Az üres
edényt meg lehet tölteni. A böjt arra
való, hogy üres edénnyé tegyen bennünket.
Jézus
40 napig böjtöl. A negyven nap nem
matematikai érték, hanem az időszak
szentségének kifejezése. Negyven napig
esett az eső az özönvíz idején és ugye
többen most a hittanon is hallhattuk,
hogy Mózes is 40 napig volt a Sínai hegyen, de a
föltámadt Jézus megjelenései
is 40 napig tartottak. A Szent Negyvennap, amely
hamvazószerdával kezdődött,
különleges szent idő. Emlékezzél, hogy
porrá leszel. Szökőárként zúdul
rád a
megtérésre való felhívás.
A test
sóvárog a táplálék után.
Erőteljes
szimbóluma ez az Isten utáni
sóvárgásunknak. Aki böjtöl, egész
testével
imádkozik.
Jézus
kegyetlenül szenved a kereszten.
Látszik ez a közelmúltban vetített Mel Gibson
Passiójában is. Ám a
legcsekélyebb böjt is több a filmnél, mert nem
nézem, hanem szenvedem azt.
A böjt
igenmondás arra a szenvedésre is, amit
nem mi csinálunk magunknak.
Nem szabad
jóllakni a világgal. A világ ugyan
jó ízű, de nagy adagban mérgező.
Boldogok, akik
éhezi és szomjazzák az
igazságot. Akik nem éheznek, és nem szomjaznak,
boldogtalanok. Gyere az éhezők
és szomjazók közé, hogy
megajándékozhassuk a többieket.
A
böjtölés sorsközösség
vállalás azokkal,
akik az éhségtől és a hiányos
táplálkozástól szenvednek. Nem a
szenvedés
mértékét utánozzuk, mert az bűn volna
egészségünk ellen. Egyébként az Isten
nem
szereti, ha sportot űznek az önmegtagadásból. A
böjt szimbólum. A szimbólumok
visszahatnak belső világunkra, így növekszik
tevőleges szolidaritásunk.
A böjt
és a legiszonyúbb szenvedés is lehet
ablak a szeretetre. A böjttel óvatosan bekopogtatunk ezen
az ablakon.
Nagypéntek közeledik. Böjttel is
emlékezzünk a Megfeszítettre és
áhítattal
hódoljunk a kereszt előtt.
A böjttel
fegyelmezett test közelebb áll a
föltámadt testhez, mint a jóllakott. Mert föl
fogsz támadni. Isten téged is
szeret!
(
KG cikke alapján)
Járjuk
a keresztutat, életünkben is, a liturgiában is. A
templomi keresztút egyik
állomásán Veronika kendőjét nyújtja
Jézusnak, hogy letörölhesse vele véres
arcát. S a kendőn ott marad a vérrel festett
Krisztus-arc. Az evangéliumokban
nem esik szó Veronikáról. Hogyan lett ő
mégis a keresztút hetedik
állomásának
női szereplője?
A liturgikus
keresztútjárás a középkori
passiójátékok hagyatéka. Tizennégy
állomása fokozatosan alakult ki. Az
állomásokon jól meg lehet
különböztetni mindazt, aminek szentírási
alapja van
és azt, amit a hívő lelkiség tett hozzá a
dramatizált passiójátékok nyomán.
Hiszen milliárdokban mérhető azok száma, akik ezt
a keresztutat velünk együtt
járták és járják. A
jeruzsálemi és a fatimai keresztút
különösen is emlékezetes.
Honnan indult
el a Veronika-kendő kultusza?
A
torinói lepel kutatói figyeltek föl arra a
kapcsolatra, amely a Veronika-kendőt
a Lepelhez fűzi. Kiderítették, hogy a Veronika kendő a
12. század óta lett
nagyon népszeű a Nyugati Egyházban.
Világossá vált, hogy a szálak a
Konstantinápolyban őrzött Szent Lepelhez vezetnek. Nem
közvetlenül ugyan, hanem
közvetetten A 12. században a hanyatló
Kelet-római Császárság
fővárosából egyre
több, ikon formájában ábrázolt
Krisztus-arc érkezett Itália kikötővárosaiba,
például
Genoába. Ezek adták az indítatást a
Veronika kendő egyre emelkedő kultuszához.
Ma már jól megállapítható, hogy
amíg a Keleti Egyházban az ikonos Krisztus-arc
vált az ábrázolás fő
témájává, addig a Nyugati Egyházban
a Veronika –kendő lett
nagyon népszerű. A kettőt azonban összeköti a
név. Ki gondolná, hogy a Veronika
az említett „vera ikona” szavak összetétele?
S ki gondolná, hogy ez által a forrás is
közös? A Szent Lepel 944-től
1204-ig, a főváros kifosztásáig maradt
Konstantinápolyban. Ezalatt időnként úgy
állították ki a szent relikviát a
liturgia keretében, hogy az összehajtott lepel
negyedik részén csak a fejet lehetett
látni. Épp ennek a felső résznek a
közepén. S az igazi vér nyomai is ott vannak a
Krisztus-arcon, a Torinói Lepel
kutatói szerint AB vércsoporttal. A Lepelnek ez a
negyedik része pedig
törülközőhöz hasonlított, amikor a
templomban látható volt. Ebből lett
tulajdonképpen a Veronika-kendő, amelyet aztán a
különböző korok stílusában
ábrázoltak.
Akkor
tehát Veronika nem olyan történelmi
valóság, mint Cirénei Simon, akire
világosan utal az Evangélium? Ne legyünk
kicsinyesek. Ne akarjuk például a tékozló
fiút történelmi személyként
azonosítani. Igazában arról van szó, hogy
vele együtt Veronika személye is
szimbolikus. Mégis valóságos! Sokkal több
„Veronika” van ugyanis, mintha csak
egyetlen lett volna. Az persze megtörténhetett, hogy egy
asszony a kendőjét
nyújtotta Jézusnak a keresztúton, még ha
nem is Veronikának hívták. Nem ez a
fontos. Számunkra az a perdöntő, hogy nagyon sok Veronika
élt és él ma is a
földön. Ők azok, akik a férfi arcáról
letörlik a vért, akik háborús vagy
kórházi sebesülteket ápolnak, vagy otthon
teszik ugyanezt. Ezek a segítő
asszonyi kezek sűrűsödnek össze Veronikában, aki
így lesz a valóságosnál is
valóságosabb. Hiszen Jézus maga mondta, hogy
mindezt neki tették és teszik.
A
keresztút 7. állomása ezáltal válik
hitelessé.
Veronika maga is „vera ikona”, élő Krisztus képmás
(nem üres képkeret), aki már
nem a leplén, hanem önmagában hordozza, amit a
Veronika kendő ábrázol. A
valóságos „kendő” ugyanis az, amelynek Krisztus-arca a
Torinói Leplen ma is
látható, a vérnyomok valóságos
lenyomatával. A keresztútjárók
áhítata ezzel nem
csökken. A valóság ismeretével inkább
megerősödik.
(béel)
Most már tavasz lesz.
Olyan ez a pár szó,
mint egy mosolygó,
zöldselymű zászló.
Fürdik a napnak
fénysugarában.
Tavaszi szellő
lengeti lágyan.
Testvérem, várlak.
Testvérem, jöjj el!
Tele a szívem
életörmmel,
rügyfakadással,
sugárral, dallal.
Tele van édes,
szent diadallal.
Melegen amint
pezsdül a vére,
ráismersz még az
ősz betegére?
Ó, csoda volt az!
Borongás,bánat,
tűnt a szavára
élet Urának.
Rügyek fakadtak,
bimbók hasadtak,
leheletére
égi tavasznak.
Földi sugára
égi csodának:
testvérem, jöjj el!
Hívlak és várlak.
Lelki tavaszról
légy te ígéret,
ha majd minden szív
fényre így éled
napsugarára
jézusi szónak:
s tavasza jő el
a Megváltónak.
(T.E.)
Tegyünk le
minden ránk
nehezedő terhet, és bennünket megkörnyékező
bűnt, és állhatatossággal fussuk
meg az előttünk lévő pályát.
(Zsid. 12.)
Szomorú,
aggodalmat keltő értékelések
keringenek évek óta a világban. Egy
zágrábi lapszerkesztő így ír.
Térségünk
írott és elektronikus médiumaiban a
keresztény értékek igen kevéssé
vannak
jelen. A legtöbb és legbefolyásosabb lap,
tv-csatorna, a baloldali eszmék
szószólója.
Ehhez
jól társul a magyar társadalomról
készült szociológiai felmérés adatsora
is. Tíz millió magyarból csak egy millió
egyházhoz hű keresztény van és ebből is csak 200
ezer az aktív. Több millió
csak akkor veszi igénybe az egyházat, ha éppen
szüksége van rá. Temetés,
esküvő. Egyébként nem érdekli mit mondanak a
papok. Amolyan látványkonyha
kereszténység ez 4-5 millió embernél. De a
népszámláláskor azért
keresztényként
jelölték magukat. Ha a jellemesség
szempontjából is végeznének
felméréseket
félek, hogy nagyon szomorú statisztikát
kapnánk. Sok jellem nélküli ember nem
eszményképet keres, nem karaktereket választ
vezetői helyekre, nem
keresztényeket, nem magyarokat, hanem elsődleges szempont
döntésük
meghozatalában az, hogy ki ígér többet, kitől
lehet több pénzt remélni.
Március
15-e küszöbén felteszem a kérdést, a
48-as márciusi fiatalok most mit tennének?
Indokolt lenne egy felkelés, egy szabadságharc? A Magyar Kurir megadta erre a választ.
Egy józan keresztény
hangra lenne szükség, amely pontosan tudja, hogy
Magyarországon, de egész
Európában és az egész világon
kisebbségben van a keresztényi tanítás, de
aki
mégis tudja, hogy ez az egyetlen tanítás amely
segíthet ezen a világon. Egy
olyan hang amelyre nemcsak az 1 millió magyar figyel, aki
igazán keresztény,
hanem az a másik 9 millió is, mert hiteles ember mond
hiteles mondatokat.
Világosan kitűnik, hogy igen is kell ma forradalom, de nem
véres és nem
erőszakos. Ha megverem a butát és az erkölcsi
nullát, azzal ő nem lesz okos,
nem lesz erkölcsi példakép. Lelki forradalomra van
szükség, lelki megújulásra.
Szánalmasan üres a köztudat, a milliók lelke.
Bizony lesújtó végig sétálni az
utcákon a számtalan plakát előtt. Szólnak
azok okosan vásárló kite-kat
macskáról, ezer minden
reklámozásáról, melyeket a szegény
ember, de sokszor
magam is, meg nem értünk.
Vajon kik
vezérlik ezeket? Véletlenül sem
található a sokszor erkölcsöket is sértő
mezítelenségek között olyan, ami
figyelmeztet arra, hogy idétlenségekkel ne
firkáljátok össze a falakat,
tiszteljétek az öregeket, éljetek tiszta
életet, boldogabbak lesztek… Mílyen
forradalomra van hát szükség a drága magyar
hazánkban? Értékmegjelenítés
és értékbevitel forradalma
szükséges. Azt a legdrágább kincset
ajánlja az egyház Európának, amit senki
más
sem tud megadni: A hitet Krisztusban, meg nem csaló
fényforrásban. Miért a
Krisztus, miért az egyetlen tanítás, ami
segíthet a világon? Olvassuk el a
Táborhegyi jelenetet. A gyenge hitű Pétert két
társával hívta oda Jézus. Ott
meglátják a fénylő Jézust. E fény
jelképnek is vehető. Ott kezdték megérteni,
hogy mire valók voltak az általuk is tapasztalt
csodák, hogy a való történelem
a sok Ószövetségi jövendölés,
amelyek Jézuson sorba szemük láttára
beteljesedtek és amelyre Jézus többször is
felhívta figyelmüket. Ott a hegyen
hang is hallatszott. Ő az én szeretett fiam, rá
hallgassatok. És íme ott a
három tanú jelenlétében ragyogó
dicsőségben megjelenik az 1200 éve meghalt
Mózes, a 800 éve elragadott Illés. A
tanítványok még azt is hallják Jézus
szenvedéséről beszélgetnek az
ószövetség személyek. Hatalmas forradalom
dübörgött végig ott a három
tanítvány lelkében. Jó itt lennünk,
nyilvánult meg
az érzésük. Választ kaptak, megoldottak
lettek. Erre senki más nem lett volna
képes, csak Jézus.
Magyarország,
Európa, íme itt a kiút a sátáni
zsákutcából!!
(Kerényi
L. 2004)
A Kolping
Támogató Szolgálat egy utat
szervezett sérült és egészséges
gyermekek részére. Úti cél a budapesti
Madách
Színház volt, ahol a Lúdas Matyit láthattuk
modern feldolgozásban. A
színházlátogatást már
karácsony óta nagy izgalommal és
érdeklődéssel várták a
gyerekek. Elérkezett a várt nap. Nagy örömmel
indultunk és alig vártuk, hogy
elkezdődjön az előadás. A színdarab alatt nagyon
jókat kacagtunk, de még egy-
egy sikoly is jelezte, mennyire tetszi a darab. A hazafelé
úton is a látottak
hatása alatt voltunk, hisz csak a látottak
képezték a beszélgetések
témáját.
Nagyon élveztük az előadást, jó volt
együtt lenni. Szeretnénk, ha a jövőben is
lenne részünk hasonló élményekben
lenne részünk. Köszönjük a
támogató szolgálat
dolgozóinak, hogy megszervezték ezt a programot,
köszönjük a
Takarékszövetkezetnek, a Karitász csoportnak ,
köztük a Betlehemező
gyerekeknek, hogy támogatásukkal szép nappal
ajándékoztak meg bennünket.
Megjegyezni
kívánom még, hogy akik
szeretnének segítséget kérni a maguk, vagy
hozzátartozóik otthoni ellátásához,
kórházba, rendelésre történő
szállításhoz, hivatali ügyek
intézéséhez bátran
hívják a Támogató Szolgálatot.
Telefonos elérhetőségek: 06-20-578-0867, vagy a
06-35-340-228. Kerekes szék
szállítására alkalmas járművel
rendelkezünk.
Célirányos útjaink jelentősen lecsökkentik a
várakozási időt.
(csenge555)
...vagy
akár azt is mondhatnánk, hogy a harag rossz
tanácsadó. Mielőtt elhamarkodottan,
haragból döntenénk, gondoljuk végig
szándékunkat.
A
régiek a közmondások, szólások
révén számtalan bölcsességet hagytak
ránk. Nincs,
aki ne tudna hirtelen egy-két közmondást
említeni. De vajon megszívleljük ezeket?
Belegondolunk, mire akarják ezek a jól ismert mondatok
felhívni figyelmünket?
Bizony
a harag könnyen elfoghatja az embert. Sokszor nehéz
higgadtnak maradni,
türelmesnek lenni, főleg egy nehéz nap után, mikor
úgy érzi az ember, hogy
mindenki összefogott ellene? Ki ne lett volna már ilyen
helyzetben? Ráadásul,
ha feldúlt lelkiállapotban hozunk döntéseket,
abból jó nem származhat.
Bölcsen
teszi, aki ilyenkor tud hallgatni, és félreteszi
haragját. Másnap reggel talán
már eszébe se jut, mi bosszantotta előző nap, vagy
legyint egyet, és azt
mondja, spongyát rá. Legyünk nagyvonalúak a
szeretetben, akármivel is bántanak
meg minket.
(fg)
Pálforduló napján
térségünkben is
lezárult az
imahét. Helyszíne az idén a balassagyarmati
Evangélikus templom volt. Stella
Leontin atya zárógondolatai a sikerorientált
világunk mulandó sikerélményét
és
a valódi siker adta boldogság köré
csoportosultak a Pállá váló Sauli
időszaktól
napjainkig.
A
vakbuzgó, a keresztények teljes
likvidálására törekvő zsidó, a
damaszkuszi úton megvakul e világnak, ám
jól
látóvá válik egy másik
világban. Igaz sokat szenvedett, hisz életében
részese
három hajótörésnek, kereszthordozást
sem kerülte el s végül fejét veszik
Rómában. Sikeres, boldog ember volt Pál? A
világ számára, ahol elvetette a
krisztusi hit magját, nem. Mint azt ma, 2000 év
távlatából látjuk, a magból ma
is termő fa nőtt. Mi ez ha nem siker és el nem
múló boldogság?
Mi is
hasonló cipőben járunk. Megélhetési
bűnözés, öszödi beszéd, szétvert
egészség ügy, gondolkodás kiirtó
törekvések,
Győzikén és celebeken nevelkedő ifjúság.
Vajon sikeres és boldog lesz az igazi
értékeket szőnyeg alá söprő
világunkban? Sikeres a hasonló körében
és
legfeljebb parányi ideig, amit a nagy semmi, az anyagi
válságot is felülmúló
lelki üresség tölt be hosszú távra.
Összeszedve
magunkat talpra kell állni. Bátor
tettekkel felhívni a világ figyelmét arra, hogy a
sikerhez és boldogsághoz más
út is vezet, mint amit ő kínál számunkra.
Ne csüggedjünk, ha azon a más úton
kevesen járnak. Szent Pált is kevesen
követték korában, mégis mint a népek
apostola mílyen mély nyomokat hagyott a
történelemben. Isten szemében teljes,
sikeres és boldog ember volt. És ez a lényeg.
Nekünk is
céllá kell tenni a történelmi
nyomhagyást, amely túlmutat való világunk
vakságán. Igaz mi sem leszünk
sikeresek a világ szemében. A látszólagos
kudarc sem okozhat csüggedést, hisz a
mi sikerességünk célállomása Isten
kezében van. Abba besimulva akarunk élni, a
világ pedig menjen a maga útján. Isten
szeretetét kell belopnunk a mammon
centrikus világunkba, még akkor is, ha ezen sokan
mosolyognak. Mosolyognak,
mert nem látják be azt, hogy a szeretet
világmegtartó ereje van, míg a
pénzhajszolás csak válságokat idéz
elő.
A
szeretet a gerinces élet alapja is. A szerető ember mindig tud
adni, A szerető
ember a szeretet által mindig valaki. Te aki szeretsz,
így vagy valaki ebben a
világban. Futod a pályád, teszed a dolgod,
megtartod és tovább adod a megélt
hited, ami egy új világot és szebb jövőt hoz
még a bennünket megmosolygók
számára is.
(emjé)
A
szeretet szükségszerűsége magában foglal egy,
a jövőre irányuló dimenziót.
Amikor jegyesek voltatok, mennyi mindent terveztetek közösen!
Így van ez még
most is? Ha ötvenévesen nem mondjátok azt, hogy
„végre elkezdhetünk együtt
élni”, akkor már nem szeretitek egymást.
„Ha szeretsz
valakit,
örökre remélsz benne” -mondta Gabriel Marcel. Hiszel
benne. Amikor egy asszony
azt hiszi, már ismeri férjét, akkor már nem
szereti. Amikor már feltérképezte,
megítélte, osztályozta, kategorizálta...
És amikor egy férj azt hiszi, hogy
ismeri feleségét, hogy már nem kell figyelnie
rá, meghallgatnia, amikor beszél,
és beszédre bírnia, amikor hallgat (ezek a
nehéz pillanatok!), ha már semmi
újat, semmi váratlant sem vár tőle, ha már
nem figyelmes iránta, már nem
találékony, ha már nem teremtő szellem, és
ugyanakkor már nem viseli el, hogy a
felesége az -akkor már nem szereti. Csak azt hiszi, hogy
ismeri.
Amikor
a szülők azt hiszik, ismerik gyermekeiket, már nem hisznek
bennük, amikor
megítélik őket és azt mondják:
„Nem
felejtem el, hogy mit tettél, már tudom, mit érsz”
-amikor már nem hisznek
többé a gyermekeik szívében rejlő
végtelen jóságban, akkor már nem szeretik
őket. Ismerik és megítélik gyermekeiket.
Borzasztó módon lehet ölni a családban
egymás megismerésével!
Mennyi
gyermek jobb a családon kívül, mert másutt
még hisznek bennük, a családban
viszont már „ismerik őket”!...
Louis
Évely: Szerelem és házasság
(Barnától)
A
jól átgondolt és létrehozott Noé
bárkája játszóház immár 4.
alkalommal is
örömöt varázsolt a gyerekek
hétvégéjébe. Öröm
számomra, hogy egyre többen
jönnek a játszóházba, ahol jól
érzik magukat, kikapcsolódhatnak. Szerveztünk
már a gyerekeknek karácsonyi kézműves
foglalkozást, diavetítést,
körjátékot,
színezést, rajzolást, vetélkedőt, és
szabad játékot is, mert csocsózhatnak is,
jobb időben kinn az udvaron labdázhatnak.
Öröm
számomra, hogy a szülők is támogatnak
bennünket, ki egy kis üdítővel, ki pedig
finom süteményt készít a
játszóház gyermekeinek. Köszönöm
nekik, hogy ezzel is
segítik működésünket.
Öröm
számomra, hogy a bérmálkozásra
készülő fiatalok nagy aktivitással vonják
bele
magukat, és készségesen segítenek a
szervezésekben, szívügyüknek tekintik az
óvodások és kisiskolások
közösséggé
formálódását.
Dicséret
illeti őket, hogy szép számmal részt vesznek az
előkészítő hittanokon is,
havonta egyszer filmet nézünk, amiről
beszélgetünk is, és ezek mellett kiveszik
részüket a játszóházban is, ami egy
szolgálat számukra, mégis örömmel
és
szeretettel jönnek, és felszabadultan játszanak a
kisebbekkel.
A
karácsony előtti időszakban pedig aktívan vettek
részt a pásztorjáték próbáin,
amellyel karácsonykor megörvendeztettük az
egyházközség tagjait.
Köszönöm
a fiataloknak, hogy tevékenyek, aktívak,
együttműködők. Imádkozom értük, hogy a
bérmálás szentségének
felvétele után is tevékeny tagjai legyenek
egyházközségüknek. Támogassuk őket
és imádkozzunk értük.
Bartók Ágnes
hittanár
Hatalmas
pénzügyi válság söpör végig
a világon, ahogyan ez már régóta
várható volt.
Pedig még az elején tartunk, mert a tőzsdéken
végighullámzó krízis csak apró
jelzése annak, a globális gazdaság bajban van,
fiktív pénzösszegek áramlása
mögött nincs valódi érték, nincs
termelés, a számok a semmit sokszorozzák,
márpedig elemiben megtanultuk azt, hogy a nullával nem
lehet szorozni. Minél
gazdagabb egy nemzet, egy vállalat, vagy maga az egyén,
annál nagyobb és
fájdalmasabb a veszteség, miközben a
szegények gyűlölettel és némi
elégtétellel
szemlélik a gazdagok vergődését, hiszen a
szegényeknek nincsenek tartalékaik,
veszteni valójuk is alig. Mi, magyarok valahol a világ
peremén éldegélünk sok
száz éve, még királyaink is folytonos
készpénz-hiánnyal küszködtek, s
már a
középkorban az akkori bankároktól kaptak
némi kölcsönt, hogy udvartartásuk ne
haljon éhen, s ki tudják fizetni a katonák
zsoldját.
XVI. Benedek
pápa a püspöki szinóduson azt
mondta, az egész világon végigsöprő
válság a siker- és pénzhajszolás
hiábavalóságát bizonyítja. „Isten
Igéje mindennek az alapja, az igazi valóság.
Tévedünk, ha azt hisszük, hogy az anyag, a
szilárd dolgok, amelyeket
megérinthetünk, a legbiztosabb valóságok. Az,
aki a látható, tapintható
dolgokra akar építkezni,mint a siker, a karrier, a
pénz, homokra építkezik.”
Hiszen a pénz „eltűnik, semmivé válik,
csupán másodrangú valóságot jelent.
Realista az, aki felismeri a valóságot Isten
Igéjében”.
Mi, magyar
kisrealisták ide-oda rakosgatjuk
az egyre fenyegetőbb sárga közüzemi csekkeket, tudjuk,
hogy semmit sem ér a
keresetünk, a nyugdíjunk, de a homokra épült
állam és a nagyvállalatok csakis
pénzben gondolkodnak, s ha nem tudunk fizetni, akkor jogszerűen,
ha nem is
erkölcsileg elfogadható módon éhen halunk,
megfagyunk. Igen, a pénz illúzió,
amióta csak feltalálták a keleti
kereskedőnépek. A csereeszközből új isten
lett, az egykor testi rabszolgaságot felváltotta a
kamatrabszolgaság, a
templomokat felváltották a tőzsdék, bankok,
bevásárlóközpontok pogány
gyülekezőhelyei. A Mammon, az aranyborjú, az Ady Endre
által megénekelt
Disznófejű Nagyúr rátelepedett mindennapjainkra,
uralja életünk minden
pillanatát. A kapitalizmus a „szabad” piac nevében
mindenkit feleslegessé tett,
aki nem a Pénz szolgálatában áll. Ez a
rabszolgaság látszólag önkéntes,
hiszen
tele vagyunk jogokkal és esélyegyenlőséggel, de az
árazó- és pénztárgépek
kellemetlen kattogása mindenkit rádöbbent: az vagy
és annyi vagy, amennyi a
hitelkártyádon szerepel.
A mai
világ ott tart, hogy elismeri, a pénz
tényleg nem boldogít, de bármennyire
illúzió is a gazdagság, ez a világ a
pénzforgalom alapján működik és ha
összedől, annak az lesz az oka, hogy a pénz
mindenhatóságába vetett hit – ez a
bálványba vetett hit- úgy semmisül meg, mint
egykor a görög-római sokistenhit. A világ
szegényei félelem nélkül,
sóvárogva
várják ezt a pillanatot, amikor a pénz eltűnik,
és marad a föld, a víz, az
értelmes munka, de egyenlőre el sem tudjuk képzelni,
mindez hogyan következik
be. Azt minden józanul gondolkodó ember tudja, hogy egy
korszak immár véget
ért, amikor „ember embernek farkasa „volt, és kellet is,
hogy legyen, ha
gazdag, sikeres akart lenni. Most arra vár az emberiség,
hogy az Egyház
megfogalmazza a pénz és főleg az uzsora utáni
világ lehetőségét, vagyis annak
az új aranykornak az ígéretét, amikor a
munka, a tudás és a becsület
visszanyeri méltóságát, mint egykor a
keresztény Európában.
(SZ.SZ.P.)
Már az
év végi hálaadáson kaphattunk
információkat arról, hogy mi is
történt velünk a mögöttünk hagyott
2008. évben.
Nem könnyű kereszténynek lenni. Ám ha
visszagondolunk egy- egy szentírási
részre, nem is kaptunk sehol sem a könnyű voltra
ígéretet. Kereszténynek lenni
azt is jelenti, hogy Jézus képét és nem egy
üres képkeretet hordozunk
szívünkben. Ennek lelki jelei is vannak, melyek a
szentségek vételére történő
készület tartalmi voltában látnak
napvilágot. Fontos, hogy már a keresztségre
is készüljünk, kinyilvánítva
valós szándékunkat a keresztelendő
keresztényi
nevelésében. Ne csak küldjük a gyermekeket
templomba, mert elsőáldozó vagy
bérmálkozó lesz, hanem a szülők együtt a
gyermekekkel vegyenek részt a
szentmiséken, mert csak így nyer komoly tartalmat a
szentségek vétele
ifjúságunk körében.
Ne hagyjuk
magukra betegeinket sem. Időben
hívjunk papot a betegek kenetének
vételéhez, mert e szentségek csak az élő
emberre fejti ki hatását.
Néhány
lelki adat a 2008-as esztendőből. 34
gyermeket kereszteltek templomunkban, ami örömteli
növekedés az előző évi
21-hez képest. 26 gyermekünk volt első
áldozó, ami néggyel magasabb a tavalyi
számnál. 51 fiatalunkat bérmálta meg dr.
Paskai László bíboros atya. 317
gyermek jár rendszeresen hittanra és
megközelítette az 50 ezret az áldozások
száma is. 848 alkalommal látogattuk meg első
péntekes betegeinket, akik közül
84-en részesültek utolsó kenetben is. A betegek
világnapján 131 testvérünk
készült fel a templomi betegek kenetének
vételére. Sajnos 46 testvérünket el is
veszítettük, akik közül 36-an
felkészülve léptek az ítélőszék
elé.
Életünkhöz
szorosan kapcsolódnak
rendezvényeink is. Az ökumenikus imaóra,
lelkigyakorlatok, körmenetek,
egyesületi ünnepek, nagyszülők megáldása
az unokák jelenlétében, hangverseny a
jubiláns házasok közös hálaadása.
A teljesség igénye nélkül említett
események
élőbbé teszik közösségünket,
még akkor is, ha egy –egy programon, mint a
jubiláns házasok közös ünnepén, az
„ezüstlagzisok” nyomós okból, vagy
közönyből, súlyuknál kisebb arányban
vesznek részt közösségformáló
ünnepünkön.
A lelkiek
mellett életünk velejárója és nem
célja az anyagiakkal történő
gazdálkodás is, melyet a testületünk a
bevételi és
kiadási számlák összevetésével
elemzett a január 26.-i ülésén.
Természetesen a
számadás nyitott, hisz hivatali időben megtekinthető.
Minden számadatot itt és
most közölni több oldalt lekötne a
harangokból, ezért csak a főbb adatok
kerülnek ismertetésre. A 2007-es évet 8,5
millió forint maradvánnyal zártuk.
2008-ban nagyobb beruházás nem volt tervezve. Az
állagmegóvó karbantartások,
többek között nyílás zárók
és kerítések festése 700 eFt, a
plébánia omladozó
kéményeinek korszerűsítése 660 eFt
költséggel jártak. Az
Egyházközség
tulajdonát képező Kolping házra 460 eFt-ot
költöttünk, melyre az egyházközség
kezelésében 1 millió forint, erre a célra
kapott adomány (Apát úr hirdetése is
tartalmazta ezt) szolgált fedezetül és ad
megvalósítási alapot a befejezéshez.
A működési költségek ésszerű
határok között tartásával az év
végi pénz
maradványunk megközelítette 12 millió
forintot. Ha a testvérek tavalyi szintű
anyagi támogatása kiegészül a templomi
hirdetőn is olvasható, erejükhöz
igazodó, adóalap csökkentő
céltámogatással, akkor a plébánia
épület megújulva
(szükséges tervek és engedélyek megvannak)
válik díszévé falunknak, árulkodva a
világnak az itt lakók egyházszeretetéről.
(A felújítás lapzártakor kezdetét
veszi)
A
célgyűjtéseink is eredményesek voltak. A
hirdetések során ismertetett összegeket
maradéktalanul, vagy fölfelé kerekítve
juttattuk el a célállomásaik felé.
A
testület foglalkozott még a templom külső
vakolat omladozó voltával, a katolikus iskolánk
épületének sorsával (ismét
meghiúsult az öreg otthon), a templom és
környezetének dísz
kivilágításával, a
működő egyesületek életével is. Ezek mind
jövőbeni feladatot jelentenek a
közösség számára, melynek
változásairól folyamatosan
tájékoztatás kaphatunk a
vasárnapi szentmisék keretében és a
Vadkerti Harangokban.
(sf.)
Ha
fellapozzuk Szentírásunkat Lukács
evangéliumának 9, 22-25 sorait olvashatjuk,
hogy amikor Péter apostol megvallotta, hogy Jézus a
Messiás, akkor az Úr így
szólt tanítványaihoz: „ Az Emberfiának
sokat kell szenvednie: a vének, a főpapok
és az írástudók elutasítják,
megölik, de harmadnapra feltámad.” Majd így
szólt
tanítványaihoz.: „Aki utánam akar jönni,
tagadja meg önmagát, vegye föl
mindennap a keresztjét, és úgy kövessen engem!
Mert aki meg akarja menteni életét,
elveszíti azt. De aki elveszíti
életét énmiattam, megmenti azt. Mit használ
az embernek, ha az egész világot
megnyeri is, önmagát azonban elveszíti, és
romlásba dönti?”
Jézus
nem játszott sohasem zsákbamacskát.
Egyházunk e téren is követi Jézust, hisz
már a nagyböjt kezdetén elárulja, ez
az időszak a szenvedő Krisztussal való találkozás
ideje. Az evangéliumok
szerint Jézus háromszor beszél előzetesen
apostolainak és tanítványainak a rá
váró szenvedésekről és
halálról. Ő tehát felkészül erre, de
miközben övéi nem
értik szavait, s úgy tűnik, meglepetésként
éri őket, amikor mesterüket elfogják
és keresztre feszítik.
A
nagyböjt a lelki felkészülésre ad nekünk
időt ebben a népnyúzó korban is. Időt ad, hogy
csatlakozzunk a keresztúton
haladó Jézushoz, felvéve saját
keresztjeinket. Miként Jézus számára a
szenvedésen keresztül vezet az út a
feltámadás dicsőségébe, ugyanígy mi
is a
halálon át juthatunk el az örök életre.
(István
atya írása alapján)
Már öt
éve végzi kis csapatunk szeretettel és
felelősséggel önként vállalt
munkáját. Természetesen
adományozóink és
önkénteseink nélkül sem tudnánk hasznos
tevékenységet végezni. Magánemberek,
vállalkozók bízzák ránk
felajánlott adományainkat, és meghagyják
nekünk azt a
szabadságot, hogy kiválasszuk azokat a cél
szerinti tevékenységet és cél szerinti
juttatásokat, amelyekkel ott segítetünk, ahol arra
éppen a legnagyobb szükség
van.
A
nagylelkű emberek adományai a sokgyermekes, anyagilag
rászoruló és sérült
gyermeket nevelő családokhoz kerültek.
A
jótékonysági vásár
bevételét a Petőfi Sándor Általános
Iskola kapta a tervezett
játszótér
megvalósításához.
A
tűzesetet szenvedő családok pénzbeli
támogatást kaptak.
A Szent
Kamilla az Érsekvadkerti Beteg Gyermekekért
alapítvány teljes összegét a
súlyosan beteg gyermekek gyógykezelésére
fordítjuk.
Köszönet a
betlehemező gyerekeknek, akiknek gyűjtése az
alapítványba kerül. Magánszemélyek
és társaságok is gyarapítják ezen
összeget. Ide való befizetést a
Takarékszövetkezetben lehet megtenni. Adójuk 1%-a
szintén felajánlható az
alapítvány javára. Adószámuk:
18641107-1-12. Ennek az alapítványnak semmilyen
kezelési költsége nincs, tehát minden
befizetett forint szétosztásra kerül.
Köszönjük
mindenkinek, aki a Karitászt önzetlenül
támogatta az elmúlt évben is, akár
pénzzel, akár tárgyi adománnyal vagy
önkéntes munkával.
„A halk panaszokra
legyen nyitott füled,
a bánatra
érzékeny a szíved!
A letörtet
karold fel újra,
az elveszettnek
add vissza méltóságát.” (Christa
Spilling-Nöker)
2008.
december 21-én a Közösségi Házban
rendeztük meg a Kalász karácsonyt. Műsorral
és agapéval (szeretet-lakoma) kedveskedtünk a
szép számban összegyűlt
közönségnek. Műsorunkban helyet kapott a vers, az
elbeszélés, a jelenet,
irodalmi összeállítás és ének.
A karácsonyra való ráhangolódás
szeretettel,
örömmel teli perceiben, óráiban
segítségünkre voltak a Nyugdíjas Klub tagjai
is, Köszönjük. A falatozás közben
jóízű beszélgetések zajlottak a
közönség és a
szereplők között. Köszönjük minden
Kalász-testvérünknek az aktív
részvételt.
A képújságunk mellett
ezúton is tájékoztatjuk
tisztelt olvasóinkat, hogy havonta egy alkalommal,
délután öt órától ingyenes
jogi tanácsadás van a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2009.március
16.hétfő 17-18 óra között
Érsekvadkertről
13-an vágtunk neki a 18 km-es távnak civilek,
cserkészek vegyesen. Három
személyautóval indultunk este 8 órakor
Diósjenőre, ahonnan átvonatoztunk a túra
rajtjához Nógrádra.
A
rajtnál vártunk egy órát, hogy a Budapest
felől jövők megérkezzenek. Idén jóval
többen voltunk az előző évihez képest, talán
mert rövidebb volt a táv és az
időjárás is jobbnak ígérkezett.
Nekivágtunk a gyaloglásnak. Első pihenőnk a vár
volt. Itt bevezették a keretmesét, tartottunk egy 15
perces szerelvény
igazítást, majd elindultunk a hegyek felé. Arra
számítottunk, hogy felmegyünk a
Csóványosra is, de sajnos ez most kimaradt. Utunk
célja a Foltán kereszt volt,
ahol készítettek egy csoportképet, amin mindenki
rajta volt, majd elindultunk
"hazafelé"
Diósjenőre.
A hangulat talán nem volt olyan felszabadult mint tavaly, a
keretmese is kicsit
sutára sikeredett de mindösszesen egy nagyon jó
túra volt, kellemes
társasággal, szép időben, és
természetesen teliholddal. "a túlélő"
Mit
is jelenthet valójában ez a cím?
Talán
ezt: Idén a télen sok hó volt, nincsen gyerek, aki
ne szánkózott volna. Az
előző években szűkén voltunk ennek a nagyszerű
szórakozási lehetőségnek.
Hátizsákunkban egy termosz meleg teával,
néhány szendviccsel kerestünk egy jó
szánkózó helyet, a domb tetején
ráültünk a szánkóra és
lecsúsztunk.
Vagy
talán ezt:
Gondolhatunk
az ország, a társadalom állapotára is. A
belső válságban lévő országunkat még
egy világméretű gazdasági válság is
megtorpedózta. Sajnos nagyon illik ez a
fogalom ránk, lecsúsztunk.
Lecsúsztunk
a farsangról. Február 21-ére terveztük, de az
alsótagozatos iskolások színházban
voltak. A csapat java nélkül márpedig nem
farsangolhatunk. Február 25-e pedig már
hamvazószerda, utána nem mulatunk. Azt találtuk
ki, hogy nem tartunk
jelmezbált, nem rendezünk bulit, csak egy szolid csapat
összejövetelt.
Lesz
teaház, vetélkedő Magyarországról,
beszélgetés a húsvétról,
cserkészjátékok, asztalitenisz,
uzsonna.
Majd
a nyáron rendezünk egy cserkésznapot, és
bepótoljuk a most elmaradt vigasságokat.
Aki a
világmindenséget szemléli...
A
világmindenség szemlélete elvezet az
alázatossághoz.
Ha
megfelelő módon jelenítjük meg a miénkhez
hasonló földek és
az azokat benépesítő lények
nagyságrendjét, nem fogjuk többé a földi
nagyságot
bámulni.
És
nem nézhetünk föl Istenre, mindezen nagy
világok ősokára másképp, mint mély
tisztelettel lelkünkben.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
1./
Febr. 25. hamvazószerda
Szentmise reggel 7 órakor, du. 3 órakor keresztúti
ájtatosság.
Szigorú böjti nap.
Felnőtteknek (18-60 év) 3-szori étkezés, 1-szeri
jóllakással, 14 éven
felülieknek hústilalom.
Nagyböjt minden péntekén
HÚSTILALOM
VAN. (csak a betegek, és idegen konyhán
étkezők vannak felmentve.)
2./
Nagyböjtben pénteki
napokon este 6 órakor keresztúti
ájtatosság, utána szentmise. - Vasárnap
(Amennyiben az idő engedi) du. 3 órakor a
Kálváriánál végezzük a
keresztutat,
ha nem, akkor a templomban.
3./
Betegek, idősek húsvét
előtti gyóntatása-áldoztatása, betegek
szentségével való megerősítése
márc.
5-én a 3. körzet márc.6-án a 4.
körzetben. - az 1 körzet betegeit ápr.2-án, a
2. körzet betegeit ápr.3-án keresem föl.
4.
Nagyböjti
lelkigyakorlatunk márc. 26-27-28-án,
Feketevasárnap előtti 3 este. - Márc.29-én,
a
lelkigyakorlat utáni vasárnap
részesítjük az időseket, betegeket itt a
templomban a BETEGEK SZENTSÉGÉBEN.
5./
Nagyböjt 5. vasárnapján
a Szentföldi, nehéz sorban élő keresztények,
és szenthelyek támogatására lesz
országos gyűjtés.
6./
Plébánián elavult
tetőszerkezetét, héjazatát újítjuk.
Kérjük a K. Hívek
adományait. - Az lenne jó, ha a külsőt is
rendbe tudnánk hozni. - Ez azonban
nincs benne a 15 milliós költségvetésben.
Vadkertről
és a Szentekről szóló egyházi
könyv kapható!
Keresztelt(ek):
Boda Balázs (Boda Zsolt –
Oravecz Mónika)
Raduly Dániel Balázs (Raduly
Róbert József – Hegedűs Ágnes)
Takács Boldizsár Lajos
(Takács Lajos – Kovács Korina)
Lukács Máté (Lukács Richárd
– Boskó Edit)
-
Halottaink:
Bicskei József 1930
Pinke Istvánné Kovács Anna 1934
Balogh János 1923
Molnár István 1928
Seicz Piroska 1951
Molnár János 1932
1.
vasárnap -
Csillag Gyula, felesége Pistyúr Anna, fiuk Gyula
és a család elhunyt tagjai,
vejük: Fábián István
-
ifj. Percsina Pál, édesapja, Percsina és Berta
család halottaiért
2. hétfő
-
3. kedd
-
4. szerda
-
5. csütörtök
-
Varga Ignác, fia József, szülők és
hozzátartozók
6. péntek
-
Boda István, felesége Molnár Margit, gyermekei,
vejei és nagyszülők
-
Fábián József, felesége és
hozzátartozók
-
Molnár István, felesége Laczó
Erzsébet, fiuk István, Mplnár és
Laczó család
elhunytjaiért
7. szombat
-
Budai Károly 3. évforduló, szülei,
apósa, sógora és hozzátartozók
-
Szabó Jánosné Fábián Margit
-
Barák Imre és élő családtagokért
8.
vasárnap -
Özv. Varga Gáborné, apja Surányi György,
Králik Rozália és kisgyermekük
-
Krizsan István, szülei, apósa, anyósa
-
Tomis Józsefné, násza, nászasszonya,
élő és elhunyt családtagokért
9. hétfő
-
Záhorszki Gergely 2 felesége: Varga Erzsébet,
Csillag Erzsébet, szüleik,
apósuk, anyósuk
10. kedd
-
Pénzes Ilona, Péter András, felesége
Verebes Ágnes és hozzátartozók
11. szerda
-
12. csütörtök
-
13. péntek
-
Pistyúr Gábor, szülei, testvére, élő
és elhunyt családtagok
14. szombat -
Szabó
István, felesége Bozsonyík Borbála, veje,
násza, szüleik, testvéreik és élő
és
elhunyt hozzátartozók
-
Antal Ferenc 1. évforduló, édesanyja, 2
testvére, apósa, anyósa, sógora és
elhunyt hozzátartozók
-
Vitéz István, felesége Kosztrihán
Mária, Ferencsik és Pinke család élő
és
elhunyt hozzátartozók
15.
vasárnap - Híves
István, felesége Molnár Emerencia, szüleik
és lányuk Borbála és
hozzátartozók
(alapítványi)
-
Deszpót Miklós, szülei, Szapkovics János,
szülei, testvérei és Karácsondi
Erzsébet
16. hétfő
-
17. kedd
-
Könnyező Szűzanya tiszteletére
18. szerda
-
19. csütörtök
-
20. péntek
-
Nagy Ignác, szülei, apósa, anyósa és
nagyszülők
21. szombat -
Holman
József, élő és elhunyt családtagokért
-
Pistyúr András és a család halottai
-
Murányi István, felesége Komlós Ilona (9.
évforduló), szülők, hozzátartozók
22.
vasárnap - Czinege
Károlyné sz. Holman Ilona 15. évforduló,
szülei, unokájuk Hegyi János és a
Hegyi család halottai
-
Zöllei és Horváth család élő és
elhunyt tagjai
-
Kalmár István, fia és a család élő
és elhunyt tagjai
23. hétfő
-
Csáki József 1. évforduló és a
család halottaiért
24. kedd
-
25. szerda
-
Csernák István, neje Berta Katalin, fiai, veje és
unokája, Berta Gergely és
neje Fábián Teréz
26. csütörtök
-
27. péntek
-
28. szombat -
Dósa
János, sógora Kristók István,
felesége Dósa Erzsébet, szülők,
hozzátartozók
-
Boda Sándor, felesége, szülei, testvérei,
Holman György, felesége, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Kordics jános, felesége Pálinkás Anna
és a család halottaiért
29.
vasárnap -
30. hétfő
-
31. kedd
-