Mikor a
megszálló hatalom helytartója –
menteni akarván Jézust- az ismert kérdéssel
fordult a főpapokhoz (Királyotokat
feszítsem keresztre?), azok sok-sok mai kortársunk
válaszával feleltek: Nekünk
nincs királyunk, csak császárunk.
Ezt
kiáltjuk ki bezárt ajtóink mögül oly
sokan, ma élő emberek, amikor kérdésünkre: Ki
az? Szíved királya vagyok, fedi
fel magát az ajtón kívül álló.
Nem,
nekünk nincs királyunk, csak császárunk.
Megszálló hatalmak tartanak fogva, azok
császára a mi urunk. Nem tudok ajtót
nyitni, szól kifelé a családapa, mert még
csak századszor látom a reklámot a
tévében, azt kell néznem újra és
újra. Feleségem sem ér rá, ő a prospektusok
közt idegesíti éppen magát, mert oly
nehéz választani a sok krém és megannyi
púder közül. A fiam meg tanul, nem szabad őt zavarni.
A közismert politikus
előadását hallgatja a
kábítószer-fogyasztás
védelméről. Később sem érünk
rá.
Nekem krimit kell néznem, a feleségem pedig segít
a gyereknek állarcot varrni.
Aztán meg el is megy a gyerek itthonról. Talán
betör valahová, vagy kirabol
valakit útközben, mert keresete még nincs és
a drognak jelentős a pénzigénye.
Mi ugyan támogatjuk őt, de nekünk sem telik mindenre.
Szóval nem érünk rá.
Minden percünk be van programozva.
Egyébként
mit is mondtál. Ki vagy te? Jézus?
Nem sokat tudok rólad. Mintha azt tanították volna
hajdanán az iskolában, hogy
a nép ópiuma vagy. Szóval valami
kábítószer. Hogy a gyerek? Á, nem, az nem
ópium, az házi és bio vadkender. Valami neki is
kell, hisz oly magányos
szegénykénk.
Van, aki ki
sem szól az ajtón. Csak
odasomfordál a kémlelő nyíláshoz,
aztán addig lapít ott csendesen, amíg el nem
megy az „idegen”.
Van, aki ajtót nyitna, de képtelen rá. Betegen, elhagyottan, öregen fekszik hamuszürke ágyában. Ó talán fel is derül egy pillanatra, szájának néma motyogását is meghallja az Úr. A zárt ajtókon át belép hozzá, leül a betegágya szélére, majd szelíden megfogva kezét, s kivezeti a házból. (Megint meghalt valaki, mondják napok múlva a ház lakói)
Van, aki nem
várja meg a Király jövetelét.
Maga megy Hozzá. Aztán viszi magával, mert a
Király hagyja magát elvinni. Bár
titokzatos módon rejtezik bennünk a templomból
hazavitt Úr, ám lépten- nyomon
árulkodó jelek kísérik a Vele
hazatérőt. Ezek a jelek megmutatkoznak a
munkahelyen, az iskolában, tömegközlekedési
eszközön, a boltban és mindenütt.
Némelyikük láttán felkapják
fejüket a velük találkozók. Keresztény,
mondják
róluk azok, akiknek valami sejtésük van erről az
életformáról. Micsoda szeretet
lakik benne, teszik fel maguknak a kérdést mások.
Akik
így tűnnek fel, akarva- akaratlanul,
azok mind- mind a Király hírvivői, aki nem valami
földi ország, s nem a mesék,
hanem a Szívek Királya. Leginkább pedig a gyermeki
szíveké. Azoké, akik
fenntartás nélkül képesek szeretni és
ha olykor botladozva is követni Őt. Már
itt, a földön is, útban az Ő Országába.
/ T.A. cikke alapján/
Ha visszagondolunk a korábbi adventi vasárnapokra, úgy tűnik, hogy a karácsony előtti időszak lelke a bűnbánat, az engesztelés és a virrasztás. Ám ez csak egyik oldala az éremnek. A harmadik vasárnap (évek óta ekkor van hangverseny a templomunkban) viszont a kitörő öröm üzenetét hozza számunkra. Szofonész próféta arra szólítja fel isten népét, hogy örvendjenek és szívből vigadjanak. Pál apostol pedig még meg is duplázza a filippiekhez írt felhívást. „Örvendjetek szüntelenül az Úrban! Újra mondom: Örvendjetek!” Nem szófecsérlés ez, hanem a mondandó fontosságának kiemelése.
Minek
örülsz? Feltehetjük a kérdést a
mindennapi élet kötekedő stílusában
épp úgy mint komolyan. Az utóbbi estre jól
illik Szent Pál evangéliumi válasza: „ Az
”Úr közel van. Ám nem csak az adventi
szent időben van közel, hanem a keresztény élet
egészét tekintve is.
A „közel
van” jellegzetes kifejezés,
állapítja meg Boda László a
cikkében. Jézus ezt mondja az igaz lelkű
írástudónak: „Nem vagy messze Isten
országától:” Úgy is mondhatnánk
tehát, hogy
közel van, közelében van, melletted van, veled van.
Krisztusban elközelgett,
mondhatjuk megjött hozzánk az Isten országa.
Ha nagyon
szeretünk valakit és nagyon várunk,
hasonló örömöt érzünk át
megérkezésekor a pályaudvaron várva
rá. Hogyan van
közel az Úr? Úgy, hogy már itt van.
Ezért kap hasonló értelmet a jó veled
és a
jó közeledben. A közelléte pedig az
emberré léttel vált valóvá és
azzal, hogy
elküldte a Szentlelket. Közel van a szentmisében is
és még közelebb, amikor
tiszta szívvel magunkhoz vesszük a kenyér és
bor színe alatt. Közel van hozzánk
akkor is, ha templom előtt elhaladva kalapot emelünk, netán
betérünk hozzá
néhány percre. Közel van hozzánk a
Szentírás olvasás idején, a
szentségek
vételében, az egyházban, az igazi
barátságban és szerelemben.
A
karácsony várakozásában és
eljövetelében az
üdvösség érkezésének ünnepi
örömét éli át gyermek és felnőtt,
a keresztény
család, meg a különféle
közösségek.
Olyan
túláradó hangulati hatása van a
közeledés misztériumának, hogy az dalba,
zenébe kívánkozik. Legyen ez a közelgő
karácsonyi hangversenyünk üzenete, hogy emelt fővel
és minden helyzetben és
őszintén mondhassuk, hogy közelebb, közelebb
hozzád Istenem
Egyszer volt,
hol nem volt, volt egyszer négy
gyertya. Olyan nagy volt a csend körülöttük, hogy
tisztán lehetett érteni, amit
egymással beszélgettek.
Azt
mondja az első:
ÉN
A BÉKE VAGYOK!
De
az emberek nem képesek éltben tartani. Azt hiszem el
fogok aludni. Néhány
pillanat múlva már csak egy füstölgő
kanóc emlékeztetett a hajdan fényesen
tündöklő lángra.
A
második azt mondta:
ÉN
VAGYOK A HIT!
Sajnos
az emberek fölöslegesnek tartanak. Nincs értelme
tovább égnem. A következő
pillanatban egy enyhe fuvallat kioltotta a lángot.
Szomorúan
így szólt a harmadik gyertya:
ÉN
A SZERETET VAGYOK!
Nincs
már erőm tovább égni. Az emberek nem törődnek
velem, semmibe veszik, hogy
milyen nagy szükségük van rám. Ezzel ki is
aludt. Hirtelen belépett egy gyermek.
Mikor meglátta a három kialudt gyertyát,
felkiáltott. De hát mi történt? Hiszen
nektek égnetek kellene mindörökké!
Elkeseredtében hirtelen sírva fakadt.
Ekkor
megszólalt a negyedik gyertya: Ne félj!
Amíg nekem van lángom, újra meg tudjuk
gyújtani a többi gyertyát.
ÉN
A REMÉNY VAGYOK!
A
gyermek szeme felragyogott. Megragadta a még égő
gyertyát, s lángjával új
életre keltette a többit is.
Add,
Urunk, hogy soha ne aludjon ki bennünk a remény
lángja. Hadd legyünk eszköz a
kezedben, amely segít megőrizni gyermekeink
szívében a hit, a remény a szeretet
és béke lángját!!! Amen
Az ember
földi vándorlása véges, egyszer
befejeződik. E vándorlás alatt az ember nemcsak a
láthatót és a mulandót
ragadja meg, hanem a tudata, lelke mélyén élő
örök bizonyosság felé is
törekszik. Az isteni lét bizonyosságába pedig
az ember hittel kapcsolódik bele,
vagyis testi és lelki mivoltában kiapadhatatlan
bizalommal kötelezi el magát a
hűséges és szerető Isten mellett. Ezt a kiapadhatatlan
bizalmat Isten és a
boldogító lét iránt a remény
élteti és táplálja az emberi szívben.
Természetes,
hogy a remény fogalmával
kapcsolatban is úgy van az ember, mint minden más
fogalommal, vagyis
viszonyítási alapokra épül. Van egy
reális, evilági arculata, mely az egyes
emberi életek és sorsok megtapasztalásaiból
telítődik és nyer meghatározható
tartalmat, valamint van egy elvonatkoztatott, túlvilági
arculata, melynek Isten
személyes ígérete, az örök
boldogságban való részesedés adja
állandó, lüktető,
feszültséget hordozó tartalmát.
A
keresztény embernek az Istenre és az örök
üdvösségre
irányuló „reményét”, a hittel és
szeretettel együtt isteni erénynek mondjuk. Ez
pedig azt jelenti, hogy a keresztény ember hitben való
személyi lelki
elkötelezettségét a remény kiolthatatlan
sóvárgása és vágyakozása
élteti és
sarkallja újabb és újabb cselekvésre. A
világban megjelenő paradoxon, hogy
minden látszólagos és a valóságos
reménytelenség ellenére a hívő ember
remél és
mindig is tud remélni, mert reményének
gyökere nem ebben a világban van, s így
végső célja is odaátra irányul. E ponton
azonban nem kerülhető meg a szenvedés,
az igazak szenvedésének problémája. Hogyan
engedheti meg a jóságos és szerető
Isten, hogy a benne hívő, remélő és az
örök boldogság után
sóvárgó” igaz”
szenvedjen? A kérdés egyrészt akkor volna jogos,
ha az ember élete, örök és
teljes boldogsága az anyagvilágba volna helyezhető,
másrészt azonban fontos
megfigyelni azt a tényt, hogy éppen a szenvedés a
remény előidézője és
serkentője. Tehát nem az történik, amit az emberi
logika kigondol és elvárna: a
szenvedés, amelyre nem találunk magyarázatot az
emberi szívből kiöli a hitet és
a reményt. A keresztény remény hatalmas és
kiolthatatlan ereje éppen arról tesz
tanúbizonyságot, hogy a földi szenvedés
„megváltó” (megszabadító)
értékű, annak
ellenére, hogy az ember (anyag) ösztönszerűleg midig
menekült és menekülni is
fog a szenvedéstől. E valóság mögött
olyan titok húzódik végig, melyet az
emberi szív, a lélek éppen a hit és
remény belső erejével és
bizonyosságával
csupán csak sejt.
A
reménynek végül olyan tulajdonságai vannak,
melyeket semmi mással nem lehet pótolni.
Például a hitre épülve mindig a
legideálisabb, legtökéletesebb állapot
után vágyódik az ember. A remény
békét,
nyugalmat, örömet teremt a szívben, ami ébren
tartva a kezdeményező képességet,
álladó alkotásra serkent bennünket.
(
Rencsik)
„
A szentekkel vállaljatok közösséget
szükségeikben,
gyakoroljátok
a vendégszeretetet.” (római levél)
Nehéz
időket élünk, amikor ha hagyjuk, az
ünnepeink is elveszítik igazi tartalmukat. Ne
csodálkozzunk hát azon, hogy
konganak a templomaink és kis hazánk is missziós
területté válik. A széttárt
karú csodavárás, a másikra való
mutogatás csak a helyes úttól történő
távolodást segíti elő. Nekünk vallásos
embereknek azonban küldetésünk van. A
dolgokhoz történő tevőleges hozzáállás
( imacsoportok működtetése, közösségi
házak létrehozása, folyamatos hittan
tanulás stb) az alapja a megszületendő új
világnak és szebb jövőnek. A leghosszabb út
is az első lépés megtételével
kezdődik, mondja egy régi bölcsesség. Így van
ez a hit területén is, ahol az
első lépést mindenkinek magának kell megtennie, a
gyökerekhez való
visszatéréssel, majd mások ( elsősorban a
környezetünk) visszavezetésével.
Ezek a
gondolatok fogalmazódtak meg bennem
október 21-én, amikor a katolikus egyház a
misszióra buzdított, a
balassagyarmati EVANGÉLIKUS közösség ( ide
tartoznak az érsekvadkerti testvérek
is) tanulmányi házat szentelt.
Az Apát
úr prédikációját sokan hallottuk.
Ezért most inkább dr Fabiny Tamás
evangélikus püspök házszentelő
gondolataiból
osztanék meg néhányat tisztelt
olvasóinkkal. Az ünnep Pál apostol az új
élet
kialakulása efezusi levél (4.17-24.)
felolvasásával vette kezdetét, ami a
folyamatos tanulásra tereli figyelmünket. Ezt a
részt ragadnám meg most azzal,
hogy ismertetem a püspök úr, tanulással
kapcsolatos tanítását.
Ha azt
mondjuk, tanulunk Krisztusról, még
nagyon a lecke elején járunk, hisz az adatgyűjtés
időszakában élünk. Másoktól
szerzett információk alapján, a Nap
körül Keringő Plutó módjára, a
legkülső
körön kerülünk Jézus
vonzáskörébe. A tanulás tudatos
formája kell ahhoz, hogy
stabilabb helyzetbe kerüljön életpályánk.
Már
bensőségesebb tanulási forma, ha ki
tudjuk jelenteni azt, hogy tanulunk Krisztustól. Ekkor
már alapolvasmányunk a
Szentírás. Arra figyelünk, mit is mond nekünk
az elolvasott rész, hisz általa
Jézus szól hozzánk. Bolygóközi
hasonlatot alapul véve a Föld és a Nap viszonya
alakul ki ekkor Jézus és az ember között.
Élet van a Földön, melynek minőségét,
egy kis mennyország, egy kis pokol ugye mindennap
megtapasztaljuk.
Ha
javítani akarunk életünk minőségén,
folytatni kell a tanulást. Küldetésünk van.
Életünk alapja Krisztus, aki
fényforrásként világít a
sötétség útjára tévedt
világunkban. A tanulom
Krisztust kifejezés, mint a tanulás harmadik
formája azt jelenti, hogy minden
időben és minden helyzetben a krisztusi életelv az
életelvem, a tetteim és a
szavaim között eltűnik a különbség.
Nem
könnyű feladat ez. Lemondás, áldozat,
tanulás, a másik emberben való Istenarc
meglátása mind e tanulási formát
segíti. Ehhez adjon bázist a most birtokba vett
tanulmányi ház és minden
közösségi épület, ahol az Isten
nevében összejönnek az emberek, hogy egy
emberibb világ mustármagját elhelyezzék
világunkban.
(
emjé)
Krisztus
Király ünnepén eltűnődtem, ez a
magas méltóság, mármint a
királyé, miként foszlott szét.
Dániel próféta
jövendölésében megmondta, hogy az Emberfia
hatalma örök hatalom lesz, amely nem
enyészik el, és királysága nem szűnik meg
soha. János evangéliumában pedig
Krisztust a mindenség királyának nevezi, aki
egyben a föld királyainak
fejedelme is. Azt is tudjuk, hogy Krisztus országa nem e
világból való, hiszen
maga mondta ezt Pilátus előtt. Nekünk, magyaroknak a
királyság megszentelt
fogalom, a Szent Korona és szent királyaink által
magasra emelt tisztség, annak
ellenére, hogy számos méltatlan és
gyarló utód fején ült Szent István
koronája.
Ma azonban a
királyság- főleg az újabb
nemzedékek számára- valami régen letűnt,
archaikusnak tetsző fogalom, hiszen a
még ma is létező királyságok
többségében is a király vagy királynő
jelképes,
ceremónikus személy és nem hatalmi tényező.
Persze egy mai fogalmak szerint
fogalmazott Biblia mégígy sem nevezhetné Krisztust
elnöknek, vagy miniszterelnöknek
a szentségtörés vagy nevetségesség
gyanúja nélkül, mert a király nemcsak
közjogi, hanem szakrális fogalom is. A régi, nagy
királyok ennek tudatában
uralkodtak, ahogyan teljes címükbe is foglalták:
„Isten kegyelméből”. Isten
kegyelme még a hitvány, méltatlan, alkalmatlan
királyokat is mintegy
felmentette, hiszen egy egész ország népét
jutalmazta vagy büntette ( bünteti
ma is) Isten azzal, hogy kit választott „világi
helytartójának”.
Mai
demokráciánk híján van minden
szakrálisnak, emelkedettségnek, a hagyományok
között is úgy válogatnak a
kormányok, mint az ócskásbolti
vásárlók, a vezetők többsége pedig
nemhogy
király, még államférfi sem
próbál lenni, mert úgy érzik
uralkodásuknak rövid
idejére nem érdemes kiemelkedniük abból a
sárból és mocsokból, mely a minden
felségességet és hagyományt
elutasító tömegdemokráciát jellemzi.
Nem
véletlen, hogy Prohászka Ottokár egyik
elmélkedésében megjegyzi Krisztus
királyságáról: „ Ó mily hatalom az
elgörbülő
koronák, elfakult koronázási palástok,
hervadó nemzetek fölött, mily magasan s
impozánsan áll, s mily tavaszi üdeségben!”
Krisztus, a valódi és örök király
hatalma „fölényes”,, ahogyan Prohászka is nevezi,
mert feljebbvalósága abszolút
és megkérdőjelezhetetlen. Krisztus király volt
Pilátus előtt és király volt a Golgotán
is és király marad, amikor már királyok sem
lesznek. Ez a testi szemmel
láthatatlan hatalom Isten országában uralkodik,
ahová a világosság gyermekei
vágyakoznak, míg a sötétség gyermekei
buzgón építik a pokolba vezető, soksávos,
versenyképességet növelő
(élet)útjaikat.
Krisztus király ünnepe az egyházi év utolsó napja. Advent következik. Adventi időben nem a Király, hanem a Királyfi eljövetelét várjuk és ünnepeljük, aki majd velünk marad a világ végezetéig. Mennyire vágyunk egy jóságos, bölcs, igazságos uralkodóra itt a földön is, és látjuk milyen szenvedést jelent, hogy a Sátán „kegyelméből” hitvány kiskirályok bitorolják a hatalmat!
Adventi időbe
lépünk. A legnagyobb Király
alattvalói Őt várják, míg mások
csupán a „Télapó” vagy a család
ajándékait és
jó esetben a karácsonyfát imádják
karácsony helyett. Adja Isten, hogy a
háromkirályok idén is eltaláljanak
Betlehembe és azt hozzák a kis Királyfinak,
amire legjobban vágyunk: békességet, hitet,
szeretet.
(Szszp-től)
(Adventi jó tanács)
Az Úr,
nem azt fogja
kérdezni tőled, hány négyzetméteres
lakásod volt.
Azt fogja tőled kérdezni,
Hány személyt fogadtál be jó
szívvel a saját otthonodba!
Ünnepi
ének zengő dala száll most
Szent András kérünk, vidd
Isten Fiához!
Téged dicsérünk, mint jó
példaképet,
Áldjuk a Szentet!
Jézus szavának hirdetője
voltál,
Még a kereszten is Őróla
szóltál.
Szent tanításod befogadjuk
híven,
Így áld meg Isten!
Életed adtad az Isten
Fiáért,
Hű szeretetből az Ő
Egyházáért.
Áldozatunkat a tiédhez
tesszük,
És Jézust vesszük!
A Földközi-tenger
partján, a mai Egyiptomban lakott
egy fényes tengerparti villában. Most éppen
könyvet olvas, mert igen érdekli a
tudomány. Egyszerre kocsizörgés hallatszik és
megáll a házuk előtt. Katalin
bosszúsan nyit ajtót, mert régi kérője
érkezett meg.
Remélem, szépséges
Katalin, nem neheztelsz
látogatásom miatt! Eljöttem
újból
megismételni kérésemet: jöjj hozzám
feleségül! Gazdag vagyok és minden
kívánságodat teljesíteni, fogom.
Tudom Exodus, hogy gazdag vagy.
Hajóid a tengereket
járják és annyi a pénzed, hogy talán
egész Alexandriát megvásárolhatnád.
Annyi
pénzed azonban még sincs, amivel engem
megszerezhetnél.
Ezzel anélkül, hogy
elbúcsúzott volna előkelő
kérőjétől, kiment a szobából. Minderről
tudomást szerzett édesanyja és
rosszallóan szólt lányához:
Igazán nem értelek. Minden
kérődet kikosaraztad. De
hát nem maradhatsz örökre leánysorban! Mi a
szándékot.
Magam sem tudom – válaszolta
Katalin.
Ha ez a
helyzet, akkor keressük föl a szent embert, aki a piramis
egyik barlangjában
lakik. Sokan járnak hozzá és nagyon bölcs
tanácsokat, osztogat.
Így is történt. Katalin
elmondta a nehézségeit, s
hogy egyetlen kérője sem nyerte meg tetszését.
Erre a szent ember beszélt neki
Jézus Krisztusról, s kérte, imádkozzon
hozzá, hogy megismerhesse.
Katalin következő éjszaka
érdekes álmot látott. A
Szűzanyát látta Jézus
társaságában, aki azt mondta, Katalin
szívéből még
hiányzik a hit és a megszentelő kegyelem.
Ekkor újra felkereste a remetét, aki
megtanította a keresztény hit legfontosabb
igazságaira. Ezután megkeresztelte és a
pogány leány Isten gyermeke, Jézus
jegyese lett.
Nem sokkal ezután Maxentius
császár Afrikába
érkezett és ekkor mindenkinek áldozatot kellett
bemutatnia a pogány isteneknek.
Katalin erre nem volt hajlandó.
Tudd meg császár, hogy a ti
vallástok tévedések
játéka. A pogány istenek nem léteznek. Csak
egy Isten van, aki a világot
teremtette s Fiát a földre küldte.
A császár őrült haragra
gerjedt, mégsem
végeztethette ki Katalint, mert a városban mindenki
tisztelte a lányt. A
császár híres bölcseket hívatott a
palotájába, őket bízta meg, hogy
cáfolják a
lány állításait. A vitát a
császár és a nép jelenlétében
rendezték meg. Mikor a
tudósok meglátták, hogy kivel kell vitatkozniuk,
méltatlankodtak:
Miért kellett egyetlen lány
meggyőzéséért ennyi
tudós férfit felvonultatni? Bérmelyik
tanítványunk könnyedén elbánt volna
vele.
A császár azonban óvatosságra intette őket.
Ha ti győztök a lánnyal folytatott
vitában, komoly jutalomra számíthattok.
Ezután elővezették Katalint, akik a
tudósok láttán így szólt a
császárhoz:
Nem gondolod, hogy igazságtalan
ennyi tudós férfit
állítani egyetlen lány ellen? És még
jutalmat is ígértél nekik. Hát mi lesz az
én jutalmam, ha legyőzöm őket?
Megkezdődött a vita és
hamarosan elnémultak a
bölcsnek mondott tudósok. Képtelen voltak
válaszolni Katalin kérdéseire és nem
tudták megcáfolni állításait. A
császár dühbe gurult, elzavarta a tudósokat.
Katalint
sem kímélte, hanem kegyetlenül megostoroztatta. Ő
zokszó nélkül tűrte a
fájdalmakat és Jézushoz fohászkodott
segítségért. Ezt meg is kaptam, mert a
börtönben hirtelen begyógyultak sebei. Ekkor
újabb kínzásokat eszeltek ki és
késekkel bélelt kerékkel akarták
összevagdalni. A villám azonban lecsapott az
égből és elégette a
kínzószerszámokat. Ennek láttán a
jelenlevő pogányok közül
többen is a keresztény hitre tértek.
Mindenfelé híresztelték: hatalmas a
keresztények Istene! A császár, hogy elejét
vegye a további megtéréseknek,
lefejeztette Katalint. Így aztán a
vértanúság bíborában
léphetett égi
Vőlegénye, Jézus Krisztus elé.
A legenda szerint angyalok vitték a holttestét a Sínai-hegyhez, ahol, azóta is áll a templom és a róla elnevezett kolostor. Így hirdeti ma is egy bátor lány Jézus iránti hűségét és szeretetét.
Nem gondolt arra, hogy szent
lesz, soha:
derék embernek volt
asszonya,
szívből szerette, s boldog
volt nagyon,
gyermek-fiatalon.
Egy szív, egy lélek és
kézben kéz,
arcán a mosoly szinte
megigéz,
három kis szempárt zárt
csókja le,
ez kincse, mindene.
És mint a forrás, ha vízzel
telik
a gyűrűje, kiárad és szelíd,
kristályos ér lesz, szolgál
másokat,
amerre áthalad.
Ő így szeret. Az Isten
élteti
élő Lelkével, és Őt mondja
ki
minden szavával, s övé a
keze,
ha simogat vele.
S ez mindig így van. Ha borul
az ég,
s hozzák a Másik bús
halálhírét,
ha fel is jajdul: Meghalt a
világ!
Mégis szeret tovább
nagyobb világban. És mivel
szeret,
megérti: Istent hogy nem
érti meg.
A gond vagy bánat? Isten jó
s ezért
ő úgyis tudja, mért.
Nagy lett, bár nem tett
különös nagyot:
csak szeretett és mindig
pazarolt,
egészen komolyan vette azt,
amit
a Krisztus Úr tanít.
(Szent-Gály Kata)
„Mindenki azt keresi, hogy hogyan
énekeljen
Istennek. Dalolj hát neki, de ne rosszul. Ezért
szépen énekeljetek, testvéreim!
Mert ha valamikor is azt mondanák neked, hogy egy
zeneértő előtt énekelj, de
úgy, hogy megnyerd tetszését, zeneművészeti
eligazítás nélkül bizonyára
félnél,
hogy majd nem tetszik éneked a művésznek. Amit ugyanis
egy zeneileg járatlan
nem vesz észre az énekedben, azt a művész
már megrója. Ezek után ki ajánlhat
fel szép éneket Istennek, aki ugyanúgy
megítéli az énekest, és ugyanúgy
észrevesz és meghall mindent? Mikor lesz a te
énekművészeted olyan kiváló, hogy
a tökéletes fülek se találjanak benne semmi
kivetnivalót?” (Szent
Ágoston)
Az irodalmi szövegek úgy
mutatják be Cecíliát, mint
egy fiatal lányt, akiben a nemesi származás, a
testi szépség és az erények
ékességed szokatlan harmóniában
találkozott. Hitének jeleként
állandóan a
szívén viselte az Evangéliumot, s arannyal
átszőtt ruhája alatt durva szőrből
készült ciliciumot hordott. Szülei úgy
határoztak, hogy feleségül adják
Valerianushoz, s e tervet Cecília az akkori szokások
szerint nem változtathatta
meg. Így családja rangjához illően
készült a házasságra. De szíve az
orgonazúgás közben is csak az Úrnak
énekelt. Amikor már kettesben maradt
férjével, akkor tárta fel előtte a Király
titkát: egy angyal őrzi féltékenyen a
szerelmét és teste szűzi tisztaságát.
Ámbár Valerianus még pogány volt,
elfogadta Cecília magyarázatát egy
feltétellel, ha meglátja ő is az angyalt. De
megfenyegette Cecíliát, hogy ha ez nem
történik meg, hazugságáért megöli
őt.
Valerianus teljesítette a szabott feltételt, amit
felesége közölt vele: a Via
Appián a harmadik mérföldkőnél koldusok
vártak rá és elvezették Urbán
pápához.
Ez az ősz aggastyán megkeresztelte őt, és fehér
ruhában küldte vissza
Cecíliához. Hazatérve a szobájukban
találkozott felesége angyalával, aki
liliomból és rózsából – a
szüzesség és a vértanúság jelei
– font koszorút
helyezett mindkettőjük fejére. Az angyal megkérdezte
Valerianust, mit kívánna
leginkább. Ő testvérének, Tiburtiusnak a
megtérését kérte. S az ég
segítségével
Cecília Tibortiust is megnyerte a hitnek, s a gőgös
római ifjú megtért az addig
megvetett keresztények közé.
Eltemetésük után
Cecília is a bíró elé került. A
gyenge szűz a per folyamán olyan bátorságot
tanúsított és olyan meggyőződéssel
védte a hitét, hogy a hallgatóságból
százan tértek meg Krisztushoz, akiket
Orbán pápa mind megkeresztelt. A prefektus három
napot még adott Cecíliának,
ezalatt ő az egyházra ruházta át vagyonát.
Emiatt a prefektus visszariadt a
nyilvános kivégzéstől, s parancsot adott, hogy
Cecília házának fürdőjét fűtsék
túl, s ott fojtsák meg vagy égessék el. A
tervet azonban nem lehetett
végrehajtani, amikor a hóhér karddal akarta
megölni, három csapással sem tudta
lefejezni Cecíliát. Három kardcsapás
sebével hagyta ott, s ő barátai karjai
közt halt meg, s még az utolsó perceiben is nyert
meg lelkeket a hitnek.
Ünnepét már 545-ben
november 22-én ülték Rómában.
Egy ártatlan fordítási hiba
következtében – mely szerint a saját
esküvőjén ő
maga játszott az orgonán – lett a szent zene
védőszentje.
Ebben
az esztendőben a Jóisten segítségével
házasságkötésük 25, 50, 60, 65
éves
évfordulójukat egyénenként bizonyosan
megünnepelték.
Szeretettel
várjuk és hívjuk Önöket, hogy 2007
12.16-án a 10 órai szentmise keretében , a
felnövekvő nemzedéknek példát adva,
közösen imádkozva az
egyházközségünk
híveivel, ünnepeljék meg az együtt
töltött éveket.
Augusztus
19. Vasárnap
Ideiglenes
alvóhelyünkön negyed nyolckor ért minket az
ébredés pillanata. Heves megye lakossága
csőcsikók hiányában korábban kelt
útra. Palócország ottmaradt népe
eltüntette
ottlétünk nyomát, Roland bátyánk
vasparipáját megpatkolta, majd útra kélt.
Visszaérkeztünk
után zászlófelvonás következett, amit
a bőséges reggeli követett. Majd miközben
kapánk nyelének árnyéka egyre rövidebb
lett, Julianna nénénk osztott babot,
hogy számoljuk a jó cselekedeteink sorát, s
tartott előadást Kaszap Istvánról.
Miután műveltebbek lettünk, kikapcsolódtunk egy kis
labda-ütögetéssel, majd
nekiláttunk kis kápolnánk
építésének. Ezt a
tápláló ebéd követte, ami után
kaptunk háromnegyed órányi pihenőt. Eztán
kipihenten elkezdtünk kézműveskedni, a
fiúk ostort fontak, a lányok képeslapot
csináltak. Ezalatt megérkezett hozzánk
plébános atyánk. Miután megismerkedett a
táborral, nekilátott a gyóntatásnak, amit
szentmise követett. Immáron lelki
táplálékunkat is magunkhoz vettük, majd
elindult
a méta, mindenki nagy örömére. Jó kis
játszmának indult, mindaddig míg
Mátyás
öcsénk el nem találta Nikolett húgunkat
kétszer egymásután. A finom vacsora
után, párbajoztak a kihúzott felek. S mivel
már besötétedett tüzet gyújtottunk,
s bemutattuk életmódunkat Rozi nénénknek.
Mire az öreg már megelégelt bennünket,
el is jött az ideje a zászlólevonásnak
(avagy, ahogyan Ádám kisöcsénk nevezet:
zászlólevonulásnak). Most már mi is
elmennénk alunnyi, csak arra az alkalomra
várunk, hogy az őrség figyelmen kívül hagyja
a zászlót, s mi elvigyük az orruk
elől.
Sólyom
őrs
Augusztus
20. Hétfő
Édes
húgaim és öcséim!
Különösképpen
örültünk a hírnek, hogy itt az utolsó
napon, ami Szent István királyunk neve
napjára esett, mögvendégöltek a Berneceiek, a
mise után az új gabonábul sütött
kenyérkével. Hallottuk, hogy Sisa Pistárul sem
feledkeztetek mög, Bernadett
nénétek beavatott a rokonyságába. De hogy
még Horpácsra is átrándultatok a jó
Mikszáth Kálmánnak az életjit
megszemlélnyi, igazán derék dolog vót. No,
de
nagyobb dolgok is mögestek eztán, maga a
mennydörgö ménkö csapott le közétek,
úgyhogy még a vacsorátok is elúszott.
Bizony
kár, nagy kár ...de halljuk, hogy 100 esztendős
cserkészetet miljen ízletes tortával
ünnepeltétek, a ti Margó nénétek oszt
kitett magájér! De hugy még csillagok is
záporoztak az
égbül,
ilyent még nem hallottunk, de igazán valami csodás
látvány löhetett, ha mán
jobban sikeredett, mint a fővárosban.
Augusztus
21. Kedd
Akármilyen
kedves vendégek is vótunk, nekünk is haza kő
térnyi egyszer. Vár a mama.
Lebontottuk a tábort, kicsit szárogattuk a kendert
még , mer' hát jó esett az éjszaka,
visszatettünk minden ágat, fűszálat, 5 követ a
helyére, 5 ki drótszamáron, ki motoros
szánon hazaindútunk. Persze az esőnek csak el
köllött kísérnyi minket, de
mögvigsztaltuk magunkot egy kis pizzával hazafele.
Eztán mindenki bódogan
vetette alá magát a folyó meleg víz
örömének.
Hát
így esett meg a palóctábor Bernece rétjin,
azóta is emlegetik, ha el nem felejtik.
***Vége***
Társadalmi
munkában elkészült az estyi ház
helyének parkosítása( fűmagvetés, fekete
ribizli, málna, piszke és szőlő
telepítés, nyársaló
áthelyezés) megújult a házunk
záró fala is. Mobil focikapuk
és röplabda háló bővíti a gyermekeink
játéklehetőségét.
Lapzártakor
érkezett a hír, hogy ismét
sikeresen szerepeltek a fiataljaink a csehországi
Nemzetközi Kolping Futbal
Tornán. A még iskolásokból
álló csapat a II. hely megszerzésével
öregbítette
Érsekvadkert hírnevét. Köszönjük
nekik és a nyolc közé nem jutott másik
csapatnak azt, hogy a saját költségen is
vállalták a község képviseletét.
Köszönjük
mindenkinek, aki közreműködött a
fenti tornára utazó 12 csíkszeredai fiatal
kapcsolat építő, átmeneti vendégül
látásában közreműködött.
A Harangok
karácsonyi számának lapzártája
december 10. Eddig kérem az írásokat leadni,
mert 12.20-án leáll a nyomda
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
-
Október 9-én
ülést tartott a képviselő testületünk. Az
év során megvalósult és
az előttünk álló feladatok áttekintése
mellett püspöki jóváhagyásra
felterjesztette a temető tulajdonjog Önkormányzatnak
történő átadás melletti
köztemetővé válás
megvalósíthatóságát, melyre a
püspökatyától megérkezett az
engedély.
-
Hajnali szentmisék:
hétfő, kedd, szerda, reggel 6-kor.
-
Elsőpéntekes betegekhez
december 6-7-én (csütörtök –
péntek) megyünk.
Karácsonyi betegellátás december 4. kedd
8-tól. Jelentsük be idős vagy beteg
hozzátartozóinkat, hogy ők is eltudják
végezni karácsonyi szentgyónásukat.
-
December 8. Szeplőtelen
fogantatás ünnepe. Szentmise reggel 8-kor.
-
December 13-14-15. Adventi
lelkigyakorlat lesz az est szentmisék keretében. A
tavalyi évhez hasonlóan, most is lesz két
vendég gyóntató atya is, már du.
5-től rendelkezésre állnak, amíg van
gyónó. Ekkor végezze el mindenki a
karácsonyi szentgyónását, mert az
ünnepek alatt erre nem lesz
lehetősége.
-
Jubiláns házasok
megáldása december 16. de. 10-kor, a nagymise
keretében
történik.
-
Pásztorjáték
a templomban december 23.
nagymise után.
-
Karácsonyi miserend: dec. 25.
éjfél -
8. és 10-kor, dec. 26. 8 és 10-kor
-
December 31. este 6-kor Szilveszteri
hálaadás.
Keresztelt(ek):
Nagy Sebestyén /Nagy Gyula –
Boda Angéla/
Varga Gábor /Varga Sándor –
Horváth Erzsébet/
-
Halottaink:
Bugyi Istvánné
Záhorszki
Mária
Kukel János
Szentségimádások beosztásai
Imaórák
Minden hónap 13-án az esti
mise előtt 5-órától FATIMAI SZŰZANYA
TISZTELETÉRE.
Minden hónap első vasárnap
15-16 Rózsafüzér Királynője
tiszteletére és titokcsere .
1. szombat
-
Márton Sándor
-
Orem András és hozzátartozók
-
Hives Ferenc, felesége Kordics Anna és szüleik
2.
vasárnap -
Mrekvicska Ignác, szülei, Szabó Vince és
szülei, Csillag Gyula és szülei, Vitéz
János, testvére József, édesanyja,
és a család halottai
-
Kristók Ignác, Pálinkás József,
felesége Mrekvicska Margit és hozzátartozók
-
Hálából egy élő családért
és megholtjaikért
3. hétfő
-
Paulicsek János, szülei és nagyszülők
-
Sípos Ferenc
4. kedd
-
Urbán és Gresina család halottaiért
5. szerda
-
Halaj József, felesége Konopás Mária,
szüleik, testvérei és hozzátartozók
6. csütörtök
-
Gréczi István, szülei, anyósa, apósa,
testvéreik és hozzátartozók
-
Kristók István, felesége, sógora és
a család halottaiért
7. péntek
-
Pistyúr János, neje Erdős Margit, szüleik és
a családok halottaiért
-
Erdős István, férje, lánya, veje
-
Vitéz József 1. évforduló,
édesanyja, bátyja és a család halottai
8. szombat
-
Mohai Sándorné sz. Dombai Mária 1.
évforduló és édesapja
-
Erdős István, felesége Boda Erzsébet, veje,
unokája és a család elhunyt tagjai
-
Füleki Istvánné, férje, fia, szüleik
és 2 veje Péter István és Sipos
József
9.
vasárnap -
Antal József volt miniszterelnök (alapítványi)
-
Szabó Ignácné szül. Vitéz
Mária, férje, szüleik
-
Rith József, neje Sztrecskó Sarolta és
lányuk Veronika
10. hétfő
-
Élő és elhunyt családtagokért
11. kedd
-
Szabó Gergely, élő és elhunyt
hozzátartozókért (alapítványi)
-
Molnár István, Molnár, Laczó, Pincze
család halottaiért
12. szerda
-
Szabó és Mihalik család
13. csütörtök
-
Klinger József 1. évforduló, szülei,
apósa, anyósa és hozzátartozók
14. péntek
-
15. szombat -
Keresztúri Pálné, Teréz, férje,
gyermekei és szülei
-
Kordics Károlyné, férje, szüleik,
testvéreik és hozzátartozók
-
Szabó Istvánné Csillag Mária,
édesapja, édesanyja, apósa, anyósa, 2
násza és
élő családtagok
16.
vasárnap -
Pistyúr Gáborné, férje hősi halott, 2 fiuk
János és Gábor, valamint Jakubecz
János, szülei, apósa, anyósa
-
Szrenka Józsefné szül. Laczó Margit,
férje, szüleik és fiuk, valamint Laczó
Mihály és szülei
-
Híves János, édesapja és nagyszülők
17. hétfő
-
Czinege Jánosné szül. Híves Borbála,
szülők, nagyszülők, hozzátartozók
(alapítványi)
18. kedd
-
Záhorszki András, felesége Varga Erzsébet,
testvérei
19. szerda
-
20. csütörtök
-
21. péntek
-
Molnár Lajosné szül. Pistyúr Erzsébet,
apósa Lajos, bátyja János és szüleik
22. szombat -
Pistyúr János (1941), a Súth és a
Pistyúr család halottaiért
-
Urbán és Koza család élő és
elhúnyt családtagjai, Vitál Ida és Ary
Erzsébet
-
Viktor Istvánné, férje, násza Szabó
József, felesége, fia, lánya, menye és
hozzátartozók
23.
vasárnap -
Kovács István és Csillag nagyszülők
-
dr. Borsa Mihály, szülei és
hozzátartozók, Vitéz István,
felesége, szülők,
nagyszülők, Nagy Ignác, valamint Káposzta
József és hozzátartozók, Csernák
István és hozzátartozók
-
Jakubecz János, szülei, Szabó András,
felesége Kaba Borbála, gyermekeik,
testvéreik, Szabó István, Borbála,
Szabó és Kaba Szülőkért
24. hétfő
-
25. kedd -
26. szerda -
Czinege József, szülei, testvérei, sógorai
-
Vitéz Ferenc és élő és elhunyt
családtagok
-
ifj. Bozsonyík István, édesapja, apósa,
Szabó Andrásné, 2. férje és
szülei
27. csütörtök
-
Molnár János, Pásztor Ignác, dr.
Mészáros Ede, felesége Margit
(alapítványi)
-
Szabó Péter Pál 2. évf. Erdély
Béla, felesége Dombai Margit, 2 gyermekük és
nagyszülők
-
Konopás István és a család elhunyt tagjai
28. péntek
-
Kristók János, felesége Híves Katalin,
szüleik és vejük
-
Murányi Lajos, felesége, vejük Nagy József,
szüleik és hozzátartozók
29. szombat -
Híves Mihályné szül. Mrekvicska Julianna,
férje és hozzátartozók
-
Vitéz Sándor 1. évforduló
-
Boda János, felesége Dombai Piroska, fiuk János,
Szász István és elhunyt
hozzátartozók
30.
vasárnap - Csillag
János hősi halott, felesége, leánya
Erzsébet és szüleik
-
Búzás Ildikó, Kovács és
Búzás család élő és elhunyt
családtagokért
31.
hétfő
-
Hálából