A
közelgő nagyhét egy dicsőséges pillanattal kezdődik,
de drámai módon
folytatódik. Jézus utolsó földi napjai az
ember üdvössége kinyilatkoztatásának
titkai rejtik. Miután tanítványaival
bejárta a városokat és falvakat, és
mindenhol hirdette Isten országának
örömhírét, elérkezik
életének utolsó
szakasza, melyben minden szónak, minden eseménynek
jelentése van. A názáreti
Jézus erre készült, ezért testesült meg,
ezért vállalta az emberi lét minden
adottságát, hogy ne „kívülről”, hanem
„belülről”, vagyis szinte eggyé válva a
teremtménnyel mutassa meg szeretetét.
A
nép lelkesedik érte, ám a háttérben
a főpapok és az írástudók a
letartóztatásáról egyeztetnek. A
vidéki rabbi körül lassan „tömegek” gyűlnek
össze, és a húsvét előtti napokban
szamár hátára ültetik, hogy mint
király
vonuljon be Jeruzsálembe, megadva egyúttal a
Messiásnak kijáró tiszteletet is,
önfeledten kiáltva: „Hozsanna Dávid fiának!
Áldott, aki az Úr nevében érkezik.”
Jézus ezen a ponton megkapja mindazt, ami az Emberfiában
felismert Isten Fiának
kijár. Ezt nem is utasítja vissza, mivel „már
elérkezett az óra, amikor
megdicsőül az Emberfia”. A nép önfeledten
ünnepel, ám Jézus nem hagyja magát
elsodorni az ujjongó tömeggel, Ő tudatosan és
pontosan teljesíti Zakariás
próféta jövendölését:
„Nézd, királyod jön szamár
hátán.” Az elismerés
csodáinak, s leginkább Lázár
feltámasztásának szólt, melynek híre
azonnal
bejárta egész Jeruzsálemet. Mindenki erről
beszélt.
Jézus
azonban tudja, hogy a Mennyei Atya elgondolása nem mehet
végbe az áldozat
vállalása nélkül, és a szenvedő
szolgáról szóló
próféciát is be kell
teljesítenie. A farizeusok és a főtanács tagjai
már szövetkeznek, képtelenek
elviselni Jézus „sikerét”, és megjegyzik:
„Nézzétek, az egész világ követi.” A
túlzásban, mely később igazság lesz,
leplezetlenül ott van az irigység, és az a
szándék, hogy Jézust eltegyék láb
alól, mert más megoldást nem találnak
saját
hatalmuk biztosítására. Kaifás majd
kimondja: „Jobb, ha egy ember hal meg a
népért, mintsem az egész nép elpusztuljon.”
A főpapi kijelentés azonban
jövendöléssé alakul, mert Jézus
valóban meghal a népért, sőt azért is, hogy
Isten szétszóródott gyermekeit egybegyűjtse.
Virágvasárnaptól
a Golgotáig minden napnak, minden történésnek
súlya van, mert Jézus most
dicsőíti meg az Atyát. A szenvedés hete olyan,
mint egy „nagy óra”, amelyről
Jézus kimondja, hogy éppen ezért az
óráért jött. Tanítványait
már korábban
igyekezett erre felkészíteni, de ők egyelőre csak a
dicsőséges részt
választják, a másikról hallani sem akarnak,
vagy értetlenkedve fogadják. Úgy
érzik, hogy a Mestert elismeréséből, a
pálmaágak lengetéséből nekik is jut
valami.
A
virágvasárnapi bevonulással ugyanakkor egy
küzdelem is kezdődik, mégpedig a
világosság és a sötétség
között. Jézus kijelenti, hogy „ítélet
van most a
világon”. Nem véletlenül kezdődik meg a
szenvedés órája, hanem azért, hogy
Isten gyermekei az általa hozott megváltásban
eggyé váljanak. Jézus tudja, hogy
mi vár rá, pontosan ismeri, hogy a
Szentírásban mit írtak le Róla, és
engedelmes
lélekkel követi Isten üdvözítő
elgondolását, mely a mindenkiért
feltáruló
szeretet. Földi élete során Jézus
többször is beszélt erről, hogy
felkészítse
övéit a nehéz pillanatokra. Ő nemcsak
véletlen áldozata egy szerencsétlen
kimenetelű történetnek, hanem tudatos
megvalósítója az Atya
elgondolásának:
„Abba! Atyám! Neked minden lehetséges.
Vedd el Tőlem ezt a kelyhet! De ne az én akaratom
teljesüljön, hanem a
tiéd”.
Jézus
szenvedése a kereszténység nagy
misztériuma. Megtehette volna, lett volna rá hatalma,
hogy egyetlen szavával üdvözíti az
emberiséget, a dicsőséges jeruzsálemi
bevonulás napján. Ő mégis az emberi „sors” mellett
döntött. Ebben áll az Isten
nagysága, hogy az emberek iránt érzett nagy
szeretetében Fiában még a
szenvedést is vállalja. Amikor nemsokára mi is
elindulunk a nagyhét útján,
belépünk Isten misztériumába, mert bár
teljes, tökéletes és logikus választ
adni nem tudunk a szenvedéssel kiérdemelt
megváltásra, de felismerjük, hogy
Jézus azt teljesíti, amit a próféták
ezekről a napokról jövendöltek: „ezeket
kell elszenvednie a Messiásnak, hogy bemehessen
dicsőségébe”.
(Kránitz
Mihály; fotó:
Kristók J.)
Az
egyház február 11-én emlékezik meg a
Boldogságos Szűz 1858-as Lurdes-i
jelenéseire. Mint azt sokan tudják, e
dél-franciaországi kisváros a világ egyik
legnagyobb zarándokhelyévé vált
azóta. Évente mintegy 4 millió hívő, főleg
testi-lelki betegségektől szenvedők zarándokolnak oda.
Számos csodálatos
gyógyulás történt ott, de annál sokkal
több azoknak a száma, akik hitükben
megerősödve tudják elfogadni sorsukat,
betegségüket. A Szentatya nem
találhatott alkalmasabb napot arra, hogy figyelmünket beteg
testvéreinkre
irányítsa. Szent II János Pál pápa,
aki az ellene elkövetett merényletet
követően egyre inkább megtapasztalta a betegek
keresztjét, különös
együttérzéssel fordult a betegekhez. 1992-ben
rendelte el, hogy február 11-e
legyen a Betegek Világnapja. Ilyenkor nemcsak a betegekhez,
hanem
mindnyájunkhoz szól, hiszen mindnyájunk
környezetében vannak betegek.
„Salvifici
doliris” kezdetű, 1984-ben megjelent enciklikájában az
emberi szenvedés
keresztény értelméről tanított: „Ahhoz,
hogy a szenvedés «miértjére» adott
igazi választ megérthessük, tekintetünket az
isteni szeretet kinyilatkoztatása
felé kell fordítanunk. Ez minden létező
végső forrása. S egyben leggazdagabb
forrása a szenvedés értelmének is, mely
titok marad. Krisztus önként és ártatlanul
szenvedett. Az emberi szenvedés Krisztus
szenvedésében érte el tetőpontját. S
ezzel egészen új dimenzióba, új
létrendbe lépett át: egybenőtt a szeretettel.
Azzal a szeretettel, amelyről Nikodémusnak beszélt
Krisztus, azzal a
szeretettel, amely úgy teremti a jót, hogy még a
rosszból is képes
megteremteni, épp a szenvedés útján,
miként a legfőbb jót, a világ
megváltását
is Krisztus Keresztje hozta meg. Amilyen mértékben
részt vesz az ember Krisztus
szenvedéseiben, olyan mértékben
egészíti ki a maga módján azt a
szenvedést,
melynek árán Krisztus megváltotta a
világot. A megváltás ugyanis, amely az
engesztelő szeretet erejében valósul,
szüntelenül nyitva áll minden, az emberi
szenvedésben kifejeződő szeretet előtt.”
Hogyan
tehetem igazán gyümölcsözővé az idei
nagyböjtöt? Hiszen Megváltóm most
személyesen nekem mondja: „Térjetek meg, mert
elközelgett a mennyek országa”,
eljött Isten atyai szeretetének uralma. Jézus
megtérést sürget. Ez a szó
görögül (metanoia) arra az oszlopra utal, melyet
annakidején az olimpiai
versenyszámokon az atléták megkerültek, hogy
onnantól kezdve ellenkező irányba
fussanak. Arról van tehát szó, hogy
életünk az igazi cél, Isten felé forduljon.
A szó latinul (conversio) már arra a bánatra utal,
amelyet a lélek Isten
megbántása végett érez. Az
Evangélium szerint Isten országa „elközelgett”. Az
el igekötő valaminek a megtörténtét jelzi (pl
elintéz, elmegy stb.). Az
elközelgett tehát annyit tesz, hogy valami folyamatosan
közeledőben van. Még
nincs egészen közel, de valamiképpen mégis
jelenvaló. Mindez bátorítást és
intelmet is kifejez. Az „elközelgett” szóban nyelvünk
négy féle árnyalatot is
képes kimondani.
1.
Az
Úr Jézus Személyében már jelen van
az Isten Országa. A
hit által a szívünkben lakik. Velünk is marad a
világ végéig. Aki tehát bűnt
követ el, egyúttal valami egészen mély,
személyes kapcsolatot vesz semmibe.
Személyes bűnömmel azt bántottam meg ugyanis, aki
érettem a halált is vállalta,
aki barátom, testvérem, és legnagyobb
jótevőm. Ezért mondom a gyónásban:
„Teljes szívemből…”
2.
Isten
országa, uralma csak a történelem
végével valósul
meg teljesen. Jézus ekkor igazságot
szolgáltató Bíránk lesz.
Félelmetesen
jelenik majd meg és foglal helyet fönséges
trónján. Minden egyes ember örök
sorsát Ő dönti el. Most kell tehát
elhatároznom, hogy nem maradok meg a Tőle
való elfordulás útján. Bizalommal kell
hát kimondanom: Légy felemelő Bírám!
Rátérek a Feléd vezető útra! Szíved
óhaja, hogy bemehessek Országodba, és nem
veted meg a töredelmes és alázatos szívet.
Így már felszabadultan, Isten
Országa polgáraként, örömmel
várhatom üdvözítőm dicsőséges
eljövetelét és az
örök boldogságot.
3.
A
keresztségben részese lettem a
Szentháromság életének.
Testem, egész emberi valóm valamiképpen Isten
Országának részévé lett. A
Szentlélek templomává. És mégis,
időnként bizony megtűröm benne a bálványokat
is. Elutasítottam Isten szeretetét, mely a nekem
ajándékozott Szentlélek által
áradt ki szívembe. Ennek ellenére mindig
számíthatok az Úr megigazulást szerző
ingyenes kegyelmére. Erős elhatározással
ledönthetem „házi bálványaimat”! Újra
elmondhatom: Istenem, gyermeked vagyok, hadd legyek hát
Országod hűséges
polgára!
4.
Egyszer
megkérdezték Jézust: „Mikor jön el az Isten
Országa?” A válasz így szólt: „Isten
Országa közöttetek van”.Bizonyára úgy is
értendő ez, hogy ezt az Országot már itt, az
emberek világában, a
társadalomban, a közéletben is keresnünk
és építenünk kell. Csak ezzel lehetünk
a megvalósulás felelős munkatársai. Olyan
fájdalmas látni, hogy bizony mi,
keresztények is gyakran inkább romboljuk, vagy
legalább is gátoljuk Istennek az
emberek boldogságát elősegítő
munkáját.
Teljes
szívemből bánom, hogy olykor talán én is
ilyen voltam. S kérem, hogy Isten
segítségével, főleg jó
példámmal, én is irányíthassam
embertársaimat az Ország
felé. A bűnbánat a gyónásunk
leglényegesebb eleme, a megbocsátás
feltétele. Ezt
komolyan kell tehát vennem. Így választom a
halál helyett az életet, teljes
szívemből. És ekkor újra szabad leszek.
Élvezem a belső lelki békét. És amint
megfogadtam, hogy a jóra törekszem, immár nagyobb
tettrekészségre sarkall.
Örömöm teljessé vált.
(Hevenesi
János SJ.
Fotó: Urbán E.)
Már
négy hónap telt el azóta, hogy „nemzetközi,
de mégis magyar” zarándokcsoportunk
hazaérkezett Medjugorjéból. Ám a sok
közös lelki élmény azt suttogta
szíveinkbe, hogy de jó volna újra
találkozni! S a csoda 2016. január 30-án be
is következett. A 48 zarándok közül a négy
fő igazolt távollévő nélkül a
felvidéki Ipolybélen a délután három
órakor kezdődő lelki nap keretében
találkozott zarándokúti lelki vezetőnk, Marian
atya egyik szolgálati helyén. A
rövid, már ismerősi üdvözlések után
elfoglaltuk helyünket a béliek Szent Márton
titulusú templomában, hogy kezdetét vehesse az
imádságos együttlét.
Zarándokutunk
során sokszor vettük kezünkbe „Szent Pio atya
fegyverét”, a rózsafüzért. A
lourdes-i jelenések közelsége most is e fegyver
használatára késztette
csapatunkat, hogy az örvendetes rózsafüzér
elimádkozásával szeretettel kérjük a
Szűz Anyát, hogy mentse meg magyar népünket, amit
hiszünk, hogy könnyeivel
kiesdve meg is tud tenni.
Az
imaóra szentmisével folytatódott. Marian atya a
szentmise tanítórészében
hallottakat járta körül való világunk
eseményeihez kapcsolódva. Külön kiemelte
azt a tényt, hogy az igazságot, annak
kinyilvánítását sokszor nagyon nehezen
viseljük el. Haragra lobbanunk és
szeretetlenségünkben megfeledkezünk a
szeretet gyakorlásáról. Pedig nekünk a
nehézségekre is szeretettel kell
válaszolnunk úgy, hogy a rossz dolgainkat nem
söpörhetjük a szőnyeg alá, hanem
nevükön kell azokat neveznünk még akkor is, ha az
fájdalmas számunkra. Ezen
munkálkodik a Szűz Anya napjainkban is, hisz az Ő hazája
egyben a mi hazánk is,
ami az Egyházban öltött testet földi
vándorutunk során. Kezünkbe adta a
legerősebb fegyvert, a rózsafüzért, melytől
még az Ördög is fél, főként ha
használói igazi bűnbánat birtokosai is. A
bűnbánatra egyébként már több
száz
éve figyelmeztet égi édesanyánk. Ám
oly sokszor nem vesszük komolyan
felhívását, azután pedig
hüledezünk a bennünket ért csapásokon, ami
a
migránsválságtól a természeti
csapásokon keresztül a békétlenség
számtalan
változatában lép az életünkbe. A
Szűzanya ma is működik. Ma sem mond mást, mint
a kánai menyegzőn mondott: Tegyétek azt, amit a Fiam mond!
A
szentmisét követően rövid
szentségimádás zárta imanapunkat. A
Szentségtartóba
helyezett Oltáriszentség előtt ismét
Máriához, az „első szentségtartóhoz”
fohászkodtunk, hogy nézzen le ránk, szánja
meg magyar hazánkat, még akkor is,
ha oly sok bűn tépi lelkeinket.
A
pápai és a magyar himnusz eléneklése
után buszra szálltunk és az egyik zarándok
társunk ipolyszakállosi mézfeldolgozó
üzemébe utaztunk. Itt fehér asztal
mellett folyt a kapcsolatépítés, melynek
egyaránt gyümölcse lehet egy
érsekvadkerti találkozó, netán a csapat
közös lengyelországi zarándoklata is.
Ez jelezné azt, hogy a „csoda” tovább élése
bizonyságul szolgál arra, hogy
(ima)közösségben lenni jó!
(Ipolybél-Érsekvadkert,
2016. 01.02. Molnár J.; Fotó: Urbán E.)
Gondolataink
most az Irgalmasság Anyja felé forduljanak.
Tekintetének édessége kísérjen
bennünket a Szentévben, hogy valamennyien
felfedezhessük Isten gyöngédségének
örömét. Az emberré lett Isten
misztériumának mélységét senki sem
ismerte meg
úgy, mint Mária. Az ő életében mindent a
megtestesült Irgalmasság jelenléte
határozott meg. A feltámadott Megfeszített anyja
belépett az irgalmasság
szentélyébe, mert bensőségesen
részesült az ő szeretetének
misztériumába.
Miután
kiválasztotta Isten, hogy Fiának anyja legyen,
Máriát az Atya szeretete öröktől
fogva arra készítette, hogy a Szövetség
Szekrénye legyen Isten és az emberek
között. Fiával, Jézussal tökéletes
összhangban őrizte szívében az isteni
irgalmasságot. Dicsérő éneke, mely Erzsébet
házának küszöbén hangzott el, az
irgalmasságról szól, mely „nemzedékről
nemzedékre” kiterjed. Szűz Mária
prófétai szavaiban mi is jelen voltunk. Ez
bátorít és erősít bennünket, hogy mi
is megtapasztaljuk az isteni irgalmasság gyümölcseit.
Mária a kereszt alatt –
Jánossal, a szeretett tanítvánnyal – tanúja
volt a Jézus ajkáról elhangzó
megbocsátó szavaknak. A legnagyobb
megbocsátás azoknak szól, akik őt keresztre
feszítették, megmutatja, hogy milyen messzire
képes elhatolni Isten
irgalmassága. Mária tanúsítja, hogy Isten
Fiának irgalmassága határtalan, és
kivétel nélkül mindenkihez eljut. Forduljunk
hozzá a Salve Regina ősi, de mégis
mindig új imádságával, hogy bele ne
fáradjon irgalmas szemeit felénk fordítani,
és tegyen méltóvá bennünket
Fiának, Jézusnak, az irgalmasság arcának
szemlélésére.
A
világiasság elaltatja a lelket
Az
üzenet a koldus Lázár
történetéből indul ki, melyben a gazdag ember
bíborban és
patyolatban jár. Mindennap lakomát rendezett. Az
írás nem mond róla semmi
rosszat. Lehet, hogy vallásos ember volt, a maga
módján. Néha imádkozott,
évente kétszer biztosan a templomba is elment, hogy
áldozatot mutasson be.
Nagyobb pénzösszegeket is adott a papoknak, akik a
klerikusok gyávaságával
köszönetet is mondtak neki, és
díszpáholyba ültették. De a gazdag ember azt
nem
vette észre, hogy a kapujában ott van a koldus
Lázár, éhesen, sebektől borítva,
jelezve azt, hogy milyen nagy szüksége lenne a
segítségre.
A
gazdag ember alakját Ferenc pápa így alkalmazta a
mai körülményekre. „Amikor
kilépett az utcára, talán
terepjáróval, vagy elsötétített
üvegű autóval, ami
talán azért volt így kialakítva, hogy ne
lássák, ki ül benne. De az biztos,
hogy a lelke, lelki szemei el voltak sötétítve, hogy
ne lásson. Csak a saját
életén belül látott, nem vette észre,
mi történt ezzel az emberrel. Nem volt
rossz ember, beteg volt. A világiasság betege. A
világiasság (én vagyok a város
leggazdagabbja, és ebből nem is engedek)
átalakítja a lelket, az ember
elveszíti miatta a
valóságérzékét. Az ilyen emberek egy
mesterséges, maguk
teremtette világban élnek. A világiasság
elaltatja a lelket. Éppen ezért ez a
világias lelkű ember nem volt képes arra, hogy a
valóságot lássa.
A
valóság ugyanis annak a rengeteg (munkalehetőségre
váró) szegénynek a valósága,
akik mellettünk élnek. Rengeteg ember él
nehéz körülmények között, és
ha a
szívünk világias, nem értjük meg ezt.
Világias szívvel nem lehet megérteni,
mire van szüksége másoknak, netán egy
egész településnek. Világias szívvel
lehet templomba járni és imádkozni, sokféle
dolgot lehet csinálni. Emlékezzünk
csak, hogy Jézus az utolsó vacsorán az
Atyjához fordulva mit is imádkozott?
„Kérlek, Atyám, őrizd meg ezeket a
tanítványokat, hogy ne essenek el a
világban, ne essenek világiasságba!”
A
példabeszédben a gazdag ember, amikor meghal, a pokol
szörnyű szenvedései közé
kerül. Onnét kéri Ábrahámot, hogy
valakit küldjön el a halottak közül az élő
családtagokhoz. Ábrahám azt feleli, hogy nem
hallgattak Mózesre, a prófétákra,
a kor felhívásaira, akkor az sem győzi meg őket, ha
valaki feltámadna a
halálból. A világias emberek
rendkívüli megnyilvánulásokat akarnak.
Jóllehet az
Egyházban minden világos, Jézus nyíltan
beszélt, merre van az út.
A
végén ott van egy vigasztaló szó. Amikor ez
a világias ember gyötrődéseiben
Lázárt kéri, hogy egy kis vízzel
segítsen rajta, mit válaszol Ábrahám?
Ábrahám
most az Isten, az Atya alakja. Azt mondja: „Fiam
emlékezzél! A világias emberek
elveszítik a nevüket, miként mi is, ha
világias a szívünk, elveszítjük
nevünket.” Ám nem maradunk árvák
végig, az utolsó pillanatig él a
bizonyosság,
hogy van Atyánk, aki vár bennünket. Bízzuk
magunkat őrá, aki még a
világiasságunk közepén is a fiának
tart bennünket.
(Vatikáni
Rádió cikke
alapján)
Nem
szeretnék dicsekedni vele, de évtizedekkel
korábban
magam is tudtam, hogy minden eddiginél nagyobb
népvándorlás elkerülhetetlen az
emberiség történetének ebben a
globális szakaszában. Az emberiség
létezése óta
vándorol, egyre nagyobb számban, a demográfiai
növekedés és a rejtőzködő súgók
megtévesztő intenzitás fokozódása
arányában. Vagy menekülnek valami vagy
valakik elől, vagy jobb életet keresnek, biztonságot,
jól fizető munkát,
művelhető földet, netán a megtagadott hit helyébe
hoznak valamit. Az első
vándorlók annak idején a felfedezők voltak,
aztán jöttek a kereskedők, a
katonák, a gyarmatosítók, a kalózok,
szerencsevadászok. Először zömmel férfiak,
aztán a nők, a család és a rokonság.
A
ki- és bevándorlás egyre gyakoribb. A régi
időkben
gyalog, lóháton vagy hajón kerestek új
életet az emberek (ma ez tömegszállító
üzletággá nőtte ki magát), már abban a
korban is, amikor léteztek államok és
határok. Tömegeket akkor sem fogadták
szívesen, főleg ha képzetlen és szegény.
A valahol már egyszer megtelepedett lakosság ragaszkodik
szülőföldjéhez,
vallásához, nyelvéhez, szokásaihoz, s ha
új helyet kell választania, többnyire
szeretné is megőrizni egykori hovatartozásának
emlékeit és jelképeit. A
szegényebb országokból mindig is erős volt a
népesség kiáramlása a gazdag
államokba; a telepesek, menekültek,
üldözöttek, emigránsok, kalandorok egész
kontinenseket hódítottak meg. Az élőhelyek
változása is minden élőlényt
vándorlásra késztet. Egy-egy természeti
katasztrófa, netán a ma annyit hangoztatott
globális felmelegedés hatására új
lakóhelyek felé indulnak el az állatok is, az
emberek pedig kénytelenek menekülni az
éhínség a járványok,
háborúk elől.
A
kereszténység (Mi csak vándorok vagyunk itt a
Földön
gitáros ének is kimondta) és a magyarság
egész históriája jellemezhető az
örökös vándorúttal. Menedéket
nyújtottunk és menedéket kértünk,
befogadtunk és
befogadtak minket, elűztünk vagy elűzettünk. A sok
tényező közül kiemelésre
érdemes az arányok problémája. Ez
érzékelhető az új
népvándorlás célországaiban,
Nyugat-Európában és
Észak-Amerikában, ahol egyes helyeken már
több mint száz
különböző nyelvű és etnikumú
bevándorlót kellene nem is asszimilálni, de
legalább integrálni a már létező
társadalomba, jog- és szokásrendszerbe,
életmódba és munkamódszerbe. A
liberális „multikulturalizmus” minden
kisebbséget, így a bevándorlókat is
felruházza a helyi lakosoknak járó jogokkal
anélkül, hogy a már ott évszázadok
netán évezredek óta kialakult érték-
vagy
szokásrendhez való alkalmazkodást is
előírná. Az idegen pedig akkor szép (és
jó), ha képes az együttélés
érdekében elfogadni azt a rendet, mely őt
előzékenyen és emberszeretettől vezérelve
egyenjogúvá tette. Nagy dilemma ez,
hiszen jó szívvel egyetlen nemzet vagy vallás sem
szokott lemondani saját
múltjáról, értékeiről,
erkölcséről és hagyományairól (ha csak
elhallgatással
meg nem tette ezt).
A
globálissá vált népvándorlás
próbára teszi az egyént, a
közösséget, a társadalmat és
intézményrendszerét. A megindult folyamat
még az
elején tart, és bármennyire is
kényelmetlen, egyre többször felmerül a
kérdés:
Milyen eszmerendszer zászlaja alatt következik be a
jelenkori emberiség
egységesülése? Ez rajtunk is múlik.
Hallhattuk az ünnepek alatt a Messiás
kisgyermekként jött a képmására
teremtett ember megmentésére. Kétezer éve
itt
vagyunk. A recept is adott. Jövőnk milyensége a
megszületett gyermekekben!
(…
Szentmihályi Szabó Péter írása
alapján)
Ebben
az egyre inkább eldurvuló világban, ahol
mindennaposak a kegyetlenkedések,
lopások, rablások, más országokba
történő illetéktelen behatolások. Ilyen
hírekkel vannak tele a lapok és a
különböző médiumok. Ilyen borús
körülmények
között igazán szívmelengető az a
felhívás, melyet a napokban olvastam egy
újságban. Ebben a felhívásban valaki, egy
névtelenségbe burkolódzó személy
keresi azt a károsultat, akinek a kocsijában
véletlenül kárt okozott. Most a
sérült kocsi tulajdonosát kéri,
jelentkezzék, hogy megtéríthesse
kárát. Egy
ilyen hirdetésre felkapja a fejét az ember. Olyan
szokatlan ez, mert inkább az
ellenkezőjére van sok példa, amikor a kárt
okozót keresik, persze legtöbbször
eredménytelenül. Az ilyen szép gesztusok, bizony
kivétel számba mennek, ritka
az ilyen, mint a fehér holló. De hogy nem
hibátlanul szép a világ, itt van
ugyanabban a lapban egy másik, inkább megszokott, de
megszokottságában is
felháborító, arcpirító hír.
Szilveszter éjjelén kifosztották egy idős asszony
lakását, amíg Pesten, a
lányánál volt néhány napig.
Elvitték - mert fiatal
korában élsportoló volt - a hölgy
érmeit, trófeáit, és elvitték
elektromos
hajtású kerekesszékét, melynek
használatára rá volt kényszerülve a
szerencsétlen asszony, és az árát is sok
lemondással kuporgatta össze.
Fény
és árnyék. Fényt lát az ember
még ebben ködös nyálkás téli
időben is, ha szép
emberi gesztusokkal találkozik. Ám
napsütésben is beborul számára az ég,
ha
tragédiáról, aljasságról
értesül. Hála az égnek, van azért
jó a világban, dereng
némi fény.
Kezdő
vezető korában, még nyomdaszagú
jogosítvánnyal a zsebében a feleségem
lerobban
koros autónkkal egy forgalmas úton. A hirtelen
támadt nyári záporban nem nagyon
siettek a segítségére, de végül egy
középkorú férfi megállt
mögötte, és felajánlotta
segítségét. Hazavontatta a
csökönyös autót, pityergő vezetőjével
együtt.
Mondanom se kell, a segítőkész férfi bőrig
ázott. Ruhája rég megszáradt, de mi
még mindig hálával gondolunk rá.
Egyszer
a postára menet elveszítettem egy feladásra
szánt, megcímzett levelet, amelyben
hivatalos irat lapult. Ennek ellenére a címzett megkapta
a küldeményt. Az
történhetett, hogy aki megtalálta a
megcímzett borítékot, saját
pénzén föladta
azt. Ez is szóra érdemes nemes emberi gesztus,
életem végéig sem feledhetem.
Mert ilyen is van. Jóság, fény is a
világban, még ha ezek ritkán is szerepelnek
az újságok hasábjain, alig- alig kapnak helyet a
tévében, rádióban. Pedig
megérdemelnék.
Itt
a nagyböjt. Jó alkalom, hogy köszönetet nem
várva növeljük mi is az
elhallgatott jócselekedetink számát!
(Fecske
Csaba írása alapján)
„Mint
akit az anyja vigasztal, úgy
vigasztallak meg én titeket” (Iz
66,13)
Ki
ne látott volna még síró kisgyermeket, aki
az anyja ölelő karjába veti
magát? Bármi történt is, kicsi vagy nagy
dolog, az anyja letörli könnyeit,
gyöngédséggel
veszi körül, a gyermek pedig hamarosan újra mosolyog.
Elég, ha érzi
édesanyjának jelenlétét és
szeretetét. Isten is így tesz velünk, olyannak
mondja magát, mint egy édesanya.
Ezekkel
a szavakkal Isten a babiloni fogságból visszatért
népéhez szól,
miután látták, hogy rombolják le
házaikat és a templomot, majd idegen földre
száműzték őket, ahol kiábrándulásban
és csüggedésben volt részük. Onnan
tértek
vissza saját hazájukba, és a
pusztítás romjai fölött kellett mindent
újrakezdeniük.
Izrael
tragédiája ismétlődik meg sok
háborútól szenvedő nép
életében, akik
a terrorcselekmények vagy az embertelen
kizsákmányolás áldozatai.
Körülöttük
kifosztott házak és utcák, nemzeti
emlékhelyeiket pedig földig rombolták.
Vagyonukat elrabolták, szentélyeiket
megsemmisítették. Rengeteg embert
elraboltak, milliók kényszerültek
menekülésre, sokan a sivatagban vagy a
tengerben lelték halálukat. Apokaliptikus
események szemtanúi vagyunk.
Az
élet igéje arra hív, hogy higgyünk Isten
szeretettel teljes
munkálkodásában ott is, ahol nem
érzékeljük a jelenlétét.
Reményre szólít ez az
ige. Ő ott van azokkal, akik üldöztetést szenvednek,
akiket igazságtalanság ér,
és száműzetésbe kényszerülnek. Itt van
velünk, a családunkkal, a népünkkel.
Ismeri személyes fájdalmainkat és az
emberiség fájdalmait is. Egy lett
közülünk, egészen a kereszthalálig.
Ezért megért és meg tud vigasztalni minket.
Éppen úgy, mint az édesanya, aki ölébe
veszi gyermekét, és megvigasztalja. Ki
kell nyitnunk a szemünket és a szívünket, hogy
„meglássuk” őt. Minél inkább
megtapasztaljuk gyengéd szeretetét irántunk,
annál inkább képesek leszünk ezt
továbbadni azoknak, akik fájdalmak és
megpróbáltatások közt élnek, és
vigasztalásuk eszköze leszünk. A korintusi
híveknek is ezt ajánlja Pál apostol:
„mi is megvigasztaljuk azokat, akik szomorúak, azt a
vigasztalást nyújtva
nekik, amelyet Ő nyújt nekünk” (2Kor 1,4).
Chiara
Lubich is mélyen és konkrétan megtapasztalva ezt
így ír: „Uram, add
nekem az összes magányost… Megéreztem
szívemben, micsoda szenvedés szorongatja
a tiedet mindazért az elhagyatottságért, amelybe
az egész világ elmerül.
Szeretek mindenkit, aki beteg és magányos.
Ki
vigasztalja őket könnyeikben? Ki siratja el lassú
halálukat? Ki szorítja
szívére a kétségbeesett szívet? Add
meg nekem, Istenem, hogy szereteted fogható
szentsége legyek a világban: legyek a Te karod, amely
magához öleli és
szeretetével föloldja a világ minden
magányát.” (Chiara Lubich,Elmélkedések,
Új Város, Budapest, 2008, 19.)
Különböző
egyházakhoz tartozó
testvéreinkkel együtt éljük ezt az igét,
amelyet egy német ökumenikus csoport
választott, hogy ez az ígéret egész
év folyamán kísérjen bennünket.
Fabio
Ciardi
A
mennyek országáról Jézus mindig
képekben beszélt. Nyilván azért, mert
fogalmakkal aligha írható le. Hasonlóan az „emberi
jelenséghez”, aki nem fér be
semmilyen kalickába. Ráadásul a mennyek
országa Isten otthona, tehát ismét nem
vélhető holmi H2O-nak, ugyanakkor a Mindenható
nem önmagának
alkotta, hanem mindnyájunknak. Tehát az Ő világa
vegyül a miénkkel, hiszen
befogad bennünket.
Máté
evangéliumának 13. fejezetének 24-30.
versében a Mester így beszél róla:
„hasonlít az Isten országa az olyan emberhez, aki
jó magot vetett a földjébe.
Amikor mindenki aludt, jött az ellensége, és
konkolyt szórt a búza közé, aztán
eltávozott. Szárba szökött a vetés
és kalászt hányt, de felütötte
fejét a
konkoly is. Erre a szolgák elmentek a gazdához és
megkérdezték: Uram, jó magot
vetettél szántóföldedbe? Honnan került
belé a konkoly? Mire ő azt felelte:
Ellenséges emberek műve az. A szolgák tovább
kérdezték: Akarod, hogy kimenjünk
és kigyomláljuk? Nem, válaszolta, hogy a konkolyt
gyomlálva ki ne tépjétek vele
együtt a búzát is. Hagyjátok, hadd nőjön
föl mindkettő az aratásig. Aratáskor
majd megmondom az aratóknak: Előbb a konkolyt szedjék
össze és kössék kévébe,
hogy tűzre kerüljön, a búzát pedig
gyűjtsék csűrömbe”.
Később
mondatról mondatra megvilágította a
példabeszéd lényegét, ezért azt nem
is
másolom ide. Egyikünknek sem árt, ha elővesszük
(és el se tesszük) Bibliánkat,
s mindennap olvassuk. Különösen értékesek
a jézusi magyarázatok, hiszen
Megváltónk észjárását is
fölragyogtatják. Mégpedig olyan részleteket
emelnek
ki, amelyek az ő szájából esetleg visszásan
hatnának. Jelesül azokra
gondoljunk, amelyek az Ő valamely
kiválóságát idézik,
például figyelmét és
tapintatát. Itt éppen erről van szó! Tapasztaltuk
sokszor, hogy ez mennyire
ritka!
Jézus
arra tanít paraszti példázatával, hogy
lelkesült vallásosságunkban se
feledkezzünk meg soha azokról az
embertársainkról, akiket a sors konkolyos
helyre sodort, az ördög mérges veteményei
közé: őket különös figyelem illeti!
Helyzetük létrejöttében jobbára
ártatlanok, emberi kézzel-ésszel alig
választhatók el a minden porcikájukban
mérgező konkolytól, ami magával ragadta,
befonta őket. Bölcsen járunk el, ha nem heveskedünk,
nehogy elhamarkodásunkban
végleges és visszavonhatatlan döntésekre
ragadtassuk magunkat.
Az
ítélet joga Őt illeti, mert Ő tisztán látja
a jó és a gonosz közti
legrejtettebb határokat is, hiszen Ő az Úr.
(Czakó
Gábor)
Uram,
köszönöm Neked ezt a halom szennyes edényt, mert
bőven volt mit ennünk belőle!
Uram, köszönöm a kupac koszos ruhát, mert vannak
szép ruháink, amit
viselhetünk!
És szeretném megköszönni a bevetetlen
ágyakat, jó meleg kuckó volt tegnap éjjel
és olyan sok embert látok, akinek nincs hova lehajtani a
fejét!
Köszönet Uram a fürdőszobáért a maszatos
tükrével, összegyűrt törülközőivel
és
fogkrémes mosdójával, olyan kényelmes!
Köszönjük az ujjlenyomatos
hűtőszekrényünket, amit annyira le kellene
olvasztanom; oly régóta szolgál minket. Tele van
hideg itallal, és mindig van
egy kis maradéka számunkra.
Köszönöm Uram, hogy a tűzhelyet muszáj már
megtisztítanom, annyi finomságot
sütött nekünk!
Az egész család hálás a fűért, amit
megint nyírni kell, olyan jó benne feküdni!
Istenem, köszönök minden becsapott ajtót,
összetört poharat, kiöntött kakaót,
mert ezek azt jelentik, hogy gyermekeink tudnak szaladni, egyedül
inni, és
egészségesek!
Uram, e rám váró feladatok mindegyike azt mondja,
megáldottad családunkat.
Örömmel és hálával kell ezeket
elvégeznem!
Köszönöm, Uram!
Isten áldja meg mindannyiunk családját!
Ámen.
2016.
január 26-án tartotta ez évi első
ülését Önkormányzatunk képviselő
testülete,
melyen elfogadásra került a testület első
féléves munkaterve. Állásfoglalás
született a betelepítési kvóta
elutasításáról, és
tájékoztató hangzott el a
tárgyévi
költségvetés-készítés
irányelveiről. A megváltozott törvényhez
igazodóan módosításra került az
ÖNO alapító okirata. A Rákóczi
Szövetség
kérelme elutasításra, míg
Csabákné Szalma Judit beadványa
támogatásra került az
ülésen.
Február
9-én volt a következő ülés. Itt az
intézményvezetőkkel kiegészülve a
tárgyévi
költségvetés került
megtárgyalásra első fordulóban. Elemezve a
bevételi
források (állami normatíva, helyi adó
és egyéb bevételek) és az
intézményeink
működési költségigényeit, az
intézmények kisebb-nagyobb
költségcsökkentésével
kerülhet a február 23-i ülésen az
elfogadásra. Ezen az ülésen került
megerősítésre a kisebbségi
önkormányzatunkkal történő
együttműködési szerződés,
és a Közösségi Házunk
aulájában április 16-án elhelyezendő, annak
zsidó imaház
voltát megerősítő emléktábla
elhelyezéséről.
Ingatlanegyesítés
érdekében határozat született a
Kisáruházzal szemben, már a tulajdonunkban
lévő
épülethez tartozó, más helyrajzi
számon futó kertrészek
megvásárlásáról.
Ugyancsak határozat született az Ipari Park
kialakításához szükséges
földterületek
megvásárlásáról, amik ezzel
elősegítik az érsekvadkerti
munkahelyteremtés lehetőségét. Emlékezni
fog rájuk az utókor, de emlékezni fog
azokra is, akik bár megtehetnék, de nem
érezvén maguknak településünk
ügyét és
nem csatlakoznak a földeladók táborához.
A
most induló EU-s pályázatokon a nagyobb
érsekvadkerti megvalósulás
reményében
tulajdonos társai leszünk egy erre a célra
alakuló Nyugat-Nógrádi Non-Profit
Kft-nek.
Egyebek
között tájékoztatást kaptunk
arról, hogy a 22-es út belterületi szakaszát
márciustó felújítják. Jól
halad a kerékpárút, Érsekvadkert
csapadékvíz
elvezetésének, a Katolikus iskola helyén
megvalósuló bölcsődei csoporttal
bővülő hat csoportos óvoda ügye is. „Hatalmi harcok”
miatt továbbra sincs
nyugvóponton a Derek-pataki víztározó
ügye. Az UFC több mint 2000 kilométerre
szóló kisbusz igénylését a
testület nem támogatta, de a
költségvetésbe foglalt
támogatását évi 300 000 Ft-ról
500 000 Ft-ra emeli.
Még
egy mindenki számára fontos
tájékoztatás is elhangzott: a
LOMTALANÍTÁS
időpontja április 23-a.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2016. március 21.
hétfő
Márciusban
nem lesz Kolping mise, mert az a nagyhétre esne. Vegyünk
részt a
lelkigyakorlaton, a nagyheti liturgiákon!
Gitáros
énekpróbák péntekenként
(kivétel a nagypéntek) továbbra is lesznek a
Kolping
házban, az esti miséket követően. A jelenlét
nincs Kolping tagsághoz kötve.
A
Vadkerti Harangok márciusi számának
lapzártája március 10., csak a jelzett
időpontig beérkező cikkek képezhetik a
húsvéti számunk tartalmát.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Nagyböjti
péntekeken katolikus ember hústól
tartózkodik. (Kivétel a betegek, és az idegen
konyhán étkezők. Ők másfajta lemondással,
önmegtagadással vállaljanak
engesztelést vétkeikért.)
KERESZTÚTI
ÁJTATOSSÁGOT a nagyböjti vasárnapokon
du. 3-kor pénteken
pedig esti szentmise előtt fél 6-kor végezzük
a templomban.
Nagyböjti,
Húsvétra felkészítő lelkigyakorlatunkat,
az új Nagyoroszi plébános atya,
Berta László atya tartja március
10-11-12-én este a 6 órás szentmisén.
A lelkigyakorlat 3 estéjén
fél 5 órától lesz
alkalom a szentgyónás elvégzésére.
Használják ki a lehetőséget, ne
halasszák utolsó napokra szentgyónásuk
elvégzését. Az ünnepnapokon
nagycsütörtöktől húsvéthétfőig nem
lesz gyóntatás.
Márc.
12-én, a lelkigyakorlat befejező szentmiséjén
és azt követő vasárnap a fél 10
órás szentmisén, részesülhetnek a BETEGEK SZENTSÉGÉBEN AZOK, akik a
szentmisén
áldoztak is, idős koruk, gyengeségük miatt
különösen rászorulnak Jézus
segítségére. (Áldozás
nélkül nem lehet, a betegek kenet SZENTSÉG, amit
csak
tiszta szívvel fogadhatunk) ( A lelkigyakorlat hetében
hétfőn-kedden (márc.8-9)
keresem föl az idős testvéreket otthonukban, hogy el
tudják végezni ők is
húsvéti szentgyónásukat, jelentsék
be őket időben.)
Február
28-án, Vasárnapján lesz gyűjtés
a Szentföldi keresztények, és
szenthelyek támogatására.
Márc.20-án, VIRÁGVASÁRNAP fél 10-kor a SZENTMISE
a barkaszenteléssel a Lurdi
Barlang előtt kezdődik, majd Jézus bevonulására
emlékezve vonulunk mi is a
templomba a szentmisére. A szentmisén a Passiót
hallgatjuk meg.
Mindhárom nagy napon, Nagycsütörtökön-pénteken
és a húsvéti vigílián is este 6
órakor
kezdődnek a szertartások.(Közelgő
óraállítás végett)
Nagycsütörtökön 6-kor az utolsó Vacsora emlékmiséje,
majd
utána szentségimádás
8-ig, 8-tól-9 óráig a
felnőttek tartanak közös
imaórát,amely pontosítás alatt van
Nagypénteken este 6-kor Igeliturgia, Passióval, majd
közös könyörgések, Keresztleleplezés,
hódolat a kereszt előtt, és
szentáldozással fejeződik be
meg-emlékezésünk. Nagypénteken este 10
órakor a
Kálváriánál a fiatalok végeznek
közös keresztutat.
Nagypénteken szigorú böjt
van, vegyük egészen
komolyan Jézus halálának napján. Ő
életét áldozta értünk, mi
legalább a böjt
áldozatát hozzuk meg mindnyájan iránta
való szeretettel.
A Szentsírnál nagyszombaton du. 2
órától fél 6-ig
lesz a szentsír látogatásra alkalom.
A HÚSVÉTI
VIGILIA a tűzszenteléssel, a Húsvéti gyertya
ünnepélyével, majd az
Olvasmányok, keresztvíz megáldása,
szentmise, és utána a Feltámadási
körmenet.
Gyertyát hozzanak magukkal a
körmenetre!
(Házaknál gyertya!)
Márc.
31-én (Húsvétvasárnap) reggelre kell
az órákat 1
órával előre igazítani a Nyári
időszámításhoz.
Az 1%-os befizetett személyi adóról ne
feledkezzenek
el rendelkezni!
A Katolikus egyház technikai
száma (0011)
megjelölésével.
Akinek munkáltatója
számolja
el adóját, az zárt borítékban, a
borítékra írt Név, Lakcím,
adóazonosító
felirattal, rendelkezhet az Egyház javára 1%-ról,
és valamely Alapítvány javára
a másik 1%-ról. (Pl. Érsekvadkerten: Szent Kamill
– az érsekvadkerti beteg
gyermekekért közhasznú alapítvány
javára
(A kedvezményezett adószama:
18641107-1-12)
KERESZTELTEK
2. Virág
László (Virág László- Kovács
Vivien
HÁZASSÁGKÖTÉS
-
HALOTTAINK:
1. kedd
-
2. szerda
-
3. csütörtök - Papi hivatásokért
4. péntek -
5. szombat
- Szakács Ferenc, felesége Viktor Erzsébet
1. évforduló,
szüleik, testvéreik
-
Sipos Ákos 1. évforduló
-
Percsina, Berta és Babinszki család élő és
elhunyt hozzátartozóiért
6. vasárnap - Barák és Orem
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Kovács Lajos, felesége Bugyi Mária és
vejük, Gyurkovics Sándor 10. évforduló,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
7. hétfő -
8. kedd
-
9. szerda
-
10. csütörtök - Kristók József, felesége,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Kukkel József, felesége és elhunyt
hozzátartozók
-
Varga János 10. évforduló, felesége
Pálinkás Julianna, Kaba János 25.
évforduló, felesége Kordics Mária,
élő és elhunyt hozzátartozók
11. péntek -
-
Holman István 5. évforduló, szülei,
testvére Tibor, Tomis József, felesége
Szabó Erzsébet, Krizsan István, felesége
Szabó Emerencia és hozzátartozók
12. szombat
- Fábián Ignác, felesége
Kovács Erzsébet, vejük Dósa József
és
szüleik, valamint a Boda és a Trombitás
család halottaiért
-
-
Pobori Lászlóné Kiss Mária és
hozzátartozók
13. vasárnap - Vitéz István, felesége
Kosztrihán Mária, szüleik, a Ferencsik és
Pinke család élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Pistyúr Gábor, szülei, testvére János,
élő és elhunyt családtagok
-
14. hétfő -
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök - Zöllei és Horváth család
élő és elhunyt hozzátartozói
-
Kalmár István, felesége Fábián
Rozália, fiuk, a család élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna,
szülei, a család élő és elhunyt
hozzátartozói
18. péntek - Suth János,
felesége Varga Mária 1 évforduló,
szüleik, vejük,
élő és elhunyt családtagok
-
Szabó Ignác, élő családtagok, Laczó
és Szabó család halottaiért
-
Nagy Ignác 20. évforduló, felesége
Vitéz Anna, szülők, testvére, élő és
elhunyt
hozzátartozók
19. szombat
- Murányi István, felesége Komlós
Ilona, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Boda István, felesége Varga Mária 1.
évforduló és szülei
-
Pataki András, felesége Bimbó Mária 1.
évforduló,
20. vasárnap - Virág Ernő Gyula és fia Gyula
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök -
25. péntek -
26. szombat
-
27. vasárnap -
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna,
szülei, anyósa, apósa, a család élő
és
elhunyt tagjai