A
keresztény ember is keresi
a dolgok értelmét. Hányszor halljuk: „Mi
értelme van ennek vagy annak?” „Megtenném,
de nincs értelme.” Van-e értelme
keresztény életünk – mondhatni – liturgikus
böjtöléseinek? Természetesen van.
Különben az Ószövetség nem iktatta volna
be a választott nép életformájába,
és
Jézus sem vette volna át onnan, hogy
tökéletesítse. Ha nem volna értelme, az
Egyház kétezer éves gyakorlatából
régen eltűnt volna. A Titokzatos Test kidobta
volna magából, mint a szervezet
átültetéskor az idegen szívet. De
megtartotta.
Hamvazószerdán – az idén március
elsején – kezdődik Egyházunknak a negyvennapos
böjti időszaka, mellyel az Úr
húsvétjára, a mi megváltásunkra
készülünk.
Miért
érdemes lemondani
valamiről? Azért, hogy többek legyünk általa. A
keresztény alázat azt jelenti:
azért hajolok meg, hogy magasabb legyek. A szobrász
tudja, hogy sok
fölöslegeset le kell hántani az
anyagából, hogy a szobor teljes
szépségében
kibontakozzék. A szobor pedig jó példa arra:
valami azzal lesz több, hogy
elvesznek belőle. Az ókereszténykor atyái is
így nyilatkoznak a böjtről, ami
Szent Atanáz szerint „meggyógyítja a
betegségeket, s megtisztítja a szívet.” Az
utóbbihoz nem kell kommentár. Ami pedig az előbbit
illeti, napjainkban
különösen időszerű. „Hízik a világ. Az
elhízás immár járványként
pusztít”. Német
orvosok a böjt egészségtani előnyeit
méltatják. Azt is hozzáteszik: több
kellene belőle.
Az
Egyház böjti fegyelme
igazában belső készséget alakít ki arra,
hogy az életünkkel járó nagyobb
lemondásokat
kellő lelki vértezettséggel vállalni tudjuk. A
keresztény böjt azonban
engesztelés is. Penitencia. A böjt nem azért van,
hogy vágyainkat kioltsuk,
hanem azért, hogy mellékes és sorvasztó
vágyainkkal szemben legfőbb vágyainkat
győzelemre segítse, hogy igazabb és boldogabb
emberekké váljunk.
Francois
Mauriac, a Nobel-díjas
katolikus regényíró beszámol arról,
hogy miközben a család megtartotta a pénteki
böjtöt, s különösen a nagypénteki
szigorú böjtöt, a nagypapa tüntetően
fogyasztotta a húst. Mikor kérdőre vonták,
gúnyos mosollyal azt válaszolta: „Mi
öröme van abban Istennek, hogy én
böjtölök?” Hát abban nem a Mindenhatónak
van
öröme, hanem nekünk és
hozzátartozóinknak, ha megfontoljuk mindazt, ami a
keresztény böjtöt értelmes
lemondássá teszi. Így foglalja össze ennek
lényegét
Szent Ágoston:” A böjt a testet a lélek hatalma
alá hajtja, és kioltja a
tisztátalan szenvedélyek tüzét.” Mert nem
kisebb a tét, mint testi és lelki
egészségünk ügye,
üdvösségünk szolgálatában.
Értelmes
böjt? Végre valami,
amiben orvosok, papok és nevelők egyetértenek. Meg kell
tanulnunk időnként és
bizonyos dolgokban okosan lemondani, saját
érdekünkben és mások érdekében.
A
család közösségében ez elemi
igény. Az önfegyelem tehát erény. A testi
és lelki
betegségek gyógyítójának
nevében fogalmazom meg a szójátékot: „Tanulj meg lemondani, hogy ne kelljen rólad
lemondani.” Prohászka Ottokár emlékezetes
szavait a keresztény böjtre is alkalmazni
lehet: A böjt „Veszteség, nagyobb
nyereségért”
(†
Boda László cikke alapján. Fotó:
Kristók J.)
Az
üres edényt meg lehet tölteni. A böjt arra
való, hogy üres edénnyé tegyen
bennünket.
Jézus
negyven napig böjtöl. A negyven nap nem matematikai
érték, hanem az időszak
szentségének kifejezése. Negyven napig esik a
vízözönkor az eső, negyven napig
időz Mózes a hegyen, negyven napig tartanak a
föltámadt Jézus megjelenései. A szent
negyven nap, amely hamvazószerdával kezdődik,
különlegesen szent idő.
Emlékezzél, hogy porrá leszel.
Szökőárként zúdul rád a
megtérésre való
fölhívás.
A
test sóvárog a táplálék után.
Erőteljes szimbóluma ez Isten utáni
sóvárgásunknak. Aki böjtöl, egész
testével imádkozik.
Jézus
kegyetlenül szenved a kereszten. Mel Gibson Passiója a film
eszközével próbálja
megközelíteni ezt a kínszenvedést. De a
legcsekélyebb böjt több a filmnél, mert
nem nézem, szenvedem.
A
böjtölés sorsközösség
vállalása azokkal, akik az éhségtől
és a hiányos
táplálkozástól szenvednek. Nem a
szenvedés mértékét utánozzuk. Ez bűn
volna
egészségünk ellen. Isten amúgy sem szereti,
ha sportot űzünk az
önmegtagadásból. A böjt szimbólum. De a
szimbólumok visszahatnak belső
világunkra, így növekszik tevőleges
szolidaritásunk is.
A
böjttel fegyelmezett test közelebb áll a
föltámadt testhez, mint a jóllakott.
Mert föl fogsz támadni. Isten szeret téged!
(Kovács
Gábor írása alapján)
„Új
szívet adok nektek és új lelket
oltok belétek” (Ez 36,26)
A
szívről az érzések, az érzelmek, a
szenvedélyek jutnak eszünkbe. A bibliai szerző
számára azonban ez jóval mélyebb
tartalommal bír: a lélekkel együtt a szív az
ember életének a középpontja, itt
születnek a döntései, itt zajlik benső, lelki
élete. A hússzív hagyja, hogy
Isten igéje alakítsa, vezesse, és
„békés gondolatok” ébrednek benne testvérei
iránt. A kőszív magába zárkózik,
képtelen mást meghallgatni és irgalmasnak
lenni.
Miért
van szükségünk új szívre és
új
lélekre? Elég, ha körülnézünk. A
kőszívekből mindenütt erőszak, korrupció és
háború születik, mert nem nyitottak Isten teremtő
terve előtt. Ha őszintén
magunkba tekintünk, talán nem azt vesszük
észre, hogy sokszor bennünket is önző
vágyak irányítanak? Valóban szeretettel
és embertársaink javára hozzuk meg
döntéseinket?
Nyomorúságos
emberségünk láttán Isten
megkönyörül rajtunk. Jobban ismer bennünket, mint
mi magunk, és tudja, hogy új
szívre van szükségünk. Ezt meg is
ígéri Ezekiel prófétának, és
nem csak az
egyes emberekre gondol, hanem egész népére. Isten
álma, hogy egybegyűjtse a
népek nagy családját, ahol a
kölcsönös szeretet törvénye uralkodik, ahogy
azt
kezdetben elgondolta. Történetünk során
többször is beigazolódott egyrészről,
hogy mi magunk képtelenek vagyunk megvalósítani a
tervét, másrészről Isten soha
nem fárad bele, hogy újra kezdeményezzen,
ráadásul azt is megígérte, hogy ő
maga olt belénk új szívet és új
lelket.
Ígéretét
pedig akkor teljesítette be
egészen, amikor elküldte a földre a Fiát,
pünkösdkor pedig kiárasztotta a
Lelkét. Ebből egy közösség született – az
első jeruzsálemi közösség –, az „egy
szív, egy lélek” valóságában
élő emberiség mintaképe.
Mindannyian
meg vagyunk hívva, hogy
ehhez az új emberiséghez tartozzunk, én is, aki
ezt a magyarázatot írom, te is,
aki olvasod és meghallgatod. De még inkább meg
vagyunk hívva arra, hogy
építsük, jelenvalóvá tegyük
saját környezetünkben és
munkahelyünkön. Micsoda
küldetést kaptunk, mekkora bizalommal van Isten
irántunk! Ne hagyjuk, hogy úrrá
legyen rajtunk a csüggedés a társadalomban meglevő
sok korrupció láttán, ne
nyugodjunk bele közömbösen, hogy a rossz nagyobb
nálunk. Tágítsuk ki „a
szívünket Jézus Szívének
méreteire. Mekkora munka! De ez az egyetlen, ami
szükséges. Ha ezt tettük, mindent megtettünk –
mondta Chiara Lubich, és így
folytatta: – Mindenkit, aki közelünkbe kerül, úgy
kell szeretnünk, ahogy Isten
szereti. És mivel az időben élünk, egyszerre egy
felebarátunkat szeressük, és
ne maradjon a szívünkben nosztalgia a másik
testvér iránt, akivel az imént
találkoztunk.”
Ne
saját elégtelen erőnkben és
képességeinkben bízzunk, hanem abban, amivel Isten
megajándékoz: „Új szívet
adok nektek és új lelket oltok belétek.”
Ha
hallgatunk kérésére, hogy mindenkit
szeressünk, ha engedjük, hogy a bennünk
szóló Lélek hangja vezessen, akkor az
új emberiség élő sejtjei, az új
világ építői leszünk a népek és
kultúrák gazdag
sokszínűségében.
Különböző
egyházakhoz tartozó
testvéreinkkel együtt éljük ezt az igét,
amelyet egy német ökumenikus csoport
választott, hogy Istennek ez az ígérete
kísérjen bennünket a reformáció
kezdete
500. évfordulójának évében.
Fabio
Ciardi
1.
Tudnod kell, hogy sok-sok vázlat után születik meg a
remekmű! Ne add fel! Egy
életed van, egyetlen dobás. Nem érdemes kishitűen,
félszegen egy helyben
topogni, vagy duzzogva félreülni. Tudj kacagni saját
kudarcaidon, és kezdd
elölről.
2.
Azt hiszem, akkor lesz egy hegycsúcson igazán szép
a kilátás, hogyha gyalog
megyünk oda fel, megizzadunk, verejtékezünk és
elfáradunk.
3.
Legyél azzá, amiért születtél, merd
vállalni önmagad, és boldog leszel!
4.
Olyan játék ez, mint a tenisz: te elütöd a
labdát, a másik visszapattintja.
Néha elhibázod, néha elhibázza. De
újra szerválsz, míg egyre jobban játszod a
szeretet játékát. Az a legcsodálatosabb, ha
megtalálod azt, akivel egy életen
át játszhatod.
5.
Az embereket csak szeretve lehet jobbá tenni.
6.
Ha az emberre valaki szeretettel néz, az olyan, mint a
napfény, amely az alvó
magot kihozza a földből. (…) Télen miért nem
virágzik a cseresznyefa? Mert nem
látja értelmét a kibontakozásnak, tudja,
hogy a fagy elpusztítaná a szirmait,
nem bízik a környezetében, érzi, hogy
veszélyben van. Az emberi szívben is
megbújik egy kis bimbó, de ha nincs, aki kedvesen
rámosolyogjon, hozzá szóljon,
akkor inkább bezárva marad.
7.
Az ember azzá válik, amit tesz. A tetteink visszahatnak
ránk. A jótettek, az
erények egyre jobbá tesznek bennünket, a rossz
tettek, a bűnök lehúznak,
beszennyeznek bennünket. Tetteink beépülnek a
személyiségünkbe. Nem tudunk úgy
jók lenni, hogy ezáltal jóvá ne
váljunk. Nem tudunk úgy törekedni az
igazságra,
hogy ne váljunk egyre inkább igaz emberré. Nem
tudunk úgy hazudozni, hogy ne
váljunk előbb-utóbb hazuggá. Tetteink
meghatároznak minket.
8.
Aki nem hisz abban, hogy mennyi jó ember van, az kezdjen el
valami jót tenni,
és meglátja, milyen sokan odaállnak mellé.
9.
A szeretet olyan, mint a gyógyszer, nem jutalom. Nem annak kell
adni, aki
megérdemli, hanem annak, akinek szüksége van
rá.
10.
Akkor vagy igazán szabad, ha azt, amit vállaltál,
meg tudod tenni, és a
kudarcok, sérelmek után sem a gyűlölet, a harag
uralkodik a szívedben, hanem az
újrakezdés lelkülete, a szeretet és a
jóság.
(Böjte
Csaba )
Manapság
(is) többen írnak, mint ahányan tudnak olvasni, azaz
megértik az eléjük tett
szöveget. A fenti címmel kaptam a minap egy levelet. A
címnek ellentmondó,
hosszadalmas, kegyeskedő, önismételgető szöveg
megköszönte az Úrnak a Torinói
lepel reánk hagyományozását.
E
rövid ima 73 szó, 580 betű. Nem tudom, hány
jó szándékú, de figyelmetlen ész
és
szív továbbította ezt a
bálványozásra hajló iratot, mire
hozzám érkezett.
Krisztus
Urunk másként tanított bennünket
imádkozni, mégpedig így: „Amikor pedig
imádkoztok, ne szaporítsátok a szót, mint a
pogányok. Azt gondolják ugyanis,
hogy sok beszédükért nyernek meghallgatást.
Ne utánozzátok őket! Hiszen tudja a
ti Atyátok, mire van szükségetek, még mielőtt
kérnétek.” (Mt 6,7-8) Ezt
követően tanított bennünket legfőbb imánkra, a
Miatyánkra, ami Máténál 60 szó,
350 betű. A messze a legtöbbször mondott katolikus
imádság, az Üdvözlégy Mária
az Angyali üdvözlet evangéliumi szavaira
támaszkodik. Terjedelme 35 szó, 235
betű. Szó és betűszámban ez kevesebb, mint a nekem
küldött rövid ima.
Hajdan
számos rövid imát tanultunk. Mindnek közös
vonása, hogy Istennel való
beszédként szembesít önmagunkkal, és
kiseprűz bennünket lelki-vallási
kényelmünkből.
Elsőként
érdemel említést a keresztvetés: „Az
Atyának és Fiúnak és Szentlélek
Istennek
nevében.” Keresztet vetni nem csak imádkozás
előtt-után szokás, hanem útszéli
feszület, templom, azaz minden olyan hely, vagy
látvány előtt, ami a kereszt
jelét viseli, és ez által a
Szentháromságos Egy Istenre emlékeztet. Vagy amire
az ő áldását kérjük: ételre,
italra, otthonra, utazásra stb.
Milliószor
hánytuk már magunkra – milyen remek
megállapítás. hánytuk! Remek, mert igaz:
vajon mikor fogjuk fel teljes mélységében, hogy
most az Atya, a Fiú és a
Szentlélek nevében gondolkodunk és
cselekszünk. Hogyan néznénk ki most, ha a
Mindenható mindannyiszor – csak egy icipicit – az orrunkra
koppintott volna,
amikor szórakozottan, oda sem figyelve, gépiesen
hánytuk magunkra.
Belegondoltunk-e,
hogy az „Ámen” a ráhagyatkozás szava. Roppant
mély hitet igényel, hiszen a
jelentése úgy legyen, más szóval legyen meg
a Te akaratod! Akkor is, ha ez
terheket ró rám. Netán az életembe
kerül. Erre példát adott Jézus a
Getszemáni
kertben, amit Máté evangéliumában 26, 39.
sorokban olvashatunk.
Gyakran
sóhajtjuk: „Édes, jó Istenem!” „Uram Istenem!”
Vajon a szánkkal, vagy a
szívünkkel is örülünk, hogy nekünk az
Úr édes?
A
török elleni harcok idején a magyar katonák
egyetlen szót kiáltva rohantak a
csatába: „Jézus!” Többre talán nem is volt
ideje némelyiknek, mert hullottak a
golyók, a nyilak. De kell-e ennél több?
A
szüntelen imádkozásról a
Megváltó nyomán (Lk.18,1) sok helyen,
különösen Szent
Pálnál olvashatunk az Újszövetségben.
Ennek egyik gyakorlata a Jézus ima: „Uram
Jézus Krisztus, irgalmazz nekem, bűnösnek!” A gyakorlott
hívő egy idő múlva
lélegzetvétele ritmusára mondja, majd nem is ad
hangot, csak lélegzik, és a
szövegre, a bűneire, meg bírájára,
Jézusra gondol.
Sok
tekintetben emlékeztet rá Szent Bonaventúra
imája: „Uram, vezess utadon, hogy
beléphessek igazságodba, és szívem
örvendezve félje nevedet!” Családok,
barátok, imaközösségek természetesen
többes számban mondják.
Mesterünk
és szentjei nem azért tanítottak bennünket
imádkozni, hogy lyukas
ereszcsatornaként locsogjunk, hanem, hogy tanuljuk meg
szavainkat egyesíteni
gondolatainkkal, gondolatainkat tetteinkkel, hogy az Úr
békéjének eszközeivé
legyünk, miként Szent Ferenc kérte.
(Czakó
Gábor írása nyomán,
fotó: Kristók J.)
Jézus,
add, hogy úgy szóljak mindig, mintha ez lenne az
utolsó szavam, amelyet
kimondhatok! Add, hogy mindig úgy cselekedjem, mintha ez lenne
az utolsó
tettem, amelyet végbeviszek! Add, hogy úgy tudjak
szenvedni mindig, mintha ez
lenne az utolsó gyötrelmem, amelyet felajánlhatok
Neked! Add, hogy mindig úgy
imádkozzam, mintha ez lenne az utolsó lehetőségem,
hogy beszélgessek Veled!
(C.
Lubich)
Sok
nem vallásos ember számára a vallás valami
távoli, rejtélyes, szomorú,
kötelességszerű gyakorlat, templomot csak
kívülről lát, esetleg a televízióban.
A marxista vagy liberális nevelés nemzedékek
fejébe sulykolta, hogy minden
vallás elavult, tele van tévtanokkal, unalmas
szabályokkal, csak a maradiak és
műveletlenek ragaszkodnak Istenhez, cseppet sem törődve a
természettudomány
logikájával, mely által minden jelenség
megmagyarázható, felderíthető. Az
ateisták, materialisták felsőbbrendű és
felvilágosult nézetrendszere a „hiszem,
ha látom” egyszerű elvén alapul. Az embert
különösen eszes főemlősnek tartja,
az emberi társadalom civilizációs és
kulturális fejlődését pedig az anyagi
létezés feltételeitől teszi függővé.
Rideg és örömtelen világ, sőt vigasztalan
is, mert ebben a világban nincs halhatatlan lélek
és feltámadás, nincs
gondviselő Isten, nincs semmi a „természet” felett, a
végtelen űrben puszta
véletlen az élet, és a káosz, a
rendezetlenség a kozmosz lényege. Ebből
következik, hogy számukra az erkölcs legjobb esetben
is csak társadalmi
szerződés, mely a jogban, az emberi törvényekben
ölt testet az éppen fennálló
érdekviszonyok alapján.
A
nyugati fogyasztói és a keleti ideológiai
racionalizmus összenőtt, és a
közösségek fokozatosan meggyengültek, olyannyira,
hogy a nemzet, a szülőföld, a
haza és a család lassan ugyanolyan megvetett, maradinak
tekintett fogalom lett,
mint a vallás. A gyermek és ifjú
számára a naponta fogyó, számára
rendelt
életidő végtelennek, de legalábbis nagyon
hosszúnak tűnik, így kedvére való
minden csábítás, mely azt sugallja, élvezze
az életet, használja ki a
lehetőséget, valósítsa meg és
„kényeztesse” önmagát. A mai emberek
többsége nem
gondol, de nem is akar gondolni a halálra, ugyanolyan
kerülendő téma ez, mint a
betegség, öregség, szegénység.
A
vallás örömét és a hit megtartó
erejét nagyon nehéz belülről sugározni egy
közönyös vagy ellenséges társadalmi
légkörben, hiszen a demokrácia liberális
értelmezése szerint mindenki olyannyira egyenlő, hogy
tekintélyre, sőt
nevelésre sincs szükség, a lényeg a „szabad”
verseny a jobb életért. Márpedig a
jó élet kulcsa a vállalkozás, a megszerzett
vagyon, az üzleti szellem. Ehhez
persze optimizmus kell, vagy amint hirdetik a hamis
próféták, „pozitív
gondolkodás”. Csakhogy felmerül a kérdés,
valóban tud-e bárki optimistán,
„pozitívan” gondolni saját jövőjére, amikor
véges életére szüntelenül
sötét
árnyat vet a halál? Az Evangélium
ígérete, vigasza és öröme
nélkül nehéz és
siralmas lehet a legsikeresebb, leggazdagabb ember élete is. Az
ördögi
létmagyarázat fogságába estek, és
önmagukat ítélték örök
halálra.
Nekünk,
vallásos embereknek azonban minél több
kallódó, elveszett lelket meg kell
mentenünk, és ez leginkább
példaadással történhet meg. Olyan nyugalmat,
erőt és
örömet kell arcunknak sugároznia, melyet csak a
mindenható, szerető és
kegyelmes Isten gondviselésébe vetett hit adhat. Ha mi is
szomorúak vagyunk, az
egész földi világ szomorú lesz.
(†
Szentmihályi Szabó Péter)
Mindenható
Urunk, Jézus, aki ezt a helyet a Te szolgálatodra
és törvényeid oltalmába
rendelted, adj nekünk e helyen békességet és
üdvösséget, egészséget,
egyetértést, szeretetet! Irányítsd
elöljáróinkat a Te akaratod útjain és
a mi
javunk szerint, hogy Téged tiszteljenek, szent
törvényeid megtartsák, s minket
igaz szívvel szeressenek. Őrizd meg, Uram, ezt a helyet minden
bűntől és
botránytól, az ördög minden
cselszövésétől,
nyugtalanságától. Uram, ki azt
akartad, hogy a Te szent neved dicsőítésére
éljünk e helyen, küldd el hozzánk
segítő malasztodat, hogy oltalmazzon bennünket és
védjen, hogy ne valljuk
lelkünknek kárát. Urunk Jézus Krisztus! Ne
tekints bűneinkre, hanem hallgasd
meg a Te kegyes és mindenkor Szűz Anyádnak
könyörgését.
Ő
és Keresztelő Szent
János, Szent Péter, Szent Pál, Szent
Júdás, Szent András apostoloknak és minden
szentednek közbenjárása által segíts
bennünket, hiszen Te tudod nehézségeinket,
világ Üdvözítője, ki élsz és
uralkodol az Atyával mindörökkön
örökké. Ámen
(fotó:
Kristók J.)
Vissza
az
újság tetejére
Az
az ajándék, hogy Isten gyermekei vagyunk, „nem
bocsátható áruba”, hangsúlyozta
a Szentatya üzenetének bevezetésében. Ferenc
pápa arról a kísértésről
szól,
amikor valaki úgymond „normális” akar lenni, pedig Isten
gyermeke. Ez
lényegében azt jelenti, hogy nem veszi figyelembe az Atya
szavát, és csak
emberi szót követ. Saját akaratának
szavát. bizonyos értelemben ez azzal jár,
hogy „eladja” a kiválasztottság
ajándékát.
Hányszor
feledkezünk meg Isten Szaváról, arról, amit
az Úr mond, és a divat szavait
követjük! A folytatásos tévéfilmek is
divatosak, kövessük azokat, mivel „sokkal
szórakoztatóbbak”? De hát ez a hit
elhagyása, az Úrral való szakítás;
ebben a
lépésben a hittagadás világosan
látható. A világias gondolkodás
ennél még
veszélyesebb, mert kifinomultabb, és
kevésbé látható.
Igaz,
hogy a keresztényeknek normálisoknak kell lenniük,
mint a többi normális
embernek. Ragaszkodnunk kell ugyanakkor Isten szavához, aki ezt
mondja: „Te az én
gyermekem vagy, kiválasztott vagy, én veled vagyok, veled
haladok.” Ellen kell
tehát állnunk annak a kísértésnek,
hogy egyfajta „kisebbségi érzés”
áldozatainak tekintsük magunkat, és ne
érezzük magunkat „normális népnek.”
A
kísértés megkeményíti a
szívet, és ekkor Isten szava nem tud behatolni.
Jézus
ezt mondja az emmauszi tanítványoknak: „Ó, ti
balgák és nehéz szívüek”.
Kemény
volt a szívük, nem tudták megérteni Isten
szavát. A világiasság megpuhítja a
szívet, de rosszul: soha nem lehet jó egy puha
szív! A jó szív: Isten szavára
nyitott szív, amely befogadja azt. Mint Szűz Mária, aki
befogadta szívébe
ezeket a dolgokat, és el-elgondolkodott rajtuk, mondja az
evangélium.
Be
kell fogadnunk Isten szavát, hogy ne távolodjunk el
kiválasztottságunktól,
zárta üzenetét a Szentatya.
„Az
ember a legtöbb időt
azzal veszíti el, hogy időt akar nyerni. ”Okos ember volt, aki
ezt mondta. Az
idő pénz. Ez korunk mottója. A munka percnyi
pontossággal be van osztva. A
rövid munkaidőbe mindent belezsúfolunk, hogy a
leghatékonyabb legyen. De a
megtakarított idővel a legtöbb ember nem tud mit kezdeni.
Nem tudják az időt
élvezni, ezért a szabadidejükbe a lehető
legtöbb foglalatosságot bezsúfolják. A
szabadidőben is mindig történnie kell valaminek. Az időt ki
kell használni. De
ha megfigyeljük, hogy mire használjuk az időt,
észrevesszük, hogy ezek vagy
másféle tevékenységek vagy
szórakozás. Ám a legtöbb
tevékenységből semmi sem
származik. És a szórakozások sem vezetnek
valójában pihenéshez. Az ember
szabadidejében sem talál nyugalmat. Csak
kikapcsolódik. Fut önmaga elől.
Nyugalmat csak az talál, aki szembenéz benső
valóságával, és elfogadja azt
olyannak, amilyen.
Aki
igazán időt akar nyerni,
annak nem kell semmilyen időstratégiát kifejlesztenie,
ahogy ez a mai
menedzsmentekben szokásos. A legtöbb időt leginkább
az nyeri, aki minden
pillanatban egészen jelen van. Annak nincs elvesztegetett ideje.
Annak minden
ideje beteljesült idő. Teljesen mindegy, hogy dolgozik-e, vagy
semmit sem
csinál, olvas vagy zenét hallgat, sétál
vagy a gyermekeivel játszik, egészen
abban van, amit tesz. Az érzi igazán az idő
ajándékát, számára minden
ajándékba
kapott idő. Annak nem kell szabadidejét a munkaidőből
kiszakítania, számára minden
idő szabad idő, idő, hogy éljen.
(Anselm
Grün)
Torma
A frissen
lereszelt torma kitisztítja a hörgőket, és az
arcüregekben lévő
dugulást is képes enyhíteni. A tormában
lévő izotiocianát nevű vegyület
hatására
a légutak könnyebben megszabadulnak a
váladéktól, csökken a gyulladás, a
légzés
könnyebbé válik. Aki a különlegesebb
ízeket is szereti, van kedve és
lehetősége, a japán wasabit is
kipróbálhatja. Ez a zöld tormaféle
rendkívül
erős, és még komolyabb tisztító
hatással rendelkezik, mint a torma.
Gyömbér
Enyhíti
a köhögést, csökkenti a
torokfájást, és egyben a vírusokkal szemben
is képes felvenni a harcot. Kínában és
Indiában már évszázadok óta
használják a
gyömbért a megfázás kezelésére.
Influenzás időszakban igazi orvosság a
gyömbértea mézzel és citrommal. Egy darabka
friss gyömbért tegyünk forrásban
levő vízbe, majd hagyjuk ázni öt percig.
Szűrjük le, és ízesítsük mézzel,
citrommal. Kortyolgassuk egész nap.
Erős
paprika
A
csípős fűszer leginkább a hörgőkben és az
arcüregekben lévő dugulást enyhíti.
A paprika csípősségét „okozó” kapszaicin
stimulálja a váladéktermelő sejteket a
tüdőben és az orrüregben, illetve segíti a
váladék eltávolítását.
Hasonló a
hatása a Cayenne-borsos teának, melyet házilag
készítsünk el: egy negyed
teáskanál Cayenne-borsot adjunk egy bögre
forrásban lévő vízhez,
ízesítsük
frissen facsart citromlével, egy kevés
gyömbérrel, és édesítsük
mézzel.
Vöröshagyma
Kitisztítja
a hörgőket, és az arcüregekben fellépő
dugulást is enyhíti. A
népi gyógyászatban az asztma gyógyszere.
Emellett egyes másodlagos
baktériumfertőzéseket, mint például a
tüdőgyulladást is képes legyőzni. A
kipréselt nyers hagymalevet narancslével vagy
grépfrútlével fogyaszthatjuk,
ekkor nem érződik annyira az intenzív íz.
Évekkel
ezelőtt, egy németországi zarándoklat
alkalmával felkerestük Szent István
király feleségének, Boldog Gizellának
sírját Passauban. A szentmise és az ebéd
után lehetőség volt egyéni
városnézésre, melynek során betértem
egy
könyvesboltba, mert egy gyógynövényekkel is
foglalkozó kertész ismerősöm még az
indulás előtt megkért, vigyek neki valamilyen
könyvet Bingeni Szent
Hildegárdról. Emlékezetem szerint talán
akkortájt kezdtek divatossá válni a
rupertsbergi bencés apácakolostor
apátnőjének művei. Hildegárd a XII.
században, a keresztes háborúk idején
élt, a középkor egyik legnagyobb női
szentje. Legjelentősebb műve misztikus látomásait
foglalja össze. Bölcs
meglátásai miatt számos világi és
egyházi vezető kérte tanácsát
különböző
ügyekben. Több száz olyan levél maradt az
utókorra, amelyeket Hildegárd ilyen
esetekben írt. Írásai között több
olyan mű is található, amelyek a természettel
és a természetes gyógyítással
foglalkoznak. Szent Hildegárd elgondolása szerint
a gyógyulás elképzelhetetlen Isten
segítsége nélkül. A testi betegségeket
úgy
érdemes gyógyítani, ha a lelki sebeket is
gyógyítjuk. A gyógyítással
foglalkozó
művei lettek az utóbbi időben divatossá, és
mostanában szinte minden kolostori
könyvesboltban vagy ajándékboltban
megtalálhatóak. Én viszont annak idején nem
egy egyházi boltba tévedtem be, ezért az
eladó segítségét kértem. Ő pedig kis
gondolkodás után nem az egyházi, vallási,
teológiai könyvek polcához, de nem is
a biológiával vagy gyógynövényekkel
foglalkozó könyvek részlegéhez vezetett,
hanem egy olyan polchoz, melynek tetején az ezotéria
szó szerepelt. Meglepődtem
és elmosolyodtam a meglátásom szerint sikertelen
választáson, mert itt biztosan
nem kerestem volna Hildegárd műveit. Úgy tűnt nekem, hogy
a könyvesbolt
tulajdonosai annak idején nem nagyon tudták elhelyezni
Szent Hildegárd
munkásságát. A példát azért
említem, mert Jézus boldogság-mondásaival
kapcsolatban is mintha hasonló volna a helyzet. Még a
vallásukat gyakorló
keresztények számára sem könnyű e
mondások értelmezése és főként nem
azok
megélése életükben. Úgy tűnik, hogy
két évezred óta keressük ezen
ellentmondásosnak tűnő kijelentések helyét az
Egyházban és személyes
életünkben. Sokszor szinte teljesen
értelmezhetetlenek számunkra az Úr
kijelentései, mert egészen más
elképzeléseink vannak az emberi
boldogságról és
főként személyes boldogságunkról.
Miért volnának boldogok a szegények, a
sírók,
a szelídek, az éhezők és a szomjazók vagy
éppen az irgalmas szívűek? Miért volnának
boldogok az üldözöttek vagy azok, akiket
igazságtalanul megvádolnak? Bár a
fiatalok a karriert, a hírnevet és a vagyon
gyarapodását nevezik meg általában,
mint személyes boldogságuk érdekében
elérendő célt, a hosszabb kutatások
egyértelműen
azt bizonyítják, hogy ezek nem tudnak igazán
senkit sem boldoggá tenni. A
boldogság-érzet kialakulásában és
erősödésében inkább a személyes
kapcsolatoknak és azok minőségének van jelentős
szerepe. Ha megértéssel vagyunk
mások felé és békességre
törekszünk embertársainkkal, ha készek vagyunk
önzetlenül segíteni felebarátainknak, akkor
valóban boldognak érezzük magunkat.
Jézus kijelentései megadják a választ arra
a kérdésre, hogy miért az általa
felsoroltak az igazán boldogok. Azért, mert nem a
földi kincsektől vagy evilági
javaktól várják boldogságukat, hanem
Istentől. Isten vezeti el őket a mennyek
országába, ő ad nekik vigasztalást, ő mutatja meg
nekik irgalmát és ő tárja fel
önmagát előttük. Ha azt szeretnénk, hogy
Istennek helye legyen az életünkben,
akkor induljunk el a Jézus által javasolt
boldogságok útján!
©
Horváth István Sándor
2017.
évi első ülését
Önkormányzatunk január 31-én tartotta. Az
ülés témája volt a testület
üléstervének elfogadása. Ebben
rögzítésre kerültek üléseink
tervezett
időpontjai, amelyek olvasói részvételek
tervezhetősége érdekében közlünk. Február9, február 28, március 28,
április
25, május 30 és június 27.
Ezen
az ülésen tettünk eleget a törvényi
előírásnak a polgármesteri és az
alpolgármesteri illetmény
megállapításában. Elfogadásra
került a polgármester
szabadságolási ütemterve, melyet szintén a
törvény ír elő. Támogatási
kérelmek
pozitív elbírálására is sor
került Virág Rudolf, a Rákóczi
Szövetség és a Péter
Cerny alapítvány kérelmei tárgyában.
Egyebek között tájékoztató hangzott el,
hogy december 22-én 12 millió forintot kaptunk az
Újsor út felújítására
és
felkerült az értéktárba a vadkerti
népviselet és a megújult Kálvária
kápolna a
Stációkkal és a Búcsúzó
kápolnával egységet képezve. Február
11-ben
pontosításra került az első falusi disznótor
időpontja is, melyről plakátokon,
a kábeltévén és az önkormányzat
honlapján juthattunk bővebb információhoz.
A
február 9-i ülés témakörei
az alábbiak voltak: 2017. évi
költségvetésünk első fordulós
tárgyalása az
intézményvezetők bevonásával, és a
képviselői tiszteletdíjakról alkotott
rendelet tárgyalása, elfogadása. Ezt ismét
támogatási kérelmek
elbírálása
követte az alábbi sorrendben: Érsekvadkert
Sportegyesület (felnőtt focicsapat),
az UFC (serdülő és ifi focicsapat) az Érsekvadkerti
Gitáros Zenekar, a
Tizenhárom Almafa Alapítvány.
Február
11-én hagyományőrzés
és -teremtés céljából
önkormányzati szervezésben először volt
disznóvágás a
tájházban. Öröm volt látni, hogy milyen
nagy volt a nyüzsgés már reggel hét
órakor is. A hagyományőrző és a kalászos
asszonyok és férfiak az igazi
disznótorok munkafázisaival és hangulatával
gazdagították a megjelent több,
mint hatvan érdeklődőt. Este hattól a
Közösségi Ház adott otthont a
konyhásaink
által elkészített finom disznótoros
vacsorának. Köszönjük mind a 170 vacsora
vendégnek, hogy letették névjegyük egy
hagyomány megszületésében, mintegy
újabb
fricskát adva azoknak, akik azt harsogják, Vadkerten nem
történik semmi.
(fotó:
Vitéz Tamás)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2017. március 20.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Február
26-án, Vasárnapján lesz gyűjtés
a Katolikus
Iskolák javára
Március 1-e: HAMVAZÓSZERDA, a nagyböjt kezdő
napja, szigorú böjti
nap. Régen egész nagyböjtben hústilalom volt,
mai egyházi törvény
hamvazószerdán és Nagypénteken ír
elő szigorú böjtöt, - 3-szori
étkezéssel, de
csak 1-szeri jóllakással.
Nagyböjt
péntekjein - minden pénteken -
Bűnbánat jeléül és a szenvedő Krisztus
iránti szeretetből tartózkodjunk a húsos
ételektől. A törvény felnőttekre vonatkozik.
Hamvazószerdán
és a nagyböjti vasárnapokon du.
3 órakor keresztúti ájtatosságot
végzünk, ugyanúgy pénteki napokon esti
szentmise előtt fél 6-kor.
Jeles
napjaink:
Március 15. 1848-as Szabadságharc nemzeti
ünnep.
Március 19. Szent Józsefnek, Jézus
nevelőatyjának ünnepe
Március 25-e Az Ige
megtestesülésének, Gyümölcsoltó
Boldogasszonynak ünnepe.
Nagyböjti,
Húsvétra felkészítő lelkigyakorlatunkat,
Ft. Szabó József egri kanonok- a
kispapok énektanára vállalta.
Évfolyamtársak vagyunk, ő már járt itt 2
alkalommal,
amikor itt volt az Egerben 1969-ben felszentelt társaimmal a
találkozónk.
március 30-31 és ápr. 1-én este este a 7
órás szentmisén.
A lelkigyakorlat 3 estéjén 5
órától lesz
alkalom a szentgyónás elvégzésére.
Használják ki a lehetőséget, ne
halasszák utolsó napokra szentgyónásuk
elvégzését. Az ünnepnapokon
nagycsütörtöktől húsvéthétfőig nem
lesz gyóntatás.
Ápr.
1-én, a lelkigyakorlat befejező
szentmiséjén és azt követő vasárnap a
fél 10 órás szentmisén,
részesülhetnek a BETEGEK
SZENTSÉGÉBEN AZOK, akik a szentmisén
áldoztak is, idős koruk, gyengeségük miatt
különösen rászorulnak Jézus
segítségére. (Áldozás
nélkül nem lehet, a betegek kenet SZENTSÉG, amit
csak
tiszta szívvel fogadhatunk)
(
A lelkigyakorlat utáni héten keresem föl az idős
testvéreket otthonukban, hogy
el tudják végezni ők is húsvéti
szentgyónásukat, jelentsék be őket időben.)
Márc.
26-án reggelre kell az órákat 1
órával
előre igazítani a Nyári
időszámításhoz.
KERESZTELTÜNK:
-
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
-HALOTTAINK:
Az 1%-os befizetett személyi
adóról ne feledkezzenek el
rendelkezni!
A Katolikus
egyház technikai száma (0011)
megjelölésével.
Akinek
munkáltatója számolja
el adóját, az zárt borítékban, a
borítékra írt Név, Lakcím,
adóazonosító
felirattal, rendelkezhet az Egyház javára 1%-ról,
és valamely Alapítvány javára
a másik 1%-ról.
1. szerda
-
2. csütörtök -
3. péntek -
Molnár István, felesége Laczó
Erzsébet, fiuk István, a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Boda Istvánné Csillag Anna, szülei, apósa,
anyósa, a Boda és a Csillag család
élő és elhunyt tagjaiért
4. szombat
- Sipos Ákos, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Farkas család élő és elhunyt
hozzátartozók
-
ifj. Valkó János
5. vasárnap - Molnár, Laczó és
Pincze család halottaiért, valamint Mák
Brigitta és 2 gyermeke
6. hétfő -
7. kedd
- Lukács József atya és
szüleiért
8. szerda
-
9. csütörtök - Boda János,
felesége Kakas Margit, szüleik, testvéreik, 2
nászuk, Kakas és Vincze család elhunyt
tagjaiért
10. péntek - Zöllei és
Horváth család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Kalmár István, felesége Fábián
Rozália, fiuk és a család élő és
elhunyt
hozzátartozóiért
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna,
szülei, és a család élő és elhunyt
hozzátartozói
11. szombat
- Fábián József, apósa, élő
és elhunyt hozzátartozókért
-
Lovász Ferenc, felesége Homolya Margit, fiuk, vejük,
nagyszülők, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Fábián József, felesége Vitéz
Mária, szüleik, testvéreik és Nagy
Ignác
12. vasárnap - Erdős István 1. évforduló
-
Percsina Pál 30. évforduló, szülők,
nagyszülők, Berta és Babinszki család élő
és elhunyt hozzátartozóiért
-
Fábián János, felesége Jakubecz
Mária, szüleik, testvéreik
13. hétfő -
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök -
17. péntek - Kosztrihán
József, fia István, a Kosztrihán és Erdős
család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Holman István, szülei, testvére, apósa,
anyósa, élő és elhunyt
hozzátartozók,
Krizsan István, felesége Szabó Emerencia és
hozzátartozók
-
Szabó Ignác, szülei, testvérei,
nagyszülei, a Laczó család halottai
18. szombat
- Fábián Ignác, felesége
Kovács Erzsébet, vejük Dósa József,
szülők és nagyszülők, valamint a Boda és a
Trombitás család halottaiért
-
Kovács János és
hozzátartozókért
-
Pobori Lászlóné Kiss Mária és
hozzátartozók
19. vasárnap - Holman Sándor, szülei, apósa
Boda Sándor, felesége, szülei és a
család élő és elhunyt hozzátartozói
-
Holman József, felesége Molnár Ilona,
Márton Sándor, Holman és Molnár
család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Vitéz István, felesége Kosztrihán
Mária, szüleik, a Ferencsik és a Pinke család
élő és elhunyt tagjaiért
20. hétfő -
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök -
24. péntek - Súth János,
felesége Varga Mária, szüleik, vejük,
élő és
elhunyt hozzátartozók
-
Nagy László, felesége Nagy Mária, Varga
Ignác, felesége Pistyúr Margit és
hozzátartozók
25. szombat
- Boda István, Kovács és Boda család
élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Pálinkás István, szülei, testvérei,
násza Vigyinszki József, a család élő
és
elhunyt tagjaiért
-
Valent József, Oroszlán és Záhorszki
család elhunytjaiért
26. vasárnap - Nagy János, 2 felesége, fiai,
Vitéz, Csernák és Káposzta család
elhunytjai és Nagy Ignác
-
Konopás János, felesége Csillag Margit,
szüleik, testvéreik, menyük Margit, a
család élő és elhunyt tagjaiért
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök -
31. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért