A
kenyérszaporítás csodáját
mindannyian többször is olvastuk, hallottuk. Úgy
gondolom, ebben a csodában az egész teremtés
összefogott. Az Úr követhetetlen
idejű tervéből előlépett fiútól az ő
kenyerein és halain át a tanítványok
hitbéli botladozásáig minden.
Nos,
a kenyérszaporítás utáni napon ezt mondta a
Mester a sokaságnak, amely részben
a döbbenetes csoda hatása, másrészt a
saját, mély emberi kétkedés
hatalmában
állott: „Én vagyok a mennyből alászállott
élő kenyér.” Erre a zsidók dohogni
kezdtek: „Nem Jézus ez, a József fia? Atyját,
anyját jól ismerjük. Hogyan
mondhatja hát. A mennyből szálltam alá?”
A
kenyérszaporítás csodája a legfontosabbak
közé tartozik, hiszen azt mutatja
meg, hogy Isten képes az egész világot
táplálni. Ha velünk van, és mi sem
hagyjuk el, akkor sosem lesz semmi gondunk. De ennek a
tanításnak mélyebb
értelme is feltárul, amit Jézus úgy
magyaráz meg, hogy Ő „a mennyből
alászállott kenyér. Az élő kenyér.”
Vagyis a testi kenyérnél fontosabb a mennyei.
Ez bírja földi párja tulajdonságát, de
táplálóbb, mai szóval „jóval
többet tud”
ama bizonyos fiú öt árpakenyerénél
és két halánál, sőt a Mózes
népének adott
mannánál, ami ugyancsak az égből hullott
alá, de csupán testi eledel volt,
akárcsak a tábort ellepő fürjek. Mert az
égből hullott és nem a mennyből! Ezért
nem adott örök életet!
Milyen
mélyen emberi a zsémbelődők első pár szava: Nem
Jézus ez, a József fia? Atyját,
anyját jól ismerjük.” Azaz ugyanolyan, mint te vagy
én. Nem különb nálunk.
Lehetetlen, hogy különb legyen! Ne feledjük, hogy a
zsidóknál nem létezett
örökletes nemesség. A születés
jogán mindenki beletartozott a „választott
népbe”, és ez volt a lényeg. Persze ki-ki
számon tartotta, hogy melyik törzsből
való, melyik hajdani hős, főpap, netán király volt
az őse. Egyébként a régi
magyarok is fejből tudták elődeik nevét
hetedíziglen. Ám ha elszegényedett a
család, akkor éppen olyannak számított,
mint József, az ács.
Jézus
megintette őket: „Ne zúgolódjatok! Senki sem jöhet
hozzám, ha nem vonzza az
Atya, aki küldött engem.” Milyen finom szó a vonzza!
Istennél senki sem
tapintatosabb. Ő ritkán rángat fülön fogva,
sőt, még csak nem is hív, csak
vonz, akár egy illat, egy remény, egy magzatkori
emlék. Jézus különös és
sajátos vonzása, a küldetéséből ered:
„Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok
mannát ettek a pusztában, és mégis
meghaltak. Itt a mennyből alászállott
kenyér, hogy aki eszik belőle, meg ne haljon. Én vagyok a
mennyből alászállott
élő kenyér. Aki e kenyérből eszik,
örökké él. A kenyér, amelyet adni fogok,
az
én testem, a világ életéért.” (Jn
6,41-51) Itt még csak a tervet, a gondolatot
olvassuk, és nem is értjük világosan. Ha
értenénk, se mernénk felfogni, miként
az apostolok se merték gondolni, sőt elképzelni sem, hogy
a Fiú ténylegesen
föláldozza magát a világ
életéért - mégpedig azon a
legszörnyűbb és
legmegalázóbb módon, ahogy megtette.
De
ez még csak a Megváltás első lépése!
Ha csupán eddig jutna a történet, akkor
Jézus teste nem élő, hanem halott kenyér volna,
még ha kegyes emlékeztetőül falnánk
is belőle olykor. A betetőzés a Föltámadás!
Általa nyilvánul meg, hogy az ő
teste „a mennyből alászállott élő kenyér!”
Élő, eleven kenyér! Az Atyától
küldött élő kenyér a „világ
életéért!”. Az Ő föltámadása a
teremtéssel egyenlő
isteni művelet. Benne és általa győzetik le a
bűnbeeséssel szerzett halál, mert
az örök élet lehetősége minden ember
számára megnyílik. Ezért sem lehet
„bálványimádásnak” tekinteni az
Eucharisztiát, az Ő valóságos testét
és vérét,
áldozatát és a halálon vett
győzelmét, melyet most körbe vittünk a
feldíszített
sátrak útvonalán és magunkhoz vehettük
a szentmise keretében. Meg azért sem,
mert általa lépett a világba a Vigasztaló.
Az
Eucharisztia elvetése az Atya, Fiú és a
Szentlélek megtagadása.
(Czakó
Gábor írása alapján:
fotó Kristók J.)
Pünkösd
korokon átívelő üzenete, hogy a Szentlélek az
az építőmester, aki lelki
párbeszéd, a spirituális
kommunikáció által képes
kapcsolatláncba hívni,
szeretetközösséggé emelni az
emberiséget. Úgy is mondhatnánk: a Lélek az
egység
katalizátora. Erejével képes
létrehívni a dialógust egyszerre ember és
Isten,
ember és ember között.
Kapcsolatépítés,
kommunikáció, dialógus – divatos szavak
napjainkban, valamiféle kereskedelmi,
üzleti marketing el sem képzelhető
nélkülük. A sajtó is folyvást ezeket
ismételgeti. De ettől semmi sem változik
ellentétektől szétszabdalt
glóbuszunkon, szűkebb közösségeinkben
még kevésbé. Pedig a kapcsolatteremtésnek
rengeteg tele- és tömegkommunikációs
technikáját ismerjük már, s egész
üzletág
épült a kapcsolatépítő tréningekre is.
De a kapcsolat legelemibb, legősibb
közösségi formáit mintha elfelejtettük,
vagy szándékosan kiszorítottuk volna az
életünkből. Pedig valamikor ezt a szó szoros
értelmében az anyatejjel szívta
magába az újszülött, anyja
testközelében, szeretet melegében. Olyanokra
gondolok, mint személyes jelenlét, elmélyült
beszélgetések, igazi találkozások,
közös ebédek és vacsorák, családi
kirándulások és nyaralások.
Manapság,
amikor körülöttünk az
önkiteljesítés harcát vívja az
egyének társadalma, bizony
sokan mondják gúnyolódva az egységről,
közösségről prédikálókra, hogy
álmodozók, hogy nem tartják a tempót
vágtató korunkkal. Ahogy azon az első
pünkösdön leszólták a
tanítványokat többen, akik bár
különböző nyelveken
kezdtek el beszélni, de értették mégis
egymás szavát, s értették a
legkülönbözőbb népek fiai is a Szentlélek
által megérintettek gyülekezetében.
Azt mondták róluk gúnnyal: lerészegedtek
csupán, és össze-vissza beszélnek!
Mégis azon a pünkösdön az Egység Lelke
győzedelmeskedett, s megszületett az
Egyház, Krisztus követőinek szépreményű
közössége.
S
miért ne lehetne ma is megpróbálkozni ismét
feleleveníteni a pünkösdi csodát?
Ott, ahol imádkozó lelkülettel
hívogatják a Szentlelket, ahol hisznek benne,
hogy ami embernek lehetetlen, Istennek lehetséges, ott a
Lélek munkába lép, és
olyan közösségbe gyűjti fiait, amely képes
áttörni idő és tér, nyelvek és
földrészek, gyűlölködő ellentétek, nemi,
faji, ideológiai előítéletek korlátait
is, és a világ kovászává
válni. Erre a kovászra óriási
szüksége volna
glóbuszunknak, s különösen annak az
Európának, amely még ma is főként
gazdasági
egységbe igyekszik tömöríteni a hitében,
lelkiségében kihűlt földrész
lakosságát. Pedig egyre nyilvánvalóbb, hogy
a gazdasági egység csupán időszakos
érdekközösséget képes
létrehívni.
Pünkösd
a Szentlélek eljövetelének, a
tanítványok betöltekezésének
ünnepe. De nem csak
az, hanem a mindenkori jövő reménysége is.
Lehetőség a jobb folytatáshoz,
erőforrás Isten országa földi
megteremtéséhez. Minden rajtunk múlik.
Beengedjük-e az életünkbe a Lélek sodró,
tisztító pünkösdi áramát?
Merünk-e
hinni, bizakodni benne, hogy az új kezdet mindig
lehetséges?
(Toldi
Éva, K.É.)
A
keresztény
vezetőnek mindig résen kell lennie, hogy elkerülje a
következőket:
•
Élvezet – Mindig meg kell küzdenünk,
hogy ne azt tegyük, ami könnyű, hanem azt, ami helyes!
•
Gőg – Biztos, hogy meg fog kísérteni
a gondolat: „Nézzétek, mekkora dolgokat vittem
végbe!" A Szentírásban két
vezetőnek támadtak hasonló gondolatai, pórul is
jártak! (Dán 4,28–33 és ApCsel
12,19–23)
•
Halogatás – Sokszor tudjuk, mi a
helyes
döntés, de mivel nehéz meghozni, halogatjuk,
remélve, hátha Isten
„elrendezi" a dolgot, vagy meggondolja magát.
•
Mások véleménye – Mindig lesz
valaki, akinek nem tetszik, amit csinálunk, akik vagyunk, amit
képviselünk...
mindig! Aki emberek tetszését kezdi keresni,
többé nem Istennek akar tetszeni!
(vö. Gal 1,10)
• Teljesítmény
– A siker egyik legnagyobb buktatója, ha a vezető kezdi azt
hinni, hogy az
eredmények neki köszönhetőek... és hogy
továbbra is fenntartsa őket, még többet
kell dolgoznia... s olyan tempót diktál, aminek az a
vége, mintha százhatvannal
rohanna a falnak.
• Nehézségek
– A nehézségeket ne tekintsük Isten
büntetésének... inkább Istentől kapott
felkészítésnek! Dávid sem
nehézségnek tekintette az oroszlánt és a
medvét,
hanem lehetőségnek, hogy felkészüljön az
életében bizonyosan bekövetkező
komolyabb nehézségekre (ld. 1Sám 17,33–37).
• Szenvedélyes
lelkesedés – A szenvedélyes lelkesedés is
buktató lehet, ha nem vezetjük,
hanem lerohanjuk vele az embereket! Isten nem a
csüggedtség lelkét adta nekünk,
hanem az erő, a szeretet és a józanság
lelkét (2Tim1,7). Az erő szeretet híján
mindig rideg törvénykezéssé és
zsarnoksággá torzul. Istentől kapott
hivatásunkban szenvedélyesnek kell lennünk, de meg
kell tanulnunk, hogy
lelkesedésünkkel odavezessük az embereket, ahol
lenniük kell, ne pedig
odahajszoljuk!
Forrás:
Magyar Kurír
Az
ima nálam nagyon régen kezdődött. Szinte emlékeim legelején.
Ülök az ágyban és
egy pár száraz, öreg kéz összefogja az
enyéimet.
- Mondd, kisfiam...
És én mondtam utána az imát.
Az ágy puhasága
simogatott, az est zsongított, az álom a szemem
körül járt, és én mondtam az
imát, és gyönge gyermeki képzeletemmel
felemeltem lelkem az Istenhez.
Később - a diákévek kamaszos
rohanásában - az
ima a templomot jelentette, ahol elcsitultak a zűrzavaros
vágyak, lassúra vált
a lépés, tompán koppantak a szentelt kövek
és az oltár előtt lobogó örökmécs
mindig megmelegített, ha kinyújtottam feléje
didergő kezemet. Ekkor már nem
könyvből imádkoztam és nem is a régi kis
imádságokat mondtam. A kivilágosodó
értelem szavakat keresett, melyek újak, szépek
voltak és csak az én örömömet,
bánatomat, kérésemet vitték az
Örökkévaló elé.
Aztán jött az előbbi
világégés és mindig
mélyen megrendített az imára zendült
kürtök rivalgása s a térdre hullt
harctérre induló századok halálos csendje,
ahol szinte érezni lehetett az
elhagyott otthonok felé szálló gondolatokat,
aggódást, szeretetet, igazi imát,
ami hangtalanul szárnyalt a halál felé
induló férfiak lelkéből.
Ó, milyen kicsik és mégis mennyire
férfiak
voltak ezek a katonák, akik káromkodva ébredtek,
káromkodva feküdtek és csak
itt döbbentek rá, hogy az igazi kiállás
hitben, vérben, fájdalomban,
betegségben - és imádságban akár
ezrek előtt a nyílt terek porában: az egyetlen
és valódi férfiasság.
Aztán jött a zuhanás Trianon
halálos
völgyébe. Jött a megalázás, a
szégyen, az elesettség, szegénység,
járvány és
jöttek az imák. Az egész nemzet megtanult
imádkozni és nem szégyellték már a
férfiak sem - egy-egy ,,szóra" - befordulni a templomba.
Ezek a férfiak
többnyire megjárták a harctereket és
megtanulták, hogy egyetlen félelem örökös
csak - nem halálfélelem, hanem az istenfélelem.
És ahogy az imádság felé
fordult a nemzet, úgy emelkedtünk ki a
halálraítéltség
posványából.
Amilyen csendesek lettünk, olyan hangos
volt körülöttünk a győztesek páholya,
és amilyen fennhéjázók voltak ők, olyan
alázatosak lettünk mi, mert akkor éreztük
már, hogy az alázatosságnál nincsen
nagyobb a világon. És elhallgatott
körülöttünk az erőszak süvöltése,
mert
halkan szólni kezdtek a kassai harangok és
meghallhatták az egész világon, amikor
a dómban a magyarok Te Deum-ot imádkoztak. Nagy, szent
pillanatokban mindig az
ima volt velünk, mellettünk, értünk. Nagy
örömökben, nagy sírásokban, csendben
és viharokban: ima, ima. És most mégis mind
több helyen hallom, olvasom, hogy
valaki imádja a lencsefőzeléket, imádja a
karóráját, imádja a
kirándulást és a
táncot. Préda lett ez a szó, melyet magyar
paraszttól sohasem hallott senki, és
elkopott lassan, mint a kocsmaküszöb.
Mindenki ,,imád" mindent. A lovát, a
szeretőjét, a nyakkendőjét...
megszentségtelenítve egy szót, az emberi
lélek
néma himnuszát, tisztaság, a kérés,
a vigasz, a félelem, az istenkeresés
egyetlen, utolsó felkiáltását, amikor
már nincs semmi, de semmi segítség,
mentsvár, csak az ima.
Ne imádj hát mindent, édes Magyarom,
ne szórd
lelked aranyát, nyelved szépségét a
rombolás disznai elé, ne imádj semmit, csak
az Istent, mert nem tudod, milyen idők jönnek és nincs az a
vihar, mely
elpusztíthatna, ha veled van az imádság és
veled van az Isten.
Az
egyháznak az a küldetése,
hogy hirdesse Isten irgalmát, az evangélium dobogó
szívét, melynek általa kell
eljutnia minden ember szívéhez és
elméjéhez. Krisztus Jegyese magáévá
teszi
Isten Fiának magatartását, aki
válogatás nélkül közeledik mindenkihez.
Manapság, amikor az egyház az új
evangelizáció feladataival szembesül, az
irgalmasság témáját új
lelkesedéssel és megújított
lelkipásztori tevékenységgel
kell hirdetnünk. A hitelesség szempontjából
döntő, hogy az Egyház és igehirdetése
az irgalmasságot elsőként élje és
tanúsítsa. Nyelvezetének és gesztusainak
közvetíteni kell az irgalmasságot, hogy
behatolhasson az emberi szívekbe, és
arra indítsa őket, hogy megtalálják az
Atyához visszavezető utat.
Az
Egyház első igazsága Krisztus
szeretete. Az Egyház ennek a megbocsátó és
önátadó szeretetnek szolgálója
és
közvetítője az emberek között. Éppen
ezért, ahol az Egyház jelen van, ott
nyilvánvalóvá kell válnia az Atya
irgalmasságának. Plébániáinkon,
közösségeinkben, társulatainkban és
mozgalmainkban, egyszóval bárhol, ahol
keresztények élnek, mindenkinek rá kell
találnia az irgalmasság oázisára.
Május
7-én, Urunk mennybe menetele ünnepének
előestéjén megyés főpásztorunk, dr. Beer
Miklós ünnepi szentmise keretében 25
felkészült fiatalunkat részesítette a
számukra is feladatot jelentő bérmálás
szentségében.
Bízva
a Lélek erejében, és abban, hogy a képen
látható megbérmált fiatalok, név
szerint Balatoni Zsolt, Balga Krisztián,
Balla Kristóf, Boda Eszter, Bozsonyik Dávid, Bozsonyik
Luca, Bozsonyik Tamara,
Fábián Ágnes, Gulyás Milán, Gyurenka
Elizabet, Halaj Liza, Híves Petra, Jelen
Kata, Kónya Dávid, Kovács Gábor,
Kovács Melinda, Kovács Veronika, Lukács
Attila, Nagygál Mirtill, Szrenka Gergely, Tóth Odett,
Valcz Patrícia, Vitéz Mónika,
Záhorszki Cintia,
Zsadányi Rebeka egyházbeli
tevékenységei parányi gyöngyszemekké
válik
püspök atyánk közelgő 50 éves papi
jubileumának képzeletbeli koszorúján.
(Molnár
J., fotó Kristók J.)
Előadásaim
után gyakran ér a többé-kevésbé
jogos szemrehányás, hogy túl pesszimista
vagyok. Ilyenkor azt szoktam válaszolni, csupán realista
akarok lenni, másrész
arra is szoktam utalni, hogy a Bibliában nincs olyan
ígéret, mely szerint a
Földön egyre jobb lesz az élet. Ellenkezőleg:
Eljön az Antikrisztus, majd az
utolsó ítélet órája is. Olvastam egy
számomra igen fontos könyvet, mely úgy
érzem, alapjaiban változtatta meg gondolkodásomat.
Henri Boulad jezsuita
teológus könyve letehetetlen olvasmánynak bizonyult,
mert az ember
beteljesülését Istenben, és a Keleti
Egyház megváltásról szóló
vízióját járta
körbe. A szerző egyiptomi születésű és a
bizánci rítusú Görög Katolikus
Egyház
papja. Könyvében és előadásaiban az atya azt
a véleményét hangsúlyozza, hogy a
Nyugati Egyházra túlságosan erősen nyomta
rá bélyegét Szent Ágoston
gondolkodása az eredeti bűnről. Innen származik az ember
és a világ mélységesen
negatív szemlélete, s Jézus
megváltásának pesszimista
értelmezése. Míg a
Nyugati Egyházban a húsvéti ünnepkört a
kereszthalál komorsága hatja át, a
Keleti Egyházban a feltámadás öröme,
hiszen Krisztus feltámadásában a
keresztény ember feltámadását és
majdani örök életét is ünnepeljük, s
ezt a
valóban mindennél jobb hírt kell
közvetítenünk az emberek felé. Még
merészebb
módon egyenesen azt vallja a jezsuita szerzetes, hogy az isteni
terv lényege
éppen az, hogy minden ember osztozzék az
örökségben, vagyis az egész emberiség
váljék istenivé Jézusban a
Szentlélek segítségével. Ebben az
értelemben a
tudomány és a technika is ezt a fejlődést
szolgálja, hiszen a teremtésben Isten
nekünk adta mindenét, amije van, gyermekei iránti
lángoló szeretetből. Vagyis a
megváltás az átmenet az emberségből az
emberfelettiségbe és az isteniségbe.
Az
eredeti bűn nem dogma, csupán hipotézis, vallja Boulad,
mellyel az ószövetségi
bosszúálló Isten tetteit és a földi
siralomvölgy szomorúságát
magyarázták.
Jézus átadta nekünk a hatalmat és az
örömhírt, világos evangéliumi
üzenete az
volt, hogy „Ti még nagyobb dolgokat is fogtok cselekedni, mint
amilyeneket én
tettem.”
Henri
Boulad szeretetteljes bírálatot is mond az
Egyházról, mondván, a világ, a
társadalom, a kultúra gyökeresen
megváltozott, miközben az Egyház nyelvezete
ugyanaz maradt, pedig a jó hírt minden korban a
megfelelő, érthető nyelven kell
átadni, gyógyítani kell az emberek lelkét,
hiszen Jézus mondotta: „Amit az én
nevemben kértek, megkapjátok!”
Hinni
Istenben, az emberi jóságban, abban, hogy Krisztus
mennybemenetele annyit tesz,
hogy az emberiség beözönlik az isteni
szférába. Ez nem más, mint a modern
kereszténység üzenete. Misztikus üzenet,
akárcsak az, hogy a másvilág itt van,
egészen közel, csak éppen más
dimenzióban. Boulad misztikus író, aki az
emberben elrejtett és felszabadítandó isteni
energiában hisz, mely valóban
hegyeket mozgat. Nem szabad erőlködnünk, csak meg kell
nyílnunk Isten felé, a
szeretet és igazság felé, hogy
átéljük a lét egységének
állapotát. „Higgyetek
Istenben, higgyetek magatokban!”- mondja a jezsuita atya. Ilyen
egyszerű, mint
minden nagy igazság.
(…Szentmihályi
Szabó Péter írása alapján)
Templomodból,
Uram, mielőtt távozom, térdre hullva újból
fohászkodom. Buzgón esedezve arra
kérlek Téged, áldd meg családunkat
és a távollévőket. Ha tebenned bízva
munkája
után lát, hullajtsd munkájára
áldásod harmatát. Hogyha vész rohan
rá és Tőled kér
segélyt, jóságos kezeddel hárítsd el
a veszélyt. Hogy így napról napra hálatelt
szívvel, dicsérjünk Téged most és
mindörökké. Ámen!
A
családban a négy fiú
között gyakoriak voltak a veszekedések, sőt nem volt
ritkaság a verekedés sem.
A szülők igyekeztek fiaikat féken tartani, de
szigorú szabályokat nem akartak
bevezetni. Úgy gondolták: fontos, hogy ők maguk
találják meg konfliktusaik
megoldását, hogy ne a szülői „hatalom”
hatására, hanem önként, belső
indíttatásra juttassák érvényre a
testvéri szeretetet. Édesanyjuknak feltűnt
azonban, hogy a legkisebb fiú, lévén a
leggyengébb is, a verekedésekben más
harcmodort alkalmaz, mint a többi. Ő kevesebbet üt, nem
leteperni igyekszik
„ellenfelét”, inkább csíp, karmol, sőt, ha
módja van rá, harap. A
legérdekesebbnek azonban azt találta, hogy míg a
két nagyfiú hamar ellátja a
kis „vadmacska” baját, addig a harmadik fiú a
csípések-harapások ellen nem
védekezik, hanem fájdalmában elsírja
magát, és ekkor a támadó
legtöbbször
visszavonul. A két nagy ilyenkor rászól
öccsükre: „Mit bőgsz, vágj inkább oda
neki, hiszen te vagy az erősebb!” „De hiszen tudjátok –
válaszolt a kisebb –,
hogy mennyire szeretem!” Érdekes, hogy noha a verekedést
kiváltó konfliktus
ilyenkor nem oldódik meg, de gyorsan elévül.
A
gyerekek veszekedése
összetartozásukból fakad. A felnőtt
társadalomban az emberek sokféleképpen
tudnak egymással szembekerülni, leggyakrabban a
versengés, a rivalizálás miatt
alakulnak ki egyet nem értések, veszekedések. „A
családi élet- és
szeretetközösséget a fájdalom, a bűn és
az erőszak feszíti szét. … A Biblia
lapjain sok vérrel szennyezett szenvedéssel
találkozunk, kezdve Káin erőszakos
testvérgyilkosságával.” (AL 18–19)
Globalizálódó világunk két nagy
kihívása az
atomizálódás és az
eltömegesedés, az arctalan tömeggé
válás. Az individualizmus
előtérbe helyezi az egyéni érdekeket, a
másik ember érdekeinek figyelembe nem
vétele addig lazítja a társadalom
kohézióját, míg az atomjaira hullik
szét.
Ugyanakkor azok az emberek, akiknek életét nem
szilárd és megalapozott
értékrend, hanem csak a – legtöbbször
pillanatnyi – érdekek mentén való
küszködés vezérli, a társadalom
alaktalan tömegévé válnak, a tömegben
nem
tudják személyiségüket kibontakoztatni,
személyi méltóságukat
érvényre
juttatni. A szétforgácsolódás és az
eltömegesedés egymás mellett létezik,
és
egymást kölcsönösen erősítik, ugyanakkor
mindegyik támogatja a fogyasztói
gazdaságot.
Az
emberi civilizáció
alapja a közösség és a
termékenység. A Biblia megfogalmazása szerint a
Teremtő
egymásnak ajándékozta a férfit és a
nőt, így közösséggé és
termékennyé váltak,
majd behelyezte őket a világ kertjébe, hogy annak
termékenységét gondozzák és
megőrizzék. Így jött létre a család,
amelyre az emberi társadalom épül. A
szétforgácsolódás és
eltömegesedés kihívásaira a bibliai
eszmény szerinti
család a válasz, mert a család képes a
személyest és a közösségit
összhangba
hozni, ez az összhang pedig képessé teszi arra, hogy
a javakkal és természeti
erőforrásokkal hosszútávon fenntarthatóan
és igazságosan gazdálkodjék. (vö.
Ferenc pápa audienciája, 2015. szept. 30.)
Idézzetek
fel eseteket
saját életetekből, amikor valamiről azért
mondtatok le, hogy egy általatok
fontosnak tartott értéket tudjatok szolgálni!
Mondjatok példákat olyan
intézkedésekre, amelyek rombolják a
társadalmi kohéziót! Mit tehet ilyenkor
egy-egy család, vagy egy nagyobb közösség?
2015
májusában, amikor
Ferenc pápa gyerekekkel és fiatalokkal
találkozott, egy kislány megkérdezte
tőle, hogy veszekedett-e a családjában. A pápa azt
válaszolta, hogy mindnyájan
veszekedtünk, ez hozzátartozik az élethez. Csak az a
fontos, hogy a veszekedés
békekötéssel záruljon. A gyerekek
egész életére döntő befolyással van
az,
ahogyan a családon belüli veszekedések
lezárulnak. A gyermekek érzelmi és
erkölcsi fejlődését az határozza meg, hogy
mennyire bízhatnak szüleikben. A
szülői intelmeket és példát csak akkor
fogják fenntartás nélkül követni, ha
érzik és tudják, hogy szüleik szeretik őket,
hogy mindenben a javukat akarják
és kialakul bennük a szülők iránti
szeretetteljes tekintélytisztelet. A
gyermeknek éreznie kell, hogy szülei akkor is szeretik,
amikor büntetik, hogy
gyermekeik javát szolgálják, amikor
dorgálják őket, és hogy szüleik nem
örülnek
annak, ha büntetniük, dorgálniuk kell, sőt ez
fájdalmat okoz nekik. Az
irgalmasság pedig nem a gyöngeség, hanem a szeretet
jele. A liturgia egyik
legrégebbi könyörgésében is így
imádkozunk: „Istenünk, te leginkább azzal
mutatod meg mindenhatóságodat, hogy
könyörületes és irgalmas vagy hozzánk.”
(MV
6.)
Beszéljétek
el, milyen
veszekedésekre emlékeztek gyerekkorotokból? Mi
volt a veszekedést kiváltó ok,
és hogyan sikerült kibékülni? Hogyan hatott
rátok mások veszekedése?
Jónak
lenni jó, jót
tenni öröm. A gyermeknevelés nem
idomítás, a nevelőnek – legyen az szülő,
tanár, vagy felügyelő – tisztelnie kell a gyermek
személyi méltóságát, azaz
arra kell törekednie, hogy a gyermek maga tudjon a jó
és igaz mellett dönteni,
és jócselekedeteit ne kényszernek érezze,
hanem örömforrásnak. Hatásos eszköz
erre a szülői példa, a döntések
segítése akkor, amikor a gyermek még nem
érett
az önálló döntésekre, és egy sor
olyan jó szokás kialakítása, amelyekre a
magasabb értékek szolgálata fokozatosan
ráépülhet. (vö. AL 263–267)
Mindenfajta
emberi
közösségben, így a családban is
jelentkezhetnek konfliktusok, ezek megfelelő
kezelése a család élete
szempontjából meghatározó
jelentőségű. A
társadalmunkban jelen lévő problémák hatnak
a családra és könnyen okozhatnak
válsághelyzetet. Ilyenek a demográfiai
krízis, a nevelési gondok, a meg nem
született élet elfogadása és az a teher, amit
az öregek gondozása ró a
családra, a szegények és gazdagok
közötti különbség, a bizonytalan jövő;
ezek
mind-mind konfliktusokhoz vezethetnek, amelyek gyakran erőszakba
torkollnak.
(vö. AL 43) A leginkább érintettek azok a
családok, amelyeken belül hiányos a
kommunikáció, amelyeknek tagjai nem egymás
támaszai, ahol nincsenek minden
családtag részvételével megrendezett
családi események, ahol mindennaposak a
szülők veszekedései, és ahol ellenséges
viszony van a szülők és gyermekek
között.(vö. AL 51)
Korunkban
egyesek a
családi erőszak és a család feladatainak nem
megfelelő végrehajtása miatt azt
állítják, hogy a hagyományos család
elavult, nem szolgálja a jövőt. Ezért az
egy férfi és egy nő házasságára
épülő családmodellt nem tartják
követendőnek, és
több másfajta pár- és társas
kapcsolatot támogatnak. Ezzel hátráltatják
a
személyek kiteljesedését, rombolják a
közösségi értékeket,
akadályozzák a
társadalom erkölcsi fejlődését. A
tartós elkötelezettség
értékének el nem
ismerése oda vezet, hogy hosszú távon nem
biztosítható a termékenység sem. A
házassághoz hasonló pár- és
társas kapcsolatok ugyan valamiféle társadalmi
stabilitást jelentenek a szingli életformához
képest, tehát ellene hatnak a
társadalom atomizálódásának, de nem
szolgálják a jövőt, mert nem képesek a
rájuk bízott gyermekek érzelmi és
erkölcsi fejlődését helyes irányba terelni.
(vö. AL 52)
Hogyan
tudjátok
gyerekeiteket segíteni abban, hogy maguk döntsenek a
jó és igaz mellett? Milyen
jó szokásokat tudtok gyerekeitekben
meggyökeresíteni? Hogyan tudtok másoknak
segíteni konfliktusaik kezelésében?
Este,
amikor a négy
fiú már békésen aludt, az édesapa
megjegyezte: „Nem értem ezt a gyereket. A két
bátyja példája arra indíthatná, hogy
jól elverje a kicsit, hogy elmenjen a
kedve a csípéstől-harapástól. Ő pedig
azért, mert »annyira szereti« inkább
tűri, noha fáj neki a csípés, sírva is
fakad.” „Azt gondolom – válaszolta az
édesanya –, hogy neki a csípésnél jobban
fáj az, hogy a szeretett, és
mindannyiunk által dédelgetett kicsi ilyen
gorombán viselkedik vele. Talán mi
is hibáztunk, amikor nem tiltottuk meg a verekedéseket,
abban bízva, hogy majd
maguk rájönnek, hogy erőszakkal nem lehet a konfliktusokat
megoldani. Az
erőszakoskodást, pláne a verekedést semmi esetre
sem tanulhatták tőlünk. Ez a
gyerek azonban most leckét adott a többieknek is, meg
nekünk is: a szeretet
minden konfliktus megoldója, a szeretet mindig győz, a szeretet
a legerősebb
»fegyver«.”
„Velük
fog lakni és ők
az ő népe lesznek, és maga az Isten lesz velük.” (Jel
21,3)
Isten
vágya mindig is
az volt, hogy velünk, az ő népével lakjon. A Biblia
első oldalai is ezt
bizonyítják: Isten leszáll az égből,
Ádámmal és Évával a kertben
sétál és
beszélget. Vajon nem éppen ezért teremtett
bennünket? Aki szeret, vajon nem
arra vágyik, hogy együtt legyen azzal, akit szeret? A
Jelenések könyve Isten
tervét fürkészi a történelemről,
és bizonyossággal írja, hogy Isten vágya
teljes
mértékben meg fog valósulni.
Már
közöttünk lakik,
mióta eljött Jézus, az Emmánuel, a
„Velünk az Isten”. Jézus feltámadása
óta
pedig a jelenléte nincs térhez és időhöz
kötve, hanem kiterjed az egész
világra. Jézus óta egy sok népből
álló, valóban rendkívüli emberi
közösség
kezdett felépülni. Isten nemcsak lelkünkben,
családunkban, népünkben akar élni,
hanem az összes nép között, akik
meghívást kaptak, hogy egyetlen népet
alkossanak. Egyébként a jelenlegi
népvándorlás miatt átalakul a nép
fogalma is.
A népesség több országban is immár sok
népből áll.
Bőrszínünk,
kultúránk
és vallásunk szerint is nagyon különbözőek
vagyunk. Gyakran bizalmatlanul,
gyanakvással és félelemmel tekintünk
egymásra. Háborút folytatunk egymás ellen.
Pedig Isten atyja mindnyájunknak, mindannyiunkat szeret
együtt és külön-külön
is. Ő nem egyetlen néppel akar lakni – „természetesen a
miénkkel”, ahogy azt
gondolnánk –, és elfeledkezni a többiről.
Mindannyian az ő gyermekei vagyunk,
egyetlen család.
Az
e havi életigétől
vezérelve gyakoroljuk, hogy értékeljük a
különbözőséget, tiszteljük a másikat,
hogy úgy tekintsünk rá, mint aki hozzám
tartozik: én vagyok a másik, a másik
pedig én, a másik bennem él, én pedig a
másikban. Kezdjük azokkal, akikkel
mindennap együtt vagyunk. Így helyet teremtünk
Istennek közöttünk. Ő hozza majd
létre az egységet, őrzi meg az egyes népek
identitását, és hoz majd létre egy
új emberi közösséget.
Chiara
Lubich már
1959-ben megsejtette ezt. Ma is rendkívül időszerű
és szinte hihetetlen ez a
prófécia: „Ha egy nap az emberek – nem a
személyek, hanem egész népek – […]
önmagukat háttérbe tudnák helyezni, ha
háttérbe helyeznék a hazájukról
alkotott
elképzelésüket […], és mindezt abból
az államok közötti kölcsönös
szeretetből
fakadóan tennék, amit az Úr kér,
éppúgy, ahogy a testvérek között is
kölcsönös
szeretetet kér, akkor ez a nap egy új korszak kezdete
lenne, mert azon a napon
[…] lesz élő és jelenvaló Jézus a
népek között is […].
Itt
az ideje, hogy
minden egyes nép kilépjen saját határai
mögül és túltekintsen azokon;
elérkezett annak a pillanata, hogy a másik
hazáját úgy szeressük, mint a
sajátunkat, meg kell tisztulnia szemünknek. Nem elég
önmagunktól elszakadnunk
ahhoz, hogy keresztények legyünk. A mai időkben Krisztus
követőjétől ennél
többet kérnek: a kereszténység
társadalmi tudatát […].
[…]
reméljük, hogy az
Úr megkönyörül ezen a megosztott és
szétszóratott emberiségen, ezeken az
önmaguk burkába zárt népeken, akik
saját egyszerű és elégtelen
szépségüket
csodálják – mely saját maguk számára
egyedüli szépség –, akik foggal-körömmel
ragaszkodnak kincseikhez, azokhoz a javakhoz is, melyekre más
népeknek lenne
szükségük, és az
éhhaláltól mentené meg őket.
Reméljük, az Úr ledönti a
határokat, hogy a szeretet, az anyagi és lelki javak
gyors vizű folyója akadály
nélkül áradhasson az országok
között.
Reméljük,
hogy új
rendet alakít ki világunkban az Úr, aki
egyedül képes az emberiséget egyetlen
családdá forrasztani és egyúttal a
népek közötti különbözőségeket
is megőrizni,
hogy így mindegyikük képes legyen a többiek
szolgálatába állítani a maga
ragyogását és ezáltal felragyogjon az
egyetlen olyan fény az életben, amely
megszépíti és az örök haza
előterévé teszi a földi hazát.”
Fabio
Ciardi
Május
3-án tartotta soron következő ülését a
képviselő-testület. Az ülésen határozat
született, hogy a következő tanévben is részt
veszünk az óvodatej programban. A
KLIK kérésére véleményeztük a
Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatói
állás
betöltésére kiírt és az arra
beérkezett pályázatot. A testület
ellenvélemény
nélkül kiállt a jelenlegi igazgató
pályázata mellett. Tájékoztató
hangzott el a
Hulladékszállítás területén
bekövetkező változásról. Továbbra is a
Zöld Híd
szállít, de a számla már a Nemzeti
Hulladékkezelőtől érkezi, mely a
rezsicsökkentést is tartalmazza. Ugyancsak
tájékoztatást hallottunk a Hunyadi
út vis maior helyzetének
állásáról, ahol bonyolítja a
helyzetet a
magántulajdonú pince és az, hogy a jelen helyzet
kármegelőzés és nem
kármegszüntetés.
Képviselőtestületi
határozatban felhatalmazást kapott a
Polgármesterasszony, hogy a Nyugat-Nógrád
Térségfejlesztő Nonprofit Kft.
bejegyzésének ügyében eljárjon.
Határozat
született, hogy a testület élni kíván a
Helytörténeti Emlékház
felújítására kiírt
pályázat lehetőségével.
Egyebek
között ismét terítéken volt a
műfüves pálya ügye. A képviselőtestület
támogat
minden olyan tervet és célt, amely elősegíti a
település fejlődését és egyben a
fiatalok testi-lelki fejlődését is.
Utánpótlás Sport Egyesület
kérelmére az
Önkormányzat megoldást keres úgy, hogy az
mindkét félnek megfeleljen,
ugyanakkor a meglévő sportlétesítmény
használói köre se szűküljön.
Tájékoztatót
hallhattunk a már leadott pályázatokról is.
Ezek között szerepel a csapadékvíz
elvezetés, a központ és bölcsődei csoporttal
kiegészülő Óvoda, valamint az
ipari park. Információk között szerepelt, hogy
a járdaépítés az óvoda előtti
részen kezdődik akadálymentes rész
kialakításával, majd a Rákóczi
út következik
az előző évek munkálatainak folytatásával.
Lakossági
észrevételekre (az orvosi rendelési
időbeosztás, az utak-járdák helyzete) a
jegyző asszony adott tájékoztatást.
Tájékoztatás
végett jelzem, hogy a Holokauszt évfordulója
alkalmával megnyitott kiállítás és
a közösségi házban felavatott
emléktábla híre túljutott a
helységtábláinkon.
Ezt támasztja alá az a tény, hogy Nádel
Tamás elnök úr
kíséretében dr. Frölich
Róbert országos főrabbi
május 5-én elismerést jelentő
látogatást tett az említett helyeken.
Ugyancsak
jó hír, hogy lengyel testvér
települési kapcsolat született. Május
13-án,
pénteken, a lengyel önkormányzatiság
ünnepén Spytkowicében került
aláírásra a
megállapodás. Testvértelepülésünk
a Szlovák határtól 30 km-re
található a
Krakkóba vezető út mentén. Rajtunk múlik,
hogy a kölcsönösség jegyében mennyire
válik gyümölcsözővé kulturális,
turisztikai, gazdasági, netán egyházi
területen
a megszületett kapcsolat.
(emje,
fotók: Vitéz T.,
doki)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. június 20.
hétfő
Április
29-én volt az éves közgyűlésünk.
Áttekintésre került a 2015. évben
végzett
munka és az ez évi feladatok. A közgyűlésen
öt fiatallal erősödött az
egyesületünk, melyre nagy átalakulás vár
az ősz folyamán. A Kolping egyesületek
ősztől az egyházmegyék felügyelete alatt és
nem civil, hanem egyházi szervezet
keretében folytatják működésüket. Ezt az
ősz folyamán megtartandó közgyűlés
rögzíti.
Társadalmi
munkában, mint ahogyan a templomkert is, megszépült
a Kolping ház kertje is.
Alsópáhokról kapott bútorok, fedett
szín biztosít még jobb lehetőséget a
Tizenhárom Almafa Alapítvány és a Kolping
család közös szervezésében május
21-én megrendezett családi napnak. Erről képes
beszámoló a következő számban
lesz olvasható.
Június
4-én, szombaton ismét Nemzetközi Kolping Focitorna
lesz a Műfüves pályán.
Buzdítsuk minél többen a helyi csapatot a sikeres
szereplésben.
Június
18-án a budapesti Kolping családok nosztalgia
juniálist szerveznek az erdei
háznál. A színes programokra és lelki
feltöltődésre szeretettel hívnak
bennünket is.
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ ÚRNAPJÁN
FÉL 10-KOR LESZ AZ OLTÁRISZENTSÉG KÖZÖS
NAGY ÜNNEPE, SZENTMISE, KÖRMENET. –
Azon a vasárnapon C S A K fél
10-kor lesz szentmise. (indok:
egészségi állapotom miatt.)
Akiknek
nem alkalmas az időpont, előtte szombaton 4-órakor
Nászmisés esküvőn, vagy a
szombaton előesti 7 órás szentmisén
megünnepelhetik az Oltáriszentség nagy
napját. Sőt - Vasárnap Pusztaberkiben du. 5 órakor
is.
2./
A Papszentelés a Váci Székesegyházban
június 18-án, szombaton de. 10 órakor
lesz.
3./
Június 19-én vasárnap de. 10 órakor a
Váci székesegyházban ünnepli Dr. Beer
Miklós püspök atyánk pappá
szentelésének 50. évfordulóját,
aranymiséjét.
Mindenkit szeretettel hív a hálaadó
szentmisére. – Mindkét egyházmegyei
ünnepen, mint székesegyházi kanonoknak illő, vagy
kötelességem részt venni. A
szentmisék itthoni rendjét előzőleg ismertetem.
4./
A XII. Váci Egyházmegyei Találkozó
jún. 25-én, szombaton lesz VECSÉSEN. A
program a hirdetőtáblán tanulmányozható.
5./
Jeles
ünnepnapok júniusban: június 3: péntek:
Jézus Szentséges Szívének ünnepe.
Szentmise este 7-kor, majd Jézus Szíve litánia.
24-én keresztelő szent János
születésének ünnepe, június
29-én, szent Péter és szent Pál főapostolok
ünnepe
lesz.
KERESZTELTEK
10./
SZABÓ EMESE (Szabó
Tamás- Kovácsovics
Éva)
11./ KOVÁCS
ZORKA, ANNA (Kovács Dávid- Szikora
Lívia)
12./ RÓZSA
SZOFI, ERZSÉEBT (Rózsa Márton – Konopás
Mária)
13./ JAKUS FANNI (Jakus
Zoltán – Szabó Viktória)
HÁZASSÁGKÖTÉS
1.
Ápr. 23: Surman Ágoston – Duffek Sára
HALOTTAINK:
9./ Boda József
(1942)
10./
Rith Lujza (1929)
11./
Gulyás János (1943)
12./
Págyor László (1957)
1. szerda
-
2. csütörtök - Papi hivatásokért
3. péntek -
4. szombat
-
-
Deszpót Mihály, szülei, apósa, anyósa,
Jakubecz és Raduly család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Őszi József 6. évforduló, felesége
Molnár Mária 1. évforduló, szüleik,
testvéreik és hozzátartozók
5. vasárnap - Vitéz István,
felesége Kosztrihán Mária, szüleik, a
Ferencsik és
Pinke család élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Konopás Jánosné Csernák Margit 8.
évforduló, szülei, testvére József,
apósa,
anyósa, élő és elhunyt családtagok
-
Molnár Lajos, felesége Kovács Borbála,
menyük Erzsébet, testvére János,
József,
szülők és nagyszülők
6. hétfő -
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök - Jegyesekért
10. péntek -
Hálából az 50 éve végzett élő
és elhunyt nyolcadikosokért, az
őket nevelő tanárokért és papokért
11. szombat
- Pincze András, felesége Nagy Anna, szüleik,
fiuk Ferenc, Busai
Kázmér és szülei
-
Molnár Lajos 1. évforduló, felesége Fodor
Margit, szüleik és hozzátartozók
-
Kovács, Boda és Bódi család, valamint
Balázs István, élő és elhunyt
családtagjaiért
12. vasárnap - Mrekvicska Ignác 1. évforduló
és hozzátartozók
-
-
Egy jó édesanyáért
13. hétfő -
Podányi, Hotzi és Brezneczki család élő
és elhunyt
tagjaiért
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök -
17. péntek - Kristóf Ferenc,
felesége Pálinkás Julianna, élő és
elhunyt
hozzátartozókért
-
Kukkel József, felesége Kristóf Erzsébet, a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Szabó, Molnár és Németh család
élő és elhunyt tagjaiért
18. szombat
-
-
Pálinkás István, szülei, testvérei,
násza Vigyinszki József, élő és elhunyt
hozzátartozók
19. vasárnap - Holman József 10. évforduló,
felesége Molnár Ilona, Holman és
Molnár család elhunyt tagjaiért
-
Markó Lajosné, gyermekei, unokája és 5
testvére
-
Csontos János, felesége Keresztes Rozália 25.
évforduló, Verebes Ignác 15.
évforduló, felesége Szabó Ilona, fiuk
Ignác és elhunyt hozzátartozók
20. hétfő -
Szabó János, szülei, testvére és a
Kaba család halottai
(Alapítványi)
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök -
-
24. péntek - Kolping család
élő és elhunyt tagjaiért
25. szombat
- Pásztor János, felesége Antal
Ágnes és hozzátartozók
-
Varga Gergely, felesége Péter Anna, élő és
elhunyt hozzátartozók, unokáik János
és Ferenc
-
Valent József 5. évforduló, szülei,
testvérei és apósa
26. vasárnap - Molnár, Kaba és Kristók
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Vincze János, felesége Fábián Mária,
szüleik és hozzátartozók
-
Szarvas Józsefné Kocsis Margit és szülei,
veje Vitéz János
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna 1.
évforduló, szülei, apósa, anyósa,
nászuk Zachar László, a család élő
és elhunyt tagjaiért