A
karácsonyi ünnepre készülvén - mert
bizony ideje már most elkezdenünk a készületet
- Rembrandt József álma című
festményét szemlélem. A jelenet a betlehemi
istállóban játszódik a Jézus
világrajötte utáni órákban. A
kép középpontjában
Mária pihen a szalmán, karjai között
kendőjébe takarva a kis Jézus. Mária
alszik, álmában karolja át a
Megváltót, aki alig látszik. A háta
mögött imára
kulcsolt kézzel József pihen, ő is alszik. A
festmény harmadik alakja, akiből a
fény árad, egy angyal, az Isten küldötte, aki
mutatóujjával megérinti József
vállát. Éppen azt készül elmondani
Józsefnek, hogy még azon éjjel menekülnie
kell Egyiptomba, mert Heródes halálra keresi az
újszülött gyermeket. A kép
által rögzített pillanat
folytatásaként József kinyitja szemét,
felkel és
pakolni kezdi kevéske holmijukat. Mozdulataiban nincs
sietség. A
figyelmeztetést időben kapta. Miután kivezette a
felmálházott szamarat az ajtó
elé, visszalép az istállóba, még
egyszer körbenéz a szegényes helyen, majd
Máriához hajol, csendesen ébreszti, hogy a gyermek
fel ne ébredjen, aztán
indulnak messzi országba, menekülnek.
Advent
első vasárnapján azzal a szándékkal is
felidézhetném e jelenetet, hogy már
most, az adventi készület kezdetén gondoljunk arra,
hogy hová kell elindulnunk
és megérkeznünk, kivel találkozhatunk
és milyen öröm vár majd minket karácsony
ünnepén. Emellett gondoljunk most arra, hogy egy angyal,
akit Isten küld,
hozzánk lép, megérint minket, üzenetet hoz.
Egy angyal fel akar ébreszteni, útnak
szeretne indítani minket. Ne villámcsapásszerű
ébresztésre gondoljunk, hanem csak
egy gyengéd érintésre. Nem kell kapkodnunk, nem
kell sietnünk, minket most nem üldöznek,
nem kell menekülnünk. Van még időnk, a
figyelmeztetést időben kaptuk.
Ébredjünk, itt az ideje a készülődésnek,
induljunk! Az evangéliumban éjszakai
virrasztásról, éberségről,
készületről, várakozásról olvasunk.
Arról, hogy egy
ember idegenbe indul, elhagyja otthonát, mindenét a
szolgákra bízza, a
kapuőrnek pedig megparancsolja, hogy virrasszon, éberen
várja visszatértét (vö.
Mk 13,34). Az advent jegyében helyénvaló
éberen virrasztó kapuőrnek tekintenünk
magunkat, de mégis vegyük inkább a
bátorságot, hogy a ház tulajdonosai vagyunk,
akik éppen útnak indulunk. A korábbi
években már vigyáztunk eleget a házunkra,
vagyonunkra,
életünkre, most ideje kilépnünk a magunk
világából. Ideje elindulnunk egy
szegényesnek tűnő hely felé, amely
megújulást, megváltást,
újjászületést
tartogat számunkra. Vásárlások és
rohangálások nélkül el tudom képzelni
az
adventet. A sötétben gyengén
világító fény nélkül már
nehezen. Csend nélkül,
hallgatás nélkül, álom nélkül,
üzenet nélkül, érintés
nélkül, indulás nélkül,
találkozás nélkül már biztosan nem.
Miként a betlehemi Gyermek nélkül is
elképzelhetetlen a karácsony.
Az
adventi koszorún a négy közül egy
gyertyát gyújtunk meg a mai vasárnapon.
Legyen ez az első az indulás gyertyája! Gondolj arra,
hogy egy angyal
megérintett! Kelj fel és indulj!
©
Horváth István Sándor
Az
egyházi évben megint
eljött az advent, ismét a várakozás
imáit mondjuk. De Te már eljöttél,
osztoztál velünk életünk örömeiben,
hétköznapjaiban és keserű végében is.
Hívhatunk még valami többre? Így
kiáltunk feléd: Jöjj el, Jöjj el Te, aki soha
el nem távoztál! Mert a Te napjaidnak nincs soha
estéje. Mert a Te valóságod
nem ismer véget. Jöjj el, jöjj hozzánk, mert mi
mindig a vég felé közeledünk! És
mivel mi önmagunkat meg nem válthatjuk. Eljöveteled
sem nem múlt, sem nem jövő,
hanem önmagát beteljesítő jelen. Engedd, hogy
eljöveteled örök adventi órájában
élhessek. Ámen.
(Karl
Rahner)
A
virrasztás szép magyar szó, a virradatból
származik. A virrasztás tehát a
virradatra való várakozás, a
sötétségben a világosság
reménye. Adventi időben
egyre rövidebbek a nappalok, a Világosság Fiai egyre
szomjasabbak a fényre. Az
egyházi év kezdetén és a naptári
év végén vegyes érzelmek kavarognak
bennünk. A
Születés előtt vagyunk megint, ugyanakkor megint egy
éves számadással tartozunk
önmagunknak, családunknak, nemzetünknek, ezért
kérdéses ez az időszak
legtöbbünk számára: mit kezdtünk a
ránk bízott talentumokkal, jó munkát
végeztünk-e az Úr szőlejében.
A
Bibliából tudjuk, hogy boldog, aki virraszt, hogy
türelmet tanúsítunk, amikor
virrasztunk, és ha tudnánk, mikor jön a
világvége, bizonyára virrasztanánk.
Erre is emlékszünk, hogy Jézus hiába
kérte tanítványait, maradjanak ott és
virrasszanak, ők bizony mind elaludtak. Korholta is őket a Mester:
„Még egy
órát sem tudtok virrasztani.”
Az
ébren töltött éjszakák közül
talán a legszomorúbb a halott melletti virrasztás.
Bár ez a szép szokás ma egyre ritkább: a
legtöbb ember kórházban hal meg,
ismeretlen emberek között, magányosan. Az
önkéntes ébrenlét, az álmosság
leküzdése nagy akaraterőt követel, ám az is
igaz, hogy egyre több ember küzdd
krónikus álmatlansággal, a
különböző gyógyszerek közül
talán az altató a
legelterjedtebb. Ideges, zaklatott, állandóan
változó korunkban az élet elrohan
mellettünk, miközben mi is rohanunk mindennapi gondjaink
megoldása vagy
enyhítése céljából.
Ugyanilyen
szép szó a latin vigília is, emlékeket
ébreszt és az éberség
biztonságát
sugározza: nem törhetnek ránk álmunkban a
Sötétség Fiai. A keresztény
közösségek még ragaszkodnak a
hagyományokhoz, a hajnali misék, a roráték
megint
egyre több embert vonzanak bensőséges hangulatukkal
és a korai kelés önkéntes
áldozatával. Prohászka Ottokár adventi
elmélkedésében sejtelmes időnek nevezi
ezt a várakozást: „várakozunk,
reménykedünk, szemünk az örök
világosság kapuin
függ… Jöjj el, Úr Jézus”. A
rorátát régen aranyos vagy angyali misének
is
nevezték, és érdekes módon csak az egykori
Osztrák-Magyar Monarchia országaiban
honosodott meg ez a szép szokás. Bűnbánatra
és lelki összeszedettségre alkalmas
ez a nagy készülődés: „Harmatozzatok égi
magasok!”
A
Mikulásból hiába próbáltak
Télapót faragni, a karácsonyból pedig
fenyőünnepet:
a karácsonyi áhítatot sem sikerült
megtörni a plázák reklámjaival és
üzleti
fogásaival. Az emberiség sok görbe utat
bejárt, sok zsákutcába tévedt, de a
karácsony szent ünnepéről nem tudott és nem
is akart megfeledkezni, sőt még a
nem keresztény vallásúak vagy ateisták is
többnyire megtartják ezt az ünnepet,
mert nélküle nemcsak ők, hanem gyermekeik is
szegényebbek lennének.
Hazánk,
Európa és az egész civilizációnk
és kultúránk (multikultúra
erőltetése, a
brüsszeli karácsonyfa-állítás
elmaradása, annak bevándorlókat sértő volta
miatt)
mély válságba jutott, nemcsak anyagi,
pénzügyi, gazdasági válságba, hanem
lelkibe, szellemibe (gyökereink feladása!) és
erkölcsibe. Nem tudunk
virrasztani, nem tudunk éberen várakozni, elaltatott
bennünket az anyagi jólét
vagy annak vágya és kísértése. Csak
az a nemzet tud majd talpra állni (és nem
válik a globalizálódás egy
nemzetiségévé), amelyben erős a hit, a
remény és az
egymás iránti felelősség és szeretet.
És ekkor harmatoznak majd az egek.
(†
Szentmihályi Szabó Péter írása
alapján)
Egyházunk
ezen az ünnepen
azt tanítja, hogy Mária léte első
pillanatától kezdve megkapta Istentől a
megszentelő kegyelmet, s ezért nem volt alávetve az
áteredő bűnnek. Mária
életének boldog kezdetére gondolunk ezen az
ünnepen. Arra, hogy ő mindig Isten
kegyelmében élt. Fogantatásától
kezdődően igaz volt Isten előtt, nem úgy, mint
mi. Ezt a hittételt IX. Piusz pápa 1854-ben hirdette ki.
Mit
is jelent mindez
számunkra? Először is azt jelenti, hogy minden emberi
élet kezdete fontos, és
Istentől való. Nemcsak a világ, nemcsak Mária,
hanem a mi életünk kezdeténél is
ott volt az Isten. Tőle van minden kezdet és benne van a
vég is, amire a kezdet
irányul. Hittel valljuk, hogy Isten bölcsessége
és szeretete szerint alakul
életünk. Mindnyájunk életének
kezdeténél ott van az embert teremtő és
üdvözíteni akaró Isten. Többek
között azért is, mert szellemi és halhatatlan
lelkünket Isten közvetlenül teremtette, az nem a
szülők alkotása. Nemcsak
Mária, hanem mi is olyannak vagyunk teremtve, hogy meg van
bennünk a képesség
az Istennel való kegyelmi közösségre.
Máriát a szabadító Isten már
születése
előtt mentesítette az eredeti bűntől, bennünket pedig
keresztségünk által
szabadít meg attól.
Amikor
Isten elhatározta
Fiának megváltásra irányuló
megtestesülését, ez a szándéka
már Szűz Máriát is
magában foglalta. Bár ő is Ádám és
Éva leszármazottja, tehát az áteredő bűn
törvénye rá is vonatkozik, ő is rászorul a
megváltásra, de őt az üdvözítő Isten
megóvta az eredeti bűntől, és előzetesen
részesítette a megváltás
kegyelmében.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy Isten Máriában
különleges módon szeretett egy
embert. De Istennek ebben a Mária iránti
szeretetében benne vagyunk mi is.
Hiszen Isten valószínűleg azért szerette annyira
Máriát, mert azt akarta, hogy
Fia mint ember az emberek közösségében
éljen és Megváltójuk legyen. Ezért
Mária
szeplőtelen fogantatásának ünnepén arra is
gondolunk, hogy Isten Máriában magát
az embert szereti.
A
szeplőtelen fogantatás
nemcsak egy ember életének makulátlan
tisztaságára emlékeztet bennünket, hanem
egy olyan, az Isten titkában végbement
üdvtörténeti eseményre hívja fel a
figyelmünket, aminek most már valamelyest látjuk az
értelmét. Boldog volt a
kezdet, mert a szerető mindenhatóság a boldog
véget készítette elő általa.
Mindaz, ami Mária életében történt
érettünk emberekért, a mi
üdvösségünk
érdekében történt. A liturgia szavaival
élve hittel valljuk, hogy Szűz Máriában
„felvirradt üdvösségünk hajnala”.
Ha
valahol fényt gyújtanak,
az nekünk is világít, még akkor is, ha mi
semmit sem tettünk a világosság
érdekében. Számunkra is vigasztaló
és boldogító igazság az, hogy a hatalmas
Isten letekintett az ő szolgáló leányára,
Fiának leendő édesanyjára, hiszen az
ő életének boldog kezdete már
elveszíthetetlenül magában rejtette a boldog
véget: a Megváltót és a
megváltás művét, amelynek mindnyájan
haszonélvezői
vagyunk.
(Dolhai
Lajos cikke alapján)
Az egyházi év
utolsó vasárnapján Krisztust,
a mindenség királyát ünnepli
Egyházunk. Annak érdekében, hogy helyesen
értelmezzük Krisztus királyságát
és uralmát, idézzünk fel néhány
jelenetet az ő
életéből! Nyilvános működését
megelőzően pusztai tartózkodása idején a
sátán
három alkalommal is megkísértette Jézust, s
ezek közül az egyik arra irányult,
hogy fogadja el az általa felkínált hatalmat.
Jézus egyértelműen elutasítja
ezt, hiszen ő magától a mennyei Atyától
kapja hatalmát. A csodálatos
kenyérszaporítás után az emberek erőszakkal
királlyá akarják Jézust tenni, de ő
nem engedi ezt. A nép szándéka mögött az
állt, hogy a messiás-királyt vélték
felfedezni
személyében, aki a Mózes idejében, a
pusztai vándorlás korában történt
manna-csodát megismételve kenyeret adott az embereknek.
Jézus viszont nem akar
ilyen király lenni, messiási uralkodása is
egészen más természetű, ezért inkább
„visszavonult a hegyre, egészen egyedül” (Jn6,15). A
jeruzsálemi bevonuláskor
már nem utasítja vissza azt, hogy a nép
királyként tiszteli, és Pilátustól
is
elfogadja, hogy királynak nevezi, miként ezt a mai
evangéliumban olvassuk,
ugyanakkor jelzi, hogy uralma, királysága egészen
más, mint amire a római
helytartó gondol.
Ha Jézus nem fogadja
el a kísértő
által felkínált uralmat, és ha ő nem olyan
király, mint amilyet a nép szeretne,
vagy amit Pilátus gondol, akkor milyen királyság
az övé? Így szoktuk mondani:
Jézus Isten országának királya, a
szívünk királya, életünk királya.
Ha
megnézzük, hogy mi a közös pont ezekben a
kifejezésekben, akkor odaérünk a
Golgotához, a kereszthez és megértjük, hogy
Jézus a kereszt királya, királyi
hatalmának teljessége és uralmának
mibenléte a kereszten mutatkozik meg.
Pilátus később ezt íratja a keresztre: A
názáreti Jézus, a zsidók királya. Mi
tudjuk, hogy többről van itt szó, minden ember
királya áldozta fel életét a kereszten.
A kereszten is és a
feltámadásban is
halhatatlan királyként mutatkozik meg Jézus, aki
képes minden embernek örök
életet adni. Ez nem csupán ígéret az ő
részéről, hanem valóban ő az örök
élet
ajándékozója, az üdvözítő Isten.
Nem uralkodni akar rajtunk, hanem az
üdvösségre szeretne elvezetni minden embert.
Keresztútja királyi út, a
megdicsőüléshez és földi
küldetésének beteljesedéséhez vezető
út. Ha hiszünk
benne és parancsai szerint élünk,
életünk keresztútja, kereszthordozása a
végső
megdicsőülésre vezet. A Pilátus
ítélőszéke előtt álló Krisztus
eszünkbe
juttatja, hogy ő lesz az utolsó ítélet
királya. Egyszer majd mindannyiunknak
elé kell állnunk, hogy számot adjunk
életünk napjairól, tetteiről. Az Úr
könyörtelen ítéletet kapott az emberektől.
Pilátus az emberi kényszer hatására
kimondta a halálos ítéletet. Mire
számíthat az utolsó ítéleten az
Isten Fiát elítélő
ember? Igazságosságra és irgalomra. Emberileg
talán összeegyeztethetetlennek tartjuk
e tulajdonságokat, de Isten tud egyszerre igazságos
és irgalmas lenni. Csupán
könyörületére számítva ne
legyünk könnyelműek! Csak az igazságra
számítva pedig
ne essünk kétségbe bűneink miatt, hiszen Isten
megbocsátó!
©
Horváth
István Sándor, Fotó Vitéz T.
Advent
a várakozás megszentelése.
Rokona annak a gyönyörű
gondolatnak, hogy meg kell
tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk.
Gyermekkorunkban éltünk
így.
Vágyakoztunk arra, ami biztosan
megjött.
Télen
az első hóesésre. És várakozásunk
ettől semmivel sem volt kisebb, erőtlenebb.
Ellenkezőleg, nincs nagyobb kaland, mint hazaérkezni,
hazatalálni,
beteljesíteni és fölfedezni azt, ami a miénk.
És nincs gyengébb és jogosabb
birtoklás se, mint szeretnünk azt, ami a miénk, akit
szeretünk, és aki szeret
minket. Csak a szeretetben, csak az ismerősben születhet
valódi „meglepetés”;
lehetséges végeérhetetlenül
várakoznunk és megérkeznünk, szakadatlanul
utaznunk
és szakadatlanul haza találnunk. Minden egyéb
kaland, minden egyéb megismerés
és minden egyéb várakozás véges
és kérdéses. Így értem azt, hogy a
karácsony a
szeretet és advent a várakozás
megszentelése.
Az
a gyerek, aki az első hóesésre vár, jól
várakozik, s már várakozása is felér
egy hosszú-hosszú hóeséssel. Az, aki
szeretni tudja azt, ami az övé – szabad és
mentes a birtoklás minden görcsétől,
kielégíthetetlen éhétől –
szomjától. Aki
pedig jól várakozik, az időből épp azt
váltja meg, ami a leggépiesebb és
legelviselhetetlenebb: a hetek, órák, percek
kattogó, szenvtelen vonulását.
Aki
valóban tud várni, abban megszületik az a
mélységes türelem, amely
szépségében
és jelentésében semmivel se kevesebb annál,
amire vár.
Pilinszky
János:
Kegyelem
Hívom
a családokat, a
házaspárokat, jegyeseket és szerelmeseket, a
családokat szerető szerzetes- és
paptestvéreket, és mindenkit, aki a család
és az élet mellett áll!
Egy
középiskolai tanárnő osztálya szülői
értekezletén arra emlékeztette a szülőket,
hogy profit központú világunkban ne
felejtsék el, a gyermekek személyek, személyi
méltóságuk van. Miközben a szülők
a családért dolgoznak, arra is legyen gondjuk, hogy a
gyermekek
kibontakoztathassák személyiségüket. A
szülők mélyen hallgattak. Egy idő után
az egyik anya azt mondta, hogy ez régebben talán
még lehetséges volt, de ma a
szülők minden energiája arra fordítódik, hogy
biztosíthassák a család
megélhetését, se idő, se erő nem jut a
személyiség formálására, a lelki
nevelésre. Mások bizonygatták, hogy a
gyermeknevelésnek ez a része olyan nagy
kihívást jelent, amelyre az átlagszülő nincs
felkészülve, azért választ
lehetőleg jó iskolát, mert az iskolától
várja, hogy felszínre hozza az
értékeket a gyerekből.
Olyan
is volt, aki őszintén bevallotta, hogy életében
sokat bukdácsolt, bármit mondana a gyereknek, az nem
lenne hiteles. A tanárnő
azt vetette ellen, hogy ő viszont azt tapasztalja, hogy a fiatalok
olyan
nevelési hiányosságokkal érkeznek az
iskolába, amelyeket a pedagógusok már
aligha tudnak korrigálni.
Mai
társadalmunkban eluralkodott a piaci
szemlélet, mindennek az értékét a kereslet
és a kínálat viszonya határozza meg.
Gyakran nem azt nézzük, hogy valami helyes-e, valamilyen
tettel jót teszünk-e,
hanem azt, hogy megéri-e. Érdemes-e jónak,
becsületesnek lennünk, hasznos-e
hűségesnek lennünk, van-e – anyagiakban is mérhető –
hozadéka egy
erőfeszítésünknek? Előnyös-e szerényen,
tapintatosan viselkednünk, vagy
sikeresebb az, aki kíméletlenül erőszakos? Nem
fizetünk-e rá, ha bízunk mások
szavában,
ígéreteiben, vagy okosabb abból kiindulnunk, hogy
rá akarnak szedni, be akarnak
csapni ugyanúgy, ahogy mi magunk is csak a saját
hasznunkat keressük? Van-e
értelme annak, hogy igazat mondjunk, nem célravezetőbb-e
úgy beszélnünk, hogy
azzal beszélgetőtársunkat, hallgatóinkat
megnyerjük? A jónak, a szépnek, az
igaznak és a szentnek a piac szab árat, ezek
önértéke kezd háttérbe szorulni.
Régen
a lehetőségeknek csak egy szűk
választéka állt rendelkezésre, ma eddig
soha nem látott gazdag, csábító
kínálattal
állunk szemben, nehéz okosan, a dolgokat az igazi
értékek mércéjével mérve
dönteni. Gondoljunk csak arra, hogy régen a férfi
és a nő kapcsolatára csak egy
legális lehetőség volt: a házasság. A
polgári jog és a vallási előírások
alapján megkötött házasság
összetartozása határozottan és
általánosan elismert
volt, lényegében megfeleltek egymásnak és
egymást kölcsönösen támogatták. Ma
nemcsak a polgári és a templomi házasság
távolodott el egymástól, hanem a
társadalom a párkapcsolatra több más,
törvényes és általa elfogadott
lehetőséget is kínál.
Hova
vezet, ha erkölcsi kérdésekben
mindig csak az anyagi szempontok mérlegelése
alapján döntünk?
Nemrégen
hallottam három kiemelkedő
személy – egy mérnök, egy karmester és egy
biológus – beszélgetését a
televízióban
magas állami kitűntetésük átvétele
után. Megegyeztek abban, hogy „azokkal a
fiatalokkal szeretnek együtt dolgozni, akiknek jó volt a
gyermekkoruk. Az ilyen
fiatalok udvariasak, tisztelettudók, fegyelmezettek és
együttműködők.” Ezt
hallva arra gondoltam: az, hogy jó gyermekkoruk volt, azt
jelenti, hogy jó
családi légkörben nevelkedtek. „A család a
maga nevelő tevékenységével az
embert méltóságának
teljességére formálja annak valamennyi
dimenziójában,
ideértve a társadalmi dimenziót is. A
család ugyanis olyan szolidáris
szeretetközösség, amely egyedülálló
módon alkalmas kulturális, erkölcsi,
társadalmi, lelki értékek
megtanítására, átadására,
ezek pedig a család és
egyúttal a társadalom tagjainak fejlődése
és jóléte szempontjából alapvető
értékek. A család azzal, hogy betölti nevelői
küldetését, a közjóhoz járul
hozzá: a minden társadalomban
nélkülözhetetlen közösségi
erények elemi
iskolájává lesz. A személy a
családban kap segítséget ahhoz, hogy
növekedjék szabadságban
és felelősségben, ami viszont elengedhetetlen
feltétele bármiféle társadalmi
feladat ellátásának.” (ETTK 238.)
Idézzetek
fel rokoni, baráti, ismerősi
körből olyan családokat, amelyekben a kulturális,
erkölcsi, társadalmi és lelki
értékek átadását
jórészt a család szeretetteljes
légköre tette lehetővé!
A
beszélgetés kezdett vitává alakulni –
folytatta a középiskolai tanárnő –, voltak, akik
azzal vádolták az iskolát,
azaz a pedagógusokat, hogy azért hangoztatják a
szülők nevelői felelősségét,
mert ők képtelenek saját feladatukat ellátni.
Mások pedig úgy vélekedtek, hogy
álproblémáról beszélünk, az
ifjúság a mai modern, nyitott társadalomban
él, az
hat rá, jobb, ha senki sem akarja a szerinte helyes elveket
rájuk erőltetni.
Lezárásként elmondtam, hogy a legmodernebb
emberjogi, társadalmi és politikai
megnyilatkozások egyértelműen leszögezik, hogy a
szülők felelősek gyermekeik
fejlődéséért, a gyermekeknek pedig joguk van
szüleik gondoskodására, és az
államnak kötelessége a szülőket
felelősségük gyakorlásában támogatni.
Ez azt
jelenti, hogy a szülőknek és az iskolának
együtt kell működnie a fiatalok
nevelésében. A nevelés nem szorítkozhat
arra, hogy megtanítjuk a gyerekeket
köszönni és késsel-villával enni.
Fontos, hogy ne csak különbséget tudjanak
tenni a jó és a rossz, a szép és a
csúf, az igaz és a hamis, valamint a szent
és profán között, hanem hogy mindig a
jó, a szép, az igaz és a szent mellett
döntsenek. Szerencsés az a szülő, aki a
magáéval azonos értékrendű iskolába
tudja beíratni gyermekét. Ugyanakkor jogos
elvárás, hogy az iskola tartsa
tiszteletben a szülők értékrendjét.
Szerencsés az a gyermek, akinek mind az
iskoláját, mind pedig a családját a
szeretet légköre járja át. Mert aki az igaz
szeretet légkörében tanul meg a jó, a
szép, az igaz és a szent mellett dönteni,
az igaz emberré válik.
A
tanárnő szavait hallgatva eszembe
jutott Szent Pál korintusi levele: „A szeretet türelmes, a
szeretet jóságos,
nem féltékeny, nem kérkedik, nem fuvalkodik fel,
nem tapintatlan, nem keresi a
magáét, nem gerjed haragra, nem feltételezi a
rosszat, nem örül a gonoszságnak,
de együtt örül az igazsággal; mindent eltűr,
mindent elhisz, mindent remél,
mindent elvisel.” (1Kor 13, 4-7)
Hogy
hősök legyünk? Díjazott
színészek, föltalálók,
focisták, sztárok, akiknek a nevét még
haláluk után is
emlegetik legalább két-három hétig? Vagy
egyszerű milliárdosok Honoluluban
virágfüzérbe öltözött barna
lányok között, akik unalmukat oszlatandó csődbe
kergetnek olykor kisebb-nagyobb országokat?
Vagy
legyünk önkéntes és
fizetés nélküli köztakarítók,
mint N barátom, aki tízlakásos
társasházuk kis
kertjében minden héten összeszedi a szemetet,
és „emészti a buzgóság az Úr
házáért”, ahová pár éve
tért meg. A minap levelet kaptam tőle: „Időről időre
szóvá kell tennem, hogy a szenteltvíz
tartóban koszfelhő úszik a vasárnapi mise
előtt. Ha időm engedte, volt már úgy, hogy ki is
cseréltem. De azért érkezem
fél órával korábban, mert
énekpróba van. Szóltam a sekrestyében, s
azt a
választ kaptam, hogy nem az ő dolguk, hanem a
takarítóé, aki minden hétfőn
takarítja a szenteltvíztartót, de vasárnap
van a nagymise. Sajnálom, mint
afféle újdonász rendszeresen okoskodnom kell ez
ügyben.”
Igazad
van, kedves N! Csak
azt teszed, amit Mesterünk tett volna, aki bizony kiverte a
kufárokat a
templomból, mire tanítványainak eszükbe
jutott az Írás szava: „Buzgóság
emészt
Házadért.” (Jn 2,17) Megváltónknak „nem
volt dolga” templomot takarítani,
hálátlan kilenc leprást
meggyógyítani, a rosszéletű szamáriai
asszonynak
kinyilatkoztatni, az áruló tanítványok
lábát megmosni, sőt, azt is megtehette
volna a Getszemáni kertben nagycsütörtök
éjszakáján, amit Názáretben művelt
(mikor rokonai és gyerekkori pajtásai az
Örömhír hallatán szakadékba
akarták
lökni), „áthaladt közöttük”.
Árpád-házi
Szent Margitnak
sem lett volna dolga királylány létére,
hogy a kolostor konyháját, edényeit
súrolja. Szent Ferenc egyik nagy tanítása, hogy a
„képmás”, amire teremtettünk,
a Második Személy. Tehát akkor hordozzuk Isten
vonásait e földön, ha úgy
viselkedünk, mint Jézus Krisztus. Ha a
Megváltót idézzük föl
társainkban. Lám,
Ő is így tett volna!
Kérdezd
meg a sekrestyében
forgolódó fiatalokat, akik közül
néhányan bizonyára a papi hivatásról
is
ábrándoznak: Jézus vajon kimosta volna a
szenteltvíztartót? Talán bármit e
földön, ami nem tartozott őrá?
Éppen,
mielőtt e cikket
elküldtem volna, érkezett N újabb levele:
„vasárnapi nagymisére megtisztult a
szenteltvíztartó - a Jóisten, a világ nagy
tisztítója, így intézte.”
(Czakó
Gábor)
„Uram, utamon csak Neked
dalol ajkam.
Uram, utamon dalolom a Te
szent
nevedet!
Te vagy
életünk, békesség, szeretet,
Uram, utamon dalolhassalak
Téged!
A
karácsonyi készület idejéhez, adventhoz
érkeztünk. 1995-től már hagyománnyá
vált, hogy az öröm vasárnapján, ebben az
évben december 11-én, délután
½ 5-től ismét karácsonyi hangverseny lesz a
templomunkban. A szeretet jegyében hívjuk a
szolgálattevő szereplőket
(jelentkezés Gyimesi tanár úrnál), a
támogatókat (ők elsősorban a főszervező
Fábián
Andrásnál vagy Molnár Jánosnál,
illetve vasárnaponként a nagymisét követően a
Kolping házban jelentkezhetnek) a karácsonyt a
szívűkben így is előkészíteni
szándékozó hallgatókat. A hangverseny
programja egyébként a képújságon
és
plakátokon is meg fog jelenni, miután püspök
atyánk is áldását adja arra.
Tudjuk
azt, hogy anyagi helyzetünk tovább romlott, s
támogatókat is nehezebb találni.
Ennek ellenére sem szedünk belépő díjat.
A
hangverseny támogatása (pénz,
sütemény, üdítő stb.) a fenn megnevezett
személyeknél
a hangverseny kezdetéig adható le.
Itt
és most, kezdeti ígéretünkhöz
híven, ismét megköszönjük a tavalyi
adományozóknak (a nevük feltüntetése
nélkül adóknak is), hogy anyagi
hozzájárulásukkal letették voksukat a
Karácsonyi Hangverseny léte mellett.
Adományozóink
voltak
2015-ben: Nyugat-Nógrád COOP Zrt, Érsekvadkert
Jövőjéért Alapítvány,
Egyházközség, Kolping Család, Mede
Szerszámszaküzlet, Szamovill KFT, Major
Ferencné, Dósa Józsefné, Sági
Péter, Záhorszki Ignác, Halaj Tüzép,
Horváth
Szikvíz, Kristók János, Romhányi
Pékség, Nógrádi Korona Szociális
Szövetkezet,
FIDESZ Érsekvadkerti csoportja
Mária
adventjéről van egy mosolygós-kedves mondat
Szalézi Szent Ferenc levelezésében.
Egyszer egy előkelő lány fordult a majdani szenthez. Kolostorba
szeretne lépni,
de még túlságosan fiatal hozzá. Az
évekig tartó várakozás pedig
túlságosan is a
terhére volna, mert ő annyira vágyakozik a szerzetesi
élet után. Ezért kéri a
püspököt, eszközöljön ki
számára korengedélyt, hogy azonnal
teljesíthesse
elhatározását.
A
szent bizonyára tudta, hisz főrendi családok lelki atyja
és levelező társa is
volt, hogy ennek az előkelő kislánynak talán soha
életében nem kellett
várakoznia, minden kívánsága azonnal
teljesült. Úgy érzi, itt az ideje, hogy
türelmet tanuljon. Azt írja hát neki:
Leányom, gondolja meg, amikor a
Boldogságos Szűz arra készült, hogy megszülje
az Isten Fiát, mekkora várakozás
élhetett benne, s mégsem kért felmentést a
kilenc hónap alól, eszébe se jutott,
hogy próbáljon lealkudni valamit a
várakozás idejéből.
Nem,
Máriának ilyesmi nem jutott eszébe. Ahogy
később sem jutott eszébe semmi olyan
kérés, amivel bármiképp is kivételes
sorsot biztosított volna magának. Hogy
lehetett volna e nélkül Jézus anyja? Nem
szülhette volna nekünk fiát, ha nem
lett volna ő maga egészen egy közülünk.
De
nyilván azért sem kért felmentést
Mária, mert nem tétlen várakozásban
töltötte
a kilenc hónapot, hanem tevékeny készületben.
Az alázatosság mellett ez a másik
„titka” türelmének.
(J.
István
atyától)
Adventi
gyertyagyújtás
Advent
4. vasárnapján, december 18-án a nagymise
után a Hősök terén a szokásos adventi
gyertyagyújtáson az Érsekvadkerti Gitáros
Énekkarunk szervez nem szokásos
műsort. Kérjük, hogy minél többen jöjjenek
át a nagymise után a Hősök terére, a
4. gyertya meggyújtására. Akik a reggeli, előesti,
vagy pusztaberki szentmisén
szoktak részt venni, azokat is kérjük, hogy ezt a
gyertyagyújtást ne hagyják
ki! Hívjátok rokonaitokat, barátaitokat,
ismerőseiteket is! Legyünk minél
többen!
Karácsonyi
és hálaadó éneklés
Szeretettel
hívunk mindenkit december 31-én, az esti
hálaadó mise előtt, 17:30-ra a
templomunkba, karácsonyi és hálaadó
gitáros éneklésre.
Október
26-án tartotta soron
következő ülését Önkormányzatunk
képviselő-testülete. Az alábbi
témakörök
szerepeltek az ülésen:
Az
Önkormányzat 2016. évi
költségvetésének
módosítása, melyet a beérkezett
pályázati pénzek abba történő
beépítése tett indokolttá.
Beszámolót hallhattunk az első féléves
gazdálkodásunkról, az időszakban előállt
problémák megoldásairól. Újabb
ellenőrzése volt Önkormányzatunknál az
Állami Számvevőszéknek.
Tájékoztatást
kaptunk annak működésünket segítő
eredményéről. Ugyancsak tájékoztató
hangzott
el az Ary Erzsébet óvodánk 2015-2016. évi
neveléséről, a rossz épületben is
gyermekeink fejlődését segítő programokról.
Határozat
született a
Határon átnyúló pályázaton
való részvételről, az ahhoz szükséges
önerő
biztosításáról.
Tárgyalt
még a testület
telekhatár-rendezés
pontosításáról, és segély
összeg értékét kevesellő
fellebbezésről is.
Nem
testületi ülés témája
ugyan, ám a történések miatt
értesítjük olvasóinkat, hogy a Hősök
terén
felállított ádventi koszorúnk
gyertyagyújtásai november 26-án, december
3-án,
december 10-én, szombaton az esti szentmise után
18:45-től lesznek. A 4.
gyertyát december 18-án vasárnap 10:30-tól
gyújtjuk meg.
Az
adventi vásár és az
idősek napi programunk szervezés alatt áll, bővebb
tájékoztatást a kihelyezett
plakátokon és településünk
honlapján nyújtunk.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. december 19.
hétfő
November
5-6-án fiataljaink
nemzetközi foci tornán vettek részt
Csehországban, ahol a 10 csapat közül
büntetőkkel a 4. helyet szerezték meg. (Legyőzőjük
Zsdár csapata, végül torna
győztes lett.) Gratulálunk, és köszönjük!
A
bor spirituális
olajtartalmú ital. Minden borban kis angyal lakik, aki, ha az
ember a bort
megissza, nem hal meg, hanem az emberben lakó
megszámlálhatatlanul sok kis
tündér és angyal közé kerül. Ennek
tudatában a Tizenhárom Almafa Alapítvány
és
a Kolping család szervezésében, Kolping
házi helyszínnel ismét lesz borest
november 26-án este fél nyolcas kezdettel. A
kisangyalokat a Pannonhalmi
borvidék Hangyál pincészetének 6
borfajtája szállítja a rendezvényre.
Közeleg
az advent. Ismét szálláskeresésre
indul a Szent Család. Aki szívesen osztja meg
lakását a szállást keresőkkel,
december 8-ig jelezze Szabó Jánosnál
személyesen, vagy a Kolping házban
nagymise után.
Advent
vasárnapjain immár
hagyományként a Hősök terén is
gyertyát gyújtunk. Jelenlétünkkel
tegyünk tanúságot
a világ felé hitünkről.
A
közösség ereje az együtt
töltött időből táplálkozik. Immár 5.
alkalommal gyermekes fiataljaink más-más
családnál összegyűlve, gyermekeik
bevonásával gyújtják meg a
családoknál lévő
adventi koszorú gyertyáit.
December
2-án, pénteken az
esti mise után (7 órától) Kolping
közgyűlés lesz az egyházi szervezetté
válás
tárgyában. Minden Kolping testvér
jelenlétére számítunk!
Felhívjuk
olvasóink
figyelmét, hogy a Vadkert Harangok
decemberi számának lapzártája
december 9. Csak a megjelölt időpontig
beküldött
írások és előjegyzett
szentmiseszándékok képezhetik annak
tartalmát!
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1. A
karácsonyi előkészület, ádvent 1
vasárnapjával kezdődik November 27-én.
Előtte
szombaton az esti szentmise után a Hősök terén az
első Ádventi gyertya
meggyújtása, megáldása lesz.
2. November
30-án, szerdán templomunk búcsúnapja, Szent
András apostol ünnepe. Este 6
órakor ünnepi szentmise, amit Turai
János, balassagyarmati plébános atya mutat be.
3. Az első
hajnali szentmise nov. 28-án hétfőn reggel
6 órakor lesz.
A hajnali
szentmisék rendje: Hétfőn-kedden-szerdán
(kivéve dec.8) reggel 6 órakor, a
többi napokon este 6-kor lesznek adventi szentmiséink.
Minden szentmise előtt
fél órával gyóntatás.
(Használják ki az időt, mert lelkigyakorlatunkkor nem
lesz több gyóntatónk, sőt szombaton egy atya se
jön.) – Az utolsó hajnali
szentmise dec.23-án, pénteken reggel 6-kor lesz.
24-én
reggel nincs szentmise, szombatról-vasárnapra
éjfélkor éjféli szentmise.
4. Az
idősek, betegek karácsony előtti gyóntatása: Az
elsőpéntekeseké: az Alvégiek DEC.
1-ÉN,
A FELVÉGIEK DEC. 2-ÁN ELSŐPÉNTEKEN. -- A
külön erre alkalomra
bejelentetteké dec. 5-én hétfőn
délelőtt
lesz.
5. December
8-a, Csütörtök: Szűz Mária Szeplőtelen
Fogantatásának ünnepe, szentmise: reggel
6 (hajnali) és este 6 óra.
6. Ádventi
lelkigyakorlatos készületünk dec. 14-15-16-án
SZERDÁN-CSÜTÖRTÖKÖN-PÉNTEKEN este
6-kor. Előtte dél 5-től gyóntatás.
7. Ádvent
3. vasárnapján (dec.11-én) de. fél 10-kor
JUBILÁNS HÁZASOKAT VÁRJUK KÖZÖS
HÁLAADÓ SZENTMISÉRE (25, 50, 55, 60 évesek
és az azon túliak bármely évfordulót
ünnepelnek.)
8.
KARÁCSONYI MISERENDÜNK: dec.25 éjféli
szentmise 0 óra
dec. 25-én
r. fél 8 - de. fél 10 (Pusztaberkiben
fél 12)
Dec.26-án
r. fél 8 - de. fél 10
(Pusztaberkiben
fél 12)
KERESZTELTÜNK:
30.
Nagy László (Nagy Gábor – Halaj
Éva)
31.
Horváth Lotti, Sarolta (Horváth
Mihály – dr. Dejtári Anett)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
29.
Kovács Jánosné, sz, Brindza
Margit )Pusztaberki, 1925)
30.
Kovács Ferenc (1934)
31.
Fejes Gáborné, sz. Gyurcsek
Julianna ( 1929)
32.
Pálinkás János (1969)
33.
Balla Istvánné, szül. Busai
Erzsébet (1944)
34.
Csillag Ferenc (1932)
35.
Csabák Sándorné, szül. Pálfí
Ilona (1927)
36.
Híves Ignácné, szül. Keresztes
Julianna (1939)
1. csütörtök - Papi hivatásokért
2. péntek -
Pistyúr János, felesége Erdős Margit,
szüleik, gyermekeik
és hozzátartozók
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik és hozzátartozók
-
Pincze András, felesége Nagy Anna, szüleik, fiuk
Ferenc, valamint Busai Kázmér
és szülei
3. szombat
- Boda János 8. évforduló, szülei,
veje és a család halottaiért
-
ifj. Oroszlán Lajos 15. évforduló és
elhunyt hozzátartozók
-
Mrekvicska János, felesége Krizsan Rozália,
gyermekeik, szüleik, vejük
4. vasárnap - Mrekvicska Ignác,
felesége Szabó Margit, Szabó Vince,
felesége
Kormosói Ilona, Csillag Gyula és szülei
-
Márton Sándor, szülei, Márton és
Molnár család elhunyt tagjai
-
Vitéz János, szülei, testvére József
és nagyszülők
5. hétfő -
6. kedd
- Kristók István, felesége, sógora
és szülők, valamint a
Gréczi és Valkó család halottaiért
7. szerda
-
8. csütörtök -
-
Erdős Ignác, felesége Boda Erzsébet, szüleik,
vejük József, unokájuk István,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Erdős István, felesége Erdős Margit, gyermekeik,
vejük és unokavejük
9. péntek -
Szabó Gergely, felesége Kristók Mária,
élő és elhunyt
hozzátartozók (Alapítványi)
-
-
Szúnyogh László 3. évforduló,
édesapja, nővére, apósa, anyósa, élő
és elhunyt
családtagok
10. szombat
- Pálinkás István 1. évforduló
-
Klinger József, szülei, apósa, anyósa
és hozzátartozók
-
Kakas Mihály, felesége és
hozzátartozók
11. vasárnap - dr. Antal József volt
miniszterelnökért (Alapítványi)
-
Pistyúr Gábor hősi halott, felesége Boda
Mária, fiaik János és Gábor,
hozzátartozók, valamint Jakubecz János,
felesége Szabó Erzsébet, szüleik,
lányuk Margit és férje Péter és
hozzátartozók
-
Paczolai István, szülei, Paczolai István,
felesége Kopisz Emerencia, testvérei,
Kovácspál Ignác és János,
felesége Balogh Mária, szülei Balogh Ignác,
Dombai
Borbála, testvérei János és István
12. hétfő -
13. kedd
-
14. szerda
-
15. csütörtök - Kordics Károly, felesége
Kristók Erzsébet, szüleik, testvéreik,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Kristóf Ferenc, felesége Pálinkás Julianna,
a család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Kukkel József, felesége Kristóf Erzsébet, a
család élő és elhunyt tagjaiért
16. péntek - Pistyúr
József, apósa, anyósa, szülei,
nagyszülei, testvérei
-
ifj. Nagy József, szülei, testvérei, veje,
apósa Murányi Lajos, felesége
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, szüleik,
élő és elhunyt hozzátartozók
17. szombat
- Molnár, Szabó és Németh
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Fülöp Miklós 2. évforduló,
édesapja, édesanyja és hozzátartozók
-
Bozsonyik János, szülei 6. évforduló,
élő és elhunyt családtagok
18. vasárnap - Krizsan István, felesége
Szabó Emerencia, Majer István, szüleik,
testvéreik, apósa, anyósa, a Fábián
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Száz István, felesége Boda Mária 2.
évforduló, szüleik, lányuk Tóth
Józsefné és
hozzátartozók
-
Belencsák és Szakács család élő
és elhunyt hozzátartozóiért
19. hétfő -
20. kedd
-
21. szerda
-
22. csütörtök - Szabó Ignác 50.
évforduló, felesége Vitéz Rozália,
szüleik,
gyermekeik és a család elhunyt tagjaiért
-
Kristóf Ferenc, felesége Pálinkás Julianna,
a család élő és elhunyt tagjaiért
-
Kukkel József, felesége Kristóf Erzsébet, a
család élő és elhunyt tagjaiért
23. péntek - Szűzanya
tiszteletére
24. szombat
-
25. vasárnap -
26. hétfő - Pap
Ádám, élő és elhunyt
családtagokért
-
Nagy Ignác, felesége Vitéz Anna,
testvéreik, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Bozsonyik Istvánné Kristók Mária 1.
évforduló és elhunyt családtagok
27. kedd
-
-
Szabó
28. szerda
-
29. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna,
szülei, anyósa, apósa, a család élő
és
elhunyt tagjaiért
-
Híves Mihály, felesége Mrekvicska Julianna, a
Híves és Mrekvicska család halottaiért
-
Molnár Lajosné Pistyúr Erzsébet,
bátyjai János és József, apósa,
anyósa és
szüleikért
30. péntek - Kristók
János, felesége Híves Katalin és
hozzátartozók
-
Tomis István, felesége Péter Erzsébet,
szüleik, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Halaj Mihály, felesége Csordás Erzsébet 1.
évforduló, lányuk, unokájuk és a
család halottaiért
31. szombat
-