetben
mindenki megfordult, hogy vajon az érme, ami leesett, nem az
övé-e.
Látod
már, mire gondoltam?
Az egész csak azon múlik, hogy mi az, ami fontos
számodra!
(K.
Kalendárium 2017.)
A
2017. januári
megjelenéssel, immár a 26. évfolyam első
számát tartod a kezedben, tisztelt
Vadkerti Harangok-at olvasó testvérem. (Nyomdászi
infó szerint, már csak a
Harangok működik.) Hála Istennek a mögöttünk
hagyott évben minden hónapban meg
tudtunk jelenni nyomtatott formában, valamint informatikai
úton egyházközségünk
és egyházmegyénk honlapján.
A
legelső szó nem lehet
másé, mint a köszöneté. Először is
köszönet az olvasóinknak, akik száma a
maradványpéldányok alapján ugyan
csökken, de még így is önfenntartóak
maradtunk. Külön köszönet azoknak az
olvasóinknak, akik januárban,
szeptemberben, októberben és novemberben
öt-ötezer forintot tettek a becsületkasszába,
ezzel is jelezve, fontos
számukra a Vadkerti Harangok.
Köszönet
a beküldött írásokért
és fotókért, melyek beküldőit legtöbb
esetben a cikkeknél meg is neveztünk.
Köszönjük a tartalmi és nyelvtani
ellenőrzéseket, a nyomdai előkészítést, a
nyomda rugalmasságát és a honlapunkon
történő megjelenítést.
Néhány
adat az újságunk
anyagi helyzetéről. 72.290 Ft volt
2015. december 31-én a kasszánkban. A 2016. évi 12
hó x 500 példány nyomdai és
járulékos költségeit hiánytalanul
és időben ki tudtuk fizetni. 2016. december
31-én 80.310 Ft-tal rendelkezik a
Vadkerti Harangok. Ez az összeg a jelzett kisebb nyomdai
költség növekedése miatt
kéthavi szám megjelenésére garancia.
Ezért most sem kérjük az önkéntes
adományok növelését, bízva abban, hogy
a 2017. év sem marad az ismeretlenség
homályában maradó kiemelt támogatók
nélkül.
Ha
azt akarod, hogy sebed begyógyuljon: Ő az orvos.
Ha
segítségre szorulsz: Ő a mindenható.
Ha
félsz a haláltól: Ő az élet.
Ha
a mennybe vágysz: Ő az út.
Ha
menekülsz a sötéttől: Ő a fény.
Ha
éhes vagy. Ő az élet kenyere.
(Szent
Ambrus)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2017. február 20.
hétfő
December
12. és 22. között,
a hétköznapi estéken ismét
szállást keresett (és talált is) a Szent
Család.
Kilenc családnál tartózkodott az András
atya áldásával útra kelő Szent
Család
szobor. Az együtt imádkozók táborát
mindig kiegészítették szomszédok,
másutt
lakó (Ipolyszög, Salgótarján) ismerősök
és rokonok, szülők és nagyszülők Minden
alkalommal imádkoztunk otthonainkért, a családok
és nemzetünk egységéért is. Ha
bejelölnénk Érsekvadkert
térképén a fogadó családok
házait, meglepő alakzat tárulna
a szemünk elé: egy a Patak és
Kálváriánk főággal bíró
kereszt. Jelentheti ez
azt is, hogy jó úton járunk, amikor együtt
imádkozunk.
A
karácsonyi készület
jegyében Krisztián és Anna
szervezésében 48 cipős dobozba rejtett
ajándék gyűlt
advent 4. vasárnapjáig a Kolping házban. A
védőnőktől és a Karitásztól is
kapott információk alapján személyes
kiszállításokkal kerültek azok a
legrászorultabb gyermekek karácsonyfája
alá. Megható és lélekmelengető
élményben (fülig érő szájak,
táncoló lábak, szívből jövő mosolyok)
részesültünk
a csomagok átadásának pillanatában.
Köszönjük az átadható
ajándékaikat!
Köszönjük a szervezést! Szegények mindig
lesznek. Ezért ezt folytatni kell!
Hagyományainkhoz
hűen rövid
éjféli szentségimádás
keretében köszöntük meg Istennek a 2016-os
év minden
ajándékát, egyben kértük Őt, hogy
legyen útitársunk ez új esztendőben is.
Február
25-én
kicsiknek-nagyoknak farsangi jelmezversenyt szervezünk a Kolping
házban. A
legötletesebb jelmezek díjazásban
részesülnek!
Már
előre jelezzük, hogy az
országos Kolping lelkigyakorlatra 2017.
március 4-én Pécsett kerül sor. A
lelkigyakorlatot egykori káplánunk,
Udvardy György püspök atya vezeti.
Ajándékozzuk meg őt azzal, hogy egykori és
első állomáshelyéről sokan leszünk jelen a
nagyböjti készületen, ami egyházi
szervezetté válásunk első lelkigyakorlata is
egyben. További információkat a
vasárnapi megbeszélések alkalmával
szerezhetünk.
(emjé
- Kristók J.)
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Január
29-én várom az
ebben az évben házasságra készülő
fiatalok jelentkezését a plébánián
du. 3
órakor.
Február
3. Elsőpénteken
Szent Balázs püspök ünnepén
külön-külön, majd azt követő vasárnapon
közös áldással,
könyörgéssel kérjük, bajainkban
segítségét.
Febr.11-e
a Szűzanya
Lourdes-i megjelenésének napja. Előtte szokásos
módon végezzük a Lourdes-i
kilencedet.
A
katolikus Iskolák
támogatására a szokásos gyűjtés
febr. 26-án lesz.
KERESZTELTÜNK (2016.lapzárta után):
31.
Horváth Lotti, Sarolta (Horváth Mihály, dr.
Dejtári Anett)
32 Deszpót
Balázs (Deszpót Péter- Kralovánszki
Erika)
33. Katolikus hitvallást téve, a
Kat. Egyház-
tagja lett: Füle Béla 1947)
34. Katolikus egyház tagja lett: Jakubecz
Jánosné, Zöllei Anna (1920)
35.
Bottyán Imre (Bottyán Imre, Györgyi
Eszter)
36. Kat.
Egyház tagja lett: Papp Ádám (Papp
Mihály – Szalai Mária)
37. Nagy Hunor- Ferenc (Nagy Viktor
– Antal
Dóra)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
2016/ 39: + Kiss
Sándorné, szül, Záhorszki Anna (1932)
2017/1./
Csabák
László (1969)
2./
Folinek István (1927, Pusztaberki)
3./ Makai
Albert (1965)
4./ Kiss
Andrásné, szül. Kristóf Julianna (1928)
5./ Dósa
János (1948)
6./ Bahorecz
Antal (1942)
7./ Szabó
Józsefné, szül. Halaj Margit (1944)
1. szerda
-
2. csütörtök - Kovács József,
szülei és testvérei
3. péntek -
Záhorszki József, szülei, testvérei, valamint
Jakubecz
Lajos, felesége Kaba Piroska és
hozzátartozók
4. szombat
- Barák Imre, élő és elhunyt
családtagokért
-
Balogh János, felesége Pistyúr Emerencia,
élő és elhunyt hozzátartozók,
valamint Tokodi László
5. vasárnap -
6. hétfő -
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök -
10. péntek - Fábián
Ferenc, felesége Kristók Mária 2.
évforduló, szüleik és
hozzátartozók
-
Pataki András, felesége Bimbó Mária 2.
évforduló, szüleik, hozzátartozók,
nászuk, nászasszonyuk, valamint a Bálint
családért
11. szombat
- Kristóf Sándor, szülei, Murányi
István, felesége, fiuk, vejük és
hozzátartozók
-
Sipos Ferenc, unokái, Sipos és Pataki család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Hrapan Pál, szülei, testvérei, Kovács
János, felesége Halaj Mária és
hozzátartozók
12. vasárnap - Buzás Ildikó 10.
évforduló és nagyszülei
-
Szabó Ignác, 16. évforduló, felesége
Vitéz Mária, fiuk Ignác, szülők,
nagyszülők,
valamint a család élő és elhunyt tagjaiért
13. hétfő - Csillag
István, szülei, hozzátartozók, Jakubecz
Lajos,
felesége Kaba Piroska és szüleik
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök -
17. péntek -
18. szombat
- Urbán Ignác, Urbán és Kaba
család meghotl tagjaiért
(Alapítványi)
-
Csernák Katalin, édesapja, Csernák és
Zöllei család halottaiért
19. vasárnap - Kiss András, élő és elhunyt
hozzátartozókért (Alapítványi)
20. hétfő -
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök - Boda Iván, felesége Pistyúr
Mária, szüleik, nagyszüleik és
hozzátartozók
24. péntek - Molnár és
Urbán család elhunyt tagjaiért, özv.
Fábián Ferencné
Bozó Erzsébet
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet,
szüleik és testvéreik
-
Kolping család élő és elhunyt tagjaiért
25. szombat
- Keresztes János, anyósa, valamint
Záhorszki József hősi halott
-
Őszi István, testvére, szüleik, anyósa,
apósa
-
Konopás István, felesége Nagy Ilona, szüleik,
testvéreik, élő és elhunyt
hozzátartozók
26. vasárnap - Jakubecz János, felesége
Szabó Ilona, élő és elhunyt
hozzátartozók
27. hétfő -
Laczó János 35. évforduló, elhunyt
családtagok,
28. kedd
-