Történelmi
személyről nehéz írni. Sok ember úgy
gondolja, hogy mindig elő kell hozni
valami új dolgot, ami „megdobja” az ünnep
hangulatát. Mások egyszerűen
felsorolják az illető személy életének főbb
állomásait, mit sem törődve azzal,
hogy van-e valami közük ahhoz a történelmi
valósághoz, amiben élünk. Aztán
vannak olyan „értelmezők”, akik mesterséges
világot kreálnak a történelmi
személy köré, amelyben szinte el is tűnik. Persze.,
lehet vitatkozni azon, hogy
mi a történelmi valóság, van-e
egyáltalán; a legfőbb kérdés azonban az,
hogy az
adott történelmi személy kapcsolatba hozható
azzal a „mával”, amiben élünk. S –
ebben az értelemben- Szent István király
érdemei elvitathatatlanok.
Akkor
született, amikor a magyar nép súlyos
válságba került. A fejedelmek ugyanis a
vészes és szörnyű kalandozások után,
arra kényszerültek, hogy keressék a
szomszédos népekkel való békés
együttélés feltételeit. S ekkor
történt meg
Szent István király által az
államalapítás aktusa, ami egyrészt azt
jelentette,
hogy a magyarság bekapcsolódott Európa
történelmi „vérkeringésébe”,
másrészt ez
egy olyan államforma kialakításával
járt, amely lehetővé tette az egységes
nemzetté válást.
Országot
alapítani nem könnyű feladat. Az alapítás azt
jelenti, hogy a történelem
kavargó – viharos tengeréből kiemelkedik egy sziget, ahol
az ember biztonságban
érezheti magát, s nyugodtan építkezhet. A
fiatal király nemzetének megmutatta
és kijelölte az utat, ami nemcsak az anyagi javak
bőségéhez, hanem magasabb
értékű kincshez, vagyis a lelki műveltséghez
és a természetfeletti kegyelemhez
vezet. Az előbbit a hatékony és erős
államszervezet és közigazgatás, az
utóbbit
a keresztény szellemiség biztosította.
Vármegyerendszere és egyházmegyéi
határai, kisebb- nagyobb módosításokkal, de
egészen a 20. Századig
fennmaradtak. Az esztergomi érsekségen kívül,
amelyet Magyarország prímási
székhelyévé tett, megalapította a kalocsai
érsekséget és nyolc másik
egyházmegyét. Külön előjogokkal
erősítette meg az akkor már meglévő pannonhalmi,
Szent Mártonról elnevezett monostort, létrehozta a
pécsváradi és veszprémi
monostorokat, elősegítette különböző
egyházi intézmények
létrejöttét, amelyek
egyben gazdasági és szociális központok is
voltak.
Történelmi
érdeme abban áll, hogy megvalósította a
nemzetépítő állam koncepcióját.
Igazi
államférfi volt, akinek tevékenysége
nemcsak a jövendő nemzedékre hatott, hanem
mindig vissza lehetett térni művéhez, ha az ország
válságba került. Szent
István király kemény kezű uralkodó volt, de
nagyon jól tudta azt, hogy a
széthúzás, a kóbor, vad szabadság
csak a pusztulásba vezet. Hite és ennek
megfelelő életmódja nem volt puszta formalitás,
hiszen sokszor az ország nehéz
helyzete ellenére is, támogatta a keresztény
szellemű tudományokat és
művészeteket. S közben e küzdelmes, de sikeres
élet tele volt
tragédiákkal: öt
gyermekét (közöttük
Szent Imre herceg) kellett eltemetnie. Utolsó éveiben
látta az országa
széthullását, az utódlási harcot,
amely csak a jelenben képes gondolkodni. De
az alapítás aktusa azt is jelenti, hogy az ember ezeket az alapokat
örökkévaló személyekre
(Istenre és Szűz
Máriára) építi s (Mt
24, 26): „szakadt a zápor, ömlött az ár,
süvített a szél, és nekizúdult a
háznak,
de az nem dőlt össze, mert sziklára épült.”
(Fenyvesi
Újság, 2015. Augusztus, fotó BB)
Wass Albert: Te és a világ
című írásából származik
a következő idézet:
„Gondolj szánalommal azokra, akik el
akarják
hitetni veled, hogy nincs
Isten. Mert romokban fekszik a
házad. Mert
meghaltak sokan, akiket
szerettél. Mert kevés a
kenyér és sok a nyomorúság.”
Az író nagy
éleslátással fogalmazza meg az
alapvető emberi igényeket és
azok hiányát.
Biztonságra vágyunk, de sok
esetben elbizonytalanodunk és
kicsúszik alólunk a talaj,
ezt jelenti, hogy
romokban hever az otthonunk,
a házunk. Vágyakozunk arra,
hogy szeressünk
másokat és mások szeressenek
minket, de magányosnak, elveszettnek
érezzük
magunkat, ha elveszítjük
szeretteinket. Ha nincs meg a mindennapi
élelmünk és megélhetésünk, akkor
végtelenül
nyomorúságosnak tartjuk az életünket.
E hiányokat
megtapasztalva sokan arra a
következtetésre
jutnak, hogy nincs Isten, mert
ha létezne, akkor gondoskodna
biztonságunkról,
megmutatná szeretetét
irántunk és megadna mindent,
ami a földi
élethez szükséges. Az még csak a
kisebb gond, ha valaki így
gondolkodik, de
az már nagyobb, hogy másokkal
is el akarja hitetni, hogy ezen gondok,
problémák
azt jelzik, hogy Isten
nem létezik.
Kár volna tagadnunk az
életünkben jelenlévő
nehézségeket. Azt is kár volna
tagadni, hogy a társadalomban
sokféle módon
jelen van az egyenlőtlenség,
az igazságtalanság. Az
viszont már nem logikus,
hogy ezek a jelenségek azt
mutatják, hogy egy Isten
nélküli világban
élünk. Miként mi, ugyanúgy Isten
is látja ezeket a
problémákat, és segít is
ezeken, de ezt csak a hívő
veszi észre.
Az evangéliumok beszámolnak
arról, hogy útja
során Jézus számos emberi
problémával és
betegséggel találkozott, ezeket
észrevette és segített az
embereken, olykor csodával
szüntetve meg
a bajt. Ennek egyik példája a
csodálatos
kenyérszaporítás esete, amelyet
a mai vasárnap evangéliumában
olvasunk. A felé igyekvő
néptömeget meglátva
Jézus veszi észre, hogy ezek
az emberek éhesek, valamilyen
módon gondoskodni
kell számukra élelemről.
Ezért kérdezi: „Honnan
vegyünk kenyeret,
hogy legyen mit enniük?” (Jn
6,5). Fülöp apostol arra gondol a
Mester
kérdése hallatán, hogy talán
lehetne számukra kenyeret venni, de
most
rengeteg kenyérre volna szükség.
Fülöp
kijelentéséből inkább a lemondás, a
beletörődés érződik, úgy
gondolja, hogy olyan helyzetbe
kerültek,
amit nem lehet, nem tudnak
megoldani. A szükséghelyzetben
megoldást
kereső Péter apostol már tovább
jut, mint Fülöp, ő már
felajánlja „az emberi
keveset,” az öt kenyeret és a
két halat, amelyet majd Jézus
az ő isteni
hatalmával képes sokká
változtatni. Ő már
látja, hogy kevés a kenyér,
de nagy a nyomorúság, nagy
a szükség, mert sok az
éhes ember.
Ők legalábbis így
értékelik a helyzetet,
mert még nem sejtik mire készül,
nem tudják mire képes
Jézus. Ő pedig csodát
tesz, elegendő élelmet ad a
több ezer embernek. Valóban
kevés a kenyér?
Isten kezében nem. Ha az ő
kezébe adjuk azt a keveset, ami a
miénk,
akkor már nem lesz kevés, hanem
elegendő lesz. Valóban nagy a
nyomorúság?
Lehet, hogy mi kilátástalannak
látjuk a helyzetet és nem
tudunk megoldást,
de ha bízunk Isten
segítségében, meg
fogjuk tapasztalni az ő
gondoskodását.
Csak az a kérdés, hogy van-e
bátorságom odaadni
neki az öt kenyeret és a
két halat? Ezekkel a gondolatokkal
kíván
a Vadkerti Harangok szerkesztősége András atyának
sok kegyelmet a hetvenedik születés
napja alkalmából.
(HIS
cikke alapján)
Nyár van, viharok, sokfelé
ítéletidő, szélvész és
árvíz.
Hánykódik a Föld: túl nehéz már
neki a gazdaságkori civilizáció, ami
leginkább
csak fosztogatni tudja javait. Aki teheti, nyaralni
húzódik valami biztonságos
és békés helyre, de létezik-e ilyen?
Még az iskola, vagy a norvég üdülősziget
sem paradicsom, sőt a mozi sem, ahol – elvileg – csak a filmekben
lőnek, bár
azokban szakadatlan a mészárlás –
nyilvánvalóan oktató-nevelő célzattal,
máskülönben miért
gyilkolásznának? Csoda-e, hogy immár tüzelnek
ott élőben is:
a minap Amerikában ölt és sebesített meg
közel száz embert egy ifjú
pszichiáter-jelölt egy filmbemutatón.
Állítólag jó tanuló. Erről
meggyőződhettünk: kihallgatásán igen meggyőzően
alakította a hatóságok
etetésére kidolgozott elmeroggyant-szerepet.
Különös, nehezen megszokható, noha
roppant gyakori lét-lyukadás szenvedője ő: az emberi
valóságból egyszer csak
átpottyant a Betmen-féle szörny-mese filmek
világába. Ún. tanult ember létére
egy idő múlva képtelen volt
megkülönböztetni az életet a
nyilvánvalóan
kitalálttól, a semmitől. A szépet a
förtelmestől, a jót a gonosztól.
Megpróbált
azonosulni a sátáni film fő-rémével.
Miért éppen azzal?
Talán nem kell vitát nyitni arról,
hogy a
világtörténelemben eleddig nem létezett
ennyire kultúra nélküli, röviden: oly
végtelenül primitív civilizáció, mint
a mai, és amelyben Batman, Szuperman,
Csillagok háborúja és hasonló
bárgyúságok előfordulhattak volna
szórakoztatás,
vagy ne adj’Isten, kultúra gyanánt.
Hajdan az Iliászt mesélték a
regősök, Gilgamest, Ráma királyfi
vagy Fehérlófia kalandjait. A kereső ifjú
lélek természetesen csüggött rajtuk,
átélte a történeteket,
megpróbálta utánozni a hősöket.
Elsőként azt vette
észre, hogy példaképei kiemelkedtek a
társadalomból, ami annyit tesz, hogy
fölülmúlták az átlagot
erényekben. Az erény az „er” gyökből er-ed
akár az er-ő,
de leginkább szellemi gazdagságot jelent:
okosságot, jóságot,
segítőkészséget,
bátorságot, önzetlenséget. Tessék
megvizsgálni például a népmesehősök
jellemét!
A nemes tulajdonságok nem terhelik őket, hanem
éppenséggel emelik: lehetővé
teszik, hogy barátaik, köztük segítő
állataik legyenek, akiknek támogatásával
aztán legyőzik a gonosz boszorkányt, a
sárkányt, az alvilág rémeit. Ilyenek
mindenkor támadták az embert: kívül is,
belül is.
Ismételjük meg: a hősök kiemelkednek az
átlagból, mert
föl, az Ég felé törekszenek, akár a
szentek. Abban mind egyeznek, hogy segíteni
igyekeznek a gyöngébbeken, helyettük is
vállalják az áldozatot, akár
életüket
is kockára teszik, hogy emeljék őket.
Kizárólag a gonosz ellen harcolnak. Soha
nem ölnek, kivéve, ha meg kell vívniuk a
sátánnal, a sárkánnyal.
Ellenben a gazdaságkori filmvilág
csúcshősei
csúcsmészárosok, egyedül ebben a
legislegjobbak, kiváltképpen csodafegyvereik
révén. Vegyük észre: a csodafegyver nem
segítő állat, vagyis nem jó szellem,
hanem dolog, a „műszaki fejlődés” eredménye,
pénzből és hatalomból készül.
Utánzóik átlátnak az olcsó
dramaturgiai cselfogásokon, melyek egyiket ún. jó
tömeggyilkossá, a másikat rossz
tömeggyilkossá festik – az egyik kutya, a másik
eb! Jól látszik ez jelmezeiken: denevér mindenkor
alvilági jelkép volt, a pók
szintén, és a színek: a vörös –
vérszín! A fekete – pokolszín! Megértik a
tanítást: semmi képmutatás! Ők a gonosz
oldalán ropogtatják gépfegyvereiket,
hiszen ő a pénzes, ő a hatalmas, vagyis ő képviseli a kor
alapértékeit, vele
kell tartani!
Az Antikrisztus oldalán a létirány
tehát nem a föl, hanem
a le!
Mi pedig vele tartunk, amíg tűrjük,
nézzük, hallgatjuk,
bámuljuk…
Czakó Gábor
Az
egész világon
milliók olvassák és igyekeznek tettekre
váltani – Chiara Lubich, a Fokoláre
Mozgalom alapítójának kezdeményezése
szerint – az adott hónapra kiválasztott
bibliai mondatot és a hozzá fűzött
magyarázatot, amely széles körben hatással
van az egyének és közösségek
életére.
„Járjatok
szeretetben” (Ef
5, 2)Ez az
ige röviden összefoglalja az egész keresztény
etikát. Cselekedeteink akkor
tükrözik Isten teremtő elgondolását, akkor
lesznek hitelesen emberiek, ha a
szeretet mozgat bennünket. Járjatok szeretetben, ez
életünk útjára utal,
amelyen csak a szeretettől késztetve érhetünk
célba, ebben áll a törvény.Pál
apostol az efezusi keresztényekhez intézi ezt a
buzdítást, ebben foglalja
össze, amit a keresztény életről írt:
vessük le a régi embert és öltsük
magunkra az újat, mondjunk igazat és
beszéljünk őszintén egymással, aki lopott,
ne lopjon többé, bocsássunk meg egymásnak
és cselekedjünk jót. Egyszóval
„járjunk szeretetben”.Ez az ige kísér majd
bennünket egész hónapon át, olvassuk
hát el a teljes mondatot, amelyből vettük: „Mint Isten
kedves gyermekei,
legyetek az ő követői és járjatok szeretetben,
ahogy Krisztus is
szeretett minket, és odaadta magát értünk
jó illatú áldozati adományként az
Istennek.”Pál úgy tartja helyesnek, hogy minden
tettünkben Isten legyen a
példaképünk. Ha Istenre a szeretet jellemző, akkor
ez a gyermekeire is legyen
igaz: ebben kell utánozniuk őt.Vajon hogy ismerhetjük meg
Isten szeretetét? Pál
világosan tudja: ez Jézusban mutatkozik meg, ő mutatja
meg, hogyan és mennyire
szeret Isten. Az apostol ezt személyesen is megtapasztalta:
„szeretett engem és
feláldozta magát értem” (Gal 2,20), és most
elmondja mindenkinek, hogy az egész
közösség megtapasztalhassa.
„Járjatok
szeretetben”
Milyen
mértékkel szeretett minket Jézus?
Mihez kell mérnünk a szeretetünket?Tudjuk, hogy az ő
szeretete határtalan, nem
zár ki senkit és nem is
személyválogató. Jézus meghalt
mindenkiért, az
ellenségeiért is, azokért, akik
megfeszítették, épp úgy, mint az Atya, aki
egyetemes szeretetében fölkelti napját és
esőt küld jókra és gonoszakra,
bűnösökre és igazakra egyaránt.
Leginkább a kicsikkel és a szegényekkel
törődött, a betegekkel és a kitaszítottakkal.
Nagyon szerette a barátait,
különösen közel állt
tanítványaihoz. Bőven árasztotta
szeretetét, olyannyira,
hogy még az életét is
odaajándékozta.Most mindannyiunkat arra hív, hogy
osztozzunk szeretetében, és úgy szeressünk,
ahogy Ő szeretett.Első hallásra
ijesztő lehet ez a meghívás, mert túl sokat
kér. Hogy utánozhatnánk Istent, aki
mindenkit mindig elsőként szeret? Hogy szerethetnénk
Jézus mértékével? Hogyan
„járjunk szeretetben” az életige szerint?Ez csak
úgy lehetséges, ha előbb mi
magunk is megtapasztaljuk, hogy szeretnek bennünket.
„Járjatok
szeretetben, ahogy Krisztus is szeretett minket”,
úgy is
mondhatnánk: azért, mert Krisztus is
szeretett minket.
„Járjatok
szeretetben”
Járjatok:
azt jelenti, alakítsátok
eszerint lépteiteket, cselekedeteiteket,
viselkedéseteket, azaz minden
tettünket a szeretet indítsa és
irányítsa. Tehát egy dinamikus folyamatról
van
szó: Pál szeretné megértetni velünk,
hogy a szeretetet tanulnunk kell, hogy
hosszú utat kell megtennünk, hogy Istenhez hasonlóan
nagylelkűek legyünk. Pál
más képeket is használ, hogy leírja ezt az
állandó folyamatot: az újszülöttek
növekedésének példáját hozza
egészen a felnőtt korig (vö. 1Kor 3,1-2), másutt
ültetvényről beszél, épületről, a
pályán futók küzdelméhez
hasonlítja, míg el
nem nyerik a díjat (vö. 1Kor 9,24).
Fabio
Ciardi OMI
Mi
keresztények boldognak mondhatjuk magunkat, hívta fel a
figyelmünket Pálfalvi
Tamás újmisés atya, a szombat esti
szentmisén, melynek végén az újmisés
áldás
mellett külön áldásban
részesítette a nagyszülőkkel jelenlévő
unokákat. A ma
embere egyre jobban vágyik a boldogságra, de valahogy nem
találja azt. Mi
szerencsések vagyunk, mert szüleink, nagyszüleink,
netán dédszüleink keresztény
módon neveltek bennünket. Ezért mi tudjuk azt, hogy
az igazi boldogság csak
Isten napjainkba, kapcsolatainkba történő
bevonásával születik meg. Szülők,
nagyszülők hosszú sora, egésze Jézus
nagyszüleiig (Anna és Joacim) szolgálnak
példaképül és adnak kapaszkodót
kezünkbe a nehéz helyzetekben. Csak fel kell
nézni rájuk! Ismerni kell sorsukat, mert a múlt
helyes ismerete adja a szebb
jövő alapját.
Szerencsések
azok az emberek, akiknek élnek a szüleik és
nagyszüleik és most itt is jelen
vannak, hisz ez a tény élő kapcsolatról
tanúskodik, s adja az életre nevelés
alapját az ember és Istenkapcsolatban egyaránt.
Szülők!
Vigyázzatok, mert ti könnyen elmerültök a
mindennapok során rátok zúduló
problémák árjában. Támasz és
kiút ebből a nagyszülők bevonásával van, hisz
tapasztalataik alapján már rálátásuk
van a nehéz élethelyzetekre. Használjuk
ezt fel fizikai és lelki fejlődésünk
érdekében!
Nagyszülők!
Nem vagytok feleslegesek még akkor sem, ha a korszellem
ördögi módon ezt
sugallja. Igaz már lassúbb a mozgásotok, na meg
itt fáj meg ott fáj, ám ezt
másokért ajánlva, Krisztus keresztjéhez
tudtok kapcsolódni. S ha a
felajánlás sikerült, imádkozzatok
sokat a családjaitokért, mert a kitartó ima mindig
meghozza a gyümölcsét,
melynek személyem is tanúja. Imádkozzatok
és böjtöljetek, mert az ima fegyver
(Pio atya fegyvere), a fegyver tölténye pedig a böjt. Alkalmazzátok hát gyakran, hogy
a felnövekvő
nemzedékben is tudatosodjék az, hogy jövője csak
kereszténységének és
magyarságának megtartásával van. Ehhez
kérjük nap mint nap az Isten áldását!
(Emjé,
fotó embé)
Mit
is mondhatnék nektek ezen a hétköznapi ünnepen,
amit a megjelentek nagy
számából megítélve ma is
ünnepnek tart e közösség, nem feledkezve meg
eleik
küzdelmes életéről, hangzott el e
kérdés az Esterházy László
prépost, pápai
káplán, Máriaremete plébánosa
által, volt káplánunk Béla Vince és
András atyánk
közreműködésével celebrált szentmise
prédikációjának
bevezetéseként. Majd
bemutatkoz6ásként még elmondta, hogy távoli
és oldalági rokona a templomunk
építőjének, s ha nem is sokat, de tud valamit
Érsekvadkertről. Első
hírforrásaként Kiss István kanonok urat
nevezte meg, aki 1970-ig volt
plébánosunk, neki pedig haláláig
gyóntatója is volt. Ezen kívül rendszeres
kapcsolatot ápol egy volt másik
káplánunkkal, Rezső atyával, na meg itt van
Vince atya, akivel mikor oda került Remetére, együtt
keresték fel első kápláni
helyét, Érsekvadkertet.
Ma
Szent Ignác napja van. Fogadalmi ünnepet ültök
megelevenítve őseitek hősi
tettét. Kemény fogadalmat tettek ők annak idején.
Örök időkre megfogadták, hogy
nem dolgoznak e napon , böjtölnek és sokat
imádkoznak és életük része lesz e
napon az ünnepi szentmise. Ám a közel három
évszázad alatt nagyot változott a
világ, na meg Érsekvadkert is. A házaknál
már nincs a földművelésben dolgozó
igás állat, a munkahelyre történő be nem
menés pedig sokszor munkahely vesztő
körülmény. Ám a fogadalomból mindig
maradt korokon átívelő és teljesíthető
feladat. Ilyen a böjt, az ima, a szentmisén való
részvétel és a szentáldozás.
Ezt úgy látom sokan meg is tartják, ami
szép jele a múltból
táplálkozó jövőnek.
Fogadalmat
tettek elődeink és fogadalmat teszünk mi is az
életünk során több esetben is.
Ők komolyan vették. Mi mennyire vesszük komolyan azt? Kinek is tesszük fogadalmainkat? Mi
hívők, ha
valamit komolyan veszünk és fogadkozunk, abba mindig is
benne van az Isten is.
Ezért is törekszünk arra, hogy ami az erőnkből telik,
minden esetben meg is
legyen tartva. A fogadalommal valamire elkötelezzük magunkat,
amely Isten
segítségével nagyobb áldozatok
meghozatalára is képessé tesz bennünket.
Ugye
a házasságban holtomiglan- holtáiglan
hűséget ígérünk, na meg azt is, hogy
Isten ajándékaként fogadjuk a gyermekeket,
keresztény módon nevelve őket. Vajon
mennyi testvérünknek kell szégyenkeznie ezen a
területen a napjaink
zűrzavarában?
A
bérmálkozásban is ígéretet
teszünk arra, hogy minden körülmények
között hűek
maradunk Egyházunkhoz. Hogy mi lesz az ígéret
megvalósításából a korrekció
végett mindenki lemérheti családja
közelében. Bizony hányszor és hányan
szegjük
fogadalmainkat, mert Istent kihagyva a mindennapokból, nem
elég erős a hitünk.
Növeljük
hát a hitünket a teljes szívből jövő
imákkal, az Oltáriszentség gyakori
vételével. Legyen ebben példaképünk
és segítségünk Ignác, a nap szentje,
aki
maradandót alkotva mindvégig kitartott hite mellett.
(2015.07.31.
emjé: fotó Fábián A)
Uram,
add, hogy a törvények között a szeretet az első
legyen, üljön jóindulat a
kormányszékeken. Az igazság előtt haljon meg a
fegyver, s élhessen szabadon e
Földön minden ember.
Legyen
egy akol és legyen egy pásztor, növelj
pásztorbotot virágzó
rózsaszálból. S ha
mindezeket elrendezted, e képen, a népek
között, Uram, nekem is van egy népem.
Ha érdemeit kegyednek szenvedéssel méred,
úgy egynek sincs annyi szent jussa,
mint a magyar népnek.
Mások
bűneiért is őt verte ostorod, súlyos nagy keresztet
szó nélkül hordozott.
Legjobb fiait vitte mindig a Golgotára, jó
tettének soha, csak bűnének volt
ára.
Uram!
Adj nekünk békességet a Kárpátok
között! Sehol még földet annyi könny
és vér
nem öntözött. Sehol annyi virág és sehol
annyi bánat. Szeresd Uram jobban, az
én szegény hazámat.
(Wné
küldte Győrből)
(Ahol
Jézus jelen van, ott van remény.)
„Ahol
jelen van Jézus, ott a testvérek szeretik egymást,
elkötelezik magukat életük,
egészségük védelmében, tiszteletbe
tartva a környezetet és a természetet”,
vezeti be üzenetét a Szentatya.
Jézus
is egyszerű szavakkal fordul hallgatóságához,
olyan szavakkal, amelyeket
mindenki meg tudott érteni. Így van ez a
mennyország szántóföldben elrejtett
kincshez, vagy a nagyon értékes igazgyöngyhöz
hasonlítása esetében is. Jézus
nem törődik azzal, hogy elmagyarázza, , mi a mennyek
országa. Inkább hagyja,
hogy megsejtsük, példabeszédek és
hasonlatosságok által, elsősorban a mennyek
országának hatását mutatva meg. A mennyek
országa képes megváltoztatni a
világot, mint a tésztában elrejtett kovász.
Kicsiny és alázatos, mint egy
mustármag, amely hatalmas fává
terebélyesedik. A példabeszédek megértetik
velünk, hogy Isten országa magában Jézus
személyében válik jelenvalóvá. Ő az
elrejtett kincs, Ő a nagy értékű gyöngyszem.
Érthető
a földműves és a kereskedő öröme:
megtalálták, amit kerestek! Mindannyiunk
öröme, amikor felfedezzük Jézus
közelségét azu életünkben.
Jelenléte átalakítja
életünket és nyitottá tesz testvéreink
szükségletei iránt; jelenléte arra
szólít fel, hogy fogadjuk be minden más
jelenlétét. Az idegent és a
bevándorlót
is. A befogadó jelenlét örömteli,
termékeny jelenlét. Így az ország
saját
magunkban, bennünk van. Mindnyájunknak sajátos
életútja van. Mindenkinek más és
más az életútja. Van, aki várja,
kívánja, régóta keresi a Jézussal
való
találkozást, amint ezt a kereskedő
példabeszéde mutatja, aki járja a világot,
hogy valami értékeset találjon. Mások
számára váratlanul történik, szinte
véletlenül, mint a földműves esetében. Ez arra
emlékeztet bennünket, hogy Isten
az, aki keres minket; azért jött el, hogy a „velünk
való Isten” legyen. És
Jézus közöttünk van, ma is, itt is.
Ő
az, aki keres minket, és hagyja, hogy megtaláljuk, emelte
ki e gondolatot
Ferenc pápa. Olykor szokatlan helyeken és váratlan
időben találunk rá. Amikor
megtaláljuk Jézust, magával ragad és
meghódít bennünket. Nagy öröm, hogy
felhagyunk szokásos életmódunkkal, ami
olykor sivár és lehangolt, és befogadjuk az
evangéliumot. Hagyjuk vezetni
magunkat a szeretet , az alázatos és önzetlen
szolgálat új logikája által.
Ma,
amikor e helyszínre
érkeztem, valaki
közületek odajött hozzám és azt mondta :
Atyám, adjon nekünk reményt. Én
azonban nem tudok reményt adni nektek. De megtudom mondani: ahol
Jézus jelen
van, ott van a remény, ahol Jézus jelen van, ott a
testvérek szeretik egymást,
elkötelezik magukat életük,
egészségük védelmében, tiszteletben
tartva a környezetet és a
természetet. Ez az a
remény, amely soha nem csal meg, amelyet Jézus ad
(VR
nyomán)
Ha
a héját beszed egy 180 x 240 cm-es ketrecbe, melynek
teteje nyitva van –annak
ellenére, hogy tud repülni- teljesen bezártnak fogja
érezni magát. Ennek az az
oka, hogy a héja repülés előtt mindig fut 3 -4
métert a földön.
A
hétköznapi
denevér, mely repked az éjszakában, figyelemre
méltóan gyors teremtmény a
levegőben, ám a földről nem tud felszállni. Ha
leteszed őt a földre ügyetlenül
és kétség kívül, fájdalmasan
ide – oda lépeget, míg el nem ér valamilyen
magaslatot, ahonnan a levegőbe vetheti magát. S utána,
mint a fénycsóva,
hirtelen elillan onnan.
Ha
egy darázs beleesik egy pohárba, addig ott marad,
míg meg nem hal, feltéve, ha
nem veszik ki onnan. Soha nem látja a pohár
tetejét a menekülés eszközének, de
görcsösen ragaszkodik ahhoz, hogy valami módon a
pohár alján találjon
kijáratot. Ott keresi az utat, ahol nincs, míg
végül teljesen el nem pusztítja
önmagát.
Mi
emberek, som mindenben hasonlítunk a héjára, a
denevérre és a darázsra.
Megküzdünk minden problémánkkal és
frusztrációnkkal, soha nem vesszük észre,
hogy mindössze fel kell néznünk! Csak nézz
fel!Válaszul menekülési útvonalra és
megoldásra lelsz bármilyen gondod van. Tudnod kell azt,
hogy a sajnálat
visszanéz, az aggodalom körülnéz, ám a
remény az mindig csak felfelé néz. Ezért
élj egyszerűen, szeress nagylelkűen, törődj másokkal
alaposan és beszélj mindig
kedvesen
(Wnétől)
2015.augusztus
6.-án tartotta soron következő ülését a
önkormányzat képviselőtestülete. Az
ülés napirendi pontjaiban az alábbiak szerepeltek
Módosításra
került a 2015 évi költségvetési
tervünk, amely már tartalmazza az első
félévben
megjelent és előre nem tervezhető
bevételeket és kiadásokat egyaránt. A
számok tükrében döntés születetett
arról,
hogy átvilágítjuk a
normatívától nagyban eltérő
költséghelyeket és rendkívüli
támogatásra nyújtunk be kérelmet a
működő képesség megtartása
érdekében.
Módosításra
került a közbeszerzési terv is, mely már a
KEOP2015-5.7.0, a középületek
energetikai fejlesztésére irányuló
pályázat kivitelezését is tartalmazza.
Elutasító
határozat született a Balassagyarmat – Szűgy
iparterület feltáró útjának
jelenformában
történő megépítése
tárgyában. Az elutasítás oka, hogy a
Szentlőrinc pusztánál a
22-es útra az „öreg út” felőli
rácsatlakozás további
forgalomnövekedést
eredményezve tovább rontja a település
élhetőségét. Kérésünk, hogy az
Érsekvadkert rendezési tervében szereplő, a falut
elkerülő út megépítésével
összhangban valósítsák
meg
elképzeléseiket az iparterület fejlesztők.
Jóváhagytuk
az Ortobrace Gyógyászati Segédeszközket
Ellátó Kft kérelmét, amely
bevezetésként havi egy alkalommal áll a
lakosság szolgálatára
Egyebek
közt tájékoztató hangzott e la Zöld
Híd nehéz helyzetéről, az augusztus 20.-i
ünnepségünk részleteiről, és a leendő
lengyel testvérvárosi kapcsolat első
lépéseiről. .A Zakopané mellett
található Spitkowice küldöttsége
vélhetően a
falunapunkon szerez bízunk benne
jó
benyomást Érsekvadkertről
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2015. szeptember 21.
hétfő
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
SZEPTEMBER
6-ÁN HŐSÖK ÜNNEPE, a
fél 10-es szentmisét követően emlékezés
a Hősök emlékművénél.
Szeptember 8-án,
kedden: Kisboldogasszony
napja. Szentmisék
a
hétköznapi ünnepek rendje szerint reggel 7-kor
és este 7 órakor lesznek. Köszöntsük
Égi Édesanyánkat születésének
napján
A
KÁLVÁRIA BÚCSÚ: SZEPTEMBER
12-13-án LESZ. Szombaton
fél 6-kor keresztúti ájtatosság, majd
szentmise a Kálváriánál.
13-én,
vasárnap a templomból fél 10-kor indul a
körmenet a Kálváriához, majd ott
szentmise, és körmenetileg jövünk vissza.
(természetesen az időjárástól
függően)
Pusztaberki
szentmise du. 5 órakor
Szeptember
utolsó vasárnapja SZENTÍRÁS
VASÁRNAP.
Pusztaberki
búcsú napja: Szeptember 29, kedden. Szentmise du. 5
órakor
A hétköznapi
és szombati szentmisék
szept.12-től (Kálvária búcsútól) este 6
órakor kezdődnek.
KERESZTELTEK
14./
Gálik Emma (Gálik
Péter- Híves Vivien)
15./
Benyó Dorka, Dorottya (Benyó Tamás –
Árpás Katalin)
16./
Dénes Barnabás (Dénes Zsolt – Csabai
Lívia)
HÁZASSÁGKÖTÉS
2./
Paczek Tamás – Pásztor Veronika
3./ Raduly
Dénes – Palkovics Patrícia
HALOTTAINK:
41.
Fésűs Dánielné: szül. Tokodi Erzsébet
(1951)
1. kedd
- Jakus Zoltán – Szabó Viktória
jegyesekért
2. szerda
-
3. csütörtök -
4. péntek -
Laczó János, felesége Erdős Rozália,
lányuk és vejük
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, nagyszülők,
testvéreik és hozzátartozók
5. szombat
- Súth Antal, felesége Bicskei Anna, fiuk,
menyük, szüleik és
unokavejük
-
Kristók Sándor, felesége Molnár Ilona, fiuk
József, szüleik, testvéreik, Halaj
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Sipos Ferenc, unokája Ákos, Sipos és Pataki
család élő és elhunyt tagjaiért
6. vasárnap -
7. hétfő -
8. kedd
-
9. szerda
- Urbán Ignác, Urbán és Kaba
család halottaiért (Alapítványi)
10. csütörtök -
11. péntek -
-
Bartók László, szülei,
Kovácspál János, felesége Tomis
Erzsébet, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Laczó András, felesége Kácsor
Erzsébet, élő és elhunyt családtagok,
valamint
Ottó Sándor és felesége, élő
és elhunyt családtagok
12. szombat
- Jakubecz János, felesége Szabó
Erzsébet, lányuk Margit, férje
Péter, szüleik és hozzátartozók
-
Néder Géza atyáért
-
Szabó István, testvére Sándor, szülei,
nagyszülei
13. vasárnap - Bulejka János, szülei, apósa,
élő és elhunyt hozzátartozók
14. hétfő -
15. kedd
-
16. szerda
- Záhorszki Gergely, felesége Csillag
Erzsébet és szülei
17. csütörtök -
18. péntek - Szabó Ignác,
felesége Záhorszki Margit, fiaik, szüleik és
összes hozzátartozókért
19. szombat
- ifj. Valkó János, nagyszülők, és
élő hozzátartozók
-
Kovács Ignác, Kovács és Bozsonyik
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Majer László, felesége Danázs
Erzsébet, fiuk László, Majer és
Danázs család élő
és elhunyt tagjaiért
20. vasárnap - Konopás István, felesége Nagy
Ilona, szüleik, testvéreik, Vitéz
István, felesége Erdész Mária,
szüleik, testvéreik
-
Verebes Ignác 2. évforduló, szülei,
élő és elhunyt hozzátartozókért
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök -
25. péntek - Boda
Istvánné Csillag Anna, szülei, apósa,
anyósa és
hozzátartozók
-
Kolping család élő és elhunyt tagjaiért
26. szombat
- Híves Mihály, 2 felesége, szüleik,
gyermekeik és hozzátartozók
-
Gálik István, veje Miklós, szülei,
apósa, anyósa, élő és elhunyt
családtagok
-
Kovács Gergely, felesége Czinege Ilona, fiaik,
szüleik, vejük és Boda Gergely
27. vasárnap - Hálából
-
Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska Mária,
szüleik és gyermekeik
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-