Az
ünnepek lelkünk lényeges részét
szólítják meg. Ünnepet az ember csak akkor
ül,
ha abból élni tud, és miközben
ünnepelünk, lelkünkben valami lényeges mozdul
meg. Megszólítja
veszélyeztetettségünket, ugyanakkor utakat is mutat,
hogyan
győzhetjük le azt. Az ünnepeknek
gyógyító hatásuk van. Mert ha
átadjuk magunkat
ritmusának, lelkünk és vele testünk is
egészséges ritmust vesz fel.
Erre
az egyházi év sok ünnepe újra és
újra más szempontból mutat rá: advent a
várakozás és a vágyódás
ünnepeként kísértő vágyainkat
szeretné újra
vágyakozássá alakítani. Karácsony
ünnepe az újrakezdésről szól.
Többé nem
ragaszkodunk sérelmeink és megbántásunk
történetéhez. Isten Jézus
születésében
új kezdetet ad. Ha Krisztus megszületik bennünk, akkor
kapcsolatba kerülünk a
bennünk lévő Isten hamisítatlan és
érintetlen képével. A böjti idő a belső
tisztulás és az önvizsgálat ideje.
Azáltal, hogy tudatosan visszafogjuk
önmagunkat, csökkentjük
táplálékunkat és böjtölünk,
felfedezzük, mitől váltunk
függővé. A lélek tavaszi
nagytakarítása és a test
salaktalanítása mindig jót
tesz. A passió időszaka alkalmat ad arra, hogy
betegségeinket és bajainkat
Krisztus szenvedésének fényében
szemléljük. Nem kell elnyomnunk betegségünket.
A passió időszaka megszabadít minket attól az
illúziótól, mintha betegség
nélkül élhetnénk. De utat mutat nekünk,
hogy másként nézzük
betegségünket.
Betegségünk nem zár ki az életből, hanem
Jézus különös közelségét
tapasztalhatjuk meg benne. A húsvét mint a
feltámadás ünnepe bátorítani akar
minket, hogy felkeljünk félelmeink és
depressziónk sírjából, és
újra merjünk
élni. Annak ígérete ez, hogy a bennünket
fogva tartó kötelékek lehullnak.
Pünkösdkor a Lelket ünnepeljük, aki
meggyógyít, és újra élettel
tölt el
bennünket. Nem kell mindent magunknak végezni. Isten
átjár bennünket szabadító
Lelkével.
Kárt
szenvedett lelkünk gyógyulása
megtörténhet, ha újra és újra
átadjuk magunkat
ezen ünnepek benső dinamikájának.
(Anselm
Grün, fotó: Kristók
J.)
Ó,
Mária, aki Fiaddal együtt végigjártad a
keresztutat, anyai szívedben gyötrődtél
a fájdalomtól, de nem feledted beleegyező szavadat,
és mélységesen bíztál
abban, hogy akinél semmi sem lehetetlen, be fogja
teljesíteni ígéreteit. Esdd
ki számunkra és a jövendő nemzedékek emberei
számára a kegyelmet, hogy rá
merjünk hagyatkozni Isten szeretetére. Segíts, hogy
a szenvedésben, a
megvetésben, a próbatételekben, még ha
sokáig tartanak és kemények is, soha ne
kételkedjünk az ő szeretetében. Jézusnak, a
te Fiadnak tisztelet és dicsőség
mindörökké. Ámen.
(Szent
II. János Pál)
Egy
hosszú munkával töltött keddi napon épp
hazafelé
tartasz. Bekapcsolod a rádiót. Egy kis indiai
faluról beszélnek, ahol néhány
lakos hirtelen, különös módon halt meg egy
influenzától, melynek eddig még a
létezéséről sem hallott senki. Ez nem is
influenza, de már három-négy áldozatot
szedett össze. Sőt már orvosokat is küldtek
tanulmányozni az esetet. Érdekes,
azonban nem gondolkozol túl sokat rajta. Vasárnap
hazafelé a templomból újabb
hírt hallasz. Csak annyit mondanak, nem három
falusiról van szó, hanem
harmincezer emberről Indiának a hegyes vidékein. Este
már a tévében, a CNN
reklámsávján is ez fut: Atlantában is
tartanak az emberek az ismeretlen
betegségtől.
Másnap
reggel, mikor felkelsz, már címlapon van az eset.
Nem csak Indiáról van szó… Pakisztán,
Afganisztán, Irán is fertőzött, és
mielőtt felfognád, mindenhol ezt hallod. Már csak
„titokzatos kórként”
emlegetik. Az elnök saját és családja
nevében mindenkit biztosít imáiról
és
reménykedik, hogy minden jóra fordul. De mindenki csak
arra tud gondolni: „Hogyan fogjuk ezt túlélni?”
Mikor
már a francia elnök közleményt ad ki,
egész Európa
sokk alatt van. A határokat lezárják. Az indiai,
pakisztáni, vagy bármely olyan
járatok, melyek fertőzött országból
jönnének, törölve vannak. Ezért ma
éjjel a
CNN-t nézed, mielőtt aludni mennél. Leesik az
állad, mikor egy síró francia nő
beszél a hírekben. Párizsban fekszik a
férje kórházban, a titokzatos kórban
haldoklik. Európát is elérte…
Pánik
és sztrájk. Azt mondják, miután
megfertőződtél, egy
hétig semmit nem érzel. Aztán négy napig
kibírhatatlan tüneteid lesznek, amikbe
végül belehalsz. A britek is lezárják a
határokat, de már késő. Dél-Hampton,
Liverpool, Észak-Hampton… Kedd reggel az Egyesült
Államok elnöke a következő
közleményt adja ki: „Egy
nemzetbiztonsági
veszély miatt minden járatot
Európából és Európába
töröltünk. Ha a szeretteid a
tengeren túl vannak, sajnálom. Nem jöhetnek vissza,
amíg meg nem találjuk az
ellenszert erre a titokzatos kórra.” Négy napon
belül nemzetünk belezuhan a
veszélybe. Az emberek aggódnak: „Mi lesz,
ha a mi országunkat is eléri?” Kedden a papok azt
mondják, ez Isten
akarata, így próbál meg minket. Szerda
éjjel épp a templomban gyűlik össze
imádkozni egy kisebb társaság, mikor valaki
berohan a parkolóból és ordítja: „Kapcsoljátok be a rádiót,
kapcsoljátok be a
rádiót!” Két nő fekszik a Long Island-i
kórházban a titokzatos kór miatt.
Úgy tűnik, órákon belül a betegség
eléri az országot.
Az
emberek versenyt futnak az idővel, próbálnak
ellenszert találni. Semmi sem működik. Ahogy gondoltuk,
átjutott a határon. És
akkor hirtelen, új hírek jönnek. A rejtélyt
megoldották. Megtalálták az
ellenszert. Meg tudják csinálni. Csak valakinek a
vérére van szükség, aki sosem
fertőződött meg, teljesen ártatlan. Ez a megoldás,
csak ennyi kell.
Középnyugattól kezdve, minden sürgősségi
rádióadáson, mindenkit egy egyszerű
dologra kérnek: Menj a legközelebbi kórházba,
és vizsgáltasd meg a véredet! Ez
minden, amit kérnek tőled. Siess gyorsan, biztonságban a
kórházba. Biztos
lehetsz benne, hogy mikor a családoddal pénteken
késő éjjel bemész a kórházba,
hosszú sor áll ott, és nővérek, doktorok
jönnek sorba, egy szúrás, vért vesznek
és feliratozzák. A hitvesed és a gyermekeid is ott
vannak, azt mondják: „Várj itt a
parkolóban, és ha a nevedet
mondják, menj haza.” Körülállnak az ijedt
szomszédok, azon gondolkoznak, mi
is történik a Földön, és lehet, hogy itt a
világvége.
Hirtelen
egy fiatalember rohan ki ordítva a
kórházból.
Egy nevet kiált, és egy papírt lobogtat. Mi?
Újra kiált! A fiad felhúzza a
dzsekijét és azt mondja: „Apu, ez én
vagyok.” Mielőtt bármit tehetnél, megragadják
a fiadat. „Várj egy percet, tarts ki!” De azt
mondják: „Minden rendben, a vére teljesen
tiszta, mint a hó. Csak meg akarunk bizonyosodni róla,
biztosan nem fertőzött.
Úgy gondoljuk megfelelő vértípusa van.”
Öt feszült perc múlva kijönnek az
orvosok és nővérek, sírnak és
ölelgetik egymást – néhányan nevetnek is. Egy
hete most először látsz nevetni valakit. Egy öreg
doktor odalép hozzád: „Köszönjük,
Uram. A fia vére tökéletes.
Tiszta, ártatlan, meg tudjuk csinálni az ellenszert.”
Az
örömhír terjedni kezd a parkolóban
várakozó tömeg
között, mindenki kiabál, imádkozik, nevet
és sír. De akkor az ősz hajú doktor
félrehív téged és a feleségedet: „Beszélhetünk
egy kicsit? Nem gondoltuk, hogy a donor ilyen fiatal lesz…
szükségünk van…
szükségünk van az aláírásukra.”
Megfogod a tollat, és akkor észreveszed,
hogy a szükséges vér mennyisége üresen
van hagyva. „Mennyi kell?” Az öreg orvos arca
komolyra változik: „Eszünkbe sem jutott, hogy
egy kis gyerek
lesz… Nem készültünk erre fel. Mindre
szükségünk van, az utolsó cseppig.” „De… de… Nem értem. Ő az egyetlen fiam.”
„Mi itt most az egész világról
beszélünk.
Kérem, írja alá. Sietnünk kell…” „Nem
lehet vérátömlesztés?” „Ha
lenne
tiszta vérünk… Kérem, írja alá.”
Dermesztő
csendben írod alá. Aztán megkérdezik: „Szeretnél vele lenni egy kicsit, mielőtt
elkezdjük?” Visszamennél? Vissza tudnál menni
abba a szobába, ahol ő ül, és
azt mondja: „Apu? Anyu? Mi történik?”
Meg tudnád fogni a kezét és mondani: „Fiam,
Anyu és én nagyon szeretünk, és nem
engednénk, hogy bármi olyan történjen
veled, aminek nem kell megtörténnie! Érted ezt?”
Akkor az öreg orvos
bejönne: „Sajnálom, kezdenünk kell.
Emberek százai halnak meg a világban.” Ott
tudnád akkor hagyni? Ki tudnál
sétálni, míg azt mondja: „Apu? Anyu?
Miért… miért hagytok el?”
Következő
héten a fiad temetését néhányan
átalusszák,
mások el sem jönnek, mert jobb dolguk akadt, ismét
mások hencegő vigyorral az
arcukon csak színlelik az érdeklődést… fel
szeretnél ugrani, és mondani: „Elnézést
a fiam meghalt érted! Nem érdekel?!
Nem jelent ez számodra semmit?”
Azt
gondolom, Isten is ezt akarná mondani: „A fiam
érted halt meg. Nem jelent ez semmit?
Nem tudod mennyire fáj ez nekem?”
Mikor
bűntől meggyötörten
A lelkem terheket hordozott,
Egyszer csak könnyebb lett e terhem,
Valaki értem imádkozott.
Valaki
értem imádkozott,
Talán apám, anyám régen?
Talán más is, aki szeret,
Jó barátom vagy testvérem.
A
virágvasárnapi szentmise sajátossága, hogy
a szertartás ünnepélyes bevonulással
és körmenettel kezdődik. Ennek során
történik a barkaágak megáldása
és ekkor
olvassuk fel Jézus jeruzsálemi bevonulását
(vö. Mt 21,1-11). Ezt követően az
igeliturgiában az evangélium helyén Jézus
szenvedéstörténete (passió) hangzik
el énekelt vagy olvasott formában (vö. Mt 26,14 –
27,66).
Mai
elmélkedésünk témája legyen a
jeruzsálemi bevonulás. A zsidó szokásoknak
megfelelően Jézus minden esztendőben legalább egy
alkalommal elzarándokolt Jeruzsálembe,
hogy részt vegyen az ünnepen. Egy ilyen
zarándoklaton vett részt például 12
éves korában, amikor az ünnep után a
városban maradt, Mária és József napokig
aggódva keresték, amíg meg nem
találták a templomban az írástudók
és tanítók
között (vö. Lk 2,41-52). Nyilvános
működése alatt többször is megjelenik a
jeruzsálemi templomban, tanítja a népet és
kiűzi a kereskedőket a szent
helyről. Nem először érkezik tehát a városba,
de mostani érkezése más, mint a
korábbiak, hiszen ő tudja, hogy ez az utolsó
bevonulása, kifelé már úgy jön,
hogy keresztjét hordozza. A város közelében
található Olajfák hegyénél
megbízza
két tanítványát, hogy a szomszédos
faluból hozzanak számára egy szamarat, majd arra
felülve érkezik a városba. E jelképes
cselekedetet Máté evangélista
szükségesnek
tartja megmagyarázni, s benne a prófétai
jövendölések beteljesedését
látja,
amelyek a Messiás eljövetelére vonatkoznak.
Ezért idézi Izajás és Zakariás
prófétákat, akik így jövendöltek:
„Mondjátok meg Sion lányának: Íme, a
királyod
érkezik hozzád, szelíden,
szamárháton ülve, egy teherhordó állat
csikóján” (Mt
21,5).
Az
emberek felismerik a messiási idők jelét, s Jézust
királyoknak kijáró tisztelettel
fogadják, faágakkal integetnek, ruháikat
terítik elé a föld porába és
Dávid
fiaként, azaz Messiásként köszöntik őt.
Nehéz megítélnünk, hogy mennyire
őszinte ez a lelkesedés. Az ünnepre
készülvén a felfokozott várakozást a
tömeghangulat könnyen a lelkesedés felé
segíti. Nem feledkezhetünk el ugyanis
arról, hogy ugyanezt az ünnepre érkező tömeget
néhány nappal később a vallási
vezetők könnyen szembefordítják Jézussal,
akinek halálát még a mostani
hozsannánál is hangosabban követelik
Pilátustól. A nép, a tömeg könnyen
befolyásolható. Pillanatok alatt képes tűzbe
jönni és lelkesedni egy jó ügyért,
de ugyanilyen hamar ébred benne a gyűlölet, a harag, ha
valaki ezt akarja
felkelteni benne. A lelkesedés őszinteségére ugyan
rákérdezhetünk 2000 év
távlatából, de abban biztosak lehetünk, hogy
Jézus nem törődött vele. Az ő
fejében már más gondolatok jártak. Sem az
éljenző néptömeg, sem Jézus
tanítványai nem tudhatták akkor még, amit
az Úr már tudott: ez az út számára a
halálba vezet. És ő tudatosan vállalta ezt az
utat. Eszébe sem jutott, hogy visszaforduljon,
elmeneküljön a városból. Korábban
három alkalommal is beszélt tanítványainak
és
apostolainak arról, hogy Jeruzsálemben szenvedés
és halál várja, de a mostani
bevonuláskor ők nem is sejtik, hogy mindez most fog
bekövetkezni. Jézus viszont
tudta, hogy küldetése hamarosan befejeződik, és nem
menekülhet el attól a végső
feladattól, amit az Atya bízott rá, hiszen ez lesz
az Atyának való engedelmesség
végső jele az ő részéről.
Az
eseményeket látszólag az emberi
szándékok, a rosszindulat, a harag, a gyűlölet
irányítják, de mindezek mögött
észrevehető Isten akarata, aki élete
feláldozását kéri Fiától.
Jó volna az előttünk álló nagyhét
folyamán, a
nagycsütörtöki utolsó vacsora
eseményeiben, az elfogatás és az
elítélés
alkalmával, a szenvedés, a kereszthordozás
és a kereszthalál során erre az
isteni szándékra figyelnünk.
©
Horváth István Sándor, fotó: Kristók
J.
Már
hagyománnyá vált, hogy a Magyar Kolping
Szövetség a hamvazószerdát követő
szombaton valamelyik egyházmegye központjában,
országos lelki napot szervez az
ország különböző településein
működő szervezetek tagjai számára. Kalocsát
és
Vácott követően Pécs adott otthont az egyházi
szervezetté vált Kolpingnak.
Az
egész országot lefedő megjelent kolpingos
testvérnek dr. Udvardi György, az ősi
egyházmegye főpásztora adott támpontokat a
húsvétra történő készülethez
úgy,
hogy egyben feladatul adta az elhangzottak tovább
gondolását és másokkal
történő megosztását saját
környezeteinkben. A helyszín a püspöki palota
melletti „Magtár” oktatási központ volt. Annak
idején ez valóban magtárépület
volt, ma pedig a magvetés helyszínéül
szolgált úgy, hogy a magvető közel sem
biztos, hogy egyben betakarítója is lesz a
termésnek. Ezen a helyszínen két
előadást hallhattunk, míg a záró
rész a székesegyházi záró szentmise
homíliájában hangzott el, melyet röviden
összefoglalva megosztok minden kedves
olvasónkkal.
A
nagyböjt kezdetén vagyunk. A szent 40 nap
készít fel bennünket húsvétra
úgy,
hogy bűneink elhagyásával mi is tevőleges részesei
vagyunk a megtérés
folyamatának azzal, hogy Isten gyermeki
méltóságunk felismerésével betartjuk
egyházunk
útmutatásait. Ennek tükrében nem tűnik
haszontalannak, ha felteszünk magunknak
néhány kérdést. Ki az ember? Ki is vagyok
én? Ki az Isten és milyennek mutatja
magát? Mi emberek benne vagyunk a térben és
időben. Személy szerint nem tudjuk
befolyásolni, hogy hol és mikor szülessünk,
milyen legyen a nemünk és
testalkatunk, szemünk vagy hajunk színe. Ám tudunk
változni és növekedni
testben és lélekben egyaránt. De honnan és
hová tartok (változok)? Tudom-e
felülről látni az életemet? Felismerem az
igazságot? Betartom-e azt, vagy
kettősséget tanúsítva, szeretetlenül szembe
megyek azzal a szürke
hétköznapjaimban?
Az
ember rászorul arra, hogy szeressen és szeressék.
Arra, hogy időben szabad
legyen, de egyben elkötelezett is a szeretet jegyében.
Segítségünk ebben Jézus,
akit az Atya küldött számunkra azért, hogy soha
se adjuk fel az eleséseiket
követő, hit általi újrakezdés
lehetőségét. Mert a hit ajándék.
Küzdelmes út, ám
reményt adó jövőhordozója, hisz a jövő
az Isten kezében van, amit kiáramló
szeretetével oszt meg velünk, ha vevők vagyunk rá.
Az
Isten Atyaként gondoskodik rólunk. Ezt
egyértelműen tanúsítják Jézusnak az
Atyáról tett kijelentései. Az Atya és a
Fiú közti kapcsolatba bennünket is
bevon az Isten a kölcsönös szeretet kapcsán, ami
az elfogadásban és az
ajándékozásban ölt testet
életünkben. Mondhatnánk ezt úgy is, hogy
érted és
általad élek. Ha ez válik életünk
mozgató rugójává, akkor a kapcsolataink is
őszintévé lesznek. Ekkor tud megvalósulni az, hogy
mindent oda tudok adni, hisz
ha nem így tennék, akkor olyanná válna
adásom, mintha semmit sem adnék. Ezek
alapján szeretni nem más, mint adni és elfogadni.
Isten is állandóan adja
magát. Nekünk szent kötelességünk azt
elfogadni (befogadni) Őt. Ám nekünk is
hasonlóan kell eljárnunk Istennel. Odaadni magunkat, a
bűneinket is Neki.
Figyelmeztessen erre bennünket e húsvéti
előkészület.
Most
néhány gondolat a szentmisén hallottak
közül. Nem az egészségesnek, hanem a
betegnek kell az orvos - mondta Jézus az őt hallgatóknak
és mondja most nekünk
is. Ám nemcsak testünknek, hanem lelkünknek is
gyógyulásra van szüksége.
Változtatni kell a beteg, bűnös
életformánkon. El kell fordulnunk a bennünket
rabbá tevő bűnöktől, amit vajúdó
világunk legfeljebb jópofaságnak tart.
Tekintetünket az örök igazság, Isten felé
kell fordítanunk, még akkor is való
világunk furcsán néz ránk, mert
igazán szabaddá csak Isten igazsága tesz
bennünket.
Isten
Szent Lelke segít bennünket az új, stabil
életmód kialakításában.
Segít, de nem
erőszakolja ránk. Segít, de a döntést
nekünk kell meghoznunk, miután tisztáztuk,
kik is vagyunk és honnan hová akarunk tartani.
Még
néhány rövid gondolat, ami felvezette és
lezárta e tartalmas találkozást.
Csapatunk már péntek reggel 7-kor nekivágott az
útnak. Az utazás a lelki napra
való készület jegyében történt,
hisz mindkét járműben papjainkért és a
püspök
atyáért peregtek a rózsafüzér szemei,
s hangzottak el különböző imák. Siklóson
kipihenve az utazás fáradalmait este fél hatkor
érkeztünk Pécs-Gyárvárosba,
ahol országos prézesünk, Kövesi Ferenc atya
„templomában” keresztúton és azt
követő szentmisén és zsolozsmán vettük
részt. A templomi együttlét után vettek
át bennünket a szállást adó
családok, ahol mindannyian testvérként nagy
szeretetnek voltunk megtapasztalói. A lelki nap
végeztével sem rohantunk el
Pécsről, mert ha már ilyen messzire eljöttünk,
vezetés mellett megnéztük a
székesegyházat
és a dzsámit, egyéni sétát
tettünk Pécs belvárosában, hogy a
lélek után a test
is látnivalóban részesedjék.
(Pécs-
Érsekvadkert, 2017.
március 4. emjé: Fotó: Szabó János)
Ha
kérdezik, ki vagyok, mindig azt felelem: ember vagyok,
keresztény, magyar,
férfi, író, nyugdíjas tanár
és szerkesztő. A kereszténység azt jelenti, hogy
lelkem az Istenhez tartozik, a magyar pedig azt, hogy ehhez a
nemzethez, földhöz
van közöm ezen a világon. A többi
valójában nem érdekes, bár nem
mellékes
körülmény. Önmagát az ember nem tagadhatja
meg, bár kétségtelen, hogy sokan
lemondanak a hitükről, nemzetükről, anyanyelvükről, sőt
még a nemükről is.
Egyedül az öregedés folyamatát nem
sikerült megállítani.
Az
utóbbi ezer évben a kereszténység és
a magyarság szétválaszthatatlanul
összekapcsolódott. Szűz Mária és Szent
István országában még a más hitűek,
nemzetiségűek és nyelvűek is
érzékelték, hogy milyen
közösséghez csatlakoztak,
milyen közösség fogadta be őket és tűrte el
különbségeiket, ha tetszik,
másságukat, abban a reményben, hogy az
együttélés szabályait majd elfogadják,
és hasonulnak a befogadókhoz legalább
kultúrában, civilizációban, mindennapi
erkölcsben, tisztességes munkában, ha már
vallásban vagy nyelvben nem. Bizonyos
értelemben azt lehet mondani, hogy Magyarország
már a kora középkor óta úgy
működött, mint jóval később a „népek
olvasztótégelye”, az Amerikai Egyesült
Államok. A magyarság sosem volt „kirekesztő”, sőt
egész története azt példázza,
hogy mindig szívesen vette nemcsak a vendégek
látogatását, hanem a betelepülők
sokféleségét is, ha lehetett, tanult tőlük,
ha nem, tanítgatta őket. A trianoni
tragédia döbbentette rá a magyarokat, hogy az
asszimiláció nem sikerült, a nem
magyarok önálló országot akarnak, és
ez a nagyhatalmak segítségével be is
következett. Mondhatjuk úgy is, a befogadás
politikája mondott csődöt, a Szent
István-i állameszme a hatalmas demográfiai
nyomás folytán kudarcot vallott, a
„vendégek” többen lettek, mint a
„vendéglátók”.
Európa
és Amerika az elvilágiasodás áldozata lett,
a folyamat a reneszánsz, illetve a
felvilágosodás óta tart, a liberalizmus
eszméi bizonyos értelemben beépültek az
úgynevezett demokratikus intézményekbe,
alkotmányokba, sőt a többség
gondolkodásába is. A hazafiság és a
kereszténység „magánügy” lett, akár a
családi élet vagy általában az
erkölcs, az utóbbit felváltotta a büntető
törvénykönyv. Eszerint amit a Btk. nem tilt, azt
szabad, senkinek semmi köze
hozzá.
Így
mállott szét lassan, fokozatosan az a fundamentum, melyen
egykor Európa, majd
az Amerikai Egyesült Államok épült. Az
Egyén legyőzte a Közösséget, a Rész az
Egészet. A hazáért ma „nem szokás”
meghalni, az ilyesmit rábízzák a
zsoldosokra, akik némi veszélyességi
pótlékért vállalják a
kockázatot, hogy
idegen földön, ismeretlen célokért és
érdekekért vesztik életüket. Istenért
(Allahért) és hazáért meghalni
gyanús dologgá vált, aki ilyesmit tesz, az sokak
szerint vagy őrült, vagy terrorista.
A
kereszténynek nevezhető kultúrkör
liberalizálódása a bizonytalanság, a
gyengeség és az önzés jele. Csak a
nehéz küzdelmekben edződött európai
népek,
mint a magyar, a lengyel, a litván, érzik egyenlőre a
nagy veszedelmet, mert ők
évszázadok alatt megtanulták, hogy Isten
nélkül, haza nélkül, család
nélkül
egyik rabságból a másikba eshetnek. Új,
minden eddiginél nagyobb népvándorlás
kezdődött el az egész világon. S ha nem
vigyázunk, még azt is elveszíthetjük,
amitől még nem fosztottak meg bennünket: ISTENT,
HAZÁT, CSALÁDOT.
(†
Szentmihályi Szabó Péter)
Aktív
és passzív élet! Amint az életrevaló
legény hívja a táncba a lányt,
ugyanúgy
Jézus is bátran megszólítja a
tanítványait és hívja őket: „Gyertek,
emberek
halászává teszlek titeket!” A fiatalok ott
hagyják a halászhálót, a bankot
(vámasztalt),
mindent és az ekeszarvára téve a kezüket
mennek, hátra sem néznek! Sajnos a mai
Egyház inkább a sarokban ülő, petrezselymet
áruló vénleányhoz hasonlít, aki
várja, hogy jöjjön fehér lovon a szent,
jólfésült keresztény, aki
áhítattal
hallgatja az ő panaszait, amiért oly kevesen kérik őt fel
táncra!
Adná
az Isten, hogy betöltsön Jézus Krisztus
bátorsága, dinamizmusa, hogy merjük az
evangélium örömével megszólítani
a fiatalokat, ne a botrányoktól féljünk,
hanem
Istenben bízzunk! Higgyünk a mindmáig
munkálkodó élet Urában!
2017.év nagyböjtjének
kezdetén Szeretettel, Csaba
Testvér Déváról
Hagymatea
Két-három fej
vöröshagymát mossunk meg jó alaposan
héjastul, és vágjuk össze.. Főzzük
néhány percig egy liter vízben.
Ízesíthetjük
szárított kamillával, hársfával is.
Pirítsunk meg három evőkanálnyi barna cukrot,
és hígítsuk fel a hagymafőzettel. Mézzel
édesítve igyuk, aprókat kortyolgatva.
A népi
gyógyászat egyik legjobb módszere a melegen
gőzölgő, illatos forralt bor elkortyolgatása. A bort -
legyen az vörös vagy
fehér - forralás előtt érdemes vízzel
felhígítani. Ezután már kedvünk
szerint fűszerezhetjük
fahéjjal, szegfűszeggel, mézzel. Teaboltokban és
nagyobb üzletekben már külön
forraltbor-fűszerkeveréket is vásárolhatunk.
A húsleves,
akárcsak a többi forró, gőzölgő ital,
melyet meghűlésre ajánlanak, segít
felszakítani a váladékot, pótolja az
elvesztett folyadékot, és a kaparó toroknak is
enyhülést hoz. A kutatók a
tyúkhúsleves
vizsgálatakor a legfontosabb hatóanyagoknak a
vitaminokat, ásványi anyagokat,
fitokemikáliákat találták, és egy
aminosavat, melyet ciszteinnek hívnak. A házi
húsleves még jobban enyhíti a tüneteket, ha
fokhagymával, Cayenne-borssal vagy
curryvel ízesítjük. Bár az is igaz, hogy a
húsleves akkor hat a betegre a legjobban,
ha azt egy szerető családtag viszi az ágyába.
Helyi
antibakteriális hatást fejt ki,
segítségével
elmúlik az orrdugulás, javul az étvágy.
Náthás időszakban hetente legalább egyszer
együnk nyers fokhagymát, vagy igyunk naponta alkoholos
fokhagymacseppeket. A
fokhagyma egyszerre csökkenti a dugulást a hörgőkben,
kitisztítja az orrot, és
enyhíti a torokfájást is. Ezeket a hatásait
a benne lévő kénnek köszönheti,
mely jellegzetes szagát és ízét is adja.
TIPP:
Aki a fokhagyma
intenzív ízét nem kedveli, az süsse meg a
gerezdeket kevés
olívaolajjal fóliában, majd passzírozza
szét, és kenje kenyérre.
A
céklából készült ital segít
leküzdeni a náthát és az influenzát.
Gyógyhatását,
mely nyersen a legnagyobb, a benne található
vitaminoknak, ásványi anyagoknak,
valamint fitovegyületeknek köszönheti.
Rendkívül gazdag folsavban, C- és
B-vitaminokban. Gyümölcscentrifugában kipréselt
levét répa- és alma lével fogyaszthatjuk.
Salátákat nyersen is gazdagíthatunk vele.
Csak
akkor elviselhető a világ, ha szolgáljuk egymást,
lehajolunk egymás
gyöngeségeihez, poros lábához, nyűgös
gondjaihoz, bűneihez, rútságaihoz. Már
értem parancsodat, Uram. Értem és tudom: Te
kellesz nekünk, nem a boldogság, a
halhatatlanság, nem valami emberi őrültség, hanem
Te, aki nem e világból való
szeretettel hajolsz hozzánk, kenyerünkké leszel,
és sírsz értünk. Uram, hogy
elviselhető legyen ez a világ, segíts minket, hogy mi is
szeressük egymást.
(A.
Camus)
Istenem,
Te minden jónak,
magasztosnak, tökélynek, teljesnek foglalatja, töltsd
el szívem-keblem
Szentlelkeddel! Erősíts mennyei hatalmaddal, hogy legyőzhessem
földi gyengéimet
és fölemelhessem tehozzád a lelkem!
Szabadítsd
meg érzékeimet
mindentől, ami földi reájuk tapad, és
tisztítsd meg embertermészetem, hogy a te
műved méltó lehessen tehozzád!
Önts
bizodalmat a lelkembe
–és ne hadd, hogy ítélkezzek a te tanácsaid
felől- s még annyira sem, hogy
netán valaha is kételkedjek a te
mindenhatóságodban, bölcsességedben és
könyörületességedben! Ámen.
Soron
következő, március 10-én megtartott
ülésén a testület elfogadta a 2017. évi
költségvetését, amit rendeletben is
rögzített. Megtartva a szabad
orvosválasztás lehetőségét ugyancsak
rendeletben kerültek rögzítésre az orvosi
alapellátás körzetei. Kertészeti
tevékenységgel bővült a GAMESZ alapító
okirata. Ezzel jogszerűen alapanyagokat termelnek konyhánk
részére a
közmunkások.
Határozat
született az önkormányzat és
intézményeinek könyvelési feladatainak
ellátásáról
és a vízi közmű-vagyon tulajdonlásával
kapcsolatban is.
Kérelmüket
támogatva határoztunk fiatal házaspár
telekvásárlási ügyében, és
döntöttünk a
1285 hrsz.-ú önkormányzati területen
történő mezőgazdasági tevékenységről
is.
Egyebekben
hallhattunk pályázataink
állásáról, a sportpályán
szurkolói vizesblokk tavaszi
megépítéséről, a március 20-i
romafórumról, a tartósan beteg alkalmazottak
helyzetéről, a helyettesítésükre tett, a
kormányhivatal által is helyesnek
tartott, törvényes intézkedésekről is.
Fontos
tudnivaló, hogy a részletes jegyzőkönyvek a
könyvtárban és a község honlapján
egyaránt olvashatóak!
Április
22-én, szombaton 19 órától TAVASZI
BÁL lesz a Közösségi Házban. Bővebb
információk a kihelyezett plakátokról, a
Képújságból és Érsekvadkert
honlapjáról egyaránt beszerezhetők.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2017. április 24.
hétfő
Kolping
hírek röviden
Február
24-én a Kolping
családunk élő és elhunyt tagjaiért
bemutatott szentmisét két közgyűlés
követte
közös együttlétünkben. Az első gyűlés
számot adott a mögöttünk hagyott 2016. év
gazdálkodásáról. ami egyben a civil
egyesületi életünk záró aktusa is volt.
De
nem széledt szét a csapat, hisz a mai este hivatott
eldönteni, hogy mely
testvéreink vezetésével indul a 111
belépési nyilatkozatot leadókból
fölálló,
Egyházi Kolping Családunk. Fontos dologban
döntöttünk. A vezetés feladatát az
alábbi testvérek nyerték el:
Prézes
atyánk: Berta László,
Nagyoroszi plébános lett, de tiszteletbeli
prézesként plébánosunk, Lukács
András is figyelemmel kíséri
tevékenységünket.
Elnöki
tisztséget dr. Molnár
Arnold tölti be, míg a titkári feladatokkal ifj.
Fábián Andrást bízta meg a
közgyűlés. A gazdasági vezetés a 25
éven át elnökként bennünket vezető
Szabó
János feladata lesz az új felállásban,
míg az ifjúság összefogása és
mozgósítása Fábián Péter
feladata lett.
A
vezetési feladatok
leosztása azonban senkit nem ment fel az adódó
és tervezett feladatok végzése
alól. Fontos, hogy ne a már megváltoztathatatlan
múlttal hasonlítgassuk a mát,
ne is kalandozzunk az ismeretlen jövőben, hanem teljes
mellszélességgel kiállva
az új vezetés mellett, ma tegyük a dolgunkat.
Nem
állt meg az élet a
választással Érsekvadkerten, hiszen másnap,
farsang utolsó szombatján
jelmezversenyteremmé alakult a tegnapi gyűlés
helyszíne. Felnőttek és gyerekek
egyaránt versenybe szálltak a legötletesebb
jelmezért. Nem sorolok fel minden
jelmezt, és neveket sem említek, de volt öreg
indiánunk, űrlény családunk,
középkori ifjú párunk, fiatal
pincérünk, felső tagozatos „Cseplinünk”, alsó
tagozatos lovagunk és óvodás kiscicánk. A
számos jó jelmez nehéz helyzetbe hozta
a rögtönzött zsűrit. Azért meghozva
szigorú döntésüket, mindenki ugyanolyan
csokoládé nyereményben részesült.
A
mindkét prézesünk
jelenlétében lezajlott verseny záró
akkordjaként az új tagság nevében egy
mindannyiunk által aláírt megállni tilos
táblával köszöntük meg Szabó
János
eddigi munkáját, felhívva a figyelmét arra,
hogy a tábla tartalma a jövőbeni
tevékenységének útmutatója.
A
rendezvényt éjfélig tartó
batyus vacsora zárta. Vadászaink által lőtt
és elkészített pörkölt, otthon
főzött és megsütött nagygönc körettel
és rengeteg süteménnyel.
A
következő hétvége sem
maradt esemény nélkül. Nagyböjt első
szombatján 12 fővel képviseltük
közösségünket Pécsett, az egyházi
szervezetté alakult Kolping Családok Országos
Lelkigyakorlatán, melyről külön cikkben
számolunk be olvasóinknak.
A
jelenlétünk tervezhetősége
érdekében jelezzük tagjaink felé, hogy a
nyári szünetig az alábbi pénteki esti
miséken emlékezünk az elhunyt és élő
Kolping tagokra: április28., május 26.,
június 30. Havi egy kedd este Bibliaóra már
áprilistól!
A
jelenlétünk tervezhetőség
érdekében jelezzük, hogy az alábbi programok
lesznek a közösségünk
szervezésében:
2017.
04. 08. 16:00 órától
Keresztút a Kálváriánál, ahol Sillye
Jenőék keresztútjával követhetjük
végig Megváltónk
életszerző eseményeit.
2017.04.14.
22:00 órától
ifjúsági keresztút a
Kálváriánál
2017.04.30.
16:00-tól batyus
majális a Kolping udvarban
2017.05.06.
08:00-tól
Nemzetközi Kolping Focitorna
2017.05.13.10:00-tól
Családi
nap kicsiknek, nagyoknak
2017.
05. 20. Nagymarosi
Találkozó
(Érsekvadkert,
2017. 03.06. emjé. Fotó: Kristók János)
Április
8-án, szombaton rendkívüli lelki
élménnyel
gazdagodhatnak azon testvéreink, akik részt vesznek az
Érsekvadkerti Gitáros
Énekkar vezette keresztúti ájtatosságon,
ahol az ájtatosság imái és
elmélkedései között Sillye Jenő
Keresztútjának dalai csendülnek föl. A
Keresztút dalainak éneklésében a
balassagyarmati Don Bosco Zenekar és az
ipolyszalkai Katolikus Ifjúsági Énekkar is
közreműködnek. A délután 16 órakor a
Kálváriánál (rossz idő esetén a
templomban) kezdődő imádkozásra minden
testvérünket nagy szeretettel hívjuk és
várjuk!
(Bálint)
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Nagyböjti,
Húsvétra felkészítő
lelkigyakorlatunkat, Nagyböjti,
Húsvétra felkészítő lelkigyakorlatunkat,
Ft. Szabó József egri kanonok- a
kispapok énektanára vállalta március 30-31
és ápr. 1-én este este a 7 órás
szentmisén.
A
lelkigyakorlat 3 estéjén fél 6-tól lesz
alkalom a
szentgyónás elvégzésére. Használják ki a
lehetőséget, ne halasszák utolsó napokra
szentgyónásuk elvégzését. Az
ünnepnapokon nagycsütörtöktől
húsvéthétfőig nem lesz gyóntatás.
Ápr. 1-én, a
lelkigyakorlat befejező szentmiséjén és azt
követő vasárnap a fél 10 órás
szentmisén, részesülhetnek a BETEGEK
SZENTSÉGÉBEN AZOK, akik a szentmisén
áldoztak is, idős koruk, gyengeségük
miatt különösen rászorulnak Jézus
segítségére. (Áldozás
nélkül nem lehet, a
betegek kenete SZENTSÉG, amit csak
tiszta szívvel fogadhatunk)
( A
lelkigyakorlat utáni héten keresem föl az idős
testvéreket otthonukban, hogy el
tudják végezni ők is húsvéti
szentgyónásukat, jelentsék be őket időben.)
Ápr. 2-án,
Fekete vasárnap lesz gyűjtés a
Szentföldi
keresztények, és szenthelyek
támogatására.
Április 9-én, VIRÁGVASÁRNAP
fél 10-kor a SZENTMISE a
barkaszenteléssel a Lurdi Barlang előtt kezdődik, majd
Jézus bevonulására
emlékezve vonulunk mi is a templomba a szentmisére. A
szentmisén a Passiót hallgatjuk
meg.
Mindhárom nagy
napon, Nagycsütörtökön-pénteken
és a
húsvéti vigílián is este
7 órakor kezdődnek a szertartások.
Nagycsütörtökön 7-kor az
utolsó Vacsora emlékmiséje, majd utána szentségimádás 9-ig, 9-10 óráig a felnőttek tartanak
közös imaórát.
Nagypénteken este
7-kor Igeliturgia, Passióval, majd közös
könyörgések,
Keresztleleplezés, hódolat a kereszt előtt, és
szentáldozással fejeződik be
meg-emlékezésünk. Nagypénteken este 10
órakor a Kálváriánál a fiatalok
végeznek
közös keresztutat.
**Nagypénteken
szigorú böjt van, vegyük egészen komolyan
Jézus halálának napján. Ő
életét
áldozta értünk, mi legalább a böjt
áldozatát hozzuk meg mindnyájan iránta
való
szeretettel.
A Szentsírnál
nagyszombaton du. 2 órától fél 7-ig lesz
szentségimádásra, szentsír
látogatásra
alkalom.
A HÚSVÉTI
VIGILIA a tűzszenteléssel, a Húsvéti gyertya
ünnepélyével, majd az
Olvasmányok, keresztvíz megáldása,
szentmise, és utána a Feltámadási
körmenet.
Gyertyát hozzanak magukkal a
körmenetre!
(Házaknál gyertya!)
Tavaszi éves
szentségimádásunk
Húsvétvasárnapra esik. --- Az ünnepen nem
tartjuk meg, de
Nagycsütörtökön este 10-ig, Nagyszombaton du.
2-fél 7-ig a szentsír látogatáskor
engeszteljenek egyházközségünkért,
egyházmegyénkért, különösen is
imádkozzanak
papi hivatásokért.Így tartjuk meg ez évben
a szentségimádásunkat.
A búzaszentelés,
könyörgés jó termésért
a hónap utolsó vasárnapján,
ápr.30-án lesz a fél 10-es szentmise előtt.
Elsőáldozást május
21-én tartjuk.
KERESZTELTÜNK:
1./
Árpás Laura, Rebeka, (Árpás Károly-
Molnár
Bernadett, Erzsébet)
2./ Kelemen Zsófia (Kelemen István – Jakubecz Anett)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
-HALOTTAINK:
9. Halaj Zoltán (
1979)
10. Péter István (1959)
11. Kosztrihán József (1958)
12. Bartek Róza (2013)
13. Záhorszki Károly (1934)
Az 1%-os befizetett személyi
adóról ne feledkezzenek el
rendelkezni!
A Katolikus
egyház technikai száma (0011)
megjelölésével.
Akinek
munkáltatója számolja
el adóját, az zárt borítékban, a
borítékra írt Név, Lakcím,
adóazonosító
felirattal, rendelkezhet az Egyház javára 1%-ról,
és valamely Alapítvány javára
a másik 1%-ról.
1. szombat
- Dósa Sándor 5. évforduló,
élő és elhunyt családtagok
-
Konopás István, szülei, Szlúka család
elhunytjaiért
-
Hálából
2. vasárnap -
3. hétfő -
4. kedd
-
5. szerda
-
6. csütörtök - Neisz József,
felesége Csabák Ilona, gyermekeik József és
Mária, élő és elhunyt családtagok
7. péntek -
Hálából gyógyulásért
8. szombat
- Szabó János, felesége Boda Ilona,
Vitéz János, felesége Kopisz
Rozália és elhunyt hozzátartozók
-
Híves András, szülei, testvérei,
anyósa, apósa és hozzátartozók
-
Csillag Gyula, Mrekvicska Ignác, felesége Szabó
Margit, Szabó Vince, felesége
Kormosói Ilona és szülők
9. vasárnap -
10. hétfő -
11. kedd
-
12. szerda
-
13. csütörtök -
14. péntek -
15. szombat
-
16. vasárnap -
17. hétfő -
Buzás Ildikó, Buzás és Kovács
család élő és elhunyt
hozzátartozókért
18. kedd
-
19. szerda
-
20. csütörtök -
21. péntek - Molnár
István, felesége Murányi Margit, szülei,
vejük Pistyúr
József, szülei, nagyszülei, testvérei
-
ifj. Nagy József, szülei, testvérei, veje,
apósa Murányi Lajos és felesége
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, szüleik,
testvéreik, élő és elhunyt
hozzátartozók
22. szombat
- Boda István, felesége Varga Mária,
nagyszülők és hozzátartozók
-
Szabó Ignác 3. évforduló, édesapja,
édesanyja, Vitéz Mária, apósa
Záhorszki
János, felesége Péter Anna és
hozzátartozók
-
Murányi István, felesége Dombai Erzsébet,
fiuk, vejük Kristóf Sándor, szülei,
élő és elhunyt hozzátartozókért
23. vasárnap - Pintér István, felesége
Hellner Margit 30. évforduló
-
Jamrik Antal, felesége Kordics Borbála, 2 fiuk,
vejük, menyük, Jamrik és
Kordics család élő és elhunyt tagjaiért
-
Lipcsei Ferenc, Kajtor Pálné, Lipcsei és Kajtor
család halottaiért
24. hétfő -
25. kedd
-
26. szerda
-
27. csütörtök - Kristók Ignác, felesége
Molnár Katalin, szüleik, gyermekeik és
hozzátartozók
28. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Halaj Ferenc, szülei, testvérei, apósa, anyósa
-
Urbán József, 2. évforduló, szülei,
testvérei, Urbán, Hustyava és Jakubecz
család halottaiért
29. szombat
- Pap Ádám 3. évforduló,
nagyszülei és élő családtagjaiért
-
Őszi József 7. évforduló, felesége
Molnár Mária 3. évforduló, szüleik,
testvéreik és hozzátartozók
-
Szrenka József, szülei, apósa Kristók
János, élő és elhunyt
hozzátartozókért
30. vasárnap - Vitéz Ferenc, felesége Nagy
Erzsébet, szülők, nagyszülők,
testvérei
-
Kuris Jánosné Kakas Erzsébet, öccse
József, szülei, Kuris és Kakas család
élő
és elhunyt tagjaiért