Az
emberiség történetében két,
mindennél jelentősebb „legyen„ hangzott el. Az
egyik, amikor Isten a Szentírás szerint a „legyen”
szóval megteremtette a
világot! A másik szóra, amikor Szűz Mária
kimondotta a „legyen nekem a Te igéd
szerint” mondatot, és ezzel megkezdődött a
megváltás nagy műve.
E
Mária ünnep tárgyában hitünknek csaknem
minden titka egyesül. Atya, Fiú,
Szentlélek, Szűz Mária istenanyai
méltósága, szeplőtelen fogantatás, a
megváltás, Isten nagy szeretete és
gondoskodása és az angyalok létezése.
Íme,
milyen mély hódolattal kell megünnepelni ezt a
napot, és mily nagy bizalommal
telhetünk el Szűzanyánk iránt!
A
Szűzanya ünnepén ne csak kérjünk tőle, hanem
adjunk is neki valamit. Például
ígéretet, hogy ezentúl úgy
élünk, hogy a Szűzanya mindig örömmel,
megelégedettséggel és mosolyogva tekinthessen
reánk.
Az
ünnep érdekes ellentétekre is emlékeztet. Ez
a nap egyrészt annak a
világtörténelmi fordulópontnak az
emléke, amelyen a Megváltó megtestesült,
Mária pedig istenanyai méltósághoz jutott.
Másrészt meg ez az a nap, melytől
fogva Mária élete a szenvedések
állandó láncolata lett. A mi esetleges
hosszú
és súlyos szenvedésünk sem Isten
haragjának vagy bosszújának jele, hanem
éppen
jövendő nagy dicsőségünk és mennyei
örök boldogságunk záloga!
(béjé)
Abban
az időben Isten elküldte Gábor angyalt Galilea
Názáret nevű városába egy
szűzhöz, aki jegyese volt egy férfinak, a Dávid
házából való, Józsefnek. A szűz
neve Mária volt. Az angyal belépett hozzá
és így szólt: „Üdvözlégy,
kegyelemmel
teljes! Az Úr veled van! Áldottabb vagy te minden
asszonynál!”
Ennek
hallatára Mária zavarba jött és
gondolkodóba esett, hogy miféle
köszöntés ez.
Az angyal azonban folytatta: „Ne félj Mária! Hisz
kegyelmet találtál Istennél!
Mert íme, gyermeket fogansz méhedben, és
fiút szülsz, s Jézusnak fogod őt
nevezni! Nagy lesz ő: a Magasságbeli Fiának fogják
hívni. Az Úristen nekiadja
atyjának, Dávidnak trónját. Uralkodni fog
Jákob házán mindörökké és
uralmának
soha nem lesz vége!”
Mária
ekkor megkérdezte az angyalt: „Hogyan történhet meg
ez, amikor én férfit nem
ismerek?” Az angyal ezt válaszolta neki: „A Szentlélek
száll le rád, és a
Magasságbeli ereje borít be
árnyékával. Ezért szent lesz az, ki tőled
születik.
Isten fiának fogják őt hívni. Lásd,
rokonod, Erzsébet is gyermeket fogant
öregségében, sőt, már a hatodik
hónapban van, bár magtalannak tartották az
emberek. Istennél semmi sem lehetetlen.”
Erre
Mária így szólt: „Íme, az Úr
szolgáló leánya: történjék
velem szavaid szerint!”
Ezután az angyal eltávozott olvashatjuk az ismerős
történetet Lukács
evangéliumának 1,26-38 sorai alatt. Ekkor kezdődött
el megváltásunk. Ahhoz,
hogy elkezdődhessen a megváltás művének
megvalósulása és emberré lehessen a
második isteni személy, a mindenható Isten egy
embernek, Máriának a
beleegyezését kéri. Történjék
velem szavaid szerint - mondja a názáreti lány, s
ezzel igent mond Isten akaratára.
A
szenvedés órájában Jézus
azért imádkozik, hogy ne az ő akarata teljesedjen be,
hanem a mennyei Atyáé. Beleegyezik Isten
akaratába, elfogadja azt, még akkor
is, ha ez részéről életének
feláldozását jelenti. Az Atya akaratát
mindenben és
mindenkor elfogadó Jézus joggal tanította
övéinek, hogy övéi imádkozzanak
azért, hogy az Atya akarata valósuljon meg. Mindezek a
példák arra ösztönöznek
minket, hogy életünk vezérelvévé
váljon Isten akaratának szüntelen keresése
és
megvalósítása.
(his)
Sohasem
mondták: meddig és miért?
Csak dolgoztak a drága fiukért.
Viseltek értünk kopott, vén ruhát
S átvirrasztottak sok, sok éjszakát.
Robotos sorsuk bús gyümölcse lett:
Lám, elvesztettek három gyermeket.
Az egyik erre másik arra jár
S a legkisebb is szárnyát bontja már.
Sírnak szegények, mikor búcsúzunk,
DE boldogok, ha boldogok vagyunk.
Árván maradnak. Bús szívük felett
Bizony, az ősz már búcsút integet.
Sóhajuk csendes. könnyük gyönge nesz
A szívükben lassan este - este lesz.
(György Lajos)
„Istenem,
Istenem, miért hagytál el
engem?” (Mt
27,46)
Életünk
nagy titka a fájdalom. Szeretnénk elkerülni, de
előbb vagy utóbb ránk talál. A
hétköznapi tevékenységünket
megmérgező egyszerű fejfájásban, a rossz
útra tért
gyermekünk miatti fájdalomban, a munkahelyi kudarcban, a
barátunkat vagy
családtagunkat ért autóbalesetben, a sikertelen
vizsga megaláztatásában, a
háborúktól, a terrorizmustól vagy a
környezeti katasztrófáktól való
félelemben…
Tehetetlenek
vagyunk a fájdalommal szemben.
Még az is, aki mellettünk van és szeret minket,
sokszor képtelen segíteni
nekünk, úrrá
lenni szenvedésünkön, pedig
néha elég, ha valaki – még
ha csendben is – osztozik velünk benne.
Jézus
is ezt tette: olyan közel jött minden
emberhez, hogy mindenben osztozott velünk. Sőt, magára
vette valamennyi
fájdalmunkat, és fájdalommá lett olyan
mértékben, hogy így kiáltott:
„Istenem,
Istenem, miért hagytál el
engem?”
Jézus
délután háromkor kiáltott így az
ég felé, miután már három
hosszú órája függött
a kereszten, átszögezett kezekkel és lábakkal.
Rövid
életét a mindenki iránti folytonos
ajándékozásban élte meg:
meggyógyította a betegeket, feltámasztotta a
halottakat, megszaporította a kenyeret, megbocsátott a
bűnösöknek, a bölcsesség
és az élet igéit hirdette.
Még
a kereszten is megbocsátott hóhérainak,
megnyitotta a mennyországot a jobb latornak, majd –
miután odaajándékozta
nekünk önmagát az eukarisztiában –
testét és vérét adta értünk.
Végül pedig így
kiáltott:
„Istenem,
Istenem, miért hagytál el
engem?”
De
Jézus nem hagyta, hogy legyőzze Őt a
fájdalom: egyfajta isteni alkímia révén
szeretetté, életté változtatta át.
Ugyanis éppen miközben tapasztalni vélte az
Atyától való végtelen
távolságot,
óriási és elképzelhetetlen
erőfeszítéssel, az Atya szeretetébe vetett hittel
újra ráhagyatkozott: „Atyám, kezedbe
ajánlom lelkemet.”[1]
Helyreállította
az egységet az Ég és a föld
között, megnyitotta nekünk a mennyek
országának kapuját, Isten fiaivá és
egymás
testvéreivé tett minket.
A
halál és az élet misztériumát
ünnepeljük
ebben az időben, a húsvét, a feltámadás
napjaiban.
Ez az a
titok, amelyet Jézus első tanítványa,
Mária is teljesen átélt. A kereszt
lábánál arra kapott meghívást, hogy
„elveszítse” azt, ami számára a
legértékesebb volt: isteni gyermekét. Abban a
pillanatban viszont, pontosan azért, mert elfogadta Isten
tervét, számtalan
gyermek édesanyja, a mi édesanyánk is lett.
„Istenem,
Istenem, miért hagytál el
engem?”
Végtelen
szenvedése által – ez a mi
megváltásunk ára – Jézus mindenben
közösséget vállalt velünk. Magára
vette
fáradtságunkat, hiú ábrándjainkat,
tanácstalanságunkat, bukásainkat; és
megtanított minket élni.
Mivel
magára vette az emberiség minden
fájdalmát, megosztottságát és
sebét, joggal gondolhatjuk, hogy ahol szenvedést
látunk – akár a sajátunkat, akár
testvéreinkét –, Őt látjuk. Minden fizikai,
erkölcsi vagy lelki fájdalom az Ő jelenléte, az Ő
arca, Őt juttatja eszünkbe.
Ezt
mondhatjuk ilyenkor: „Téged szeretlek
ebben a fájdalomban, elhagyott Jézus. Te vagy az, aki
magadévá téve
fájdalmamat, látogatóba jössz hozzám.
És én téged akarlak, átölellek
téged!”
Ha
aztán figyelünk arra, hogy szeressünk,
hogy válaszoljunk a kegyelmére, és azt akarjuk,
amit Isten akar tőlünk a
következő pillanatban, ha figyelünk arra, hogy
életünket Érte éljük, akkor
megtapasztaljuk, hogy a fájdalom legtöbbször eltűnik.
Ez pedig azért van így,
mert a szeretet magával vonzza a Szentlélek
ajándékait: az örömöt, a fényt, a
békét, és ott ragyog bennünk a
Feltámadott.
Nagyon régen, 1332.
május 9-én XXII.
János pápa engedélye hatalmazta föl
Tamás erdélyi vajdát, hogy a Nógrád
megyei
Szécsényben templomot és kolostort emeltessen
valamelyik kolduló rend számára,
tizekét szerzetes részére. A
választás a ferencesekre esett. Így kezdődött
Szent Ferenc fiainak immáron 670 éves rendi élete
a kis helységben. A templomot
az Árpád-kori plébániatemplom
helyére építették, 1334-ben a Szent Szűz
tiszteletére szentelték fel.
Károly Róbert
király 1334-ben városi
rangra emelte a települést. Ekkor már állt a
mostani szentély és a csodálatra
méltó sekrestye - mely a középkori
építészet gyöngyszeme -, és az
emeleten lévő
híres és nagyszerű Rákóczi-terem, ahol a
nagyfejedelem a szécsényi országgyűlés
idejére megszállt.
A kolostor a XV.
században a szinte
folyamatos építkezés során bővült. A
szerzetesek nagy lendülettel fogtak hozzá
a hívek lelki gondozásához. Iskolát
nyitottak, a lelkipásztorkodás mellett
kódexmásolással, s egyéb akkoriban
szükséges iparral is foglalkoztak, a
kolostor lakói szegényházat,
kórházat emeltek a patak partján
álló kápolna
mellé. A kolostor 1451-ben tűzvész áldozata lett,
majd egyidejűleg épült újjá a
vár erősítésével.
A város 1552-ben
került a török
hódítók kézre, ekkor a régi
várat újjáépítették,
körülötte erős
bástyarendszerrel, melybe a kolostor is belekerült.
1593-ban Szécsény és
környéke ismét magyar kézre került, s
kisvártatva az épületek
újraépítése is
megkezdődött.
A törökök
1663-ban újból elfoglalták a
várost, a Historia Domus szerint a szentélyt
dzsámivá, a templomhajót
istállóvá, a sekrestyét pedig
fürdővé alakították.
Sobieski János
lengyel király seregei
Szécsényt 1683-ban szabadították fel. A
török hódítók szinte a földig
rombolták az építményeket, olyannyira, hogy
1689-ben
Bárkányi János páter megérkezve
Szécsénybe, hogy újrakezdje a rend
letelepítését, ilyen
látványról számol be: „A bozót,
bürök és cserje
rengetegein nem tudtunk áttörni. Kapával,
baltával vágtunk magunknak utat a
kolostorig."
A templomot ezután többször
is átépítették, míg
végül
1733. május 25-én ismét fölszentelték.
A főoltár és a mellékoltárok 1738-ban
készült barokk fafaragványok. A diadalív
mellett, bal felől áll Szent Ferenc oltára,
melyet 1775-ben késztett Alter Antal pesti asztalos. Ehhez az
oltárhoz fűződik
tulajdonképpen a porcinkula-búcsú, amelyet itt a
mai napig is nagy fénnyel tartanak
meg a környék hívei és a
környékbeli szolgáló papság.
Nagy
csapást mért az ország kulturális
fejlődésére II. József, mikor feloszlatta a
szerzetesrendeket. Szécsényben 1784-ben fejeződött
be az utolsó novíciát, míg
II. József halála után újra meg nem
nyílhatott. Mivel 1785-től újra a kolostor
vezette a plébániát, ezért megmaradhatott
ugyan, de a szerzetesi életet a rendeletek
erősen korlátozták.
1797.
augusztusában tűz ütött ki Szécsényben,
mely majdnem az egész várost
elhamvasztotta. A kolostor alsó részében a
ferences testvérek nagy odaadással
ápolták és bátorították a
sebesülteket és a házukat elvesztett embereket.
A
Napóleoni háborúk idején az egyházi
értékeket királyi rendelettel lefoglalták.
A szécsényi hívek a történtek
után annyi pénzt gyűjtöttek össze, hogy azzal
kiváltották a templom értékeit.
Az 1848-49-es
szabadságharc idején sok
testvér tevékenykedett katonai lelkészként.
Ebben az időben a noviciátus ismét
megszűnt Szécsényben.
1922-től a
noviciátus újra Szécsénybe
került. 1923-ban kezdték a kolostort és templomot
rendbe rakni. Szent Ferenc
halálának 700. évfordulójára
új oltárkép készült, és a
templom boltozatára
felkerült az ország címere is. A
II. világháborúban az épület több
sérülést szenvedett.
Amíg a ferences
atyák gondozták a
szent helyet – 1950-ben elhurcolták őket, -, az
újoncaikat - a novíciusokat – is
itt nevelték. A szerzetesrendek
1950-es
feloszlatása és az államosítás
után a kolostorban mezőgazdasági technikum és
kollégium működött.
1989-ben
a ferencesek újból visszatérhettek
Szécsénybe, ahol a templomi szolgálatokat
1950-től 1989-ig világi papság látta el. A
kolostor épületébent jelentős
felújítási munkák kezdődtek. Jelenleg
plébánia és a rendtartomány
noviciátusa
működik az épületben. Szécsényben ma a
ferences család minden ága megtalálható.
A főbúcsú augusztus első
vasánapján van.
(Forrás:
Ipolyvölgyi Németh J. Krizosztom:
Búcsújárók könyve Novitas b. Kft.
Balassagyarmat, 1991. 260.old. http://www.szecseny.ofm.hu)
Ugye
emlékszel, hogy már több mint tíz éve,
nagyböjt első szombatján, az Északi
körzet Kolping családjai érsekvadkerti lelki
gyakorlat keretében tesznek
parányi lépéseket a jobbá
válás útján. Ehhez adott támpontokat
Lukács András
apát úr,az érsekvadkertiek prézese, a
vendéglátók mellett felsorakozott
csepeli, istenhegyi, váci és városmajori
családok jelenlévő tagjainak. S hogy a
világosság ne jusson véka alá,
megosztanék néhány gondolatot Veled, kedves
távollévő barátom.
A
három részes előadás és az azt követő
templomi keresztút a családok éve
gondolatát járta körül az Ó- és
Újszövetség tanításán
keresztül, felidézve
történelmünk oltárra emelt család
tagjainak életét, valamint Petőfi Sándor
több,
a családról szóló szavait.
Ugye
emlékszel arra az ószövetségi részre,
ahol teremtésünk első pillanatától Isten
képmásaiként férfiak és nők vagyunk.
Ugye füledbe cseng a felszólítás is, hogy
termékenyek legyünk, töltsük be a Földet
és uralkodjunk felette. Ennek
megvalósítása csak az egy emberré
összeforrt férfi és nő alkalmas, melynek
igazi formája a házasság. Ennek
megéléséért, nyílt
megvallásáért bátran
vállalható való világunk Konzervatív
megbélyegzése is. Igen konzervatívok
vagyunk, mert a mi törvényünk a
Szentírásba rögzítődött. Ennek
szellemében nem
fogadhatjuk el az egyneműek álságos
házassági kötelék igényét
és semmi olyan
törekvést, ami az önmegvalósítást
zászlajára tűzve a családok
szétverésén
keresztül a nemzet sírját ássa.
A
házasságban a férfi és a nő
egyenrangú fél.
Ezt jelenti Éva teremtésének története
is Nem véletlen az oldalborda szó
használata, mert az van azonos magasságban mindkét
félnél. Gondoljunk bele, ha
a fej részéből történik a teremtés,
nem sugallná-e a felsőbbrendűség
gondolatát? És ha lábcsont kerül volna a
borda helyébe, az emberi hiúság nem
súgná-e az alantas voltot?
A
házassággal – amely nem bontható fel-, a gyermekek
vállalásával kezdetét veszi
az emberi kapcsolatban az „Alkossunk embert” isteni tervbe
kapcsolódás. Bennük
és általuk élünk mi tovább.
Ezért nem szabad megkeseríteni sorsukat, hanem az
Úr tetszése szerinti nevelést kell
megvalósítani mindannyiunknak. Kerüljük
közöttük a rangsorolást, a
kijátszást, a hátrányos
megkülönböztetést. Adjunk
példát számukra az idősek iránti
tiszteletből, az Isten szeretetből, hisz az
magvetésnek bizonyul kibontakozó életükben.
Vetünk, de nem tudjuk mikor aratunk.
Az aratás ideje a halálos ágyig is
elhúzódhat. De ne csüggedjünk emiatt.
Éljen
bennünk az a tudat, ha akkor nem vettettünk volna,
lehetősége sem lenne az
aratásnak.
A
gyermek Isten ajándéka, egyben
megbecsülésünk jele. Megbízott bennünk az
Úr,
ezért bízta ránk az új életeket.
Vigyázzunk az ajándékra! Kettős neveléssel
ne
képezzünk szellemi falakat köréjük!
A
család boldogságának alapja a hűség.
Hűség Istenhez. Hűség a házastárshoz.
Ebben a szeretet kapcsolatban semmilyen bűnt nem szabad lekicsinyelni,
mert az
olyan károkat okozhat abban, mint az égő gyufaszál
a szalmakazalban. Nézzük
csak Dávid király esetét, aki megpillantotta
hadvezére fürdőző feleségét, ami
bűnös vágyat keltve benne a férj
halálát előidézve szerzi meg feleségnek a
megpillantott asszonyt Természetesen magyarázkodik ő is
abban az időben, mint
sok embertársunk napjainkban, de sem a
prófétát, sem az Istent megvezetni nem
tudja, tudjuk.
A
hűség megélésére számtalan
példa áll előttünk A Makabeus könyvben hat fiának
kivégzését végig néző
édesanya
meghatóan szól a kivégzéstől
hittagadással megmenthető fiához. Nem én, hanem a
mindenség teremtője alkotott meg téged, Fiam! Kilenc
hónapig méhemben
hordoztalak, három évig szoptattalak. Nézz fel az
égre és gondolj kivégzett
bátyáidra. Maradj meg hűségben életed
árán is!
A
hűség másik példája Anna asszony is, aki
hét évi házasság után veszíti
el
férjét. Már 84. évében jár
és férje elvesztésétől nem hagyta el a
templomot, s
azóta az Istent szolgálja.. Nézzünk csak
szét környezetünkben! Mennyi egyedül
maradt embertársunk nem menekül ujabb kapcsolatba, hanem
Istent szolgálva őrzi
meg hitves társi hűségét. Ha
belenézünk egy kicsit történelmünkbe, sok
magyar
szent példáját követik ők. Itt van
rögtön Árpádházi Szent Erzsébet,
a szerelmes
szent. A „hideg hónaljú” németek nehezen viselik
el, ahogy körülrajongja
férjét. Férjének elvesztését
testvérének elvesztéseként éli meg .
Megtorlások
ellenére sem lesz más gróf felesége. De
hasonlóan cselekedett a későbbiek során
Ágnes, Jolán, Hedvig, Gertrúd és Margit is.
Mintha olvasták volna Petőfi Sándor
Szeptember végén című versének
alábbi sorait:
Szó
volt még Batthyány Strattman László
életéről, mely jó példája annak,
hogyan
válik egyenrangú, teremtő társsá egy
feleség
Családok
éve van és már nagyböjt. Most
keresztúttal zártuk a napot. Kedves Barátom! Nem
akarom túl hosszúra nyújtani e levelem.
Ezért csak az első állomásnál
elhangzottakat osztom meg veled útravalóul. Miszerint a
család a legszigorúbb
ítélkező hely. De melyikünk a Pilátus,
melyikünk Jézus? Minden helyzetben más
és más. Uram, ha Pilátusként
igazságtalanul ítélkeznék
családtagjaimról,
juttasd eszembe, hogy semmi hatalmam, semmi tekintélyem, semmi
jogom nem lenne,
ha nem kaptam volna Tőled, akár a házasság
szentségében, a szülői tisztségben,
vagy a gyermek jogán. De ezt nem hatalmaskodó
uralkodásra, ítélkezésre,
zsarolásra kaptam, hanem szerető, féltő,
gondoskodó, a másikkal törődő
irgalmasságra.
S
ha Jézusom, én vagyok, akit a család
ítélete súlyt, add, hogy a Te türelmeddel
viseljem. Ne vágjak vissza, ne sértődjek vérig, ne
essek kétségbe, hanem tőled
tanult alázattal fogadjam, érted és
értük
Érsekvadkert,
2011.március 12.
Üdvözlettel
egy jelenlévő barátod!
A
Római Egyházmegye elindította a II. János
Pál pápa boldoggáavatásáról
szóló
honlapját. A weboldal, a Karol-Wojtyla.org hét nyelven
tájékoztatja az
olvasókat a május elsején esedékes
boldoggáavatás hátteréről, a vele
kapcsolatos új információkról.
Az
oldalon egy
webkamerán át
folyamatosan meg lehet tekinteni II. János Pál
sírját, és 31 nyelven olvasható
egy ima a közbenjárásáért. Azt is
megtudhatjuk, hogy a május elsejei szertartás
nyilvános lesz, és bárki ingyen, szabadon
részt vehet rajta, írja a CNA.
Magyar
Kurír
A
Szent Borbála Családi Napközi (Érsekvadkert,
Rákóczi út 152.) várja azoknak a
szülőknek a jelentkezését, akiknek gyermeke
bölcsődés korú és nem tudja
gyermeke napközbeni ellátását megoldani,
akinek gyermeke óvodás korú, de a kis
létszámú csoportot részesíti
előnyben, akinek gyermeke iskoláskorú és
délutáni
felügyelete, a házi feladat
elkészítése gondot
okoz. Amit kínálunk: kis létszámú
gyermek csoport, családias légkör, egyéni
bánásmód, szakképzett felügyelet,
korosztálynak
megfelelő foglalkozások, napi négyszeri
étkezés. Külön szolgáltatások:
hitoktatás, úszás, angol nyelv, logopédiai,
pszichológiai ellátás, születésnapi
zsúr szervezése, hétvégi gyermek
felügyelet. Érdeklődni lehet: dr. Szrenkáné
Nagy Erzsébet 06/20 4955-049. Bővebb információ: a
www.
csaldinapkoziersekvadkert.hu honlapon található.
Soron
következő testületi ülés törvénybe
foglalta a jelzett 75Ft-os víz- és
csatornadíj c
sökkentést. Így az ivóvíz
ára 407 Ft-ról 370 Ft-ra ,
míg a
csatorna díj 323 Ft-ról 285 Ft-ra
mérséklődött köbméterenként.
Rendeletben
került meghatározásra április 4-5 én
az iskolai, április 6-7-én pedig az óvodai
beíratkozások időpontja.
A
több egyebek közti témakörök
között szerepelt a közbiztonság
helyzetének
javítási igénye,
szemétszállításhoz kapcsolódó
lomtalanítás kérdése is.
Március
28-án, hétfőn este 6-tól FALUGYŰLÉS a
Közösségi Házban. Témák
között szerepel a
szemétszállítás és a
költségvetés.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2011.április
18.
hétfő 17-18 óra között
2011.
március 6. Ismét kalász gyűlésünk
volt. A csatlakozási kedv serkentése
érdekében rövid ízelítőt adok annak
eseményeiből. Rózsafűzérrel kezdtük az
együttlétet, melyet a beteg tagjainkért és az
őket ápoló családtagjaikért
ajánlottunk fel. Március Szent József és
Gyümölcsoltó Boldogasszny ünnepét is
magába foglalja ebben az évben és hamvazós
szerdával a nagyböjt is kezdetét
veszi a családok évében. Elhatároztuk, hogy
széppé tesszük az előttünk álló
40
böjti napot. Lemondásokkal, nyelvünk
fékentartásával, jó cselekedetekkel
készülünk a legnagyobb ünnepünkre, a
Húsvétra.
Ezután
egy könyvből olvastunk fel részleteket, melyben dr Gombos
Miklósné a Kalász
alapítójának, Luczenbecher Ritának
küzdelmes életét taglalja. Mint az idősebbek
tudják, sok más egyházi szervezet mellett a
Kalászt is betiltották 1946.ban.
Egyházközségi csoportként 1950-ig azonban
tovább működött, úgy, hogy Rita néni
falura költözött. Szorgalma, derüje ott sem hagyta
el. Kétkezi munkával,
piacolással és sok imával teltek napjai,
amíg betegsége le nem vette lábáról.
Egyébként nagy tisztelője volt Teréz
anyának is. A tisztelet kölcsönös volt,
amit megtudhatunk abból a tényből, hogy itt
jártakor Teréz anya is felkereste
Rita nénit, s az ágy mellett közösen
imádkoztak.
Rita
asszonyról tudni kell azt is, hogy előkelő
családból származott és több nyelven
is beszélt. Mégis elfogadta a szegénységet.
Betegségéből adódó fájdalmakor nem
fogadta el a fájdalom csillapítót, hisz arra
vélhetően másoknak nagyobb
szüksége van. Úgy gondolta ez is a magvetés
része. S a jó mag, amit most elvet,
kalászba szökken, s sokszoros termést hoz
Elhatároztuk,
hogy március 19-én imádkozunk a Kalász
új vezetőiért és minden hónap első
vasárnapján, délután 3 órakor,
találkozunk a kalászházba, ahová a nem
kalásztagokat is szeretettel várunk.
(egy
kalásztag)
Köszönjük
mindazoknak a testvéreknek, akik a mókus kerékből
kiszállva jelen voltak a
március 12-i körzeti lelki napunkon.
Március
14-én a fiatalok és idősek nagy csapata
találkozott, hogy munkájával is
tanúságot tegyen hová
tartozásáról. Ennek keretében az erdei
ház körüli
karbantartások ( kapu javítás, törött
cserepek cseréje, esőcsatorna tisztítás,
és a benti ház körüli munkák (kertek
ápolása, vízelvezető árkok
tisztítása,
függönymosás és ablakok
tisztítása) szerepeltek az elvégzett munkák
listáján.
Feladat továbbra is adva van. segítő kezek kellenek
és nem vélemények ahhoz,
hogy az eszközeink számára zárható
szárazhely épüljön és mindig gondozott
udvar
várjon ránk. Előre is köszönjük a
megvalósulásra érkező szervezőmunkát.
Köremailban
kiküldött tájékoztató szerint augusztus
2. hetére szerveződik egy családi
kirándulás Párkányba. Részletekről
vasárnaponként, a nagymise után kaphatunk
információkat és az esedékes
tagdíjak is fizethetők!
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Nagyböjtben pénteki napokon este
6 órakor keresztúti ájtatosság,
utána szentmise. - Vasárnap (Amennyiben az
idő engedi) du. 3 órakor a
Kálváriánál végezzük a
keresztutat, ha nem, akkor a
templomban.
Ne feledkezzünk meg arról, hogy Jézus
halála napján, pénteki napokon, nagyböjtben
hústilalom van. Ennyi áldozatot
lelkünkért, - amelyért Jézus meghalt,
- mi is vállaljunk,
Márc.27-én reggelre kell az órákat 1
órával előre igazítani a Nyári
időszámításhoz.
Nagyböjti, Húsvétra
felkészítő
lelkigyakorlatunkat, Ft. Rólik Róbert, Vác-
Deákvári plébános atya tartja
ápr. 7-8-9-én
A lelkigyakorlat 3 estéjén 3 vendég atya
állunk a gyónók
rendelkezésére, használják ki az alkalmat,
ne halasszák utolsó napokra
szentgyónásuk elvégzését. Az
ünnepnapokon nagy-csütörtöktől
húsvéthétfőig nem
lesz gyóntatás.
Ápr.
10-én, Nagyböjt 5. Vasárnapján lesz
gyűjtés a Szentföldi keresztények, és
szenthelyek támogatására.
Virágvasárnap előtti szombaton Április
16-án, ÉVES SZENTSÉGIMÁDÁSI
NAPUNK LESZ. De. 10-kor szentmisével, kezdjük, majd a
szokásos módon óránként
tartsák a körzetek az imaórákat. Fél
7-kor rövid szentségimádás, majd
szentmise.
VIRÁGVASÁRNAP fél 10-kor a
SZENTMISE a
barkaszenteléssel a Lurdi Barlang előtt kezdődik, majd
Jézus bevonulására emlékezve
vonulunk mi is a templomba a szentmisére. A szentmisén a
Passiót hallgatjuk
meg.
Mindhárom nagy napon, Nagycsütörtökön-pénteken
és a húsvéti
vigílián is este 7 órakor kezdődnek a
szertartások.
Nagycsütörtökön
7-kor az utolsó Vacsora emlékmiséje, majd
utána szentség-imádás 9-ig, 9-10
óráig a felnőttek tartanak közös
imaórát.
Nagypénteken este 7-kor
Igeliturgia, Passióval, majd
közös könyörgések, Keresztleleplezés,
hódolat a kereszt előtt, és
szentáldozással fejeződik be
meg-emlékezésünk. Nagypénteken este 10
órakor a
Kálváriánál a fiatalok végeznek
közös keresztutat.
**Nagypénteken szigorú böjt van,
vegyük egészen komolyan Jézus
halálának napján. Ő életét
áldozta értünk,
legalább a böjt áldozatát hozzuk meg
mindnyájan iránta való szeretettel.
A Szentsírnál nagyszombaton du. 2
órától fél 7-ig lesz
szentségimádásra, szentsír
látogatásra alkalom.
A HÚSVÉTI VIGILIA a tűzszenteléssel, a
Húsvéti gyertya ünnepélyével,
majd az Olvasmányok, keresztvíz megáldása,
szentmise, és utána a Feltámadási
körmenet. Gyertyát hozzanak magukkal a körmenetre!
(Házaknál gyertya!)
3. Bottyán Hanna
(Bottyán Imre- Kovács Adrienn)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
8. Hudák Ferencné, Kukkel
Julianna (1947)
9. Tálas Pál
(1927)
10. Jakubecz
János (1938)
11. Balga
József (1940)
12. Szabó
István (1937)
13. Holman
István (1952)
14.
Kovács Józsefné, Molnár Margit (1933)
1. péntek -
-
Belencsák Ignác és felesége, Oravecz
Rozália (1. évforduló) és elhunyt
hozzátartozók
-
Záhorszki Ignác, felesége Kosztrihán Ilona,
2 gyermekük, Kosztrihán és Záhorszki
család halottaiért
2. szombat
- Bozsonyík János, szülei, testvére
István, élő és elhunyt
családtagok
-
Nagy László, felesége Nagy Mária 1.
évforduló, Varga Ignác, felesége
Pistyúr
Margit, élő és elhunyt hozzátartozók
-
Koza István, szülők és élő
hozzátartozók, Dósa János, felesége
Csillag Ilona és
hozzátartozók
3. vasárnap - Lipcsei Ferenc, Lipcsei és
Kajtor család elhunyt tagjaiért
-
Percsina Pál, neje Csernák Margit, fiuk, a Csernák
és Berta család halottaiért
-
Szabó, Laczó és Mihalik család élő
és elhunyt hozzátartozók
4. hétfő -
5. kedd
-
6. szerda
-
7. csütörtök -
8. péntek -
Gréczi János 3. évforduló, szülei,
valamint a Kristók, Dósa
és Valkó család halottaiért
9. szombat
- Murányi István, felesége Dombai
Erzsébet, fiuk, menyük,
Kristóf Sándor, szüleik és
hozzátartozók
-
Jamrik Antal, felesége Kordics Borbála, fiuk, menyük
és elhunyt családtagok
-
Pistyur András, Pistyur és Czinege család
élő és elhunyt tagjaiért
10. vasárnap - Kovács és Buzás család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Kristók, Kaba és Molnár család élő
és elhunyt hozzátartozókért
-
Jakubecz János (25. évforduló) Jakubecz,
Szabó és Záhorszki család tagjaiért
11. hétfő -
-
Temela Ignác, felesége Záhorszki Margit, fiaik
Ignác és József, unokavejük,
Urbán István, felesége Csernák
Mária, élő és elhunyt családtagok
12. kedd
-
13. szerda
-
14. csütörtök - Boda Gyula, felesége, fiuk, szüleik
és testvére Ignác és
hozzátartozók
15. péntek - Szabóki
András, felesége Molnár Margit, élő
és elhunyt
családtagokért
-
Szrenka József, szülei, apósa, Kristók
jános és hozzátartozókért
-
16. szombat
-
-
Kristóf Ferenc, felesége, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Kukkel József, felesége, és a család
élő és elhunyt tagjaiért
17. vasárnap - Boda Sándorné szül. Pobori
Mária és szülei, férje Boda Sándor
-
Bulejka Pál, édesapja, apósa, anyósa
és sógorai
18. hétfő -
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök -
22. péntek -
23. szombat
-
24. vasárnap -
25. hétfő - Holman
Imre, felesége, lánya, unokája, a Csillik
és Hegyi
család halottaiért
-
id. Csillag Gyula, felesége Kordics Borbála és a
család elhunyt tagjaiért,
Dombai Gergely, felesége Mrekvicska Borbála, a
család elhunyt tagjaiért
-
Koza János és a Jakubecz család
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök -
39. péntek - Halaj Mihály,
élő és elhunyt hozzátartozókért
30. szombat
- Pataki András, szülei, Pataki és
Bimbó család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Kőműves Zoltán, felesége Gresina Melinda
-
Kaba József 15. évforduló, felesége Dombai
Margit 20. évforduló és szüleik