A
sok karácsonyt idéző olvasmány közül
számomra talán legkedvesebb Dickens
elbeszélése, a Karácsonyi ének. Pedig sok
minden változott a XIX. század eleje
óta, bár ha jobban belegondolunk, az öreg, zsugori
Scrooge londoni története ma
is érvényes, kétszáz év
múltán is, a kapitalista Budapesten, ahol a bőség
és
gazdagság fényei mögött iszonyatos nyomor,
szegénység és reménytelenség
árnyai
vonszolják magukat. A világ nem lett jobb, talán
rosszabb sem – az emberi
természet változatlan maradt, összes
hiúságával, öncsalásával
és
könyörtelenségével együtt. Az
igazán nagy történetek időtlenek és minden
emberi
történet közül a legnagyobb Jézus
története, melyet a keresztény ember évről
évre átél, és mindig talál benne
valami újat.
Nyugodtan
mondhatjuk, a karácsony keresztény ünnepe ma a
világ legismertebb és leginkább
közös ünnepe, még sok más, széles
körben elterjedt vallás hívei is megülik a
maguk módján, oly magával ragadó a
Születés tiszta, szelíd, gyermekien
áhítatos
csodája, minden családi ünnep közül a
legszebb, legbensőségesebb. Az is igaz,
erre az áhítatra is rátelepedett a
fogyasztói társadalom kíméletlenül
reklámozott vásárlási dühe, a hazug
és édeskés amerikai Disney-világ
primitív
bája, de a fényfüzérek, a bömbölő
karácsonyi dalok és reklámok mélyén
azért van
még valami az elorozhatatlan ünnepből, mely a
békesség és szeretet
gyertyalángjai közé tereli még a modern
vadembereket és megrögzött
istentagadókat is.
Kisgyermek
koromban a Történet mesés elemei vonzottak, az
Augustus császár által elrendelt
népszámlálás, a betlehemi barlang és
benne a jászol, fölötte a csillag, és
persze a háromkirályok az ajándékokkal. A
védtelenség, a kitaszítottság, a
szegénység jelképei találkoznak a
kiválasztottság és a királyság
szimbólumaival. Hideg ésszel azt mondhatnánk,
naiv, szentimentális, sőt
romantikus történet, akár Dickens Karácsonyi
éneke, de igazsága csak jóval
később, a felnőtt korban éri utol és üti
szíven az embert, amikor már a
halálról is tud valamit, az emberi lét két
legfontosabb dátumáról, a zárójelbe
tett születési és halálozási
évszámról. Mert Jézussal, a
Megváltóval olyan
Istenember született, akinek hiányzik a második
dátum a neve mellől, az
egyetlen ezen a világon, aki visszajött, aki visszajön
„ítélni élőket és
holtakat”.
Nehéz,
embert próbáló időkben, mint amilyen a mostani is,
a karácsonyi ünnepkör
vigasztalása, csöndes melegsége
különösen fontos. Nehéz úgy
ünnepelni, hogy
nemcsak „Isten sírja reszket a szent honban”, hanem a mi magyar
életünkre is
sötét fátyolként ereszkedik a fájdalom
és a tehetetlenség érzése. Úgy
vagyunk
jelen a nekünk jutott időben, hogy nem vagyunk urai
önmagunknak, nemzetünk
sorsának - olyan védtelenek vagyunk, mint a kis
Jézus és szülei. Tanulgatjuk a
kiszolgáltatottság és szegénység
leckéit, és karácsony szelleme végigvezet
minket
múltunk állomásain, mint Scrooge urat
Dickensnél, hogy bűneinkből, tévedéseinkből
és mulasztásainkból tanulhassunk.
Most
már biztosan tudom, akkor lesz itt csak gyökeres
változás, ha a karácsony
ünnepe ismét kilép a családi körből, ha
a köztereken felállított
karácsonyfákon
nemcsak üres dobozok díszelegnek, ha Magyarország
és egész Európa újra megérti
karácsony üzenetét – ha minden szegényt
befogadnak, ha minden gyermek
megszületik – egy jobb világra. Ha minden gyermeket
úgy tisztelünk, mintha maga
az Égi Kisded jött volna el.
Ezen
Szentmihályi Szabó Péter gondolatokkal
kíván minden olvasójának kegyelemben
gazdag karácsonyt és áldásos új
esztendőt a Vadkerti Harangok szerkesztősége.
József
úton volt Máriával, hogy Betlehemben
közölje: Dávid családjából
származik. Ezt
a hatóságok ugyanúgy tudhatták volna, mint
a magunkfajta emberek tudják, hiszen
oly régóta benn van ez az Írásban.
Ekkoriban jött le Gábor arkangyal – ismét
titokban – az égből, hogy utánanézzen az
istállónak, amelyben a Szent Család
fog lakni. Még ennek a tisztán látó
arkangyalnak is nehéz volt fölfognia, hogy
miért a legszánalomra-méltóbb
istállóban kell az Úrnak világra
jönnie, és miért
csak egy jászol a bölcsője. Legalább a szeleknek
akart parancsolni, hogy ne
süvítsenek olyan gorombán a réseken, a felhők
pedig nehogy meghatódjanak és
nehogy elárasszák könnyeikkel a gyermeket. Amikor
végre fény gyúlt
koponyájában, figyelmeztetni kellett még egyszer,
hogy csak szerényen
világítson és ne olyan fényesen
kápráztasson és ragyogjon, mint a
karácsonyi
csillag. Az arkangyal kiugrasztott az istállóból
minden állatot: a hangyákat, a
pókokat, az egereket. Elképzelhetetlen, mi
történhetett volna, ha egy egér idő
előtt megijeszti Máriát. Csak a szamár és
az ökör maradhatott benn. A szamár,
mert később szükség volt rá az Egyiptomba
való meneküléshez; és az ökör, mert
olyan óriási nagy volt, hogy az összes mennyei
seregek sem tudták volna elvinni
a helyéről. Végül egy sereg angyalkát
helyezett el sorban a tető peremén.
Valami kis fajtájú angyalkák voltak, olyanok,
melyek csak fejből és szárnyból
állnak. Csendben kellett ülniük, figyelniük, s
rögtön jelt kellett adniuk,
mihelyt valami gonosz megtámadta a gyermeket meztelen
szegénységében. Még egyet
pillantott az angyalok körére, aztán megemelte
szárnyait és elsuhogott onnan.
Jó volt így. Jaj, de mégsem egészen, mivel
a jászol alján a szalmában egy bolha
aludt. Ez a parányi szörny megmenekült Gábor
angyal elől. Persze, ez érthető
is. Hisz mikor volt dolga egy arkangyalnak bolhával! És
amikor a csoda
megtörtént és a gyermek testet öltve
feküdt a szalmán oly vonzó és megható
szegénységben, az angyalok egészen oda voltak az
elragadtatástól, s galamb
módjára körülrepkedték a jászolt.
Némelyik balzsamillatot legyezgetett a
gyermekre; a többiek megigazgatták a szalmát, hogy
egy szál se nyomhassa vagy
szúrhassa meg. Az ezzel járó zizegésre
azonban felébredt az álomban alvó bolha.
Halálra rémült, mivel azt hitte, kergetik, mint
ahogy ez vele gyakran megesik.
Körbeugrált gyorsan a jászolban,
kipróbálta minden tudományát, azután
a végső
szükségtől hajtva belebújt a Kisjézus
fülébe. „Bocsáss meg! – suttogta
izgatottan –, de nem tehettem mást; megölnek, ha
elcsípnek. Rögtön eltűnök
újra, isteni felség, csak hadd nézzek
körül, hogyan tehetném ezt meg.”
Körülnézett tehát és már meg is
volt a terve. „Hallgass ide, – mondta. – Ha
minden erőmet összeszedem, és te csöndben maradsz,
akkor talán el tudnám érni
Szent József feje búbját. Onnan pedig az
ablak-keresztet vagy az ajtót.” „Ugorj
csak! – mondta a gyermek, úgy, hogy csak a bolha érthette
meg. – Csendben
maradok.” A bolha ekkor ugrott, de nem tudta elkerülni, hogy meg
ne
csiklandozza közben egy kicsit a gyermeket. Ebben a pillanatban az
Istenanya
fölrázta álmából jegyesét:
„Ó, nézd csak! – mondta Mária lelkendezve –
már
nevet.”
Ránézel a
fenyőre,
tudod jól, hogy
jelkép,
rajta díszek
és bokák,
mind ünnepi
kellék.
Nézd, a havas utakat
belepi az éjjel,
s te a meleg
szobádban
nem gondolsz a
téllel.
Odaülsz a tűz
mellé,
szíved fáj ma
este,
hisz szomjazó
lélekkel
vágyódsz
Betlehembe.
A múlt
karácsonyai
olyan édesen
fájnak,
mikor gyermeki
szívvel
egyre csak Őt vártad.
Angyal szállt
át szobádon,
mert nagy volt a hited,
s lángtól
égő lélekkel
újra
látod-hiszed.
Betlehem van mindenhol,
nálad is kell legyen,
és a kisded
Jézus majd
Király lesz
szíveden.
A
hitet kegyelemként kaptuk, élővé és
tevékennyé azonban csak a szeretet által
válhat. Nem elég tanulni a hit tételeit, nem
elég naponta olvasni a szentírást
és elmélkedni rajta, mert mindez semmit sem ér, ha
életünkből hiányoznak a
szeretet tiszta, ingyenes cselekedetei, melyeken keresztül
hitünk
kibontakozhatna és megerősödhetne.
Lehet,
hogy itt van az alapvető hiba, lelkünk nagy betegsége?
Lehet, hogy itt kell
keresnünk hitbeli kételyeink, elbizonytalanodásaink
okát? A Jézusba vetett hit
minden más, még a vallásos hittől is alapvetően
különbözik, mert Jézus az Isten
Fia, aki érettünk emberré lett. Ilyen soha nem volt
és nem is lesz a vallások
történetében. Ezért a keresztény hit
csak akkor valódi és hiteles, ha szerzőjének
és beteljesítőjének, Jézus Krisztusnak
nyomdokaiba lépve, teljes önátadással
gyakoroljuk az ingyenes és feltétel nélküli
szeretetet.
Ez
a hit, mely hegyeket mozgat. Értsük jól: Urunk nem a
fakírokat felülmúló
mutatványokra, a fizika törvényeit hatályon
kívül helyező csodatételekre
buzdít, amikor ezt mondja: „Ha csak akkora hitetek lesz is, mint
a mustármag,
és azt mondjátok e hegynek itt: - Menj innét
amoda! - átmegy”, hanem arra a
tiszta természetfölötti szeretetre, mely
túlhaladja ezt világot, s melynek
képességét megkaptuk a szívünkbe
árasztott Szentlélek által.
Hitbeli
nehézségeid vannak, kételyek gyötörnek?
Ne futkoss egyik lelkiatyától a
másikig, ne menj még másik lelkigyakorlatra, ne
habzsold az ájtatossági
könyveket, hanem tégy valami sokkal egyszerűbbet és
kézenfekvőbbet: végezz
ingyenes szeretetcselekedeteket a környezetedben,
próbáld elviselni, ha
szeretetlenséget kapsz viszonzásul, és
Jézussal egyesülve továbbra is, még
jobban szeresd azokat, akik hálátlanok veled szemben. Ez
fogja csipkerózsika–álmából
felébresztve élővé és
tevékennyé tenni hitedet, s egy szempillantás
alatt
eloszlatni kételyeid ködét.
Barsi
Balázs
OFM
Magyar karácsony
fekete-fakója
És minden, ami
mostani, múljon,
Száz pici gyertya
gyúlatlan gyúljon,
Csillagos álom
pelyhes takarója.
Álom, álom
karácsonyi álom!
Álom, álom.
Betlehemben
Kicsike Jézus
megszületett.
Szép Szűz
Mária, egek ékessége,
Mi bűnös lelkünk
egy édessége
Csókkal hajol a
jászol tövébe
Kicsi
Jézuskára rájanevet.
Édes kicsi
Jézus, mindenlátó Jézus,
Ügyefogyott
népre, ránk mosolyog
Csilló
levegő-égben, boldog
fényességben
Nekünk dalolnak
angyali karok.
Dicsőég,
dicsőség mennyben az
Istennek,
Békesség,
békesség földön az embernek!
Álom, álom.
Kegyes kicsi Jézus,
Panaszkodjunk-e teneked?
Okos kicsi Jézus,
igazlátó Jézus,
Hiszen te jól tudsz
mindeneket!
S te, fényes
szép angyalsereg,
A békességet
is ismered!
A békesség –
te jól tudod- meleg cipő:
És édesanyja
a bánsági búza.
A békesség a
nagy hegyek nyugalma:
És homlokukat a
Tátra koszorúzza.
A békesség
egy csendes kicsi napsugár
talán,
Amely a mély komoly
vizek tükrén
remeg:
De máshol még
nem látják szegény magyar
szemek,
Csak Pozsony ős
Dunáján, és Szent Anna
taván,
A békesség a
kassai harangszó,
S a székely falukon
a pásztorok miséje
Kétszerte szent!
Dicsőség a
magasságban. Kicsi Jézus,
Tedd, hogy legyen
békesség idelent!
Dicsőség,
dicsőség a magasságoknak
Békesség a
földön, békesség, békesség.
Karácsonykor
Isten feltárja belső világát. Közénk
lép a Második Isteni Személy, ezzel
kiderül, hogy Isten nem belügyként kezeli belső
világát, hanem megosztja a
legértelmesebb teremtményekkel, az emberekkel.
Beletekinthetünk, mi az ő
alapállása a világgal.
Mi
emberek hozzászoktunk a titkosszolgálatok
létezéséhez. Szervezetek jöttek létre
azért, hogy kiderítsék, amit hatalommal
rendelkezők nem mondanak. S újabban
nemcsak államvédelmi célzattal, hanem az ipar
és technológia vonalán is
felfutóban van a titok kiderítése. Védeni
kell a szabadalmakat is. Mindez nem
elítélendő dolog, de nyilvánvaló jele
annak, hogy akármekkora is az
információáradat, nem biztos, hogy arról
beszél a világ, ami igazán érdekli az
embereket.
Isten
belső világához nem kell titkosszolgálat.
Szokták az Egyházat is
titkosszolgálati eszközökkel figyelni. Ha hitelesen
él a keresztény ember,
akkor ez a vizsgálat enyhén megmosolyogtató.
Nyilvánvaló
dolog, hogy vannak belső ügyeink, amelyek nem tartoznak
akárkire, de Istenre
minden tartozik, mert ő ismer bennünket a legjobban.
Isten
a legerősebb, mert magától feltárja belső
világát, s nincs mitől félnie, mert
ott csak szeretetet találunk. Félnivalója annak
van, aki mást keres ott. De
megtérni sohasem késő.
Sánta
János
„Zeng
a harang hívó szóval, e szép ünnep
estelén. Összegyűltünk, oltárodnál
kél
szívünkben új remény”- zengett a szentmise
bevezető éneke Szent András ünnepén,
templombúcsúnk napján. S a harang
hívó szava halló füleket talált, hisz
szinte
megtelt templomunk, hogy együtt imádkozzon Osztie
Zoltán atyával, belvárosi
plébánossal (aki egyben a KÉSZ elnöke is),
aki 30 éve újmisésként ebben a
közösségben kezdte meg papi szolgálatát.
Öröm volt számunkra ez az este, mert
megannyi elfoglaltsága ellenére eljött
közénk, hogy a hit évének kezdetén
útmutatást adjon nekünk a
körülöttünk folyó események
megértésében, a
hatásaikon történő felülemelkedéshez.
A
hit éve feladatot jelen minden keresztény ember
számára. Az első feladat az,
hogy szembesülnünk kell a hitünkkel, hiszen
Európa már megtagadta keresztény
gyökereit (lásd brüsszeli karácsonyfa),
hazánkat pedig annak alkotmányba
történő beemelése belső és külső
támadások középpontjába helyezte.
Azért is
kell ismét átgondolni hitünket, mert Jézus
minket is megváltott, bennünket is
hív teremtő művének kiterjesztéséhez.
Keresztény életünk alapjául a Jézus
Krisztussal
való személyes kapcsolat (még ha ki is
gúnyolnak érte) szolgál, ami az imáinkon
keresztül valósul meg. Imáink során
személyesen szólítsuk meg az Atyát, a
Fiút,
a Szentlelket és Máriát.
Megszólításunk akkor az igazi, ha annak
kapcsán nem
Én, hanem a Te a fontos. (Gondoljuk csak végig a
Miatyánkot.) S ha megtanultunk
jól és nem szokásból imádkozni,
tenni a hit dolgait, nem fog bennünket
elsodorni a világ.
Számot
is tudni kell adni hitünkről. Ez csak akkor lehetséges, ha
életünket Jézus
Krisztushoz igazítjuk, ha minden életre igent mondunk,
megvalljuk a családhoz,
egyházhoz és nemzethez tartozásunkat. Nem
szégyelljük, hogy keresztények és
magyarok vagyunk. Igaz, ennek megvallására
rögtön rázendít az antszemitázók
és
fasisztázók kórusa. Rögtön oktatni is
kezdenek bennünket az „eus és usás”
oktatók. Ám tanításra és
kioktatásra a 40, illetve 200 éves múltjuk nehezen
jogosítja fel őket, hisz mi magyarok a
Kárpát-medencében 1100 éves, a
történelemben rengeteg nyomot hagyó múlttal
rendelkezünk. Bevallották már nem
egyszer, a múltat el kell törölni, mert az a legjobb
módszer egy nemzet
eltüntetéséhez.
Vegyük
észre azt, hogy nekünk, magyaroknak és
Európának szüksége van Jézus
Krisztusra.
Emeljük hát fel fejünket és legyünk
büszke nemzet, aki a múltját a jelenben
erőforrássá alakítva épít egy
új világot és szebb jövőt.
Ehhez
a címszóhoz szorosan kapcsolódik az advent 3.
vasárnapi eseménysor is, ahol
délelőtt a jubiláns házasok közösen
adnak hálát az együtt eltöltött 25,50,
60-tól 71 évig. Délután pedig a zene veszi
át a szerepet, hogy a felcsendülő
dallamok elősegítsék szíveinket a Betlehemi Kisded
méltó fogadására. Erről a
januári számban olvashatunk bővebben.
Egy
dolog ebben az évben kimaradt (lehet, hogy több is, de
azokat küldjétek át
ímélen a levelezési címre) ebből a
rovatból. S ők a polgárőrök. Az a
szűk csapat (33 személy), aki mind az egyházi,
mind az önkormányzati rendezvények
háttérbiztosítását megoldja,
és éjszakák
sokaságán járja a falu utcáit, hogy az
értékeinkre vágyódókat, a
községünket
szépítő dolgok vandál pusztítóit
meggátolja sátáni terveik
megvalósításában.
Köszönjük itt az örömteli rovatban a
reánk fordított idejüket, a pálya
széléről
bekiabálóknak pedig üzenjük, hogy sorainkat
bővítve szavaikat váltsák tettekre.
2012.11.30.
emjé
Ha
megnézzük a körülöttünk lévő
világot, lesír róla, hogy változást
akar. A változás
lépéseinek megalkotását tűzte
zászlajára Egyházmegyei Zsinatunk, a
változás
módjáról szólt a
templombúcsúi prédikáció, és
annak lehetőségeit lebegteti meg
a „Gyorsuló idő” című írás is.
A
változás olyan, mint a maratoni futás, mely mint
minden futás, az első lépéssel
veszi kezdetét. Az első lépést - nem
másokra és másoktól várva - nekem
kell
megtennem, melyre az alábbi recept
megvalósítását javaslom magunknak:
Minden reggel
hűségesen kérd Istentől
az örömöt.
Mosolyogj és
tanúsíts nyugalmat
kellemetlen helyzetekben is.
Szívből
ismételgesd: Isten, aki szeret
engem, mindig jelen van.
Szüntelenül
törekedj, hogy az
embereknek csak a jó oldalát lásd.
Könyörtelenül
űzd el magadtól a
szomorúságot.
Kerüld a
panaszkodást és a kritikát,
mert ezeknél semmi sem nyomasztóbb.
Munkádat
örömmel és vidáman végezd.
A látogatókat
mindig szívesen és
jóindulattal fogadd.
A szenvedőket vigasztald,
magadról
feledkezz el.
Ha minden együtt az
örömöt terjeszd,
biztos lehetsz abban, hogy magadra is rátalálsz
Mindig
megdöbbenünk, milyen gyorsan elszaladt megint egy év,
még szerencse, hogy az
egyházi év előbb kezdődött, az adventi
várakozással, így fel tudtunk készülni
a
„világi” időszámítás új
esztendejére. Az emberben mindig lappang egy kis gyász
és keserűség, mert eltemettünk egy évet a
saját életünkből is, de van benne egy
kis diadalérzet is, hiszen életben maradtunk,
túléltük ezt a nehéz évet is,
nemsokára várhatjuk a tavaszt és talán a
kisebb fűtési számlákat is. Jómagam
sosem voltam a nagy szilveszteri mulatságok híve, mindig
elcsodálkoztam azon,
az emberek mennyi pénzt költenek
tűzijátékokra, pezsgőre, mitől ez az
össznépi,
sőt összemberi vidámság, amitől inkább
szomorkodni kellene, hogy ismét kevesebb
lett a földi időnk, vagyis alkalmunk a békés,
értelmes munkára és
jócselekedetekre. Persze „fiatalság – bolondság”,
a fiatalok úgy érzik,
rengeteg idejük van, az öregek pedig fázósan
összehúzódnak, alig tudják kivárni
az éjfélt, és szerencsések, ha van
még kivel koccintaniuk a Himnusz elhangzása
után.
Minden
évben gyorsabban telik az idő. Nemcsak mi
érzékeljük így, hanem az események is
egymásra tolódnak. Már nemcsak a tegnapi
hír számít réginek, hanem az egy
órával ezelőtt felröppent is, hiszen az internet
és a világtelevíziók korában a
nyomtatott sajtó is csak kullog a történések
után. A hírközlés valóban egyetlen
világfaluvá tette az egész földgolyót,
de egyúttal megérthetetlenné és
átélhetetlenné is, hiszen nincs időnk felfogni
és súlyuk szerint kezelni az
eseményeket. Egyre kevesebben pazarolnak időt egy jó
könyvre, a gyermekek és
fiatalok a számítógép előtt ülnek
és virtuális, vagyis képzeletbeli kalandokkal
múlatják az időt, ami felettük és bennük
is kegyetlenül fogy, cél és értelem
nélkül.
Az
előrejelzések szerint megint rossz évünk lesz,
szegény magyaroknak.
Mondhatnánk, már megszoktuk, de a rossz dolgokat
nehéz megszokni, s ha mégis,
az nagyobb bajokat jelez. Nekünk, keresztényeknek
talán kicsivel könnyebb
viselni a terheket, mert ahogyan Krisztus királysága sem
e világról való,
ugyanúgy a mi vigasztalásunk sem ígéri,
hogy egyre jobb lesz az életünk és
könnyebb a mindennapi teher. Egyre több az éhező, a
nincstelen és a caritas, a
szeretet, a karitatív gondolkodás egyre
tanácstalanabb, amikor milliók, sőt
milliárdnyi ember vár segítségre,
mindennapi kenyérre. A félelmetesen gyorsuló
időben szertefoszlanak a hitek és hiedelmek, hogy az ember
igába hajtja a
természetet, hogy a tudomány majd megoldja az
emberiség gondjait, s hogy
utódaink élete egyre szebb és jobb lesz, ha
mindenki szorgalmasan dolgozik.
Mindnyájan érezzük, hogy egy
civilizáció végére értünk, mely
fölemésztette a
Föld kincseit és immár az emberi
létezést is veszélybe sodorta.
Ahhoz,
hogy tiszta szívvel valóban boldog új esztendőt
kívánjunk magunknak és az egész
világnak, nekünk is magunkba kell szállnunk: Vajon
megtettünk-e minden tőlünk
telhetőt, hogy előkészítsük „az Úr
ösvényeit” és felkészüljünk az idők
végére,
amikor új eget, új földet kapunk a romlandó
régi helyett? Vajon tudunk-e hazát
teremteni ebből a szegény, meggyötört kis
országból, és emelt fejű nemzetet a
megalázott, rettegő lakosságból?
Adjon
Isten mindannyiunknak erőt és hitet az
országépítéshez úgy, hogy
közben Isten
országát is építgessük,
legalább önmagunkban és szeretteinkben!
szszp
Mária,
az új világ hajnala, az élők édesanyja,
terád bízzuk az élet ügyét. Tekints
le,
ó Anyánk, a gyermekeid sokaságára, akiket
nem engedtek megszületni, a
szegényekre, akiknek az élet túl nehéz
lett. Tekints le azokra az emberekre is,
akik embertelen erőszak áldozatává lesznek, az
öregekre és betegekre, akiket
közönyből vagy hamis részvétből megölnek.
Tedd, hogy akik hisznek Fiadban,
szilárdan és szeretettel merjék hirdetni korunk
emberének az Élet Evangéliumát.
És eszközöld ki számunkra a kegyelmet, hogy az
életet mindig ajándékként
fogadjuk.
(II. János
Pál pápa)
-
Miért kiabálnak az emberek, amikor dühösek?
A
tanítványok gondolkodtak, s az egyikük így
szólt:
.Amikor
elveszítjük az önuralmunkat, kiabálunk.
-
De miért kell kiabálni, amikor az, akihez
beszélsz ott áll melletted? Halkan is elmondhatnád
neki azt, amit akarsz -
mondta a tanító.
A
tanítványok nem találták a választ a
szent a
következő magyarázatot adta:
-
Amikor az emberek haragszanak egymásra, a
szívük eltávolodik egymástól. A
távolság miatt kiabálniuk kell ahhoz, hogy
hallják egymást. Minél dühösebbek,
annál jobban kiabálnak, mert annál nagyobb a
távolság.
Amikor
két ember megszereti egymás, annyira
egy helyen van a szívük, hogy már halkan sem kell
megszólalniuk, megértik
egymást már abból is, hogy csak egymásra
néznek. Ilyen közel állunk egymáshoz,
amikor szeretet van köztünk.
A
tanítványaira nézett, és így
folytatta:
-
Amikor vitatkoztok, ne hagyjátok, hogy a
szívetek eltávolodjon! Ne mondjatok olyan szavakat,
amelyek eltávolítanak
benneteket egymástól, mert különben eljön
a nap, hogy olyan nagy lesz a
távolság, hogy nem találjátok a
visszavezető utat!
A
Szent Borbála Családi Napközi várja a
kisgyermekeket bölcsődés korosztálytól!
Amit nyújtani tudunk: napi négyszeri
étkezés, korosztálynak megfelelő fejlesztő
foglalkozás, hitoktatás, igény szerint angol
nyelvoktatás, logopédiai ellátás,
néptánc oktatás.
Tervek
szerint a Szent Borbála Vendégház 2013.
május elsején megnyitja kapuit!
Tizennyolc fős minőségi ifjúsági
szálláshellyel, gazdagítva ezzel falunk
életét.
Elérhetőségek:
E-mail:
sznagyerzsi@freemail.hu
Tel.:+36204955049
Cím:
2659
Érsekvadkert, Jókai út 43.
Dr.
Szrenkáné
Nagy Erzsébet
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
December
8-án járt csapatunknál
"cserkész-mikulás''.
10:00
órakor kezdtük a napot
zászlófelvonással, imával .
Ezt követően kirajzottunk a faluba, a kiscserkészek
Csipkerózsikát mentették
meg, ahol a nagyobbak akadályversenyen vettek részt, ahol
a gyerekek
(kis)cserkésztudásukról adtak számot.
Átfagyva,
éhesen ér vissza mindenki a cserkészházhoz,
ahol forró tea és finom ebéd várt mindenkit.
Ebéd
után - kicsit a Mikulás válla fölött
áttekintve _
adventi hangulatot terem- tettünk néhány
adventi-karácsonyi énekkel. Néhány
gondolattal közelebb kerültünk a betlehemi
Kisjézushoz, aki annyira szeretett
minket hogy közénk született, és hibáink
bűneink ellenére is jászlához vár minket.
Az
elmélkedés után kézműves foglalkozás
volt ahol
mindenki megtalálhatta a magának megfelelő
elfoglaltságot.
Nem
hiába vártuk a Mikulás bácsit sem, mert
személyesen
jött el hozzánk, és mindenkinek egy csomag
kíséretében dicséretet,
dorgálást
adott.
A
legutóbbi kirándulásunk képeit
néztük meg közösen.
Közös
szentmisével zártuk a napot.
Kuris
R.
Tegnap
harangoztak,
Holnap
harangoznak,
Holnapután
az angyalok
Gyémánt-havat
hoznak.
Szeretném
az istent
Nagyosan
dicsérni,
De
én még kisfiú vagyok,
Csak
most kezdek élni.
lsten-dicséretre
Mégiscsak
kiállok,
De
boldogok a pásztorok
S
a három királyok.
Én
is mennék, mennék,
Énekelni
mennék,
Nagyok
között kis Jézusért
Minden
szépet tennék,
Új
csizmám a sárban
Százszor
.bepiszkolnám,
Csak
az Úrnak szerelmemet
Szépen
igazolnám,
Idén
huszadik, jubileumi
alkalommal rendezte meg a Cseh Köztársaságban
lévő Zdar nad Sazavou-i Kolping
Család november 16-18. között nemzetközi
labdarúgó tornájukat, melyen ezúttal
is részt vett az érsekvadkerti kolpingos csapat. A magyar
ajkú résztvevők
táborát gyarapította még a
Csíkszeredából és
Gyergyószentmiklósról érkezett két
társaság, s a többi cseh alakulattal
kiegészülve így alakult ki a torna 11
résztvevős létszáma.
Egy
öt- és egy hatfős csoportban
zajlottak a küzdelmek, majd az első négy-négy
helyezett játszott egymással az
egyenes kieséses szakasz során. Mindhárom magyar
csapat sikerrel vette a
csoportkört, azonban elődöntőig csak az érsekvadkerti
csapat jutott, ahol
azonban őket is sikerült megállítaniuk a
későbbi győzteseknek. A bronzmérkőzésen
sikerült bizonyítaniuk, hogy nem véletlenül
esélyesek minden évben a hazánkból
érkezett fiatalok a végső győzelemre is. Idén meg
kellett elégedniük a dobogó
harmadik fokával – amely semmi esetre sem tekinthető kudarcnak
egy ilyen
erősségű mezőnyben –, de megfogadták: jövőre a
legfényesebb éremmel térnek
haza.
A
jubileumi tornát Zdar
egyes számú alakulata nyerte, akiket Horni Kosov csapata
követett a
képzeletbeli dobogón, megelőzve Érsekvadkertet.
Csíkszereda az ötödik, míg
Gyergyószentmiklós a nyolcadik helyen zárt.
Az
év háta lévő részében nem
szervezünk nagyobb dolgot, hogy minél többen
részesei lehessünk az egyházközség
életének (karácsonyi készület,
betlehemezők fogadása, pásztorjáték). A
szilvesztert azonban most is közösségben
tervezzük megülni, melynek
elengedhetetlen része az éjféli (3/4 12-től)
templomi szentségimádás.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
november 27-i ülésen (még kettő
várható decemberi lapzártánk után,
amit az
oktatási rendszer változása és a
költségvetési számok ismertté
válása indokol)
az alábbi napirendi pontokat tárgyalta:
Tájékoztatás
önkormányzatunk 2012. I-III. negyedéves
gazdálkodásáról.
2013.
évi költségvetési koncepció,
számolva az oktatás területén
bekövetkező
változásokkal.
Megállapodás
a marcali hulladékkezelő használatából
eredő kompenzáció tárgyában.
Megbízási
szerződés jóváhagyása a KRODA
Pályázatíró Kft.-vel (sportcsarnok).
Sportcsarnok
tervezési szerződés jóváhagyása.
Döntés
a szükséges földterületek
megvásárlásáról
vételár megjelöléssel.
Gázfogadó
állomás földterületének
önkormányzati tulajdonba kérése.
Vételárak
értékbecslést követő
megállapítása a központon lévő
két (Antal János, Vitéz
István) üzlethelyiség esetében.
December
10-én megtartott ülésünkön
döntés született az iskola
működtetésének átadása
tárgyában, mely már magában foglalta a dr.
Hoffman Rózsa nevével fémjelzett
leirat tartalmát is. Ugyanekkor született határozat
a Klebelsberg
Intézményfenntartó Központtal
történő megállapodásról és
teljességi
nyilatkozatról. Mivel az iskola kikerül a
társulási keretből, az óvodák
tekintetében módosítottuk az Ipolyvecével
meglévő Társulási szerződésünket.
Végső pecsét is rákerült az iskolánk
területén megépülő sportcsarnok
pályázatára is.
Emlékeztetőül: Karácsony
I. napján: éjfélkor, fél 8 – fél
10 óra (Pusztaberkiben fél 12)
Éjfélkor rövid
szentségimádás, az újév
kezdetén Isten áldását kérjük
családjainkra,
egyházközségünkre, és az egész
világra
21. Molnár Zselyke Júlia (dr. Molnár
Arnold - Holman Diána)
22. Fábián Damján (
23. Zemeny Benjámin (Cserni Miklós-
Kristóf Lydia)
24. Gere Csanád (Gere Zoltán –
Vodnák Veronika)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
47. Koza Istvánné, sz. Mészáros Borbála (1943)
48. Szakács Ferenc (1934)
49. Pinke István (1936)
50. Sági Józsefné, sz. Czinege Mária
(1932)
51. Jakubecz Jószef (1945)
52. Kordics Istvánné, sz. farkas
Erzsébet (1928)
53. Gál Gézáné, sz. Kovács
Mária
(1933)
54. Nagy Károly (1929)
1. kedd
-
2. szerda
-
3. csütörtök - Papi hivatásokért
4. péntek -
Kovácspál János, felesége Tomis
Erzsébet, fia, veje, élő és
elhunyt családtagokért
5. szombat
- Murányi István, felesége Komlós
Ilona, szülei és hozzátartozók
-
Erdős János, felesége Kopisz Mária, fiuk és
hozzátartozók, valamint Nagy
Károly, felesége Vidó Mária és
lányuk
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, nagyszüleik
és hozzátartozók
6. vasárnap - Majer István, szülei,
anyósa, apósa, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Mrekvicska János, szülei, apósa Fábián
József, felesége Czinege Margit és
hozzátartozók
7. hétfő -
Csillag István, szülei és nagyszülők
11. péntek - Halaj Mihály,
unokája, élő és elhunyt családtagok
-
Kovács János 1. évforduló, szülei,
nagyszülei, Dombai János, felesége Erdős
Emerencia, Berényi István, felesége Gubik
Erzsébet és elhunyt családtagok
12. szombat
- Varga Szilárd, felesége Margit, gyermekeik,
vejük Bakó László,
élő és elhunyt családtagok
-
Péter István és szülei, Boda Gergely
hősihalott és fia és Kovács Gergely
-
dr. Boda János, testvérei és elhunyt
hozzátartozók
13. vasárnap - Vincze János, szülei és
hozzátartozók
-
Fábián János, 2 felesége, gyermekeik
és nagyszülők
-
Szabó Károly, felesége Híves Margit, 2
gyermekük, vejük és a család halottaiért
14. hétfő -
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök - Boda, Valkó és Beke család
élő és elhunyt tagjaiért
18. péntek - Halaj Ferenc,
testvérei, szüleik, apósa, anyósa
-
Hustyava, Urbán és Jakubecz család
halottaiért
-
Murányi István, felesége, fiuk, menyük
és hozzátartozók
19. szombat
- Szakács János 5. évforduló,
felesége Kovács Rozália, Halaj
József, felesége Konopás Mária, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Halaj Károly, szülei és nagyszülei
20. vasárnap - Kristók István, Kopcsák
János Tamás és a család élő
és elhunyt
tagjaiért
-
Molnár Lajos, felesége Kovács Borbála,
menyük Erzsébet, szüleik, bátyjai János
és József és nagyszülők
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök -
25. péntek -
26. szombat
- Hornyák Kálmán, felesége Berze
Margit
-
Dósa János, édesapja, anyósa, apósa,
a család élő és elhunyt tagjai
27. vasárnap - Szabó János, szülei,
testvére és a Kaba család halottaiért
(Alapítványi)
-
Kristóf Józsefné Antal Mária,
édesanyja, apósa, anyósa
-
Csabák István, szülei, apósa, anyósa,
élő és elhunyt hozzátartozók
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök -