Ha
szeretünk valakit, akkor igyekszünk átérezni
mindazt, amit ő átélt. Vele
örülni, vele küszködni. Ha szeretjük Istent
teljes szívünkből, teljes elménkből
és minden erőnkből igyekszünk átélni mindazt,
amit Ő. Karácsony közeledtével
mindig elcsodálkozom, miért is örülnek az
angyalok, miért is van boldogság a
Mennyben. Ha nekünk, földi szülőknek gyermeke
hosszú útra és távoli országba
indulna, mondjuk az afrikai Ruandába vagy a Harmadik
világ szegényei közé, hát
bizony nem biztos, hogy repkednénk az örömtől. Mikor
győzedelmesen visszajön az
igen, az ünnep. De mikor elmegy? Pedig Jézus nem egyszerűen
a békés családi
otthont hagyta el értünk, hanem magát a Mennyet, a
minden értelmet meghaladó
boldogságot.
Miért
van mégis öröm karácsonykor a Mennyben? Eszembe
jut kisfiam, aki óvodás korában
meglepetésül hímes tojást
készített nekem húsvétra. Mentem
érte az óvodába, és
ő kezében dédelgetve, örömteli,
szégyenlős mosollyal, végtelen
gyengédséggel
hozta felém ügyetlen kis keze szeretetből fakadó
alkotását. Már attól is boldog
voltam, ahogy így közeledett felém. Ám
mielőtt átadhatta volna, útjába lépett
egy harcias fiúcska, aki öklével teljes erőből
rácsapott a kisfiam keze
bölcsőjében ringó hímes tojásra.
Láttam kis arcát: az öröm tehetetlen
elkeseredéssé vált rajta. Vége.
Helyrehozhatatlan.
Ez
a
teremtett világ története. Isten végtelen
szeretetből teremtette tökéletesnek.
És mi elrontottuk. Az életből halál lett, a
boldogságból szenvedés. Isten
mindenhatóságát akkor értettem meg, amikor
felfogtam, hogy Ő a helyrehozhatatlant
is meg tudja javítani, a halált is kezdetté,
életté tudja tenni. Ezért küldte
el az Atya egyszülött Fiát, hogy magára
vállalja a hímes tojás sorsot, és
éppé
tegye, ami összetört, magához szelídítse
a bűnöst, megvigasztalja a szenvedőt
azért, hogy örömünk teljes legyen. És
Isten, aki oly végtelenül szeret, már
előre átéli majdani örömünket, és
örömmel küldi el a Fiát hozzánk,
értünk.
Mintha anya lenne, úgy szólal meg: „a fiam vagy, ma
szültelek”! (Zsolt 2,7)
Csodálatos,
semmihez nem fogható győzelmes öröm, amikor
gyermekünk születik. A küzdelmes
szenvedés egy csapásra véget ér, és
helyébe az új élet dicsősége,
glóriája
ragyog be minket. Szeretnénk, ha ez a pillanat örök
lenne. Milyen dicsőségesen
érkezünk meg (bár tolókocsin) a
kórterembe, tudván, hogy miénk a legfiatalabb
csecsemő. Aztán, amikor pár óra, vagy pár
nap múlva új anyatárs érkezik a
szobába, kicsit összeszorul a szívünk. De
jó neki, hogy ő még csak most szült.
És de kár, hogy távolodunk az eget a földdel
összekötő szent pillanattól.
Isten
örök. Számára Fiú születése
pillanata is örök. Örökké „ma” van.
Karácsonykor
Isten részelt minket örök örömében,
hogy ma Fia született. Krisztusért az Atya
ránk is úgy néz, mint ma született
gyönyörűségére. Higgyük el, hogy szeme
fénye
vagyunk, boldog, ha ránk néz. Tanuljunk ezzel a
büszke atyai tekintettel nézni
egymásra, mindennap újraéledő bizalommal,
elfelejtve minden rosszat, amit
egymástól kaptunk.
Ha
szeretjük az Istent teljes szívünkből,
éljük át az Ő karácsonyi
örömét. Legyünk
boldog gyermekei. Hisz Krisztusért mindnyájunknak ezt
mondja: „A fiam vagy ma
szültelek”. Ezzel a gondolattal kíván a Vadkerti
Harangok kegyelmekben gazdag
karácsonyt és áldott új évet
olvasóinak.
(Kalász,1994.december,
ngné)
…,
avagy mi a közös egy borestben és egy
ádventi gyertyagyújtásban
Vannak
dolgok, amelyekről nehéz beszélni, mert nehéz
megfogalmazni mindazt, amit az
emberben kivált. Érzések, élmények,
amelyek nehezen önthetők szavakba.
November
15-én este egy különleges borkóstoló
várta a résztvevőket a Kolping házban. Az
est során a szekszárdi és a villányi
borvidék borai párbajoztak egymással,
ki-ki eldönthette, hogy melyik dűlő adott jobb kékfrankost,
pinot noirt vagy
cabernet-t. A borok mellett új ismereteket is
kínálunk, ezen az estén azonban
nem a szavak domináltak. A kóstolás közben
Fábián Annamária művésznő Guitarinas
nevű kvartettjének zenéje biztosította a meghitt
hangulatot és a különleges
élményt. Bárdos Lajos szerint a zene
gazdagítja a kedélyt, nemesíti az
ízlést,
fogékonyabbá tesz más szépségek
iránt. Egy korty bor - egy taktus zene. Szavakra
nem volt szükség, mégis mindenki megélhette
legbelül azt, amitől az élet szép.
Ádvent
vasárnapjain, napnyugta után – mindig más
családnál – összejövünk a gyerekekkel
együtt közös gyertyagyújtásra.
Pislákoló mécsesek mellett csak az ádventi
koszorú fénye világít, amit
körbeülünk. Nincs beszélgetés, nincs
magvas
gondolatok közlése, csak közös
éneklés, ami egyszerre ad alkalmat a csendes
elmélyülésre és a közös
imádságra. Közben, ahogy múlnak a hetek,
közelebb
kerülünk Jézus születésének
ünnepéhez, annak reményében, hogy az
ünnep mellett
Jézushoz is közeledünk.
Ezeknek
a lelki és közösségi élményeknek
az ismerete a megtapasztalásban rejlik.
Egy
szép szivárvány vagy egy bámulatba ejtő
naplemente látványa olyan érzéseket
kelt, amelyeket szavakkal érzékletesen lefesteni nem
lehet. Ezért legyünk jelen,
vegyünk részt, mert az élményeket a
személyes tapasztalat adja, leírásból nem
pótolhatók.
Molnár
Arnold
Egy
gyakori kérdés: Mi a szerelem? Nos, a legszebb
magyarázatot pár évvel ezelőtt hallottam egy
asszisztens barátnőmtől. Ezekben
az esős napokban visszaemlékezetem a történetre,
amit így karácsony táján
megosztok veletek.
Zsúfolt
reggel volt a rendelőben, amikor 8:30 körül
bejött egy bekötözött ujjú idős úr.
Rögtön szólt, hogy siet, mert 9:00 órakor
egy fontos találkozója van. Kértem, hogy foglaljon
helyet, tudván, hogy az
orvos érkezéséig még egy fél
óra biztos eltelik. Figyeltem, milyen
türelmetlenül néz percenként az
órájára. Idő közben arra gondoltam, hogy nem
lenne rossz, ha levenném a kötését, és
megnézném, miről van szó.
A
seb nem tűnt olyan súlyosnak. Az orvosra várva
eldöntöttem, hogy fertőtlenítem a sebet, közben
egy kis beszélgetésbe elegyedek
vele.
Megkérdeztem,
hogy mennyire fontos a találkozója, és hogy
nem szeretné-e megvárni az orvost a seb
kezelésével.
Feltétlenül
az idősek otthonába kell menjen, ahogyan ezt
évek óta teszi, hogy együtt reggelizhessen a
feleségével.
Udvariasan
a felesége felől is érdeklődtem. Az idős úr
elmesélte, hogy Alzheimer kóros felesége
hét éve él az idősek otthonában.
Gondolva, hogy felesége felizgatja magát az ő
késése miatt, siettem, hogy
kezeljem a sebét. Az idős úr elmondta közben, hogy
felesége öt éve nem ismeri
fel őt.
És
Ön minden reggel elmegy, hogy együtt reggelizzenek?
Egy édes mosoly, egy lágy kézsimogatás
közben érkezett a válasza: Az igaz, hogy
Ő már nem tudja, én ki vagyok, de én jól
tudom, ki Ő.
Szó
nélkül maradtam, és kellemes borzongás futott
végig
rajtam, miközben néztem a siető léptekkel
távolodó öreget. Lenyeltem
könnyeimet, közben arra gondoltam: Ez a szerelem, hiszen
alapjába véve Ilyen az
igazi szerelem, szeretet. Nem feltétlenül fizikai,
és nem is ideálisan
romantikus. Szeretni azt jelenti, hogy elfogadjuk azt, ami volt, ami
van, ami
lesz és azt, ami még nem történt meg.
Nem
feltétlenül azok a boldog és kiteljesedett
személyek,
akiknek mindenből a legjobb van, hanem azok, akik a legjobbat
tudják kihozni
abból, amijük van. Ezért az élet nem azt
jelenti, hogy túléljünk egy vihart,
hanem, hogy „Tudjunk táncolni az esőben”.
(Wné
küldte Győrből)
Ábrahám,
Izsák és Jákob Istene,
Urunk, Jézus Krisztus Atyja és a mi Atyánk,
fogadd el imánkat, amellyel hozzád fordulunk.
Nézd kegyesen jóra való
törekvésünket,
és segíts szenvedéllyel megélni
hivatásunk ajándékát.
Atyánk, ingyenes szereteted tervével arra hívsz,
hogy keressük a te arcodat a Lélekben,
akár helyben lakunk, akár úton vagyunk.
Add, hogy magunkban hordozzuk emlékezetedet,
és élet forrásává legyen az
számunkra
az egyedüllétben és a testvériségben,
s hogy szereteted visszfénye lehessünk
a ma élő emberek élettörténetében!
Krisztus, az élő Isten Fia,
te tisztán, szegényen és engedelmesen
jártál
itt, a földön, a mi útjainkon,
és társunkká szegődtél a csendben és
a hallgatásban.
A szeretet forrásaként őrizd meg bennünk
gyermeki hozzátartozásunkat az Atyához.
Segíts, hogy megéljük a találkozás
evangéliumát:
hogy humanizáljuk a földet, építsük a
testvériséget,
osztozzunk a megfáradtak, a keresést feladók
fáradalmaiban
és a várakozók, a keresők, a remény magvait
őrzők örömeiben.
Szentlélek, lángoló tűz,
világosítsd meg utunkat az egyházban és a
világban.
Önts belénk bátorságot az evangélium
hirdetésére,
és segíts, hogy örömünket leljük a
mindennapi szolgálatban.
Nyisd meg lelkünket a szépség
szemlélésére.
Őrizd meg bennünk a teremtett világ hálás
csodálatát,
és add, hogy felismerjük mindazt a csodát,
amelyet te viszel végbe minden élőlényben.
Mária, Isten Igéjének anyja,
virrassz megszentelt életünk felett,
hogy az öröm, melyet Isten szava ébresztett
bennünk,
betöltse egész lényünket,
és felhívásod, hogy tegyünk meg mindent,
amit csak kér a Mester (vö. Jn 2,5),
az ő szavának tevékeny értelmezőiként
találjon minket
Isten országának hirdetésében.
Ámen.
Fordította:
Tőzsér Endre SP
Magyar
Kurír
Tanmese
a mának
Fenn
a hegyekben már aludt a világ. Máté
megállt a hóba
halkult erdő fenyői között. Levette fövegét.
Kettesben voltak az Úrral.
Karácsony napja van - kezdett alkuba - egyetlen Fiad
születése napja. Neked is
örömünneped. Juttass belőle, Uram, ha csak egy cseppet
is.
Kinek
a javát keresed, Máté? – hozta a szél a
végtelenből. A népemért esdeklek. Hogyan
merném zaklatni másként felséges
színed mennyei nyugtát?
Ismerheted
az égi rendelést. Szenvedés az igazak
tisztulása. (A szél elállt egy villanásra.)
Megfáradtál
követni a magyarok útját?
Nem
fáradtam én – csillant csókán
Máté szeme. De én
székely vagyok.
Talán
a székely más, mint a magyar?
Hogy
volna más, szabadkozott Máté riadtan. Ízig,
csontjáig magyar, csak több egy kicsivel.
Igazságodra
leltél, Máté - korholta az Úr
szelíden. - Hát
ezért is több egy kicsivel a szenvedésetek.
(Mészáros
László)
Nagy
ünnepe egyházközségünknek Szent
András napja, hisz
az apostol a védőszentje mindnyájunk otthonának, a
templomnak. Az ünnepi
szentmisét Hajdú Jenő apát úr mutatta be.
Több oknál fogva is szeretem Szent
András apostolt, jelentette ki
prédikációjának bevezető
gondolataként Jenő
atya. Hogy miért is tetszik nekem? Először is, mert
társával minden feltűnést
kerülve követi Jézust. Jézus
természetesen tudja ezt és egy óvatlan pillanatban
nekik szegezi kérdését: Mit akartok? A
válaszuk is igen egyszerű és
természetes: Azt szeretnénk tudni, hogy hol lakol!
András kíváncsi, mert nem
tudja, hol lakik Jézus. Mi viszont tudjuk, hogy itt e
szép környezetben lévő
szent helyen, az Oltáriszentségben.
András
kíváncsisága célba ért a rövid
beszélgetés kapcsán.
Azonnal tudatosodik benne, hogy a Mestert találta meg. Vajon mi
megtaláltuk-e
már Őt? András nem rejti véka alá a nagy
felfedezést. Azonnal hazarohan és
megosztja testvérével, Péterrel is az
örömhírt. S később, amikor már
mindketten
tanítványokká lettek, első
hírvivőként sem lesz irigy Péterre azért,
hogy Jézus
egyházunk szikla alapjává teszi Pétert.
A
templom az Isten háza, az imádság háza,
amit nem illik
a rablók barlangjává tenni. A templom atyai
ház, hajlék, igazi otthon, ahol jó
lenni. Hányszor énekeljük azt, hogy „Uram, jó
nekünk itt lenni, a Te szent
hajlékodban!” Vajon át is éljük ezeket a
sorokat, vagy csak énekeljük?
Tudatosodik-e bennünk, hogy az otthon az több, mint
lakás, hisz abban élő
szeretet van. Ezért az utcával
szemben csakis az otthon tud nemes embert
nevelni. Becsüljük hát meg otthonainkat!
Búcsú
napja van. Útravalóul vigyetek haza
búcsúfiát. Az
öregeknek, betegeknek köszönetet a sok-sok
értünk ajánlott imáért, hisz
fáradt
kezeik közül már kiestek a munkaeszközök, de
imáik által egyházunk kincsei ők.
A középkorúak élő szeretetet vigyenek, s ne
hagyják a napi hajszában sem
kihalni azt. Mindig tudják a társukat maguk elé
engedni, éreztetve azt, hogy te
fontos vagy. Fiatalok! Vigyétek magatokkal az idősek felé
sugárzó örömöt.
Tudatosodjék bennetek az, hogy az Isten az égben lakik
ugyan, de mindig is a
templomban rendel.
(2014.
nov. 30. Emjé)
Advent
van. A miseruhák lila színe is a bűnbánatra utal.
A Szentatya is ezt emelte ki
üzenetében. Nézzük csak, mit is vallanak ebben
a témakörben a nagy gondolkodók.
„A
bűnbánat nem napokig vagy hetekig tartó lelkigyakorlat,
amelyen minél hamarabb
túl kell esni, hanem egy életre szóló
kegyelem” - mondja C. H. Spurgeon.
Ugyancsak tőle olvashatjuk Az igazak bölcsessége
című könyvben, hogy a bűnt el
lehet törölni a Megváltó vérével,
és nem lehet eltakarni a vallásosság
köpenyével.
„Bánatunk
akkor az igazi, ha szívünkben bánjuk bűneinket,
szánkkal megvalljuk,
cselekedeteinkkel pedig elégtételt nyújtunk” -
olvashatjuk Loyolai Szent
Ignácnál.
Bűnünket
megvallani már fél vezeklés, tartja egy latin
közmondás.
„Ahol
nincs bűnbánat, ott nincs feloldozás sem” - írja
Dante ebben a témakörben.
NE
azért sírjatok, ami nincs, azért harcoljatok, ami
van!
NE
azért sírjatok, ami halott, azért harcoljatok, ami
megszületett bennetek!
NE
azért sírjatok, aki elhagyott, azért
küzdjetek, aki
veletek van!
NE
azért sírjatok, aki gyűlöl Titeket, azokért
küzdjetek,
akiknek szüksége van Rátok!
NE
a múltatokért sírjatok, a jelenlegi
küzdelmeteket
harcoljátok meg!
NE
sírjatok a szenvedésekért, harcoljatok a
boldogságotokért!
„Akinek
két ruhája
van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie,
ugyanígy tegyen!” (Lk 3,11)
Ebben
az adventi időszakban, amikor karácsonyra
készülünk, újra előtérbe
kerül Keresztelő Szent János alakja. Isten azért
küldte őt, hogy előkészítse az
eljövendő Messiás útját. Akik hozzá
fordultak, azoktól életük gyökeres
megváltoztatását kérte: „Teremjétek
hát a bűnbánat méltó
gyümölcsét!” És aki
azt kérdezte tőle: „Mit tegyünk tehát?” , annak
így válaszolt:
„Akinek
két ruhája
van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie,
ugyanígy tegyen!”
Miért
adjak a másiknak a magaméból? A
másikat is Isten teremtette, úgy, mint engem.
Testvérem ő, lényem része. „Nem
tudok kárt tenni benned anélkül, hogy meg ne
sebezném saját magamat is” –
mondta Gandhi. Ajándéknak lettünk teremtve
egymás számára, Isten
képmására, aki
Szeretet. A szeretet isteni törvénye be van írva
génjeinkbe. Jézus, amikor
közénk jött, világosan kinyilatkoztatta ezt
nekünk, amikor új parancsot adott:
„Amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek
egymást ti is!” Ez a
„mennyország törvénye”, a
Szentháromság élete itt a földön, az
evangélium
szíve. Amint az Atya, a Fiú és a Szentlélek
teljes közösségben élnek a
mennyben, annyira, hogy teljesen egyek , ugyanúgy a
földön mi is olyan
mértékben vagyunk önmagunk, amennyire
megéljük a szeretet
kölcsönösségét. Amint
a Fiú ezt mondja az Atyának: „mindaz, ami az
enyém, a tiéd, és ami a tiéd, az
enyém” , úgy közöttünk is akkor
valósul meg teljes mértékben a szeretet, ha
nemcsak a lelki javakat osztjuk meg, hanem az anyagiakat is.
Felebarátunk
szükséglete mindenki
szükségletévé kell, hogy váljon.
Valakinek nincs állása? Mintha nekem nem lenne. Valakinek
beteg az édesanyja?
Úgy segítem őt, mintha az enyém lenne. Van, aki
éhes? Mintha én lennék éhes, és
úgy próbálom előteremteni az ételt, mintha
saját magamnak tenném.
Ez
a jeruzsálemi első keresztények tapasztalata: „A
hívők sokaságának egy
volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott
birtokából semmit sem a saját
tulajdonának, hanem mindenük közös volt.” Olyan
vagyonközösség volt ez, amelyet
bár nem volt kötelező, mégis nagyon
intenzíven gyakoroltak. Pál apostol
megmagyarázza: nem arról van szó, hogy egyeseket
nehéz helyzetbe kellene hozni
azért, hogy másokon segítsünk, hanem
arról, hogy megvalósuljon az „egyenlő
mérték szerint” elve.
Cezáreai
Szent Vazul ezt mondja: „Az éhezőket illeti meg az a
kenyér, amit
félreteszel, a ládafiában őrzött
kabátod a mezítelennek jár, rejtve őrzött
pénzed pedig a szükséget szenvedőké.”
Szent
Ágoston szerint: „A gazdagok feleslege a szegényeket
illeti.”
„A
szegényeknek is segíteniük kell egymáson:
egyikük lábát kölcsönözheti a
sántának, a másikuk szemét a vaknak;
ismét más meglátogathatja a betegeket.”
„Akinek
két ruhája
van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie,
ugyanígy tegyen!”
Ma
is élhetünk úgy, mint az első keresztények.
Az evangélium nem utópia.
Ezt bizonyítják például azok az új
mozgalmak, amelyeket a Szentlélek hozott
létre az egyházban, hogy az első keresztények
evangéliumi radikalitását hívja
újra életre frissességével, és hogy
válaszoljon az óriási
igazságtalanságban és
szegénységben élő mai társadalom nagy
kihívásaira.
Emlékszem
a Fokoláre Mozgalom kezdetére, amikor az új
karizma a szegények
iránti különleges szeretetet ültette a
szívünkbe. Amikor találkoztunk velük az
utcán, felírtuk egy kis jegyzetfüzetbe a
címüket, hogy felkereshessük őket,
hogy segítsünk nekik. Jézust láttuk
bennük, aki azt mondta: „nekem tettétek” .
Miután meglátogattuk őket viskóikban,
meghívtuk őket magunkhoz ebédre. Nekik
tartogattuk a legszebb asztalterítőt, a legjobb
evőeszközöket, a legjobb
falatokat. Az első fokolárban az asztalnál így
foglaltunk helyet: egy
fokolarina, egy szegény, egy fokolarina, egy szegény…
Egy
nap úgy éreztük, az Úr azt kéri
tőlünk, hogy váljunk mi magunk
szegénnyé, hogy így szolgálhassuk a
szegényeket és mindenkit. Ezért
mindegyikünk az első fokolár egyik szobájának
közepére tette mindazt, amiről
úgy gondolta, hogy felesleges a számára. Volt ott
tavaszi kabát, egy pár
kesztyű, kalap, még egy szőrmebunda is… Azóta pedig, hogy
adni tudjunk a
szegényeknek, olyan vállalatokat alapítottunk,
amelyek munkahelyet
biztosítanak, nyereséget termelnek, amelyet a
rászorulók kapnak meg. Azonban
még sokat kell tennünk a szegényekért.
„Akinek
két ruhája
van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie,
ugyanígy tegyen!”
Lehet,
hogy észre sem vesszük, milyen sok kincsünk van, amit
közösbe
tehetünk. Finomítani kell
érzékenységünkön, és el kell
sajátítanunk bizonyos
ismereteket ahhoz, hogy ténylegesen segíteni tudjunk,
hogy megtaláljuk a
testvériség megélésének
módját. Adhatjuk szívünk szeretetét,
kinyilváníthatjuk
baráti szándékunkat, átadhatjuk
örömünket, rendelkezésre bocsáthatjuk
időnket,
imáinkat; szóban vagy írásban
közösbe tehetjük belső gazdagságunkat. Vannak
ezen kívül olyan tárgyaink is, mint
például táskák, tollak, könyvek, de
lehet
pénz, lakás vagy jármű is, amit
rendelkezésre bocsáthatunk. Lehet, hogy sok
mindent összegyűjtünk arra gondolva, hogy egyszer majd
szükségünk lesz rá,
miközben környezetünkben valakinek sürgősen
éppen arra volna szüksége.
Ahogyan
minden növény csak annyi vizet szív fel a
talajból, amennyire
szüksége van, úgy mi is próbáljunk meg
csak annyit birtokolni, amennyi
nélkülözhetetlen. Jobb, ha időnként azt
vesszük észre, hogy hiányzik valami;
jobb kicsit szegénynek lenni, mint kicsit gazdagnak.
„Ha
mindannyian megelégednénk a szükségessel –
mondta Szent Vazul –, és
fölöslegünket a nélkülözőknek
adnánk, nem lenne többé sem gazdag, sem
szegény.”
Próbáljuk
meg, kezdjünk el így élni! Jézus biztosan nem
fog megfeledkezni
arról, hogy elküldje nekünk a százszorost;
így további lehetőségünk lesz arra,
hogy adjunk. Végül pedig azt fogja mondani, hogy amit
bárkinek is adtunk, azt
Neki adtuk.
Chiara
Lubich
Magyar
Kurír
A
10 éves évfordulón, november 22-én, a
teltházas Közösségi Házban megrendezett
jubileumi est igazán méltóra sikeredett. Remek
szervezés mellett a fellépők,-
óvodásoktól az általános
iskolásainkon és zeneiskolásainkon keresztül
a nyugdíjasokig
- szívet melengető, könnyet megindító remekbe
szabott előadásaikkal csak
elismerést érdemelnek. Dombai Szilvia Karitász
csoportvezető ismertette a csoport
eddigi tevékenységet, melyből kiderül, ezek a
lányok-asszonyok munka és család
mellett önzetlenül, szabadidejüket feláldozva
szervezik karitatív
tevékenységüket, és segítik
szükséget szenvedő embertársaikat. Mindannyiunk
elismerését a legmesszebbmenőkig megérdemlik! Az
est folyamán szóba került a Szent
Kamill az érsekvadkerti beteg
gyermekekért alapítvány, (mely szintén
10 éve működi) és a Karitász
csoporttól
elválaszthatatlan. Dombai Szilvia kuratóriumunk
elnökének, Magyarosné Temela
Marika tagnak, a karitászosok szervező munkájának
köszönhetően e két szervezet
az eltelt években több millió forinttal tudta
támogatni a sajnos egyre nagyobb
számban rászoruló családokat.
Külön köszönetet érdemelnek a
támogatók, akik
lehetőségeikhez mérten támogatták e
két szervezetet. (Szent Kamill
adószám:18641107-1-12 és az adó
1 %!)
Mindemellett,
remélhetőleg e nemes lelkű KARITÁSZOSOK munkája
példaértékű, lesz és az
adományozottakból
adományozók lesznek - amit kemény munkával,
tanulással érhetnek el -, és
magukénak vallják a katolikus egyház egykori (10
évvel ezelőtti) örök érvényű
jelmondatát: „JÓT TENNI JÓ... "
A
választ Petőfi Sándortól sokan tudják.
Barátságos,
meleg szobában. Karácsony és újév
környékén a hívők áldott
ünnepeket kívánnak,
a boldog új esztendőt remélők pedig legalább
kicsivel boldogabb új évet várnak,
vagy rosszabbat nem, mint az előző év volt. Az isteni kegyelem
és a boldogság
szétszakíthatatlanul összefügg, bár az
emberek többsége az egyikben valami
természetfölötti ajándékot sejt, a
másikban pedig földi boldogságot, bőséget,
egészséget, elégedettséget az
életben.
A
karácsony a születés családi ünnepe, az
új év
köszöntése azonban az óév
temetését is jelenti, a remény keveredik a
szomorúsággal, jövőtől való félelemmel
és az elmaradt boldogság siratásával. A
karácsony keresztény, a szilveszter pogány
ünnep, bár a mostani globális
civilizációban és új szokásrendben
Jézus helyére a Mikulás lépett, a
tömegek
számára a vásárlás ünnepe lett.
A szeretet és béke álmának jelképei
azonban
áttörik más vallások és
ideológiák falait és korlátait is, mert
karácsony a
maga egyszerűségében és
ígéretében minden ember szívére hat,
még azokban is
titokban megrezdül valami, akik más Istent imádnak,
vagy tagadják Isten
létezését. A születés, a szeretet
és béke üzenete univerzális és
támadhatatlan,
ahogyan a kereszt szimbóluma is, mert az két,
egymásra merőlegesen ácsolt
fadarab a kezdet és a vég találkozása, a
szenvedésé, a halálé és a
feltámadásé.
A sötétség és a világosság
örök küzdelme és váltakozása az
emberiség első
kozmikus élménye, minden azt súgja nekünk,
hogy didergetően egyedül vagyunk a
végtelen, hideg űrben, a távoli csillagok hideg
pislákolása alatt, az emberiség
nagy része nem keresi a betlehemi csillagot, sohasem hallott
róla, vagy naiv
mesének tartja, hiszen csak egy üstökös
csóváját látták a
csillagjósok és a
pásztorok. Mi azonban hiszünk, mert hinni akarunk, ez a hit
kegyelme, mert nem
lehet, hogy a boldogság csak egy barátságos, meleg
szobát jelentsen, bár a
Szent Családnak még ez sem jutott. Többek vagyunk a
változó anyag és energia
bennünket is formáló formáinál, a
látszólag kaotikus és közömbös
világnál, az
általunk észlelt dimenziók térben és
időben szűkösek, mert lélek magasabbra
tör, mint a romlandó test.
A
lélek Isten rendjére, törvényére,
legfőképp szeretetére
vágyik, arra az örök ígéretre, hogy
magunk esendő és bűnös voltában is
hasonmásai, meghívott vendégei vagyunk.
Ezért cseng oly hamisan a
jókívánság:
Kelleme ünnepeket! Hát persze, jó, ha az
ünnepek „kellemesek”, mint valami
meleg fürdő és „kényeztetés” egy
szálloda wellness-részlegében; jó pihenni,
enni-inni, ajándékot kapni és adni, de mindez
végzetes félreértése az ünnepnek,
akárcsak a szilveszteri durrogtatás és
trombitálás. A szeretet és a béke nagyon
csendes, csak a gyertya lángja lobban néha,
mulandóságunkra emlékeztetve. A
boldogság nemcsak mostanában, hanem mindig is abban
rejlik, ahogyan az örök
világosság visszatükröződik otthonunk,
menedékünk, barlangunk faláról. Ezért
kívánok minden Kedves Olvasónak, minden
jóakaratú embernek isteni kegyelemmel
teljes, áldott ünnepeket, a számvetés, az
újrakezdés és a hit boldogságát!
(Néhai
szszp,2013. KÉ)
GÁSPÁR.
Eredetiben feltehetően Kasper.
Az „er” embert jelentett, még a magyar ember szóban is.
És őstörténetünk messzi
századaiba vezet vissza. Még a magyarral
azonosított Mauger-Moger névben is ott
az „er”, amely Meótisz tájait és a Kr. u. 6.
század első felét idézi meg, a
szabir-magyarokkal. Az „er” embert jelent, s mivel Meótisz a
Fekete-tenger és a
Kaszpi-tenger között volt, a Kaukázusi hegység
fölött, a Gáspár a Kasper
magyaros változata lehet, tehát „kaszpi ember”. Eredeti
szóalakját a németek
őrizték meg, amely Walter Kasper püspök rangos
dogmatikai könyvében is
olvasható.
MENYHÁRT
vagy Menyhért név szintén
germán eredetű. A Hartmannak van ilyen változata is:
„Manhart”, vagyis
Menyhért. A székelyeknél ez a név a
Manhartból eredeztethető Menyhárt. Ez bátor
harcost, szó szerint kemény embert jelent. Ez is a
Keletet idézi, mert a keleti
gótok jó ideig a Krim-félszigeten éltek, s
ottani maradékuk a bizánci
hittérítők révén ismerkedett meg a
kereszténységgel.
A
BOLDIZSÁR viszont már törökös név.
Nálunk azonban talán a besenyők révén lett
használttá, akkor is, ha benne a
babiloni király, Balthazár lehetne távoli ős.
Kisgimnazista koromban,
Ipolyságon volt egy osztálytársam - feltehetően
besenyő eredetű -, akit
Boldizsár Zoltánnak hívtak (a Zoltán
egyébként a szultán magyar megfelelője).
Mindhárom
név a Keletet idézi, csak
éppen Magyarország s talán Erdély felől
nézve. A székelyeknél még ma is jobban
megmaradt ízesen népies szövegeivel a betlehemes
játék. Nekünk ilyen nevűek
jelentették a hajdanában keletről jött
„királyokat”.
A
Szentírás népies elbeszélése
így
még magyarosan népies formát is öltött a
betlehemes játékban. Az üdvösséget
adó
és Jézusban a pogányokat is meghívó
Isten hiteles képe él a betlehemes
játékban. S még valami. A más
népeket is befogadó, s magyar részről nekik
hazát
adó, őket megbecsülő nemes gesztus olvasható ki a
„háromkirályok” neveiből.
Talán az egykor Erdélybe behívott germánok
és az ott letelepedett besenyők
emlékét is őrzi a háromkirályok neve.
Népük utódai magyarokká váltak,
és
keresztényekké is. Ugyanakkor szép emléke
ez a keletről jött honfitársainkkal
kapcsolatban a kereszténység és a magyarság
összefonódásának.
(+
béel)
Karácsony
van. Az angyalok köztünk járnak.
De ne keress rajtuk hatalmas fehér szárnyat!
Az angyalok ragyogó szemű, mosolygó emberek,
Kinek szívében lángol az őszinte,
tiszta szeretet.
Kik megkérdezik: Hogy vagy? Miben segíthetek?
Hogy tehetném szebbé a karácsonyi
ünnepedet?
Ölelésre vágysz? Vagy csupán egy
kedves szóra?
Mondd el, mi bánt, mi az, mi szíved nyomja?
Szép lassan eszedbe jut a gyermekkori emlék,
Mikor még bátran megfogtad egy idegen ember
kezét,
mert érezted, hogy szeret, és soha sem
bánthat.
Emlékszel, akkor még láttad a hatalmas
fehér szárnyat.
Időközben felnőttél, s mindezt elfeledted.
Régóta úgy gondoltad, hogy angyalok
nincsenek.
Most melléd lép
valaki, s ragyogó szemmel mondja:
Ölelésre vágysz? Vagy
csupán egy kedves szóra?
Az
Önkormányzat állandó bizottságainak
megválasztása. A
pénzügyi bizottság Szabó János
elnökletével dr. Kovács János és
Molnár János
tagságával látja el a törvényben
előírt feladatokat. A szociális bizottság
elnöke Molnár János lett. Az öttagú
bizottság tagjai még Antal Jánosné, dr.
Kovács János képviselőként, valamint
Hustyava Lászlóné és Ruzsin
Lászlóné
kültagként. A szavazást követően a
kültagok eskütételére került sor. Ezt
követte az SZMSZ tárgyalása és a
vélemények ütköztetését
követő elfogadása. Rendeletet
fogadtunk el a szociális célú tűzifa
ellátásról, és elfogadásra
került az ÖNO
szakmai programja is.
Döntés
született a már megépült mezőgazdasági
feltáró út
területrendezéséről, és határozatot
fogadtunk el a Hunyadi út sebesség- és
súlykorlátozása tárgyában.
Elutasításra került a Fölső kocsmát
bérlő Csordás
Pálné kérelme, ami a havi egy
hétvégi alkalommal reggel 6-ig történő
zenés
rendezvény tartásáról szólt.
Támogatást szavaztunk meg a Kolping család
szervezésében, advent 3. vasárnapján a
templomban megrendezendő Karácsonyi
Hangversenyhez. Döntés született a BURSA HUNGARCA
pályázat nyerteseiről is. Az
„A” tipusú ösztöndíjat
Kruzslik Dalma és
Sipos Imre, míg a „B” tipusút Kovács Nikolett
nyerte.
Az
egyéb ügyek, tájékoztatók
címszó alatt az új óvoda
építése,
a Műfüves pályát övező futópálya
borításának megoldása, a
Tájház jövőbeni
személyi kérdése, az Erdősor út
állapotának soron kívüli
javítása, Bohán István
csarnok felállítási tervének későbbi
ismertetési lehetősége, a Homonyik-koncert
nem támogatása és a Káposztások
területrendezési lehetősége szerepelt. Az
egyebek tárgykörben kerültek ismertetésre
képviselő társunk, dr. Őszi Attila
Csaba beadványai és a polgármester asszony ezekre
adott válaszai is.
(emje)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2015. január 19.
hétfő
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Emlékeztetőül:
karácsony I. napján: éjfélkor,
fél 8 – fél 10 óra (Pusztaberkiben fél
12),
karácsony
II. napján: fél 8 és
fél 10 óra a szentmisék időpontja (Pusztaberkiben
fél 12)
Dec.
21-én, ádvent 4. vasárnapján, a fél
10-es szentmise után keresztelés.
December
31-én,
szerdán este 6
órakor Szilveszteri Hálaadó szentmise
Éjfélkor
rövid szentségimádás, az újév
kezdetén Isten áldását kérjük
családjainkra,
egyházközségünkre, és az egész
világra.
Január
1. újév napja,
parancsolt ünnep, az újesztendőt Isten nevében,
szentmisével kezdjük, ne súlyos
bűnnel, misemulasztással. Szentmisék: fél 8 -
fél 10 (Pusztaberkiben fél 12)
Jan. 6.,
KEDD: Vízkereszt PARANCSOLT ÜNNEPE. Szentmisék
reggel 7 és este 6 órakor.
Szentmisék elején VÍZ megáldás,
szenteltvíz hintéssel.
1. csütörtök -
2. péntek -
-
Dombai Gábor 2. évforduló, szülei,
apósa Pelle András, felesége Szúnyogh Ilona
és a családok hozzátartozói
3. szombat
- Murányi István, felesége Komlós
Ilona, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
-
Kakas József 1. évforduló és
hozzátartozókért
4. vasárnap - Mrekvicska János, szülei,
apósa, anyósa, hozzátartozók
5. hétfő -
Morcz Csaba
6. kedd
-
7. szerda
-
8. csütörtök - Kovácspál
János, felesége Tomis Erzsébet, szülők
és
hozzátartozók
9. péntek -
Szabó Károly, felesége Híves Margit,
Vitéz István, felesége
Csillag Mária és elhunyt hozzátartozók
-
Boda, Valkó és Beke család élő és
elhunyt hozzátartozóiért
-
Erdélyi Józsefné Halaj Mária 1.
évforduló, édesapja és
hozzátartozók
10. szombat
- Erdős János, felesége Kopisz Mária, fiuk,
vejük és hozzátartozók
-
Varga Szilárd, felesége Erdős Margit, gyermekei,
vejük Bakó László, élő és
elhunyt családtagok
-
dr. Boda János, testvérei és elhunyt
hozzátartozók
11. vasárnap -
17. szombat
- Fábián Ignác 1. évforduló,
felesége Halaj Anna és szüleik
-
Híves András, szülei, apósa, anyósa
és hozzátartozók
-
Bozsonyik József, felesége Mák Ilona és
hozzátartozók
18. vasárnap - Vincze János, felesége
Fábián Mária, szülei és
hozzátartozókért
-
Kristók, Kopcsák és Konopás család
élő és elhunyt hozzátartozókért
19. hétfő -
20. kedd
-
21. szerda
-
22. csütörtök - Macska András, felesége Kordics
Erzsébet1. évforduló, Boda
Gergely, élő és elhunyt hozzátartozók
23. péntek - Szabó János,
szülők, testvérek, Kaba család elhunyt
tagjaiért
24. szombat
- Kordics János 1. évforduló,
felesége Szabó Mária, élő és elhunyt
családtagok
-
Goda Sándor, felesége Tokodi Anna, lányuk, 2
vejük és Goda Ferenc
-
Csillag Gyula, 2 felesége, gyermekeik, szüleik, vejük
25. vasárnap - Molnár Lajos, felesége Kovács
Borbála, menyük Erzsébet, bátyjai
János, József és szüleik
-
-
26. hétfő -
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök -
30. péntek - Dósa János,
élő és elhunyt családtagok
31. szombat
-