Mióta ember él a
földön, mindig valami jobbat akart, jobbat várt,
és ahogyan előre lépett az
időben, a jobbat már így várta: valakinek el kell
jönnie. Történt ez
ösztönösen, majd pedig tudatosan, és a
legmélyebb rétegekben, a vallás
világában.
Konkrét történelmi advent volt az
ószövetségi zsidóság
története. Miért a zsidók lettek a
választott nép? Miért
Mária lett Jézus anyja? Az isteni döntés
mindig titok. A görög intelligensebb,
a római jobb szervező, a német szorgalmasabb, Isten
mégis a zsidó népet
választotta ki. A kiválasztottság viszont
át is alakítja az embert. Így a zsidó
nép vallási és erkölcsi téren egyaránt
fölülmúlta korában a
nálánál fejlettebb kultúrákat. Isten
arcán két vonás tűnik
fel: a hűség és a türelem. Ábrahám:
„Benned nyer áldást a föld minden
népe”. Mózes: „Prófétát
támaszt néked
az Úr”. Izaiás: „Gyermek
születik
nekünk, fiú adatik nekünk”. És
Isten
szava sohasem marad visszhang nélkül. Ezt jelzi a
Jézust várók és követők sora:
Mária, József, Keresztelő János, Zakariás,
Erzsébet…, a pásztorok, Simeon, az
apostolok. A nép egy része
is elfogadta
és várta: „Nagy
próféta támad köztünk,
Isten meglátogatja az ő népét”.
Miért
vár és hallgat Isten olyan hosszú
ideig? Miért engedi meg ma is ártatlanok
halálát milliószámra, és azt, hogy
megalázzák, kifosszák az embert, elvegyék
tőle a legfontosabbat, azt a tudatot,
hogy ő Isten képmása? Isten azt akarja, hogy a jó
és a rossz is mutassa meg
magát még olyan formában is, amikor a
hazugságot nevezik igazságnak, a földön
fekvőre szemrebbenés nélkül rátaposnak a
pesti utcákon. Ö mindent tud és
mindenre emlékszik. Ót kikerülni nem lehet. Isten
hallgatása az adventi csend.
Minden titok nyilvánosságra kerül, a sok-sok
hősiesség is, amit a pénzéhes
világunk nem akar tudomásul venni. Adventben le kell
hordani a gőg hegyeit,
mindazt, ami a szemek, a test kívánsága és
az élet kevélysége. Fel kell tölteni
minden völgyet. Kishitűség azt mondani, hogy én
már nem lehetek jobb.
Nemcsak a
zsidó nép történelme, hanem a
történelem egyáltalán: advent, mert
Jézus eljön a test felhőjében, a kegyelem
harmatában, a halál tusájában, az
ítélet tüzében és a
történelem végén
megmutatja annak igazi célját, végső
eredményét: „Meglátja majd minden ember az
Isten dicsőségét”
(Sz. János)
Suhannak a percek, a tájak.
Vác. Átfutunk gyorsan az
ódon
kapu alatt…percre pihen csak
mindenikünk szeme a dómon
Már a Börzsöny havas tetői…
S ott csillog a Cserhát
fehéren.
Ez a suhanó, könnyűsebesség,
Érezzük úrrá lesz a téren.
Üzenetünk sebesen visszük
Égi szóra szomjas szíveknek.
Ipolyszög… ragyogó csizmák
Új, kicsi templomba sietnek.
Vasárnap. Ádventi,
utolsó.
Rá gondolok, Aki testté
lett.
Ura volt a térnek, időnek,
S fogja lett az időnek,
térnek.
Rá gondolok, aki gyalog
járt.
Útszéli virágra mosolygott.
Bezárva a térbe, időbe,
Viselte az emberi sorsot.
Fogja lett a térnek, időnek,
Hogy én fogoly, szabad
lehessek…
Hogy egyszer a téren, időn
túl
Szabad szívvel hazamehessek.
Megérkeztünk.
Balassagyarmat.
Adventi harangok zenélnek
Róla, Aki ma is bezörget,
Az Igéről, Aki testté lett.
Gyalog, hajón, vonaton,
mindegy,
Csak ott menjen mindig a lábam,
Míg hazaér téren, időn át,
Mindenütt a lába nyomában!
( Túrmezei
Erzsébet)
Advent szent várakozásában és reménykedésében az első Eljövetel ünnepére készülünk, de valójában a második Eljövetel vágya is bennünk él. Nemcsak a gyermek Jézust köszöntjük, hanem a hozzánk visszatérő Megváltót is szeretnénk üdvözölni. Mert olvassuk a próféták jövendöléseit, követjük a betlehemi csillagot, eltűnődünk a háromkirályok sorsán és ajándékai értelmén, de az egyházi évben fel-, majd eltűnő misztériumjáték, a legszebb és legigazabb történet folytatását is várjuk: a pillanatot, amikor Krisztus ismét megjelenik közöttünk. Gyerekes várakozás ez, hiszen öröktől fogva itt van velünk, ott van az Oltáriszentségben egészen az idők végeztéig. Mégis bennünk van az árvaság a gyötrelmes sóvárgás érzése, hogy testvérünk és közvetítőnk újra megérkezik közénk testi valójában.
Nem
tudhatjuk a napot és az órát, de szeretnénk
testi szemünkkel is látni a
Láthatatlan Teremtőnek, a Világosság
Atyjának egyszülött fiát, leborulni elé,
megérinteni köntösének szegélyét,
megérezni léleklátó tekintetének
édes súlyát
és melegét. Az egyre rövidülő nappalok
és az egyre hosszabb éjszakák szomorú,
fagyos világában különös ellenpont az a
várakozással teli keresztény ünnep,
mely még a nem hívőket és nem keresztény
embereket is megérinti a maga szelíd,
ártatlan szeretetével.. A Kisded, a Bárány,
a Jászol, a Csillag és a Barlang
jelképrendszerét minden ember felfogja. Aligha akad
még egy vallás, mely az
összetartozás, és a mennyei kegyelem
ünnepét ilyen közérthető egységbe
foglalná. Az adventi időszak a szegények ünnepe,
és mégis az elmúlt 100
évben fokozatosan
a Pénz és Vásárlás piaci
ünnepévé vált,
mintha a Mammon el akarná hódítani a Gyermektől
ezt az ünnepet, hisz az
Áruházak és Utcák fényei
csillogóbbak,
mint a templomok gyertyái. Mai világunk, a
szolgálatába szegődött médiák a
külsőségek kiemelésével és folyamatos
adagolásával elviszik a tömegembert a
lényegtől, ami legbelül van és nem eladó:
halhatatlan lelkünktől.
A
régi egyházatyák az ember
”megistenüléséről” szóltak, hiszen a
Megváltó éppen
azt az ajándékot hozta, hogy Ádám
bűnét eltörölve visszatérhetünk
lényünk
isteni természetéhez. Jézus Krisztus az
igazolása és bizonyítéka annak az
ószövetségi tanításnak, hogy Isten
saját képére és
hasonlatosságára teremtett
minket. Aki tehát nem hisz Krisztusban, önmagában
sem találhatja meg Istent.
Várjuk
az Eljövetelt, pontosabban megemlékezünk az elsőről.
De amit lényünk minden
szeretetével igazán várnunk kell, az a
Második Eljövetel, a találkozás a
Mesterrel, színről színre, testben és
lélekben. Olyan komolyan és hűségesen
kell Őt várnunk, akár az első keresztények. Nem
érdemes találgatni, mikor jön
el, de tudjuk, hogy eljön. Most még gyermekként, de
akkor Megváltóként és
bíróként, királyként és
testvérként, hogy az Emberfia égi Atyjához
vezesse élők
és holtak sokmilliárdos, kétség és
remény közt vergődő seregét. A Gyermekben
már ott van a feltámadt, diadalmas,
szabadító Messiás.
(szszp)
Szent Erzsébet Katolikus
Általános Iskolai Alapítvány
2659 Érsekvadkert, Hősök tere 2.
Telefon: 35/340 -053
Adószám: 19163631 -2 -12
Bankszámlaszám: 64000015 -10102574
Az alapítvány
tevékenységének és
gazdálkodásának főbb adatai
1. Pénzügyi beszámoló
Bevételek:
-2006. évi nyitó összeg: 1.017 .736, -Ft.
-Adományok: 27 .950, -Ft.
-Kamat bevételek: 17.901, -Ft.
1.063.587, -Ft.
Kiadások:
-Iskolai rendezvények, szakkörök
támogatása: 168.316, -Ft.
-Tanulmányi kirándulások támogatása:
470.911, -Ft.
-Emlékkönyv megjelentetése: 419.865, -Ft.
-Banki költségek: 4.495, -Ft.
1.063.587 , -Ft.
2006. évi záró összeg:
0, -Ft.
2. Költségvetési
támogatás
Állami, pályázati támogatás 2006.
évben nem volt.
3. Egyéb támogatás
Egy magánszemély 27 .950, -Ft. összegű
adománya.
4. Vagyonfelhasználás
Az alapítvány saját vagyonnal nem rendelkezik.
5. Tisztviselők díjazása
A kuratórium elnöke és tagjai
munkájukért juttatásban nem
részesülnek.
6. Az alapítvány tartalmi
beszámolója
Az alapítvány alapvető célja: a Szent
Erzsébet Katolikus
Általános Iskola működésének és
fenntartásának a támogatása.
Támogatás forrása: adományok, APEH 1 %,
banki kamatok.
Támogatott tevékenység megnevezése: a Szent
Erzsébet
Katolikus Általános Iskolában
szakköröknek, rendezvényeknek, tanulmányi
kirándulásoknak a támogatása,
emlékkönyv megjelentetése.
7. Az alapítvány megszűnése
A Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskolai
Alapítvány
2006. szeptember 13-i időponttal megszűnt.
Az Alapítvány Kuratóriuma
"Nem olyan
időket
élünk, hogy hinni lehetne mindenkinek. Ne higgyetek ti
másnak, mint az
olyannak, akinek élete az Úr Jézus
életét tükrözi vissza!"
(Avilai Szt. Teréz)
Ifi hittanos
voltam, amikor
Gyuri atya felvetette, írjunk éneket templomunk
védőszentjéről, hisz róla a
Hozsannában sem találunk semmit. És sorban
születtek a szövegek, emlékszem az
egyikre:
"András apostol ünnepén
az ének szálljon, dicsérve szent fiát az
égnek,
Aggok és ifjak együtt
énekelnek, áldjuk a szentet."
Aztán sorba vettük,
csiszolgattuk, alakítgattuk, összevontuk őket, míg
megszületett a himnusz:
"Ünnepi ének zengő dala
száll most,
Szent András kérünk, vidd
Isten Fiához,
Téged dicsérünk, mint jó
példaképet,
Áldjuk a szentet!"
András
neve görög eredetű,
jelentése: férfias. Halász volt, Péter
apostol bátyja. Keresztelő Szt. János
tanítványai közül vált ki és
követte Jézust. Néhány nap után
magával hívta
Pétert, Jakabot, Jánost és Fülöpöt
is. Róla igen keveset tudunk, mindössze
háromszor villan elénk az evangéliumokból.
1. A
kenyérszaporításkor (Jn
6,1-15). Míg Jézus beszél a tömegnek,
András előre gondolkodik és felméri a
terepet. Ha ezek az emberek itt maradnak, előbb-utóbb
enniük, inniuk kell.
Mikor Jézus felteszi a kérdést: "Honnan
veszünk kenyeret, hogy legyen mit
enniük?" András már készen ál1 a
válasszal: "Van itt egy fiú, akinek
van öt árpakenyere és két hala, de mi az
ennyinek?"
2. Jézus
Jeruzsálemi
bevonulása után, mikor megjövendöli
megdicsőülését (Jn 12,20-28). Ebben az
esetben protekciót kérnek tőle, hiszen Péter
segítségével bejuttathatta az
érdeklődő pogányokat Jézus közelébe.
(3 Mk 13,3-4): Jézus megjövendöli
Jeruzsálem pusztulását, s András
három apostoltársával együtt
érdeklődik tőle:
"Mondd, mikor fog ez bekövetkezni, és mi lesz előtte a jel?"
A szentek
életében Isten
nagysága és szeretete mutatkozik meg.
Közbenjárnak értünk Istennél. Azt
szeretnék, ha mi is felbátorodnánk
életpéldájukon. Miként tiszteljük a
szenteket? Nem elégedhetünk meg egy kis imával,
közbejárásuk kérésében,
megemlékezésekkel. A szentek igazi tisztelete
életük példájának
követésében
nyilvánul meg.
Miben mutat
nekünk példát
Szent András? Nagyon szimpatikus aggódó szeretete,
gondoskodása övéiről. Mi
lesz velük, azokkal, akik utánuk mentek, hallgatni
akarják Jézust?! Nem
agyonszervez, csak biztonságban akarja tudni őket. Hogy nekik
csak az legyen a
dolguk, hogy figyeljenek, s ne kicsinyes dolgokkal kelljen
törődniük (pl.
élelemszerzés). Ezt ő felvállalja. S amit
biztosítani tud, abból a kicsiből
Jézus jóllakatja a népet. Ez András
jutalma. Tetszik az, hogy nem hivalkodik a
testvérével. Jó ügy érdekében
kéri a segítségét, de nem olvasunk
arról, hogy
lépten-nyomon dicsekszik és nagyra tartja magát.
De megfigyelhetjük,
hogy igen fontos
eseményeknél találkozunk vele. Jézus
szerette. Nyilván megtapasztalta
megbízhatóságát, s ő ezzel nem élt
vissza.
Élete
második részében Kisázsiában
térített. A X.században kereszténnyé
lett oroszok őt tartják kereszténységük
alapító apostolának. Ő hozta létre a
bizánci püspökséget. Végül, mint
Patrasz
püspöke halt meg, a róla elnevezett X alakú
keresztre feszítették fel.
Paleológosz Tamás, az utolsó bizánci
császár 1462-ben II.Pius pápa gondjaira
bízta az addig Patrasz ősi székesegyházában
őrzött nemzeti ereklyét. Arra
kérte, tartsa meg azt az ő görög
hazájának. Így kerültek a
kétségtelenül
hiteles maradványok a Szent Péter bazilikába, ahol
a Kupolát
tartó
négy roppant pillér
egyikében helyezték el. VI. Pál pápa 1962
szeptember 26-án juttatta vissza az
ereklyéket Patraszba.
"Mi Urunk,
szentséges
Atyánk, mindenható örök Isten: kit szentjeidnek
serege áld és ünnepel, mert
megkoronázod bennük a kegyelmedből szerzett érdemet.
Az ő szent
életük példakép
számunkra, s mert egy családba tartozunk,
közbenjárnak értünk nálad: hogy
felbátorodva tanúságtételük
által az előttünk álló pályát
győzelmesen fussuk
végig, és hervadhatatlan koszorút nyerjünk
velük együtt, Krisztus, a mi Urunk
által. "
(I.
prefáció, ünnepi ének a
szentekről.)
Krisztus királyságának liturgikus ünneplése viszonylag új keletű. XI. Piusz pápa rendelte el a megemlékezést 1925-ben. Maga a gondolat azonban nagyon régi, az első keresztény közösségek idejére vezethető vissza. A filippiekhez írt levélben idézett himnusz a feltámadás révén dicsőségbe emelt Krisztus méltóságát a királykoronázás mozzanataival írja le. A fölmagasztalás megfelel a trónra ültetésnek: a minden nyelv megvallja a koronázáshoz kötött üdvözlésnek, a térdek maghajlása pedig a hivatalos hódolatnak (Fil 2, 6-11). Amikor az első keresztények a megdicsőült Jézust Uruknak szólítják, és hittel vallják, hogy ő az Úr, a kifejezés mögött az uralkodói méltóság nyer hangsúlyt (Úr=Küriosz). Az evangéliumok is érzékeltetik, hogy Jézus keresztjére rakott felirat: ő a zsidók királya, bár eredeti szándéka szerint az elítélés okát jelzi, mégis komoly igazságot fejez ki a hívő szemlélő számára.
Természetesen a király
címet nem használhatták
megszorítások, illetve kiegészítő
értelmezések nélkül, hiszen Jézus a
maga
küldetését – ellentétben a föld
királyaival, zsarnokaival – a szolgálatban éli
meg és juttatja kifejezésre (Mk 10, 41-45). Jézus
uralkodói mivoltának
sajátossága, „különbözősége” Szent
János evangéliumában nyer összefoglaló
kifejezést,
amikor a Megváltó Pilátus előtt állva
királyságáról vall: „Az én
országom nem e
világból való…” (Jn 18, 36 kk).
Az első keresztények, amikor
felismerték a názáreti
Jézus föltámadásában és
működésében az ő Messiás mivoltát,
ezzel már tanúságot
tesznek az ószövetségi várakozások
fényében az ő királyságáról,
hiszen a
Messiás, a „Fölkent” szó éppen erre utal.
Mindenesetre azt látnunk kell, hogy
Jézus szuverén módon értelmezi
küldetését. A politikai és hatalmi
hangsúly
helyett az emberek megváltoztatása, Istenhez
vezetése a fő célja. Az e világi
típusú országszervezés helyett a
lélek, a szív útját irányítja
az Isten felé.
Népet gyűjt Istennek, az elveszett után megy,
felkínálja Isten uralmát, a
megtérésé lehetőségét, de nem e
világi, uralkodói módszerekkel, nem
kényszerítő
parancsszóval, hanem az üdvösség
meghirdetésével. Ez nem a világ stílusa,
amely
hozzászokott a hatalmi szóhoz és
általában az erősebb jogát ismeri el. Így
Krisztus királysága és egyáltalában
műve, az általa adott üdvösség, emberi
mércével
mérve, mindig magában hordoz valami bizonytansági
tényezőt, amit csak a hit
múlhat felül. Hányszor szeretnénk, hogy Isten
valamilyen módon megmutassa
hatalmát, erejét! Bizony nem egyszer gondolunk arra, hogy
Krisztus erővel
nyilvánítsa ki igazát, amikor
szembesülünk a hívő lét
megaláztatásaival.
Ilyenkor nem Megváltónk hagy el minket, nem Isten „rejti
el arcát” előlünk,
hanem mi gondolkodunk túlságosan is e világ
kategóriai szerint. Éppen ilyenkor
jó arra figyelnünk, hogy ez az idő átmeneti,
Krisztus számol második
eljövetelével, királysága, igazsága
nagy kinyilvánulásával a végső
ítéleten.
De addig is kell, hogy hitünk
töretlenül kapcsoljon
minket Jézus már – természetfölötti
síkon – őrökre megpecsételt uralmához.
Erre szolgál a mai ünnep
szentleckéje, melyben Szent
Pál egy őskeresztény himnusz idéz a kolosszei
hívek bátorítására. A himnusz az
első strófában, Krisztus teremtésben való
részvételét magasztalja: minden
benne, általa és érte lett teremtve, az
egész világ benne létezik. A második
versszak a megváltás rendjét fejti ki Jézus
egyedül való jelentőségét azzal,
hogy rámutat: mindent visszavezet az Atyához, egyetemes
békességet szeretve. Ez
a szemlélés majdnem misztikus magasságokba
emelkedve szól Jézus uralmának
titkáról. Itt a szív eltávolodik az
élet zavargó forgatagából, hogy
Megváltónk
kozmikus valóságát csodálja. Olyan ez, mint
amikor az ember a viharos tenger
hatalmas mozgása, hullámai mögött rásejt
az alatta lévő döbbenetes víztömeg
fönséges nyugalmára. Hasonlót érez az
ember, amikor a világmindenség végtelen
nagyságára rásejt, amikor az ismeretterjesztő
bemutatások emberei, gyarló
kutatóeszközeit látja a végtelennek tűnő
távolságok hatalmas méreteihez
viszonyítva. Igaz, ez nem mindennapi adottság
számunkra, mégis a valóság
súlyát
hordozza. Így Krisztus kozmikus nagysága is a
valóság értelmezéséhez tartozik.
Ha pedig túlságosan nehéz elszakadnunk e
világi létünk mindennapi gondjaitól, a
Jelenések könyve szokatlan és gazdag
képanyagával vezet minket arra a
szemléletre, hogy történelmünk
háborgó tengere mögött Jézus Krisztus
vezeti a
világot a beteljesedés felé: Ő a
Bárány, aki méltó arra, hogy a
történelmi
sorsok rejtett könyvének pecsétjét
föltörje. (Jel 5, 5)
A mai evangélium is a kettős
optikával láttatja
Krisztus királyi uralmát. Egyrészt a kereszten
vergődő, a halállal szembenéző
Jézust mutatja, akinek műve emberileg kudarcra
ítéltetett gúnyolódás tárgya.
Másrészt ez a Jézus a jövendő
tejhatalmú letéteményeseként mondhatja a
megtérő
latornak: „Még ma velem leszel a paradicsomban.” Nagy a
kísértés, hogy
életünket csak a megélt pillanatok első
benyomásai szerint értelmezzük. Van
mélyebb látásmód is, amelyre a hit
segít és mely képes megragadni a felszín
mögött lényeget.
Ez a látásmód
segít annak a felismerésében, hogy
Krisztus, mint a mindenség királya, vezeti,
mégpedig személyes odafigyeléssel,
hiszen ő a Jó Pásztor, aki „ismeri juhait,
nevükön szólítja őket és kivezeti
mindegyiket. (vö.: Jn 10, 34)
Gaál Endre
Oktáber
21-én reggel kinéztem az
ablakon, borult, felhős az ég. ..hideg van, inkább ki sem
dugom az orrom. ..na, hogy
lesz ebből szép kirándulás?! Kicsit elszomorodva
főztem a teát, hogy termoszba töltve
legyen, ami a borús napon melenget. Aggódva
érkeztem a cserkészház elé, vajon
hányan leszünk? Kár volt izgulni! 23 lelkes
cserkész és jelölt várakozott a
cserkészház előtt a nap is előkandikált,
hát induljunk!
Plébános atyánktól búcsút
vettünk,
s indultunk Katalinpusztára, busszal.
Odaérkezvén oszlopba tömörültünk,
s folytattuk utunkat a falu szélén lévő Gyadai
tanösvényre. De mi az a tanösvény?
Ott tanulni kell? Érdeklődtek a kisebbek. Hát igen, itt
aztán könnyen lehet tanulni.
A tájra jellemző növényzet és
állatvilág tárult elénk
útközben. Turistajelzések
mentén haladva, állomásról
állomásra mentünk. S minden
megállóhelyen táblák,
rajzok s leírások segítettek megérteni,
hogy milyen az élővilág körülöttünk.
Nem
tankönyvek ábráiból kellett felismernünk
az erdő fáit, hiszen ott voltak előttünk.
Az őszi erdő színes pompája önmagában is
elvarázsolt minket. Mintegy 5 km-es utunkra
Hangyóca kísért el bennünket persze nemcsak
tanulásból áll az élet, mi nagyon
szeretünk
játszani is.
Első pihenőnk alkalmával előkerültek
a négyjegyű számok, s gyorsan a homlokunkon
kötöttek ki, sőt volt, hogy a tarkónkon!
S elindult a számháború: röpködtek a
számok, kúsztunk -másztunk, kutattuk a
zászlót,
s bizony hullottak a cserkészek. Néhány viadal
után mentünk tovább, de nem messzire,
mert egy métára alkalmas terepre érkeztünk, s
ennek nem tudtunk ellenállni.
Gyorsan két csapatra oszlottunk,
beálltak a dobó, a fogó és az
ütőjátékosok, s megkezdődött a hangos
őrjöngés,
drukkolás a hazafutásért. Majd
néhány szendvicset magunkba tömtünk, s uccu
tovább, hiszen, vártak
még ránk meglepetések: vadászles,
óriások tanyája, mocsárvilági
krokodilus.
Kiérvén a tanösvényről megálltunk
annál a keresztnél, ahol odafelé a jó
időért imádkoztunk, s délután
hálát adtunk, hogy megadta ezt nekünk az
Úristen.
Feltöltődtünk napfénnyel, a sárguló
levelek szépségével, az erdők rejtekével, a
játék örömével s egymás
szeretetével.
Most is, mint
minden évben megtartottuk
a cserkésznapunkat, ami ismét nagyon jól
sikerült. A napot misével kezdtük,
amin csak mi cserkészek vettünk részt. A mise
után Laczó Bogit nagycserkésszé
avatták, aminek nagyon örült a Nefelejcs őrs , mert
végre az őrs minden tagja
nagycserkész lett.
Ezután
átvonultunk a
cserkészházba, ahol melegedtünk és
tízóraiztunk. Az evés-ivás után
elkezdtük a
ping-pong és a csocsóbajnokságot. A
csocsózást nagyon élveztük. Kovács
Nikin és
Holman Borin nagyon csodálkoztunk, amikor egymás
után aratták a győzelmeket. Végül
a -majdnem - verhetetlen párost is legyőzte Valent Niki
és Kakas Réka, akik így
megnyerték a versenyt. Nagy meglepetésünkre
szintén lányok álltak a második és
a harmadik helyen is. A ping-pong versenyt Hegedűs Peti nyerte.
Amikor a
bajnokságok véget értek,
kézügyességünket tehettük
próbára. A Hattyúk
segítségével lehetett bőrből
nyakkendőgyűrűt készíteni, és gyöngyöt
fűzni. Amikor ez is véget ért, Kovács
Esztivel az élen jót csip-csip csókáztunk.
Lassan
elkészült az ebéd is,
amiből mindenki jól belakmározott. A finom ebéd
után kimentünk az udvarra és
jókat játszottunk a hideg ellenére. Majd
csapatokba osztottak minket. Először a
tábori képeket vetítették le kicsit
másképpen, így kellet rájönnünk,
hogy ki
vagy
mi van a
képen. Aztán
dalokat hallgattunk és ki kellett találni az
előadót és a szám címét. Majd az
volt
a feladat, hogy jól ismert dallamok szövegét kellett
pótolnunk. Az újabb
megmérettetés az volt, hogy a falu
különböző pontjaira elmentünk, ahol
találtunk (már amikor) egy cédulát, amikből
végül egy szövegjött ki. A játék
és
uzsonna után mindenki megmutathatta
tánctudását. A Sólyom őrs
hastánccal, a
Katicák cigánytánccal, a Nefelejcsek
lambadával, az őrsvezetők pedig orosz
tánccal szórakoztatták a
közönséget. Az előadások után egy kis
karaoke következett.
Minden őrs elénekelhette a kedvenc dalát. A programokat a
buli követte. Akinek
pedig nem volt kedve a ricsajhoz, ugráláshoz, egy kis
nyugalomra, vágyott,
várta a teaház, ahol nagyon finom teákat
kóstolhatott meg.
Ez a nap nagyon
jól
sikerült, mindenki új élményekkel lehetett
gazdagabb.
-
Az
október végén tartott
országos tisztújító közgyűlés az elmúlt
4 év munkáját elemezve foglalkozott az
előttünk álló nehéz időszakban ránk
háruló feladatokkal, megvalósítandó
célokkal. A küldött gyűlés Kovács
László személyében szoros
befutóban
új elnököt választott, aki Szemkő Juditot
váltja ezen a társadalmi poszton.
-
Jól
szerepeltek csapataink a
csehországi nemzetközi Kolping focitornán. A tavalyi
győztes csapatunk a 3.
helyért játszva a ráadás büntető
párharcban maradt alul Csíkszereda csapatával
szemben és végzett az előkelő negyedik helyen a 15
nevezett csapat közül.
Ugyanitt lettek 5. helyezett a közép és
felsőfokú oktatatásban most
lévők alkotta csapatunk. Gratulálunk az
Érsekvadkert név általatok
külföldön
történt el és megismeréséhez.
-
Már most
tudatjuk, hogy a
Hangversenyt követő / Advent 3. vasárnapja/ Agapét a
Kolping család szervezi az
egyesületi munkamegosztás jegyében. Itt is
kérjük a sütemény adományokat, de
segítsünk be a Kalász Andrásnapi
vendéglátásába is.
-
Sajnálattal
kell közölnöm,
hogy a liberális megélhetési bűnözés a
templomunkat is elérte. Kifigyelve a
hátsó bejáratok védetlenségét
ellopták a könyves és Vadkerti Harangok
perselyét. Az utóbbiban mintegy 26 ezer forint volt az
átlagadományokból
kikövetkeztetve. A kiadást szervező egyesület
adományával segítette a
megjelenést, amit a lap nevében köszönök
nekik. FONTOS feladat a jövőben mindannyiunk
ébersége, ami már azzal is
megvalósítható, hogy templomnyitáskor
érkezők közül valaki mindig maradjon a
kórus feljáratánál, jelenléttel
meggátolva
a besurranó tolvaj tevékenységét.
-
Az idei
évben is tervezzük a
közös János, István ,Tamás
névnapok a László nap mintájára
történő közös
megünneplését, az éjféli
szentségimádással ünnepi rangra emelt
szilveszteri
évbúcsút. Bővebb információkat
vasárnaponként, a nagymise után szerezhetünk.
Itt befizethető a még hátrálékban
lévő tagdíj is.
-
A Vadkerti
Harangok decemberi
száma nyomdai szünet
végett december
22-én jelenik meg. Írásokat,
fotókat
a plébánián Gyurcseknénak, vagy
Molnár Jánosnak kérem átadni december
10.-i lapzártáig. (sph)
A
Magyar Kolping Támogató Szolgálat
2659 Érsekvadkert,
Rákóczi út 126.
(A Kolping ház
épülete.)
Segíteni tudjuk:
- otthoni teendőinek elvégzésében,
- házi, ház körüli munkában,
- bevásárlásban, takarításban,
- beteg, mozgásában korlátozott
hozzátartozója gondozásában,
- orvoshoz, rendelésre, kontrollra való
szállításban,
(Kerekes szék
szállítására alkalmas gépkocsival
rendelkezünk.)
Hívjon,
mi segítünk!
Telefon:
06-35-340-228,
06-20-578-0867
(Szné)
Októberben
háromnapos
lelkigyakorlat volt Hévízen a Kalász
szervezésében. A helyi közösségből hatan
töltekeztünk lelkiekben Gyuriga Károly atya
elmélkedéseiből, amik a Szűzanya
hét öröméről szóltak. A lelkiek mellett
testi felüdülésben is volt részünk a
híres gyógyvíz jótékony
hatását élvezve.
Idén
is megrendezésre került a Szent Imre napok keretében
szervezett hittanverseny
Balassagyarmaton, ahol a különböző iskolák
hittanosai mérhették össze
tudásukat.
Hittanosaink
is részt vettek a versenyen. 3 kategóriában előre
megadott témák alapján
vetélkedtek.
A
3-4. osztály témája az Eucharisztia és a
bűnbocsánat szentsége, és Don Bosco
élete.
Hittanosainkból
két csapat is indult a következő tanulókkal:
csoport:
Pistyúr Zsófia, Holman Borbála, Hegedűs Dóra
csoport:
Erdős Gabriella, Pap Nikolett, Vitéz Dorina
Az
első három helyezést értékelték.
Ügyesek voltak, helyezést most nem értek el.
Az
5-6. osztályosok témája Salkaházi
Sára élete és boldoggá avatása.
Iskolánkat
Balla Bernadett, Molnár Tímea és Verebes
Richárd képviselte, és 2. helyezést
értek el.
A
legnagyobbak, a 7-8. osztályosok, akiknek a téma
szintén Salkaházi Sára élete,
boldoggá avatása és a Szociális
Testvérek Társaságának megismerése
volt
feladva.
Hittanosainkat
Bertalan Vivien, Surman Cecília, és Verebes Réka
képviselte, akik 1. helyezést
értek el.
Gratulálunk
nekik! Kívánjuk, hogy jövőre is hasonló
szép eredményeket érjenek el!
Hitoktatók
A vecsési
plébániák
honlapja
Korábbi
plébánosunk, Varga Péter új
szolgálati helyének, a vecsési
plébániáknak
honlapját ajánljuk most. A közös
kezdőoldalról a 3 egyházközség
irányába lehet
majd navigálni, jelenleg azonban még csak az
Andrássy-telepi plébánia érhető el
ebben a formában. A címe: www.vecses.vaciegyhazmegye.hu
Vissza
az
újság tetejére
Ebben
az évben is szeretnénk köszönteni
egyházközösségünk jubiláló
házaspárjait.
Nagy
szeretettel és tisztelettel hívjuk az 1956-ban és
1981-ben templomban vagy
vidéken házasságot kötött
testvéreinket 2006. december 17-én, advent 3.
vasárnapján a 10 órai szentmisére, hogy
közösen adjunk hálát a megélt
évekért!
Ne
feledjük! A fenti napon du. ½ 5-től Karácsonyi
Hangverseny is lesz
templomunkba. Belépőt nem szedünk, de adományokat (
süteményt is ) elfogadunk.
Padfűtésünk
advent 3. vasárnapjára elkészül.
Hozzájárulást, adományt szívesen
fogadunk.
A
közeljövőben az orgonánk is javítása is
megtörténik, melyre a megrendelés
megszületett.
Adventben
hétfő-kedd-szerda reggel 6 órakor hajnali misék
lesznek. A többi hétköznapon
este 6-kor vehetünk részt szentmisén. Az ettől
történő eltérést templomi
hirdetés útján tesszük közzé
December
8-án és 31-én reggel ½ 8-kor és este
6 órakor vannak a szentmisék
templomunkban.
Módosul
az első pénteki betegellátás időpontja
decemberben. Hetedikén csak a plébános
úr, míg nyolcadikán a kisegítők is
ellátogatnak betegeinkhez. FONTOS, hogy
akikhez nem jártunk rendszeresen, de igénylik a
KARÁCSONYI BETEGELLÁTÁST,
mielőbb jelezzék a sekrestyében.
A
templomi pásztorjátékunk időpontja: (Időpontja a
templomi hirdetésekből tudható
meg). Mindenkit szeretettel várunk!
Hagyományainkhoz
hűen a Karitász csoport szervezésében ebben az
évben is ellátogatnak a
betlehemezők otthonainkba. Aki szívesen fogadja Őket, iratkozzon
fel a
sekrestyében.
Minden
rémhír ellenében jelezzük, hogy a volt
iskolánk ingóságait dokumentáltan adtuk
át a már meghirdetett intézményeknek,
egyesületeknek, hogy továbbra is
közösségi célokat szolgálhassanak.
Az
épület, melyre a betörés
óta még
fokozottabban figyelnek a hivatalos
szervezetek állományában lévő
felebarátaink, felértékelés alatt
áll, hogy az
közmegegyezéssel kerülhessen
a leendő
új tulajdonos birtokába.
FELHÍVJUK a figyelmet, hogy
különböző álszolgáltatók tűntek
fel a faluban. Vigyázzunk, mert besurranó
tolvajként könnyen
megszabadítanak értékeinktől!!!!
2006.
december 2-én, szombaton az evangélikus
testvérek szívesen látnak
bennünket a balassagyarmati Luteránus házban.
Utazás egyénileg történik a
délután 4 órakor kezdődő műsorra és
beszélgetésre. Jelentkezni lehet Gyurcsek
Gyulánénál
a plébánia irodában, vagy Molnár
Jánosnak hagyjanak üzenetet részvételi
szándékukról. A szándék direktben is
jelezhető a 301-580 vagy a 300-523
telefonszámon november végéig.
A
Karitász november 18-án színvonalas műsor
keretében rendezett jótékonysági
vásár eredményeként 200 ezer forint
adomány gyűlt össze az óvodáink
támogatására, amit a szervezők és az
adományozottak egyaránt nagyon szépen
köszönnek.
Kereszteltek:
Erdős Máté (Erdős
László -
Horváth Gabriella)
Szunyogh Gréta Margit
(Szunyogh Zoltán - Molnár Marianna)
Házasságot
kötöttek:
-
Halottaink:
Jamrik Antalné Kordics Borbála 1911.
Kovács Ignác 1931.
Laczó János 1954.
Dósa Jánosné Csillag Ilona 1931.
Szentségimádások
beosztásai
Vasárnapokon 16-18 óra
között
december
03 János Pál
imacsoport
10 Teréz anya imacsoport
17 Ferenc imacsoport
Minden hónap 13-án az esti
mise előtt 5-órától FATIMAI SZŰZANYA
TISZTELETÉRE
Minden kedden este 6 órakor imaóra nemzetünk lelki
megújulásáért.
Minden hónap első vasárnap
15-16 Rózsafüzér Királynője
tiszteletére és titokcsere .
Misék
hétköznapokon 18 órakor, vasárnap 1/2 8
és 10 órakor vannak.
1. péntek - Pistyúr János,
neje Erdős Margit,
szüleik, gyermekeik, menyük és a családok
halottai
2. szombat - Pincze Andrásné
szül. Nagy Anna,
férje, szüleik és fiuk Ferenc
- Szabó Istvánné
szül. Csillag Mária, édesapja,
anyósa, apósa és élő családtagok
- Nagy Lajos, felesége Molnár
Ilona és a család
halottai, Konopás József, felesége Paulicsek
Margit és a család halottai
3. vasárnap
- Mrekvicska Ignác halálának 6.
évfordulója, szülei, apósa, anyósa,
veje Csillag Gyula és hozzátartozók
- Vitéz János, édesanyja és a
család halottai
- Márton Sándor
halálának 1. évfordulója
4. hétfő
-
5. kedd. -
Urbán és Temela család halottai
6. szerda -
7. csütörtök
- Erdős István, neje Boda Erzsébet,
veje, unokája és a család halottai
- Kovács József
halálának 25. évfordulója, Gálik
Ferenc halálának 16. évfordulója, a
Kovács és a Kruzslik család halottai
- Balla János, felesége, fia
János és vejük János
8. péntek 1/2 8 - Halaj József, neje Konopás
Mária,
nagyszülők és hozzátartozók
este 6 -
Raduly József 1. évforduló és
felesége
9. szombat - Kristók
István, felesége, sógora
Dósa János, szülők és
hozzátartozók
- Vitéz János,
édesanyja és nagyszülők
- Antal István, nejei Pataki Anna
és Szabó
Emerencia, násza, nászasszonya és
hozzátartozók
10. vasárnap - Antal József volt miniszterelnök
- Szabó Ignác, neje
Vitéz Mária, szüleik és
hozzátartozók
- Híves János,
édesapja és nagyszülők
11. hétfő
-
12. kedd -
13. szerda -
14. csütörtök -
15. péntek
- Szrenka Józsefné szül. Laczó Margit,
férje, szüleik és fiuk, Laczó Mihály,
szülei és nagyszülők
- Holman István 1.
évforduló, felesége Vámos
Erzsébet, valamint Gál Géza, unokái
Gábor és Tamás, és a családok
halottai
16. szombat -
Pistyúr János (1941), a Sűth és a
Pistyúr család halottai
- Gréczi István, szülei,
apósa, anyósa és
hozzátartozók
- Pistyúr Gáborné,
hősi halott férje, 2 fiuk János
és Gábor, hozzátartozóik, valamint Jakubecz
János, szülei, apósa, anyósa
17. vasárnap -
Kristóf Imre, szülei, testvérei és
anyósa
- Boda Sándorné szül.
Nagy Mária, édesanyja, apósa,
a Boda, Pobori és a Csernák cslád halottai
- Rith Veronika 1. évforduló
és szülei
- Kordics Károlyné 1.
évforduló, Kordics és Kristóf
család halottaiért
10 - Hálából
jubiláló házaspárokért
18. hétfő
-
19. kedd -
Urbán István, felesége Csernák
Mária, Koza József, felesége Nagy Erzsébet
és szüleik
- Ary Erzsébet és
Vitál Ida
20. szerda -
Fábián Istvánné szül. Laczó
Ilona
21. csütörtök
-
22. péntek
- Záhorszki József, szülei, testvérei,
apósa, anyósa, a Boda és Jakubecz család
halottai
23. szombat -
Kosztrihán István, édesapja József,
Kosztrihán és Erdős család halottai
- Híves Mihály, 2
felesége, a család élő és
elhunyt tagjai
- Homolya Lászlóné,
testvérei, szülei, apósa,
anyósa és hozzátartozók
- Lukács Károlyné,
szülei és hozzátartozók
24. vasárnap - Viktor
Istvánné, férje, násza Szakács
József, felesége, fia, lánya, menye és
hozzátartozók
- Szlúka András,
felesége és a család elhunytjai
25. hétfő
- Kovács István, Csillag Ignácné,
férje, szülei, testvérei és
hozzátartozók
26. kedd -
Vitéz Ferenc, hozzátartozók és élő
családtagok
- Czinege József, szülei,
testvérei, sógorai
- Tomis Péter, neje Szabó
Mária, Szabó Károly, neje
Kaba Margit, Holman István, neje Vámos Erzsébet
27. szerda -
Molnár János, Pásztor Ignác, dr.
Mészáros Ede és felesége Margit
28. csütörtök
- Kristók János, neje Híves Katalin,
vejük és szüleik
29. péntek
- Csillag és Boda család halottaiért
30. szombat -
Konopás István és a család
elhunytjaiért
- Molnár Sándor, neje Kordics
Margit, fiuk, vejük,
szüleik és a családok halottai
31. vasárnap -
este 6 -
Hálaadás