A
húsvét örömhíre nem szokványos,
szép
történet számunkra, hanem valami olyan dolog, amit
ha komolyan veszünk,
elszorul tőle a torkunk. Szinte nem merjük a maga
teljességében kimondani sem,
mert akkor azt is ki kell mondanunk, hogy mi ebben hiszünk
és beleborzadunk
abba, ami ebből következik. A tanítványok sem
merték olya könnyen kimondani
azt. Nem számítottak ők úgy a
feltámadásra, mint ahogyan azt ma az evangélium
alapján mi már magunk előtt látunk a
különböző részletek együtt
látásával.
Ugye
fülünkbe cseng a most hallott evangélium
szava. Üresen találják a sírt, de ebből
hogyan is merne valaki mindjárt arra
következtetni, hogy feltámadt, akit oda temettek.
Hány emberi magyarázatot
lehet erre keresni! Még Mária Magdolna is azt mondja az
evangéliumban, hogy
elvitték az Úr testét és nem tudni
hová tették azt. Az oda futó
tanítványok is
üres sírt találnak, ám meglepve
látják a rendezett körülményeket.
Nincsenek
feldúlási nyomok, sőt határozottan rendben hagyott
helyet ismernek fel a Mester
sírjában. A hatás fokozatosan hitet
ébresztett bennük.
Mennyi minden
kellett még a többieknek, amíg
azt merték mondani, hogy hisznek benne. Jánosnak
elég volt az üres sír látása,
Tamásnak a sebek tapintása is kellett ahhoz, hogy
mestereként fogadja el a
megjelent Jézust. A ne légy hitetlen, hanem hívő
felszólítás Tamáson túl nekünk
is szól. Nekünk itt a földön nem adatott meg a
Föltámadottal való emberléptékű
találkozás. Megadatott viszont az üres sír, a
tanítványok hite és
tanúságtétele.
Szent
János sem csak magától hisz. A kegyelem
öröme megérteti vele, hogy Jézusnak fel kellett
támadnia a halálból, hisz az
Ószövetség jövendölései, amit ő is
ismer mesterén keresztül, mind erre utalnak.
Bár abban a korban ( globalizálódó
mánkban sem) sem volt elterjedt várakozás,
hogy a Messiásnak fel kell támadnia. Ezért sem
voltak sokan fogékonyak az őket
körülvevő kis jelekre.
A
feltámadás előbb tény volt számukra, amit a
megértés követett. Üres sír, majd
találkozások Jézussal, aki együtt eszik
velük. Rádöbbennek, hogy az
Ószövetség jövendöléseinek
Megváltóra vonatkozó
megvalósulásában élnek ők, amit
mások felé is kötelesek tolmácsolni.
Ilyen
bizonyságokra épül a mi hitünk is: az
üres sírra, az egyház hitére, az
Ószövetség tanúságaira és
mindazokra, akik az
Újszövetségben hírül adják
számunkra. hogy találkoztak a Feltámadottal.
A mi
helyzetünk valamiképpen hasonló
Jánoshoz. Nekünk is látni, hallani, megérteni
és hinni kell. Ebben az örömben
osztozunk ma is a tanítványokkal. Ez az öröm
szorítja torkunkat és ez az öröm
legyen az, ami ne a beszédünket határozza meg ma,
hanem az életünket mindvégig.
Úgy sugározzék ennek az örömnek a
biztonsága mindennapi életünk
kitartásából,
derűjéből, újrakezdésre kész
alázatából, másokra figyelő
türelméből, szerény
becsületességéből és a hitben való
hűségéből, ahogyan a szeretett tanítvány
életéből is késő öregkoráig
kiragyogott. Mert Krisztus nemcsak a hagyomány
szerint, hanem valóban feltámadott.
/
E.P./
Egy
nőtől - miközben jogosítványát
újította meg egy
önkormányzati hivatalban - egy adatfelvevő hölgy
megkérdezte, hogy mi a
jelenlegi foglalkozása. A megkérdezett egy ideig
tétovázott. Bizonytalan volt,
hová is sorolja magát. "Arra gondolok," -
magyarázta az adategyeztető
- "hogy van-e munkája, vagy csak...?" "Természetesen van
munkám!" csattant fel a nő. "Anya vagyok." "Nincs
anya kategóriánk foglalkozásként. A
háztartásbeli fedi le ezt" -
mondta az adatfelvevő segítőkészen.
Már
el is felejtettem ezt a történetet, mígnem egyik nap
ugyanilyen helyzetben találtam magam a
városházán. A hivatalnok
nyilvánvalóan
egy karrierista nő volt. Magabiztosan, hatékonyan dolgozott,
olyan jól csengő
címet viselt, mint például Hivatali
kikérdező vagy Városi adatfelvevő. "Mi
a foglalkozása?" kérdezte. Mi késztetett arra,
hogy ezt mondjam, nem
tudom. A szavak egyszerűen kibuggyantak belőlem: "Gyermekfejlődési
és
emberi kapcsolatok területén dolgozom
társkutatóként." A hivatalnok
abbahagyta pillanatnyi munkáját, golyóstolla
megállt a levegőben. Felnézett,
mint aki rosszul hallott. Megismételtem a titulust lassan,
kihangsúlyozva a
leglényegesebb szavakat. Aztán csodálkozva
láttam, hogy ezt mind leírta nagy
fekete betűkkel a hivatalos kérdőívre.
"Megkérdezhetem,"
- mondta a nő érdeklődve -
"egész pontosan mit csinál ezen a területen?"
Hűvösen, az izgalom
legkisebb jele nélkül a hangomban, szinte
kívülről hallottam, amint így
válaszolok: "Folyamatos kutatási programban veszek
részt (melyik anya nem)
laboratóriumban és terepen is (normálisan azt
mondtam volna: kint és bent). Dolgozom
a Felettesemnek (elsőként az Úrnak, aztán
egész családomnak), és van már
négy kreditem is (mindegyik lány). Természetesen a
munkámhoz tartozó
tevékenység igényli a legtöbb figyelmet az
ember-szakmákban (melyik anya
tagadja?) és gyakran dolgozom 14 órát egy nap
(inkább 24-et). Ebben a munkában
jóval több a kihívás, mint más,
"átlagos" foglalkozásoknál. A jutalom
inkább a megelégedettség, mint pusztán a
pénz".
Érzékelhetően
folyamatosan nőtt az elismerés a hivatalnok
hangjában, amint kitöltötte a nyomtatványt.
Felállt és személyesen kísért az
ajtóig.
Miközben
hazafelé vezettem, fényes új karrierem lebegett a
szemem előtt. Otthon 13, 7 és 3 éves labor-asszisztenseim
üdvözöltek. Az
emeletről hallottam új (6 hónapos)
kísérleti modellünket gyermekfejlesztési
programunkból, amint új hangmintáit
próbálgatja.
Úgy
éreztem, ütést mértem a
bürokráciára. Hivatalos
feljegyzés készült rólam egy, az emberek
számára elfogadhatóbb
foglalkozásról.
Egy újabb anya, vagy Anyaság már nem hangzik elég jól.
Micsoda pompás
pálya! Különösen, ha van egy titulus is az
ajtón.
Netán
ez teszi a nagymamákat "haladó" kutatási
munkatárssá a gyermekfejlesztési és emberi
kapcsolatok területén, a
dédnagymamákat pedig a haladó kutatási
munkatársak ellenőreivé?
Szerintem
igen! Még azt is gondolom, hogy a nagynénik
kutatási munkatárs asszisztenssé
léphetnének elő!
Kérlek,
tudasd ezt a jó hírt a többi anyával,
nagymamával,
nagynénivel vagy más barátoddal, akiket csak
ismersz. Legyen kevesebb gond és
több áldás házadon, és
kizárólag a boldogság lépjen be
ajtódon!
ÁMEN
Sötét az éj-még
nincs itt a reggel.
Megtörten állok az ágya előtt,
És nézem Öt,- már tudom, hogy elmegy,
Magamra hagy egy más világ miatt.
Remegő kézzel fogom kezét,
Szemében a fény kihunyni kész.
Könny ízét érzi homlokán ajkam,
S őrjítően fáj ahogy emlékek,
Lassan, hogy arcán a fáradt mosoly
Már nem nekem, - a Megváltómnak szól.
Csillag hullt alá megint az égből,
Kihunyt a fénye, - többé nem ragyog,
Emlékké vált, s ez szívemben örök:
Anyám Te Csillag, - Tőled búcsúzom.
( Bitter T. Ákos)
Az
idősebb testvérek még emlékezhetnek arra, hogy a
jelenleg a temetőben lévő,
most Jó Pásztor kápolna a 60-as évek
elejéig a temetőn kívül állt, a „gyarmati
ulicska” végén és Szent Anna kápolna volt a
neve.
Miért
történt az áthelyezés? Mi volt az oka a
névváltoztatásnak?
Akinek
vannak információi a fenti kérdések
kapcsán, netán fotója az eredeti helyén
álló épületről, arhiválás
végett juttassa el a plébániára.
Anyámnak,
az egyháznak szívében
Szeretet
leszek!
Legfőbb
óhajom, hogy téged szeresselek
Téged
szeresselek, mindhalálig!
E régen ismert kis dalocska
mondandója szinte
végig jelen volt a március 31-én,
Gödöllőn megrendezett világiak egyházmegyei
találkozóján, ahol hárman
képviseltük plébániánkat.
Felhívták figyelmünket,
hogy az itt elhangzottak rajtunk keresztül az általunk
képviselt közösségeknek
is szól és az esperesi kerületi ülésig
elkészülő teljes hanganyag
kézhezvételéig.
A Premontrei
rend+
perjele,
Péter atya a házigazda szerepében
köszöntötte a több mint 300 megjelent
testvért, akik a kora tavasz dologtévő
idejében, Szent Imre 1000., Szent Erzsébet 800.
születési évfordulóján,
történelmi pillanat részeseként, saját
közösségén keresztül
előmozdítója legyen
Egyházmegyénk megújulásának.
Péterré, Jakabbá és Jánossá
kell válnunk, hogy ne
a kövek szóljanak helyettünk és
érettünk.
István
atya, a besnyői lelkigyakorlatos ház
vezetője a világiak kiemelkedő szerepét
hangsúlyozta ki egyházi életünkben.
Úton vagyunk mindannyian. A megtett út már
történelem, az előttünk álló pedig
még nincs kijárva. Ahol most haladunk, ott van
lehetőségünk alakításra. Ezért
is történelmi ez a pillanat. A beavatkozás
sikeréhez azonban tanítvánnyá kell
lennünk, akik szinte a „Mesteren” csüngenek . Ez az
út- először lenni, utána
tenni- vezet az apostollá
váláshoz.
Látjuk, hogy ürülnek templomaink.
Mélyrepülésre utaló jelek ezek, melynek oka a
Krisztustól történő eltávolodás. Ezt a
folyamatot csak úgy tudjuk
megváltoztatni, ha Isten eszközévé
leszünk. Sugároznunk kell Krisztus
szeretetét, amit ugyan globalizálódó
világunkban nem érték. Ám a
bérmálkozásban mindannyian apostoli
küldetés teljesítésére
vállalkoztunk. A
küldetés első és nehéz lépése
az, hogy nem másokon kezdem az alakítást, hanem
kifogások nélkül önmagamon. Ne a
szomszédod, a kántorod vagy a papodat
akard alakítani! Érettük imádkozzál.
Alakulásoddal légy eszköze Istennek az
alakításban.
Az
egyház mi vagyunk. Az egyház nem egy papi
kft. Az egyházban van kevés pap és sok
világi testvér. Közösségeiteken
keresztül és egyénenként egyaránt
legyetek papjaitok segítségére. Ez teszi
könnyebbé az egyházi megújulás
folyamatát. A cselekvés nélküli kritika a
foci
meccsek pálya széléről való
bekiabálást fedezik, melyből még egyetlen
gól sem
született.
Természetesen
nincs tökéletes ember és általa
alkotott tökéletes közösség sem.
Ezért a közösségben soha sem szabad magadat
keresni. Ott az élet a mások szolgálatával
kezdődik, hisz bennük is egy Istenarc
van elrejtve. El kell viselni az ott kapott tüskéket. Nem
problémaként, hanem
lehetőségként kell azokat értékelni. S ha
ez nehéz volna, vessünk egy
pillantást a keresztre és kérjük ki
véleményét.
Nem
elég az, ha már te jó kereszténnyé
lettél. Oda kell másokat is vinni a
közösségeinken keresztül. Mint ahogyan a
lelkigyakorlaton hallhattuk a szécsényi ferences
atyától is, be kell lépnünk az
utolsó vacsora termébe, ahol Isten és ember
hosszú idő után egy asztalnál ül.
Az ott nyert erő az apostolok kései utódaiként,
bennünket is átvezet a kor adta
nehézségeken és támadnak újabb
római századosok.
Működnek
egyházmegyénk területén sokhelyütt
közösségek. Ám ott sem mondható el, hogy
nálunk minden oké. Mindig és minden a
szeretet útján jobbá tehető az adott
történelmi pillanatban. Természetesen ez
változással jár, amit nem kezelhetünk sors
csapásként. Ezért nem lehet
bomlasztó hatású a testületeink
bekövetkező átalakulása sem. Itt is
szükség van
a Péterekre, Jakabokra, Jánosokra, akik
tevékenysége beindítja a 12, 72, …
tanítványság folyamatát, ahol a
halászokból Jézust sugárzó mai
emberhalászokká
válhatunk.
Először
lenni, azután tenni ismételte a nap
egyik gondolatát zárszavában
püspökatyánk. Létünk alapja viszont a
Jézusra
szegezett tekintet. Ezért javasolja minden
egyházközségünknek, hogy
Nagycsütörtök folytatásaként, minden
csütörtökön Szentségimádás
legyen
templomainkban. Megvalósulást az egyházmegyei
honlapon jelezve, minden héten
másik közösségben együtt imádkozva
velünk jelen lesz a Püspök Atya is.
Ma
hosszabbideig voltunk együtt. Az
egyházmegye nem tervez képzéseket, hanem
hasonló összejöveteleket, ami a
közösségben gondolkodásunkat erősíti.
Most kiscsoportos beszélgetés elmaradt,
és az írásban feltett kérdések egy
részére most válasz sem érkezett. A
kiscsoportos megbeszélésekre a Nógrádi
esperesi kerület egyházközségei
részére
2007.június 9-én Máriabesnyőn kerül sor, a
meg nem válaszol kérdések válaszai
pedig az egyházmegyei honlapon rövidesen
olvashatóvá lesznek .
Ebben az
évben is lesz egyházmegyei
találkozó. Immár a harmadik. Helyszíne
Taksony. Időpontja 2007.június 29-30,
ahová mindenkit szeretettel hív Miklós
püspökünk.
(a
három küldött)
A
gödöllői találkozó után kezembe
került a Kató fivérek által
kiadott Az élet gyöngyei című zsebköny. Tudni
kell róluk, hogy több gyalogos és
egyéb módú zarándok utat szerveznek
igénybe véve egy-egy települési
szálláslehetőséget. Tavaly az egyik
Margit-szigetről Szentkútra tartó útvonal
állomáshelye volt a Kolping ház több mint 30
alkalommal és bízom benne az idén
sem szakad meg e tradíció. A találkozói
gondolkodásmód és e könyvben leírt
gondolatok oly közel állnak egymáshoz, hogy a
gondolatokat megosztva Tisztelt
Olvasóinkkal szeretnénk segíteni az egyházi
megújulás megvalósításában.
.Vándor vagyok, hitem szerint zarándok. Homo viator, úton lévő ember. Valahonnan jövök és valahová tartok. Isten szeretetéből fakad életem és benne találom meg célomat. A zarándoklás életforma, amelyet mindennapomban megélhetek. Az otthoni teendőimben és amikor őseim nyomait követve egy- egy szent helyre zarándokolok. A lényeg mindenkor ugyanaz: úton vagyok-e a szívem mélyén jelenlévő Isten felé?
Hiteles belső
zarándoklatomnak külsőleg is
meg kell nyilvánulnia. Test és lélek
egysége vagyok. A belső munkálkodásom
külső megerősítését nevezi a
keresztény irodalom aszkézisnak ( böjt,
virrasztás, zarándoklat).A belső
munkálkodás egyben éberséggel is
jár. Olyan ez
mint a fa esetében a gyümölcs mondta Aghaton
abbé. Ám ahogyan a fának szüksége
van levelekre, úgy van szükségünk nekünk
is külvilág felé történő
megnyilvánulásokra, hogy elkerülhessük a
közel múltban hallott vincelléri
beavatkozást.
A
zarándoklás során tudatosan vállalom a
hontalanság megélését, hogy elszakadva
magam teremtette „otthonaimtól” Isten
örök otthonát keressem. Ezzel kifejezésre
juttatom Isten befogadó szeretete
utáni vágyamat, ami annak idején a
tékozló fiút is haza vonzotta az atyai
házba. Csak az otthontalanság
vállalásával tehetem magam nyitottá Isten
meghívására, az igazi otthonomba, Isten
országába, ahová mindenkinek
meghívója
van.
A zarándok szíve szegény
szív. Igyekezete a
birtoklás vágy leszorítását tűzte
zászlójára. Minden olyan dologtól tettől
szabadulni akar, amit bensőjében az Isten helyébe
ültetett.
A
lemondás a zarándok élet egyik oldala,
amely a másik nélkül csupán egy torzó
marad. Lemondok valamiről, hogy szabaddá
váljak valami másra, értékesebbre.
Szabaddá váljak Istenre és benne mindenre,
ami értékes, még akkor is, ha az adott pillanat
keresztje túl nehéznek is
tűnik.
A
zarándoklás személyes és egyben
közösségi
is. Zarándokként, miközben magamban járom
Istenhez vezető utamat, létemmel
jellé leszek az út mentén élők
számára. Rajtam keresztül Isten ki akar hívni
minden embert, akivel találkozom utamon, vélt
biztonságából az ő szeretetének
és igazságának biztos
ölelésébe. Ahogyan lépteimet Isten
felé irányítom,
felfedezem , hogy egyre jobban kilépek önmagam
bűvköréből és ez a belső út
közelebb vezet a többi emberhez is. Útitársakra
találok, akikkel együtt
járhatom utamat. Irántuk való nyitottságom,
a velük vállalt közösség
vállalása
formáló erejű földi zarándok
útját járó egyházunk minden
közössége és tagja
számára. Meghalva a bűnnek, a gőgnek, az
önzésnek válik utunk a föltámadott
Úr
halálából az életre vezető
Úttá, igazi húsvéttá!
Vadkerti
Harangok olvasói minden alkalommal olvashatnak cikket a
Támogat Szolgálat
életéről, melyben beszámolunk
örömeikről, munkájukról. Jelen cikkünkben
egy
mozgásában korlátozott idős bácsit
kérdeztünk meg, mit jelent neki az, hogy a
Támogató
Szolgálat személyi segítője nap-mint nap felkeresi
őt.
Miért
kérte Feri bácsi a Támogató
Szolgálat segítségét?-84 éves
magatehetetlen ember
vagyok. Sajnos csak egy a rokonom van ,annak meg nincs ideje velem
foglalkozni.
Szereti-e Feri bácsi, hogy a Szolgálat segítői ide járnak? Igen, nagyon örülök, mert mindennel ellátnak Áldja meg az Isten, azt is aki idejár meg azt is , aki kitalálta ezt a vállalatot. Mindennel ellátnak, mindenben segítenek, egyedül nem tudnék létezni, mert rajtuk kívül nincsen senkim aki segítene. Zsuzsika, aki idejár a legkedvesebb hozzám, ő tartja bennem a lelket, az életet, mert ha ő nem lenne, biztosan én sem lennék. Ő takarít, mos rám, reggelit készít, fürdet, teát főz, bekeni a lábamat, kiváltja a gyógyszereimet, bevásárol nekem. Ha problémám van segít megoldani. A jó Isten áldását kérem rá ugyanúgy, mint a főnök asszonyra, Erzsikére, aki iderendelte hozzám. Sok boldogságot és jó egészséget erőt kívánok nekik.
Mi
a véleménye a Támogató
Szolgálatról? Borzasztóan örülök,
hogy ilyen ápolót
küldtek, aki még a gondolataimat is kitalálja.
Nagyon-nagyon várom őt minden
nap, és nagyon örülök amiért megalakult ez
a vállalat és segíti az olyan
szerencsétlen, magaga tehetetlen embereket, mint én is
vagyok.
V.
K
Húsvétot
követő szombaton hat csapat sorakozott fel a balassagyarmati
sportcsarnokban,
hogy összemérjék futballtudásukat a IV.
Nemzetközi Kolping Labdarúgó Torna
alkalmából. A mezőnyt Erdélyből
Csíkszereda, Felvidékről Ipolyszakálos,
hazánkból
pedig Százhalombatta, Romhány és – a
házigazda – érsekvadkertiek alkották.
Kiélezett, de sportszerű mérkőzéseket
láthattak az érdeklődők, melyek végén az
érsekvadkertiek második számú csapata
szerezte meg a győzteseknek járó
serleget. A képzeletbeli dobogó második
fokára a romhányi fiatalok
állhattak,
akiket az Erdélyből érkezett barátaink
követtek. A további helyezettek
sorrendben: Érsekvadkert I, Ipolyszakálos és
Százhalombatta.
Ezen
a hétvégén is újabb
élményekkel és tapasztalatokkal gazdagodtunk az
eseményen,
amiért külön köszönet jár a Kolping
Ifjúság azon tagjainak, akik megszervezték
nekünk tornát.
A torna
rendezése köztudott költségekkel is
jár. Ennek lefedésében vállaltak szerepet
az alábbi adományozók: Balla
Mihály, Percsina Norbert, Csiki-Bege kft, Érsekvadkert
és Vidéke
Takarékszövetkezet, Önkormányzat
Érsekvadkert, Híves Mihály, Holman
László,
Holman József, Horváth Lajos, Jamrik József,
Jamrik László, Sági Péter, Szabó
János, Magyar Kolping Szövetség, Svejk
Vendéglő, Vadkerti Harangok.
Megköszönve
támogatásukat tervezzük az V.
tornát!
5. mérföldkövéhez
mentek, hogy az ottani berekben
kutyát áldozzanak. A görögök
idejében ezt a kultuszt a rozsdaistennek, Erysibiosznak
mutatták be, hogy fordítsa
el földjükről a rozsdajárvány okozta
csapásokat.
A kereszténység
búzaszentelő szertartásának első,
hitelesnek tekinthető nyomai a IX. századból maradtak
ránk. A rómaiakhoz
hasonlóan április 25-éhez
kötötték ezt az eseményt. Ezen a napon Szent
Márk
evangélistát ünnepli az egyház, de
nagyjából ez az az időpont, amikor az ősszel
elvetett búza olyan fejlődési állapotban van, hogy
a gabonarozsdák és más
károsítók gyakran és könnyen
támadják. A frankok földjén elterjedt
magánájtatosságból alakult ki a
későbbi, már” hivatalosnak” is tekinthető,
imádsággal és körmenettel
egybekötött szentelési gyakorlat a XI.
században,
német nyelvterületen, majd onnan terjedt tovább,
Magyarországra is gyorsan
eljutott. A búzaszentelés napja hivatalos egyházi
ünnep volt, maga a szentelés
az egész Kárpát-medencében
hasonlóképpen történt.
Szent Márk napján minden
község népe, a pap
vezetésével körmenet keretében kivonult a
határba. Magukkal vitték a máskor is
használt templomi zászlókat és a
feszületet. Általában minden évben
más-más
helyre mentek, de csak oda, ahol szép és gondozott volt a
búzatábla. A kijelölt
táblához érve a hívek
körülvették a papjukat, aki imádkozott, majd
megszentelte
a vetést. A szertartást követően mindenki igyekezett
legalább néhány szál
szentelt búzát tépni, azt mindig az
imakönyvükben őrizték. A búzaszentelési
körmenet alatt, és közben litániát
imádkoztak és énekeltek. A szertartás
végén
a pap a négy világtáj felé fordulva
négy evangéliumi szakaszt énekelt, annak
jeléül, hogy az áldást az egész
határ, sőt az egész világ
búzavetésére kéri. A
búzaszentelési körmenetet az ötvenes
évek elején betiltották, azt követően vagy
a templom falain belül végezték el a
búzaszentelést, vagy kénytelenek voltak
még arról is lemondani!
Napjainkban már nem tiltja senki, s
így a
búzaszentelésnek - legalább is elvben – nincs
akadálya. Nagy kár volna tehát,
ha hagynánk feledésbe merülni, hiszen a hitben
való erősödésünket és
gyarapodásunkat is szolgálja. Őrizzük,
ápoljuk ezt a tisztes hagyományunkat is
féltő szeretettel. Ne feledkezzünk meg arról, hogy
ezt a Földet mi csak bérbe
vettük az unokáinktól. Ezért
kötelességünk azt minden szép
hagyományunkkal
együtt továbbadni nekik – ápoltan, tisztán
és sértetlenül.
(Bognár
Sándor)
Itt állunk
koporsód mellett, látjuk, te már földi
pályádat
befejezted. Az összetartozás és a szeretet
jeléül jöttünk ki a temetőbe, hogy
az énekkar - melynek te is tagja voltál -
elbúcsúzzon tőled. A kóruson egy ideig
üres lesz a helyed, reméljük lassan elfoglalja valaki.
De lehet, hogy ez csak
remény marad. Oly sokszor hirdették már papjaink
is a híveknek, hogy jöjjenek
énekelni, mert nagyon lecsökkent az énekkar
létszáma. Akinek szép hangja van,
jöjjön az Istent dicsérni. Én 16 éves
koromtól énekkari tag vagyok, abban az
időben 60-70 férfi járt a kórusba. Micsoda
lélekemelő volt az, amikor ennyi
férfihang egyszerre megszólalt a kántor
intésére. Most 10-16-an vagyunk. Pedig én
úgy tanultam, hogy aki szépen énekel a
Jóisten dicsőségére, az kétszeresen
imádkozik. A zenei hallást a Jóisten adta, de
ebből az adományból nem mindenki
kapott. De akinek többet adott, attól többet is
vár el az ítélet napján. Mi a
zene ajándékát ingyen kaptuk, ingyen is adjuk
tovább, Isten dicsőségére.
Hisszük, hogy ő megfizet ezért az utolsó napon.
Egyszer megszólított egy ember,
elmondta, hogy ő nagyon szívesen járna közénk
énekelni, de sajnos nincs hangja.
S mi nagyon köszönjük meg Istennek a lehetőséget,
hogy ilyen szép hanggal
dicsérhetjük Őt. Sajnos, meg kell mondanom, manapság
annyira elanyagiasodott a
nép, hogy ahol nem fizetnek, oda nem is mennek. A
Jóisten az embernek
szabad akaratot adott.... az ember lehet jó is, rossz is,
harácsoló is,
rablógyilkos is, de tetteiért neki kell felelni. Sajnos,
az ítéletre még ritkán
gondolunk, pedig földi életünk egyszer véget
ér, s bűneink miatt csak a Jóisten
kegyes irgalmában bízhatunk, hogy megbocsátja
vétkeinket...
Kedves
Ignác
testvérünk! Te már átlépted a
földi élet kapuját – várod az
ítéletet. Mi
hisszük, hogy tetteidért, s a szép és nemes
szolgálatodért, melyet az
énekkarban tettél, a Jóisten megjutalmaz, s azok
között állsz majd, akiknek azt
mondja az Ítélő Bíró: Jézus
Krisztus: Jöjjetek atyám áldottai és
bírjátok a
világ kezdetétől néktek készített
országot! Adja Isten, hogy így is legyen.
(Záhorszki Gergely)
Utóirat:
Az
elmúlt években sajnos egyre gyakrabban megyünk olyan
temetésre, ahol társunkat
kísérjük utolsó útjára. Ennek
kapcsán talán érdemes lenne visszagondolni
azokra, akik emlékeink szerint tagjai voltak az
énekkarnak - akár mint
szólisták, akár mint karénekesek.
Szolgálatukkal éveken, évtizedeken át
tették
szebbé ünnepeinket, s színesebbé
egyházközségünk életét.
Pótolni nem tudjuk
őket, de igyekszünk hozzájuk hasonló
lelkesedéssel, kitartással, fegyelemmel tenni
a dolgunkat, gondolva a krisztusi szavakra: "Hálaadással
a szívetekben
énekeljetek Istennek zsoltárokat, szent dalokat és
énekeket! Bármit tesztek,
szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézus
nevében tegyetek, és adjatok hálát az
Atyaistennek általa! /Kol. 3,16-17/.
Meghalt
kántoraink: Havassy
Ernő, Erdélyi
Mihály, Kelemen István
Meghalt énekkarosok, akikre még a fiatalabbak is emlékeznek: Záhorszki Mihályné, Holman Ferencné, Molnár Lajosné, Molnár Istvánné, Berecz Károlyné, Koza Ferenc, Koza János, Dósa János, Molnár István, Gréczi István, Koza Kálmán, Molnár Ignác, Urbán Ignác.
Már
hosszú ideje kísérem figyelemmel
újságunk
működését. Sokszor csak ráhatások
eredményeként érkezik be határidőre egy-egy
írás a helyi tervekről és
történésekről. Pedig történnek
szép események
egyesületeink életében, amit ha mások
buzdítására nem osztunk meg, csupán
jelentéktelen és öncélú epizód
szerepjáték. Hála Istennek eddig még nem
kellett
üres oldalt kiadni. Ezért várva csoportjaink
és minden testvérünk közérdekű
közleményét most köszönünk minden
beérkezett, újságunkat éltető
írást.
A Harangok
megjelenése kiadásokkal jár. Mint
arról az előző számban hírt adtunk, a perselybe
dobott adományok a költségek
minimalizálása mellett némi tartalékkal
fedezték kiadásainkat. A havi
összesítések során mindig izgalommal
vártuk az egyenleget. Meglepetés most ért
először. Egy névtelenségbe rejtőző olvasónk
10.000Ft-os bankó perselybe
helyezésével lepte meg a szerkesztőséget,
csökkentve ezzel helybeli 13
éves besurranó tolvaj által
okozott veszteséget. KÖSZÖNJÜK kedves ismeretlen
testvérünk!
S ha
már a köszönetnél járunk nem
mehetünk el
szó nélkül az utóbbi két
közcélú templomi gyűjtés
közzététele mellett,
miszerint
A
katolikus iskoláknak 227950Ft
A
Szentföldi testvéreink javára 136900 Ft
adomány érkezett. Köszönjük, amikor e
megszorító intézkedésekben
dübörgő gazdasági körülmények
között ilyen szép
összeggel támogatták a nálunk is
rászorultabbakat.
2007.
virágvasárnapján ,kcs
Mindenki
ismerhette Barák Imre
gyógyszerész urat. Az
Ipolyságon 1929-ben született,
szerény ember 40 évig állt
községünk szolgálatában, hogy a kiadott
gyógyszerek
mellett szavával is segítsen a
rászorulókon, sok esetben még nyitvatartás
után
is. Nehéz helyzetekben is hű volt hitéhez és
magyarságához. Pályáját befutva,
hitét tovább adás mellett megtartva, az előző
lapzártánk idején visszaadta
lelkét teremtőjének. Teste 2007. március 15-től az
ipolysági temetőben várja a
feltámadást.
(Szerkesztőség)
Idén
ünnepeljük a cserkészet
alapítójának, Lord Baden Powellnek (B-P-nek)
és
feleségének (Olave-nak) a
150.születésnapját, illetve a cserkészet 100.
születésnapját, ennek kapcsán olvashatjuk a
Cserkész Világszövetség
főtitkárának levelét:
,,Eduardo
Missoni főtitkár
Cserkész Világiroda
Rue
du Pré-Jérôme 5 PO.Boksz 91
1211
Geneva 4 Plainpalais SVÁJC
Genf,
2007. február 22.
Founder's
Day -Thinking Day
Kedves
cserkésztestvéreim!
Utolsó
üzenete végén B-P ezt írta nekünk:
"...ragaszkodjatok
mindig fogadalmatokhoz, akkor is, ha már nem vagytok
fiúk. .." illetve
manapság természetesen lányok is. A fogadalom az,
ami minden más ifjúsági
mozgalomtál és szervezettől
megkülönbözteti mozgalmunkat a társadalomban,
és a
ragaszkodás ehhez a vállaláshoz az, ami minket
cserkésszé tesz, nem pedig
egyszerűen olyan emberekké, akik életünkből
valamennyi időt a cserkészetre
szánunk vagy szántunk.
Ma
különleges történelmi pillanatban
emlékezünk meg B-P és felesége, Olave
közös
születésnapjáról, hiszen ez a dátum
B-P születésének 150. évfordulója,
és a
cserkészet centenáriumával is egybeesik. Ebben a
száz évben lányok és fiúk, nők
és férfiak százmilliói
kötelezték el magukat, hogy minden lehetőt megtegyenek
azért, hogy a világot egy kicsit jobban hagyják
itt, mint ahogyan találták; és
a cserkészek sokfelé és sok alkalommal
valóban kitűntek. Jelenleg, a fokozódó
különbségek, a globális
feszültségek és a növekvő konfliktusok
korában, amikor
a felelőtlen életmód miatt az emberiség komolyan
veszélyezteti bolygónk
környezeti stabilitását, drámai módon
egyre több, jó cserkészre van szükség.
Legyen
a centenárium éve egy különleges
vállalásra is alkalom. Fogadalmunkat ma
megújítva ne csak a múlt felé
tekintsünk, hálával B-P és mindazok
felé, akik
megnyitották számunkra „a boldogulás
útját", és így lehetőséget adtak
nekünk, hogy megélhessük azt az
egyedülálló, izgalmas és aktív
élményt, amit a
cserkészet jelent.
Tekintsünk
optimistán és bátran a jövő felé is,
ahol a cserkészliliom és fogadalmunk
biztosan irányít egy jobb világ
létrehozása felé.
Tiétek
a cserkészetben
Eduardo
Missoni
főtitkár
A
munkanap áthelyezések sok szabadnap lehetőséget
adnak. Hívunk benneteket az
erdei házhoz, egy helyi majálisra. Ez időszak
biztosítana időt a lebontott
estyi házhely tereprendezésére is. Pontos
infók vasárnapokon, a nagymise utáni
megbeszélések alkalmával szerezhetők.
Ne
feledjétek! Június 9.
Körzeti családi nap
az erdei háznál. Hallgathatunk előadást
Szent Erzsébet életéről,
gyönyörködhetünk a tököli
nemzetiségi kórus műsorában. Lesz szentmise,
játszóház, büfé és
tábortűz. A részletes program plakáton is
megjelenik.
1.
Búzaszentelés, jó
termésért való imádkozás
29-én 10.00 -kor, szentmise előtt lesz a Lourdesi
barlangnál.
2. Május
6-án anyák napja.
10 órakor a szentmise keretében lesznek a
keresztelések.
3. 12-én,
szombaton de. 10
órakor lesz a bérmálás a templomban.
Pénteken du. 4-től lesz gyóntatás.
4. 20-án
a 9 órai szentmisén
lesz az elsőáldozás. Előtte szombaton 5
órától gyóntatás.
5. VÁLTOZÁSOK
- 16-án szerdán, és
17-én csütörtökön reggel lesz szentmise.
- 17-én
Nógrád községben lesz a kerületi imanap.
- 20-án vasárnap reggel
7 órakor és 9 órakor lesz szentmise.
Májusi
litániák
- 1-én
este ünnepélyes
litánia
-
Májusban a hétköznapi
szentmisék – szerda kivételével – este lesznek,
utána litánia a Lourdesi
barlangnál. Szerdán reggel lesz szentmise, litánia
pedig a KÁLVÁRIÁNÁL este
7-kor.
Vasárnap
du. 3-kor litánia,
utána 4 óráig szentségimádás.
Keresztelt(ek):
Farkas Krisztián /Farkas
Krisztián - Péter Renáta/
Halottaink:
Fábián
Lászlóné Dudás
Magdolna
Paulicsek János
Szentségimádások
beosztásai
Vasárnapokon 15-16 óra
között
Minden hónap 13-án az esti
mise előtt 5-órától FATIMAI SZŰZANYA
TISZTELETÉRE.
Minden hónap első vasárnap
15-16 Rózsafüzér Királynője
tiszteletére és titokcsere .
1. kedd -
Szent József tiszteletére élő
családtagokért, valamint Halaj József, neje
Konopás Mária és sógornője
2. szerda -
3.
csütörtök -
4. péntek - Paulicsek
Péter és nagyszülők,
valamint Péter József és
hozzátartozók
- Fábián
József, fel. Czinege Margit, testvéreik, szüleik, -
Mrekvicska János, fel.
Krizsan Rozália és családtagok
5. szombat - Kőműves Zoltán (2.
évf.) apja
Ferenc, Gresina család - Paszgyera család, Rigó
István és felesége
- Babik
László, szülei, apósa és a
család halottai
- Szabó
István, felesége Bozsonyík Borbála,
menyük, nászuk, szüleik, testvéreik és
élő
családtagok
6.
vasárnap - Urbán
Ignác, szülei, Kaba család
halottai (alapítványi)
- Cseh
Józsefné, férje, élő és elhunyt
családtagok
7. hétfő -
8. kedd -
9. szerda -
10.
csütörtök -
11. péntek - Jakubecz
Mihály, felesége
Mrekvicska Mária, gyermekeik és
hozzátartozók, valamint a Németh és a Varga
család elhunytjai
- Vitéz
Ferenc és élő hozzátartozók
12. szombat - Szabó Andrásné, 2
férje, vejük,
szüleik, testvéreik
- Lantos
József, felesége, 3 gyermekük
- Pintér
Istvánné és szülei
13.
vasárnap - Záhorszki
Andrásné, férje,
szüleik, fiuk, vejük és a Pataki család halottai
- Kiss
András, élő és meghalt családtagok
- Kukkel
család halottai
14. hétfő -
15. kedd -
16. szerda -
17.
csütörtök - Konopás
Károly, szülei, apósa,
anyósa és hozzátartozók
-
Konopás András, fel. Kovácspál Ilona,
szülők, hozzátartozók
18. péntek - Orem András
1. évforduló és
hozzátartozók
-
Kosztrihán István, édesapja, Erdős és
Kosztrihán család halottai
- Szabó
József 1. évforduló, Halaj és Szabó
család halottai
19. szombat - Csernák István,
szülei és a Zöllei
család halottai
- Márton
József, szülei, testvére, sógora és a
Szabó család halottai
-
Borbély Istvánné, testvére, szülei
és családtagok
20.
vasárnap - Kristók
József, fel. Varga Piroska
- Pinke Kálmán, fel. Szabóki Rozália
és testvéreik
- Szabó
Ignácné szül. Vitéz Mária,
szüleik, testvére Ferenc, valamint Záhorszki
Jánosné
szül. Péter Anna, szülei, testvérei
- Petykó
Pálné 1. évforduló, férje és
unokája Ildikó
21. hétfő -
Élő és elhunyt családtagokért
22. kedd -
Boda Istvánné szül. Molnár Margit,
férje, fiaik, vejeik és szüleik
23. szerda -
24.
csütörtök -
Szabó Ferencné szül. Czinege
Piroska, vejei Paulicsek József, Csűri István,
szülők, hozzátartozók
25. péntek - Valkó
Vince, felesége, unokájuk
János, hozzátartozók, Farkas család halottai
26. szombat - Kakas Jánosné
Mária, férje,
szüleik, testvérei, hozzátartozók
- Prof.
Dr. Molnár Sándor, szülei, vejük és
nagyszülők
-
Kristók Mihály, fel. Erdős Mária, gyermekeik
és szülők
- Halaj
Ignác, fel. Kosztrihán Mária, fiuk, vejük,
szüleik
27.
vasárnap - Híves
János, édesapja és
nagyszülők
28. hétfő -
Urbán Sándor, veje, násza,
szüleik, valamint Szabó Andrásné, 2
férje és szüleik
29. kedd -
30. szerda -
31. csütörtök -