„A
köszönetnek és a lekötelezettségnek
jótevőink iránti érzése”. Határozza
meg a
hála fogalmát - kissé sután - az
értelmező szótár. A
hálátlanság nyilván ennek
az érzésnek a hiánya, pontosabban az
érzés kifejezésének hiánya. Mindenki
számára világos, gyakran átélt
érzés ez, bár inkább érett korban
döbben rá az
ember, kinek volt vagy lehetett volna hálás, legyen az a
termények színes
kavalkádja, vagy egy nehéz helyzetben kapott
bátorító szó. A hálaadás
vallási
szempontból is fontos gesztus, hiszen minden vallás
lényegéhez tartozik, hogy a
gyarló, esendő ember hálát ad Teremtőjének
minden adományáért. A modern
világban egyre felszínesebbek és
üzletiesebbek az emberi kapcsolatok, a szerelmek
és barátságok is. Évekkel ezelőtt, amikor a
Katolikus Egyház óriásplakátokon
hirdette, hogy „Jót tenni jó!”, alighanem sokan
értetlenkedve bámultak: vajon
miféle reklám ez? A jó és a rossz fogalma
is egyre viszonylagosabbá vált. Ha a
mai gyermeket megkérdeznénk, szerinte mi a
különbség, valószínű azt felelné:
jó
az, ami nekem örömet szerez, rossz pedig az, ami nekem
kellemetlen vagy fáj. A
hála is kezd ilyen régi, divatból kiment
fogalommá válni, a szót
hétköznapjainkban legfeljebb a „hálapénz”
összetétel őrzi, nem éppen eredeti
értelmében, hiszen régen rossz, ha a
hálát pénzben kell kifejezni.
A
szentmisében többször is hálát adunk
istennek, de nem biztos, hogy minden
alkalommal át is érezzük ezt a hálát,
mert gyarló emberként minden adományt,
jótéteményt természetesnek veszünk,
és csak akkor eszmélünk fel és
sértődünk
meg, ha egyik-másik ajándék elmarad.
Valóban, sokszor gyermeki hálátlansággal
viselkedünk Istennel szemben, legfeljebb életünk
végének közeledtével, a
számvetés idején jut eszünkbe, milyen sok
mindennel maradtunk adósok. Az sem
tekinthető valódi hálának, ha valakivel
azért teszünk jót, mert valamilyen
viszontszolgáltatást várunk el tőle. Haszonelvű
társadalmunkban a „valamit
valamiért” törvénye az élet minden
területén megmutatkozik,
következtetésképpen
a legtöbb ember számára üres szó lett a
hála, egy „köszönömmel” nem lehet
elintézni azt, amiért borravaló jár.
Az
ember szinte észrevétlenül, fokozatosan maga is
árucikké vált, pénzben is
kifejezhető értékké, életkora,
munkaköre, bankszámlája és kapcsolati
tőkéje
szerint. A legtöbb közösséget nem a
kölcsönös szeretet, hanem az érdek tarja
össze, mert már csak egyének vagyunk, és
jogaink is egyéniek. Nem véletlen,
hogy az Európai Unió kezdettől fogva
elzárkózik a közösségi, így a
kisebbségi jogok
kinyilvánításától és
védelmétől, mert a Kozmopoliszban ilyen nem
létezek. Had
áramoljon szabadon az áru, az eszme és az emberek
sokasága. Ördögi rendszert
működtetünk akarva-akaratlanul, és nem tudunk
kilépni belőle. Farizeusi
magatartásra kényszerülnek a hívő emberek is,
mert olyan rendszerben, ahol 7
milliárd ember összes erőforrásának és
tartalékának legalább 90%-át egy szűk
csoport birtokolja, álságos dolog
demokráciáról és
szolidaritásról szónokolni.
Csak
annyit tehetünk, hogy e körmenettel is hálát
adunk Istennek a megtermett
javainkért, azért, hogy még élünk
és együtt imádkozunk azért, hogy
múljék el
tőlünk ez a keserű pohár, az emberiség
nyomorúsága a bőségben, és a
szegénység,
mely reménytelenné és
hálátlanná tesz milliókat.
(…
Szentmihályi Szabó Péter írása
alapján, fotó: Barák B.)
Lukács
András atya tíz évvel
ezelőtt került közénk. Szeretném megismertetni
a kedves olvasóval, hogy
vezetett az Atya útja Érsekvadkertig.
András
Atya 1945. szeptember
3-án született Boldogon. Másfél évesen
villámcsapás következtében
édesapját
elvesztette, édesanyja ekkor már
várandósvolt testvérével, a későbbi
Lukács
József atyával. Már kisgyermek kora óta a
papi hivatásra készült, elmondta,
hogy bár több kilométerre laktak a
templomtól, még is minden szentmisén és
litánián igyekezett ott lenni, és
ministránsként szolgálni az oltár
körül.
Az
esztergomi Ferences
Gimnáziumban érettségizett 1964-ben. Ezt
követően felvételt nyert a váci
egyházmegye kispapjai közé. Az egri
szemináriumban végezte teológiai
tanulmányait.
1969. június 22-én Vácott szentelte pappá
Bánk József érsek püspök úr a
váci
egyházmegye szolgálatára. A papságban
két év szolgálat után követte őt
testvére, ami igen ritkaságnak számít, hogy
egy családból ketten is ezt a szép
és magasztos hivatást választják.
Kilenc
év káplánság után a
püspöke Ecseg plébánosának nevezte ki,
melyhez még Kozárd, majd Csécse
lelkipásztori ellátása is tartozott. Hamar
megszerették őt a kis nógrádi falu
hívei.
Ám
öt év szolgálat után
püspöke nagyobb helyre helyezte, így lett 1983-ban a
majdnem nyolcezres Tura
plébánosa. Itt fiatalos lendülettel kezdett a
munkába, a templom teljes körű
felújítása, egy teljesen új
plébánia felépítése őt és a
turai híveket dicséri.
Tura mellett hosszabb-rövidebb ideig több szomszédos
település lelkipásztori
feladatait is rábízták. Volt
Galgahévíz, majd szülőfalujának, Boldognak,
valamint Valkó és Vácszentlászló
plébánosa is. Nem volt egyedül e nem kis
feladatok ellátására, eleinte
káplánok szolgáltak mellette, amikor azonban
káplán nélkül maradt, nyugdíjas
atyákat kért fel, hogy kisegítőként
támogassák
őt lelkipásztori szolgálatában, így
három atyának is szebbé tette öreg napjait,
akik vele együtt végezhették a hívek
szolgálatát.
2006-ban
Beer Miklós püspök
atya arra kérte, hogy legyen Érsekvadkert
plébánosa. Nem volt könnyű számára a
váltás, de vállalta, hogy huszonhárom
évi turai szolgálatot követően hatvanegy
évesen, 2006. augusztus 1-jével a mi papunk legyen. Nagy
szeretettel fogadtuk
őt, hiszen olyanok voltunk „mint a pásztor nélküli
juhok”. Mindjárt az elején
éreztük, hogy meg akar ismerni minket, nyitott
szívvel és érdeklődéssel fordult
mindenki felé. Ide érkezésekor elkezdte kutatni az
egyházközség múltját és
életét, ennek eredménye a 2007
karácsonyán megjelent: Amit láttam
Érsekvadkerten és Akikkel találkoztam
Érsekvadkerten című könyve. A Szentekről
röviden a Szentek képeivel című könyv
szintén az ő alkotása. Felkészült
prédikációiban hétről hétre
tanít, buzdít és int bennünket. Mindig
alkalmat
teremt szentgyónásunk elvégzésére,
és örömmel, jó szóval fogadja a
templomba
érkező fiatal és idősebb híveit. Egyre kevesebb
helyen mondhatják el azt, amit
még mi elmondhatunk, hogy az év mindennapján
szentmisére hív bennünket a
harangszó. Hála Istennek sokan eleget teszünk ennek
a hívásnak. Nem minden
helyen mondhatják el azt, hogy a hétköznapi
szentmiséken résztvevők száma 50 fő
közeli.
A
lelkieken túl örülünk, ha
valaminek a megszépülését,
megújítását láthatjuk. Az eltelt
tíz évben sok
minden megújult és megszépült. A templom
villanykályháit felváltotta a
padfűtés. A templom fali lámpái
kicserélésre kerültek. A plébánia
tetőcseréje,
a templom külső felújítása, a hozzánk
tartozó pusztaberki templom külső-belső
rendbetétele után most pedig a Kálvária
tizennégy stációja, valamint a kápolna
külső-belső megújítása folyik. Mindezek
András atya kezdeményezésére a vadkerti
hívek nagylelkű adományából
valósulhattak meg.
Munkájáért
és híveiért
végzett buzgólkodásáért 1998-ban
Keszthelyi Ferenc püspök atya Péter monostori
címzetes apáttá nevezte ki. 2011-ben Beer
püspök úr váci székesegyházi
kanonoki
címmel jutalmazta.
Kérjük,
a Jó Istent tartsa
meg még sokáig közöttünk jó
egészségben András atyát, hogy együtt
örülhessünk
sok szépnek, és együtt építhessük
itt a földön Isten országát.
Plébános
atyánk közelgő
születésnapja alkalmából és
hálából az eltelt tíz év
szolgálatáért az alábbi,
Andráskor elhangzott verssel szeretném
köszönteni Őt Érsekvadkert hívő
közössége nevében:
Tekints
le az égből édes jó Istenünk, ezen a
szép napon legyél mostan velünk.
Hozzád
száll hő imánk fel a magas égbe a mi
lelkipásztorunk köszöntésére.
Aki
a hívekért feláldozta magát, mint Isten
oltárán a jón szelíd bárány.
A
menyei Atya kiválasztotta, legyen a híveknek mindig hű
pásztora,
És
reá bízta a legdrágább kincset, Krisztus
Testét az Oltáriszentséget,
Amit
eddig is kiosztott és híveivel együtt
imádkozott.
Mi
is a szívünk tiszta örömével
köszönjük Istenünk, hogy segítetted őt.
Kérjük,
Szűzanyánkat ő is vigyázzon rá, lépteit
kísérje élete folyamán.
Legyen
nagyon boldog egész életében, mi is, az
érsekvadkertiek imádkozunk érte.
(V.
T. 2016. augusztus, fotó
Kristók J.)
Jézus
nem ítéli el a gazdagságot, csak a
gazdagsághoz ragaszkodást, mely megosztja a
családokat és háborúkat provokál .A
gazdagsághoz ragaszkodás
bálványimádás,
üzeni a Szentatya. Nem lehet egyszerre két úrnak
szolgálni, Istennek és a
gazdagságnak. Jézus nem ellenzi a gazdagságot
önmagában, de óva int attól, hogy
a saját biztonságunkat a pénztől várjuk,
mert az a vallást biztosító
társasággá
teszi. A pénzhez való ragaszkodás
megoszláshoz is vezet, amit jól mutat az
Evangélium, amikor az örökségükön
veszekedő két testvérről ír.
Gondoljunk
csak arra, hány olyan családot ismerünk, ahol
veszekednek az örökség miatt,
gyűlölködnek, és nem beszélnek
egymással. Számukra már nem a szeretet az
igazán
fontos a családban, hanem a pénz, hívja fel a
figyelmünket Ferenc pápa. Ez
pedig rombol és háborút okoz,
háborúkat, amiket manapság is láthatunk a
világban.
Pedig
Jézus világosan beszél. Azt mondja:
„Vigyázzatok, őrizkedjetek minden
kapzsiságtól, mert nem a vagyonban való
bővelkedéstől függ az ember élete.”.
Erre hallhatunk utalást a közelmúltban olvasott
evangéliumi szakaszból is. Egy
derék vállalkozónak bőséges termést
hozott a földje. Tele volt gazdagsággal.
Ahelyett, hogy így gondolkodott volna: „Megosztom a
munkásaimmal a
gazdagságomat, hogy nekik is jusson egy kicsi, legalább a
családjaik számára!”
Inkább így okoskodott: „Mit is tegyek? Nincs hová
gyűjtenem a termést. Tudom
már, mit teszek. Lebontom csűrjeimet, és nagyobbakat
építek, odagyűjtöm a
termést és minden vagyonomat.”
Nagyobbakat
építeni! A gazdagsághoz való
ragaszkodás soha nem ér véget. Ha szíved a
gazdagsághoz ragaszkodik, amikor már annyi mindened van,
még többet akarsz belőle,
adja ismérvül számunkra a pápa.
Az
üdvösség útja a boldogmondásoké.
Az első a lélekben szegényeké, vagyis ne
ragaszkodjunk a gazdagsághoz, mely, ha van, akkor arra
való, hogy másokat
szolgáljunk vele, hogy megosszuk másokkal. De ne csak a
feleslegből adjunk,
hanem abból is, amitől én is nélkülözni
fogok, hangsúlyozza üzenetében a pápa.
Majd három kérdést ajánl számunkra.
Az első: „Adok?” A második: „Mennyit adok?”
A harmadik pedig: „Hogyan adok?”
Úgy,
mint Jézus, a szeretet gyengédségével, vagy
pedig úgy, mint aki adót fizet?
Hogyan adok? Megkérdezheted: „De atyám, mit akar ezzel
mondani?” Azt, hogy
amikor adakozol valakinek, nézz a szemébe! Érints
meg a kezeddel! Ő Krisztus
teste, ő a fivéred és a nővéred. Ha így
jársz el, akkor olyan leszel, mint a mennyei
atya, aki nem engedi, hogy az ég madarai
táplálék nélkül maradjanak! És
mekkora
szeretettel ad az Atya!- zárta üzenetét Ferenc
pápa.
(Magyar
Kurír)
A
jubileumhoz kapcsolódik a búcsú is
(megújult Kálváriánké,
egyházmegyei,
szentkúti stb.), mely az Irgalmasság
Szentévében különleges jelentőséget
nyer.
A bűneinkre adott megbocsátásnak Istennél
nincsenek határai. Jézus Krisztus
halálában és feltámadásában
teszi nyilvánvalóvá szeretetét, mely
odáig megy,
hogy szétrombolja az emberek bűnét. Istennel való
kiengesztelésünk a húsvéti
misztérium és az Egyház
közvetítése által lehetséges. Isten
mindig kész a
megbocsátásra, és soha nem fárad bele, hogy
mindig új és meglepő módon kínálja
fel azt. Mi azonban mindezek ellenére valamennyien
vétkezünk. Tudjuk, hogy
tökéletesnek kell lennünk, ugyanakkor nagyon is
érezzük a bűn súlyát. Miközben
megtapasztaljuk a minket átformáló kegyelem
erejét, tapasztaljuk a bennünket
akadályozó bűn hatalmát is. A
megbocsátás ellenére életünkben
hordozzuk bűneink
következményeinek ellentmondásait. A
kiengesztelődés szentségében Isten
megbocsátja a bűnöket és azokat valóban
eltörli, ám annak negatív lenyomata
begyógyult sebhelyként magatartásunkban és
gondolatainkban ott marad. Isten
irgalmassága viszont még ennél is erősebb. Az
Atyától nyert búcsúvá válik,
mely
Krisztus Jegyesének közvetítésével
érkezik a bocsánatot nyert bűnöshöz,
megszabadítja a bűn minden következményének
maradványától, és képessé
teszi
arra, hogy szeretettel cselekedjen, és inkább a
szeretetben növekedjék, mint
hogy visszaessen a bűnbe.
Az
Egyház mint a szentek közössége él. E
közösség az Eucharisztiában, mely Isten
ajándéka, olyan spirituális
egységként valósul meg, mely bennünket,
hívőket a
szentek és boldogok megszámlálhatatlan
seregéhez kapcsol. Az ő szentségük
törékenységünk segítésére
siet, és így az Anyaszentegyház
imádságával és
életével képes arra, hogy egyesek szent volta
megsegítse mások gyöngeségét. A
Szentévben búcsúban részesülni
tehát azt jelenti, hogy azzal a bizonyossággal
közeledünk az atya irgalmasságához, hogy a
megbocsátása kiterjed a hívő egész
életére. A búcsú a Krisztus
megváltása minden jótéteményben
részesülő Egyház
szentségének megtapasztalása, mert a
megbocsátás kiterjed a legvégső
következményekig, ameddig csak Isten szeretete elér.
Intenzíven éljük át a
jubileumot, kérve az Atyától a bűnök
bocsánatát és irgalmas
búcsújának
kiáradását.
Tanévkezdési
gondolatok
Apró
falucska valahol Magyarországon. Mesebeli település,
a látogató úgy érzi,
visszarepült az időben. Bűbájos, parasztbarokk
házak, takaros utcácskák,
kedves, szolgálatkész emberek. A helyiek úgy
mosolyognak a betévedt idegenre,
mintha messzi földről hazatérő földijük lenne.
Mindenkinek jut kedves mosoly,
jó szó. A házak előtt fejkendős
nénikék üldögélnek a kispadokon, s
szapora
nyelvvel vitatják meg a világ dolgait, benne az
októberi népszavazáson történő
szereplést is.
Az
iskolában régi, felhajtható fedelű padokban
ülnek a gyerekek, egy
osztályteremben négy évfolyam tanul
párhuzamosan. Az első oszlopban a
legkisebbek, a másodikban a másodikosok, a harmadikban a
harmadik évfolyam
képviselői, a negyedikben pedig a legnagyobbak. Szépen,
rendben. A tanító néni,
mint valami tündér, egyszerre több helyen is jelen tud
lenni. Az elsősöknek
betűt tanít, a másodikosokkal a szorzást
gyakorolja, a harmadikosok verset
tanulnak, a legnagyobbak pedig szöveges feladatokat oldanak meg
matematikából.
Ebben az elvarázsolt iskolában magától
értetődő, a nagyobbak segítenek a
kisebbeknek akár tanulásról, akár
öltözködésről van szó.
A
tanítás természetesen az előírt tantervek
szerint zajlik, de a tanító nénik nem
arra kíváncsiak, ki mit nem tanult meg aznapra, hanem
arra, hogy mit sikerült
megjegyezni az apró kobakoknak a tananyagból. A
befektetett energia a
későbbiekben megtérül. Szükség van az
alaposan elsajátított ismeretekre, hiszen
felső tagozatban már nagyobb városi iskolákban
tanulnak a diákok, ahol lépést
kell tartaniuk társaikkal. S ekkor mutatkozik meg a rengeteg
gyakorlás
eredménye. A biztosan elsajátított alapokra
nyugodtan építkezhetnek a továbbiakban.
A
tanulást nagymértékben segíti a
közös játék. Az idejáró gyerekek
szerencsés
helyzetben vannak, jóval többet játszanak, mint a
nagyobb iskolákba járó
társaik. Jut idő mindenre. Nincs kapkodás,
idegeskedés. Ebben az életkorban
éppen erre van szükség. A kötetlen
mozgásokra, a koordináció
fejlesztésére,
nyugalmas, fejlesztő légkörre, vidám
játékra. A tolerancia, a csapatszellem
megtapasztalására.
Mindennek
következtében nem is csodálkozhatunk azon, hogy
ebben a faluban szeretnek
iskolába járni a gyerekek. Számukra az iskola nem
teher, amin hamar túl kell
enni, hanem varázsvilág, ahová jó
megérkezni, s még jobb benne élni. A
tanító
nénik mesékbe szövik a tananyagot,
játékot komponálnak a legnehezebb matematika
feladatból is, s a gyerekek mesehősként
kalandozzák végig az első négy évfolyam
próbatételeit.
Az
ember életében fontos a hit, vallja a falu
polgármestere. Mai világunkban egyre
fontosabb. Imádkozó ember vagyok magam is. Hit
nélkül mindannyian elveszett
lelkekként bolyongunk útjelzők nélküli
ismeretlen ösvényeken, s végül nem
érkezünk meg sehová. Pedig az út
kijelölése és végigjárása
után fontos a
megérkezés. Megérkezés az általunk
remélt célhoz. Megérkezés önmagunkhoz,
hogy
béke legyen legalább a lelkünkben, ha már a
világban nem tudunk békét teremteni.
Az
iskolában ezt tanítjuk a gyerekeknek.
Tanítás és nevelés egyenrangú,
egyformán
kiemelkedő feladatunk. Nevelni azonban csak személyes
példával lehet a
legjobban. Ha a gyerekek azt látják, hogy a
körülöttük élő felnőttek
számára a
hit az élet természetes velejárója, akkor
ők is ezt a mintát követeik majd, s
majd megtanítják a saját gyermekeiknek is egykoron.
A
közösséghez tartozás éltető erő, a hit
átsegít a legnagyobb problémákon is. Kis
falunkat a hit és az összefogás élteti. Mi
itt, Érsekvadkerten hogy vagyunk
ezzel?
(Bozsó
Zsuzsanna -KÉ- írása
alapján, fotó Kristók J.)
Mindhárom
szinoptikus (Máté, Márk, Lukács)
evangéliumában szerepel egy megszállott fiú
meggyógyítása, akit Máté
holdkórosnak nevez. Akad, aki talán epilepsziásnak
mondaná, de nem ez a lényeg.
Olvassuk
csak el Szent Márk evangéliumának ezt a
részét, mely a Szentírásban a Mk 9.
17-19 sorok alatt található. A gyermek apja ezt mondta:
„Mester, elhoztam
hozzád fiamat, akiben néma lélek lakik.
Valahányszor hatalmába keríti, földhöz
vágja, aztán habzik a szája, csikorgatja a fogait
és megmerevedik. Kértem
tanítványaidat, hogy űzzék ki belőle, de nem
tudták.”
Jézus
nem orvosként szemlélte az esetet. Most sem,
máskor sem, amikor gyógyított.
Bizonyára megtehette volna, mert mindentudása és
mindenhatósága birtokában
fölülmúlta volna Aszklépioszt, meg az
ókor, a jelenkor és a jövő összes
orvosát, de ő nem ezért jött. Nem azért, hogy
tudományos forradalmat robbantson
ki, és hirtelen kibővítse az ismereteinket. Jól
látta ugyanis, hogy nem az
értelmünkkel van baj, hanem a szívünkkel.
Nagyon világosan szól erről a
következő mondatában: „Hitetetlen nemzedék,
válaszolta, meddig maradjak még
veletek? Meddig tűrjelek Titeket? Hozzátok ide hozzám!” A
találkozás rögtön
igazolta döntése helyességét: nem szervi
elváltozás, vagy mikrobák okozták a
bajt, hanem a sátán, aki itt sündörög
körülöttünk is, és rögtön
rátelepszik
gyöngeségeinkre, és hitetlenséget
csinál belőlük.
„Mihelyt
meglátta őt a lélek, elkezdte ide-oda rángatni a
fiút. Az a földre esett és
tajtékozva fetrengett.” A gonosz tehát fölismerte az
Urat, és istengyűlöletében
nekivadultan őrjöngeni kezdett. Az apa elmondta, hogy a fiú
gyermekkora óta
szenved, és könyörgött a Mesternek: „Ha van
lehetőséged rá, szánj meg minket és
segíts rajtunk.”
Jézus
így felelt: „Ami a lehetőséget illeti, minden
módjában áll annak, aki hisz.”
Érdemes ezt a mondatot sokszor elismételnünk, hogy
szívünkbe véssük.
Megtörtént? Hallgassunk, és gondolkodjunk el, hogy
lehetőségeink nem az
orvostudomány határáig tartanak, hanem
korlátlanok. Jó tudni, hogy korunk
tudománya milyen hatalmas eredményeket hajszol és
gyűjt egyre óriásibb
beruházások árán. Kisebb országok
és cégek boldogok, ha egy pici feladattal
megszánják őket. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy az
egész folyamat arra az ódon
Mühlbeck karikatúrára emlékeztet, amelyen egy
kutya hátára kötözött rúdról
az
orra elé lógatott hurkát üldözi.
Mindezzel
szemben a hit semmilyen külső befektetést nem
kíván, csak bensőt: szeretetet.
Embertársaink és Isten szeretetét. Ez a hit
hajtóereje.
Mennyire
őszinte és pár szavában is tökéletes
dráma a 24. vers. Erre a fiú apja (könnyek
között) fölkiáltott: „Hiszek (Uram),
segíts hitetlenségemen!” Gyermeke iránti
szeretetében bármire képes volt, arra is, hogy azt
hazudja az előtte álló
Istennek: „Hiszek!” De lehet, hogy nem is hazudott, sőt, erősen
valószínű, hogy
a hit útjára lépett, mert a következő
félmondatban lélekben leborult és
bevallotta, hogy nem mondott igazat, és az Úr
segítségéért könyörgött:
adja meg
neki a hit kegyelmét! Jézus átélte az
édesapa vergődését, teljesítette
kérését.
Ráparancsolt a tisztátalan lélekre: „Te süket
és néma lélek, parancsolom neked,
takarodj ki belőle, és soha ne térj vissza belé.”
Erre a „süket és néma lélek”
hangos kiabálással és heves
rángatások közt kiment a fiúból.
Igencsak
megviselte a Megváltóval való
találkozás.
Hazatérve
tanítványai megkérdezték: „Mi miért
nem tudtuk kiűzni?” Mire ő így felelt: „Ez
a fajzat nem űzhető ki másképp, csak
imádsággal és böjttel.” Mondhatta volna
úgy is, hogy még sokat kell imádkoznotok meg
böjtölnötök, és a fiú apjával
kiáltanotok: „segíts hitetlenségemen!”- hogy
hitetek élő legyen.
(Czakó
Gábor KÉ)
A
keresztény embernek semmire sincs gondja, a gondját Isten
viseli. Ő a
Gondviselő. A keresztény embernek feladata van.
Mi
okoz gondot neked? Betegségek, elvárások, amelyek
meghaladják erőd,
megoldhatatlan problémák. Gondot okoz, hogy nem tudod,
mit hoz a jövő, ezért
félsz tőle. Ezeket a gondokat nyugodtan a Gondviselésre
bízhatod.
Úgy
érzed, gondot okoz, hogy megkeresd a mindennapi kenyeredet, hogy
otthont
teremts, hogy fel kell nevelned a gyermekeidet. Csakhogy ez nem gond,
ez
feladat. A munka, amellyel megkeresed a mindennapi kenyered, nem gond,
hanem ez
a dolgod, ez a te feladatod. Gond az, hogy akármelyik
vállalat csődbe mehet, te
pedig munka nélkül maradsz, de ez sem a te gondod. Ha
esetleg bekövetkezik,
akkor az a feladatod, járj utána, keress másik
munkahelyet. Hogy találsz-e, az
megint nem rád tartozik, hanem a Gondviselésre.
Egy
ház felépítése sem gond, hanem szép
feladat. Hogy leéghet, elviheti az árvíz,
az már nem a te gondod, bízzál a
Gondviselésben. A gyerekek fölnevelése sem gond,
hanem örömteli feladat. A betegségük sem a te
gondod, de a te feladatod, hogy
óvjad egészségüket, ha betegek, vidd orvoshoz
és ápold őket.
Ha
küldetésed van, szállj repülőre vagy
hajóra, mint Szent Pál, aztán, hogy
megérkezel-e, az már nem a te gondod. Neked csak
feladatod van, hogy elvégezzed
a küldetésedet, mint Szent Pál a
hajótörés után.
A
jövőre se legyen gondod, te csak szervezz és tégy
meg mindent a jobb jövőért,
mert ez a te feladatod. A jövőd az Isten gondja. Még az
örökélet sem a te
gondod, mert nem te üdvözülsz, hanem a
Megváltó üdvözít. Neked csak úgy
kell
élned, gondolkodnod, cselekedned, hogy méltó
légy Krisztus ígéreteire, mert ezt
a feladatot kaptad a Teremtőtől.
Ezért
a keresztény embernek gondja nincs. Csak feladatai vannak,
amelyek bizony
olykor irgalmatlan nehezek. De, hát erre születtünk.
Jézussal együtt minden
ember elmondhatja: „Azért jöttem a világra, hogy
Atyám akaratát cselekedjem.”
(Makk
Attila cikke alapján)
1083.
augusztus 20. óta, amikor Székesfehérvárott
oltárra emelték első királyunkat,
Szent Istvánt, ez a nap egész magyarságunk szent
ünnepe. A hála, a tisztelet és
a szeretet érzületével emlékezünk az
ország- és egyházalapító apostoli
királyunkra. Szerte a nagyvilágban, ahol magyarok
élnek, méltósággal, a lélek
örömével és a jövőbe vetett szent
reménnyel ünnepelnek és tisztelegnek a nagy
király előtt.
Szent
István édesapja, Géza fejedelem halála
után, 997-ben foglalta el az uralkodói
széket. A lázadó Koppány leverése
és a II. Szilveszter pápától kapott
koronával
történő megkoronázásakor már
fölkent királyként és keresztény
uralkodóként
kormányozta magyar népünket a Kárpátok
övezte gyönyörű hazában.
A
külföldi betolakodó hadak ellen hősies küzdelmei
és győzelmei után a nyugati
uralkodók is megtanulták és elfogadták,
hogy Magyarország nem könnyű préda vagy
ingatag állam az európai királyságok
között, hanem olyan ország, amellyel lehet
és érdemes jó viszonyt kialakítani
és barátságot kötni.
Szent
István olyan hazát adott népünknek, mely a
nyugati kultúrának és az európai
közösségnek méltó és erős
állama lett. Bevezette nemzetünket a keresztény
Európába. Azóta is ott a helyünk, mert
végérvényesen odatartozunk.
Szent
István királyunk már uralkodása
kezdetén világosan látta, hogy a laza
törzsszövetségben élő magyarságot csak
úgy lehet egy erős, öntudatos, ütőképes
egységbe vonni, ha népünket bevezeti az
európai kereszténység táborába.
Két
érsekség (Esztergom, Kalocsa), a nyolc
püspökség (Veszprém, Győr, Pécs,
Vác,
Csanád, Eger, Erdély, Bihar) és a
néhány bencés apátság (Pannonhalma,
Zalavár,
Pécsvárad, Bakonybél és Zoborhegy)
fellegvárai és lelki-szellemi műhelyei
lettek annak a missziós tevékenységének
és krisztusi küldetésének, melynek
révén
Magyarország a keresztény Európa nagy és
erős bástyája, a hősöket és szenteket
adó Pannónia lett.
Szent
István olyan királyunk volt, aki a
családjával (Boldog Gizella, Szent Imre
herceg) együtt példát adott, miként kell
keresztény emberhez méltóan élni.
Számukra a vasárnapi szentmise, a szentségek
fölvétele, a napi imádság és
jócselekedetek gyakorlása keresztény hitüknek
és vallásosságuknak volt a
fokmérője. Szent István királyunk
máriás lelkületének köszönhető,
hogy a
nyugati világban elsőként ajánlotta fel
hazánkat, egész magyarságunkat a
Boldogságos Szűz Mária oltalmába.
Fölajánlásával megvetette az alapját a
Regnum
Marianum, Mária országa keresztény
eszméjének. Ezáltal került a Szent Korona a
Szűzanya fejére, és váltunk Mária
különösen kedves gyermekeivé, aki
nékünk most
is királynőnk, nagyasszonyunk, akit szent
kötelességünk különös módon
tisztelni, szeretni és pártfogásáért
könyörögni, hogy a magyar haza és az
Egyház a jelenben is magán viselje a Regnum Marianum
kitüntető és elkötelezett
lelki karakterét.
Szent
István államférfiúi nagysága a
magyar jogalkotásban és a törvények
megtartásában is megnyilvánult.
Törvényei megóvták az országot a
szétesésétől,
népünket pedig a széthullástól.
Rávezették nemzetünket a keresztény
eszmék és a
hazaszeretet ötvöződéséből
származó előnyök felismerésére
és a jövő útjának
áldozatos vállalására.
Szent
királyunk jóságos édesapaként is ott
él nemzetünk tudatában. Fiához, Szent Imre
herceghez intézett intelmei örök
érvényűek, minden magyar embernek szólnak,
mert üzenetük nem emberi okoskodásokat és
pártos gondolatokat, hanem az isteni
törvényeket tartalmazzák.
Szent
István királyunk élete minden bizonnyal kedves
volt a Jóisten előtt, mert az
évszázadok viharában és megannyi
veszély között is megmaradt a jobb keze, a Szent
Jobb, mely ma is mutatja számunkra az utat, melyen haladnunk
kell Európában és
a világban. A szentek minden korban és mindig hatni
akarnak a rájuk figyelőkre.
Így van ez ma is. Segíteni akar a jövő
építésben, nemzeti karakterünk
formálásában. Ehhez erős
elszántsággal és vasakarattal kell vállalni
sorsunkat,
és szívós munkával teljesíteni a
ránk váró feladatokat.
A
jelen világ szellemi és politikai zűrzavarában
és sokszor kilátástalanságában
Szent István királyunk szeretettel vezet bennünket a
küzdelmek és harcokon át a
szebb és jobb jövő felé.
(Marics
József cikke
alapján, fotó Kristók J.)
„Mivel szerette övéit, akik a
világban maradtak,
mindvégig szerette.” (Jn 13,1) 1
Tudod,
hol szerepel az Evangéliumban ez a mondat? János
evangélista írja, mielőtt
beszámolna arról, hogy Jézus megmosta
tanítványai lábát és
felkészült a
szenvedésre.
Az
övéi körében töltött utolsó
órákban Jézus a maga teljességében
és félre nem
érthető módon fejezi ki szeretetét, melyet
kezdettől fogva táplált irántuk.
„Mivel
szerette övéit, akik a világban maradtak,
mindvégig szerette.”
A
„mindvégig” szó azt jelenti: élete
végéig, utolsó leheletéig. De a
tökéletesség
gondolata is ott rejlik benne. Arról szólnak ezek a
szavak, hogy teljességgel,
tökéletesen, mélységesen szerette őket,
egészen a legvégsőkig.
A
tanítványok a világban maradnak akkor is, amikor
Jézus már megdicsőül. Egyedül
fogják érezni magukat, sok
megpróbáltatást kell majd kiállniuk.
Jézus éppen
ezek miatt a pillanatok miatt akarja, hogy biztosak legyenek a
szeretetében.
„Mivel szerette övéit, akik a
világban maradtak,
mindvégig szerette.”
Talán
nem világlik ki ebből Krisztus életstílusa, az,
ahogyan ő szeret? Megmossa
tanítványai lábát. Szeretete olyan
szolgálatra készteti, amit abban az időben
kizárólag a rabszolgák végeztek.
Jézus a kálvária tragédiájára
készül, hogy a
rendkívüli igéken, a csodákon és
minden cselekedetén túl az életét is
odaadja
„övéinek” és mindenkinek. Szükségük
volt rá, hiszen minden embernek leginkább
arra van szüksége, hogy megszabaduljon a bűntől, azaz a
haláltól, hogy
beléphessen a mennyek országába.
Békét és örömet kellett találniuk
abban az
Életben, amely soha nem ér véget.
Jézus
halálra adta magát, elhagyottságában az
Atya után kiáltott, míg végül azt
mondhatta: „minden beteljesedett”.
„Mivel szerette
övéit, akik a világban
maradtak, mindvégig szerette.”
Az
isteni szeretet hűségét és a testvéri
szeretet gyöngédségét tükrözik e
szavak.
Mi
keresztények is szerethetünk így, mert Krisztus
bennünk él.
Mégsem
azt akarom most mondani, hogy abban utánozd Jézust, ahogy
meghalt másokért
(amikor eljött az órája). Nem akarok olyan
egyértelmű példákra hivatkozni, mint
Kolbe atya, aki meghalt egy fogolytársa helyett, vagy
Damián atya, aki leprás
lett a leprásokkal, és meghalt velük és
értük.
Lehet,
hogy életed folyamán soha nem fogják azt
kérni, hogy fizikailag is áldozd fel
magad a testvéreidért. Azt viszont biztosan kéri
Isten, hogy szeresd őket
mindvégig, a végsőkig, egészen addig, hogy te is
elmondhasd: „minden
beteljesedett”.
Így
tett a tizenegy éves Cetti egy olasz városban.
Észrevette, hogy vele egyidős
barátnője és osztálytársa, Giorgina
mennyire szomorú. Próbálta vigasztalni, de
sehogy sem sikerült. Mindent meg akart tenni érte,
és megtudakolta bánatának
okát. Giorginának meghalt az édesapja, anyja pedig
a nagymamánál hagyta, mert
egy másik férfivel élt. Cetti érezte, hogy
nagy baj van, és segíteni akart.
Bár
gyerek volt, megkérte barátnőjét, hogy
beszélhessen a mamájával. Giorgina pedig
arra kérte, hogy előbb menjenek el az édesapja
sírjához. Cetti nagy szeretettel
elkísérte őt a temetőbe, és hallotta, amint
Giorgina sírva könyörög apjának,
hogy jöjjön el érte és vigye magával.
Cetti
szíve majd meghasadt. Nem messze tőlük egy romos kis
templom állt. Beléptek.
Csak egy tabernákulumot és egy feszületet
találtak benne. Cetti megszólalt:
„Látod, a világon minden elpusztul, de a feszület
és a tabernákulum megmarad.”
„Igen,
igazad van!” – válaszolta Giorgina, és
letörölte könnyeit. Aztán Cetti kedvesen
kézen fogta őt, és elkísérte
édesanyjához. Alighogy odaértek, Cetti
határozott
hangon így szólt: „Tudom, nem rám tartozik,
és ne tessék haragudni, mégis meg
kell mondanom, hogy megfosztotta Giorginát az anyai szeretettől,
pedig nagy
szüksége lenne rá. Azt is meg kell mondanom, hogy
nem fogja megtalálni a lelki
békét, amíg magához nem veszi őt, és
meg nem bánja, amit tett.”
Másnap
az iskolában Cetti megint szeretettel vette körül
Giorginát. De váratlan
esemény történt: tanítás után
egy autó jött a barátnőjéért. Az
édesanyja
vezette. Ettől kezdve mindig ez az autó jött érte,
mert Giorgina újra az
édesanyjával élt, aki
végérvényesen szakított azzal a
férfival.
Cetti
kicsi, de hősies tettéről el lehet mondani, hogy abban „minden
beteljesedett”.
Mindent megtett, teljes mértékben, és sikerrel
járt.
Gondolkozz
csak el! Hányszor kezdtél törődni valakivel,
aztán magára hagytad, és ezer
kifogással elhallgattattad a lelkiismeretedet? Hányszor
fogtál valamibe nagy
lelkesen, aztán a nehézségek miatt félbe
hagytad, mert úgy tűnt, hogy az erődet
meghaladja?
Jézus
ma erre tanít:
„Mivel szerette övéit, akik a
világban maradtak,
mindvégig szerette.”
Tégy
így!
S
ha majd egy nap Isten valóban az életedet fogja
kérni, te sem fogsz
bizonytalankodni. A vértanúk énekelve mentek a
halálba. A legnagyobb dicsőség lesz
a jutalmad, mert – ahogy Jézus mondta – „senkinek a
világon nincs nagyobb
szeretete annál, mint aki vérét ontja
barátaiért.”
(Chiara
Lubich)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. szeptember 19.
hétfő
A
Tizenhárom Almafa Alapítvány és a Kolping
Család szervezésében ismét
megrendezésre kerül a Mozdulj Vadkert!
rendezvényünk, mely sokszínes kreatív
programmal vár Benneteket!
Helyszín:
Érsekvadkert,
Gödör
Időpont:
2016. 09. 03.
Kapunyitás
15 órától
Szeptember
10-én Börzsöny
túrát szervezünk. A részletes
programról
érdeklődni lehet Beke Krisztiánnál
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
A
szokásos, évi terményhálaadó
ünnepünk,
augusztus 28-án vasárnap lesz a nagymise
keretében. – A pusztaberki
szentmise du. 5 órakor.
SZEPTEMBER
4-ÉN HŐSÖK ÜNNEPE, a fél
10-es szentmisét követően emlékezés a
Hősök emlékművénél.
Szeptember 8-án,
Csütörtökön: Kisboldogasszony
napja. Szentmisék
a
hétköznapi ünnepek rendje szerint reggel 7-kor
és este 7 órakor lesznek.
Köszöntsük Égi Édesanyánkat
születésének napján
A
KÁLVÁRIA BÚCSÚ:
SZEPTEMBER 17-én LESZ. Szombaton du. 4-kor indul a körmenet
a templomtól a Kálváriához,
ott 5 órakor lesz az ünnepi szentmise
– amit az ígéret szerint Dr. Beer Miklós
megyéspüspök atya mond, és áldja meg
felújított Kálvária
kápolnánkat és a stációkat. –
Másnap,
vasárnap – a Kálváriánál nem lesz
szentmise – de ha az időjárás engedi persze –
du. 4 órakor keresztúti ájtatosságot
végzünk a felújított
keresztútnál.
Pusztaberki
szentmise a szokott időben, vasárnap de. fél 12-kor lesz.
Szeptember
utolsó vasárnapja SZENTÍRÁS
VASÁRNAP.
Pusztaberki
búcsú napja: Szeptember 29,
Csütörtökön. Ünnepi szentmise du. 5
órakor
A hétköznapi
és szombati szentmisék
szept.17-től (Kálvária búcsútól) este 6
órakor kezdődnek.
KERESZTELTÜNK:
19. Kaba
Anna (Kaba Lóránt- Pincze Dorottya)
20. Mócsány
Bence (Mócsány Roland – Pincze Ágnes)
21. Szabó
Bence (Szabó Balázs – Hegedűs Anett)
22. Kristóf
Noel (Kristóf Imre – Budai Ildikó)
23. Jelen
Dávid Mihály (Jelen Richárd – Kristóf
Dorina)
24. Kuris
Kamilla Fausztina (Kuris Roland – Zsiga Judit)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
5. Dósa
Márton – Madaczki Blanka
HALOTTAINK:
23. Füle
Béláné, szül. Kovács Mária
(1945)
24. Kristóf
József (1952)
1. csütörtök - Papi hivatásokért
2. péntek -
Súth Antal, felesége Bicskei Anna, fiuk, menyük,
szüleik és
unokájuk
-
Laczó János, felesége Erdős Rozália,
lányuk és vejük
-
3. szombat
- Szabó János, felesége Boda Ilona,
Vitéz János, felesége Kopisz
Rozália és elhunyt hozzátartozók
-
Pál Jánosné, Pál István és
elhunyt hozzátartozók
-
Vitéz János 2. évforduló, szülei,
nagyszülei
4. vasárnap - Szabó János,
felesége Urbán Ilona, szüleik, Sulcz Pál,
szülei,
testvérei
-
Szabó, Czinege, Paulicsek és Csűri család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Pistyúr Gergely, testvére Sándor, felesége
Hustyava Ilona, szüleik és
hozzátartozók
5. hétfő -
6. kedd
-
7. szerda
-
8. csütörtök - Szűzanya tiszteletére
este
-
-
Elhunyt énekkari tagokért
9. péntek -
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
elhunyt tagjaiért
-
Bartók László, szülei,
Kovácspál János, felesége Tomis
Erzsébet, szülei, élő és
elhunyt hozzátartozók
-
Sipos Ferenc, unokái, Sipos és Pataki család
élő és elhunyt tagjaiért
10. szombat
- Pálinkás István, szülei, élő
és elhunyt hozzátartozók, valamint
Varga Ilona
-
Halaj Ignác, felesége Kosztrihán Mária,
szüleik, testvéreik, fiuk Ignác, vejük
Szabó József, élő családtagok
-
Kristók Sándor, felesége Molnár Ilona, fiuk
József, szüleik, testvéreik és élő
családtagok
11. vasárnap - Konopás István, felesége Nagy
Ilona, szüleik, testvéreik, élő és
elhunyt hozzátartozók, Vitéz István,
felesége Erdős Mária, szüleik, testvéreik
-
Bulejka János 3. évforduló, apósa,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Keresztes József, 15. évforduló, szüleik,
testvéreik, valamint Molnár Balázs,
felesége Halaj Margit, élő és elhunyt
hozzátartozók
12. hétfő -
13. kedd
-
14. szerda
-
15. csütörtök -
16. péntek - Kovács
Gergelyné 2 férje, 2 fia, veje és
hozzátartozók
-
Jakubecz János, felesége Szabó Erzsébet,
lányuk Margit, férje Péter, szüleik és
hozzátartozók
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik, testvéreik és
elhunyt családtagok
17. szombat
-
18. vasárnap -
19. hétfő -
20. kedd
-
21. szerda
-
22. csütörtök -
23. péntek -
24. szombat
- ifj. Valkó János, nagyszülők, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Gálik István 6. évforduló, szülei,
apósa, anyósa, testvérei és
hozzátartozók,
valamint Fülöp Miklós
-
Híves Mihály, 2 felesége, szüleik, gyermekeik
és a család halottaiért
25. vasárnap - Hálából
26. hétfő -
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök -
30. péntek -