Szent
István és a szent
családja óta, Egyházunk számos magyart
ismert el a Krisztust követő élet
hőseiként. A XX. század nekünk, magyaroknak nagyon
keserves volt. Lám mégis, a
rossz idők ellenére, hazánk fiai közül erre
többen elismerten méltónak bizonyultak.
Honnan merítették a meggyőződést és az
erőt, hogy érdemesnek ítélték a
Názáreti
Jézus nyomában megjárni az életet? A
vértanúk pedig, boldog Apor Vilmos és
boldog Rozsma Teodor, életüket is adták érte.
Biztosan
ugyanaz a
meggyőződést adó és erőt jelentő
világosság volt ez, amiről a nagypéntek
eseményei után az Emmauszba igyekvő szomorú
tanítványok lelke is lángra
lobbant. Az úton hozzájuk csatlakozó idegenben
még fel sem ismerték a
Feltámadottat. Ő azonban, látva
levertségüket, Mózes és a
próféták írásaira
hivatkozva megmagyarázta nekik, hogy nem kell
megütközni a Názáreti Jézus
sorsán. Ezt kellett a Messiásnak elszenvednie, hogy
bemehessen az Ő
dicsőségébe.
Azóta
eltelt 2000 év. A
húsvét hitében egyre többen mertek a
keresztre feszített Jézus Krisztus nyomában
élni és halni a világon. Mertek és mernek
ma is, mert meggyőződtek arról, hogy
a krisztusi élet minden embert a húsvéti
dicsőségbe vezet el. Nem a saját
erejükből, de magának a Feltámadottnak az
erejéből, aki megígérte, hogy velünk
marad az idők végeztéig. Ő az idő és az
örökkévalóság Ura. Ő, aki legyőzte a
bűnt és a halált, képesít arra, hogy
követői és tanítványai
szolgálják minden
ember életét, boldogulását és
üdvösségét.
Nem
vagyunk életrevalóságot
vesztett népe még Jézus Krisztus követői nagy
családjának. A nekünk keserves
században is éltek közénk valók, akik
ebben hősnek bizonyultak. Életük, haláluk
bátorít, hogy el ne felejtsük: „A
Názáreti Jézus feltámadt a
halálból, elsőnek
a halottak közül, és minket is feltámaszt a
húsvét hirdette új élet
országában,
ha hűségesek maradunk hozzá.”
Maradjunk
meg tehát, az
előttünk élők példáját látva
húsvéti hitünk Isten előtt igaz életet
sürgető
ösvényén. El ne riasszon, hogy keresztjeinkkel
Krisztushoz kell hasonlóvá
lennünk. Ha annyian, a szentté és boldoggá
avatottak, sőt a szentté nem avatott
elődeink sokasága képes volt erre, mi, XXI.
századi magyarok is képesek leszünk
rá.
Jézus
Krisztus
feltámadásának idén is megünnepelt
napján, vértanúink
életpéldáján felbuzdulva
ébredjen fel bennünk a keresztény élet
megújuló elhatározása. Éljünk
húsvéti
hitből és kegyelemből mindenki javára és
üdvösségére érdemes életet!
Ezekkel a
Seregély érsek úrtól származó
gondolatokkal kíván a szerkesztőség is, az
élet
győzelmében bízó húsvéti
ünnepeket!
(Keresztény
Életből; fotó Kristók János)
A
latrok között, a gyászos, csonka péntek,
Hasadt
kárpitja a mogorva égnek.
Az
ecet és epe, a szörnyű lándzsa,
Már
messze, régen elmaradt utána.
Kín
és halál csak kusza, kurta álom,
Élni
jó e szép világon.
Mögötte
áldott harminchárom éve,
Előtte:
az öröm mély messzesége.
És
negyven napra, hogy az égbe tartott,
Úgy
hívták, vonták még a földi partok.
Oly
idegenül tündökölt a menny még,
S
oly szédítőnek tűnt a végtelenség.
Folyton
lenézett, búcsút mondva halkan,
És
fájó szívvel szállt a szűz magasban.
S
a
ragyogó azúron át a lelke
A
Genezáret kékségét kereste.
Nagypénteki
gondolatainkban,
elmélkedésünkben óvatosnak kell lennünk.
Megvan bennünk ugyanis a hajlandóság,
hogy Jézus kereszthalálát önmagában
szemléljük és ennek következtében
tragédiaként,
negatív eseményként éljük meg.
Szerencsésebb, ha az Úr keresztáldozatát
úgy
szemléljük, mint földi életének
betetőzése, végső fejleménye, illetve a
feltámadás fényében tekintjük. A
kereszthalál és a feltámadás
időrendisége
nyilvánvaló, a halál következik be
először, aztán a feltámadás kis idő
múlva.
Ha csak az időbeli kapcsolatot nézzük, könnyen abba a
hibába esünk, hogy túl kell
lennünk a kereszten a feltámadás
érdekében. A nagypénteket
átvészeljük
valahogy, talán a szigorú böjtöt is megtartjuk,
amit az Egyház ajánl e napra,
de jöjjön gyorsan a feltámadás szép
húsvéti ünnepe! A lehető leggyorsabban
szűnjön meg a világra és gondolatainkra
boruló nagypénteki sötétség, hogy
minél
hamarabb örvendezhessünk annak, hogy Krisztus
feltámadt és mi találkozhatunk
vele. Felejtsük el az egész szörnyű és
botrányos kereszthalált és
koncentráljunk a feltámadásra! Ez a
gondolkodásmód is sietős szándék azonban
egy kicsiny, látszólag jelentéktelen dolgon
megbukik: a feltámadt Krisztus
testén látszanak a sebhelyek és éppen
ezekről ismerhető fel, hogy ő az. A
feltámadt Krisztussal való találkozások
történeteiben az evangélisták azzal a
szándékkal említik meg e sebeket, hogy senki ne
gondolja azt, hogy a
kereszthalál egy múltbéli esemény, amelyet
elfelejthetünk, és most már csak a
jelenre és a Feltámadott jelenlétére kell
figyelnünk. A feltámadt Krisztus
megmutatja sebhelyeit, hogy apostolai meggyőződhessenek arról,
hogy valóban az
ő Mesterük áll előttük, aki meghalt a kereszten. A
kereszthalál és a feltámadás
között nem csupán időbeli kapcsolat van, hanem
Jézus Krisztus személye köti
össze a két eseményt. Ő halt meg a kereszten
és ő támadt fel. Aki meghalt, az
részesült a feltámadásban. Szent Pál
apostol így fogalmazza meg ezt az
igazságot a korintusiakhoz írt első levelében:
„Krisztus meghalt a bűneinkért az
Írások szerint, eltemették, és harmadnapon
feltámadt, az Írások szerint” (1Kor
15,3-4). Az események másik összekötő kapcsa az
Isten megdicsőítése. Jézus élete,
halála és feltámadása megdicsőíti az
Atyát, dicsőséget szerez Istennek. Hiába
gondolják egyesek, hogy legyőzhetik Istent, mert szégyent
vallanak. Nem a
gonosz győz, hanem Isten. Nem győzedelmeskedik az emberi
gonoszság és gyűlölet,
még ha nagypénteken úgy is tűnik egy rövid
időre, hanem Isten győzelme válik
nyilvánvalóvá. Jézus tökéletes
engedelmessége, a szenvedést és a halált is
vállaló engedelmessége, dicsőséget szerez
az Atyának, mert ennek köszönhetően
valósul meg a megváltás isteni terve. A
megdicsőülést azért is érdemes
kiemelnünk, mert emberileg kudarcként
értékelhető a kereszthalál. Hiába
tanított csodálatos módon Jézus,
hiába tett csodákat isteni erejével, hiába
hittek benne oly sokan, az élete, a munkája kudarccal
végződött. Azt is
mondhatnák egyesek, hogy hiába volt vele Isten
egész életében, a legfontosabb
pillanatban mégis elhagyta és nem mentette meg a
haláltól. Ha így gondolkozunk
és így szemléljük a nagypénteki
eseményt, csak erősödik bennünk a tudat, hogy a
jó elkerülhetetlenül kudarcra van ítélve
a világon, mert az emberi rosszindulat
és gyűlölet könyörtelenül elnyom minden
jó kezdeményezést. A kereszthalált
és a
feltámadást összeköti a csend. Abban a
pillanatban, amikor Jézus kileheli
lelkét, a világ elnémul. Isten Fia
szenvedése, az ártatlan halála
láttán az
ember elnémul. Most emberi szó felesleges.
Csendesedjünk el, hogy a feltámadás
az öröm szavait adja ajkunkra harmadnapon.
©
Horváth Sándor, fotó: Kristók J.
Nem
akarjuk elhinni, hogy a szenvedésre szüksége van a
lelkünknek, hogy a
keresztnek mindennapi kenyerünknek kell lennie. Ahogy a testnek
szüksége van a
táplálékra, úgy van szüksége
lelkünknek a keresztre nap mint nap, hogy
tisztuljon és kiváljon a teremtmények
közül. Nem akarjuk megérteni, hogy
kereszt nélkül Isten nem akar és nem is tud sem
üdvözíteni, sem megszentelni
bennünket, és minél inkább magához
vonz egy lelket, annál jobban megtisztítja a
kereszt által.
(Szent
Pio atya)
„Közel
van már hozzátok az Isten
országa.” (Lk 11,20)
Erre
vártak Jézus korában a zsidók. Ő
pedig, amint járni kezdte a falvakat és városokat,
ezt hirdette: „Közel
van hozzátok az Isten országa” (Lk 10,9).
És közvetlenül utána: „Közel
van már hozzátok az Isten országa.” „Az
Isten országa közöttetek
van” (Lk 17,21). Jézus személyében maga
Isten jött el a népéhez,
határozottan és nagy erővel újra kezébe
vette a történelmet, hogy a cél felé
irányítsa. Csodái ennek jelei voltak.
Abban
az evangéliumi részben, ahonnan az
élet igéjét vettük, Jézus épp
meggyógyított egy némát,
megszabadította az
ördögtől, aki megszállva tartotta. Ez a
bizonyíték, hogy azért jött, hogy
legyőzze a rosszat, mindenféle rosszat, és
végül helyreállítsa Isten
országát.
Ez
a helymeghatározás, „Isten országa”,
a zsidó nép szóhasználatában Isten
működését jelentette, aki Izrael
érdekében
cselekszik, megszabadítja a szolgaság minden
formájától, minden rossztól,
igazságra és békére vezeti, valamint
elárasztja örömmel és minden jóval.
Jézuson keresztül olyan Istent látunk, aki irgalmas
„atya”, tele szeretettel és
együttérzéssel, ismeri minden gyermekének
szenvedését, és tudja, mire van
szükségük.
Nekünk
is meg kell hallanunk, amit Jézus
hirdet: „Közel van már hozzátok az Isten
országa.”
Ha
szétnézünk, sokszor az a benyomásunk,
hogy a világban a rossz uralkodik, hogy az erőszak és a
korrupció kerekedik
felül. Ellenséges erők kerítenek hatalmukba, erőnket
meghaladó fenyegető
események vesznek körül. Tehetetlennek
érezzük magunkat a háborúkkal és a
környezeti katasztrófákkal szemben, a
klímaváltozás okozta változások
és
tragédiák, valamint a migráció, a
gazdasági és pénzügyi válság
láttán.
Erre
is érvényes, amit Jézus hirdet: azt
kéri, higgyük el, hogy már most is győzelmet arat a
rossz fölött, és létrehoz
egy új világot.
Huszonhat
évvel ezelőtt épp márciusban
beszélt Chiara Lubich sok ezer fiatalhoz, és rájuk
bízta álmát: „Tegyük jobbá a
világot, szinte olyanná, mint egy család, akik
mind egyetlen közös és
szolidáris haza, az egyesült világ gyermekei.” Ez
akkor is utópiának tűnt. És
azért, hogy az álom valóra váljon, azt
kérte tőlük, éljenek kölcsönös
szeretetben, mert biztos volt benne, „így maga Jézus lesz
közöttünk, a
Mindenható. És tőle mindent remélhetünk”.
Igen,
Jézus az Isten országa.
Mi
tehát a mi feladatunk? Tegyünk meg
mindent azért, hogy mindig közöttünk legyen.
És így folytatta Chiara: „Akkor
Jézus maga működik majd az országotokban, mert
bizonyos értelemben visszatér a
világba, mindenhová, ahol éltek, és
jelenvalóvá teszitek őt kölcsönös
szeretetetek, az egységetek által.
Megvilágosít majd titeket, hogy mit kell
tennetek, vezet és támogat, erőt, tüzet és
örömöt ad. Általa egyetértésre jut
majd a világ körülöttetek, és
szertefoszlik minden megosztottság. (…) Legyen
szeretet közöttetek, és vessétek el a szeretet
magját a föld minden sarkában az
emberek, a csoportok, a nemzetek szívébe minden
eszközzel, hogy elárassza a
világot és megvalósuljon az a
szeretetáradat, amiről időnként beszélünk. Ti
is
járuljatok hozzá, hogy megvalósuljon a szeretet
civilizációja, amelyre mindenki
vár. Erre kaptatok meghívást. És nagy
dolgokat fogtok látni.” (A Fiatalok az
egyesült világért IV. nemzetközi
fesztiválja (Genfest), Róma (Palaeur), 1990.
március 30.)
Mint
azt a különböző hírcsatornákon
hallhatták, szélhámosok
kifosztásának
célpontjává váltak az idős, s főként
egyedül álló személyek. Régi
tárgyakat
kereső, különböző tárgyakat
árusító, unoka balesetokozásának
gyors segítségét
azonnal intéző személyek, akik közöl
többen tört magyarral beszélik nyelvünket.
Legyenek óvatosak velük! S ha bármilyen
gyanús dolgot, eseményt észlelnek vagy
látnak, melyek netán az ön- vagy a
közbiztonságát veszélyeztetik,
hívják a
polgárőrséget! A segítségükre
leszünk!
TELEFONSZÁMUNK:
06-30-621-8066
Ez
a szép ünnep napjainkra szinte teljesen
háttérbe szorult. Pedig az angyali
üdvözlet, Jézus fogantatása
megváltásunk kezdete. Korunknak szóló
külön
figyelmeztetése, hogy a magzat a kereszténység
legmélyebb gyökereiből következően
teljes értékű ember.
Gyümölcsoltó
Boldogasszony napjáról már a XV. század
végén olvashatunk, de az összetett
kifejezés egyes részeit már jóval
korábbi írásos emlékek is őrzik, hiszen
nyelvünk legrégebbi rétegéhez tartoznak. A
„gyümölcs”, a „boldog” és az
„asszony” már a halotti beszédben is előfordul. A
„gyümölcs” ótörök szó, a
bizonytalan eredetű „boldog”jelentése érdekes
módon szent, gazdag, szerencsés,
sőt (áldott)állapotos! Az „asszony”
királyasszonyt, tehát királynőt is
jelentett őseink nyelvében. Érdemes még az ugor
eredetű „olt” szó régi odaköt,
hozzáköt értelmén is elgondolkodni. Hiszen az
Ige megtestesülésével a
Szentháromság újra magához
kötötte a hűtlenné vált embert. Az
emberiség vad
alanyába a legnemesebb gyümölcsfa
hajtását „oltotta”, ezért már mi is
hozhatunk
jó gyümölcsöt.
A
szavak értelmezése útján
érthetjük meg Szűz Máriának a magyar nyelvben
egyedülállóan szép Boldogasszony nevét
is, ami mai nyelvre fordítva nagyjából
„áldott állapotú királynő”
jelentésű. Mennyivel kifejezőbb ez, mint például a
latin Sancta Maria, azaz Szent Mária!
(Keresztény
Életből)
Az
idén immár 5. lelki
napunknak a Váci Egyházmegye központja adott
otthont. A résztvevők nagy száma,
közel 300 Kolping testvér jelenléte, a
püspökség Galamb utcai oktatási
központjából a Piarista gimnázium
dísztermébe tette át a lelki nap
előadásainak
helyszínét.
Lelki
gyakorlatunk előadója,
dr. Beer Miklós püspök atya volt, aki
ráhangolódásként elénekeltette
velünk a
sokunk által ismert „Irgalmas Istenünk
jóságát, mindörökké
éneklem” sorokból
álló éneket. Majd rögtön
kérdést tett fel számunkra: Ki emlékszik
Ferenc pápa
jelmondatára? A döbbent csöndöt is ő törte
meg azzal, hogy latinul és magyarul
is elmondta a választ, ami magyarul így hangzik:
Megkönyörült rajtam az Úr, és
meghívott engem. Nem véletlen hát az, hogy
Szentatyánk meghirdette az
Irgalmasság Szent Évét erre az egyházi
évre, amit az Irgalmasság Arca című
bullájában részletesen ki is fejt. A bulla 17.
pontja a nagyböjttel
foglalkozik. Így ma mi is ehhez kapcsolódva
elmélkedjük át, hogyan is
vonatkoznak az abban leírtak ránk.
A
nagyböjt megkezdődött. Mi,
akik tüntetés helyett lelkeink
ápolására jöttünk össze itt,
közösen gondoljuk
át, hogy miben is tapasztaltuk meg Isten
irgalmasságát. Házi feladat ugyanennek
otthonainkban történő, a személyre szabott
átelmélkedése. S már ez elején
tegyük fel magunknak a kérdést. Vajon
hányszor köszöntük meg Istennek, hogy épp
az az édesanya szült minket? Tudatosítsuk magunkban,
hogy nem mi választottuk
őt, hanem Istentől kaptuk ajándékba. Az
ajándékot pedig ugye illik megköszönni?
Családba születni nagyon jó dolog. A
vérszerinti teljes család, de a Kolping
család is védőernyő az ember életében, amit
kevésbé érez meg az, aki csonka családban
és közösségen kívül nő fel.
Gondoljuk
végig életünk
eseményeit. Mennyi jót vettünk át a volt
osztálytársaktól, a bennünket
tanító
tanároktól, papoktól és mindazoktól
az emberektől, akiket az élet mellénk
sodort. Ha jól belegondolunk, így
távlatokból jól kikristályosodik Isten
velünk
szembeni irgalmassága és hogy az sok, amiben
részünk volt, az szinte mind Tőle
származik, nem leértékelve a
törekvéseink eredményeként hozzátevődő
töredéket
sem. Ebből okulva tanuljunk meg naponta hálát adni
Istennek mindenért, ami
körül vesz bennünket. Ne elégedetlenkedjünk!
Ez nem könnyű feladat mai világunk
szánni való gyengesége, az állandó
elégedetlenség mellett.
Az
állandóan elégedetlen
ember is szánalomra méltó. Imádkozzunk
azért, hogy Isten nyissa meg szemünket arra,
hogy észrevegyük, mi mindennel kényeztet el
bennünket az Isten. Tudjunk örülni
a félig üres pohárnak is, hisz az mindig
félig teli is van!
Az
irgalmasság fogalmának
említése mindannyiunkban az irgalmas szamaritánus
történetét hozza elő. Jézus
ezzel a történettel felhívja figyelmünket arra,
hogy keresztényként nekünk a
szamaritánust kell követnünk abban, hogy
észrevesszük életutunk során a
rászorulókat, nekünk is megesik rajtuk a
szívünk, s az adott pillanattól
figyelemmel kísérjük sorsukat. Ne gondolkodjunk
úgy, mint a pap és a levita,
akik előtt az lebegett, hogy mit miért ne tegyenek meg. Nem az a
fontos, hogy
ki az ínséget szenvedő, hanem az, hogy amit teszünk,
Isten dicsőségére tegyük.
Ez a mi hivatásunk. Erre szólít fel bennünket
most enciklikájában Ferenc pápa,
és szólít fel számtalan szentünk,
Néri Szent Fülöptől boldog Kolping Adolfig.
A
lelki nap tanításának
harmadik része a Bazilikában az érsekvadkerti
gitárosok zenei
szolgálattevésével megtartott szentmise
keretében hangzott el. A püspök atya
felhívta figyelmünket arra, hogy a
tökéletesség felé vezető út
alakítói
életünkben mindazok az embertársak, akiket az
élet találkozási pontként mellénk
sodort. Ám nem szabad elveszítenünk az igazi
célt. A mi tökéletesedésünk célja
Jézus tökéletessége felé kell tartson,
ami nem nélkülözheti az Ő irgalmát. Ne
spekuláljunk a nehéz helyzetekben, hanem mindenkor
törekedjünk a béke eszközei
lenni. Nehéz pillanatokban, a bántalmazások
idején is tudjuk kimondani, amit
Jézus mondott: „Atyám, bocsáss meg nekik!” Ekkor
nem győzi le szívünkben a
gyűlölködés a szeretetet. Kérjük a
Szentlelket, hogy minden élethelyzetben
tegyen képessé erre bennünket!
(Vác-Érsekvadkert,
2016.02.20., Molnár J.; Fotó: Kristók
J.)
A
feltámadás hassa át egész
szívünket és mutatkozzon meg egész
életünkben, kezdte
üzenetét Szentatyánk. Ezután több
nyelven boldog húsvétot kívánt. „Krisztus
feltámadt! – Valóban feltámadt.”
Közöttünk jár-kel az utcákon, tereken
és
otthonainkban egyaránt! Húsvét
hetében
továbbra is kicseréljük húsvéti
jókívánságainkat, mintha a
húsvét egyetlen nap
lenne. Ezt a nagy napot az Úr adta nekünk. A
feltámadást elbeszélő evangéliumi
szakaszokból áradó uralkodó
érzés az örömteli, nagy ámulat!
A
belülről fakadó öröm! A liturgiában
átéljük a tanítványok
lelkiállapotát,
amikor az asszonyok elhozták a hírt: Jézus
feltámadt! Mi láttuk Őt! Hagyjuk,
hogy ez a tapasztalat, amelyet az evangélium
rögzített, mélyen belevésődjék
szívünkbe is, és áthassa egész
életünket. Hagyjuk, hogy húsvét
vasárnapjának
örömteli ámulata sugározzék
gondolatainkból, tetteinkből, magatartásunkból,
gesztusainkból és szavainkból. Bárcsak
ilyen ragyogóak lennénk!
De
ez nem kozmetikum! Ez belülről jön, olyan szívből,
mint Mária Magdolna szíve,
aki sírt Ura elvesztésén, és nem hitt a
szemének, hogy meglátta a feltámadt
Jézust. Akinek része van ebben a tapasztalatban, az
tanúja lesz a
feltámadásnak, mert bizonyos értelemben ő maga is
feltámadt. Akkor képes lesz
arra, hogy elvigye a feltámadt Úr
világosságának egy „sugarát” a
különféle
helyzetekbe.
Ezen
a héten jól tesszük, ha elővesszük az
evangéliumot, és elolvassuk azokat a
fejezeteket, amelyek Jézus
feltámadásáról szólnak. Olyan
jót tesz majd nekünk!
Jót tesz ezen a héten az is, ha gondolunk Mária,
Jézus anyja örömére. Mint
ahogy a fájdalma bensőséges volt olyannyira, hogy
szívét tőr járta át, így
öröme is bensőséges és mély volt,
és a tanítványok meríthettek belőle.
Megtapasztalta
Fia halálát és feltámadását,
ezeket a hit szemével szemlélte, mint Isten
szeretetének legmagasabb rendű kifejezését,
így Mária szíve a béke, a
vigasztalás, a remény, az irgalmasság
forrásává vált. Mária minden előjoga
abból származik, hogy részt vett Jézus
húsvétjában. Péntektől vasárnap
reggelig
Mária nem veszítette el a reményt:
szemléltük a fájdalmas Anyát, de ugyanakkor
a reményteli Anyát is. Ő, minden tanítvány
Anyja, az Egyház Anyja, a remény
Anyja.
Kérjük
Máriát, Jézus halálának és
feltámadásának csöndes tanúját,
hogy vezessen be
bennünket a húsvéti örömbe!
(Vatikáni
Rádió nyomán)
Az
irgalmasság gyakorlása isteni tulajdonság, melyben
különösen megmutatkozik
mindenhatósága. Aquinói Szent Tamás fenti
szavai azt mutatják számunkra, hogy
az isteni irgalmasság mennyire nem a gyöngeség, mint
inkább az Isten mindenhatóságának
a jele. Ezért imádkozunk így a liturgia egyik
legrégebbi könyörgésében:
„Istenünk, te leginkább azzal mutatod meg
mindenhatóságodat, hogy könyörületes
vagy hozzánk.” Isten az emberi történelemben mindig
jelenvalónak, közelinek,
gondoskodónak, szentnek és irgalmasnak mutatkozik.
„Türelmes
és igaz” fogalompár gyakran előfordul az
Ószövetségben Isten természetének
bemutatására. Irgalmas volta az
üdvtörténet számtalan eseményében
konkrétan is
megmutatkozik, amikor jósága
érvényesül a büntetéssel és a
pusztítással
szemben. Különösen a zsoltárok emelik ki az
isteni cselekvés e tulajdonságát:
„Megbocsátja minden bűnödet, és
meggyógyítja minden gyöngeséged. Megmenti
életed a pusztulástól, kegyelemmel és
irgalommal koszorúz.” Az Úr megszabadítja
a foglyokat, az Úr megnyitja a vakok szemét, az Úr
felemeli a megalázottakat,
az Úr szereti az igazakat, az Úr megőrzi az idegent,
pártját fogja özvegynek és
árvának, de a gonosz ember útját
zsákutcába viszi. Az Úr meggyógyítja
a megtört
szívűeket és bekötözi sebeiket. Az Úr
fölemeli a megalázottakat, de a
gonoszokat földre tiporja.
Összegezve:
Isten irgalmassága nem elvont eszme, hanem konkrét
valóság, mellyel
kinyilvánítja szeretetét, mely olyan, mint egy
atyáé és anyáé, akik
szívük
mélyén megindulnak gyermekeikért. Valóban
állíthatjuk, hogy „szívbéli”
szeretet. A bensőből fakad, mint mély, természetes
érzés, melynek összetevői a
gyöngédség és az
együttérzés, az elnézés és a
megbocsátás.
A
legelemibb tőmondatok egyike: „Én vagyok”. Ez megelőzi a
„Gondolkodom, tehát
vagyok” híres filozófiai elvet is (Descartes). Az
én vagyok-nak többféle
jelentése és hangsúlya van. Lehet az ébredő
emberi öntudat eszmélő vallomása
abban a megközelítésben: én vagyok,
tehát létezem. Nincs más élőlény a
világban
az emberen kívül, amely ezt elmondhatná, és
ennek élményét magában hordozná.
Más a hangsúlya, ha egy híres ember jön el
hozzánk, s valaki megkérdezi: „Ön
az?” S a válasz már önazonosító:
„Igen, én vagyok”. Megint más az értelme, ha
valaki bekopogtat az ajtón, s a benn lévő személy
megkérdezi, „Ki az?”, kintről
pedig jön a megnyugtató válasz: „Én vagyok”.
Ahogyan
azonban a Feltámadott mondja: „Én vagyok”, az
felülmúlja mindezeket, mert
húsvét vallomását, a halálon
való győzelmet is jelenti. A Természetfelettivel
való találkozáskor az ember első reakciója
a félelem. Ezért kérdi tőlük Jézus:
„Mit féltek?” Nem a rettegés félelme van itt
jelen, inkább a tiszteleté. Ennek szóbeli
vetülete az „istenfélelem”, előidézője pedig a
megrendítő titokkal történő
találkozás.
Amikor
a feltámadt Üdvözítő megjelenik apostolainak
Tamás távollétében, a félelmet
akarja feloldani, ami az elhangzott szavakból jól
kiolvasható: „Én vagyok, ne
féljetek”. Jézus ezzel azonosítja előttük
magát. Valóban én vagyok, nem valaki
más. Nem kísértetet láttok. Én
vagyok! Legyőztem a halált. Létezem.
Feltámadtam. S akkor is vagyok, ha az nem a test és
vér biológiai létformája,
hiszen az üdvözült lét annál magasabb
rendű és maradandó. A végső
átalakulás
állapota. „Én vagyok”, én a ti mesteretek, akivel
együtt jártátok be Júdeát és
Galileát, s annak határain túl is
elkísértetek. Én vagyok, aki a vizet borrá
változtattam, aki megszaporítottam a kenyeret, aki
lecsendesítettem a háborgó
tengert, aki visszaadtam a vak látását és
feltámasztottam a halott Lázárt. Én
vagyok, aki előre megjövendöltem, hogy „Bontsátok le
ezt a templomot, és
harmadnapra felépítem”. Lássatok szemeitekkel,
halljátok meg a hangomat. Mert
„Én vagyok”, és megdicsőült mivoltomban is ugyanaz
vagyok.
Nekünk
nem adatott meg a Föltámadottal való
személyes találkozás. De ott vannak a
hiteles tanúk. S van a találkozásnak más
módja is. Amikor egy rászoruló
embertársunkon segítünk, tudjuk, hogy Jézus
azonosította vele magát. Mégis
megkérdezhetjük magunkban: „Te vagy, Uram?”. S akkor
belülről ugyanazt a
választ kaphatjuk, mint az apostolok a húsvéti
jelenéskor: „Én vagyok”. Ezekkel
a gondolatokkal kíván áldott
húsvétot lapunk szerkesztősége.
Mint
azt a templomi hirdetésben is hallhattuk, március
6-án 12:30-tól tartotta
ezüstmiséjét volt káplánunk,
Székely János püspök atya.
Megtelt az Országúti Ferences templom ebből
az alkalomból. Közülünk is sokan a
helyszínen adtak hálát Istennek e jubileum
alkalmából, de lélekben együtt voltunk akkor
az itthoni szentmiséken, és most,
amikor e sorokat olvassuk az esemény kapcsán. Isten
kísérje kegyelmével őt
további papi életében!
(fotó:Kristók
J)
Virágvasárnap
után, nagyhétfőn Betániába jövet a
Megváltó megátkozza a terméketlen
fügefát, s
az elszárad. Utána több példabeszédet
mondott a „főpapoknak és a nép véneinek”.
Az utolsóban a gonosz szőlőmunkások megölték
a Gazda fiát, az Örököst. Az
Üdvözítő megkérdezte a
hallgatóságát: „Amikor eljön a szőlő ura,
vajon mit tesz
a szőlőmunkásokkal?”
Maguk
Izrael vezetői mondták ki az ítéletet a
választottság korszakának
lezárulásáról: „A gonoszokkal el fog
bánni, felelték, és szőlőjét más
szőlőmunkásoknak adja bérbe, akik idejében
beszolgáltatják a termést.”
Egy
sem akad köztük, aki leborult volna Jézus előtt:
Én Uram, én Istenem, vagy
legalább elment volna az oltárhoz imádkozni,
és az Atya világosságát kérni.
Viselkedésük a vallásos hitetlené. A
vallásos hitetlent arról ismerik meg, hogy
pontosan ért minden tanítást, de nem vonatkoztatja
önmagára. Ugyanígy
gondolkodik a moralista-bűnöző is.
Jézus
nem adta föl, hiszen az elveszett bárányokért
jött! Így szólt hozzájuk:
„Sohasem olvastátok az írásban: A kő, mit az
építők megvetettek, szegletkővé
lett? Az Úr művelte ezeket, csodálatos szemünk
előtt, amit cselekedett.”
Virágvasárnap
még ujjongó szavakkal üdvözli a
Jeruzsálembe bevonuló Messiást: „Áldott,
aki az
Úr nevében jön!”, és hívott mindenkit,
a Főtanács tagjait is „Álljatok be a
menetbe, legyen zöld ág a kezetekben, egészen az
oltár szarváig!” Azaz eleven
emberfonallal kössétek egybe az Üdvözítőt
a néppel és az Úrral!
A
főpapok, vének és írástudók azonban
nem álltak be a menetbe, zöld ágat sem
lengettek. A maguk módján hittek ugyan az Úrban,
de az Ő egyszülött Fiában nem,
inkább a reálpolitikában gondolkodtak. Ahogy
Kaifás megfogalmazta: „Nem
látjátok át, jobb, hogy egy ember haljon meg a
népért, mintsem az egész nép
elpusztuljon.” Milyen okos! A vallásos hitetlen, úgymond,
józanul számol. Nem
szerelmes Istenbe-emberbe, hanem a nagy eszébe veti
bizalmát. Egy fő názáreti
ácslegény valóban csekély ár a
római barátságért, hisz úgy sem
tudná legyőzni a
légiókat. Ezer csodát tett, de egy olyat sem,
amivel ártott volna bárkinek! Az
ilyen nem tud harcolni!
Az
Örök Bíró bizonyára szomorú
szívvel hirdette ki az ítéletet. Nem
halálról, nem
keresztre feszítésről szólt: „Ezért mondom
nektek: Elveszítitek Isten országát,
és olyan nép kapja, amely megtermi
gyümölcsét.” A választott nép
fája
kiszáradt. A Messiásnak a fügefát
sújtó átka csak mindegy jelezte a tényt: A
kiszáradás oka benső. Az Úr szigorú
döntése így zárult: „Mindaz, aki e kőre
esik, összezúzza magát, akire viszont ráesik,
azt szétmorzsolja. E példabeszéd
hallatára a farizeusok és főpapok
megértették, hogy róluk van szó.”
Ámde
szívük-lelkük rezzenetlen maradt, és
nagypéntek hajnalán meghozták régen
eltervezett ítéletüket.
Kajafás
tévedett: álmessiások és
háborúk következtek, Jeruzsálem és a
zsidó önigazgatás
megsemmisült, a nép részint
szétszóródott, részint elpusztult.
Most
derül ki a fügefa megátkozásának oka! A
fügefa, azaz Izrael megteremtette az
Üdvözítőt, de nem fogadta el. Jézus helyett nem
születik másik Messiás, nem
lesz pótmegváltás. Az üdvösség
immár mindenkié. Ezzel kíván kegyelmekben
gazdag
húsvétot a Vadkerti Harangok szerkesztősége.
(Czakó Gábor)
Testületünk
február 28-i ülésén került sor a 2016.
évi költségvetés elfogadására.
Költségvetésünkből kitűnik, hogy minden
intézmény alulfinanszírozott. A
működéshez a helyi adókból közel 40
milliót kell tenni, ami nem jó, hisz a
fejlesztésektől
vonja el a tőkét. A költségvetés
egyensúlya az adótartozások
csökkentésével, a
jövőbeli tisztességes közteherviseléssel
tartható fenn.
Napirenden
szerepelt az intézmények konyhája vezetői
állás betöltése, amit az ideiglenes
vezetői állás végleges betöltése tett
indokolttá. Ezután került sor a
polgármester szabadságolási
ütemtervének elfogadására, amivel a
legújabb
törvényi megfelelésnek teszünk eleget.
Egyebek
közt tájékoztatást kaptunk az ipari park
kialakítása érdekében
megvásárlás
tárgyát képező területek
értékbecslési eredményéről, ami
egyébként 100 Ft/m2.
Beszámoló hangzott el a volt szeméttelep
rekultivációjának ellenőrzéséről,
és a
Hunyadi út kivitelezői teljesítésének
közelgő EU-s ellenőrzéséről is.
Tájékoztató
hangzott el a lakossági
szemétszállítási kedvezmény
tárgyában is, amely
plakátokon, a honlapon és a
képújságon is egyaránt olvasható
lesz. Lényege az,
hogy a jegyzőtől kért igazolás és
nyomtatvány kitöltésével,
életkortól
függetlenül, minden egyedül élő személy
kérheti a 60 literes kuka
igénybevételét, az azzal járó
díjcsökkenéssel együtt.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. április 18.
hétfő
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
ÁPRILIS
3-a, az Irgalmasság évének kiemelkedő ünnepe,
Püspök atya MÁRIABESNYŐN fél
11-kor vár szentmisére minél több
hívőt az irgalmasság évének közös
ünneplésére.
Mivel
nagyhétre esett márc. 25, Gyümölcsoltó
Boldogasszony, a liturgikus rendelkezés szerint a
húsvét hetét követő hét
hétfőjén (ápr. 4) emlékezünk meg a
megtestesülés titkáról. Reggel és este
is 7
órakor lesznek a szentmisék.
Április
16-án, szombati napon
lesz ÉVES SZENTSÉGIMÁDÁSI
NAPUNK. De. 10-kor szentmisével, kezdjük, majd a
szokásos módon óránként
tartsák a körzetek az imaórákat. Este
fél 7-kor rövid szentségimádás, majd
szentmise, ami egyben vasárnapi előesti szentmise is.
Ápr. 17-én, Hivatások
Világnapja. A jó Isten
mindenkinek más földi megbíza-tást,
hivatást adott. – Ezen a napon a Papi és
szerzetesi hivatásokért, és azt
elvállaló papjainkért, szerzeteseinkért
imádkozzunk. – Legyenek újnak, és tartsanak ki a
jó Isten és a rájuk bízottak
szolgálatában mindvégig.
Április 24-én, könyörgő
nap a jó termésért:
Búzaszentelés. A fél 10-es szentmisét
mindannyiunk „mindennapi kenyeréért”
imádkozva kezdjük a Lourdes-i barlangnál.
Május 7-én szombaton du. jön
Dr. Beer Miklós
Püspök atya, hogy a felkészült fiataljainkat a
bérmálás szentségében
részesítse.
Elsőáldozás
május 22-én lesz. Mindkét
szentségben azok részeülnek, akik kellő
buzgósággal, a hitoktatáson és
szentmiséken készültek a Jézussal való
találkozásra.
Az 1%-os befizetett személyi adóról ne
feledkezzenek
el rendelkezni!
A Katolikus egyház technikai
száma (0011)
megjelölésével.
Akinek munkáltatója
számolja
el adóját, az zárt borítékban, a
borítékra írt Név, Lakcím,
adóazonosító
felirattal, rendelkezhet az Egyház javára 1%-ról,
és valamely Alapítvány javára
a másik 1%-ról. (Pl. Érsekvadkerten: Szent Kamill
– az érsekvadkerti beteg
gyermekekért közhasznú alapítvány
javára
(A kedvezményezett adószama:
18641107-1-12)
KERESZTELTEK
3.
Temela
Dorka (Temela Zoltán-Bolla Veronika)
4.
Englóver
Mia Letícia Mária (Englóver Dávid- Megyes
Zsuzsanna)
5.
Petényi
Angelina (Petényi Tamás- Pintér Timea)
6.
Petényi
Immanuel József (Petényi Tamás- Pintér
Timea)
7.
Lendvai Maja (Petényi
Tamás – Lendvai Mónika)
HÁZASSÁGKÖTÉS
-
HALOTTAINK:
1. péntek -
Konopás János, felesége Csillag Margit 4.
évforduló,
szüleik, testvéreik, menyük Margit, élő
és elhunyt családtagok
-
2. szombat
- Mészáros Károly, felesége
Sándor Mária, fiuk Mészáros Károly,
valamint Fülöp Károlyné Kőműves Sarolta, fia
Fülöp Miklós
-
Nagy László, felesége Nagy Mária, Varga
Ignác, felesége Pistyúr Margit, élő
és
elhunyt hozzátartozókért
-
Elhunyt szülők, fiuk, vejük, élő gyermekeik és
hozzátartozók
3. vasárnap - Borsa Mihály, szülei, Nagy
János és 2 felesége, hozzátartozók,
Vitéz István, felesége Erdős Mária
és hozzátartozók
-
Nagy Ignác, Csernák és Káposzta
család tagjaiért
-
Szabó Ignác, felesége Kosztrihán Emerencia,
szüleik és testvéreik
4. hétfő -
5. kedd
-
6. szerda
-
7. csütörtök - Papi hivatásokért
8. péntek -
Híves András 1. évforduló
-
Laczó Andrásné Kácsor Erzsébet,
élő és elhunyt hozzátartozók
9. szombat
- Murányi István, felesége Dombai
Erzsébet 15. évforduló, fiuk,
menyük, Kristók Sándor, szülei és
hozzátartozók
-
Temela János, testvérei Ignác, János,
nagybátyjuk, szülők, Urbán István,
felesége Csernák Mária
-
Kristók József 2. évforduló, szülei,
nagyszülei, sógornője, Halaj család élő
és
elhunyt hozzátartozóiért
10. vasárnap - Csillag Gyula, Mrekvicska Ignác,
felesége Szabó Margit, Szabó
Vince, felesége Kormosói Ilona és szüleik
11. hétfő -
12. kedd
-
13. szerda
-
14. csütörtök -
15. péntek - Urbán József
1. évforduló, szülei, anyósa, apósa,
násza,
Urbán, Hustyava és Jakubecz család halottai
16. szombat
- Pistyúr András, szülei, élő
és elhunyt hozzátartozók
17. vasárnap - Buzás Ildikó, Buzás és
Kovács család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Szrenka József, szülei, apósa Kristók
János, élő és elhunyt családtagok
18. hétfő -
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök -
22. péntek - Szakács
János, felesége Kovács Rozália, Halaj
József, felesége
Konopás Mária, fiuk Attila, a család élő
és elhunyt hozzátartozói
23. szombat
- Pálinkás István, szülei, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Halaj Gyula
24. vasárnap - Szabó Ignác 2.
évforduló, édesapja, édesanyja,
Vitéz Mária, apósa,
Záhorszki János, Péter Anna és
hozzátartozók
-
Vitéz Ferenc, felesége Nagy Erzsébet, szülők,
nagyszülők
-
Jamrik Antal, felesége Kordics Borbála, fia, menye, veje,
Jamrik és Kordics
család elhunyt tagjaiért
25. hétfő -
Vadkerten szolgálatot teljesített papokért
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök -
29. péntek - Boda
Istvánné Csillag Anna, szülei, anyósa,
apósa, Nagy Ignác,
a család élő és elhunyt tagjai
-
Kristók Ignác, felesége
-
Kolping család élő és elhunyt tagjaiért
30. szombat
-
-
ifj. Nagy József, szülei, testvérei, veje,
apósa Murányi Lajos, felesége és
hozzátartozók
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, szüleik,
élő és elhunyt hozzátartozók