1556.
július 31-én hunyt el Loyolai
Szent Ignác szerzetes, a Jézus Társaság –
vagyis a jezsuita rend – alapítója,
az ellenreformáció vallási küzdelmeinek
és katolicizmus megújulásának egyik
legjelentősebb alakja.
Ignác
Navarra – a mai Baszkföld – egyik
előkelő famíliájából, a
Loyola-családból származott, gyermekkorát,
rangjának
megfelelően, a navarrai királynék
apródjaként töltötte.
Életrajzírói szerint a
későbbi szerzetes fiatal korában a
katonáskodás mellett a világi
örömökre adta
fejét, és a harcmező veszélyei mellett az
udvarlásban és a mulatozásban is nagy
kedvét lelte. Loyolai Ignác számára az
1521-es esztendő jelentett fordulópontot
– becslések szerint ekkor lehetett 40 esztendős –, amikor
Pamplona ostrománál
életveszélyes sérülést szerzett; az
ágyúlövés folytán a katona
hosszú hónapokig
betegágyban maradt, ez idő alatt pedig – jobb
híján – rengeteget olvasott,
főleg a Bibliát, Jézus
élettörténetét és a Szentek
életének egy kiadását
forgatta.
A
művek és a gyógyulás közben tapasztalt
látomások arra sarkallták Ignácot, hogy
felhagyjon korábbi életformájával; a
szent hamarosan az aszkézis felé fordult, és semmi
egyébre nem vágyott, mint
hogy Isten igéjét terjessze a hitetlenek
között. Loyolai Ignác 1522-ben
Montserratba zarándokolt, és miután
jelképesen a Szent Szűz szobrához tette
régi fegyvereit, Manresa városa mellett telepedett le,
ahol rengeteg
elmélkedése és imája
eredményeként megírta híres
Lelkigyakorlatos könyvét.
Az
aszkéta hamarosan megvalósította első
tervét, és Jeruzsálembe zarándokolt, de
miután látta, hogy térítő munkája a
vártnál jóval kevesebb eredménnyel
járt, visszatért Spanyolországba, és –
szinte az alapoktól –, megkezdte iskolai tanulmányait. Az
elemi latin
grammatikától tíz év alatt, 1534-re jutott
el a magiszteri fokozatig, miközben
prédikációi, apostoli kijelentései miatt
sűrűn került az inkvizíció figyelmének
középpontjában. Ignác hitéért
és fanatizmusáért kétszer is ki kellett
állja a
vallási törvényszék
vizsgálatát, de az inkvizítorok végül
mindkét alkalommal
ártatlannak találták. Párizsi
tanulmányai befejeztével így a papi
szeminárium
hallgatója lehetett, miközben hét
barátjával – köztük Xavéri Szent
Ferenccel és
Fáber Péterrel – létrehozott egy vallásos
közösséget. Ez az elkötelezett
klerikusokból álló kör lett a későbbi
jezsuita rend alapja.
A
társaság – Ignác szándékainak
megfelelően – Jeruzsálemben akarta megkezdeni
térítő munkáját; a papok az
1537-es év elején meg is érkeztek
Velencébe, a Földközi-tenger kapujába, de
miután abban az esztendőben nem indult zarándoklat a
Szentföldre, a klerikusok
végül másképp döntöttek.
Ignác látomásai nyomán a hét
férfi Rómába ment, ahol
egyenesen a pápának ajánlották fel
szolgálataikat. Az egyház akkori feje, III.
Pál 1540 szeptemberében fogadta el az Ignác
által írt regulát – rendi
szabályzatot –, ezzel hivatalosan is megalakult a Jézus
Társaság, vagy más
néven a jezsuita rend.
Ignác
tíz év kitartó munkájával, az
ötvenes évek elejére megalkotta a
Konstitúciók – latinul Constitutiones – című
művet, mely elméletben felépítette a jezsuita rend
hierarchiáját, és
megfogalmazta az alapítók céljait. A rend fő
feladatának a katolikus egyház
híveinek gyarapítását, illetve Róma
főségének kiterjesztését tekintette, mely
munka nem csak erős hitet és komoly műveltséget
kívánt, hanem – sok
szerzetesrendtől eltérően – azt is megkövetelte, hogy a
szerzetesek otthonosan
mozogjanak a világi társadalomban. A
társaság célkitűzéseivel a tridenti zsinat
(1545-1563) után kibontakozó
ellenreformáció legfontosabb tartóoszlopa lett,
mely nem csak a protestáns Európában – főleg
német földön, majd Magyarországon
– végzett eredményes térítő munkát,
de komoly pozíciókat szerzett Amerikában,
Kongóban, Japánban, Kínában és
Indiában is.
A
Loyolai Ignác által alapított jezsuita
rend száz éven belül legyőzte versenytársait
az egyházi oktatás terén,
felügyelete alá vonta az európai katolikus hatalmak
diplomáciáját, és – a
nevelésen és a gyóntatószéken
keresztül – számos uralkodó
politikáját is döntő
módon befolyásolta. Ignác a villámgyors
térhódítást az Örök
Városban alapított
Római Kollégium és a Német Római
Kollégium – a későbbi Collegium
Germanicum-Hungaricum – segítségével
biztosította, ahol 1540 után évről évre
mind több jezsuita szerzetest készítettek fel a rend
által meghirdetett
küzdelemre és szolgálatra.
Loyolai
Ignác 1556 júliusában
bekövetkező halálakor a Jézus
Társasága már több mint 1000 taggal
büszkélkedhetett, akik a világ négy
kontinensén hirdették az igét, és
építették
tovább a jezsuita rend hálózatát. A
pápaságnak tett szolgálataiért és
személyes
példamutatásáért Loyolai Ignácot
már 1622-ben kanonizálták, emlékét a
katolikus
egyházban máig kiemelt tisztelettel ápolják.
(Tarján
M. Tamás)
Ahhoz,
hogy megőrizzük keresztény identitásunkat,
következetesnek kell lennünk, és el
kell kerülni a világias élet
kísértéseit. Őrizkedjünk a
világiasságtól, mert az
kettős élethez vezet!
Az
Ószövetség 2 Makk 6,18-31 szövegrészben
olvashatjuk, hogy az idős Eleazár nem
hagyja, hogy meggyengítse a világias lelkület,
inkább a halált választja,
semhogy megadja magát a hitehagyás
„egyengondolatának”. Az immár kilencvenéves
Eleazár nem volt hajlandó disznóhúst enni,
ahogy azt tanácsolták neki az ő
„világias barátai”, akik így akarták
megmenteni az életét. Ő azonban megőrizte
méltóságát azzal a nemességgel,
amely a következetes életből fakad, és a
vértanúsághoz vezet, tanúságot tesz.
A
világias lelkiség következetlenné tesz
bennünket. Úgy teszünk, mintha ilyenek
volnánk, aztán máshogy élünk. A
világiasságot pedig az elején nehéz
felismerni,
mert olyan, mint a szú, amely lassan pusztítja el, teszi
tönkre az anyagot. Az
az ember pedig, aki hagyja magát sodortatni a
világiassággal, elveszíti
keresztény identitását. A
világiasság szúbogara megrontja a
keresztény
identitást, képtelen következetes lenni. Én
katolikus vagyok, atyám, minden
vasárnap járok misére, nagyon katolikus vagyok –
mondja. Aztán elmegy dolgozni
és azt mondja: Ha te megveszed tőlem ezt, akkor ennyi lesz a
csúszópénz, amit
kapsz. Ez nem következetes élet, ez a
világiasság, csak hogy egy példát
mondjunk a sok közül. A világiasság kettős
élethez vezet. Van a látszólagos és
van az igazi élet. Eltávolít Istentől és
lerombolja keresztény
önazonosságunkat.
Ezért
kéri Jézus az Atyától olyan erősen, hogy
mentse meg tanítványait a világias
lelkülettől, amely elpusztítja keresztény
identitásukat. Ebben mutat nekünk is
példát Eleazár, aki a fiatalokra gondol, akik
elvesznének, ha ő a világias
szemléletet választaná. A keresztény
lelkület, a keresztény identitás sohasem
önző, következetességével igyekszik mindig
gondozni másokat, elkerülni a
botrányt, jó példát mutatni. De nem
könnyű ebben a világban élni, ahol annyi a
kísértés, ahol a kettős élet trükkje
minden nap megkísért.
Az
Úr az egyetlen, aki megmenthet minket, mert erre önerőből
képtelenek vagyunk.
Ezért alázatosan így imádkozzunk: „Uram,
bűnös vagyok valóban, mind azok
vagyunk, de kérem támogatásodat. Add meg nekem azt
a támogatást, hogy ne tegyek
úgy, mintha keresztény volnék, miközben
pogány módra, világiasan élek.”
Szánjunk egy kis időt a fenti Makkabeus könyv
részletben történő elmélyedésre,
kéri tőlünk a Szentatya. Jót fog tenni az
olvasójának. Bátorságot ad ahhoz,
hogy mindenkinek példát tudjunk mutatni. Erőt és
támaszt nyújt ahhoz, hogy
előre vigyük a keresztény identitást kompromisszumok
és kettős élet nélkül.
(A
Vatikáni Rádió nyomán)
Lukács
evangéliumában fontos szempontot találunk arra,
hogy az Irgalmasság jubileumi
szent évét hittel élhessük meg. Az
evangélista elbeszéli, hogy Jézus egy
szombati napon visszatért Názáretbe, és
szokása szerint bement a zsinagógába.
Kérték, hogy olvassa fel és magyarázza az
Írásokat. A szöveg egy Izajás
prófétától való részlet volt:
„Az Úr lelke nyugszik rajtam, mert az Úr kent föl
engem. Elküldött, hogy örömet vigyek a
szegényeknek, és meggyógyítsam a
megtört
szívűeket. Hogy szabadulást hirdessek a foglyoknak
és szabadságot a börtönök
lakóinak. Hogy hirdessem az Úr kegyelmének
esztendejét” (61,1-2). A „kegyelem
esztendeje”: ez az, amit az Úr meghirdet, és amit mi is
szeretnénk megélni. E
Szentév magával hozza Jézus
küldetésének gazdagságát, mely a
próféta szavaiban
visszhangzik: vigasztaló szót és gesztust hozni a
szegényeknek, hirdetni a
szabadulást a modern társadalom új
rabszolgaságában sínylődőknek, visszaadni
azok látását, akik nem látnak, mert csak
magukra gondolnak, és visszaadni azok
méltóságát, akiket megfosztottak tőle.
Jézus prédikációja újból
láthatóvá válik
a hit azon válaszaiban, melyeket a keresztényeknek
tanúságtételükkel kell
megadniuk. Kísérjenek bennünket az Apostol szavai:
„Aki irgalmasságot gyakorol,
tegye azt örömmel”(Róm 12,8).
„Vándorutam
roskadozva járom, lelkemen
borong a fájdalom.
Éjszakán
is elkerül az álom, akkor is a
szívem fájlalom.
Szánj
meg ó, mert bűnöm, mint a tenger,
néha majdnem összeroskadok!
Uram,
lásd itt áll egy bűnös ember,
szánj meg ó, bár méltó nem vagyok!”
Immár
egy éve lesz, hogy
Medjugorje-be indult Érsekvadkertről egy zarándok csapat,
melynek résztvevői
három ország kilenc települését
képviselték. Az egymást nem ismerők mégis
csapatot alkottak, hisz a zarándoklat szelleme továbbra
is élő. Ennek adta első
jelét a január 30-i ipolybél-ipolyszakálosi
imanapos találkozás, melyről a
februári számban olvashattunk
tudósítást. Ezzel a közös ima és
találkozás nem
ért véget, hisz július 10-én
Érsekvadkerten találkozott e zarándok
közösség. A
program a templomban kezdődött ½ 3-kor, ahol az
Irgalmasság rózsafüzér és az
ehhez kapcsolódó imák elhangzása
után szentmisében mondtunk köszönetet
azért,
hogy ebben a rohanó világban is vannak olyan emberek,
akik meg tudnak állni,
együtt tudnak ünnepelni, lélekben ismét
átélni az első találkozást, a
Medjugorje kisugárzása által született
„útközösség” keretében. Ennek
újabb
állomásai jelentek meg a láthatáron egy
Krakkó központú (szeptember 20-24.)
zarándoklattal, ipolyszaklosi és vadkerti imanapokkal,
ahol az imádság és a
fehér asztal, mint az eddigiek során is, egyaránt
helyet kap.
(emjé,
fotó Urbán Edit)
Egy
elbeszélés szerint,
amikor Isten már megteremtette az égitesteket és a
földet, a tengereket és a
szárazföldet, a növényeket és az
állatokat, legfőbb teremtménye, az ember
megalkotása előtt elhatározta, hogy kikéri az
angyalok véleményét. Elmondta nekik,
hogy milyennek gondolja az embert és várta
véleményüket a nagy ötletről.
Elsőként az Igazságosság angyala szólalt
meg: Ne teremts embert, mert önző
lesz, irigység ébred a szívében és
igazságtalanul fog bánni másokkal, a többi
emberrel. Másodikként a Béke angyala mondta el
véleményét: Ne teremts embert,
mert harag és gyűlölet ébred benne a másik
ember iránt, embertársa ellen fog
fordulni, viszályok és háborúk
fogják kísérni az emberiség
történetét. Hasonló
véleményen volt az Igazság angyala is: Ne teremts
embert, mert gonoszságból és
haszonlesésből elferdíti az igazságot, az
érdekei érvényesítése miatt
képes
lesz minden hazugságra, még ellened is lázadni
fog, de letagadja bűnét. Végül
az Irgalmasság angyala jutott szóhoz: Teremtsd meg az
embert! Én majd minden
hibája és bűne ellenére irgalmassá teszem,
hogy könyörülettel forduljon
embertársa felé, miként te, Istenem
könyörületes vagy minden teremtményedhez.
E
történet természetesen
csak a képzelet szüleménye, de jól mutatja
azt, hogy milyen szándékkal teremtette
meg Isten az embert és milyen tulajdonságokkal
ruházta fel. Szükségünk van
arra, hogy elnyerjük az irgalmasságot Istentől és
szükség van arra is, hogy
gyakoroljuk az irgalmasságot embertársaink felé.
Jézus ezt így fogalmazza meg
tanítványaihoz, követőihez intézett
kérésében: „Legyetek irgalmasok, amint
Atyátok is irgalmas” (Lk 6,36). Szent Ágoston
püspök mondta: Ha valaki abban a
meggyőződésben ringatja magát, hogy az isteni
írásokat vagy azoknak csak
valamely részét is megértette, de az Isten
és felebarát iránti kettős szeretet
mégsem növekszik benne e megértése
által, akkor bizony még nem értette meg
azokat. Ez utóbbi, tehát a felebaráti szeretet nem
hangzatos szavakban
mutatkozik meg leginkább, hanem abban, hogy készek
vagyunk megbocsátani
embertársainknak, akik megbántanak vagy
megsértenek minket. A szeretet nevében
végzett mindenféle jócselekedet csak álruha
számunkra, ha megtagadjuk a másik
embertől az irgalmasságot és nem vagyunk
hajlandóak megbocsátani neki. A
szeretet útján semmilyen jócselekedettel nem
helyettesíthető az, hogy teljes
szívünkből megbocsássunk embertársunknak
és elfelejtsük bűnét.
Miért
bocsássunk meg
felebarátunknak? Miért gyakoroljuk vele az
irgalmasságot? Tegyük ezt
mindenekelőtt hálánk kifejezéseként
azért, mert Isten is megbocsát nekünk.
Tegyük azért, hogy méltók legyünk Isten
további irgalmára és ne tagadja meg ezt
tőlünk a mi irgalmatlanságunk miatt. Tegyük
azért, hogy a végső ítéleten Isten
irgalmas legyen hozzánk. Tegyük azért, hogy
embertársunk, akinek megbocsátunk,
megszabaduljon bűne terhétől. Tegyük azért, hogy
ledöntsük azokat a
válaszfalakat, amelyeket a bűn emel közénk. Isten
végtelenül irgalmas és nem
zárja ki irgalmából egyetlen
teremtményét, egyetlen gyermekét sem. Irgalmas
szívvel vár ránk, várja
megtérésünket, várja
hazatalálásunkat. Máskor pedig
utánunk jön, keres minket, figyelmeztet bűneinkre és
felragyogtatja számunkra a
lelki megtisztulás lehetőségét.
©
Horváth István Sándor
A
megdicsőült Boldogasszony,
a „Napba öltözött” olyan emléknapot kapott az
Egyházban, amelyet a kanonizált
szentek közül senki más. Nagyboldogasszony
emlékezete kivételes ünnep, amely
nemcsak azt érzékelteti, hogy Mária „minden
asszonynál áldottabb”. Nemcsak az
asszonyok közül emelkedik ki a mennybe felvett Boldogasszony,
hanem minden
teremtmény közül ő az, aki erre a kimagasló
rangra egyedül kiválasztatott.
A
teremtmények világa nem a
természet rangsorát követő kasztrendszer. Isten
irgalma és vele a kiválasztás
dönti el az üdvösség rangfokozatát.
Jézuson kívül egyedül Mária kapta meg a
testi-lelki megdicsőülés kivételes
rendfokozatát, annyira, hogy minden
teremtmény fölé emelkedett. Ő a „mennyország
királynője”, akit még Isten megdicsőült
angyalai is Úrnőjüknek vallanak.
„Helyre
állt a világ rendje”
- tartja a közmondássá vált
megállapítás, ha a sportban a
többszörös bajnokot
egy alig ismert, feltörő versenyző már-már
legyőzné, de a befejezés előtt
valahogy mégis a bajnok kerekedik felül. Az
üdvösség szférájában nem
áll helyre
a világ rendje, mert a teremtésben kapott rendfokozatok
az üdvösség rendjében
megváltozhatnak. Mindez Isten kegyelmétől és az
általa kapott kiválasztástól
függ. Azzal például, hogy Mária „Napba
öltözött Asszonyként” minden teremtmény
fölé emelkedve lett a mennyország királynője.
Így az üdvösség rendje állt
helyre, nem a világ rendje.
Mindezt
mi „létezésünk
kényszerhelyzetében” emberi nyelven tudjuk csak
elmondani, hiszen még a
kinyilatkoztató Isten szava is az emberi szavakhoz igazodik.
Mint ahogy az
édesapa, édesanya a tanító pedagógus
is kénytelen alkalmazkodni a gyerekek
értelmi szintjéhez és beszédéhez, ha
meg akarnak értetni velük valamit. A
médiumok és a reklámok világa
egyáltalán nem visszafogott, amikor jelzőkkel
illeti kiválasztottjait. Csakhogy míg ott a jelzők
érdemen felül felfokozottak
(szuper, megasztár stb.), itt inkább visszafogottak. Ha
megkíséreljük is
érzékeltetni a felsőfokot, akkor sem tudunk kitörni
az emberi beszéd korlátai
közül. A mennybe felvett Nagyboldogasszony ő, akinek
ékességével semmiféle női
ékszer és díszes öltözet nem
vetélkedhet. Mert ő a „Napba öltözött”.
Ha
valami váratlant
próbálunk mondani róla, akkor égi
rangját talán azzal érzékeltethetjük,
hogy a
Megtestesült Ige mellett és vele együtt, az ő
anyjaként talán ő jelentette a
próbatételt Isten szellemi teremtményei
számára a megváltás
víziójában. Már a
középkori teológiában fölsejlett ez a
gondolat. A Szentírás szuggesztív erejű
belső logikával igazolja a sejtést, hogy Mária
és a Sátán, a „mélység angyala”
között kiélezett az ellentét. Az
ősevangélium szavait gyakran idézzük:
„Ellenkezést vetek közted és az Asszony
között”. A Jelenések könyvében pedig az
olvasható, hogy a Sátán „haragra lobbant az
Asszony ellen”.
Tökéletesen
illeszkedik az
üdvösség összképébe, hogy a
tagadás szellemeivel szemben Isten üdvözült
angyalai „úrnőjüknek” tekintik a Nagyboldogasszonyt, a
„mennyek királynő
asszonyát”. Velük együtt mi is, akik Isten
kinyilatkoztatott üzenetének
fogadjuk el a Szentírást, annak az Egyház
általi avatott értelmezésében. A
hittitkok is ide tartoznak, közöttük Mária
mennybe fölvétele. Azt jelenti ez,
hogy Mária eltávolodott tőlünk? Semmiképpen.
Hiszen ő a „világ királynője” is
egyben. Jelenései megmutatják, hogy törődik a
világ jövőjével. Van úrnő, aki
túlzottan büszke, és kiemelt rangja
magasságából megvetően tekint le
alattvalóira. Mária jellemzése páratlanul
szép ebben a párosításban: „úrnőnk
és
anyánk vagy.” E szép ünnep legyen
segítség abban, hogy a világ fölismerje a
nagy
jelet, a mi dicsőséges Asszonyunkat és az ő szent
fiát, Jézus Krisztust.
(…Boda
László cikke alapján. Fotó: Kristók
J.)
A
Szentírás sokat beszél Isten
áldásáról. Ezen azonban sohasem ért
olyan dolgot,
amit az ember „magánhasználatra” kap vagy
használhat. Mindig olyan adományról
van szó, amelyet Isten egy bizonyos embernek juttat
azért, hogy általa mások részesedjenek
benne. Az áldás, amely nem terjed tovább,
tönkremegy, mint a Jordán friss vize,
amely a lefolyás nélküli Holt-tengerbe ömlik,
és ott élvezhetetlen vízzé válik.
(W.
Klötzli)
Jézus
egyik roppant fontos, már az ószövetségi
időkben is üzemszerűen mellőzött
tanítása így hangzik Márk
evangéliumában: Isten parancsát ügyesen
kijátsszátok,
hogy megtartsátok a hagyományaitokat. Mózes
ugyanis azt mondta: tiszteld
atyádat és anyádat! És: aki atyját
vagy anyját átkozza, halállal bűnhődjék. A
ti tanításotok pedig ez: aki atyjához vagy
anyjához így szól: korbán, vagyis
Istennek szánt ajándék az, amivel segítenem
kellene téged, annak nem engeditek
meg, hogy atyját vagy anyját továbbra is
segítse.
A
Mester rögtön meg is magyarázta: Az általatok
tanított hagyománnyal tehát
kijátsszátok Isten parancsát, és még
sok ehhez hasonlót tesztek.
Mi,
akik nem vagyunk zsidók, vajon nem szoktuk-e kijátszani
Isten parancsát?
Réges-régen, még a II. Vatikáni Zsinat
előtt, amikor az egyházi előírások a
mainál sokkal szigorúbbak voltak, boldogult
nagyanyám gyakran mondogatott
efféléket: úgy böjtölök, ahogy
akarok! Nemcsak Szülém, mi is, én is
vélekedtünk
hasonlóképpen, éppen ezért illő és
üdvös egyes szám első személyben
gondolkodnunk, hiszen Isten nem tömegként fog majd
ránk tekinteni, hanem
személyként, sőt, önmaga
képmásaként kezel bennünket, s így
mérlegeli viselt
dolgainkat.
Nyilván
belelátott az értetlen lelkünkbe, mert ismét
megpróbálta elmagyarázni a dolgok
lényegét: Értsétek meg, nem az szennyezi be
az embert, ami kívülről jut a
szájba, hanem az szennyezi be, ami az emberből távozik.
Tehát az, ami – bár a
külvilágból érkezett – bennünk
formálódott. Magába olvasztotta terveinket,
ítéleteinket, vágyainkat, a miénk lett,
olyan, mint mi.
Persze
tanítványai megkérdezték tőle a
példabeszéd értelmét. Hozzánk
hasonlóan ők is
emberből voltak. A Mester kissé ingerülten
visszakérdezett: „Ti is oktalanok
vagytok? Nem értitek, hogy ami kívülről jut a
szájba, nem szennyezheti be az
embert, mert nem a szívébe jut, hanem a gyomrába
és félreeső helyre kerül?” Ez
az út biológiai út. Az igazi szenny más
úton érkezik és keletkezik. Nem az
emésztőrendszerünkben, hanem a szívünkben. A
szív ebben az olvasatban nem
vérpumpa, hanem az emberi személy
középpontja, lényege.
Az
evangélista magyarázólag hozzátette: „Ezzel
tisztának jelentett ki minden
ételt.” A meleg éghajlat hatására gyorsan
romlottak bizonyos élelmiszerek,
különösen például a vér. A jogos
egészségügyi tilalmak a biztonság
kedvéért
vallási köntösbe bújtak egészen
Kínáig, hiszen a vallási parancs erősebb minden
orvosi tanácsnál, és magyarázatra sem
szorul.
Megváltónk
nem diéta-ügyi tanácsadó, ő mindig a
lényegről beszél: „A szívből származik
minden rossz gondolat, paráznaság,
házasságtörés, kapzsiság,
rosszindulat,
hamisság, kicsapongás, irigység,
káromkodás, kevélység,
léhaság”. Ez éppen
tizenkettő, továbbá „minden rossz gondolat”, ami
további bűnök koholója.
Mondhatjuk úgy is, hogy belülről jön,
szívünkből-lelkünkből, nem holmi
tisztátalannak nevezett tárgytól. Tehát
minden gonoszság belülről ered és teszi
tisztátalanná az embert.
Tehát
a biológiai ügyeinknél fontosabb, hogy felelősek
vagyunk önmagunkért.
Elsősorban szívünkből fakadó gondolatainkért,
az azokat megvalósító tetteinkért,
hiszen a szívünk a miénk, egészen pontosan: a
szívem én magam vagyok!
(Czakó
Gábor KÉ)
Ha
az embernek jól megy a dolga, általában
könnyen elfelejti Istent és
boldogságát, sikereit, gazdagságát
és egészségét önmagának
tulajdonítja. A
legtöbb ima akkor száll az ég felé, amikor
nem úgy történnek az események,
ahogyan szeretnénk. Valószínűleg az öregek,
betegek, magányosak, csalódottak és
szegények imádkoznak, akik már nem
számíthatnak emberi segítségre,
megértésre,
könyörületre. Ezért képzelem el
néha, hogy valahol a mennyországban működik egy
„panasziroda”, ahol lajstromolják a
könyörgéseket, míg egy sokkal kisebb
irodában az angyalok iktatják a hálaadó
imákat.
Az
egyre nagyobb személyes jólétre, kényelemre
és vagyonra törekvő nyugati
társadalmak (őket követve mi is) jelenlegi
válsága alapjaiban rendíti meg az
utóbbi évtizedekben meghonosodott felfogást az
emberi élet céljáról. Az
emelkedő energia- és élelmiszer árak, a
vélt és valós munkanélküliség,
a
migráció és még számos ok miatt
egyre több embernek kell rádöbbennie, hogy
hamis bálványokat imádott, a liberális
demokrácia és a kapitalizmus, a Piac és
a Pénz cserbenhagyta hűséges híveit, sőt
pusztulásra is ítélte őket. Talán nem
tévedek, ha megjósolom, hogy ebben az új
helyzetben emberek milliói térnek
vissza az elfeledett Istenhez és megcsúfolt,
kigúnyolt, ódivatúnak tartott
törvényeihez, igazságaihoz. Ebben a
világméretű változásban az emberek kezdik
újra felismerni, hogy nemcsak testük van, hanem lelkük
is, hogy a földi
érzékszerveikkel felfoghatatlan világ fontosabb
és tartósabb, mint ez a
romlandó, átmeneti létezés. A
„vasárnapi” keresztények vagy a templomot
belülről sosem látók, a „maguk módján”
hívők és vallásosak ráébrednek, hogy
eddigi biztonságuk megingott, önmagukban sem
bízhatnak, csak a közösségekben, a
családban, a nemzetben, a gyülekezetben és
legfőképpen a Megváltó
ígéretében. Nagy
újjászületése lesz a
kereszténységnek mindenütt, ahol lerombolták
a
templomokat, vagy hagyták őket rommá válni,
esetleg eladták őket más célú
használatra. Az történik meg a
vallását vesztett Nyugaton, ami megtörtént a
kommunizmus bukása után az egykori Szovjetunió
tagállamaiban; az emberek
visszatérnek az elfeledett Istenhez, még a gyilkosok
és támogatóik is ott
hajlongnak és térdelnek az általuk lerombolt
oltár előtt. Az egész világon
tömeges igény támad a vallás
tanítására, vigaszára,
felértékelődik a papi és
szerzetesi hivatás, megtelnek a templomok, és
pártfogók és fogyasztók nélkül
maradnak az üzleti egyházak és szekták, a
kuruzslók és világcsalók. Minél
nagyobb lesz a káosz, a szétszórtság
és rendezetlenség, annál inkább
vágyódnak
majd a tömegek a krisztusi tanításra, nemcsak
hallani akarják majd, hanem
követni, megélni, továbbadni az utódoknak,
mint az értelmes létezés kulcsát.
Egy
hosszú világkorszak végén nem kell
eltemetnünk a tudományt és a technikát, de
végre újra ki kell mondanunk, hogy az emberiségen
csak az Istennek tetsző
tudomány, technika, munka és politika segíthet.
Ebben a közelgő új korban
megint hatalmas feladat vár a Katolikus Egyházra (azaz
ránk). Olyan munka, mint
amikor a Római Birodalom bukása után
újjá kellett szerveznie a közösségeket
és
megőrizni mindent a múltból, ami az új rend
építéséhez szükséges. Csak
remélni
tudom, hogy Istent a következő nemzedékek sohasem felejtik
el. Amint a bencések
jelmondata is mondja: Imádkozni és dolgozni fognak.
(…Szentmihályi
Szabó Péter cikke alapján)
Az idei
hittantáborunk rögtön az
iskola utáni héten volt, hogy ne ütközzön
más táborokkal. Szent Márton évéhez
kapcsolódóan a gyerekeket csapatokba osztottuk,
Márton életéhez kötődő városok
lettek. A csoportok a különböző programokon
összemérhették ismereteiket. Volt
sportverseny, ügyességi vetélkedő, kiütőcske
bajnokság, majd csütörtökön Szent
Márton életével kapcsolatos feladatokat kellett
megoldaniuk. Kedden
meglátogatott bennünket Jácinta nővér
Veresegyházáról. Jácinta nővér Szent
Mártonról mesélt nekünk és
gitáros énekekkel gazdagította napunkat, majd
pedig
elkészítettük Márton köpenyét,
amit a koldusnak adott. Csütörtök délután
sok
levendulás fürdősó készült,
dekorgumiból hűtőmágnes, de Márton napi
libát is
készítettünk. A kézműves foglalkozások
segítésében a szülők is kivették a
részüket. Köszönjük nekik!
Az utolsó napon
Veresegyházára
látogattunk, megnéztünk a nemrég felszentelt
új templomot. Ezután pedig a
Medveotthonba mentünk el, ahol medvékkel és
farkasokkal találkoztunk. Közben
pedig játszottunk, állatokat simogattunk, a
végén pedig egy nagyot fagyiztunk.
Minden gyerek
nevében mondhatom, hogy
jól érezték magukat, sőt
kérdezgették, hogy mikor lesz a következő
hét.
Élményekben gazdagon térhettek haza nap nap
után.
Az egész heti
tábort először is a
Jóistennek köszönhetjük, majd pedig Beer
Miklós Püspök Atyánknak és Lukács
András apát úrnak, akik anyagilag és
imával is támogatják minden évben
táborunk
eredményességét. Köszönjük a
szülők segítségét, akik egész
héten segítettek
mindenben. A támogató és segítő
szülőknek is hálás köszönet, akik minden
napra
süteménnyel halmoztak el bennünket. A
bérmálkozó fiatalok
segítségét is
köszönöm, akik egész héten eljöttek
és játszottak, foglalkoztak a gyerekekkel.
Az 5. osztályosoknak, akik szintén segítettek a
programok lebonyolításában.
Ági néni
„Kövess
engem!” (Mt 9,9)
Amikor
Jézus elhagyta Kafarnaum városát,
meglátta a vámnál ülő Máté nevű
adószedőt, akit foglalkozása miatt az emberek
megvetettek. Másokon nyerészkedő uzsorásnak
és kizsákmányolónak tekintették. Az
írástudók és farizeusok a nyilvános
bűnösökkel egy kategóriába sorolták őt,
ezért Jézus szemére vetették, hogy „a
vámosok és bűnösök barátja”, és
együtt
étkezik velük[1].
Jézus
– nem törődve a
kor társadalmi szokásaival – hívta
Mátét, hogy kövesse Őt, és elfogadta
tőle ebédre szóló meghívását.
Így tett később Zakeussal is, a jerikói
vámszedők
vezetőjével. Amikor kérdőre vonták, hogy
miért teszi, Jézus azt válaszolta,
hogy a betegeket jött gyógyítani és nem az
egészségeseket; nem az igazakat jött
hívni, hanem a bűnösöket. Ez a meghívása
is egy bűnöshöz szólt:
„Kövess
engem!”
Jézus
ugyanezekkel a szavakkal fordult a tó
partján Andráshoz, Péterhez, Jakabhoz és
Jánoshoz is. Bár más szavakkal,
ugyancsak erre hívta Pált is a damaszkuszi úton.
Ez
így folytatódott
az évszázadokon át; minden népből és
nemzetből számtalan férfit és nőt hívott
magához, és így tesz ma is. Belép
életünkbe, különböző helyeken és
különböző
módokon találkozik velünk, és újra
elismétli nekünk hívását, hogy
kövessük Őt.
Személyes
kapcsolatra
hív bennünket, hogy vele legyünk, ugyanakkor
meghív bennünket arra is, hogy
együttműködjünk vele az új emberiség
nagyszerű tervének megvalósításában.
Jézusnak
nem számít,
hogy gyengék, bűnösök és
nyomorúságosak vagyunk. Szeret minket, és olyannak
választ ki bennünket, amilyenek vagyunk. Szeretete
átalakít minket, és erőt ad
ahhoz, hogy válaszoljunk Neki és kövessük Őt,
ahogy Máté is tette.
Mindannyiunkat
különlegesen szeret, mindannyiunk számára
különleges életutat és hivatást
tartogat. Ezt a szívünk mélyén
érezzük meg a Szentlélek sugallatára,
bizonyos
körülmények révén, vagy azok
tanácsai és útmutatásai által, akik
szeretnek
minket. Ez a legkülönfélébb módokon
nyilvánul meg, mégis ugyanazt a szót
visszhangozza:
„Kövess
engem!”
Emlékszem
arra, amikor megértettem, hogy
Isten hív engem.
Nagyon
hideg téli reggelen történt,
Trentóban. Édesanyám megkérte a
húgomat, hogy hozzon tejet egy két kilométerre
lévő helyről. A nagy hideg miatt ő nem akart menni, és a
másik húgom is
visszautasította a kérést. Akkor
megszólaltam: „Anyukám, elmegyek én.” Fogtam
az üveget, és elindultam. Félúton
különös dolog történt: az volt a
benyomásom,
mintha megnyílt volna az Ég, és Isten arra
hívott volna, hogy kövessem Őt. „Add
nekem magad teljesen” – hallottam a szívemben.
Olyan
egyértelmű
hívás volt, hogy azonnal válaszolni akartam
rá. Beszéltem róla a gyóntatómnak,
aki megengedte, hogy örökre Istennek
ajándékozzam magam. Ez ’43. december 7-én
történt. Sohasem leszek képes arra, hogy kifejezzem
mindazt, amit aznap a
szívemben éreztem: Istennel kötöttem
házasságot. Mindent várhattam tőle.
„Kövess
engem!”
Ez
a hívás nemcsak életünk döntő
pillanatára érvényes, Jézus minden nap
elismétli
nekünk. „Kövess engem!” – javasolja legegyszerűbb
hétköznapi kötelességeink
teljesítése közben. „Kövess engem” abban a
próbatételben, amit át kell ölelnünk;
abban a kísértésben, amit felül kell
múlnunk; abban a szolgálattételben, amit
meg kell tennünk…
Hogyan
válaszoljunk
hívására?
Úgy,
hogy azt tegyük,
amit Isten kér tőlünk a jelenben, mert az mindig
különleges kegyelmet hordoz.
Kötelezzük
hát el magunkat
ebben a hónapban arra, hogy határozottan Isten
akaratának szenteljük magunkat:
annak a testvérnek, akit szeretnünk kell, a
munkának, a tanulásnak, az
imádságnak, a pihenésnek, annak a
tevékenységnek, amit éppen végzünk.
Meg kell
tanulnunk
minden pillanatban meghallani szívünk mélyén
Isten hangját, ami lelkiismeretünk
által is szól, és megmondja nekünk, hogy Ő
mit kér tőlünk. Késznek kell lennünk
arra, hogy mindent feláldozva teljesítsük
kérését.
„Add meg
nekünk, ó
Istenünk, hogy ne csak napról napra szeressünk
téged egyre jobban, mert lehet,
hogy túl kevés napunk van hátra. Add meg
nekünk, hogy minden jelen pillanatban
teljes szívünkkel, lelkünkkel és erőnkkel
szeressünk téged abban, ami a Te
akaratod!”
Ez a
legjobb módja
annak, hogy kövessük Jézust.
Chiara
Lubich
Június
28-án volt a soron következő ülése
képviselő-testületünknek, ahol az első
napirendben a II. félévi ülésterv került
elfogadásra. Az ülések után érdeklődő
választópolgárok felé jelezzük, hogy a
fórumok időpontja minden hónap utolsó
kedd este 18:00 órában került
rögzítésre.
Beszámoló
hangzott el a védőnői hálózatunk és a
Mikszáth Kálmán Közművelődési
Intézmény
2015. évi tevékenységéről, valamint
elfogadásra került a precízen
előkészített
ÖNO SzMSz és szakmai program. Döntés
született a GAMESZ vezetőjének pályázat
útján történő kinevezéséről, a
Kálvária Kápolna
felújításának anyagi
támogatásáról. Tárgyaltunk és
döntöttünk a beérkezett képviselői
beadványok
témaköreiben, tájékoztatást
hallhattunk a beadott és a már a visszajelzés
alapján
befogadott, valamint a beadás előtt álló
pályázatok állapotáról.
Egyebek
között tájékoztatást kaptunk
kulturális delegációnk a lengyel
testvértelepülésünk, Spytkowice
falunapján (június 14-17.) történő
szereplésének visszhangjáról. A
beszámoló tartalmát úgy lehet
összegezni, hogy
nagy sikert ért el küldöttségünk (Eszter,
Judit, Katalin és Margit).
Lapzártánk
idején tízfős spytkowicei delegáció tett
háromnapos látogatást Érsekvadkerten.
Az első szavaik megerősítették az előbb leírtakat.
Az intézmény- és egyesületi
vezetők a lengyel barátainkkal történő
találkozója hangulatában jelezte azt,
hogy a pünkösdkor született kapcsolat él
és élni is akar. A delegáció tagjai
családoknál kerültek
elszállásolásra, s ittlétük alatt
ismerkedtek családokkal,
Érsekvadkerttel, Balassagyarmattal és Budapesttel.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. augusztus 15.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Ebben az évben a Szűzanya legnagyobb
ünnepe, Nagyboldogasszony, Aug. 15-e hétfői
napra esik. Reggel fél 8-kor
és este 7
órakor lesz szentmise. Parancsolt ünnep lévén
Pusztaberkiben is lesz szentmise, 10 órakor,
hanyagság miatt elmulasztott
szentmise halálos bűn. – Igyekezzen mindenki beosztani
idejét, hogy eljusson a
szentmisére.
2./
Augusztus 20-án, szombaton, Szent István
első királyunk ünnepe. Reggel 8 órakor lesz
szentmise. – Pusztaberkiben de.
10 órakor.
3./A
szokásos, évi terményhálaadó
ünnepünk,
augusztus 28-án vasárnap lesz a nagymise
keretében. – A pusztaberki
szentmise du. 5 órakor.
4./
A Kálvária búcsúnkra
remélhetőleg
elkészül a teljes felújítás,
szept.17-én du. fél 5-kor indul a körmenet,
és
5 órakor Dr. Beer Miklós püspök atya
vállalta a szentmisét, és a
felújított
kálvária megáldását.
KERESZTELTÜNK:
15.
Konopás Benjamin (Konopás Tamás - Jamrik Anita)
16.
Kovács Róza (Dr. Kovács Miklós – Pál
Ágnes)
17.
Mrekvicska Noémi (Mrekvicska Zoltán – Lencsés
Mónika)
18.
Hustyava Simon (Hustyava Ákos - Antal Andrea)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
3.
Jún.11: Nagy Balázs – Dósa Renáta
4.
Jún.11: Dénes Ferenc – Kordics Anna
HALOTTAINK:
17.Pistyúr
János (1953)
18.
Maglódi Józsefné, sz. Madaczki Mária (1941)
19.
Rádai Lászlóné, sz. Brezniczki Mária
(1950)
20.
Záhorszki Jánosné, sz. Gréczi Mária
(1933)
21.
Horváth István (1941)
22.
Horváth Istvánné, sz. Száz Mária
(1945)
1. hétfő -
2. kedd
-
3. szerda
-
4. csütörtök - Papi hivatásokért
5. péntek - Tomis
József, felesége Szabó Erzsébet, vejük
Holman István,
testvére Tibor és szüleik
-
Krizsan István, felesége Szabó Emerencia,
szüleik és hozzátartozók
6. szombat
-
-
Zachar Ottóné Híves Zsuzsanna, szülei,
nagyszülei
-
Varga Ignác, felesége Pistyúr Margit, szülők
és testvérek
7. vasárnap - Vitéz Ferenc,
felesége Nagy Erzsébet, szülők, nagyszülők
-
Kordics János, felesége Pálinkás Anna 10.
évforduló, Híves Ferenc 15.
évforduló, felesége Kristók Borbála
és hozzátartozók
-
Jakubecz, Czinege és Varga család élő és
elhunyt tagjaiért
8. hétfő -
9. kedd
-
10. szerda
-
11. csütörtök -
12. péntek - Jakubecz
György, felesége Csernák Ilona, szüleik,
testvéreik,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Urbán József, szülei, testvérei, násza
Hustyava József, felesége Jakubecz Ilona
34. évforduló, Kakas Mihály, felesége
Hustyava Mária
13. szombat
- Vitéz István, felesége Csillag
Mária és 2 fiuk János és József,
Szarvas Imre, felesége Ondrusek Margit és 5 gyermekük
-
-
Dombai János, felesége Kácsor Margit,
szüleik, élő és elhunyt hozzátartozók
14. vasárnap - Kaba, Kristók és Molnár
család élő és elhunyt tagjaiért
-
-
Pinke Kálmán, felesége Szabóki
Rozália, testvéreik, szülők, nagyszülők
15. hétfő -
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József,
felesége Konopás Mária, élő és
elhunyt hozzátartozók
-
Konopás István, a Konopás és Szlúka
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Nagy Ignác, felesége Vitéz Anna és
hozzátartozók
16. kedd
-
17. szerda
- Szabó János, szülei, testvére, Kaba
család elhunyt tagjai
(Alapítványi)
18. csütörtök -
-
Pénzes Ilona, nagyszülők és
hozzátartozók
-
Laczó János, felesége Szrenka Erzsébet 2.
évforduló, fiuk János, szülők, élő
és
elhunyt hozzátartozók
19. péntek - Csabák
János, szülei, apósa, anyósa, élő
és elhunyt
hozzátartozók
-
Kosztrihán István, édesapja József,
nagyszülei, Kosztrihán és Erdős család
élő
és elhunyt hozzátartozói
20. szombat
-
21. vasárnap - Szabó Vince, felesége
Kormosói Ilona 15. évforduló, Csillag Gyula
25. évforduló, Mrekvicska Ignác, felesége
Szabó Margit és szülei
-
Holman József, felesége Molnár Ilona 1.
évforduló, Molnár és Holman család
elhunyt tagjai
-
22. hétfő -
23. kedd
-
24. szerda
-
25. csütörtök -
26. péntek - Urbán
és Molnár család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet,
szüleik és testvéreik
-
Molnár, Szabó és Németh család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
27. szombat
- Kovács és Kökény család
halottaiért
-
Csabák Csaba, nagyszülők, Gubik és Csabák
család halottaiért
-
Urbán Sándor 10. évforduló, szülei,
veje, násza, nászasszonya, Szabó
Andrásné,
2 férje, Benyovics, Urbán, Muladi és Hébel
család halottaiért
28. vasárnap - Kordics János, felesége
Pálinkás Anna 10. évforduló, és a
család
halottai
-
Págyor László, Vitéz József
és Szabó Anna nagyszülők
-
Vitéz Sándor, fia Sándor, Vitéz,
Záhorszki és Halászi család élő
és elhunyt
tagjaiért
29. hétfő -
30. kedd
-
31. szerda
-