Mélységes
lét-üzenete van
annak, hogy a föltámadott Krisztus először
asszonyoknak jelenik meg. Kik is ők?
Máté evangéliumának 28. fejezetében
Mária Magdolnát és a másik
Máriát, Jakab és
József anyját említi. De a neveknél
fontosabb a nem: nőkről van szó. Ők mindig
ott kell legyenek az élet kezdetekor és a
végénél. Ott vannak tehát Jézus
második születésekor, a
föltámadásakor is.
Az
asszonyok a maguk
különleges testi-lelki képességeikkel
érzik ezt. A hivatásukat. Mert Isten az
embert férfinak és nőnek teremtette. Messziről
nézve hasonló alkattal, de
közelről látva igencsak eltérő
lehetőségekkel, hajlamokkal, fizikummal,
lélekkel, szépséggel, éppen olyannak,
amilyenre a másik nemből való vágyik,
akivel kiegészülhet, akivel „egy test” lehet. Millió
férfi és nő a saját nemén
belül erre senkivel sem képes, és – a
Szűzanyán kívül- férfi nélkül
senki sem
tud gyermeket foganni. Így lesz a nő anya, aki úgy tud
pátyolni és szeretni,
ahogy csak egy édesanya képes. Az úgy nem annyira
mértéket jelent, hanem inkább
minőséget, az anyai szeretet sajátos, semmivel össze
nem téveszthető hevét,
édességét és fájdalmát.
Gyermekoromban,
Decsen még
akadt néhány család, aki még „nem
vetkőzött ki”, tehát népviseletben járt,
és
kislányuk életrendjéhez, mondjuk ki:
beavatásához tartozott kelengyéjük
elkészítése: a konfirmációs ruha –
jobbára reformátusok voltak –, a menyegzős
ruha, az új asszony viselet az első gyermek világra
jöttéig. Aztán varródtak a
mind sötétebb öltözetek, melyek az idősödő
nőkhöz, özvegyekhez,
vénasszonyokhoz, halottakhoz illettek, és
végül egy hímzett hófehér: a
szemfödél. Néhány év téli
estéin a lányka átélte egész
jövendőjét a halálával,
temetésével együtt. Természetesen
időközben látta, amint idősebb rokonai
megmosdatják, fölöltöztetik a temetőbe
készülőket, és kora előre haladtával
segített is nekik tenni-venni és siratni a ravatalon
fekvőt, majd virrasztani
mellette.
Ez
ma már nincs, a végső
dolgokat a temetkezési vállalkozók intézik,
a szülők pedig távol tartják a
nagymama temetésétől az unokákat. Az ősi
szerepeket az Antikrisztus buzgón
igyekszik összezagyválni a lelkekben a gender-programmal. A
nagyszerű politikai
és tudományos világ rettegve, reszkető bűnös
kezét ölébe rejtve mered maga elé
és tűr és engedelmeskedik.
Persze,
persze, a Semmi rém
ereje! A föltámadott Üdvözítő az Idők
Teljességének hófehérségében
állt meg a
neki halotti kenetet hozó asszonyok előtt, akik az
elmúlás szolgálóiként
érkeztek és az örök élet
bábáiként hallgatták az Urat: „Ne
féljetek! Menjetek,
vigyétek hírül testvéreimnek…”(Mt 28,10) Az
egyszerű szavak lélekmelengető
finomsága! Különös örömmel
élvezzük a test-vér szót,a mi
csodálatos
anyanyelvünkben. Így nevezi Jánosnál is az
Isten Fia a tanítványokat. Mintegy
saját családjába, az Örök Életbe
vonja őket, és általuk a benne hívő egész
emberiséget.
Ez
a húsvét egyik üzenete.
És ha csak ennyi lenne, már akkor is
fölülmúlná az egész világot!
(Czakó
Gábor)
A
plébános úr Kárpátalja
egyik kis városában szolgált még a
világháború előtt. Húsvét
reggelén, amikor a
zsúfolt templomban felment a szószékre
prédikálni, egy üres, rozsdás
madárkalitkát vitt magával és letette a
szószék párkányára. Persze mindenki
meglepődve nézte és kíváncsian
vártuk, mi lesz ebből. Az atya elkezdte a
prédikációt: „Amikor tegnap végigmentem a
Fő utcán, szembe jött velem egy
fiatal gyerek, kezében lóbálva ezt a
madárkalitkát. A kalitka alján három kis
vadmadár lapult, reszketve a hidegtől és a
félelemtől. Megállítottam a fiút és
megkérdeztem: Hát te mit viszel magaddal? Csak ezt a
három nyamvadt madarat,
felelte a fiú. És mit akarsz velük csinálni,
hangzott el a következő kérdésem.
Hát hazaviszem őket és szórakozom velük.
Feldühítem őket, kihúzom a tollaikat,
egymás elleni viadalra kényszerítem őket.
És élvezni fogom mindezt. Mit
csinálsz velük azután, ha már megunod ezt a
játékot, hangzott el a harmadik
kérdésem. Nem sokat késett a válasza sem.
Ó, van otthon két macskánk, azok
szeretik a madárhúst. Megetetem őket velük.
Hallgattam
egy kicsit, aztán
ismét megszólaltam. Fiam, mennyit kérsz a
madarakért? Nem kell ez magának atya,
jött a fiú válasza. Hiszen ezek csak nyamvadt mezei
verebek. Még énekelni sem
tudnak. Még csak nem is szépek. Mennyit kérsz
értük? – kérdeztem ismét. A fiú
végigmért, mintha megbolondultam volna, aztán
mondta az árat: Tíz pengő az
atyának. Kivettem a tíz pengőt a zsebemből, odaadtam a
gyereknek. A fiú letette
a kalitkát a földre és elfutott, nehogy meggondoljam
magam. Én meg felvettem a
kalitkát, elvittem a közeli parkba, ott kinyitottam az
ajtaját és szabadon
engedtem a madarakat.”
Miután
elmondta az iménti
történetet a plébános atya, kicsi
szünetet tartott és egy másik történetbe
kezdett. Egy nap a Sátán és Jézus
találkoztak. A Sátán épp az
Édenkertből jött
és büszkén dicsekedett. Az egész
emberiséget a kezeim közé kaparintottam.
Csapdát állítottam nekik olyan csalétekkel,
melynek nem tudnak ellenállni.
Mind- mind az enyémek!
És
mit akarsz velük csinálni?
- kérdezte Jézus. Szórakozom velük.
Megtanítom őket, hogy a test élvezetéhez
nem kell szerelem. Megtanítom őket az élvezetek minden
formájára, hogy
részegeskedjenek és kábítószerrel
éljenek. Utána feldühítem őket és arra
is
megtanítom, hogyan gyűlöljék és
kínozzák egymást, meg arra is, hogy minél
hatásosabb fegyvereket készítsenek, és
azokkal öljék egymást. Én pedig remekül
szórakozom majd – mondta a Sátán.
És
mit csinálsz majd velük,
ha megunod a játékot? Ó, roppant egyszerű, felelte
a Sátán. Megölöm őket.
Jézus
hallgatott egy kicsit,
mintha elgondolkodott volna. Mit kérsz értük? -
kérdezte a Sátántól, aki
felnevetett a kérdést hallván. - Nem kellenek
neked az emberek! Nem jók ezek
semmire! Megveszed őket, ők pedig csak gyűlölni fognak
érte. Leköpnek,
megátkoznak és ellened fordulnak. Nem kellenek ők neked!
Mit
kérsz értük?- kérdezte
újból Jézus. A Sátán végig
nézett Jézuson, és amikor megszólalt, a
hangja
hidegen csengett: A véredet, a könnyeidet és az
életedet!
Jézus
így szólt: Megegyeztünk! És kifizette az
árat. Ekkor a plébános úr fogta a
madárkalitkát, s amit még soha nem tett, a
szentmise kellős közepén kiment a
templomból a sekrestyébe. Mi pedig ott ültünk
némán, hosszú perceken át.
(Ulrich)
A
latrok között, a gyászos, csonka péntek,
Hasadt
kárpitja a mogorva égnek.
Az
ecet és epe, a szörnyű lándzsa
Már
messze, régen elmaradt utána.
Kín
és halál csak kusza, kurta álom,
És
élni jó e szép világon.
Mögötte
áldott harminchárom éve,
Előtte:
az öröm mély messzesége.
És
negyven napra, hogy az égbe tartott,
Úgy
hívták, vonták még a földi partok.
Oly
idegenül tündökölt a menny még,
S
oly szédítőnek tűnt a végtelenség.
Folyton
lenézett, búcsút mondva halkan,
És
fájó szívvel szállt a szűz magasban.
S
a
ragyogó azúron át a lelke,
A
Genezáret kékségét kereste.
Kisgyermekként
arra
figyeltem fel, hogy karácsonykor mennyire másképp
történik az ajándékozás, és
mennyire másmilyen is volt az ajándék, mint
húsvétkor. Karácsonykor nem kellett
keresni az ajándékokat, mert azokat a karácsonyfa
fényeinél egyből
felfedezhettük azokat, és mindjárt ki-ki a
magáét birtokba is vehette.
A
húsvéti ajándékozásnak más
volt a rituáléja, és más volt az
ajándék is. Akkor még fényes nappal volt a
feltámadási szertartás, s utána
mindjárt kezdetét is vette a titok, az
elrejtett ajándék felkutatása. Szüleink
névre szólóan rejtették el azokat a
kert zugaiba, bokraiba. Nem volt könnyű ezekre
rátalálni. Egyet azonban
tudtunk: érdemes keresni. Van remény. S ha
valamelyikünk a hosszú, sikertelen
kutatás után mégis sírásra
görbülő szájjal feladta volna, szüleink
biztatták,
ne adja fel. Sőt az ajándékukat már meglelő
testvérek is segítségre siettek a
rejtőzködő ajándék meglelésében. A
keresés sohasem fulladt kudarcba. A rejtek
végül feltárult, nem maradt el a
rátalálás öröme, az alleluja.
A
húsvéti ajándékok kettős
örömöt rejtettek. A
rátalálásét, s az
ajándékozásét. Az ajándékok
egytől egyig
kínálni való ínyencségek voltak.
Ám egyikünknek sem jutott eszébe félre
vonulni
és egymagában felfalni azt. A
körbekínálás édességétől
százszorta finomabbat
ehetett mindenki. Hát nem egy evangéliumi csoda ez?
Ma
már tudom, hogy ennek a
játéknak felettébb fontos szerepe volt. Bevezetett
a húsvéti misztérium
világába, s abba, hogy ez a misztérium, ez az
ajándék örök rejtély,
gazdagságának
mélységeit vég nélkül
kereshetjük. Erre biztatást is kapunk
Jézustól a hegyi
beszédben: „Keressétek Isten országát
és annak igazságát” (Mt 6,33). Keressük,
de nem mint a tűt a szénakazalban, esélytelenül
és reménytelenül, hanem ott,
ahol Jézus vár ránk, az asztalnál, ott,
ahol Ő megtöri a kenyeret, ahol
megeleveníti halálának és
föltámadásának emlékét, ahol a
szentáldozásban a
hitünk szent titka, az Úr halála és
föltámadása, életünk
titkává lesz. Minél
teljesebben megéljük ezt a titkot, annál beljebb
és beljebb jutunk
megismerésében. Keresésünk
reményteljesen mindig új és új kezdethez
érkezeik.
zéel
2013
In
memoriam Kristók József
Megint
eltemettünk valakit,
aki közel állt hozzánk. Néhányunknak
rokona, egy közösség aktív tagja, egy
régi
kipróbált jó barát. Olyasvalaki, akit
bármikor fel lehetett hívni, s akivel
felhőtlen volt a kapcsolatunk évtizedeken át. A lassan
ölő, kérhetetlen
rákbetegség gyűrte le. Karácsony előttig
még kapta a kezeléseket, de azóta már
anélkül volt itthon Érezte a fizikai
gyengeségét, de nem adta fel. December
27-én látogattuk meg őt otthonában. Botjára
támaszkodva jött elénk, majd
leültünk beszélgetni. Köznapi dolgokról,
közös munkahelyekről és gyerekkorról
beszélgettünk, kerülve a betegség és
annak várható következményének
témáját.
Azért annyit jeleztünk felé, hogy minden
összejövetelünkre és szentmisére magunkkal
visszük őt gondolatban. Tudom, válaszolta, s
betegségtől megtört arcán különös
derű jelent meg; megbékélt a sorsával. Amennyire
csak tudom, igen jó ember
volt. Akarattal senkinek sem ártott, s nem keveset
munkálkodott a közjó
szolgálatában. Az utolsó pillanatig mosolygott.
Tette a dolgát, amint azt ereje
engedte, s reménykedett. Megbékélt a
sorsával, de nem hagyta el magát, és nem
érezte úgy, hogy halálával véget
ér, összedől a világ. Az Úr azonban elfogadva
szenvedéseit, az egyik kezéből a másikba vette őt
át, s teste immár a
temetőnkben várakozik a föltámadás
pillanatára.
Nem
tudjuk, hogyan ítél majd
ügyében az Igazságos Bíró,
meghallgatja-e könyörgéseinket. Mi, akik hiszünk
abban, hogy halhatatlan lelkünk van, hogy Krisztusban
feltámadunk, sokszor
milyen kicsinyhitűek és gyávák vagyunk, amikor el
kell hagynunk e sáros-poros
bizonyosságot, melyből az ember vétetett. Milyen
szerencsések vagyunk mi, Isten
gyermekei, s milyen kevéssé látszik sokunk
arcán a megbékélés sorsunkkal, a
szerető Gondviseléssel.
Ma,
április nyolcadikán
eltemettünk valakit, aki egy volt velünk
„jóban-rosszban”. Hiszünk abban, hogy
odaát találkozunk. Ám addig is, tovább
élsz a családi és baráti
közösségeidben.
Akkor majd odaát is folytatjuk a most félbeszakadt
beszélgetést, abban az örök
békében és nyugalomban, melyre oly nagyon
vágyakozunk még itt a földön is.
(szszp
cikke alapján)
Lázár
már három napja halott
volt, amikor Jézus megérkezett Betániába. A
két nővérnek, Mártának és
Máriának
mondott szavai örökre bevésődtek a keresztény
közösség emlékezetébe. Jézus ezt
mondta: „Én vagyok a feltámadás és az
élet. Aki hisz bennem, még ha meg is
halt, élni fog és mindaz, aki él és hisz
bennem, nem hal meg soha” (Jn 11,25).
Az Úrnak ezért a szaváért hisszük,
hogy mindazok élete, akik hisznek Jézusban,
és követik parancsolatait, a halál után,
új, teljes és örök életté alakul
át.
Jézus az Atya mellett vár bennünket, és a
Szentlélek ereje, ami őt
feltámasztotta, azokat is feltámasztja, akik
Jézussal egyesültek.
Krisztus
nem törődik bele,
hogy sírboltokat építünk saját
magunknak a gonoszt és a halált választva,
tévedéseinkkel, bűneinkkel. Nem törődik ebbe bele!
Arra szólít fel bennünket,
szinte parancsolja, hogy lépjünk ki a sírból,
amelybe bűneink taszítottak bele.
Folyamatosan hív, hogy lépjünk ki a börtön
sötétségéből, amelybe
bezárkóztunk,
megelégedve egy hamis, önző, középszerű
élettel. „Jöjj ki! – mondja nekünk –
„Jöjj ki!”
Szép
hívás ez a valódi
szabadságra. Hagyjuk, hogy magukhoz ragadjanak bennünket
Jézus szavai,
amelyeket ma mindenkihez intéz. Felhívás, hogy
megszabaduljunk önteltségünk
kötelékeitől. A gőg ugyanis rabszolgává tesz,
saját magunk rabszolgájává, annyi
bálvány, annyi minden rabszolgájává.
Feltámadásunk itt kezdődik: amikor
elhatározzuk, hogy engedelmeskedünk Jézus e
parancsának, kijövünk a fényre, az
életre; amikor arcunkról lehullnak az álarcok –
olyan gyakran elbújunk a bűn
álarca mögé, az álarcoknak azonban le kell
hullaniuk – és akkor újra
megtaláljuk a bátorságot eredeti, Isten
képére és hasonlatosságára teremtett
arcunkhoz. Jézus gesztusa, amellyel feltámasztja
Lázárt, megmutatja, milyen
távlatokig juthat el Isten kegyelmének ereje, vagyis mit
eredményezhet
megtérésünk, változásunk.
Figyeljetek
jól - tette
hozzá Ferenc pápa - a mindenkinek felkínált
isteni irgalmasság határtalan. Jól
véssétek emlékezetetekbe ezt a mondatot. Mondjuk
el most együtt: Nincs
semmiféle korlátja a mindenkinek felkínált
irgalmasságnak. Az Úr mindig készen
áll arra, hogy felemelje bűneink sírkövét,
amely elválaszt tőle, az élők
világosságától.
(KÉ
2014.04.13.)
A
sok-sok ismerős arc
megnyugvást ad kijelentéssel nyitotta meg a világi
munkatársak találkozóját dr.
Beer Miklós püspök atyánk. Megnyugvást,
mert él a dolgok mögé látó hit,
melynek
tovább adása keresztényi
kötelességünk. A mai (2014. 04. 05.)
találkozó
elővételezése annak az örömnek, hogy
április 27–én, az irgalmasság
vasárnapján,
a XX. század két nagy pápája, XXIII.
János és II. János Pál a szentek
sorába
lép. Róluk szól a mai napunk, melynek első
előadója, a Szentatya magyarországi
képviselője, Alberto Bottari de Gastello nuncius úr volt.
Elhangzott
gondolataiból most megosztanék néhányat
Veled, kedves Vadkerti Harangokat
olvasó testvérem.
A
pápákról beszélni mindig
öröm, vezette be gondolatait a nuncius úr. Krisztus
helytartói voltak ők, de
Egyházunkat az Isten vezette (vezeti) általuk. Az előző
évezred nagy pápái
voltak ők. Pásztorok, hitüket mesterfokon megélő
személyek. XXIII. János
pápával ugyan nem volt személyes kapcsolatom,
hiszen még abban az időben kispap
voltam. Ám előljáróimtól sok dolgot
hallottam róla, melyből néhányat
megosztanék önökkel. XII. Pius 1958-ban
bekövetkezett halála után nagy volt a
tanácstalanság a pápaválasztó
bíborosok között. Ki is kövesse őt a
péteri
székben. Egy idős főpapra esett a választás, aki a
XXIII. János nevet vette
fel. Idős kora ellenére átmeneti pápának
gondolták, aki átmenetiségét
megcáfolva maradandót alkotott azzal, hogy sokak
rémülete ellenére összehívta a
II. Vatikáni zsinatot. Döntését
környezetében egy ablaknyitással magyarázta
meg. Ahogy az ablakon friss levegő áramlik a szobába,
úgy kell, hogy „friss
levegő” áramoljon a zsinat által az Egyházba is.
Remek jelleme, mosolya,
nyíltsága vonzotta az embereket, akikhez nem titkolva
mindig is közel állt. Ezt
igazolja a zsinat előestéjén tett
rögtönzött kijelentése is, amikor a Szent
Péter térre nyíló ablakából
intézett az ott tartózkodók
sokaságához: A pápa
közel van hozzátok! Menjünk együtt, betegek
és egészségesek egyaránt, az
Istenhez vezető úton. Volt humora is az „öreg
pápának”. Zárszóként idézem a
nuncius úr által elmesélt rövid
történetet. Tudni kell azt, hogy az eddigi
pápák nem léptek közvetlen kapcsolatba nem
főpapi körökkel. Most ez is
megtörtént. Tudni illik, a pápai lakosztályt
is svájci gárdista vigyázza
éjjel-nappal a pápa ott léte alatt. Éjszaka
csendje van. A gárdista járkál a
folyosón. Cipőjének kopogása zavarja a
szentatyát. Egy darabig elviseli a
kopogást, majd ajtót nyitva jelzi az őrnek, hogyha most ő
elmenne aludni,
megszűnne a kopogó zaj, és a pápa is tudna aludni.
Szíriában
voltam, amikor I.
János Pál követte Jánost a pápai
székben. Őt már személyesen ismertem.
Elhatároztam, hogy meglátogatom őt, de 33 napos
pápasága áthúzta terveimet.
Életem
egyik kegyelmi
ajándékának tartom azt, hogy a következő nagy
pápával, II. János Pállal
tíznél
többször találkoztam személyesen is. Már
a megválasztására is sokan felkapták a
fejüket. Azt sem tudták hirtelen, honnan érkezett a
pápai székbe. Talán
Afrikából? Hangzott el a sok-sok
feltételezés között. Hát még az,
hogy a keleti
blokkból érkezett, teljesen ledöbbentett sokakat.
Ám már az első
megnyilvánulásával eloszlatott minden
kételyt: „Ne féljetek! Nyissátok meg
szíveteket az Úr felé!”
A
vele való találkozás
mindig békét hozott a szívekbe. Ezt láttam
édesanyámon is, amikor 50. házassági
évfordulójuk alkalmából, ami egybeesett
ezüstmisém időpontjával kihallgatáson
fogadta népes rokonságomat. Imádkoztam
értetek, mondta a lengyel pápa. Ám a
csodákat nem én, hanem az Isten viszi végbe
életetek során.
1999-ben
kameruni misszióban
szolgáltam. Az újabb személyes
élményem ide datálódik, melyről nem
könnyű
beszélni. Ekkor hívott meg a püspöki
székbe azzal a kéréssel, hogy „Látod
már
gyenge vagyok! Gyere, segíts nekem a szolgálatban!” Ezt
követően 2000. január
6-án, Vízkereszt ünnepén
Rómában tizenkettőnket, köztük két
magyart is, név
szerint Erdő Pétert és Veres Andrást szentelt
püspökké a Szentatya.
Mint
már említettem,
többször volt szerencsém találkozni vele. A
találkozásoktól mindig erőt kaptam.
Betegként is tanított mindannyiunkat azzal, hogy a
szenvedéseket is méltóan
kell elviselni, megélni
Most
már rajtunk a sor.
Felidézve emlékeinket, kövessük
életpéldájukat, hogy béke és
szeretet
uralkodjon szekularizált világunkban.
A
nuncius urat Tarnai Imre
(Imre bácsi), nagyoroszi plébános követte
azzal, hogy ismertette milyennek
látta ő XXIII. Jánost. Ezután Rúzsa
László, nős máriabesnyői diakónus II.
János
Pál ereklyéjének jelenlétében
beszélt a lengyel pápáról. A
délelőtt záró
momentumaként a Tápiómenti Nagyboldogasszony
Közösség „Találkozásom II. János
Pállal” műsora hangzott el.
A
délutáni programban
Jávorka Lajos atya, Tiszakécske plébánosa
Ferenc pápánkról beszélt.
Mondandóját
a most megjelent „Az Evangélium örömhíre”
apostoli buzdítás és a „Jó napot!
Ferenc pápa vagyok” művekre alapozta nagy élményt
adva a hallgatóságának. Külön
kihangsúlyozta a kilépő, a szegények felé
elkötelezett egyházat úgy, hogy
minden mondatából kicsengett a világ
evangelizálásának
szükségessége.
Evangelizálni úgy, hogy megélve az abban
foglaltakat adjuk azt tovább, nem
belefáradva közben az irgalmasság szüntelen
gyakorlásába.
A
közös imával kezdett
találkozót szentségimádás
zárta, kérve az Úr áldását a
jelenlévőkre és az
otthon maradottakra, az egészségesekre és
betegekre, az Istenhez közel állókra
és a Tőle eltávolodottakra egyaránt.
Gödöllő,
2014.04.05. emjé
Ó,
gyermek! Szeresd anyádat!
Csókold
és öleld meg őt!
Átölelnéd,
s nem lesz már kit,
Megéred
még az időt.
Kis
gyermek! Szeresd anyádat!
Tekints
mosolygó szemébe,
Az
szerelme tüköre,
Majd
keresed, még sóhajtozva
Néznél
rá, s nem lesz kire.
Tekints
mosolygó szemébe!
Csókold
ajkit, amíg égnek
S
szólnak hű érzelmiről,
Ah,
majd az ő fagyott ajkán
Forró
ajkad is kihűl.
Csókold
ajkit, amíg égnek!
Imádj
érte este-reggel:
Az
ég tartsa meg anyád,
Jöhet
nap, hogy életeddel
Életét
megváltanád.
Imádj
érte este-reggel.
Hívom
a családokat,
házaspárokat, jegyeseket és szerelmeseket, a
családokat szerető szerzetes- és
paptestvéreket, és mindenkit, aki a család
és az élet mellett áll!
Egy
szép napon a férj – megbecsült
kutatóintézeti vezető – közölte
feleségével, hogy változtatniuk kell
életmódjukon. Eddig elviseltem – mondta –, hogy te
azért, hogy az egyetemi
karriered töretlenül íveljen felfelé, a
háztartás és gyerekeink gondozása
mellett tudományos fokozatot szereztél annak
árán, hogy én erősen besegítettem
itthon. Így természetesen nem haladhattam úgy a
kutatómunkámban, ahogy kellett
volna. De ez így nem mehet tovább. Nem azért
kötöttem házasságot, hogy a
konyhában tölthessem a szabad időmet, sőt, a munkám
rovására mosogassak és
takarítsak. Neked se megoldás az, hogy fél
kézzel a bölcsőt ringatod, fél
kézzel meg a disszertációdat írod.
Felesége értetlenül nézett rá. Mit
gondolsz
– kérdezte –, mit tegyünk? Van valamilyen
elgondolásod? Döntenünk kell –
válaszolta a férj –, melyikünkből lesz tudós,
melyikünk lesz a család
gondozója!
Sok
házaspár szembesül korunkban ilyen,
vagy hasonló gondokkal. Régebben ez a probléma nem
volt általános. Az emberek
nagy többsége a hagyományokat követve akarta
berendezni családi életét, ezt
érezte természetesnek. A társadalmi
elvárások is összhangban voltak a kialakult
hagyományos férfi és női szereppel, az apai
és anyai hivatás hagyományos
értelmezésével, a házasság és
a család intézményéről vallott
hagyományos
felfogással. Ezek a hagyományok a Bibliában
gyökeredznek (Ter, 2,24;). A II.
Vatikáni Zsinat így tanít erről: „Maga Isten a
szerzője a házasságnak, mely
különböző javakkal és célokkal
rendelkezik, s ezek igen nagy jelentőségűek az
emberi nem fönnmaradása, az egyes családtagok
személyes fejlődése és örök sorsa,
s magának a családnak és az egész
társadalomnak méltósága, biztonsága,
békéje
és jóléte szempontjából. …
Így tehát a férfi és a nő, akik a
házassági
szövetség révén »már nem
két test, hanem csak egy« (Mt 19,6), személyük
és
tevékenységük bensőséges kapcsolatában
egymás kölcsönös segítségére
és
szolgálatára vannak, egységüket
átélik és egyre szilárdabban
magukénak érzik.
Ez a bensőséges egység, mint két személy
kölcsönös ajándékozása és a
gyermekek
java megkívánja a házastársak teljes
hűségét, és sürgeti fölbonthatatlan
egységüket.” (GS 48)
Mondjatok
példát baráti, rokoni,
ismerősi körből olyan házaspárokra, akik mindketten
szép és példás családi élet
mellett tiszteletre méltó karriert futottak be!
A
Teremtő elgondolásai alapján kialakult
hagyományok és a társadalmi
elvárások közötti összhang napjainkra
megbomlott,
és egyre távolabb kerül egymáshoz. Ferenc
pápa Evangelii Gaudium (Az
evangélum öröme) c. apostoli
buzdításában felhívja a figyelmet arra,
hogy noha
hatalmas a haladás a tudományban és
technikában, az egészségügyben és a
kommunikáció területén, az emberek
mindennapos bizonytalanságban élnek,
terjednek bizonyos betegségek, sokak szívében
elhatalmasodik a félelem és a
reménytelenség, még az úgynevezett gazdag
országokban is; kialszik az életöröm,
növekszik a tisztelet hiánya, az egyenlőtlenség
és az erőszak. Mindezzel együtt
jár, hogy az emberi kapcsolatok, így a családi
kapcsolatok is törékennyé,
bizonytalanná váltak. Minthogy pedig a család a
társadalom alapsejtje, az a
hely, ahol meg lehet tanulni a különbözőségben
való együttélést, az egymáshoz
tartozást, és ahol a szülők a maguk
kultúráját adják gyermekeiknek
tovább,
mindez nemcsak a családok, hanem a társadalom
széteséséhez is vezet. (vö. EG
52, 66)
Soroljatok
fel olyan tudományos
„eredményeket”, társadalmi, kulturális
tényezőket, amelyek a család kárára
vannak, és ezen keresztül rombolják a
társadalmat! Milyen hatással vannak az
emberi kapcsolatok a társadalmi kohézióra?
A
házassági szövetség, amelyet a Teremtő
alapított, és amely a házastársi szeretet
és élet bensőséges közössége, a
férfi
és a nő visszavonhatatlan személyes beleegyezése
által jön létre. Szabadon,
önként, feltétel nélkül és
visszavonhatatlanul kölcsönösen egymásnak
ajándékozzák magukat, és
kölcsönösen elfogadják egymást. Ebben az
elajándékozottságban teljesednek ki. A minden
transzcendenciát elutasító
individualizmus és erkölcsi relativizmus ezzel szemben azt
sugallja, hogy az
egyén java előbbre való, mint a közjó, hogy
az emberi méltóság tiszteletben
tartása mindenkinek a saját
megítélésére van bízva. Ennek a
szemléletnek
köszönhető, hogy mai társadalmunk
élhetetlenné és
életképtelenné kezd válni.
Mennyire igaznak bizonyul Jézus szava: „Aki meg akarja menteni
életét,
elveszíti azt; aki pedig elveszíti, megmenti azt.” (Lk
17, 33)
Ferenc
pápa mondta idén Szent Valentin
püspök ünnepén, február 14-én,
amikor Szent Péter téren jegyespárokkal
találkozott: „A házasságon bizony mindennap
dolgozni kell, mondhatni kézműves
munkáról van szó, aranyművességről, hiszen
a férjnek az a feladata, hogy
feleségét egyre érettebb nővé tegye, a
feleségnek pedig az a feladata, hogy
férjét egyre érettebb férfivá tegye.
Növekedni emberségben is, mint férfi és
mint nő. És ez köztetek megy végbe. Ezt
hívják közös növekedésnek. Nem az
égből
pottyan az öletekbe! Az Úr megáldja, de a ti kezetek
munkája, abból származik,
hogy miként viselkedtek, milyen életmódot
folytattok, hogyan szeretitek
egymást. Úgy élni, hogy együtt
növekedjünk! Mindig úgy cselekedj, hogy a másik
növekedjen. Dolgozzatok ezen! És így – nem tudom –
lehet, hogy egy nap sétáltok
majd falutok utcáján, az emberek pedig
összesúgnak mögöttetek: »Nézd,
milyen
szép asszony, milyen erős!« »Amilyen férje
van, érthető!« Rólad pedig: »Nézd,
micsoda férfi!« »Amilyen felesége van, nem
csoda!« Erről van szó! Együtt kell
növekednetek, mindkettőtöknek a másik
növekedését kell segítenie.
Gyermekeiteknek pedig ez lesz az öröksége: olyan
apukájuk és anyukájuk volt,
akik együtt növekedtek, az egyik a másikat
érettebb férfivá és érettebb
nővé
tette!”
Szüleitek,
nagyszüleitek hogyan
egyeztették össze családi és munkahelyi
kötelezettségeiket, ambícióikat? Milyen
segítség várható ebben a munkahelyektől,
munkaadóktól?
Igazad
van – mondta a bevezetésben
említett házaspárból a feleség –, ez
így nem mehet tovább. Sodródunk, a
különféle kötelezettségek között
őrlődünk, és nem látjuk, hogy így mire fogunk
jutni. Azt azonban látjuk, hogy válságba
jutottunk, és ha ez így megy tovább,
válságba kerül a házasságunk is. Arra
pedig nem számíthatunk, hogy rövidesen
olyan új munkaügyi szabályok és
szociális intézkedések lépnek
életbe, amelyek
egy csapásra megoldják a problémát. Azt
gondolom, hogy a mi problémánkat nekünk
kell megoldanunk. Először is keressük meg együtt, hogy
Isten milyen utat jelölt
ki számunkra, mit vár tőlünk, hogyan tudjuk
megvalósítani azt az elképzelést,
amit teremtésünkkor megálmodott, és hogyan
tudunk egymásnak segíteni abban,
hogy valóra váltsuk Isten álmát.
Arról meg vagyok győződve, hogy Isten
egymásnak szánt bennünket, és azt akarja,
hogy egymást boldoggá tegyük. Ezen az
úton kegyelméből megindultunk. Most arra
kérjük: adja tudtunkra, hogy Ő mit vár
tőlünk. Ne a saját elképzelésünket
akarjuk mindenáron megvalósítani, hanem
Isten akaratát. Ő nem fog cserbenhagyni minket. Figyeljünk
Rá, és meg fogja
adni a szükséges kegyelmeket. Nélküle
úgysem juthatunk semmire. A pár perccel
ezelőtt még oly indulatos férj átölelte
feleségét, és halkan csak annyit
mondott: Bocsáss meg, rossz napom volt, fáradt és
ingerült voltam. Eddig is
naponta tapasztalhattuk, hogy Isten velünk van, hát hogyne
találnánk meg
egységben Vele minden problémánkra a
megoldást?
Bíró
László
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Szeresd
szüleidet, amíg teheted, amíg élnek!
Hiába rendelsz kocsi
számra koszorút a
sírjára, hiába állítasz
százezreket érő síremléket, hiába
zengeted a harangokat
óránként, nem pótolja azt, amit
életedben megtagadtál tőlük, vagy
elmulasztottál megtenni értük
Bef:
Öreg harcos
a háborúból hazatérve éjjel
ért a faluba. Nem hazament, hanem a sírásót
ébresztette
fel, hogy közben meghalt, eltemetett édesanyja
sírjához menjen elsőként.
A sötétben
odamennek, a katona fiú megáll
némán, majd elerednek könnyei, és
fejét csóválgatva mondogatja a
sírásónak:
"Öreg, ez nem az ő
sírdombja!
Hogy is férhetne el ilyen szűk helyen az én
édes-anyámnak végtelen
szeretete!"
Testvérek!
Anyák napja
ébressze fel
lelkiismeretünket, hogy a jó Isten parancsa szerint,
és a szüleinktől kapott
sok jóságért hálából
szeressük jobban a mi drága jó szüleinket.
Nekünk, katolikus
keresztényeknek 2
édesanyánk van! A földi édesanya mellett
ragaszkodó szeretettel köszöntjük a mi
nagy testvérünknek, Jézusnak
édesanyját is. Mert ő rábízott minket, hogy
anyai
gonddal szeresse mindazokat, akik az ő tanítványai. De ez
a kereszten
elhangzott végrendelkezés nemcsak Máriának
szóló kérés volt, hanem nekünk
szóló
bátorítás is: "Íme, ő a te anyád.!"
Május első
vasárnapja: anyák napja!
Május az égi Édesanyának,
Máriának hónapja is. Köszöntsük
hát mindkét
édesanyánkat, hiszen anyai szeretetüket
élvezzük, és szeretetük nem fogy el, és
nem lesz tehetetlen az Égben sem.
Szent
Márk apostol ünnepén, április 25-én
(naphoz közelebb eső vasárnapon) az Egyház
szertartás keretében megáldja a vetéseket,
kérve Isten áldását, hogy az
elvetett magokból bőséges termés jusson minden
ember asztalára. Régebben
körmenetben mentünk a faluhoz legközelebb lévő
búzatáblához, ma pedig a
lekaszált búzalevelek kerülnek a templomba, hogy
együtt legyen minden e szép
ünnephez. Közösségben énekelünk,
imádkozunk, hogy áldás legyen verejtékes
munkánk gyümölcsén. Ezt foglalja jól
össze az alábbi ima is.
Kegyes
jóságodat kérjük mindenható Isten,
hogy ezt a zsenge termést, amelyet eddig a
levegő és az eső mértékével növeszteni
méltóztattál, áldásod
esőjével erősítsd,
és a föld gyümölcseit megérlelni
kegyeskedjél. Add meg népednek, hogy
jótéteményeidért
mindig hálát adhasson Neked. Elégítsd ki az
éhezőket a föld bőséges termése
által, hogy a szegények és szűkölködők
is magasztalhassák nevedet. A mi Urunk
Jézus Krisztus által, ámen.
„Boldogok
a tisztaszívűek, mert
meglátják az Istent.” (Mt 5,8)
Jézus
a hegyi beszéddel kezdi meg tanítói
működését. A Genezáreti-tó
mellett Kafarnaum közelében felment egy hegyre, leült
− ahogy akkoriban a
tanítók szokták −, és beszélt a
tömegnek a boldogságokról. Az
Ószövetség
többször is használja a „boldog” kifejezést:
azokat tünteti ki ezzel a
jelzővel, akik valamilyen módon valóra
váltották az Úr Igéjét.
Jézus a tanítványok számára
részben már ismert boldogságokat idézi, azt
azonban
először hallják, hogy a tisztaszívűek nemcsak
fölmehetnek az Úr hegyére (vö.
Zsolt 24,4) − amint azt a Zsoltár megénekli −, hanem meg
is láthatják Istent.
Milyen tehát az a magasabb rendű tisztaság, mely ekkora
jutalmat érdemel? Jézus
beszédei bőséges magyarázatot adnak erre.
Forduljunk tehát hozzá, hogy a
hiteles tisztaság forrásából
meríthessünk!
„Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az
Istent.”
„Ti már tiszták vagytok a tanítás
által, amelyet hirdettem nektek” (Jn 15,3):
Jézus szerint ez a megtisztulás leghatékonyabb
eszköze. Elsősorban nem a
vallási szertartások gyakorlása tisztítja
meg a lelket, hanem az Ige. Jézus
Szava nem olyan, mint az embereké. Benne ugyanaz a Krisztus van
jelen, aki −
bár más módon − jelen van az
Eucharisztiában is. Az Ige révén Krisztust
fogadjuk magunkba, s ha engedjük őt cselekedni, megszabadít
a bűntől, vagyis
tisztává teszi a szívünket. A
tisztaság tehát a megélt Ige gyümölcse:
abból
fakad, hogy életre váltjuk Jézus igéit,
melyek megszabadítanak
ragaszkodásainktól. Ezek ugyanis
elkerülhetetlenül kialakulnak bennünk, ha
létünk nem Istenben és
tanításában gyökerezik. Előfordulhat, hogy a
tárgyak, a
teremtmények vagy önmagunk rabjaivá válunk.
Ha viszont egyedül Isten áll
szívünk középpontjában, minden
más elveszíti jelentőségét.
Hogy sikerrel járjunk, jó, ha a nap folyamán
többször is azzal a fohásszal
fordulunk Jézushoz, Istenhez, amelyet a Zsoltárban
olvashatunk: „Te vagy, Uram,
az egyetlen kincsem!” (vö. Zsolt 16,2). Ismételjük el
gyakran, főként, amikor a
különböző ragaszkodások olyan álmokat,
érzéseket, szenvedélyeket ébresztenek
bennünk, melyek elhomályosíthatják
tisztánlátásunkat és megfoszthatnak
szabadságunktól. Kedvünk támad
megnézni bizonyos reklámokat vagy tv-műsorokat?
Nem! Mondjuk ezt: „Te vagy, Uram, az egyetlen kincsem.” Ez az első
lépés. Ha
újra kifejezésre juttatjuk Isten iránti
szeretetünket, sikerülni fog kilépni
önmagunkból, s így ismét tiszták
leszünk.
Észrevesszük, hogy egy ember vagy egy munka akadályt
gördít közénk és Isten
közé, s veszélyezteti vele való kapcsolatunk
áttetszőségét? Itt a pillanat,
hogy újra kimondjuk neki: „Te vagy, Uram, az egyetlen kincsem.”
Ez segíteni fog
abban, hogy megtisztítsuk szándékainkat és
visszaszerezzük a belső szabadságot.
„Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az
Istent.”
A megélt Ige szabaddá és tisztává
tesz, mivel szeretet. Hiszen a szeretet az,
mely isteni tüzével megtisztítja
szándékainkat és egész bensőnket. A Biblia
szerint ugyanis az értelem és az akarat a szív
legmélyén lakozik.
Az a szeretet azonban, amit Jézus kér, és ami
lehetővé teszi ennek a
boldogságnak az élését, a
kölcsönös szeretet, mely akkor születik meg, ha
valaki − mint Jézus − kész életét adni a
többiekért. Ez a szeretet magával
ragadja a másikat; kölcsönösséget
és olyan légkört teremt, melynek legfőbb
ismertetőjegye pontosan az áttetszőség és a
tisztaság. Mindez Isten
jelenlétéből fakad, és csakis Ő képes arra,
hogy tiszta szívet teremtsen bennünk
(vö. Zsolt 51,12). A kölcsönös szeretettel
élve az Ige kifejti bennünk hatását:
megtisztít és megszentel.
Az elszigetelt ember nem tud sokáig ellenállni a
világ csábításainak, a
kölcsönös szeretet viszont olyan közeget
biztosít számára, melyben képes
megőrizni tisztaságát és hiteles keresztény
életét.
„Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az
Istent.”
A mindig újra visszaszerzett tisztaság
gyümölcse ez: „láthatjuk” Istent, vagyis
megértjük, hogy Ő működik személyes
életünkben és a történelemben,
meghalljuk
szívünkben szóló hangját és
felfedezzük őt mindenütt, ahol jelen van: a
szegényekben, az Eucharisztiában, Igéjében,
a testvéri közösségben, az
Egyházban.
Megízleljük jelenlétét már itt a
földön, ahol „a hitben élünk, a
szemlélés még
nem osztályrészünk” (2Kor 5,7), mindaddig,
amíg majd örökre, „színről színre”
láthatjuk őt (1Kor 13,12).
Chiara Lubich
A
szeptember-október
hónapban lezajlott focibajnokságunk záró
mérkőzését követően azonnal felmerült
az igénye a tavaszi folytatásnak. Előzetesen
jelezzük, hogy ebben az
Önkormányzat és a Tizenhárom Almafa
Alapítvány egyaránt partner.
2013
őszéhez képest változás
lesz abban, hogy a megyei III. osztályban szereplők nem
minősülnek igazolt
játékosnak.
Tervezett
játéknapok a
MŰFŰVÖN: 2014. 05.10- 06. 28, szombatonként 18
órától.
Jelentkezési
határidő: 2014.
04. 25.
Nevezéssel
kapcsolatos an
érdeklődni lehet Molnár Jánosnál a 06
30 494 5143 telefonszámon vagy az emje52@gmail.com
email-en.
A
bűn az, ami hátráltat
abban, hogy jobban szeressek. A bűn az, ami a világot
embertelenné teszi. A bűn
az, ha elfelejtem inspirációmat és tétlen
maradok. A bűn az, ha nem teszem meg
a jót, amit megtehetek - olvashatjuk Henri Bouladnál.
A
bűn nem akkor a
legveszedelmesebb, amikor nyíltan és bátran
szembeszegül az erénnyel, hanem
amikor erénynek álcázza magát - vallja
Weöres Sándor.
Az
ördögnek egyetlen
bejárata van a lelkünkbe: az akarat; egyéb rejtett
kapuk nincsenek. Nincs olyan
bűn, amit nem akarattal követtek el. Amibe az akarat nem egyezik
bele, az nem
bűn, hanem emberi gyengeség - tanítja szent Pio atya.
A
bűnök a csüggedés talaján
szaporodnak. Az egyik vétek könnyen a másikhoz
vezet, és máris ördögi körbe
keveredtél, míg meg nem érted: múltadnak
nem kell uralnia a jövődet - vallja a
bűnről Erwin Lutzer.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. május 19.
hétfő
Május
1-jén társadalmi munkát szervezünk a benti
háznál. A
programban szerepel a kiülő rész munkálatainak
folytatása, a kertekben ránk
váró feladatok.
Május
17-én nemzetközi foci bajnokság lesz a Petőfi
Sándor
Általános Iskola műfüves
pályáján.
Családi
nyaralásaink augusztus első felében lesznek. A
Fiatalok Gyula, míg a szeniorok Cserkeszőlő
bevételét tűzték zászlóikra.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
falugyűlést követően,
február 26-án testületi ülés
keretében került elfogadásra a 2014. évi
költségvetésünk, amit egy szóval
úgy jellemezhetünk: szűkös!
Az
ülés keretében, igazodva
a törvényi előírások
változásaihoz, módosításra
kerültek intézményeink alapító
okiratai is.
Az
egyéb ügyek mellett
(például a diákolimpikonok
támogatása) a közelgő választások
sikeres
lebonyolítása érdekében sor került a
Szavazatszámláló bizottság
megválasztására
is.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
1./ Május 1-én este 7-kor szentmise és
utána az első májusi ájtatosság.
Májusban a szerda kivételével mindennap este 7
– kor lesz a szentmise, utána Májusi
ájtatosság A BARLANGNÁL. – Szerdán a
szentmise reggel, a májusi ájtatosság este 7-kor a
Kálváriánál.
2./
Május 18-án de. 10 órakor
részesülnek a bérmálás
szentségében az arra felkészült fiataljaink.
3./
Május 25-én lesz a fél 10-es szentmisén az
elsőáldozás. Előtte szombaton du. 5
órától lesz gyóntatás nekik,
szüleiknek, hozzátartozóknak.
7. Bottyán Zalán (Bottyán Imre – Kovács
Adrien)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
1. csütörtök -
2. péntek -
Fábián Jánosné Dósa Erzsébet,
szülei és elhunyt
hozzátartozók
3. szombat
- szi József 4. évforduló, szülei,
testvérei és hozzátartozók
-
Hálából élő családért
-
4. vasárnap - Holman Imre, felesége,
lányuk, unokájuk és hozzátartozók
-
dr. Borsa Mihály, testvérei, szülei, Vitéz
István, felesége, hozzátartozók,
Nagy Ignác, Csernák és Káposzta
család halottaiért
5. hétfő -
6. kedd
- Urbán Ignác, beteg felesége, Urbán
és Kaba család
halottaiért (Alapítványi)
7. szerda
-
8. csütörtök -
9. péntek -
10. szombat
- Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska
Mária, gyermekeik, Németh
és Varga család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Konopás András, felesége Kovácspál
Ilona, szülők, nászuk és
hozzátartozók,
Konopás Károly, felesége Záhorszki Anna,
szülők és hozzátartozók
-
11. vasárnap - Fábián Ignác, felesége
Halaj Anna, szüleik és hozzátartozók
-
Záhorszki Mihály, felesége Gubik Gizella,
szüleik, vejük Balázs, valamint Gubik
András 30. évforduló, Fodor
Lászlóné és hozzátartozók
-
Pálinkás János, fia Zoltán,
Pálinkás és Glózik család
halottaiért és Pribeli
János
12. hétfő -
13. kedd
-
14. szerda
-
15. csütörtök -
16. péntek - Dósa
Jánosné Pálinkás Rozália 1.
évforduló, férje és fia
-
Halaj Sándor, Boda, Valkó és Bajnok család
halottaiért
17. szombat
- Szabóné Erdős Ilona, szülei és
nagyszülei
18. vasárnap -
19. hétfő -
20. kedd
-
21. szerda
-
22. csütörtök - Szabó László – Erdős Judit
jegyesekért
23. péntek - Jakubecz, Kalmár
és Zöllei család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
24. szombat
- Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
szüleik, gyermekeik, élő
és elhunyt hozzátartozókért és
unokájuk János
25. vasárnap - Szabó Ignác, felesége
Vitéz Mária 13. évforduló, szüleik,
nagyszüleik, nászuk Vitéz Sándor és
Záhorszki Jánosné
26. hétfő -
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök -
30. péntek -
31. szombat
- Záhorszki Erzsébet, szülei, veje és
hozzátartozók
-
Pálinkás és Nemcsók család
élő és elhunyt tagjaiért