Az
emberiség egyik legnagyobb sorsfordulatának idejét
éli. Egyszerre „reng a Föld”
minden földrészen. Nincs egyetlen pontja sem a
földgolyónak, amely a válság
okozta tragédia hatáskörén kívül
maradna. Segítők közreműködésével
illegális
vándorlás itt is, ott is.
Mindent
elöntött, mint egy új özönvíz, az
önzés. Az ember anyagias bódulatában nem
ismer törvényt a saját érdekein
kívül. Nem ismer kötelezettségeket, csak
jogokat, amelyeket mindenkivel szemben megkövetel, és
sokall minden áldozatot
az államért, ugyanakkor jogot formál arra, hogy az
állam védje egyéni érdekeit.
Életcélja lett az egyre nagyobb anyagi nyereségre
törekvés és az élet minél
rafináltabb élvezete.
Mi,
európaiak nem feledhetjük, hogy az európai
kultúra nem a toronyházak, nem a
repülőterek, nem az összközműves otthonok világa,
hanem lelkiállapot, amely a
keresztény műveltség hagyományaiból
szívja erőit. A kérdés, hogy az ember
hajlandó-e tovább élni ennek a műveltségnek
erkölcsi keretei között, vagy
beilleszkedik az európai hagyománytól idegen
eszmeáramlatok, életformák hatalmi
vonulatába.
Fel
kell készülnünk arra nekünk, magyaroknak is, hogy
anyagi és szellemi erőinket
feltétel nélkül hazánk
megmaradásának, s ezáltal Európa jobb
sorsának
szolgálatába állítsuk.
Az
új Európa húsvéti Európa lesz:
egységes. Ez az egység nem Brüsszelből
központilag irányított egyformaság
színtelen azonossága, nem egyeduralmi
törekvés, hanem mozaikszerűen sokszínű,
sokoldalú. Az egység akkor erős és
tartós, ha részei megtartják
sajátosságaikat, amelyek a maguk belső
törvényei
szerint fejlődnek. Ezt az egységet egy
figyelemreméltó belátás élteti:
életképes az a közösség, amely
önként vállalt áldozatokból bontakozik
ki.
Az
új Európa húsvéti Európa lesz: a
szabadság birodalma. Ez nem azonos azzal a
szabadságeszmével, amely kihasználja a
védteleneket, hanem a szabadságnak egy
olyan formája, amelyben minden ember meghozza a maga
áldozatát annak érdekében,
hogy testvére vele egyenértékű szabadságot
élvezzen.
Az
új Európa húsvéti Európa lesz:
demokratikus. Ez olyan rendszer, amelyben
képviselethez jut az egész nép, minden
népréteg véleménye, törekvése.
A
jogállam keretei közt megküzdhetnek a
különböző világnézetek az emberi
személyiség és közösségek
jólétéért az elfogadás
szellemében. Az
egyoldalúsággal szemben érvényesülhet
az alkotó gazdagság sokoldalúsága és
termékeny kölcsönhatása.
Az
új Európa húsvéti Európa lesz: a
szociális haladás elkötelezettje. Mindenkinek,
s legfőképpen a társadalom peremén élőknek
biztosít emberhez méltó létet a
szeretet és gondoskodás jegyében, amelyre
elsősorban az idősek, a betegek, a
gyengék szorulnak. A fiatalok ugyanakkor olyan oktatást
kapnak, amely
felkészíti őket a fejlődés
szolgálatára.
2017
húsvétja után is kérjük a
Megváltót, hogy ajándékozzon meg minket a
feltámadás
hitével, amikor szeretett magyar hazám is,
elszántan és alkotó erővel küzd egy jobb
világért, egy új Európáért, a
határok sérthetetlenségéért.
Az
új Európa az egység, a szabadság, a
demokrácia, a szociális haladás
elkötelezettjeként, mint a reménység jele
tündököljön a Világ egén.
(P.
Kozma
Imre OH 2011. évi cikke alapján. Fotó:
Kristók J )
Feltámadt
Krisztus, Te olyannak fogadod el szívünket, amilyen.
Miért kellene hát arra
várnunk, hogy megváltozzék szívünk,
miután elindulnánk Feléd? Te fogod
átalakítani. Lángra gyújtod lelkünk
csipkebokrát. Nyitott sebeinken át árasztod
belénk szeretetedet. Éppen fájdalmaink
által termékenyíted meg a veled való
közösséget. Hangod megtöri
éjszakánk sűrűjét, és megnyílnak
bennünk a dicsőítés
kapui.
(Roger
testvér)
A
lélek kiművelésére szánt idő ez a
három este - ezzel a gondolattal vezette be a
nagyböjti lelkigyakorlatunkat Szabó József atya, aki
az egri szemináriumban is
tanít, és együtt készült a
papságra András atyánkkal. Megjegyezni
kívánom, az
atya már kétszer járt Érsekvadkerten a papi
évfolyam találkozó alkalmából, sőt
az egyik alkalommal az „osztálymisét” is ő mutatta be
templomunkban.
Az
első este elmélkedésében a bűnbánatot
jártuk körbe, ami így a húsvét
közeledtével különösen is aktuális
téma. Ugye, ha visszatekintünk eddigi
gyónásainkra, a bennünket vádló
bűnökre, milyen sokszor szembesülünk azzal,
hogy „visszaköszönnek” bűneink. Oly sok van azokból,
amelyekért az előző
gyónásunkkor is kértük Isten
bocsánatát. Megfogadtuk, hogy elkerüljük
azokat,
küzdünk ellenük és visszazuhanunk. Ezért
is kell szembesülni bűneinkkel, mint
tette azt a szamariai asszony is a tőle vizet kérő Jézus
kérdéseit követően. A
szembesülés által be kell látnunk azt is,
hogy a bűn szemben áll az ember
lényével, az Isten képmásának
teremtettségünkkel. Isten mentes a bűntől. Isten
végtelenül szép, tiszta és szeretetét
irányunkban pazarló. Mi is erre vagyunk
teremtve. Célunk sem lehet így más, mint az arra
való törekvés.
A
bűn szembe megy a tisztasággal, az igazsággal és a
szeretet törvényeivel, hogy
elhomályosítva az isteni képmásunkat, a
Sátán képmását helyezze
előtérbe
lelkeinkben. A bűn kiradírozza belőlünk Istent, s
helyébe vágyainkat ülteti az
„én tudom mi a jó nekem” felfogás
útján.
Szembesülni
kell tehát bűneinkkel! Lelkiismeret-vizsgálatunk ne
korlátozódjék csak a
parancsok teljesítetlenségére, hanem az Isten
emberévé válását tartsa szem
előtt. Átgondolva bűneinket, azokat őszintén
megbánva Isten megbocsát nekünk a
szentgyónás útján. Mai
szóhasználattal élve kiüti belőlünk a
bűn vírusát. S a
kegyelem által újjá születünk, amit
egy-egy jó gyónást követően mindannyian
érezhettünk eddig életutunkon. Felvillan a
Tábor-hegy képe ekkor, és
ráérzünk
arra, hogy oly jó nekünk ebben az állapotban lenni.
Hogy
sokáig élhessen bennünk ez az érzés,
belső tartalékként adta nekünk Jézus az
Oltáriszentséget, az Ő testét és
vérét, ami nem halott, hanem élő test. Ez a
test jeleníti meg nagycsütörtököt,
nagypénteket, a húsvétot minden szentmise
keretében.
A
szentáldozásban az állandó jelenlét
hitében összefonódunk Jézussal, aki ekkor
belép az életünkbe. Élettel tölt el
bennünket és velünk van. Velünk van az
utcákon és tereken, munkahelyeinken és
otthonainkban egyaránt. Az áldozás így
válik olyan örömszerző
találkozássá, ami a kegyelmi jelenléttel
megvéd
bennünket.
De
lehet-e öröm az ember szívében a
nagyböjtben, a halál közelében? Erre a
választ
a záró szentmise keretében hallhattunk a
Lázár feltámasztásáról
szóló
evangéliumi szakasz kifejtésével. Hallhattuk, hogy
Jézus tudtára hozzák, hogy a
jó barát Lázár beteg. Jézus
megtehette volna, hogy a hír hallatán
távollétében
is meggyógyítja barátját. Hitünk
növelése érdekében nem teszi azt, hanem a
végsőkig, Lázár haláláig
kivár. A végeredményt hallhattuk a négy
napja eltemetett
Lázár feltámadásával. Mi is, de
főként betegeink is, a lázári utat járjuk.
Nekünk is van ebben a küzdelemben
segítségünk, hitünket erősítő betegek
kenete.
E szentség vétele ugyan nem kímél meg a
betegségek okozta szenvedésektől, ám
erőssé tesz lélekben, ha fájdalmainkat kapcsolni
tudjuk Jézus értünk vállalt
keresztáldozatához. Élessé lesz ekkor a
bennünk lévő, az első napon is többször
említett istenarcunk. Tudatosodik bennünk az, hogy aki egy
volt velem a
szenvedésben, egy lesz velem a dicsőségben is. És
ez az örömhír a választ is
megadja a feltett kérdésre.
Feladatunk
tehát nem lehet más, főként a húsvét
közeledtével, mint hogy átgondoljuk
életünket és törekedünk arra, hogy
életkorunkhoz igazodóan, egyre inkább
élővé
tegyük azt a tényt, hogy mindannyian Isten
képmásai vagyunk!
(Érsekvadkert,
2017.04.02. emjé; fotó: Vitéz T.)
12
éve április 2-án költözött a
Mennyei Atyához Szent II. János Pál pápa.
Az ő
életszentségét bizonyítja az az igaz
történet, melyet a 777 katolikus blog
oldala közöl. Hogyan menti meg a szent lengyel pápa
gyónása a Róma utcáin lézengő
hajléktalan egykori papot?
Scott
Hahn amerikai katolikus teológus egyik pap barátja
egyszer Rómába utazott, ahol II. János Pál
pápával kellett találkoznia. A Szent
Péter Bazilika felé menet egy templom előtt haladt el.
Elhatározta, hogy bemegy
és imádkozik. A templom küszöbén egy
koldust vett észre, aki ismerősnek tűnt a
számára. Betért a templomba, imádkozott
néhány percig, aztán kilépett a
templomból.
Ekkor
jutott eszébe, kire emlékezteti őt a koldus: egy
szemináriumi társára, akit vele együtt
szenteltek pappá. Zavartan közelebb
lépett, hogy beszéljen vele. A koldus vonakodva elmondta
neki, hogy sutba dobta
a reverendát. A pap csak pár percet tudott vele
beszélni, mielőtt nehéz szívvel
otthagyta, nehogy elkéssen az Őszentségével
való találkozóról. Elment a
Vatikánba és hamarosan az audienciára
várakozók sorában találta magát,
sokadmagával együtt.
A
Szentatya elé érve megfeledkezett a protokolláris
tanácsokról és áthágva minden
előírást, II. János Pál lábai
elé borult, koldussá
lett pap barátjáról beszélt neki és
a tanácsát kérte. A pápa arra biztatta,
azonnal menjen és keresse meg egykori társát, majd
pedig térjen vissza a
Vatikánba, de ezúttal már a hajléktalannal.
A
kihallgatásról távozva gyorsan visszament a
templomhoz,
ahol még mindig ott volt barátja, a koldus pap. Elmondta
neki a hihetetlen
újságot: „Gyorsan! A Szentatya vár
minket
magához magánvacsorára!” A koldus
szabadkozott, hogy borzasztó állapotban
van, koszos, rongyos és nincs mit felvennie. Barátja
így felelt: „Ide figyelj! Nem megyek
nélküled! Menjünk a
szállodámba, adok borotvát és egy
váltás ruhát, az megteszi.”
Épp
idejében értek vissza a Vatikánba. A két
papot II.
János Pál magánlakosztályába
vezették, ahol Őszentségével vacsoráztak.
Az
étkezés végeztével a pápa arra
kérte Scott barátját, hogy hagyja őt egyedül
a
koldussal, és várakozzon a hallban. A Szentatya ekkor a
koldus pap felé
fordult, és így szólt hozzá: „Atyám!
Meghallgatná a gyónásomat?” A koldus pap
dadogva felelte, hogy ő már nem
pap. A pápa erősködik: „Egy pap
örökre
pap.” A koldus szabadkozott, hogy ő kiugrott pap és nincs
joga gyakorolni
papi hivatását. A Szentatya azt válaszolta, hogy ő
a pápa, és azonnal
visszahelyezheti őt.
Kifogyva
az érvekből, a kiugrott pap nem tehetett mást,
mint hogy beleegyezett és meghallgatta II. János
Pál gyónását. Rögtön utána
pedig a pápa lábai elé borult, és zokogva
kérte, hogy most a Szentatya
hallgassa meg az ő gyónását. Mielőtt
elbocsátotta, a Szentatya közölte vele,
hogy máris rábízza egy plébánia
vezetését, különleges feladatként pedig
megbízta, hogy a koldusokkal foglalkozzon.
(Forrás:
777,
www.777blog.hu.
Érkezett Bálinttól)
Hiába
temették testét szikla sírba,
amint
előre Róla meg volt írva:
A
föld gyomrába csak három napig maradt
míg
végig járta a pokolt ez alatt.
A
harmadik napon elhagyta a sírt
mert
a halál fölött hatalommal bírt,
és
ez igazolta, bár megölték, él Ő,
az
Élet Ura, az Örökkön Élő.
Amint
megmondotta, valósággá vált,
halála
legyőzte a rideg halált,
és
kősírjából az élet született,
az
örök halálnak mely véget vetett.
Ezért
a legszentebb húsvét hajna(l),
az örök életnek szent diadala.
(B.
L. Marosszentgyörgy, fotó: Kristók J)
Egy 20 éves
álom teljesült be
Virágvasárnap vigíliáján.
Miért? Mert a helyi fiatalok majd’ húsz évvel
ezelőtt
kísérelték meg először – és
sokáig úgy is tűnt, hogy utoljára – a
Kálvária-kápolnánál gitáros
énekekkel keresztutat járni. Akkor az
időjárás
viszontagságai miatt az ájtatosság a templom falai
közé szorult.
Idén ismét
megszületett az elhatározás
– ezúttal az Érsekvadkerti Gitáros Énekkar
tagjainak fejében: legyen szép
környezetben gitáros keresztút, használjuk a
tavaly felújított Kálvária
stációit. A hely szépségéhez
méltó énekeket Sillye Jenő – Kovács
Gábor
szerzőpáros negyven éve megírta, nekünk
„csak” (újra) meg kell tanulnunk.
A szabadtéri
éneklés segítéséhez
megkerestük a balassagyarmati Don Bosco Zenekart, amelynek tagjai
évek óta
rendszeresen járták ezt az ájtatosságot, s
Lazsán Zsolt vezetésével vállalták,
hogy segítenek a dalok megtanulásában,
eléneklésében. A decemberi
gyertyagyújtáskor ismerkedtünk meg az ipolyszalkai
énekkarral, karvezetőjük,
Soós Évi már ekkor jelezte, szívesen
részt vesznek további közös
éneklésen. Az
újabb közös szolgálat lehetősége nagyon
fellelkesítette a szalkai ifjakat. Mindkét
ének- és zenekar külsős testvérekkel is
bővült, akik a vezetők baráti
társaságához tartoznak. Hamarosan
körvonalazódott az is, hogy a vadkerti
keresztútjárás mellett Balassagyarmaton és
Ipolyszalkán is szolgálni fogunk.
Két havi
kemény gyakorlás után
elérkezett a várva várt szeszélyes
áprilisi hétvége. Bár a hét
elején még félő
volt, hogy az időjárás miatt ismét
meghiúsul a tervezett program, de az Úr
megkönyörült rajtunk. Szép, kissé szeles
szombat délután várt a
Kálvária-kápolnához
ellátogatókra. Lukács András apát
úr vezette a Családok
keresztútját, segítségére voltak a
helyi fiatalok és idősek, apák, anyák és
gyermekek – minden állomásnál más és
más. Az egy órás ájtatosság
méltó
előkészülete volt a Nagyhét
liturgiájának, és sok testvérünknek
nyújtott lelki
élményt, kapcsolódási pontot Krisztus
áldozatához, a Húsvét titkához.
Külön
örömöt jelentett számunkra – a
megvalósult szolgálat mellett – a sok
támogató szó és tett, melyet a
település
részéről kaptunk, valamint az
egyházközség támogató
hozzáállása. A két említett
település egyházközségei szintén
nagy örömmel és lelkesedéssel fogadtak
bennünket, és közreműködő testvéreinket
Balassagyarmaton Virágvasárnap
vigíliáján, Ipolyszalkán pedig
Virágvasárnap. Nagy lelki élmény volt, hogy
mindkét helyen testvérekkel teli templomban
elmélkedhettük át Krisztus megváltó
szeretetét.
A sok biztató
mosoly, elismerő szó
pedig arra indít bennünket, hogy jövőre is
vállaljuk egy újabb szabadtéri
keresztút szolgálatának fáradalmait.
(Érsekvadkerti
Gitáros Énekkar. Fotó: Kristók J)
A
keresztútról készült képek az
alábbi
linken tekinthetők meg: https://www.facebook.com/pg/ersekvadkerti.gitarosenekkar/photos/?tab=album&album_id=1752823951685868
Húsvét a
felszabadulásról szól. A
feltámadás ünneplése esélyt ad
nekünk, hogy kimondjuk: „Igen, Jézus, hiszek!”
Hordozzuk a feltámadás örömét
egész éven át!
Az
egyik legszebb szentírási rész, amikor
Jézus Mária Magdolnát sírva találja
a
kősír bejáratánál és
megkérdezi (Jn 20,15): „Asszony, miért
sírsz? Kit keresel?” Ez nem egy szónokias
kérdés,
Jézus arra kíváncsi, miért aggódunk,
és reményt ad nekünk.
„Miért
ijedtetek meg?” kérdezte Jézus Lukács
evangéliumában, mikor feltámadása
után megjelent az apostoloknak. „Miért
támad kétely a szívetekben? Tapogassatok meg
és lássatok! A szellemnek nincs
húsa és csontja, de mint látjátok, nekem
van.” (Mt 28,20) Ha ott lettünk
volna az apostolokkal, valószínűleg mi is ijedten
álltunk volna köztük. Azonban
ahogyan akkor a tanítványok megtapasztalták,
Jézus valóságos, a feltámadás
valóság, tehát az ígéretei is
igazak. Ez azt jelenti, bízhatunk benne, mikor
azt mondja, velünk lesz minden nap a világ
végéig.
2.
Add át neki önmagad!
Akaratunkat és
életünket Isten kezébe
kell adnunk. Isten igazságának ismerete az első
lépés a szeretet útján Isten
felé. Ez a folyamat röviden összefoglalva: Képtelen
vagyok rá – Ő képes rá – Rábízom!
Minden alkalommal, mikor azt mondjuk
Istennek: „Vedd ezt tőlem!”, a feltámadást
éljük át, mert megemlékezünk
ígéretéről, hogy Ő hűséges marad
mindörökké.
3.
Ne félj!
Az Úr angyala
megjelent Mária
Magdolnának és Máriának: „Ne
féljetek!
Tudom, hogy ti Jézust keresitek, akit keresztre
feszítettek. Nincs itt.
Feltámadt, ahogy előre megmondta.” Később mikor
Jézus megjelent az
asszonyoknak megismételte: Ne féljetek! Ez nem
könnyű, de kis lépésekkel a
kereszt melletti bánattól egészen az üres
sír csodájáig juthatunk.
4.
Üresítsd ki önmagad!
Közülünk
senki sem Isten. A feltámadás
lényege: Isten emberré lett, de az ember nem lett
Istenné. Mikor úgy érezzük,
több erőre lenne szükségünk, alázatosnak
kell lennünk, és
ezáltal képességeinken
túl teljesíthetünk.
5.
Mindig és mindenhol imádkozz!
Az emmauszi
tanítványok miután
megérezték a Feltámadott jelenlétét
a kenyértörésben, így beszélgettek: „Hát nem lángolt a szívünk,
amikor
beszélt az úton és kifejtette az
Írásokat?” Az egész életünk
ugyanúgy imává
válhat, a hétköznapi dolgokkal együtt, mint az
emmauszi út. Minden nap
lehetőséget kapunk arra, hogy elinduljunk ezen az úton.
6.
Ismerd fel Istent mindenben!
A
böjti elcsendesedés után Húsvét
az örvendezés ideje. János Pál pápa
mondta: Istent mindenben megtalálhatjuk. Egyesülhetünk
vele mindenben és minden
által. Isten él, és mindenütt jelen van.
Alleluia!
Forrás: 777blog.hu
Milyen
felemás érzések közt élünk,
milyen
sokféle vonzások között,
pedig
zuhanunk, mint a kő
egyenesen
és egyértelmüen.
Hányféle
szégyen és képzelt dicsőség
hálójában
evickélünk, pedig
napra
kellene teregetnünk
mindazt,
mi rejteni való.
Milyen
megkésve értjük meg, hogy a
szemek
homálya pontosabb lehet
a
lámpafénynél, és milyen
későn
látjuk meg a világ
örökös
térdreroskadását.
Most,
hogy már a férjem is nyugdíjas, –
mondta szomszédasszonyának egy idősödő nő – a
gyerekeink is kirepültek, jobb
szeretek csak magamban lenni. Nem szeretem a nyüzsgést, a
sok embert, legjobb
szóba se állni velük. A fiatalabbja
elégedetlen, az öregebbje csak panaszkodik.
A férjemmel sem sokat beszélgetünk, egy
életen át már kibeszélgettük magunkat.
Meg különben is, mi jót várhatunk még a
mi életünkben? Mi okozhatna nekünk még
örömet? Új ismerősökre nem vágyunk, a
régiek elmaradoztak, egyik nap olyan,
mint a másik, annak örülünk, hogy
élünk.
Az
embert – az egyetlen teremtményt a
földön, akit Isten önmagáért akart – Isten
a saját képére és
hasonlóságára
teremtette, és ez, – mivel maga Isten egy és
háromságos: az Atya, a Fiú és a
Szentlélek közössége –, viszonyban
létet, kapcsolatban létet jelent másik
személyekkel. (vö. Mulieris Dignitatem 7.) Isten nem
magányosnak, hanem társas
lénynek teremtette az embert, és már a
teremtéskor megalapította a házasság
intézményét (Ter 1, 28), hogy lehetővé
tegye a társadalom létrejöttét. A
társadalom nem magányos egyedekből áll, hanem
házaspárok által alapított
családokból. A családokból azonban csak
akkor lesz társadalom, ha a családtagok
közötti kapcsolat tartós, egyre mélyülő,
kölcsönös tiszteletre épülő. A Teremtő
szeretetből és szeretetre teremtette az embert, az ember
és Isten kapcsolatának
alapja tehát Isten szeretete. Erre a szeretetalapra
épül fel az emberek, a
családok és a közösségek
közötti kapcsolat. A Szeretet arra késztet, hogy
szolgáljuk mások javát és a
közjót. Az ember akkor tölti be
hivatását, ha
harmonikus szeretet-kapcsolatban van Teremtőjével, a Teremtő
többi gyermekével
és az egész teremtett világgal.
Az
emberi kapcsolatokról Ferenc pápa így
ír: „A keresztény eszmény mindig arra hív,
hogy győzzük le a mai világ sugallta
gyanakvást, az állandó bizalmatlanságot, a
megtámadástól való félelmet, a
védekező magatartást. Sokan próbálnak
mások elől a kényelmes magánszférába
vagy
a bizalmas barátok szűk körébe menekülni,
és lemondanak az evangélium társas
természetének realizmusáról. Mert ahogyan
egyesek szívesen vennének egy test és
kereszt nélküli, tisztán spirituális
Krisztust, a személyek közötti
kapcsolatokat is csak kifinomult készülékek,
képernyők és rendszerek által
keresik, melyeket tetszésük szerint ki- és
bekapcsolhatnak. Eközben az
evangélium mindig arra hív, hogy vállaljuk a
másik arcával, minket megszólító
fizikai jelenlétével, fájdalmával és
kéréseivel, magával ragadó
örömével való
találkozás kockázatát, szüntelen testi
közelségben. Az Isten testté lett Fiába
vetett igazi hit elválaszthatatlan az
önátadástól, a közösséghez
tartozástól, a
szolgálattól, a mások testével való
kiengesztelődéstől. Isten Fia a maga
megtestesülésében a gyöngédség
forradalmára hívott meg minket.” (Evangelii
Gaudium 88.)
Mi
akadályozza ma az embereket őszinte,
elmélyült kapcsolatok kialakításában?
Segítenek vagy akadályoznak a technikai
eszközök az emberi kapcsolatok
létrehozásában és
ápolásában? Mondjatok példákat
a Ferenc pápa által említett
„gyengédség forradalmára”!
Korunk
embere hajlamos a világot, az
életet csak a saját érdeke
szempontjából nézni. Az érdekek
között első helyen
szerepelnek az anyagiak, a maga és családja testi-lelki
jóléte, a biztonság, a
háboríthatatlanság. Ezeket veszélyeztetve
látja, ha másokkal, egyénekkel és
közösségekkel kell szorosabb kapcsolatba lépni,
kötelezettségeket vállalni,
elköteleződni. Ez vezet a családok
bezárkózásához,
elszigetelődéséhez, és a
közösség széteséséhez. Az ilyen
elszigetelődött családok arra nem gondolnak,
hogy bármi gond, probléma adódik, akkor magukra
maradnak, külső segítség híján
pedig könnyen széteshet a család is. A
családon belüli és a családok
közötti
kapcsolatok kölcsönhatásban vannak egymással.
Az
önközpontú emberek nem feltétlenül
ateisták, sőt, gyakran hívőnek, kereszténynek
gondolják magukat, vallásosságuk
azonban a spirituális fogyasztói szemlélet egy
formája. Nem akarnak sem a másik
emberrel, sem Istennel személyes kapcsolatba lépni. Sok
hívő ezért elrejtőzik
és visszavonul a többiek tekintete elől, és finoman
egyik helyről a másikra,
vagy egyik feladatból a másikba menekül,
anélkül hogy mély és tartós
kapcsolatokat építene ki. Pedig a menekülés
hamis orvosság, mely megbetegíti a
szívet, s olykor a testet is. Az egyetlen út a
másokkal való találkozás.
Legyünk kezdeményezők, segítsünk azoknak,
akikkel találkozunk, hogy legyőzve
belső ellenállásukat sajátítsák el a
találkozás művészetét, hogy tudjanak
másokat őszintén becsülni és
útitársnak elfogadni. Tanuljuk meg Jézust
mások
arcán, hangjában, igényeiben felfedezni. És
anélkül hogy belefáradnánk a
testvériség melletti döntésbe, meg kell
tanulnunk, hogy egy ölelésben együtt szenvedjünk
a megfeszített Krisztussal, amikor igazságtalan
támadás vagy hálátlanság ér.
Hogyan
tudtok iskolai, főiskolai
tanulmányaitok alatt, munkahelyeteken magányos
társaitokkal kapcsolatba lépni?
Milyen veszéllyel jár, ha egy csoport
bezárkózik, új tagot nem fogad be, a
csoporton kívüliekről pedig nem vesz tudomást?
Sok
családban egyhangúan telnek a napok,
mindenki végzi a dolgát és esténként
arra is fáradt, hogy jó éjszakát
kívánjon
a másiknak. Találkoznak, meg is beszélik a napi
teendőket, kötelességszerűen
gondoskodnak egymásról, de nincs közös
örömük, nem ismerik egymás vágyait, nem
köti össze őket az együtt növekedés
igénye. Ha valami nézeteltérés
támad,
könnyen kitör a vihar, és nehezen csillapodik le, mert
kicsi, vagy gyenge a
villámhárító: a türelmes szeretetet.
„Az
igazi öröm a családban nem
felületes, és nem a tárgyaknak, vagy a kellemes
környezetnek köszönhető. Az
igazi öröm az emberek közötti
mélységes, a szívükben érzett
harmóniából fakad,
és szívüket kitárva mutatják meg
együttlétük és egymás
kölcsönös szolgálatának
szépségét életük útján.
A felszabadult öröm magával ragadó
érzésének azonban az
alapja Isten jelenléte a családban, az ő
befogadásra kész, irgalmas, figyelmes
szeretete mindenki iránt. Mindenek előtt pedig a türelmes
szeretet. A türelem
isteni erény, amely arra tanít, hogy legyünk
türelmes szeretettel egymás iránt
a családban. Csak Isten tudja összhangba hozni a
különbözőségeket. Ha Isten
szeretete nincs jelen, elenyészik a harmónia,
felszínre tör az önzés, és
kialszik az öröm. Az a család azonban, amely a hit
örömében él továbbsugározza
ezt az örömöt, a föld sójává,
a világ világosságává, az
egész társadalom
kovászává válik. (Ferenc pápa 2013.
okt. 27-i homíliájából)
A
szomszédasszony mosolyogva hallgatta
az idősödő nőt. Tudja kedves, mi se sokat nyüzsgünk
már – mondta –, de néha
olyan jól esik egy jót beszélgetni.
Megemlítette egyszer, hogy hova való, hát
az én férjem is arról a vidékről jött,
biztos találnának közös ismerősöket.
Tudja mit? Jöjjenek át hozzánk vacsora után,
van a férjemnek egy kis otthonról
való bora, azt mondja, hogy az minden gondra, bajra a legjobb
orvosság.
Bíró
László
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Savanyú
káposzta
A káposzta
savanyítva őrzi meg leginkább magas
C-vitamin-tartalmát. Ennek a jelentősége igen nagy, mert
ételeinkben az
elkészítés során - a hő
hatására - a C-vitamin nagy része tönkremegy.
Télutón a
C-vitaminban dús savanyú káposzta segíthet
ezt a hiányt pótolni. S az sem
elhanyagolható szempont, hogy ez a zöldség lehet az
egyik legolcsóbb
C-vitamin-forrás a hideg időben.
Citrusfélék
A
citrusgyümölcsök amellett, hogy C-vitamin-bombák,
tele vannak gyulladáscsökkentő antioxidánsokkal. A
lázas állapottal vagy
hányással járó influenzában is
segítenek pótolni az elvesztett folyadékot,
és csökkentik
a tünetek intenzitását. Ha télen mindennap
egy pohár narancs- vagy grépfrút
levet elfogyasztunk, felerősíthetjük
immunrendszerünket a megfázás ellen.
Jó tudni!
A grépfrútban
található egyes vegyületek
megváltoztathatják a gyógyszerek
hatását, ezért ha gyógyszeres
kezelésre szorulunk,
vagy krónikus betegek vagyunk, kérjük ki orvos
tanácsát.
Antibiotikum helyett:
Mézes fokhagyma
Két gerezd
fokhagymát nyomjunk át fokhagymanyomón,
majd keverjük el 1 teáskanál mézzel. Naponta
4-5-ször ismételjük, hiszen ez a
legjobb természetes antibiotikum, 2-3 nap alatt
kitakaríthatja a kórokozókat a
szervezetből.
Fokhagymával az
érelmeszesedés ellen (Kínai recept)
Az
elkészítés módja:
35 dkg megtisztított
fokhagymát fokhagymaprésben
szétnyomunk, majd 10 napig áztatjuk 3 dl, 96%-os,
gyógyszertárban kapható
alkoholban, lezárt üvegben. Naponta egyszer
fellötyköljük, hogy a fokhagyma hatóanyagainak
kioldódását ezzel is serkentsük. Ezt
követően a pépet tiszta ruhán átszűrjük
üvegbe. A nyert folyadék tömény
fokhagymakivonat.
Adagolása:
Mindig
evés előtt kell meginni, kevés tejben,
gyümölcslében vagy vízben elkeverve:
reggel, délben és este.
1. nap: 1
csepp, 2
csepp, 3
csepp
2. nap: 4
csepp, 5
csepp, 6
csepp
3. nap:
7 csepp,
8 csepp,
9 csepp
4. nap:
10
csepp, 11
csepp, 12
csepp
5. nap: 13
csepp, 14
csepp, 15
csepp
6. nap:
15
csepp, 14
csepp, 13
csepp
7. nap: 12
csepp, 11
csepp, 10
csepp
8. nap:
9 csepp,
8 csepp, 7
csepp
9. nap:
6 csepp,
5 csepp, 4
csepp
10. nap: 3 csepp, 2
csepp, 1
csepp
11.
naptól: napi 3 x 25 csepp, amíg a folyadék el nem
fogy. A kúra idején
a szokásosnál több folyadékot kell
fogyasztani.
Csendes alkonyat volt,
Ahogy hazaértem,
Ave Máriára
Harangoztak éppen.
Ültél a
ház előtt
A régi kispadon,
Könnyekkel szemedben,
Sóhajjal ajkadon.
Letérdeltem
eléd,
Közelről
néztelek,
Úgy eltévedt
rajtam
Jóságos
két szemed.
Kerested a régi
Derült
vonásokat,
Ragyogó szemeim,
Nevető arcomat.
Az arcom oly
törött,
A szemem sem ragyog,
Miről is tudtad meg,
Hogy a fiad vagyok?
Hazajöttem,
anyám,
Beteg vagyok, lelkem,
Anyai szerelmed
Gyógyítson
meg engem.
Taníts meg engemet
Még egyszer nevetni,
Taníts meg
remélni,
Taníts meg szeretni.
Vígy el, ahogy
régen
Az első misére-,
Mutasd meg még
egyszer
Az utat az égre.
Ugye megvannak még
A glóriás
szentek,
Akik énnálam
is
Még többet
szenvedtek?
Mutasd meg őrizőm
Az Isten
Bárányát,
Mondd, hogy
csókoljam meg
A feszület
lábát.
A nagy kereszt alatt
Térdeljünk le
ketten,
S mondjuk el mint
régen:
Hiszek egy Istenben.
Az
április 3-án megtartott soron következő
ülésén az alábbi
témakörökkel
foglalkozott képviselő-testületünk:
Visszavonásra került az 1/2017. (II.10.)
rendeletünk, amely a képviselők
tiszteletdíjról történő ismételt
lemondásával
vált aktuálissá. A törvényi
előírásokhoz igazodóan
módosításra került a Polgármesteri
Hivatal Szervezési és működési
szabályzata. Határozat született újabb
belterületi utak felújításában
történő pályázat tárgyában is.
A pályázható
összeg nagyságának mértékében a
Zrínyi út gyógyszertár felőli szakasza
és az
Eötvös út Honvéd út felőli része
került megnevezésre a beadandó
pályázatnál.
Tájékoztatás hangzott el az óvodai
beiratkozások időpontjáról (04. 24-27.
8:00-12:00). Jóváhagyásra került a volt
terményforgalmi területének
határrendezése és a hatályos
rendezési tervhez igazodóan Holman József
építési
telek kialakítási kérelme.
Napirendek
között szerepelt a fogorvosi ügyelet
kérdése, melyben a balassagyarmati
ügyeleti-rendszerhez történő kapcsolódás
kapott szabad utat. Előírásnak tettünk
eleget azzal, hogy az államilag finanszírozott
településrendezési eszközök és
az Arculati kézikönyv tárgykörhöz
beérkezett pályázatok közül
kijelöltük azt a
céget, akire ezt a feladatot rábízzuk.
Egyebek
között hallhattunk még arról, hogy a
jegyzőasszonyunk még mindig tartós
betegállományban van, és elindult a felettes
hatóságokkal kompatibilis ASP
informatikai rendszer. Tárgyaltunk a Trianoni emlékmű
Hősök téri
megvalósulásáról, az
ivókút-szökőkút cseréről, a
járdafelújítás
felgyorsításáról, Tűzgyújtási
rendeletünk betartatásáról, melynek első
lépése
ismét a rendeletről történő
tájékoztatás lesz.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2017. május 15.
hétfő
2017.05.13.10:00-tól
Családi
nap kicsiknek, nagyoknak
2017.
05. 20. Nagymarosi
Találkozó
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Május 1-én
este 7-kor szentmise és
utána az első májusi ájtatosság.
Májusban hétköznapokon
a szerda kivételével mindennap este 7 – kor lesz a
szentmise, utána Májusi
ájtatosság A BARLANGNÁL. – Szerdán a
szentmise reggel, a májusi ájtatosság este
7-kor a Kálváriánál. Vasárnap a
templomban mise után.
2./ Május
21-én
lesz a fél 10-es szentmisén az elsőáldozás.
3./ Jeles
napok májusban: május 1: Munkás szent
József ünnepe, Május 7. Hivatások napja:
anyák napja, papi és szerzetesi hivatások napja.
Máj. 24- Keresztények
segítsége. Május 28. Urunk
menybemenetelének ünnepe.
KERESZTELTÜNK:
1./
Árpás Laura, Rebeka, (Árpás Károly-
Molnár
Bernadett, Erzsébet)
2./ Kelemen Zsófia (Kelemen István – Jakubecz Anett)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
-HALOTTAINK:
14.
Szarvas József (1930)
15.
Széles Péter (Csesztve, 1975)
16.
Seres László (Pusztaberki, 1961)
17. Szabó
László (1948)
18.
Ferencsik József (1923)
Az 1%-os befizetett személyi
adóról ne feledkezzenek el
rendelkezni!
A Katolikus
egyház technikai száma (0011)
megjelölésével.
Akinek
munkáltatója számolja
el adóját, az zárt borítékban, a
borítékra írt Név, Lakcím,
adóazonosító
felirattal, rendelkezhet az Egyház javára 1%-ról,
és valamely Alapítvány javára
a másik 1%-ról.
1. hétfő -
2. kedd
- Fábián Jánosné Dósa
Erzsébet, szülei és elhunyt
hozzátartozók
3. szerda
-
4. csütörtök - Jegyesekért: Sipos
Dániel – Baráz Judit
5. péntek - Boda
Kálmán, felesége Valkó Ilona, szüleik,
nagyszüleik, a
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
6. szombat
- Urbán Ignác, Urbán és Kaba
család megholtjaiért (Alapítványi)
-
Csillag Ferenc, szülei, apósa, anyósa és veje
Fábián József
-
Szabó, Molnár és Németh család
élő és elhunyt tagjaiért
7. vasárnap - Hálából
élő családért 40. házassági
évfordulón
-
Temela János, élő és elhunyt
hozzátartozókért
-
Élő és elhunyt érsekvadkerti
Tűzoltókért
8. hétfő -
9. kedd
-
10. szerda
-
11. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna,
szülei, apósa, anyósa, Nagy Ignác és a
család élő és elhunyt tagjaiért
12. péntek -
13. szombat
- Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska
Mária, gyermekeik, Németh
és Varga család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Hálából 2 családért
-
Kocsis Ferenc, felesége Pinke Anna, valamint élő
és elhunyt hozzátartozókért
14. vasárnap - Halaj Sándor, Boda, Valkó és
Bajnok család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Kristók János, felesége Halaj Margit,
lányuk Mária, a család élő és
elhunyt
tagjaiért
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik, élő és elhunyt családtagok
15. hétfő -
16. kedd
-
17. szerda
-
18. csütörtök - Vitéz Sándor, felesége Nagy
Mária, gyermekeik, szüleik, élő és
elhunyt hozzátartozókért
19. péntek - Molnár Lajos,
felesége Fodor Margit, családjuk és
hozzátartozókért
-
Lencsés László, felesége Kovács Anna
1. évforduló és fiuk László
20. szombat
- Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
szüleik, gyermekeik,
unokájuk János és hozzátartozók
-
Konopás András, felesége Kovácspál
Ilona, szüleik, nászuk, nászasszonyuk, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Págyor László 1. évforduló,
Vitéz József, felesége Szabó Anna
21. vasárnap - Vitéz Ferenc, felesége Nagy
Erzsébet, szülők, nagyszülők és
hozzátartozók
-
Fábián József, felesége Czinege Margit,
valamint Fábián Ignác, felesége Halaj
Anna, szüleik és hozzátartozók
-
Boda István, felesége Molnár Margit, szüleik,
testvéreik, vejeik és a Záhorszki
család élő és elhunyt tagjaiért
22. hétfő -
23. kedd
-
24. szerda
-
25. csütörtök - Szrenka József, felesége
Laczó Margit, fiuk, szüleik, Laczó Mihály
és hozzátartozók
-
Zöllei, Jakubecz és Kalmár család élő
és elhunyt családtagokért
26. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
27. szombat
- Szabó Ignác, felesége Vitéz
Mária 16. évforduló, fiuk Ignác,
nászuk Vitéz Sándor, valamint a család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Holman Sándor 3. évforduló, szülei,
apósa, anyósa és a család élő
és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Záhorszki Erzsébet 7. évforduló,
szülei, testvérei élő és elhunyt
hozzátartozóiért
28. vasárnap - Papp Ádám – Mácsík
Viktória jegyesekért
29. hétfő -
30. kedd
-
31. szerda
-