Az
élet rendje, hogy aki egyszer megszületett és
belépett a világba, az élete
végén onnan kilépjen és eltávozzon.
Az ember olyan különleges lény, aki
adottságaiban közel áll a természethez, de
abból ki is emelkedik. Míg a növény-
és állatvilág az egyedekben lévő „program”
szerint fejlődik, addig az ember –
míg sok mindenben a többi élőlény bizonyos
adottságai is jellemzik –,
személyisége által képes önmaga
meghaladására, képes a lemondásra,
képes az
áldozathozatalra és a szeretetre.
A
Teremtő, aki ilyennek alkotta meg a világot, egyedül az
emberrel folytat
párbeszédet, és csak az ember képes a
válaszadásra és a szabad cselekvésre.
Sorsa, múltja és jelene csak az embernek van, és
csak az ember tud kultúrát létrehozni,
és bármennyire törékeny
nádszál, vágyaiban a mindenséget
szeretné elérni.
A
kinyilatkoztatásból tudjuk, hogy Isten nem
halálra, hanem az életre teremtette
az embert. A Sátán irigysége révén
azonban a világba jött a bűn és a halál.
Titok az élet, és titok a halál, ám
mindkettő fölött áll az Isten, aki az
emberek szívébe oltotta az örök élet
vágyát.
A
történelem, és különösen az
üdvtörténelem nemcsak az emberiség nagy
állomásait,
hanem Istennek az emberrel való tervét is tartalmazza. A
Szentírás tanítása
szerint „az ember számára az a rendelkezés, hogy
egyszer haljon meg, és utána
ítéletben legyen része.” (Zsid 9,27) Jézus
kijelenti, hogy a látható földi
életet követően nem a megsemmisülés, hanem az
örök élet vár ránk. Krisztus
feltámadásával a mi feltámadásunkat
is elhozta, ám ahhoz, hogy feltámadjunk
Krisztussal, előbb „meg kell halni Vele, el kell hagyni a testet, hogy
hazaérkezzünk az Úrhoz.” (2Kor 5,8) Ebben az
eltávozásban, ami a halál, a lélek
elválik a testtől, de a lélek majd újból
egyesül testével a halottak
feltámadásának napján.
A
bűn következményeivel mindenkinek számolnia kell.
Isten azonban azt akarja,
hogy az ember éljen, mert „Isten dicsősége az élő
ember”, tanítja Szent
Ireneusz. A hit nem szünteti meg a halál
lehetőségét, de ad egy értelmezést,
és
lelki erőt az eltávozással való
szembenézésre és a találkozásra
való
várakozásra. A halállal életünk ugyan
megváltozik, de meg nem szűnik -
imádkozzuk a szentmisékben.
Hová
térünk meg, hova távozunk? Csak képekben,
homályosan beszélhetünk arról a
világról, melyet „szem nem látott és emberi
szív fel nem fogott” olvashatjuk az
első Korinthusi levél 2,9 soraiban, de Krisztus a saját
személyében ezt mind
feltárta nekünk. Ő együtt tudott érezni a
gyászolókkal, és megsiratta
barátját,
Lázárt. Nem vonta ki magát a szenvedés
és a halál megpróbáltatásai
alól sem,
hanem ezzel példát adott, hogy akár
megmagyarázhatatlan betegségek és a halál
sem távolíthatják el az embert Istentől. Nemcsak
kívülről adott tanácsokat, Ő
együtt szenvedett velünk, és együtt halt meg
velünk. Nincs véletlen halál, még
ha annak is tűnik. Isten és az Ő országa, melyet
nekünk készített valóságosabb
a látszat világnál, ami elmúlik. A
láthatatlan világ azonban nem múlik el soha,
és ott eltölt minket a boldogság és az Isten
szeretete.
A
„test függönye”most még eltakarja az igazi
Fényt, de az örök életre való
átlépéssel megnyílik előttünk Isten
országa és – Jézus ígérete szerint –
betölt
minket Isten ragyogása, mert Ő lesz minden mindenben (1kor
15,28). Ha fáj is
szeretteink eltávozása – s ezt nem kell titkolni –,
bátran nézzünk Krisztus
minket hívő tekintetébe, mert aki hisz benne, még
ha meghal is, élni fog ,
olvashatjuk János evangéliumában.
Most,
amikor halottak napja körül kimegyünk a temetőbe, vagy
akárcsak gyertyát
gyújtunk otthonainkban, hogy emlékezzünk elhunyt
szeretteinkre, ne a bánat
legyen nagyobb bennünk, inkább a feltámadásba
vetett hit és az a vigasztaló és
bátorító tudat, hogy „Boldogok a halottak, akik az
Úrban haltak meg!” (Jel
14,13)
(Kránitz
atya cikke alapján, fotó: A. )
„Bácsi
öreg vagy. Meg fogsz halni?”Szegezi a mellemnek a lépcsőn
fölfelé kapaszkodó
szöszke csöppség. Váratlanul ért a
kérdés, hirtelen nem találtam szavakat.
Anyukája megdorgálta az illetlen kérdés
miatt. „Miért, nem öreg a bácsi?” Azt
már nem hallottam, mit válaszolt erre a
kérdésre az anyuka, aki maga is nagyon
fiatal. Hümmögök magamban, bizony, öreg vagyok
már. Messze túl „az emberélet
útjának felén”. Kenyerem javát már
megettem. Keresztlevelem már kissé
megsárgult, ilyesmiket lehet mondani. De azért, ha
gondolok is a halálra,
szeretnék még élni. Bizony szeretnék.
Emlékszem,
tizenévesen már egy negyvenest is öregnek
véltem. Tizennégy éves voltam, amikor
az édesapám betöltötte az ötvenet, s
én akkor – bár jó fizikai állapotban volt
az apám, utána még élt majdnem ugyanannyit
– nagyon öregnek láttam őt,
olyannak, aki már lefelé ballag a hegygerincről.
Elszaladnak az évek,
telünk-múlunk. Ezzel a kísértő rémmel,
a haláltudattal kell együtt élnünk.
Olykor belénk hasít a félelem, megremegünk,
borúsnak látjuk az eget, noha
fényesen süt a nap. „Végsőnek gondold minden
napodat!” – figyelmeztet Horatius,
és ezzel nem azt akarta mondani, hogy mindig a halálra
gondoljunk, hanem azt,
hogy olyan szépen és tisztességesen
éljünk, ahogy az emberhez méltó. Ugyanezt
mondja, de még egyértelműbben néhai költő
barátom és földim, Kalász
László is:
„Mintha rögtön meghalnék, úgy kellene
élnem, születéstől a halálig tartó
emberségben.”
Vajon
így élek-e, felkészülten várom a
biztosan bekövetkezőt? Saul Bellow írta: „A halál
az a sötét bevonat, amely nélkül semmi sem
látszik a tükörben.” Szép és igaz
megállapítás. Gondoljunk csak bele, mivé
válnánk, ha örök életűek lennénk,
amire olyan sokszor vágyunk. A halál teszi
egyszerivé, értékessé az életet.
Ezek
jutottak eszembe – és bizony jó, hogy eszembe jutottak –
az ártatlan-naiv
gyermeki kérdés nyomán. Aki most vidáman
süti a homoktortát a homokozóban. Ő
még halhatatlan. Olyan idős lehettem, mint ez a ficseri
kislány, amikor meghalt
atyuska, a szomszédunk, akinek a nevét sem tudtam, csak
így hívtuk: atyuska.
Kitették gyermekei, akik már maguk is öregek voltak,
egy karosszékben az
udvarra a napra, meggyújtották pipáját, ő
pedig eregette a kéklő füstöt
üdvözült mosollyal az arcán. Mi ott
rohangásztunk a közelében, néha az
öregre
pattintva a pöttyös labdát, melyre riadtan
fölkapta a fejét, mert közben
el-elszunyókált. A pipáját is újra
kellett gyújtani. Egyszer csak fölborult az
öreg a székkel, mi pedig nagyokat nevettünk, hiszen az
esés olyan mókás. A
pipája is elgurult, erőtlen füst szivárgott belőle a
nyári levegőbe.
Mondhatnám, kilehelte a lelkét. A felnőttek kiszaladtak a
házból, és
elkergettek minket, mondván, hogy semmi keresnivalónk
ott. Akkor még nem
tudtam, hogy meghalt az atyuska. Mindnyájan meghalunk egyszer,
és nem árt, ha
eszünkbe tartjuk a fentebb már idézett költők
intelmeit.
(Fecske
Csaba KÉ)
Ebben
az időben fényárban úsznak a temetők. Még
azokra a sírokra is virág kerül,
melyekre ez év közben nem jellemző. Azokra gondolunk,
akiket már a halál
elválasztott tőlünk. A halál nem tragédia,
hisz abban a pillanatban Isten nem
tesz mást, mint az egyik kezéből a másikba helyez
bennünket. Útravalóul és
támpontként megosztok olvasóinkkal
néhány bölcs gondolkodó idevonatkozó
megnyilvánulását.
„A
halál mindenkire rámosolyog. Az ember nem tehet
mást, mint visszamosolyog” -
üzeni nekünk Marcus Aurélius.
„A
szeretet nagyobb, mint a halál, hiszen a szeretet maga az Isten.
Aki ezt hiszi,
annak számára a halál nem pont, hanem kettőspont”
- mondta Gyökössy Bandi
bácsi.
„Az
isteni mezőgazdaság sarkalatos törvénye, hogy a
halálból élet fakad. Az
arannyal díszített koporsó pedig nagyon
hitvány kárpótlás az elkárhozott
lelkekért. Néhány mondás a
sírköveken oly visszatetsző, hogy a halott szinte
elpirul alatta” - írja könyvében C. H. Spurgeon.
„Szeretteink
nem a mieink. Bár Isten nekünk adja őket, hogy
növekedjünk, s hogy
növekedjenek. Ám eljön a pillanat, amikor vissza kell
adnunk őket neki” -
vallja Jo Croissant.
Zárszóként
egy talmudi idézet: „Tégy jót, s gondold meg,
minden óra az utolsó lehet
számodra!”
Köd telepedett az
égre,
indulunk a temetőkbe.
Lábunk alatt csörgő avar,
fű, fa, virág halni akar.
Megyünk búsan, fájó szívvel,
régi álmok emlékivel.
Várnak-e ránk? Nem tudhatjuk,
de a szívünk megnyugtatjuk.
Hogy ott voltunk, láttuk őket,
tőlünk korán elmenőket.
Láttuk őket, zörgő csonttal,
nyűt ruhákban, siralommal.
Szájuk mozdul, néma szóra:
- Imádkozni, de jó volna.
Hol hagytátok az imákat?
Földi lények, földi árnyak!
Hová lettek a zsoltárok?
Nincsenek már?! Csak virágok?
És a hervadozó őszben,
reszketünk a temetőkben.
Vannak
olyan nehéz pillanatok és végsőkig fokozott
helyzetek, amelyekben a lelki
erősség ajándéka rendkívüli,
példaadó módon nyilvánul meg. Ez azoknak az
esete,
akiknek különösen nehéz és
fájdalmas tapasztalatokkal kell szembenézniük.
Az
Egyházban ragyognak fivéreink és nővéreink
tanúságtételei, akik nem haboztak,
hogy életüket áldozzák fel azért, hogy
hűségesek maradhassanak az Úrhoz és
Evangéliumához. Ma sem hiányoznak a
keresztények a világ számos
részében, akik
továbbra is ünneplik hitüket, és
tanúságot tesznek róla, mély
meggyőződéssel és
lelki békével. Ellenállnak akkor is, amikor
tudják, hogy ezért nagy árat kell
fizetniük. Gondoljunk azokra a férfiakra és nőkre,
akiknek nehéz az életük,
akik küzdenek, hogy helytálljanak a mindennapokban,
eltartsák a családot,
neveljék gyermekeiket, de ezt azért teszik, mert az
erősség Lelke segíti őket.
Hányan vannak olyan férfiak és nők, nem
ismerjük a nevüket, de dicsőségére
válnak népünknek, egyházunknak, mert erősek:
erősek abban, hogy helytállnak a
mindennapokban, végzik kötelességüket a
családban, a munkahelyen, helytállnak
hitükben.
Ezek
a testvéreink szentek, a mindennapok szentjei, akik
közöttünk találhatók:
rendelkeznek a lelki erősség ajándékával,
hogy teljesítsék kötelességüket -
mint apák, mint anyák, mint állampolgárok.
Nagyon sokan vannak. Adjunk hálát az
Úrnak ezekért a keresztényekért, akiknek
életszentsége rejtve marad, de bennük
a Szentlélek működik, és segíti őket előre az
élet útján. Jó, ha ezekre az
emberekre gondolunk: ha ők így tesznek, ha ők képesek
így élni, akkor mi miért
ne lehetnénk hozzájuk hasonlók?
Kérjük
az Urat, hogy adja meg nekünk a lelki erősség
ajándékát! Ne gondoljuk azt, hogy
ez csak egyes alkalmakkor vagy sajátos helyzetekben
szükséges. Ez az ajándék
legyen keresztény lényünk alaphangja mindennapi
életünkben.
(Vatikáni
Rádió)
Jól
emlékszem 1956. október 23-ára, a ragyogó
napsütésre, a megkésett vénasszonyok
nyara langy melegére. Elsős gimnazista voltam akkor. Ma is lelki
szemeim előtt
látom apám tekintetét, amely egyszerre
tükrözött hitetlenséget és reményt,
miközben a rádiót hallgatta. Jól
ismerjük a békés tüntetésként
kezdődő, majd a
fegyvertelen tömegre leadott véres sortűz
következtében még aznap éjjel
fegyveres felkeléssé nőtt, a sztálinista
diktatúra és a szovjet megszállás
ellen folytatott szabadságharcunk történetét,
mely a nyugati nagyhatalmak
közömbössége miatt, rövid dicsőség
után, az aránytalan túlerővel szemben, a
fegyveres erők felmorzsolásával, Csepelen ért
véget november 11-én. Az sem
ismeretlen számunkra, hogy a forradalom
következményeként negyedmillió magyar
hagyta el az idő tájt az országot.
Nyugatra
menekültek a megtorlás elől. És az sem titok, hogy
1957 januárjától tömegesen
börtönözték be a forradalom résztvevőit,
akik közül sokat ki is végeztek. A
brutális megtorlást az ENSZ és a világ
közvéleménye egyaránt elítélte.
Változtatott mindez valamit a lényegen? Azon, hogy
ismételten cserbenhagytak
minket?! De mielőtt általánosítanék, nem
árt megemlíteni Albert Camus A
magyarok vére című írását, amelyben
méltó emléket állít
vérbefojtott
szabadságharcunknak. Idézem: „Nem tartozom azok
közé, akik azt kívánják, hogy a
magyar nép újra fegyvert fogjon, bevesse magát egy
eltiprásra ítélt felkelésre,
a nyugati világ szeme láttára. Túl sok a
halott már a stadionban, és az ember
csak a saját vérével gavalléroskodhat. A
magyar vér oly nagy értéke Európának
és a szabadságnak, hogy óvnunk kell minden
cseppjét. A szabadság mai
évfordulóján szívemből
kívánom, hogy a magyar nép néma
ellenállása megmaradjon,
erősödjön, és a mindenünnen támadó
kiáltásaink visszhangjával elérje a
nemzetközi közvélemény egyhangú
bojkottját az elnyomókkal szemben. És ha ez a
közvélemény nagyon erőtlen és önző
ahhoz, hogy igazságot szolgáltasson egy
vértanú népnek. Ha a mi hangunk
túlságosan gyenge, kívánom, hogy a magyar
ellenállás
megmaradjon addig a pillanatig, amíg keleten az ellenforradalmi
állam mindenütt
összeomlik ellentmondásainak és hazugságainak
súlya alatt. A leigázott,
bilincsbe vert Magyarország többet tett a
szabadságért és igazságért, mint
bármelyik nép a világon az elmúlt
húsz esztendőben. Ahhoz, hogy ezt a
történelmi leckét megértse a
fülét betömő, szemét eltakaró nyugati
társadalom,
sok magyar vérnek kellett elhullnia, s ez a vérfolyam
most már alvad az
emlékezetben.”
A
Nobel-díjas francia író e sorokat forradalmunk
első évfordulóján, 1957
októberében vetette papírra, és mintha a
sors ismételné önmagát más
témakörben,
a 60. évfordulón sem vesztette aktualitását.
(Lévay
Mária KÉ cikke
alapján)
Már
hagyománnyá vált
egyházközségünkben, hogy a Magyarok
Nagyasszonya ünnepén
szervezett keretek között sokan Szentkútra
zarándokolnak, hogy ott kérjék Égi
Édesanyánk segítségét a ránk
nehezedő bajok leküzdéséhez. Így volt ez
ebben az
évben is, amikor több mint százan indultunk a
templomunk elől Nemzeti
Zarándokhelyünkre. Az utazást és a
közösség formálását, mint mindig,
a
rózsafüzér imádság és a
Mária énekek segítették. Szinte
elrepült az odautazás
ideje, hisz azon kaptuk magunkat, hogy már Szentkúton is
vagyunk. A parkolóban
bevárva egymást, a templomi keresztünket
követve, énekelve indultunk a
kegytemplomba, hogy ott üdvözöljük a
Szűzanyát. Ekkorra már a nap is kisütött,
igaz fogai harapósnak tűntek.
Tíz
órára már megtelt a szabadtéri szentmise
tere, de a gyóntató-udvarban is
„nagyüzem” volt. Az oltár körül helyet
foglalók a helyi kántor úr
vezetésével,
énekekkel hangolódtak az ünnepi szentmisére.
Fél
tizenegytől Piero Marini érsek atya tartott előadást
Találkozásaim Szent II.
János Pállal cím alatt. Az érsek
úrról tudni kell, hogy a szentatya számos
külföldi útját, köztük a magyarokat
is, ő szervezte. Fél órába nem fért volna
bele a sok találkozás élményének
megosztása, ezért egy- egy esetet emelt ki
azok közül számunkra.
Először
1963-ban, mint Karol Wojtyla krakkói érsekkel
találkozott Szent Szaniszló
ünnepén Krakkóban. Első benyomása az volt,
hogy egy népével együtt élő
főpásztorral van most dolga, hisz a fárasztó
körmenet után sem haza sietett,
hanem a híveivel beszélgetett. Ezen
látogatása alatt megmutatta az állami
hatóságok
tiltása ellenére is épülő Nowa-Hutai
templomot, ahol szintén szót váltott az
építkezésen dolgozókkal.
Ezt
hozta magával a pápaságában is.
Felejthetetlen számomra, hogy a pápaságának
első évét ünneplő szentmisét követően, a
protokoll szabályait mellőzve, a
hívekhez vezetett az útja. Jelzés volt ez a
világ felé, hogy az Evangéliumot ki
kell vinni az emberek közé. Ezt tükrözi
számos külföldi útja is, a sok
többszázezres hívő jelenlétében
bemutatott szentmiséje is.
Zárszóként
az utolsó találkozójukról mesélt. A
Szentatya már halála előtt volt.
Lélegeztető gép segítette a levegővételben.
Ezért már beszélni sem tudott.
Titkára üzent, hogy ha még élve akarom
látni János Pál pápát, menjek be a
szobájába. „Be is mentem. Az első, ami meglepett, hogy az
ágya a szoba közepén
volt. Nem a fal mellett, mint a kórházakban. A Szentatya
nem volt egyedül a
szobában. A fal mellett egy idős asszony ült, aki mint
kiderült, osztálytársa
volt a haldokló pápának. A titkára a beteg
pápa fülébe súgta, hogy én vagyok
itt. Beszélgetni ugyan nem tudtunk, de szinte megállt az
idő akkor. Egyszer
csak megemelte a kezét, mintegy jelezve azt, hogy fogjam meg.
Felejthetetlen
élmény volt ez számomra.” Amikor indultam
kifelé Tőle, megemelte a fejét, és
tekintetével követte távozásomat, amit
úgy éltem meg, hogy elkísér további
utamon is.”
Az
ünnepi szentmisét is az érsek úr mutatta be.
Néhány gondolatot ebből is
megosztok olvasóinkkal.
Mária
hittel fogadta be Jézust. Mi is azért jöttünk
most, Magyarok Nagyasszonya
ünnepén ilyen sokan e kegyhelyre, hogy Mária hite
erősödjék bennünk. Előttünk
áll a megtestesülés misztériuma, amit nem
szabad magában szemlélni, hisz ekkor
is párbeszéd jött létre az ember és az
Isten között. A párbeszéd már a
Paradicsomban megkezdődött, melynek a bűn vetett véget
akkor. Ádám! Hol vagy?
Így keresi Isten a bűn miatt elbujdokolt embert. Erre az igazi
válasz Máriától
érkezik „Íme az Úr szolgáló
leánya” válasszal. Márián, a Magyarok
Nagyasszonyán
pihent meg Isten pillantása, és vált új
„Évává”, Isten hajlékává
ebben a világban.
A
szentmisét szentségi körmenet zárta, majd
szűk egy órán belül, a csepeli
Kolping család prézese litánia keretében
búcsúztatta a zarándokokat.
A
litánia után ismét a keresztünk alatt
találkozva elbúcsúztunk Égi
Édesanyánktól, és énekelve indultunk
járműveink felé. Odaérve már az eső is
eleredt, amit Mária örömkönnyeként fogtunk
fel a zarándok utunk jutalmaként.
Érettségi
találkozójukon egy harmincas évei
végén járó fiatalember elpanaszolta, hogy
nem
talál magához illő feleséget. Sportos,
vonzó külsejű és jó állása van,
nagyszüleitől örökölt egy szép
lakást, mindig is sok lány körül
forgolódott, de
amikor valamelyikkel komolyabbra fordult volna a kapcsolatuk,
kiderült, hogy
elképzeléseik nem azonosak a házassági
közösségről. Két hónapja bomlott fel az
eljegyzésem egy olyan lánnyal – mondja a fiatalember –,
akiről azt hittem, hogy
ő lesz álmaim asszonya. Éppenséggel a szép,
nagy lakásom miatt borult fel
minden. Ebben a lakásban csupa antik bútor van,
részben még a dédapám
csináltatta őket, az egyik nagyszobában
óriási könyvszekrény, tele
értékes,
régi könyvekkel, a falakon az ősök festményei.
A leányzó pedig kijelentette,
hogy ő nem szeretne múzeumban lakni. Ha gyerekeket akarunk,
márpedig
természetesen akarunk, akkor adjuk el a bútorokat,
könyveket, költözzünk egy
kisebb, de modern lakásba, modern és kényelmes
berendezéssel. Én viszont nem
tudnék megválni attól, ami meghatározza az
egyéniségemet, hovatartozásomat.
Büszke vagyok rá, hogy a történelem viharai
közepette, sok nehézség árán, de
sikerült mindezt átmentenem és szeretném
továbbadni a gyerekeimnek, sőt az
unokáimnak. Most látom csak – szólalt meg a
fiatalember egyik volt osztálytársa
–, hogy milyen szerencsés vagyok én. A mi régi
családi házunkat ugyanis a
világháború jócskán
megrongálta, azután mindenestől elvették
tőlünk, semmink
sem maradt. Amikor a feleségemmel elhatároztuk, hogy
összeházasodunk, nem
voltak a tiedhez hasonló gondjaink, mert semmink se volt.
Mostanra azonban
sikerült magunknak a feleségemmel közösen
új otthont teremtenünk. Ez a lakás
kicsi, nincs benne semmi, ami a régi házból
került volna hozzánk, de mi, a
három gyerekünkkel együtt nagyon jól
érezzük benne magunkat.
Szent
II. János Pál
pápa 1981-ben a fiatalok házasságra való
felkészítéséről írja: „Napjainkban
különösen szükséges, hogy a fiatalokat
fölkészítsük a házassági
és családi
életre. A világnak vannak még olyan részei,
ahol ősi hagyományaik szerint maguk
a családok adják át a fiataloknak –
beavatással, vagy fokozatos neveléssel – a
házastársi és családi élet
tudnivalóit. De azok a változások, amelyek korunk
szinte minden társadalmában lezajlottak, azt
követelik, hogy ne csupán a
család, hanem a társadalom és az Egyház is
törekedjék arra, hogy a fiatalokat
jól fölkészítse eljövendő feladataikra.
A mai családok életében ezt sokszorosan
gátolja az, hogy a fiatalok az új
életkörülmények között részben
nem ismerik
meg az értékek helyes rendjét, részben –
mivel már nem rendelkeznek pontos
cselekvési szabályokkal – azt sem tudják, hogyan
nézhetnének szembe az új
nehézségekkel és hogyan tudnának
föléjük kerekedni.” (FC 66) Korábban a
társadalom és az Egyház a házasság
és a család értékeiről
lényegében ugyanúgy
gondolkodott. A Szent II. János Pál pápa
által említett, és az 1981 óta eltelt
időben felgyorsulva folytatódó társadalmi
változások következtében azonban mára
már oda jutottunk, hogy sokan, olyanok is, akik magukat
katolikusnak vallják,
az Egyház tanításának reformját
követelik.
Soroljatok
fel olyan házassági és családi
értékeket, melyeket a
szekularizált társadalom másképp, vagy
éppenséggel ellenkezőképp értelmez, mint
a keresztény hagyomány!
Ezért
indította el
Ferenc pápa a házasság- és
családpasztoráció
megújítását célzó folyamatot.
„A
kérdés azonban nem az, hogy hogyan változtassuk
meg az Egyház tanítását, hanem
az, hogy egyrészt hogyan tudjuk érvényre juttatni
pasztorációnkban ennek a
tanításnak a teljes mélységét,
másrészt hogyan tudjuk figyelembe venni a mai emberek
élethelyzetét, képességeit és
lehetőségeit. Ez pedig valósággal
kötéltáncos
mutatvány!” – mondta egy interjúban 2013
szeptemberében.
A
családpasztorációnak
meg kell mutatnia, hogy a család evangéliuma
válasz az emberi személy
legmélyebb vágyaira:
méltóságára és a
kölcsönösségben, a közösségben
és a
termékenységben való teljes
kiteljesedésére. Nem az előírások puszta
ismertetéséről van szó, hanem az
értékek bemutatásáról, ezzel
válaszolva a
napjainkban még a leginkább szekularizált
országokban is jelentkező értékek
iránti vágyra. Szükség van az igazi
családi életet akadályozó, a
hátrányos
megkülönböztetést, a szegénységet,
a kirekesztést és az erőszakot előidéző
kulturális, társadalmi, politikai és
gazdasági körülmények, valamint a
túlzott
piaci logika ellen bátran tiltakozó
evangelizációra, a társadalmi
intézményekkel folytatott párbeszédre
és együttműködésre. Ebben nagyon fontos a
keresztényként kulturális és
szociálpolitikai területeken tevékenykedő
világiak
közreműködése. (vö. AL 201)
Idézzetek
fel olyan eseteket, amelyekben a keresztény szakembereknek,
vagy a közösségek által delegált
keresztény képviselőknek sikerült a
társadalmi
intézményekkel folytatott párbeszédben a
család- és szociálpolitikát, az
oktatás- és nevelésügyet, vagy a
párkapcsolatok jogi szabályzását úgy
befolyásolni, hogy az evangéliumi értékek
érvényre juthassanak? Hogyan segít
ebben az egyházi és világi család-mozgalmak
együttműködése?
Korunkban
még a
keresztény nevelésben részesült fiataloknak
is nehéz eligazodniuk a házasságról
és a családról vallott sokféle
nézet, megalapozott vagy alaptalan vélemény
között. Nem csoda, ha sokan tájékozatlanok
és adott esetben nem döntenek,
inkább halogatják a
házasságkötést. Gyakran előfordul, hogy
látva az idő
múlását kompromisszumot kötnek, ezt
aztán csalódás követi, majd a
házasság
felbomlása. Az egyházi gyakorlat sokáig
abból indult ki, hogy a házastársak
kötelékének
megszilárdításához és
közös életük értelemmel való
megtöltéséhez
elégséges támaszt nyújt, ha csupán a
hittani, bioetikai és erkölcsi kérdéseket
hangsúlyozza anélkül, hogy a kegyelem iránti
nyitottságra és a hívők
lelkiismeretének nevelésére buzdítana.
(vö. AL 37) Fontos azonban, hogy minden
hívő megértse: a házasság az
érlelődés, a változás, a
növekedés útja, amelyben
mindkét fél eszköz Isten kezében a
másik gyarapítására, a mindenkiben
szunnyadó
jó lehetőségek kibontakoztatására. Minden
házasság története
üdvtörténet. A
házastársak Isten ajándékának
és a rá adott nagylelkű és kreatív
válasznak
köszönhetően elindulva a törékenységtől
lépésről lépésre haladnak az egyre
szilárdabb és értékesebb
valóság felé. Egy férfi és egy nő
talán legnagyobb
küldetése a szeretetben: kölcsönösen
mindinkább férfivá és nővé
válni.
Gyarapítani és segíteni a másikat, hogy
egyre inkább önmaga lehessen, hogy
egyre értékesebb önmagát
ajándékozhassa oda házastársának.
(vö. AL 221)
Ugyanakkor a házasság szentsége
különleges kegyelmet ad az Egyház sajátos
küldetéséhez, Isten népe
építésének szolgálatára, hogy
hozzájáruljanak az
egyházi közösséghez és mások
üdvösségéhez. (vö. KEKK 321) Ez azt
jelenti, hogy
a családok nemcsak tárgyai, hanem alanyai is az
evangelizációnak. Hivatásuk és
küldetésük van.
Hogyan
segít titeket evangelizációs
küldetésetek teljesítésében a
plébániai közösség és hogyan
segítitek ti a plébániát
evangelizációs feladatai
teljesítésében? Hogyan tudjátok
gyerekeiteket a média, a káros világi
propaganda ellenkező irányú
befolyásától megóvni anélkül,
hogy a társadalomtól
elszigetelnétek őket?
Nagyon
szép dolog,–
szólalt meg a találkozón jelenlévő volt
osztályfőnök –, hogy ennyire szíveden
viseled a családi örökség sorsát. Ha
mindenki komolyan igyekezne mindazt a
szépet és jót, amit elődei létrehoztak,
nemcsak megőrizni, hanem ápolni és
továbbfejleszteni, akkor egy boldogabb világban
élnénk. Igen, én is azt
gondolom – válaszolta a fiatalember –, hogy a hagyomány,
a családi örökség
elhanyagolása, vagy netán eltékozlása bűn
lenne. Tudod – viszonozta az
osztályfőnök –, én ismertem a szüleidet,
még valamelyik nagyszülőd is járt
egyszer nálam, amikor se apád, se anyád nem
ért rá, mert dolgozniuk kellett.
Tőlük nem csak bútorokat, öreg könyveket,
értékes képeket
örökölhettél, hanem
becsületet, tisztességet, szorgalmat és
áldozatkészséget, másnak
önzetlenül
mindig a javát akaró tettvágyat. Nagyszerű
házaspár voltak, mindig mindent
együtt, egységben tettek, egymást mindenben
segítették. Amikor
családlátogatáson nálatok voltam, nagyon
élveztem a sok szép régi bútor és
könyv látványát, de ami igazán
megérintett, az a szeretettől átjárt, derűs
légkör volt, amit otthonotok árasztott. Jól
teszed, ha ehhez az örökséghez
ragaszkodsz. Bízom benned, meg fogod találni a
boldogságodat!
Bíró
László,
az MKPK családreferens püspöke,
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Géza
atya 1932-ben született Nagymaroson, 1956-ban a forradalom
idején szentelték
pappá. Kápláni éveit követően
plébánosként szolgált Őrhalomban, majd
1990-től
2002-ben bekövetkezett haláláig nálunk.
Tisztelt Apát Úr!
Hosszú
idő óta nem írtunk már Neked levelet az
általad elindított újságban, de jól
tudjuk, hogy Te odaátról követed az általad
tizenkét évig vezetett közösség
mindennapjait. Azonban, hogy közeledik halálod
tizennegyedik évfordulója, úgy
gondoltam, illő, hogy megemlékezzek szeretett
plébánosunkról.
Sokan
emlékezünk még arra a napra, amikor tizennégy
évvel ezelőtt a Kálváriánál
elvégzett keresztút után, szentmiséd
bemutatása közben rosszul lettél és
megkezdted saját keresztutadat. Több mint két
hónapon át viselted a betegség
keresztjeit, melynek elviselésében erőt adtak
híveid imádságai. Vártuk, hogy
folytasd közöttünk a munkát, mert hisz olyan nagy
szükség lett volna még Rád.
Az Úristennek azonban más volt a szándéka,
s 2002. november 20-án elfoglaltad a
számodra elkészült helyet. Azóta közben
jársz értünk híveidért, akiket
tizenkét
éven át jó pásztorként
vezettél.
Mi
is történt velünk elköltözésed
óta? Nagyon sok testvérünktől a
viszontlátás
reményében mi elbúcsúztunk, Te azonban,
újra találkozhattál velük, hiszen Veled
együtt a mennyország boldog
közösségének tagjai. Már két
éve közöttetek van jó
barátod, Tarnai Imre atya is, aki egy rövid ideig
plébánosként is nyomdokaidba
lépett.
Nagy
öröm számunkra, hogy a templom 2012-es külső
felújítása után a Kálvária is
a hívek
áldozatának köszönhetően
megszépülhetett. Ha sok hívőnk hozzátok is
költözött,
valamennyien átadták hitüket, vallásos
buzgóságukat gyermekeiknek, unokáiknak.
Megmutatkozik a hívek összefogása,
segítőkészsége a templom és a
plébánia
körüli munkálatokban is.
Kedves
Apát úr, ha ritkán is emlékezünk
vissza Rád, a huszonöt év óta minden
hónapban
megjelenő újságunkban, mi nem feledünk el
Téged. Emlékezetünkben tizennégy év
után is elevenen él közöttünk
végzett buzgó lelkipásztorkodásod, de
imáinkban
is megemlékezünk Rólad. Kérünk,
járj közben értünk egykori
híveidért, s András
atyáért, aki tíz éve, a mi lelki
atyánk, hogy amíg az Isten engedi, tegyük
dolgunkat itt lenn, s ha véget ér földi
zarándokutunk, újra együtt legyünk
Veled és mindazokkal, akik közösségünk
tagjai voltak.
(Egy
olvasó)
A
történet a képzeletem szüleménye. A
fiú a zsebpénzéből minden héten
vásárolt
egy sorsjegyet. Egész héten takarékoskodott, hogy
a sorsjegy ára megmaradjon
péntekig. Az iskola után mindig ugyanahhoz az
árushoz ment, minden pénteken
ugyanabban az időben érkezett, mindig azt a sorsjegyet
vásárolta és mindig egy
500 forintossal fizetett. Aztán leült megszokott
padjára a parkban és amikor a
közeli templom toronyórája kettőt ütött, ő
elkezdte kaparni a sorsjegyet. Ha
három egyforma számot talált, nyert!
Szertartássá
vált számára a
sorsjegyvásárlás, mert abban bízott, hogy
ha pontosan ugyanazt
teszi minden héten, egyszer biztosan szerencséje lesz
és nagyobb összeget fog
nyerni. Az egyik pénteken kissé tovább kellett az
iskolában maradnia, ezért
később ért az árushoz. Útközben
már bosszankodott, hogy nem a megszokott időben
történik minden. Az árus azzal fogadta, hogy
elfogyott az ő kedvenc sorsjegye,
ezért más fajtát adott neki, majd pedig az ő padja
is foglalt volt, máshol
kényszerült leülni. Ez nem az én napom, nem
lesz szerencsém! - gondolta
magában. Lekaparta az első négyzetet, de szám
helyett az volt odaírva, hogy
„Örök élet.” Meglepődött és kaparni kezdte
a következőt, de ott is ezt találta:
„Örök élet.” Végül a harmadikat is
lekaparta és ott is ezt olvasta: „Örök
élet.” A toronyóra éppen hármat
ütött, majd megszólaltak a harangok, de a fiú
meg sem hallotta. Felkelt és a kukába hajította a
sorsjegyet. Nyertél? -
kiáltott felé az árus. Dehogy, nyomdahibás
- válaszolta és hazament.
A
történet csak a képzeletem szüleménye? A
közelgő mindenszentek napján azokat
ünnepeljük, akiket szentként és
boldogként tisztel Egyházunk, s akik hitünk
szerint eljutottak az üdvösségre, az örök
életre. Nem a szerencsében bíztak,
nem a sorstól várták életük nagy
fordulatát, hanem észrevették azt az utat,
amelyet Isten jelölt ki számukra. Nem találtak ki a
maguk számára szokásokat,
amelyekhez éveken át ragaszkodtak volna, hanem
engedték, hogy Isten vezesse
őket életük során, néha olyan utakra, amit
korábban elképzelni sem tudtak. A szentek
nagysága abban áll, hogy egészen Istenre
bízták magukat. Felismerték, hogy
bármilyen szokatlant, ismeretlent kér tőlük az
Úr, azt kell megtenniük
üdvösségük érdekében. Az ünnep
evangéliuma Jézus tanítását, a nyolc
boldogságot
tartalmazza. Olyan ezt a szöveget olvasnunk, mintha a hegyi
beszéd
„sorsjegyéről” sorra bukkannának elénk a
kijelentések arról, hogy miként
lehetünk boldogok, hogyan juthatunk el az örök
életre. Elsőként ez válik
olvashatóvá számunkra: „Boldogok a lélekben
szegények, mert övék a mennyek
országa” (Mt 5,3). Aztán sorban jönnek a
következők arról, hogy boldogok a
sírók, a szelídek, az éhezők és
szomjazók, az irgalmasok, a tisztaszívűek, a
békességszerzők és boldogok az
üldözöttek. Bármennyire is furcsának,
ellentmondásosnak tűnnek Jézus szavai, nagy hiba volna
részünkről
nyomdahibásnak minősíteni az evangéliumnak ezt a
lapját és szemetesbe dobni,
mint értéktelen papírfecnit.
Döntsd
el: a szerencsédet keresed vagy a boldogságodat? A
földi élet szerencséjét vagy
az örök életet? A szentek nyertek. Örök
életet Istentől. Nekem kell-e a
főnyeremény?
©
Horváth István Sándor
Uram,
Te a legkisebb segítségért is önmagaddal
ajándékozol meg.
Add,
hogy mindig önzetlenül tudjak segíteni
keresztjüket
viselő felebarátaimon!
Taníts
meg bűneimet megsiratva, igaz szívvel megtérni.
Taníts
meg másokért élő, áldozatos szeretetre!
Add,
hogy ne pazaroljam el örök javaimat, hanem
megőrizzem a megszentelő
kegyelem
égi köntösét, legszebb kincsemként
ápolva azt.
Gyengeségedben
kínod legyen erőm.
Gyávaságomban
bátorságot, szenvedésben vigaszt adjon
tőrrel átszúrt szíved.
A
kereszt fénye legyen lámpásom, s fájdalma
út,
melyen
járva eltalálhatok hozzád. Ámen.
(Szent
II. János Pál pápa)
A
jubileumi év 2016. november 20-án, Krisztus Király
ünnepén zárul. Ezen a napon
– bezárva a Szent Kaput – mindenekelőtt
köszönetünket és hálánkat
fejezzük majd
ki a Szentháromságnak, hogy megadta számunkra a
kegyelemnek ezt a rendkívüli
időszakát. Krisztus uralma alá helyezzük majd az
Egyház életét, az egész
emberiséget és a mérhetetlen kozmoszt, hogy
hajnali világosságként árassza ránk
irgalmasságát, és így valamennyien a
közeljövő iránt érzett felelősséggel
építhessünk gyümölcsözőbb
történelmet. Mennyire szeretném, ha a következő
éveket áthatná az irgalmasság, hogy
mindenki találkozhasson Isten jóságával
és
gyöngédségével! Mindenkihez –
hívőkhöz és távolállókhoz is –
jusson el az
irgalmasság balzsama, mint Isten már köztünk
jelen lévő országának jele.
Szeptember
27-én megtartott
testületi ülésen az alábbi
témakörök hangzottak el:
1.
Bölcsődei
ellátás biztosítási lehetősége 2017.
januártól
2.
Csatlakozás
a Bursa Hungarica pályázathoz
3.
Kivitelező
kiválasztása az azóta elkészült
Zrínyi utcai útfelújításhoz
4.
Vízmű
2017-2031 közti gördülő fejlesztési
tervének
elfogadása
5.
Kilépés
a Duna-Ipoly Önkormányzati Területfejlesztési
Program Társulásból
6.
Rendkívüli
támogatási pályázatra történő
jelentkezés
7.
Az
Önkormányzat informatikai rendszerének az ASP
rendszerhez
történő csatlakozása
8.
Telekhatár
rendezési kérelem elbírálása a
„Terményforgalmi” és a Táncsics út
között
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. november 21.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Október
utolsó vasárnapján (okt.30) hajnalra kell az
órákat a téli időre 1 órával
visszaigazítani.
Az
Új síremlékek megáldása
október utolsó vasárnapján okt.
30-án vasárnap du. 3
órakor, valamint nov. 1-én. Du. 3 órakor LESZ.
- Kérjük előre bejelenteni a síremlék
megáldás szándékát.
Minden
szentek napja, tehát nov. 1-e, KEDD parancsolt ünnep, a
szentmisén részt venni
lelkiismereti kötelesség. Nem hivatkozhatunk a
munkára, mert munkaszüneti nap.
A temető látogatás miatt pedig a szentmise ne maradjon el. ELŐTTE ESTE OKT. 31-ÉN, AZ
UTÓLSÓ Rózsafüzér
után MINDENSZENTEKI ELŐESTI SZENTMISÉT
VÉGZÜNK, másnap, Nov-1-én fél 8-kor,
Pusztaberkiben fél
10-kor
lesz ünnepi szentmise.
A
megholtakról nov. 2-án, szerdán reggel 7-kor,
és este 6 órakor emlékezünk meg
az összes megholtról.
November
12-én szombaton: ÉVES
SZENTSÉGIMÁDÁSI
NAPRA hívjuk a K. Híveket. De. 10-kor ünnepi
szentmisével kezdődik, majd
óránként, a beosztás szerinti
imaórák. Este fél 6 órakor rövid
közös
szentségimádás, szentmise (ami előesti szentmise!)
zárja ünnepünket.
November
20-án, vasárnap a Szent Erzsébet nappal
kapcsolatos KARITÁSZ GYŰJTÉS lesz.
A
templombúcsúnk november 30: Szent András
napján lesz.
KERESZTELTÜNK:
27.
Balogh
Bálint, Jánosa (Balog János- Pásztor
Beáta Ágnes)
28.
Medvik
Ferenc, Valentino (Medvik Ferenc – Lakatos Edit)
29.
Medvik
Nikolasz (Medvik Ferenc – Lakatos Edit)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
6. / Aug. 26: Porubzski Tibor-
Fövényesi Fanni
7./ Aug.27: Kovács István –
Németh Nóra
8./ Aug. 27: Holman Krisztián –
Janecskó
Zsenett
9./ Szept.17: Babcsán István –
Bacsúr Enikő
(Vidékiek)
HALOTTAINK:
26.
Tóth Józsefné,
szül. Péter Erzsébet (1928)
27.
Szakács
János (1943)
28.
Pinke
István (1928)
1. kedd
-
2. szerda
-
3. csütörtök - Papi hivatásokért
4. péntek -
Kristók János, felesége híves Katalin,
szüleik, lányuk és
vejük
-
Holes Antal, felesége Kónya Erzsébet
-
Szabó István, felesége Kristók Margit,
Fábián Ignác, felesége Kovács
Erzsébet,
unokájuk József
5. szombat
- Urbán Ignác, Urbán és Kaba
család elhunyt tagjaiért
(Alapítványi)
-
Urbán István, felesége Csernák
Mária, Koza József, felesége Nagy Erzsébet,
Szabó István, Záhorszki János és
szülei
-
Záhorszki Imre, testvére és szülei
6. vasárnap - Záhorszki András,
felesége Kopisz Margit, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Vitéz Ferenc, felesége Nagy Erzsébet, szülők,
nagyszülők
-
Erdős János, felesége Kopisz Mária, fiuk,
vejük és szüleik
7. hétfő -
8. kedd
-
9. szerda
- Sörös Ferenc 1. évforduló,
édesanyja Sörös Józsefné 20.
évforduló
10. csütörtök - Kristóf József, felesége
Tokodi Margit 5. évforduló, lányuk,
menyük, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Vitéz Sándor, felesége Nagy Mária,
gyermekeik, unokáik és a család halottaiért
11. péntek - Híves és
Pistyúr család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Nagy Ignác, neje Molnár Mária, szüleik
és testvéreik,
-
Lukács Károlyné Horváth Katalin,
szülei, apósa, anyósa, élő és elhunyt
hozzátartozók
12. szombat
- Valcz Ferenc, felesége Boda Margit, fiuk, 2 menyük
és
hozzátartozók, valamint Sors Károly és
felesége
-
Koza István, felesége Mészáros
Borbála 4. évforduló, Dósa János,
felesége
Csillag Ilona, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Porkoláb István 1. évforduló, anyósa
Pálfi Mihályné Horváth Mária,
Pálfi József
és felesége Oravecz Mária
13. vasárnap - Konopás János, felesége
Csillag Margit, szüleik, testvéreik, menyük
Margit, élő és elhunyt családtagok
-
Záhorszki Mihály, felesége Gubik Gizella,
szüleik, testvéreik és hozzátartozók
-
14. hétfő -
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök - Pistyúr Ignác, felesége
Szlúka Margit, 2 gyermekük és szüleik
18. péntek - Urbán és
Molnár család élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Macska Károly, felesége Czinege Erzsébet 30.
évforduló, nászuk, nászasszonyuk,
élő és elhunyt családtagok
-
Nagy Jánosné Boda Margit, 2 férje, Vitéz
József, felesége Szabó Anna,
unokavejük Págyor László
19. szombat
- Szakács Ferenc, felesége Viktor Erzsébet,
szüleik, testvéreik,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Kristók Ignác, a Pálinkás és a
Mrekvicska csalás élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Őszi József 6. évforduló, felesége
Molnár Mária 2. évforduló, szüleik,
testvéreik és hozzátartozók
20. vasárnap - Hegyi János 1. évforduló, fia
János
-
Szlúka András, felesége Szabó Margit,
vejük, szüleik és a család élő és
elhunyt
tagjai
-
Kuris Jánosné Kakas Erzsébet, Kuris és a
Kakas család élő és elhunyt tagjaiért
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök - Szrenka József, felesége
Laczó Margit, fiuk, szüleik, Laczó Mihály
és hozzátartozók
25. péntek -
Hálából a Kolping család
26. szombat
- Káplár Győző, Káplár és
Jenei család élő és elhunyt
hozzátartozók
-
-
Nagy Károly és Erdős János családjainak
élő és elhunyt hozzátartozóiért
27. vasárnap - Kiss András, élő és elhunyt
hozzátartozók (Alapítványi)
-
-
Koza Kálmán, felesége Kosztrihán Ilona,
vejük Szúnyog Sándor, élő és elhunyt
hozzátartozók
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-