Szent
László ünnepén Nagyoroszi
adott helyet a XI. Váci Egyházmegyei
találkozónak, amit mindannyiunk
megboldogult Imre bácsija kezdett szervezi templomának
250. Szentelési évében.
Sajnos ezt a napot ő már nem tölthette velünk, hisz
tavaly ősszel, Szent Imre
napján, itt a templom kertben eltemettük. Tudjuk azt, hogy
csak az hal meg
igazán, akit elfelejtenek. Ez vele nem történhet
meg, hisz a találkozó első és
kiemelkedő eseményeként került
megáldásra a sírjához
felállított kopjafa, hogy
arra rátekintve, mindig az élő Tarnai Imre atya
képe álljon előttünk.
A
kopjafa megáldását a megújult
templom megszentelése követte, majd Miklós
püspökünkkel az élén, hitvalló
körmenettel vonultunk át a templomkert mögött
lévő iskolaudvarra, ami a többi
program, élén a szentmisével,
helyszínéül szolgált. Volt ott
játszóház a
gyermekek részére, könyves pavilonok, jelen volt a
Mária Rádió, bemutatkozott
több szerzetesrend és énekkar. Ezekről mindről sokat
lehetne írni, de azt most
meghagyom másoknak. Ajándékként azonban
megosztom kedves olvasóinkkal megyés
püspökünk néhány, a szentbeszédben
elhangzott gondolatát.
Nem
lehet nem észrevenni a
helyszínen álló nagy keresztet és a
mögötte lobogó „angyalos” nemzetiszínű
zászlót, most Szent László
ünnepén, a XI. találkozónk
helyszínén. Ez is lehet
jel, hogy a megzavarodott világban e kis hazában nem
lehet szépen élni, csak
keresztényként és magyarként. Egy
másik erre utaló jel, hogy Imre atyát Szent
Imre napján temettük itt, s most Szent László
napján van e szép en előkészített
rendezvény. Mondhatjuk a magyar
szentek
figyelnek ránk, még ha forrong is a világ.
Látjuk hatalmas népvándorlás vette
kezdetét. Ám nem szabad kétségbe
esnünk, mert mindenre van megoldás a jó vezér
esetében. Nekünk pedig ez megadatott Jézus Krisztus
személyében. Ezt üzeni
nekünk Ferenc pápa is azzal, hogy a Jézus
nyomában történő járásra biztat
bennünket. Mit is jelen Jézus nyomában járni?
Azt is jelenti, hogy nem csak azt
kell megtennünk, ami kényelmes a számunkra, hanem le
kell küzdenünk az emberi
önzés által elénk álló
nehézségeket is.
Szolidárisnak
kell lennünk
egymással, hisz mindannyian testvérek vagyunk. Ez adja
azt a parancsot, hogy
lépjünk ki az önzés
világából, mert a Föld mindannyiunk
lakóhelye. Ha mások
elől önzésünkkel elorozzuk az anyagi javakat, ezzel
emberhez nem méltó
életfeltételeket állítva elő
számukra, ne csodálkozzunk azon, hogy
népvándorlás
indul a gazdagok irányába azért, hogy
visszavegyenek valamit abból, amit
évszázadok során elvettek tőlük. A
megoldásban ne várjunk parancsra. Forduljunk
szeretettel egymás felé, itt Európa
közepén, magyarként és
keresztényként,
vállalva az ebből adódó nehézségeket
is. Ezt vigyük magunkkal, és osszuk meg az
otthon maradottakkal, hogy megoldva az előttünk tornyosuló
feladatokat, egy új
világ és szebb jövő köszöntsön, itt
Európa közepén kis hazánkra, s
általunk a
hitét vesztett Európára, most a XXI. század
elején. S hogy ebből mennyit
sikerült megvalósítanunk, arról majd
beszélünk jövő ilyenkor Vecsésen, a XII.
Egyházmegyei találkozó alkalmával. Addig is
éljen bennünk a találkozás öröme,
mint az emmauszi tanítványokban, amikor a
feltámadt Jézus csatlakozott hozzájuk
a Jeruzsálemből haza vivő úton, hisz itt és most,
de majd Vecsésen is, és
addig is minden szentmisében mi is
Vele
találkozunk a kenyér színe alatt.
(Nagyoroszi- Érsekvadkert,
2015.06.27. emjé; fotó Kristók J)
Az
üdvözülteket csak a megváltozott lét
mosolyával tudjuk elképzelni. Ez a mosoly
a beteljesült boldogság hírnöke, és az a
biztató benne, hogy földi életünkben
ellenőrizhető mindazok arcán, akik karizmatikus
tanúként a megkezdett örök élet
légkörében éltek és élnek, mint
a Mária- jelenések látnokai is.
A
kereszténység elveszítené
hatóképességét, ha nem igazolnák
azok, akik
közelünkbe hozzák annak a másik
létformának derűjét, tisztán és
átszellemülten,
túl a biológián. Ők azok, akik az eljövendő
élet előízét tapasztalják meg, és
válnak annak hiteles tanúivá az emberi
közösségben. Ha mai hasonlatot keresünk,
olyan ez, mint amikor egy különlegesen szép film
előzetesét láthatjuk, amely
néhány megragadó jelenetet mutat be nekünk, a
jövő hét műsorából. Persze minden
hasonlat sántít. Ez is. Valamit azonban közelebb hoz
abból, amit a Szentírás
így jellemez: „Szem nem látta, fül nem hallotta,
emberi szív föl nem fogta,
amit Isten azoknak készít, akik szeretik őt” (1Kor 2,9).
Egyetlen
igazi hírnöke van az üdvözült lét
mosolyának földi létünk kereteiben, de őt
csak az Egyház által hitelesnek minősített
kiválasztottak láthatták a Mária –
jelenésekben. Ebben kiemelkedő tanú Soubirous Bernadette,
a lourdes-i látnok,
aki megtapasztalhatta, milyen a földön túli
a Hölgy mosolya, amikor megjelent
neki. A róla
készült film is emlékezetesen szép és
hiteles.
A
művészi alkotások hatalmas
tárlatából már rutinszerű
gyakorisággal hivatkozunk
Mona Lisa mosolyára. Mert ez a mosoly annyira
átszellemült, mintha nem a
valóság volna, hanem annak égi mása.
Üdvözült mosoly ez is a maga módján.
Titkának leghitelesebb megfejtése az, amit egy angol
kutató fedett föl. Első
gyermekét váró fiatalasszony sejtelmes mosolya ez,
ami teljesen beillik abba a
háttérbe, hogy Leonardó egy firenzei hölgy
képmását festette meg, aki már ifjú
feleség volt. Igaz viszont, hogy Leonardó zsenije emelte
ezt a mosolyt földön
túli magasságba, mintegy téren és időn
túlról érkezőt.
Tükör
által, homályban közelítünk a
földön túli lét misztériumához.
Élő emberi arcok
tükrében próbáljuk megsejteni a
biológián túlmutató,
átszellemült mosoly
titkát. Sisselét például, aki Mascagni Ave
Mariáját énekelve rámosolygott
partnerére, Placido Domingóra.
Magam
is szorgalmasan gyűjtöm emlékezetemben a földi
üdvözültek mosolyát. Lelki
pillanatfölvételek. Mert sosem tudom elfelejteni II.
János Pál pápa mosolyát
vagy Taizé nagy lelki emberének, Roger Schütz-nek
mosolyát. Utóbbinak csak egy
átfutó dokumentumfilm
közvetítésével lehettem tanúja. Persze
hosszú a sor még,
nagyon hosszú.
„Fölvitetett”,
zendül föl az ünnepi ének, miközben
felidézzük a Mária- jelenéseket.
Hiszen Ő lett fia „nagykövete” az Egyház
történelmében, valahányszor nekünk
üzenve megmutatta arcát és mosolyát a
kiválasztottnak. Az Egyház elővigyázatos, amikor
elfogad egy látnokot és
jóváhagyja a jelenéshez kapcsolódó
búcsújáróhelyet. A
hiszékenység nem léphet a
megalapozott hit helyébe. hogyan is léphetne.
Keressük
a menybe fölvétel födi tapasztalatát.
Nekünk nem adatott meg a jelenés
kivételes ajándéka. Hitünk azonban
megalapozott, mert olyan tanúi vannak Mária
mosolyának, s általa az üdvözült
lét valóságának, mint Bernadette, s vele a
Mária –jelenések Egyházunk által
hitelesített látnokai.
(béel
nyomán)
"Egy
nap az atya
elmesélte az orvosoknak egy jelenését, amelyet ő
álomnak nevezett:
"A
kórus ablakában
találtam magam. Az alatta elterülő téren hatalmas
tömeget láttam gyülekezni.
Megkérdeztem: ‘Kik vagytok? Mit akartok?’ Kórusban
felelték: ‘Pio atya
halálát!’ Bementem. A Szűz a kezembe adott egy fegyvert,
amellyel legyőzhettem
őket. A fegyver ötven kilométeres távolságra
is elért. Az ablakból a tömegre
céloztam vele. Mindannyian meghaltak. Felébredtem, majd
újra visszaaludtam. Az
álom folytatódott. Kinéztem az ablakon, még
mindig sok ember volt ott. ‘A
csudába, nem haltak meg!’ - kiáltottam fel. Majd
megkérdeztem: ‘Mit akartok?
Kik vagytok?’ Azt válaszolták: ‘Mind keresztény
fiak vagyunk.’ Én pedig azt
mondtam nekik: ‘Legyetek állhatatosak a jóban,
engedelmeskedjetek nekem,
kövessetek engem és ne féljetek, senki nem
árthat nektek. Megáldalak titeket.’
És ekkor felébredtem"
Az
orvosok egymás között azt
mondogatták: ‘De hát milyen fegyvert adhatott neki a
Madonna? Vajon hol
rejtette el? (…)’ Eltelt néhány év. Egyik este Pio
atya már ágyban volt, amikor
azt mondta az unokaöcsémnek (Mario Penelli, Cleonice
unokaöccse, aki Pio atya
unokahúgát, Pia Forgionét vette
feleségül. - A szerk.):
‘Hozd
ide a fegyvert a
ruhámból!’ Az engedelmeskedett, ám nem
talált semmiféle fegyvert. Így szólt:
‘Bácsikám, semmi sincs a ruhája zsebében,
csak a rózsafüzér. Tessék, itt van.’
Majd átadta neki. Mire az atya:
‘A
rózsafüzér talán nem
fegyver?’
Attól
az estétől kezdve
mindenki tudta, hogy a rejtélyes és nagy
hatótávolságú fegyver a
rózsafüzér
volt. Amióta felfedte a titkot, a rózsafüzért
fegyvernek hívta. Néha ’szablyának’
is nevezte. A kezében tartotta, forgatta, a nappal és az
éjszaka minden
órájában. Utolsó hónapjaiban
két rózsafüzér is volt nála: az egyik
a csuklóján,
a másik a kezében. Unokaöccse, Mario elmondta nekem,
hogy az atya éjjelenként
csupán néhány percet töltött
ágyban. Egy széken ülve virrasztott, szenvedett
és
imádkozott.
Az
a szék volt az oltár,
amelyen az áldozati bárány csendben és
elhagyatottságában oly hatalmas
kínszenvedések közepette gyötrődött,
amilyeneket csak Isten ismert. Az a szék
volt az egyetlen tanúja marcangoló
fájdalmának, haláltusájának. Az
utolsó
éjszakáján pedig abból a székből
emelkedett fel az égbe.”
Cleonice
Morcaldi: Életem
Pio atya közelében, Lelki napló, részlet
A
világ legismertebb és leghatalmasabb jelképe:
fény és sötétség. „Isten
elválasztotta a világosságot a
sötétségtől” – szólnak a Teremtés
Könyvének
szavai. Az emberiség ebbe a kétpólusú
világba született bele, melyben a fény és
a sötétség nemcsak váltja egymást, de
fel is tételezi. Nekünk a sötétség kell,
hogy üdvözölni tudjuk a világosságot.
És a fényt a sötéttel összekeverni nem
szabad: ez a legundorítóbb bűn, melyet önmagunk
és a világ ellen elkövethetünk,
mert az eredmény szürke lesz, az ősemberi barlang
félhomálya, a babonák, a
hamis próféták, bálványok, a
félelem és az ostobaság félhomálya.
A
„nagy fényesség” a Bibliában mindig Isten, a
mennyország, Krisztus és az
angyalok képi megjelenítésével függ
össze, az éjfekete sötétség pedig a
Sátán
„háttere”m melybe az ördög belesimul, hogy szinte
láthatatlanul támadjon
légiónyi hadával. Már többször
szóltam arról, hogy a Sátán legnagyobb
csele,
hogy elhinti a világban: valójában nem is
létezik, nevetséges babonaságnak
minősíti saját kedélyes, szarvas- patás-
farkas megjelenítését. Pedig a Gonosz
létezik, működik, s minden egyes emberi
lélekért harcba indul a világossággal
szemben.
A
Sátán legnagyobb és legsikeresebb hazugsága
az volt, amikor a keresztény
középkort „sötétnek” bélyegezte,
önmagát pedig a haladás, a
felvilágosodás, a
civilizáció, a modernizáció
bajnokának tüntette fel. A türelmességet,
nyitottságot, nyitott házasságot és nyitott
társadalmat hirdetők hamis igéi
mögött gyakran fedezhetjük föl a
Sátán törekvéseit, hogy eltörölje
emlékezetünkből
a legfőbb parancsolatokat, s mások és önmagunk
ellenelkövetett bűnöket
elfogadtassa és megszoktassa a közvéleménnyel
a „másság” jegyében.
A
keresztény történelem legnagyobbjai, a szentek
és vértanúk együttérző
szeretetet és szánalmat mutattak a bűnösök
iránt, de kíméletlen szigort a
bűnökkel szemben. Amint Isten elválasztotta
egymástól a fényt és a
sötétséget,
ugyanúgy követői sem tanúsíthatnak
megértést az erkölcsi nihilizmust hirdetők
iránt, aki polgári és emberi
szabadságjogként akarják feltűntetni
Isten legfőbb parancsainak
sorozatos megsértését. Fény
és sötétség
nem egyezhet ki egymással, nem köthet békét a
homály és szürkeség
koalíciójának
jegyében.
„Azért
jöttem, hogy tüzet gyújtsak a földön. Mi
mást is akarnék, mint hogy lángra
lobbanjon. Azt hiszitek, azért jöttem, hogy
békét hozzak a földre? Nem azt,
hanem – mondom nektek – széthúzást”. Ezt mondja
Jézus Lukács evangéliumában,
amit július elején a templomban is hallhattunk. Nem
békét hirdetett a fény és a
sötétség között, hanem
széthúzást, elválást, végső
kenyértörést a jó és a rossz
között minden egyénben, családban,
közösségben, társadalomban. Nincs és nem
is
lesz kiegyezés, közbülső, harmadik út.
Színt kell vallanunk- Isten színe előtt.
Fehéren, feketén.
(+szszp
nyomán)
A
farizeusok - ne feledjük el- sohasem
tudják, hogy ők farizeusok. Mihelyt megtudják, már
nem azok többé,írja
könyvében Annemarie Obler. Ugye
igaz ez
a kozmetikai kereszténység esetében is?
A
hitéletben nincs szünet. Mihelyt beáll ez, s valaki
azt mondja: ebből elég - a
lelke már elveszett, hívja fel figyelmünket Szent
Ágoston.
Az
ember életében a vasárnapi misére
járás fontos, önmagában véve csak a
kezdet:
mint a maratoni futóversenyen az első száz méter.
Tovább, sőt végig kell futni
a pályát, személyesen kell kötődni
Jézushoz, mert nélküle nem megy, üzeni
Balczó
András.
Ne
magyarázgassátok hibáitokat és ne
mentegetőzzetek, mert ez visszatart minket a
tökéletesség útján! Serényen
haladjatok előre. Isten a hibák miatt nem fog
elveszejteni titeket mindaddig, amíg ti kitartotok
elhatározásotokban, hogy nem
akarjátok elveszíteni Őt, adja tudtunkra Szent Pio atya.
(Igazak
bölcsességéből)
Jézus
elítéli a kozmetikai lelkiséget, azt, ha
jónak és szépnek tűnünk, de ami belül
van, az más. Elítéli a jó modorú, de
rosszbeidegzéssel élő embereket. Olyan
rossz megszokások ezek, amelyek nem tűnnek fel, amelyeket az
ember akkor
gyakorol, amikor senki sem látja.
„Adjátok
oda inkább, ami benne van (a poharatokban és
tálatokban) a rászorulóknak, és
akkor tiszták lesztek egészen” (Lk11,40) idézte az
evangélium sorait
hallgatóságának és emlékeztetett,
hogy az alamizsna a Szentírás hagyományában
az igazságosság próbaköve.
Ferenc
pápa hangsúlyozta továbbá, hogy a
törvény önmagában nem üdvözít.
„A hit a
lényeges. Melyik hit? A szeretet által tevékeny
hit. Olyan hit ez, amely nem
csak annyiból áll, hogy elmondjuk a Hiszekegyet: persze
mindannyian hiszünk az
Atyában, a Fiúban és a Szentlélekben, az
örök életben. De ez egy mozdulatlan
hit, nem tevékeny. Ami számít, az a hitből
fakadó tevékeny szeretet, amely
elvezet a tágabb értelemben vett alamizsnaadáshoz:
Elszakadni a pénz
diktatúrájától és
bálványimádásától.”
Szentbeszédében
a pápa elmesélt egy történetet is, amely
Pedro Arrupéval, a Jezsuita rend egyik
generálisával esett meg. Egyszer egy gazdag nő
pénzt akart neki adományozni a
japán misszió javára. Az
újságírók és
fényképészek jelenlétében
történő átadást
Arrupe atya nagyon
megalázónak tartotta,
de ennek ellenére elfogadta a
pénzt a
japán szegények érdekében. Ám amikor
belenézett a pénzes zsákba, mindössze 10
dollár volt benne.
Tegyük
fel0 magunknak a kérdést, hogy a mi keresztény
életünk látszet kereszténység-e
vagy tevékeny szeretettel átitatott hit. „Jézus
azt mondja: ne verd nagydobra,
és ne csak a feleslegedből adj! Elénk tárja a
szegény özvegyasszony példáját,
aki mindenét odaadta, amije csak volt – és dicséri
ezt az asszonyt”
–emlékeztette hallgatóságát a Szent
Márta házban, és emlékeztet bennünket,
e
sorok olvasóit a Szentatya.
(VR
nyomán)
1491-ben
született Loyola városában. Katonai
pályára ment. Pamploma ostrománál
megsebesült. Hosszabb ideig feküdt kórházban.
Ott kezdett el a vallással
foglalkozni. Életgyónást végzett, majd egy
Manresa melletti barlangban
remetéskedett és sokat elmélkedett hitének
elmélyítése érdekében, hogy a
világ
jó katonájából az Isten legjobb
katonája lehessen. Itt írta meg a
lelkigyakorlatos könyvét is, majd 6 társával
1534-ben megalapította a Jézus
Társaságot. Ez lett az újkor egyik
legeredményesebben működő rendje, akit ma is
Jezsuiták néven ismer az egész világ. Ő is
és társai igaz védőbástyái voltak az
Egyháznak, ami napjainkban is igaz. Ignác 1566.
július 31.-én Rómában halt meg.
Szobra templomunkban is látható az oldalajtóval
szemben.
Halálának
napja az Egyházközségünk fogadalmi ünnepe.
Ezt örökíti meg az a szentély
sekrestye felőli falánk, az eleink által
készítetett, a ma emberének is utat
mutató freskója is. Tudni kell azt, hogy az 1700-as
évek második felében
rettenetes dögvész pusztította az itt élő
emberek állatait, ami az emberi létet
is veszélybe sodorta. Őseink könyörögtek,
böjtöltek, kérték Istent, irgalmazzon
nekik. Az első nap, amelyen nem volt elhullás, július
31., Szent Ignác napja
volt. Megfogadták, hogy ezt a napot minden évben
megünneplik. Állataikat ezen a
napon nem fogták be, nem dolgoztak, húsos ételt
nem fogyasztottak és ünnepi
szentmisén vettek részt. A freskó felirata, mely a
szent lába előtt fekszik az
oltár lépcsőjén feladat a ma emberének
így rögzítődött: „Örök időkre
megfogadjuk.”
Megváltozott
világunkban ma is sokan megtartják ezt az ünnepet.
Ennek folytatásához adjon
erőt minden olvasónknak és a környezetében
élőknek az Eszterházy
László máriaremetei plébános
atya által bemutatott ünnepi szentmise, s az abból
fakadó kegyelem.
(LA.
Szentekről röviden alapján)
Az
idei hittanos nyári tábor az
előzőektől kicsit eltérőbb volt. Egész héten a
gyerekek a cserkészházban
gyülekeztek, és a napot ott töltöttük
különféle programokkal. Volt Mindent vagy
semmit játék, kézműves foglalkozás, az
iskola műfüves pályáján foci,
körjátékok, bibliai-hittanos vetélkedők,
akadályverseny. A csoportok
szerzetesrendeket alkottak, és így versenyeztek. Minden
nap nagyon finomakat
ettünk, sok-sok süteményt hoztak a szülők, amivel
szintén jóllaktunk. Csütörtök
este közös szentmisére mentünk, ahol
hálát adunk az egész hétért.
Pénteken
pedig meglátogattuk a
Mátraverebély-szentkúti Szűzanyát.
Szétnéztünk a szépen
felújított kegyhelyen, ittunk a Szent
László forrásból, és
megnéztük a remeték
barlangjait.
Maradandó
élménnyel térhettünk
haza a hétről, melyet alátámaszt a gyerekek
táborról alkotott véleménye.
Nézzünk csak ezek közül néhányat.
Nagyon
jó volt
a tábor, jók voltak a programok. Minden nap sokat
játszottunk. Nagyon fáradtan
és élményekkel teli mentünk haza.
Szerdán Jézus csodáit kellett bemutatni a
csapatoknak. (Veres Csenge)
(Évad,2015.július
14. Táborlakóktól)
„Gyertek félre egy magányos
helyre, és
pihenjétek ki magatokat egy kicsit!” (Mk 6,31)
Megcsodáljuk
a fa koronáját, virágait, és várjuk,
hogy gyümölcsöt érleljen, pedig a
gyökérzet az, ami által a fa életet terem.
Így vagyunk ezzel mi is. Arra
kaptunk meghívást, hogy ajándékozzunk, hogy
szeressünk, szolgáljunk, hogy a
testvériséget építsük
kapcsolatainkban, hogy egy igazságosabb világ
építésén
dolgozzunk. De ehhez gyökerekre van szükségünk:
az Istennel való bensőséges
életre, a Vele való személyes
szeretet-kapcsolatra. Ez mozgatja és táplálja a
testvéri közösség életét
és társadalmi elkötelezettségünket.
Ugyanakkor
az is igaz, hogy a felebarát
iránti szeretetünk növeli, élővé
és konkréttá teszi Isten iránti
szeretetünket
úgy, ahogyan a fény és a meleg a faleveleken
áthatolva hozzájárul a gyökérzet
fejlődéséhez. Az Isten és a felebarát
iránti szeretet ugyanannak a szeretetnek
kétféle megnyilvánulása. Külső
és belső életünk egymásban gyökerezik.
Az erre a
hónapra kiválasztott életige mégis
arra hív meg bennünket, hogy különös
figyelmet szenteljünk benső életünk
gondozására, elsősorban az
összeszedettségben, a magányban és a
csendben, hogy
képesek legyünk mélyre hatolni Istennel való
személyes kapcsolatunkban. Jézus
hozzánk is intézi azokat a szavakat, amelyeket egykor
tanítványainak mondott,
akik belefáradtak abba, hogy annyiszor
ajándékozzák önmagukat másoknak.
„Gyertek
félre egy magányos helyre, és
pihenjétek ki magatokat egy kicsit!”
Maga
Jézus is – számos teendője ellenére –
nem egy esetben félrevonult. Várták a betegek,
akiket meg kellett gyógyítania,
a tömegek, akiket tanítania kellett és
jóllakatnia, a megtérésre váró
bűnösök,
a szegények, akik segítséget és vigaszt
kerestek, a tanítványok, akiket
vezetnie kellett… Mégis, bár mindenki Őt kereste, vissza
tudott vonulni,
lakatlan vidékre menni, a hegyekbe, hogy egyedül legyen az
Atyával, mintha
hazatérne. Ebben a személyes, csöndes
párbeszédben találta meg azokat a
szavakat, amelyeket később az övéinek mondott,
jobban megértette küldetését,
erőt merített a következő naphoz. És azt akarja,
hogy mi is így tegyünk:
„Gyertek
félre egy magányos helyre, és
pihenjétek ki magatokat egy kicsit!”
Nem
könnyű megállni. Időnként magával ragad
bennünket a munka és a cselekvés lendülete:
mint egy gépszíj, amely felett
elveszítettük uralmunkat. A társadalom gyakran
rendkívül gyors életritmust
kényszerít ránk, hogy egyre többet
termeljünk, haladjunk előre a ranglétrán,
kitűnjünk valamiben… Nem könnyű szembesülni a külső
és a belső csenddel, pedig
ez a feltétele annak, hogy meghalljuk Isten hangját, hogy
megvizsgáljuk
életünket Igéjének tükrében, hogy
ápoljuk és elmélyítsük a Vele
való
szeretet-kapcsolatot. E nélkül a belső nedvkeringés
nélkül azt kockáztatjuk,
hogy „üresen pörgünk”, és sok
ügyködésünk nem hoz gyümölcsöt.
Ezért
fontosak az olyan időszakok, még ha
rövidek is, amikor fizikailag és szellemileg pihenünk,
azért is, hogy
elkerüljük a stresszt. Úgy tűnhet néha, hogy
csak vesztegetjük az időt, de
ekkor is rá kell bíznunk magunkat Jézus szavaira:
„Gyertek
félre egy magányos helyre, és
pihenjétek ki magatokat egy kicsit!”
Jézus
azért hívta félre tanítványait, hogy
együtt legyenek, és Őbenne találjanak
pihenésre: „Gyertek hozzám mindnyájan,
akik elfáradtatok és meg vagytok terhelve – én
felüdítelek titeket… s
megtaláljátok lelketek nyugalmát.” A legjobb
pihenés az, amikor időt
szánunk arra, hogy Jézussal legyünk, kegyelemben,
szeretetben éljünk, és
hagyjuk, hogy az Ő Igéje formáljon és vezessen
minket.
Az
imádság előtti
pillanat egyedülálló alkalom arra, hogy „Vele
legyünk”.
Ezért
ima előtt különösen jót tesz, ha
elszakadunk mindentől, pihenünk egy kicsit, összeszedjük
magunkat, és belépünk
belső szobánk rejtett csendjébe. Nem szabad
méricskélnünk az imádságra
szánt
időt. Minél többet „vesztegetünk” rá,
annál többet nyerünk rajta. Ha
belemerülünk az Istennel való egységbe,
megtaláljuk a békét. Így folyamatos
párbeszéd jön létre Vele, mindig
összeszedettek leszünk, az imádság
számára
fenntartott időn túl is. Ez a sokéves tapasztalatom.
Egy
alkalommal ezt írtam:
„…Uram!
Szívemben hordozlak Téged,
ez az a kincs, amelynek át kell hatnia minden mozdulatomat.
Kísérj figyelemmel, tekints rám, tiéd
a szeretet: öröm és szenvedés.
Egyetlen sóhaj sem lehet másé.
Elrejtőzve tabernákulumodban
élek, dolgozom mindenkiért.
Kezem érintése legyen a tiéd,
csak a te hangodon szóljon a szám…”
Még
ha nem is tudunk félrevonulni a zaj elől,
a minket körülvevő világ
örvényéből, szívünk
mélyébe térhetünk, és
megkereshetjük Istent, aki mindig ott van. Néha
elég, ha csak ennyit mondunk
cselekedeteink vagy összejöveteleink előtt: „Érted,
Jézus!” Ez is egy módja
annak, hogy visszavonuljunk egy pillanatra, és mindennek
értelmet,
természetfeletti színezetet adjunk. Ezen
kívül felajánlhatjuk Neki minden kis
vagy nagy fájdalmunkat.
A Vele
való közösség egyre tökéletesedni
fog.
Ennek fizikumunk is hasznát látja majd, és
felfrissülve fogunk visszatérni
tevékenységünkhöz, hogy még nagyobb
lendülettel tudjunk szeretni.
(Chiara
Lubich)
Soron
következő ülését június 23-án
tartotta az önkormányzatunk képviselő
testülete.
Aki részleteiben is kíváncsi a
döntések megszületésére, az a
könyvtárban vagy a
hivatalban tájékozódhat az ott készült
jegyzőkönyvek alapján. Ezért most is,
csak címszavakban ismertetem a tárgyalt
témaköröket. Így beszámolót
hallhattunk
az Ary Erzsébet Óvoda 2014-15 nevelési
évéről és a Védőnői szolgált 2014.
Évi
tevékenységéről. Határozat született a
Települési Értéktár bizottság
megválasztásában (vezetője Antal
Jánosné). Címváltozás végett
módosításra
került a Nyugat-Nógrád Gyermekjóléti
ás Családsegítő Társulás
megállapodása. Gyermek
tábor szerveződött Érsekvadkerten
Kérelmükre a műfüves pálya ingyenes
használatát engedélyeztük. (Jól
döntöttünk,
mutatta a megvalósulásban szerzett sok résztvevői
élmény is) Határozat
született a vadkerti sportkör tartozásának
törvény szerinti rendezésének
tárgyában is. Tájékoztatót
hallhattunk a Zöld Híd Régió gazdasági
helyzetéről,
ami nem rózsás a különböző körök
hozzáállása végett. Egy alkalommal
engedélyeztük a fölső kocsma szombati napon hajnal
háromig történő nyitva
tartását. Folytatásáról az első
alkalom visszhangja után születik döntés
Lapzártánk
idején is volt egy soron kívüli
ülésünk, melyen jelen volt Balla Mihály
országgyűlési képviselőnk, aki egyben
felügyeli a megyei fejlesztési pénzeket
is. Ülés témája a 4 ha ipari
területünkre érkező, munkahelyet is teremtő,
újabb
beruházó jelentkezésének befogadása,
hogy mielőbb érdemi beruházás kezdődhessen
ott.
Másik
alkalommal tájékoztatást kaptunk a
beérkezett jegyzői pályázatokkal
kapcsolatban, és felvetődött az új M2
kiépítéséhez kapcsolódóan a
Vadkertet
elkerülő és a szűgyi ipari parkhoz az öreg út
nyomvonalán haladó út
megépítési
igénye is (Ez megoldaná a Petőfi út égető
problémáját is)
Jövőre
újra kezdjük igénnyel június 20-án
befejeződött a harmadik alkalommal az
Önkormányzat és a Tizenhárom almafa
alapítvány közös szervezésében
kiírt
focibajnokságunk. Az öt
induló csapat 63
játékossal (nagyrészük a csoportképen
is látható) nevezett a tornára, akik
aktivitásukkal életet leheltek a Műfüves
pályánkba. Az egyre izgalmasabb,
általában sportszerű (köszönhető
Pádár Sándor
játékvezetésének is) mérkőzés
sorozat győztese 2015 ben a Jamaica (Puruczki Tamás) lett, akik
büntető
rúgásokkal győzték le az örök
ifjú FOCI Bt-t (Halaj Ferenc). Harmadik helyen a
Kolping csapata (Beke Krisztián)
végzett
szoros mérkőzése nyerve az Elit Alakulat (Súth
Edvin) ellen. Az újonc, de
nagyon lelkes Rajkert (Barák Barna) végzett az
ötödik helyen. Első alkalommal hirdettünk
gólkirályt is, ami rögtön két
személy lett, hisz Bogdán Csaba (Jamaica) és
Mácsík Levente (Kolping) 14 -14 gólt szerzett,
megelőzve a 13 gólt jegyző FOCI
BT-s Szabó Lászlót. Női góllövője is
volt bajnokságunknak Mácsík Viktória
(Kolping) személyében.
Alig
ért véget a Falubajnokság, újabb torna
színhelye volt a GAMESZ által jól
előkészített Műfüves pályánk és
annak hátterében álló Petőfi Sándor
Általános
Iskola öltözője. Június 27-én, immár az
idén második alkalommal REUS kupáért
játszottak. A Pádár Zoltán és
segítője Dóri mozgósításával 8, különböző fantázia nevű
csapat két
csoportba mérkőzött meg azért,
hogy az
ott elfoglalt jó helyezésükkel harca
szállhassanak a végső győzelemért
A
torna végső győztese a GÁHOR névre
hallgató, Sági Bencét is magába
foglaló
csapat lett, akik nagy csatában nyertek az I. REUS kupa
győztese, a Jöttünk,
Láttunk Győztünk ellen, akik a mielőbb megrendezésre
kerülő III. REUS kupán
szeretnék visszavenni első helyüket
(Emjé,
fotók Fábián A)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2015. augusztus 24.
hétfő
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./
Ebben az évben a Szűzanya legnagyobb ünnepe,
Nagyboldogasszony, Aug. 15-e szombati napra esik. Reggel
8-kor és este 7 órakor lesz szentmise.
Parancsolt ünnep lévén Pusztaberkiben is lesz
szentmise, 10 órakor, hanyagság
miatt elmulasztott szentmise halálos bűn. – Igyekezzen mindenki
beosztani
idejét, hogy eljusson a szentmisére.
2./ Augusztus 20-án,
csütörtökön,
Szent István első királyunk ünnepe. Reggel 8
órakor lesz szentmise. –
Pusztaberkiben de. 10 órakor.
3./A szokásos,
évi terményhálaadó
ünnepünk, augusztus 23-án
vasárnap lesz
a nagymise keretében. – A pusztaberki szentmise du. 5
órakor.
KERESZTELTEK
12./ Sági
Emese (Sági Szabolcs- Kruzslik Zita)
13./ Kelemen
Hanna (Kelemen Károly – Pincze
Natália)
HÁZASSÁGKÖTÉS
-
HALOTTAINK:
38.
Bojtos Pál (1937)
39.
Boda Istvánné, szül. Csillag Anna (1934)
40.
Kakas Mihály (1938)
1. szombat
- Záhorszki Ignác, felesége
Kosztrihán Ilona, szüleik,
testvéreik, Záhorszki és Kosztrihán
család elhunyt tagjaiért
-
Kristók, Valkó, Gréczi család
halottaiért és Vándornyik János
-
Hálából 25. házassági
évforduló
2. vasárnap - Tomis József, felesége
Szabó Erzsébet, vejük Holman István,
szüleik, testvéreik, élő és elhunyt
családtagok, valamint Krizsan István,
felesége Szabó Emerencia és
hozzátartozók
3. hétfő -
4. kedd
-
5. szerda
-
6. csütörtök - Raduly Dénes – Palkovics
Patrícia jegyesekért
-
Paczek Tamás – Pásztor Veronika jegyesekért
7. péntek -
Pálinkás és Nemcsók család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Dombai János, felesége Kácsor Margit 1.
évforduló, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozókért
8. szombat
- Csabák Csaba, nagyszülők, csabák és
Gubik család halottaiért
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, Vitéz
János, felesége Kopisz Rozália és
elhunyt hozzátartozókért
-
Pál Jánosné, Pál István és
elhunyt hozzátartozók
9. vasárnap - Jakubecz, Czinege és Varga
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Kristóf Imre, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Vitéz Ferenc, felesége Nagy Erzsébet
10. hétfő -
11. kedd
-
12. szerda
-
13. csütörtök -
14. péntek - Berta József,
felesége Boda Erzsébet
-
Holman Kálmán, felesége Kordics Anna 1.
évforduló, valamint Murényi József,
felesége Záhorszki Mária 1. évforduló
15. szombat
- Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége
Konopás Mária, élő és elhunyt
hozzátartozókért
-
Fábián Ferenc, felesége Kristók
Mária, szüleik és nagyszüleik, Kristók
Ignác,
felesége Molnár Katalin és gyermekeik
-
Kovács István, felesége Mrekvicska
Erzsébet, szüleik, testvéreik,
hozzátartozók
és nászuk Híves András
16. vasárnap - Péter András, felesége
Kácsor Ilona, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Kaba András, felesége, Kristók és
Molnár család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Urbán Sándor, szülei, veje, 2 násza,
Benyovics, Bozsonyik és Muladi család
halottaiért
17. hétfő -
Szabó János, szülei, testvére és a
Kaba család halottaiért
(Alapítványi)
18. kedd
- Fábián Istvánné Laczó Ilona
-
Pénzes Ilona, nagyszülei, hozzátartozók
19. szerda
- Kosztrihán István, édesapja
József, nagyszülei, Kosztrihán és
Erdős család halottaiért
-
Laczó János, felesége Szrenka Erzsébet 1.
évforduló, fiuk János, szüleik, élő
és elhunyt hozzátartozók
20. csütörtök - Hazánkért
21. péntek - Csabák
János, szülei, apósa, anyósa és
hozzátartozók
-
Jakubecz György, felesége Csernák Ilona,
szüleik, testvéreik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Szabó Károly, felesége Híves Margit,
Vitéz István, felesége Csillag Mária
és a
család halottai
22. szombat
- Pistyúr Gergely 10. évforduló,
szülei, apósa, anyósa és
hozzátartozók
23. vasárnap - Szabó Vince, felesége
Kormosói Ilona, szüleik, Csillag Gyula,
Mrekvicska Ignác, felesége Szabó Margit és
szülők
24. hétfő -
25. kedd
-
26. szerda
-
27. csütörtök - Boda Istvánné Csillag Anna,
szülei, apósa, anyósa és
hozzátartozók
-
Pistyúr János 1. évforduló
-
Vitéz Sándor, fia Sándor, a Vitéz és
Halászi család halottaiért
28. péntek - Molnár és
Urbán család elhunyt tagjaiért
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet,
szüleik és testvéreik
-
Kolping család élő és elhunyt tagjaiért
29. szombat
- Kovács és Kökény család
halottaiért
-
Virág Emil (Tobi)
30. vasárnap -
31. hétfő -