Minden
újabb fokozat, amikor
emberségünk magasabb osztályába
lépünk, búcsúzás is egyben a
korábbiaktól.
Negyvenéves korunkban már nem érezzük olyan
jó ízűnek azt az ételt, amit még
tízévesen annak tartottunk. Az első szerelem
csodája sem jön vissza többé. S
hetvenévesen túl jócskán
mögöttünk van kamaszkorunk legszebb nyara. A gyermeki
hit ősbizalmát kikezdik a felnőtt kor kételyei.
Aztán idős fejjel ismét
visszatalálunk hitünk otthonába. Igaza van
Geothének, amikor ezt mondja: „A
gyermek realista, az ifjú idealista, a felnőtt szkeptikus, az
idős ember pedig
misztikus”.
Fiatalkorunk
nagy álmai
szembesülnek a szerényebb realitással, amit
elértünk. „Növekedett
bölcsességben”, olvassuk Jézusról. A magunk
módján csaknem mindannyian átéljük
ezt, a mellékutak tapasztalatával. De már az
emlékeinkből élünk, lelkünkben
hordozva korábbi életünk ujjlenyomatait.
Egy
pillanatkép. Társaságban
vagyunk. Régi, kedves ismerős arcok. És hirtelen
ráébredünk, hogy már nem
vagyunk ott igazán lélekben. Észreveszik. „Mi van
veled?” Az udvariasság jön
segítségünkre. A divatos témákat
azonban, amiket a társak olyan fontosnak
tartanak, már nem tartjuk annak. Nem arról van
szó, hogy különbek lettünk.
Egyszerűen csak kinőttük korábbi életformánk
és értékelésünk közegét.
Mi
történik ilyenkor? A találkozás valahogy
formális lesz. A kötelező
illemszabályok vagy kölcsönös
ajándékok még megoldják a
diplomáciai
kapcsolatot. Nincs ebben semmi a megvetésből. A szeretet ezt is
áthidalja. De a
tényt már nem lehet letagadni, legalább
önmagunk előtt. Kinövünk,
menthetetlenül kinövünk bizonyos
életformát, stílust, szemléletmódot.
Megváltozik az érdeklődésünk és az
értékelésünk. Udvariasság, ments ki a
kényes
helyzetből!
Legrosszabb
formája ennek a
„kinőttük”-nek, ha az csupán vagyoni vagy
osztálykülönbséget takar. A késői
évek érettségi találkozóiról
hazatérők ilyenkor sajnálkoznak a már
szegényes
keretek között élő osztálytársakon,
akikkel szemben leereszkedően kedvesek
voltak a társaságban. Ilyen is van. Ez azonban
mellékút, amely süppedékes
talajra vezet. Csupán a jól szituáltak
önelégült elkülönülése ez.
Az
igazi búcsúzás azzal jár,
hogy Jézussal együtt növekedünk
bölcsességben, legalább is a magunk
mértéke
szerint, ahogyan az elvárható naplemente előtt.
Fiatalkorban nagyra tartott
dolgok halványulnak el. S a megszilárduló hitben
magabiztosabbá válnak az
Evangélium értékei. A
búcsúzások sora pedig egyre közelebb visz a
legigazabb
találkozáshoz.
Mindig
búcsúzunk valakitől,
valamitől. Thomas Merton „hétlépcsős hegyén”
kapaszkodunk fel. Egyre kevesebben
vagyunk. Elmarad az emberek sokasága, de a táj
kitágul, s mind távolabbi
messzeségbe látni. Belülről pedig feltörnek az
emlékek. Aztán soha nem
tapasztalt egyszerűséggel és magabiztossággal
megvilágosodik bennünk, hogy Pál
apostolnak igaza van. A szeretet az, amiért érdemes volt.
Egyedül a szeretet.
Mintha egy más, magasabb dimenzióba lépnénk
át mi is. Pedig ez csak olyan
előzetes. Életünk visszapillantó
tükréből jobban megértjük Jézus
mennybemenetelét. S miközben Urunknak a földi
létformától eltávolodó
alakját
idézzük, lélekben az égre néző
apostolok közelébe furakodva, felszakad bennünk
búcsúzásaink élményének
minden tapasztalata. Mintha valahonnan belülről egy
különös zsoltárének hangfoszlányai
érintenék meg a visszatekintőt: Indul a
vonat. Még lassan halad. / Integető kéz, elcsukló
szavak, / múltba tűnt arcok,
megfakult ruhák, / dicsérjétek a
búcsúzás urát.
(BÉEL-től.
fotó: Urbán E))
Május 17-én kerek születésnapot
ünnepelhetett Sillye Jenő, a keresztény gitáros zene
hazai műfajának úttörője, mondhatni
megteremtője. Bár neve sokak számára ismert,
életútja, munkássága nem annyira
beszédtéma. Pedig lehetne!
1947-ben született Budapesten. Noha
édesapja három és fél éves
korában elhagyta a családot, édesanyja apja
iránti
tiszteletre és szeretetre nevelte. Hitre
édesanyján és anyai nagyanyján
kívül a
Béke téri egyházközség fiatal papjai,
a keresztény zene szeretetére a helyi
kántor nevelték. Ez utóbbi illető
lehetőséget biztosított az ottani
fiataloknak, hogy – egyházi karéneklésen
felül – Bárdos Lajossal vagy Werner
Alajossal is megismerkedjenek.
16
évesen figyelt föl Lucien A. Duvall francia jezsuita
szerzetes gitárral kísért
dalaira, és elhatározta: megtanul ezen a hangszeren
játszani. Az angyalföldi zeneiskolában
klasszikus gitár szakra járt, de az oktató egy-egy
beat dalt is megtanított
neki. A középiskola elvégzése után
magyar-történelem szakra jelentkezett, de
oda vallási meggyőződése miatt nem vették fel.
Jogi tanulmányokba kezdett, de
ezzel felhagyott, majd egy nagyvállalat anyagbeszerzőként
foglalkoztatta.
Első
dalát Hol a szeretet? címmel 1969-ben szerezte, melyet
néhány újabb is
követett. Az igazi áttörést az 1970-es
évek elején azok az alkalmak hozták
Kismaroson, majd pedig Nagymaroson, amikor az éneklés
után vallania kellett
arról, milyen érzések indították e
dalok megírására. Ezek a
tanúságtételek
számára nagy lelki haszonnal jártak, mások
szemében pedig hitelesnek tűntek,
így általa a keresztény könnyűzenei műfaj
létjogosultságot nyert a hívő egyház
vonalában. „A műfaj, mint olyan egyébként
elég gyorsan megosztotta a muzsikus
társadalmat. Az egyházzenészek között
voltak, akik azt mondták, nem elég
igényes, nem szabad engedni, hogy kiszorítsa a
hagyományos egyházi énekeket.
Mások viszont, a nagy egyéniségek, mint
például Bárdos Lajos tanár úr,
Werner
Alajos nagy szívvel fordultak felénk, és
egyáltalán nem volt bennük lenézés,
fölényeskedés. Visszatérve az
Egyházhoz, azt azért mindenki elismerte, hogy van
hozadéka a keresztény könnyűzenének, hiszen
nagyon sok kereső embert – nemcsak
fiatalt – tudott megszólítani és elindítani
a hit útján.” – vallja Jenő, amikor
a kezdetekről kérdezik őt.
Erre az időszakra tehető
családalapítása is. Erről a
hivatásról egy régebbi interjúban
így vallott: „Amikor
kerestem a párom, két életút állt
előttem: az apámé, aki tönkretette
édesanyámat, és anyámé, aki egy
drága asszony volt, és annak ellenére hősiesen
nevelt minket, hogy súlyos szívbeteg lett. Apám
életét egy szerencsétlen
életnek tartottam, mert úgy éreztem, hogy
szörnyű dolog, ha valaki nem érez
felelősséget a szeretteiért. Biztosan minden
gyereknél másként rakódik ez le:
van, aki összetörik, vagy cinikus lesz, de számomra az
lett meghatározó, hogy
tudatosan készültem rá, hogy hívő
életet éljek. Arra nem is gondoltam, hogy
valaha gitáros dalszerző lesz belőlem. Én csak egy
becsületes, szép életet
akartam élni a feleségemmel, olyan apává
szerettem volna válni, aki soha nem
hagyja el a gyerekeit.” Azóta is példás
családapaként éli életét,
négy gyermeke
és számos unokája van, akik azóta
tevékeny részt vállalnak az apai
örökség
folytatásában.
Zenei pályafutásáról
számokban a
következőket lehet mondani: 30 év alatt több mint 300
dalt írt meg – ám az
utóbbi években sem pihent sokat, s újabb
száz dallal bővült a meglévő
dalkészlete. Ezen felül számos gitáros
oratóriumot zenésített meg (dalainak
szövegét Kovács Gábor atya írta) –
köztük a Virágvasárnap
vigíliáján a
Kálváriánál előénekelt Keresztutat
is. 1996-ban elsőként a magyar keresztény
könnyűzenészek közül
főállású zenei előadóművész lett,
azóta több rangos
elismerésben részesült: 2007-ben 60.
születésnapjára az ifjúság
evangelizálásáért kapott egyházi
elismerést, 2010. október 23-án pedig a Magyar
Köztársaság Érdemrend Tiszti Keresztje
kitüntetést kapta meg. Legutóbb 2016
novemberében az egyházzenészek könnyűzenei
szakmai életút díját
ítélték neki,
amellyel egész munkásságát
kívánták értékelni.
Reméljük, még sok remek dallal és
hiteles tettel tudja Egyházát szolgálni, s
példát tud adni a felnövekvő magyar
fiatalságnak is! Isten
éltessen sokáig, Jenő! ;-)
További
cikkek, interjúk Sillye Jenővel:
https://www.villanyharfa.hu/cikkek-velemenyek/94/interju-sillye-jenovel
https://www.villanyharfa.hu/cikkek-velemenyek/43/sillye-jeno-palyakepe
http://web.axelero.hu/kesz/jel/05_12/sillye.html
http://www.plebania.net/vendegszoba/?op=view&vid=48
Nagy
ajándéka ennek az évnek a Fatimai
centenárium. A Szűzanya jelenéseit három
angyali jelenés előzte meg.
1917.
május 13-án a Portugáliai Fatima
közelében egy Cova da Iria nevű helyen a 10
éves Lúcia Santos és unokatestvérei a
kilencéves Francisco és a hétéves
Jácinta
egy asszonyt pillantottak meg, aki ragyogóbb volt, mint a nap. A
Rózsafüzér
királynőjeként mutatkozott be nekik.
Az
asszony a gyermekeket imádságra, bűnbánatra
buzdította és a békéről beszélt
nekik, ami a világháború borzalmai után
újra elhozza a földre a szeretetet. A
Szűzanya közölte a gyerekekkel, hogy öt egymást
követő hónap 13. napján,
ugyanabban az órában újra eljön és
várja őket. Az utolsó alkalommal pedig
mindenkinek megmutatkozik. A gyermekek teljesítették a
kérést és június,
július, szeptember és október hónap 13.
napján ismét megjelent nekik a szent
Szűz. Az augusztusi jelenésről azonban lemaradtak, mert a
gyermekeket
kihallgatás miatt fogva tartották, így
néhány nappal később augusztus 19- én
történt a jelenés. A hatodik alkalommal 1917.
október 13-án, mint egy 70 ezer
ember láthatta meg a napcsodát. A nap megnagyobbodott,
forogni kezdett, majd úgy
tűnt, hogy rázuhan a földre.
A
napcsodát követően a kispásztoroknak a Szűzanya
három alakban mutatkozott meg:
1. A Szent család körében. 2. Fájdalmas
Anyaként. 3. Kármelhegyi Boldog asszonyként.
A
jelenések során a Szűzanya titkokat bízott a
pásztorgyermekekre. A három titok
közül az első a pokol látomása és
azoknak a bűnöknek a jövendölése, amelyek a
világra várnak, ha nem hallgatnak Mária
intéseire.
A
második titok Mária szeplőtelen szívének
tiszteletének kinyilatkoztatása, amely
reménycsillag a világ békéje és a
lelkek üdvössége számára. E két
titkot 1942-ben
hozták nyilvánosságra.
A
harmadik titkot Lúcia nővér 1959-ben egy zárt
borítékban eljutatta XXIII. János
pápának, aki elolvasása után úgy
határozott, hogy nem tárja fel annak
tartalmát. A nyilvánosságra
hozataláról 2000-ben döntött II. János
Pál pápa.
Részlet
a titokból: „Láttunk egy fehér
ruhába öltözött püspököt, akiről
úgy éreztük, hogy a szentatya. Ment botladozó
léptekkel fölérve a hegy tetejére,
térdre borult a nagy kereszt lábánál
és egy
csoport katona lőfegyverekkel és nyíllal tüzelve
rá meglőtte őt.”
II.
János Pál pápa ellen 1981. május
13-án követtek el merényletet, amikor a pápa
a
Szent Péter térre érkezett a szokásos
szerdai általános kihallgatásra. A pápa
négy golyót kapott és súlyos
vérveszteséget szenvedett.
A
fatimai jelenések első napja és a merénylet
közötti egybeesésről így
nyilatkozott II. János Pál pápa: „Nem tudom, ki
adta a fegyvert a gyilkos
kezébe, de azt tudom, hogy ki térítette el a
golyót: egy láthatatlan kéz, egy
anyai kéz irányította.”
Szent
II. János Pál pápa háromszor is felkereste
Fatimát. Először 1982. május 13-án
látogatott a portugáliai Fatimába, hogy
hálát adjon a Szűzanyának, hogy életben
maradt a merénylet után. 1991-ben a merénylet
tizedik évfordulóján ismételten
felkereste a kegyhelyet, valamint 2000-ben is ellátogatott a
Fatimai Szűzhöz. A
látogatások során a pápa még
találkozott az egyetlen életben maradt fatimai
látnokkal Lúcia de Jesusszal, akinek még
háromszor jelent meg a Szűzanya. A
találkozások alkalmával Lúcia nővér
beszélt a pápának a három titokról.
Ferenc
és Jácinta gyermekként hunytak el. Lúcia
pedig előbb Dorottya rendi, majd Karmelita
apáca lett.
Ferenc
és Jácinta 1919 és 1920-ban hunytak el. Akiket a
ma már szentként tisztelt II.
János Pál pápa 2000-ben avatott boldoggá
Fatimában. Ferenc pápa a jelenések
100. évfordulóján a gyermekként elhunyt
két kis látnokot a szentek sorába
iktatta. Ünnepük február 20-án van.
Lúcia
2005. február 25-én hunyt el.
Legyünk
mi is Mária anyai szeretetének munkatársai,
vegyük komolyan a bűnbánatra,
imádságra és a rózsafüzér
imádságának szeretetére
buzdító szavait.
Az
írás a 2017. évi Magyar Katolikus
Kincses Kalendárium és a Bonum Tv 2017. 05. 13.
adása alapján készült.
Mozgalmas
tavasza volt az egyházivá alakult Kolping
családunknak. Április 22-én egy
„csapat” füvet nyírt a benti házunk
mindkét
kertjében, körbe tányérozva a szépen
fejlődő gyümölcs fáinkat, míg egy másik
csapat kijavítva az udvari mászókát, a kis
gyerekek örömére beépítette az
ajándékba kapott csuzdát.
Április
30-án 16 órától batyus majálist
tartottunk. A majálisra a kijavított
mászóka, a
tavaly beszerzett trambulin és a most tulajdonunkba került
ugráló vár kellő
elfoglaltságot adott az apróságoknak. A
majális kezdete egyben „Az öröm útján”
keresztút főpróbája is volt a gitárosaink
vezetésével, amit batyubontással
járó
kötetlen beszélgetések követtek. Nehezen
oszlott szét a csapat, hisz áthatotta
az együtt létet a közösségben lenni
jó szelleme.
Május
6-án a műfüves pálya adott otthont a XIV.
Nemzetközi foci tornának. A tornát
Balla Mihály országgyűlési képviselőnk
nyitotta, de a nap folyamán több
önkormányzati képviselőnk is drukkolt a csapatoknak.
A tudásuk legjobbját adó
csapatok közül Székelykeresztúr
állhatott a dobogó legmagasabb pontjára,
megelőzve az érsekvadkertieket.
Május
13-án a benti házunk adott otthont a Tizenhárom
Alamafa Alapítvány, a Mikszáth
Kálmán Közművelődési Intézmény
és a Kolping család közös
rendezésében megvalósult
családi napnak. A két hete bejáratott
játékokon túl népi játékok,
kézműves
foglalkozások, arcfestés, tűzoltó bemutató
az autóval történő utazással,
tánctanítás élő zene mellett adott
elfoglaltságot a közel kétszáz
eseményen
résztvevőnek, melyet az ipolyszalkaiak ittléte
határokon átnyúló rendezvény
rangjára is emelt
Vasárnap
16 órától a gitárosaink által
meghirdetett Öröm útján címmel jelzett
keresztút
részesei lehettünk a templomunkban. A felcsendülő
dallamok, az elhangzott
elmélkedések, a régi emlékek
felelevenedésével, folytatásra
buzdító, mély
nyomokat hagyott bennünk
Az
élet nem áll meg, hisz élni akar. Az jövőbeni
események között szerepelnek a
kolping misék, a Bibliaórák, a vasárnapi
program egyeztetések,az egyházközségi
eseményekbe történő tevékenykedések, a
nyári kirándulások és a 25 éves
jubileumunk megünneplése egyaránt.
(emjé,
Fotók: Kristók J, Szabó J)
Böjte Csaba ferences
testvér
megosztotta gondolatait a bankárokról, a pénzről –
hogy ez a téma ne legyen
újabb gyűlölködés, megosztottság
forrása.
Minap
egy társasággal találkoztam, akik nagyon
vehemensen szidták a bankárvilágot,
mely ugye „nyakunkra hozta ezt a nagy gazdasági krízist”.
Megkérdezték, hogy én
mit is szólok ehhez a kérdéshez. Egy darabig
hümmögtem, de aztán időt kértem és
megígértem, hogy majd hozzá szólok ehhez a
kérdéshez egy kis elmélkedés után.
Kezembe
vettem a Szentírást, és arra
próbáltam ráfigyelni, hogy a mi Urunk,
Jézus
Krisztus mit tanít a pénzzel, a bankvilággal
kapcsolatosan. Néhány szentírási
rész ötlött különösebben is a szemembe:
Jézus a talentumát elásó embernek azt
mondja, hogy: „Te gonosz és lusta szolga! Ha tudtad, hogy aratok
ott is, ahová
nem vetettem, és szüretelek onnan is, ahová nem
ültettem, ezüstjeimet a
pénzváltóknak kellett volna adnod, hogy ha
megjövök, kamatostul kapjam vissza!
Vegyétek csak el tőle a talentumot és adjátok oda
annak, akinek tíz talentuma
van! Mert akinek van, annak még adnak, hogy bővelkedjék;
és akinek nincs, attól
még azt is elveszik, amije van! Ezt a hasznavehetetlen
szolgát pedig vessétek
ki a külső sötétségre! Ott sírás
lesz és fogcsikorgatás!” (Mt 25.)
Ezek
szerint a Mesternek nincs baja a bankárokkal, sem magával
a pénzzel, sem az
anyagi világgal. Végül is Isten teremtette az anyagi
világot, még az aranyat
is, mely bolygónkon is megtalálható, bár
tudjuk ugyancsak Jézus Krisztustól,
hogy: „Bizony, nagyon nehéz az Isten országába
jutni azoknak, akik a vagyonban
bíznak! Könnyebb a tevének átmenni a tű
fokán, mint a gazdagnak bemenni Isten
országába.” (Mk 10,17-30)
Jézus
nem haragszik a pénzzel foglalkozó emberekre, még
azokat sem kerüli, akik
csalnak. Betegnek kell az orvos! Csodálatos a
történet Zakeussal: „Ezután
Jerikóba ért (Jézus) és áthaladt
rajta. Élt ott egy Zakeus nevű gazdag ember,
aki fővámszedő volt. Szerette volna látni, hogy ki az a
Jézus, de kis termetű lévén,
nem láthatta a sokaságtól. Ezért előre
futott és felmászott egy vadfügefára,
hogy lássa őt, mert arra kellett elmennie. Amikor Jézus
odaért, felnézett, és
így szólt hozzá: ‘Zakeus, szállj le hamar,
mert ma a te házadban kell
megszállnom.‘ Ekkor sietve leszállt, és
örömmel befogadta. Akik ezt látták,
mindnyájan zúgolódtak, és így
szóltak: „Bűnös embernél szállt meg.” Zakeus
pedig előállt, és ezt mondta az Úrnak: „Uram,
íme, vagyonom felét a
szegényeknek adom, és ha valakitől valamit kizsaroltam, a
négyszeresét adom
vissza neki.” Lk.19.1-8
Többször
is elolvastam az egész részt, de Jézus nem
kéri sehol ettől az embertől, hogy
változtassa meg a munkahelyét, hagyjon fel a
mesterségével. Egyszerűen csak
annyit mond a megtért vámosnak: „Boldogság
költözött ma ebbe a házba!”
Jézus
maga is elfogadta a pénzt, sőt az apostolok missziós
csapatának még pénztárosa
is volt: „Mivel Júdás kezelte a pénzt,
némelyek azt gondolták, hogy Jézus
megbízta: ‘Vedd meg, amire az ünnepen
szükségünk lesz.‘ Vagy hogy adjon valamit
a szegényeknek.” (Jn 13.)
Krisztus
nem azt akarja, hogy pusztítsuk el a bankárokat a
bankjaikkal együtt, hanem azt
szeretné, hogy ők is - akárcsak mindenki más -, az
anyagi világot bátran
használják, de ne legyenek annak rabjai. Isten nem azt
akarja, hogy valakik
ellen háborúzzunk, hanem csak azt, hogy a szeretet, a
jóság útján járva
szabadon kövessük Őt. A pénz csak eszköz,
és ezt is akárcsak bármilyen más
eszközt, lehet jóra is használni, de általa
lehet hatalmas bukásba is sodródni.
Szent
Ferenc szellemében én azt tartom, hogy a pénz az
ördög ganaja, és éppen ezért,
ha adnak nekem belőle, arra is használom, amire való:
szépen elterítem a
‘földön‘. Igen elterítem, hogy egy-egy gyermek, vagy
életet szolgáló intézmény
jobban fejlődjön, haladjon, kibontakozzon. Úgy gondolom,
hogy akkor van baj, ha
elkezdjük gyűjtögetni, halmozni, és az általa
képviselt hatalommal megpróbálunk
visszaélni. Ha valaki a sílécen száguldva
nagyot esik és összetöri magát, nem a
síeléssel van baj, hanem azzal az emberrel, aki
tudás, tapasztalat, óvatosság
nélkül egy olyan sípályára
merészkedett, hol magában és másokban
kárt tett.
Fontosnak látom ezeket a gondolatokat megosztani, hogy ne
nyissunk új frontot a
gyűlöletnek, a haragnak, és hogy egyes bankárok
nyilvánvaló bűne miatt ne ítéljük
el a pénzvilág minden szereplőjét.
Kisebb
testvéri szeretettel, Csaba testvér.
Meglátogattam
egyszer egy családot. A gyerekeit egyedül nevelő
édesanya
volt otthon. Elmaradtak, a gyerekek apja tovább állt. Az
apai kéz hiánya
látszott is, érződött is. Szerényen,
magyarán szegényen éltek. A kisebb gyerekek
még iskolába járnak. Látogatásomkor
se voltak otthon. Az anyuka kimért, fáradt,
szomorú volt. Sok mindenről beszélt, amit részben
tudtam, részben sejtettem.
Jobb híján hallgattam.
Mindaddig,
amíg egyszer valami nyögésre figyeltem fel.
Érdeklődve néztem
körül az egy helyiségből álló
lakásban, honnan jön a hang. Nem kellett sokáig
tűnődnöm, mert anyuka kisegített – A nagy fiam
ébredezik – mutatott az ágyra –
Ezért is beszéltem ilyen halkan.
Megértően
bólogattam. De azért megkérdeztem: – Dolgozott az
éjszaka? – Ó,
dehogy. Az se volna, ahol dolgozzon. De különben is
még kicsi, még csak
tizenhét és fél éves. (Azonnal felvillant
gyermekkorom: Kilencéves voltam,
amikor édesapám szívnagyobbodást kapott –
és én akkor kezdtem kaszálni.
Tizenhárom éves voltam, amikor magához
szólította az Úr – én pedig - mert
bátyám azon nyáron hordágylakó lett
- gazdaként gondoskodtam arról, hogy két
tehénnek és egy borjúnak télire
kóstja legyen...)
–
Valamilyen gond volt, hogy az éjszaka nem tudott aludni? –
érdeklődtem
behatóan. Közben órámra pillantottam –,
fél tizenegy. (Mikor ekkora voltam,
ebben az időben már el voltam fáradva.)
– Nem,
csak szegény hajnalban jött haza a diszkóból
– magyarázta az
édesanya a fia (és egyúttal a maga)
bizonyítványát.
–
Értem. Tehát jár diszkóba –
próbáltam átállni az édesanya
pártjára. – Hát
persze. Már nagy legény. Menjen is, amíg teheti –
egészítette ki most már
bátrabban, hogy észrevette, én is vele tartok.
Velem
pedig forgott a világ – azóta is forog – és azon
gondolkodtam, amire
azóta se kaptam kielégítő magyarázatot:
Miként lehet az, hogy valaki még kicsi,
ha dolgozni kéne, és már nagy, ha éjjeli
szórakozásra kell menni. Egyszóval
megfejthetetlen rejtély számomra: Mekkora az akkora?
(B. L. Marosszentgyörgy)
Levél
a családokhoz, a házaspárokhoz, a jegyesekhez
és a szerelmesekhez, a családokat
szerető szerzetesekhez és paptestvérekhez és
mindenkihez, aki a családi élet
mellett áll.
Az
egyetemen a laboratóriumi gyakorlatokhoz a hallgatókat
kettesével osztották be.
Legtöbben előre megállapodtak valakivel, hogy dolgozzanak
együtt, kérjék a
laborvezetőtől, hogy „mérőpárt” alkothassanak. Ezek a
megállapodások nagyon
sokféle alapon születtek, voltak, akik igyekeztek olyan
párt találni, aki náluk
jobb tanuló lévén segít megoldani a
feladatokat, mások szimpátia alapon
választottak vagy régebbi barátságukra
alapoztak, és voltak, akik hagyták, hogy
a laborvezető jelölje ki párjukat, mondván,
úgyis kiszámíthatatlan, hogy mi sül
ki az ilyen együttműködésből. Az egyik
lány-hallgató megkérdezte azt a fiút,
akivel már többször jókat beszélgettek,
hogy lenne-e kedve „mérőpárrá”
alakulniuk. A fiú azonnal igent mondott, mert ez a lány
felkeltette az
érdeklődését, de ő nem mert kezdeményezni,
félt a visszautasítástól, meg a
többiek gúnyos megjegyzéseitől.
Egyébként mind a ketten az évfolyam legjobbjai
közé tartoztak, tehát jó esély volt a
sikeres együttműködésre. A gyakorlati
feladatokat jól megoldották, aztán egyre több
időt töltöttek együtt. A
tanulásban is segítettek egymásnak, együtt
mentek moziba, a tanítási
szünetekben is találkoztak. Az évfolyamtársak
hamar tudomásul vették, hogy ők
ketten párt alkotnak, de minthogy nem vonultak el, nem szakadtak
el a
többiektől, ez senkit sem zavart, természetesnek
tekintették kapcsolatukat,
hiszen az ilyen egyetemi kapcsolatok gyakoriak voltak.
Mindkettőjük családja is
örömmel vette tudomásul, hogy lányuknak,
illetve fiuknak ígéretes kapcsolata
van.
Milyen
szempontok alapján
választjátok-választottátok ki azt a
fiút, illetve lányt,
akivel kapcsolatot szeretnétek építeni?
Az
egyetem elvégzése után különböző
munkahelyeken kezdtek dogozni, de kapcsolatuk
nem szakadt meg. Továbbra is sokat voltak együtt,
együtt mentek szórakozni,
kirándulni. A volt évfolyamtársak, barátok,
meg a családok várták, hogy mikor
jelentik be az esküvőt. A lány azt mondta szüleinek,
hogy ez közöttük nem téma,
de tudja, hogy majd eljön az az idő, amikor a fiú
eldönti: feleségül akarja-e
kérni. Neki nem sürgős, jól érzi magát
így, különben sem tartja helyesnek, ha a
lány kéri férjül a fiút. A fiú
azzal hárította el a kérdést, hogy semmi
okuk
nincs összeházasodni, mindketten elégedettek
jelenlegi helyzetükkel. Semmi és
senki nem kényszerítheti őket arra, hogy
összeházasodjanak, Isten szabad
akaratot adott nekik, ha tehát úgy látják,
hogy mindegyikőjüknek az a jó, ha
összeházasodnak, akkor amellett döntenek. A
házasság elköteleződés valaki
mellett, felelőtlenség lenne huszonévesen vállalni
egy életre az
elköteleződést, a hűséget, a kitartást.
A
házasság megkötésének sokszor vannak
objektív és sokszor szubjektív akadályai.
Mi segít elhárítani az ilyen akadályokat?
Milyen szerepe van az előttünk járó
generációnak egy-egy ígéretes
párkapcsolat kiteljesedésében, esetleg
zátonyra
futásában?
Teltek-múltak
az évek, a két ember szépen haladt előre
pályáján. Ahogy haladtak, egyre többet
dolgoztak. Doktori fokozat, vezetői beosztás, anyagi
biztonság jelezte
sikerességüket. Most igazán nincs időnk arra, hogy a
házassággal foglalkozzunk
– szokták mondani. Közben mindkettőjük szülei
meghaltak, testvéreik családot
alapítva elköltöztek, azon vették észre
magukat, hogy egyedül vannak, nem csak
egy-egy lakásban, hanem mindennapi gondjaikkal, apró, de
sok odafigyelést
igénylő hétköznapi ügyeikkel. Mi értelme
van a lakás csinosításának, a
háztartás korszerűsítésének, hiszen
eddig is működött minden, eddig is
megelégedésre szolgált? Egyáltalán,
mi értelme van a küszködésnek, a sok
munkának, a mindennapi hajszának, ha a vége csak
annyi, hogy „na, ezt is
megoldottam”? Kiderült, hogy kapcsolatukról
önámítás volt azt mondani, hogy ez
most nekik így jó, elégedetté teszi őket.
Valójában az volt benne a jó, hogy
kaput nyitott a boldogság felé vezető útra.
Csakhogy eddig nem volt bátorságuk
ezen a kapun belépni. Lehetőség volt, amivel nem
éltek. Kapcsolatuk több mint
húsz éve tart, most rádöbbentek: ha most sem
élnek ezzel a lehetőséggel, akkor
keserű, mindennel elégedetlen, magányos
öregség vár rájuk. A
családalapítás
lehetőségét már elszalasztották, de ha
önmagukat egymásnak ajándékozzák,
végleg
és fenntartás nélkül, akkor még
értelmet nyerhet életük. A saját
magukért való
élet helyett egymásért kell élniük,
örömöt, megelégedettséget csak az adhat,
ha
a másik mosolya nyugtázza szerető igyekezetüket.
Mi
segít a munkára és a családra
fordított idő közötti helyes arány
megtalálásában?
Kedves
házaspárok, jegyesek és szerelmesek! „Nem
jó az embernek egyedül lennie.
Alkotok neki segítőtársat, aki hozzá illő”,
olvassuk a Szentírásban (Ter 2,
18). Ma is, ránk is, minden emberre vonatkozó
igazság ez. Isten, aki
mindegyikünket szereti, tudja, hogy egyedül nem tudunk
boldogulni, ezért
megteremti segítő társunkat, gondoskodik róla,
hogy találkozzunk, szívünkbe
ülteti a kiegészülésre irányuló
vágyat. Nem könnyű felismerni a hétmilliárd
ember
között azt az egyet, akit Isten társunknak teremtett,
akivel közös hivatásunk
együtt indulni Őfelé. Isten szeretete abban is
megmutatkozik, hogy a találkozás
az „igazival” mindent felülmúló örömet
okoz, szeretni, szerelmesnek lenni és a
szerelemben egyesülni maga a boldogság.
„Szeretni
valakit annyi, mint a javát akarni, és hatékonyan
tenni azért” (Caritas in
Veritate, 7). Aki a másik emberrel való
kapcsolatában mindig csak a maga
hasznát keresi, az nem tiszteli a másik embert, nem
tartja tiszteletben emberi
méltóságát. Ilyenkor szeretet helyett
inkább önzésről beszélhetünk, az
önző
ember nem tiszteli a másikat, előbb-utóbb pedig
magára marad, kiszolgáltatottá
válik. Amilyen mértékben másoknak
odaajándékozzuk magunkat és a javukat
szolgáljuk, olyan mértékben tiszteljük őket.
„Aki folyvást azon fáradozik, hogy
életét megmentse, elveszíti, aki ellenben
elveszíti, az megmenti.” (Lk 17,33)
Hogyan
válhatunk egy individualista, anyagiakat elsődlegesnek tekintő
társadalomban
önzetlenül is sikeressé?
Az
ember életének minősége kapcsolatain múlik.
Ha két ember kapcsolata a kölcsönös
tiszteleten és egymásnak való
odaajándékozáson és elfogadáson
alapul, akkor ők
„jól élnek”. Abban a társadalomban pedig, amelyben
a tiszteletteli és
ajándékozó lelkületű kapcsolatok
dominálnak, jó élni. A krisztusi
aranyszabály
a társadalmi együttélés alapja: „Amit
akartok, hogy veletek tegyenek az
emberek, ti is tegyétek velük”. (Mt 7, 12) A „jól
élő” emberpárokból olyan
társadalom alakul ki, ahol jó élni. Az
tehát, hogy milyenek a házasságok,
közügy, és nem magánügy. A
házasságra épülő család a
társadalom közjava.
Bíró
László
a MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
©
Híreink
„Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon
felhasználhatók.
Ezzel
a Lukács evangéliumából
vett idézettel hívta néhány évnyi
szünet után ismételten
ministránstalálkozóra
az egyházmegye ministránsait Dr. Beer Miklós
püspök atya április 22-én, szombaton.
Egyházközségünkből nyolcan indultunk
útnak egyházmegyénk központjába,
Vácra.
A
reggeli regisztrációt
követően a program a székesegyházban vette
kezdetét, ahol a püspök atya és a
találkozó főszervezője, Miklós Zalán
nógrádmegyeri plébános atya
köszöntötték a
székesegyházat megtöltő közel
négyszáz ministránst. Az egyházmegye minden
részéből érkeztek gyermekek és fiatalok. A
délelőtt folyamán, míg a gyerekek a
székesegyházban Zalán atya előadását
hallgatták, addig a felnőttek a püspöki
palota dísztermében eszmecserét folytattak a
különböző egyházközségekben
folyó
ministráns életről, örömökről és
keserűségekről.
A
program délben
szentmisével folytatódott. A püspök atya a
szentbeszédben kiemelte, hogy úgy
érzi most magát, ahogy Jézus érezhette az
utolsó vacsora termében: mindenféle
emberek között, akik egy célért élnek
és dolgoznak. Öröm volt látni, ahogy
mindenki a saját ministráns ruhájában vett
részt a szentmisén.
A
szentmisét finom ebéd
követte. Az ebéd elfogyasztása után a
székesegyházba tértünk vissza, ahol
bárki
feltehette az őt foglalkoztató kérdését a
püspök úrnak.
Azt
gondolom, hogy egy szép,
tartalmas napot tudhattunk magunkénak. Útban
hazafelé András atya jóvoltából
egy jól megérdemelt fagyit is elfogyaszthattunk,
így tértünk haza folytatva
mindennapi feladatainkat és a ministráns
szolgálatunkat.
Ezúton
szeretném megjegyezni,
hogy András atya és a ministránsok tábora
nagy szeretettel várja általános
iskolás kortól a fiúk jelentkezését
a ministránsok csapatába.
Tamás
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2017. június 19.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Június
4 én Pünkösdvasárnap, a Szentlélek
kiáradásának ünnepe
Pünkösdhétfőn
csak reggel fél 8-kor lesz szentmise.
2./
Június 18-án, ÚRNAPJÁN fél 9-KOR LESZ AZ
OLTÁRISZENTSÉG KÖZÖS
NAGY ÜNNEPE, SZENTMISE, KÖRMENET. – Azon a vasárnapon
C S A K fél 9-kor lesz szentmise.
(indok: egészségi
állapotom miatt.)
Akiknek
nem alkalmas az időpont, előtte
szombaton előesti 7 órás szentmisén
megünnepelhetik az Oltáriszentség nagy
napját. - Vasárnap Pusztaberkiben de. 11 órakor is.
3./ Egyenlőre a nyári időszakban
vasárnaponként 2 szentmise lesz: szombaton 7-kor előesti,
vasárnap fél
9-kor -- Pusztaberkiben fél 11
órakor.
5./
A XIII. Váci Egyházmegyei
Találkozó jún.
24-én, szombaton lesz CSÉVHARASZTON. A program a
hirdetőtáblán tanulmányozható.
6./ Jeles ünnepnapok júniusban:
június 23: péntek: Jézus Szentséges
Szívének ünnepe. Szentmise este 7-kor, majd
Jézus Szíve litánia. 24-én keresztelő szent
János születésének ünnepe, június
29-én, szent Péter és szent Pál főapostolok
ünnepe lesz.
KERESZTELTÜNK:
3./
Lukács Eszter, Anna (Lukács László -
Kovács Szabina)
4./ Gubik-Szabó Zsóka
(Erzsébet) Gubik Péter –
Szabó Erzsébet)
5./ Zsadányi Csenge,
Teréz (Zsadányi Zoltán-
Borsi Andrea)
6./ Balázs Erika, Linett
(Balázs Ádám –
Raffael Erika)
7./ Balázs Zsüliett,
Júlia (Balázs Ádám-
Raffael Erika)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
1.
Május
6. Sípos Dániel –
Baráz Judit
2./ Május 13: Miklián
Tamás – Marsiczki Anna
Halottaink:
19./ Péter
András
( 1957)
20./ Boda Jánosné,
szül. Erdős Anna (1943)
21./ Hugyecz János (1951)
22./
Záhorszki Sándor (1940)
1. csütörtök -
2. péntek -
Bakó László – Tóth Gabriella
jegyesekért
3. szombat
- Szabóné Erdős Ilona, szülők és
nagyszülők
-
Híves József, felesége Erdős Margit, fiuk,
vejük, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Bozsonyík és Urbán család élő
és elhunyt tagjaiért
4. vasárnap - Kristók István,
élő és elhunyt családtagokért, valamint
hálából
-
Szrenka János, felesége Szabó Ilona, a Szrenka
és a Lukács család élő és
elhunyt tagjaiért
5. hétfő -
Págyor László 1. évforduló, a
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
6. kedd
-
7. szerda
-
8. csütörtök - Elhunyt Erzsébet
édesanya, 2 férje és fia József
9. péntek -
Palánki és Hotzi család elhunyt tagjaiért
-
Fábián József, felesége Vitéz
Mária, élő és elhunyt családtagok
10. szombat
- Konopás Jánosné Csernák Margit 9.
évforduló, szülei, testvére
József, a család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Mrekvicska Ignác, felesége Szabó Margit,
Szabó Vince, felesége Kormosói Ilona,
Csillag Gyula és szülők
-
Csillag Gyula, 2 felesége, gyermekeik, szüleik, vejük
11. vasárnap - Vitéz István, felesége
Kosztrihán Mária, szüleik, a Ferencsik és
Pinke család élő és elhunyt tagjaiért
-
Kovács László, szülei, fia, Kácsor
Dezső, felesége Kordics Veronika, szüleik, testvéreik
12. hétfő -
13. kedd
-
14. szerda
-
15. csütörtök - Hálából
16. péntek - Kristók
János, apósa Mrekvicska József, felesége
Csillag
Mária, Vitéz István, vejük, szüleik
és a család halottaiért
-
Pálinkás István, felesége Csillag
Erzsébet, szüleik és hozzátartozók
17. szombat
- Szabó, Molnár és Németh
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Kovács Gyula, felesége Szabó Erzsébet,
Molnár István, felesége Molnár
Mária,
élő és elhunyt hozzátartozók, gyermekeik
55. házassági évfordulója
-
Pistyur András, apósa, anyósa és elhunyt
hozzátartozók
18. vasárnap - Holman József, felesége
Molnár Ilona, Holman és Molnár család
elhunyt tagjaiért
-
Deszpót János 20. évforduló
19. hétfő -
Deszpót János 20. évforduló,
édesapja, nagyszülők és
hozzátartozók
20. kedd
- Szabó János, szülei, testvére
és a Kaba család halottaiért
(Alapítványi)
21. szerda
-
22. csütörtök - Fábián Ferenc, felesége
Kristók Mária és hozzátartozók,
Kristók
János, felesége Híves Katalin, szüleik
és hozzátartozók
23. péntek - Molnár
János, Pásztor Ignác, dr, Mészáros
Ede, felesége Margit
és hozzátartozók(Alapítványi)
-
Urbán és Molnár család élő és
elhunyt hozzátartozóiért
24. szombat
- Varga Gergely, felesége Péter Anna, gyermekeik,
szüleik,
nagyszüleik, unokáik János és Ferenc
-
Csabák László, testvére, édesanyjuk,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Paulicsek János, szülei, a család élő
és elhunyt tagjaiért
25. vasárnap - Molnár János, szülei,
Kristók és Kaba család élő és
elhunyt tagjai
-
Jelen János 6. évforduló, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Vincze János, felesége Fábián Mária,
fiuk István, szüleik és hozzátartozók
26. hétfő -
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök - Elhunyt énekkari tagokért
-
Vitéz Sándor, felesége Nagy Mária,
Szabó és Fábián család élő
és elhunyt
tagjaiért
30. péntek - Boda
Istvánné Csillag Anna halálának 2.
évfordulója, szülei,
anyósa, apósa, násza Zachar László
és a család élő és elhunyt tagjaiért
-
Kolping család élő és elhunyt tagjaiért