Az
újszövetségi könyvek semmit sem mondanak Szűz
Mária szüleiről. Néhány névvel
találkozunk a rokonságból, de a szülők
nevét nem tudjuk. Egy II. századi
apokrif irat szerint Annának és Joachimnak
hívták őket. A legenda szerint Szent
Anna szüleit Stolanusnak és Emerenciának
nevezték, és Betlehemben éltek. Anna a
Názáretben élő Joachimnak lett a felesége,
mindketten Júda nemzetségéből és
Dávid házából származtak.
Húsz éve éltek már együtt, de nem volt
gyermekük.
Vagyonukat három részre osztották: egy
részt maguknak tartották meg, egy
másikat a templomnak és a papoknak adták,
míg a harmadikat szétosztották a
szegények között.
Gyermektelenségük
fájdalmát csak fokozta, hogy a templomszentelés
ünnepére felmentek
Jeruzsálembe, és Joachim áldozati
ajándékot akart felajánlani, de a pap
visszautasította azzal az indokkal, hogy bűnös
kézből nem fogadja el. Joachim
házasságának terméketlenségét
ugyanis bűnössége nyilvánvaló jelének
látta.
Joachim
hazatérve elhatározta, nem marad többé a
városban, hanem elbujdosik. Így is
tett, de nem sokkal később megjelent neki Isten angyala,
és megvigasztalta.
Megígérte, hogy imádságaiért
és alamizsnáiért Anna gyermeket szül,
mégpedig egy
leányt, akit majd Máriának kell nevezni. Az angyal
azt is megmondta, hogy a
gyermek fogantatásától fogva telve lesz
Szentlélekkel. Szava igazsága mellé azt
a jelet adta, hogy Joachim menjen föl Jeruzsálembe
hálát adni Istennek, és a
templomban találkozni fog feleségével, akit
ugyanígy angyali jelenés indít arra,
hogy a templomba menjen. Így is történt. Joachim
és Anna találkozott az
Aranykapunál, elmondták
egymásnak látomásukat, majd hálát
adván Istennek visszatértek otthonukba.
A
legenda azt is tudja, hogy Anna még élt, amikor a Szent
Család Heródes halála
után visszatért Egyiptomból, , és
így megláthatta a gyermek Jézust. Lelkét
angyalok vitték Ábrahám kebelére, amikor
pedig az Úr Jézus felment a mennybe,
őt is a mennyországba vezette.
Szent
Anna és Szent Joachim ünnepe a XIII. – XIV.
században terjedt el Európában,
annak az érdeklődésnek következtében,
amellyel Krisztus emberi természete és
emberi valósága felé fordultak a hívők. Ez
az érdeklődés a keresztes háborúkból
visszatért lovagok elbeszélései nyomán
alakult ki, és kiterjedt Jézus
rokonságára is. Az ünnep dátuma egy templom
felszentelésének
évfordulójából
adódott. A régi hagyomány ugyanis úgy
tartotta, hogy Mária Jeruzsálemben
született, és Anna asszony háza a Beteszda-tó
közelében állt, Az V-VI.
században e feltételezett születési hely
fölé bazilikát építettek, s ennek
szentelési napja volt július 26.
(U.E.
fotó: Barák B)
Jézus
megdicsőülésének helye a régi
hagyományok szerint a galileai Tábor-hegye volt.
A csoda színhelyén még az arab
hódítás előtt három bazilika
épült.
Felszentelésük napja , augusztus 6. lett Urunk
színeváltozásának ünnepe.
E
napon Jézus emberi testében, még a
feltámadása előtt való isteni
dicsőségének
felragyogását ünnepeljük. Az esemény a
Tábor hegyén történt, a
Szentírás a
színeváltozást nem Jézus Krisztus misztikus
élményeként, hanem a tanítványoknak
adott kinyilatkoztatásként írja le (Mk 9,2-7; Mt
17 1-9; Lk 9 9, 28-36; 2Pt 1,
16-18). Hatására megvilágosodott az apostolok
számára Jézus rejtett isteni
méltósága.
A
színeváltozás fontos mozzanatai: a ragyogó
fény, a felhő, Mózes és Illés
megjelenése, az Atya szózata. A felhő az
Ószövetségben is Isten jelenlétének
szimbóluma, az Atya szózata a felhőből Jézus
megkeresztelkedésére emlékeztet.
Mózes és Illés megjelenése is Jézus
Krisztus messiási igazolása: ők képviselik
a „törvényt és a prófétákat”,
tehát az egész ószövetségi
tanítást és jövendölést.
Krisztus arcának ragyogása és
ruhájának fehérsége emlékeztet arra,
hogy földi
alakja ellenére is égi lény (Dán 7,9; 10,5;
ApCsel 1, 20; Jel 3,4), sőt arra,
hogy ő az Emberfia, aki égi magasságokba emelkedik
(Dán 7,13).
A
nyugati egyházban az első ezredforduló
közeledtével kezdték számon tartani,
összefüggésben Krisztus 1000-re várt
visszatérésével. Hivatalos ünneppé
III:
Calixtus pápa emelte annak emlékére, hogy Hunyadi
János a keresztes hadat
toborzó Kapisztrán Szent János
segítségével 1456-ban felszabadította a
török
ostrom alól Nándorfehérvárt, az akkori
Magyarország déli végvárát. A
két
időpont egybeesése azzal magyarázható, hogy az
1456. július 22-ei győzelem híre
két héttel később, épp augusztus
6-án érkezett a pápai udvarba.
Istenünk,
te egyszülött Fiad dicsőséges
színeváltozásakor Mózes és
Illés
tanúságtételével erősítetted meg
hitünk szent titkait, és csodálatos
reménységet nyújtottál, hogy
gyermekeiddé fogadsz minket. Add meg nekünk, hogy
szeretett fiad szavára hallgatva
társörökösei lehessünk Krisztusnak. Aki
Veled
él és uralkodik a Szentlélekkel egységben,
Isten mindörökkön örökké. Ámen.
Az
ünnepet az Érdy-kódexben Úr színe
változatja, a Müncheni-kódex
naptárában Úrnak
megváltozása, illetve Jézus táborhegyi
színeváltozásának ünnepe néven
említik.
A keleti egyház már az 5.században megülte,
és karácsony, húsvét, pünkösd
után
ezt az ünnepet tekinti a legszentebbnek.
(NET-ről.
Fotó: Urbán E)
ABORTUSZPÁRTI
FELIRAT KERÜLT A MILÁNÓI
TEMPLOM FALÁRA, A PLÉBÁNOS REAKCIÓJA
AZONNAL ELTERJEDT A KÖZÖSSÉGI HÁLÓN
Don
Andrea Bellònak Facebook oldalán közétett
nyílt levele robbanásszerűen terjed.
Ez
a szomorú történet, amely végül
fantasztikus gyümölcsöket termett, a
milánói Szent Mihály és Szent Rita
Plébánia Facebook oldaláról terjedt el.
3700 reakció, 307 komment és 1590 megosztás
rekordot jelent egy olyan
oldal esetében, amely posztjainál átlagosan 15
lájkkal büszkélkedhet. A
felhasználókat don Andrea reakciója lepte meg,
miután a plébánia falára a
következő sértő szöveget firkálta fel valaki:
„Szabad abortuszt (Máriának
is!)”. A plébános úr úgy döntött,
hogy nyílt levelet ír a névtelen
„firkálóhoz”.
Íme a levél:
„Kedves
névtelen falfirkáló!
Sajnálom,
hogy nem tanultál meg példát venni
édesanyádról. Neki volt bátorsága.
Megfogant
téged, méhében hordozott és megszült.
Elmehetett volna abortuszra. De nem tette
meg. Felnevelt téged, táplált, mosdatott,
ruházott. Így most van életed és
szabadságod. Van szabadságod, amelyet arra
használsz, hogy megmondd nekünk,
hogy jobb lenne, ha olyan emberi lények, mint te, nem
lennének ezen a világon.
Sajnálom, de nem értek egyet. Teljes szívemből
csodálom a te édesanyádat, mert
ő bátor volt. És még mindig bátor, hiszen
mint minden édesanya, büszke rád,
akkor is ha rosszul viselkedsz, mert tudja, hogy a jóság
benned van, csak meg
kell várni, hogy a felszínre törjön.
A
abortusz minden dolog „értelmetlensége”. A halál
győzelme az élet ellen.
A
félelem győzelme egy szív fölött, amely
harcolni és élni akar, nem pedig
meghalni. Azt jelenti, hogy eldöntjük, kinek van joga
élni és kinek nem, mintha
ez egy egyszerű jog lenne. Ez egy olyan ideológia, amely
úgy akarja legyőzni
azt emberiséget, hogy elveszi tőle a reményt. Minden
reményt. Csodálom
mindazokat a nőket, akiknek sok-sok nehézség
között is van bátorságuk tovább
haladni. Neked nyilvánvalóan nincs
bátorságod. Hiszen a nevedet sem vállaltad.
És ha már itt tartunk, azt is szeretném mondani
neked, hogy a mi kerületünkben
már egyébként is elég sok a probléma
és nincs szükségünk olyan emberekre, akik
összefirkálják a falakat, és még azt a
kevés szépet is elrontják ami van. Bátor
akarsz lenni? Tedd jobbá a világot ahelyett, hogy
rombolnád. Szeress ahelyett,
hogy gyűlölnél. Segíts elviselni a szenvedők
terheit. És adj életet ahelyett,
hogy elvennéd azt! Ezek az igazán bátor tettek!
Szerencsére a mi kerületünk,
amit te rombolsz, tele van bátor emberekkel! Ők téged is
képesek szeretni, aki
azt sem tudod mit írsz.
Én
vállalom a nevemet: don Andrea”
(Net
és KÉ)
Mindenki
ismer fontos,
illetve fontoskodó embereket. Persze szögezzük le
jó előre: Isten szemében
mindnyájan fontosak vagyunk, és abban sincs semmi
különös, ha mindenki önmaga
számára fontos, sőt a legfontosabb, az általa
érzékelt világ közepe. Ha még
mások is fontosnak tartják, az ilyen személy
önérzete megnő, a legtöbb esetben
fontoskodni kezd. Homlokán mély redőkkel intézi az
ügyeket, áldozatvállalása
nyilvánvaló, akárcsak önzetlensége,
hiszen mindent (utak aprított növénnyel
terítése,
közterek lommal történő dekorálása) a
kisebb-nagyobb közösségért tesz, a
családért, a faluért, a városért, a
hazáért, az egész emberiségért.
Ilyen
fontos emberek minden korban és minden égtájon
teremnek, némelyikükről lassan
kiderül, hogy finoman szólva nem voltak
nélkülözhetetlenek, mások -jóval
kevesebben- pedig a történelemkönyvbe kerülnek,
igaz, többnyire csak utólag,
mert a kortársak nehezen tudják
megkülönböztetni a fontosságot és a
fontoskodást.
„Akinek
az Isten hivatalt
ad, annak észt is ad hozzá”, tartja a kissé
cinikus közmondás, és valóban: a
legtöbb fontos embernek csak az általa viselt
tisztség kölcsönöz tekintélyt,
ilyesmi még a királyok esetében is gyakori eset
volt. Hiszen, ha valaki
királynak született, ámulat és
áhítat övezte alattvalói körében,
bár szűkebb
környezete tudta az igazságot, hogy a király nem
méltó trónjára. A hatalom és a
vagyon az ostobáknak is tekintélyt
kölcsönöz, de ez a tisztelet pontosan addig
tart ki, amíg a hatalom és a vagyon.
Ebben
az értékvesztett,
nyüzsgő világban nem árt arra gondolnunk, hogy a
földi történelem legfontosabb
személye Jézus Krisztus volt, aki sohasem jelezte
saját nagyságát, fontosságát,
és tanítványai, követői sem fontoskodtak. Nem
viseltek tekintélyes hivatalt,
semmilyen földi hatalmuk nem volt, ahogyan vagyonuk sem.
Amiért mégis
tisztelték őket, az a belőlük sugárzó
példa, szerénység, együttérzés,
tisztesség, szeretet volt. Csupa olyasmi, amihez nem lehet
születés, kinevezés
vagy pénz révén hozzájutni. E rövid
földi életre nem ígértek semmit, nem
beszéltek „fenntartható fejlődésről”, mert
tudták, az emberi természet ugyanaz
marad évezredek alatt is, mindig lesznek szegények
és gazdagok, „megalázottak
és megszomorítottak”, ahogyan Dosztojevszkij fogalmazott,
és lesznek tülekedő,
gőgös, érzéketlen fontoskodók. Mi,
keresztények viszont tudjuk, hogy a
„fejlődés” (progresszió) sátáni sugallat,
mert a technikai civilizáció ugyan
valóban fejlődhet, de a lelki kultúra lényege
ugyanaz marad, ahogyan a Jó és
Rossz közötti világos
különbségtételt sem lehet viszonylagossá
hazudni.
Keressük tehát az Isten szemében fontos emberek
társaságát, és kerüljük a
„szegény” fontoskodókat, mert ők saját
képzelt nagyságuk rabjai és keserű lesz
az ébredésük az Úr színe előtt.
(+
Szentmihályi Szabó Péter
cikke alapján)
A
szentatya, Ferenc pápa június 18-án Székely
Jánost, az Esztergom-Budapesti
Főegyházmegye segédpüspökét a
Szombathelyi Egyházmegye
megyéspüspökévé nevezte
ki, áthelyezve őt Febiana címzetes püspöki
székéből és segédpüspöki
hivatalából. Beiktatása 2017. július
8-án Szombathelyen volt.
Székely
János 1964. június 7-én született Budapesten.
Az érettségi után az Esztergomi
Hittudományi Főiskola, majd Budapesten a Pázmány
Péter Hittudományi Akadémia
hallgatója, majd 1987 és 1991 között a
Cremisan-Betlehem-i Saint Paul’s
Theological College növendéke. 1995-ben licenciátusi
fokozatot szerzett
Rómában, a Pápai Biblikus Intézetben, majd
elkezdte a doktori kurzust. 1997-ben
szerzett PhD fokozatot a Pázmány Péter Katolikus
Egyetem Hittudományi Karán.
1991-ben
szentelték diakónussá Jeruzsálemben, majd
ugyanebben az évben részesült a
papszentelésben. 1991 és 1993 között
káplán Érsekvadkerten. Római
tanulmányai
után 1996 és 1998 között Budapesten a
Rózsák terén plébánoshelyettes. 1998
és
2001 között plébános
Budapest-Széphalmon, 1999-től Hidegkúton is. 2001
és 2005
között spirituális a budapesti Központi Papnevelő
Intézetben. 2005–2006-ban a
budapesti Örökimádás-templom igazgatója.
2006 és 2007 között plébános
Esztergomban a Szent Anna-plébánián.
2006-tól az Esztergomi Hittudományi
Főiskola rektora. 2007. november 14-től az Esztergom-Budapesti
Főegyházmegye
segédpüspöke. Püspökké
szentelése 2008. január 5-én volt Esztergomban.
A
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
Cigánypasztorációs Bizottságának
vezetője,
a Caritas in Veritate Bizottság elnöke, valamint tagja az
Oktatási, a
Hivatásgondozó és a Felnőttképzési
Bizottságnak. 2010-től a Magyarországi
Keresztények és Zsidók Tanácsának
elnöke.
(Forrás:
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, Fotó:
Kristók J)
2017.Június.
26- i héten ismét hittantábort
szervezett 60 gyermeknek Ági néni és András
atya. Nagy örömmel vettem tudomásul
a felkérést, hogy ismét segítsek a
hittantáboros gyerekek mellett. Egész hét az
önfeledt játékról, mozgásról,
kirándulásról és csapatokról
szólt. Csapatkapitányként
7 gyermekért voltam felelős, amire igazán büszke
voltam. Minden napra megvoltak
a programjaink, szereplések,a mi csapatunk József
és fiai nevet kapta és az ő
történetüket adtuk elő. Volt
kiütőcske-bajnokság, kézművesség,
sorversenyek, kirándulások,
finom ételek, fagyizás. A hét egyik napján
a budakeszi vadasparkba mentünk
kirándulni, ami nagy élmény volt kicsinek
és nagynak egyaránt, majd innét
tovább mentünk a Máriaremetei kegyteplomba, ami
igazán gyönyörű volt. Ezen a
napon mindenki elfáradva, viszont élményekben
gazdagon tért haza, főleg a Mária
templomba tett látogatás során lélekben is
feltöltődtünk és gazdagodtunk.
A héten szerezett
közös élmények,
programok még jobban összekovácsoltak
bennünket, még jobban éreztük, hogy
összetartozunk, és összefogással szebbé
tesszük egymás életét.
Saját magam
és társaim nevében is
szeretném megköszönni ezt az elmúlt hetet, amit
az érsekvadkerti hittantáborban
ismét eltölthettem. Köszönöm a gyermek
és felnőtt segítséget, a csapatok es
csapatkapitányok összefogását és
együtt működését!
Ági néninek
és András Atyának külön
köszönet a szervezésért, az
élménydús hétért.
(Schulcz
Ágoston)
Augusztus 6.-án ünnepli az
Egyház
Urunk Jézus Krisztus
színeváltozását. Fuchs atya mielőtt
belekezdett volna a
szentmise lépcsőimájába, röviden a
következőket mondta: Szent Máté Evangéliuma
alapján tudjuk, hogy Urunk színeváltozása
pontosan 40 nappal keresztrefeszítése
előtt történt. Ezért olvastatja az Egyház
nagyböjt második vasárnapján az erről
szóló evangéliumot. És ezért tartja
a színeváltozás külön
ünnepét pontosan 40
nappal a kereszt felmagasztalásának ünnepe –
szeptember 14. – előtt, és csaknem
40 nappal, ama apostol mártírhalálának
ünnepe után, aki elsőként vallotta meg –
mégpedig alig pár nappal a
színeváltozás előtt, hogy: „Te vagy Krisztus, az
élő
Isten Fia.” (Mt 16,16)
Vagyis
kevesebb, mint hat héttel azután,
hogy Jézus három legfontosabb tanítványa
előtt megmutatta isteni erejét, akik
ezután még az isteni szózatot is hallották:
„Ez az én szeretett Fiam, akiben
kedvem telik, őt hallgassátok.” (Mt 17,5) – ez a három
szeretett tanítvány a
többiekkel együtt Jézus elfogatásakor
gyáván megfutott, majd az egyik egyszerű
szolgálók előtt háromszor megtagadta, és
kettő a keresztrefeszítéskor is
elbújt.
Gondoljuk
csak meg: Péter kijelenti, hogy
Jézust az élő Isten Fiának, vagyis Istennek
tartja. Jézus erre megteszi leendő
Egyháza fejének. Ezután tanúja lesz
Jézus színeváltozásának, majd
Jézus földi
életének utolsó legjelentősebb napjainak,
köztük Lázár
feltámasztásának – és
mind ez nem elég arra, hogy a Getszemáni kertben ne
fusson el, hogy egyszerű
asszonyok előtt ne tagadja meg, hogy utolsó útján
elkísérje, ahelyett, hogy egy
szikla mögé elbújva reszket.
Ennél
szemléletesebben nem lehet elénk
állítani saját emberi gyengeségünket.
Nem lehet jobban megmutatni nekünk,
mennyire képtelenek vagyunk saját magunktól a
legkisebb erőfeszítésre, hűségre,
kitartásra, egyáltalán bármilyen
jóra!
És
(2011-ben) ugyanennek az ünnepnek
estéjén Williamson püspök úr
kommentárjában arról beszél, hogy mekkora
képtelenség azt hinni és állítani,
hogy az apostolokat bármi más, mint Jézus
valóságos halálából
történt valóságos testi
feltámadása képessé tehette volna
rettegésük legyőzésére. Jézus
földi élete, és ebből is különösen az
utolsó 40
nap, világosan bizonyítja, hogy a csodák, a
szeretet és ennek „békés”
megnyilatkozásai önmagukban mennyire elégtelenek,
hiábavalóak önmagunk
gyengeségeinek legyőzésére és az
erények, az emberfeletti megszerzésére!
A modern „szeretet és
megtapasztalás”
vallásának gyengeségét és
haszontalanságát ennél világosabban, mint
Urunk
színeváltozásának ünnepe, nem lehet
szemünk elé tárni.
Williamson
püspök úr cikkébe így kerültek
a karthauzi mártírok képei, hiszen nekik is csakis
a valóságosan feltámadt
Krisztus adta az erőt a legnagyobb szenvedések
elviseléséhez. Adja Isten, hogy
ez számunkra is tanulságul és erőül
szolgáljon.
(NET-ről)
Érsekvadkerten
nincs semmi,
hangoztatják azok, akik ezzel csitítják a
passzivitásuk belső hangját. Egy
professzor Érsekvadkerten 1992-ben megtartott
előadásában hangzott el az alábbi
kijelentés: Uraim és hölgyeim! Falujukban az fog
történni, amit az itt élők
megvalósítanak a településük
életének színesebbé
tételéért. Az élet vissza is
igazolta a kijelentést. Ezért a következő
lapszámokban településünkön működő
kis közösségek, civil szervezetek életét
szeretnénk megismertetni kedves
olvasóinkkal, felkeltve érdeklődésüket a
tevőleges jelenléthez. Elsőként az
Érsekvadkerti Kalász Egyesületet ismerhetjük
meg.
Kalász
Egyesület
Érsekvadkerten
1937-ben alakult
meg először a Katolikus Asszonyok Lányok
szövetsége (Kalász). Célja az volt,
hogy a fiatal lányokat felkészítse a
házasságra az, édesanyai hivatásra,
megtanítsa őket mindarra, amire egy szülői házban
nem volt lehetőség.
2001-ben
néhány lelkes
édesanya kezdeményezésére ismét
megalakult -régi és új tagokból az
Érsekvadkerti Kalász. A tagok száma
körülbelül 50 fő.
Havonta
egy alkalommal
kalász gyűlést tartanak, melynek első felében
lelki töltekezés történik
(imádság, szentírásolvasás,
elmélkedések, lelkibeszélgetések),
második felében
kötetlen beszélgetések vannak.
A
Kalász tagok igyekeznek
családjaikban betölteni a női, édesanyai
hivatásukat, gondozzák a templomot és
annak környékét, megszépítik az
ünnepeket, őrzik a hagyományokat, ápolják a
családok közötti kapcsolatokat, zarándok
utakat, közösségi megmozdulásokat
szerveznek. Lelkigyakorlatokon vesznek részt,
szeretetszolgálatot végeznek.
Teszik mindezt jókedvvel, szeretettel, imádságos
lelkülettel.
Reméljük,
hogy az általuk
negyven év után felvett szolgálat- régi
és reményeink szerint új tagokkal
folytatódik egyházközségünk,
településünk és nemzetünk javára.
Az ideiévben július 1-én
újjáalakulásuk
tizenhatodik évfordulójának
előestéjén adtak hálát a kalász
tagok az eltelt
évekért, rózsafűzért és
szentmisét ajánlottak fel a Kalász élő
és elhunyt
tagjaiért.
(
VT. Fotó: Barák B. Következik
a Kolping Család)
Egy
érdekes riportot
olvashattok most. Egy arab asszony szemszögéből, hogy
miért jöttek Európába, és
mit akar Allah Európával....
Unrica
Ventura
riportja a Libero Quotidiano olasz napilap 2016. 10. 16-án
számában jelent
meg.
Fatimával
egy pizzeriában
találkozom a Piazza Navona közelében,
ott ebédelünk. Ő egy barátom
nagynénje.
42
éves, férjezett, 4
gyermek anyja, és egy azon sok ezer bevándorló
közül, akiket az elmúlt évben
Németország befogadott. Ő már megkapta a
menekült státuszt. Most elmeséli,
hogyan érzi ott magát.
–
Szíria melyik részéről
menekültél?
-
Nem vagyok szíriai
menekült. Szíriai vagyok, de Irakban, Erbil
városában éltem. A férjem iraki. A
zónában, ahol a város van, nincs
háború. Az ország többi
részéhez képest
nyugodt hely, mert Kurdisztánban található. A
problémát inkább az jelenti, hogy
kevés a munka, ezért döntöttünk
úgy, hogy Európába jövünk.
–
Többes számban beszélsz.
Kivel jöttél el Irakból?
–
A férjemmel és a négy
gyermekemmel. Körülbelül 3 hónapig Isztambulban
laktunk, ahol egy lakást
béreltünk. Összesen 10.000 dollárt
költöttünk.
–
Törökországból
Görögországba mentél?
–
Nem. A bolgár
nagykövetségen adtam be a menedékkérelmemet.
Elkérték az adataimat és
ujjlenyomatot is vettek tőlem.
–
Akkor miért nem ott kaptad
meg a státuszt?
–
Mert amikor 2015
augusztusának végén Angela Merkel azt mondta, hogy
Németországban minden
szíriai menekültet befogadnak, azokat is, akik már
egy másik európai uniós
országban regisztráltak, úgy döntöttem,
megyek.
–
Hogyan utaztál?
–
Szerencsés voltam.
Bulgárián át jöttem, mert arra kevesebb
menekült ment, mint Görögország felé.
Így Románián, Magyarországon,
Szlovákián és Ausztrián keresztül
jutottam el
Münchenbe. Magyarországon nagyon sokszor igazoltattak, de
végül sikerült
átjönnöm rajta.
–
Sokba került?
–
Eléggé. 2000 euró volt.
–
Ezt a sok pénzt hogyan
szedted össze?
–
Sok mindenünk van
Erbilben. Mi nem vagyunk szegények, mint akik a török,
libanoni, Jordán menekülttáborokban
vannak.
–
A gyerekeid?
–
Ők és a férjem újból
Erbilben vannak, ahol beadták a
családegyesítési kérelmet. Csak én
jöttem, mert
én szíriai vagyok. Amikor Németországba
jutottam, és is azonnal elindítottam a
családegyesítési eljárást, hogy ők
is jöhessenek. Azért tettünk így, mert
úgy
gondoljuk, hogy az asszonyok kérelme elsőbbséget
élvez.
–
Amikor Németországba értél
mi történt?
–
3 hónapot töltöttem egy
befogadó központban, azután kaptam egy lakást
Hamburgban, amit egy másik
szíriai asszonnyal osztok meg. De amint megérkezik a
férjem a gyerekekkel,
kérek egy nagyobb házat kerttel és
átköltözünk Berlinbe, mert a sógorom, aki
az
egész családjával jött, ott van.
–
Hogy tartod el magad?
–
Kb. 500 euró segélyt kapok
havonta. A lakásbérlet, a rezsi, az
egészségügyi ellátás és a
tömegközlekedés
fizetve van, azaz nekem nem kerül semmibe. Így mindig tudok
pénzt félretenni és
küldeni Irakba.
–
Nem drága az élet
Németországban?
–
Nem tudom. Nem járok német
üzletekbe, inkább a törököket
választom. Török a szupermarket, a halal
(muzulmán vallás szerint vágó) hentes, az
outlet, ahol a ruháimat veszem, sőt
még a kozmetikusom is. Nekem nem hiányzik itt semmi.
–
De ha csak törökökhöz
jársz, akkor nem lett volna egyszerűbb, ha Isztambulban maradsz?
–
Isztambul nekem nagyon
tetszik, Németország nem annyira. Csakhogy a német
állam jól fizet a
menekülteknek, míg Törökország
kevésbé.
–
És a nyelv?
–
Egy munkaügyi központ
által szervezett iskolába járok, mert
kötelező. Ha nem jelensz meg, nem kapsz
segélyt. Így nem hiányozhatok, különben
keresni kezdenek. Most is csak azért
vagyok Rómában, mert Hamburgban szünet van.
–
Elmagyaráznád, hogyan
utazgathat Európában egy menekült?
–
Minden papírom megvan.
Azonnal megkaptam az állandó lakcímemet
igazoló kártyát és a személyi
igazolványomat.
Nézd, pont olyan mint a tiétek. Rózsaszínű
és le van fóliázva. Rajta vannak az
adataim, és hogy menekült vagyok. Ezzel kaptam egy
útlevelet.
–
És ezzel utazol
mindenhová?
–
Persze. Ezzel egész
Európában, az egész schengeni övezetben
szabadon mozoghatok. Sehol sem
ellenőriznek. Amióta van ez az útlevelem elmehetek
Londonba, Párizsba, vagy
ahová tetszik. Elég ha nem bukom le.
–
Azaz?
–
Nem hagyhatjuk el
Németországot több mint 21 napra. De én egy
kicsit vissza akarok menni Erbilbe
is. Ha észreveszik, hogy hosszabb időt voltam távol,
abból probléma lehet.
–
Mit szeretnél dolgozni
Németországban?
–
Semmit. Amint meglesz a
családegyesítés, otthon maradok. Dolgozni a
férjem fog, de csak feketén, mert ő
is segélyt fog kapni, és én is tovább kapom.
–
Nem félsz, hogy
gyerekeidnek nem sikerül integrálódni?
–
Mivel ingyenes, ezért
iskolába járni fognak. Egyébként
velünk lesznek, szíriaiak között. Ők nem
fognak változni, Németország viszont annál
inkább.
–
Mit akarsz ezzel mondani?
– Hiszem,
ha Allah ennyi
hívét ide és Németországba
küldi, az azért van, hogy muzulmánná
tegyük ezeket
az országokat. Inshallah!
ui.
500
euró segélyt kapok
havonta. A lakásbérlet, a rezsi, az
egészségügyi ellátás és a
tömegközlekedés
fizetve van, azaz nekem nem kerül semmibe. Így mindig tudok
pénzt félretenni és
küldeni Irakba.
Ez
az összeg átszámítva 150
ezer Forint, vagyis pont 2.34-szer annyi, mint az én
magyar nyugdíjam.
S
ebből csak a ruházkodást
és az élelmiszert kell kifizetni, ami ott is
hasonló összegbe kerül, mint nálunk.
Talán jobb menekültnek lenni Németországban,
mint nyugdíjasnak Magyarországon.
Vagy
tiszta hülyék ezek a
németek, vagy valakik elhülyítették őket. De
ez csak az anyagi oldal.
Ha
tényleg muzulmánná teszik
őket, akkor nekik végük. S utána nekünk is...
2017.
június 27-én, kedden tartotta e félév
utolsó, tervezett ülését a
Képviselő-testületünk. A következő
ülés időpontja augusztus 29 én lesz, melyen
az Önkormányzat költségvetésének
első félévi végrehajtása is szerepel a
napirendi pontok között.
A
mostani ülésen elfogadásra került az új
anyakönyvi rendelet, mely mindenben
megfelel a törvényi előírásoknak és
rögzíti az ügyintézés módjait
és költségeit
egyaránt. Szolgáltatói
névváltozás végett
módosításra került a
Hulladékgazdálkodási rendeletünk, mely
tartalmazza azt is, hogy a szüneteltetés
és egyéb lakossági kérelem
elbírálására csak a
Szolgáltató jogosult.
Elfogadásra
került a második félév üléseinek
időpontja (08. 29, 09.19., 10, 31., 11. 28.,
és 12. 12.) és az ott szereplő napirendi pontok.
Határozat
született vitás földügyben, valamint az
Érsekvadkert Vadászati és
Vadgazdálkodási Kft Önkormányzati
tulajdonrész megvásárlására
irányuló kérelme
tárgyában, melyről az érintettek
tájékoztatást kaptak.
A
megvalósulás útjára lépett az
új óvoda és mini bölcsőde ügye.
Kiválasztásra
került a tervező, a közbeszerző és a műszaki ellenőr.
Ugyanekkor döntöttünk a
csapadékvíz elvezetési projektünk
közbeszerzői-szaktanácsadó kilétéről
is.
Egyebek
között tájékoztatást kaptunk
arról, hogy volt jegyzőnk hosszan tartó
betegállományát követően május
23-án azonnali hatállyal kilépett.
Tudomásul
vettük és kiírásra került az
állás betöltése.
Hallhattuk,
hogy az iskolánk IV. korosztályos foci csapata a 8,
helyen végzett a Debrecenben
rendezett Jubileumi Diákolimpia Fesztiválon.
A helyezésértékét növeli, hogy
egyedül ők voltak Nógrád megyéből.
A
Palóc napok 2017. július 29-én lesz
Balassagyarmaton, ahol Érsekvadkert
mutatkozik be. Bővebb információ a Művelődési
házban, és a majdani plakátokról
szerezhető. Segítség felajánlást az
Intézmény vezetőnél tehetünk.
A
lengyel testvértelepülésünk (Spytkovice)
falunapja augusztus 18-21 között lesz.
A Petőfi Sándor Általános Iskolánk
néptáncosai képviselnek bennünket.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2017. szeptember 18.
hétfő
Kolping
családunk 2017. szeptember 9-én ünnepli
megalakulásának 25. évfordulóját.
9:00
órától fogadjuk vendégeinket a kolping
házba, ahonnan 9:45-kor ünnepélyesen
átvonulunk a templomba. A hálaadó szentmise 10:00
órakor kezdődik, majd az erdei
házhoz megyünk, ahol 12:00-tól ebéd lesz.
14:00
órától kulturális program keretében
fellép az Érsekvadkerti Népdalkör, amit a
Göncöl Citerások népdalcsokra követ. 25
év 25 percben címmel videó
összeállításban nyerhetünk
bepillantást a megtörtént eseményeinkről,
majd
Bánhidy Vajk Kolping tanításának
időszerűségéről hallhatunk előadást. Az
előadást követően szót kapnak a vendég
kolping családok, s lehetőség lesz a
kötetlen beszélgetésre, ismerkedésre, hisz
sorsunk úgy alakul, ahogy tesszük a
dolgunkat.
18:00
órától gitáros énekekkel
történő dicsőítéssel zárul a
szervezett program.
A
szentmisére és a kulturális programra minden
érdeklődőt szeretettel hívunk és
várunk!
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Ebben az évben a Szűzanya legnagyobb
ünnepe, Nagyboldogasszony, Aug. 15-e keddi
napra esik. Reggel 7-kor és este 7
órakor lesz szentmise. Parancsolt ünnep lévén
Pusztaberkiben is lesz szentmise, fél 11
órakor, hanyagság miatt
elmulasztott szentmise halálos bűn. – Igyekezzen mindenki
beosztani idejét,
hogy eljusson a szentmisére.
2./ Augusztus
20-án, vasárnap, Szent István első
királyunk ünnepe. Reggel fél 9-kor lesz
szentmise. – Pusztaberkiben de. fél 11 órakor.
3.
A
szokásos, évi terményhálaadó
ünnepünk,
augusztus 27-én fél 9-es
nagymise
keretében lesz. – A pusztaberki szentmise fél 11
órakor.
4./
A Kálvária búcsúnk
szept.17-én lesz. Szombaton
fél 6-kor keresztúti ájtatosság, majd
szentmise a Kálváriánál.
17-én,
vasárnap a templomból fél 9-kor indul a
körmenet a Kálváriához, majd ott
szentmise, és körmenetileg jövünk vissza.
(természetesen az időjárástól
függően)
Pusztaberki
szentmise de. fél 11 órakor
KERESZTELTÜNK:
14.
Kiss Arina, Margit (Kiss Árpád- Kollár Edina)
15.
Berechid Levente (Berechid Adrián – Holman Henriett).
16./
Cseman Ábel (Cseman László – Gulya Edina)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
5.
Júl.1: Nándori Péter – Besnyi Antónia
(Bgyarmatiak)
6. Júl. 15. Sípos Dávid –
Szűcs Edit
Halottaink:
28.
Kakulya György (1961)
29.
Híves Mihály (1931)
30.
Bertus Lajosné, szül. Halaj Erzsébet (1936)
1. kedd
-
2. szerda
-
3. csütörtök - Scheerlinch Benoá – Őszi
Nikolett jegyesekért
4. péntek -
Pistyúr János (1941) 15. évforduló,
szülei, testvérei,
apósa, anyósa, nagyszülei és
nászasszonya
-
Kristóf Imre, szülei, testvérei, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Tomis József, felesége Szabó Erzsébet 9.
évforduló, vejük, szüleik, testvéreik,
hozzátartozók, valamint hálából
élő családért
5. szombat
- Füle Béláné Kovács
Mária 1. évforduló, Kovács és
Füle család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Jakubecz, Czinege és Varga család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Deszpót Mihály, szülei, apósa, anyósa,
Bartek Róza, a Raduly és Jakubecz család
halottaiért
6. vasárnap - Vitéz Ferenc, felesége
Nagy Erzsébet, szülők, nagyszülők és
hozzátartozók
-
Pinke Kálmán, felesége Szabóki
Rozália, szülők, testvérek, nászaik,
nászasszonyaik
-
Zachar Ottóné Híves Zsuzsanna, szülei,
nagyszülei és hozzátartozók
7. hétfő -
Hálából élő családért
8. kedd
-
9. szerda
-
10. csütörtök - Jegyesekért
11. péntek - Szabó
Károly, felesége Híves Margit, Vitéz
István, felesége
Csillag Mária, a család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Hálából
-
Konopás István, szülei és a Szlúka
család élő és elhunyt tagjaiért
12. szombat
- Kristóf József 1. évforduló,
édesapja, apósa Belencsák János 40.
évforduló, felesége, fia János 40
éve, valamint élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Urbán Sándor 11. évforduló, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, Vitéz
János, felesége Kopisz Rozália, Pál
Jánosné, Pál István és elhunyt
hozzátartozók
13. vasárnap - Kaba András, felesége Kovács
Ilona 30. évforduló, Kristók és
Molnár család élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Péter András, felesége Kácsor Ilona, fiuk
András, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Keresztes József, szülei, testvérei, Molnár
család élő és elhunyt tagjaiért
14. hétfő -
15. kedd
- Vitéz István, felesége Csillag
Mária, gyermekeik,
nagyszülők és a család halottaiért, Szarvas
Imre, felesége Ondrusek margit, 6
gyermekük és hozzátartozók
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége Konopás
Mária,
testvéreik, szüleik
-
Nagy Ignác, felesége Vitéz Anna, a család
élő és elhunyt tagjaiért
16. szerda
-
17. csütörtök - Szabó János, szülei,
testvére és a Kaba család halottaiért
-
18. péntek - Fekete Roland –
Boskó Izabella jegyesekért
19. szombat
- Holman József, Molnár Ilona, Molnár
és Holman család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Szabó Vince, felesége Kormosói Ilona, Csillag
Gyula, Mrekvicska Ignác, felesége
szabó Margit és szülők
-
Csabák Csaba 25. évforduló, nagyszülők,
Csabák és Gubik család élő és
elhunyt
hozzátartozóiért
20. vasárnap - Hazánkért
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök - Kosztrihán István, édesapja,
testvére, nagyszülei, Kosztrihán és
Erdős család halottaiért
25. péntek - Csabák
János, szülei, apósa, anyósa és a
család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Jakubecz György, felesége Csernák Ilona,
szüleik, testvéreik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Pauer Lajos és szülei
26. szombat
- Molnár, Szabó és Németh
család halottaiért
-
Vitéz Ignác 3. évforduló, szülei,
nagyszülei
-
Kovács és Kökény család
halottaiért, és élő tagjaiért
27. vasárnap - Vitéz Sándor, fia Sándor,
Vitéz, Záhorszki és Halászi család
halottaiért
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
- Laczó Péter – Kovács Ivett
jegyesekért
31. csütörtök - Urbán és Molnár család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Boda Istvánné Csillag Anna, szülei, apósa,
anyósa, Boda és Csillag család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet,
szüleik és testvéreik