Templomainkban
a karácsonyi ünnepek alatt
gyakran felhangzik ez az ének: „Pásztorok,
pásztorok örvendezve, sietnek
Jézushoz, Betlehembe.” A pásztorok voltak az első
látogatói és köszöntői.
Méltán állítja őket
példaképül elénk a liturgia.
Nem
volt egyszerű számukra sem a nagy örömnek
hirdetett esemény, még akkor sem, ha csodálatos
fény vette őket körül, ha
gyönyörű éneket hallottak, hiszen mindez
önkéntelenül is félelmet váltott ki
bennük. És a jel, amelyet kaptak: „Kisdedet találtok
pólyába takarva és
jászolba fektetve” (Lk2,12), inkább hitük
próbája volt, mint megerősítője.
Gyenge kicsi gyermek fekszik ugyanis előttük, olyan, mint minden
más gyermek.
Mária és József is épp olyan anya és
apa, mint a többi anyák és apák. S a
környezet is, ahol rájuk találnak, annyira egyszerű,
sőt megalázó: hiszen nem
más, mintegy istállónak használt barlang.
Nem arról árulkodik, hogy itt egy a
világot megrendítő csoda történt volna, hogy
Isten Fia jött volna közénk.
A
hit azonban Isten ajándéka. A pásztorok
megkapták, és el is fogadták, s ezért
képesek is voltak az angyalok szavára
elindulni, képesek voltak a jászol előtt leborulni,
ajándékot adni, és
széltében-hosszában elbeszélni azt, amit
láttak és hallottak.
Karácsony
titka a mi hitünk igazi próbája. A
gondolkodó emberi értelem újra és
újra kétségeket támaszt Jézus
valóságával,
történetiségével, istenségével
kapcsolatban. Igen, mert a megtestesült Ige nem
matematika, és nem természettudományos
tétel. Karácsony titkának is olyan
kemény a héja, mint a diónak: csak azoknak
tárja fel titkát, akik hittel
közelítik meg. Isten ezt az ajándékát,
a hitet mindenkinek felkínálja, a
keresztség szentségében meg is adja, csak
nekünk kell élővé, elevenné és
gyümölcsözővé tennünk. Szent Pál
szavait ide is alkalmazhatjuk, amely a második
Korintusi levél 4,7 versében olvasható: „Ezt a
kincset cserépedénybe hordozzuk,
hogy az erő túláradó nagyságát ne
magunknak, hanem Istennek tulajdonítsuk”.
Nemcsak az első emberpárt érték
kísértések, melynek következménye a
bűnbeesés
lett, és az Édenkertből való kiesés: a mi
életünk is ki van téve ezeknek.
Karácsony ünnepével kapcsolatos
kísértéseink is többfélék, de a
legsúlyosabbnak
az az értelmi természetű látszik, amely nem engedi
a mélybe való látást, a
titokba való behatolást. Az első bűn által
belénk csepegtetett gőg vakká teszi
az embert. Ezért a nem hívő ember éppen olyan vak,
mint a testileg vak, aki nem
tud eligazodni, tájékozódni az ismeretlen utakon.
Karácsony
titkát lehet kétségbe vonni, lehet
tagadni, de ezzel ennek lényegén nem lehet
változtatni. Karácsony titka
legyőzhetetlen, mert Isten legyőzhetetlen. Lehet ellene küzdeni,
mint ahogy Jákob
is tette a Teremtés Könyvében. Lehet kardot
rántani rá, mint ahogy Heródes
katonái tették, amikor a betlehemi kisdedekre
támadtak. Lehet halálos ítéletet
hozni ellene, mint Pilátus, aki halálra
ítélte. Jákob se győzte le, sőt a
küzdelem végén áldását
kérte. Heródes sem érte el célját,
hiszen a gyermek
Jézus nem volt ott Betlehemben és
környékén a megölt gyermekek között.
Pilátus
ítélete is meghiúsult, hiszen Jézus
feltámadt. Isten keze ezekben az esetekben
is, ahogyan a történelem sok más
eseményében is, egyetlen mozdulattal elsodorta
az ellene harcoló erők uralmát.
Ne
engedjünk a hitetlen világ sodrásának. Ne
engedjük, hogy legnagyobb kincsünktől, a hitünktől
megraboljon. Az „új
honfoglalás” időszakában is erősödjünk meg
minél jobban benne, hogy a legyőzhetetlen
Isten legyőzhetetlenné tegyen minket is.
Minden
kedves testvéremnek karácsonyi
ajándékként azt kívánom, hogy
miként a pásztorok, a szent ünnepekben is és
életük más eseményeiben is
megtalálják Máriát, Józsefet
és a jászolban fekvő
Kisdedet!
Áldott
Karácsonyi Ünnepeket, békés
újesztendőt!
(Tamás
József püspök atya
írása alapján fotó: Kristók J.)
Izgatottan
várlak, gyönyörű karácsony!
Legyen
bár hóbunda a fenyőfaágon,
Jégcsap-csipke
lógjon a háztetőszélen,
Vagy fű,
fa, bokor álljon zúzmara-díszben,
Csípős
szél szaladjon utcáról utcára.
A
karácsonyt várom, nem gondolok másra!
Ez az
érzés fűti egyre szívemet:
Szeretetet
adni soha ne szűnjek meg!
Karácsonykor
Jézus emberré született,
S hozott
nekünk fentről olyan üzenetet,
Mellyel Ő
tanított egymásnak szolgálni,
A
jótetteinkkel egyre jobbá válni.
Szeretni,
hallgatni, beszélni is néha,
Simogatást
adni, mosolyogni, és ha
Úgy
érzem, nem bírom, nehéz, értelmetlen,
Felnézek
Jézusra, Ő segít mindenben.
Szeretni,
szenvedni Ő tanít meg minket.
Őrzöm
e tudományt, mint valami kincset!
Olyan
kincs ez, ami a mennyekbe juttat,
Földöntúli
léthez égi kaput nyithat.
Nem
félek szeretni, adni önmagamból,
Ezzel
részesítve másokat a jóból.
S hogyha
mosoly fakad ettől az arcokon,
Akkor lesz
nekem is boldog karácsonyom!
Karácsonyra
készülve jót tesz nekünk egy kis csönd,
hogy meghallhassuk Isten szavát, aki
egy édesapa és egy édesanya
gyöngédségével szól hozzánk. Az
üzenet – Izajás
szavaiból kiindulva (Iz 41,13-20) – nem az, hangsúlyozta
a pápa, amit az Úr
mond, hanem ahogyan mondja. Isten gyöngéden szól
hozzánk.
Amikor
megfigyeljük, hogy egy apuka vagy egy anyuka hogyan beszél
a gyermekéhez,
látjuk, hogy kicsinnyé válnak és gyermeki
hangon, gyermeki gesztusokkal
beszélnek. Ha valaki kívülről nézi őket, azt
gondolhatja: milyen nevetségesek!
Ha a szülők a megszokott módon beszélnének, a
gyermek talán akkor is megértené,
de ők a gyermekek módján akarnak hozzájuk
beszélni. Odamennek gyermekükhöz, és
hozzá hasonlóvá válnak. Így tesz az
Úr is, hívja fel a figyelmünket a
Szentatya.
A
görög teológusok Istennek ezt a
magatartását úgy fejezik ki, hogy Isten
leereszkedik az emberhez, hogy egy legyen közülünk. Ez
az Úr nyelvezete, egy
apa és anya nyelvezete. Az Úr szava? Igen, halljuk, amit
mond, de arra is
figyeljünk, hogy hogyan mondja. Nekünk azt kell tennünk,
amit az Úr tesz, és
ahogyan teszi: szeretettel, gyöngédséggel,
úgy, hogy lehajolunk testvéreinkhez.
Isten
olyan, mint egy lágy szellő, egy halk susogás. Az
Úr így közelít felénk,
szeretete csöndjének susogásával,
látványosság nélkül. Kicsinnyé
lesz, hogy
engem naggyá tegyen. Isten a halálba megy,
lealacsonyítva magát, hogy én
élhessek.
Ez
az Úr nyelvezetének zenéje és meg kell ezt
hallanunk karácsony közelében. Nagyon
jót tesz ez nekünk. Általában a
karácsony zajos ünnepnek tűnik: jót tesz nekünk
egy kis csönd, hogy meghalljuk a szeretetnek e szavait, a
közelség, a
gyöngédség szavait.
Szentatyánk
ezen üzenetével kívánunk
minden olvasónknak kegyelemben gazdag karácsonyt
és áldásos újesztendőt!
(Vatikáni
Rádió nyomán)
Sokszor
úgy érzem, hogy én is, mint minden szülő vagy
pedagógus,
felszántott föld vagyok, és az én dolgom
irgalmas szeretettel befogadni a kis
törékeny magot, csendben dajkálni, segíteni,
hogy gyökeret eresszen, belém
kapaszkodva naggyá nőjön, virágot bontson,
gyümölcsöt érleljen! Egyetlen vágyam
látni, ahogyan százszoros termést hozva ring a
szélben a magból, esőből, jó
meleg napfényből, s belőlem, a fekete földből kinőtt
sarjadó kalász!
Az
évek alatt több mint ötezer gyermeket fogadtunk be
irgalmas
szeretettel! Senki nem kényszerített, erőltetett arra,
hogy igent mondjunk az
életre, hogy a teremtő Istenem nevében
segítséget kérő gyermekeket otthonunkba,
életünkbe befogadjuk! A kis gyámoltalan gyermekek
vagy az ők rokonai Isten
nevében jöttek, segítséget kértek,
és mi a kollégáinkkal bizalommal befogadtuk
őket, megosztottuk velük otthonunkat, kenyerünket, mindazt,
mit Isten
gondviselő jósága nekünk kirendelt!
Peregnek
az évek és az arcok előttem, tudom, hogy nem minden
szem hozott százszoros termést annak ellenére,
hogy oly sokszor megmostuk
határozottan a fejüket, vagy könnyezve a
lábukat, de ennek ellenére nem tudnék
egyetlen egy gyermeket sem megnevezni és határozottan azt
mondani, hogy kár
volt őt befogadni! Valahogy minden pislákoló
életben az Élet Ura jött közénk, s
büszke örömmel tölt el, hogy mi nem eloltottuk a
pislákoló mécsbelet, hanem
gyarlóságaink ellenére szeretettel ápoltuk,
élesztettük azt! Visszagondolva a
sok-sok gyermekre, úgy érzem, hogy az irgalmas
szeretettől vezetve jól
döntöttem, jól döntöttünk, mikor nem
elzárkóztunk az ajtónkon kopogtató
családok elől, hanem az isteni irgalomtól vezetve az
életet átkaroltuk, sokszor
verejtékes munkával szolgáltuk.
Végtelen
öröm van bennem, amiért Ferenc pápa
megajándékozta
világunkat az Isteni Irgalmasság drága
évével! Imádkozom, hogy merjük
szíveinket nagyra tárni, és az életet
szeretettel továbbra is befogadni, hordozni!
Fohászkodom, hogy szülessenek szerelmek, élő
családok, gyönyörű gyermekek,
életre szóló jó barátságok,
tiszteletre épülő, viharokat kiálló
kapcsolatok
ebben a kegyelmi évben! Ne méricskéljünk,
válogassunk, selejtezzünk, hanem
merjünk irgalmas szeretettel az élet mellett dönteni,
merjünk társaink mellett
dönteni, egymás kezét bizalommal egy életre
határozottan megszorítani!
Kisebb
testvéri szeretettel, Csaba testvér
A
napkeleti bölcsek látogatása olvasható a
Szentírásban, méghozzá az
Újszövetségben, népies
elbeszélés formájában, és a
négy evangélista közül
egyedül Máténál. Fel kell ismernünk azt,
hogy a népies elbeszélés sajátos műfaj
és tanítószándékú már
az ősegyház időszakában is. Más műfaj a
regény, más a
lírai költemény vagy a dráma. A napkeleti
bölcsek látogatása reális elemekkel,
ám népies elbeszélés
formájában mondja el a kinyilatkoztatás
üzenetét: azt,
hogy Isten a pogányokat is meghívja az
üdvösségre. Tanítani akar, és
Máté
evangéliuma az elbeszélést ötvözi
Izajás beteljesülő
próféciájával.
Mit
jövendölt meg Izajás próféta?
„Gyújts örömfényeket, Jeruzsálem!
Eljött
világosságod!” Aztán hozzáfűzi:
„Népek jönnek világosságodhoz,
királyok a
benned tündöklő fényességhez.” Még azt
is mondja, hogy „tevék érkeznek
délkeletről. Aranyat, tömjént hoznak, és az
Úr dicsőségét hirdetik”.
A
népek itt a pogányokat jelentik. A hármas pedig
szent szám. Az aranyat és a
tömjént ezért ki lehetett egészíteni
az Ószövetségben többször is
méltatott
illatos mirhával. Máténál
található három ajándékból
három érkező királyra
következtet a népi képzelet. Őket a betlehemes
játékban néven is nevezték:
Gáspár, Menyhért, Boldizsár. Nincs ebben
semmi kivetnivaló, hiszen a betlehemes
játék megőrzi a Szentírás
üzenetét. A „szerecsen” királlyal az arc
színe jelzi,
hogy Isten Afrika pogány népeit is meghívja az
üdvösségre, amely a Megváltó
születésével kapta az ígéretet.
A
hellenista idők tapasztalata, hogy számos uralkodó
meghívta és befogadta az
udvarába érkező csillagjósokat. Ezt tette
Heródes is. Ezek a napkeletről
jöttek, mint mágusok kifejezetten bölcsnek tartott
személyek voltak Jézus
születésének idején éppúgy,
mint a Szentírás avatott magyarázói.
Heródes
hatalomféltése akkor már közismert volt. A
különleges csillagképet pedig
csillagászok igazolják, s az égi jelenség
magyarázatára a zsarnok uralkodó
nagyon kíváncsi volt. Mindezt Máté
már népies elbeszélés
formájában iktatja
könyvébe, amit Heródes korának
történetírója, Josephus Flavius is
felhasznál.
A
leghitelesebb tanú János apostol volna. Csakhogy - mint
Márknál vagy Lukácsná -
Jánosnál sem szerepelnek a napkeleti bölcsek.
Jánosnál még Betlehem képe sem. Ő
a megtestesülés teológiáját mondja el
híres bevezetőjében, utána Keresztelő
Jánosról tanúskodik.
A
nagykorú keresztény az Egyház által
elfogadott, avatott bibliamagyarázat
segítségével értheti meg az
elbeszélés műfajának
sajátosságát, amelynek
öltözetében megjelenik a Szentírás
egyértelmű üzenete, hogy Isten a pogány
népeket is meghívja az üdvösségre,
amelynek szerzője a betlehemi Kisded. Ma már
nemcsak keletről vagy délről mennek Jeruzsálembe
és a szent helyekre, hanem a
világ minden tájáról. Elmegy oda
pápa, mennek püspökök, neves teológusok
vagy a
tudomány emberei, uralkodók is, és a
vallásos zarándokok megszámlálhatatlan
sokasága. Az arabokon kívül nem tevéken
jönnek, hanem korunk ismert közlekedési
eszközeivel. Izajás próféta
jövendölése tehát fölényesen
beteljesedik: „Gyújts
örömfényeket, Jeruzsálem. Népek
jönnek világosságodhoz. Tengernyi sokaság
özönlik feléd. És hirdetik az Úr
dicsőségét.” Ez a prófécia üzenete,
melyet
Szent Pál így kommentál: Jézus Krisztusban
a pogányok is társörökösök, és
az
Evangélium által részesei Isten
ígéreteinek.
Ez
tanúsítja Isten egyetemes üdvözítő
szándékát, amely hittétel. Ebben
tárul fel a
kinyilatkoztatás üzenetének hitelessége, s
méltán van kiemelt rangja vízkereszt
ünnepének.
(Boda
László írása alapján fotó:
Barák B.)
Bántja lelkem a
nagyváros
Durva zaja,
De jó volna
ünnepelni
Odahaza.
De jó volna tiszta
szívből
- Úgy, mint
régen -
Fohászkodni,
De jó volna
megnyugodni.
De jó volna mindent,
mindent
Elfeledni,
De jó volna
játszadozó
Gyermek lenni.
Igaz hittel, gyermek
szívvel
A világgal
Kibékülni,
Szeretetben
üdvözülni.
Hol
volt, hol nem volt, volt egyszer egy fásított domboldal,
ahol a fák árnyékában
több mint 100 éve kisebb-nagyobb épületek
helyezkedtek el. A fák az évek
folyamán eltávoztak a helyszínről, az
épületek pedig a 100 évvel ezelőtti helyzetet
felidézve, újra telepített fákkal
körülvéve, várják
megújulásukat a befogadott
pályázatunk anyagi hozzájárulása
mellett.
A
környezet változtatásának igénye
már évek óta érlelődött bennünk.
Jöttek,
mentek a vélemények a hogyan továbbról, de
valahogy a szavak nem akartak testet
ölteni. Mígnem tavasszal, minden engedély
birtokában a Bakó-Fi Kft. hat
tagjának - köztük Bakó Norbival, Lacival
és Andrással, már az
Európa-bajnokságon hírnevet szerzett magyar
favágó válogatott tagjaival -
köszönhetően három munkanap alatt „konyhakész”
állapotba került a 19
veszélyesnek ítélt 110 éves kőrisfa. A
kitermelés költségének (30 és 60 ezer
Ft
között van egy fa kivágása)
átvállalása mellett a kitermelt fára sem
tartott a
Bakó család igényt, hanem a Karitász
közreműködésével a rászorulók
húsvéti
ajándékára ajánlotta fel, melyet kettős
felügyelet mellett 25 címre, a GAMESZ
Virág Robi által vezetett teherkocsija
szállított ki. A kiszállítás alatt
is
több közmunkás tevékenykedett azzal, hogy a
tűzifának már nem jó gallyakat
eltüzelve, szabad területet biztosítson a terep
rendezéséhez.
A
letisztított terepen a Zsiga-Ács markolója vette
át a „szót”, eltávolítva
minden olyan fatönköt, melynek kiemelése nem
veszélyeztette a stációk
épségét.
A kiemeléskor keletkezett hatalmas gödrök sem
sokáig ásítoztak az ég felé, mert
az AGROMÉRA a kitermelt fatönkök
elszállítása mellett sok köbméter
karámföldet
is odahozott. A termőföld Nagy Gábor gépének
közreműködésével, tereprendezéssel
egybekötve került a gödrökbe, olyan
minőségben, hogy abba már a fűmag is
kiszórható lett. Igaz álmunkat
keresztülhúzta a nyári aszály, mert a
megálmodott zöld gyep csak nyomokban alakult ki. Ám
tudjuk azt, amit az idő
elvesz, vissza is fogja adni.
Míg
a tereprendezése folyt, a háttérben Surman
Mihállyal az élen többen is
tevékenykedtek azon, hogy a területhez illő, a talajt
jól elviselő fafajok
kerüljenek telepítésre a kálvária-kert
ligetszerű kialakításánál.
A
fák telepítésének legjobb ideje a
lombhullás után van Ezt támasztotta alá
minden szakember, így az előbb megnevezett személy
mellett a pilismaróti
erdőmérnök, Kiss Balázs, kinek javaslatára a
24 db telepítő gödör ásása már
október végén megtörténhetett.
Öröm volt látni, hogy október 24-én, a
képen is
látható 48 testvérünk (több is lett
volna) vett kezébe ásót, csákányt,
fejszét,
kapát és lapátot, hogy megküzdve az
előállt nehéz körülményekkel,
munkájával is
tanúskodjon a tettek közösség
építő erejéről.
November
13-án délután, a Balassa Logisztik Kft
Ducatója a szervezők kezelésében
fuvardíj nélkül meghozta a Konopás
András által lefoglalt 3 db csertölgy, 2 db
kocsánytalan tölgy, 4 db mezei juhar, 3 db kislevelű
hárs, 2 db virágos kőris
és 2 db török mogyoró összetételű,
közel 80 kg-os földlabdás díszfát.
Ezeket
másnap 9 órától, a fotón is
látható 20 személy el is ültetett szakember
jelenlétében és a háttérben
lévők kiegészítő eszközök és
víz biztosítása
mellett.
A
hiányzó fák megérkezése sem
váratott magára sokáig. A 4 db vörös
tölgyet és a 4
db nyírfát november 26-án az AGROMÉRA
erdészeti ágazata saját kocsijával
szállította a telepítés
helyszínére, melyet az ott várakozó
segítő kezek
azonnal el is ültettek.
Megjegyezni
kívánom, hogy a munkálatok során több
mint 100 testvérünk adta jelét
munkájával
az Egyházközségünkhöz történő
ragaszkodásának úgy, hogy közben gondos kezek
által mindig virágokban tündökölt a
templomkertünk. Mindig volt dolgos kéz,
hogy a plébánia és a cserkészház
kertjében növekedjék a kispapok
támogatására
termesztett kukorica, és állagmegóvásban
részesedjen az Arany János utcai
ingatlanunk.
Nevek további felsorolása nélkül - azokat őrizzék meg az utókornak a munkálatok során készült fotók és keletkezett dokumentumok - köszönet jár minden résztvevőnek a megvalósulásokat segítő és a jövőben is követendő tetteikért. Ez a köszönet most az újságunkban jelenik meg, ám az örömtelibbet egykor attól is megkapjuk, akiért ezeket a közösség alkotó cselekedeteket véghezvittük.
(Érsekvadkert,
2015.
december 1., Molnár; fotók: Barák B.)
Mindig
megdöbbenünk, milyen gyorsan elszaladt megint egy év.
Még szerencse, hogy az
egyházi év előbb kezdődött, az adventi
várakozással, így lelkileg fel tudunk
készülni a „világi” időszámítás
új esztendejére. Az emberben mindig lappang egy
kis gyász és keserűség, mert eltemetünk
megint egy évet a saját életünkből is,
de van benne egy kis diadalérzés is, hiszen
életben maradtunk, túléltük ezt a
nehéz évet is. Nemsokára várhatjuk a
tavaszt és a velejáró kisebb fűtési
számlákat. Jómagam sosem voltam a nagy
szilveszteri mulatságok híve, mindig
elcsodálkoztam azon, hogy az emberek mennyi pénzt
költenek tűzijátékra,
pezsgőre, mitől ez az össznépi, sőt összemberi
vidámság, amikor inkább
szomorkodni kellene, hogy ismét kevesebb lett a földi
időnk, vagyis alkalmunk a
békés, értelmes munkára és
jócselekedetekre. Persze a „fiatalság –
bolondság”,
a fiatalok úgy érzik, még rengeteg idejük
van, az öregek meg fázósan
összehúzódnak, alig tudják kivárni az
éjfélt, és szerencsések, ha van még
kivel
koccintani a Himnusz elhangzása után.
Minden
évben gyorsabban telik az idő. Nem csak mi
érzékeljük így ezt, hanem az
események is egymásra torlódnak
környezetünkben. Már nemcsak a tegnapi hír
számít réginek, hanem az egy órával
ezelőtt felröppent is. Hiszen az internet
világában a nyomtatott sajtó is csak kullog a
történések után. A
hírközlés
valóban egyetlen „világfaluvá” tette az
egész földgolyót, de egyúttal
megérthetetlenné és
áttekinthetetlenné is, hiszen nincs időnk felfogni
és
súlyuk szerint kezelni az eseményeket.
Az
újkori népvándorlás nem hoz könnyű
évet nekünk, magyaroknak sem. Nap mint nap
láthatjuk a lépéseinket követő külső
és belső acsarkodásokat. Mondhatnánk, hogy
mi, keresztény magyarok, már megszoktuk ezt, bár a
rossz dolgokat nehéz
megszokni. Nekünk, keresztényeknek talán kicsivel
könnyebb viselni a terheket,
mert ahogyan Krisztus királysága sem e
világról való, ugyanúgy a mi
vigasztalásunk sem ígéri, hogy egyre jobb lesz az
életünk, és egyre könnyebb
lesz a mindennapi teher.
A
félelmetesen gyorsuló időben szertefoszlanak a hitek
és hiedelmek, hogy az
ember igába hajthatja a természetet, hogy a
tudomány majd megoldja az emberiség
gondjait, s hogy utódaink élete egyre jobb és
szebb lesz, ha mindenki
szorgalmasan dolgozik. Mindnyájan érezzük, hogy egy
civilizáció végére értünk,
amely Istent elhagyva felemésztette a Föld kincseit
és immár az emberi létezést
is veszélybe sodorta.
Ahhoz,
hogy tiszta szívvel valóban boldog új esztendőt
kívánjunk magunknak és az egész
világnak, nekünk is magunkba kell szállnunk. Vajon
megtettünk-e minden tőlünk
telhetőt, hogy előkészítsük „az Úr
ösvényeit” és felkészüljünk az idők
végére,
amikor új eget és új földet kapunk a
romlandó régi helyett? Vajon tudunk-e
ismét hazát teremteni ebből a szegény,
meggyötört kis országból, és emelt fejű
nemzetet a megalázott, rettegő lakosságból?
Adjon
Isten mindannyiunknak erőt és a hitet az
országépítéshez úgy, hogy
közben Isten
országát is építgessük először
önmagunkban és szeretteinkben, s általunk a hite
hagyott Európában!
(
Szentmihályi Szabó Péter írása
alapján)
Kedves
Olvasóink, búcsúzzunk az óesztendőtől azzal
a reménnyel, hogy boldog esztendőnk
lesz. Ragyogni fog ránk a Világ
Világossága, és mi befogadjuk, hogy magunk is
továbbadjuk az Igazság és az élet
ragyogását, ha kell, azon az áron is, hogy
üldöztetést
szenvedünk az igazságért. Nem keservesen, hanem
boldogan, ahogy az Úr ígérte.
Derűsen is, próbáljuk derűsen. Talán segít
ebben a következő magyar anekdota.
A
negyedik parancsolat.
Tszanta
úr, az ökumenikus
népnevelő mesélte azon a különös
májusvégi délutánon, amikor két
hónap óta
először esett az eső.
Képzeljék,
barátaim,
szülővárosomban, T.-ben elfogtak egy embert, aki
betörte a református templom
ajtaját.
Rablás?
– kérdezte
Szőlősgazda, amúgy szokásos
újságolvasó.
A
rendőrség is erre gondolt
először, hanem amikor elkapták a tettest, az
töredelmes beismerő vallomást
tett.
Részeg
volt- próbálkozott
újra Szőlősgazda.
Rosszabb,
felelte Tszanta
úr. Gyónni akart a szerencsétlen. Meg akarta
gyónni, hogy előzőleg fojtogatta
az édesanyját. Ez rövidesen be is
igazolódott. A mamát kórházba is kellett
szállítani. A vádat így rablás
helyett emberölési kísérletre
módosították.
No,
de a reformátusoknál
nincsen gyónás! – találta fején a
szöget Édesszájú Lóorvos. – Ha
járt volna
hittanra, tudhatta volna, s nem töri be a templomajtót.
Ha
meg is tanulta volna a
hittanleckét – mosolygott Szépasszony-, akkor az
anyukáját sem fojtogatta
volna.
És
az én mesém is elmaradt
volna, hajtotta meg magát Tszanta úr.
(Czakó
Gábor)
November
30., hétfő este van. Megtelt a templomunk az este 6-kor kezdődő
szentmisére,
mert a hagyomány és hűség jegyében Szent
Andrásnak, templomunk védőszentjének
ünnepét üljük most. Felemelő, megható
és példaértékű volt a
„Nagy-Magyarországot”
lefedő hét atya (Berta
László, Kelemen Zoltán, Krizan
Marián, Lukács András, Luteránus
Péter, Tóth Ferenc, Urus Attila)
közösségben
bemutatott szentmiséje, miközben a
gyóntatószék sem árválkodott
egymagában. A
bűnbánók Horváth József atya
szolgálatával, megtisztult szívvel
fogadhatták az
apostolok által hirdetett Urat, a szentáldozásban.
Egyházközségünk
fő ünnepén a szentmise főcelebránsa egykori
káplánunk, az erdélyi születésű
Urus Attila volt. Tanításában felhívta
figyelmünket arra, hogy miként Pétert és
Andrást hívta Jézus az „emberhalászatra”,
úgy ma bennünket hív hasonló
feladatra. A hívás szüntelenül érkezik.
Minket is hív az Úr, még ha
környezetünk zaja miatt sokszor meg sem halljuk
hívó szavát. Hallásunk
kifinomulásában jól jön az egyházi
év kezdő hónapja, az advent. Itt az ideje az
önvizsgálatnak, az elcsendesedésnek, a
hívó szó meghallásának, a korszellem
háttérbe szorításának, ismét
rádöbbenve arra, hogy életünk Isten
irgalmából és
jóságából eredő ajándék.
Tudatosodjék bennünk ezen az ünnepen, hogy Isten
irgalmassága
nem más, mint viszont szeretetet váró
végtelen szeretet. Ennek tudatában
törekedjünk mindjobban az életszentségre, ami
meghozza bennünk és általunk
környezetünkben is a nyugodt, békés
életet. Ehhez meg kell tanulnunk várni és
virrasztani, hogy megláthassuk a soha el nem felejthető
Istenarcot.
Segítsen
ebben mindannyiunkat Szent András apostol és az adventi
készület. A szentmise
keretében verssel, virággal, néhány
gondolattal és jelképes ajándékkal
köszöntöttük plébánosunkat,
András atyát, hogy még hosszú ideig
szolgálhasson
közösségünk emberhalászaként.
(Érsekvadkert,
2015.11.30.,
Molnár J.; fotó: Kristók J.)
A
sajtó bűneiről írva nem a mindenkori földi
törvényt sértő sajtóra gondolok,
hanem a sajtó által okozta szellemi és
erkölcsi károkra, a jogilag ezek miatt
nem büntethető nyomdai és elektronikus termékek
előállítóinak és terjesztőinek bűneire.
Elnézően azt mondhatjuk, hogy demokrácia van,
szólás- és sajtószabadság,
mindenki azt ír és mond, amit akar, a „piac” és a
közvélemény majd kiszűri a
jót és elutasítja a rosszat. Nehéz ezzel a
felfogással vitatkozni, hiszen a
szabadságnak ez az értelmezése a nyugati
értékrend egyik alapja, és a cenzúra
diktatórikus intézményét
általában mindenki elutasítja.
A
senki által sem korlátozható és
ellenőrizhető média korunkban a legfontosabb
hatalmi ággá vált, amely egyszerre
képviseli üzleti, kereskedelmi és politikai
érdekeket, akár kormányokat megdönthet,
háborúkat és újkori
népvándorlást is
gerjeszthet, sőt pénzügyi, gazdasági
válságot is előidézhet egy globális
médiahatalom. Az információ tartalma,
igazsága vagy hazugsága, ferdítése vagy
elhallgatása ugyan általában utóbb
kiderül, de az okozott kár már nem hozható
helyre, nem is szólva a rémhírekről, melyek az
internet korában fénysebességgel
terjednek. A keresztény sajtó kivételt jelent,
mert valláserkölcsi okokból nem
csatlakozhat a rossz hírekre és üzenetekre
szakosodott médiához. Neki az
Örömhírt kell közvetítenie, mindazt a
jót és szépet, amit a Teremtő és a
teremtett világ nyújt az emberiség
számára.
Márpedig
„modern” kultúránkban a jó és a
szép, sőt már az észszerű dolgok is unalmasak a
hír- és véleményfogyasztó tömeg
számára. Ha kenyeret nem is, legalább cirkuszt
akar, és meg is kapja, mint napi
kábítószert. A bulvár- és
pletykamédia
szolgáltatóipara függőséget okoz,
egyúttal eltereli fogyasztóit a valóban
fontos események hátterének
megértésétől, lehetőleg sok képpel
és kevés
szöveggel, a funkcionális analfabéták
seregét növelve. A szellemi és erkölcsi
igénytelenség folyamatos színvonalesést
idéz elő a médiában, a nézettség,
hallgatottság, olvasottság statisztikái a
közszolgálati szférát is olyan
versenyre kényszerítik, amelyben sohasem győzhet, ha
betartja saját szabályait.
Az utóbbi időszakban a katolikus sajtó elszántan
próbál küzdeni azokkal a
liberális lapokkal és internetes portálokkal,
melyek rendre és szervezetten
félremagyarázzák Ferenc pápa szavait,
megnyilatkozásait, hogy ezzel is
gyengítsék az Egyház egységét,
tanítását. Úgy dicsérik a
pápát, mint aki
teljesen meg akarja reformálni az Egyházat,
keblére ölelve mindenkit, aki eddig
szembeszállt a katolikus tanítással. A
„liberális” pápa és a „konzervatív”
Egyház tételezése és állandó
hangsúlyozása sokakat - papokat és hívőket
egyaránt - elbizonytalanít, ugyanakkor
felbátorítja a katolicizmus ellenségeit.
A
média olyan, mint minden eszköz; ahogyan késsel
lehet kenyeret vágni, de ölni
is. Jobb, ha szembenézünk a tényekkel: a
globális média akarva-akaratlan a
lélekgyilkosság bűnébe esett, fogyasztása
kiskorúak és műveletlenek számára
veszélyes.
(
Szentmihályi Szabó Péter cikke alapján)
Keresztségünk
fontosabb esemény, mint a halálunk. Ebben nem a
látvány dönt. A keresztséggel
tiszták leszünk és befogadóak. Nyitottak
Isten Országára. A halál viszont csak
egy lépés, amikor a tér-idő-anyag-világ
és a bűnök szorító kereteiből
kilépünk.
A keresztségteremtő cselekedet, a halál viszont csak
következmény. Már csak
ezért sem egyenrangúak. A keresztség és a
halál, mint események abban
hasonlítanak, hogy mindkettőnek csak az innenső oldalát
látjuk. A keresztség
nélküli állapot visszásságait
és a halál előtti emberi állapotot látjuk.
De
hogy utánuk mi van, az már hitbeli kérdés.
És
itt ne azokra alapozzunk, akik megkeresztelkedtek, de úgy
élnek, mintha ez nem
történt volna meg. Nem ők jelentik a mércét,
hanem azok, akik arra törekednek,
hogy mindennapi keresztjüket a feltámadás
jegyében hordozzák. Keresztség és
halál így lesz érthető, mert így
látható a másik oldaluk is. Gondoljunk erre
is, amikor felkeressük temetőben nyugvó, a
feltámadásra váró szeretteink
sírjait.
(Sánta
János cikke alapján)
A
november 24-i önkormányzati ülés az
alábbi napirendi pontokat tárgyalta. A
védőnői szolgálat kérésére a
háziorvosi és védőnői tevékenység
összehangolását
támogató döntésével egyszerűbbé
tette a kismamák ügyintézést. A
módosuló jogszabályokhoz
igazodás érdekében támogatta a
Családsegítő Társulás
névmódosítását, a
feladatellátási
megnevezés változásit.
Állásfoglalás
született az elmaradt 2-es út
felújításának lakossági
kezdeményezésben szereplő
kérdéseiben, és pontosította az
ÖNÓ földhivatali bejegyzéseit.
Döntés
született a beérkezett BURSA ösztöndíjak
tárgyában, melyről a nyertesek
értesítést kapnak.
Az
egyebek tárgyában tájékoztatást
kaptunk Róth Ágnes, az itt élt zsidóknak
történő emléktábla
állításával kapcsolatos
megkereséséről, az emlékházban
történő álladó kiállítás
megszervezéséről. Ezzel kapcsolatban
beszéltünk a
falunkban élt és hírnevet szerzett
személyek lakóhelyének
emléktáblával történő
megjelöléséről, a december 13-i idősek
napjáról, az advent második vasárnapi
vásárról. Tájékoztatást
kaptunk, hogy a Zrínyi út
felújítására beadott
pályázatunk él, de tartalék listára
került.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. január 18.
hétfő
Októbertől
új elnöke van a Tóalmási Kolping
családnak Sebők Andor személyében. A jó
kapcsolat ápolás reményében
köszöntjük őt a közösségük
vezetőjeként.
November
21-én a csehországi Brünóban nemzetközi
foci tornán szerepelt egyesületünk
csapata. Gratulálunk nekik, hogy a 10 csapat közül a
2. helyen végezve
öregbítették Érsekvadkert
hírnevét. Már most jelezzük, hogy a
következő
nemzetközi torna Érsekvadkerten lesz 2016. június
első szombatján.
Két
szálon futott a karácsonyi készület
közösségünkben. Az alapítók csapata
kilenc
este vitte házról házra a Szent Családot,
hogy közös imádság keretében
készítse
elő az Úr útját. A fiatalabbak mindig más
családnál összegyűlve, kisgyermekeik
jelenlétében, imádságos környezetben
gyújtották meg az adventi koszorú
gyertyáit.
Egy
doboz jótett címen futó
ajándékozási „hadjárathoz” csatlakozott a
Kolping
családunk is úgy, hogy a helyben december 19-ig
beérkezett adományokat a
Védőnői Szolgálat és a Karitász
véleményét kikérve, karácsony előtt
személyesen
juttatja el az érsekvadkerti rászoruló
családok gyermekeihez.
Ne
feledjétek! Szilveszter éjfélkor
találkozunk a templomban, egy rövid
évzáró és
évnyitó Szentségimádásra.
Az
élet hitre épül, olvashatjuk Kolping atya
felhívásában. Ennek szellemében a
következő Kolping misénk és az azt követő
rövid imaóránk időpontja: 2016. január
29., péntek este 6 óra.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Emlékeztetőül:
Karácsony I. napján: éjfélkor,
fél 8 – fél 10 óra (Pusztaberkiben fél
12)
Karácsony
II. napján (Szombaton):
fél 8 és fél 10 óra a szentmisék
időpontja (Pusztaberkiben fél 12) (- este nem
lesz szentmise!
December
31-én,
csütörtökön este 6 órakor Szilveszteri
Hálaadó
szentmise
Éjfélkor
rövid szentségimádás, az újév
kezdetén Isten áldását kérjük
családjainkra,
egyházközségünkre, és az egész
világra
Január
1. Péntek: Újév
napja, parancsolt ünnep, az újesztendőt Isten
nevében, szentmisével kezdjük, ne
súlyos bűnnel, mise mulasztással. Szentmisék:
fél 8 - fél 1(Pusztaberkiben fél
12)
Jan.
6-a, SZERDA: Vízkereszt PARANCSOLT ÜNNEPE.
Szentmisék reggel 7 és este 6
órakor. Szentmisék elején VÍZ
megáldás, szenteltvíz hintéssel
Elsőpéntekes
betegeket jan.8-án, pénteken
keressük föl.
Január
24-én kérem az ebben az évben
házasságra készülő fiatalok
jelentkezését megbeszélésre a
plébánián du. 3
órakor. (Ápr. 16-án, egész napos
szentségimádás, templomi esküvőt nem
vállalunk.)
Január
21-én, csütörtökön este FÉL 6-KOR a szentségimádást
és szentmisét az egyház
egységéért ajánljuk fel. Így
imádkozunk a Krisztushoz tartozók
egységéért.
KERESZTELTEK
HÁZASSÁGKÖTÉS
-
HALOTTAINK:
51./ Orem
Andrásné szül. Bakos Olga (1953)
52./ Fábián
József (1955)
53./ Pálinkás
István (1921)
1. péntek -
2. szombat
- Murányi István 10. évforduló,
felesége Komlós Ilona, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Fülöp Miklós 1. évforduló,
édesapja, édesanyja, apósa és
hozzátartozók
-
Hálából
3. vasárnap - Kakas József 2.
évforduló, testvére Kuris Jánosné,
Erzsébet és
hozzátartozók
-
Valant és Benyó család elhunyt tagjaiért
4. hétfő -
Morcz Csaba
5. kedd
-
6. szerda
-
7. csütörtök - Papi hivatásokért
8. péntek -
Kovácspál János, felesége Tomis
Erzsébet, vejük Bartók
László és elhunyt hozzátartozók
9. szombat
- Záhorszki János, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
-
Dombai Gábor 3. évforduló, szülei,
anyósa, apósa és elhunyt
hozzátartozók
10. vasárnap - Erdős János, felesége Kopisz
Mária, szüleik, fiuk és hozzátartozók
-
Varga Szilárd, felesége Erdős Margit, gyermekeik,
vejük Bakó László, élő és
elhunyt családtagok
-
Híves András, szülei, Kordics János,
felesége Pálinkás Anna és a család
halottai
11. hétfő -
16. szombat
- dr. Boda János, testvérei és elhunyt
hozzátartozók
-
Boda, Valkó, Beke család élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Mrekvicska János, szülei,
17. vasárnap - Szabó Károly, felesége
Híves Margit, Vitéz István, felesége
Csillag Mária és elhunyt hozzátartozók
-
Vincze János, felesége Fábián Mária,
szüleik és hozzátartozók
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége Konopás
Mária,
élő és elhunyt családtagok
18. hétfő -
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök -
22. péntek -
23. szombat
- Fábián Ignác, felesége Halaj Anna
és szüleik
24. vasárnap - Kristók, Kopcsák és
Konopás család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Molnár Lajos, felesége Kovács Borbála,
menyük Erzsébet, testvérei János,
József, szülők és nagyszülők
25. hétfő -
26. kedd
-
27. szerda
- Szabó János, szülei, testvére
és a Kaba család elhunyt
tagjaiért (Alapítványi)
28. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna,
szülei, anyósa, apósa, a család élő
és
elhunyt tagjaiért
29. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
30. szombat
- Dósa János, Dósa és Boda
család élő és elhunyt
hozzátartozókért
31- vasárnap -