A
tanévnek nem szabad nekimenni nyugodt
beletörődéssel: „legyen meg, aminek
lennie kell, essünk túl ezen is” gondolatokkal. Az
új tanévhez, az élethez kell
egy-egy jó adag belső tűz, virtus: „Csak azért is
én megmutatom!”
Tudjátok,
a tanév egy hatalmas verseny! A kérdés:
képes vagy legyőzni önmagad újból és
újból a leckék, a tanulás hatalmas
viadalában? Ha tápos vagy, akkor biztos,
hogy feladod, és kapsz ezer okot, amiért nem éri
meg tanulni, készülni, eredményesen
vizsgázni. De ha jóféle magyar emberből vagy,
akkor nem adod fel, hanem a jó
harcot jó végre viszed, és eredményesen
leteszed azokat a fránya vizsgáidat!
Szinte
mindegy, hogy mit kérnek a tanárok, a lényeg, hogy
te légy a győztes! Ha ma az
iskolában rászoksz a kudarc keserű ízére,
akkor egy életen keresztül az fog
téged hosszan kísérni, nyomodban lihegni
nyálasan, mert te őt gyáván magadhoz
fogadtad, otthont adtál az életedben neki. De ha ma
kemény munkával győzöl az
iskolapadban, holnap az életben is győztes leszel! Ha a
tanulásból, munkából
fakadó sikert magadhoz édesgeted kemény,
kitartó küzdelemmel, akkor az mint
hűséges oroszlán mindig veled marad. Tudnod kell, hogy
ehhez soha egyetlen egy
csatát sem szabad feladni, elveszteni! Nem arra
születtél, hogy lábtörlő légy!
Kezdődik
a tanév, szeretettel bátorítlak! Nézz
magadba, téged Isten teremtett, nem vagy
selejt, képes vagy győzni, hát akkor gyertek,
szedjük szét azt az iskolát!
Szeretettel, Csaba
testvér
Gyerünk gyerekek,
iskolába!
Kemény pad és
fekete tábla
ne legyen nekünk
idegen!
Csak integessen a
szabadság,
vidám
játék, hangos mulatság.
át a nagy
ablaküvegen.
Mi üljünk
csendben, üljünk rendben,
legyünk nagyon
szorgalmasak,
s csodaország
titokkapui
hamar megnyílanak.
Neves betűbirodalomban
most biztos nagy
vígalom van.
Találni ott
csodát sokat.
Komoly tanító
bácsik, nénik,
- hogy kinek adják,
nem is nézik -
Osztogatják a
kulcsokat.
Számország is
tréfás egy ország,
oda is bekukkanthatunk.
Ha figyelünk,
miénk a kulcsa,
s lehet sok jó
napunk.
Gyerünk, gyerekek,
iskolába!
Oda is, ahol nincsen
tábla…
- iskola sok van ám
nagyon. –
Ahol az Úr
Jézus a mester,
s ahol az ősz öreg se
restell
gyermekként
ülni a padon.
Vár az Úr
Jézus iskolája.
Tantárgy: hit,
remény, szeretet.
Iratkozz be. Add oda
néki
gyorsan szívedet.
De jó lesz mindig
vele menni,
mindent az ő kedvére
tenni.
De könnyű lesz az
életünk!
Ha nehéz is lesz
majd a lecke,
ki gyáva még,
hogy megijedne:
ott a Mester! Segít
nekünk!
Ő ad erőt és Ő ad
áldást,
hiányunk nem lesz
semmiben,
csak rá
figyeljünk, vele járjunk,
S kövessük őt
híven!
1935
Nyár
van. Az aratás és a
nyaralás ideje. Ilyenkor lecsendesedik a rendezvények
özöne. lecsendesedik, de
meg nem szűnik, hogy cáfolatául szolgáljon „a
faluban nem történik semmi”-t
huhogók kórusának. pillantsunk csak bele a
történésekbe, amely az előző számunk
megjelenésétől megvalósult.
Július
26., szombat. Az esti
szentmise a temetői kápolnánál van, immár
hetedik éve. Hagyomány! Hűség! Szent
Anna személyében a nagyszülőkre
emlékezünk. A jelenlévőkre és az itt
nyugvókra
egyaránt. A palóc földön több mint 300
éves hagyománya van Jézus nagyanyjának,
Szent Annának tiszteletében. E kápolna is az
ezerhétszázas évek elején épült
és
szépül folyamatosa. Ennek tanújele az is, hogy Czinege István és felesége, Pistyúr
Erzsébet ajándékaként egy szép, Bozsonyik
Gábor által készített, a fotón
is látható, oltárral is gazdagodott e szent
hely. Él a hagyomány és él a hűség,
amit az is jelzett, hogy sokan voltunk és a
szentmise végén közel száz unoka jött a
nagyszüleivel, hogy személyes áldásban
részesüljön „útravalóul”.
A
következő nap sem múlt el
nyomtalanul életünkben. Szent Kristófra, az
autósok (közlekedésben résztvevők)
védőszentjére emlékeztünk a három
vasárnapi szentmisén. Emlékeztünk és
közösen
imádkoztunk, hogy a szent története tanítson
meg arra, hogy egyedül Urunknak és
Istenünknek szolgáljunk, még akkor is, ha
embertársainknak végezzük a
szolgálatot. Isten áldását kérve a
közlekedők szerencsés célba
éréséhez, a
szentmisét követően 113 autó és sofőrje
részesült áldásban Lukács
András atya
által, immár szintén hetedik éve.
Megjegyezni
kívánom, ezen a
napon volt Balassagyarmaton a Palóc búcsú, Szent
Anna tiszteletére, ahol
egyházközségünket a Kalász
egyesület képviselte, és ezen a napon tették
meg
utolsó kilométereiket a Balatont megkerülő
kerékpárosaink is.
Július
31., csütörtök. Ignác
napja egyben községünk fogadalmi ünnepnapja,
amire folyamatosan emlékeztet
bennünket a szentélyünk oldalfali freskója is.
Az ünnepi szentmisére sokan
jöttek el, hogy az oltár zsámolya előtt adjanak
hálát Istennek a sok
jótéteményéért, köztük
azért is, hogy a közöny szembeszelében
együttünnepléssel
teljesíteni tudtuk eleink „örök időkre” tett
fogadalmát. A szentmise
főcelebrása Győri Csaba, nógrádi
plébános volt. Most megosztom néhány, a
prédikációjában elhangzott
gondolatát, hogy akik akadályoztatva voltak a
személyes jelen létben, részesei lehessenek e
sorok által ünnepünknek.
Csodálatos
élmény, hogy több
mint 100 év után is ilyen sokan komolyan vették
őseik fogadalmát, aki akkor
valamit nagyon megéreztek. Tudták, hogy egyedül
Istenben bízhatnak, és csak rá
hagyatkozhatnak minden vészhelyzetben. Őseink
megérezték azt, jó az, ami
Istentől van, hisz a jó forrása egyedül Ő. Isten nem
ad betegséget. Legfeljebb
megengedi, hogy belátásra bírjon bennünket.
Így
volt ez a fotón látható
Ignác esetében is, aki 30 évesen tért meg
egy kemény folyamat útján. Legyen az
élete számunkra is példa, ami a Krisztus
katonájának lenni nem könnyű, de
teljesíthető feladatban ölthet testet. Ezért nem
elég megtérni, a megtérést
folyamatosan megélni is kell. Nem szabad feladni a jobbá
válásért folytatott
harcot, még akkor sem, ha olykor-olykor elesünk a
„csatában”. Mindig fel kell
állni, a bocsánatkérés, a bánat
közreműködésével. Jegyes mise is volt az
ünnepi
szentmise. Hozzájuk és általuk minden fiatalhoz is
szólt Csaba atya. Felhívta a
figyelmüket arra, hogy a haza és az egyház sorsa
egyaránt a kezükben van, hisz
ha nem az üres bölcsők, hanem a gyerek hangtól hangos
gyerekszobák jellemzik a most
házasulókat, akkor jut majd gyermek az apának, az
anyának, a hazának és
egyháznak egyaránt, és nem borul fel a sokat
hangoztatott etnikai egyensúly
sem.
A
nyár még tart. A programok
is folytatódnak. Ezek sorát nyitotta az idősek
szentkúti zarándoklata. De lesz
Gödörfesztivál, augusztus 20-i ünnepség,
terményekért hálát adó körmenet
és
szabadtéri táncházzal összekötött
kézműves foglalkozás is, melyekről a
szervezők megnyilatkozásai által olvashatunk a
következő számainkban.
(2014.08.04.
emjé)
Az
idei nyár sem múlhatott
el közös nyaralások nélkül. Ebben az
évben két helyszín és átfedő
időtartam
jellemezte a közösségben eltöltött időnket.
Kisgyermekes családjaink a gyulai
vár bevételére vállalkoztak, míg az
alapítók csapata egyházmegyénk
legdélkeletibb településén, a
Cibakháza filiájaként szereplő Cserkeszőlőn
alkotott üdülő közösséget. Mindkét
csapatra jellemző volt a pihenve egymásra
figyelés és a hitbeli erősödés Kisrigó
László püspök atya és Varga Tamás
lelkipásztori kisegítő
közreműködésével.
Most
néhány gondolat a
cserkeszőlői napokról. Népes csapatunk egyik fele az
új, de üresen álló
plébánia épület vendégszobáiban
ütött tanyát, míg a másik fele a
fürdőbázissal
határos Camping öt, a gyergyócsomafalviak
által most készített, faházát vette
birtokba. A látszólag különálló
helyek mégis együtt nyaralásról tettek
tanúságot. Nemcsak azzal, hogy a sok medence
valamelyikében találkoztunk, hanem
azzal is, hogy rögtön továbbadtuk, mit érdemes
ki próbálni, vagy hol kaphatunk
különböző kezeléseket. A
közösségben lenni jó
megéléséről tanúskodik az is,
hogy nagy tortával köszöntöttük a 17.
életévét töltő Zsófit, de zengett az
éljen soká a 46. és 60. születésnap
és a 23. házassági évforduló
ünneplése
kapcsán is.
A
kirándulás sem maradhatott
ki cserkeszőlői életünkből. Tiszainokán, Pfeiffer
Ferencék 200 hektáros családi
birtokán tettünk látogatást, ahol egy igazi
falusi gazdaság felépülési
folyamatáról hallhattunk a 350 éves tölgyfa
alatt, amely még szintén a régi
családi birtok része volt, a volt magtárból
kialakított lakóépülettel együtt.
Megjegyezni kívánom, hogy az ötgyermekes
geodéta pedagógus házaspár 1990-ben
Csepelről tért vissza ide, és a semmiből
alakította ki e pincészettel is
rendelkező farmot.
Egy
kirándulás vagy üdülés
nem az igazi, ha csak a földiekről szól. Ennek
tudatában már érkezéskor
felmértük a templomi közösséggel
történő találkozások lehetőségeit. A
vasárnapi, szerdai és pénteki (Nagyboldogasszony)
igeliturgia egyike sem
múlhatott el nélkülünk. Megtapasztaltuk a
paphiány, a megrázó esemény (itt volt
plébános a tavaly ősszel meggyilkolt,
Nógrádban szülei sírjára eltemetett
Szarvas András) emlékét és lelki
jelenlétét a templom falán elhelyezett
márványtábla is jelzi a betérők
számára - csodákat tud tenni egy kis
közösség életében,
melynek élére a kántorukból lett
lelkipásztori kisegítő, Varga Tibor állt,
magával ragadva a távolodó fiatalokat és
időseket egyaránt. A nép nyelvén
beszélő ember minden igeliturgián támpontokat
adott a szent cselekményben
résztvevőknek, melyből zárszóként
néhányat megosztok kedves olvasóinkkal.
Jézus
felénk is nyújtja a
kezét, mint a vízen járni akaró
Péter felé, hangzott el e kijelentés
vasárnap
reggel. Vajon mi észrevesszük-e ezt a felénk
nyújtott kezet? Merünk-e
fenntartás nélkül abba kapaszkodni, vagy
a világ mocsarába, a nagy szabadosságba
való elsüllyedést választjuk?
Kolbe
atyát szerda reggel
állította példaképül elénk. Ő
az életéről is le tudott mondani azért, hogy egy
másik ember éljen. Vajon én miről tudok vagy
tudnék lemondani egy istenarcot
rejtő másik ember számára?
Nagyboldogasszony
napján
tudatosította bennünk, hogy nem vagyunk
árvák, hisz van égi édesanyánk, aki
most is vigyáz reánk. Bízzunk benne, s merjük
kérni közben járását Szent
Fiánál, hogy legyen erőnk megmaradni hitben és
magyarságban egyaránt.
A
kirándulás véget ért
ugyan, de az élet élni akar és megy tovább.
Az egyházi és egyesületi és
politikai események sorban követik egymást, melyek
tevőleges jelenlétre hívnak
bennünket úgy, mint a Kálvária
búcsúnk, a szentendrei Kolping családi nap, a
szentkúti zarándoklat Magyarok Nagyasszonya
alkalmából és az önkormányzati
választások.
2014.08.19.
emjé
Ha
járjuk az országot és a
lakóhelyünket, nagy plakátok hívják
fel figyelmünket az október 12-i
ÖNKORMÁNYZATI választásokra. Fontos, sőt
keresztényi kötelesség az azon való
részvétel. Mi döntünk itt arról, hogy ha
szegényes körülmények között is,
kikre
bízzuk településünk vezetését. Ne
dőljünk be az ígérgetőknek, a hiteles
szolgálattevőket keressük a szavazólapokon.
Segítségül
néhány
információ. A szavazáskor minden
választó három szavazólapot kap. Az egyik a
megyei közgyűlés listája, ahol a KDNP-FIDESZ
pártszövetség is szerepel. A
második szavazólapon a polgármester jelöltek
szerepelnek, míg a harmadikon a
képviselőként megmérettetést
vállalók. A lista még nem teljes. Így most
csak a
KDNP által is támogatottak nevét ismertetem, hogy
ne lepődjenek meg, ha ők vagy
segítőik ajánló aláírásuk
végett szeptember 5-ig megkeresik Önöket.
Polgármester
jelölt:
dr. Kovácsné Nagy Mária
Képviselő
jelöltjeink:
Antal Jánosné, Boskó Lajos, dr. Kovács
János, Molnár János, Szabó János,
Valent
József
„Keresztények
vagyunk, mert
az Egyházhoz tartozunk” - kezdte üzenetét a
Szentatya. Mi nem vagyunk
elszigetelve, és nem egyéni jogcímen vagyunk
keresztények, ki–ki a saját maga
módján. Nem! A mi keresztény identitásunk
az, hogy hozzátatozunk egy néphez.
Keresztények vagyunk, mert az Egyházhoz tartozunk.
Úgy vagyunk ezzel, mint a
nevünkkel. Ha az a nevem, hogy „keresztény vagyok”, akkor a
családi nevem az,
hogy „az Egyházhoz tartozom” - mondta a pápa. Ez
megjelenik az Isten nevében
is. Az égő csipkebokor csodálatos
történetében úgy nevezi önmagát,
mint az
Atyák Istene. Nem azt mondja, hogy én vagyok a
Mindenható, hanem azt, hogy „Én
vagyok Ábrahám, Izsák és Jákob
Istene. Úgy mutatja önmagát, mint aki
szövetséget kötött atyáinkkal, és
mindig hűséges marad a szövetségéhez.
És
bennünket is arra hív, hogy lépjünk be ebbe a
kapcsolatba, amely megelőz
bennünket. Az Istennel való kapcsolatunk abból a
korból ered.
Üzenete
második részében
Ferenc pápa hálásan gondolt azokra, akik
megelőztek bennünket, és akik
befogadtak az Egyházba. Senki sem lesz keresztény
önmagától! A keresztény annak
a népnek a része, amely távolról jön.
A keresztény ahhoz a néphez tartozik,
amelyet Egyháznak hívnak, és az Egyház
„csinálja” a keresztényt a keresztsége
napján, majd így tovább, katekézis
és sok egyéb dolog révén, mondta a
Szentatya.
Ha
hiszünk, ha tudunk
imádkozni, ha ismerjük az Urat, ha meg tudjuk hallgatni a
szavát, ha közel
érezzük őt, ha felismerjük őt a testvérekben -
folytatta a pápa -, mindez azért
van, mert mások előttünk megélték a hitet,
azt ránk hagyták, tehát a hitet
atyáinktól, az elődeinktől kaptuk, és ők
tanították azt nekünk. Ha jól végig
gondoljuk ezt, ki tudja, hány kedves arc vonul el lelki szemeink
előtt. Talán a
szüleinkké, akik a keresztséget kérték
számunkra, aztán a nagyszüleinkké és
más
családtagjainké, akik megtanították a
keresztvetést és az első imádságokat.
Élénken emlékszem arra a nővérre, aki nekem
a katekizmust tanította, most már
biztos a mennyben van, őrá emlékezve mindig
hálát adok érte Istennek. Vagy ott
van a plébánosom arca, vagy egy másik papé,
nővéré, egy hitoktatóé, aki átadta
nekünk a hitet, és segített bennünket a hitben
növekedni, úgy, mint
keresztények. Íme ez az Egyház, amelybe
befogadtak, és ahol megtanultunk
hívőként élni.
Katekézise
harmadik részében
Ferenc pápa a keresztének egymáshoz való
kapcsolatáról szólt. Ezt az utat
nemcsak mások által tudjuk megélni, hanem
másokkal együtt. Az Egyházban nem
létezik a „csináld magad” jelenség. És
mégis hányszor halljuk ezt. „Én hiszek
Istenben, hiszek Jézusban, de az Egyház nem
érdekel.” De ez így nem megy! Van,
aki azt gondolja, hogy személyes, közvetlen kapcsolatban
lehet Jézus
Krisztussal, az Egyházzal való közösség
és közvetítés nélkül. Ez
veszélyes és
káros kísértés. Csak azokkal együtt
lehetünk jó keresztények, akik követni
akarják az Úr Jézust, mint egyetlen nép,
mint egyetlen test, ami az Egyház.
V.R.
Ferenc
pápa üzenetében is
szó esik az imáról. Idézzünk most fel
néhány, az imához kapcsolódó
gondolatot,
amelyek megtalálhatók „Az igazak bölcsessége”
című könyvben is.
Imádkozni
nem annyi, mint
Istenhez szólni, hanem hallgatni Istenre, aki hozzád
szól - üzeni nekünk Luis
Évely.
Isten
a szív imádságát
szereti, és nem a szavunkra figyelmez - állítja
Mikes Kelemen.
Ha
annyira sok dolgod van,
hogy nem érsz rá imádkozni, akkor bizonyos
lehetsz, hogy jobban elfoglalod
magad, mint ahogy Isten jónak látja - üzeni
nekünk D. L. Moody.
Akkor
kérünk imánkban
valamit a legigazabb szívvel, ha az imánk
végén már meg is feledkeztünk eredeti
kérésünkről, és egyedül Isten
szeretetének és akaratának engedjük át
magunkat.
Hiszen, akitől maradéktalan bizalommal kérünk
valamit, annak gondviselésében
maradéktalanul bízunk, és
szükségszerűen a magunk kérése elébe
helyezzük
szándékát - vallja az imáról
Pilinszky János.
A
reggeli imádság határozza
meg a napot. Az elpazarolt idő, amely miatt szégyenkezünk,
a kísértések,
amelyekben elesünk, a rendetlenség és az
illetlenség a gondolatainkban és a
többi ember iránti bánásmódunk gyakran
az elhanyagolt reggeli imádság
következményei - állítja Dietrich Bonhoeffer.
A
bensőséges imádságban
eltöltött idővel lesz arányos életünk
gyümölcsöző voltja - tanítja velünk M.
Basilea Schlink.
A
hangtalan imák nem
maradnak némák Isten előtt - fejti ki
nézetét az imáról C. H. Spurgeon.
A
mai
evangéliumban Jézus és a kánaáni
asszony beszélgetését olvassuk. Az asszony azt
kéri Jézustól, hogy gyógyítsa meg
lányát, akit fogva tart egy gonosz szellem.
Kissé meglepődünk azon, hogy Jézus, aki más
esetekben szívesen fogadta az ilyen
jellegű kéréseket, most szóra sem méltatja
őt, úgy viselkedik, mintha meg sem
hallotta volna. Az asszony mégsem akar távozni, az
elutasítást jelző hallgatás
ellenére is bízik, ezért ha nem is tud
Jézus közelében maradni, továbbra is
hangos kiáltásokkal ismétli meg
kérését. Emiatt a tanítványok arra
kérik
Mesterüket, hogy küldje el. Erre Jézus már nem
hallgatásával, hanem szavaival
kifejezetten megtagadja a kérést, mondván, hogy
küldetése csak a választott
néphez szól és nem a pogányokhoz. E
határozott visszautasítás sem készteti
távozásra az asszonyt, aki Jézus lába
elé borulva ismétli meg sokadszorra
kérését. Az Úr még ekkor sem enged
neki, hanem kijelentésével valósággal
megsérti az asszonyt, hiszen a kutyákhoz
hasonlítja. Ő viszont nem sértődik meg,
hanem a Jézus által említett
„kutyás-mondást” a saját javára
fordítja, s így
erősíti meg kérését. Jézus ekkor
enged, megdicséri hitét, meggyógyítja
lányát.
Mit tanulhatunk e történetből?
Elsőként
a
kitartó kérést kell megemlítenünk.
Amikor Istentől kérünk valamit, akkor nem
szabad feladnunk. Egy idős asszony meséli el, hogy
unokája évek óta súlyos
beteg. Felsorolja, milyen módszereket, kezeléseket
alkalmaztak nála, hány
helyre vitték már orvosokhoz és professzorokhoz,
miféle készítményeket hozattak
neki külföldről. Bátorítom, hogy
imádkozzon unokájáért. Erre így
válaszol: „Azt
már megtettem, nem segített!” - aztán
távozik. Szavaiból arra következtetek,
hogy a sokféle gyógymód között
próbálkozott az imádsággal is, de mivel nem
hatott néhány nap vagy hét alatt, abbahagyhatta.
Vigyázzunk! Az imádkozás nem
erre való! Így nem szabad imádkoznunk! Aki azt
mondja, hogy nekiáll imádkozni
egy szándékra és Isten három hét
alatt teljesítse kérését, az teljesen
félreérti az imát. Mert Isten talán
éppen azt akarja megtudni, hogy mennyire
vagyunk kitartóak.
A
másik lényeges
üzenet, hogy Isten nem elutasító. Lehet, hogy csak
próbára akar tenni minket.
Próbára teszi kitartásunkat, hitünket. Ha az
első visszautasításnak tűnő eset
után elfordulunk tőle, nem kérjük tovább őt,
akkor az a bizalmatlanságunk jele.
Azzal a bizalommal érdemes imádkoznunk, hogy Isten
meghallgat minket. És azzal
a bizalommal, hogy jól tudja, mire van
szükségünk lelkünk üdvössége
érdekében.
A
harmadik
mondanivaló pedig az, hogy Isten jósága minden
ember felé kitárul, senki,
egyetlen ember, egyetlen nép sincs kizárva abból.
Jézus korában elterjedt volt
a zsidók között az a felfogás, hogy Isten csak
őket, a választott nép tagjait
segíti, üdvözíti. Amikor Jézus
meghallgatja ennek a nem zsidó, hanem pogány asszonynak
a kérését, bizonyítja, hogy Isten senkitől
nem tagadja meg szeretetét.
Szeretetének, jóságának,
gondviselésének megtapasztalása és
végső soron az
üdvösség elnyerése nem egyes népek vagy
egyes személyek kiváltsága, hanem
minden ember számára elérhető.
Befejezésül
még
egy tanulság: Amennyire buzgók és lelkesek vagyunk
a kérő imában, olyannyira
legyünk buzgók a hálaadásban is!
Egy
napon valaki
meglehetősen felindulva kereste fel Szókratészt:
Ó, Szókratész, hallottad-e,
mit művelt a barátod? Ezt rögtön el kell, hogy mondjam
neked. Egy pillanat! –
szakította őt félbe a bölcs. – Amit mondani akarsz,
átszűrted-e a három szitán?
Három
szitán? Kérdezte
csodálkozva az illető. Igen, kedves barátom, három
szitán. Lássuk csak, vajon
az, amit el akarsz mesélni, átmegy-e a három
szitán!
Az
első szita az igazság.
Meggyőződtél-e arról, hogy amit el akarsz mondani, az
igaz? Nem, nem, csak
mások elmondásából tudom.
Vagy
úgy! De a második
szitát már biztosan használtad. Ez pedig a
jóság szitája. Vagyis az, amit el
akarsz mondani, ha nem bizonyosodtál meg róla, hogy igaz,
legalább jó? Nem,
ellenkezőleg.
Ahá
- szólt közbe Szókratész
-, akkor használjuk még a harmadik szitát is,
és tegyük fel a kérdést, vajon
szükséges-e, hogy elmondd nekem ezt a számodra oly
felháborító dolgot.
Szükségesnek
éppenséggel nem
mondható, jelezte a „hírhozó”.
Tehát,
mondta a bölcs
mosolyogva, ha az, amit el akarsz mondani, sem nem biztos, hogy igaz,
sem nem
jó, sem elmondása nem szükséges, akkor
felejtsd el az egészet, ne bosszantson
az se téged, se engem!
K
kalendárium 2013.
Az
egész világon
milliók olvassák és igyekeznek tettekre
váltani azt a magyarázatot, amelyet
Chiara Lubich, a Fokoláre Mozgalom alapítója
havonta a Biblia egy-egy
mondatához fűzött, s amely széles körben
hatással van az egyének és
közösségek
életére.
„Bocsáss
meg a másik embernek, ha vétett, imádkozz, s neked
is megbocsátják
vétked.” (Sir 28,2)
Ez
az életige az egyik ószövetségi
könyvből való. Krisztus előtt 170-180 körül
írta egy írástudó bölcs, Ben Szira,
aki Jeruzsálemben folytatott tanítói
tevékenységet. Olyan témát tanít,
mely
kedves az egész bibliai bölcseleti hagyomány
számára. Eszerint Isten irgalmas a
bűnösökhöz, és nekünk is
példája szerint kell cselekednünk. Az Úr
megbocsátja
minden vétkünket, mert „irgalmas és
könyörületes, szelíd a haragban és gazdag
az irgalomban” (vö. Zsolt 103,3.8). Becsukja szemét, hogy
ne lássa többé
bűneinket (vö. Bölcs 11,23), elfelejti és a
háta mögé veti minden vétkünket
(vö. Iz 38,17). Ő ugyanis, mivel ismeri kicsiségünket
és nyomorúságunkat – írja
másutt Ben Szira –, „megsokszorozza a bűnbocsánatot”.
Isten, mint minden apa és
anya, mivel szereti gyermekeit, megbocsát nekik,
megajándékozza őket
bizalmával, elrejti hibáikat, és
fáradhatatlanul bátorítja őket.
Isten,
mivel apa és anya, nem elégszik
meg azzal, hogy szereti gyermekeit és megbocsát nekik. Az
a vágya, hogy ők is
testvérként tekintsenek egymásra,
egyetértsenek, szeressék egymást. Az
egyetemes testvériség tehát Istennek az
emberiségről alkotott nagy terve. Olyan
testvériség ez, amely erősebb az óhatatlanul
bekövetkező megosztottságnál,
feszültségeknél, haragnál, amelyek a meg nem
értés és az elkövetett hibák
következtében oly könnyen kialakulnak.
Gyakran
családok hullnak szét, mert nem
tudunk megbocsátani egymásnak. Ősi gyűlölet
táplálja a rokonok, a társadalmi
csoportosulások, a népek közötti
megosztottságot. Még olyanok is akadnak, akik
azt tanítják, hogy ne felejtsük el az elszenvedett
sérelmeket, hogy tápláljuk
magunkban a bosszút… Így az alattomos harag
megmérgezi a lelket és kikezdi a
szívet.
Vannak, akik azt gondolják, hogy a megbocsátás a
gyengeség jele.
Nem
így van. A megbocsátás igen nagy
bátorság megnyilvánulása, igazi szeretet, a
leghitelesebb szeretet, mert érdek
nélküli. „Ha csupán azokat szeretitek, akik titeket
szeretnek, mi lesz a
jutalmatok?” – mondja Jézus. Ezt mindenki meg tudja tenni.
„Szeressétek
ellenségeiteket!” (vö. Mt 5,42–47)
Nekünk
is meg kell tanulnunk Jézustól az
apai és anyai szeretetet, az irgalmas szeretetet mindazok
iránt, akikkel napunk
során találkozunk, különösen azok
iránt, akik valamiképp hibáznak. Akik pedig
meghívást kaptak egy közösségi
lelkiségre, azaz a keresztény lelkiségre,
azoktól az Újszövetség még többet
kér: „Bocsássatok meg egymásnak!” (Kol 3,13)
A kölcsönös szeretet szinte szövetséget
kér tőlünk: legyünk mindig készek
megbocsátani egymásnak! Csak így
járulhatunk hozzá az egyetemes testvériség
létrejöttéhez.
„Bocsáss
meg a másik embernek, ha
vétett, imádkozz, s neked is megbocsátják
vétked.”
E
szavak nemcsak arra hívnak, hogy
legyünk könyörületesek, hanem eszünkbe
juttatják azt is, hogy a megbocsátás
szükséges feltétele annak, hogy nekünk is
megbocsássanak. Jézus maga
figyelmeztet minket: „Amilyen mértékkel mértek,
olyannal mérnek majd nektek
is.” (Mt 7,2) „Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak.”
(Mt
5,7) Ha ugyanis a szív megkeményedett a gyűlölettől,
nem lesz képes felismerni
és befogadni Isten irgalmas szeretetét.
Hogyan
váltsuk hát tettekre ezt az igét?
Természetesen bocsássunk meg azonnal, ha lenne még
valaki, akivel nem békültünk
ki! Ez azonban még nem elég. Át kell kutatnunk
szívünk legrejtettebb zugait,
hogy kiűzzük belőle az egyszerű
közömbösséget, a jóakarat
hiányát, bármiféle
fölényes magatartást, a felületességet
bárki irányában, akivel csak
találkozunk.
Ezenkívül
szükség van még egy megelőző
műveletre is. Tekintsünk minden reggel új szemmel arra,
akivel találkozunk a
családban, az iskolában, a munkahelyünkön, az
üzletben! Legyünk készen arra,
hogy ne azt nézzük, ami nem tetszik a
viselkedésükben, hogy ne ítélkezzünk,
hogy bizalomban részesítsünk másokat; hogy
mindig reméljünk, mindig higgyünk!
Ezzel a teljes amnesztiával, ezzel az egyetemes
megbocsátással a szívünkben
közeledjünk mindenkihez! Egyáltalán ne
emlékezzünk mások hibáira, mindent
takarjunk be szeretetünkkel! Napunk során pedig
bocsánatkéréssel vagy a
barátság egy-egy jelével próbáljunk
meg jóvátenni egy udvariatlanságot, egy
türelmetlen megnyilvánulást! A másik ember
ösztönös elutasítása helyett hagyjuk
élni magunkban a teljes befogadást, a határtalan
irgalmat, a teljes
megbocsátást, a részvétet, a másik
szükségleteire való odafigyelést!
Ha
azután az Atyához fohászkodunk –
mindenekelőtt amikor bocsánatot kérünk a
hibáinkért –, látni fogjuk, hogy
kérésünk teljesül, és teljes bizalommal
mondhatjuk majd: „Bocsásd meg
vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az
ellenünk vétkezőknek!” (Mt 6,12)
Chiara
Lubich/Magyar Kurír
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. szeptember 15.
hétfő
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
2014.
július 29-én tartott
soron kívüli Képviselő-testületi
ülés az alábbi témakörökben foglalt
állást:
Határozat
született a
rendkívüli önkormányzati
támogatás igényléséről, ami a
befolyt bevételek és a
működési kiadások egyensúlyát az
alulfinanszírozásunk miatt kívánja
megteremteni. Határozat született az
Intézmények konyhája és a Mikszáth
Kálmán
Közművelődési Intézmény
tevékenységi köreinek életszerű
bővítéséről és az
Államkincstár felé történő
jelentéséről.
Egyebek
között foglalkoztunk
Bakó László nemzetközi favágó
versenyen indulásának támogatásával,
a
Konopás-féle ház sorsával, a
Drágffy-sírkő sírkő-parkbani kiemelt helyre
kerülésével és a Derék-pataki
víztározó útjának végleges
üzembe helyezésével.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
SZEPTEMBER
7-ÉN HŐSÖK ÜNNEPE, a
fél 10-es szentmisét követően emlékezés
a Hősök emlékművénél.
A KÁLVÁRIA BÚCSÚ: SZEPTEMBER
13-14-ÉN LESZ. Szombaton
fél 6-kor keresztúti ájtatosság, majd
szentmise a Kálváriánál.
15-én, vasárnap a templomból fél
10-kor indul a körmenet a Kálváriához, majd
ott szentmise, és körmenetileg
jövünk vissza.
Pusztaberki szentmise du. 5 órakor
Szeptember
utolsó vasárnapja SZENTÍRÁS
VASÁRNAP.
Pusztaberki
búcsú napja: Szeptember 29, hétfőn. Szentmise du.
A hétköznapi
és szombati szentmisék
szept.15-től este 6 órakor kezdődnek.
21. Kapás Lilla, Katalin
(Kapás Zoltán - Ernei
Délia)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
33. Pistyúr
János (1939)
34. Macska
András (1952)
35. Szrenka
Istvánné, sz. Nagy Ilona (1947)
36. Dombai
Jánosné, szül. Kácsor Margit (1933)
37. Laczó Jánosné,
szül. Szrenka Erzsébet (1934)
38. Seres
József, (Pusztaberki, (1948)
1. hétfő -
2. kedd
- Laczó János, felesége Erdős
Rozália, lányuk és vejük
3. szerda
- Hálából
4. csütörtök - Pataki, Beszkovszki és
Tóth család élő és elhunyt
hozzátartozói
-
Kristály Mihályné Gyurkovics Rozália, fia
Mihály, szülei, testvérei és
hozzátartozók
5. péntek - Sipos
Ferenc, Sipos és Pataki család élő és
elhunyt
tagjaiért
-
Pálinkás Gábor lelki üdvéért
6. szombat
- Szabó István, bátyja Sándor,
szülei, nagyszülei
-
Tomis Jánosné, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Busai Kázmér 10. évforduló és
szülei, Pincze András, felesége Nagy Anna és
elhunyt hozzátartozók
7. vasárnap - Súth Antal, felesége
Bicskei Anna, fiuk, szüleik és unokavejük
-
dr. Mácsik Ferenc 15. évforduló, szülei
és a Mácsik család élő és elhunyt
tagjai
-
8. hétfő -
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, testvéreik,
hozzátartozók és nászuk Csabák
István
9. kedd
- Urbán Ignác, beteg felesége, Urbán
és Kaba család
elhunyt tagjai (Alapítványi)
10. szerda
-
11. csütörtök - Gálik Péter és Híves
Vivien jegyesekért
12. péntek - Záhorszki
József, szülei, testvére, Boda és Jakubecz
család
halottaiért
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik és elhunyt
hozzátartozók
-
Laczó András felesége Erzsébet élő
és elhunyt családtagok
13. szombat
- Néder Géza
-
Jakubecz János, felesége Szabó Erzsébet,
lányuk Margit, férje Péter, szüleik és
hozzátartozók
-
Balogh János, felesége Pistyúr Emerencia,
élő és elhunyt hozzátartozók
14. vasárnap - Bulejka János 1. évforduló,
élő és elhunyt hozzátartozók
15. hétfő -
16. kedd
-
17. szerda
- Záhorszki Gergelyné Csillag Erzsébet,
évfordulós, valamint
elhunyt férjéért és szüleikért
18. csütörtök -
19. péntek -
20. szombat
- ifj. Valkó János, nagyszülők és
élő hozzátartozókért
-
Laczó és Surman család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Kovács Gergelyné Czinege Ilona, 2 férje, fia,
veje, szüleik és hozzátartozók
21. vasárnap - Varga Imre, szülei, Varga és a
Szakács család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Konopás István 5. évforduló,
felesége Nagy Ilona, szüleik, testvéreik,
Vitéz
István, felesége Erdős Mária, a családok
élő és elhunyt hozzátartozók
22. hétfő -
23. kedd
-
24. szerda
-
25. csütörtök -
26. péntek -
27. szombat
- Kristók János, veje, szülei, apósa,
Mrekvicska József, felesége
Csillag Mária, Vitéz István és a
család halottaiért
-
Pálinkás István, felesége Csillag
Erzsébet, szüleik és hozzátartozók
-
Gálik István, szülei, apósa, anyósa,
élő és elhunyt hozzátartozók
28. vasárnap - Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska
Mária, gyermekeik és szüleik
-
Verebes Ignác, 1. évforduló, szülei, a
család élő és elhunyt tagjai
-
Jakubecz Gergely, szülei, unokája, Czinege és Varga
család halottai
29. hétfő -
30. kedd
-