Húsvétvasárnap reggel Mária Magdolna könnyezve állt Jézus sírjánál. Amint ott sírdogált, betekintett a sziklasírba, és ahol Jézus holtteste feküdt, két, fehér ruhába öltözött angyalt látott. Ott ültek, az egyik a fejénél, a másik a lábánál. Így szóltak hozzá: Asszony, miért sírsz?” „Mert elvitték az én Uramat- felelte - és nem tudom hová tették.” Ezzel hátrafordult, és íme, Jézus állt előtte. Nézte, de nem ismerte föl, hogy ő az. Jézus megkérdezte: „Asszony, miért sírsz? Kit keresel?” Mária Magdolna azt hitte, hogy a kertész az, és így válaszolt: „Uram, ha te vitted el, mondd meg, hová tetted, hogy magammal vihessem.” Jézus erre megszólította: „Mária!” Mária felkiáltott: „Rabbóni!” – vagyis Mester. „Ne tartóztass!” -felelte Jézus. Még nem mentem föl az Atyához. Te most menj testvéreimhez, és vigyél hírt nekik! Fölmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez és a ti Istenetekhez.”
Mária
Magdolna elsietett. Hírül vitte a
tanítványoknak: „Láttam az Urat.” És
elmondta, amit Úr üzent és üzen nekünk is
e János 20, 11-18-ban olvasható sorok
által.
Alig
múlt el Húsvét. A Húsvétot
követő
szentmisék evangéliumában az
alaptémát a feltámadt Jézussal
történő
találkozások adják. E találkozások
is azt bizonyítják, hogy a feltámadást teli
torokból történő tagadó, napjainkban
kifinomult, propaganda ellenére is
lehetséges a hit látásmódjára
eljutni, melynek következtében ma is felismerhető
Jézus. A felismeréshez Mária Magdolnának
elég volt az, hogy néven szólította
meg őt Jézus, míg az emmauszi tanítványok
szeme a kenyértöréskor nyílik meg. Ha
ezekben a napokban mi is elindulunk, hogy keressük az Urat,
egészen biztosan
mellénk lép, ránk tekint, megszólít
bennünket, a nevünket mondja. Hiszen a
Feltámadott azonnal megismer bennünket és
mindannyiunkat magáénak tekint. A
találkozás a bizonytalankodókat megerősíti,
s reménnyel tölti el a korábban
csüggedőket. Talán még az is elhangzik, hogy ne
félj, mert megváltottalak és
neveden szólítottalak. Ugye, most már
emlékszel is erre a pillanatra?
(István
atya írása alapján)
Az egyetemi hallgató hívő
volt, professzora azonban nem hitt Istenben. Köztük folyt le
az alábbi,
kapcsolatainkban velünk is lehetséges,
párbeszéd:
Hallom, ön hívő keresztény?
Igen, professzor úr.
S ön valóban hiszi, hogy a
Szentírásban Isten szavát olvashatja?
Igen, professzor úr.
S mikor volt a kezében
utoljára a Szentírás?
Talán egy hete, professzor
úr.
Tudja barátom, ha nekem
lenne olyan könyvem, amelyről azt hinném, hogy abban Isten
szavát találom, egyetlen
nap sem múlnék el anélkül, hogy ne
olvasnék belőle
(Apát úr jegyzeteiből)
Ki védtelenebb a földön a gyermeknél, s ki biztonságosabb menedék az édesanyánál? Az első pillanattól összeköti őket egy titokzatos nyelv, amit rajtuk kívül senki sem ért. Erről tanúskodik az alábbi Gárdonyi Géza versidézet, az alábbiak szerint:
Mikor a
gyermek gőgicsél,
Az Isten - tudja, mit
beszél!
Csak mosolyog és integet…
Mit gondol? Mit mond? Mit
nevet?
S mint
vadvirággal esti
szél,
Az anya vissza úgy
beszél,
Oly lágyan, oly édesen…
De őt sem érti senkisem.
Hogy mit
beszélnek oly
sokat,
Apának tudni nem szabad:
Az égi nyelv ez. Mély
titok.
Nem értik, csak az angyalok.
Az igazi
anyák mind értik az angyalok
nyelvét: a szeretetét. Átjönnek a
túlsó partról is, mint Tolsztoj három szent
aggastyánja, s éjjelente betakarnak meleg
nagykendőjükkel, égő szemük pedig
őrködik felettünk Nem lehet
náluk senki
önzetlenebb. Hasonlítanak valakihez, aki egykor
örök eszménnyé vált, s akit
legendáink arany lapjai betlehemi boldogságos
kismamának neveznek.
Jönnek
mind az anyák ebből a könyvecskéből;
évszázadokból, ezredekből, jönnek és
megállásra kényszerítenek ifjakat,
leányokat, akiknek nevelése valóban az ő
kezükben van, akiktől egy Pázmány
Péter írás szerint a „tejjel együtt az
erkölcsöket is kapják, amely az új
edényben a legtartósabb.” De valóban
megkapják napjainkban is? Vagy
inkább a korszellem egoizmusa és
közönye lép az örök erkölcsi
törvények helyébe és szüli az Isten
nélküli,
embertelen világot, ahol szabad a tanárverés, a
tücsök és a hangya mese szerinti,
liberális gyerekcsínynek nevezett rablás és
betörés.
Az anya
gondozza, még a fúvó széltől is védi
kicsinyét. Ő vár, szül és nevel, hisz e
hivatás a vérében van. Nem is tehet
másként. A nemlétünk zárját Ő
nyitja fel, remélve bennünk egy testté lett
csodát.
Csöndesen
gondoljunk most az édesanyákra akár
közelünkben, akár már odaát vannak.
Átgondolva kapcsolatunkat, Édesanyámnak
szeretettelt küldjük számukra a bennünket
ábrázoló, gondolatbeli képeslapunkon.
Csak így hódítható vissza a már
lassan feledésbe merülő, gyönyörű magyar
szó:
ÉDESANYA.
( Tóth S cikke alapján,
2008.Gyümülcsoltó Boldogasszony napján)
A
személyes imádság az ember legbensőbb
magánügye, csak a legnagyobb szentek, elmélkedők,
gondolkodók mertek erről
vallani, írni, Istennel való párbeszédeiket
nyilvánosság elé tárni. Az
imádságot a legtöbb ember egyoldalú
párbeszédként éli meg. A fohász
égbe száll,
a mindenütt jelenlévő, de láthatatlan Istenhez, aki
meghallgatja imánkat, de
csak ritkán szólal meg, akkor is leginkább
kiválasztottainak, prófétáinak, égi
és földi hírnökeinek.
Így
hát – gondolhatják kedves Olvasóim!-
némiképp megdöbbentett és megzavart, amikor
esti imádságaim során válaszokat is
kaptam Istentől, vagyis elkezdtem beszélgetni a
Mindenhatóval. A beszélgetések
szavakba önthető módon történtek és
történnek, de közvetlenül, gondolati úton.
Sokáig töprengtem, szóljak-e erről, mert ha nem is
eretneknek, de bizonyosan
bolondnak néznek, arról nem is téve
említést, hátha az ördög incselkedik
velem,
amikor azt hiteti el, hogy a mindenség Ura és Teremtője
válaszol kérdéseimre.
Még a mélyen hívő emberben is ott bujkál a
hitetlenség, hátha csak énem, agyam
egyik fele tréfálkozik velem.
Az
imádság, akárcsak a Krisztus Urunktól
kapott mintája, a Miatyánk, kérés, mely
földi és égi javakra vonatkozik, a test és
lélek szükségleteire. Az imádság
alázatos könyörgés, gyermeki kapcsolatot
kíván létesíteni,
közbenjáróinkra,
Jézusra és Szűz Máriára hivatkozva.
Kérés és hálaadás egyben,
palackposta a
téridő tengerébe hajítva, abban a
reményben, sőt biztos tudatban, hogy Istenéhez
ér az üzenet, azonnal és úgy, ahogyan
szívünk legmélyén akartuk.
Párbeszéd
Istennel? Igen. Azt hiszem, ez az
imádság valóságos dimenziója, a
legmagasabb fok, a legnagyobb kiváltság, melyet
emberi lény elérhet. Isten ott van minden
hullámhosszon, egyszerre képes
milliárdnyi lélek hívására
válaszolni, mindenkinek a saját nyelvén és
a saját
problémái felől közelítve meg a
kérdést. A távolinak tűnő, hallgatag Isten
megszólal és válaszol. Persze nem minden
kérdésre. Ha ostobaságot kérdezek,
vagy olyan dolgot firtatok, melyhez értelmem kicsiny, Isten csak
annyit mond.
„Tudod te is, hogy nem válaszolhatok.” Talán azért
elegyedik mégis szóba velem,
mert mindig azzal kezdem és végzem imáimat:
„Legyen meg a Te akaratod.” Csak
olyasmit akarok tudni vagy kérni, ami Isten
szándéka is. Többnyire az emberiség
és Magyarország dolgairól kérdezem, de nem
a jövendőt akarom tudni, hanem a
jelent megérteni, hogy biztosan haladjak az Ő útján
Keresztény
testvéreim, higgyétek el, nem
dicsekvésből mondtam el mindezt. Isten nemcsak
kéréseket, könyörgéseket és
háláimat akarja hallani. Nyissátok meg
szíveteket és beszélgessetek Vele,
amikor egyedül vagytok és nem zavar a külvilág.
Isten nem az angyalok légiója
által őrzött nagyúr, üzeneteinket nem angyal-
titkárok bontják fel és felelnek
rá, ha kedvük tartja. Személyes vonalunk van
hozzá és soha sincs kikapcsolva a
készülék. Ó bennünk van és
örül, ha megkeressük. Nemcsak Atyánk, hanem
barátunk, sőt Krisztus által testvérünk is.
Úgy válaszol, hogy megértsük, ami
nyelvünkön, a mi gondolatainkkal. Végtelen
bölcsességében érzékeli a mi
végességünket. Háborgassuk nyugodtan, de ne
ostromoljuk felesleges és hitvány
kérdésekkel. Higgyünk teljes szívvel abban,
hogy úgy van jól, ahogyan az velünk
megtörténik, mert Ő akarja. Csak abban kérjük
segítségét, hogy akaratát
teljesítsük. Imádkozzatok így, és
felelni fog. Beszélgethettek Istennel.
(Sz.Sz.P)
Bőrbe
köttetjük, oltárra tesszük a Bibliát,
és szinte úgy érezzük, nem is könyveink
között van a helye, hanem ott, ahol vallásos
életünk erővonalai sűrűsödnek.
Riaszt, hogy mások egyszerűen besorolják az emberi
kultúra örök értékű emlékei
közé. Még az arab hadvezér
állítólagos mondása is eszünkbe jut,
aki egykedvűen
nézte a világhírű alexandriai könyvtár
pusztulását, s nem igyekezett megmenteni
az ókor pótolhatatlan könyvkincseit, mert ami ott
ég, vagy egyezik a Koránnal,
s akkor fölösleges, vagy ellenkezik, s akkor ártalmas.
Ha igazán komolyan
vennénk, hogy a Biblia: Isten levele hozzánk, nem
kellene-e nekünk is így
gondolkodnunk a Könyv és a könyvek
viszonyáról?
Az
alexandriai könyvtár égéséről
szóló anekdotának nincs
valóság-alapja. S nekünk
sem kell rossz lelkiismerettel vizsgálgatnunk magunkat, vagy
riadtan
bírálgatnunk a nem hívők Biblia iránt
ébredő lelkesedését. A Biblia egészen
isteni könyv, de ugyanakkor egészen emberi könyv is.
Sugalmazott írások
gyűjteménye, de Isten nem úgy sugalmaz, hogy az emberi
szerző személyes
erőfeszítését fölöslegessé
tenné. Ha a Jób-könyv vagy a negyedik
Evangélium
szerzőjének irodalmi díjat kínáltak volna
föl, nem kellett volna elutasítania.
Nem valami titokzatos tollbamondás belső hangjára
figyelve írták ők meg a
műveiket, hanem megküzdöttek érte, mint
akármelyik más szerző: a szóval, az
igazsággal, a test és a lankadó lélek
gyöngeségeivel.
A
Biblia nem égből pottyant isteni levél, hanem emberi
könyv is, könyv a könyvek
között. Mert Isten egészen gyöngéden
kapcsolódott bele az emberek egymással
folytatott dialógusába. A mi szavainkat akarta
használni, hogy megértsük őt.
Egymással folytatott eszmecserénket tisztította
föl, az igazságért,
megértésért, pontosabb szóért
küszködő embert tette meg az ő Igazságának
tanújává. Vállalva ezzel a föl nem
ismertetés kockázatát is. Amint ember lett
az emberek között, úgy tett könyvet az
asztalunkra a többi könyvünk közé, s
ennek a könyvnek igazi nagysága csak az előtt nyílik
meg, aki emberi
esetlegességeit, fogyatkozásait s a többi
könyvvel való testvéri kapcsolatát
nem szégyelli tudomásul venni.
Ha
valami monumentális világégésben
elpusztulna minden más könyv, csak a Biblia
maradna meg, az egymagában érthetetlenné
válnék számunkra. Amint Isten szavát
sem értenénk, ha körülötte
elnémulna minden emberi szó. A Könyv maga
kívánkozik
a többi könyv közé, testvérként,
egyszerűen, szinte rangrejtve, ahogyan a Szó
maga lépett az emberek sorába, amikor „testté lett
és köztünk vett
lakást". Jézust nem szeretheti, aki nem törekszik
arra, hogy felebarátját
szeresse; a Könyv zárait sem nyithatja meg az, aki nem
nyúl gyakran más könyvek
után.
Profanizálják
a Bibliát? Talán épp azért, mert mi
túlságosan is aranyba, bőrbe,
tömjénfüstbe
burkoltuk. Ki ismeri jobban Jézust? Az, aki Istennek vallja, de
egyúttal
messzire tolja magától, vagy az, aki tagadja, hogy Isten,
de gyakran keresi a
tekintetét? Ki kerül közelebb a Bibliához? Az,
aki szent könyvként, de idegenül
nézi, vagy az, aki pusztán emberi művet lát benne,
de forgatja, él vele, s
lassanként belőle? Ha erre az alternatívára kell
felelnünk, nem lehet kétséges
a válaszunk.
A
valóságban — természetesen — nemcsak a
szélsőséges megoldások útja nyílik
elénk. A harmadik út a teljes igazságé: ezt
akarjuk egyre világosabban látni,
ezen igyekszünk mind előbbre haladni. Egyaránt
hűségesen a Szóhoz s az emberek
dialógusához, a Könyvhöz és a
könyvekhez.
(Részlet
Jelenits István Betű és lélek című
könyvéből)
Jó
Pásztor vasárnap van. Egyházunk
elmélkedésének középpontjába a
hivatásokról
történő megemlékezést helyezi. Tavaly ugye
emlékszünk két ghánai testvér
járt
nálunk, hogy felhívja figyelmünket mások
szolgálatára. Az idén az egri szeminárium
két kispapja ( Fekete Roland és Kajtár
Nándor) tett tanúságot arról, hogy a
hivatások születése nem követi az emberi
logikát. Olyan ez, mint a szél
szárnyalása, ami ott fú ahol akar.
Most
idézzük vissza Kajtár Nándor
másodéves kispap
tanúságtételét.
„Úgy
élni, hogy minket látva az embereknek
kedvük legyen jobb emberként élni”. Lelkiatyám
sokszor elhangzó szavai ezek, melyek a szeminárium
falai közt és azon
kívül járva is sokszor eszembe jutnak. Olyan szavak
ezek, melyek mindannyiunkra
vonatkoznak, hívekre és papokra egyaránt, nem
lehetőségként, hanem keresztényi
kötelezettségként. Erre emlékeztet
Jézus is: „ Ti azért legyetek tökéletesek,
miként a ti Mennyei Atyátok is tökéletes.”
Ebben áll hivatásunk, erre kaptunk
meghívást Isten Egyházában.
De minden
hivatástörténet más és más,
személyre szóló, éppen ezért
nyújthat valami ujjat számunkra, függetlenül
attól, hogy valaki pap vagy sem.
Családommal
16 éves koromig éltem együtt,
amely alatt rengeteg költöztünk, ami magával
hozta az addig sem nyugodt életünk
erőteljes megromlását. Mára mindegyikünk
külön él egymástól. Csak
édesanyám és
jómagam találkozunk, ha hazautazom szeretett
városomba, Ceglédre. Szüleim
egyáltalán nem teljesítették a
keresztelésemkor tett fogadalmukat, melynek
természetszerű velejárója, hogy nem nevelkedtem
vallásos családban. Akkor
miként jutottam idáig? Az idő kevés ahhoz, hogy
minden fontos mozzanatot
megemlítsek, azonban a legfontosabbat mindenképpen
megnevezem. Ez a szerető
Isten gondviselése, melynek gondolata manapság gyakorta
kiesik a látókörünkből.
Azaz isteni Gondviselés, amely engem sem óvott meg a
csalódásoktól, a
problémáktól, küzdelmektől,
elkeseredettségtől és fájdalmaktól. Sőt!!!
Ám
megtanít ezeket megoldani, túlvészelni. Akkor is,
ha gyakorlatilag minden
remény halottnak is látszik. És ebben kell
látnunk a keresztényi élet
magasztosságát: Istennel élni jóban
rosszban. Természetesen felmerülhet
kérdésként, hogy miért nem
választottam a családos hivatást, hogy
felépíthessem
mindazt, ami korábban nem adatott meg számomra. A
családos élet sem kevesebb,
mint a papság. Ma sajnos olyan világban
élünk, melyben a tisztességes
keresztény család nem feltűnő jel, bár sokan
furcsállják azt. A jó és
szentéletű pap azonban mindig megosztja az embereket.
Úgy, ahogy Jézus is, hisz
nem lehet elmenni mellette közömbösen. Szent Pál
is ezt vallja, amikor az 1 kor
4,9 alatt az alábbiakat írja: „
látványossága lettünk a világnak
angyaloknak és
embereknek”.
És mi
az ami ébren tartja a hivatásomat? Az,
amit Szent X. Pius pápa oly gyakran hangoztatott,
a rendszeres szentáldozás és az
imádság, ami az Istennel való élő
kapcsolat alapköve. Amelyek úgy
táplálják keresztény életünket,
mint sivatagot
az eső.
De milyen is
egy jó pap?! Olyan mint a
száguldó vonaton a vészfék, amelyet az
Egyház meghúz, ha a vonat a szakadék
felé robog. Ám az utasok döntése és
felelősége, hogy kiszállnak, vagy
belerohannak a halálba. Hinnünk és
reménykednünk kell, kedves testvérek, egy
jobb élet felől, amely kárpótol bennünket a
sanyarú napokért, hirdeti a
zsoltáros. Én ezt a reményt akarom, akarjuk
tovább adni, hogy ne éljünk sokáig
egy reménytelen és igazi örömök
nélküli világban.
Gondolkodjunk
el ezek után ismét saját
sorsunkon. Vajon mi mennyire hallgattunk a hívó
szóra. Ne dolgozzunk a szél
ellen, hisz azt börtönbe zárni lehetetlen és
minden ilyen irányú kísérletünk
lesz a problémáink okozója.
(Érsekvadkert,
2008.04.13.)
A
híradásokból nap mint nap
értesülhetünk
arról, milyen veszélyeknek vannak kitéve
értékeink. Nem elég a siránkozás
és a
csodavárás, hisz az nem old meg semmit. Éber
tetteket igényel a veszély
visszaszorítása, ami a helyi polgárőrség
önkéntes megerősítésével
lehetséges. Múltbéli és jelenbeli
tapasztalatok mutatják a folyamatos jelenlét
visszatartó hatását. Gyere te is és
tapasztald meg a másokért végzett
szolgálat szépséget és jelentkezz
polgárőrnek. Jelentkezni lehet Doman
Lászlónál és Jamrik
Józsefnél személyesen és a hónap
utolsó
vasárnapján este 8 kor Ifjúsági
házban tartott összejöveteleken.
(szerkesztőség)
Az
életünk során sokszor és sokféle
problémával találkozunk. Csüggedni nem
szabad,
hisz a Szentírás által Isten ad megoldásra
vezető útmutatást, csak élnünk kell
az alábbi lehetőségekkel:
Ha
Istent akarod keresni és megtalálni a
természetben, olvasd el figyelmesen Sir,
42-43 fejezetét. Ha a történelemben keresed
Istent, nem kell messzire
lapozni, hiszen a Sir, 44-53
fejezetben válaszra találsz.
És
ha békétlen világunkban békességet
keresel, a Róm. 5,1-2 és Jn. 14,
27 szentírási részek
elolvasásával biztosan megtalálod keresésed
tárgyát.
(Apát
úr jegyzeteiből)
Pünkösd
a Szentlélek eljövetelének
emléknapja. Kiemelt rangú ünnep
(Érsekvadkerten ebben az évben
bérmálkozás
napja is), hiszen Isten Lelke jelen van a teremtés
kezdetétől az Egyház
kezdetéig, jelen van az Egyház
történelmében, a Szentírás
sugalmazójaként, a
zsinatokon megfogalmazott hittételek igazságának
őrzőjeként és a kegyelmek
kiáradásában. Érdemes tehát kiemelni
pünkösdben az inspiráció Lelkét.
Mi is az
inspiráció? A költői ihlet elemzése
talán segít megérteni tartalmát. Tudjuk,
hogy a nagy poéták életében is vannak
időszakok, amit szélcsendnek is nevezhetünk. De ha valakit
elragad az ihlet,
megszületik a rangos költemény. Aztán egyszerre
megszakad a varázs. Olyan ez,
mint amikor az esti szobában lekapcsoljuk a villanyt.
Goethével a legnagyobb
költők vallottak úgy, hogy ihletett állapotban
valami magasabb erő ragadja el
az alkotót. Mintha nem is ő maga írna. S ebben Avilai
Szent Teréz találkozik
Goethével. Csakhogy az utóbbi néven tudja nevezni
azt a magasabb erőt: úgy
érzi, mintha a Szentlélek vezetné
írás közben a tollát. Úgy, mint a
prófétáknál. Mégis meg kell
különböztetni a Szentlélek ihletét a
költők olykor
nagyon is profán ihletétől, aztán a gyűlölet,
a szesz és kábítószer ihletétől,
a sámáni inspirációtól. Mert Isten
Lelkének sugallata az üdvösség ihlete, különösen ami a
Szentírás inspirált
voltát illeti.
Olvassuk csak
el ismét a nyilvánosság elé
kiálló Péter beszédét az Apostolok
cselekedeteiből. Azét a Péterét, aki
korábban elbújt társaival együtt, nehogy baja
essék. Figyeljük meg István
diakónus szavait és magatartását, mielőtt
megkövezik. Mi történt velük? Mi az
ami így kiforgatta őket korábbi mivoltukból?
És mi történt az első pünkösdkor?
Úgy beszélnek, mint akik megittasodtak. De nem
attól, amiről egy opera
szereplője énekelve kijelent, hogy ” Anyám, a bor
beszél belőlem.” Ők a
Szentlélek ihletésétől ittasodtak meg. Valami
hajtja őket, mint feltámadó szél
a vitorlákat. „Krisztus szeretete sürget minket”,
mondja egy
helyen Pál apostol.
Mi a titka? –
kérdezzük a remek művek
alkotóitól. Mi a titok? Kérdezzük
Pétertől, Páltól, a
vértanúktól, a
hitvallóktól, a szentektől és a
boldogoktól, meg a képen látható
átlelkesült
keresztényektől, akik a közelmúltban
bérmálkoztak, vagy rövidesen
bérmálkozni
fognak. A válasz: a Pünkösdi Lélek, Isten
Lelke. A teremtés Lelke, az igazi
alkotások Lelke, a kezdetek Lelke, a lendület Lelke, a
megújult életek és az
újonnan bérmálkozóiban
megújuló Egyház Lelke.
Ma is
rászorulunk az inspirációra. Mert a
képernyő síkdimenziójával csak az
élő tanúk térdimenziója veheti fel a
versenyt
globalizálódó világunkban, azoké,
„akiket Isten Lelke vezérel”. Pünkösd ihlető
lelkéhez fordulunk ismert énekünkkel, ami egyben
fohász is: „Szállj szívünkbe
nagy Isten, lélekadó Lélek!”.
(
B.L. cikke alapján)
Az Úr,
nem azt fogja
kérdezni, ki volt a szomszédod. Azt azonban
megkérdi tőled, milyen szomszéd
voltál te.
Mikor
szíved már csordulásig tele, mikor nem
csönget rád, soha senki se, mikor sötét felhő
borul életedre, mikor kiket
szeretsz nem jutnak eszedbe. Ó lélek, ne csüggedj!
Ne pusztulj bele! Nézz fel a
magasba, reményteljesen, s fohászkodj: MIATYÁNK,
KI VAGY A MENNYEKBEN!
Mikor
magányod ijesztőn rád szakad, mikor
kérdésedre választ a csend nem ad, mikor
körül vesz durva szók özöne,
átkozódik
a rossz, erre van Istene! Ó lélek, ne csüggedj! Ne
roppanj bele! Nézz fel a
magasba és hittel rebegd: Uram! SZENTELTESSÉK MEG A
TE NEVED!
Mikor
mindenfelől forrong a nagy világ, mikor
elnyomásban szenved az igazság, mikor szabadul a Pokol a
Földre, népek
homlokára Káin bélyege van sütve. Ó
lélek, ne csüggedj! Ne törjél bele! Nézz fel a magasba, hol örök
fény ragyog s
kérd: Uram! JÖJJÖN ELA TE ORSZÁGOD!
Mikor
beléd sajdul a rideg valóság, mikor
életednek nem látod hasznát, mikor magad
kínlódsz, láztól gyötörve. Hisz a
bajban nincs barát, ki veled törődne! Ó
lélek, ne csüggedj! Ne keseredj bele!
Nézz fel a magasba, hajtsd meg homlokod s mondd: LEGYEN MEG
A TE AKARATOD!
Mikor a kis
ember fillérekben számol, mikor a
drágaság az idegekben táncol, mikor a gazdag
milliókat költ: hogy éljen, s
millió szegény a nincstől hal éhen. Ó
lélek, ne csüggedj! Ne roskadj bele! Nézz
fel a magasba, tedd össze két kezed s kérd: Uram! ADD
MEG A NAPI KENYERÜNKET!
Mikor
életedbe lassan bele fáradsz, mikor
hited gyöngül, sőt ellene támadsz, mikor : hogy
imádkozz nincs erőd, minden
lázad benned, hogy tagadd meg Őt. Ó lélek ne
csüggedj! Ne egyezz bele! Nézz fel
a magasba s hívd Istenedet! Uram! Segíts! S
BOCSÁSD MEG VÉTKEIMET!
Mikor
hittél abban, hogy téged megbecsülnek,
munkád elismerik, lakást is szereznek. Mikor
verítékig hajszolod magad, később
rádöbbentél, hogy csak kihasználtak! Ó
lélek ne csüggedj! Ne ess kétségbe!
Nézz
fel a magasba, sírd el Teremtődnek: Uram! MEGBOCSÁTOK
AZ ELLENEM
VÉTKEZŐKNEK!
Mikor a
nagyhatalmak a békét tárgyalják,
mikor a béke sehol! Csak egymást gyilkolják, mikor
népeket a vesztükbe hajtják
s kérded: miért tűröd ezt Istenem mi Atyánk?
Ó
lélek, ne csüggedj! Ne pusztulj bele! Nézz
fel a magasba s könyörögve szólj! Lelkünket
kikérte a rossz, támad s tombol! URAM!
MENTS MEG A KÍSÉRTÉSTŐL! MENTS MEG A
GONOSAZTÓL! Amen.
( dr. Papp
Lajos )
S akkor megszólalt a Mester,
keményen, szelíden,
Távozz Sátán, szűnj vihar!
Béke s Csend legyen!
Miért féltek kicsinyhitűek?
Bízzatok! Hisz én megígértem nektek!
Pokoli hatalmak rajtatok
erőt nem vesznek!
Hűséges kis nyájam, Én
Pásztorotok vagyok,
S a végső időkig VELETEK
MARADOK!
Biztosan sokan
ismerik a tücsök és a hangya
történetét, miszerint a hangyák végig
dolgozták az egész nyarat, hogy akkora is
legyen tartalékuk, amikor már a természet nem
biztosít biztos megélhetést. A
tücsök pedig ez idő alatt nem csinált mást,
mint lenézve a hangyák szorgalmát,
csak muzsikált a nagyvilágba.
Eljött a
tél. A hangyákat nem érte
meglepetés, hisz verejtékes munkával
készültek erre az időszakra, ám a
tücsöknek a hegedűjén túl semmije sem volt.
Kért hát a hangyáktól, hogy tanulva
a lenézettek szorgalmából új életet
kezdhessen, ha megéri a tavaszt.
A mese
napjainkban is folytatódik. A hangyák
ma is szorgalmasan dolgoznak, ám a tücskök nem
tanultak eleik sorsából, hisz
környezetpusztító, hasztalan
tevékenységgel töltik napjaik nagy
részét. Ma is
csapatostul jelennek meg a hangyaközpontokban, hogy saját
maguk és
családtagjaik részére kérjenek
megélhetési segítséget. A
segítség rendszeresen
meg is érkezik, melynek egy része kábulat keltő
szerekre költődik, míg a
maradvány a félkarú rablók martaléka
lesz. Így hát most már jogot formálva
ismétlődik a kérés és gyarapszik a
kérők köre.
S ha valaki felteszi a kérdést: te
tücsök, helyén való ez az életforma?
Már is rasszista a kérdést feltevő, hisz a
tücsök már régen nem tücsök, hanem
ízelt lábú hegedű virtuóz. Ezt a
megszólítást egyre többször ki is
kéri magának
a tücsök barátunk.
Az
időkerék egyre gyorsabban forog. A
segélyigény egyre magasabb, sőt már jog is
kötelezettség nélkül. S ha nem
teljesül igényük drasztikusan megnövekszik a
hangyák elleni „gyerek tücsök
csínyek száma”.
Mit tegyenek
szegény hangyák, ha a hangya
hatalom becsukja a szemét e csínyek láttán.
Hát hangyaegyletekbe tömörülnek és
javaik körül járőröznek, nehogy az ízelt
lábú hegedűvirtuózok
martalékává
váljék mindaz amit maguk és mások
szolgálatára kitartó munkával
építettek ki.
Ám ennek hatékonysága csak a hangya szorgalom
mellett kialakult önzetlen hangya
összefogással érheti el azt a szintet, amely
már az össztársadalmi nyugalom
alapjául szolgál és reményt ad egy
új világ, egy szebb jövő
megteremtésében.
(
Net cikk alapján)
Mottó:
„A cserkészetben fiatalokat igyekszünk szerencsés
módszer szerint nevelni,
olyan fiatalokat, akikből emberek lesznek. Becsületre,
áldozatkészségre
igyekszünk őket nevelni, egyenlőségben,
testvériségben és önzetlenségben.”
Teleki
Pál -A cserkészet "életforma", az
emberformálás egyik (nem egyetlen)
sajátos útja.
Ezt
a mozgalmat eredetileg serdülő fiúk számára
alapította Baden-Powell Angliában
1907-ben, de hamarosan világszerte elterjedt. Ma
világszerte 30 millió tagja
van a mozgalomnak, és körülbelül 250
millióra tehető azoknak a száma akik az
indulás óta cserkészkiképzésben
részesültek szerte a világon.
F
eltehető a kérdés, hogy mi az oka annak, hogy ilyen
eredményesen működik a
cserkészet itt Európában és széles
körben a tengeren túl is? Tömören talán
így
fogalmazhatjuk meg ennek az okát: hűség,
korszerűség, értékesség és
hasznosság
jellemezte mindig a cserkészetet. Ma is erre törekszik!
Magyarországon először
1909-ben szerveztek cserkészcsapatokat, de 1948-tól az
1980-as évek végéig a
cserkészszövetségek és a csapatok
kénytelenek voltak munkájukat beszüntetni.
Nálunk itt Erdélyben az 1930-as években már
létezett magyar cserkészcsapat a
Román Cserkészszövetség keretén
belül.
A
karácsonyi forradalom után megpezsdült az
élni akarás a romániai magyar
ifjúságban
is. Az Erdély-szerte újraéledt cserkészet.
Csíkszerdából indult el és 1990
májusában megalakult a Romániai Magyar
Cserkészszövetség. A cserkészet alapja a
10 cserkésztörvény és a
cserkészfogadalom. A cserkészet lényegi jegyei
röviden
a következőkben foglalható össze:
1.
A cserkészet valláserkölcsi alapon áll.
Normái a tízparancsolatot hirdető
vallások tanításaira épültek, de
összeférnek, illetve nem állnak ellentétben
az
elterjedt más vallásokkal (kivéve
természetesen a szélsőséges tanokat hirdető
szektákat). Nem egyházi egyesület. Vallási
toleranciát hirdet, egységes
erkölcsi, pedagógiai követelményekkel. A
cserkészetbe nem
"belekerült" a vallás, hanem "benne van", mondta az
alapító
Bi-Pi, de ez a közösség szellemét,
szellemiségét jelenti, nem az
elzárkózást.
2.
A cserkészet nem politikai szervezet, mint mozgalom, nem
tartozik párthoz. Ifjú
és felnőtt tagjai természetesen lelkiismeretük
szerint politizálhatnak, sőt helyes,
ha ezt magánemberként meg is teszik. A cserkész
életforma olyan nézetet alakít
ki a cserkészben, amelynek következtében
tisztább nézeteket fog vallani.
3.
Nemzetközi szervezet, mely becsüli a nemzeti
értékeket, és őrzi, műveli,
fejleszti azokat.
4.
Az emberformálás értelmi, érzelmi és
testi nevelést is jelent. Míg az iskolában
az értelmi-, a művészetekben az érzelmi-, a
sportban a test-nevelés van túlsúlyban,
a cserkészetben arányuk közel egyenlő. A
cserkészpróbák természetesen sok
konkrét
ismeretet és gyakorlatot követelnek meg, de elsődleges
cél az érdeklődés
fejlesztése, minden szépre, értékesre,
újra nyitott egyéniség kialakítása.
5.
Az emberformálás műhelye a cserkészcsapat;
alapegysége a 6-8 fős őrs. Ez utóbbi
az a szűkebb közösség (nem banda), ahol az alig
idősebb, de képzettebb
őrsvezető irányításával a tagok
önmagukat és egymást formálják,
alakítják a cserkészélet
során. A cserkészek a saját
személyiségüket is beleviszik ezekbe a kis
közösségekbe, ettől lesz színesebb az őrs
élete. Az őrsöket a csapat fogja
össze, a csapatnak van közös célja,
hagyománya, közös programja, van
kirándulása, tábora.
6.
A cserkészpedagógia legfontosabb szempontja:
-példával
nevel
-a
csapattagok egyéniségének tisztelete mellett. A
legvonzóbb a fiatal vezetők
példája.
-az
emberré-nevelés és
élményszerzés összekapcsolódik. Ez
maradandó pedagógiai
hatást eredményez. Szükségük van a
serdülőknek az egészséges "kamasz
romantikára", kirándulásokra, táborra Ez
utóbbi nem tömeges
"nyaraltatás", hanem az összeforrott
közösség részére
élményekben
gazdag, bajtársiasságot fejlesztő együttlét a
természetben, s alkalom a
leleményesség kifejlesztésére,
egyszóval a cserkészév koronája
-önállóságra
nevel, felelősségre, határozott döntésekre,
öntevékenységre, aktivitásra. Baj
esetén a cserkész reagálása nem a " jaj,
most mi lesz?", hanem:
"Most mit kell tennem?".
7
.A cserkész mozgalomjellemzői:
-teljes
mértékben önkéntes - mindenki
irányába nyitott, aki vállalja a
követelmények
teljesítését. Anyagi előnyt sem
közvetlenül, sem közvetve nem ígér(a
vezetőknek
sem -sőt). A szó nemes értelmében "elitet" nevel,
elismerve, hogy ez
az eredmény más úton is elérhető.
(A
104. sz. Csíkszeredai Ady Endre cserkészcsapat
honlapjáról)
Az
október 22- 25 közötti
időre
meghirdetett lengyelországi útra a lapzártakor
még 10 szabad hely volt.
Jelentkezni 15 000Ft befizetése mellett ( kb 50 00Ft/
személy a teljes költség)
a takarékszövetkezetben Molnár
Jánosnénál lehet.
A
juniális tervezett időpontja 2008. 06. 07.
Vendégünk lesz Bencsik
János Tatabánya polgármestere, aki 2005-ben
gyalog ment
az általa irányított városból a
Csíksomlyói Szűzanyához.
Játszóház, büfé,
kirándulás, kulturális programok,
szabadtéri szentmise szolgál lelki és testi
épülésünkre. A rendezvény nyitott,
minden érdeklődőt szeretettel hívunk és
várunk.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Május 12-én,
Pünkösdhétfőn a 10 órai
szentmise keretében Dr.Varga
Lajos püspök atya
részesíti a Bérmálás
szentségében a sikeres vizsgát tett fiatalokat.
Májusban szerda
kivételével minden este 7-kor van a szentmise,
utána májusi ájtatosság. Szerdán
reggel 7-kor szentmise, este 7-kor a Kálvária
kápolnában májusi litánia.
Május 25-én Úrnapja 1/2 10-kor szentmise
körmenet a templom körül.
Vadkertről
szóló egyházi
könyv kapható.
Keresztelt(ek):
Gubík Milán
András (Gubík Ákos-Kordics Melinda)
Dósa Sándor (Dósa Sándor-Temirbajeva
Nargiza)
-
Halottaink:
Antal Ferenc 1947
Csáki József 1942
Orem Andrásné Nagy Erzsébet 1928
Antal Ferencné Pálinkás Borbála 1930
1.
Csütörtök
-Egy család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-Hálából
2. Péntek
3. Szombat
-Fábián József, felesége Czinege
Margit, szüleik,
vejük: Mrekvicska János
-Szűz Anya tiszteletére,
Kristóf Magdolna
társulatának
élő és elhunyt
tagjaiért
-Jakubecz János, felesége
Szabó Erzsébet és szüleik
4. Vasárnap
-Urbán Ignác, szülei, Kaba család
elhunyt tagjai
(alapítványi)
-Molnár János,
édesapja, Kaba András, felesége
és elhunyt
hozzátartozók
-Homolya Lászlóné
született Szandai Ilona,
szülei és
hozzátartozók
5. Hétfő
-Élő és elhunyt családtagok
6. Kedd
-Pobori Kálmán, két nővére,
szüleik
és hozzátartozók
7 .Szerda
-Bulejka Istvánné 1. évforduló,
férje és hozzátartozók
8.
Csütörtök
-
9. Péntek
-Jakubecz Mihály, felesége
Mrekvicska Mária,
gyermekük és
hozzátartozók
-Halaj Sándor, Boda és
Valkó család halottai
10. Szombat
-Erdős Ferenc, felesége Pálinkás
Margit
és hozzátartozók
-Berényi István,
felesége Gubík Erzsébet 10.
évforduló
és a család halottai
-Hálából élő
és elhunyt családtagok
11. Vasárnap -Szabó
Andrásné
született Czinege Anna, férje,
szüleik, testvéreik és
vejük
-Szrenka János és
felesége Szabó Ilona és szüleik
-Krizsan István, szülei,
Szabó Károly,
felesége és szüleik
12. Hétfő
-
13. Kedd
-
14. Szerda
-
15.
Csütörtök -Híves Mihály,
neje Molnár Mária, gyermekei
és nagyszülők
16.
Péntek
-Márton József, szülei, testvére,
sógora,
Szabó család elhunyt tagjai
-Borbély Istvánné,
szülei, testvére és hozzátartozók,
17. Szombat
-Márton Sándor,
két felesége és szüleik,
Márton József és
szülei
-Jakubecz János, veje
Viczián József, Czinege András
-Koza János, Kovács
Teréz és a család elhunyt tagjai
18. Vasárnap -Kristóf
József
-Cseh József, felesége Kristók Mária,
élő és elhunyt
családtagok
-Szabó Ferenc, felesége
Czinege Piroska, szüleik,
vejeik
19. Hétfő
-
20. Kedd
-
21. Szerda
-
22.
Csütörtök -Boda
Istvánné, született Molnár Margit,
férje,
két fia, vejei és szülők
23.
Péntek
-Valkó Vince, felesége Halaj
Erzsébet, szüleik,
testvéreik, gyermekeik és
unokájuk János
-Vitéz Sándor, szülei,
testvére és nagyszülők
24. Szombat
-Deszpót Mihály
1. évforduló
-Prof. Dr. Molnár Sándor,
szülei, vejük és nagyszülők,
Kristók Mihály,
felesége Erdős Mária, fiaik,
menyük és nagyszülők
-Halaj Ignác, neje
Kosztrihán Mária, fiuk Ignác,
vejük József és
szüleik
25. Vasárnap -Szabó
Ignácné,
született Vitéz Mária, férje,
Záhorszki Jánosné
és hozzátartozók,
-Babik László, szülei,
apósa és hozzátartozók
26. Hétfő
-
27. Kedd
-
28. Szerda
-
29.
Csütörtök -Csillag
István, felesége Boda Anna, gyermekeik,
nagyszülők, Mrekvicska András,
felesége és gyermekeik
30.
Péntek
-Jézus Szíve tiszteletére,
Jézus Szíve család
élő és elhunyt tagjaiért
31. Szombat
-Vitéz Ferenc,
dr. Borsa Mihály, szülők, nagyszülők
élő és elhunyt
családtagok
-Kiss András, a család
élő és elhunyt tagjai
-Kukkel Józsefné,a
család élő és elhunyt tagjai