A
karácsonyi ünnepre készülvén - mert
bizony ideje már most elkezdenünk a
készületet - Rembrandt József álma
című festményét szemlélem. A jelenet a
betlehemi istállóban játszódik Jézus
világrajötte utáni órákban. A
kép
középpontjában Mária pihen a szalmán,
karjai között kendőjébe takarva a kis
Jézus. Mária alszik, álmában karolja
át a Megváltót, aki alig látszik. A
háta
mögött imára kulcsolt kézzel József
pihen, ő is alszik. A festmény harmadik
alakja, akiből a fény árad, egy angyal, az
Istenküldötte, aki mutatóujjával
megérinti József vállát. Éppen azt
készül elmondani Józsefnek, hogy még azon
éjjel menekülnie kell Egyiptomba, mert Heródes
halálra keresi az újszülött
gyermeket. A kép által rögzített pillanat
folytatásaként József kinyitja
szemét, felkel és pakolni kezdi kevéske
holmijukat. Mozdulataiban nincs
sietség. A figyelmeztetést időben kapta. Miután
kivezette a felmálházott
szamarat az ajtó elé, visszalép az
istállóba, még egyszer körbenéz a
szegényes
helyen, majd Máriához hajol, csendesen ébreszti,
hogy a gyermek fel ne
ébredjen, aztán indulnak messzi országba,
menekülnek.
Advent
első vasárnapján azzal a szándékkal is
felidézhetném e jelenetet, hogy már
most, az adventi készület kezdetén gondoljunk arra,
hogy hová kell elindulnunk
és megérkeznünk, kivel találkozhatunk
és milyen öröm vár majd minket karácsony
ünnepén. Emellett gondoljunk most arra, hogy egy angyal,
akit Isten küld,
hozzánk lép, megérint minket, üzenetet hoz.
Egy angyal fel akar ébreszteni,
útnak szeretne indítani minket. Ne
villámcsapásszerű ébresztésre gondoljunk,
hanem csak egy gyengéd érintésre. Nem kell
kapkodnunk, nem kell sietnünk,
minket most nem üldöznek, ne kell menekülnünk. Van
még időnk, a figyelmeztetést
időben kaptuk. Ébredjünk, itt az ideje a
készülődésnek, induljunk! Az
evangéliumban éjszakai virrasztásról,
éberségről, készületről,
várakozásról
olvasunk. Arról, hogy egy ember idegenbe indul, elhagyja
otthonát, mindenét a
szolgákra bízza, a kapuőrnek pedig megparancsolja, hogy
virrasszon, éberen
várja visszatértét (vö. Mk 13,34).
Az
advent jegyében helyénvaló éberen
virrasztó kapuőrnek tekintenünk magunkat, de
mégis vegyük inkább a bátorságot, hogy
a ház tulajdonosai vagyunk, akik éppen
útnak indulunk. A korábbi években már
vigyáztunk eleget a házunkra,
vagyonunkra, életünkre, most ideje kilépnünk a
magunk világából. Ideje
elindulnunk egy szegényesnek tűnő hely felé, amely
megújulást, megváltást,
újjászületést tartogat számunkra.
Vásárlások és rohangálások
nélkül el tudom
képzelni az adventet. A sötétben gyengén
világító fény nélkül már
nehezen.
Csend nélkül, hallgatás nélkül,
álom nélkül, üzenet nélkül,
érintés nélkül,
indulás nélkül, találkozás
nélkül már biztosan nem. Miként a betlehemi
Gyermek
nélkül is elképzelhetetlen a karácsony.
Az
adventi koszorún a négy közül egy
gyertyát gyújtunk meg a mai vasárnapon.
Legyen ez az első az indulás gyertyája! Gondolj arra,
hogy egy angyal
megérintett! Kelj fel és indulj!
©
Horváth István Sándor(fotó:Barák B)
Felhívjuk
a Vadkerti Harangok olvasóinak és cikkek küldőinek
figyelmét, hogy decemberi (karácsonyi)
számunk lapzártája 2015. december
Isten
belép egy fiatal pár életébe és
életüket teljesen felforgatja, összezavarja. A
vőlegényt Józsefnek, a menyasszonyt
Máriának hívják. Zsidó szokás
szerint az
eljegyzés megvolt, amikor a lány 13 éves lett. 14
éves korában vőlegénye
(férje) bevezeti a házába.
Mária
Isten Egyszülött Fiát hordozza a
méhében, aki nem férfiú
akaratából, hanem
Isten teremtő erejéből születik erre a világra.
József rettenetes kétségek
között gyötrődik.
Máriát
kegyelemmel teljesnek nevezi az angyal, Józsefet igaznak mondja
az Írás.
Mindkettő tiszta, szent, ártatlan ember.
Van
egyfajta gyötrelem a mi életünkben is, amely nem a
bűnnek a következménye,
hanem amelyet maga Isten okoz, mert az ő útjai nem a mi utaink,
és gondolatai
nem a mi gondolataink.
Egyre
kevésbé szeretem a jól neveltek mindent elrendező
„jóistenét”, aki csak arra
való, hogy biztosítsa a vallásos ember
életének zavartalan folyását:
egészségét, családjának
harmóniáját, a társadalom rendjét
stb.
Van
ebben az istenképben valami rettenetesen hamis, amelynek az
egész Biblia
keményen és nyersen ellent mond. Gondoljuk bele magunkat
Ábrahám helyzetébe,
akitől Isten maga kéri, hogy áldozza fel egyetlen
fiát, Izsákot, aki az isteni
ígéret hordozója. Az összezavarodás
totális. Milyen az az Isten, aki
gyilkosságot követel? Hogyan mondhat ellen ilyen
nyilvánvalóan saját
ígéreteinek és törvényeinek? És
milyen az az Ábrahám, aki indul, hogy
feláldozza Izsákot? Gyilkos vagy Isten-szerető?
Talán felette áll az isteni
törvényeknek, azok rá nem vonatkoznak? És
milyen az az Izsák, aki minderről
tudomást szerezve meg nem gyűlölte apját, és
nem lett ateista?
Ezek
a kérdések botrányosak, de valóságos
kérdések. Olyan lélekben születtek, aki
hasonlót átélt.
Isten
nem az általam elképzelt vagy tanult világrend
fenntartója csupán, hanem Isten,
a maga felfoghatatlanságában. Isten a szeretet! Meghalt a
kereszten értem.
Tehát érthetetlen útjai nem az embergyűlölet
útjai, hanem a felfoghatatlan
emberszeretet útjai.
Minden
igazán hívő ember életében van (vagy lesz)
egy olyan elintézhetetlen,
megbotránkoztató esemény vagy tény,
amelynek Isten az okozója.
Az
igazán hívő ember, mint Mária és
József, megrendülten, Istent meg nem értve, de
mégis elindul Isten útjain. Ezek az igazi adventi utak.
Ha
van az életedben olyan ellentmondás, olyan
félelmetesen érthetetlen esemény,
amelynek nem a bűneid az okozói, és nem lehet megoldani,
de mégis elindulsz
Mária és József nyomában Isten után,
tudd meg, a legnagyobb misztikusok útját
járod alázattal és szenvedve.
Egy
házasság, amely nem „sikerülˮ és nem
„teljesülhet”, mert az egyik fél halálosan
megbetegszik, netán nyomorék lesz. Vagy az isteni
szó egy fiút, egy lányt
kiragad a gyöngéd és epekedő szeretet
karjaiból és szüzességre hív. Ilyen
eset
lehet az is, amikor egy házaspár gyermeket szeretne,
és nem lehet gyermekük. És
még hány leírhatatlan helyzet, megfogalmazhatatlan
szenvedés, amelyeket
látszólag a velünk született korlátaink,
örökségeink okoznak!
Íme,
ez is Karácsony! Isten belép az életünkbe,
és mi majdnem összeroppanunk, mert
keresztjével együtt jön, vagyis ingyenes
szeretetével, amely az abszolút
ingyenes szeretetválaszt várja.
Uram,
nekem is van valami hasonló az életemben, mint
Mária és József életében volt.
Érthetetlen, emberi értelemmel elfogadhatatlan, de tudom,
éppen az Írások
fényétől megvilágosítva, hogy Te magad
akarsz az életembe belépni, jelen lenni
benne. Jöjj hát, Uram, kereszteddel együtt. Jöjj,
s ha átölelhetlek, mint
Mária, elfogadom, hogy nekem is tőr járja át
lelkemet.
(fr.
dr. Barsi Balázs OFM. Fotó: Urbán Edit))
Néhány
évvel ezelőtt a fiatalok hívták fel figyelmemet a
Mennyei királyság című
amerikai mozifilmre. A nagyszabású hollywoodi
alkotás a keresztes háborúk korát
és világát tárja a nézők elé
látványos jelenetekkel, de tulajdonképpen nagyon
kevés mondanivalóval. A közhelyek és
közmondások között egyetlen, vallási
tartalmát tekintve említésre méltó
kijelentést tudtam megjegyezni: „Az ember
mozdulhat parancsra. A fiú követheti atyját. De ha
királyok mozgatnak is téged,
vagy hatalmasok, a lelkedért egyedül te felelsz. Isten
előtt állva nem
mondhatod, hogy mások parancsára cselekedtél,
és azt sem, hogy az erény nem
volt járható út a számodra”. Krisztus
király mai ünnepe kapcsán ez a jelenet
jutott eszembe. Nem csak evilági királyok és
elöljárók hatalma alatt állunk,
hanem Jézust is királyunknak, életünk
urának tekinthetjük. Az ő szavára is
mozdulnunk kell, s érdemes engedelmeskednünk
parancsának. A földi királyok a
történelem folyamán sokszor vitték
háborúba alattvalóikat, Krisztus azonban
ilyet nem kér tőlünk. Emberi erőinket, fizikai és
szellemei képességeinket nem
hadviselésre veszi igénybe, hanem azt kéri
tőlünk, hogy az ő Országa, Isten
Országa ügyéért fáradozzunk, és
annak növekedéséért munkálkodjunk.
Egyrészt
amiatt nevezhetjük Krisztust királynak, mert
méltóságában fölé emelkedik a
teremtett világnak és benne minden teremtménynek,
így az embernek is, másrészt
pedig azért, mert ő minden emberi szív királya,
aki a szívünket megnyerő
szelídségével és
jóságával tanít bennünket Isten
akaratának megismerésére és
teljesítésére. Mindannyiunknak személyes
felelőssége, hogy keressük-e és
megtesszük-e mindazt, amit Isten kér tőlünk, s azt az
utat járjuk-e, azt az
élethivatást választjuk-e, amit számunkra
kijelöl.
Krisztus
királyi méltóságának mai
ünnepével lezárul az egyházi év, s egy
hét múlva,
adventben elkezdjük megváltói
méltóságát szemlélni. A mai
ünnep evangéliuma
ebben az esztendőben a mi Urunk keresztre
feszítéséről szól. A katonák, akik
korábban gúnyból töviskoronát tettek
Jézus fejére, s királyi palást
gyanánt
vörös katonaköpenyt terítettek rá, a
kereszt alatt is gúnyból nevezik ők
királynak. A Pilátus által
készíttetett tábla „a zsidók
királya” felirattal nem
Krisztus igazi királyságára utal. De milyen
uralkodó, milyen király ő
valójában? Jézus egyértelműen
kinyilvánítja Pilátus előtt, hogy az ő
országa
nem ebből a világból való. Országa
tehát nem egy bizonyos földrajzi területet
fed le, hanem lelki értelmű. Országába
„állampolgárságot” a bűnbánat
gyakorlásával és lelki
újjászületéssel lehet szerezni. A kereszten
meghaló, de
a feltámadásban halhatatlan királyként
mutatkozó Jézus halhatatlanságot,
pontosabban örök életet ígér
nekünk. A kereszten azt mondta a vele megfeszített
és bűneit beismerő embernek, hogy vele lesz a mennyben. Ez az
ígéret nem csupán
neki szólt, hanem mindazoknak, akik bűnbánattal
közelednek hozzá. Krisztus, aki
a kereszten mutatta meg, hogy nem uralkodni akar az embereken, hanem
üdvösségüket szolgálni, azt kéri
mindannyiunktól, hogy szívünket vonjuk el a
földi dolgoktól, és életünk
keresztjét hordozva kövessük őt királyi
útján a
menny felé.
© Horváth
István Sándor (Fotó: Urbán Edit)
Hegyi
Gyula újságíró mint a délelőtti
program levezetője nyitotta meg a konferenciát,
kiemelve abban a Szentatyánk bolíviai
beszédét, melyben a földhöz, a
lakhatáshoz és a munkához való jogot „szent
jognak” nevezte. Felhívta
figyelmünket Ferenc pápa útmutató, mindenben
a jót kereső megnyilvánulásaira.
Első
előadóként megyéspüspökünk, dr.
Beer Miklós lépett a mikrofon elé. Mielőtt egy
szót is mondott volna, a szent ferenci Naphimnusszal
megénekeltette
hallgatóságát. Ez alapul szolgált arra,
hogy a most megjelent pápai enciklika
segítségével is, vegyük észre a
jót és a szépet vajúdó
világunkban. Ez az
enciklika nemcsak a vallásos embereknek, hanem minden embernek
szól. Ezt
tanúsítja számomra az előadások
után, az előadók személyének kiléte
is. Az
éhezők és a Föld jajkiáltása cseng
össze ebben a pápai levélben. A hit
ajándékának birtokában nekünk
fokozottabban észre kell vennünk, hogy a
környezetünk Jézus Krisztus által megszentelt
közös kincs, melynek élhető
továbbadása minden ember feladata.
Andor
László közgazdász, volt EU-s képviselő
előadása következett püspök atyánk
után.
Mondandójának vezérfonalát az EU parlamenti
álláspontok és Ferenc pápa
idevonatkozó megnyilvánulásainak
összecsengése képezte. Ezek között
kiemelten
szerepelt a szegénység csökkentése, a
szociális célok megvalósítása a
párbeszédek döntéseinek életre
keltésével. Sajnos a telhetetlenség miatt
kialakult jövedelemegyenlőtlenség sokakat visz a
szegénységbe, ami aláássa a
stabilitás alapjait. Ezt hangsúlyozza több
alkalommal a Szentatya is, mellette
megkérdőjelezve a piac önszabályzó
képességét is. Ebből az ördögi
körből csak a
szolidaritás és az emberi méltóság
helyre állításával lehet kilépni.
Így, ha
biztonságot akarunk környezetünkben,
biztonságot kell adni másoknak is, ott,
ahol élnek, vagy az elvándorlás előtt éltek.
Török
Csaba atya, az esztergomi szeminárium tanára követte
a sorban az előadókat.
Gondolatai az Egyház „ferenci” reformja címet
viselték. Megjegyezte, hogy az
Egyház reformja már a II. Vatikáni Zsinat
óta folyik. Ebben az azóta egyházunk
élén álló pápák
egyaránt szorgoskodtak, melynek eredményeit vitatni,
lehet, de
tagadni nem. Ezért fontos, hogy tudatosodjék bennünk
az, hogy az Egyház Isten
népe, és ennek a vonzás-növekedés
érdekében szavakon túl a tettekben is meg
kell nyilvánulnia. Nagyon fontos, hogy az Egyház legyen
emberarcú és egyben
pásztor szagú.
Ezután
Pogácsa Zoltán közgazdász folytatta az
enciklikához fűződő gondolatmenetet. Az
ökológiát, az egyenlőséget és a
békét járta körül mondataival,
feltárva abban
az egyén és a nagy közösség
szerepét. A bajok okát kell mindig keresni és
megoldani! Így van ez a már másik
előadásban érintett jövedelemegyenlőtlenségek
esetében is. Megoldás: A pénzcentrikusság
helyett az embercentrikusság mentén
megszervezett élet.
A
délelőtti előadások sorát Jávor Benedek,
jelenleg is EU képviselő zárta.
Gondolatmenete a vallási identitás és a
környezeti attitűdök köré összpontosult.
Honnan jön Ferenc pápa tanítása? Szegezte
felénk a kérdést az előadó.
Válaszában
ő is a II. Vatikáni Zsinatot és az azóta
péteri székben ülő pápákat nevezte
meg.
A zsinat óta eltelt időszak elgondolásai kerültek
most elő a mai helyzethez
igazodva. Kiemelt szerepet kap most a háttérbe
szorított emberi méltóság, és a
teremtéskor ránk bízott Föld
utódainknak megőrző használata egyaránt.
Hallhatjuk a médiákban, és mi is mondjuk sokszor,
hogy viharfelhők gyülekeznek
fejünk felett. Teszünk- e valamit is azok
feloszlatásáért? Vagy csak mondjuk és
másokra várunk? Feladatunk most az, hogy
példát mutassunk a javainkkal való jó
sáfárkodásból!
Majd
Rodics Katalin személyében női előadó
lépett a mikrofon elé. Tudni kell róla,
hogy Isten létére a genetikai kutatásokon
keresztül csodálkozott rá. Ennek ad
hangot a Greenpace mozgalomban való
tevékenységével is. Az emberiség
létszáma
egyre gyorsabban növekszik, és egyre jobban
kizsákmányolja a Földet úgy, hogy a
világ egyik fele dúskál a javakban, a másik
felének pedig a mindennapi kenyér
és víz elérése is szinte lehetetlen.
Európa élen jár a fogyasztásban.
Négyszer
annyit fogyaszt, mint ami megilletné őt, miközben
közel 800 növényfajt sodor a
kipusztulás felé. És még mindig
növekedni akar! De vajon hová? És kinek a
kárára? Nem veszi tudomásul, hogy a
világunk egy Isten által teremtett csoda.
Nem veszi tudomásul, hogy nincs joga érdekei szerint
szelektálni sem embert,
sem az élővilág egyéb alkotó elemeit, mert
ezzel a „Földanyánk”
sérülékenységét
növeli. Védjük hát meg a békét,
védjük meg a Földet, mert azt nem
megszüntetésre, hanem megóvásra kaptuk
kölcsön unokáinktól!
A
következő előadó Bárdos-Féltoronyi
Miklós, a louveni katolikus egyetem
nyugalmazott tanára volt. Mondanivalója Ferenc
pápa tanítása geopolitikai
megvilágításban
címet viselte. Ki az igazi károkozó a
Földön? Az egyén? A vállalatok? A
választ
is megadta rá azzal, hogy a vállalatok, hisz
profitéhségük a természet és talaj
életképességét egyaránt rombolja.
Ezért bűnös szerkezetnek nevezte őket. A
teremtett világban élünk mindannyian.
Személyek és vállalkozások egyaránt.
Elengedhetetlenül szükséges a párbeszéd
Istennel és a környezettel. Fontos,
hogy úgy kell tevékenykednünk, mintha Jézus
ott állna felettünk!
Az
utolsó előadás Hegyi Gyula
újságíró nevéhez fűződik. Ferenc
pápa tanítása és
annak latin-amerikai gyökerei képezték megosztott
gondolatainak középpontját.
Már az elején rávilágított arra,
hogy Ferenc pápa minden
megnyilvánulásából
kicseng a jezsuiták nagy tudása és a ferencesek
népközelsége. Gondolatai közül
kettőt emelnék ki. Az egyik, hogy a szegények mindig a
társadalom perifériáján
élnek. Így volt az Jézus korában is. Nem
véletlen, hogy Jézus
tanítókörútjai is
ezeken a helyszíneken valósultak meg. A szegények
közé ment, hogy bátorítsa
őket.
Nekünk
is így kell tennünk. Lehajolni feléjük
és nem erőszakot alkalmazni ellenük,
mert az utóbbi út zsákutcába vezet, mint a
különböző felszabadítási mozgalmak
„áldásos” tevékenysége.
(Vác-Érsekvadkert, 2015. november 12. Emjé)
A
karácsonyi nagy családi összejövetel
tervezésekor az egyik fiú, aki
családjával együtt a szülői házban
lakott, megjegyezte: Remélem, öcsi, aki
most, hogy a külföldön töltött nem túl
sikeres évek után haza akar költözni,
karácsonyig még nem érkezik meg. Nem
szeretném, ha itt mindannyiunknak úgy
kellene vele viselkednünk, mintha nem ő okozott volna annyi gondot
és
nehézséget öregedő szüleinknek, de azt sem
szeretném, ha épp karácsony este
kerülne sor egy kínos beszélgetésre. Az apa
erre így szólt: Nemrég beszéltünk
öcsivel telefonon, és azt mondta, hogy az év
végéig valószínűleg nem fog
sikerülni a kinti ügyeinek lezárása. Erre
én meghívtam, hogy karácsonyra jöjjön
haza, lakjék nálunk, ünnepeljünk együtt. A
fiú erre egy fintorral az arcán szó
nélkül felállt, és kiment a
szobából.
Ha
a szülők gyereküket valamiért megbüntetik, azt
nem bosszúból teszik,
hanem vagy gyógyító szándékkal, hogy
elősegítsék a gyerek jó irányú
fejlődését,
vagy az elkövetett hiba jóvátétele
érdekében. A megbocsátásra az
igazságosság
és az irgalmasság indítja őket. Az
irgalmasság az erkölcsileg erősebb, nagyobb
ember lehajlása a gyengébbhez. Boldog VI. Pál
pápa megfogalmazásában az
irgalmasság a „szeretet kultúrájának”
alapja. Az igazságosság mindenféle emberi
közösség létalapja, mert ez az az erkölcsi
erény, amely az embert erőssé és
állhatatossá teszi, hogy megadja Istennek és a
felebarátnak azt, ami őket
megilleti. Az igazságosság
készségessé tesz mindenki jogainak tiszteletben
tartására, segít annak az összhangnak a
megteremtésében, amely előmozdítja a
méltányosságot a személyek és a
közjó irányában.
A
megbocsátás az igazságosság és az
irgalmasság cselekedete, amellyel a
megbántott eltekint az őt jogosan megillető teljes erkölcsi
és/vagy anyagi
jóvátételtől, és a maga
részéről helyreállítja a
megsérült vagy megszakadt
kapcsolatot. A megbocsátás jogos követelésről
való lemondás, mellyel a sértett
vagy megkárosított fél a vétkesnek elengedi
a jóvátételt, ill. szándékosan nem
tartja számon a sértést.
Hogyan
szoktátok
gyerekeiteket büntetni? Hogyan tudjátok ellenőrizni, hogy a
büntetés eléri-e
célját? Meg tudjátok-e őrizni a
megbocsátás jelentőségét, hogy ne
váljék puszta
szófordulattá?
Mint
minden emberi közösségben, a családban is
naponta fordulnak elő
súrlódások, kisebb nagyobb
nézeteltérések. A felnőtté vált
gyerekek önállóak
akarnak lenni, de nem mindig úgy akarják berendezni
életüket, ahogy azt a
szülők elvárnák. Azok a gyerekek, akik
felnőttként is – nemritkán saját
érdekeiket tartva szem előtt – a szülői ház oltalma
alatt élnek, gyakran
kritikusan ítélik meg az otthonból
kirepülteket és az őket továbbra is
támogató
szülőket. Az ilyen és hasonló esetekben sor
kerülhet vitákra, veszekedésekre,
hivatkozva az igazságosságra és az
irgalmasságra sértegetik egymást és
jogsértéssel vádolják. Mindebből haragos
viszony következik, a kibéküléshez
vezető megbocsátás pedig szóba sem jöhet. A
helyzet kulcsát Szent Péter adja
kezünkbe, amikor így inti a híveket: „Mindenekelőtt
pedig kölcsönös szeretettel
legyetek egymás iránt szüntelenül, mert a
szeretet sok bűnt eltakar!” (1Pét
4,8)
Mi
segít az
irgalmasságot a bűnpártolástól
megkülönböztetni? Hogyan lehet a gyerekek
„lázadását” helyesen kezelni? Hogyan
tudjátok a kapcsolatot akkor is
fenntartani, amikor a gyerek szerintetek helytelen útra akar
lépni?
Ferenc
pápa írja Evangelii Gaudium című apostoli
buzdításában: „(Az
Evangélium) üdvözítő üzenete és a
tevékeny felebaráti szeretet közötti
felbonthatatlan kapcsolat megjelenik néhány
szentírási szövegben, amelyeket
ajánlatos szem előtt tartanunk és figyelmesen
átelmélkednünk, hogy levonjunk
belőle minden következtetést. Üzenet ez, amelyhez
hozzászoktunk és szinte
mechanikusan ismételgetjük, anélkül, hogy
átgondolnánk: hogyan valósíthatjuk
meg saját életünkben és
közösségeinkben. Mennyire veszélyes és
káros ez a
megszokás, amely távol tart a testvériség
és igazságosság evangéliumának
megélésétől, csodálatától,
vonzerejétől és az érte való
lelkesedéstől! Isten
szava arra tanít, hogy embertestvéreinkben a
megtestesülés folyamatos
meghosszabbítása rejlik mindannyiunk
számára: „Amit megtettetek egynek a
legkisebb testvéreim közül, nekem tettétek” (Mt
25,40). Amit másoknak teszünk,
annak transzcendens dimenziója van: „Amilyen
mértékkel mértek, olyan mértékkel
mérnek majd nektek is” (Mt 7,2); és
rávilágít az isteni irgalmasság és a
mi
irgalmasságunk kapcsolatára: „Legyetek tehát
irgalmasok, amint a ti Atyátok is
irgalmas. Ne ítélkezzetek, és titeket sem fognak
elítélni. Ne ítéljetek el
senkit, és benneteket sem fognak elmarasztalni.
Bocsássatok meg, és bocsánatot fogtok
nyerni! Adjatok, és adnak majd nektek is: jó és
tömött, megrázott és
túláradó
mértékkel adnak majd öletekbe! Mert amilyen
mértékkel mértek, olyannal fognak
visszamérni nektek” (Lk 6,36-38). Ezeknek a szövegeknek az
üzenete „az
önmagunkból a testvér felé való
kilépésnek” az abszolút prioritása,
lévén ez a
minden erkölcsi törvényt megalapozó két
főparancs egyike, és az a biztos jel,
amely megmutatja a lelki növekedésben való
haladásunkat azon az úton, amelyen
Isten teljességgel ingyenes
ajándékozására adott
válaszként járunk.” (EG 179)
Az
evangéliumban sok szó esik az
irgalmasságról és az
igazságosságról. Az
irgalmas szamaritánus nem azt nézte, hogy
méltó-e az út szélén heverő
kifosztott és összevert ember a
segítségére, hanem mérlegelés
nélkül segítségére
sietett a rászorulónak. A tékozló
fiú apja nem azt nézte, hogy megéri-e
mihaszna fiát visszafogadni, hanem a megtért bűnös
feletti örömét meg akarta
osztani egész háza népével, ezzel is
erősítve összetartozásukat. Pilátus
kérdése – mi az igazság? – rokon azok
gondolkodásával, akik azért, mert ők nem
tudják, vagy nem értik, netán nem akarják
érteni, hogy mi az igazság, inkább
azt állítják, hogy nincs is. Látjuk, hogy
mi történik akkor, ha az ilyen
embereknek hatalom kerül a kezébe. A nap
különböző szakaszaiban munkába állt
és
mégis azonos bért kapó szőlőművesek
esetéből megérthetjük, hogy Isten nem a
piaci szempontok szerint igazságos, hanem a szeretete
alapján adja meg
mindenkinek azt, ami őt megilleti. A nyolc boldogságról
szóló tanítás pedig
arra mutat rá, hogy akik keresik az igazságot, meg is
találják; és azok nyernek
irgalmat, akik maguk is irgalmasok. A Miatyánkban Isten
bocsánatát is úgy
kérjük, „miképpen mi is megbocsátunk”. Isten
az irgalmát, és a bocsánatát
hozzánk méri, a szeretetről azonban azt parancsolja
nekünk, hogy úgy szeressük
egymást, ahogy ő szeretett minket, azaz feltételek,
korlátozások és előítéletek
nélkül.
Családi,
rokoni,
baráti körben beszéljétek meg a
Szentírás igazságosságról,
irgalmasságról és
megbocsátásról szóló
tanítását, és
próbáljátok ezeket a mai magyar viszonyokra
alkalmazni!
Karácsony
este a csengő hangjára, mindnyájan betódultak a
feldíszített
karácsonyfához, ahol a fa alatt ott feküdt a
jászolban a kis Jézus. Elénekelték
a Mennyből az angyalt, majd a nagymama megszólalt: Istenem,
megint eljöttél
hozzánk, de jó, hogy velünk vagy!
Köszönöm, hogy megint együtt lehetünk
mindnyájan! Az idősebb fiú erre könnyekkel a
szemében odalépett a szoba hátsó
sarkába húzódott öccséhez, és
forrón átölelte. Eközben a többiek
rázendítettek:
Dicsőség a magasságban Istennek…
(Bíró
László, az MKPK családreferens püspöke
fotó Kristók János)
A
Szentatya kiemelten hangsúlyozza a szolidaritás
fontosságát. Ebben nagy
szerepet játszanak a népi mozgalmak, melyek szembe mernek
nézni a pénz
birodalmának pusztító hatásaival is. A
szegénység botrányát nem lehet legyőzni
a féken tartás stratégiájával, amely
a szegényeket pusztán megszelídíti
és
ártalmatlanná teszi. Jézus álszentnek
nevezné azokat, akik a szegényeket a
passzivitás szintjére alacsonyítják.
A
pápa három kulcsszót fogalmazott meg ebben a
tárgykörben: Föld, fedél, munka.
Különös, de amikor ezekről a dolgokról
beszélek, valakinek úgy tűnik, hogy a
pápa kommunista. Nem értik meg, hogy a szegények
iránti szeretet az Evangélium
középpontja. A föld, az otthon és a munka szent
jogok, és ez az Egyház
társadalmi tanítása is.
A
földművelőkhöz intézve szavait aggodalmának
adott hangot, mert el kell hagyniuk
földjüket (szülőföldjüket) a
háborúk, vallási üldöztetések
és természeti
csapások miatt. Bűnténynek nevezi a Szentatya, hogy
milliók éheznek, miközben a
pénzügyi spekulációk
befolyásolják az élelmiszer árakat. A
pápa arra buzdította
a népi mozgalmak tagjait, hogy továbbra is küzdjenek
a földművelő család
méltóságáért. Ezután
azokról szólt, akik kénytelenek otthon
nélkül,
hajléktalanul élni. Ezt megtapasztalta Jézus is,
aki arra kényszerült
családjával együtt, hogy Egyiptomba
meneküljön.
Ma
olyan hatalmas városokban élünk, amelyek hiú
képet mutatnak magukról. Számos
helyet kínálnak fel egy boldog kisebbség
számára, de megtagadják az otthont ezrektől,
közöttük a gyermekektől. Az
igazságtalanságok világában
bőségesen jelen vannak
az enyhítő kifejezések. Ha valaki nyomorban él,
akkor egyszerűen csak azt
mondják róla: nem rendelkezik állandó
lakhellyel. Olyan városokban élünk,
amelyek bevásárlóközpontokat
építenek, miközben a lakók egy
részét a periférián
hagyják. A pápa dicséri azokat a városokat,
amelyek követik az integrált
településfejlesztést és kedveznek a
másik léttere elismerésének.
Nem
létezik annál rosszabb anyagi szegénység,
mint amelyik nem teszi lehetővé, hogy
megkeressük mindennapi kenyerünket. Ferenc pápa
külön kiemelte a fiatalok
munkanélküliségét, hangsúlyozva, hogy
ez a helyzet nem elkerülhetetlen, hanem
egy olyan gazdasági rendszer következménye, amely a
nyereséget az ember elé helyezi.
Szükséges
hát új életet adni a
demokráciáinknak. Nem lehet elképzelni a
társadalom
számára olyan jövőt, amelyben az emberek
többsége nem főszereplőként vesz
részt. Túl kell jutni a paternalista,
gyámkodó segélynyújtás
fogalmán, a
társadalmi részvétel új formáit kell
megteremteni. Ferenc pápa az alábbi
felhívással zárta üzenetét: „Egyetlen
család se legyen hajléktalan, egyetlen
földműves se maradjon föld nélkül, ne legyen
egyetlen munkás sem jogfosztott!
Egyetlen személy se nélkülözze azt a
méltóságot, amely a munkából
származik!”
(Vatikáni
Rádió nyomán)
Soron
következő ülését 2015.
október 27-én tartotta meg önkormányzatunk
képviselő-testülete. Az ülésen az
alábbi napirendi pontok kerültek
megtárgyalásra:
1.
Az Ary Erzsébet óvodában végrehajtott belső
ellenőrzés
ismertetése.
2.
Ipoly-Táj Területfejlesztési Társulás
finanszírozása.
3.
Érsekvadkert Község
Önkormányzatának Esélyegyenlőségi
tervének felülvizsgálata.
4.
Mikszáth Kálmán Közművelődési
Intézmény költségvetés
módosítása.
5.
Telekrész (1320/ 9 hrszú) vásárlás.
6.
Az
egyebek napirendi pontban beszéltünk a folyamatban
lévő ügyekről. Ezek között szerepelt, hogy a
térfigyelő kamera rendszerünk
bővítése a befejezéshez közeledik,
elkészült a belvíz elvezetési terv, amely
Érsekvadkerten kívül még 21
település miénkhez hasonló
problémáját hivatott
megoldani. Minden település névre
szólóan engedélyezteti a pályázati
pénz
megnyeréséhez. A hideg idő beköszöntével
módosul büfénk nyitvatartási ideje is.
A téli időszakban 6:30 és 14:30 között
áll a lakosság szolgálatára.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2015. december 21.
hétfő
November
7-én Az utolsó pohár címmel öt
év után, ebben a formában, záró
borest volt a
Kolping házban. A terítéken az öt év
alatt kóstolt borok közül választottak ki
hatot a szervezők. Ezért most nem volt borismertető. Nekünk
kellett kitalálni
az asztalokra kihelyezett szórólapokon szereplő borok
közül, hogy melyik került
éppen kóstolásra. Öröm volt látni
a szépen berendezett és teltházas termet, a
„szakértő” közönséget, ami most is
tükrözte azt, hogy közösségben lenni
jó. Az
est hangulatát fokozta még az is, hogy
Fábián Annamária és Pálmai
Krisztián a
kínált borok között élő zenével
lepte meg a jelenlévőket, amit még fokozott az
öt év borkóstolós estéiről és
Érsekvadkert múltjáról készült
fotók kivetítése
is.
Ebben
az adventban is szállás keresésre indul a Szent
Család. Aki szándékozik befogadni
Őket, legkésőbb december 6-ig, a nagymisék utáni
megbeszélések alkalmával
jelezze a Kolping család vezetésének.
December
31-én éjfélkor rövid
Szentségimádás lesz a templomban, hogy
közösségben adjunk
hálát Istennek a 2015-ös év
ajándékaiért, s egyben útitársnak
hívjuk Őt 2016-ra
is.
(Fotó:Fábián
András)
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1. A
karácsonyi előkészület, ádvent 1
vasárnapjával kezdődik November 29-én.
2.
November 30-án, hétfőn templomunk
búcsúnapja, Szent András apostol ünnepe.
Este
6 órakor ünnepi szentmise, amit ÚRUS
ATTILA, Nagylóci plébános atya mutat be.
3. Az
első hajnali szentmise dec.1-én. kedden reggel
6 órakor lesz.
A
hajnali szentmisék rendje:
Hétfőn-kedden-szerdán (kivéve dec.8) reggel 6
órakor, a többi napokon este
6-kor lesznek adventi szentmiséink. Minden szentmise előtt
fél órával gyóntatás.
(Használják ki az időt, mert nem biztos, hogy
lelkigyakorlatunkkor lesz több
gyóntatónk.)
4. A
karácsony előtti gyóntatás
elsőpéntekeseké is, A Lelkigyakorlatunkat követő
hét
első napjaiban lesz.
(Kérjük a
sekrestyében felíratni őket)
5.
December 8-a, kedd: Szűz Mária Szeplőtelen
Fogantatásának ünnepe, szentmise:
reggel 6 és este 6 óra.
Ezen a
napon délelőttDe10 órakor a Váci
Székesegyházba várja a Püspök atya a
Váci
egyházmegyei Zsinat befejező, és a szentatya által
meghirdetett Irgalmasság
évének megnyitó szentmiséjére a
kedves Híveket.
6.
Ádventi lelkigyakorlatos készületünk dec.
10-11-12-én este 6-kor. A szentbeszédeket Czombos
József Rimóci plébános
tartja, gyóntatásban segít Péntek Zsolt atya
7.
Ádvent 3. vasárnapján (dec.13-án) de.
fél 10-kor JUBILÁNS HÁZASOKAT VÁRJUK
KÖZÖS HÁLAADÓ SZENTMISÉRE (25, 50, 55,
60 évesek és az azon túliak bármely
évfordulót ünnepelnek.)
8.
Dec. 13-ra tervezzük a szokásos
karácsony előtti koncertet.
9.
KARÁCSONYI MISERENDÜNK:
dec.25
éjféli
szentmise 0 óra
dec.
25-én r. fél
8 - de. fél 10 (Pusztaberkiben
fél 12)
dec.26-án
r. fél 8 - de. fél 10
(Pusztaberkiben
fél 12)
10. Dec.
31-én, Szilveszter napján, Hálaadás
szentmisével este 6 órakor.
KERESZTELTEK
-
HÁZASSÁGKÖTÉS
-
HALOTTAINK:
50. Bódi
Sándor (1932)
1. kedd
- Szűzanya tiszteletére
2. szerda
-
3. csütörtök - Papi hivatásokért
4. péntek -
Pistyúr János, felesége Erdős Margit,
szüleik, gyermekeik
és hozzátartozók
5. szombat
- Márton Sándor, szülei, Márton
és Molnár család elhunyt
tagjaiért
-
Klinger József, szülei, apósa, anyósa, Kakas
Mihály, felesége Hustyava Mária és
hozzátartozók
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik, hozzátartozóik
6. vasárnap - Mrekvicska Ignác 15.
évforduló, felesége Szabó Margit,
Szabó
Vince, felesége Kormosói Ilona, Csillag Gyula és
szülei
-
-
Rith Veronika 10. évforduló, szülei,
Szeitlében Lajosné és a Rith család
elhunyt hozzátartozói
7. hétfő -
Jakubecz Lajos, felesége Kaba Piroska, szüleik és a
Záhorszki család halottaiért
8. kedd
- Erdős István 40. évforduló,
felesége Boda Erzsébet, veje
József, unokája István, Erdős Boda és
Kosztrihán család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
-
Erdős István, felesége Erdős Margit, lányuk,
vejük és a család halottai
9. szerda
-
10. csütörtök - Szabó Gergely, felesége
Kristók Mária, élő és elhunyt
családtagok
(Alapítványi)
-
Szremka József, felesége Laczó Margit, fiuk,
szüleik és Laczó Mihály és
hozzátartozók
-
Szunyogh László 2. évforduló,
édesapja, nővére, apósa, anyósa, élő
és elhunyt
hozzátartozók
11. péntek - Varga János,
felesége Pálinkás Julianna, szüleik,
nagyszüleik
és testvéreik
-
-
Tomis József 2. évforduló, felesége
Szabó Erzsébet, vejük Holman István,
szüleik, testvéreik, Krizsan István, felesége
Szabó Emerencia
12. szombat
- Boda János 7. évforduló, szülei,
veje és a család halottaiért
-
Pálinkás József, felesége Mrekvicska
Margit, gyermekeik, vejeik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Kordics Károly, felesége Kristók Erzsébet
10. évforduló, lányuk Erzsébet és
hozzátartozók
13. vasárnap - Antall József volt
miniszterelnökért (Alapítványi)
-
Pistyúr Gábor hősi halott, felesége Boda
Mária, fiuk János és Gábor,
hozzátartozók, Jakubecz János, felesége
Szabó Erzsébet, szüleik, lányuk Margit
és férje Péter
-
Bozsonyik János, 5. évforduló, szülei,
élő és elhunyt családtagok
14. hétfő - Bojtos
Ferenc, felesége Gonda Ilona
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök - Molnár, Szabó és
Németh család élő és elhunyt
tagjaiért
18. péntek -
-
Kordics Ignác, hozzátartozói, Sisa és
Tolnai család halottaiért
-
Pincze András, felesége Nagy Anna, szüleik, fiuk
Ferenc, Busai Kázmér és szülei
19. szombat
- Kristók János, felesége Híves
Katalin, lányuk, vejük és
nagyszülők
-
Pistyúr József, apósa, anyósa, szülei,
nagyszülei, testvérei
-
ifj. Nagy József, szülei, testvérei, veje,
apósa Murányi Lajos, felesége és
hozzátartozók
20. vasárnap - Száz István, felesége Boda
Mária 1. évforduló, lányuk és a
család
halottaiért
-
Krizsan István, felesége Szabó Emerencia,
szüleik, Majer István, szülei,
testvérei, élő és elhunyt családtagok
-
Molnár Lajosné Pistyúr Erzsébet 25.
évforduló, anyósa, apósa, testvérei
János,
József és nagyszüleik
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök -
25. péntek -
26. szombat
- Híves Mihály, felesége Mrekvicska
Julianna, a családok élő és
elhunyt tagjai, valamint a Valcz, a Boda és a Sors család
halottaiért
-
Pap Ádám, élő és elhunyt
családtagokért
-
Tomis István, felesége Péter Erzsébet,
szüleikért és a családok halottaiért
27. vasárnap -
-
Szabó
-
Nagy Ignácné Vitéz Anna élő és
elhunyt hozzátartozókért
28. hétfő - Boda
Gyula, felesége, fiuk, megyük, a családok
halottaiért
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök - Hálaadás