A
liturgikus év egyik
vasárnapját a Katolikus Egyház a
Szentírás vasárnapjának jelölte ki,
ebben az
évben szeptember 28, azzal a céllal, hogy felhívja
a figyelmet a Szentírásnak,
mint kinyilatkoztatás forrásának az Egyház
életében betöltött szerepére. Főleg
arra szeretne indítani, hogy vegyük kezükbe a
Bibliát, és olvassuk a saját
hitélet gazdagítására. Az egyéni
szentírásolvasás motiválására
a Biblia három
jellegzetességét érdemes fontolóra venni.
Elsőként
a Szentírásnak azt
a sajátosságát kell említeni, hogy nem
hittételek vagy szisztematikus hittan
formájában tanít, hanem az emberi
történelemhez kapcsolódik, és ezekben
tárja
fel tanítását Istenről, az emberről és a
világról. Ha biblia könyveit
egymásutániságba helyezzük, akkor egy
folyamatos történelmet kapunk, amelyben
kirajzolódik az egész egyetemes emberiség sorsa, a
kezdettől egészen a a
világtörténelem befejezéséig. A
bibliai történelem az őstörténettel – a
világ
és az egyetemes emberiség kezdeteinek
elbeszélésével – kezdődik és a vég
leírásával – a kozmosz és a
történelem jelen állapotának
lezárásával és Isten
Országának végidőbeli eljövetelével –
fejeződik be. (Ter 1-11; Jel 17 –
20.21-22) A kezdet és a vég
eme egyetemes kitekintése között találjuk
Izrael népe, Jézus és az ősegyház
történetét. Ebbe helyezi el
a Szentírás
népek, egyedi emberek, és az ősegyház
sorsalakulását. Találkozunk benne
nagyszerű és esendő emberekkel, az Istenhez való
hűség és az
elpártolás példáival. A bibliai
történelemből megismerjük, hogy Isten miként
bánik az emberrel, irgalma és
szeretete miként érvényesül a
történelmi emberrel összefüggésben.
Rámutat arra
is, hogy Isten reális, és nagyon esendő,
földszagú embert akarja naggyá tenni, aki
egyúttal Isten képére és
hasonlatosságára teremtetett, és Isten
számára senki, és semmilyen történelmi
kor sem elveszett, legyen az erkölcsileg bármennyire is
elferdült. Az
újrakezdés lehetősége mindig megmarad. Isten
minden körülmények között
üdvösségre vezeti az emberiséget. A
Szentírás középpontjában Jézus alakja áll, akinek
megváltó tevékenységében
mutatkozik meg igazán Isten jósága.
Második
szempont, amely a
Szentírás olvasásra ösztönöz, ma
bibliai ábrázolás módja. A
rendkívül
plasztikus ábrázolásnak szuggesztív
és drámai ereje van, amellyel megteremti a
beleélés lehetőségét, s ezzel fokozottan
alkalmassá teszi a Szentírást arra,
hogy betöltse az élet tanítómesterének
feladatát. Az egykor történt
eseményekben, vagy cselekvő személyek
leírásában az egyedi vonások
háttérbe
kerülnek, s helyettük kiemelkedik az általános,
a tipikus, az, ami mindenkor
megismétlődhet. Ezáltal az olvasó a múlt
történéseiben mindig felismerheti a
jelenhez való vonatkozásukat, képes
önmagát azonosítani vagy távolságot
tartani
az egykor törtétektől vagy személyektől.
Cselekvésre indító példák
vagy ellenpéldák sora jelenik meg az elbeszélt
eseményekben. A tipizálásban
érvényesül a Szentírás
tanító szerepe, főként
vallási és erkölcsi tekintetben, és lesz a
vigasztalás, buzdítás és intés
eszköze.
A
harmadik és talán legfőbb
indíték a Szentírás olvasásra az,
hogy benne találkozunk személyesen
üdvösségünk szerzőjével, Jézus
Krisztussal. Ha kereszténység Jézus
követése,
akkor fontos ismernünk azt, akinek követésére
elkötelezzük magunkat. Életének
elsődleges forrásai az Evangéliumok, amelyekből
megismerhetjük Jézus életének
legfőbb eseményeit és cselekedeteit
születésétől egészen kereszthaláláig,
feltámadásáig, ahogyan azok
beilleszkednek a kor
világába. Az
evangéliumi hagyomány szerint Jézus
mibenlétét Istenhez való viszonya határozza
meg, tettei és tanítása erre vezethető vissza.
Egész életét közvetlen istenismeret
és istentapasztalat hatja át, amely
nem magyarázható különleges kegyelmekkel
elhalmozott ember tapasztalatként.
Állásfoglalása az ószövetségi
Törvénnyel kapcsolatban, az üdvösség
rendjében
saját személyének tulajdonított
egyedülálló jelentősége, és
megnyilatkozásai
Istenhez való viszonyáról
összességükben kiemelik Őt az emberek
világából és
Isten mellé állítja: Ő a Fiú. Ezért
Istenbe vetett reményünknek Ő az alapja,
akiben megjelent Istenünk jósága és
emberszeretete..
Szentírás
vasárnapján a
bibliaolvasásra jobb indétékot nem mondhatunk
annál, amit Pál apostol írt
tanítványának, Timóteusnak: „Ismered a
Szentírást. Ez megadja neked az
útmutatást. Minden Írás, amit az Isten
sugalmazott, jól használható a
tanításra, az érvelésre, a feddésre,
s az igaz életre való nevelésre, hogy az
Isten embere tökéletes legyen és minden jóra
kész legyen:” (2Tim 3, 15-17)
erhá
Szeptember
6.-ás, szombaton, a szentendrei Skanzen Kisalföld
tájegységi része adott
otthont ennek a családi kapcsolatokat erősítő programnak.
Az ország számos
részéről érkeztek a résztvevők.
Érsekvadkert a romhányiakkal kiegészülve egy
autóbusszal és három személykocsival
érkeztünk a helyszínre. Már az első
benyomás is jó volt, hisz nagy volt a
nyüzsgés a bejárat előtt felállított
regisztrációs asztalnál, ahol a már
régóta ismert gyöngyösi, egri, csepeli
kispesti barátainkkal is találkozhattunk, épp
úgy, mint a nap folyamán. És ez a
találkozás erőt ad ahhoz, hogy minden
nehézség ellenére is tenni kell a
dolgunkat ott és abban a közösségben,
ahová életünk helyezett. A
regisztráció
után az egész terület megtekintésére
feljogosító karszalagot, kisvasút – és
ebédjegyeket kaptunk, majd az első eligazítást
követően minden jelenlévő az
ásványrárói lakóház pajta
épülete felé vette az irányt, amihez a
szervezők
által az út mentén
elhelyezett kolping
zászlók szolgáltak segítségül.
A
pajta
bejáratánál házigazdánk, Tibor,
köszöntötte az érkező családokat, majd
ismertette a nap kötött és szabadon
választható programjait. Ám nem lenne igazi
családi nap ez a napunk, ha csak a szemmel
láthatókkal foglalkoznánk. Ezért a
betlehemi helyszín érzetét keltő pajtában
szentmisével kezdtük a közösségben
eltöltött Skanzen-os napunkat. A szentmisét
Merlás Tibor atya mutatta be Kövesi
Ferenc és egy román görög katolikus atya
közreműködésével. Tibor atyáról
tudni
kell azt, hogy ez év szeptember 1-ig a román Kolping
Szövetség Országos prézese
volt, most pedig Osztie Zoltán atya mellet tevékenykedik.
Mának és nagyon is a
mának szóló volt a
prédikációja, melyből megosztanék
néhány gondolatot kedve
olvasóinkkal. Ki kell lépnünk a templom falai
közül, hogy megmutathassuk
értékeinket a világ
közömbössé vált embereinek.
Kapcsolatépítéssel hidakat kell
építenünk az emberek között, hogy
belássák azt, mi minden köt össze
bennünket.
Az itt elért kis sikerek is csodákat tudnak teremni, hisz
egyre inkább háttérbe
tudja szorítani a csak rosszat látó
nézeteinket
A
szentmisét követően ki-ki idegenvezetőkkel,
kisvasúttal kis csoportokban és
kisgyerekekkel vágott neki a Skanzen
meghódítására. Mindenki
megtalálhatta a
számára legszebb és legjobb dolgot, legyen az
kézműves foglalkozás népi
gyerekjátékok. Betekintést nyerhettünk a 100
évvel ezelőtti paraszti
életformába, részesei és szereplői
lehettünk a Kárpát - medence legjobb
táncházzenészeinek
Találkozójának.
Végül, de nem utolsó sorban,
házigazdánk Tibor az utolsó órában
ének és
tánctanulásra invitált bennünket. Szavai nem
hullottak terméketlen talajba,
hisz a program végére meg is alakult az első „kolping
tánc- és énekkar” Az ő
szereplésük zárta e jól sikerült,
barátságokat erősítő napunkat.
Itt hívnám fel a figyelmet, hogy
október
5.-én, Magyarok Nagyasszonya ünnepén,
zarándoklatot szervezünk nemzeti
kegyhelyünkre, Mátraverebély- Szentkútra.
Bővebb információkhoz a templomi
hirdetésben juthatunk. Keresztről és az egyesületi
zászlók viteléről ne
feledkezzünk el!
Körzeti
Kolping imanap lesz Vácott október 25.-én Erről
további információk
beszerzésére, a részvételi
szándékok leadására
vasárnaponként, a nagymise után
a kolping házban van lehetőség
Szentendre-Érsekvadkert,
2014.09.14. emjé)
Az
egész világon
milliók olvassák és igyekeznek tettekre
váltani azt a magyarázatot, amelyet
Chiara Lubich, a Fokoláre Mozgalom alapítója
havonta a Biblia egy-egy
mondatához fűzött, s amely széles körben
hatással van az egyének és
közösségek
életére.
„Fogadjátok el egymást, amint Krisztus is elfogadott
titeket Isten
dicsőségére.” (Róm 15,7)
Szent
Pál többek között ezzel a
mondattal buzdítja a keresztényeket a rómaiakhoz
írt levelében. A római
közösséget – ahogy egyébként a
többi közösséget is, mely a
görög-római világban
jött létre – olyan hívők alkották, akik
egyrészt pogányok, másrészt zsidók
közül kerültek ki, vagyis más volt a
gondolkodásuk, kultúrájuk, lelki
érzékenységük. Ezek a
különbözőségek ítélkezést,
előítéleteket, negatív
megkülönböztetést, türelmetlenséget
szültek közöttük, s ez biztos nem volt
összhangban Isten akaratával, vagyis azzal, hogy
fogadják el egymást
kölcsönösen.
Az apostol nem talál hatékonyabb eszközt arra, hogy
segítsen ezeknek a
nehézségeknek leküzdésében, mint azt,
hogy emlékezteti őket megtérésük
kegyelmére. Az a tény, hogy Jézus meghívta
őket a hitre, átadva nekik saját
Lelke ajándékát, kézzelfogható jele
volt annak a szeretetnek, amellyel Jézus –
tekintet nélkül múltjukra,
származásukra – mindannyiukat
külön-külön elfogadta,
hogy egyetlen testet alkosson belőlük.
„Fogadjátok
el egymást, amint Krisztus
is elfogadott titeket Isten dicsőségére.”
Szent
Pál szavai Jézus szeretetének
egyik megrendítő vonására
irányítják figyelmünket: Jézus –
földi élete során –
mindig elfogadott mindenkit, főképpen a leginkább
számkivetetteket, a
legnagyobb ínségben élőket, a legtávolabb
lévőket. Mindenkit megajándékozott
bizalmával, barátságával, s ezzel
egymás után döntötte le azokat a falakat,
melyeket az emberi gőg és önzés emelt az akkori
társadalomban. Jézusban a
mennyei Atya mindannyiunkra irányuló, teljességgel
elfogadó szeretete
nyilvánult meg; nekünk is ilyen szeretettel kell
tehát fordulnunk a többiek
felé. Elsősorban ez az, amit az Atya akar tőlünk.
Ezért azzal dicsőíthetjük meg
leginkább az Atyát, ha arra törekszünk, hogy
elfogadjuk egymást, méghozzá úgy,
ahogyan Jézus fogadott el minket.
„Fogadjátok
el egymást, amint Krisztus
is elfogadott titeket Isten dicsőségére.”
Hogyan
éljük tehát az e havi igét?
Ez az ige önzésünk egy olyan
megnyilvánulására világít rá,
mely igen gyakran
jelentkezik, s melyet – mondjuk meg őszintén – a legnehezebb
leküzdeni:
hajlamosak vagyunk arra, hogy elzárkózzunk a
többiektől, megkülönböztessük,
félreállítsuk, kizárjuk a másikat,
amennyiben nem olyan, mint mi, és ezért
zavarhatja nyugalmunkat.
Ezt az igét tehát elsősorban családunkon,
közösségeinken belül, munkahelyi
környezetünkben igyekszünk majd élni úgy,
hogy kigyomláljuk magunkból az
ítélkezést, a negatív
megkülönböztetést, az
előítéleteket, a neheztelést, a
türelmetlenséget egyik vagy másik
felebarátunkkal szemben. Igen könnyen és
gyakran beleesünk ezekbe a hibákba, melyek miatt nagyon
hűvössé válnak, és
veszélybe kerülnek az emberi kapcsolatok; ami
megnehezíti, sőt megakadályozza a
kölcsönös szeretet áramlását.
De szélesebb körben, társadalmi szinten is
próbáljunk így élni! Határozzuk el,
hogy tanúságtevői leszünk Jézus
elfogadó szeretetének azok iránt, akiket a
társadalmi önzés hajlamos kizárni vagy
félreállítani.
A másik ember különbözőségének
elfogadása a keresztény szeretet alapja. Ez a
kiindulópontja, az első lépcsőfoka a szeretet
civilizációja, a közösségi
kultúra létrejöttének, melynek
felépítésére ma Jézus
különösképpen meghív
mindannyiunkat.
Chiara
Lubich
Magyar
Kurír
Kinn
a
természetben elvirágoztak a rózsák. A
fák már hullajtják leveleiket. Erdő –
mező a mulandóság szomorú
látványát mutatja. Mégis, ebben a
szomorú, hanyatló
októberi hónapban, a katolikus egyház a
Szűzanyának lelki rózsacsokrot ajánl
fel a hónap minden napján. A buzgó hívek
fűzérbe fonják áhítatukat és
buzgóságukat, szeretetüket és
fájdalmaikat, reménységüket és
aggódásaikat. Így
könyörögnek a titokzatos rózsához:
Rózsafűzér Királynője, könyörögj
érettünk!
Miért
van szükség a rózsafűzérre?
Először
is külső jel és fontos szerepet tölt be az
egyházban. A jeleknek és a
jelképeknek nagy jelentőségük van. Az örök
dolgok üzenetét sugározzák felénk,
emberek felé, akik testből és lélekből vagyunk,
ami azt is jelenti, hogy
bennünk összekapcsolódik a látható
és tapintható a láthatatlannal. Az ember
tehát külső kifejezési formákra szorul, hogy
a természetfelettit, az istenit
emberi formában kifejezze.
Másodszor
a szentolvasó győzelmi, győzelemre vezető jel. Kin kell
győzedelmeskednünk?
Először saját magunkon. Amikor végigmorzsoljuk
lassan a szemeket, és mondjuk az
Üdvözlégy Máriát, lelki szemeink előtt
lejátszódik Krisztus születése,
szenvedése, halála és feltámadása.
Lehetetlen, hogy ha szívből mondjuk, jobbá
ne legyünk általa.
A
szentolvasó kulcs is életünkben. Megnyitja
számunkra mennyország kapuját. Jól
mutatja ezt Michelangelo világhírű festménye, az
„Utolsó ítélet” is, amely egy
embert ábrázol, aki a szentolvasóba kapaszkodva
emelkedik fel az égbe. Kövessük
emberünk példáját és az
októberi estéken közösen kapaszkodjunk a
rózsafűzérbe.
(Bánk
József nyomán)
„Az állam akkor
van rendben,
amikor a kardokat
rozsda emészti,
az ásók meg
fényesek;
Amikor a
börtönök
az ürességtől konganak,
A magtárak pedig
szűkek;
Mikor az orvosok
gyalog járnak,
A pékeknek meg
kocsira is jut;
Ez csak úgy
valósul meg,
ha a
törvényszék
udvarát felveri a gyom,
s a templomok
küszöbét kopottra járják!”
(Ugye, ez már a
szeretet hatalma,
És nem a hatalom
szeretete!)
(A. atyától)
A
nyár vége felé tartunk.
Lassan hazatérnek a szabadságukat máshol
töltő családok is. Igaz a távollévőket
rövidesen az ország különböző pontjain
tanulmányaikat megkezdő diákcsapat
váltja majd. De azért nem kell félni, még
itthon is sokan vagyunk, ami igaz több
ünnep alkalmából nem úgy tűnik. Most
röviden, a távollévők
tájékoztatása végett
is, a teljesség igénye nélkül tekintsük
át
az érsekvadkerti eseményeket,
hogy ismét ne legyen igazuk a falunkban semmi nem
történik (mert nem is akarnak
részt venni) terjesztőinek.
Augusztus20.,
Nemzeti
ünnepünk van. A való világon túl
tekintők tábora reggel nyolc órakor kezdődő
szentmise keretében emlékezett
államalapító szent királyára,
Istvánra. Az
ünnepség a misét követően a Hősök
terén folytatódott, ahol dr. Kovácsné Nagy
Mária polgármesterasszony mondott ünnepi
beszédet a templomból kijövők kis
csapattal kiegészült ünneplő
hallgatóságának. „Kik vagyunk mi magyarok? Hol a
helyünk a világban, Jelentéktelen, vagy Isten
dicsőségétől megáldott nép
vagyunk?”, hangzottak el a bevezető kérdések, amik a
beszéd során nem maradtak
válasz nélkül. Szent
István király
gazdag örökséget hagyott hátra. Ezek
közül az egyik legfontosabb annak
felismerése, hogy összefogás, nemzeti
összetartozás nélkül elveszik a
magyarság. Törvényeit is ennek tudatában
hozta meg, melyek korának
legszigorúbb, de legemberségesebb törvényei
voltak Európa szerte. Ezer év után,
napjainkban is nyomon követhető az istváni
törekvés, amely az „Isten áldd meg a
magyart” mondattal kezdődő új alaptörvényünkben
rögzítődött és szolgálja a
jogbiztonságot. Fel kell ismernünk, hogy mindenki a maga
módján hozzájárulhat
az ország, községünk
fejlődéséhez, felemelkedéséhez. Ne
másra várjunk, ne sarat
dobáljunk. Mindannyiunk egy irányba ható
erőfeszítésére van szükség, a Szent
István által megálmodott büszke, erős
Magyarország XXI. századi tartós
megvalósulásához.
Augusztus
23., szombat
van. A Kalász házban
javában folyik a
hálaadó körmenet előkészülete. A
központ sem üres. A gödörben kézműves
foglalkozások, saját termékek
vására, és a tűzi játékkal
záródó Demjén koncert
kínál lehetőséget a programokban
történő részvételre.
Augusztus
24. vasárnap.
Népviseletet öltött emberek sokasága tart a
terményekkel díszített templomunk
felé, hogy a nagymise és az azt követő körmenet
keretében jelezze a világnak
azt, hogy nem csak kérni, hanem megköszönni és
hálát adni is képesek vagyunk.
Ezt sugallta András atya prédikációja is,
ami Isten bőkezű ajándékaira hívta
fel figyelmünket. Bár a negatív
gondolkodásmód erőt vett rajtunk, hisz a félig
teli poharat is félig üresnek látjuk.
Legtöbbször azzal foglalkozunk, amink
nincs, mely az irigység konkoly magját ülteti el
szíveinkbe. Szakítanunk kell
ezzel a gondolattal, s
tanuljuk meg megköszönni mindazt, amivel Isten bőkezűen
megajándékozott bennünket,
melynek egy részét láthatjuk az oltár
körül, körmenetben megmutatva a világnak,
a körmenetet követően templomkerti agapé
keretében elfogyasztunk. Isten ezeket
a javakat mindannyiunknak adta. Ám az emberi önzőség
sokakat a nélkülözés felé
taszít. Így adva van a feladatunk: Tanuljuk meg és
tudjuk (merjük) megosztani
javainkat azokkal, akiknek kevés jutott, netán
nélkülözni kényszerülnek.
Az
utolsó augusztusi szombat
sem maradt program nélkül. Most a kolping családi
nap és a közösségi házban
rendezett táncház programjai a Tizenhárom Almafa
Alapítvány gondozásában a
Gödörben valósult meg. Volt itt kézműves
foglalkozások sokasága, fafaragás
kipróbálása, fazekas mesterség
keretében korongozási lehetőség, népi
játékokkal
történő ismerkedés, íjászat és
a Nógrád néptánc együttes élő
zene mellett
történő, tánctanítással
egybekötött táncház is.
Szeptember
7., vasárnap. Ma
hőseinkre emlékezünk immár 25. alkalommal, hisz
1989. szeptember első
vasárnapjára tért vissza temetői
száműzetéséből az 1926- ban készült
Turull
madaras emlékművünk. A 8 órakor kezdődő
szentmisén imádkoztunk minden háborúban
elesett, vagy itthoni meghurcoltatást szenvedett
testvéreinkért, tudatosítva
magunkban azt, hogy az ő áldozatuk gyümölcse a mi
emlékező jelenlétünk.
Szétnézve a jelenlévők között, valamivel
többen voltunk, mint az esős augusztus
20.-án. Örömteli
pillanatként tudatosult
bennem a polgármester asszony köszöntőjének
német nyelvű mondatai, hisz az
ünneplők között a németországi Augsburg
kolpingos küldöttei is jelen voltak, de
képviseltette agát Csepel,
Székesfehérvár és Városmajor is.
Örömöm teljesebb
lett volna, ha az október 12.-i választás
több, független jelöltje jelenlétével
tett volna tanúságot közéleti
szereplésre való alkalmasságáról.
Lapzártánk
idején, ha az
időjárás is megengedi lesz a Kálvária
búcsúnk, ahová hagyományainkhoz hűen a
plébánia templomtól tanúság tevő
körmenettel megyünk. Az időjárás azonban
felülírta terveinket. Így
az időpontok
változatlansága mellett a helyszín a
plébánia templom lett. Pedig a kálvária
kert
a rendbetétele már meg is történt a
búcsú előtti hétvégén.
Köszönet a nagyszámú
dolgos kéz munkájáért (köztük
Csibészkéét, Robiét, stb), amivel
szebbé
varázsolták kápolna környezetét
és ezt a falurészt, ami a hagyományokhoz
történő hűség jelzése is a
függetlenségét hangoztató való
világunk felé.
Évad,
2014.09.14. emjé
A
világban jelenlévő rossz,
a konkoly, nem Istentől, hanem az ellenségtől származik,
mondta a Szentatya
július 20-án, a Szent Péter teret megtöltő
híveknek és üzeni nekünk is.
Az aznapi evangéliumi
példabeszédében Jézus a
jó magról és a konkolyról, vagyis a
világban jelen lévő rossz
problémájáról
szól. A gazda elveti a magot.
Éjszaka
azonban megjelenik ellensége, és konkolyt szór a
búza közé. A héberben a
konkoly szó a sátán nevének
gyökeréből er5ed, és utal a megosztottság
fogalmára. Mindnyájan tudjuk, hogy az ördög
„konkolyt hint”, ő az, aki mindig
arra törekszik, hogy megossza az embereket, a családokat, a
nemzeteket és
népeket. A szolgák azonnal szeretnék
kigyomlálni a gazt, de a gazda
megakadályozza őket tettükben a következő
indoklással: „Nem, hogy a konkolyt
gyomlálva ki ne tépjétek vele a
búzát is”. Mindnyájan tudjuk, hogy a konkoly,
amikor növekszik, nagyon hasonlít a jó
búzához, fennáll a veszélye annak, hogy
összekeverik őket.
A
példabeszéd tanítása
kettős, folytatta a pápa. Mindenekelőtt azt mondja, hogy a
világban jelenlévő
rossz nem Istentől, hanem az ellenségtől, a gonosztól
származik. Érdekes, hogy
a gonosz éjszaka, a sötétben szórja a
konkolyt a búza közé. Ott veti el a
konkolyt, ahol nincs fény. Ravasz ez az ellenség: a
rosszat a jó közé szórta,
így nekünk, emberek számára lehetetlen
jól elválasztani őket, Isten azonban meg
tudja majd ezt tenni.
A
másik téma a szolgák
türelmetlensége és az Istent jelképező gazda
türelmes várakozása közti
ellentét. Néha sietve ítélkezünk,
osztályba sorolunk embereket. Ide a jókat,
oda a rosszakat helyezzük. Isten tud várakozni.
Türelemmel és irgalommal
szemléli minden személy életének
„termőföldjét”. Sokkal jobban
látja a piszkot, a rosszat,
mint mi, de látja a jó magvait is, és bizalommal
várakozik, hogy megérjenek.
Isten türelmes, tárt karokkal, nyitott szívvel
vár, hogy befogadjon bennünket, hogy
megbocsásson. Isten mindig megbocsát, ha elmegyünk
hozzá.
A
gazda magatartása a
reményé, amely azon a bizonyosságon alapul, hogy
nem a gonoszé sem az elsősem
az utolsó szó. Ennek a
türelmes isteni
erénynek köszönhető, hogy a konkoly, vagyis a
vétkes, rossz szív végül jó
maggá
válik. Az evangéliumi türelem nem azt jelenti, hogy
közömbösek vagyunk a
rosszal szemben. Nem lehet összekeverni a jót és a
rosszat! A világban lévő
konkollyal szemben az Úr
tanítványa arra kapott meghívást, hogy
kövesse Isten türelmének
példáját, táplálja reményt,
rendíthetetlenül bízva a
jó, vagyis az Isten végső győzelmében.
Végül
ugyanis a gonoszt
eltávolítják és megsemmisítik. Az
aratás, vagyis a z ítélet napján az
aratók
végrehajtják majd a gazda parancsát, és
különválasztják a konkolyt, hogy
elégessék. A végső aratás napján
Jézus lesz az ítélőbíró. Ő, aki
elvetette a jó
magot a világban, és aki maga is
„búzaszemmé” vált, meghalt és
feltámadt.
(K.É.
2014.07.27.)
A
vedd és olvasd cikk
komolyabban vételéhez nézzük meg hogyan
vélekednek emberek az „Igazak
bölcsessége „könyvben a Bibliáról:
A
Biblia létezése az emberi
faj legnagyobb áldása. Ennek
lekicsinylésére tett minden kísérlet az
emberiség
ellen elkövetet merénylet, fogalmazza meg Immanuel Kant.
A
Szentírásban található
igazság soha nem tesz boldoggá bennünket,
amíg szívünkben élő igazsággá
nem
válik. A Szentírás nagy igazságait a
természetből vett példákkal
alátámasztani
annyit jelent, mint Istennek egyik könyvét a
másikkal magyarázni, vallja e
témában C. H. Spurgeon.
Hogyan
is olvasom a
Szentírást? Be kell vallanom, hogy nem értelmezve.
Hát akkor hogyan? Úgy, ahogy
a csillagos égboltot nézem, egy fa
koronáját, vagy a tenger
szívverését. Nem
értelmezve, hanem szemlélődve írja Pilinszky
János.
Kíváncsiskodásunk
sokszor
megakaszt a Szentírás olvasásában, mert
érteni és vitatkozni akarunk ott, ahol
egyszerű lélekkel tovább kellene olvasnunk,
állítja Kempis Tamás.
Isten
igéje legfőképp nem a
hallgatójának vagy hirdetőjének, hanem a
végrehajtójának hajt hasznot,
állítja
boldog Assisi Egyed.
A
víz természete szerint
gyöngéd, a kő pedig kemény. Ha azonban a vizes
edény a kő fölött függ, a víz
cseppenként
kivájja a követ. Így
Isten igéje is
finom és gyöngéd, a szívünk pedig
kemény. Ha mármost az ember gyakran hallgatja
Isten igéjét, akkor megnyílik a szíve az
istenfélelem számára, vallja Szent
Poimen apát.
A
közterhek viselésének
megvalósítása a demokrácia egyik alapvető
célkitűzése. Itt anyagiakról, vagyis
a pénzről, adóról van szó. Ezért
aztán nem véletlen, hogy a pénz
„feltalálása „
óta mindig, minden kisebb – nagyobb közösségben
ez a leggyakoribb téma: Ki
mennyit kap a közösből, és ki mennyivel járul
hozzá a közös vagyonhoz. Kevesebb
szó esik a nehezebben megfogható,
számszerűsíthető lelki közteherviselésről,
illetve arról a lelki közvagyonról, mellyel egy
család, egy település, egy
nemzet rendelkezik, mint jogos örökséggel, melyet
lehet gyarapítani, vagy el is
lehet herdálni. Ugyanez a helyzet a vallások
esetében is, vannak tünékeny és
maradandó hitek, melyek egymással is versengenek
évezredeken vagy évszázadokon
át. Földi jövőjük attól függ,
mennyire érvényesek a tanításaik, mennyire
igazak
és egyetemesek.
A
„lelki közteher” sohasem
oszlik el egyenlőképpen, ahogyan a talentumokat sem
egyformán kaptuk. Mindenki
annyi súlyt kap, amennyit elbír, és el is akar
viselni. Az emberek jelentős
többsége önző módon szeretné
magát kivonni a terhek cipelésének
fárasztó
feladata alól, vagyis kibúvót, felmentést,
ürügyet keres a távolmaradásra.
Irtóznak bármilyen kötelességtől és
felelősségtől, a szabadság számukra annyit
jelent, hogy mindenki tegye azt, amihez éppen kedve van, az
egyenlőség pedig
csak szavazategyenlőséget jelent. Vagyis nincs jó vagy
gonosz ember, sem bölcs
vagy ostoba, hiszen minden „érték” viszonylagos,
csupán nézőpont kérdése, kivéve
az anyagi vagyont, a számukra legnagyobb szentséget, mely
a „magántulajdon
szentsége”.
Kénytelen
vagyok elismerni,
hogy a vallástalan embereknek nehéz az eligazodás,
hiszen két, egymásnak
teljesen ellentmondó társadalmi rendszert kellett
átélniük, és sem az egykori
szocializmus marxista materializmusa, sem pedig a kapitalista,
fogyasztói
materializmus nem segítette a lelki
közteherviselést, vagyis a történelmi,
vallási, nemzeti, kulturális összetartozás
alapvető élményének megtartó erejét.
A testi és lelki javak igazságos, ésszerű
elosztásáról sok ezer év óta
vitát
folytat az egész emberiség, időnként
háborúk és forradalmak formájában
is. A
krisztusi tanítás nem közgazdaságtani, hanem
erkölcsi jellegű, a mennyiség
helyett a minőségre és annak fejlesztésére
alapoz. Ezt az isteni tervet nem
lehet években vagy nemzedékekben mérni és
meghatározni, ahogyan arra sincsenek
reális számítások, mikor jön el Isten
országa. A lelki terhek elosztása
koronként és személyenként változik,
ahogyan a Gondviselés által kijelölt
életsorsok is különböznek. A szentek,
próféták, hősök nevét azért
ismerjük,
mert ők voltak azok, akik a lelki közterhek
viselésében szinte ember feletti
teljesítményt nyújtottak. A politikai vezetők
közül is csak azokat tartjuk
számon, akik hűségesen szolgálták
nemzetüket, vagyis államférfiként
vállalták a
rájuk bízott feladatot.
A
keresztény ember arra
kapott meghívást Istentől, hogy
tökéletesítse önmagát és
jobbítsa a földi
világot. Tehát a tudatosan vállalt és
gyakorolt keresztény vallás szellemi és
fizikai értelemben is nagyobb közteherviselést
követel. Nem azért, mert
különbek vagyunk, hanem mert jobbak szeretnénk lenni,
nem mások, hanem Isten
előtt.
(szszp
2014 május 4)
Érdemes volna
megszámolni, főként így kampány
idején,
hogy reggeltől estig hányszor mondunk jót és
rosszat a másikról, legyen az
jelölő vagy jelölt. És azt is, hogy a
jónál vagy a rossznál időzünk többet. Ne
feledjük, hogy a rossz nem új dolog, hanem ajó
selejtes, vagy visszafogott
változata. Ezért a rossznál ily sokat időzni
annyit tesz, mint magunkat is
apránként visszafejleszteni egy alacsonyabb szintre.
Persze ennek örülnek csak
igazán a bukott angyalok, akik nem akarják Krisztus
győzelmét sem bennünk, sem
környezetünkben, sem pedig az egész világban.
A bűnt, amibe mások
rossz hírének keltése is
beletartozik, a magát keresztény embernek
tartónak, nem csak elkövetni, hanem
fenntartani sem szabad. Hogy ennek eleget tenni könnyebb legyen,
ajánlom ismét
elolvasni az előző számunkban, a 6. oldalon megjelent, „A
három szita „című
írást. Ha
véleményünk az igazság és
jóság szűrőjén átmegy, akkor az
kimondható, mert jó. És ha a jó
dolgokról
beszélünk többet, akkor a világ is jobbá
válik!
(esjé-emjé)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. október 20.
hétfő
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
2014.
augusztus 26.- i
ülésének az alábbi témái
voltak:
A
helyi választási bizottság
megválasztása.
A
nemzetiségi szavazókör
szavazatszámláló bizottságának
megválasztása.
Lakatos
Vera támogatási
kérelmének elbírálása, melyet a
Szlovákiában autóbalesetben elhúnyt
élettársa
kapcsán adott be.
Egyebek
tárgykörben a
legfontosabb bejelentés az volt, hogy egy hét
múlva megszületik a Hunyadi út
felújítását rögzítő
támogatási szerződés. Ezzel rövidesen
kezdetét veszik a
munkálatok is.
Lapzártakor,
szeptember
15.-én tartotta soron következő ülését
az Önkormányzati képviselő testület,
ahol az alábbi témakörök szerepeltek:
Tájékoztató az Önkormányzat
költségvetésének
I. félévi végrehajtásáról.
Szándéknyilatkozat megalkotása a BURSA Hungarica
felsőoktatási pályázathoz történő
csatlakozásról. A
Derék-pataki víztározó ügye. Felelős személy kijelölése a
vizi - közmű
vagyon tulajdonosi közösségének
képviseletére. Határozathozatal a 10 millió
forint pályázati támogatással nyert,
utófinanszírozott kisbusz
beszerezhetőségéről.
Szeptember
17.-i soron
kívüli testületi ülés témája
a közbeszerzési terv mai helyzethez
igazításával,
és a törvényi előírások
maradéktalan betartása melletti, Hunyadi út
megújítását
megvalósító, utófinanszírozott,
és hosszú idő után megnyert
pályázatunk kivitelezőjének
kiválasztásával foglalkozott, aki nem más,
mint az OTYS Úttechnikai KFt. A
tisztánlátás és minden kampány
rémhír terjesztés tisztázása
végett megjegyzem, hogy az
utófinanszírozás azt jelenti, hogy az
elkészült munkát megcsinálom és az
átvétel után az állam fizeti a
szállítói megállapodásban szereplő
összeget a
szerződésben szereplő feleknek.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Az
esti szentmisék szept.14-től 6 órakor kezdődnek.
Az
első rózsafüzér ájtatosság okt.
1-én, szerdán este fél 6-kor lesz. A
rózsafűzér
és a szentmise is a Kálvária
kápolnában.
Pusztaberki
Szent Mihály templombúcsú szeptember 29-én,
hétfőn lesz. Ünnepi szentmise du. 5
órakor.
A
rózsafüzér: Hétfő-kedd-szerda fél
6-kor a Kálvária kápolnánál,
csütörtök-péntek-szombat este az esti szentmise
előtt fél 6-kor a templomban.
Vasárnap a nagymise előtt.
Október
5-én Mátraverebély - Szentkúti Magyarok
Nagyasszonya búcsú. Ezen a napon áldja
meg a megújult Lourdesi kápolnát a Lourdes-i
püspök úr.
Okt.
19-én, Missziós vasárnapon a szentmiséken a
missziókban munkálkodó papokért,
szerzetesekért, segítőikért imádkozunk,
és támogatásokra küldjük persely
adományainkat. .
Okt.
23-án, NEMZETI ÜNNEP: csütörtökön a SZENTOLVASÓT ÉS A
SZENTMISÉT MAGYAR HAZÁNKÉRT
AJÁNLJUK FEL.
Az
Új síremlékek megáldása
október utolsó vasárnapján október
26-án.du. 3 órakor
és november1-én, a 3 órakor kezdődő temetői
ájtatosság után lesz. Kérjük, hogy
jelezzék szándékukat azok, akik kérik
hozzátartozóik új
síremlékének
megáldását.
22. Bartek Róza (Bartek Károly-Raduly Mária)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
8./
Szabó István – Pincze Katalin
9./ Csernák Dávid – Farkas Andrea
10./
Kakuja György – Bíró Beáta
11./
Gálik Péter – Híves Vivien
HALOTTAINK:
38.
Seres József (Pusztaberki, 1948)
39.
Vitéz Ignác (1952)
40.
Murányi Józsefné, sz. Záhorszki
Mária (1928)
41.
Kurfis István (1928)
42.
Szarvas János (1946)
1. szerda -
2. csütörtök -
3. péntek -
Szabó János, szülei, anyósa, apósa
és Czinege Ferenc
-
Paulicsek Ignác, felesége Híves Erzsébet,
gyermekeik Erzsébet és Ignác, vejük
János és unokájuk Péter
4. szombat
- Halaj Ignác 20. évforduló,
felesége Kosztrihán Mária, fiuk
Ignác és 2 vejük és a Kristók
család hozzátartozóiért
-
Mrekvicska János, felesége Krizsan Rozália,
gyermekeik, szüleik, vejük
-
5. vasárnap - Szrenka János, felesége
Szabó Ilona,
-
Kovács Gyula, felesége Szabó Erzsébet,
élő és elhunyt hozzátartozók,
6. hétfő -
7. kedd
-
8. szerda
- Szabó János, szülei, testvére
és a Kaba család halottaiért
9. csütörtök - Boda Gyula, felesége Nagy
Anna, szüleik, fiuk, valamint Zachar
László
10. péntek - Jamrik József,
felesége Erdős Anna, élő és elhunyt
családtagok
11. szombat
- Szabó János 14. évforduló,
szülei, anyósa, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Kristók Ferenc, felesége, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Kukkel József, felesége, a család élő
és elhunyt tagjaiért
12. vasárnap - Súth János, szülei, veje,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Erdős János 5. évforduló és a család
élő és elhunyt tagjaiért
13. hétfő -
14. kedd
-
15. szerda
- Fábián Jánosné Dósa
Erzsébet, szülei és elhunyt
hozzátartozók
16. csütörtök -
17. péntek - Valkó,
Kristók, Gréczi család halottaiért,
valamint hálából
55. házassági évfordulón
18. szombat
- Jakubecz János, Jakubecz és Varga család
élő és elhunyt
tagjaiért
-
Kovács Ignác, Kovács és Bozsonyík
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Majer László , felesége Danázs
Erzsébet, fiuk László, Majer és
Danázs család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
19. vasárnap - Molnár, Kaba, Kristók család
halottaiért
-
Csillag Ferenc, felesége Jakubecz Margit, szüleik,
20. hétfő -
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök - Magyar Hazánkért
24. péntek - Zöllei és
Horváth család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Kalmár István, felesége, fiuk, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna és
szülei
25. szombat
- Murányi István, felesége, fiuk,
vejük Kristóf Sándor, szülei és
hozzátartozók
-
Hálából
-
Kovács, Gyurcsek és Puzsár család
élő és elhunyt tagjaiért
26. vasárnap - Varga Kálmán 20.
évforduló, felesége Szabó Ilona,
Szabó és Varga
család halottaiért, valamint Varga József
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik, testvéreik és
elhunyt hozzátartozók
-
Konopás István, szülei, és a Szlúka
család élő és elhunyt tagjaiért
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök - Zöllei József, édesapja
és hozzátartozók
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, testvéreik,
nászuk Csabák István és
hozzátartozók
31. péntek - Csillag János hősi
halott, id. Híves Erzsébet, szüleik,
leányuk és vejük