Egy
lelkigyakorlat alkalmával egy idős atya mesélt
gyermekkori élményéről. Még 12
éves sem volt, amikor rábízták, hogy a
család nyáját egyedül legeltesse.
Korábban többször volt már nagyobb
testvéreivel egész nap kint a mezőn, jól
tudta, hogy mi a feladata, mire kell figyelnie. Nem izgult
különösebben, tudta,
hogy könnyen megbirkózik a feladattal és a
gyakorlott kutyákra is számíthatott.
Este büszkén terelte haza a nyájat, de a
számoláskor kiderült, hogy egy bárány
hiányzik, mégpedig egy egészen fiatal,
néhány hetes állat. Nagyon elkeseredett,
még a könnyei is kijöttek. Nem gondolta volna, hogy
ilyen történik vele az első
nap, amikor egyedül vigyáz a nyájra. Egész
nap nagyon figyelt, délután nem is
szundikált, ezért nem értette, hogyan veszhetett
el a kisbárány. Éjszaka
nyugtalanul aludt, s hajnalban az elveszett bárány
keresésére indult. Jó
messzire el kellett mennie, egészen a szomszéd falu
legelőjéig, ahol egy másik
nyáj bárányai között örömmel
fedezte fel az elveszett bárányukat, ami igencsak
messzire tévedt. A másik pásztor is látta,
hogy a kis bárány rögtön felismerte
igazi gazdája hangját és azonnal hozzá
szaladt, Ezért természetesen nem
akadályozta meg, hogy haza vigye. Papként sokszor
elmeséli ezt az esetet a
gyerekeknek a hittanórán és
prédikációkban is többször
feleleveníti élményét.
Jól tudja, hogy a bibliai történetek és
Jézus szava mennyire igaz.
A
bárányok viselkedése évezredek alatt sem
változott: felismerik pásztoruk
hangját és követik őt. Június 17-én,
papi és szerzetesi hivatások világnapja
van. A pap olyan személy, aki meghallotta Krisztus
hívását és követi a Jó
Pásztort. Emellett megbízást kap Istentől arra,
hogy ő is pásztorként vezesse
Isten népét, s e feladatának akkor tud megfelelni,
ha a rábízottak megismerik
hangját, pontosabban szavában,
igehirdetésében felismerik az Úr szavát
és
életében felismerik Jézus odaadását
és szeretetét. Egyedül Jézus
önátadása,
amellyel Istennek és az Egyháznak adja
önmagát, lehet a mintája annak, ahogy a
pap Istennek szenteli egész életét és
részt vállal az Egyház
küldetésében. Ez
az Isten felé megmutatkozó önátadás
és önfelajánlás alapozza meg a
pásztori
szolgálatot, amely minden pap hivatásának
része. A pap pásztori szolgálata
másodsorban megköveteli, hogy személyes kapcsolatot
tartson egyházi
elöljáróival és kifejezze
készségét, hogy szolgálatát mindig
az Egyház nevében
és annak irányítását elfogadva
végzi, azaz a pap önfelajánlása az
egyházi
közösség felé is megnyilvánul. Az
önfelajánlás harmadik területe az, hogy a pap
egészen a rá bízott híveknek adja
magát, azaz Krisztus szeretetét sugározza
feléjük. A pap soha nem feledkezhet meg arról, hogy
pásztori és vezetői
feladatát mindig szolgálatnak kell tekintenie és
alázattal kell gyakorolnia.
Tudja, hogy Krisztusnak, a Jó Pásztornak a
szolgája és örömmel ébred annak
tudatára, hogy egészen különleges kegyelemben
részesült azáltal, hogy az Úr
kiválasztotta és meghívta őt. Minél
inkább tudatosítja magában azt, hogy a papi
hivatás Isten ingyenes ajándéka, annál
nagyobb lelkesedéssel végzi szolgálatát
az emberek javára, azaz ajándékozza
önmagát az embereknek. Nem puszta
kötelességteljesítésről van itt szó,
hanem örömteljes szolgálatról. A hivatás
örömét és jutalmát Krisztus adja.
©
Horváth István Sándor; fotó Kristók
J.
Miről
is szól a nagyböjt, tette fel a nyitó
kérdést Berta László atya, Nagyoroszi
és
Patak plébánosa az előző számunk
lapzártájának idején tartott
lelkigyakorlaton.
A válasz pedig így hangzott: A nagyböjt egy
út, melynek a célpontja a húsvét. A
nagyböjtnek ezért a keresztségünkről kellene
szólnia, mert abban Isten
gyermekeivé lettünk. A Szentség
vételével ráléptünk egy útra,
amiről oly
sokszor le is térünk az elkövetett bűneink
által, mintegy eltékozolva kapott „mennyei
kincseinket”. Így válunk mi is az állandó
atyai szeretet ellenére is tékozló
fiúvá. Ezért úgy gondoltam, hogy a
három este, a mindannyiunk által ismert
tékozló fiúról szóló
történet három szereplőjén keresztül
elmélkedjük át
helyzetünket.
Ma
este a fiatalabb fiú esetét elemezzük úgy,
hogy mindannyian vonjunk párhuzamot
a fiatalabb fiú és a mi életünk
között. Miért megy el abból az
otthonból, ahol
szeretve volt. Az ember tragédiája, hogy a világ
zajának kísértésére hallgat, a
hite is törékennyé válik, és a
csábításnak engedve elhagyja otthonát. Sőt
a
távozásának igazolására még
stratégiát is gyárt az „Atyai”
házból távozó ember.
Szeretetet keres, ám rossz helyen. Független akar lenni
Istentől, mint a távozó
fiú az Atyától. Ezzel a lépéssel
válik az otthonát elhagyó evilági
függővé és
távozik a bűn távoli országába. Ám
bármilyen messzire is távozik és a
lehetetlenség mélységébe is süllyed,
mindig van lehetőség a visszatérésre, amit
jól mutat a hibáit beismerő és
megbánó fiú példája is. Az Atya
mindig is visszavárta
megtévedt gyermekét. Nem mérges, csak szeret. Ezt
teszi velünk is az Isten, ha
átgondolva és őszintén megbánva az ellene
irányuló tetteinket közeledünk felé,
mert Ő irgalmas, szeretete határtalan és feltétel
nélküli. Ezt tudta a tékozló
fiú is. Ezért is mert visszamenni. Mi is tudjuk, hogy a
Mennyei Atya irgalmas.
Mindig megbocsát, ha őszintén kérjük Őt.
Hát itt az idő, hogy bizalommal kérjük
mi is Őt!
Második
este az idősebbik fiú került „terítékre”. Ő a
történet igazi negatív figurája,
nem a tékozlóvá vált testvére.
Látszólag otthon van és engedelmeskedik az
atyjának. Lélekben azonban nagyon távol van a
családtól. Nem tud örülni, a
tetteit megbánó és visszatérő
testvérnek. Megnyilvánulása az Atya felé
felhánytorgató, s a megbocsátás
csíráit sem mutatja ki. Szinte kitagadja a
családból a visszatérő testvért. Mi vajon
hogyan viszonyulunk egy-egy a
templomba visszatérő testvérünkhöz? Nemde
olykor-olykor lélekben kiközösítjük
őt? Nem lehetünk „papír-keresztények”! Nem
válhatunk a kötelezettség teljesítés
rabszolgáivá. El kell hinnünk, hogy az Atya nem
szeret bennünket kevésbé, ha a
visszatérőt is szereti. Ezért nem egyszerű idősebb
fiúnak sem lenni. Ott van
abban a kísértés, hogy irigykedjenek rá a
kisebb testvérek! Mi is itt vagyunk
az Atyai Házban. És mégis mennyi bánat, meg
nem értés vesz körül bennünket, s
minket is megkísért a „nekem több jár” mint a
másiknak elgondolás. Hányszor nem
tudunk osztozni mások örömében és
lenézzük a megtérő bűnös embert.
Hányszor nem
megyünk el a lakomára, pedig az Atya mindannyiunkat
egyformán hív oda. Ismerjük
fel azt a tényt, hogy az Atya minket is hazavár. Ne
panasz, hanem hála legyen
szíveinkben, hisz rengeteg (megosztandó)
ajándékot kaptunk Istentől!
A
történet harmadik szereplője, mondhatjuk a főszereplője, a
fiait együtt érző
szeretettel fogadó Atya képezte a harmadik este
elmélkedési vezérfonalát.
Alakja nagy kihívás elé állít
bennünket, hisz szeretetének
kiáradásában nem
mérlegel, ami mintegy istenképünk
felülvizsgálatára ösztökél. Az apa
első
benyomásra oktalannak tűnik. Fiának előre odaadja
örökségét és szó
nélkül
elengedi őt. Pedig tudja, mi lesz a kiadott örökség
sorsa. Az apa nem is
nemtörődöm ember, mert minden nap visszavárja
eltávozott gyermekét. Annyira
várja, hogy érkezésének
hírére elébe is fut. Hát nem ilyen
velünk szemben is az
Isten? Ránk bízta a Földet, pedig tudja, hogy
visszaélünk bizalmával, tesszük
azt tönkre. Isten ennek ellenére is vár
bennünket. Főként, ha a tékozló fiú
bűnbánatát követve közeledünk felé.
Megbocsát, és a legjobbat akarja adni
nekünk, hisz Ő az igazi öröm forrása is.
Örüljünk és ünnepeljük a kis dolgokat,
mert Isten nem a teljesítményekre kíváncsi.
A két fiúval könnyű azonosulni. De
vajon tudunk-e fiúi voltunk ellenére Atyaként
élni és viselkedni? Ehhez ad
segítséget, ha megtanulunk viszonzást nem
várva adni, feltétel nélkül
megbocsátani, nagylelkűnek lenni.
(Érsekvadkert,
2016.03.10.12. Molnár J.)
Az
Egyház életének boltozatát az
irgalmasság oszlopa tartja. Ezért egész
lelkipásztori tevékenységét át kell
hatnia a hívők felé forduló
gyöngédségnek;
egyetlen igehirdető szava és világ felé
közvetített tanúságtétele sem
nélkülözheti
az irgalmasságot. Az Egyház hitelessége az
irgalmas és együtt érző szeretet
által érvényesül. Talán
régóta megfeledkezünk arról, hogy megmutassuk
és járjuk
az irgalmasság útját. Egyfelől a
kísértés, hogy mindig és csakis az
igazságosságot keressük, elfeledtette velünk,
hogy az irgalmasság az első,
szükséges és kihagyhatatlan lépés. Az
Egyháznak (az Egyház mi vagyunk) azonban
a fontosabb és magasztosabb rendű cél
elérése érdekében túl kell
lépnie ezen.
Másfelől szomorú dolog látni, hogy
kultúránkban milyen gyors ütemben halványul
el a megbocsátás. Úgy tűnik, hogy bizonyos
helyzetekben maga a kifejezés is
jelentését veszti. A megbocsátás
tanúságtétele nélkül azonban az
élet
terméketlenné, elsivatagosodottá válik.
Újra elérkezett az idő az Egyház
számára,
hogy vállalja a megbocsátás
örömhírének hirdetését. Itt az
idő, hogy
visszatérjünk a lényeghez, hogy viseljük
testvéreink gyöngeségeit és
nehézségeit. A megbocsátás új
életet fakasztó erő, és bátorságot
ad arra, hogy
reménnyel tekintsünk a jövőbe.
Általában
úgy szoktunk elmélkedni Mesterünk
tanításán, hogy egy-egy részt kiragadunk,
és
azt elemezzük. Okos és jó módszer, mert
segíti az összpontosítást, miáltal –
talán – könnyebben meg tudjuk ragadni a lényeget.
Nézzük Máté 9. fejezetét, ami
úgy kezdődik, hogy Jézus a tavon át
lakóvárosába, Kafarnaumba érkezett. Ott egy
hordágyon fekvő beteget hoztak elébe. Hitük
láttára Jézus ezekkel a szavakkal
fordult a bénához: „Bízzál fiam!
Bocsánatot nyertek bűneid.” Mintha
kifordította volna Iuvenalis szavait, ami magyarul így
hangzik: „ép testben ép
lélek”. A rómaiak abban is hasonlítottak a mai
emberre, hogy a testi egészséget
mindenek fölé helyezték, magyarán
szólva anyagelvűek voltak. A Iuvenalis-i
szólás szerint a lélek virulásának
testi alapjai vannak. Mondhatjuk úgy is,
ahogy manapság szokás: anyagi talapzatra
támaszkodik a szellem, a lélek. Ha ez
szilárd, egyszerűen szólva. Ha meg van a ház, a
kocsi, a pénz, akkor a szerelem
is megjön. Hány híres bajnok bukik meg lelke, azaz
lénye gyöngeségén, amikor
ajzószert találnak a szervezetében! Az Úr
éppen ellenkezőleg gondolkodik:
„bocsánatot nyertek bűneid,” tehát lelked
meggyógyult, s ezáltal tested is.
Egész lényed.
Néhány
írástudó erre azt gondolta magában: „Ez
káromkodik.” Vagyis a legrosszabbra
gondolt, és irgalom nélkül mondott halált
Jézus fejére, hiszen az
istenkáromlókat akkoriban kivégezték.
Jézus
gondolataikba belelátva így szólt: „Miért
gondoltok magatokban?” Rámutatott a
bűn eredetére, amely gondolatainkból, vagy
mélyebben a lelkünkből táplálkozik.
Ha elgondoltuk a rosszat, s nem hessentettük el, vagy ha
erőszakosabb volt, nem
próbáltuk megérteni,
átvilágítani a belőle áradó
sötétséget, hogy tisztán
láthassunk és megállhassunk, mielőtt
cselekedetté változtatnánk.
„Mi
könnyebb, ha azt mondom: bocsánatot nyertek bűneid? - vagy
ha azt: Kelj fel és
járj? Tudjátok meg tehát, hogy az
Emberfiának van hatalma a földön a bűnök
megbocsátására.” Miért? Mert jók
vagyunk, mert értjük és szeretjük őt? Nem, ő
nem tőlünk nyerte a hatalmát holmi demokratikus
választással, hanem az Atyától
kapta, de mondhatjuk úgy is, hogy Isteni Személy
mivoltából, ami szintén az
Atya kegyelméből ered. Ezzel a bénához fordult:
„Kelj föl, fogd az ágyadat és
menj haza!” A bűn keletkezésére visszagondolva megint a
Iuvenalis-gondolat
ötlik elénk. Hányan vagyunk, akinek olyan
éles a szeme, hogy akár a Holdon is
észlelnénk egy macskát, mégsem vesszük
észre lelkünk homályát.
A
béna fölkelt és hazament. Bűnei
eltöröltettek, újjászületett a teste is.
Nézzük
most a vámos Lévi meghívását, aki
szintén újjászületik az Úr
szavára, s ott
hagy csapot-papot, pénzes asztalt, mindent és követi
a Mestert, sőt meghívja
vacsorára tanítványival együtt. „Mikor annak
házában asztalhoz ült, sok vámos
és bűnös jött, s letelepedtek Jézus
tanítványai közé. Ennek láttára
a
farizeusok megkérdezték tanítványait:
Miért eszik Mesteretek vámosokkal és
bűnösökkel? Amikor Jézus ezt halotta, megfelelt nekik:
„Nem az egészségeseknek
kell az orvos, hanem a betegeknek. Menjetek csak, és
tanuljátok meg, mit tesz
az: irgalmasságot akarok és nem áldozatot. Nem
azért jöttem, hogy az igazakat
hívjam, hanem a bűnösöket.”
Tudjuk-e
mit tesz bemutatni az előírt áldozatokat:
például körülmetéléskor a
két
gerlicét, vagy más alkalmakkor nagyobb állatot,
akár szarvasmarhát öletni a
papokkal, és mit tesz irgalmasnak lenni? Próbáljuk
tanulni? Sejtjük legalább?
Az
áldozat lehet szokás és külsőség, de
eredhet Isten iránti hálából, szeretetből.
Az irgalom mindig benső. A lélekből fakad. Elsőként
följegyzett alakja
iorgalom, azaz jorgalom, s ilyen formában a jó
gyökszavunkkal is kapcsolatban
állhat, amiből a jog is ered. Az irgalmas tehát
jó. Aki jó, az ok nélkül az,
csak azért, mert jónak lenni jó. Ide
kívánkozik Jakab apostol leveléből két
mondat: „Irgalom nélkül sújtja az
ítélet azt, aki nem gyakorol irgalmasságot.
Az irgalmasság azonban győzelmet arat az
Ítéleten.” (Jak2.13)
Ismételjük
el magunkban és gondolkodjunk!
Mikor a gyermek
gőgicsél,
Isten tudja, mit
beszél!
Csak mosolyog és
integet…
Mit gondol? Mit mond? Mit
nevet?
Amint virággal esti
szél,
Az anyja vissza úgy
beszél,
Oly lágyan és
oly édesen…
De őt sem érti senki
sem.
Hogy mit beszélnek
oly sokat,
Apának tudni nem
szabad:
Az égi nyelv ez.
Mély titok.
Nem értik, csak az
angyalok.
Az
evangélium szerint alapvetően fontos az irgalmasság.
Isten elküldte Fiát, Isten
emberré lett, hogy üdvözítsen bennünket,
vagyis nekünk adja irgalmasságát.
Jézus világosan kifejti ezt, amikor összefoglalja
tanítását tanítványainak:
„Legyetek tehát irgalmasok, amint a ti Atyátok is
irgalmas.” (Lk 6,36)
Létezhet
olyan keresztény, aki nem irgalmas? Nem. Azért nem, mert
az evangélium
középpontja az irgalmasság. Az
Anyaszentegyház azt tanítja, hogy adjunk enni és
inni, aki éhezik és szomjazik, öltöztessük
fel, aki mezítelen. S hogyan teszi
mindezt? Sok szent férfi és nő
példájával, akik ezt gyakorlatban
megmutatták;
de teszi ezt sok-sok apa és anya
példájával, akik azt tanítják
gyermekeiknek,
hogy ami nekünk fölösleges, az hiányzik a
szükséget szenvedőknek. Fontos, hogy
ezt tudjuk. A legegyszerűbb keresztény családokban is
mindig jelen volt a
vendégszeretet szent szabálya: soha ne
hiányozzék egy tányér étel és
egy ágy a
szükséget szenvedőnek.
Egyszer
egy anyuka elmesélte. Egy napon déltájt
egyedül volt három kisgyermekével.
Kopogtattak az ajtón: egy férfi állt kint, aki
enni kért. Az anyuka így
válaszolt neki: „Várj egy kicsit.” Visszament a
lakásba és ezt mondta
gyermekeinek: „Egy bácsi enni kért, mit
tegyünk?”Adjunk neki enni, anyu!” -
válaszolták kórusban a gyerekek. Mindegyiknek a
tányérján volt egy szelet hús
sült krumplival. „Rendben van, akkor felezzük meg mindannyian
a tányérunkon
lévő húst, és adjuk oda neki!” Ez az anya
megtanította a gyermekeinek, hogy a
sajátjukból adjanak.
Az
Anyaszentegyház azt tanítja, hogy gondoskodjunk a
betegekről. Hány férfi és nő
szolgálta Jézust ilyen módon! És
hány egyszerű férfi és nő valósítja
meg
mindennap a gyakorlatban ezt az irgalmassági cselekedetet egy
kórteremben, egy
idősek otthonában vagy saját otthonában, egy beteg
embert gondozva.
Az
anyaszentegyház azt tanítja, álljunk közel a
bebörtönzöttekhez. Erre azt
mondaná valaki: „De az veszélyes, hiszen azok rossz
emberek.” Jól figyeljetek,
folytatta a pápa, mi mindnyájan képesek vagyunk
rá, hogy megtegyük azt, amit
elkövetett az a börtönbe került ember.
Mindnyájan bűnös emberek vagyunk. Az a
rab nem rosszabb nálad vagy nálam!
Az
anyaszentegyház azt tanítja: álljunk közel a
magányosokhoz, akik magukra hagyva
élnek és halnak meg. Ezt Tette Boldog Teréz anya
Kalkutta utcáin? Ezt tette és
teszi sok-sok keresztény, aki nem fél attól, hogy
megszorítsa azok kezét, akik
távozni készülnek ebből a világból.
Ebben az esetben is az irgalmasság békét ad
annak, aki távozik, és annak, aki marad.
Megérezteti, hogy Isten hatalmasabb a
halálnál, és ha Őbenne maradunk, akkor a
végső elválás is egy
„viszontlátásra!”
búcsúzás.
(Vatikáni
Rádió)
Szombat volt. Nem kellett
messzire
mennünk, csak a szomszédos Gyarmatra. Lazsán Zsolt
hívására fiatal keresztények
érkeztek március 12-én a szalézi templomba
az egyházmegye minden részéről, hogy
megmutassák, miként lehet gitárral, énekkel
és más hangszerekkel dicsérni
Teremtőjüket. Tíz együttes, illetve gitáros
énekkar készült, hogy röviden
bemutatkozzon, s szolgálatukról tanúskodjanak
egymásnak valamint az érdeklődő
közönségnek. A környező települések
mellett távolabbról is érkeztek
(Albertirsa, Vecsés, Gyömrő, Nagykáta,
Maglód, Salgótarján, Balassagyarmat,
Magyarnándor, Szente, Érsekvadkert) az először
megrendezett találkozóra,
amelyet – a szervezők szándéka szerint –
hagyománnyá kívánnak tenni.
A helyszínre
látogató érdeklődők nem
csalódhattak a zenében, s a zenekarok
színvonalában sem: nagyon lélekemelő
dalokat hallhattunk mindnyájan. A rendezvényt
lelkigyakorlatos szentmise zárta,
ahol Bakonyi János atya szólt szívből, és
készítette föl a templom
hallgatóságát
húsvét tiszta áldozatára.
Különlegessé tette a szentmisét az is, hogy a
megjelent ének- és zenekarok szolgáltatták
a szentmise muzsikáját: ezzel
mutatva ki hitüket, illetve az Anyaszentegyház és
Jézus iránti szeretetüket.
Csattanóként
a végén maga a vendéglátó
koncelebráns, Csiba Tibor atya is a húrok
közé csapott: a záró énekben
basszusgitárján közreműködött a
zenészek és a hívek legnagyobb
meglepetésére és
örömére.
Te
is vágysz
az Urat dicsőíteni énekeddel, esetleg hangszeres
kíséreteddel? Csatlakozz
hozzánk! Próbák minden pénteken a
Kolping-házban! Keress bennünket a
Facebook-on is: https://www.facebook.com/ersekvadkerti.gitarosenekkar/
Érsekvadkerti Gitáros Énekkar (Bálint)
„Amit
e legkisebb testvéreim közül
eggyel is tettetek, velem tettétek.” (Mt 25,40)
Vajon
miért olyan kedves számunkra
Jézusnak ez a mondata, hogy gyakran visszatér a
hónap életigéjeként? Talán
azért, mert ez az evangélium szíve. E szavakat
intézi majd hozzánk az Úr a
végső napon, amikor ott állunk majd előtte. Ez lesz a
tárgy életünk
legfontosabb vizsgáján, amelyre nap mint nap
készülhetünk.
Azt
fogja kérdezni, hogy adtunk-e enni
és inni annak, aki éhes volt és szomjas, hogy
befogadtuk-e a vándort,
felruháztuk-e a mezítelent, meglátogattuk-e a
beteget és a rabot… Apró
cselekedetek ezek, de az öröklétben
értékük van. Semmi sem kicsi, amit
szeretetből teszünk, amit neki teszünk.
Jézus
ugyanis nemcsak pártját fogta a
szegényeknek és kitaszítottaknak, nemcsak
meggyógyította a betegeket és
vigasztalta a szenvedőket, hanem kiváltságos szeretettel
szerette őket,
olyannyira, hogy testvéreinek nevezte őket, egészen
titokzatos szolidaritással
azonosulva velük.
Jézus
ma is jelen van azokban, akik
igazságtalanságot és erőszakot szenvednek, akik
munkát keresnek vagy hátrányos
körülmények között élnek, akik
különféle háborúk miatt
kénytelenek elhagyni
hazájukat. Hányan és hányan szenvednek
körülöttünk más okokból is, és
talán
kimondatlanul is a segítségünket kérik.
Jézus az, aki konkrét szeretetet kér,
az új igényeknek megfelelő új „irgalmassági
cselekedeteket”.
Senkit
nem zár ki. S ha egy beteg idős
asszony Jézus, akkor hogy ne segítenénk mindazzal,
ami enyhíti a körülményeit?
Ha egy menekült gyereknek nyelvet tanítok, Jézust
tanítom. Ha segítek otthon
anyukámnak takarítani, akkor Jézusnak
segítek. Ha reményt viszünk egy rabnak,
és vigaszt a szomorkodónak, vagy megbocsátunk
annak, aki megsértett, Jézussal
lépünk kapcsolatba. Valahányszor megtesszük
ezt, a gyümölcseként nemcsak azt
tapasztaljuk, hogy örömet szereztünk a másiknak,
hanem bennünket is nagyobb
öröm tölt el. Ha ajándékozunk, kapunk,
belső teljességet tapasztalunk, boldogok
leszünk, mert akkor is, ha nem tudtuk, Jézussal
találkoztunk: a másik az a kapu
– Chiara Lubich írása szerint –, amelyen át
Istenhez juthatunk.
Lelki
tapasztalatának már a kezdetén így
ír ennek az életigének a
hatásáról: „A felebaráttal és a
szeretettel
kapcsolatos egész korábbi felfogásunk
összeomlott. Ha Krisztus valamiképpen
mindenkiben ott van, akkor nem tehetünk
különbséget, nem részesíthetünk
előnyben senkit. Szertefoszlottak azok az emberi
elképzelések, amelyek
osztályozták az embereket: honfitárs vagy
külföldi, öreg vagy fiatal, szép vagy
csúnya, antipatikus vagy szimpatikus, gazdag vagy
szegény. Krisztus volt ott
mindegyikük mögött, Krisztus volt ott
mindegyikükben. És valóságosan egy másik
Krisztus volt minden embertárs (…).
Így
élve felfedeztük, hogy számunkra az
embertárs az út, amelyen eljuthatunk Istenhez. Sőt,
úgy tűnt számunkra, hogy a
testvér olyan, mint egy kapu, amelyen át kell haladnunk,
hogy Istennel
találkozhassunk.
Ezt
megtapasztaltuk az első napoktól
kezdve. Micsoda egységre találtunk Istennel este az
imában vagy az
összeszedettségben, miután az egész nap
folyamán szerettük Őt a testvérekben!
Ki más adta volna nekünk a vigasztalást, ezt az
olyannyira új, oly mennyei
élményt, ha nem Krisztus, aki élte
evangéliumának szavait: »adjatok és adnak
majd nektek is« (Lk 6,38). Mi szerettük Őt
egész nap a testvérekben, és
íme, most Ő szeretett bennünket.” (Chiara Lubich:
Jézus a testvérben,
Új Város, Budapest, 2013, 80. o.)
Az
emberélet felén jócskán túl, a
fejlődés útjára léptem. Ez volna az igazi
út?
Nem hinném, de be kell vallanom, másokkal együtt
én is ezt az utat járom,
akaratlanul is, a külső körülmények által
sodortatva. Azt sem tudom, most panaszkodom-e,
vagy éppen dicsekszem? Mindenesetre kételkedem.
Ezeket
a sorokat a nyáron kapott laptopomba pötyögtetem, van
némi számítógépes
gyakorlatom, több, mint tíz éve van már
asztali számítógépem, amit a
feleségem
tudtom és akaratom ellenére vett valakitől, kéz
alól. Mindig is idegenkedtem a
technikától, a gépektől, nem
kívántam hát, hogy az új világ, a
modernizmus
betegye a lábát otthonunkba. Nejem azt mondta, ez a mai
kor követelménye, és
igaza volt, mert ma már a kiadók és
szerkesztőségek elektronikus úton várják a
kéziratokat. Először csak a szövegszerkesztőt
használtam, ezt könnyű volt
megtanulnom, hiszen évtizedeken át használtam
írógépet, később beköttettem az
internetet is, ímélen írok leveleket, és
küldöm lapokhoz, kiadókhoz
kézirataimat. A kéziratok ilyetén
továbbítása rendben is van, de a kézzel
írott
és postán feladott levél sokkal
személyesebb, közvetlenebb. Kétségtelen,
időbe
telik, némi fáradságba, de a gépi
levelezés révén elgépiesedünk,
elidegenedünk
egymástól és voltaképpen a
világtól is. Szerettem kinyitni a
postaládát
régebben, szerettem levelet kapni. Ma már ez az
öröm ritka vendég. Még a
karácsonyi és húsvéti lapokat is interneten
keresztül intézzük általában.
Azért
kapok néhány kézzel írottat is, és
én is küldök.
Mobiltelefonom
is van. Azt sem akartam. A gyermekeim testálták
rám, amikor ők már újabbat,
modernebbet vásároltak. Hiába ódzkodtam,
mára már úgy megszoktam, ha esetleg
otthon felejtem, védtelennek, kiszolgáltatottnak
érzem magam. Be kell ismernem,
igen jó szolgálatokat tud tenni. Persze esemesezni nem
tudok, de ki tudja, mit
hoz a jövő. Emlékszem, amikor úgy 25 évvel
ezelőtt előjegyeztettük a postán
telefonigénylésünket, milyen izgalommal
vártuk az első készüléket, és hogy
milyen feszültség volt bennem a telefon miatt, mintha
valaki idegen lett volna
a lakásban, aki bármelyik pillanatban
megszólalhat. Kiszolgáltatva éreztem
magam. De megszoktuk, és egyre ritkábban szólal
meg, mert már inkább
mobiltelefonon intézzük beszélgetéseinket.
Nekem,
aki 14 éves korában látott először
tévét, mert a falunkban nem volt villany, ma
kettő is van, egy a nappaliban, egy a
hálószobában. Ez azért is jó, mert
ha
meccset akarok nézni, a feleségem a másikon
nézhet valami neki jobban
megfelelőt. Így a gépek miatt szakadunk el
egymástól és a világtól, a
természettől. A mai ember, ha kimegy a zöldbe
szalonnát sütni, bográcsozni,
minden hozzávaló készséget magával
visz, nyársat, üst-állványt, mert
ágast
vágni, nyársat faragni nem tud. Ha áramszünet
van, teljesen kétségbe esünk, nem
tudunk mihez fogni. állunk, mint Bálám szamara.
Minél
többet tudunk a világról, minél
kényelmesebben élünk, annál
árvábbak vagyunk.
(Fecske
Csaba, KÉ. 2015.
január 22.)
Rövidesen el kellene
döntenünk, hogy
milyen különórákra járatjuk a fiunkat –
szólt feleségéhez a férj –, mert
manapság csak az érvényesül, aki
idejében specializálódik. A nyelvek is
fontosak, nyelvek nélkül nem fog tudni
tájékozódni a legfrissebb tudományos
eredményekről. A sportot sem szabad elhanyagolni, ép
testben ép lélek! Értelek
– válaszolt a feleség –, csak nehogy úgy
járjunk, mint a szomszédék a
gyerekükkel, akit egész kicsi korában
ráállítottak a biológiára, a
„jövő
tudományára”, vettek neki akváriumot,
terráriumot, tücsköt-bogarat,
kígyót-békát, aztán
érettségi előtt kiderült, hogy a gyereket a holt
nyelvek
érdeklik, és esze ágában sincs
biológusnak mennie. Apja kétségbeesve mondta,
hogy mennyi pénzt öltek bele a „biológiába”,
a gyerek meg olyan pályára akar
menni, amelyen nem lehet normálisan keresni, még
nyugdíjas korukban is nekik
kell majd őt segíteniük.
Joggal
merül fel a kérdés: hogyan lehet
megalapozni a jövő nemzedékének
jól-létét? Vajon a politikai, gazdasági
folyamatok adnak-e reménykedésre okot? 2014. november
25-én Ferenc pápa az
Európai Parlament ülésén mondott
beszédében hangsúlyozta, hogy az Európai
Unió
alapító atyái ambiciózus politikai
tervüket az emberekbe vetett bizalomra
alapozták, nem annyira, mint állampolgárokra, vagy
a gazdasági élet tényezőire,
hanem mint transzcendens emberi méltósággal
bíró nőkre és férfiakra.
Ferenc
pápa egész beszédének központi
eleme volt a határozott kiállás minden egyes ember
egyenlő méltósága mellett.
„Olyan önző életstílusokkal találkozunk,
amelyeknek a pazarlása nem tartható
fenn – mondta –, ezek az egocentrikus emberek pedig
legtöbbször közömbösen
tekintenek a körülöttünk lévő
világra, különösen a szegények
legszegényebbjeire. Döbbenten tapasztaljuk, hogy a
politikai vitákat gazdasági
és technikai kérdések uralják, az emberi
személyről való méltó gondoskodás
rovására. A férfiak és a nők annak a
veszélynek vannak kitéve, hogy őket csupán
egy gépezet fogaskerekének tekintik,
kihasználható fogyasztási cikknek. Ennek
pedig az a következménye – mint ahogy ez tragikusan be is
következik –, hogy
ahol az emberi élet már nem látszik a
gépezet számára hasznosnak,
lelkiismeret-furdalás nélkül eldobják,
például a halálos betegeket, az
elhagyott és gondozásra szoruló öregeket,
vagy az anyjuk méhében halálra ítélt
gyermekeket. Ezek a súlyos veszedelmek akkor törnek
ránk, ha megengedjük, hogy
a technika vegye át a hatalmat, ha a célok és
eszközök összegabalyodnak. Mindez
az „eldobhatóság kultúrájának”, az
ellenőrizhetetlen fogyasztásnak a következménye.
Ezzel szemben az emberi méltóság tisztelete akkor
tartható fenn, ha elismerjük
az emberi élet értékét. Az életet
ingyen kapjuk, tehát nem lehet adás-vétel
tárgya.”
Mondjatok
példákat arra, hogy hogyan
sértik meg az emberi méltóságot! Mire
hivatkoznak azok, akik igazolni akarják
ilyen viselkedésüket? Milyen következményei
vannak annak, ha valaki a saját
emberi méltóságát sem becsüli meg?
A
Szentatya rámutatott: „Ahhoz, hogy
Európa reményteli legyen, el kell ismernünk az
emberi személy központi
jelentőségét, és segítenünk kell
minden férfit és minden nőt képességeik
kibontakoztatásában. Azaz fordítsunk gondot a
személyekbe való befektetésre és
azokra a kezdeményezésekre, amelyek tehetségeiket
fejlesztik és gyümölcsözővé
teszik. A legelső terület tehát az
oktatás-nevelés, kezdve a családdal, minden
társadalom alapsejtjével és
legértékesebb elemével.”
Megállapította
továbbá, hogy „családok
nélkül a jövő azon bukik meg, hogy homokra
épült, és ennek szörnyű
következményei lesznek.” Amikor a család
fontosságát hangsúlyozzuk, „nem csupán
a felnövekvő új generációknak adunk
reményt, hanem sok öregnek is, akik egyedül
kényszerülnek élni és
valósággal elhanyagoltak, mert nincs már
körülöttük a
melegítő, támogató és kísérő
család.” Az egységes, termékeny és
megbonthatatlan
családok alapozzák meg jövőbe vetett
reményünket – mondta Ferenc pápa. A család
képét véve alapul kiemelte minden egyes
európai tagállam kultúrájának
tiszteletét és a szolidaritás és
szubszidiaritás fontosságát. „Az egység
azonban nem jelent egyformaságot a politikai, gazdasági
és kulturális életben,
vagy a gondolkodásmódban. Valójában a
hiteles egység a különbözőségek
gazdagságából ered: ebben az értelemben
Európa hasonlít a családhoz, amely
annál inkább egységes, minél inkább
lehet minden tagja szabadon és teljesen
önmaga. Európát úgy tekintem, mint a
népek családját, amelyben a népek az
Unió
intézményeinek közelségét akkor
érzik, ha az Unió képes bölcsen
kombinálni az
elérni kívánt egység ideálját
minden egyes különböző hagyományokat
ápoló ember
számára, tiszteletben tartva a múltjukat és
gyökereiket, megszabadítva őket
annyi sok manipulációtól és
fóbiától. Az emberi személy központi
szerepének
megerősítése mindenekelőtt azt jelenti, hogy mindenki
számára lehetővé tesszük
egyediségének és kreativitásának
kibontakoztatását, legyen akár egyénekről,
akár népekről szó. Az egyesek
különlegességei akkor képviselnek hiteles
gazdagságot, ha ezeket a többiek szolgálatába
állítják. Mindig tartsuk szem
előtt az Európai Uniónak a szolidaritásra
és szubszidiaritásra alapuló
konfigurációját, hogy a kölcsönös
bizalomra építő kölcsönös
segítség a haladást
szolgálhassa.”
Idézzetek
fel példákat a hagyományoktól,
a gyökerektől való elszakadásnak! Milyen
következményei vannak ennek? Hogyan
tudjátok megkülönböztetni a jó és
értékes hagyományokat a káros és
elvetendő
hagyományoktól?
A
gazdaságról szólva a Szentatya
javasolta, hogy a munkahelyek létesítése azt a
követelményt is magába foglalja,
„hogy megfelelő társadalmi környezet alakuljon ki, ahol a
személyt nem
zsákmányolják ki, hanem biztosítják,
hogy éppen munkája révén családot
tudjon
alapítani és gyermekeit fel tudja nevelni.”
Ferenc
pápa végül bátorította az
Európai
Parlament tagjait, hogy „dolgozzanak együtt egy olyan
Európa felépítésén, amely
nem a gazdaság körül forog, hanem szentnek tekinti az
emberi személyt,
elidegeníthetetlen értékeket állít a
középpontba”.
Milyen
lehetőségeit látjátok az emberi személy
középpontba állításának
saját munkahelyeteken, lakóhelyeteken,
környezetetekben? Hogyan szolgálhatjuk közösen –
az Egyházban és a világban –
az emberi méltóságot és az ország,
Európa és az egyház jövőjét?
Kétségtelen,
mondta a férj, hogy
találnunk kellene egy olyan iskolát, amelyiknek az a
célkitűzése, hogy minden
gyerekből hozza ki azt, ami benne van. Mert biztos, hogy a mi fiunknak
is sok
adottsága van, csak most még nehéz
kitalálni, hogy miben tudna igazán jó lenni.
Talán mégse az a helyes, ha százféle
különórára járatjuk, ha
megpróbáljuk
rávenni, hogy ez vagy az érdekelje, hanem ha arra
irányítjuk, hogy mindenben
törekedjen a tőle telhető maximumot nyújtani. Ha pedig
valami különösen
érdekli, biztosítsuk neki a lehetőséget, hogy
elinduljon abba az irányba.
Legyen magával szemben igényes, és akarja
kibontakoztatni magát úgy, hogy
közben törődik társaival is, hiszen nincs, és
soha ne is legyen egyedül.
Bíró
László
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Irgalmas
és szent Urunk, küldj szüntelenül új
munkásokat Országod aratásába!
Segítsd
azokat, akiket arra hívsz, hogy napjainkban kövessenek
Téged! Engedd, hogy akik
arcodat szemlélik, örömmel válaszoljanak a
csodálatos küldetésre, amelyet rájuk
bíztál, néped és valamennyi ember
javára. Istenünk, aki az Atyával és a
Szentlélekkel élsz és uralkodol, most és
mindörökké. Ámen.
(Szent
II. János Pál)
Az
előző lapzártánktól eltelt időszakban három
ülése volt az önkormányzat
képviselő testületének. Március 22-én
az intézményi térítési
díjakról szóló
rendelet elfogadása volt az első napirend témája.
Módosításra került a
Szociális gondoskodásról szóló
rendeletük, és rögzítésre került az
óvodai
beiratkozások időpontja is. Elfogadásra került
közbeszerzési tervünk, és
határozatot hoztunk a benyújtandó
pályázatok ügyében. Határozat
született a
2016. évi járdafelújítások
utcasorrendje ügyében, és
tájékoztató hangzott el az
önkormányzatnál lefolytatott belső ellenőri
jelentésről. Pontosításra kerültek
a Holokauszt emléknaphoz kapcsolódó
emléktábla elhelyezéshez kapcsolódó
események (fotókiállítás,
faültetés) is.
Április
11-én rendkívüli testületi ülésen
megtárgyalásra került egy újabb műfüves
pálya
pályázati lehetősége. A képviselő
testület úgy döntött, hogy az önerő -
közel
tízmillió forint - hiánya miatt nem tud
részt venni ezen a pályázati
felhíváson. Bízik abban, hogy az állam az
iskolaközpont kialakításával a
sportoláshoz kapcsolódó
beruházásokat is meg fogja valósítani.
Április
12-i ülés döntött az intézmények
konyhája vezetői állasra kiírt
pályázat
nyertesének személyéről, majd a személyi
változás miatt a védőnői ellátás
időpont változásait rögzítettük.
Napirendi pontok között szerepelt a GAMESZ
vezetői állásra történő
pályázat kiírása is. Az ülés
zárt részében, vitás
földügyben a Nógrád Megyei Agrárkamara
álláspontja mellett tettük le voksunkat.
Egyebek
tárgykörben a pinceomlás miatt
veszélyessé vált Hunyadi út
hibaelhárításáról
hallhattunk. Az április 20-i, az út
felújítást támogatói EU-s
pályázati
ellenőrzést követően, vis maior keretből helyi
vállalkozóval kívánjuk a hibát
elhárítani.
Halhattunk
a felső tanya telekalakítási tervéről, nem
minősített fitnesz eszközök a
futballpálya területén történt
elhelyezéséről, a KLIK által fenntartott
iskolánk gyepének
gondozatlanságáról, honlapunk
korszerűsítéséről.
Tájékoztató
hangzott el a házi orvosi rendelési idő
módosítására irányuló
kérelemről is.
Jelképes összeggel támogattuk a
Pedagóguskórus Érsekvadkert hírnevét
öregbítő,
határokon is átnyúló
szereplését.
Ebben
a rovatban megjegyezni kívánom, hogy április 4-vel
immár 4. alkalommal -
műfüves helyszínnel - megkezdődött a
Falubajnokság. Képviselő társunk, Súth
Edvin felhívására négy csapat több
fordulóban, szombatonként küzd meg a falu
bajnoka címért.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. május 23.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Május 2-án este 7-kor szentmise és
utána az első májusi ájtatosság.
Májusban a szerda kivételével mindennap este 7
– kor lesz a szentmise, utána Májusi
ájtatosság A BARLANGNÁL. – Szerdán a
szentmise reggel, a májusi ájtatosság este 7-kor a
Kálváriánál.
Az 1%-os befizetett személyi adóról ne
feledkezzenek
el rendelkezni!
A Katolikus egyház technikai
száma (0011)
megjelölésével.
Akinek munkáltatója
számolja
el adóját, az zárt borítékban, a
borítékra írt Név, Lakcím,
adóazonosító
felirattal, rendelkezhet az Egyház javára 1%-ról,
és valamely Alapítvány javára
a másik 1%-ról. (Pl. Érsekvadkerten: Szent Kamill
– az érsekvadkerti beteg
gyermekekért közhasznú alapítvány
javára
(A kedvezményezett adószama:
18641107-1-12)
KERESZTELTEK
8./
Falusi Csenge (Falusi Krisztián –
Kicska
Georgina)
9./
Soós Bence (Soós István – Vladár Erika)
HÁZASSÁGKÖTÉS
-
HALOTTAINK:
1. vasárnap - Murányi István és
felesége Zsiga Mária, szüleik, élő és
elhunyt
családtagok
-
Kristók János 3. évforduló, felesége
Halaj Margit, lányuk Mária, vejük, a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Erdős István és élő családtagok
2. hétfő -
Fábián Jánosné Dósa Erzsébet,
szülei és elhunyt
hozzátartozók
3. kedd
- Boda Kálmán, felesége Valkó Ilona
1. évforduló, szüleik,
testvéreik és élő családtagokért
-
Temela János 1. évforduló
-
Halaj Sándor, Boda, Valkó és Bajnok család
halottaiért
4. szerda
-
5. csütörtök - Papi hivatásokért
6. péntek -
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
halottaiért (Alapítványi)
-
Erdei Lajosné és a Gépállomás
elhunyt dolgozóiért
-
Szabó, Molnár és Németh család
élő és elhunyt tagjaiért
7. szombat
-
8. vasárnap - Jakubecz Mihály,
felesége Mrekvicska Mária, gyermekeik, élő
és
elhunyt családtagok, Németh és Varga
családért
-
Elhunyt és élő érsekvadkerti
tűzoltókért
-
Kuris Jánosné Kakas Erzsébet 1.
évforduló, testvére József, szülők
és
nagyszülők
9. hétfő -
Vitéz István, felesége Csillag Mária, a
család élő és
elhunyt tagjaiért
10. kedd
-
11. szerda
-
12. csütörtök - Szrenka József, felesége
Laczó Margit, fiuk és szüleik, Laczó
Mihály és hozzátartozók
13. péntek - Boda János, 2
felesége, szüleik, nagyszüleik, testvéreik
és
hozzátartozók
-
Laczó János, felesége, szüleik,
testvéreik, a Szabó család halottaiért
14. szombat
- Híves József, felesége Erdős Margit,
fiuk, vejük, unokájuk és
hozzátartozók
-
Két család élő és elhunyt tagjaiért
-
Pap Ádám 2. évforduló, nagyszülei,
élő és elhunyt családtagok
15. vasárnap - Babik Mihályné, a Babik
család halottaiért, Szabó József és
felesége
16. hétfő -
17. kedd
-
18. szerda
-
19. csütörtök - Orem András, felesége Bakos Olga
20. péntek - Rózsafűzér
Társulat élő és elhunyt tagjaiért
-
Boda István, felesége Molnár Margit, szüleik,
gyermekeik, vejeik és a Záhorszki
család halottaiért
21. szombat
- Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
élő és elhunyt
hozzátartozók, unokájuk János
-
Záhorszki Erzsébet, veje, testvérei, a
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Konopás András, felesége Kovácspál
Ilona, szülők, násza, nászasszonya, élő
és
elhunyt hozzátartozók
22. vasárnap - Szabó Ignác, felesége
Vitéz Mária, 15. évforduló, fiuk
Ignác,
nászuk Vitéz Sándor, valamint a család
élő és elhunyt hozzátartozói
-
-
Pinke Kálmán, felesége Szabóki
Rozália, Kristók József, felesége Varga
Piroska,
Urbán Ignác, felesége Bozsonyik Emerencia,
valamint Mitasz Imre, felesége
Szrenka Emerencia, szüleik, nagyszüleik
23. hétfő -
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök - Hálából
szülőkért, nagyszülőkért
-
Kolping család élő és elhunyt tagjaiért
-
Hálából
27. péntek - Boda
Istvánné Csillag Anna, szülei, anyósa,
apósa, a család
élő és elhunyt tagjai
-
Jakubecz János, veje Kalmár József, szüleik
és a Kalmár család halottaiért
28. szombat
- Holman Sándor, anyósa, apósa és a
család élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Szabóné Erdős Ilona, szülei és nagyszülei
-
Bozsonyik István, felesége Kristók Mária,
fiuk István, lányuk Mária, nászuk,
élő és elhunyt hozzátartozók
29. vasárnap - Vitéz Ferenc, felesége Nagy
Erzsébet, szülők, nagyszülők
-
Pálinkás János, fia Zoltán,
Pálinkás és Glózik család
halottaiért
30. hétfő -
31. kedd
-