A
hivatásszónak rangja van. A hivatásban ott van a
hívás, amely Istentől jön. A
hivatás azt jelenti, hogy kivételes személytől
kaptam meghívást, és ennek
különleges jelentősége van. Egy király
asztalához meghívottnak lenni nagy
megtiszteltetés. Ha pedig a meghívás a
királyok királyától és az
uralkodók
urától érkezik, az minden meghívást
fölülmúl. Ehhez persze a kinyilatkoztatás
hite kell. E nélkül is érvényes azonban, hogy
a hivatás szónak teológiai
atmoszférája van, és ezáltal vallási
töltete.
A
szentírási gyökereket elsősorban a páli
levelek jelzik. Az apostolnak ilyen
üzenete van: „Mindenki éljen úgy, ahogyan Isten
meghívta (1Kor 7,17).
Hivatásunk a közös reményre irányul (Ef
4,4). Az efezusi híveket arra kéri,
hogy a Lélek által megvilágosodva
értsék meg, milyen reményre hívta meg őket
Isten Jézus Krisztusban (Ef 1,18). Az
Ószövetségben főleg a prófétai
küldetés
az, amit a Biblia dramatizált formában úgy
fogalmaz, hogy Isten megszólítja az
embert. Nagyobb visszhangja van annak, hogy Isten néven
szólítja azt, akit erre
a küldetésre kiválaszt, sőt még nagyobb
nyomatékot kap a hívás, amikor a nevet
megkettőzve szerepel, mint „Sámuel, Sámuel”
esetében. A hívás és a
megszólítás
tehát lényegében ugyanazt jelenti és
mindkét esetben személy szólít meg
személyt. A hivatás tehát bibliai
értelemben azt jelenti, hogy Isten a
lelkiismeret hangján megérint valakit.
Isten
hívásának az Újszövetségben
Jézus Krisztus a közvetítője. S miközben ez a
hívás
mint belső megszólítás, személyes
jellegében különbözik, mondjuk a kanti
kategorikus etikai parancstól, egyben különbözik
a bibliai parancsoktól is. A
tízparancsolat vagy az Egyház öt parancsa jellemzően
az Ószövetség szemléletét
tükrözi. Az Újszövetség hangvétele
más. Jézus megszólítja és
meghívja azokat,
akik őt követni akarják. Nem véletlen, hogy azt
mondja az üdvössége ügyében
hozzáforduló fiatal embernek: „Tartsd meg a
parancsolatokat”. Ez még az
ószövetségi elvárást veszi tekintetbe.
Amikor aztán kiderül, hogy azokat
megtartotta, de többre vágyik, akkor hangzik el az
Újszövetségre jellemző
meghívás: „Jöjj, kövess engem”.
A
papi és szerzetesi hivatás ilyen belső
szólításon alapul. Jellemző, hogy olykor
ez a világi hivatást is fölülmúlja,
amikor mérnök vagy orvos kapja meg, és
vállalja a papi, szerzetesi életformát. De a
keresztény élethivatás is ehhez
tartozik. Mert a világi munkakört is föl lehet emelni,
és kell is, a hivatás
rangjára, amely az elhatározott Isten- és
emberszolgálatot jelenti egy adott
munkakörben.
Oly
korban élünk, amely motivációs
elgyengülésben szenved. Jelszava: a kényelem. Ha
pedig nem az, akkor a „hívás” helyébe a
„kihívás” kerül. Nemzetközi
konferenciákon kap hangsúlyt az „etikai minimum”.
Legalább az. Számosan
lehetnek olyanok is, akik a bibliai fiatalemberhez hasonlóan
érzik ugyan
magukban a hivatást és vele a magasabb
motivációt, de nem elég bátrak, hogy
kövessék. Aki a hívást már elfogadta,
annak is további feladata marad, hogy
hivatását Krisztusban életre váltsa,
akár egyházi pályán, akár a
világban.
Ezért írja Pál apostol az efezusi híveknek:
„Éljetek méltóan ahhoz a
hivatáshoz, amelyet kaptatok” (Ef 4,1).
(néhai
béel nyomán)
A
régi rómaiak április 25-én körmenetet
tartottak, kérve az
isteneket, hogy vetéseiket a ROZSDÁTÓL
MEGÓVJA.
Ezt a
körmenetet a keresztények is megtartották már
Nagy Konstantin
óta - elhagyva a pogány szokásokat.
Hazánkban is, már a középkorban volt
búzaszentelés.
Az ősi hagyományt követve sokfelé a mezőn, a
határban lobogókkal, imádkozva
énekelve könyörögtek, és
könyörögnek ma is a jó termésért.
Voltak,
akiknek földjét nem járták körül,
maréknyi zöld
búzát vittek, és áldatták meg, majd
hazavitték, kertjükbe kitették, kérve az
Isten áldását földjeikre, munkájukra.
Most szent Márk evangélista ünnepéhez
közeli vasárnapon mi is Isten áldását
kérjük. Látva a nagy árvizek, belvizek
rémítő képeit, még inkább kell -
nemcsak a víz ellen védekezni - de bűnbánattal,
bizalommal az Irgalmas Istenhez fordulni. Azért, hogy
munkánk gyümölcseként a
jó Isten adja meg nekünk a mindennapi kenyeret.
Bátorítást
adnak
nekünk az Úr Jézusnak az evangéliumban
leírt szavai, amikor
arra biztatta tanítványait, hogy „Ne nyugtalankodjanak.
Higgyenek Istenben és Őbenne is, higgyenek.” A mennyei
Atyáról beszélve pedig
többszörösen hangsúlyozta: Bízzunk benne,
mert ő gondját viseli gyermekeinek.
Eledelt ad az ég madarainak, öltözteti a mezők
virágait, hát hogyne gondoskodna
még sokkal inkább rólunk, gyermekeiről, akik
sokkal többet érünk, mint a
verebek, vagy a ma viruló, holnap elhervadó mezei
virág.
Miért
kell kérnünk
a jó Istentől? Hiszen
tudja ő, hogy mi mindenre van
szükségünk!
Hitünknek,
bizalmunknak a megnyilvánulása az imádság,
a kérő
imádság is.
Hiszen aki
megszólítja a jó Istent, az már
hitéről tesz
bizonyságot. Istent szólító szavunk jelzi a
jó Isten felé: Hiszünk benne. De
mást is jelez. Jelzi, hogy bízunk is benne, hiszünk
jóságában, abban, hogy
figyel ránk, törődik velünk, segít
bennünket.
Imádságunkkal
megvalljuk azt is, hogy az Úristent hatalmasnak tartjuk.
Hiszen legtöbbször végső
kétségbeesésében fordul hozzá sok
embertestvérünk.
„Hol már ember nem segíthet.” A jó Isten
elvárja tőlünk ezt a gyermeki
lelkületet.
Édesanyánk
is tudta, hogy mire van szükségünk, mégis
sokszor
megvárta, amíg kérjük az ennivalót.
Abból azt is megtudta, hogy most jól fog
esni, mert éhezünk.
A
jézusi tanítás
nyomán nemcsak a bencés szerzetesek jelmondata az, hogy
„Imádkozzál és
dolgozzál!”, hanem
minden keresztény lelkületű
emberé is.
Tudja,
hogy az Úristen csak a puszta vándorlás
idején röpítette
a fürjeket a zsidók tábora közelébe, de
senki ne várja, hogy megsütve röpüljön
a sült galamb a szájába. Munka nélkül…
Kell a mi közreműködésünk, de kell a jó
Isten áldása is ahhoz, hogy ne az éhezők
milliói közé tartozzunk.
Testvérek!
Sajnos gyakran megfeledkezünk arról, hogy minden
falat kenyér, minden jóízű falat nemcsak
kezünk munkájának eredményeként
kerül
asztalunkra.
Például ha jó a
termés, olyan büszkén tudja mondani sok ember:
meg is dolgoztunk érte. Meg
lett a munkánk eredménye.
De ha nem
jó, akkor
rögtön tudjuk mondani: Most nem adott a jó Isten,
vagy csak ennyit adott.
Ne csak
akkor okoljuk az Istent, amikor hiányérzetünk van,
akkor is legyünk hálásak – tudva, hogy neki
köszönhetjük! – amikor
bővelkedhetünk.
Ezzel a
tudattal, Istenbe vetett bizalommal, és a magunk
munkájával könyörögjünk ma
azért, hogy a bőségben el ne bizakodjunk, a
nélkülözésben soha kétségbe ne
essünk, hanem imádkozva és dolgozva bízzunk a
gondviselő Isten szeretetében.
Az
Emberé a munka, Istené az áldás!
Kérjük mindannyian az
áldást megkezdett munkánkra.
(András
atya)
„Szeressétek
egymást, amint én szerettelek Titeket” - mondja
Jézus tanítványainak, és mondja
nekünk késői utódainak. Szeretni, ahogy az Isten
szeret minket olyan feladat, amit
Isten ruházott az emberekre. Az ember értékes
és szent. A mellettem élő testvér
nem „hódoltsági terület”. Nem birtokolhatom őt. Nem
tiporhatom el. Meg sem
alázhatom, és nem rövidíthetem meg
életszükségletében. Mindez ugyanis
testvér
elleni bűn. Nem elegendő az, hogy nem teszek rosszat neki. Isten arra
kér, hogy
szeressem a testvért. Ez azt jelenti, hogy odamegyek
hozzá, és nem várok arra,
hogy ő közeledjen. A szeretet mindig tevékeny és
kreatív. Ezen bevezető után, a
gyónásra készületünk során,
öt témakörben gondoljuk át
életünket.
Az
élet növekedésének helye, a család.
Elfogadom és szeretem szüleimet? Tisztelem őket?
Gondoskodom-e róluk? Mennyi időt szánok a
családtagjaimmal történő
beszélgetésre? Felszínesség vagy az
egymásra történő odafigyelés jellemzi-e
azokat? Nehéz helyzetben segítem-e
családtagjaimat? Észreveszem-e kimondatlan
igényeiket? Tiszteletben tartom-e érzéseiket?
Magatartásom, szavaim pozitív és
elfogadó légkört teremtenek családomban?
Konstruktív akarok lenni, vagy inkább
el nem érhető vagyok, netán agresszív vagy
ellenséges? A házastársak közötti
összhang, a szeretet, a párbeszéd, az
együttműködés a legnagyobb tanítás a
gyermekek számára, amit csak adni lehet. Hogyan
élem meg házasságomat? Hogyan
nevelem gyermekeimet? Szeretem, meghallgatom, vezetem, javítom,
a hitre nevelem
őket? Vagy kizárólag fizikai és anyagi
életükkel foglalkozom, menekülve
felelősségem elől? Megadom nekik azt a tiszteletet, amit
elvárok tőlük?
Tisztelem-e felnőtt gyermekeim önálló
akaratát? Netán saját elgondolásaim
érvényesítésével,
hangulatkeltéssel, féltékenykedéssel
megnyomorítom családi
életüket?
A
szexualitás: Út a közösség felé –
Az
önátadás útja.
A szexualitás
személyiségünk nélkülözhetetlen
része, kapcsolataink alapvető eleme. Isten
akarata és elgondolása szerinti, és az
Egyház hűséggel őrzi és hirdeti Isten
tervét. Törekedtem-e megismerni és befogadni ezt a
tervet? Igyekeztem-e
eszerint élni? A pornográfia, a prostitúció
áruvá, közönségessé
alakítják a
személyt és az intimitást: Hogyan viselkedem ezen
a téren? A házasságon kívüli
szexuális együttlét megrontja Istennek az emberről
és a szexualitásról
elgondolt tervét. Van-e házasságon
kívüli kapcsolatom? Hogyan élem meg a
jegyesi kapcsolatot vagy az „együtt járást” e
tekintetben? Hűséges vagyok?
Hogyan élem meg érzelmi életemet?
Házasoknak: Használok-e
fogamzásgátló
eszközöket?
Anyagi
javak: Az ember szolgálatára.
Az Úr mondja: Ne lopj! Kisajátítom más
javát? Csaltam-e,
Tisztességes vagyok? Betartom a polgári
törvényeket? Munkaadóként igazságos
vagyok az alkalmazottak kifizetésében? Milyen a
magatartásom alkalmazottaimmal
szemben? Alkalmazottként munkámat nyűgként
élem-e meg, vagy hivatásszerűen
űzöm? Beérem-e azzal, amim van, vagy föláldozom
időmet, egész életemet a
keresetért? Irigy vagyok? Szerencsejátékot
űzök, hazardírozom? Mennyit költök?
A gazdag fölöslege enyhít a szegény
nyomorán. Mutogatni a gazdagságot,
tékozolni a pénzt fölösleges dolgokra,
megengedni magunknak bármiféle luxust
nem evangéliumi magatartás. Hogyan viselkedem ezen a
téren? Megtudom-e osztani
javaimat azzal, akinek szüksége van rá? Tettem-e
kárt más javaiban és/vagy a
köztulajdonban?
Az
élet: Jó, szent, Istenre bízott.
Vigyáztam életemre és testi
egészségemre? Vigyáztam
felebarátom testi épségére,
életére? Hogyan viselkedem vezetés közben? Ha
foglalkozásom révén mások élete
rám van bízva, felelősen viselkedem-e?
Fogyasztottam drogot, mértéktelenül alkoholt?
Kívántam-e bárkinek a halálát? A
keresztény ember szereti mindenki életét és
visszautasítja a halál kultúráját;
abortusz, eutanázia, halálbüntetés,
háború. Ismerem Egyházunk ezzel kapcsolatos
tanítását? Terjesztettem azzal ellenkező
nézeteket? Az abortusz bűn egy
védtelen és ártatlan személy élete
ellen. Részt vettem abortusz
végrehajtásában, tanácsoltam vagy biztattam
bárkit is erre? Miért?
Közösségben
élni.
A keresztény ember a világosság fia: hazudtam-e,
állítottam-e valótlanságot,
elferdítettem-e az igazságot érdekeim
végett? A
gyűlölet, a harag ellenkeznek a szeretettel. Meg tudok
bocsátani, vagy legalább
törekszem rá? Táplálok magamban
bosszúvágyat bárkivel kapcsolatban? A nyelv a
kardnál is élesebb. Hogyan beszélek
felebarátomról? Agresszív voltam-e
beszédben, cselekedetben, magatartásban? Durva vagyok-e a
beszédben? Mennyire
fontos nekem a karrierem? Hogyan gyakorlok tekintélyt a
rám bízott személyeken?
Azt akarom, hogy mindig nekem legyen igazam? Képes vagyok-e
meghallgatni azt,
aki mellettem van? Tudom értékelni azokat az embereket,
akik velem élnek és
dolgoznak? Voltam-e gőgös?
Jézus
feltámadt a halálból, s ez már
érvényesül a megkeresztelt ember
életében, igaz
még nem egészen. A hiányt éppen az mutatja,
hogy még rászorulunk a földi
dolgokra. Sőt egyesek kifejezetten ebbe az irányba mennek el.
Kiiktatják
életükből a szellemi dolgokat, s annál nagyobb
anyagdarabokat birtokolnak,
legyen az luxusautó, villa, hajó vagy miegymás. Ők
az embereket is csak
fogyasztóknak nézik.
Több-kevesebb
anyagi értékre mindenki rászorul, szellemi dolgok
vonalán a versenyre, az
összehasonlításra, és amire
rászorulunk, az jár. Amire viszont nem szorulunk
rá, az ajándék vagy luxus. Minél
inkább krisztusi életet él valaki, annál
kevesebb dologra szorul rá. Hiszen Isten sem szorul rá
senkire és semmire.
Nincs benne hiány, mert teljes.
Rászorultságunk
részben bűnös, részben bűntelen. Ha valaki tudatosan
mindig azt táplálja
magában, hogy neki minden jár, ami az eszébe jut,
ez bűnös dolog. S ha nem
bírja megszerezni, panaszkodik. De ha valaki odáig
eljutott, hogy fáj neki a
bűnös kötődés, az jó úton jár.
Benne a Szentlélek már kezdi lebontani a földi
értékek hálóját. Rászorul, de
már csak a gyónásra.
Így
lesz a kényszerből önkéntesség, és a
félelemből szeretet.
(Sánta
János, Magyar Kurír)
Fejet hajtunk, hogy
vállalták az új
életet, amikor gyermeket hordoztak szívük alatt,
vállalták azok nevelgetését
örömmel, áldozattal, sok-sok bánattal is.
Azt
olvastam, hogy a legszebben az ÉDESANYÁKRÓL
megboldogult Mindszenty József bíboros
úr írt, az Édesanya c. könyvében.
Ebből
néhány sort olvassunk:
„Az
édesanyákról már sokan írtak.
Különb tollak, mint az enyém. De talán
néhány gondolat, amit leírni érdemes volt
és megszívlelni jó lesz, akad ebben a
könyvben.
Csodálom az
édesanyai lelket:
csodálni, szeretni a szívem tanított meg
rá. Csodálom a gyenge nemnek hatalmas
erejét az édesanyai erényekben, amelyeket ott
látok ragyogni a történelem lapjain,
és amelyek éppúgy alakították
és alakítják a történelmet, mint a
nagy férfiak.
Elmondom őszintén:
mint lelkipásztor
működési teremen gyakran együtt haladok az
édesanyával. Tartozom egy
vallomással is.
Elmondhatom én is a
költővel, Tárkányi
Bélával:„Ha futva áttekintek éltemen,
Miként az Isten egy hív angyalát, sorsom
felett őrködve szüntelen. Anyámat látom, a
legjobb anyát. Egy sejtemény kel
ekkor szívemben, S lelkemben egy hiteszme villan át: Hogy
jó anyámban tán őrszellemem
Van itt a földi harcokon velem.ˮ
Én is éreztem
az édesanyai szeretet
melegét. Nekem is adott az Isten jó
édesanyát, aki – apámmal együtt –
nehéz
munkával gondoskodott rólam, nevelt
imádságos lélekkel, imádkozott értem
és
könnyezet sokat.
Az otthonon belül
és kívül tanultam
meg, hogy szent az anya homlokredője, mert a szeretet
mélyítette ki. És mert
nem tudom, hogy „Megadhatom-e én még egykoron Mindazt,
amivel Néked tartozom.ˮ
(Korda Pál: Viszontlátás)
Azért ezzel a
pár gondolattal akarom
leróni a hála csekélyke adóját az
iránt, akiről én is elmondhatom Szent
Ágostonnal: „Amivé lettem, anyám
érdemeinek, imáinak köszönhetem.”
Az anya sokat gondol a
jövőre, emberi
eshetőségeire. Ezért imára kulcsolja gyermeke kis
kacsóit: imádkozni tanítja
türelemmel, szeretettel. Mily kedves fáradság ez, s
mily örömet érezhet, amikor
az ártatlan ajkakról hallja égbe szállni.
„Istenem áldd meg jó anyámat, apámat.”
És nagy lészen az ő jutalma, mert megértette a
Mester szavát: „Engedjétek
hozzám jönni a kisdedeket.” – Ő nemcsak engedte, nemcsak
vissza nem tartotta, de
vezette…
Báró
Eötvös azt mondja: „Kereshetjük
az Isten eszünkkel, de megtalálni csak
szívünkkel lehet.” A nők, az anyák a
szívük
után indulnak, meg is találják az Istent.
Ne csodáljuk
hát, ha az édesanya oly
hamar imára kulcsolja a kis kezeket, mert ha valaki, akkor ő
bizonyára átérti
Arany János szavainak igazságát, hogy
gyermekének drága kincs a hit, amely
majdan küzdeni, remélni megtanít.
Dúsgazdag
anyák adhatnak fiaiknak mesés
örökséget, de ennél értékesebbet
nem. Ha szegény anya ennél többet nem adhat,
drága kincset hagyott fiára: és ez a gyermek, ha
előbb nem, a sírhalmon könnyes
szemekkel rebegi el: „Köszönöm neked
édesanyám, hogy erre megtanítottál.”
Bougaud mondta: „Boldog a
gyermek, ki
így egyszerre születik a földi és mennyei
élet számára, s ki mikor az életre
ébred, anyja szeméből olvashatja a hitet, a
tisztaságot, a becsületet és
erényt.” (Mindszenty: Az édesanya c.
könyvéből)
Áldjuk Istent, ha
ilyen hitre, szép életre
nevelő édesanyát adott. Köszönjük meg, ne
későn sirassuk, hogy „Most látom milyen
óriás ő.”
Kérjük az
Élet és Jövő Urát, hogy
lányok, fiatalasszonyok gyermekeiket erre a
kétféle életre, földire és
örök
életre szüljék és neveljék.
A Bíboros úr,
aki nagyon szerette
édesanyját, még az Amerikai Követségen
találkozhatott vele néhány alkalommal,
de amikor 1959 februárjában édesanyja meghalt,
legnagyobb szívfájdalma volt,
hogy temetésére, sőt később még a
sírjához sem mehetett el (Ez volt az a
bizonyos Kádári időszak vallásszabadsága…)
(András
atyától)
Komplex
világban élünk, ahol minden oly gyorsan
változik, és sokat változunk mi is,
emberek. Ám a fejlődés életünk nem minden
területén állt elő. Rengeteg időt
szánunk az ész pallérozására, az
élet erkölcsi oldalát pedig gyermeki szinten
felejtjük, vezette be a három este
elmélkedését
egyházközségünk
lelkigyakorlatán dr. Mátrai Benedek atya.
Nekünk,
hívő embereknek nem lehet elég csak az ész
pallérozása, az erkölcsi fejlődéssel
is követni kell, hogy ne csússzon ki lábunk
alól a talaj, további csökkenést
hozva magával a sorainkban. Nem siránkozni kell a
kialakult helyzeten, mert a
siránkozás nem hoz változást. Nekünk
ebben a környezetben kovászként kell Isten
követőknek maradnunk, nem helyettesítve Őt a földi
javak csillogó-villogó
bálványaival, akik nekünk is pompás,
ám nem maradandó hajlékot emelnek a fejünk
fölé. Mi tudjuk, hogy maradandó hajlékot csak
az Isten ad számunkra, ha nem
engedjük sorainkba férkőzni a
közömbösséget, a bűnbánattalan
szívet. A bűnét
megbánni nem tudó szív kiszorítja Istent az
ember életéből. Hiába lesz a
rengeteg anyagi dolog, nem fog igazi boldogságot adni, mert az
igazi boldogság
forrása az Isten, nem kapott ott szerepet. Láthatjuk a
jólétinek nevezett
nyugati világ, ahol már a templomokat is eladják,
mivel hátat fordítva
Istennek, már nincs szükségük rá. Az
eredmény is jól látható. Némi anyagi
előny, rengeteg depressziós ember, aki nem igazán boldog.
Ne kövessük ebben
őket. Vegyük észre, hogy a boldogság forrása
azonos az élet forrásával, ami nem
más, mint az Isten.
Isten
tehát a lét forrása, erőnk oka és
záloga. Az Istenbe vetett hitnek is látható
következményei vannak életünkben. Aki hisz
Benne, az nem parancsból, hanem
szeretetből teljesíti a törvényeket. Szeretetből,
hogy emberibbé váljék a világ
s benne az életünk. Jól észlelhető ez, ha a
csend hangján vizsgálódunk sorsunk
alakulásán. Ekkor vehető igazán észre Ő, s
ha észrevettük, hagyjuk, hogy
alakítson bennünket.
Aki
hisz Istenben, az isteni igazságszolgáltatásban,
annak életfelfogása is nagyban
különbözik az Isten nem ismerőétől. Aki hisz, az
tudja, honnan jön és hová
tart, míg a hitetlen csak úgy van. A keresztény
ember minden élethelyzetben
kitart Isten mellett, aki az élet és az igazság.
Feltevődik
a kérdés, hogy milyen következményei vannak
az Istenhitnek az emberi életben.
Erre nagyszerűen megadja a választ a Szentírás, ha
átelmélkedjük annak nyolc
boldogság verseit. Rájövünk ezen sorok
által arra, hogy gyakorlati
életünkben mily sokszor nem is ott
keressük igazi boldogságunkat, ahol az valóban
megtalálható. Fedezzük fel e
sorokban is Isten szeretetét, és legyen válaszunk
rá a viszontszeretet. S ha
ezt így sikerül megvalósítanunk,
elmondható, hogy a megtérés útjára
léptünk,
ami mindig önvizsgálattal is jár. Az
önvizsgálat gyümölcse pedig a korrigált
élet, ahol szakítva a bűnnel Istenhez fordulunk.
Belátva azt, hogy a rossz
forrása maga az önzés, és elismerve azt a
tényt, hogy nem magunknak
teremtettünk, hanem mások önfeláldozó
szolgálatára. Ekkor már oda tudom adni
magam a másiknak, hogy időajándékozó
szolgálatom által kiteljesedjék.
A
hibáink belátásában
segítségünkre van a bűnbánati időszak is
(nagyböjt,
advent). Különös hangsúlyt kap ekkor lelkünk
„karbantartása” is, ami felszínre
hozza azokat a dolgokat, amelyek legjobban eltávolítottak
Istentől. A „lelki
szervizt” (gyónást) követően pedig legyünk
résen, eszünk maradjon mindig a
helyén, s minden helyzetben lássuk meg Isten
jóságát. Vele és benne élve, az
áldozatokkal is tarkított úton is, biztos, hogy
eljutunk a vele való
találkozáshoz.
(Érsekvadkert,2015.03.21.
emjé)
Nagyon
sok rejtett szent él köztünk: férfiak, nők,
családanyák és családapák, betegek,
papok, akik mindennap átültetik Jézus
szeretetét, és reményt adnak nekünk.
Nem
elég kijelenteni, hogy hiszünk: az a valódi
keresztény, aki megvalósítja a
gyakorlatban Isten szavát. Ne legyünk homokra
építő látszat keresztények, netán
kisminkelt keresztények, mert mihelyt jön egy kis eső,
lemossa rólunk a
sminket. Nem elég egy mélyen katolikus családhoz
vagy egy társulathoz tartozni.
Nem elég jótevőnek lenni, ha közben nem
követjük Isten akaratát. Sok látszat
keresztény összeomlik az első
kísértésnél, mert nincs mögötte
tartalom, mert
homokra épített. Ezzel szemben sok szent van Isten
népében, akiket ugyan nem
avattak szentté, de szent életűek: sok férfi
és nő, aki gyakorlatban
megvalósítják Jézus szeretetét.
Sziklára építettek, aki maga Krisztus.
Gondoljunk
a kicsinyekre; a betegekre, akik felajánlják
szenvedéseiket az Egyházért,
másokért. Gondoljunk a sok magányos idős emberre,
akik imádkoznak. Gondoljunk a
sok édesanyára, édesapára, akik
küszködve tartják el családjukat, nevelik a
gyermekeiket a napi munka és gondok közepette, de mindig
remélve Jézusban. Nem
páváskodnak, hanem megteszik a tőlük telhetőt. Ők a
mindennapok szentjei,
jelenti ki a szentatya.
Gondoljunk
most arra a sok papra is, akik nem látványosan, de nagy
szeretettel végzik
munkájukat a plébániákon. Hittant oktatnak
a gyermekeknek, gondozzák az
időseket és betegeket, felkészítik a
jegyespárokat. És mindennap ugyanazt
teszik. Nem unják meg, mert ők is sziklára,
Jézusra építettek. Ez adja az
Egyház szentségét, ez adja meg a jövőbe
vetett reményt, zárta gondolatsorát
Ferenc pápa.
Pál
így beszélt: „Athéni
férfiak! Látom, hogy minden szempontból nagyon
vallásosak vagytok. Amint
megtekintettem szentélyeiteket, olyan oltárra akadtam,
amelyen ez a fölirat
állott: Az ismeretlen Istennek. Nos hát én ezt
hirdetem nektek, akit ti
ismeretlenül is tiszteltek.” Ezzel a tömérdek
bálvány, azaz a kultúra
káprázatát
az apostol félretolta.
A
gazdaságkori ember is
tudhatna az ős-kinyilatkozással eleinket útra
bocsátó Ismeretlen Istenről, csak
éppen nem akar számolni vele. Fél átugrani
istentelensége miatt lelkiismeret furdalása
gátját, mert bizony a föld alásüllyedne
szégyenében, amiért imádja a
szórakoztatóipar által az ő
hülyítésére kitalált Semmit, a
Szétszórót.
Itt
van a választóvonal, az
ismeretlen, de mégis valóságos Isten, az Egyetlen
Valóság, és vele szemben a
szellemi tartalom és erő nélküli, ámde
tárgyi mivoltukban csillogó
bálványszobrok meg okostelefonok között. Vagy
Hozzá igyekszünk, vagy itt
ragadunk a Semmiben.
Szent
Pál ezután bámulatos
tömörséggel jellemzi az Atyát. „A
világot és minden benne lévő dolgot teremtő
Isten nem lakik kézzel épített templomokban,
hiszen Ő a mennynek és földnek
Ura. Semmiben sem szorul az emberi kéz
szolgálatára, hiszen Ő ad mindenkinek
életet, leheletet, mindent”.
Most
közeledünk a beszéd szívéhez:
„S mindezt azért, hogy keressék Istent, hátha
rátalálnak, míg utána
tapogatóznak, hiszen nincs messze egyikünktől sem.” A
bűnbeesés után bizony
elhomályosodott a szívünk. Elvesztettük
természetes otthonunkat, az Édent, mert
föltaláltuk a hazugságot. Már ott, a
Paradicsomkertben hazudtunk a
levélruhánkkal a bokorba bújással, a
felelősség egymásra tologatásával. A
hazugság ugyanis a Semmi körébe rántja az
embert, mivel ő a „hazugság atyja.”
Isten
a valóság, ezért nincs
messze egyikünktől sem. Páltól sem volt
távol, amikor még Saulként, gyűlölettől
eltelve üldözte Istent és az ő híveit. A
damaszkuszi úton tőle kapta a vakság
áldott kegyelmét, hogy ne lássa többé
a mulandót, ami nincs. Tanuljon meg a
szívével látni.
Ezt
magyarázza az apostol a
bálványimádó athéni és mai
barbiknak: „Benne élünk, mozgunk és vagyunk, amint
ezt már egyik-másik költőnk is megmondta: Az ő fiai
vagyunk.”A mondat első
részének magva Jézus
búcsúbeszédéből való, ami Jn14, 20
vesében így olvasható:
„Azon a napon megtudjátok, hogy én Atyámban
vagyok, ti pedig énbennem és én
tibennetek. Benne!” Föl tudjuk ezt fogni? Sőt! Benne fogunk lakni
az Atyában,
mert ő maga a menny! Az üdvben, az Atyában nem egyszerűen
öregotthoni
vendégszobát kaphatunk, hanem örömöt,
boldogságot. Emberi szóval leírhatatlan
nászt. Jézus a főpapi imájában már
nyíltan kimondja: „Amint te, Atyám, bennem
vagy és én tebenned, úgy legyenek ők is egyek
mibennünk.”
Pál
apostol tudóskodó
hivatkozás nélkül avatja be hallgatóit az
emberlét alaptitkába. Ha „benne
élünk, mozgunk és vagyunk, továbbá ha
Isten fiai vagyunk, nem szabad azt
gondolnunk, hogy az istenség emberi művészettel és
tervek szerint formált
aranyhoz, ezüsthöz vagy kőhöz hasonló”. A
tudás nem anyagi, műszaki vagy
értelmi, hanem lelki. Akkor eleven, ha továbbadjuk az
isteni meghívást. Isten
eddig is szemet hunyt a tudatlanság ideje fölött, most
azonban tudomására hozza
az embereknek, hogy mindenhol, mindenkinek meg kell térnie.
Minden perccel
közelebb a végelszámolás. Ez nem
fenyegetés, hanem igazságszolgáltatás. Igen
finoman beszél erről Szent Pál: „Kiszemelt ugyanis egy
napot, amelyen igazságos
ítéletet ül majd a világ felett egy arra
rendelt férfi által. Erről mindenkinek
bizonyítékot nyújtott azzal, hogy
föltámasztotta őt halottaiból”.
Azon
a napon föltámadunk mi
is. És célba érünk a tetteink által
kijelölt úton az Örök Bíró
elé.
(KÉ,
Czakó G)
Március
31-én tartotta soron következő ülését az
Önkormányzat képviselő testülete. Az
ülésen elfogadásra került az
Önkormányzat 2014-2020 évekre szóló
Gazdasági és
Fejlesztési Terve, amely az ipari park
kialakításával munkahelyek
teremtését,
utak, járdák felújítását,
új óvodát és számos, a
települést élhetőbbé tevő
fejlesztést egyaránt tartalmazza. Részletesen
tájékozódhatnak erről a tisztelt
olvasók az ülésen készült és a
könyvtárban is megtalálható jegyzőkönyv
elolvasásával.
Rendelet
készült a Műfüves pálya
használatáról is. Tanítási napokon
8:00-17:00 között az
iskolánk rendelkezik a pálya
időbeosztásával. Iskolai lefoglalt időt követően,
valamint hétvégéken 22:00-ig a sportolni
vágyó lakosság rendelkezésére
áll a
pálya, térítési díj
ellenében. A térítési díj eseti
használatkor 4500Ft/óra,
míg a rendszeres használók esetében ez az
összeg 3500 Ft/óra. A használatot
mindenkinek előre egyeztetni kell a pálya gondnokával,
Molnár Jánossal.
Elfogadtuk
a 2015. évi közbeszerzési tervünket is, amely
tartalmazza az új óvoda
pályáztatását is. Döntöttünk
a Káposztások területén lévő
jelzálog törléséről.
Határozat született a vízi közmű vagyon
ügyében, annak üzemeltetésének
tárgyában is.
Egyebek
közt szó volt a Műfüves pálya
húsvét utáni
karbantartásáról, a kisbusz bérlési
feltételeiről, a sportegyesület megyei jó
szerepléséről, a csapatok
utaztatásáról, a tó körüli
út sártalanításáról és
a Start munkaprogram keretén
beindult és 15 főt foglalkoztató, viacolort
gyártó betonüzemről is.
Április
11-én, szombaton 8:00-14:00 között Pádár
Zoltán szervezésében 7 csapat
részvételével került megrendezésre az
Első Reus Kupa. A színvonalas mérkőzések
győztese a Jöttünk, láttunk fantázia
névre hallgató szlovák-magyar vegyes
csapat lett, megelőzve a focibajnokságunkról is ismert
Jamaicát. A bronz
meccsen a Knaus (Nagyoroszi) diadalmaskodott az eddigi
szereplése során legjobb
eredményét elérő, a fotón is
látható Elit Alakulat felett. A tornát
szereplésükkel színesítette még
Bánk, a Pádi és a Szeszpártiak csapata.
Köszönet minden szereplőnek az emlékezetes és
hagyományteremtő tornáért.
Köszönet a körültekintő és gazdaként
dolgozó szervezőknek. Köszönet a nézőknek.
Köszönet a helyt adó Petőfi Sándor
Általános Iskolának és
Önkormányzatnak, hogy
közösen dolgoztak egy hírnevet hozó
sportrendezvény sorozat
megszületésénél.
(emjé,
fotó: Vitéz A.)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2015. május 18.
hétfő
Közreműködésünkkel
április 18-án, lapzártánk idején,
immár harmadik alkalommal megkezdődött a Foci
bajnokság. Öt csapat nevezett, név szerint a Focit,
Elit alakulat, Jamaica,
Kolping és a Rajkert. A műfüves pályán
szombat esténkét 18:00-tól tekinthetők
meg a mérkőzések.
Május
16-án a Tizenhárom almafa alapítvány
családi napot szervez a benti Kolping ház
udvarán. Részletes program plakátokon jelenik meg.
Minden érdeklődőt
szeretettel várnak a rendezők, hisz közösségben
lenni jó.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Falubajnokság / Műfüves
pálya bérlése
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Május
1-én este 7-kor szentmise
és utána az első májusi ájtatosság.
Májusban a
szerda kivételével mindennap este 7 – kor lesz a
szentmise, utána Májusi
ájtatosság A BARLANGNÁL. – Szerdán a
szentmise reggel, a májusi ájtatosság este
7-kor a Kálváriánál.
2./
Május 17-én lesz a fél 10-es szentmisén az
elsőáldozás. Előtte szombaton
du. 5 órától lesz gyóntatás nekik,
szüleiknek, hozzátartozóknak.
Az 1%-os befizetett
személyi adóról ne
feledkezzenek el rendelkezni!
A
Katolikus egyház technikai száma (0011)
megjelölésével.
Akinek
munkáltatója számolja el adóját, az
zárt borítékban, a borítékra
írt Név,
Lakcím,
adóazonosító felirattal, rendelkezhet az
Egyház javára 1%-ról, és valamely
Alapítvány javára a másik 1%-ról.
(Pl. Érsekvadkerten: Szent Kamill – az
érsekvadkerti beteg gyermekekért közhasznú
alapítvány javára (A kedvezményezett
adószáma: 18641107-1-12)
KERESZTELTEK
5./ Molnár Bence (Molnár
László- Vozik
Katalin)
6./
Bertus Maja Mária (Bertus
Róbert – Csejk
Kitti)
7./
Bozsonyik Zsófia, Hanna (Bozsonyik Tamás – Kristók
Krisztina Katalin)
HALOTTAINK:
21./
Híves András (1933)
22./
Halaj Gyula (1941)
23./
Krizsán János (1922)
24./
Urbán József (1939)
1. péntek - Szűzanya
tiszteletére
-
Szent József tiszteletére
2. szombat
- Rózsafűzér társulat élő és
elhunyt tagjaiért
-
szi József 5. évforduló, felesége
Molnár Mária, szüleik, testvéreik és
hozzátartozók
-
Erdős János, felesége Halaj Mária, élő
és elhunyt hozzátartozók
3. vasárnap - Molnár Ignác 30.
évforduló, felesége, fia, Kaba és
Kristók
család élő és elhunyt tagjai
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik, élő és elhunyt családtagok
4. hétfő -
Fábián Jánosné Dósa Erzsébet,
szülei és elhunyt
hozzátartozók
5. kedd
-
6. szerda
- Urbán Ignác, Urbán és Kaba
család elhunyt tagjaiért
(Alapítványi)
7. csütörtök - Kristály
Mihályné Gyurkovics Rozália 1.
évforduló és elhunyt
hozzátartozók
8. péntek -
Vitéz István 1. évforduló, felesége
Csillag Mária és a
család halottaiért
9. szombat
- Kristóf ferenc, felesége Pálinkás
Julianna, élő és elhunyt
családtagok
-
Kukkel József, felesége Kristók Erzsébet
és elhunyt családtagok
-
Halaj Sándor, Boda, Valkó és Bajnok család
élő és elhunyt tagjaiért
10. vasárnap - Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska
Mária, gyermekei, Németh és
Varga család élő és elhunyt tagjaiért
-
Szabó, Czinege és Paulicsek család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Sztrecskó, Pintér és Breuer
családokért
11. hétfő -
12. kedd
-
13. szerda
-
14. csütörtök -
15. péntek -
16. szombat
- Viczián József, szülei és
apósa
-
Koza család és Czinege András
-
Híves József, felesége Erdős Margit 1.
évforduló, fiuk, vejük, unokájuk, élő
és
elhunyt családtagok
17. vasárnap - Szabó Ignác, felesége
Vitéz Mária 14. évforduló, fiuk
Ignác,
nászuk Vitéz Sándor
-
Babik Mihály, felesége Mikó Margit 15.
évforduló, fiuk, menyük, a család élő
és
elhunyt tagjaiért
18. hétfő -
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök -
22. péntek - Jakubecz, Kalmár
és Zöllei család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Konopás András, felesége Kovácspál
Ilona, nászuk, nászasszonyuk, szülők és
hozzátartozók, valamint Konopás Károly,
felesége Záhorszki Anna, szülők és
hozzátartozók
23. szombat
-
-
Fábián Ignác, felesége Halaj Anna és
szüleik
-
Szabóné Erdős Ilona, szülei és nagyszülei
24. vasárnap - Holman Sándor 1. évforduló,
apósa, anyósa, élő és elhunyt
hozzátartozók
25. hétfő -
Kristók, Pinke és Urbán család élő
és elhunyt tagjaiért
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök -
39. péntek -
30. szombat
- Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
gyermekei, szüleik, unokavejük
János, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Deszpót Mihály, szülei, apósa, a Jakubecz
és Raduly család élő és elhunyt
tagjai
31- vasárnap - Vitéz Ferenc, felesége Nagy
Erzsébet