A
Jeruzsálembe való bevonuláskor a
tanítványok és a pászka
ünnepére érkező
zarándokok nagy lelkesedéssel, hozsannázva, mint
királyt köszöntik Jézust. A
szenvedéstörténet folyamán a
tanítványok gyáván magára
hagyják Mesterüket, a
néptömeg egy része pedig a vezetők
bujtogatására Jézus ellen fordul. A
keresztre feszítést követően Jézus
királysága a kivégzést
végrehajtók és az azt
szemlélők számára már csak a gúny
tárgyát képezi.
Az
eltérő hangulat ellenére az evangélisták
szemléletében a két esemény szorosan
összefügg. Egyfelől Jézus magatartására
mindvégig ugyanaz jellemző:
egyszerűség, alázat, erőszakmentesség.
Másfelől mindaz, ami Jézussal történik,
benne a dicsőséges bevonulás és a
megalázónak tűnő szenvedés, annak az
üdvözítő
tervnek felel meg, melyet Isten az ószövetségi
próféták által előre
meghirdetett.
A
jeruzsálemi bevonulást az evangéliumok
egyértelműen messiási
megnyilvánulásként
mutatják be. Az ünnepi hangulatban vonuló
néptömeg, a ruhák, a lombos ágak útra
terítése uralkodónak kijáró
tisztelet jelei a Galileából érkező
vándortanító
számára. Ezt erősíti a bekiabálások
sokasága, mely annak a reménynek ad hangot,
hogy Jézus nemsokára nyilvánvalóvá
teszi majd királyi uralmát. Természetesen
Jézus is messiási öntudattal közelít a
szent város felé. Szemlélete azonban
nagyon eltér kortársai politikai
várakozásától, ami már abban is
kifejeződik,
hogy szamárháton halad. Nincsen nála fegyver, nem
viseli a hatalom eszközeit,
szelíden ülve a szamárcsikó
hátán halad a szent város felé. Ő a
béke királya,
aki nem az erőszak alkalmazásával szerez
érvényt az igazságnak, és nem
hódítással tesz szert az egyetemes uralomra. Ezt a
gondolatot vezetik tovább a
szenvedéstörténetet leíró
szentírási részek is. Jézus
erőszakmentessége nem
pusztán a szelíd lelkületében és
magatartásában mutatkozik meg, hanem abban is,
hogy Isten üdvözítő akaratának engedelmeskedve
szabadon aláveti magát az emberi
önkénynek.
A
jeruzsálemi bevonuláshoz hasonlóan Jézus
engesztelő szenvedése és halála is a
béke jegyében történt. A béke a Biblia
felfogásában azt a harmonikus állapotot
jelenti, amelyben az ember mind Istennel, mind pedig az
embertársaival
bizalommal teli, bensőséges kapcsolatban él. Amikor az
Újszövetség
szóhasználatát követve azt
állítjuk, hogy Jézus békét szerzett
számunkra
szenvedésével, akkor az üdvösség
munkálását állítjuk. Az Ő
kínszenvedése
nemcsak az Istennel való kiengesztelődést tette
lehetővé, hanem azt is, hogy a
különböző, egymással vetélkedő és
szembeálló nemzetek és népcsoportok
megbékéljenek, és Isten új
választott népének
közösségében, szeretetben
találjanak egymásra. A Krisztus követőknek ugyanis
innentől egyedül Jézus
lelkülete és magatartása mérvadó,
melyben lemondott önmaga jogainak
védelmezéséről
és minden fajta erőszakról, tanújelét adva
ezzel, hogy a rosszat csak jóval, az
erőszak bűvkörét pedig önfeláldozó
szeretettel lehet legyőzni.
Jézus
példája mindenkori felszólítás arra,
hogy a nehéz helyzetünkben is a béke
munkálóivá kell váljunk, hogy
beteljesedjék életünkben a nekünk
szóló hegyi
beszédi ígéret: „Boldogok a békesség
szerzők, mert Isten fiainak fogják majd
őket hívni”. Ezzel a zárógondolattal
kíván kegyelmekben gazdag húsvétot
olvasóinak a Vadkerti Harangok szerkesztősége.
(KI-emjé)
A
keresztény szóhasználat szerint Jézus a
húsvéti bárány, aki feláldozza
magát
értünk. Ő az Isten Báránya, akinek
önfeláldozása megváltást hozott az
emberiség
számára. Éppen ezért a
húsvéti ünnephez a bárány tartozik
és nem a nyúl. A
zsidók az Egyiptomból való szabadulás
emlékére ülték meg a húsvétot,
amely
során bárányt fogyasztottak. A törvény
előírta, hogy Niszán hónap tizedik
napján kellett otthonukba vinni egy hibátlan
bárányt, amit a tizennegyedik napon
készítettek el ételként. Közben
négy nap telik el. Mi történhetett ez idő alatt
a báránnyal? Könnyen kitalálhatjuk: a
gyerekek állandóan játszottak a kis
báránnyal. És közben megszerették.
És azt is könnyen elképzelhetjük, hogy
milyen fájdalmat jelenthetett számukra, amikor
néhány nap elteltével megölték a
kis állatot, hogy megsüssék és
megegyék. Hirtelen szembetalálják magukat annak
elvesztésével,
halálával, akit szerettek.
Ma,
nagypénteken Jézus halálára
emlékezünk. Annak a Jézusnak a
kereszthalálára, aki
ártatlan, és akit szeretünk. Úgy gondolom,
hogy a kereszt titkából mit sem
értenek meg azok, akik nem szeretik Jézust. Talán
együttérzés vagy felháborodás
ébred bennük, ha ártatlannak tartják őt,
talán igazságtalannak tartják a
halálos ítéletet, talán sajnálkoznak
a kereszthordozással járó rettenetes
fájdalmak láttán, de mindez nem elegendő a kereszt
titkának megértéséhez. Ha a
keresztre tekintve nem ébred bennünk szeretet, akkor nem
értettük még meg, hogy
Jézus szeretetből tette mindezt. Isten egészen
különleges, egyedülálló módon
mutatta meg, hogy mennyire szeret minket: saját Fia
életáldozatával. Mi
változik meg Jézus életáldozatával?
Mi változik meg Jézus kereszthalálával? A
keresztény szóhasználat szerint Jézus
szenvedése és kereszthalála
megváltást
hozott az emberiség számára. A
megváltás azt jelenti, hogy Isten többé
már nem
mint bűnös emberekre tekint ránk, akik
büntetést érdemlünk, hanem mint
megváltott emberekre. Az isteni irgalom, a
megbocsátás, a kegyelem kiárad
felénk. Mondhatjuk tehát azt, hogy Jézus
azért jött el közénk és azért
áldozta
fel magát, hogy Isten, a mennyei Atya másként
tekintsen ránk. Ebben talán van
igazság, de minden bizonnyal helyesebb volna a másik
oldalról közelítve
megfogalmaznunk az eredményt: Jézus azért
áldozta fel magát a kereszten, hogy
mi, emberek másként tekintsünk Istenre. Úgy
tekintsünk rá, mint aki a
legvégsőkig elmegy, csak hogy megmutassa, kifejezze
irántunk való szeretetét.
Ne félelemmel és rettegéssel gondoljunk rá,
hanem a kibékülés vágya, a
gyógyulás vágya, a lelki felemelkedés
vágya vezessen minket hozzá.
Az
elmúlt napokban utazás közben a rádiót
hallgattam. Emlékszem egy reklámra,
amely egy televíziós filmsorozat igyekezett
népszerűsíteni. Az alig egy percig
tartó során kétszer vagy háromszor is
elhangzott a következő kijelentés: Bosszú
mindhalálig. Magamban elgondolkoztam azon, hogy ki lehet
kíváncsi a halálig
tartó bosszúra, mert én biztosan nem. Vagy a
bosszú ennyire benne él az
emberekben? Ha a bosszú erősebb az emberekben, mint a
megbocsátás, akkor
egyáltalán nem keresztény világban
élünk, és ennek a világnak újra
és újra
hirdetnünk kell Krisztus keresztjének üzenetét:
a megbocsátást. Egy Jézusról
szóló filmet talán ezzel a mondattal lehetne
reklámozni: Megbocsátás
mindhalálig. Isten, aki szeret minket, megbocsát
nekünk.
Horváth István Sándor
Jézus
születése nagy titok, de benne az egyetemes emberi
tapasztalat asszisztál a
hitünkhöz. A föltámadás már
jóval nehezebb titok. Még a szemtanúknak sem volt
könnyű elfogadni. Miért? Mert nem asszisztált
hozzá a tapasztalat úgy, mint a
születéshez és a halálhoz. A
feltámadásra reagálva ösztönösen a
legendák és a
mondák világa jut az eszünkbe. Még a
csodálatos gyógyulást is könnyebben
elfogadjuk, mert az a biológiai létformánkon
belül történik. A feltámadás
hitének legnagyobb próbatétele az, hogy ellent
mondani látszik a halál
egyetemes emberi tapasztalatának. S ebben a titokban elemi
erővel feltárul
előttünk az, amit a teológia úgy nevez, hogy
természetfölötti.
Ebből
a háttérből kezdjük megérteni, miért
vannak a különféle húsvéti
jelenéssel.
Miért nem elég az, hogy Jézus egyetlen
ünnepélyes megjelenésével
tanúsítja
föltámadása valódiságát az
apostoloknak. Ha Tamás nincs ott és nem hisz a
többieknek, magára vessen. Miért nem elég
egyetlen egyszer meglátniuk a Fénybe
Öltözöttet? Azért, mert ez a titok elemi
módon szembeszegül a halál
tapasztalatával. Meg kell hát győzni az
érzékeinket.
Próbáljunk
ki hát egy lélektani kísérletet. Magam is
meglepődtem, amikor az apostolok
reagálását kutattam. Egy szót sem mertek
kimondani, amikor a Föltámadott
először megjelenik nekik. Hány kis elemista van így,
amikor eljött a püspök a
bérmálásra. Amikor megkérdezte
nevüket, volt, akinek ajkára fagyott a szó.
Hányszor van úgy, hogy egy nagy tekintély
megjelenésekor elfogódottságunkban
még köszönni is elfelejtünk. Mint az apostolok. A
pszichológia hitelesíti, hogy
a bennünket váratlanul érő, sokkoló
jelenségekre lelkileg nem tudunk
hirtelenjében reagálni. Megmerevedünk, mint
nyúl az út közepén, amikor elkapja
őt autónk reflektorának fénye. Az apostolok lelki
reagálása tökéletesen
hiteles, mint az is, hogy időbe telik, amíg lelkileg meg
tudják emészteni a
teljesen váratlan eseményt.
Így
már megérthetjük a húsvéti
jelenések többes számát. Lassan
felismerjük, hogy a
Feltámadott minden érzékszervünket meg
kívánja győzni. Először a látást:
„Láttuk az Urat”. Aztán a hallást: „Én
vagyok, ne féljetek!” Sőt a tapintást is
Tamás apostolon keresztül: „Tedd ide ujjadat a sebek
helyére!” „Tapintsatok
meg!” De hol marad a szaglás és az ízlelés
érzéke? Azt is megtaláljuk a
húsvétot
követő igeliturgiákban. Ugye emlékszünk a
Genezáreti-tavon történő éjszakai
halászatra Péter és János esetében,
akik a nagy események után visszamennek
eredeti foglalkozásukhoz, a halászathoz. Éjjel
azonban egy halat sem fogtak. És
akkor, a hajnali fényben váratlanul megint megjelenik
nekik a Föltámadott.
Újabb hálókivetésre bíztatja őket.
És bőséges a halfogás. Az evangélium,
még a
halak számát is leírja.
Pillanatkép
a húsvét utáni hétnapokból.
Jézus megjelenik a parton, s megszólítja
tűznél
ülőket. A parázson hal sül. Mellette kenyér.
Ismerős párosítás. Ugye
emlékszünk, amikor meg is sokasította azokat. S most
köddé foszlanak a mítoszok
és legendák világa a mindennapok
valóságában ezzel a mondattal: „Jöjjetek,
reggelizzetek!” Az
ufó-látnokok sosem
számoltak be arról, hogy az „égi
jövevényeket” enni látták volna. A
húsvéti
jelenések megostromolják mind az öt
érzékszervünket. Ezzel a jelenéssel
még a
szaglás és az ízlelés
érzékét is. Most már jobban
megérthetjük a jelenések
többes számát.
Csupa
megkapó kép a hétköznapok
realizmusából. János felismeri: „Az Úr az”!
Péter
gyorsan rendbe szedi magát, mert „neki volt vetkőzve”. És
nem merik
megkérdezni: „Ki vagy Te”? Hiszen tudják jól. Ő
az, persze, hogy Ő. Mégis
valahogy más. Szólni sem tudnak, pedig már
látták a Feltámadottat.
Igen,
a lélektani reagálás hitelessége.
Megjelenik nekik a hétköznapokban is. Egészen
váratlanul. Az érzékek ostromállapota ez. S
végül mind az öt érzékszerv megadja
magát a Feltámadott valóságnak.
(béel)
A
csend az Ige gondolati közvetítője. A csend a
harctéren az ágyúk
dördülésének
rosszat sejtető előjele. A szeretet légkörét
uraló csend magában hordozza az
elkövetkező történések
szépségét. A csend nemcsak a teljesség
jele, hanem maga
a teljesség.
A
csend aranyat ér, mondja az egyik közmondás. Ha
beszélgető emberek között
vagyunk, bölcs dolog hallgatni, elrejteni magunkat.
Sokszor
a dolgok gazdagabban szólnak, mint mi. A vörösen
lángoló ég, a zavaros folyó,
az őserdő hangzavara, jelei valamilyen történésnek.
Ha
elhallgatunk, felmorajlik bennünk a mélység vize. Ki
kutatta fel tudatunk „föld
alatti” rétegeit? Senki. Ezért a csend lehet
mélyebb vagy sekélyebb, de
végsőpontjait ritka, aki eléri. A csendben
megszólalnak a hangon túli hullámok,
amelyek észlelhetetlenek látható világunk
számára.
A
csend gyakran beszédesebb a szónál. Bizonyos
titkos jelrendszerrel beszél.
Ezért jobb hallgatni, másoknak teret hagyni, hogy
megszólalhassanak. A hangnak
határai vannak, a csend a végtelen határait
érinti.
A
csendben olyan igazságok és színek jutnak
kifejezésre, amelyeket csak álmunkban
tudunk megsejteni. Engedjük át magunkat bizalommal a
magány beszédtelenségének,
amely a csend egyetlen igaz barátja, és gondolkozzunk el
a világ folyásáról.
A
csend megerősít bennünket, és megőrzi testünk
és lelkünk tisztaságát nagyobb
erőfeszítésekhez, nagyobb ugrásokhoz.
Általa látókörünk is kitágul.
Ezért
szívesen fogadjuk a csendet földi utazásunk
állandó kísérőjeként. Ha
engedelmeskedünk a csendnek, hamarosan észrevesszük,
hogy tartalmasabbak,
bölcsebbek leszünk.
A
csend a legnemesebb lelkigyakorlat. Általa figyelmesebbek,
érzékenyebbek,
gondolkodóbbak leszünk. A csend a tudatlanság nagy
tanítója. Nem hiába kiáltott
fel Pascal: „Ne hagyd el hiába a szobád
magányát!” A magány félelemmel tölt el
bennünket, és sokszor rettegve közeledünk
feléje, ugyanakkor a magány csendje
által leszünk gazdagabbá, mert a Lélek mind
magasabb csúcsok felé emel
bennünket, amikor egy-egy pillanatra az igazság
felvillanásaiban megérezzük az
abszolút boldogságot, azt a boldogságot, amely
csak azoknak elérhető, akik
szeretnek.
(M.
Vetus)
Nehéz
dolog, de a keresztény embernek kötelessége mindig a
dolgok jó oldalát nézni.
Azért van ez így, mert hiszünk Isten végtelen
bölcsességében és
jóságában,
gondviselésében, a teremtés és a
megváltás tervében. Az a politikai,
gazdasági,
erkölcsi válság, amelyet a világ és
Magyarország a többség számára
váratlanul
átél, akár a javunkra is válhat, mint
minden megpróbáltatás. Egy
haszonszerzésre alapuló globális rend kapott
halálos sebet, és a Leviatán
haldoklásában is rettenetes, mert milliókat tesz
földönfutóvá egyetlen
végvonaglása is. A „szentnek” tekintett
GDP-növekedés mínuszba fordult, immár
kénytelenek vagyunk beismerni, hogy „semmik vagyunk”és
nem leszünk minden, mint
ahogyan azt egykor az Internacionálé ígérte
a zavaros fejű embereknek, szovjet
szuronyok árnyékában. Az emberiség faji
és osztályszempontú üldözése
helyett
valami rettenetesen új és egyben régi
szörnyeteg telepedett a világra, a Mammon
uralma, az a kamatrabszolgaság, mely legalább
félezer éve működik, de amelynek
bilincsei most már egész népekre csattannak
rá - miránk, magyarokra is.
A
keresztény egyházat nem érte váratlanul a
válság, mégis nehéz megnyilvánulnia,
hiszen
Istennek felelős, nem a császárnak, de alávetett
helyzetben is felelős
híveiért, akik útmutatást és vigaszt
várnak papjaiktól. Időnként
megpróbálom
elképzelni XVI. Benedek pápa helyzetét, milyen
hatalmas külső és belső nyomás
nehezedik rá, Szent Péter utódjára, a
világ legnagyobb erkölcsi tekintélyére. A
Vatikáni Állam mindössze nyolcvan éves, de a
kétezer éves egyház milliárdos
létszáma és az egymillióra tehető
papság ettől a tekintélytől vár biztos
eligazítást egy olyan korban, amikor birodalmak dőlnek
össze és dicsőséges
eszmék válnak nevetség és megvetés
tárgyává. A szegénység, az
éhség, a klímaváltozás,
a keresztényüldözés diplomáciát
igényel éppúgy, mint a más
világvallásokkal
folytatott, időnként reménytelennek tetsző
párbeszéd. A legnagyobb probléma
azonban most kétségtelenül a
világkapitalizmus válsága, mely könnyen
folytatódhat egy minden eddiginél
pusztítóbb világháborúval vagy a
diktatúrák
megerősödésével, a „feleslegessé” vált
népcsoportok lassú vagy gyors
kiirtásával. A minden eddiginél nagyobb
katasztrófát jómagam is évtizedekkel
ezelőtt megjövendöltem, mint legtöbb
jövőkutató és sci-fi író, de a
világpolitikai
„elitje” úgy ül a töklevél
árnyékában, akár a bibliai
Jónás. A keresztények
többsége is így üldögél, titokban
reménykedve, hogy különalkut köt Istennel,
pedig ebben a válságban nem létezik ilyen
különalku.
E
sorok, amikor megjelennek, fortyog Görögország, s
támadások tömkelegét zúdítja
ránk a brüsszeli gépezet, valamint a
posztkommunisták a (vad)kapitalizmus hamis
prófétáiként tizedelik meg
Magyarországot és a világot. Nehéz ilyenkor
mit
mondani, a teljes törvénytelenség idején. De
talán e hatalmas válság végre
megerősíti a kereszténységet, megerősíti a
pápaságot, az egyetlen, krisztusi
örökséget, mely fenntarthatja és
élhetővé teszi ezt a földi világot. Hiszek
abban, hogy ez a totális válság lehetőséget
ad az elfeledett és gyakran
kicsúfolt parancsolatokhoz való
visszatérésre, és ismét
kereszténnyé teszi
lélekben és testben Európát és a
világot. Ez talán az isteni terv, melynek most
szenvedői, de ha jól működünk közre, hitben,
lélekben, kegyelmekben győztesei
is lehetünk. Köszönjük, Uram, ezt a nagy,
fájdalmas leckét!
Ha elfelejtenek vagy
elhanyagolnak, ha
tudatosan mellőznek, és te mindezt alázattal
vállalod, és Uradnak hálát adsz
minden sértésért és
megaláztatásért, akkor - az győzelem.
Ha a jót, amit
teszel, vagy tenni
akarsz, mások kigúnyolják; ha vágyaid
meghiúsulnak; ha a többiek pont azt
teszik, ami neked nem tetszik; ha tanácsodat semmibe veszik,
nézeteidet
nevetségessé teszik, s te mindezt
zúgolódás nélkül, türelemmel,
szeretettel
elfogadod, akkor - az győzelem.
Ha neked minden étel
jó, azért mindig
hálás vagy; ha minden ruházattal, minden
társasággal és
életkörülménnyel, a
magányossággal, mindennel, ahogyan Urad vezet,
megelégedett vagy, akkor - az győzelem.
Ha mások
rosszkedvét, ingerültségét,
panaszkodását, minden rendszertelenségét,
pontatlanságát, amelyekről te nem
tehetsz - bár azokat nem helyesled -, mérgelődés
és zúgolódás nélkül elviseled,
akkor - az győzelem.
Ha
körülötted lévők
különcségét, lelki
érzéketlenségét, saját hibáik
iránti vakságát elnézed, ha
másoktól mindenféle
üldözést elszenvedsz, s mind elviseled úgy,
amint azt Jézus Krisztus hordozta,
akkor - az győzelem.
Ha sosem célod
beszélgetésben saját
személyedet vagy munkádat, sikereidet kiemelni; ha nem
vágyol mások ajánlására,
dicséretére; ha szeretsz ismeretlen maradni, hogy
Krisztusban elrejtett életed
legyen, akkor - az győzelem.
Forrás: Isten
irgalmát
hirdetem szüntelen
„Az
Emberfia azért jött, hogy
keresse és üdvözítse,ami
elveszett.”
A
kilencvenes évektől kezdődően az Északi
körzet kolping családjai nagyböjt eleji
hétvégén Érsekvadkerten találkoznak,
hogy elvonulva a világ zajától lékben is
felkészüljenek a Húsvét méltó
megünneplésére. Verőfényes nap volt a
március 10, amikor több mint
Zakeus
utólag érzékelte, hogy elveszett
ember.
Isten
nélkül nincs élet. Aki hisz a fiúban,
örök élete van. A ma embere Isten nélkül
él és hal meg.
Jézus
ma átjön Vadkerten.
Zakeus
Jézust akarta látni. Ez volt első lépése
volt.
Jézus
nem személyválogató. Zakeus remélte,
hogy Jézus észreveszi. Látni akarta Jézust.
Kicsoda
Jézus? Minden ember vágyik Jézus
után, csak ez a vágy betemetődik. Valami hiányzik
az életünkből. Jézusban az
Isten jön közénk.
Senki
sincs véletlenül itt a lelkigyakorlaton
egy átdolgozott hét után. Vagyis nem mi,
Jézus keres minket. Többet akar velünk
tenni, mint gondoljuk. Vonz Jézus, de megköt minket sok
földi dolog.
Zakeus
akarta látni, hogy kicsoda Ő. A
sokaság miatt meg kellett tenni a második
lépést. Rangjához nem illő módon
fára
mászik Te se csak ülj, hanem cselekedj, ha igazán
akard látni Jézust.
De Zakeust
nagy megvetés vette körül. Az
indulat fűtötte a jerikói sokaságot.
Összezárultak a vállak. Zakeus két
lábon
álló erszényeknek látta az embereket.
Egyedül maradt.
Ma is
sokszor a pénzt hajhásszuk. Jézust meg
lehet találni, ha akarom. Mindig van egy fa.
Sok
fügefa volt Jerikóban. Zakeus vette a
fáradságot, szégyent nem bánva,
áldozatot hozott a fára mászással, hogy
lássa Jézust.
Mi
készek vagyunk áldozatot hozni? Melyik
fára kell mászni, hogy lássam?
Zakeus
kiszámította, hogy hol lesz majd
Jézus.
Ott van az
imádságban, szentségekben. Ahol
ketten, hárman összejönnek a nevében, ott
már jelen van. Akarta látni,
áldozatot vállalt, jó helyen kereste. És
én vajon jó helyen keresem Jézust.
Tudok-e vele csendben elmélyülten beszélgetni, vagy
csak a világ zajában érzem
jól magam?
Kevés
csak látni, hallani is kell. Sarkig
kitart ajtóval várni, akarni, cselekedni kell, még
akkor is, ha a világ meg vet
érte mint Jézust, aki Zakeus házába
lép.
A
fára mászó ember a nehézségein akar
úrrá
lenni. Dacol a sorsával. Kiverekszi magát. Amíg
csak Zakeus cselekszik, addig
nem történik semmi.
A fa
lombja el is rejthet. Egy közösség lehet
lombos fa, ahol el lehet rejtőzni. Magaslesből nem lehet megismerni a
megváltót.
Le kell jönni a fáról.
Zakeus
hallgatott Jézusra. Lejött a fáról.
Engedelmes volt. Megtette azt, amit Jézus kért.
Mit
tegyek, hogy higgyek? Keresni, vágyakozni,
megtenni Jézus kérését. Szállj le.
Ha megettük, történni fog valami.
A hit
döntés, akarat dolga is. Figyelj, mit
mond Jézus és tedd meg.
Zakeus nem
kérdezte Jézus véleményét
azokról,
amit nem értett. Minden mellékessé vált.
Jézus akarata volt fontos. Vakon rábízza
magát Jézusra. Ez a hit.
A
pilóta is vakon rábízza magát az
irányítókra
es úgy cselekszik. Rábízni magam Jézusra,
hallani, bízni és mindig sietve,
gondolkodás nélkül megtenni, amit kér.
Jézus
megszenteli az értelmünket, majd átalakítja
az értelmünket.
Okoskodás,
kétely támadhat, de ezért jár elől
a hit, mert a tudásunk véges. Mindent, amit kapunk
Istentől, kegyelemből van. Alázat,
bizalom, engedelmes szív kell. Csak tárjuk ki a
kezünket és Jézus megajándékoz.
Jézus mindent megtett értünk.
Kész
vagyok-e elfogadni az új élet
ajándékát?
Kinyitom a lelkem ajtaját es most fogadom be.
Sokan
hisznek Istenben, de bűneikről hallani
sem akarnak.
Be kell
fogadni Jézust. Ne akarjunk semmit
elrejteni előtte. Majd Jézus teremt rendet. Új
teremtés kezdődik Jézussal.
Ha
behívnánk Jézust házunkba, sokan
mondhatnák: Itt a konyha. Itt eszünk, veszekszünk. Itt
a dohányzó, ahol
dicsekszünk a vendégeknek. Gyereksarok, ki tudja mikor
jártam erre...
Hálószoba,
ahol durcásan szoktunk hátat fordítani
egymásnak és magányosan aludni.
Itt a
megtakarításunk, amiből vajon
megfizettük a tizedet?
Imádkozni?
Azt nem szoktunk. Ugye megérted? Uram
foglalj helyet. Itt a lakáskulcs. Itt egy kulcs, amihez senki
nem nyúlhat, de
neked adom. Mától kezdve te vagy az úr. Azt
csinálom, amit mondasz. Ez jelenti
befogadni Jézust. Jézus az Úr az eletemben.
Megtalált ember vagyok. Fia lettem,
nem szolga. Isten örököse Jézus által.
Minden enyém lesz.
Aki a bűn
szolgája, annak távlata a halál.
Aki Krisztust szolgálja, annak távlata az örök
élet.
Zakeus ezt
a nyilvánosság előtt csinálta.
Megjegyzések érték őt a tömegből.
Vajon
hányan tudjak, hogy keresztény vagyok? A
mi fejünk ki bűne miatt fáj? Másoké vagy
saját bűnünk miatt?
Isten
kegyelme ajándék. Nem lehet kiimádkozni.
Ha megalázkodom, kinyújtom a kezem, megkapom a kegyelmet.
Mindent
szolgáltassunk ki Jézusnak. Add oda Jézusnak
maradék kulcsaidat! S ha megtesszük nem maradunk elveszett
emberek, szemünk elé
tárul egy új világ, s egy szebb jövő
részeseivé leszünk.
Évad,
2012.03.12. kájé-emjé
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
Ki
gyermekekkel foglalkozik,
az tudja, hogy mindenik évnek megvan a maga keresztje... Van
olyan tanév, mikor
a mumpsz, máskor a gripa környékezi meg a
nagycsaládot, és biza akkor ''elindult
a gyűrű vándorútra egyik kézből a
másikba'', és nehéz megfékezni a
járványt.
Persze
nemcsak járványos betegségek
indulhatnak el a gyermekek világában, hanem
különféle divatok, hóbortok is, melyeket
a felnőtteknek szintén nagyon nehéz megérteni,
befolyásolni. Volt egy év mikor főleg
a fiaink elkezdtek cikizni a tanárokkal, az osztályok
szinte versenyeztek, hogy
ki tud rálicitálni csínytevésben a
másikra.
Nekik
nagyon jó bulinak
tűnt, de egy - egy tanár biza a felmondását
fontolgatta. Mi mást tehettem
volna,
újból és újból összeszedtem
az intézet belső udvarára a gyerekeket és
néha szép szóval, máskor meg minden
pedagógiai haragomat csatasorba állítva
próbáltam a fiaimat nevelgetni, a kedvesség
és a jóság útján tovább
terelgetni.
Tavasz
fele, már az egész pedagógiai
eszköztárunk romokban hevert. Magamba roskadva,
behívtam az intézet vezetőjét,
és megbeszéltük, hogy ha már nincs
eredménye annak, hogy a gyerekek fejét
mosogassuk, akkor próbáljuk meg a lábukat is
megmosni. Nagycsütörtökön a szentmisén
szépen minden osztályból a legcsintalanabb
gyereket kiültettük az első padba, és
az evangélium után úgy papi ruhában,
prédikáció helyett letérdeltem szerre
mindenik fékezhetetlen kiscsikó elé, és
szelíden, ahogyan mesterünktől, Jézus
Krisztustól tanultam, megmostam a ''tanítványaim''
lábát.
Döbbenetes
élmény volt a zsúfoltságig
telt templom előtt szerre, nyugodtan letérdelni, megmosni,
megtörölni, majd megpuszilni
a gyermekek lábait... Hihetetlen csend volt a templomban,
én nem mondtam semmit,
csak céltudatosan végeztem a dolgomat, a kántor
úr közben énekelt egy nagyon
szép, szomorú éneket.
A
történetet én a
gyerekeknek szántam, pedagógiai célzattal, de
igazából engem is végtelenül
megindított
a szertartás.
ott és akkor döbbentem rá, hogy Péter
lábát mosva, az én lábamat is megmosta a
Mester... Bár Júdás zsebében ott
zörgött a harminc ezüstpénz, Jézus
mégis
lehajolt és az ó lábát is megmosta..
Aztán belém nyilalt a felismerés: Jézus
nemcsak
megmosta a fiai lábát, hanem utána meg is halt
értük a kereszten! ''Vajon én
megtudnék halni ezekért a ''rosszcsont''
gyerekekért?'' A lábmosás
szertartását
befejezve felálltam, és csendesen néztem
őket,míg az orgona utolsó akkordjai is
elhaltak. Néztem a fiaimat és annyira szépeknek
láttam őket, mint addig soha
sem!
Végtelen
csendben folyt le a
nagycsütörtöki szertartás, a megfosztott
oltár előtt sokáig némán
térdeltünk. A
végén, a sekrestyében mindenik
"tanítványom'' odajött, hozzám bújtak,
megöleltek
csendesen. Néma percek után az egyik, talán a
legcsintalanabb megszólalt:
''Csaba
testvér, én többet
rossz nem leszek!'' Én sem, én sem, visszhangozták
a többiek a mélyről jövő jó
elhatározást. Évek teltek el, ma már
felnőtt emberek, elsodorta őket a múló idő,
de én úgy gondolom, hogy legtöbbjüknek
sikerült megtartani a tiszta szívből
felfakadt őszinte fogadalmat. Egy biztos, ha találkozunk, akkor
ugyanazzal a
szeretettel tudjuk egymást átölelni.
Jézus
Krisztus útján járva,
de különösen ott térden állva a gyermekek
előtt, örökre megértettem, hogy
szeretetre, csak végtelen alázattal és nagy-nagy
szeretettel lehet tanítani a
testvéreinket. Csak akkor van jogom szeretetet kérni
és elfogadni, ha kész
vagyok a másikért vállalni akár a
halált is. Ezen a szinten már nem az a
fontos, hogy a másik mit csinált, mondott, hogy a
zsebében csörög a harminc ezüstpénz
vagy nem, hanem egyszerűen csak az, hogy van, s te alázattal,
boldog örömben
érette vagy.
Böjte
Csaba testvér levele
Február
utolsó péntekén, az esti
szentmisét követően, megtartottuk éves
közgyűlésünket. Beszámoló hangzott el a
mögöttünk hagyott év eredményeiről
és hiányosságairól.
Röviden
összesítettük 2012
feladatait, programjait, melyek között a 20 éves
fennállásunk megünneplése áll
a középpontban. Az ünnepet nemzetközire
tervezzük, hisz Felvidékről, Erdélyből
és Németországból is várunk
vendégeket. A június 2-án megtartandó
ünnep
előkészületei megkezdődtek. Bővebb
információkra és
segítőszándék megtételére
elsősorban a vasárnapi nagymisék után van
lehetőség.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Március
8-án az önkormányzati ülés
keretében az alábbi
kérdéskörökben
született döntés:
-
Elfogadásra került a 2012.
évi költségvetés.
-
Határozat született a
csapadékvizek elvezetéséről, mely
az Ipoly vonzáskörzetében és határon
átnyúló pályázat keretében
valósulna meg.
(Lókos, Vadkert-patak, utcai vízelvezetők).
-
Rögzítve lett az iskolai
(március 29-30.) és óvodai
(április 11-12.) beiratkozások időpontja.
-
A Zsidó Emlékház
új telephelyként a Mikszáth Kálmán
Könyvtár és Közművelődési
Intézményhez került.
-
Egyebek közt rögzítettük a műfüves
pálya bérlési
lehetőségét, amely minimum 10 alkalomra
történő bérlés esetében
óránként
3500Ft, míg alkalmankénti igénybevétel
esetén 4500Ft óránkénti
költséget jelent
az igénybevevőknek. A gördülékeny
használat egyeztetést igényel, mely
bevezetési időszakban Fábián Attila
iskolaigazgató úrnál lehetséges
személyesen
vagy a 06-20-428-9072-es telefonszámon.
Márc.25-én reggelre kell az
órákat 1 órával
előre igazítani a Nyári
időszámításhoz.
Nagyböjti,
Húsvétra felkészítő
lelkigyakorlatunkat, Ft. Dr.
Kocsis Imre, váci nagyprépost úr tartja
március 22-23-24-én est 6 órás
szentmisén.
A lelkigyakorlat 3 estéjén 3
atya állunk a
gyónók rendelkezésére,
használják ki az alkalmat, ne halasszák
utolsó napokra
szentgyónásuk elvégzését. Az
ünnep-napokon nagycsütörtöktől
húsvéthétfőig nem
lesz gyóntatás.
Március 25-én, Nagyböjt 5.
Vasárnapján lesz gyűjtés a
Szentföldi
keresztények, és szenthelyek
támogatására.
Márc. 25-én, a fél 10
órás
szentmisén, és előtte este a lelkigyakorlat befejező
szentmiséjén
részesülhetnek a BETEGEK
SZENTSÉGÉBEN
AZOK, akik a szentmisén áldoztak is, idős koruk,
gyengeségük miatt különösen
rászorulnak Jézus segítségére.
(Áldozás nélkül nem lehet, a betegek kenet
SZENTSÉG, amit csak tiszta szívvel fogadhatunk)
VIRÁGVASÁRNAP fél 10-kor a SZENTMISE a barkaszenteléssel a
Lurdi Barlang előtt kezdődik, majd Jézus
bevonulására emlékezve vonulunk mi is
a templomba a szentmisére. A szentmisén a Passiót
hallgatjuk meg.
Mindhárom nagy napon, Nagycsütörtökön-pénteken
és a húsvéti vigílián is este 7
órakor
kezdődnek a szertartások.
Nagycsütörtökön 7-kor az utolsó Vacsora emlékmiséje,
majd
utána szentségimádás 9-ig,
9-10 óráig
a felnőttek tartanak közös imaórát.
Nagypénteken este 7-kor Igeliturgia, Passióval, majd
közös könyörgések, Keresztleleplezés,
hódolat a kereszt előtt, és
szentáldozással fejeződik be
megemlékezésünk. Nagypénteken este 10
órakor a
Kálváriánál a fiatalok végeznek
közös keresztutat.
Nagypénteken szigorú
böjt van, vegyük egészen
komolyan Jézus halálának napján. Ő
életét áldozta értünk, legalább
a böjt
áldozatát hozzuk meg mindnyájan iránta
való szeretettel.
A Szentsírnál nagyszombaton
du. 2 órától fél
7-ig lesz szentségimádásra, szentsír
látogatásra alkalom.
A HÚSVÉTI
VIGILIA a tűzszenteléssel, a Húsvéti gyertya
ünnepélyével, majd az
Olvasmányok, keresztvíz megáldása,
szentmise, és utána a Feltámadási
körmenet. Gyertyát
hozzanak magukkal a körmenetre! (Házaknál gyertya!)
Április
16-án, ÉVES
SZENTSÉGIMÁDÁSI NAPUNK LESZ.
De. 10-kor szentmisével, kezdjük, majd a szokásos
módon óránként tartsák a
körzetek az imaórákat. Fél 7-kor rövid
szentségimádás, majd szentmise.
Bérmálkozás,
elsőáldozás időpontjáról a templomi
hirdetésekben tájékozódhatnak, a
Bérmálás
idejét a Püspök úr jelöli ki.
(Április 29.!) . Elsőáldozás
május hónapban lesz.
Akinek
munkáltatója számolja el adóját, az
zárt borítékban, a borítékra
írt Név, lakcím,
adóazonosító felirattal, rendelkezhet az
Egyház javára 1%-ról, és valamely
Alapítvány javára a másik 1%-ról.
(Pl. Érsekvadkerten: Szent Kamill – az
érsekvadkerti beteg gyermekekért közhasznú
alapítvány javára (A kedvezményezett
adószáma: 18641107-1-12)
-
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
1. vasárnap -
2. hétfő -
3. kedd
-
4. szerda
- Balázs Sándor, felesége Balázs
Sándorné, a család élő és
elhunyt tagjaiért
5. csütörtök -
6. péntek -
7. szombat
-
8. vasárnap -
9. hétfő -
Jakubecz János, felesége Szabó Ilona, Jakubecz,
Szabó és
Záhorszki család elhunyt tagjaiért
-
Kristók Jánosné, lánya Cseh
Józsefné, és veje, a család élő
és elhunyt
tagjaiért
10. kedd
-
-
Halaj Károly, szülei és nagyszülei
11. szerda
- Pistyúr Mihály, felesége és
gyermekeik
12. csütörtök - Boda Gyula, felesége, fiuk, szüleik
és Nagy Ignác
13. péntek - Antal Ferencné, 3
gyermeke, szülei, apósa, anyósa, élő
családtagok
14. szombat
- Murányi István, felesége, fiuk,
menyük, Kristóf Sándor, szülei
és hozzátartozók
-
ifj. Csillag Gyula és szülei, Szabó Vince,
felesége Kormosói Ilona és szüleik,
és Mrekvicska Ignác és szülei
-
Murányi István, felesége Zsiga Mária (2.
évf.) szüleik, élő és elhunyt
családtagok
15. vasárnap - Szakács János, felesége
Kovács Rozália, Halaj József, felesége
Konopás Mária, a család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Kovács és Buzás család halottaiért,
Ildikó unokájukért, élő
hozzátartozókért
16. hétfő -
-
Konopás István, a Szlúka és a
Konopás család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Pistyúr Ignác, felesége, 2 gyermekük
és szüleik
17. kedd
- Hálából
18. szerda
- Egy szándékra
19. csütörtök -
20. péntek -
-
ifj. Pistyúr András, apósa, anyósa
és hozzátartozók
21. szombat
- Jamrik Antal, felesége Kordics Borbála, fiuk,
vejük, menyük és a
család elhunyt tagjai
-
Pataki András, Pataki és Bimbó család
halottaiért és Korpás Lajos
-
Bozsonyik István, édesapja, apósa, szüleik,
Szabó Andrásné 2 férje és
szüleik
22. vasárnap - Holman Imre, felesége, lányuk,
unokájuk, a Hegyi és a Csillik
család halottaiért
-
Koza János, és Jakubecz család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Szrenka József, szülei, apósa Kristók
János, élő és elhunyt hozzátartozók
23. hétfő -
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök -
27. péntek -
28. szombat
- Őszi József 2. évforduló, szülei
és hozzátartozók
29. vasárnap - Lipcsei Ferenc, Lipcsei és Kajtor
család halottaiért
-
Záhorszki András, felesége Margit, gyermekeik,
Kovács Gergely, felesége Dósa
Erzsébet és gyermekeik, Záhorszki
Jánosné Kovács Borbála
30. hétfő -