Az
újszövetségi szent könyvek semmit nem mondanak
a Boldogságos Szűz Mária
szüleiről. Néhány névvel találkozunk a
rokonságból: Erzsébet és Zakariás,
Szalóme és Zebedeus, de e két szülő
nevét nem tudjuk. Egy 2. századi apokrif
könyv mondja, hogy Mária édesanyját
Annának, apját Joachimnak hívták, és
a két
név jelentése figyelmet érdemel, mert Anna annyit
jelent: kegyelemmel áldott,
Joachim pedig: Isten megvigasztal.
Az
ünnep a 13--14. században terjedt el
Európában, annak az érdeklődésnek
következményeként, amellyel Krisztus emberi
természete és emberi valósága felé
fordultak a hívők. Ez az érdeklődés a keresztes
háborúkból visszatért lovagok
elbeszélései nyomán éledt föl,
és kiterjedt Jézus szülőföldjére
és rokonságára
is. Érhető, hogy az Üdvözítő nagyszülei
iránti tisztelet is felélénkült.
Az
ünnep dátuma egy templom
fölszentelésének
évfordulójából adódott. A
régi
hagyomány ugyanis úgy tartotta, hogy Mária
Jeruzsálemben született, és
szülőháza, Anna asszony háza a Bethesda-tó
közelében állt. Az 5-6. században e
föltételezett születési hely fölé
bazilikát építettek, s ennek
fölszentelési
napja volt július 26.
Szent
Anna tiszteletéről Bálint Sándor a
következőket írja: ,,A hazai Szent
Anna-tisztelet gazdagságát és színes
változatosságát a kultusz
sokrétűsége
mutatja. Kiváltságos patrónájaként
tisztelte sok ügyében-bajában az asszonynép,
de tisztelték azok is, akiknek foglalkozása
valamiképpen a gazdaasszonysággal,
asszonyi gondoskodással függ össze: a
szövőmunkások, csipkeverők, seprűkötők.
Céhpatrónaként
tisztelték az asztalosok azért, mert hajdanában az
oltárszekrény elkészítése a
mesteremberek feladatai közé tartozott, márpedig
Anna volt méltó arra, hogy az
élő tabernákulumot, Máriát a
méhében hordozza... a kádárok is
tisztelték,
nyilván abból a megfontolásból, hogy Jessze
törzséből, Anna és Mária
méhéből
sarjadt a Szőlőtő: belőle termett a megváltás bora, (a
megváltó Vér)...
Védőszentje volt a bányászoknak is,
nyilvánvalóan azért, mert ünnepének
evangéliuma a szántóföldön elrejtett
kincsről, a drágagyöngyöt kereső
kalmárról
szólt, és e hasonlatokat Szent Annára is lehetett
vonatkoztatni. A barokk
korban Szent Anna külön tisztelt patrónája volt
a haldoklóknak.''
A
bizánci rítusban július 25-én ülik
Szent Anna asszony halála napját, amely
napon Konstantinápolyban 550 körül templomot
szenteltek a tiszteletére.
Nyugaton a 12. századtól terjedt el a július 26-i
ünnep. V. Pius pápa 1568-ban
eltörölte, de 1583-ben ismét felvették a
római naptárba, július 26-ra. Szent
Joachimot 1584-től március 20-án, 1738-tól a
Nagyboldogasszony oktávája utáni
vasárnapon, 1913-tól augusztus 16-án
ünnepelték. 1969-ben egy napra tették
Szent Annával.
Ugye
mindannyian emlékszünk arra a szentírási
részre, ahol a Tábor hegyén Jézus
fényárban tündökölve jelenik meg a
szeretett tanítványok előtt Illés és
Mózes
társaságában. Milyen felemelő érzés
lehetett számukra ez a pillanat, hisz
magukkal nem törődve, három sátor
építésének adnak hangot, hogy az ott
lakással
hosszú ideig maradjon meg bennük a felemelő
érzés.
Úrnapja
van. Jézus most is itt van velünk az
Oltáriszentség színe alatt. Az előző napi
rákészülés után mi is sátrakat
építettünk, négyet is, és
körmenetben több mint
400-an kísértük végig Őt , a
virágszirmokkal terített, polgárőreink
által
biztosított, díszes sátrak útvonalán.
A
körmenet egy óra alatt véget ért. A
díszes sátrak is elkerültek a helyükről.
Jézus azonban nem ment el, nap mint nap vár
bennünket, hogy Szent Testének
méltó vételével vigyük ki őt a
globalizálódó világunkba. S ha
kivisszük Őt,
belátja a világ is, hogy a világnak igazán
Krisztusra van szüksége ahhoz, hogy
legyőzze önzésen alapuló betegségeit.
(emjé
2011.06.29)
Az
Úr klinikájára mentem rutinvizsgálatra, s
azt mondta nekem beteg vagyok. Jézus
megmérte a vérnyomásomat. Látta, hogy
alacsony a gyöngédség érzetem. A
lázamat
is megmérte. A lázmérő 40 fokos
aggódást mutatott. Az EKG-mel is baj volt.
„BYPASS” műtétre van szükségem, mert akadozik bennem
a szeretet áramlása.
Artériámat el-el zárja a
magányosság, s nem tudom kiüresíteni a
szívemet.
Ezután
az ortopédia következett, mert a járásommal
is bajok vannak. Nem tudok sétálni
a testvérem mellett, nem tudom megölelni a
barátaimat sem, mert az utazásom
során összetörtem magam az irigységgel.
Már
a szemészeten vagyok. Az első vizsgálatok
rövidlátóságra utalnak. Nem látok
túl
testvéreim hiányosságain. Amikor pedig a
süketségre panaszkodom, megállapítást
nyert, hogy nem figyelek Jézus hangjára, aki minden nap
szól hozzám.
Díjmentes
konzultációt kértem és kaptam ezek
után Jézustól. Mivel Ő irgalmas, azért
megfogadtam, hogy amint elhagyom a klinikáját, csakis az
általa felírt
természetes gyógymóddal élek. Ezért
minden reggel egy pohár hálával kezdem a
napomat. Munkába menet előtt beveszek egy kanál
békét, amit óránként egy
tabletta türelem követ egy adag testvériség
és egy pohár alázat
kíséretében.
Amint este hazaérek egy adag szeretet bevétele kerül
sorra, amit lefekvés előtt
két adag tiszta lelkiismeret követ mindennap.
Ugye
látható ebből, hogy Isten célja milyen egyszerű
és tökéletes. Olyan dolgokat
akar megmutatni, amit csak te tudsz megérteni saját
életed által és ott, ahol
vagy.
(netalapon)
Ez
a régi történet egy olyan királyról
szól, aki a kor szokása szerint udvari
bolondot tartott. Az ilyen bolondnak joga volt ahhoz, hogy megmondja az
igazságot a királyoknak és a hercegeknek,
még akkor is, ha az bántó volt. Ha
ugyanis fájt az igazság, akkor egyszerűen annyit fűztek
hozzá: „Hiszen ő
bolond!”.
Egy
alkalommal a király olyan ezüst botot adott
bolondjának,melynek végén arany
harangocska hintázott. Majd ezt mondta neki:
Az biztos, hogy te vagy a legnagyobb bolond, aki csak
létezik a világon.
De ha mégis találkoznál olyan emberrel, aki
még nálad is nagyobb bolond, akkor
add át neki ezt a pálcát. A bolond évekig
hurcolta magával a királytól kapott
különleges pálcát. Egy alkalommal meghallotta,
hogy királya haldoklik. Csendben
bement a betegszobába és így szólt.
Királyom, hallom nagy útra akarsz indulni.
Dehogy akarok, hanem kell indulnom hangzott a királyi
válasz. Bizonyára
hamarosan visszatérsz intézte
kérdését bolondunk a király felé.
Nem, sajnos nem
tört ki sóhajtozva a beteg király válasza,
majd így folytatta. Abból az
országból, ahová utazom, nincs
visszatérés. A bolond sem maradt további
kérdés
nélkül. Az útra készülni szoktak
királyom. Ugye jól előkészítetted ezt az
utat.
Remélem gondoskodtál arról is, hogy
királyként fogadjanak abban az országban
is? A király csak a fejét
rázta. Ezt
sajnos elmulasztottam. Sohasem volt időm arra,hogy
előkészítsem ezt az utazást.
Óh, akkor te valószínűleg nem tudtad, hogy egyszer
majd el kell indulnod erre a
nagy útra. Már régóta tudtam, szakadt ki a
királyi válasz, de mint mondtam,
sosem volt időm, hogy megtegyem a helyes előkészületeket.
A
bolond ekkor csendesen letette pálcáját a
király ágyára és a következőt mondta:
Azt parancsoltad nekem, hogy annak adjam tovább a tőled kapott
pálcát, aki még
nálam is nagyobb bolond. Királyom, fogadd a
pálcát! Te tudtad, hogy át kell
menned az örökkévalóságba, s hogy onnan
nincs visszatérés. Ennek ellenére nem
törődtél azzal,hogy megnyíljanak neked az
örök hajlékok.
Király,
Te vagy a legnagyobb bolond!
(KK.2011)
“Akinek van, annak még adnak, hogy bővelkedjék, de akinek nincs, attól még azt is elveszik, amije van.” (Mt 13,12)
Annyira
fontos Jézusnak ez az igéje, hogy Máté
kétszer is idézi evangéliumában.[1]
Világosan kimondja, hogy Isten máshogy
“gazdálkodik”, mint mi. Számításai
mindig különböznek a mieinktől, például
amikor ugyanazt a bért adja az utolsó
óra munkásának, mint az elsőként
munkába állónak.[2]
Jézus
tanítványainak válaszolt ezekkel a szavakkal, akik
azt kérdezték tőle, miért
van az, hogy velük nyíltan beszél, másokhoz
viszont példabeszédekkel, burkoltan
szól. Jézus a teljes igazságot, a fényt
adta tanítványainak, pontosan azért,
mert követték Őt, mert számukra Ő volt a minden.
Azoknak, akik megnyitják neki
szívüket, akik teljesen készek arra, hogy
befogadják Őt, akik már birtokolják
Jézust, azoknak teljesen odaajándékozza
magát.
Hogy
megértsük ezt a viselkedésmódot,
segítségünkre lehet egy másik, hasonló
ige,
Lukács evangéliumából: “Adjatok, és
akkor ti is kaptok. Jó, tömött, megrázott
és túlcsorduló mértékkel
mérnek öletekbe.”[3]
A két mondatban
Jézus logikája szerint a birtokolni (akinek van, annak
még adnak) ugyanazt
jelenti, mint adni (adjatok, és akkor ti is kaptok).
Biztos
vagyok abban, hogy ezt az evangéliumi igazságot
már te is megtapasztaltad.
Vajon amikor segítettél egy betegnek, amikor
megvigasztaltál valakit, aki szomorkodott,
vagy amikor társa lettél egy magányos embernek,
nem tapasztaltál-e néha olyan
örömöt és békét, amiről nem tudtad,
hogy honnan származik? Ez a szeretet
logikája. Minél teljesebben ajándékozzuk
oda magunkat, annál gazdagabbak
leszünk.
Tehát
akár így is érthetnénk az e havi
igét: akiben van szeretet, aki szeretetben él,
annak Isten megadja azt a képességet, hogy még
jobban szeressen, és a szeretet
teljességét, hogy olyanná váljon, mint Ő,
aki a Szeretet.
“Akinek
van, annak még adnak, hogy bővelkedjék, de akinek nincs,
attól még azt is
elveszik, amije van.”
Igen,
a szeretet által élünk. Azért
létezünk, mert szeretünk. Ha nem szeretnénk,
nem
élnénk. És minden alkalommal, amikor nem
szeretünk, megszűnünk létezni (“attól
még azt is elveszik, amije van”).
Tehát
nem marad más számunkra, mint hogy szeressünk,
magunkat nem kímélve. Isten csak
így fogja nekünk adni Önmagát, és minden
ajándékát.
Adjunk
először is azoknak, akik körülöttünk vannak,
és legyünk biztosak abban, hogy ha
nekik adunk, akkor Istennek adunk! Adjunk mindig mindent: egy mosolyt,
a
megértésünket, a megbocsátásunkat, azt
hogy meghallgatjuk a másikat; adjuk
intelligenciánkat, készségünket, az időnket,
a tehetségünket, az ötleteinket,
ténykedésünket; adjuk a tapasztalatainkat, a
képességeinket, és osszuk meg
másokkal javainkat, hogy semmi se halmozódjon föl,
hanem minden kézről-kézre
járjon! Ha adunk, megnyitjuk Isten kezét, aki gondviselő
szeretetében túláradó
mértékkel áraszt el bennünket
ajándékaival, hogy aztán még többet
adhassunk és
kaphassunk, és így sok szükséget szenvedő
embertársunkon segíthessünk.
“Akinek
van, annak még adnak, hogy bővelkedjék, de akinek nincs,
attól még azt is
elveszik, amije van.”
A legnagyobb
ajándék, amelyben Jézus részesíteni
akar
bennünket: Ő maga. Mindig jelen akar lenni
közöttünk: ez az élet teljessége, ez
az a bőség, amelyben részesíteni akar
bennünket. Jézus akkor adja magát
tanítványainak, ha azok egyként követik Őt.
Ez az életige tehát emlékeztet
minket lelkiségünk közösségi
dimenziójára is. Így is
értelmezhetjük: akik
között ott van a kölcsönös szeretet, akik
egységben élnek, azok megkapják Jézus
közöttük lévő jelenlétét.
Sőt,
még többet is kapunk. Akinek van, mert szeretetben
él és ezért megkapja a
százszorost itt a földön, annak
ráadásként megadatik majd a jutalom: a
Mennyország. És bőségben lesz.
Akinek
nincs, és a százszorost sem tapasztalja meg, mert nem
él szeretetben, az a
jövőben sem örvendhet mindannak, amit már itt a
földön birtokolt, mert a
pokolban nem lesz más, csak gyötrődés.
Szeressünk
tehát, szeressünk mindenkit! Szeressünk egészen
addig, amíg a másik nem
válaszol erre! Így a szeretet
kölcsönössé válik, és miénk
lesz az élet
teljessége.
Chiara
Lubich
Szatmárnémetiben
július 3-án, vasárnap helyi
idő szerint 10 órakor (magyar idő szerint 9-kor) került sor
Scheffler János
szatmári vértanú püspök
boldoggáavatására. A boldoggá
avatási határozatot
Angelo Amato, a Szentté avatási Ügyek
Kongregációjának prefektusa olvasta fel,
a koncelebrált ünnepi szentmisét Erdő Péter
bíboros, prímás,
esztergom-budapesti érsek pontifikálta.
Scheffler
János életrajza
Szatmár
nagy püspöke 1887-ben született, tízgyermekes
zsellér család sarjaként. A
kiváló szellemi képességű, mindvégig
színjeles tanuló Scheffler a szatmárnémeti
katolikus gimnáziumban, a Pázmány Péter
Tudományegyetemen, majd felszentelése
után Rómában, a Pápai Szent Gergely
Egyetemen tanult, a kánonjog doktora lett.
Ezután Csomaközön és Ungváron volt
segédlelkész. 1920-ban újjászervezte
és
vezette a Szatmári Katolikus Főgimnáziumot.
Püspöke rövidesen teológiai tanárrá
nevezte ki: egyházjogot és
egyháztörténelmet tanított, a teológia
kispapjainak
lelki vezetőjeként szolgált. A Szatmári
és-Nagyváradi Egyházmegyék
egyesítése
után rábízták a közös
teológia és szeminárium
megszervezését. 1940-ben a
Kolozsvári Tudományegyetem egyházjogi
tanszékének rendes tanárává
nevezték ki.
1942-től
a Szatmári Egyházmegye megyéspüspöke.
Egyházmegyéjében kisszemináriumok
létesítését tervezte
Szatmárnémetiben, Nagykárolyban és
Ungváron. Egész
életútján végigkísérte
szociális érzékenysége, az elnyomottak
és az üldözöttek
védelme. Amikor 1950-ben szembeszegült a romániai
katolikus egyházat a pápától
elszakítani akaró kommunista törekvésekkel,
kényszerlakhelyre vitték, majd
letartóztatták. Jilava börtönében halt
meg 1952. december 6-án. Jeltelen sírba
temették, de a börtön ortodox lelkésze
megjegyezte a sír helyét, és 1965 őszén
Galambos Ferenc nagyprépost (akkor még
segédlelkész) titokban menekítette haza
földi maradványait, melyek 2011. június 17-ig a
székesegyház kriptájában
nyugodtak.
Lelki
életének fő célkitűzése az igazi
felebaráti szeretet megvalósítása volt. Azt
vallotta, hogy a szeretet próbája, mértéke,
fokozója a másokért hozott áldozat.
Ezért akart vezeklő, engesztelő lélekké
válni. Élete minden szakaszában
hangoztatott célja volt Isten akaratának keresése,
felismerése és teljesítése.
Ezt az akaratot teljesítette akkor is, amikor Istenért
és az egyházért
vértanúhalált halt.
Boldoggá
avatási eljárásának
megindítását Reizer Pál püspök
kezdeményezte a papok és
hívek kérésére (a
rendszerváltásig nem volt lehetőség az
adatgyűjtésre). Az ügy
posztulátorává P. Szőke János
szalézi szerzetest nevezte ki. A
tanúkihallgatásokat is tartalmazó
ügyiratcsomót 1996. december 5-én adták
át
hivatalosan a Szenttéavatási Ügyek
Kongregációjának. XVI. Benedek pápa 2010.
július 1-én hagyta jóvá a
boldoggáavatási dekrétumot.
Uram,
köszönöm Neked ezt a halom szennyes edényt, mert
bőven volt mit ennünk belőle!
Uram, köszönöm a kupac koszos ruhát, mert vannak
szép ruháink, amit
viselhetünk!
És szeretném megköszönni a bevetetlen
ágyakat, jó meleg kuckó volt tegnap éjjel
és olyan sok embert látok, akinek nincs hova lehajtani a
fejét!
Köszönet Uram a fürdőszobáért a maszatos
tükrével, összegyűrt törülközőivel
és
fogkrémes mosdójával, olyan kényelmes!
Köszönjük az ujjlenyomatos
hűtőszekrényünket, amit annyira le kellene
olvasztanom; oly régóta szolgál minket. Tele van
hideg itallal, és mindig van
egy kis maradéka számunkra.
Köszönöm Uram, hogy a tűzhelyet muszáj már
megtisztítanom, annyi finomságot
sütött nekünk!
Az egész család hálás a fűért, amit
megint nyírni kell, olyan jó benne feküdni!
Istenem, köszönök minden becsapott ajtót,
összetört poharat, kiöntött kakaót,
mert ezek azt jelentik, hogy gyermekeink tudnak szaladni, egyedül
inni, és
egészségesek!
Uram, e rám váró feladatok mindegyike azt mondja,
megáldottad családunkat.
Örömmel és hálával kell ezeket
elvégeznem!
Köszönöm, Uram!
Isten áldja meg mindannyiunk családját!
Ámen.
(Sík Sándor)
Ahogy
az elmúlt néhány évben ez már
hagyománnyá vált, az idén is felejthetetlen
hittanos tábor részesei lehettünk. A
leányfalui táborunk programjai a családok
évéhez kapcsolódtak, melyben
megismerkedhettünk József történetével
és megtanultuk,
hogyan kell testvérnek lenni. Ennek kapcsán még
vetélkedőn is résztvettünk,
melynek csúcspontja az volt, hogy a csapatok színdarabot
adtak elő József
életéből.
Ezt
a három napot azért astrandott töltött idő
uralta. Jó társasággá vált az idei
tábor is, melybe az új hittanos résztvevők is
hamar beilleszkedtek. Azok a
gyerekek, akik a strand után is játszani akartak, Holman
Eszter szervezett
csoportos játékokat.
Az
utolsó napon ellátogattunk a fővárosi
állatkertbe is, ahol sok új állatfajt
ismerhettünk meg. Ezen a napon ellátogattunk a Szikla
Kápolnába is, ahol
Szabolcs testvértől hallhattuk a pálosok és a
kápolna történetét, jelenét és
multját egyaránt.
Azt
hiszem, mindenki nevében mondható, rengeteg
élménnyel gazdagodtunk és szép
emlékek birtokában térhettünk vissza
otthonainkba. Hálásán köszönjük a
Püspök
atyának és Apát úrnak a tábor anyagi
hátterének biztosítását, a szervezők
tábort megvalósító, kitartó
munkáját.
(Holman
András, Pistyúr Péter)
Kevéssé
ismert, hogy ,,Moldva apostola'', Domokos Pál Péter
1965-ben Lengyelországi
kutatóútján a czestochowai kolostor N II. 1. 583 R
jelzetű, 1501-ból származó,
Cantionale Ecclesiasticum Kon. XV. feliratú latin
kéziratának 385/b lapján a
latin Credo mellett az alábbi magyar nyelvű imát
találta: o Edesseges Ziz maria
ez vylagnak megh velagosithoya / velagosíchad megh az on
lelkemeth, os osmerhes
megh ongenith az the zsont fyadgal iesussal/ O edesseges ZiZ maria
michor az on
lelkem asz on thesstutwl el thawozigh* erussichedh megh zenth
haromsagnak
zethiben os ne hagh ongginoth ketchegebon essnom. A lap bal
oldalán a * helyére
szánt betoldás:
othalmaz
megh
engometh mas pokolbeli ellensoghthwl. A kis magyar
imádság névtelen szerzője
nyilvánvalóan a pálos kolostor magyar pálos
tagja. Az ima mai átirata:
Ó
édességes
Szűz Mária,
Ez
világnak
megvilágosítója,
Világosítsd
meg az én lelkemet
És
ismertess meg
engemet
A
te szent
fiaddal, Jézussal
Ó
édességes
Szűz Mária,
Mikor
az én
lelkem az én testemtől eltávozik,
Oltalmazz
meg
engemet más pokolbeli ellenségtől,
Erősíts
meg
Szent Háromságnak hitében,
És
ne hagyj engemet
kétségbeesnem.
A
kézirat
évszámát azonosító szöveg a
kézirat egyik lapján:
Is
liber
spectat ad Montem Clarum Czestochoviensum anno Domini 1501 , azaz a
czstochowai
Fényes Hegy könyve. Az Úrnak 1501-ik
esztendejében.
A
czstochovai
magyar nyelvemlék helye a magyar irodalomban a
Festetics-kódex (1493) és a
Winkler-kódex (1506) között van. A pálos
imának három változata található az
1506-os Winkler-kódex 145 és 146/a lapján, a
valószínűleg XVI. századból való
Gyöngyösi-kódex 253. lapján és az
1531-ből való Thewrewk-kódex 305. lapján.
Magyar
Kurír
A
magvetőről szóló példabeszéd azon ritka
szentírási történetek közé
tartozik,
amelyet Jézus pontosan megmagyaráz. A Máté
evangélista által lejegyzett
részletes magyarázatból megtudjuk, hogy az
útszélre esett magok azt jelképezik,
hogy egyesek nem értik meg igazság
tanítását és azt a gonosz kitépi
szívükből.
A kövek közé hullott magok pedig azokat
jelképezik, akiknek szívében nem tudott
gyökeret verni a tanítás, és nem voltak
képesek arra, hogy ezen tanítás szerint
alakítsák életüket. Harmadszor pedig
arról szól a tanítás, hogy az
evilági
gondok tövisként elfojtják a kikelő magokat
és lehetetlenné teszik a
növekedést. S végezetül ott vannak a sokszoros
termést hozó magok, amelyek a
tanítás szerint élő embereket jelképezik.
Jézus magyarázatából azonban kimarad,
hogy ki a magvető?
Mivel
a mi Urunk nem fedi fel a példázat magvetőjének
kilétét, és emiatt
kíváncsiság
ébred bennünk, ezért rögtön
megnézzük, hogy Márk, illetve Lukács
evangélista
hogyan írja le ugyanennek a példázatnak a
magyarázatát. Márk evangélista
egészen hasonlóan írja le a magyarázatot,
egy fontos többletet mégis tartalmaz
írása, mégpedig azt, hogy a megvető az igét
veti, azaz az istentől jövő
tanítást. De az ő elbeszéléséből sem
tudjuk, meg, hogy ki a magvető. A Lukács
szerinti leírással sem jutunk előbbre, ő is a
különféle talajra esett magokról
ír, de ő sem említi meg, hogy Jézus
elárulta volna, hogy ki a magvető.
Ki
a magvető? Kiről beszél Jézus a
példázatban? Ezt könnyen kitalálhatjuk. Ha
ugyanis a mag az Isten szava, az Isten tanítása, akkor a
magvető az, aki Isten
szavát hirdeti, aki Isten tanítását elhinti
az emberi szívekbe. Ezek szerint a
magvető mindenekelőtt maga Jézus, aki nyilvános
működése alatt az embereket
tanította, és azt hirdette nekik, amit az Atya
rábízott. Ebből azonban nem
szabad arra következtetnünk, hogy mi csupán az isteni
üzenet címzettjei
vagyunk, hiszen ennek az üzenetnek a hirdetőivé kell
válnunk. Igen, mi is
magvetők vagyunk, akik arra kapunk meghívást, hogy Isten
szavát hirdessük a
világban.
Úgy
érzem, hogy ezen a ponton egy fontos kitételt kell
tennünk. Ha Isten szava az
Egyházra bízott szó, akkor mi nem
magánemberként, hanem az Egyház tagjaiként
vagyunk ennek az isteni szónak a hirdetői. Az Egyház az
isteni szó befogadója
és hirdetője. Mindenekelőtt az Egyháznak jó
talajjá kell válnia, hogy sokszoros
termést hozhasson a hiteles igehirdetés által.
Ugyanígy nekünk is jó talajjá
kell válnunk, hogy szívünkben bőséges
termést hozzon Isten üzenete.
Az
isteni szó megszólaltatásának
kiváltságos helye a liturgia, azon belül is
különösen a szentmise, amely során az
Egyház hivatalos képviselője a pap miután
felolvasta az Isteni üzenetet, a
prédikációban, illetve a homíliában
meg is
magyarázza azt, amely magyarázat megfelel az
Egyház több évszázados
hagyományának. Ennek megfelelően az Isten Szavához
kapcsolódó feladatokat nem
szabad összekeverni. A hívők feladata az, hogy figyelmesen
és nyitott szívvel
hallgassák a tanítást és
elmélkedjenek róla. Ehhez nyújt
segítséget a papok
szolgálata, akik a papszentelésben megkaptuk a
tanítás feladatát, amelyet az
Egyház megbízásából és
nevében végzünk. A
prédikációnak az a célja, hogy
megmutassuk Krisztust. Azt a Krisztust, akit megismertünk, s aki
személyesen
szól hozzánk. E benső hallgatás,
odafigyelés nélkül teljesen eredménytelen
volna az igehirdetés.
Befejezésül
még egy gondolatot szeretnék mondani.
Kétségtelen tény, hogy az igehirdetés
eredményessége nagymértékben függ az
igehirdetőtől, az ő felkészültségétől
és
buzgóságától. Emellett ugyanígy
függ a hallgatótól is, miként éppen a
magvetőről szóló példabeszéd erre
rámutat. Ha rossz talajra hull a mag, akkor
nem hoz termést, de ha jó talajba kerül, akkor
sokszoros termést hoz. Vajon az
én szívem milyen talaj?
(2011.07.10.
HIS)
Mozgalmas
napokkal zárult a nyárelő
egyházközségünkben. Alig ért
véget az Úrnapi
előkészület, valamint az Egyházmegyei
találkozó Szolnokon, ahol a Kalászos
testvérek képviseltek bennünket, máris
új lehetőségek álltak előttünk.
Ministráns
tábor. Leányfalun és ünnepcsokor
július 2-én Érsekvadkerten. Sarlós
Boldogasszony ünnepe már évek óta
Kalászosok ünnepe is. Most, a családok
évében, az esti szentmise keretében és
hagyomány teremtő módon, áldásban
részesültek a gyermekeikkel jelenlévő
családok. Útravalóul az alábbi,
azóta
minden vasárnapi szentmisén is együtt mondott
imát kaptuk:
Istenünk! Oltalmadba
ajánljuk
családjainkat.
Segítsd a
házastársakat, hogy
szívükben megőrizzék a szeretetet, a hűséget
és mindhalálig megmaradjanak
egymás segítőtársai.
Oltalmadba ajánljuk
a gyermekeket.
Bennük a szülők a Te ajándékodat
lássák, fogadják, s így nevelgessék
őket
szereteted ismeretére. Ők pedig engedelmes lélekkel
viszonozzák szeretetüket.
Áldd meg
egyházközségünk minden
családját. Segítsd a küszködőket,
gyógyítsd az összetörteket. A szépen
élőket
védelmezd, hogy a Szentcsalád
példáját követve, életük
minél boldogabb lehessen
a te szerető szándékod szerint, ámen.
Öröm
volt
érezni a szentmise megújító erejét,
hisz együtt adtak hálát az
újjáalakulásuk
10. évfordulóját ünneplő Kalászos
testvérek, valamint a már hagyományként
Lászlókat, Pétereket köszöntő Kolping
család tagjai, mintegy jelét adva annak,
hogy a bajokra csak egy orvosság létezik, az Istenhitben.
Igaz
már a
nyár közepe felé tartunk. Az élet azonban nem
áll meg a meleg ellenére sem. Ne
feledjük, hogy most is hív minden nagyszülőt és
unokát egyházunk, hogy július
30-án áldásával felvértezve a
jelenlévőket készítsen fel bennünket
keresztény
küldetésünk folytatására, ami
Nagyboldogasszony, Szent István király és a
terményekért adandó hála ünnepeinken
történő aktív részvételben is testet
ölthet.
(Évad.
2011.07.10. én)
Egyházmegyénk
a Család Éve alkalmából az alábbi
kategóriákban hirdetett pályázati
témáiban
várja aktív közreműködésünket. Ne
késlekedjünk és magyarázkodjunk, hanem
beadott anyagokkal hagyjunk nyomokat magunk után a
történelemben.
Novellaíró
pályázat kategóriái:
Téma:
Családi
élmények
15-25
éves
korig
Fődíj:
családi hétvége
Téma:
házasság és család történetek
25-100
éves
korig
Fődíj:
egy
kétszemélyes hétvége
A
novellák
max. 6-8 oldal terjedelműek legyenek.
Rajzpályázat
kategóriái (bármilyen
technikával):
Téma:
Család
-
óvodás
-
kisiskolás
-
felsőtagozat
-
gimnázium
Fődíj:
könyv-, és ajándékcsomag
A
pályamunkákat 2011. szeptember 30-ig kell elküldeni
a Püspökség részére (2600
Vác, Migazzi tér 1.), „Család Éve
pályázat” jeligével vagy a hitoktatónak
odaadni.
A
pályamunkákra írják rá
elérhetőségüket és az életkort.
Június
29-én tartotta soron következő ülését a
Község Képviselő-testülete. Az ülés
keretében elfogadásra került a II.
félévi ülésterv. Módosítva lett
a Vagyon
rendeletünk és a Közterület-használati
rendelet. Elbírálásra kerültek az iskola
igazgatói állásra kiírt
pályázatok, melynek eredményeként
Fábián Attila
megerősítést kapott a munka folytatására.
Több
kérdéssel foglalkoztunk az egyebek napirendi pont alatt.
Ezek közé tartozik a
Virágos Kistérség Pályázatra
történő benevezés, és
költségkímélés végetti
augusztus 20-i tűzijáték elmaradása is.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
Számon-tartva
meg nevezéssel 2011. június 10-én
ünnepélyesen nyílt kiállítás
Egerben a
kommunista egyházüldözés hazai
áldozatainak részbeni
dokumentálásával.
A
tárlat rendezője Tikovits Ernő, az egri Szent lstván
Rádió szerkesztője ez alkalomból
hangsúlyozta, hogy az Isten ügyének
szolgálatáért áldozatot hozók, sok
esetben
életüket is adó vértanúk emléke
nem maradhat rejtve.
Szólni
kell róla, kiemelten a fiatalok felé. A
kiállítók harmincöt
bebörtönzött,
illetve megölt pap és szerzetes számos
emléktárgyát gyűjtötték össze. A
lelkipásztorok
közt találhatjuk a katakombacserkész múlttal
is rendelkező Brenner János vértanút.
A
személyeket egyházi szervezetük vagy
szerzetesrendjük szerint csoportosítva mutatják
be. Hazánkban a kiemelten üldözött Pálos
Rend anyaga között - a legvadabb kommunista
időszakból - hozzáillő jelentőséggel szerepel
Bolváry Pál pécsi pálos szerzetes
katakomba-cserkészlelkipásztor. A vitrinben eredetiben
láthatók a föld alatt
rejtve tovább működő cserkészek jellem
nevelését, hitéletét és
foglalkoztatását
elősegítő szamizdat ifjúsági iratok- és
tárgyak. így pl.: a pécsi 47.sz.
Szent László Király Cserkészcsapat
táska
írógépe, amelyen az
egyházüldözés időszakában sok ilyen
kiadványt készítettek a
katakombacserkészek és hozzátartozóik.
Továbbá helyet kaptak a kereten kívül,
titokban
működő pálos atyák szentmiséinek
kellékei és - ugyancsak a katakomba-cserkészek
által – illegálisan készített szerzetesi
könyvei és iratai is.
Magyarországon
ez alkalommal először kerültek nyilvános
bemutatásra a katakombacserkészek
titkos fogadalmuk szellemében végzett jellemnevelő
és életrevalóságukat
elősegítő munkájuk emlékeinek igen
értékes nyomtatványai és tárgyai.
A
Számon-tartva kiállítás Egerben, az Imola
Székházban tekinthető meg Kossuth
Lajos utca 6. szám alatt.
A
bemutató - várhatóan - októberig tart
nyitva, csütörtökön és pénteken 16
és 18 óra,
szombaton és vasárnap 10 és 16 óra
között.
1945
után a kommunista hatalom feloszlatta a Magyar
Cserkészszövetséget. Ezt követően,
Ügynökök közreműködésével
létrejött a Magyar Cserkészfiúk
Szövetsége azzal a
céllal, hogy a keresztény világ nézetet
valló cserkészetet egyesülés
révén
belekényszerítsék az ateista úttörő
mozgalomba.
Az
ez ideig működő katolikus lelkületű cserkészcsapatok
több elkötelezett vezetője
úgy gondolta, hogy a cserkészet lényegét
jelentő cserkészfogadalmukat; az Isten,
haza és embertársak iránti önkéntes
elkötelezettségüket nem adják fel.
Ezért
a 10 cserkésztörvény szellemében
földalatt folytatták az immár
katakombacserkészetet.
Ehhez lehetőséget adott egy-egy
természetjáró egyesület, amelyet a
cserkészvezetők
kiegészítettek az indián, ősmagyar vagy
csibész romantikával.
Mindezek
cserkészlelkülettel áthatva - továbbra is
titokban megerősítették a „krisztusibb
ember” életforma megélését.
A
katakombacserkészet hazánkban legszervezettebben
Pécsett valósult meg Arató László
és Ivasivka Mátyás cserkészvezetők
irányításával. A két csapat 1953-ban
Sziklatábor
néven egyesült, az akkor börtönből szabadult
Bolváry Pál pálos atya korszerű
lelki vezetésével. A Sziklatábor több
önálló fiú és lány
kisközösségből állott,
amelyek titokban összejöveteleket,
kirándulásokat és a lakásokon
hittanórákat
tartottak, nyáron pedig 10 napos táborokat rendeztek.
Külön vezetőképző
táboraik is voltak, és folyamatosan gondoskodtak a
tagság utánpótlásáról.
Tevékenységüket átszőtte a hallgatás
törvénye. A vezetők lebukására az
egyházüldözés
1961 évi országosan szervezett Fekete Hollók
fedőnevű akciójában, február 6-án
került
sor.
Ajánlom
megtekinteni, a kiállítást, hogy a fiatalok előtt
ne maradjon rejtve az egyháznak
és a cserkészetnek ez a hősi időszaka.
forrás"
MCSSZ honlap
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
11./ Győrfi Emíliai Senen (Győrfi Mihály – Virág Timea)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
1./
Bánfalvi Zoltán – Szabó Judit
HALOTTAINK:
1. hétfő -
2. kedd
-
3. szerda
-
4. csütörtök -
5. péntek - Tomis
Józsefné sz. Szabó Erzsébet, szülei,
apósa, anyósa,
valamint veje Holman István, szülei és
testvére
6. szombat
- Boros Ernőn ész. Zsilkó Erzsébet
-
-
Kristók Sándor 2. évforduló, szülei,
élő és elhunyt hozzátartozók, Halaj
Ignác,
felesége és a család elhunyt tagjai
7. vasárnap - Kristóf Imre, a család
élő és elhunyt tagjai
-
Pinke Kálmán, felesége Szabóki
Rozália, szülei, nászaik, Urbán és
Kristók
család élő és elhunyt tagjai
-
Kordics Jánosné szül. Kovács Piroska,
férje, fia és szülei
8. hétfő -
9. kedd
-
10. szerda
-
11. csütörtök -
12. péntek - Szabó
Károly, felesége Híves Margit, 2 gyermekük,
vejük és a
család élő és elhunyt tagjaiért
13. szombat
- Csabák Csaba, nagyszülei, a Csabák
és Gubik család halottaiért
-
Laczó András, felesége Jakubecz Mária,
lányuk, vejük, unokájuk, Szabó András,
felesége Csernák Rozália és szüleik
-
Szabó István, testvére János, szüleik,
nagyszüleik, a család élő és elhunyt
tagjaiért
14. vasárnap - Kaba András
-
Murányi János, felesége Boda Katalin, fiuk
János, élő és elhunyt hozzátartozók
15. hétfő -
16. kedd
-
17. szerda
-
18. csütörtök - Szabó János, szülei, és
a Kaba család halottaiért
-
-
Bozsonyík Józsefné sz. Mák Ilona
19. péntek -
20. szombat
- Magyar Hazánkért
21. vasárnap - Szabó Vince, felesége
Kormosói Ilona 10. évforduló és
szüleik,
Csillag Gyula 20. évforduló, szülei, Mrekvicska
Ignác és szülei
-
Jakubecz György, felesége Csernák Ilona 1.
évforduló, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Pénzes Ilona, nagyszülei és
hozzátartozók
22. hétfő -
23. kedd
-
24. szerda
-
25. csütörtök -
26. péntek -
-
Csabák János, szülei, sógorai, apósa,
anyósa és a család halottaiért
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet,
szüleik és testvéreik
27. szombat
- Kovács és Kökény család
halottaiért
-
Virág Emil
28. vasárnap -
29. hétfő -
30. kedd
-
31. szerda
-