„Szívem
könnytől árad, és keblem a bútól
fárad.
Te
véred hullása, én keblem alélása.
Világ
világa, virágnak virága!
Keservesen
kínzatol, vas szegekkel veretel.”
(Ómagyar
Mária-siralom - részlet)
Szent
kereszt felmagasztalását követő napon, szeptember
15-én emlékezünk meg a
Fájdalmas Szűzanyáról. A
Hétfájdalmú Szűz, a Fájdalmas Anya, Mater
Dolorosa a
gyermekével, a megfeszített Jézussal a
szenvedésben egyesülő Boldogságos Szűz
Mária. A Fájdalmas Szűz elnevezés az
életét végigkísérő
szenvedések alapján
mondja Máriát Hétfájdalmúnak.
A
Fájdalmas Szűzanya ünnepét az 1233-ban alakult
szervita rend szinte az
alakulása óta kezdte ünnepelni szeptember
hónap 3. vasárnapján. Mi is
ünnepelünk ebben az időszakban, hisz az „alvégi”
búcsúnk helyszíne a Fájdalmas
Szűz Mária kálvária-kápolnánk. A
Kápolna létrejöttét,
történetét mindannyian
jól ismerhetjük, hisz az első száz
évének történéseit - a 2004-ben
megjelent -
Págyor Lászlóné Vitéz Mária
által szerkesztett könyv szépen rögzíti
számunkra.
A
könyv kiadása óta is sok változás
történt kálváriánk
környezetében. Két éve
kivágásra kerültek az eleink
örökségét veszélyeztető fák,
melyről akkor éppúgy
olvashattunk, mint az újak telepítéséről.
A
kivágott fák lombozatának eltűnése
láthatóbbá tette a világ
számára is az
Egyházközség és a község
rejtőzködő kincsét, melyre a műemlékesek is
felhívták
figyelmünket. A láthatóvá lett kincs
rámutatott a fotón is jól kivehető
felújítási igényre. Pályázati
források után is néztünk, ám mint
annak idején az
építőknél, most is a hívek
összefogása teremtette meg az
épületegyüttes
megújulás feltételeit. Ennek
eredményét láthatjuk a második
fotón. Az adakozók
névsorát nem sorolom fel, hisz az a
Plébánián rögzítésre
került ahhoz is, hogy a
bennünket követők által megőrzött kápolna
200 éves története is megírható
legyen.
Elérkezett
a búcsúnk ideje. Előtte szorgos kezek munkája
varázsolt a megáldáshoz illő
környezetet, hisz ez a mi kápolnánk a
stációkkal és a
Búcsúztató-kápolnával
együtt. Mi itt akartunk szeptember 17-én, szombaton
ünnepelni püspökatyánkkal,
dr. Beer Miklóssal, kérve áldását e
„szent” helyre.
Minden
a helyén is volt az ünneplés kezdetére.
Ám az időjárás áthúzta
tervünket.
Lehet, hogy az égiek azért szóltak bele tervezett
ünneplésünkbe, hogy ne tűnjék
dicsekvésnek tetteink láncolata. Az
aláhulló eső pedig eszünkbe juttathatta a
homlokunkra öntött keresztvizet is, mely lelki templomaink
alapját rakta le
annak idején.
Az
ünnepi szentmisére az átázott talaj miatt a
templomban került sor, tudva azt,
hogy Istennél nincs jelentősége a helyszínek
közti távolságnak, csak a lélekben
történő jelenlétnek.
A
szentmise előtt püspökatyánk megáldotta a
kápolnát, a stációkat és a
képen is
látható, teljesen megújult
búcsúztató kápolnát. Hisszük,
hogy áldásának
kegyelemközvetítő ereje van, mely mindannyiunk lelki
templomának épülését,
szépülését is előmozdítja.
Vasárnapra
- a váci búcsú idejére - már a nap
is kisütött. A tegnapi vendégek nagy része,
a megújult Kálváriánkat
ábrázoló képeslappal a kezében
távozott. Ám délután a
keresztút végzése során mégis sok
testvér ünnepelt a helyszínen, követve
Urunkat a Golgota ormára.
Érsekvadkert,
2016.09.18.
emjé, fotók Barák B., Kristók J.,
Vitéz
A fenti címmel rendeztek ifjúsági
találkozót szeptember 10-én a Margit-szigeti
Szabadtéri Színpadon, amely egyben
a Krakkói Ifjúsági
Világtalálkozó magyarországi
utótalálkozója is volt.
A rendezvényre az egész
országból és a határontúlról
- Burgerlandból, Székelyföldről és
Lengyelországból - is érkeztek fiatalok. Az
egybegyűlteket Horváth István
Újpest-kertvárosi Közösség
plébánosa és Soltész Miklós
államtitkár köszöntötte.
Az ünnepi gitáros mise főcelebránsa Palánki
Ferenc Debrecen-nyíregyházi
megyéspüspök. A zenei szolgálatot vezető
együttes a Regnum Mariánum zenekara
mellett a találkozó résztvevői is
bekapcsolódtak a gitározásba, így az
Érsekvadkerti Gitáros Énekkar kis csapata is.
Néhány gondolat a szentmisén
elhangzott prédikációból: A mai
világban - mondják sokan - nem lehet keresztény
módon élni, önzetlenül szeretni, mert
kihasználnak minket, átgázolnak rajtunk,
visszaélnek szeretetünkkel. Nekünk most kell tenni
ezért a mai világért! Mit
jelent keresztényként élni? Mitől lesz jó
egy keresztény? Ugyanis a bérmáláskor
megígértük, hogy jó keresztények
leszünk. Ferenc pápa tanítása szerint akkor
vagyunk jó keresztények, ha cselekedeteinkben azt
utánozzuk, ahogyan Krisztus
élt az emberek között. Mit ér az, ha
vasárnapról vasárnapra a templomba
megyünk,de az ott töltött időnek semmi hatása
nincs az életünkre. Jézus a
szívünkben akar élni, nem a tabernákulumban.
Rádöbbentünk-e arra, mennyire
szeret minket Jézus, érezzük-e az Ő
megkülönböztetett szeretetét
életünkben? A
mai világban sem kell elveszni, ki lehet lépni
önzésünk burkából, ne az
vezessen az életben: „előbb az én boldogságom,
aztán jöhetnek a többiek.” A
keresztény ember súlypontja nem önmaga, hanem
Krisztus. A Krisztusra figyelő
ember nem megy el a szükséget szenvedő mellett. Milyen
gyümölcsöket terem az én
életem? Dobok egy százast a hajléktalannak, s
ezzel letudtam az irgalmasságot?
Adok-e az időmből, az energiámból a szenvedőnek? A
szeretet nem csupán egy
érzés, hanem egy életforma, feltétel
nélküli, cselekedeteivel, szavaival szíven
talál. Ha csak pici jelzéseket, apró
gyümölcsöket, de tudunk adni, hozzátenni
ehhez a mai világhoz. A püspökatya Szent ll.
János Pál pápát idézte: „Fiatalok,
bízunk bennetek, ti a jelen kincsei vagytok, rajtatok
múlik, hogy keresztény lesz-e
Európa, s benne Magyarország.” Végül
összefogásra és közösségek
építésére
biztatott. A szentmisét követően Böjte Csaba tartott
előadást. Csaba testvér
Csobánkáról indult a Margit-szigetre, s a 20 km-es
zarándoklatot a
gyermekáldásért és a gyermekek szép
neveléséért ajánlotta fel. Szent
Márton,
Márton Áron és Szent Margit
életpéldáját a fiatalok elé
állítva mutatta be,
miként valósul meg a Szentatya azon kérése,
hogy írjuk tovább Jézus Krisztus
evangéliumát, mert az evangélium olyan
iránytű, amelyre rábízhatjuk, magunkat.
Mint
minden nyáron, idén is összegyűlt
az egész család az idős házaspárnál,
hogy együtt ünnepeljenek. Az összes
leszármazóval és házastársaikkal
együtt voltak vagy félszázan.
Beszélgetés közben
az egyik, már igencsak ősz hajú fiú
megszólalt: „Csodálatos, hogy
körülöttünk
minden változik, csak ti ketten, drága szüleim, nem
változtok. Mindig ilyenek
voltatok, mint most: nyugodtak, derűsek, segítőkészek,
minden iránt érdeklődők,
sohasem idegesek. Mondjátok, hogy csináljátok
ezt?” „Ti egy másik világban
nőttetek fel és találtatok egymásra – vette
át a szót egy másik gyerek –, a mai
ember akármerre indulna, korlátokba ütközik,
és nincs honnan segítséget kérnie,
a mai ember kiszolgáltatott a politikának, a
gazdaságnak, a betegségeknek,
embertársai embertelenségének. Ezért a mai
ember mindig ideges, nem lehet
állandóan derűs, és jobb, ha óvatosan
fogadja mások segítőkészségét is.”
„Azért, ami igaz, az igaz – szólt közbe az egyik
unoka, aki orvos lett –, a
világ az utóbbi száz évben hatalmasat
fejlődött! Sok betegséget sikerült
legyőznünk, néhány óra alatt
átrepüljük az óceánt, de már
át sem kell repülnünk
ahhoz, hogy élőben kövessük a másik kontinensen
zajló eseményeket. Otthonról
intézzük pénzügyeinket anélkül,
hogy akárcsak egy bankót is a kezünkbe kellene
vennünk. Én nem sírom vissza az ökrös
szekeret, meg a petróleumlámpát. Arról
nem a modern világ tehet, hogy mindig vannak, akik
elégedetlenek, akiknek
mindig más tetszene jobban, mint amit már
elértünk.”
Ma
a közvélekedés szerint a házasság
intézménye válságban van.
Valójában az ember van válságban, mert nem
tud, és
nem mer szabad lenni, képtelen elköteleződni. Hangulatok
és ösztönök, a harsány
média irányítják, fogyasztani és
élvezkedni vágyik, ezért képtelen
ajándékká
válni. Egy férfi és egy nő elkötelezett,
hűséges és kizárólagos
házassági
köteléke titok. Valódi misztérium, amit
ketten élnek meg – hármasban. Én, te és
a Szeretet. Én, te és Isten. (vö. Ef 5,31–33)
Világunk
sokféle, gyors és
ellentmondásokkal terhes változásai közepette
sokan elbizonytalanodnak. Vajon
milyen útra lépjenek, hogyan alakítsák
életüket, kapcsolataikat, merre
irányítsák gyermekeiket? Ússzanak-e az
árral, vagy merjenek bátran
szembefordulni vele? Úgy látszik, hogy „sem az a
társadalom, amelyben élünk,
sem az, amely felé úton vagyunk, nem engedi meg a
múlt modelljeinek és
formáinak különbségtétel
nélküli továbbélését. […] A
társadalmi struktúrák
manapság azonban az antropológiai-kulturális
változások következtében az
embereket érzelmi és családi életükben
sokkal kevésbé támogatják, mint a
múltban.” (AL 32)
Idézzetek
fel olyan beszélgetéseket,
amelyekben az előttetek járó generációhoz
tartozók, szüleitek, nagyszüleitek
saját életpéldájukra hivatkoztak, ti pedig
úgy reagáltatok, hogy „akkor az
lehetséges volt, ma nem”!
A
2014-es és 2015-ös püspöki
szinódusokon alapos és színes kép
rajzolódott ki az egész világ családjainak
valóságáról. Az
antropológiai-kulturális környezet
változása hatással van az
élet minden vetületére. Az egyre jobban
elhatalmasodó individualizmus
eltorzítja a családi kötelékeket, mert a
családtagok saját vágyaikat abszolút
értéknek tekintve csak saját magukkal
törődnek. A birtoklás és az élvezet
mérhetetlenül individualista kultúrája
által keltett feszültségek
türelmetlenséget
és erőszakot szülnek a családokon belül. Ehhez
járul hozzá a jelenlegi élet
ritmusa, a stressz, a munka világa és a társadalom
szerveződése. Ezek olyan
kulturális tényezők, melyek veszélybe
sodorják a tartós, hosszú távra
szóló
döntések lehetőségét. (vö. AL 32–33)
Korunkban
kockázatosnak látszik az egész
életre szóló elköteleződés,
ezért a családot átmeneti szállásnak
tekintik,
ahová az ember akkor tér be, amikor jónak
látja; jogait számon kéri, de
kötelességeit vágyai és a
körülmények változandósága
szerint teljesíti.
Összekeverik az igazi szabadságot azzal, hogy mindenki
úgy ítélhet, ahogyan
neki tetszik, mintha rajtunk, embereken túl nem
léteznének igazságok, értékek,
eligazító elvek, mintha minden egyenértékű
volna és bármit meg kellene engedni.
Ilyen körülmények között a
házasság eszményét, amely magába
foglalja a
kizárólagosságot és a végleges
elköteleződést, a körülményektől
függő
esetlegességek és a saját hajlamok
szeszélyei végül lerombolják. A ma embere
retteg a magánytól, az oltalom és hűség
helyét keresi, ugyanakkor fél attól,
hogy egy olyan kapcsolat fogságába essék, mely
akadályozhatja a személyes
törekvéseiben. (vö. AL 34)
Hogyan
tudtok gyerekeiteknek abban
segíteni, hogy álmaikból remények,
reményeikből célok, a célokból pedig nem a
hangulatok és ösztönök által
befolyásolt elhatározások szülessenek, hogy
tudjanak a jó, a szép, az igaz és a szent mellett
elköteleződni?
„A
család Isten képmása, Ő legmélyebb
misztériumában nem magányosság, hanem
család, mivel magában hordozza az
atyaságot, a fiúságot és a család
lényegét, vagyis a szeretetet. A házasság
szentségében Krisztus, az Úr találkozik a
házasulandó párral, és velük marad.
Krisztus ugyanis, amikor emberré vált, magára
vállalta az emberi szeretetet is,
ezt megtisztítva és tökéletesítve
Szentlelkével a házaspárnak
ajándékozza, hogy
egész életüket átjárhassa a hit, a
remény és a szeretet. A házaspár így
kapja
meg a kegyelmet ahhoz, hogy Krisztus testét
építse, azaz családegyházzá
váljon.” (AL 67)
„A
házasság szentsége nem társadalmi
szokás, üres szertartás, vagy egy
elköteleződés pusztán külső jele. A
szentség
ajándék a házastársak
megszentelésére és
üdvösségére, és mivel
kölcsönösen
egymáshoz tartoznak, a szentségi jel révén
valóban megjelenítik Krisztus és az
Egyház kapcsolatát. […] A házasság
hivatás, válasz arra a különleges
meghívásra, hogy úgy éljék meg a
házastársi szeretetet mint Krisztus és az
Egyház közötti szeretet jelét.” (AL 72)
Idézzetek
fel baráti, rokoni körből
olyan házasságokat, amelyeket valóban
átjár a hit, a remény és a szeretet! Mi a
titkuk?
„Az
úgy kezdődött – válaszolt fia
kérdésére az idős házaspár
férfi tagja –, hogy amikor először találkoztunk,
szimpatikusnak találtuk egymást. Most már biztos
vagyok benne, hogy ez nem volt
véletlen. Az sem volt véletlen, hogy egyre többet
találkoztunk, sokat
beszélgettünk, és nagyon jól
éreztük magunkat egymás
társaságában. Ajándéknak
éreztünk minden percet, amit együtt
tölthettünk. Aztán lassan rájöttünk,
hogy
nemcsak a perceket kaptuk ajándékba, hanem egymást
is. Ilyen ajándékot csak
egyszer kaphat az ember életében, ezért fel kell
tennie rá az életét. Azaz
mindent úgy kell tennünk, hogy a kapcsolatunk napról
napra szorosabb legyen,
hogy egyre inkább egyek lehessünk.” „Mindig tudtuk – vette
át a szót a feleség
–, hogy nem vagyunk egyedül. Aki ezeket a
»véletleneket« megrendezte, velünk van,
és szeret minket. A mi szeretetünknek is növekednie
kell. Sok minden történt
velünk életünkben, de mindig mindenben a jót
kerestük, és akár hiszitek, akár
nem, meg is találtuk. Elég csak itt
körülnéznem: micsoda boldogság ennyi
gyerek, unoka, meny és vő között itt lenni, és
tudni, hogy bármi történik, a ti
szeretetetekre mindig számíthatunk. Hát hogyne
lennénk derűsek, nyugodtak,
másoknak segíteni akarók! A szívem tele van
hálával, örömmel, de legfőképpen
szeretettel.”
Bíró
László,
az MKPK családreferens püspöke,
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Huszonhárom
év telt el
azóta, hogy újjáéledt
településünkön az a szép hagyomány,
hogy augusztus utolsó
vasárnapján hálát adunk a föld
terméséért. Elsősorban a Jóistennek kell
köszönetet mondanunk, hogy megóvta
helységünket a természeti csapásoktól,
jégesőtől
és földünk bőséges termést hozott.
El
lehet mondanunk, hogy
milyen szép termést hozott a földünk. Azt a kis
magocskát az ember elülteti,
óvja, gondozza, de a többit az Istenre bízzuk.
Hiába az ember iparkodása, ha
nincs rajta Isten áldása. Az Isten olykor
próbára tesz, figyelmeztet, akár a
nem megfelelő időjárással is, mindezt azért teszi,
hogy ráébresszen, hogy ember
vigyázz, ne bízd el magad, ugyanis hallottuk
Lukács evangéliumából, hogy „aki
magát felmagasztalja, azt megalázzák, aki
magát megalázza, azt
felmagasztalják.”
Legyünk
hálásak az Isten
ajándékaiért,
jóságáért, de embertársaink
fáradozásáért is. Mert olyan
természetes a számunkra, hogy minden nap friss
kenyér kerüljön az asztalunkra,
de hány embernek a munkája szükséges ahhoz.
Kérjük tehát a Jóistent, hogy áldja
meg mindazokat, akik szántottak, vetettek,
szárítottak, dagasztottak, és azon
fáradoznak, hogy a kenyér az asztalunkra
kerüljön.
A
termény hálaadás szervezőjével
Kosztrihán Józsefné Ilus
nénivel beszélgettem:
VT:
Ilus néni, az Ön gyermekkorában is volt
terményhaladó szentmise és körmenet? Hogyan
zajlott ez abban az időszakban?
KJné:
Olyan 10 éves koromig emlékszem vissza erre az
ünnepre. A legények rúdon vitték
a szőlőt, és vitték a bort a körmenetben. Akkor is
vittek kenyeret és kalácsot
is, ezt a lányok, a leánykörnek a tagjai
vitték. 1945 után már körmenetet nem
lehetett tartani, így elmaradt ez az ünnep.
VT:
Mikor elevenítették fel ezt a
hagyományt?
Hogyan emlékszik vissza erre?
KJné:
Nekem
jött a gondolat, hogy jó lenne feleleveníteni, ezt a
hagyományt. Ekkor már
sekrestyés voltam, elmondtam az ötletet Néder
Géza apát úrnak, aki örömmel
vette a kezdeményezést, és engedte, hogy
megszervezzem az ünnepet. Az első
terményhálaadó szentmisét és
körmenetet 1993. augusztus utolsó vasárnapján
tartottuk.
VT:
Volt elegendő népviseleti ruha?
KJné:
Hát elővették a
ruhákat, akinek pedig nem volt, kölcsönkért.
Aztán megtudtuk, hogy Szlovákiában
anyagot lehet vásárolni, így többen
lányok - asszonyok különböző színű
népviseleti ruhát varrattak maguknak.
VT:
Meg van a terményvivők sorrendje?
KJné:
Igen.
Mivel a rózsafüzér társulatnak igen sokan
tagjai vagyunk, virágból megfonjuk a
rózsafüzért. A rózsafüzér vivők
után sorakoznak fel a kaszások és a
sarlósok,
mennyecskék, terményvivő lányok-fiúk, akik
kiskosarakban viszik a terményeket.
Viszik az aratókoszorút, majd fehérruhás
lányok viszik a megszentelt kenyeret,
aztán asszonyok a szentelt kalácsot. Majd jön a
rúdra felfűzött szőlő és
hordóban a bor, és jönnek a terményvivő
asszonyok. Őket követi a hívek
sokasága.
VT:
Sok előkészülettel jár e szép
ünnep
megszervezése?
KJné:
Hát igen. Talán az jelenti a legnagyobb gondot, hogy
nagyon nehéz összeszedni a
fiatalokat, sokan vidéken tanulnak, így nincsenek
már akkor itthon, vagy
nehezen adják rá magukat, hogy magukra öltsék
a viseletet. Az ünnep előtti
napon a kalászházban előkészítjük a
terményeket.
VT:
Köszönöm szépen a beszélgetést,
adja Isten, hogy még sokáig szervezhesse e szép
ünnepünket.
2016. augusztus 28.
(Vitéz
Tamás, fotó Kristók J,)
A
szokásos közös kolpingos családi
nyaralásunkon idén
Nyíregyháza-Sóstó bázissal
töltöttünk együtt egy hetet augusztus 8-14.
között. Sokat kaptunk az egy hét
alatt.
Az
időszaki evangéliumi tanításban szó esett a
megbocsátásról, a házastársi
hűségről
és az imádságos készenlétről is. A
szentírási szakaszok mellett a családi
imafüzetünkben lévő imádságok
közös elvégzése adott lelki
útravalót. Mindezeket
koronázta meg a közös zarándoklat
Máriapócsra.
Kirándultunk
Nyíregyházára, Nyírbátorba, Tokajba,
Nagykállóba és Tiszazugba is. Néztünk
templomot, várat, kastélyt, láttunk
gyönyörű panorámát. Megcsodáltuk a
sokszínű
és barátságos állatkertet, és a
kiváló strandfürdő sem maradt el.
Bringó-hintós, csónakázós és
vízibiciklis élményeket is gyűjtöttünk.
A
napi rutin a már évtizedes mederben zajlott, minden nap
két család gondoskodott
a társaság közös reggelijéről és
vacsorájáról. Az esti beszélgetések
tartalmasak és vidámak voltak. A hátsó
udvar - a gyerekek örömére - pedig kész
játszótér volt.
Mindezek
során kaptunk egymástól szeretetet és
figyelmet, segítőkészséget és
gondoskodást, türelmet és megbocsátást.
Egy
történet szerint a dúsgazdag, de mégis
istenfélő üzletember haldoklik. Angyal
nyugtatja, nem lesz semmi gond, a mennyország vár
rá.
Üzletember:
- Hadd vigyek magammal innen valamit! Angyal: – Hidd el, semmi nem
kell, megvan
ott nálunk minden.
Üzletember
erősködik – Legalább ezt a nyolc aranyrudat hadd vigyem
magammal. Angyal
legyint, viheted, ha akarod. Emberünk berakja az aranyat a
táskába, meghal. Megérkezik
a mennybe, táska a kezében. Fogadó angyal
kérdezi: – Mi van a táskában, mit
hoztál? Üzletember: – A legdrágábbat.
Fogadó angyal: Lássuk!
Kinyitja
a táskát, kezébe vesz egy aranyrudat és
elcsodálkozik: – Utcakő?!
Rajtunk
múlik, hogy - a közös nyaralásból is -
mit viszünk magunkkal tovább.
(Molnár
Arnold)
Egy
plébános a vasárnapi
prédikációt azzal kezdte, hogy megkérdezte
a híveket, ki
szokott újságot olvasni? Szép számmal
tették fel a kezüket a jelenlévők.
Következő kérdése arra irányult, hogy ki
szokott szépirodalmat, verseket,
drámákat, regényeket olvasni. Erre már
kevesebben jelentkeztek. Harmadszorra
azt kérdezte, hogy ki olvas tudományos könyveket,
vagy olyan szakkönyveket,
amelyek a munkájához, a szakmájában
való fejlődéshez szükségesek. A hívek
ugyan
nem értették a plébános
kérdéseinek okát, de erre is nagy számban
jelentkeztek,
főként a fiatalabbak. Végül pedig azt
kérdezte, hogy ki szokott rendszeresen
Szentírást, Bibliát olvasni. Mindössze
néhány kéz maradt a magasban. A hívek
összenéztek és egy kicsit szégyenkeztek is
talán.
Természetesen
nem a megszégyenítés volt a plébános
szándéka, hanem így akarta bevezetni a
Szentírás vasárnapján
mondanivalóját. És mindez nem egy munkahelyen vagy
olyan
helyen történt, ahol vallásukat gyakorlók
és nem hívők egyaránt összegyűlnek,
hanem egy templomban, olyan emberek között, akik magukat
hívőnek tartják,
rendszeresen, azaz legalább vasárnaponként
részt vesznek a szentmisén.
Mondhatjuk, hogy egy ilyen társaságban, a hívők
közösségében elvárható volna,
hogy mindenki olvassa naponta a Szentírást, Isten
üzenetét, hiszen ez
keresztény életünk egyik alapja, még sincs
így. Valószínűleg nem csak a
példában említett helyen született ilyen
gyenge eredmény, hanem másutt is
hasonló volna a tapasztalat.
Sajnos
a keresztény emberek könnyen megfeledkeznek a
szentírásolvasás
fontosságáról,
de talán a mai ünnep, a Szentírás
vasárnapja elgondolkoztat bennünket. Istennek
van mondanivalója, üzenete számunkra.
Figyeljünk oda útmutatásaira! Hitünk
szerint a Szentírás tévedésmentesen
tartalmazza Isten szavát. Némelyek azt
mondják, hogy a Biblia egy régi, elavult könyv.
Hogyan tudna eligazítást adni a
XXI. században élő embernek? Miért olvassunk
ósdi, több ezer éves szövegeket?
Lehet-e évezredes messzeségből a bibliai szövegeknek
mondanivalója korunk
embere számára? Igen, nem tagadjuk: a Biblia a
múltból szól hozzánk, a világ
egyik legrégibb könyve. De mindjárt tegyük
hozzá, hogy nem csak a múltból szól,
hiszen az örökkévaló Isten üzen
általa. És az örökkévaló Isten
úgy közölte üzenetét
és azt a szent írók úgy jegyezték le
az isteni sugalmazásnak köszönhetően, hogy
abban minden kor embere felfedezheti, megtalálhatja a neki
szóló üzenetet.
Hogyan
olvassuk a Szentírást? A tudományos
igényességet, a vitatott kérdések
eldöntését hagyjuk a
szentírástudósokra! De az
igényességről ne mondjunk le!
Egy katolikus hívő olvasson katolikus fordítást, a
más felekezethez tartozó
keresztény pedig olyat, amit gyülekezete ajánl
számára! Lehetőleg olvassunk
újabb fordításokat és ne a múlt
század elején készülteket. Az újabb
fordítások
ugyanis jobban tükrözik a mai nyelvhasználatot
anélkül, hogy elferdítenék a
bibliai szövegek eredeti mondanivalóját. A
szövegek szó szerinti értelmén túl
keressük a lelki mondanivalót, a szöveg mélyebb
értelmét, azt, hogy mit akar
Isten mondani nekünk, azaz olvassunk a „sorok között.”
Olvassuk a Szentírást
azzal a készséggel, hogy meg akarjuk mindazt tenni, amit
Isten közöl velünk.
Olvassuk hittel, imádságos lelkülettel és az
Istenkeresés vágyával!
(©
Horváth István Sándor, Fotó: Barák
B.)
Augusztus
30-án, soron
következő ülésén az alábbi
témakörökkel foglalkozott a
képviselőtestület:
Törvényi
változásokat követve
módosításra került a
hulladékgazdálkodási rendeletünk,
mely tartalmazza az egyedül állók 60 literes kuka
használatának lehetőségét, és
azt, hogy a háromfős családoknál sem kötelező
a nagyobb kuka használata. A
felmerülő igények miatt bekerült rendeletünkbe a
felső tagozatos iskolások
étkezési térítési díja is.
Három kérelem (kettő területrendezési, egy
gazdálkodással
kapcsolatos) is érkezett a testülethez, melynek
tartalmáról az érintettek
értesítést kapnak. A kormányzati
funkciókban történt változásokhoz
igazítottuk
az „Öregotthonunk” alapító okiratát is.
Egyebek
közt tájékoztatást kaptunk arról is,
hogy hosszú idő után megnyertük a Zrínyi
utca középső szakaszának
felújítására kiírt
pályázatot. A kivitelező
kiválasztása is megkezdődött.
Az
új óvoda megvalósulására és a
csapadékvíz elvezetésre beadott
pályázatunk is
befutó helyen áll. Bízunk a mielőbbi,
számunkra kedvező döntésben
Két
100%-ban államilag támogatott sportparkra is beadtuk a
pályázatunkat. A
megvalósulás helyszíneiként a
sportpálya öltöző melletti területe és a
páston
lévő pihenő hely mögötti rész került
megnevezésre.
Szeptember
19-én rendkívüli ülés keretében
került sor az országos népszavazás
Szavazatszámláló bizottságainak
megválasztására. Ekkor határoztunk
arról is,
hogy ebben az évben is pályázunk szociális
tűzifára, és aktualizáltuk a
kiosztásáról szóló rendeletet is. A
rendelet tartalmazza azt is, hogy a
helybeli lakcímváltozásokkal senki sem juthat
fához.
Tájékoztatjuk
a lakosságot, hogy a volt rendőrség épülete
közmunka program keretében újul
meg. A komfort nélküli rész
összkomfortossá épült át. Az
egész épületegyüttes
kulcsos házként működik az átadást
követően.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. október 17.
hétfő
Szeptember
3-án megtelt a Gödör. Nagy sikere volt a
Tizenhárom Almafa Alapítvány, a
Kolping család és az Önkormányzat
közös rendezvényének. Sok gyerek ismerkedett
meg a fafaragással, a fazekassággal, a
mézeskalácsfestéssel, íjászattal,
népi
játékokkal, virágkötészettel,
csángó néptánccal. Jó ötlet
volt a szervezőktől
az is, hogy a rendezvény átölelő téren
képekkel illusztrált írásos formában
bemutatkoztak az Érsekvadkerten működő egyesületek
és közösségek.
Szeptember
10-én, közel ötven személy
(óvodástól nyugdíjasig) vett rész a
Beke Krisztián
által szervezett Börzsöny-túrán.
Köszönjük Krisztián!
Nógrád
Megye Önkormányzatának, Nógrád
Megyéért Díjában három - a
megyében működő -
civilszervezet és kilenc magánszemély
részesült. A Szécsényi Ferences
Szegénygondozó Nővérek mellett a Kolping
családunk is e kitüntetés nyertese. Az
elismerés átadására a Megyei
Önkormányzat balassagyarmati ünnepi
ülésén került
sor szeptember 17-én délelőtt.
Magyarok
Nagyasszonya ünnepén, immár
hagyományként zarándoklatot tervezünk
Mátraverebély-Szentkútra. A bővebb
információt később tesszük közzé!
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Az
esti
szentmisék már 6 órakor kezdődnek.
Szept.
25-e,
szent Jeromosnak, a Biblia nagy tudósához
kapcsolódóan tartjuk a Szentírás
vasárnapja. Ő fordította le a Pápa
megbízásából a teljes
Szentírást az akkori
„világnyelvre” latinra.
A
Pusztaberki
Templom Szent Mihály búcsúja, Szept.29-én
lesz. A szentmisét a kerületi
esperes, Tóth Ferenc, Rétsági
plébános atya mutatja be. Várjuk az oda
járni
szerető híveket.
Az
első
rózsafüzér ájtatosság okt.
1-én, szombaton
este fél 6-kor lesz. Októberben
keddi napokon a szentolvasót a
Kálvária kápolnánál
végezzük, a szentmisével együtt. (ha már
olyan szépen felújítottuk!)
A
rózsafüzér:
Hétfő-kedd-szerda: a Kálvária
kápolnánál,
csütörtök-péntek-szombat este az esti
szentmise előtt fél 6-kor a templomban.
Október
9-én
Mátraverebély -Szentkúti Magyarok Nagyasszonya
búcsú.
Október
23-án
a távoli országok hithirdetőire, misszionáriusaira
gondolunk, imával, és pénzbeli
adományainkkal.
Okt. 23-án,
VASÁRNAP: NEMZETI ÜNNEPÜNKÖN
a nagymise előtti rózsafűzért és a
szentmisét MAGYAR
HAZÁNKÉRT AJÁNLJUK FEL.
Az
Új síremlékek megáldása
október utolsó
vasárnapján okt. 30-án vasárnap du. 3
órakor, valamint nov. 1-én. Du. 3
órakor LESZ. - Kérjük
előre bejelenteni
a síremlék megáldás
szándékát.
Minden
szentek
napja, tehát nov. 1-e, KEDD parancsolt ünnep, a
szentmisén részt venni
lelkiismereti kötelesség. Nem hivatkozhatunk a
munkára, mert munkaszüneti nap. A
temető látogatás miatt pedig a szentmise ne maradjon el. ELŐTTE ESTE OKT. 31-ÉN, AZ
UTÓLSÓ Rózsafüzér után
MINDENSZENTEKI ELŐESTI SZENTMISÉT VÉGZÜNK,
másnap, Nov-1-én fél 8-kor,
Pusztaberkiben fél
10-kor
lesz
ünnepi szentmise.
A
megholtakról nov. 2-án, szerdán reggel 7-kor,
és este 6 órakor emlékezünk meg
az összes megholtról.
KERESZTELTÜNK:
25.
Janes
Emese Franciska (Richard Janes, Porubszki Renáta)
26.
Porubszki
Zsófi (Porubszki Tibor- Fövényesi Fanni)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
6. / Aug. 26: Porubzski Tibor-
Fövényesi Fanni
7./ Aug.27: Kovács István –
Németh Nóra
8./ Aug. 27: Holman Krisztián –
Janecskó
Zsenett
9./ Szept.17: Babcsán István –
Bacsúr Enikő
(Vidékiek)
HALOTTAINK:
1. szombat
- Kovács Ignác, szülei, apósa,
anyósa, Kovács és Bozsonyík
család élő és elhunyt hozzátartozói
-
Majer László, felesége Danázs
Erzsébet, fiuk László, Majer és
Danázs család élő
és elhunyt hozzátartozói
-
Szabó István, bátyja Sándor, szüleik
és nagyszüleik
2. vasárnap - ifj. Verebes Ignác 3.
évforduló, szülei, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Szrenka János, felesége Szabó Ilona,
-
Hálából
3. hétfő -
4. kedd
-
5. szerda
-
6. csütörtök - Papi hivatásokért
7. péntek -
-
Boda Istvánné Csillag Anna, szülei, apósa,
anyósa, nászuk Zachar László és a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Madaczki István, szülei, anyósa, apósa
és a család halottaiért
8. szombat
- Szabó János, szülei, testvére, Kaba
család elhunyt tagjai
(Alapítványi)
-
Erdős János, szülei, apósa, anyósa
-
Híves András, szülei, testvérei,
9. vasárnap - Nagy Lajos, felesége,
lányuk Márta és nagyszülők
-
Varga István, szülei, apósa, anyósa,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Budenszki János 1. évforduló
10. hétfő -
11. kedd
-
12. szerda
-
13. csütörtök -
14. péntek - Jakubecz János,
testvére, Jakubecz György, felesége Deszpót
Ilona, a család élő és elhunyt tagjaiért
-
Kristók János, veje, szüleik, apósa
Mrekvicska József, felesége Csillag Mária,
Vitéz István, elhunyt családtagok
-
Pálinkás István, felesége Csillag
Erzsébet, szüleik és a család elhunyt tagjai
15. szombat
- Zöllei és Horváth család élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Kalmár István, felesége Fábián
Rozália, fiuk és a család élő és
elhunyt
hozzátartozóiért
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna,
szülei, a család élő és elhunyt tagjai
16. vasárnap - Súth János 30.
évforduló, felesége Varga Mária,
szüleik, vejük,
élő és elhunyt családtagok
-
Molnár, Kaba és Kristók család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Hálából élő családért
17. hétfő -
Fábián Jánosné Dósa Erzsébet,
szülei és elhunyt
hozzátartozók
18. kedd
-
19. szerda
-
20. csütörtök -
21. péntek - Pásztor
János, felesége Antal Ágnes 2.
évforduló
-
Neisz József, felesége Csabák Ilona, gyermekeik
József és Mária, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
22. szombat
- Szabó János, anyósa, szülei,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Csillag Ferenc, felesége jakubecz Margit, szüleik,
unokavejük, élő és elhunyt
családtagok
-
23. vasárnap - Valkó Ignác, felesége Szarvas
Erzsébet, szüleik és elhunyt
hozzátartozók
24. hétfő -
25. kedd
-
26. szerda
-
27. csütörtök - Záhorszki János, felesége
és fiaik
28. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, nagyszüleik,
testvéreik és hozzátartozók
29. szombat
- Murányi István, felesége, fiuk,
vejük Kristóf Sándor, szülei és
hozzátartozók
-
Erdős István, felesége Boda Erzsébet, vejük
József, unokájuk István, szüleik,
testvéreik, Erdős és Boda család halottaiért
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik, testvéreik és
elhunyt hozzátartozók
30. vasárnap - Percsina Pál, felesége
Csernák Margit, fiuk, vejük, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Hálából élő családért
-
Varga Ignác, felesége Pistyúr Margit, Nagy
László, felesége Nagy Mária, szülők,
testvérek
31. hétfő -