Az
ember számára a két legnagyobb
kísértés a vagyon és a hatalom, mert a
gazdagság
fogságba ejti a szívét, a hatalomért pedig
eladja a lelkét. Gondolhatnánk, hogy
minket, egyszerű embereket nem fenyeget egyik
kísértés sem, hiszen nem vagyunk
milliárdosok
és országok vezetését sem
bízták ránk. De talán jobb volna
óvatosnak lennünk, mert
ezek a veszélyek nem csak nagyban, hanem egészen kicsiny,
jelentéktelennek tűnő
dolgokban is jelentkeznek. Amikor valaki kicsiny vagyonához
ragaszkodik, gyűjtöget
magának és soha nem adakozik semmilyen jó
célra, akkor már engedett is a
kísértésnek,
a szívét rabul ejtik az anyagi javak. Amikor valaki
fölényeskedik beosztottjával,
házastársával vagy gyermekével,
máris engedett a hatalomvágy, az uralkodási
vágy
kísértésének. Vigyáznunk kell
ezekkel a kísértésekkel, mert szívünk
és lelkünk szabadságát
veszíthetjük el. Márpedig sokkal nemesebb
célra is használhatjuk életünket,
ezért
adott nekünk Isten szeretni tudó szívet és
igazságot kereső lelket.
Ma,
az egyházi év utolsó vasárnapján,
Krisztust, a mindenség királyát
ünnepeljük. A
földi királyok nagy vagyonnal és hatalommal
rendelkeznek. A mesékben olykor nagyobb
a gazdagságuk, mint a valóságban, de a hatalommal
fordított a helyzet. A valódi
királyoknak, uralkodóknak és országot
irányító vezetőknek nagyobb a hatalma, mint
a mesebeli királyoké, ráadásul ez
utóbbiak inkább jóra, nemes célok
megvalósítására,
a polgárok javára használják hatalmukat,
míg az igazi uralkodók bizony gyakran megfeledkeznek
erről. Krisztus azonban más király, ő nem a
gazdagság vagy a hatalom bűvöletében
él. Földi élete során nem gyűjtött
magának semmit, nem volt háza vagy földbirtoka,
nincstelenül járta a városokat és falvakat,
kereste az embereket, hogy szeretetének
és jóságának gazdagságával
ajándékozza meg őket. Hatalma viszont
kétségtelenül volt,
isteni hatalma megnyilvánult tanításában
és cselekedeteiben. Csodáiban megmutatkozott
isteni ereje, rendkívüli hatalma, de ezt mindig
jóra, az irgalmasság kifejezésére,
a betegségek megszüntetésére, a bűnök
megbocsátására használta fel, és nem
ártott
egyetlen embernek sem. Védelmébe vette a gyermekeket, a
szegényeket, az özvegyeket,
a kitaszítottakat, a betegeket, egyszóval mindazokat,
akik semmiféle hatalommal
nem rendelkeztek. Hatalmát megmutathatta volna a kereszten is
oly módon, hogy nem
enged a vele erőszakosan bánóknak.
A
mai
ünnep evangéliuma szerint a Golgota hegyén
állók azt kérték a kereszten függő
Jézustól,
hogy mutassa meg hatalmát. Mutassa meg oly módon, hogy
leszáll a keresztről és megszabadítja
magát. Jézus ezt nem teszi, mert felismeri a
kérésben a kísértést, az emberi
szó
mögött a gonosz lélek szándékait.
Elutasítja ezt a kísértést, mert a mennyei
Atyának
engedelmeskedik. A kereszten Jézus teljesen
kiszolgáltatott. Kiszolgáltatott a gonoszságnak,
az emberi gyűlöletnek, az emberek akaratának.
Hatalmával ellen tudna állni, de ő
tudatosan vállalja ezt a kiszolgáltatottságot,
mert tudja, hogy a végső szó nem
az embereké, hanem Istené. A keresztre feltekintve
királyi vonásokat fedezünk fel
arcán, a szenvedésben is méltóságot
sugárzó arcán. A feltámadt Krisztus
arcán pedig
meglátjuk azt a ragyogást, amely minden emberre
vár a mennyországban.
©
Horváth
István Sándor, fotó: Urbán E.
Hívom
a
családokat, a házaspárokat, a jegyeseket és
a szerelmeseket, a szerzetes- és
paptestvéreket, és mindenkit, aki a család
és az élet mellett áll!
Képzeld,
a kisebbik fiam otthagyta a
családját – mondta barátnőjének egy
nagymama –, és elköltözött egy
ismerőséhez.
A kezdetben jól indult házasságuk már
néhány éve ingadozni kezdett, nem jöttek
jól ki egymással, sokat veszekedtek, a családi
légkör is megromlott. Pedig
eleinte olyan szép család volt, a gyerekek is olyan
aranyosak voltak. Most meg
szétesett a család, azt hiszem, el is fognak
válni. Attól félek, az unokáim ezt
látva, nem is vágynak majd házasságra,
családra.
A
statisztikák azt mutatják, hogy a
házasságkötések száma csökken, a
megkötött házasságok közül pedig
egyre több
végződik néhány éven belül
válással. Az egyéb, a
házasságnál eleve bomlékonyabb
párkapcsolatok esetében a termékenység is
alacsonyabb, az így létrejött család
még könnyebben esik szét. Ferenc pápa
így ír erről: „A család – mint minden
közösség és társadalmi kapcsolat –
mély kulturális válságon megy
keresztül. A
család esetében a kapcsolatok
törékenysége különösen súlyos
következményekkel
jár, mert a társadalom alapvető sejtjéről van
szó; a család az a hely, ahol meg
lehet tanulni a különbözőségben való
együttélést, a másokhoz tartozást,
és ahol
a szülők átadják a hitet gyermekeiknek.” (EG 66).
Minden
szétesett család kiüt egy téglát a
társadalom
építményéből, minél több
tégla esik ki, annál közelebb kerülünk az
épület
összeomlásához.
Milyen
jeleit látjátok környezetetekben a társadalom
szétesésének? Mit tehetünk ez ellen; hol
kezdjük a gyógyítást: az egyes
embereknél, a családoknál, vagy a
társadalomnál?
Vannak,
akik úgy okoskodnak, hogy mivel a házasság a
szerelemre épül, csak addig tartható fenn, ameddig a
szerelem tart. Szerintük
ha elszállt a szerelem, akkor jobb felbontani, mint
örökös feszültségben élni;
ez sem a házastársnak, sem a gyerekeknek nem tesz
jót. Nem hagyható azonban
figyelmen kívül hogy a házasságnak nem csak
érzelmi síkja van, hanem van objektív
oldala is. Az érzelmeket tekintve egy megromlott
házasságban élni valóban nem
jó, de milyen következményei vannak a
házasság felbontásának, a család
szétesésének másokra? Hogyan hat
objektíve ez a gyerekekre, a rokonságra, a
nagyszülőkre? A polgári törvények
rögzítik a házasfelek jogait és
kötelességeit, meghatározzák ezek
alakulását egy válás esetén. Tudni
lehet,
hogy milyen anyagi juttatások illetik meg a volt
házastársat, hogyan osztják
fel az eddig közös javakat, de arra senki sem gondol, hogy a
sebeket be kellene
gyógyítani. Pedig a házas feleknek nem csak jogai
és kötelességei vannak, hanem
felelősségei is: felelősek egymásért,
gyermekeikért, közösen megszerzett
javaikért, sőt, magáért a
hazásságukért is. Minthogy minden
házasság a
társadalom fejlődését is szolgálni
hivatott, minden felbomlott család
bomlasztja a társadalmat is, tehát felmerül a
társadalommal szembeni felelősség
kérdése is.
„Egyetlen
egy ember sem „birtoka” a másiknak, mint
ahogyan a dolgok birtokai. A gyermekek sem „tulajdonai” a
szülőknek, a
házastársak sem „birtokai” egymásnak. Ám
sokkal mélyebben „egymáséi” mint pl.
egy fadarab, vagy egy telek, vagy bármi, amit tulajdonnak
neveznek. A gyermekek
a szülőkhöz „tartoznak”, de mégis Isten szabad
teremtményei, mindegyiküknek
saját hivatása van, saját
újdonságával és
páratlanságával Isten előtt. Nem
birtokként tartoznak egymáshoz, hanem
felelősségben. Éppen azáltal tartoznak
egymáshoz, hogy elfogadják a másik
szabadságát és szeretetben,
kölcsönös
megismerésben hordozzák egymást – azáltal,
hogy ebben az egymással való létben
örökre szabadok és ugyanakkor egyek,” írja XVI.
Benedek pápa A názáreti Jézus
c. könyvében (8. fejezet, 2. pont, 236. old.).
Miért
fontos minden családtag személyi
méltóságának
tiszteletben tartása? Hogyan kerülhető el a
házastárs, a gyermek tárgyként,
dologként való kezelése?
A
férfi és a nő életre szóló
szövetséget köt, amikor
összeházasodnak. Különböznek
egymástól, de a Teremtő akaratából
kiegészítik
egymást, és a kiegészülés
révén teljesedik ki életük.
Kölcsönösen egymást
keresik, és egymásra találásuk a
boldogság ígéretét hordozza. „Az
egymás
kiegészítése a házasság és a
család alapja, a családban tanulhatjuk meg egymás
ajándék voltát értékelni, és
ott sajátíthatjuk el az együttélés
művészetét.
Legtöbbünk a családban kezd ráeszmélni
az értékekre és eszményekre, itt
bontakoztatja ki az erényeit és a szeretetét.
Ugyanakkor tudjuk, hogy a
családban sokszor adódnak feszültségek az
egoizmus és az önzetlenség, az
észérvek és a szenvedélyek, a vágyak
azonnali kielégítése iránti igény
és az
objektív lehetőségek között. Fontos hogy ezek a
feszültségek a családon belül
oldódjanak meg. A férfi és a nő ebben az
összefüggésben is kiegészítik
egymást,
különbözőségük akkor nem zavarja meg
együttműködésüket, ha a szerepük és a
kapcsolatuk nem sablonos modellre épül. Az egymás
kiegészítésének számos
területe van, mert minden férfi és minden nő
személyesen járul hozzá házassága
kibontakoztatásához és a gyermekek
neveléséhez. Saját személyes
vagyonát, a
saját személyes karizmáját adja, és
ezzel gazdagítja házasságukat. Ez pedig nem
csak jó, ez szép is.” (Ferenc pápa beszéde
a Hittani Kongregáció nemzetközi
szimpóziumán Vatikánvárosban, 2014. nov.14.)
„Mi
tehát a házasság? Valódi hivatás,
épp úgy, mint a
papi vagy szerzetesi hivatás. Két keresztény akkor
határozza el, hogy
összeházasodnak, amikor szeretetkapcsolatuk
alakulása során felismerik az Úr
hívását, hogy két emberből, egy
férfiből és egy nőből egy testet, egy, közös
életet hozzanak létre. Ez az ajándék, ennek
a hívásnak a félreismerhetetlen
felismerése a biztos kiindulópont: nincs mitől
félnünk, együtt mindent
megoldunk.” (Ferenc pápa beszéde a fiatalokhoz Assisiben,
2013. okt. 4.)
Hogyan
látjátok, mennyiben segítették
családotokban,
rokoni, baráti körben a női, ill. férfi alkat
sajátosságai a családi élet
kiteljesedését?
A
családból kilépett férjet és
apát te nem pótolhatod,
– mondta a barátnője a nagymamának. –Mondd csak, most
már kevésbé szereted a
fiadat, a menyedet és az unokáidat? Nagyon szeretem őket
– válaszolta a
nagymama –, nem tudom megmondani, hogy jobban vagy
kevésbé, de most látom, hogy
mindnyájan szenvednek. Szenved a fiam, mert tudja, noha
magának sem vallja be,
hogy kudarcot vallott, nem tudott jó férj, jó apa
lenni. Szenved a menyem, mert
nyomasztja a megromlott házassága. Szenvednek a gyerekek,
mert esélyük sincs a
nyugodt, békés családi fészekre, ahol
mindenki mindenkiért él. Egyébként
én is
szenvedek, mert mindnyájukkal együtt érzek.
Igyekszem az én szeretetemmel
pótolni azt, amit most elveszítettek. Nálunk
megérezhetik, milyen a meleg,
szeretetteljes családi légkör. És most
még többet fogok imádkozni értük.
Bíró
László,
az MKPK családreferens püspöke,
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Akad
az Evangéliumban néhány olyan
tanítás, amelyről - miért, miért nem -
ritkán
esik szó. Ezek igen jót tudnak tenni az adventi
elmélkedőknek, hogy mélyebben
értsék a karácsonyi gyermek
eljövetelét.
Miért
is lépett Ő a Földre? Miért úgy, ahogy? Mire
tanít, és hogyan? Mely
tulajdonságaink támogatják, melyek
támadják bölcsessége
befogadását?
Segítségünkre
lehet például a hegyi beszéd Lukács
feljegyzésében. Annak is az utolsó
gondolata, az úgynevezett negyedik jaj. Mert Lukács a
nyolc helyett csak négy
boldogságot említ, ám hozzáfűz négy
jajt is. A negyedik így hangzik: „Jaj, ha
az emberek hízelegnek nektek! Atyáik épp
így tettek a hamis prófétákkal!” (Lk
6,26)
Ez
az utolsó jaj mintegy árnyéka a
Máténál elsorolt boldogságok
nyolcadikjának:
„Boldogok, akiket az igazságért üldöznek:
övék a mennyek országa.”(Mt 5, 10)
Lukács nem részletezi a hízelgés
mikéntjét, de aki akarja, érti. (Érthette
akkor, s értheti napjaink vonatkozásában) Aki
élvezi, ha hízelegnek neki, az is
jobban jár, ha próbálja fölfogni a dolog
lényegét, mert sorsát úgysem kerülheti
el.
Ó,
mintha parfümös hájjal kenegetnének, amikor
hízelegnek nekünk! Törődünk-e
azzal, rászolgáltunk-e jótetteinkkel a
dicséretre. Vagy igen? Jók vagyunk,
okosak, ügyesek, különbek a többieknél?
Naná! Nem naná? Könnyen válik e
kérdéskör hiúsági
kérdéssé a válaszadásban. Fontos
ismerni azt a régi
kérdésként felmerülő mondást is, hogy
ki mennyire hiú , annyi esze hiányzik!?
Máténál
Krisztus világosan elmondja, hogy a világivá
szikkadt ember nem állhatja az
igazságot. Már a hírétől is felbőszül,
és ráront hirdetőjére. Miért? Mert az
igazság utáni vágy az istenszomjúság
ikertársa az emberben. A hiú ezt sikeresen
fölszámolta. Azóta a túloldalon él, az
igazságnélküliségben. Ott pedig az
érdek
a tettek motorja. Röviden szólva a pénz. Az
emberekre is úgy tekint, mint
hasznot hajtó vagy veszteséget okozó
jelenségekre. Akár az üzleti műveletekre.
A pénzről pedig tudjuk, hogy nincs gazdája,
ellentétben a kutyával vagy a
lóval. Nem hűséges, jár ide, lódul amoda,
nem tartozik senkihez, akár a
kódarab, ami alól kimossa a földet az eső, menten
otthagyja szülőjét, a hegyet.
A
pénzemeber – ezt vegyük most szó szerint, a
pénzért él, pénze a vére meg a
lelke. Ő a megtestesült hűtlenség, ezért nem tart ki
senki mellett. Bármennyire
is leplezi, előbb-utóbb kiderül róla az
igazság: még a kutyája sem bízhat
benne. Ilyenformán nem is szeret igazán senkit. Ám
lelke lehet bármilyen aszott
tapló, mégsem létezhet szeretet
nélkül. Legalább a szeretet látszatát
kívánja
talpnyalóitól, akik hízelegnek neki,
magasztalják, ajnározzák. Természetesen ki
nem állhatja őket, minden füllentésükön
átlát, de mégis beképzeli magának,
hogy
odavannak érte. Minduntalan tapasztalják erejét,
okosságát, hatalmát, ezért
nincs más választásuk: szeretik ezek az alattomos,
hízelgő, hazug emberek.
Miért? Mert ő ő. Lelke mélyén
mérhetetlenül sóvárog valamire, amit
kimondani
sem mer. Ezért örömmel téveszti össze a
szeretet a hízelgők nyálas lihegésével.
Egymásra
találtak: az ördögi kör bezárult. A
környezetében agyon dicsőített Leninnek,
Sztálinnak, Maónak, Hitlernek, Castrónak,
világsztárnak és Rothchildnak eszébe
sem jutott, hogy ő hamis próféta volna. Nem is
értette ezt a kifejezést,
annyira eltöltötte az igazságtól való
irtózás. Az igazság pillanatából sem
tanulnának: ha szemük előtt játszódna le, ami
1945-ben Budapesten, vagy a nagy
jugoszláv inflációk idején mindennapos
volt: szél sodorta százezermilliárdos
pengős, dínáros bankjegyeket a piactéren, de
már senki sem hajolt le értük.
Előttük…
(Czakó
Gábor nyomán)
Uram
Jézus Krisztus, Te azt akarod, hogy várjunk Téged!
Taníts meg hát várni! Taníts
meg a Te szent pillanatodra, taníts meg a Te idődre
várni! Hogy legyen időm
Téged hallgatni, legyen bátorságom hozzád
imádkozni, legyen erőm neked engedelmeskedni,
hogy rátaláljak az útra, amelyiken
követhetlek Téged!
Uram,
taníts meg a másik emberre várni! Hogy legyen erőm
őt megkeresni, legyen
bátorságom megismerni, legyen erőm rajta segíteni:
hogy rátaláljak az útra,
amelyiken találkozhatom vele!
Uram,
taníts meg a szent igédre várni! Hogy legyen időm
átgondolni, legyen bátorságom
elmondani, legyen erőm felelni rá: hogy megtaláljam az
utat a hirdetésre, hogy
beteljedhessék rajtam, ha Te úgy akarod!
Uram,
mutasd meg nekünk, hogyan lehet a kapukat szélesre
tárni ezen a világon! Mutasd
meg, hogyan hirdethetjük, hogy eljöttél és
eljövendő vagy. Mutasd meg, hogyan
élhetünk, mint olyanok, akik hozzád tartoznak ma
és mindörökké! Ámen
(te)
„Senki
sem bonthatja vagy lazíthatja
meg,
azt
a szent köteléket, amivel a szeretet
fűz össze minket.”
(Adolf
Kolping)
Október
28-án, Adolf Kolping boldoggá avatásának
évfordulóján a Belvárosi
Főplébánia
Templom adott az egyházi szervezetté alakult Kolping
családok ünnepélyes
fogadalom megújításának. A helyszín
is találó, hisz 1856-ban maga Kolping atya
is ebben a templomban járt az első magyarországi
egyesületek megalakulása
alkalmából. A szentmise előtt már fél
órával megtelt a templom az országot
lefedő 33 Kolping család képviselőivel, hogy szentmise
keretében erősítsék meg
fogadalmukat, egyben kérjék Isten
áldását és segítségét
az emberek javát
szolgáló munkálkodásukra. Külön
öröm volt számomra, amit a szentmise
könyörgéseinek olvasásakor minden
jelenlévő megtapasztalhatott, hogy velünk
ünnepeltek a lengyel, a cseh, a szlovák és
szlovén egyesületek képviselői is,
mintegy jelét adva a bővülő V4-ek morális
válságból Európát kivezetni
akaró
szándékának.
A
szentmise főcelebránsa országos prézesünk,
Kövesi Ferenc atya volt, több - az
ország különböző pontjáról
érkezett - atyával az oldalán. A teljesség
igénye nélkül
a szentmise tanításából
néhány gondolatot megosztanék olvasóinkkal,
hisz azok
jól illeszkednek korunk problémáihoz.
Az
atya abból a szentírási részből indult ki,
ahol a főparancsra irányuló
kérdéssel Jézust csapdába akarják
csalni ellenségei. Jézus nem megy bele az
emberi fondorlatok áradatába. Egyértelmű
választ ad számukra: Szeresd az Istent
és szeresd az embert (felebarátodat), mint
önmagadat. A kettő együtt alkotja a
Főparancsot, mert aki nem szereti embertársát, az az
istent is csak
képmutatóként szereti. Nekünk, most
induló Egyházi Kolping Családoknak, sem
lehet más feladatunk, mint az Isten szeretete. Isten maga a
szeretet, ami
viszont szeretet nélkül egyirányú utca
képét idézi fel.
Isten
minden nap, minden órában és percben szeret minket
Észrevesszük-e ezt a
nagyvonalú és nem mérlegelő szeretetet?
Válaszolunk-e rá? Mert ha az isteni
szeretetre elmaradnak a válaszaink a Kolping
egyesületünk is a gittegylet
rangjára süllyed.
A
szeretet nem múló hangulat, hanem tettekben testet
öltő tevékenység. Tegyük fel
most magunknak a kérdést: Hogyan állok én a
főparanccsal? Mit teszek azért,
hogy ne távoli legyen életemben az Isten, hanem
köztünk és bennünk élő? Tudom-e
a szeretetet vissza is juttatni, mint ahogyan a tükör is
teszi a ráirányuló
fényforrás fényével?
Szeresd
Felebarátodat! Ez a felszólítás is
rámutat arra, hogy Isten közösségi
lénynek,
saját képmására és
hasonlatosságára teremtett bennünket. Szeresd az
Istent az
emberekben, mondja az egyik gitáros ének,
rávilágítva arra, hogy a felebaráti
szeretet nélkül nem létezik az Istenszeretet. Korunk
emberét leginkább az
önszeretet irányítja. Látjuk és
tapasztaljuk is ennek „keserű gyümölcseit”, az
önzővé válás és a másik embert
sárba tipró érvényesülés keserű
piruláiban.
Isten
bátorságot kíván tőlünk a hitét
vesztett világunkban. A szeretet gyakorlásával
sónak, kovásznak és lámpásnak kell
lennünk azokban a közösségekben
(egyházközség,
település közösség stb.), ahol
élünk. Át kell adnunk vajúdó
világunknak az
isteni szeretetet, hogy a Te országod kezdetét jelentő,
új világgal járó szebb
jövő képe körvonalazódhasson már
napjainkban is. A szentmise záró részében a
fogadalomtételt követően imádkoztunk Kolping
atyánk emléktáblája előtt, mielőbbi
szentté avatásáért, majd a Sapientia
Hittudományi Főiskola aulájában
ismerkedéssel egybekötött agapéval
zártuk le ünnepnapunk eseményeit.
Budapest-Érsekvadkert,
2017.
10 28. emjé. Fotó: Kristók J.)
„Boldogok
a lélekben
szegények, mert övék a mennyek országa.” (Mt
5,3)
Jézus
nyilvános működésének kezdetén
áll: megtérésre hív mindenkit,
hírül adja, hogy
Isten országa közel van, és meggyógyít
mindenfajta betegséget. Tömegek kezdik
követni Őt. Ekkor fölmegy egy hegyre, és a
körülállókhoz fordulva hírül adja
életprogramját: ezt nevezzük „hegyi
beszédnek”.
Jézus
üzenetének újdonsága már
beszédének első szavaiból kitűnik. Nem a
gazdagokat
nevezi boldogoknak, hanem a szegényeket, az alázatosakat,
a kicsiket, a
tisztaszívűeket, azokat, akik sírnak, és az
elnyomottakat. Ezzel feje tetejére
állítja a megszokott gondolkodásmódot,
különösen korunk társadalmában, amelyben
gyakran a konzumizmus, a hedonizmus, a presztízs kerül
előtérbe. Ez a Jézus
által hirdetett örömhír derűt és
reményt ad a legelesettebbeknek is. Bizalommal
tölt el a szerető Isten iránt, aki közel áll
azokhoz, akik fájdalmakon,
próbatételeken mennek keresztül. Az öröm
és az üdvösség hírüladása
ez, melynek
tömör összefoglalása a nyolc boldogság
közül már az elsőben megtalálható, amely
a mennyek országát ígéri a lélekben
szegényeknek:
„Boldogok
a lélekben
szegények…”
De
mit jelent „lélekben szegénynek” lenni?
Azt,
hogy el tudunk szakadni az általunk birtokolt javaktól
és dolgoktól, a
teremtményektől, önmagunktól. Egyszóval azt
jelenti, hogy háttérbe helyezünk
szívünkben mindent, ami megakadályozza, hogy
nyitottan álljunk Isten előtt,
hogy tegyük az Ő akaratát. A felebarátban pedig
váljunk eggyé Vele! Úgy
szeressük, ahogyan kell; arra is készen, hogy mindent
elhagyjunk: apát, anyát,
„földet” és hazát, ha Isten ezt kérné
tőlünk!
„Lélekben
szegénynek” lenni azt jelenti, hogy nem a gazdagságban
bízunk, hanem Isten
szeretetében és gondviselésében. Gyakran az
egészségünk iránti aggodalom a
gazdagságunk, vagy a rokonok miatti szorongás, egy
bizonyos munka miatti
nyugtalanság, a „hogyan is viselkedjek” bizonytalansága,
vagy a jövőtől való
félelem. Mindez gúzsba kötheti és
önmagába zárhatja lelkünket.
Megakadályozhatja, hogy kinyíljon Istenre és a
felebarátra. Pontosan ezekben a
bizonytalan pillanatokban hisz a „lélekben szegény” ember
Isten szeretetében,
Őrá veti minden aggodalmát, és megtapasztalja
atyai szeretetét.
Akkor
vagyunk „lélekben szegények”, ha hagyjuk, hogy a
mások iránti szeretet vezessen
bennünket. Ebben az esetben ugyanis megosztjuk vagy
rendelkezésre bocsátjuk,
amink van, a szükséget szenvedők javára:
mosolyunkat, időnket, javainkat,
képességeinket. Mivel szeretetből mindent odaadtunk,
szegények vagyunk; más
szóval üresek, semmik, szabadok, tiszta szívűek.
Ez
a szeretet gyümölcseként megélt
szegénység a szeretet forrásává
válik: mivel
kiüresítettük önmagunkat, tehát szabadok
vagyunk, képesek leszünk arra, hogy
teljes mértékben, fenntartások nélkül
befogadjuk Isten akaratát, és minden
testvérünket, akivel találkozunk.
Aki
megéli a szívnek ezt a tisztaságát
és ezt a lelki szegénységet, annak Jézus
megígéri a mennyek országát: boldogok,
„… mert
övék a
mennyek országa.”
A
mennyek országát nem vásárolhatjuk meg
pénzért, nem hódíthatjuk meg hatalommal.
Ajándékba kapjuk. Jézus ezért kéri
tőlünk, hogy legyünk olyanok, mint a
gyermekek, vagy mint a szegények, akik – amint a gyermekek is –
rá vannak
szorulva arra, hogy mindent másoktól kapjanak. A
Szentlélek, akit vonzani fog
ez a szeretettel teli űr, be tudja majd tölteni lelkünket,
mert nem fog olyan
akadályt találni, ami a vele való teljes
közösség útjában állna.
Aki
„lélekben szegény”, mivel nem tartott meg magának
semmit, mindent birtokolni
fog. Mivel önmagától szegény, Istennel
gazdagodik. Erre is érvényes az
evangéliumi ige: „adjatok, és akkor ti is kaptok”[1]:
adjuk, amink van, és nem kevesebbet kapunk cserébe, mint
a mennyek országát.
Egy
argentin édesanya mesélte a következő tapasztalatot:
„Anyósom
nagyon ragaszkodik fiához, a férjemhez, annyira, hogy
féltékeny rá. Ez a
magatartása mindig nehézséget szült
közöttünk, és megkeményítette a
szívemet
vele kapcsolatban. Egy éve daganatot állapítottak
meg nála. Kezelésekre és
ápolásra volt szüksége, amelyet egyetlen
lánya nem tudott megadni neki. Az
evangélium igéi, melyeket egy idő óta
próbálok életté váltani,
megváltoztatták
a szívemet: kezdtem megtanulni szeretni. Minden
félelmemet felülmúlva magunkhoz
fogadtuk anyósomat. Megpróbáltam új szemmel
nézni rá, és szeretni őt: Jézus az,
akin őbenne segítek.
Áldozatos
hónapok következtek, amik mégsem tűntek
nehéznek; és amikor anyósom itt hagyva
minket derűsen átment az Égbe, mindannyiunkban
béke volt.
Azokban
a napokban vettem észre, hogy gyermekem lesz, akire már 9
éve vártunk!
Számunkra ez a gyermek Isten túlcsorduló
szeretetének kézzel fogható jele.”
Chiara
Lubich
[1] Lk 6,38
András apostol nagyon
fontos személy a magyar nemzet emlékezetében.
Annál is inkább, mivel a
magyarság önmagát szkítának
jelölte meg ezer éven át, és számtalan
szkíta-hagyomány mutatható ki a mai napig a gazdag
magyar kultúrában. Továbbá a
honfoglalás kori arab és európai
írók mind, de a magyarság
szövetségesei és
ellenfelei is mindannyian szkítának nevezik a magyarokat.
A szkíta emlékezet
ezért megtartotta azt a hagyományt, hogy a
magyarság a jó hírt elsőként nem
térítőpapoktól,
hanem András és Fülöp apostoltól,
Jézus két tanítványától
kapta. Éppen ezért
nem véletlen, hogy a Kárpát-medencében
épített első keresztény templomok zöme
Szent András tiszteletére épült.
Valószínűleg eme régi keresztény hit miatt
jellemző lelete a magyar honfoglalás kori síroknak a
kereszt. Továbbá
fennmaradt egy kevés információ a magyar
táltos-hagyományokból is, mely alapján
a magyar táltosok önmagukat az András apostol
által hozott hit őrzőinek
tartották, az általuk újnak nevezett,
„római hittel” szemben. Ez a
hivatástudatuk még a 20. században is
élénken élt. (Wass Albert: Hagyaték)
(Részlet a Wikipédiából)
Jean
Eppes
püspök nem
foglalkozott komolyabban Julianna kérésével,
miszerint egy új ünnepre van
szükség, amelyen a közösség nagyobb
méltósággal tudja ünnepelni az
Eucharisztiát, mint nagycsütörtökön, amikor
az Egyház sokkal inkább a lábmosás
szertartására és az Úr szenvedéseire
összpontosít.
Az
ellenállás a Szent
Lambert-székesegyház kanonokjainak és papjainak
részéről is megmutatkozott.
Emellett Juliannát megvádolták, hogy
eltékozolja a leprásház pénzét.
Ebben
közrejátszott az általa megkövetelt
szigorú rend és fegyelem is, amely miatt a
nővérek sokat panaszkodtak. Julianna távozásra
kényszerült.
1240-ben,
Jean Eppes püspök halálát
követően az új püspök, Robert de Thourotte a
kegyeibe fogadta Juliannát, így
visszatérhetett. Nem sokkal később, 1246. október
16-án azonban elhunyt Robert
püspök, aki a papsághoz írott utolsó
levelében meghagyta, hogy egyházmegyéjében
a Szentháromság ünnepét követő
csütörtökön tartsák meg az Eucharisztia
ünnepét.
Halálát
követően ismét nehéz idők
köszöntöttek Juliannára, aki 1247-ben előbb a
robermonti Val-Benoît-, majd a
Val-Notre-Dame-kolostorban talált menedékre.
Reklúzaként halt meg 1258. április
5-én, a brabanti Fosses-ban, Namur mellett.
Nevéhez
fűződik az úrnapi zsolozsma első
változata Animarum cibus kezdettel. A
zsolozsma-antifóna szövegezésében
közreműködött Lausanne-i János is. A
kézirat – Notre-Dame de Tongres-i
Antiphonale – ma is megtalálható a Hágai Nemzeti
Könyvtárban (KB 70.E.4).
Juliannát IX. Piuszpápa avatta szentté
1869-ben. Illő, hogy Szent
Juliannáról megemlékezve az általa
írt és komponált antifónát
imádkozzuk:
„Animarum cibus dei sapientia nobis carnem assumptus proposuit in
edullium ut
per cibum humanitatis invitaret ad gustum divinitatis.” (Lelkek
kenyere, Isten
Bölcsessége testet öltvén nékünk
ételként ajánlja magát, hogy az
emberség
kenyere által meghívjon az istenség
ízlelésére.)
Sztankó
Attila
A
vadkerti szittyák íjász kör 2009-ben alakult
Érsekvadkerten, néhány lelkes embernek
köszönhetően. Célunk, hogy minél
szélesebb körben népszerűsítsük a
tradicionális íjászatot és ez által
ápoljuk őseink
hagyományait és szokásait. Tagjaink
különböző pusztai, merevszarvú,
reflexíjakat használnak.
Az
íjász kör megalakulása óta
számos versenyen részt
vettünk, ahol szép eredményeket értünk
el. Az íjászat népszerűsítése
érdekében
már több nagy sikerű íjászbemutatót is
tartottunk és a jövőben is szívesen
vállalunk, amennyiben meghívnak bennünket.
Szeretettel
várunk minden érdeklődőt, akik szeretnének
megismerkedni ezzel a sporttal és ápolni szeretnék
őseik hagyományait. Szívesen
látjuk az íjászat iránt
érdeklődőket, az edzéseket vasárnap
délutánonként
tartjuk.
Érdeklődni
a 06-30-246-4793-as telefonszámon lehet.
Október
30-án tartotta soron
következő ülését községünk
képviselő-testülete. Az ülésen a következő
témakörök
szerepeltek.
A
november 15-i ülésen az ÖESZI (Öregotthon) 2016.
évi beszámolója, a szakmai
programjának módosítása és az SZMSZ
aktualizálása mellett áttekintettük a
Balassagyarmati Tankerületi Központ Fejlesztési
tervét is. A napirendi pontok
előtt bemutatkozott új jegyzőnk, név szerint dr.
Szabó Bence. Egyebek közt
informálódtunk a földvásárlási
igényeink jelen állásáról, az
óvodai beruházást
megvalósító leendő cégekről is.
FONTOS
közlemény! December hónapban az Ingyenes jogi
tanácsadás szünetel.
Lapzártánk
idején, november
18-án este 7 órától a
gasztrokulturális rendezvények sorába illeszkedően
- a
borestek mintájára - előadásokkal
egybekötött pálinkaest volt a Kolping házban.
Lapunk
megjelenésekor a Kolping
mise keretében emlékeztünk meg „zenész
barátunkról”, Molnár Istvánról, aki
immár 10 éve odaátról kíséri
figyelemmel tevékenységünket. A misét
követően vetítés
keretében idéztük föl az együtt
töltött éveket.
December
5-én este 7-től
Bibliaóra lesz a Kolping házban, ezzel is
készülve a Budapesti Eucharisztikus
Világkongresszusra. Minden érdeklődőt örömmel
várunk!
Az
idén is lesz adventi
gyertyagyújtás a Hősök terén és
családoknál egyaránt. A Szent Család is
szállás
keresésre indul! Legyünk fogékonyak a
felhívásokra!
December
31-én 23:45-től
ebben az évben is tervezzük a templomi
óévbúcsúztatást és a
Jézussal való
újévkezdést. Megjelenésünknél
ne a kényelmi szempont legyen mérvadó!
A
VADKERTI HARANGOK ez évi
utolsó számának lapzártája 12.08.,
péntek. Csak a megnevezett időpontig beérkezett
anyagok képezhetik az újságunk tartalmát!
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1.
A karácsonyi előkészület, ádvent 1
vasárnapjával
kezdődik DECEMBER 3-án.
Előtte
szombaton az esti szentmise után a Hősök terén az
első Ádventi gyertya
meggyújtása, megáldása lesz.
2. November 30-án,
csütörtökön templomunk
búcsúnapja, Szent András apostol ünnepe. Este 6 órakor ünnepi szentmise, amit
Varga
András salgótarjáni plébános mutatja
be, aki ez évben ünnepli szentelésének 25.
évfordulóját, azaz ezüstmisés.
3.
Az első hajnali szentmise december 4-én
hétfőn reggel 6 órakor lesz.
A hajnali
szentmisék rendje: Hétfőn- kedden-szerdán reggel 6
órakor, a többi napokon este
6-kor lesznek adventi szentmiséink. Minden szentmise előtt
fél órával gyóntatás.
(Használják ki az időt, mert lelkigyakorlatunkkor nem
lesz több gyóntatónk. –
Az utolsó hajnali szentmise dec.22-én, pénteken
reggel 6-kor lesz.
23-án, szombaton advent 4. vasárnap
előesti szentmise.
24-én advent 4. vasárnapja, fél
9-kor, Pusztaberkiben fél 11-kor lesz szentmise.
Vasárnapról
- hétfőre éjfélkor éjféli szentmise.
4.
Az idősek, betegek karácsony előtti
gyóntatása: Az elsőpéntekeseké: DEC.
7-én, csütörtökön. -- A külön erre
alkalomra bejelentetteké dec. 11-én
hétfőn délelőtt lesz.
5.
December 8-án, pénteken: Szűz Mária
Szeplőtelen Fogantatásának ünnepe, szentmise: reggel
6 (hajnali) és este 6 óra.
6.
Ádventi lelkigyakorlatos készületünk dec.
10-11-12-én VASÁRNAP- HÉTFŐN, KEDDEN este 6-kor.
Előtte Fél 5-től gyóntatás. Az
ádventi lelkigyakorlatos szentbeszédeket,
Dóbiás Zalán, Balassagyarmat, Szalézi
templom plébánosa mondja.
7.
Ádvent 3. vasárnapján (dec.17-én) de.
fél
9-kor JUBILÁNS HÁZASOKAT VÁRJUK KÖZÖS
HÁLAADÓ SZENTMISÉRE (25, 50, 55, 60
évesek és az azon túliak bármely
évfordulót ünnepelnek.)
8.
KARÁCSONYI MISERENDÜNK tervünk szerint:
Dec. 25:
éjféli szentmise 0 óra --
r. fél 8 - de.
fél 10 (Pusztaberkiben fél
12)
Dec.26-án
r. fél 8 - de. fél 10
(Pusztaberkiben
fél 12)
9.
Dec. 31-én, vasárnap ÚJÉVI előesti
szentmisén, Szilveszter napján, Hálaadás
szentmisével este 6 órakor. – Újév
napján
csak fél 9-kor lesz szentmise.
KERESZTELTÜNK:
27.
BRINDZA DÁVID (Brindza Tamás-Fodor
Georgina fia) Kórházban
szükség-keresztelésben részesült.
28. Cserni
Nándor (Cserni Miklós- Kristofová Lydia)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
-
Halottaink:
39. Fábián
Ignácné, szül. Halaj AKtalin (1937)
40. Brindza
Dávid Pusztaberkiben (Brindza Tamás - Fodor Georgina fia,
élt 77 órát)
41. Kovács
Sándor (1951)
42. Kocsis
Péterné, szül. Urbán Erzsébet (1974)
1. péntek - Pistyur
János, felesége Erdős Margit, szüleik, gyermekeik,
unokáik és hozzátartozók
2. szombat
- Klinger József, szülei, apósa,
anyósa és hozzátartozók
-
Pálinkás József, felesége Mrekvicska
Margit, gyermekeik, vejeik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Erdős János, Nagy Károly családjainak élő
és elhunyt hozzátartozóiért
3. vasárnap - Márton Sándor,
szülei, Márton és Molnár család
elhunyt tagjaiért
-
Mrekvicska Ignác, felesége Szabó Margit,
Szabó Vince, felesége Kormosói Ilona,
Csillag Gyula és szülők
-
Vitéz János, testvére József, szülők,
nagyszülők
4. hétfő -
Fábián József, felesége Mrekvicska
Rozália és a család
halottaiért
5. kedd
- Kristók, Dósa, Valkó és
Gréczi család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
6. szerda
-
7. csütörtök - Szabó Ignác,
felesége Kosztrihán Emerencia, szüleik,
testvéreik
és menyük Szabó Józsefné
-
Pincze András, felesége Nagy Anna, szüleik, fiuk
Ferenc, Busai Kázmér és szülei
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik és hozzátartozók
8. péntek -
Fábián Ferenc, felesége Kristók
Mária, szüleik és
hozzátartozók
-
Erdős István, felesége Erdős Margit, fia, lánya, a
Percsina és Erdős család
halottaiért
-
9. szombat
- Szabó Gergely, felesége Kristók
Mária, élő és elhunyt
hozzátartozók (Alapítványi)
-
Pálinkás István 2. évforduló,
szülei, testvérei és hozzátartozók
-
Boda János, 9. évforduló, szülei, veje
és a család élő és elhunyt tagjaiért
10. vasárnap - Péter András, felesége
Kácsor Ilona, fiuk András, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Koza Kálmán, felesége Kosztrihán Ilona,
vejük Szúnyogh Sándor, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Pistyúr Gábor hősi halott, felesége Boda
Mária, fiai János és Gábor, Jakubecz
János, felesége Szabó Erzsébet,
szüleik, lányuk Margit, férje Péter
Este
-
Szarka Zoltán 1. évforduló és szülei
-
Krizsan István, felesége Szabó Emerencia,
szülei, Majer István, szülei,
testvérei, anyósa, apósa, Fábián
család élő és elhunyt tagjaiért
11. hétfő - Tomis
József 4. évforduló, felesége Szabó
Erzsébet,
szüleik, valamint vejük Holman István,
testvére, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Krizsan István, felesége Szabó Emerencia,
szüleik, testvéreik, Szabó János hősi
halott és hozzátartozók
12. kedd
- Kocsis Péterné Urbán Erzsébet
13. szerda
- elhunyt édesapáért
14. csütörtök - Kordics Károly, felesége
Kristók Erzsébet, a család élő és
elhunyt
tagjaiért
15. péntek - Pistyur József,
apósa, anyósa, szülei, nagyszülei,
testvére
-
ifj. Nagy József, szülei, testvérei, veje,
apósa Murányi Lajos, felesége
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, szüleik,
élő és elhunyt hozzátartozók
16. szombat
- Nagy Ignác, felesége Molnár Mária,
szüleik és testvéreik
-
Bozsonyik János és szülei 7. évforduló
és a család élő és elhunyt tagjaiért
-
Paulicsek József, szülei, nevelőanyja, Szabó
és Czinege család, valamint Csűri
István
17. vasárnap -
18. hétfő -
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök - Molnár Lajosné Pistyúr
Erzsébet 27. évforduló, anyósa,
apósa,
szüleié és testvéreik
-
Bahorecz Antal 1. évforduló, szülei, testvérei
22. péntek -
23. szombat
- Molnár, Szabó és Németh
család halottaiért
-
Száz István, felesége Boda Mária,
lányuk Mária és nagyszülők, valamint Boda
János és fia László
-
Nagy Ignác, felesége Vitéz Anna, szüleik, a
család élő és elhunyt tagjaiért
24. vasárnap -
25. hétfő -
26. kedd
- Bozsonyik István, felesége Kristók
Mária 2. évforduló, a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Czinege József, szülei, nővérei, sógorai,
valamint a Czinege és a Szabó család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Pap Ádám, sógora, nagyszülei és
élő családtagok
27. szerda
- Molnár János, Pásztor Ignác, dr.
Mészáros Ede, felesége
Margit (Alapítványi)
-
Szabó Péter Pál 13. évforduló,
Erdélyi Béla, felesége Dombai Margit, élő
és
elhunyt hozzátartozók
28. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna,
szülei, anyósa, apósa, Boda éa Csillag
család élő és elhunyt tagjaiért
39. péntek - Kristók
János, felesége Híves Katalin, szüleik,
gyermekeik és
hozzátartozók
30. szombat
- Híves Mihály, felesége Mrekvicska
Julianna, a Híves és a
Mrekvicska család halottaiért
-
Fülöp Miklós, édesanyja, édesapja,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Paulicsek Ignác, fia, a család élő és
elhunyt tagjaiért
31- vasárnap - Boda János, felesége Kakas Margit,
szüleik, testvéreik, 2 nászuk,
Kakas és Vincze család élő és elhunyt
tagjaiért