A kertészeknek mindig öröm,
amikor a vadrózsába, gyümölcsfába
új, nemes hajtást illesztenek, vagy
rügyecskét szemeznek. A kis vesszőt vagy rügyet
aztán figyelemmel kísérik új
környezetében. Kíváncsian
várják, mi lesz az eredmény. Vajon megfogja-e az
alany a beléültetett nemes részt? S milyen
öröm, ha az megered, fejlődésnek
indul! S mennyire várják, hogy az első nemes rózsa
kinyíljon, vagy beérjen az
elő nemes gyümölcs.
Gyümölcsoltó
Boldogasszony
napján Isten lett a „kertész”. Az ő terve nagy csoda: az
emberi természetbe
beoltja az ő isteni életét. Ezért küldi
Gábor angyalt, szemlélje meg, ajánlja
fel tervét a föld egyetlen, „alkalmas” alanyának, a
Boldogságos Szűznek.
Mária
szeretettel fogadja
mindezt. „Legyen igéd szerint”. És a Mennyei Atya a
Szentlélek által a második
isteni személyt, Jézus testének első
sejtecskéjét beoltja Mária méhébe.
Mária
teste adja a húst, vért, csontot, velőt, hogy kilenc
hónap múlva meghozza a
várva várt termést, az Úr Jézust.
Erre
a csodálatos
gyümölcsoltásra is elmondhatjuk: „Íme,
hitünk szent titka”. E titok előtt
hódolunk a mai ünnepen, amikor a Hiszekegy szavainál
– Megtestesült a
Szentlélek erejéből, Szűz Máriától
és emberré lett” – letérdelünk.
Sehol
sem nevezik így ezt az
ünnepet: Gyümölcsoltó! Leleményes a
magyar! Az oltás ideje van. Így, a
gyümölcsoltás fogalmával akarja
megértetni a szent titkot, azt, hogyan lett az
Isten emberré.
Jézus
nemcsak ember akart
lenni Azt akarta és akarja ma is, hogy hozzá
hasonló nemes gyümölcsöt teremjünk
mi is. A keresztségben Isten belénk oltja az isteni
élet nemes ágacskáját. A
bűn, mint a rossz gyerek letöri ezt a nemes hajtást,
míg a gyónás visszahelyezi
azt eredeti helyére, az áldozás pedig
Jézussal egyesít. Kérjük hát ezen a
szép
ünnepen égi édesanyánkat, hogy
közreműködésével bennünk is termést
hozzon a mi
Urunk, Jézus Krisztus!
(ela,
1996)
Egyházmegyei
zsinatunk 7. témakörében a sajátos
ellátást igénylő csoportokkal foglalkozunk
itt, Nagyorosziban. Az egyik zsinati hozzászóló
azt mondta erről, hogy az egész
magyar társadalom egy nagy, sajátos csoport.
Kikkel
is foglalkozunk ezen a témán belül? Tényleg
nagyon sok ember idetartozik,
hiszen a legnagyobb csoport ezen belül a betegeké. De
szót ejtünk a különféle
szenvedélybetegségekről,
külön is hangsúlyozva a
kábítószeresek és az alkoholisták
világát, és
foglalkozunk a börtönben lévőkkel. Úgy gondolom
tehát, hogy ezekkel a csoportjainkkal
kapcsolatban is majdnem minden család érintett.
Ha
a Szentírásra figyelünk, biztos
mindnyájatoknak egyből eszébe jut Máté
evangéliumának vége, amikor is Jézus annak
alapján ítélkezik, hogy ki fordult
oda a rászorulókhoz és ki nem. „Éhes
voltam, és adtatok ennem. Szomjas voltam, és adtatok
innom. Idegen voltam, és
befogadtatok. Nem volt ruhám, és felruháztatok.
Beteg voltam, és
meglátogattatok. Börtönben voltam, és
fölkerestetek.” (Mt25,35-36)
Jézus
egyszerű szavakkal, tömören mondta, de nekünk a
megvalósítás már nem olyan
egyszerű. Jézus röviden mondta, de nekünk akár
egész életünkön át is
alakítgatnunk
kell magunkban a megfelelő lelkületet.
Egyszer
valaki jelentkezett betegek között végzendő
önkéntes munkára, és amikor
megkérdezték
tőle, hogyan tudja majd elviselni mások
fájdalmának, szenvedésének
látványát,
azt válaszolta: „Nem az én hozzátartozóm,
nem az én rokonom.” Amikor a sajátos
csoporthoz tartozókkal foglalkozunk tehát,
feltehetjük a jézusi kérdést
magunknak: milyen lelkület van bennünk? Van-e bennünk
részvét, empátia,
szeretnénk-e támaszai, segítői lenni a
másiknak? Vagy csak akkor figyelünk fel
az egészre, ha mi magunk vagy közeli
hozzátartozónk megbetegszik, valamilyen
szenvedély csapdájába esik, netán
börtönbe kerül? Az egymáshoz tartozás,
és „a
másokért is felelős vagyok” érzését
nagyra kell növelnem szívemben.
A
betegség, a szenvedés világa elnyelheti a mi
életünket is bármelyik
pillanatban. Akár kisebb, akár súlyosabb, esetleg
végzetes betegséggel
találkozunk, mindig van mellette lelki szenvedés is,
megoldatlan családi
problémák, lelket mardosó bajok,
múltból kísértő bűnök,
megválaszolhatatlannak
tűnő kérdések az élet értelméről,
és még sok más ilyen.
A
„beteg voltam és meglátogattatok” nem szabad, hogy csak
azt jelentse, hogy
viszünk jó kis húslevest és rántott
húst a kórházba került rokonnak. A
meglátogatás azt is jelenti, hogy lelkileg is
megpróbálunk közelebb menni a
másikhoz, talán a vele való kapcsolatunk is
mélyebb, szeretettel telibb lesz,
mint előtte. Nemcsak a testi szenvedése miatt esünk
kétségbe, nemcsak a
párnáját szeretnénk megigazítani,
hanem a lelki bajainak megoldásában is
mellette szeretnénk lenni, segíteni szeretnénk,
hogy megtalálja az utat,
megtalálja a saját válaszát.
Egyházközségeinkben
is látogathatjuk betegeinket, időst-fiatalt egyaránt,
és ha valaki kórházba
kerül, nemcsak a plébánosunkat jó, ha
értesítjük, hanem a kórházi
lelkigondozót
is vagy a beteglátogató önkéntest, hogy ők is
segítségére tudjanak lenni. Ha az
otthonában lévő beteg nincsen egyedül, ha mindig
van, aki rányitja az ajtót az egyedül
élő - egyedül szenvedőre: jézusi lelkületről
teszünk tanúságot. Ha
megszervezzük, hogy a beteget otthonában
ápolók fel legyenek néha egy kicsit
váltva, hogy pihenhessenek: irgalmasságot teszünk.
Ha segítünk, hogy a nem
annyira hozzáértő idősebb is tudja hallgatni, akár
a kórházban is, a Mária
Rádiót vagy a Katolikus Rádiót, nála
legyen imakönyve, rózsafűzére:
szolgálatára vagyunk vele.
A
kórházban dolgozó szakemberek, a
lelkigondozók beszélgetéseikkel azt
szolgálják, hogy életének
kérdéseire meg tudja találni a választ a
szenvedő,
hogy ne vergődjön terhei alatt, hanem kimondhassa
kérdéseit, problémáit, olyat
is elmondhasson végre valakinek, amit nem mert sose
megbeszélni szeretteivel,
vagy akár gyóntató papjával sem. A
lelkigondozó azzal is szót ért, aki nem
vallásos, más vallású, vagy nem élte
meg sosem igazán a hitét. Segít
felkészülni a szentségek felvételére
is.
Imádságos
hátteret is kell adnunk a betegekkel való
foglalkozás művének, mindennap
könyörögni a betegek lelki-testi
gyógyulásáért.
Ha
a betegségek pasztorációjával kapcsolatban
el is fogadjuk azt, hogy ez valóban
mindenkit érintő téma, könnyen hajlamos azt hinni az
ember, hogy például a
szenvedélybetegségek, akár konkrétan a
droghasználat, a mi családunkban
biztosan nem fordulhat elő. Sokan gondolkodnak így, de akkor
miért látunk annyi
réveteg tekintetű fiatalt, akár még falusi
utcákon is? Miért van az, hogy
gimnazisták rendszeresen öntudatlan részegség
állapotába kerülnek a
hétvégéken?
Valami hiányzik nekik. A „szomjas voltam, és adtatok
innom”, nemcsak egy tréfás
megjegyzés lehet az alkoholizmus esetén, hanem
rávilágít arra, hogy az
alkoholista, a droghasználó, és a sok más
szenvedély közül valamelyikkel küzdő gyakran
hiányol valamit az életéből, szomjazza a
szeretetet, éhezi az odafigyelést, a
szülői, baráti, vagy testvéri törődést.
Nagyon
fontos felfigyelnünk arra, hogy ezek a területek:
szakterületek. Szükségünk van
a sajátos csoportok pasztorációjában a
képzett szakemberekre. A betegekkel is
ezért foglalkoznak (az orvosok, ápolók mellett)
szakképzett lelkigondozók, akik
külön megtanulták, hogyan kell
megszólítani a különféle bajban
lévő embert,
hogyan kell vele kapcsolatot teremteni, segíteni abban, hogy
feltárhassa élete
nehézségeit, problémáit.
Az
alkoholistákkal, drogosokkal is kell
hozzáértőknek, terapeutáknak foglalkozni.
Például nem lehet meggyógyítani egy
alkoholistát csak azzal, hogyha azt mondjuk
a családtagjaiknak, hogy „tessék sokat imádkozni
érte!” Nem lehet a
szenvedélybeteget azzal leszoktatni, ha megszidjuk, hogy „minden
csak akaraterő
kérdése”, „szedje össze magát!”
Szükség van szakemberekre, támogató
csoportokra, a már gyógyultak tapasztalataira.
Szükség van arra, hogy érintett
és a rokon, családtag is legyőzze félelmeit,
szégyenét, felhívja telefonon,
megkeresse személyesen a szakembert. Egy-egy
közösségben elérhetővé kell tenni
ezeket a telefonszámokat, címeket, honlapokat.
Ugyanakkor,
természetesen a szenvedélybetegségek
esetében is szükség van arra, hogy
közösségi és
magánimádságainkba is belefoglaljuk a
szenvedélyektől szenvedőket,
akár egy-egy hozzánk közelálló
személyre szűkítve is ezt.
A
szenvedélybetegségek esetében nem
lélegezhetünk fel, hogyha miután
lelkiismeretesen végigvizsgáltuk szeretteink
mindennapjait, fellélegzünk,
mondván: nem iszik, nem dohányzik, nem drogozik,
tehát minden rendben van.
Gondoljunk
arra, hány család életét teszi tönkre,
anyagi biztonságát szünteti meg, sokszor
a mindennapi kenyér lehetőségét is kizárja
a különféle játékszenvedély!
Gyermekeink,
hála Istennek, nem drogoznak, nem isznak, csak (?)
internet-függők? Facebook-fanatikusok?
Az igazi barátoktól, a valódi hangoktól
elzárkóznak a folyamatos
tévénézés, az
állandóan fülben zajongó telefon,
MP4-lejátszó használatával? Nemcsak
fiatalt,
felnőttebbet is korlátozhat az ilyen jellegű
függőség valamelyike.
Az
irgalmasság tette, ha börtönben lévőt
meglátogatunk. De mi történik azután, ha
kiszabadul? Keresi-e a közösség, az ismeretségi
kör a segítés lehetőségét?
A
Mécses Szeretetszolgálat Magyar
Börtönpasztorációs Társaság
dolgozik ezen a területen.
Segítséget, ötletet kaphatunk tőlük, de mi is
részt vehetünk szolgálatukban.
Segíthetünk meglátogatni egy-egy fogvatartottat
például az anonim levelező
szolgálatban való munkánkkal, a
csomagküldés által, a különböző
hitéleti
kiadványoknak az intézetekbe eljuttatásában.
Beteg,
fogvatartott, függőségtől, rabságtól szenvedő
testvéreink szolgálata az
irgalmasság tette. Izajás próféta
meglátta a Megváltó, az Irgalmazó
lelkületét:
„A megtört nádszálat nem töri
össze, a
pislákoló mécsbelet nem oltja ki.” (Iz42,3) Ez
a lelkület legyen mibennünk
is! Imádkozhatunk, tevékenykedhetünk
értük. Lehetünk összekötők
egyházközségünk
és az egyházmegyei szakpasztorációk
között, lehetünk felelősei egy-egy
szakterületnek plébániánkon. A szakmai
honlapok híreit és a püspökségről
érkező
plakátokat segíthetünk
hirdetőtábláinkon elhelyezni.
Saját
magunk vagy szeretteink vonatkozásában se a
szégyenkezés érzését hordozzuk,
hanem a „felkelni akarás szándékát!”
Higgyünk abban, hogy minden betegségből,
megkötözöttségből és
rabságból van szabadulás Jézus Krisztus, a
mi Urunk által!
Egy
évvel ezelőtt,
amikor megválasztották Ferenc pápát, a
világsajtó nagy érdeklődést mutatott az
iránt, hogy mivel telnek az új egyházfő első
napjai. Beszámoltak a vatikáni
hivatalokban dolgozó egyházi személyekkel
való találkozásairól, valamint az
államfők és más diplomaták
fogadásáról.
Olyan
érdekességnek
számító dolgok is nyilvánosságra
kerültek, hogy például telefonon felhívta
Buenos Aires-i cipészét és megkérte, hogy a
legutóbb javításra hozzá vitt
lábbelijét küldje a Vatikánba. Úgy
tűnik, hogy az embereket érdekli, mivel
telnek egy pápa hétköznapjai. A
hittanórákon a gyerekek is számtalanszor
tesznek fel ezzel kapcsolatos kérdéseket. Érdekes
kérdés lehet: Mivel telhettek
2000 esztendővel ezelőtt Jézus napjai? Mit tudunk meg erről a
Szentírásból?
Jézus nyilvános működésének
kezdetét beszéli el a napi evangéliumi szakasz.
Máté nem törekszik olyan pontos
időmeghatározásra és sorrendiségre, mint
amit
megfigyelhettünk az elmúlt vasárnapon János
evangélista leírása kapcsán, mert
őt más szándék vezeti. Ő mintegy Jézus
egyetlen napjába sűríti mindazt, amit az
Úr nyilvános működésének három
esztendeje alatt mindennap tenni fog: tanít,
tanítványokat
gyűjt (közösséget hoz létre) és
gyógyítja a betegeket. Ezzel teltek az ő
mindennapjai.
Vegyük
sorra e
tevékenységeket! Jézus tanít.
Tanítja az embereket a zsinagógákban, a hegyen, a
síkságon vagy a tenger mellett. Mindegy, hogy
éppen hol tartózkodik, tanítja
azokat, akik hozzá mennek. Hirdeti Isten
országának örömhírét, hiszen ezt
tartja
küldetésének, ezért jött a
világba. Tanítása egyszerű, bárki
megértheti.
Tanítása közérthető, gyakran alkalmazza a
példabeszédeket, azaz olyan
hasonlatokkal világítja meg mondanivalóját,
amelyek témája az emberek
hétköznapi életéhez kapcsolódik. A
hallgatóság könnyen a példabeszédekben
szereplő személyek helyzetébe.
Tudja
képzelni magát,
s így könnyebben magára tudja vonatkoztatni a
tanítás mondanivalóját. A
csodálatos kenyérszaporítást megelőzően,
illetve a hegyi beszéd alkalmával sok
ezer ember hallgatja őt, más alkalmakkor pedig csak szűkebb
tanítványi körének
tagjait vagy a kiválasztott apostolokat oktatja. A szavaiban
rejlő erőt hamar
észreveszik az emberek, mert, úgy tanított, „mint
akinek hatalma van.” (Mt
7,29). Tanítványai és apostolai szintén
felfedezik szavainak igazi értékét,
amelyet Péter apostol egy alkalommal így foglal
össze: „Az örök élet igéi nálad
vannak” (Jn 6,68). Jézus mindennapjainak másik fontos
része, hogy együtt van
tanítványaival. Ne csupán az apostolok
kiválasztásának vagy a tanítványok
meghívásának
egyszeri eseményeire gondoljunk, hanem arra, hogy az Úr
megosztja velük életét.
Mindennap együtt van velük, s ők mindenhová
követik őt. Hallgatják tanítását,
részesei életének, hogy
feltámadását követően a Mesterüktől
kapott parancsnak
megfelelően tanúi legyenek. A tanítványok
közösséget alkotnak, amely közösség
valamennyi tagja végezni fogja a Krisztustól kapott
küldetést. Nem mai
értelemben használt, „bizalmi
állásról” van szó.
De a
bizalom mindkét
részről elengedhetetlen. Jézus megbízik
tanítványaiban, rájuk bízza
tanítását
és ők rá bízzák életüket.
Harmadikként a betegek gyógyítását
kell
megemlítenünk, amelyek különleges jelei annak,
hogy elkezdődött az Isten
országa. Csodáival Jézus nem
látványosságot akar, nem az
érdeklődést akarja
felkelteni, hanem megerősítő jelként szolgálnak
arra vonatkozóan, hogy Isten
irgalma jelen van a világban és minden ember
részese lehet.
Horváth
István Sándor
A
fenti mondat volt a
február 15-én, az esztergomi Szent Adalbert-házban
közösségben megélt Kolping
titkári értekezlet mottója. A nap Székely
János püspök atya előadásával vette
kezdetét, melynek nyitó szavaiként a
közösség betegeiért, közelmúltban
elhunytjaiért felajánlott ima hangzott el. A közel
másfél órás előadása, mely a
kommunikációt járta körül,
alapját képezte az egész napi programunknak.
Az
élet legfontosabb dolgait
nehéz átadni, Isten titkait pedig még ennél
is nehezebb szavakba foglalni,
hangzott el a bevezető gondolat. Sok esetben leginkább a csend
válik a legfőbb
kommunikációs eszközzé az egyének
között és a családokon belül
egyaránt, hisz
sokkal bölcsebb dolog némának maradni, mint a
szó fegyverével szíveket sebezni.
A kommunikáció egyébként is nem más,
mint önmagunkat adni, s ezzel egy időben
másokat befogadni. Ez az élet alapdimenziója, hisz
vele önmagunkról
megfeledkezve, a másik vágyainak
teljesítése válik célunkká.
Így válik a
kommunikáció az élet és szeretet
átadásává, ami nem kiüresíti,
hanem feltölti
az emberi szíveket.
Nézzük
meg most, hogyan
kommunikál az Isten! Vizsgáljuk meg ebből a
szemszögből a Bibliát. . Isten
ebben a könyvben nem információkat közöl
velünk, hanem önmagát közli,
kommunikálja velünk. Ne félj, én mindig veled
vagyok! Isten egy emberi életen,
Jézuson keresztül mutatja be önmagát. Isten
nagyon egyszerű. Ezért lett pici
gyermek. Mi, emberek vagyunk bonyolultak, számtalan
dilemmával, hátsó
gondolattal, míg Isten csak egyszerűen, feltétel
nélkül szeret.
Mi
hát a teendőnk? Először
is befogadni az Isten kommunikációját. E
nélkül színházzá válik az
életünk. Az
élet hitre épül, mondja nekünk Boldog Kolping
Adolf, s hit teszi emberré az
embert. Ne szakadjunk hát el az Isten adta
törvényektől, hogy megmaradhasson
életünk harmóniája. A második feladat
az, hogy meg kell próbálni ebben az
isteni kommunikációban élni. Amennyit
beszélünk istennel, egymással, legyen az
egyén vagy házaspár, annyira jó ma felek
közti kapcsolat. Nézzünk erre egy
példát.
Két személy megy az utcán. Lehetnek ők
férj, feleség is. Mindkettőjük kezében
okos telefon, fülükben fülhallgató. Mehetnek
már egy órája is. Mindketten egy
harmadik személlyel beszélgetnek, egymáshoz egy
szavuk sincs. Döntse el
mindenki a kapcsolat minőségét, ahol nem a társ a
fontos, hanem egy kívülálló,
netán virtuális személy! S ha mindez egy
családban játszódik le, ugye
széteséshez vezet ez? Erősítsük hát a
családon belüli kommunikációt, hogy
erősödjenek általa családjaink, egyházunk
és hazánk alapsejtjei
A
hitünk átadására is nagyon
fontos dolog a kommunikáció, de ennek az
életünkön kell alapulnia. Ez azt is
magában foglalja, hogy a tetteink teszik hitelessé
szavainkat. A hitet ugyanis
csak hiteles ember tud átadni ugyanúgy, mint az
örömöt, amit csak örömteli
személytől kaphatunk. S ha meg akarod nyerni az embereket, nem
elég beszélni,
hanem jó pásztorként a szívedet kell
odaadnod. Jó pásztorként, aki megy a nyája
előtt, hogy vezesse azokat. Jó pásztorként, aki
veled együtt is tud haladni
azért, hogy érzékelje a rád
zúduló bajokat. A jó pásztor ám a
nyáj mögött is
képes haladni, hogy észrevegye a gyengéket
és segítségükre legyen az úton,
legyen az akár egy életút is.
János
atyát a Profil
Training játékos előadásai követték,
ahol az aktív, energikus, vonzó
közösségek
létrehozása, a vezetők szükségessége
és típusai, majd a kommunikáció tény
és
érzelmi szintjeit jártuk körbe kis csoportos
formában. Ennek az első, a Kolping
családok működését segítő haszna
már meg is született azzal, hogy a jelen lévő
38 Kolping család képviselői között
újabb kapcsolatok születtek, ráérezve arra,
hogy közösségben lenni jó, az
örömeink kommunikálása pedig másokat is
segít a
nehézségek leküzdésében.
Esztergom
- Érsekvadkert, 2014.02.17. emje
„Az ember
igazán csak saját
szíve szerint értékelhető” - mondta annak
idején boldog Adolf Kolping, s ezt
választották 20. születésnapjuk
mottójául a Tóalmási Kolping Család
tagjai.
Az
ünnepség délután ötkor
szentmisével vette kezdetét, amit országos
prézesünk, Kövesi Ferenc atya
mutatott be a megtelt templomban. Örömteli volt, hogy a
szentmise bevezető
részétől az áldozásig működött a
„bűnbarlangnak” titulált gyóntató szoba is,
ahol a házigazdák prézese, Mike Róbert atya
közreműködésével sok bűnt vett át a
bűnbánóktól,ami Urunk, Jézus Krisztus.
Nagyböjt
első vasárnapjának
előestéje, a szent negyven nap kezdete van, amikor az
országos vezetés, és
testvér egyesületek (Dány, Érsekvadkert)
jelenlétével, közösséget alkotva
adtunk hálát Istennek a mögöttük hagyott
húsz évért, benne a sok szép
eseményért és a vállainkra nehezedő
keresztekért. Igen! A szép dolgok mellett
számtalan kereszt is volt utatokon, mely a Sátán
kiértéseiben öltött testet. A
Sátán, a bukott angyal mindig ott járt
nyomotokban, s jár mindannyiunkéban,
lesve az alkalmat, hogy árthasson egyénnek és
közösségnek egyaránt. Az
ellenálláshoz Isten kegyelme szükséges.
Látnunk kell azt, hogy Krisztus ma sem
szünetelteti segítő szeretetét, ebben az
önmegvalósítást túllihegő való
világunkban.
Kérdés
csupán az, hogy a
nagyböjt elején, a születésnapi szentmise
hatására átlátunk-e a szitán,
és nem
tévesztjük-e szem elől azt, aki életét adta
értünk. Bele kell hát simulni Isten
tenyerébe, hogy hitünk, reményünk és
szeretetünk által fiaivá, s általa
örököseivé lehessünk. Segítsen ebben
a szent negyven nap komolyan vétele, e
születésnap méltó megülése, ami
Egyházunk, benne Kolping családjaink és
hazánk
megújulásának egyaránt záloga.
A
szentmisét követően a
Kolping házban fehér asztal mellett kulturális
program keretében folytatódott
az ünnepség. Nem részletezem az est
eseményeit, de zárszóként megosztom
olvasóinkkal a fiataljaik által előadott,
életútjukat összefoglaló dal
szövegét, ami így hangzik:
Egyszer
volt, hol nem volt Tóalmáson mise volt.
Sörfesztivál,
eszem-iszom Lothar Schinke vendég volt. Schubert úr
és Folger úr, mise után elindult. Egy szép
képpel tértek vissza,
amelyen egy ember volt. Illendően fogadták, ki van rajta nem
tudták. A két bajor megosztotta ajándéka
nagy titkát. A képen Kolping volt, ki régen
Kölnben jó pap volt. Életével, tetteivel
mindenkinek példa volt. Kilencvennégy január, a
gondolat tetté vált. Kolping család alakult meg a
kicsi
plébánián. Kolpingi törekvés, minden
tagunk tudja rég. Így gondolja, így is éli,
mindennapi életét. Legyenek példák Ők, igaz
Isteni hívők. A családi életükben, szerető
és jő
szülők. Szeressék, becsüljék,
szakmájukat úgy tegyék. Váljanak
szakmájuknak igazi
mesterévé! Fontos a kötődés, az élet
sok területén. Egyház, haza,
kereszténység. Fény
jelezze életét.
Sokukat üdvözlünk. Amit tettek köszönjük.
Felsorolni kevés lenne ez a kicsi
énekünk
(Tóalmás-Érsekvadkert,
2014.03.08. emjé)
Hagyjuk-e
megszentelni magunkat?
Milyen
értelemben
mondhatjuk, hogy az Egyház szent, ha látjuk, hogy a
történelmi Egyház az
évszázadok során számos
nehézséggel, problémával nézett
szembe, sötét
pillanatokat élt át?
Nem
a mi érdemeink teszik
szentté az Egyházat, hanem Isten - mondta
elmélkedésének bevezetőjében
Szentatyánk. Az Egyházat bűnösök
alkotják, de mi, bűnösök arra kaptunk
meghívást, hogy hagyjuk magunkat
átalakítani, megújítani, megszentelni Isten
által. A történelem során
néhányak részéről felmerült a
kísértés, és azt
állították, hogy az Egyház csak a
tisztáké, azoké, akik teljes
mértékben
következetesen élnek, a többieket el kell
távolítani. Válaszom nekik, hogy NEM!
Az Egyház, amely szent, nem utasítja vissza a
bűnösöket; éppen ellenkezőleg.
Mindenkit hív, hogy hagyja magát átölelni az
Atya irgalmassága, gyöngédsége,
megbocsátása által.
Az
Egyház mindenkinek
felkínálja a lehetőséget, hogy végig
haladjon az életszentség útján:
lehetővé
teszi, találkozhassunk Jézus Krisztussal a
szentségekben, közli velünk Isten
szavát, arra buzdít, hogy karitatív
cselekedetekkel, Isten mindenki iránti
szeretetében éljünk.
Tegyük
fel magunknak a
kérdést: hagyjuk-e megszentelni magunkat?
(VR,
2013. október)
A
kommunikáció a XXI. század
varázsigéje, mindenki kommunikál, a legkisebb
intézménynek is saját szóvivője
van, az egyetemek kommunikációs szakán
állandó túljelentkezés van. Ez az
internet-korszak, a közlésvágy lassan az
óvodásokat is eléri, nemsokára ők is
chatelnek és blogolnak, feltéve, ha már egy picit
is tudnak írni és olvasni.
Mindezt sokan előre látták, mint például a
mobiltefónia elterjedését. Pedig
negyven évvel ezelőtt még megállt az idő a
világ nagy részén, a diktatúrák
pedig
szigorúan ellenőrizték a hírközlés
minden formáját.
Az
Egyház óvatosan és lassan
lépett, ebben a számára idegen
szférában nehezen ismerte ki magát, míg a
kevésbé tradicionális kisegyházak,
szekták azonnal felismerték a reklám és az
üzlet lehetőségeit - először természetesen
Amerikában. A főleg idősebb emberek
által irányított történelmi
egyházak nem szívesen szálltak be a
kommunikációs
versenybe, bár II. János Pál egész
személyisége önmagában is sokat tett
azért,
hogy a szentéletű lengyel pápából
újmódi celebritás, azaz, „celeb” legyen,
akinek fellépése tömegeket vonz és
hallatlanul nagy médiaérdeklődést vált ki.
II. János Pál megérezte az új idők
szavát, népszerűsége minden oldalon
vitathatatlan volt, még a más vallások
hívei között is. Ez Európa és a
világ
történetében felívelő korszak volt, a szovjet
birodalom összeomlása mintegy a
kommunista ateizmus végét is sugallta, és
megcsillant a remény egy keresztény
európai újjászületés
megvalósítására. Azóta sok idő telt
el, az egyházi
kommunikáció is felvette a kesztyűt, amint erre
lehetőség, pénz és szakember
volt, ám a kereskedelmi alapon működő médiumokkal
szemben nyilvánvalóan
kudarcra volt ítélve, hiszen a rossz hír mindig
érdekesebb, mint a Jó Hír, a
bolondok érdekesebbek, mint a normálisak, másnak
lenni mindig izgalmasabb, mint
azonosnak. Az általános műveltség drámai
módon csökkent világszerte, a
fogyasztói gondolkodásmód és divat
betört a hagyományos közösségekbe is.
Olvasom az egyik, 99%-ban katolikus ország
felmérését, melynek lényege az, hogy
még a magukat vallásosnak tartó emberek
többsége is abban hisz csak, amiben
akar is hinni, függetlenül az egyházi
tanítástól. Különösen vonatkozik ez
a
szexualitásra. De egyre kevesebben hisznek a
Szentháromságban, Jézusban, mint
Isten fiában, a Megtestesülésben, a
Szentlélekben, Szűz Máriában, mint Isten
anyjában, és persze magában az Egyházban.
Az elvilágosodás és az ökumené
sajátos formája, mely inkább a
világvallások tanításának egyfajta
keveredése,
még az idősebb nemzedékekben is zavarokat okoz. A
régi-új pogányság elemei
beszűrődnek a hívők tudatába, s végül
kialakul egy személyes és személyre
szabott magánhit, melynek már alig van köze a
katolikus tanításhoz.
A
keresztény kommunikáció
fontos és érzékeny terület. Egy rosszul
megválasztott lépés könnyen visszaüthet,
közönybe fulladhat vagy felesleges támadásoknak
teszi ki magát, de az biztos,
hogy az Egyház és a hívek nem
zárkózhatnak be, mint az őskeresztények. A
térítés kötelezettsége ma is
fennáll, miként az is szükséges, hogy a
híveket
naponta megtartsuk és erősítsük a hitben.
Ezért olyan fontos a keresztény
sajtó, a nyomtatott és az elektronikus, és
ezért lényeges az is hogy a Jó Hír
állhatatos közlése vonzó, érdekes,
tömegekhez szóló módon
történjék.
(szszp-KÉ)
Ferenc
pápa üzenetében
olvashattunk az Egyházról, ehhez kapcsolódva
nézzünk néhány idevágó
gondolatot
„Az igazak bölcsessége” című könyvből.
A
történelmi Egyház a gyönge
emberre épült, és ebben van az ereje. Mert egyetlen
lánc sem lehet erősebb a leggyengébb
szeménél - vallja e témában G. K.
Chestertonh.
Az
Egyház története nem
csupán a papság, a vallásháborúk, a
hitterjesztés vagy egyházszervezés
története, hanem a pásztor és a
rábízott nyáj története is -
írja Hetényi Varga
Károly.
Krisztus
egyháza nem
luxusszálló, ahol a keresztyén urak
kényelmes külön szobákban pihennek. Az
Egyház inkább hasonlít egy katonai
laktanyához, ahol az Evangélium harcosai
együtt laknak, és közös kiképzésben
részesülnek - olvasható e gondolat C. H.
Spurgeonnál.
Hiába
jósolták a múlt
századi diktatúrák, hogy a vallás
megszűnik. A helyzet távolról sem áll így.
A
keresztények teszik, amit tenniük kell. Az Egyház
mindig képes megújulni, és
minden korban van mondanivalója. Véleményünk
mindig érdekli a világot, még
akkor is, ha nem fogadja el - fejti ki idevonatkozó
véleményét Tauran bíboros.
Kedves
Vadkertiek!
Ma
lesz a holnap tegnapja – nagyon frappánsan foglalja össze a
múlt-jelen-jövő
kapcsolatát és az idő
múlását a Bergendy
együttes slágere. Valóban, a mai nap, ez az
ünnepség holnap már a múltunk része
lesz. És ahogyan személyes életünkben halad
az idő, gyarapodnak emlékeink is.
Fontos-e
hogy mi történt velünk? Mit éltünk
át? Számon tartjuk-e? Akarunk-e emlékezni?
Már
a kisgyermek is büszkén mesél arról, amikor
még kicsi volt. De a kisiskolásnak is
élénk emlékei vannak az
óvodáról, a nagyobbaknak az alsó
tagozatról, a
középiskolásoknak az általános
iskoláról és így tovább.
Felnőttként pedig
osztály- és érettségi
találkozókon elevenedik meg a közel- s a
régmúlt. Mert
fontos számunkra.
Együtt
élünk emlékeinkkel – és emlékeink is
velünk együtt élnek tovább.
Személyes
élményeinken túl vannak a
közösségi, kollektív emlékeink. Mai
napon a nemzeti
emlékezet által életben tartott
szabadság-ünnep hozott össze. Ez a nemzeti
identitiásunk része. De a nemzet mellett, a
településünknek is van múltja, a
vadkertiek közös történelme.
Épületeink, településünk arculata,
hőseink,
halottaink – ez csak a miénk. Legyünk büszkék
rá!
A
Tizenhárom almafa Alapítvány ’Velünk
élő múlt’ rendezvénysorozatának első
állomásán – egy héttel ezelőtt – az
általános iskola tanulói részére
szerveztünk hagyományőrző napot. Mai napon pedig a
kültéri plakát-kiállítás
ünnepélyes megnyitására kerül sor. 30
nagyméretű képen elevenedik meg a
múltunk. Sokak személyes emlékei.
Természetes,
belső igény az érdeklődés az egykor volt
történések iránt. De nem csak a saját,
személyes múltunk iránt.
Kisgyermekként
nagyapámtól mindig azt kértük, hogy
meséljen, milyen volt a seregben és a
háborúban, hadifogságban. Kisfiam pedig azt
kéri, hogy meséljek arról, amikor
még kicsi voltam.
A
megvalósításban résztvevő segítők
nagy száma is azt mutatja: fontos és
megőrzendő eleink élete, mestersége,
tevékenysége. Ez a kiállítás - ami
itt
marad - talán segít abban, hogy megértsük
és megőrizzük, velünk együtt
hogyan változott Vadkert is.
Legyünk
büszkék arra, hogy vadkertiek vagyunk!
Ebben az
évben április
5-én, szombaton kerül sor a - már
hagyománnyá vált- világi
munkatársak találkozójára, a szokott
helyen: Gödöllőn, a Premontrei Szent
Norbert Gimnázium aulájában.
Katolikus
Egyházunk nagy
büszkeségei XXIII. János és
II.János-Pál pápa, akiknek szentté
avatására
készülünk. A találkozón
felidézzük az Ő egyéniségüket,
rácsodálkozunk
életszentségükre. Személyes tapasztalatok
alapján és egy filmvetítés
segítségével szeretnénk megérteni az
Ő üzenetüket és megtalálni helyünket a ma
egyházában!
A
találkozó vendége
lesz Msgr. Alberto Bottari de Castello c.érsek, Apostoli
Nuncius, aki szintén
megosztja velünk személyes élményeit a
két szent pápáról.
Szeretettel
kérem a
paptestvéreket, küldjék a találkozóra
híveiket: a képviselő testületek tagjait,
az akolitusokat, hitoktatókat, közösség
vezetőket, a zsinati munkabizottságok
tagjait…, s amennyiben lehetőségük van rá,
kísérjék el őket.
De fél
10-től gyülekezés,
10 órakor kezdődik a program, és kb. du 4
óráig tart.
Kérjük,
jelentkezzenek a
lelkigyakorlatos ház elérhetőségein, e-mail-ben
vagy telefonon, legkésőbb ápr.
3-ig. A jelentkezőknek hideg ebédet tudunk biztosítani.
Mater
Salvatoris
Lelkigyakorlatos Ház és Konferenciaközpont
2100
Gödöllő-Máriabesnyő Kapucinusok tere 3.
Tel.: +36 28 420 176
Tel./Fax: +36 28 510 742
matersal@invitel.hu
http://www.matersalvatoris.hu
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. április 28.
hétfő
Kolping
Országos lelki nap
lesz Veszprémben 2014. április 5-én, melynek
Vezetője Márfi Gyula érsek úr.
Jelentkezni a lelki napra Szabó Jánosnál lehet.
A
Vadkerti Harangok
következő száma húsvét első
vasárnapjára jelenik meg. Ezért a lapzárta
most
április 12. Eddig kérem az írásokat a
szerkesztőségbe eljuttatni!
Május
17-én ismét Kolping
Nemzetközi Foci Torna lesz a Petőfi Sándor
Általános Iskola műfüves
pályáján.
Tiszteljük meg jelenlétünkkel a határon innen
és túlról érkező csapatokat!
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
falugyűlést követően,
február 26-án testületi ülés
keretében került elfogadásra a 2014. évi
költségvetésünk, amit egy szóval
úgy jellemezhetünk: szűkös!
Az
ülés keretében, igazodva
a törvényi előírások
változásaihoz, módosításra
kerültek intézményeink alapító
okiratai is.
Az
egyéb ügyek mellett
(például a diákolimpikonok
támogatása) a közelgő választások
sikeres
lebonyolítása érdekében sor került a
Szavazatszámláló bizottság
megválasztására
is.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
Márc.
30-án,
vasárnap reggelre kell az órákat 1
órával előre igazítani a Nyári
időszámításhoz.
Márc.
29-én a
lelkigyakorlat befejező szentmiséjén, és
30-án, vasárnap a fél
10 órás szentmisén, részesülhetnek a BETEGEK SZENTSÉGÉBEN AZOK, akik a
szentmisén
áldoztak is, idős koruk, gyengeségük miatt
különösen rászorulnak Jézus
segítségére.
(Azt követő hét első
napjaiban keresem föl az idős testvéreket otthonukban, hogy
el tudják végezni
ők is húsvéti szentgyónásukat,
jelentsék be őket időben.)
Április 6-án,Nagyböjt 5.
Vasárnapján lesz gyűjtés a
Szentföldi keresztények,
és szenthelyek támogatására.
Ápr. 13-án, VIRÁGVASÁRNAP
fél 10-kor a SZENTMISE a barkaszenteléssel a Lurdi
Barlang előtt kezdődik, majd Jézus bevonulására
emlékezve vonulunk mi is a
templomba a szentmisére. A szentmisén a Passiót
hallgatjuk meg.
Április 16-án lesz ÉVES
SZENTSÉGIMÁDÁSI NAPUNK.
De. 10-kor szent-misével, kezdjük,
majd a szokásos módon óránként
tartsák a körzetek az imaórákat. Este
fél 7-kor
rövid szentségimádás, majd szentmise.
Nagycsütörtökön-pénteken és
a húsvéti
vigílián is este 7 órakor kezdődnek a
szertartások.
Nagycsütörtökön
7-kor az utolsó Vacsora emlékmiséje, majd
utána szentségimádás
9-ig, 9-10 óráig a felnőttek
tartanak közös imaórát.
Nagypénteken este 7-kor
Igeliturgia, Passióval, majd
közös könyörgések, Keresztleleplezés,
hódolat a kereszt előtt, és
szentáldozással fejeződik be
meg-emlékezésünk.
**Nagypénteken
szigorú böjt van, vegyük egészen komolyan
Jézus halálának napján. Ő
életét
áldozta értünk, mi legalább a böjt
áldozatát hozzuk meg mindnyájan iránta
való
szeretettel.
A
Szentsírnál
nagyszombaton du. 2 órától fél 7-ig lesz
szentsír látogatásra alkalom.
A HÚSVÉTI
VIGILIA a tűzszenteléssel, a Húsvéti gyertya
ünnepélyével, majd az
Olvasmányok, keresztvíz megáldása,
szentmise, és utána a Feltámadási
körmenet.
Gyertyát hozzanak magukkal a
körmenetre!
(Házaknál gyertya!)
Ápr. 27-én
Búzaszentelés napján könyörgünk a
jó Istenhez „mindennapi kenyerünkért” jó
termésért.
Fiataljaink
bérmálkozása május 18-án de. 10
órás szentmisén lesz.
Elsőáldozás
május 25-én.
2. Csejk Gabriella, Anna (Csejk
András-Horváth Anita)
3. Nagy Bernadett )Nagy Gábor – Halaj Éva)
4. Szabó Gergő (Szabó Adrián- Szinovszki Helga)
5. Verebes Bálint Ignác (Verebes Ignác-
Király Hajnalka)
6.
Verebes Zsombor, József (Verebes Ignác- Király
Hajnalka)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
1. kedd
-
2. szerda
-
3. csütörtök -
4. péntek -
5. szombat
- Murányi István, felesége Dombai
Erzsébet, fiuk, menyük,
Kristóf Sándor, szülei és
hozzátartozók
-
Dósa Sándor 2. évforduló, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Pistyúr András és hozzátartozók
6. vasárnap - Bulejka Pál, szülei,
apósa, anyósa és sógorai
-
Kristóf István, felesége Pálinlás
Mária és gyermekeik
-
Lipcsei Ferenc, Lipcsei és Kajtor család
halottaiért
7. hétfő -
8. kedd
-
9. szerda
- Hálaadásul
10. csütörtök - Fábián Istvánné
Laczó Ilona és szülei
-
Halaj Károly, szülei, nagyszülei
11. péntek - Temela és
Urbán család élő és elhunyt tagjaiért
-
Boda Gyula, felesége, fia és szüleik
-
Laczó Andrásné Kácsor Erzsébet
és elhunyt hozzátartozók
12. szombat
- Orem András, felesége Nagy Erzsébet, fia,
veje, szüleik és
testvéreik, Kovács Sándor, felesége
Káposzta Margit
-
Csillag Gyula, szülei, Szabó Vince, felesége
Kormosói Ilona és szüleik,
Mrekvicska Ignác, szülei, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Pistyúr Ignác, felesége Szlúka
Erzsébet, két gyermekük és szüleik
13. vasárnap - Laczó és Surman család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Buzás Ildikó, Buzás és Kovács
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Koza János és a Jakubecz család
14. hétfő -
15. kedd
-
16. szerda
- Elhunyt énekkari tagokért
17. csütörtök -
18. péntek -
19. szombat
-
20. vasárnap -
21. hétfő - Szrenka
József, szülei, apósa, Kristók János,
élő és
elhunyt hozzátartozók
22. kedd
- Szúnyog László, élő és
elhunyt hozzátartozók
23. szerda
-
24. csütörtök - Dósa Gábor, Zsembe Erika
jegyesekért
25. péntek -
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége Konopás
Mária és
fiuk Attila 5. évforduló
26. szombat
- Pataki András 10. évforduló, Pataki
és Bimbó család élő és
elhunyt tagjaiért
-
dr. Borsa Mihály, testvérei és szülei,
Vitéz István, felesége és
hozzátartozók,
Nagy Ignác, Csernák és Káposzta
család halottaiért
-
Jamrik Antal, felesége Kordics Borbála, fia, veje
és a család halottaiért
27. vasárnap - Kristók János 1.
évforduló, felesége Halaj Margit, lányuk
Mária és
a család halottaiért
-
Vitéz Ferenc, felesége Nagy Erzsébet, szülők,
nagyszülők és hozzátartozók
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária,
szüleik, valamint élő és elhunyt
családtagokért
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-