Miért
szent könyv egyáltalán a Biblia, amely a
keresztények számára az Ó- és
Újszövetséggel az egyetlen kanonizált szent
könyv? Szent, mert hitünk szerint
sugalmazója a Szentlélek és általa Isten,
aki nem egyszerűen „szent”, hanem
maga „a” Szent. A Biblia szövegét tekintve is szent, mert
Isten úgy mutatja be,
ahogyan egyetlen filozófus sem volt képes
létét felismerni, pusztán a
természetes ész segítségével. S
szent azért is, mert az embert megszentelt
életre vezeti, ahogyan a zsoltáros is kéri: „Uram,
mutasd meg nekünk az utat”.
Hiszen a Biblia alapvető üzenete nem más, minthogy
„Legyetek szentek, mint én
szent vagyok”, mondja az Úr a Lev 11,14 bibliai sorokban.
A
Biblia azonban emberi közvetítéssel küldi
hozzánk üzenetét, az Isten szavát
közvetítők saját stílusában, és
különböző kulturális világképek
keretében. Az
adott kor embereihez alkalmazkodó hasonlatait,
szemléletmódját is ez jellemzi.
A szövegnek pedig megvan a saját műfaja. Ahogyan –
történelmünk tanúsítja – a magyar
nép felrázásához is alkalmas lehet a
történelmi példázat, egy politikus
beszéde, vers vagy ének. Hasonlóképpen a
Szentírásnak is vannak történeti
könyvei, van benne vers is, ének is, van benne
prófétai jövendölés, népies
elbeszélés, erkölcsi előírás,
életbölcsességek fűzére vagy Jézus
példabeszédei.
Valamennyi a maga stílusában közli velünk Isten
üzenetét, amely nem a világ
fizikai vagy matematikai megismerésére vonatkozik, hanem
az ember
valláserkölcsi útbaigazítására.
Ez az üzenet nem egyszerűen „közlés”, hanem
„kinyilatkoztatás”, amelyben a Mindenható úgy
mutatja be magát, háromszemélyű
egy Istenként, mint „aki van”, és aki „velünk van”,
aki tehát üdvösségünk
Istene, akinek akarata a javunkra boldogságunkra
irányuló üdvözítő szándék.
A
Biblia könyvei minden műfajukban úgy közvetítik
Isten szavát, s benne
üdvösségünk üzenetét, hogy mindezt a
Szentlélek sugalmazza. A próféták, mint
sugalmazott kiválasztottak azonban gyakran dramatizált
formában fogalmazzák meg
az isteni üzenetet. Arra kaptak belső indítást, hogy
az isteni szót elmondják
az adott kor embereinek, de nekünk is. Nem szabad hát
fennakadni a műfaj
részletein, hanem észre kell venni annak
mondandóját. Világosan kell látnunk
például, hogy nem a Noé
bárkájának pontos leírása a
kinyilatkoztatás, hanem ami
a leírás mögött látható
módon rejlik.
Felvetődik
a kérdés: mi bizonyítja, hogy éppen a
Biblia a „szent könyv?” Hiszen a
hinduknak és más vallásoknak is megvannak a maguk
szent könyvei. Vajon a
Szentlélek működése csak a Bibliára
korlátozódik? Egyáltalán nem. Hiszen
magában a Bibliában olvashatjuk, hogy Isten Szentlelke,
akár a szél, ott fú,
ahol akar. Ismerjük azonban a garancia fogalmát:
keresztény hitünk szerint az
Egyház – a Szentlélek vezetésével –
garantálja, hogy az elfogadott, vagyis
garantált bibliai könyvek a saját műfajukkal
valóban a kinyilatkoztatás
könyvei. Üzenetük valláserkölcsi
igazsága pedig nem lehet kiszolgáltatva az
egyéni, olykor kifejezetten különc
értelmezéseknek. Természetesen lehet számos
olyan szent könyv vagy szent szöveg, mint
például az esszénusok zsoltárai,
netán Avillai Szent Teréz egyik könyve, de ezek
egyikét sem kanonizálta
egyházunk, a kanonizálások sora már
lezárult.
A
Biblia üzenetét illetően az Egyház csak a
legfontosabb valláserkölcsi tanítást
illetően mondja ki, hogy annak kinyilatkoztatott volta a
keresztény hit
logikája szerint biztos üzenet. Ennek szilárd
jellegét és rangját jelenti a
„dogma”, vagyis a változó korokban is
változatlanul érvényes hitigazság, mint
például az, hogy Isten három személyben
Egy, a világot és benne az embert Isten
teremtette, hogy a megtestesült Ige az általa
küldött Megváltó.
(béel
cikke alapján)
Valaki
azt felelte egyszer:
a
legkedvesebb bibliafordítás
számára
édesanyja élete.
Mondd,
ma, zűrzavaros korunkban
szebb,
becsesebb, hitelesebb
bibliafordítás
lehet-e?
Hiszem
az Ige
nem
múzeumi tárgy,
nem
régi emlék!
Bár
te is, én és, mindannyian
életünkkel
ilyen
bibliafordítók
lennénk!
(TE)
„Ne
szeressünk se szóval, se nyelvvel, hanem tettel és
igazsággal!” (1Jn
3,18)
Szent
János írja ezt. Figyelmezteti a
közösségeket,
hogy ügyeljenek bizonyos emberekre, akik szavaikkal ugyan
megvallják Jézusba
vetett hitüket, de ezt a hitet nem követik tettek. Sőt
haszontalannak és
fölöslegesnek tartják ezeket a tetteket, mintha
Jézus már mindent elvégzett
volna. Az ő hitük így üres és
terméketlen, mert hiányzik belőle az az
elengedhetetlen hozzájárulás Jézus
művéhez, amit Ő személyesen tőlünk kér.
„Ne
szeressünk se szóval, se nyelvvel, hanem tettel és
igazsággal!”
Tettekkel szeressünk! Az apostol azt mondja, hogy az igazi hit
bizonyítéka, ha
úgy szeretünk, ahogy Jézus szeretett bennünket,
ahogy Ő tanította nekünk. Ennek
a szeretetnek egyik legfőbb jellemzője a konkrétság.
Jézus nem szép szavakkal
szeretett, hanem ahol csak járt, jót tett, mindenkit
meggyógyított, készséggel
rendelkezésére állt mindenkinek, aki hozzá
fordult, kezdve a legelesettebbeken,
a legszegényebbeken, a társadalom kivetettjein, és
az életét adta értünk.
„Ne
szeressünk se szóval, se nyelvvel, hanem tettel és
igazsággal!”
A tetteken kívül igazsággal is szeretnünk kell,
mondja az apostol. A keresztény
szeretet igyekszik konkrét tettekben megnyilvánulni,
és a szeretet igazságából
akar meríteni, amit Jézusban találunk meg. Az ő
érzéseinek és az ő
tanításának
megfelelő tettekre törekszik. Oly módon és olyan
mértékkel kell hát szeretnünk,
ahogy azt Jézus megmutatta nekünk.
„Ne
szeressünk se szóval, se nyelvvel, hanem tettel és
igazsággal!”
Hogyan éljük tehát ezt az életigét? A
mondanivalója teljesen világos. Meghív a
hiteles keresztény életre, melyet Jézus annyira
hangsúlyozott. Vajon nem erre
vár a világ is? Talán nem a jézusi szeretet
tanúságtevőit szeretnék látni a mai
emberek?
Tettekkel szeressünk tehát és ne szavakkal!
Kezdjük a legalázatosabb
szolgálatokkal nap mint nap a mellettünk lévő
felebarátok felé!
Szeressünk
igazsággal! Jézus mindig az Atya akarata szerint
cselekedett,
nekünk is mindig Jézus szavai szerint kell
élnünk. Jézus azt akarja, hogy őt
lássuk minden felebarátban, ugyanis amit a
felebarátunkkal teszünk, azt úgy
tekinti, hogy vele tettünk. Továbbá azt kéri,
hogy úgy szeressük a többieket,
mint önmagunkat, egymást pedig úgy szeressük,
hogy készek legyünk az életünket
adni egymásért.
Szeressünk hát eszerint, hogy mi is Jézus
eszközei lehessünk a világ
üdvösségére!
A
város északkeleti végein
lévő szőlőkben valaha őrkunyhók álltak. Ezek az
őrházak éjjel fáklyákkal voltak
kivilágítva, így téve
beláthatóvá a területet. Az őrkunyhók
éjszakai fényének
így védelmi és útjelző funkciója is
volt.
A
hosszú ideig eltartó
utazást sokszor éjszaka sem hagyták abba.
Tehették is, mert amikor Eger
határához értek a sötét
éjszakákban, az Eged-hegy szőlőinek őrkunyhói
világítva
mutatták az utat.
Az
utasbarát jelzőfényeknek
híre ment országszerte. Akkoriban terjedt el ez a
mondás, hogy ha Egerbe
utazol, kövesd az egri csillagot!
A
jelzőfény hívó szavára
jöttünk össze mintegy harmincan 2013. június
29-én a Kolping házban és
jutottunk el Egerbe, a Borest rendezvénysorozat következő,
hetedik állomásán.
Az Egri Csillag története mellett megismerkedtünk az
Egri Bikavér legendáival
és igaz történetével, A
Szépasszony-völgy elnevezés
kialakulásával, a várost
átszövő tekervényes pincesorral
(megtehetnénk, hogy a város déli
végéből
elindulva anélkül jussunk el az északi
részbe, hogy közben ki sem jönnénk a
felszínre) és egyéb érdekességekkel.
A
borkóstolás élményét pedig
a hangulatos világítás mellett a
háttérben hallható és látható
koncertfelvételek tették teljessé. A
jelenlévők megtudták azt is, hogy a bort
szokás volt egykoron nem valamiféle
űrmértékre adni, hanem „nyeletre",
vagy „szívásra". Ez úgy történt, hogy
a gazda 50 krajcárt, később (1920
után) 10 fillért kért egy nyelet borért.
Nagy lehetőség volt ez a jó tüdejű,
tapasztalt borivó embernek.
Az
est során – a praktikus
információ ellenére – az óvatos
kortyolgatás mellett maradtunk, így fedeztük
fel a kínált 7 fajta bor íz és
illatvilágát.
Borestünk
utókóstolással és
kötetlen beszélgetéssel valamint azzal az
elhatározással zárult, hogy ősszel
ismét keressük az igazságot a borban.
Augusztus
2-án a betegek búcsúján vettünk
részt Mátraverebély-Szentkúton az Idősek
Napközi Otthona lakóival és egy busznyi
hívővel. Nem kis izgalommal indultunk,
aggódva a hőség miatt. Idős, fájós
lábú híveinket inkább a szívük
vitte, mint a
lábuk. Szentkúton azt láttuk, minden
irányból érkeznek a buszok, autók,
jönnek-jönnek az idősek, betegek, ki bottal, ki
mankóval, ki kerekesszékben,
voltak, akik egymást támogatták, sokakat
kísértek ápolók,
hozzátartozók. Az
egész nap folyamán orvosi ügyelet volt,
ápolók jártak a sorok között, hogy
rögtön ott legyenek, ahol esetleg baj van.
A
szentmise és a litánia után imával,
énekkel köszöntünk el a Szentkúti
Szűzanyától, jó volt látni és
hallani, amint a sok „keresztalja” elhagyta a
kegyhelyet. A buszt várva régi ismerőssel
találkoztunk, Nyíri Róbert atyát,
egykori káplánunkat köszönthettük
hívei körében.
Hazafelé
kis kitérőt tettünk Mizsérfára. A vadkerti
Idősek Napközi Otthonának lakói
kérték, látogassuk meg egykori társukat,
Jakubecz Jánosné, Markó Teri nénit,
aki az itteni intézetben él. Nagyon meglepődött
és megörült, mikor lehozták a
lifttel és szeretettel köszöntötték az
egykori társak, falubeliek. A pici falut
szinte tábla is alig jelzi, kátyúkkal
tarkított, egyetlen keskeny utcája végén
áll a háromemeletes modern épület, mely sok
idős, egyedülálló embernek ad
otthont, sokuknak kórház, a gyógyulás
reménye nélkül, és sokuknak börtön.
Itt
is élnek elégedett emberek és élnek
megkeseredett, összetört szívű, magukra
maradt idősek. Nem tudjuk, ránk mi vár, de nagyon
örültünk, hogy nekünk van
hová és van kihez hazajönni. Talán egy fokkal
jobban megbecsüljük családunkat
és a mellettünk élőket.
A
szentmise szónoka Veres András szombathelyi
megyéspüspök úr volt.
Bátorító,
biztató szavai kértek arra, hogy viseljük
türelemmel betegségeinket, vegyük
észre mások baját és legyünk
segítőkészek. Ugyanakkor felhívta
figyelmünket
feladatainkra is.
„...
Istengyermekségünk abban áll, hogy Isten
szeretetét adjuk tovább a világba.
Életünk sokkal reménytelibb lehetne, ha Isten
szeretetében tudnánk maradni. Ma
már nem kétséges, hogy a legtöbb emberi
szenvedés lelki eredetű. Ha Isten
szeretetét befogadnánk és másokkal
megosztanánk, milyen megnyugvást okozna
lelkünkben! Ha így élnénk, ha tudnánk
szépen, jól szeretni, akkor az élet nem
siralomvölgy lenne. Ezért van szükség a
bűnbánatra, Isten irgalmas szeretetére.”
Erről
szól a Porcinkula búcsú is. Hogy akik e szent
helyre járulnak, ott, abban a
kápolnában imádkoznak, elnyerjék bűneik
tényleges bocsánatát. A romos, kis
olaszországi kápolnát Szent Ferenc
építette újjá. Milyen lehetett akkor, ott a
vallásos élet? Ha ott és akkor vallásos
emberek éltek, hogy hagyhatták Isten
házát elpusztulni?! De nem ez a helyzet ma is? A
plébániák azzal küzdenek, hogy
nem tudják magukat fenntartani. Templomaink pusztulnak, nyugaton
eladják
azokat. Nemcsak Szent Ferenc idejében volt ilyen
mélyponton a hitélet. Ez az
ünnep bátorítson minket, hogy lelkileg is
építsük a templomot!
A
ma embere hogy kezdene hozzá? Konferenciákat,
képzéseket tartanánk. Elemeznénk,
milyen programot hirdet meg a Szentatya. Milyen engedményeket
tesz?
Az
igazi megújulás attól függ, mi hogyan
éljük meg vallásos életünket, hogyan
újítjuk meg a bűnbánatban! Jézussal
való találkozásunkat megérzik-e a
körülöttünk lévők. Mi azért vagyunk
itt, mert személyes kapcsolatban vagyunk
Jézus Krisztussal. Tegyük ezt őszintén, mert csak
így tudjuk a világot szebbé,
jobbá tenni. Azt kívánom, hogy hazamenve tudjunk
tanúságot tenni Krisztusról.
Szent Pál mondja: „megadatik a szenvedésben Krisztusnak
közvetlen társa
lenni...”
S
búcsúzóul még egy gondolat, melyet
Beethoven, a nagy zeneszerző fogalmazott
meg: „Az emberi szenvedés olyan, mint a kottában a
kereszt. Fölemel.”
A
kilencvenes évek első
felében egy lelkésznek egy missziós lepratelep
aratási ünnepségén kellett
istentiszteletet tartania. Meg volt elégedve a hatással,
amit szép prédikációja
kiváltott. Ám akkor a telep ugyancsak beteg vezetője arra
kérte, várjon egy
kicsit a záró imádsággal, mert a
leprások is szeretnék valamivel kifejezi az Úr
iránti hálájukat. „Jöjjön mindenki
előre!” - adta meg a jelet társainak a
vezető.
És
a csaknem ezer ember „előrejött”.
Centiméterről centiméterre küzdötték
magukat előre. Egyesek kéz- és
lábcsonkjaikon vonszolták magukat, vagy egyenesen kis
párnákon csúszva
közlekedtek. Az emberroncsok teste telis-tele volt
fekélyekkel, szörnyű
sebekkel. Mikor a lelkész elé értek,
mindnyájan elővettek valahonnan egy pár
maréknyi rizst és a földre
öntötték. A halom végül méternyi
magas lett.
A
telep vezetője ezután arra
kérte a lelkészt, fogadja el tőlük – Isten helyett –
ezt a rizst, áldja meg és
adja majd oda azoknak, akiknek nincs annyira jó soruk, mint
nekik. Hiszen nekik
fedél van a fejük felett, tiszta vizet ihatnak, naponta
kapnak egy csésze rizst
(abból tették félre a
nélkülözhető szemeket), hetenként egy kis
zöldséget, sőt
nagy ritkán még némi húst is.
Hozzájuk lelkészek járnak, akik Isten
igéjét
hirdetik, gyermekeiket iskolába viszik, gondoskodnak
róluk, még keresztény
temetés is jut nekik végül. Bizonyára akadnak
olyan emberek, akiknek nincs
ennyi jóban részük, és azok örülnek
majd ennek az adománynak.
A
lelkész azonban nem tudott
akkor imát mondani. Könnyei mégis legalább
olyan kedvesek lehettek Isten előtt,
mint imádságának szavai lettek volna.
(Szív
Újság, 2003. február)
Pécsett
került megrendezésre
az Ifjúsági Tábor augusztus 29-e és
szeptember 1-je között. Augsburgból és
Délvidékről is érkeztek fiatalok a táborba.
A
napi evangélium Jézus első
csodájáról számol
be, amelyet Kána városába egy lakodalmi
ünnepség során tett nyilvános
működése
kezdetén. Abban az időben a lakodalom egy hétig tartott,
s bizony nem kis
gondot jelenthetett a családoknak, hogy ennyi ideig enni-
és innivalóról
gondoskodjanak a vendégsereg számára. Könnyen
előfordulhatott, hogy közben
elfogyott a bor, ami azzal járt, hogy az ünneplést
idő előtt abba kellett
hagyni. A kánai fiatalok és családjuk
számára is nagy szégyen lett volna, ha ilyen
előfordul, s a történet szerint éppen ez a
veszély fenyegetett. A problémát
Mária veszi észre, s ő szól fiának,
Jézusnak.
A helyzet meglehetősen feszült, bizonyára a
vendéglátók is tudtak már a
gondról. A
drámaiságot tovább fokozza,
hogy Jézus látszólag visszautasítja
édesanyja kérését,
mintha nem
az ő dolga volna a helyzet megoldása
vagy nem szándékozna
segíteni.
Mária azonban tudja, hogy nem
visszautasításról vagy a segítség
megtagadásáról
van szó. Ő hisz abban, hogy fia biztosan segíteni fog, ha
eljön annak az ideje.
Ebben bízva mondja azt a szolgáknak, hogy bármit
is kér, tegyék meg. A csoda
aztán annak eredményeként történik
meg, hogy a szolgák megteszik, amire az Úr
utasítja őket. Furcsának tarthatták, hogy
vízzel kell megtölteni a kőkorsókat,
nem is sejtették, hogy mi fog ebből kijönni, mégis
megteszik, amit Jézus kér
tőlük. Két dolgon érdemes mindezek kapcsán
elgondolkoznunk. Hiszek-e abban, hogy
segít nekem Jézus
mindazon gondjaim megoldásában, amit elé
tárok? Megteszek-e mindent, akár az
először furcsának, érthetetlennek tűnő dolgokat is,
amit Jézus kér tőlem? E hit
és készség nélkül nincs csoda.
A
víz borrá változtatásával
Jézus megoldja a
nehéz helyzetet és biztosítja, hogy tovább
folytatódhasson a lakodalom, s ne
szakadjon meg a vendégek öröme. Nem feltűnést
akar kelteni ezzel, csak
egyszerűen segíteni akar és a szégyentől menti meg
az újonnan
házasultakat. Cselekedetét
természetesen
az is motiválta, hogy édesanyja
közbenjáró kérését
teljesítse. Mindemellett
Jézus csodájának legfőbb mozgatóereje az
volt, hogy kinyilvánítsa isteni
hatalmát, erejét, ahogyan ezt Szent János
evangélista az elbeszélés egyik
végkövetkeztetéseként megfogalmazza:„Ezzel
kezdte meg Jézus csodajeleit a
galileai Kánában. Kinyilatkoztatta
dicsőségét” (Jn 2,11).
Az
evangélista egy másik tanulságot is levon,
amely így szól: a csoda láttán
„tanítványai hittek benne”(Jn 2,11).
A gyógyító csodák esetén mindig
megfigyelhetjük,
hogy a Jézusban való hit, az ő isteni hatalmában
való hit feltétele a
csodának. A gyógyulni
vágyó betegek vagy
kísérőik minden esetben kifejezik Jézusba vetett
hitüket. A csodáknak
ugyanakkor van egy másik hatása
is, tudniillik az, hogy akik azokat látják, hitre
ébrednek, megszületik bennük a
hit. Ébresszen bennem hitet Jézus isteni
dicsőségének megtapasztalása és
csodáinak látása!
©
Horváth István Sándor
Képzeld
el, hogy tikkasztó, meleg, nyári nap van. Ketten
bandukolnak a sivatagban egy oázis felé. Kulacsaikban
csak félig van víz.
„Ó
jaj, – gondolja Áron – már csak fél üveg
vizem van! Mi
lesz, ha ez is elfogy, de nem érem el az oázist időben?
Vibrál a levegő, csorog
rólam az izzadság, fáj a lábam, és
ez így megy már órák óta...”
„Uhh,
szuper – gondolja Balázs – még van vizem, ez biztos
kitart addig, amíg el nem érem az oázis
forrását, és újra nem tölthetem a
kulacsom. Biztos vagyok benne, hogy a barátaim már ott
vannak biztonságban és
várnak minket is, hogy aztán együtt folytathassuk az
utunkat.”
Te
melyik vagy a kettő közül? Áron, aki mindenen
bosszankodik,
és nem látja a lehetőséget az útja
során, vagy Balázs, aki megtalálja az
öröm
kis magjait a nehézségek közepette is?
Szeretnél
te is úgy gondolkodni, mint Balázs? Hidd el,
lehetséges! Csupán nyitott szemmel és
szívvel kell járni a világban, hogy
meglelhesd azokat az apró örömöket, amelyek
szebbé teszik az életed, s
mindannyiunk életét.
1.
Tisztelj mindenkit – Krisztus jelen van felebarátaidban.
Légy megértő másokkal
– ők a te testvéreid!
2.
Mindenkiről jót feltételezz, ne pedig gonoszat!
Még a legrosszabb körülmények
között is találj az életedben valami jót!
3.
Mindig jót mondj másokról – ne pletykálkodj
és ne rágalmazz! Tedd jóvá a
szavaiddal okozott kárt! Ne kelts viszálykodást
mások között!
4.
Beszélj mindenkivel a szeretet nyelvén! Ne emeld föl
a hangod! Ne káromkodj! Ne
bosszants másokat! Ne fakassz könnyeket! Nyugtass meg
másokat és légy jószívű!
5.
Bocsáss meg embertársadnak! Ne legyél
haragtartó! Mindig te nyújts békejobbot
elsőként!
6.
Mindig felebarátod javát tartsd szem előtt! Tégy
jót másokkal, viselkedj velük
úgy, ahogyan szeretnéd, hogy ők veled bánjanak!
Sose arra gondolj, hogy mások
mivel tartoznak neked, hanem, hogy te mivel tartozol nekik!
7.
Légy együtt érző mások szenvedései
láttán! Siess mindig a segítségükre
jó
szóval, tanáccsal, kedvességgel!
8.
Dolgozz lelkiismeretesen – mások a te munkád
gyümölcsét élvezik, ugyanúgy,
ahogy te is élvezed mások munkájának a
gyümölcsét.
9.
Tevékenyen vegyél részt
közösséged életében! Légy nyitott
a szegények és
betegek szenvedéseinek orvoslására! Oszd meg
velük anyagi és lelki javaidat! Próbáld
észrevenni mások miben szenvednek hiányt!
10.
Imádkozz mindenkiért, még
ellenségeidért is!
(Stefan
Wysinszki, bíboros)
A
tanévnek nem szabad nekimenni nyugodt
beletörődéssel... Az új tanévhez, az
élethez kell egy egy jó adag belső tűz, virtus: „Csak
azért is én megmutatom!”
Kedves
Fiatalok!
A
tanévnek nem szabad nekimenni nyugodt
beletörődéssel: „legyen meg aminek lennie
kell, essünk túl ezen is” gondolatokkal... Az új
tanévhez, az élethez kell egy
egy jó adag belső tűz, virtus: „Csak azért is én
megmutatom!”
Tudjátok,
a tanév egy hatalmas verseny! A kérdés:
képes vagy legyőzni önmagad újból és
újból a leckék, a tanulás hatalmas
viadalában? Ha tápos vagy, akkor biztos,
hogy feladod, és kapsz ezer okot, amiért nem éri
meg tanulni, készülni,
eredményesen vizsgázni. De ha jóféle magyar
emberből vagy, akkor nem adod fel,
hanem a jó harcot jó végre viszed, és
eredményesen leteszed azokat a
fránya vizsgáidat!
Szinte
mindegy, hogy mit kérnek a tanárok, a lényeg, hogy
te légy a győztes!! Ha ma az
iskolában rászoksz a kudarc keserű ízére,
akkor egy életen keresztül az fog
téged hosszan kísérni, nyomodban lihegni
nyálasan, mert te őt gyáván magadhoz
fogadtad, otthont adtál az életedben neki. De ha ma
kemény munkával győzöl az
iskolapadban, holnap az életben is győztes leszel!! Ha a
tanulásból, munkából
fakadó sikert magadhoz édesgeted kemény,
kitartó küzdelemmel, akkor az mint
hűséges oroszlán mindig veled marad. Tudnod kell, hogy
ehhez soha egyetlen egy
csatát sem szabad feladni, elveszteni!! Nem arra
születtél, hogy lábtörlő légy!
Kezdődik
a tanév, szeretettel bátorítlak! Nézz
magadba, téged Isten teremtett, nem vagy
selejt, képes vagy győzni, hát akkor gyertek,
szedjük szét azt az iskolát!!
Szeretettel,
Csaba
testvér
Behordják
a föld termését,
Amit adott Isten,
Megköszöni Ég Urának
Hálás emberszívem
Amiből
most kevesebb van,
Mint az elmúlt évben,
Azt is Isten engedte meg,
Kipróbál hűségben.
Hű
maradok és hálát ad
Kevésért is szívem,
Hűségemet biztos, hogy majd
Jutalmazza Isten.
És
amiből sok és szép van,
Az Isten áldása,
Szálljon érte föl az égbe
Ezerszeres hála!
(Prohászka
Ottokár)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2013. október 21.
hétfő
Október
6-án, vasárnap,
hagyományainkhoz hűen zarándoklatot szervezünk
Szentkútra, hogy nagyobb
közösségben fohászkodjunk a magyarok
Nagyasszonyához Egyházunkért,
nemzetünkért. A busz vagy nagyobb számú
jelentkezés estén a buszok 8 órakor
indulnak a Takarékszövetkezet elől. Most is a
nagyparkolóból körmenetben
megyünk a kegyhelyre. Ezért fontos, hogy keresztet,
Érsekvadkert táblát, a
jelenlévő egyesületek zászlóikat is magukkal
hozzák. Jelentkezni október 2-ig
lehet a templomi hirdetésben megnevezett
személyeknél.
Október
19-én este nyolctól
a teljes tagság részére borest lehetőséget
kínál a fiatal családok csapata.
Vetített képes előadás keretében az Eger
és vidéke borairól szerezhetünk
információkat, megtapasztalva azok gazdag
ízvilágát.
Október
23-án a községi
megemlékezést követően az erdei háznál
munkával összekötött családi napot
szervezünk. minden testvérünkre
számítunk, hisz a közösség ereje az
együtt
töltött időből táplálkozik.
Október
26-án szombaton,
Budapesten központi ünnepség lesz Kolping
születésének 200 éves
évfordulója
alkalmából. A program a Belvárosi templomban
(plébánosa Osztie Zoltán) 10
órakor szentmisével kezdődik, amit a nuncius úr
celebrál több püspök és pap
közreműködésével. 12 órakor
állófogadás a jelenlévők
számára a Piarista
gimnáziumban lesz. Az emlékülés 14
órakor kezdődik, ahol Semjén Zsolt, Seregély
István és Bernhard Burger ((Nemzetközi Kolping
Szövetség ügyvezető igazgatója)
tart előadást. A programot kulturális műsor zárja,
köztük az Érsekvadkerten is
szerepelt Kaposvári Fúvószenekar és Sillye
Jenő együttese. A különbusz 8 órakor
indul a Kolping ház elől. Bővebb információt
szerezni és jelentkezni
vasárnaponként nagymise után a Kolping
házban lehet Faternál, legkésőbb
október15-ig.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Az
augusztus 27-i
önkormányzati képviselői ülésen az
alábbi témakörökben született
döntés.
Módosításra került az
Önkormányzat szociális
ellátásról szóló rendelete.
Fontos, hogy bekerült abba az is, hogy az ellátás
feltétele a rendezett porta,
a gondozott kert. Ezzel is szeretnénk előtérbe helyezni
az élni akarást az
élősködni akarással.
Ismertetésre
került a
számvevői ellenőrzés jelentésének tartalma,
megalkotásra kerültek a szükséges
intézkedések is. Az új, a változó
törvényekhez igazodó közbeszerzési
szabályzat
is ekkor került elfogadásra.
Határozat
született az
urnahelyek kedvezményes
értékesítéséről is, ami 7500 Ft/10
év költséget jelent
az igénybevevőnek.
Az
írásban is szociális
bizottsági tagságáról lemondó
Virág Rudolf helyébe, Gyurcsek Annát
választottuk
meg ezen az ülésen.
A
lapzárta idején,
szeptember 17-én megtartott testületi
ülésünkön napirenden szerepelt 2013. első
félévi költségvetésünk
áttekintése, a vele szoros kapcsolatban
álló módosítások
elfogadása és a kiegészítő
támogatásra történő pályázat
szeptember 30-ig
történő beadása. Elfogadásra került a
Polgármesteri Hivatal 2012. évi
működéséről készült
beszámoló és Ipolyvece kiválása
miatt módosult az óvoda
alapító okirata is. Határozat született a
Világ Királynője mozgalom céljainak
támogatása, az általuk építendő
kápolna, a nemzet egységének
megvalósítása
érdekében egy marék föld
adományozása, és a díszpolgári
portrék elkészítésének
tárgyköreiben is.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
„Falubajnokság
Újratöltve” címszó
alatt 2013.szeptember 6. kezdettel, szombatonként 18
órától, 2x 20 perces játék
idő mellett falubajnokság szerveződik, a fenti
pályán. Az 5+1 fős csapatokba
maximum 15 fő nevezhető augusztus 20-ig. Nevezési díj a
csapatokkal történő
egyeztetés után kerül rögzítésre.
Bővebb információ és nevezési lap a benti
címen és telefonszámon, vagy az emje52@gmail.com
email címen szerezhető be.
Az
esti szentmisék szept.15-töl 6 órakor kezdődnek.
Szept.29-e,
szent Jeromos emléknapja, a Szentírás
vasárnapja. Ő fordította le a Pápa
megbízásából a teljes
Szentírást az akkori „világnyelvre” latinra.
Az
első rózsafüzér ájtatosság okt.
1-én, kedden
este fél 6-kor lesz. Ezt az első
szentolvasót a Kálvária
kápolnánál végezzük, a
szentmisével együtt.
A
rózsafüzér: Hétfő- kedd-szerda: a
Kálvária kápolnánál,
csütörtök- péntek-szombat
este az esti szentmise előtt fél 6-kor a templomban.
Október
6-án Mátraverebély - Szentkúti Magyarok
Nagyasszonya búcsú.
Október
20-án a távoli országok hithirdetőire, misszionáriusaira
gondolunk, imával, és pénzbeli
adományainkkal.
Okt. 23-án, szerdán - NEMZETI ÜNNEP: este
fél 6-kor a szentmise előtti SZENTOLVASÓT
ÉS A SZENTMISÉT a templomban MAGYAR
HAZÁNKÉRT AJÁNLJUK FEL.
Az
Új síremlékek megáldása
október utolsó
vasárnapján nov.27-én du. 3 órakor
valamint nov. 1-én. Du. 3 órakor
LESZ. - Kérjük előre
bejelenteni a
síremlék megáldás
szándékát. Minden szentek napja, tehát nov.
1-e, péntek ebben
az évben már parancsolt ünnep, a szentmisén
részt venni lelkiismereti kötelesség.
A temető látogatás miatt a szentmise ne maradjon el.
A
megholtakról nov. 2-án, szombaton emlékezünk
meg reggel fél 8-kor, és este 6
órakor.
23.
Gyarmati Olivér (Gyarmati
Dávid – Pobori
Bonita)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
9./
Szept.7: Jancsó Krisztián – Vernyik Nikolett
HALOTTAINK:
28. Homolya László (1932).
29. Csere István (1943)
30.
Varga István (1949)
31. Laczó Andrásné szül. Szabó
Rozália (1938)
32- Bulejka János (1943)
33. Csige Imre (1969)
34. Kovács Gergelyné, szül: Czinege
Ilona (1923)
35. Deszpot Istvánné, szül. Balla
Erzsébet (1950)
36.
Laczó András (1936)
1. kedd
-
2. szerda
-
3. csütörtök - Boda Gyula, felesége,
fiuk, szüleik és nászuk László
4. péntek - Valusz
János, felesége Margit és fiuk János
5. szombat
-
-
Pistyúr János, felesége, 3 gyermekük, Czinege
és Halaj család halottaiért
-
Verebes Ignác, felesége Szabó Ilona 3.
évforduló, szüleik, testvéreik és a
Csontos család halottaiért
6. vasárnap - Szabó István,
bátyja Sándor, szülei és nagyszülei
-
7. hétfő -
8. kedd
- Szabó János, szülei, testvére
és a Kaba család
halottaiért (Alapítványi)
9. szerda
-
10. csütörtök -
11. péntek -
12. szombat
- Kristók János, szülei, apósa
Mrekvicska József, felesége Csillag
Márta, szülők, élő és elhunyt
családtagok
-
Pálinkás István, felesége Csillag
Erzsébet, szülők, hozzátartozók
-
Záhorszki Ignác, Csordás család élő
és elhunyt tagjaiért
13. vasárnap - Csillag Ferenc, felesége Jakubecz Margit,
szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Erdős János 4. évforduló és elhunyt
családtagok
-
Súth János, szülei, veje, Varga család
élő és elhunyt tagjaiért
14. hétfő -
15. kedd
- Fábián Jánosné Dósa
Erzsébet, szülei és elhunyt
hozzátartozók
16. szerda
-
17. csütörtök -
18. péntek - 50 éve
végzett általános iskolásokért,
tanáraikért, elhunyt
tanárok és osztálytársak lelki
üdvéért
-
Záhorszki István, felesége Holman Ilona,
élő és elhunyt hozzátartozók
19. szombat
- Zöllei és Horváth család élő
és elhunyt hozzátartozóiért
-
Kalmár István, felesége, fia, a család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna és
szülei
20. vasárnap -
-
Jakubecz János, Jakubecz és Varga család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Konopás István, felesége Nagy Ilona, szüleik,
testvéreik, a család élő és
elhunyt tagjai és a Vitéz család halottaiért
21. hétfő -
22. kedd
- Bozsonyik Józsefné Mák Ilona
23. szerda
-
24. csütörtök - Tomis Andrásné Szrenka Mária,
élő és elhunyt családtagok
25. péntek - Csillag János hősi
halott, felesége, szülei, leányuk Erzsébet
-
Halaj és Kordics család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik, testvéreik és
elhunyt hozzátartozók
26. szombat
- Szabó János, szülei, anyósa
és hozzátartozók
-
Murányi István, felesége, fiuk, menyük,
Kristóf Sándor, szülei és
hozzátartozók
-
Dósa János, felesége Pálinkás
Rozália és fiuk
27. vasárnap -
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, testvéreik
és hozzátartozók
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök -