Az ünnep eredete a 10.
századba vezethető vissza. Odilo, Cluny bencés
apát 998-ban, a minden
megholtról való ünnepélyes
megemlékezést írja elő minden kolostorában
november
2-án. Ez a szokás azután a XII. és XIII.
században egész Európában elterjedt.
Ma a szenvedő Egyház tagjairól emlékezünk,
akik már előttünk jártak a hit
jelével, hogy mielőbb eljussanak a megdicsőült
Egyház üdvözült hívei közé.
Az Egyház élő hittel
terjeszti bizakodó kérését a
Mindenható elé: „add kegyelmedet elhunyt
gyermekeidnek, hogy a földi élet
halandóságát legyőzve örökre
szemlélhessenek
téged, aki alkottad és megváltottad őket”.
Sok
helyen már Mindenszentek
ünnepének estéjén megemlékezést
tartanak a megholtakról. Szent Ambrus püspök
így vigasztal minket, amikor testvérének,
Satyrusnak a haláláról ír: „Krisztus
nem akart a haláltól menekülni, és minket sem
tudott volna semmi mással jobban
megmenteni, mint éppen halálával. Így
tehát az ő halála mindenki élete lett”.
(Forrás: Magyar Kurír,
fotó: U. Edit)
Az
ünnep célja, hogy az összes
szentet – nemcsak azokat, akiket az Egyház külön
szentnek nyilvánított – egy
közös napon ünnepeljük. Az ünnepi mise
könyörgése ki is nyilvánítja:
„Mindenható örök Isten, ki megadtad nekünk, hogy
egy napon ünnepelhessük minden
szented dicsőségét, arra kérünk, hogy
sokszoros közbenjárásukra bőven áraszd
reánk irgalmasságodat!”
Beda
Venerabilis így ír az ünnepről: E
mai napon, szeretteim, mindvalamennyi szenteknek
emlékezetét egy közös
ünneplésnek vígságával
üljük. Mert hitvallásuk minél szilárdabb
volt a
szenvedésben, annál ragyogóbb most a
tisztességben. […]
Mindenszentek
napját Keleten már
380-ban megtartották, és az összes
vértanúra emlékeztek ezen a napon. A nyugati
egyház liturgiájába IV. Bonifác pápa
vezette be, aki 609-ben megkapta a pogány
istenek tiszteletére épült római Pantheont,
és május 13-án felszentelte Mária
és az összes vértanúk tiszteletére.
III. Gergely pápa (731-741) a „Szent
Szűznek, minden apostolnak, vértanúnak,
hitvallónak és a földkerekségen elhunyt
minden tökéletes, igaz embernek”
emléknapjává tette. IX. Gergely pápa
(827-844)
helyezte november 1-jére az ünnepet.
Mindenszentek
ünnepe hazánkban 2001
óta újra munkaszüneti nap.
Forrás:
Magyar Kurír
Szeptember
21-e, hétfő van.
Este tízkor a templomunk mellől indulva megkezdte
zarándokútját csapatunk,
melyben a Felvidék és Erdély is képviselve
volt. A népvándorlás miatt picit
féltünk, hogy megnehezíti a tőlünk majdnem 900
km-re lévő célállomásunk,
Medjugorje elérését. A félelemre a legjobb
gyógyszer az ima és a szentmisékre
való készületként gyakorolt és most
tanult ének volt, melynek élére felváltva
állt az ipolyszakállasi Marian atya és a
zeteváraljai kántor és egyben
idegenvezetőnk, Attila. Több pihenőhely
beiktatásával, a tériszonyhoz történő
szoktatás jegyében, átszelve a Dinári
hegység 2000 métert ostromló kőcsipkés
csúcsait, délután kettőre az életet
adó és zöld színű Neretva folyó
által
átszelt Mostárba érkeztünk. Közel
háromórás, a középkori hangulatot
felidéző
városnézésünk betekintést adott a
török-kor életvitelébe, amiből csak a
délszláv háborúból visszamaradt
szétlőtt épületek látványa
zökkentett ki. A sok
mecset között üdítő volt szemünknek a
mostari híd tövében épült
A
városnézést követően egy órán
belül zarándoklatunk
célállomásán voltunk. Rövid pihenőt
követően gyalog
mentünk a szállásunktól másfél
kilométerre lévő, Szent Jakab apostol titulusú
kegytemplomhoz, ahol minden kedden este kilenckor szabadtéri
szentségimádás van.
A meglepetés erejével hatott, hogy minden
irányból özönlött a tömeg, akik a
helyszín közelébe érve úgy
elcsendesedtek, hogy hallani lehetett az enyhe
szellő által zizegtetett falevek hangját is. Felemelő
érzés volt az együtt
imádkozás, főleg amikor magyar imarész, vagy az
általunk is ismert latin énekek
következtek. De ha egyetlen szót sem értettünk
volna, akkor is nagy ajándék
részesei voltunk a közel 7000 imádkozó
testvérünk közvetítésével.
Hogy
repül az idő! Már a
harmadik napot kezdjük itt. Ma is, mint mindig, közös
imával indultunk, hogy
szemünket gyönyörködtessük a KRAICAI
vízesésben. Csodálatos látvány volt,
amikor a Dinári-hegységben összegyűlt víz egy
A
szemek gyönyörködtetését
követően a lélek ápolása következett a
THAJLINÁBAN 11:20-kor kezdődő
szentmisénkkel. A kiváló akusztikájú
templomban található az a Szűzanya szobor,
melynek arcvonásait viseli minden medjugorjei Mária
ábrázolás. Az nem lepett
meg hogy szépen szóltak az énekeink, hisz ezt
mindig megelőzte a buszon történő
gyakorlás. Volt egy olyan kép is ebben a templomban,
amelyhez még hasonlót sem
láttam. A kép baloldalán Szent II. János
Pál pápa, a jobb oldalán Szent Pio
atya, középen az Irgalmas Jézus, míg a
háttérben a medjugorjei Mária. Nem
véletlen, hogy a szentmise prédikációja is
róluk szólt, jöttünk rá utólag.
Kettőkor
már ismét
Medjugorjéban vagyunk. De nem hazamentünk, hanem a
még ma is élő Elvira nővér
által kilenc évig tartó imakilenced után
alapított CENACOLO fiú közösséget
látogattuk meg. A szenvedélybetegségből
gyógyulni vágyók élet-, munka- és
imaközösségét alkotják ők. Egy
horvát és egy magyar fiú tanúságot
téve számunkra
mesélte el az idekerülése előtti
életét. A drog, az ital, a játékgép
függőség
mellett, a jólétben élő, de rendezetlen
családi háttér épp úgy szerepelt a
„repertoárukban”, mint az édestestvér
hiánya. A magyar srác, Tamás,
egyébként
gyógyszerészként végzett Budapesten.
Az
este sem maradt program
nélkül. A szálláson történő
felüdülést követően, már
sötétben, este nyolckor a
Jelenések hegyére mentünk, hogy imádkozva
végigjárjuk a sziklatenger mentén
épített keresztutat. A stációknál
rövid mának szóló elmélkedés
volt, majd három
rózsafüzért elmondva utunk során, lihegve
és bokaficam nélkül kóstoltunk bele,
hogy milyen nehéz is lehetett a mi Urunk, Jézus Krisztus
Golgotára vezető útja.
Pislákoló fényeink mellett 2,5 óra
múlva értünk a kék kereszthez, ahol
Boldogasszony
Anyánk eléneklésével és az atya
áldásával zártuk e napunk közös
részét.
Már
csütörtök van. Fél
kilenckor már a kegyhely fölé magasodó
Krajovac-hegy lábánál vagyunk, hogy a tegnapihoz
hasonló sziklás úton haladva a 2 és
fél kilométer hosszú keresztutat imákkal
és
énekléssel ismét végigjárva jussunk
a kiinduló ponttól
Ezután
a szakadó eső miatt a
szállásunkra mentünk. Ám fél nyolcra
kitisztult az ég. Így visszamentünk a
kegytemplomhoz, ahol éppen szentségimádás
volt az érkezésünkkor. A templomba
nem fértünk be. Ott egy tűt sem lehetett volna leejteni.
Ezért a gyóntatóudvar
kivetítőjén keresztül több száz
testvérhez társulva kapcsolódtunk be az
áhítatba. Felemelő érzés volt
köztük lenni! Nem is mentünk a szent óra
után
haza, hanem végigjártuk a templomkertben lévő
keresztutat, imádkoztunk az
irgalmasság olvasó titkainak mozaikkal
megjelenített állomásainál. Gyertyát
gyújtottunk a sziladarabokon álló kereszt előtt,
melynek lába alól víz folyik
ki, jelezve általa, hogy a keresztből élet fakad.
Úgy
elrepült az idő, hisz
már péntek van. Ma korán keltünk, hogy a
szentségi böjt betartásával
hálaadó szentmisén
vegyünk rész a Jelenések
kápolnájában, és 11 órakor Isten
segítségével és
társaságában kezdtük meg hazafelé vivő
utunkat. Látnivalóban most is gazdag
tájakon haladva Blagajban álltunk meg először. Itt
található az ország
koronájaként emlegetett sziklaormon álló
Boszacsa erőd, a mélységben alábújó
Táncoló derbisek iszlám kolostora. A kolostor
udvarában ered a világ egyik
legbővizűbb barlangforrása, ami egy a legrövidebbek
közé tartozó Buna folyót
táplálja.
Pár
órás ittlét után
hazafelé vettük az irányt,
gyönyörködve a Dinári-hegység
csipkés szikláiban, a
szebbnél szebb tájakban. Majd amikor a mecsetek
száma feltűnően megnőtt, imára
kulcsoltuk kezünket, jelezve, hogy Jézus is itt van ez őt
nélkülöző tájakon, ráérezve
arra, hogy a kereszt gyógyszer, az imádság pedig
gyógymód a vajúdó világunkban.
(Medjugore
- Érsekvadkert,
2015.09.28. emjé, fotó: U. Edit)
Szabad
Ábrahám szívében békével,
kezében egy szakácskönyvvel, a betegek
szentségével megerősítve hazatért
Mennyei Atyjához. Az angyal, akit érte küldött
az Úr, fáradt volt, akár egy
kedves portás péntek délután.
Az utolsó perc.
Remegő ujjal mutatott
a zsúfolásig tömött könyvespolc
felé. Értették, mit akar. Valaki találomra
leemelt egy kötetet és a legkisebb unoka kezébe
nyomta. Az unoka odament az
ágyhoz, lábujjhegyre állt és
dédnagyapjának adta a régi
szakácskönyvet. Ábrahám
megsimogatta a gyermek puha kezét, bársonyos
bőrének érintése egy kiserdő
övezte rétre repítette. Másfél
éves lehetett, szülei kirándulni vitték. A
délutáni napfény mélysárgája
permetezte a fűtengeren úszó virágokat.
Szaladozás
közben elesett, kicsit megütötte magát és
sírni kezdett. Anyukája magához vette
a kockás plédre, megpuszilta barna haját, majd
vigasztalásul simogatni kezdte. Mindketten
elszundítottak. A tisztás végtelenné
tágul, magasból látjuk őket, az ég
templomának tornyából. Mire felébredtek
már pattogott a tűz, amit apja rakott.
Sokáig, mélyen nézte a táncoló
lángnyelveket. És a tűzből kilépett az angyal.
Az angyal hozott
magával egy nagy
táskát, amit rögtön ki is nyitott.
Ábrahám sejtette, mi következik, a Jelenések
könyvében olvasott a győztesek jutalmáról. Az
angyal elővett egy papírost, az
élet könyvének egy oldalát. Átadta
neki. A tapintásra igen finom lapot úgy
tanulmányozta Ábrahám, mint egy diák a
bizonyítványát. Sokat olvasott
életében,
mégis most a legnagyszerűbbet, pedig csak két szót
látott, de az a Teremtő
kézírása volt: Szabad Ábrahám.
Isten minden ember
nevét beírta az
élet könyvébe. Mit jelent ez? Az
Örökkévaló maga a szeretet. Csodás
terve, hogy
nekünk adja önmagát. Végtelen
boldogságra kaptunk meghívást. Ki
törölheti ki
nevemet az élet könyvéből? Isten nem, hiába
mindenható, mert ő a szeretet. Egy
másik ember? Nem. Egyes-egyedül én, mert szabad
vagyok. Isten visszautasítható.
Igazából nem is törölhetem ki, csak
áthúzhatom. A kép, áthúzva a nevem,
a
tudat, hogy kizártam magam az otthonomból, maga a pokol.
Felöltötte a
fehér ruhát, amit
érdemeiért kapott. Szőtte azt imádság,
jótett, bűnbánat. Evett egy kicsit a
mézeskalács ízű rejtett mannából,
és az élet fájának zamatos
gyümölcséből. A
manna, a pusztában vándorlók égi eledele
volt. Hogy a jövő nemzedéke is
megbizonyosodjék a hajnali áldásról, a
frigyládába rejtve őriztek belőle egy
aranytálnyit a tízparancsolat kőtáblái
és Áron kivirágzott botja mellett.
Életmentő táplálék volt, mégis sokan
durrogtak ellene. A manna beteljesedett a
Messiásban: Jézus a mennyből alászállott
élő kenyér. Minden szentmisében
egyszerre vendéglátónk és
táplálékunk.
Megivott egy kulaccsal az
élet
folyójának kristálytiszta vizéből.
Kapott egy fehér
követ is. A kövön egy
név állt, egy titokzatos név, melyet csak az
ért meg, akit illet. A kő az
öröklét, a név az ember legmélyebb,
legtisztább valója, egy szó, ami te vagy.
Tehát kőbe vésett neved: te és az
örökkévalóság immáron
elválaszthatatlan
egységben.
Így nyerte el a
győztesek koronáját,
így lett oszlop Isten templomában.
Érdekes, valahogy
minden ismerősnek
tűnt neki. Eszerint a tanítás, hogy a földi
életben részesülhetünk a
mennyország előízében, igaz.
Elindultak. A
hajnalcsillag, maga
Krisztus, a húsvéti gyertya fényével
ragyogta be az égboltot. Ő mutatta nekik
az utat a mennyei Jeruzsálem felé.
Későre járt,
angyalunk igencsak éhes
volt már, amit gyomrának korgása jelzett.
-
Ábris,
te hogy szereted a lecsót?
-
Tojással,
kolbásszal – mosolyodott el Ábrahám.
-
Én
is.
Ma az lesz a vacsora.
A
kérdés szándékosan
provokatív, hiszen abban a kultúrkörben, illetve
civilizációban, amelyben ma
élünk, nem szokás bármiért
feláldozni életünket, sőt, hála Istennek, nem
is
szükséges. Ennek ellenére persze minden élő
és gondolkodó ember valamiért
„feláldozza” az életét,
többé-kevésbé tudatosan és
eklektikusan, életszerepeinek
és hivatásának megfelelően. A szülő
„feláldozza” életét gyermekeiért, a gyermek
ezt később valamiképp áldozattal viszonozza.
Áldozatot hoz mindenki tanulás és
munka közben, minden alkalommal, amikor egy távolabbi vagy
magasabb rendű cél
érdekében fáradozik. Ez mind azonban nem
valódi és totális áldozat, még a
papé
és a szerzetesé sem, mert életünk
valóságos feláldozására a modern
életkörülmények csak kivételes esetekben
hívnak fel vagy adnak rá lehetőséget.
Nincsen háború, éhínség,
tűzvész, földrengés, árvíz,
járvány vagy
tömegszerencsétlenség, vagy ha mégis
előfordul ezen a vidéken, akkor az nem
országos méretű, és helyi
erőfeszítéssel, sokszor áldozatok
nélkül megfékezhető
a további pusztítás. Az önzés
és az individualizmus a modern ember szinte
második természetévé vált,
akár saját pótolhatatlanságának hite
és a haláltól
való beteges félelem, még a hívő emberek
körében is nemegyszer. A magukat
kereszténynek nevezők is sokszor csupán „vasárnapi
keresztények”, akik úgy
vélik, a szentmisén való
részvétellel mintegy le is tudták hitbéli
kötelességüket.
Ne
szégyelljük bevallani,
mindannyiunk számára egyre nagyobb lelki
megpróbáltatást jelent a mai,
globalista liberális kapitalizmussal való
„békés együttélés”, ezt
érzékelte már
jó száz évvel ezelőtt Prohászka
Ottokár, pedig akkor a lelkeket a lapok és
színművek mérgezték csupán, sem
rádió, sem a film, sem pedig a televízió
és
internet nem roncsolta már kisgyermekkortól az
egészséges élet- és
világszemléletet. A különféle
valláspótlékok közül elsőnek a
Művészet jelent
meg a Természettel karöltve, azóta a modern
valláspótlékok elképesztő
sokaságában és rettentő
primitívségükben is tömegeket vonzva
hódítanak. A mai
gyermek ideáljait, példaképeit szemügyre
véve egyáltalán nem csodálkozunk, ha
látjuk, belőlük talán már „vasárnapi
keresztény” sem lesz, annyira távol tőlük
az önkéntes áldozat és a jó
ügyért vállalt bármiféle
szenvedés vagy kockázat
gondolata. Érdemes volna ismét megnézni velük
közösen a Passió című filmet,
mely a mai ember számára már megszokott
képi eszközökkel mutatja be az
Istenember szenvedését.
Paradox
módon talán könnyebb
volt együtt élni a szovjet, marxista-ateista szocializmus
nyíltan
keresztényellenes ideológiájával és
társadalmával, mint a mostanival, melynek
voltaképp semmiféle hite vagy ideológiája
nincsen, csak a pénz, a haszon, a
fogyasztás motorja működteti, s minden áru benne.
Valamikor régen még
„szocialista kultúráról” beszéltek: volt is
olyasmi, amit annak lehetett hívni.
Kapitalista kultúra viszont nincsen, mert a kapitalizmus nem
ideológia, hanem
termelési és fogyasztási modell.
Lényegében nincs kultúrája, nincsenek
alapelvei, sarkalatos pontjai, nem lehet vitatkozni vele. A
kapitalizmussal két
eszmerendszer vagy mozgalom „vitatkozik” igazán: a muszlim hit
követői, és a
fogyasztásból kizárt, világméretű
szegénység Ázsiában, Afrikában
és
Dél-Amerikában. Ennek a vitának napjainkban
jól látható jele a migráció is.
Amíg
a kereszténység nem
lesz képes új alapokra helyezni társadalmi
tanítását, nem tudja saját híveit
sem megvédelmezni a Mammontól. Amíg
jogérzékünk erősebb, mint a
kötelességérzetünk, nem tudunk semmiért
sem áldozatot hozni, s nem vesszük át
Krisztus keresztjét.
(
szszp…
cikke alapján)
Bízzuk
magunkat az Atyára,
amikor búcsút veszünk ettől a
világtól. Jézus búcsút vesz, hogy az
Atyához
térjen és elküldje nekünk a Lelket. Szent
Pál elbúcsúzik, mielőtt Jeruzsálembe
megy, és együtt sír az idős emberekkel, akik
Efezusból érkeztek, hogy elköszönjenek
tőle.
Mit
jelent a keresztények
számára búcsút venni? Jézus
elbúcsúzik, Pál elbúcsúzik. Ez
segít majd nekünk,
hogy elgondolkodjunk saját
búcsúzásainkról. Életünkben sok
búcsú van, kis és
nagy búcsúzások, amelyek olykor nagy
szenvedéssel, könnyhullatással járnak.
Az
életben léteznek kis és
nagy búcsúzások. Ilyen az édesanya
búcsúja, aki még egyszer utoljára
megöleli a
háborúba induló fiát, aztán minden
reggel azzal a félelemmel ébred, hogy jön az
értesítés: „Köszönjük fia
nagylelkűségét, aki életét adta a
hazáért.” És aztán
ott van a végső búcsú, amely mindannyiunkra
vár, amikor az Úr a túlpartra
szólít - mondta Ferenc pápa.
Az
életnek ezek a nagy
búcsúvételei - köztük az utolsó
is - nem olyan elköszönések, mint a Később
találkozunk!,Viszontlátásra!, melyeket akkor
mondunk, amikor tudjuk, hogy
hamarosan visszatérünk. Más
búcsúzás ez, amikor azt mondjuk: Isten veled!
Olyan
ember mondja, aki nem tudja, mikor és hogyan tér vissza,
visszatér-e
egyáltalán, fejtette ki a Szentatya.
Ezután
a május 19-i szentleckére
és Evangéliumra tért rá: Mind a két
szentírási szakasz használja az Isten veled
kifejezést. Pál Istenre bízza övéit,
Jézus pedig az Atyára bízza
tanítványait,
akik a világban maradnak. Az Atyára bízni, Istenre
bízni: ez az „Isten veledˮ elköszönés
eredete. Mi csak nagy búcsúzások alkalmával
mondjuk: „Isten veled!”, legyen az
az életben vagy a végső búcsú idején.
Én
felkészültem, hogy itt
hagyjak mindent? Hogy az Atyára bízzam magam? Tette fel
kérdéseit a pápa. Azt
hiszem, ezzel a két ikonnal, a síró Pál
képével valamint Jézus képével, aki
szomorú, mert szenvedés vár rá, és
tanítványaival együtt a szívében
sír,
gondolunk mi is a végső búcsúnkra. Ki lesz az, aki
majd lezárja szemünket?
Mit
hagyok itt? Pál és Jézus
egyfajta lelkiismeret vizsgálatot tart ebben a szakaszban:
Én ezt és ezt
tettem. És én mit tettem? Mikor lesz, nem tudni, de
eljön a pillanat, amikor a
„Nemsokára”, a „Mindjárt”, a „Holnap találkozunk”,
a „viszontlátásra” helyett
így búcsúzunk: „Isten veled!”. Föl vagyok
készülve, hogy Istenre bízzam
szeretteimet és önmagamat? Kész vagyok-e arra, hogy
kimondjam azt a szót, amely
a fiú ráhagyatkozása az Atyára?
Ezen
kérdések után végül azt
tanácsolja számunkra Ferenc pápa, hogy
gondolkodjunk el a Szentírás
idevonatkozó mondatain, melyben Jézus és
Pál elbúcsúznak. Gondoljunk arra a
napra, amelyen mindannyiunknak ki kell mondani azt, hogy „Isten
veled!”.
Fohászkodjunk, hogy a meghalt és feltámadt
Jézus küldje el nekünk a
Szentlelket, hogy így megtanuljuk kimondani az utolsó
szót, de lényünk mélyéből,
teljes erővel: „Isten veled!”
(VR
2015.05.19 alapján)
„Boldogok
a lélekben szegények, mert
övék a mennyek országa.” (Mt 5,3)
Jézus
üzenetének újdonsága már
beszédének
első szavaiból kitűnik. Nem a gazdagokat nevezi boldogoknak,
hanem a szegényeket,
az alázatosakat, a kicsiket, a tisztaszívűeket, azokat,
akik sírnak, és az
elnyomottakat. Ezzel feje tetejére állítja a
megszokott gondolkodásmódot,
különösen korunk társadalmában, amelyben
gyakran a konzumizmus, a hedonizmus, a
presztízs kerül előtérbe. Ez a Jézus
által hirdetett örömhír derűt és
reményt
ad a legelesettebbeknek is. Bizalommal tölt el a szerető Isten
iránt, aki közel
áll azokhoz, akik fájdalmakon,
próbatételeken mennek keresztül. Az öröm
és az
üdvösség hírüladása ez, melynek
tömör összefoglalása a nyolc boldogság
közül
már az elsőben megtalálható, amely a mennyek
országát ígéri a lélekben
szegényeknek:
„Boldogok
a lélekben szegények…”
De mit
jelent „lélekben szegénynek” lenni?
Azt, hogy
el tudunk szakadni az általunk
birtokolt javaktól és dolgoktól, a
teremtményektől, önmagunktól. Egyszóval azt
jelenti, hogy háttérbe helyezünk
szívünkben mindent, ami megakadályozza, hogy
nyitottan álljunk Isten előtt, hogy tegyük az Ő
akaratát. A felebarátban pedig
váljunk eggyé Vele! Úgy szeressük, ahogyan
kell; arra is készen, hogy mindent
elhagyjunk: apát, anyát, „földet” és
hazát, ha Isten ezt kérné tőlünk!
„Lélekben
szegénynek” lenni azt jelenti, hogy
nem a gazdagságban bízunk, hanem Isten
szeretetében és gondviselésében. Gyakran
az egészségünk iránti aggodalom a
gazdagságunk, vagy a rokonok miatti
szorongás, egy bizonyos munka miatti nyugtalanság, a
„hogyan is viselkedjek”
bizonytalansága, vagy a jövőtől való félelem.
Mindez gúzsba kötheti és önmagába
zárhatja lelkünket. Megakadályozhatja, hogy
kinyíljon Istenre és a felebarátra.
Pontosan ezekben a bizonytalan pillanatokban hisz a „lélekben
szegény” ember
Isten szeretetében, Őrá veti minden aggodalmát,
és megtapasztalja atyai
szeretetét.
Akkor
vagyunk „lélekben szegények”, ha
hagyjuk, hogy a mások iránti szeretet vezessen
bennünket. Ebben az esetben
ugyanis megosztjuk vagy rendelkezésre bocsátjuk, amink
van, a szükséget
szenvedők javára: mosolyunkat, időnket, javainkat,
képességeinket. Mivel
szeretetből mindent odaadtunk, szegények vagyunk; más
szóval üresek, semmik,
szabadok, tiszta szívűek.
Ez a
szeretet gyümölcseként megélt
szegénység
a szeretet forrásává válik: mivel
kiüresítettük önmagunkat, tehát szabadok
vagyunk, képesek leszünk arra, hogy teljes
mértékben, fenntartások nélkül
befogadjuk Isten akaratát, és minden
testvérünket, akivel találkozunk.
Aki
megéli a szívnek ezt a tisztaságát
és ezt
a lelki szegénységet, annak Jézus
megígéri a mennyek országát: boldogok,
„… mert
övék a mennyek országa.”
A mennyek
országát nem vásárolhatjuk meg
pénzért, nem hódíthatjuk meg hatalommal.
Ajándékba kapjuk. Jézus ezért kéri
tőlünk, hogy legyünk olyanok, mint a gyermekek, vagy mint a
szegények, akik –
amint a gyermekek is – rá vannak szorulva arra, hogy mindent
másoktól kapjanak.
A Szentlélek, akit vonzani fog ez a szeretettel teli űr, be
tudja majd tölteni
lelkünket, mert nem fog olyan akadályt találni, ami
a vele való teljes közösség
útjában állna.
Aki
„lélekben szegény”, mivel nem tartott meg
magának semmit, mindent birtokolni fog. Mivel
önmagától szegény, Istennel
gazdagodik. Erre is érvényes az evangéliumi ige:
„adjatok, és akkor ti is
kaptok”[1]:
adjuk, amink van, és nem kevesebbet kapunk cserébe, mint
a mennyek országát.
Egy
argentin édesanya mesélte a következő
tapasztalatot:
„Anyósom
nagyon ragaszkodik fiához, a
férjemhez, annyira, hogy féltékeny rá. Ez a
magatartása mindig nehézséget szült
közöttünk, és megkeményítette a
szívemet vele kapcsolatban. Egy éve daganatot
állapítottak meg nála. Kezelésekre
és ápolásra volt szüksége, amelyet
egyetlen
lánya nem tudott megadni neki. Az evangélium igéi,
melyeket egy idő óta
próbálok életté váltani,
megváltoztatták a szívemet: kezdtem megtanulni
szeretni. Minden félelmemet felülmúlva magunkhoz
fogadtuk anyósomat.
Megpróbáltam új szemmel nézni rá,
és szeretni őt: Jézus az, akin őbenne
segítek.
Anyósom,
aki nem érzéketlen a szeretetre,
nagy meglepetésemre minden mozdulatomra hasonló
szeretettel válaszolt. Isten
kegyelme létrehozta a kölcsönösség
csodáját!
Áldozatos
hónapok következtek, amik mégsem
tűntek nehéznek; és amikor anyósom itt hagyva
minket derűsen átment az Égbe,
mindannyiunkban béke volt.
Azokban a
napokban vettem észre, hogy
gyermekem lesz, akire már 9 éve vártunk!
Számunkra ez a gyermek Isten
túlcsorduló szeretetének kézzel
fogható jele.”
(Chiara
Lubich)
Mennyei
Atyánk, mindenható Istenünk, színed
elé járulunk, Benned bízva és Hozzád
könyörögve kicsiny nemzetünkért. Már
nem szabadságharcot folytatunk, élet–halál
küzdelem a tét, mint Dávid és
Góliát esetében.
Dávid
szembe mert szállni Góliáttal, és
győzött, mert Te, Urunk, vele voltál. Mi is
ezzel a hittel álltunk és állunk harcban.
Hisszük azt, hogy számíthatunk a Te
segítségedre. Hálásak vagyunk, hogy erős,
állhatatos, kipróbált hitű vezetőket
adtál nemzetünknek. Segítsd őket, segíts
minket Szentlelked erejével, mert Tiéd
az ország, a hatalom és a dicsőség,
mindörökké! Ámen.
Október
10-én községünk adhatott otthont a Múzsa
Művészeti Fesztivál balassagyarmati
járási elődöntőjének. Vártuk azokat az
irodalmat kedvelőket, akik versben vagy
prózában megmutatják tehetségüket a
nagyközönségnek. A rendezvényre
történő
jelentkezésnek korhatára nem volt. Az
óvodástól a húszon éves
korosztályig
képviseltették magukat a szavalók és a
mesélők.
Eljöttek
Dejtárról, Drégelypalánkról,
Herencsényből, de a balassagyarmati Kiss Árpád
Általános Iskola és a Szent Imre Keresztény
Iskola diákjai is képviseltették
magukat. Ezek mellett természetesen a helyi Ary Erzsébet
Óvoda és a Petőfi
Sándor Általános Iskola növendékei is
színpadra álltak. Szebbnél szebb,
tanulságos
verseket és meséket hallottunk a bátor,
vállalkozó szellemű fellépőktől, így a
háromtagú zsűrinek bizony nehéz volt meghoznia a
döntést, hogy ki legyen az a
három fő, akit tovább küld a november 15-én
Salgótarjánban megrendezésre kerülő
megyei gálára.
Továbbjutott
a balassagyarmati Szent Imre Keresztény Iskola diákja
Gyöngyhalmi Mónika Reményik
Sándor Pilatus c. versével. Riskó Bence
dejtári fiatalember, aki saját
paródikus versével örvendeztette meg a
közönséget. Nagy öröm számunkra, hogy
Vadkert is képviselve lesz a megyei gálán, hiszen
tovább jutott Nagy Nándor
palóc népmeséjével.
Akik
most nem jutottak tovább, azok is kaptak valamit, hiszen a zsűri
elnökének
bátorító, biztató szavaival, valamint
könyvjutalommal és emléklappal térhettek
haza.
Aki
eleget tett a meghívásnak, és ha nem is a
színpadon versben vagy prózában, de a
közönség soraiban ülve részese volt a
Múzsa Művészeti Fesztivál
elődöntőjének,
egy szép, tartalmas délutánt tudhat
magáénak.
V.T.
Köd telepedett az
égre,
indulunk a temetőkbe.
Lábunk alatt csörgő avar,
fű, fa, virág halni akar.
Megyünk búsan, fájó szívvel,
régi álmok emlékivel.
Várnak-e ránk? Nem tudhatjuk,
de a szívünk megnyugtatjuk.
Hogy ott voltunk, láttuk őket,
tőlünk korán elmenőket.
Láttuk őket, zörgő csonttal,
nyűt ruhákban, siralommal.
Szájuk mozdul, néma szóra:
- Imádkozni, de jó volna.
Hol hagytátok az imákat?
Földi lények, földi árnyak!
Hová lettek a zsoltárok?
Nincsenek már?! Csak virágok?
És a hervadozó őszben,
reszketünk a temetőkben.
Az
elmúlt időszakban két alkalommal tartott
ülést önkormányzatunk képviselő
testülete. Szeptember 22-én a Szociális
célú tűzifa ellátásról
szóló rendelet
elfogadása, a Bursa Hungarica Pályázati
rendszerhez történő 2016. évi
csatlakozás szerepelt. Ez az ülés döntött
Virág Rudolf Gépállomás út 60. alatt
található telekvásárlásával
és Csordás Pálné (Fölső kocsma
üzemeltetője)
kérelmével kapcsolatban egyaránt. Bővebb
információt a jegyzőkönyv
megtekintésével szerezhet minden érdeklődő
érsekvadkerti választópolgár.
2015.
október 5-én a megnyert és a
támogatási szerződés aláírása
előtt álló épületek
energetikai hatásfokát javító KEOP
2015-5.7.0 pályázat esetében előállt - a
pályázat összegében el nem
számolható - vízszigetes költségeinek
(az
összköltség 5%-a) biztosításával
foglalkozott a testület.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2015. november 16.
hétfő
Újjá
alakulásának huszonöt éves jubileumát
ünnepelte a Magyar Kolping Szövetség! Az
eseményre szeptember 26-án került sor Budapesten a
Ciszterci Szent Imre
Templomban! Hálaadó szentmisével indult az
ünnep, amelyet Msgr. Alberto Bottari
de Castello, apostoli nuncius celebrált a meghívott
Kolping családok
prézeseivel! Emelte az esemény
ünnepélyességét, hogy a Magyar Kolping
Szövetség
egyházi elnöke, Kövesi Ferenc atya ezen a misén
ünnepelte pappá szentelésének
huszonöt éves évfordulóját , amelynek
végén ezüstmisés áldásban
részesítette a
jelenlévőket!
Délután
emlékülésen vettünk részt, amelyen
Bánhidy Vajk előadása Adolf Kolping atya
korába kalauzolta a hallgatóságot, majd a
történész méltatta a kolpingi
tanításokat, amelyek korokon átívelőek
és ma is aktuálisak!
Dr.
Simicskó István még
államtitkárként lett meghívva, de az ismert
események
folytán már honvédelmi miniszterként
tartotta meg előadását, amelyben első
kézből tájékozódhattunk a migráns
helyzetnek az országra és az általa vezetett
minisztériumra gyakorolt hatásáról
és az ebből következő feladatokról!
Az
emlékülés zenés műsorral folytatódott,
amelyen Fábián Annamária (Marcsi)
gitárművész
játékában gyönyörködhettünk,
és amely az Art Harmony Kamarazenekar előadásával
zárult!
Szintén
„kolpingos” hír, hogy a gyöngyösi Kolping
Család is ünnepelt október 10-én! Ők a
gyöngyösi legényegylet megalakulásának
150 éves évfordulójára emlékeztek.
Öten
tettünk eleget barátaink meghívásának,
és voltunk részesei egy nagyszerű
közösség meghitt és rendkívül
baráti hangulatú ünnepségének!
November
7-én este 7-től záró borest lesz a Kolping
házban. Az elmúlt öt év borestjein
szereplő borokból - a beérkezett jelzések
alapján - kerülnek ki az est
kóstolandó borai.
(Espé,
fotó:
kájé)
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Október
utolsó vasárnapján (okt.25) hajnalra kell az
órákat a téli időre 1 órával
vissza igazítani.
Az
Új síremlékek megáldása okt. 24
vagy: nov. 1-én LESZ. - Du. 3
órakor, a felső úti (Drágffy kápolna
mögötti) keresztnél rövid imádságot
végzünk a megholtakért, majd az előre bejelentett
új síremlékek megáldása. Ott
gyülekezzünk, onnan indulunk az áldásra.
November 1-e,
Mindenszentek napja vasárnapra esik. Mindenszentekre 2
szentmise
lesz. Előesti szentmise lesz szombaton
este 6-kor, a másik szentmise vasárnap fél 8-kor.
A temető látogatás miatt a
szentmise ne maradjon el. – Pusztaberkiben de. fél 10-kor lesz
Mindenszenteki
szentmise.
Halottak napján, nov. 2-án
hétfőn
szentmise: 7-kor az összes Vadkerten nyugvó, vagy innen
származó megholtért -
és este 6-kor az Összes megholtért ünnepi
gyászmise.
November
12-én csütörtökön: ÉVES SZENTSÉGIMÁDÁSI NAPRA
hívjuk a K. Híveket. De. 10-kor ünnepi
szentmisével kezdődik, majd óránként, a
beosztás szerinti imaórák. Este fél 6
órakor rövid közös
szentségimádás, szentmise zárja
ünnepünket.
November
22-én, vasárnap a Szent Erzsébet nappal
kapcsolatos KARITÁSZ GYŰJTÉS lesz.
A templombúcsúnk
november 30: Szent András napján lesz.
A
búcsúi szentmisét URUS ATTILA, Nagylóci
plébános, (egykor, 2000-2001-ben
Érsekvadkerti káplán)
KERESZTELTEK
17. Fábián Hunor,József
(Fábián Tamás-
Kulcsár Katalin)
18. Makó Gertrúd, Gina (Makó Tibor-
Lakaton Gina)
19. Lakatos Attila (Lakatos Attila-
Lakatos Johanna)
20. Magyar Csenge (Magyar László -
Szabó Melinda)
21. Vitéz Zsombor, István (Vitéz
Zoltán- Tóth Szilvia)
22. Jardek Lenke, Erzsébet (Jardek
Krisztián - Varga Krisztina, Pusztaberkiben)
23. Szalai Blanka (Szalai Tamás-
Lovász Emőke)
24. Karman Pál (Karman
Pál - Kruzslik Gyöngyi)
HÁZASSÁGKÖTÉS
-
HALOTTAINK:
45.
Porkoláb
István (1955)
46.
Gyurkovics
Ferenc (1947)
47.
Palman
Józsefné, szül. Mikes Beáta (1972)
48.
Budenszki
János (1946)
49.
Kovács
Istvánné, szül. Csillag Mária (1937)
1. vasárnap -
2. hétfő -
3. kedd
-
4. szerda
-
5. csütörtök - Urbán Ignác,
Urbán és Kaba család elhunyt tagjaiért
(Alapítványi)
6. péntek - Percsina
Pál, felesége Csernák Margit, szüleik, fiuk,
Percsina és Csernák család halottaiért
-
Záhorszki József, szülei, testvérei,
apósa, anyósa, a Boda és Szuhánszki
család
élő és elhunyt tagjaiért
7. szombat
- Urbán István, felesége Csernák
Mária, Koza József, felesége
Nagy Erzsébet, Záhorszki János és
Szabó István
-
Barák és Orem család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Szabó Ignác 30. évforduló, felesége
Kosztrihán Emerencia, szüleik, testvéreik
és menyük Szabó Józsefné
8. vasárnap - Záhorszki András,
felesége Kopisz Margit, gyermekeik, élő és
elhunyt családtagok
-
Vitéz Ferenc és Nagy Erzsébet
-
dr. Mácsík Ferenc, Rith Mária 1.
évforduló, valamint a Mácsík és Rith
család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
9. hétfő -
10. kedd
-
11. szerda
- Híves és Pistyúr család élő
és elhunyt hozzátartozók
12. csütörtök - Kovács Lajos, felesége Bugyi
Mária, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Kristóf József, felesége Tokodi Margit 4.
évforduló, lányuk, menyük, élő
és
elhunyt hozzátartozók
-
Csernák István, leánya Katalin
13. péntek -
-
Balogh István, felesége Kaba Ilona, Balogh és Kaba
család élő és elhunyt
tagjaiért
14. szombat
- Konopás János, felesége Csillag Margit,
szüleik, testvéreik, menyük
Margit, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Szlúka András, felesége Szabó Margit,
vejük és szüleik
-
Pistyúr Ignác, felesége Szlúka
Erzsébet, gyermekeik és szüleik
15. vasárnap - Hegyi János 1. évforduló, fia
és a család halottai
-
Szakács Ferenc 3. évforduló, felesége
Viktor Erzsébet, szülei, testvérei és
hozzátartozók
-
16. hétfő -
17. kedd
-
18. szerda
-
19. csütörtök - Élő és elhunyt
Erzsébetekért
-
Kuris Jánosné Kakas Erzsébet, testvére,
Kakas és Kuris család elhunyt tagjaiért
-
Szabó Ignác, édesapja, édesanyja
Vitéz Mária, a család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
20. péntek - Urbán és
Molnár család elhunyt tagjaiért
-
Macska Károly, felesége Czinege Erzsébet,
szüleik, nászuk, nászasszonyuk, élő
és elhunyt családtagok
-
Szabó Istvánné Csillag Mária,
édesapja, apósa, anyósa és élő
hozzátartozók
21. szombat
- Kristók Ignác, élő és elhunyt
családtagok
-
Koza István, felesége Mészáros
Borbála 3. évforduló, élő és elhunyt
hozzátartozók, valamint Dósa János,
felesége Csillag Ilona, szüleik, élő és
elhunyt hozzátartozók
-
Murányi István, felesége, fiuk, vejük,
Kristóf Sándor, szülei, hozzátartozók
22. vasárnap - Nagy Jánosné Boda Margit, 2
férje és hozzátartozók, Vitéz
József,
felesége Szabó Anna, szüleik
-
Vitéz Sándor, fia Sándor és a család
halottaiért
-
Erdős János, felesége Kopisz Mária, fiuk,
vejük, a család élő és elhunyt
tagjaiért
23. hétfő -
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök -
27. péntek - Boda
Istvánné Csillag Anna, szülei, apósa,
anyósa, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Kolping család élő és elhunyt tagjaiért
28. szombat
- Káplár Győző, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Híves András, szülei, testvérei,
apósa, anyósa és a család halottaiért
-
Koza Kálmán, felesége Kosztrihán Ilona,
vejük Sándor, élő és elhunyt
hozzátartozók
29. vasárnap - Nagy Károly, felesége Vidó
Mária, szüleik és hozzátartozók
-
Paulicsek József, 30. évforduló, szülei,
nevelőanyja, Paulicsek és Szabó család
élő és elhunyt tagjai
-
Csernák István, szülei, Erdős Ferenc,
felesége Kovács Ilona és
hozzátartozók
30. hétfő -