A szakdolgozat témájául Érsekvadkert
nagyközség vallási hagyományainak a
bemutatását választottam. Érsekvadkert, a
vadkertiek sorsa érzelmileg is közel áll
hozzám, hiszen itt lakom. Szüleimtől, nagyszüleimtől,
de főképp az idősebb emberektől sokat hallottam arról,
hogy milyen vallásos élet folyt és folyik ma is a
községben. Sajnos, az idősek
elhalálozásával nagyon elhalványul ezeknek
a hagyományoknak a tisztelete.
Ezért, ha majd, mint hitoktató gyerekekkel foglalkozom,
szeretném számukra is ismertté tenni azokat a
hagyományokat, amelyeket most szakdolgozatomban leírok.
A szakdolgozat három nagy téma köré
csoportosul. Az első rész a község szakrális
emlékeiről és tárgyairól szól, amely
nagymértékben meghatározza a falu
vallásosságát és lelki életét.
A dolgozat következő része azt mutatja be, hogy milyen
búcsúk, körmenetek és szertartások
által élik meg az itt lakók hitüket és
kerülnek közelebb Istenhez. Mennyire valósul ez meg a
faluban és mennyire tudnak tanúságot tenni a
többi ember előtt.
A harmadik rész pedig arról szól, hogy ezt a
tanúságtételt hogyan tudják
búcsújárásaik során kifejezni.
Összehasonlítva, hogy az ősök és a mai
ifjúság hogyan készül, és hogyan vesz
részt nagyobb búcsújáró helyeken,
konkrétan Mátraverebély-Szentkúton.
1. Rövid
áttekintés Érsekvadkert
történetéről
Érsekvadkert (1905 előtt Vadkert) Nógrád
megyében található a Lókos patak
mentén a Nógrád-Honti síkságon,
Balassagyarmattól délnyugatra a 22. számú
főút mellett.
Nógrád megye legrégibb helységeinek egyike,
már jóval a tatárjárás előtt
fennállott. 1227-ben az esztergomi érsek
vadaskertjeként említik , amelyet IV. Béla
ajándékozott neki. Az érsek udvarnokai
lakták. A török időkben, majd a kuruc-labanc harcok
során lakossága megfogyatkozott.
A középkorban három helység volt a mai
Érsekvadkert helyén. Felső-Vadkert a mai
község nyugati részén feküdt. Itt
1860-ban a tagosítás után a földek
művelés alá kerültek, szántás
közben megtalálták a régi helység
templomának alapfalait is. Alsó-Vadkerten, a mai
község keleti kijáratánál fekvő
egykori területen is bukkantak régi házak falaira.
Közép-Vadkert a mai község
területén helyezkedett el.
Plébániája ősi eredetű, 1283-ban
plébánosa Kylianus. Az 1332-37. évi pápai
tizedjegyzék Albert plébánost említi.
A Pázmány-féle összeírás a
nógrádi főesperesség
plébániái közt sorolja fel Vadkertet.
1710. január havában császári had
szállta meg a helységet és
körülsáncolta magát. Január 22-én
a kurucok és a császáriak között a II.
Rákócszi Ferenc személyes vezérlete alatt
vívott romhányi csata – mely a kurucok
vereségével végződött – részben e
helység határában folyt le. A török
hódoltság megszűnésétől 1848-ig az
esztergomi érsek földesúri hatósága
alá tartozott. A település egyik dűlőjét
sírpataknak nevezik, mert - amint azt Kiss István
plébános a Historia Domusban leírja – Heister a
kuruc lovasság egy részét ere az akkoriban
ingoványos terüéetre szorította, és
ott lelték hősi halálukat, vérükkel pirosra
festve az ott folyó patakot. Erre mondták:
„sírjatok patakok”, ezért maradt fenn a név.
Az 1688. Évi canonica visitatio már a mai
tmplomról tesz említést, mely szerint: „… a
templom nagy, a szentély és a sekrestye fölött
boltozat, a hajót festett famennyezet fedi, amely
virágokkal és alakokkal van díszítva. Az
ülőhelyek és az új kórus is
választékos ízléssel van kifestve”,
ez a templom 1710-ben leégett, 1731-ben új boltozatot
kapott, ekkor kápolnája is van az épület jobb
oldalán. A mai templom 1743-ban Eszterházy Imre
esztergomi érsek-kegyúr
támogatásával nyeri el mai
formáját. Ő építette
újjá az immár barokk templomot, amely a
község középppontjában áll.
Tornya háromemeletes, barokk, bádog
hagymakupolával fedett. A római katolikus templom
védőszentje Szent András apostol .
A község vallási megoszlását tekintve
legnagyobb arányú a római katolikus hívők
száma . Ez minden vallási ünnepen
megnyilvánul, hiszen ilyenkor zsúfolásig megtelik
a templom, az Isten háza.
A mai fiatalok vallási élete is örvendetes, hiszen
az iskolai hitoktatáson túl négy hittancsoport
(bármálkozási előkészület, 2
ifjúsági hittan és egy felnőtt hittan), és
egy cserkészcsapat működik a faluban, amely
példásan részt vesz a vallási ünnepek
szervezésében is.
2. Érsekvadkert
vallásos emlékei, tárgyai
A vallásos emlékek, tárgyak nagy
mértékben meghatározzák minden
korosztály, csoport vallási életét, amelyek
között első és legfontosabb a liturgia
színhelye a templom.
2. 1. A templom világa
„Templomnak azt az istentiszteleti célra szánt, szent
épületet nevezzük, melybe a hívőknek joga van
belépni az isteni kultusz – főként nyilvános –
gyakorlása céljából.”
A latin templom szó alapja a görög kivágni,
kihasítani, elválasztani jelentésű ige, amely
eredetileg elrekesztett helyet jelölt, hogy Isten
számára hajlékot emeljenek. A
kereszténység kezdeti szakaszában nem
használták ezt a pogány kultuszokra
emlékeztető: „emberi kéz emelte” templom
kifejezést.
A keresztény liturgia épületei olyan házak,
amelyekben az imádkozó, ünneplő
közösség, az Egyház gyülekezik az
Úr titkainak ünneplésére.
Az első keresztények felfogása szerint nem az
épület szenteli meg az istentizstelet
közösségét, hanem e helységek a
méltóságukat a megszentelt
közösség jelenlétéből, az
ünneplésben jelenlévő Úrtól , valamint
magától a szent titkoknak az
ünneplésétől nyerik. Ha a kultikus helyek, mint
szentélyek nem is tartoznak a keresztény liturgia
lényegéhez, mégis az istentiszteleti
összejövetel előnyére szolgál, ha vannak ilyen
sajátos gyülekezési helységek, amelyek az
ünneplést segítik, gazdagítják.
Jézus a templomba, mint az Istennel való
találkozás kivételes helyére ment fel.
Számára a templom Atyjának hajléka, az
imádság háza.
Így van ez községünkben is, ahol a templom a
legfontosabb közösségi színtér, amely
összetartja a hívő népet. Ezért nem meglepő,
hogy templomnál elhaladva azt köszönéssel
illetik: a parasztember kalapot emel, az asszonyok keresztet vetnek. A
templom fenntartásáért pedig olykor
vállalják a legnagyobb áldozatot is.
2. 1. 1. Az érsekvadkerti
római katolikus templom
A templom a falu középpontjában épült.
Az érsekvadkerti római katolikus templomot 1743-ban
építették, barokk stílusban. Ezt
bizonyítják a templom
márványtáblái. A
település katolikus temploma természetesen a
vallásos életnek és kultuszoknak legfontosabb
színtere. A templom boltozatát az oltár felett
freskó díszíti, melyen bibliai jelenet,
és a négy evangélista van megfestve. A padok
mellett és a főoltárnál szentek szobrai,
képek, gyertyatartók, virágok
díszítik a templomot.
Jézus, Mária és a szentek szobrainak,
képeinek tiszteletadás céljából
való elhelyezése jogos és hagyományos.
Mértékadó szempont azonban, hogy megfelelő
rendben, mérsékelt számban legyenek elhelyezve,
és nemes szépség jellemezze. A Codex Iuris
Canonici a szentek tiszteletéről így szól: „Meg
kell őrizni azt a gyakorlatot, mely szerint a templomokban
szentképeket tesznek ki, hogy a hívők tiszteljék
őket, mégis, mérsékelt számban és
megfelelő rendben helyezzék ki azokat, nehogy a
keresztény népben csodálkozást keltsenek
vagy kevésbé helyes áhitatnak adjanak
tápot”. Ez a rend és szépség
figyelhető meg templomunkban, ahol nincs zsúfolásig tele
szobrokkal és képekkel. A főoltár képe,
amely a XIX. század végén készült
Szent Andrást a kereszttel ábrázolja. A
képet Vasary nevű festő készítette klasszicista
stílusban 1686-ban.
2. 1. 1. 1. A templom szobrai
A szentélyben található két szobor, a jobb
oldalon Jézus szíve szobor, bal oldalán a Szűzanya
szobra áll. A Szűzanyát különleges tisztelet
illeti meg. A nő égi minta szerinti ideálja Szűz
Mária, a palócok „Máriácská”-ja.
Valami különös, bensőséges tisztelettel,
szeretettel, közvetlen bizalommal fordulnak az Istenszülő
Szűz Máriához, a legédesebb
édesanyához, Magyarok Nagyasszonyához, betegek
gyógyítójához, özvegyek és
árvák pártfogójához,
bűnösök menedékéhez, foglyok
szabadítójához. A pap nélkül,
előimádkozók vezetésével tartott
ájtatosságokon Mária van a
középpontban, noha e kultusz voltaképp
elválaszthatatlan Jézus vallásos
tiszteletétől. A II. Vatikáni zsinat
tanítása a Boldogságos Szűz tiszteletéről
így szól:
„Szűz Máriát minden angyal és ember
fölé magasztalta fel az Isten kegyelme. Ezért
méltán becsüli meg őt az egyház
sajátos tiszteletével, mert ő az Isten szentséges
anyja, és mert részese volt Krisztus
misztériumainak.” Ilyen ájtatosságot szoktak
végezni a vadkerti hívek minden hónap 13-án
a Fatimai Szűzanya tiszteletére. A szentmise előtt
imaórát tartanak, amelyen szép számmal
vesznek részt a hívek, hogy köszöntsék a
Szűz Máriát és kérjék az ő
közbenjárását.
Szentek szobrai még a templomban: Szent Erzsébet, Szent
Rita, Szent Teréz, Szent József karján a gyermek
Jézussal, Szent Antal, valamint Szent Anna a kis
Máriával. Valamennyi szent ünnepén a
szép virág és a gyertya jelzi az illető szent
ünneplését.
2. 1. 1. 2. A templom fogadalmi
ünnepe
Érsekvadkerten külön templomi szoborban és
szentélybeli falfestményen
örökítették meg az 1870-es évekbeli
állatvészkor történteket. A Loyolai Szent
Ignác napján, amely július 31-én van,
abbamaradt vész után a helyi nép örök
időre megfogadta, hogy e napon nem végez munkát, hanem
ünnepet tart. Szent Ignác
szoborábrázolása az erről szóló
pecsétes papírtekercset tartja a kezében, a
falfestményen pedig olvasható is e fogadalom
(((„Örök időre megfogadjuk))). Ily módon Isten
házának és tágabban a település
egészének ünnepei, a templom- és fogadalmi
búcsúk évről – évre a lakosság
isteni büntetéstől való oltalmazását,
békéjének biztosítását
szolgálhatták. Loyolai Szent Ignác
ünnepén ünnepi szentmise van, amelyen a hívek
emlékeznek fogadalmukra, és e napot betartják,
hogy nem végeznek semmilyen munkát.
2. 1. 1. 3. A falakon lévő
egyéb ábrázolások
A templom falai sem maradtak üresek, a keresztet vivő Krisztus
utolsó útjának legendás
állomásait, stációit
ábrázoló képeket (stációkat)
függesztettek rájuk. A keresztút
kifejezés jelenti magát az áhitatformát,
és ugyanakkor az ebből a célból létrehozott
ábrázolásokat is. Az egyház
életének második évezredében a
keresztes háborúk Európa figyelmét a
Közel-Kelet felé irányították,
általuk a Szentföld, Jézus életének
és szenvedésének színhelye
ismertebbé vált. Az a tény, hogy a pogány
térhódítás miatt a zarándokutak
szinte lehetetlenségnek bizonyultak, csak fokozta az emberek
vágyakozását. A középkori rmberek
lelkiségében az első évezred fenséges,
trónoló Krisztusa fokozatosan átalakul az
emberként szenvedő, a részvét és
együttszenvedés érzését
kiváltó „fájdalmak Emberé”-vé. A
Szentföldről visszatérők igyekeztek
megörökíteni a látott szent helyeket. A
keresztutak tehát előbb a Jézus szenvedéseit
megörökítő jeruzsálemi szent helyek
épületbeli, templomon kívüli
ábrázolásai voltak. Az ún.
állomások száma még nem alakult ki.
Rómában, pl. a hét nagy stációs
templom mintájára Jézus hét
elesését tisztelték. A 14-es
stációra rögzítés 1584-ben
történt egy Adrichomius nevű pap Jeruzsálemet
leíró könyve alapján. A keresztutat
elsősorban a ferencesek terjesztették. A terjedést
elősegítette az is, hogy a XVII. Század
végén XI. Ince pápa azoknak is nagy
búcsúkat engedélyezett, akik Jeruzsálembe
ugyan nem tudtak elzarándokolni, de a ferencesek
templomában végigjárták a keresztutat az
egyes stációk előtt. Valójában tehát
a XVIII. Század első felében az áhitat
iránti igény és a búcsúnyerés
szándéka hozta be a templomokba a keresztút
állomásait. XII. Kelemen pápa minden templomban
engedélyezte a keresztút
felállítását, az állomások
számát 14-re rögzítette és
megáldásukat, mint a jeruzsálemi szent helyek
őreire, a ferences atyákra bízta. Az
áhitatformának nagy elterjedése a XVIII.
Századra esik, amikor az állomások
ábrázolásait elsősorban az augsburgi
rézmetszők sokszorosítják és terjesztik.
Megjegyezhetjük, hogy az újszövetségi
szenvedéstörténet eseményeiből merítő
állomások között van egy, a Veronika alakja,
mely apokrif eredetű. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a 14
stáció búcsúval történő
ellátásához nem kellett okvetlen képi
ábrázolás, elég volt 14 kis fakereszt. A
nép azonban igényelte a vizuális
ábrázolásokat. A XIX. század
végéig a keresztúti állomások
ábrázolásaiban inkább a
történeti, narratív ábrázolás
volt szokásban. A XX. században sem csökkent a
keresztutak kedveltsége és bőséges teret
nyújtottak a művészek, vagy többször
inkább mesterek kivitelezéseinek. Mert a
keresztúti stációk anyagára,
formájára semmiféle megkötés nincs.
A falon helyeztek el táblákat is az előtérben. A
hajó két oldalán függnek egymással
szemben, vörösmárványból
készültek. A bal oldali – már említett –
tábla a templomépítés
dátumáról árulkodik, vele szemben a
táblán ez áll:
D. O. M
HOC SUB SALUTIS SIGNO
SALVATOREM EX PECTANT
EXUVIAE
SUSANNAE VILT NATAE ZAVODAY
IN CRYPT ECCL. VADKERT
A. C. 1769
Recondital
POSUIT
GENITRICI SUAE GRATUS
JOS. VILT
PAR OLIM VADKERT V. A. DIAC
SZETSENY
2. 1. 1. 4. A templom ablakai
és más felszerelések
Az üveggyártás fejlődése járult
hozzá az ablakfelületek megnagyobbodásához.
Templomunk ablakainak, melyek alul rézsűsen kiképzettek,
nagyméretű, szimpla, színes üvegei vannak. Az
ablaküvegek szentek mellképeit
ábrázolják. A szentté avatott magyar
királyok – Szent István, Szent László –
alakja mellett szerepel a tisztaságot jelképező Szent
Imre királyfi is. A többi üvegen a kövelkező
szentek láthatók: Szent Péter, Szent Pál,
Szent Erzsébet, Szent Gellért, Szent Adalbert, Szent
Margit és Boldog Gizella.
Rengetek terítő, és gyertyatartó teszi még
szebbé a belső teret. A terítők léte
nagyrészt a Rózsafűzér-társulat
adományainak köszönhető.
2. 1. 2. A Szentháromság
szobor és a Lourdes-i barlang
A templom mellett található a
Szentháromság oszlop, amely ro-mantikus
stílusban épült 1865-ben. Sziklatalapzaton,
téglaalakú tal-pazat ezen felfelé keskenyedő
pilléren puttókkal díszített
felhőgomo-lyagon Jézus és az Atyaisten. Fejük felett
a Szentlélek galamb alakjában.
A Lourdes-i barlang a templom bejáratával szemben
található. A barlangot 1954-ben
állították az érsekvadkerti hívek
„Szűz Mária tiszteletére”. Benne Szűz Mária
álló szobra és egy térdelő női alak
található, valamint az alakok körül kis
táblácskák „Szűz Máriának
hálából” felirattal. A barlangot a
Rózsafűzér-társulat egyik tagja gondozza.
Legfőképpen Úrnapjakor és a húsvéti
időszakban tartja nyitva. Ugyanis a virágvasárnapi
barkaszentelés a barlang előtt zajlik le.
2. 2. A keresztek szerepe az
Egyház liturgikus életében
A katolikus templomnak és katolikus tájnak
legjellegzetesebb szakrális ismertetőjele a kereszt, a
feszület Krisztus megfeszített testével,
továbbá az egyszerű kereszt, melyen nincs corpus,
legfeljebb fölírások.
A feszület a megváltás emlékjele a
főoltár liturgikus, tehát elmaradhatatlan, előírt
tartozéka, amelyet sem kép, sem Krisztusszim-bólum
nem helyettesíthet.
2. 2. 1. Útszéli
keresztek
Az egész katolikus Európában, így
hazánkban is nagy számmal állnak
útszéli keresztek. Keresztet általában
családok, vallási társulatok, helységek
emeltek jámbor elhatározásból,
fogadalomból. Kint a határban, rendesen
útkeresztezésnél állították
őket.
A kereszt mellett elhaladva hívő parasztok megemelik a
kalapjukat, az asszonynép pedig keresztet vet.
A község határainak keresztjeit 30-40 évvel
ezelőtt látogatták gyakran és egyéni
ájtatosságok színhelye volt. Valamint a Patak nevű
falu irányában lévő keresztig vonult el a
feltámadási körmenet. A határbeli keresztek
közül kettő a falu határát jelzi a mai napig.
Ilyen határbeli kereszt található még
Balassagyarmat irányában és a Lókos-patak
Gát-hídjánál. A
Gát-hídjánál kb. 30-40 éve
szőlősgazdák borospincéi sorakoztak. A szőlők és
Isten tiszteletére egy keresztet állítottak, ahol
mindig megemelték kalapjukat. A határ menti
keresztnél nagyböjt minden péntekén
keresztúti ájtatosságot végeznek, mind a
mai napig. Szent kereszt felmagasztalásának az
ünnepén is elmennek a kereszthez, és
rózsafűzért imádkoznak.
Az utak, utcák keresztjeit fogadalomból,
hálából, gyógyulásért vagy
tiszteletből állították. A keresztek
gondozását egyének vagy családok
végzik. A kereszteknek a község lakói
külön nevet adtak és a mai napig így emlegetik
őket. Ezek a nevek azonban nem az állítandó
nevével egyeznek meg.
A Bera keresztet fogadalomból állíttatta
két szülő. Ugyanis 1945-ben két fiukat
elvitték a háborúba és fogságba
estek.
A szüleik megfogadták, ha épségben
hazaérnek, akkor keresztet állítanak. A
fiúk hazatérte után 1946-ban
elkészülta kereszt a következő felirattal:
Isten dicsőségére
Emeltették
Nagy István
és neje
Boda verona
1946.
A Balácai keresztet Bíró József nagyapja
készítette gyermekáldás miatt.
A Vadrác keresztet beteg ember
gyógyulásáért
állították. A Rákóczi u.
94.szám alatti ház előkertjében helyezkedik el a
kereszt, a következő felirattal:
Az Isten dicsőségére
Emeltették
Csernák Ilona
És
Bosó Mária
1898
2. 3. Szentek szobrai a faluban
és magánházaknál
Az utcákon, tereken, magánházaknál
találkozhatunk szentek szobraival.
A szentek szobrai közül a községben a
legismertebb a Nepomuki Szent János szobor.
Körülbelül a XIX. század vége felé
állították a vihar, a szélvész, a
villámcsapás elűzésére,
megelőzésére. Ugyanis a faluban nagy
szélvész, vihar tört ki egy alkalommal. Ekkor
meghúzták a Kálvária harangjait és
elcsendesedett a vihar. Ennek az eseménynek a
hatására állították a szobrot.
Azóta 1992-ben a hívek adományából
újjáépítették. Ennél a
szobornál a falu lakói külön
ájtatosságot nem végeznek, ellenben János
névnapján virágokkal kidíszítik a
szobrot.
A magánházaknál legkedvesebb szobor a szűz
Máriát ábrázoló. A Szűzanya szobor
hajlékban vagy az udvarban található, de
mindenképpen védett helyen.
Egy család a ház elejéhez épített
hajlékba tette a kb. 1, 2 m magas Szűz Mária szobrot az
1970-es évek táján. A szobor egy
szoboregyüttes tagja volt, de a szoborcsoport
megrongálódása után és az akkori pap
engedélyével saját háza elé
állíttatta. Szűz Mária összekulcsolt
kézzel és alázatos tekintettel van
megformálva.
2. 4. A kápolnák szerepe
községünkben
„Kápolnának nevezzük azt az egy
közösség vagy a hívők egy ott összegyűlő
csoportja számára az ordinárius
engedélyével istentiszteleti célra rendelt helyet,
ahová az illetékes elöljáró
beleegyezésével más hívők is bemehetnek.”
Érsekvadkerten 1904-ben építették a
Kálvária kápolnát, majd 1965-ben
felújították. Jelenleg műemléknek van
nyilvánítva, ezért a
felújítására nyílt csak
lehetőség, holott a község lakói szerettek
volna új kápolnát építtetni.
A Kálvária egy füves, gyepes domb tetejére
épült, alakja hosszúkás, két
oldalán 7-7 stáció helyezkedik el. A
bejárattal szemben pedig a Kálvária kápolna
áll. A stációkban olajfestmények
vannak elhelyezve. A kápolna elé 1918-ban az
érsekvadkerti jámbor hívek keresztet
állíttattak „Az Isten dicsőségére”.
Valamint a kereszttől balra prédikációs
állvány helyezkedik el.
A Kálvária kápolnában nincsenek
padok, csak szőnyegek. A főoltár nagyalakú 1,8-2
méter magas Szűz Mária szobrától balra a
Szűzanya siratja fiát” szoborcsoport helyezkedik el. Ezen
kívül jelentős még a fafaragott Szűzanya szobor
is. A Kálvária kápolnát az
érsekvadkarti hívek Szent Kereszt
felmagasztalásakor és húsvétkor
keresik fel.
A Fájdalmas kápolnát 1905. május
10-én állíttatta Jakubecz Antalné,
született Szabó Erzsébet „az Isten
dicsőségére”. A kápolnában
Hétfájdalmú Szűzanya található
karján a Jézussal. Hétjájdalmú
Szűzanya ünnepére, Mária felmagasztalt anyai
fájdalmáról való
megemlékezésre jellemzően éppen a Szentkereszt
felmagasztalásának ünnepét követő napon,
búcsúnapjának megülésére a
rákövetkező vasárnap kerül sor. Mária
hét fájdalmát az egyházi év
fájdalmaspénteken is számontartja. A Szűzanya
fájdalmainak kultuszát az evangélium
tekintélye alapozza meg, amikor Simeon szavaira
emlékezik: „S a Te lelkedet is tőr járja át, hogy
kinyilatkoztassanak sok szívből a gondolatok” (Lk 2, 35). A
legenda lélektenilag most is jó helyen tapogat, amikor a
kultusz megalapítójának János
evangélistát tartja. Úgy mondja, hogy János
Mária mennybevétele után nagyon szerette volna
látni a Szűzanyát. Egyszer aztán az égbe
ragadtatott és hallotta, hogy Jézus nagy kegyelmet
ígér azoknak, akik Mária anyai
fájdalmát tisztelik. A szobor fába faragott
és festett. A Kálvária kápolnát
és a Fájdalmas kápolnát is Sági
Józsefné gondozza férjével együtt.
3. A búcsú
és a zarándoklat fogalma, célja
II. János Pál pápa 1999. December 24-én
éjszaka megnyitotta a római Szent Péter-bazilika
szent kapuját, s ezzel egyidőben a Szentévet,
egyházunk nagy jubileumát.
Jubileumot vagy Szentévet 25 évente ünnepel az
Egyház már századok óta. A jubileum
célja a hit és a keresztények
tanúságtételének megerősítése
és megszilárdítása. A jubileumi év a
zarándoklat ideje is. A zarándoklás ősi idők
óta azt jelentette, hogy az ember távol kerülve a
mindennapi dolgoktól, Istenbe merüljön, ebből a
magasból lássa át élete minden
feladatát, kapcsolatait, terveit.
A búcsúról szóló
tanítás csak fokozatosan alakult ki. Az apostoli idők
óta megvolt a meggyőződés, hogy a bűnbánat
szentségében elnyert bűnbocsánat
különbözik a keresztségben elnyert
megigazulástól. A 6. századtól a
föloldozást kezdték megadni a bűn megvallása
után, s a vezeklő elégtételt utólag
kívánták meg. Ez világosabbá tette a
bűn és a büntetés
megkülönböztetését, továbbá
azt is kimutatta, hogy az egyházi közbenjárás
lehetséges a szoros értelemben vett szentségi
aktuson kívül is. Ilyen megfontolások alapján
találkozunk a 11. Századtól kezdve a
búcsúk engedélyezésével,
először Franciaországban: a pap vagy a püspök
ünnepélyes formában biztosítja a vezeklőt a
hívők közbenjárásáról, s
egyúttal jogi illetékessége alapján
elengedi neki a bűnért járó vezeklést vagy
annak egy részét. Itt tehát
valójában könyörgő feloldozásról
van szó, nem úgy, mint a bűnbánat
szentségében. S a vezeklés, illetve a
büntetés elengedése is a szentségen
kívül, külön ünnepi aktusban megy
végbe.
Amikor aztán a búcsú különféle
elemei a gyakorlatban eggyé olvadtak, már nem annyira a
könyörgő föloldozásra gondoltak, hanem egyszerűen
arra, hogy az Egyháznak hatalma van a büntetések
elengedésére.
3. 1. A
búcsújáróhely, zarándokhely
A kegyhely, búcsújáróhely,
zarándokhely olyan hely, amely valamilyen oknál fogva
szent és tiszteletre méltó. Eltekintve a
kimondottan szent földektől, mint például
Jeruzsálem vagy Róma, szentély rendszerint
templom, kápolna, forrás, melyet megszentelt valamilyen
ott történt esemény, valamilyen megszentelt
tárgynak a jelenléte, szentnek a sírja, egy nagy
tiszteletben álló kép vagy szobor, ereklye vagy
ezekhez hasonló.
A Codex meghatározása szerint kegyhelynek azt a templomot
vagy más szent helyet nevezzük, ahová
különleges vallásos okból számos
hívő zarándokol el a helyi püspök
jóváhagyásával.
Az ószövetségi kinyilatkoztatás
világában is ismeretesek a szentélyek, ahol Isten
különösképpen meghallgatja az emberek
kérését. A Sínai-félszigeten
vándorló zsidóknak megparancsolja az Úr:
„Készíts nekem szentélyt, hogy
közöttük lakjam.”(Kiv 25, 8)
Napjainkban azokat a templomokat és helyeket nevezzük szent
helyeknek, amelyeket általános tisztelet övez, mert
bennük csodák, jelenések, imameghallgatások
történnek, vagy mert az ott tisztelt kegyképek,
szobrok vagy kiváló ereklyék révén
és a pápk engedélyezése folytán, a
hívek búcsúkat nyerhetnek. Éppen
ezért ezeket a kegyhelyeket messzi földről nagy
áhitattal keresik föl a zarándokok.
3. 2. A keresztény
búcsújárás rövid története
A keresztény zarándoklatok közvetlen
előzményének a zsidók jeruzsálemi
zarándoklatait tekinthetjük. A keresztények
búcsújárása csaknem egyidős a
kereszténységgel és annak
elterjedésével az antik világban. Már a
III. századtól vannak rá adataink. A
zarándoklatok célja ekkor még elsősorban a
Szentföld, Palesztína, Jézus, Mária és
az apostolok életének színtere volt. A IV.
századtól kezdve a keresztények egyre növekvő
számban keresték fel Jeruzsálemet és
Palesztína többi szent helyét is. A
palesztínai búcsújárások
fénykora a IV-VII. századra esett. A IV.
századtól kezdve a Szentföld mellett a
zarándoklatok céljaként megjelentek a szentek,
mártírok, az apostolok sírjai és
relikviáiknak őrzőhelyei. A Szentföld mellé a IV.
századtól kezdődően jelentőségben felnőtt
Róma, majd a IX. századtól Compostela.
A középkor századaiban a szent
zarándoklatokat jelentőségben egymástól
megkülönböztették: a szentföldi és a
római zarándoklatok voltak a nagy zarándoklatok,
míg a többi helyre vezetett utakat kisebb
zarándoklatoknak tekintették. Sajátos
középkori formája volt a
búcsújárásnak a súlyos bűnök
elkövetőire rótt vezeklő
kényszerzarándoklat.
A zarándoklatoknak külön liturgiája,
szokásai voltak. Külön miseszövege volt az
indulásnak. A zarándokoknak külön
ruhájuk, ismertetőjeleik voltak: bot és tarisznya.
Előírt imák voltak, szokás volt a templomban
aludni, melynek különösen sok gyógyulást
tulajdonítottak. A meggyógyultak votivtárgyakat
helyeztek el: táblákat, viasz végtagokat,
mankókat. Pénzadományokat,
misealapítványokat is tettek.
Az ezredforduló utáni időszak jellemző alakja az utakat
járó zarándok, a peregrinus. A XI-XII.
századra kialakult sajátos zarándokviseletük:
a kalap, a búcsús táska, tarisznya, a
zarándokbot, a zarándokjelvény, a
zarándokcédula, amelyeket útnak indulás
előtt meg is áldottak. A változások egyik
leglényegesebb vonása az volt, hogy az eddig
egyéni jellegű zarándoklatok helyébe fokozatosan a
tömeges búcsújárás lépett. Mind
nagyobb tömegeknek az egyház életéhez
és kegyelmi eszközeihez kapcsolását
szolgálták a jubileumi szentévek is.
A reformáció egy jó évszázadra
erősen visszavetette mind a nemesség és a
polgárság, mind pedig a parasztság
búcsújáró kedvét.
Fellendülés majd csak a XVII. Században
következett be Európa-szerte, a Mária-kultusz
jegyében.
A szerzetesrendek Mária-tisztelete, a Mária-kultusz
protestáns ellenessége mellett nagy szerepet kapott egy
erős törökellenes motívum is, hiszen ekkor már
javában folytak a török elleni
felszabadító háborúk. Ezek során a
keresztények tapasztalták is Mária hathatós
segítségét. Az egyes szerzetesrendek bizonyos
Mária-ábrázolások kultuszát
különösen szívesen ápolták. Ebben a
korban, bár egyes középkori kegyhelyek
jelentőségüket megőrizték, a távolsági
zarándoklatok visszaszorultak, s a helyi kultuszok kerültek
előtérbe.
Ma pedig már a tömeges
búcsújárásoknak kedvezett a
közlekedés nagyarányú fejlődése. A
kedvező közlekedés miatt ismét egyre többen
látogatják a távoli kegyhelyeket:
Rómát, Szentföldet, Lourdes-ot.
3. 3. Zarándoklás vagy
búcsújárás
A zarándoklás vagy búcsújárás
a zarándokhelyek egyéni vagy csoportokban való
imádságos felkeresése. Tehát ez az
út nem egyszerű turizmus, gyaloglás, utazgatás,
hanem hitvalló áhitat gyakorlat: alázatos,
bűnbánó, de mégis örvendetes szívű
közeledés a zarándokhelyre.
A zarándoklás értelmét és
értékét XII. Pius pápa gyönyörűen
kifejtette az alábbi beszédében: „Minden
zarándokút hosszú. Elszakadással kezdődik.
Elhagyjuk megszokott környezetünket és mindennapi
életünket. Elfelejtjük gondjainkat és
tevékenységeinket, amelyek gátolják
és megnehezítik a lélek
felemelkedését. Így kezdjük meg bátran
a zarándokutat. Lemondunk megszokott étkezési
módunkról és szállásunkról.
Szenvedünk a fáradtságtól… Így
könnyebben fordulunk Istenhez az imádságban. Amikor
pihenőre megállunk és az útitársakkal
összejövünk, érezhetően
megkönnyebbülünk és szinte magától
támad bennünk az imádság, az ének
és az eszmecsere. A legmélyebb élményt az
Úr asztalánál éljük át, amikor
maga Krisztus igénye nyújtja nekünk
zarándokoknak saját feláldozott testét
úti eledelül az Istenhez vezető utunkhoz. A
zarándoklás felébreszti bennünk a
vezeklés szellemét, a Gondviselés és az
Istenbe vetett bizalom iránti érzéket. Újra
megtapasztaltatja velünk az élet értelmét.
Megtanít bennünket arra, hogy elszakadjunk a
jelenvalóktól, a mindennapi örömök
és szenvedések szövevényétől.
A búcsújárás nem
közönséges vándorlás, amelyen csak a
természettel keressük a kapcsolatot, hanem
imától és testvéri szeretettől
átitatott, szent helyekre vivő zarándoklás. A
közös cél és erőfeszítés
egyesíti a résztvevőket és feloldja az
előítéleteket.”
3. 4. A búcsú fogalma,
meghatározása
„A búcsú Isten színe előtt, a már
megbocsátott bűnökért járó, ideig
tartó büntetések elengedése részben
vagy teljesen, melyet a katolikus hívő, aki megfelelően
felkészült, és teljesítette a kiszabott
feltételeket, elnyer az Egyház
segítségével, amley mint a megváltás
szolgálója Krisztus és a szentek
elégtételt nyújtó érdemeinek
kincstárát hivatalosan kezeli, és abban
részesítheti tagjait.”
Erős meggyőződés volt az Egyházban, hogy az Úr
nyájának pásztorai meg tudják
szabadítani az egyes híveket a bűneik után
megmaradó büntetésektől, felajánlva
értük Krisztus és a szentek érdemeit. A
századok folyamán lassanként így
jöttek szokásba a búcsúk a Szentlélek
irányításával, hiszen ő élteti az
Isten népét. Ez azonban csak a tanítás
és az egyházi fegyelem fejlődése volt, és
semmi esetre sem annak megváltozása, hanem a
kinyilatkoztatáson alapuló új módozat,
amely a hívek és az egész Egyház
javára szolgál. A búcsúk gyakorlata, amely
lassanként terjedt, akkor vált a leginkább
szembetűnő ténnyé az Egyház
történetében, amikor a római
pápák úgy rendelkeztek, hogy az Egyház
közjavát szolgáló bizonyos
jócselekedetek „beszámítandók a teljes
vezeklés helyettesítésére”, és „a
valóban bűneiket bánó és
szentgyónást végző” híveknek, akik az ily
jócselekedeteket teljesítik, „a mindenható Isten
irgalmából és… apostolainak érdemeire
és hatalmára hagyatkozva”, „apostoli hatalmuk
teljességével” engedélyezték a hívek
„minden vétkének nemcsak teljes és bőséges,
hanem a legteljesebb megbocsátását is”.
A búcsú részben megegyezik azokkal az egyéb
utakkal és módokkal, amik a bűnök
visszamaradó mozzanatainak megszüntetését
szolgálják, ugyanakkor azonban határozottan
különbözik is tőlük. A
búcsúnál ugyanis azzal a hatalmával
él az Egyház, amely őt mint a Krisztus Urunk által
történt megváltásnak
közvetítőjét megilleti.
Ez esetben tehát nemcsak könyörög, hanem a
megfelelőképpen előkészült hívőnek
adományoz is hatalmával Krisztus és a szentek
elégtételének kincstárából az
ideigtartó büntetések elengedésére. Ha
pedig a hívek elhunytak megsegítésére
ajánlják fel a búcsúkat, akkor
kiváló módon gyakorolják a szeretetet,
és miközben az égiekre gondolnak, földi
tennivalóikat is helyesebben végzik.
Az Egyház napjainkban is felszólítja minden
gyermekét, hogy mérlegelje és fontolja meg, milyen
nagy értéket képvisel a
búcsúnyerés mind az egyes ember, mindpedig az
egész keresztény társadalom javára.
A kelta bűnbánat átvételével, hogy a
gyónások nagy számánál a feladott
vezeklésben egységes gyakorlathoz jussanak,
felállítottak meghatározott, az egyes
bűnöknek megfelelő „vezeklési tarifákat”.
Később, hogy egyéni helyzeteknek is jobban meg tudjanak
felelni, ezeknek a „tarifáknak” különböző
változatait dolgozták ki: a vezeklés
átváltása, a vezeklési gyakorlat
megváltása és a helyettesítő
vezeklés, amelynél mások
együtt-vezeklését is
beszámították. Az
átváltásból, a
megváltásból és a helyettesítő
vezeklésből fejlődött ki a 11. Században a
búcsú: valamilyen imádságra,
vezeklési gyakorlatra vagy pénzadományra hivatalos
egyházi aktusban kimondják azt, hogy az időleges
büntetések elengedésével jár.
Mindenekelőtt azt kell hangsúlyoznunk, hogy a
búcsú nem bűnbocsánat. Tehát nem
helyettesítheti semmiképpen a bűnbánat
szentségét, a gyónást, hiszen a
búcsú alapvető feltétele a gyónás.
A búcsú tehát a gyónásban
elnyert bűnbocsánat után is bűneink miatt
fennmaradó ún. „ideigtartó büntetések”
teljes vagy részleges elengedésére irányul.
Eszerint van teljes és részleges búcsú.
Minden búcsúnyerés feltétele a kegyelem
állapota, a búcsúnyerés
szándéka és az előírt ima vagy
cselekmény elvégzése. A részleges
búcsú elnyeréséhez még ezen
kívül akarni kell a búcsú
elnyerését. De ehhez elegendő az általános
jó szándék, hogy mindig el akarja nyerni a
lehetséges részleges búcsúkat.
A teljes búcsú elnyeréséhez
szükséges még a szentségi
gyónás, a szentáldozás, lehetőleg a teljes
búcsú elnyerésének a napján, az
általános szándék, mentesség minden
bűnhöz, még a bocsánatos bűnökhöz
való ragaszkodástól is, és
imádság a pápa
szándékára. Nagyon ritka a teljes
búcsú elnyerése, még akkor is, ha a
régiekkel azt valljuk, hogy az egyház
törvénykezése kiterjed az élők
túlvilági büntetéseire. A teljes
búcsú elnyerésére törekedni
mégsem fölösleges, mert ha adott esetben csak
részlegesen hat, hatása akkor is nagyobb, mint
bármely részleges búcsúé, hiszen itt
tudatosabban törekszünk gyarlóságainktól
megszabadulni, mint a részleges
búcsúknál.
3. 5. A búcsúba
járók száma régen és ma
A búcsújárás napjainkban egy
változó, alakuló szokásrend
képét mutatja. A gyalogos, több napig is
tartó zarándoklatok az 1960-as évekre megszűntek.
A legtöbb kegyhelyre ma már autóbusszal mennek. A
zarándokutak manapság nem kötődnek a
búcsús napokhoz, a nagyobb kegyhelyekre tavasztól
őszig minden vasárnap érkeznek zarándok-,
turistacsoportok. Életkor szerint a zarándokok
között a középkorúak, s az annál
idősebb korosztályok vannak többségben. A
fiatalság részvétele egyes kegyhelyek
ifjúsági búcsúin nagyobb
arányú. A zarándokok nemek szerinti
megoszlását tekintve egyértelműen a nők
túlsúlyát állapíthatjuk meg.
Régebben – 1950-es évek közepéig – sokkal
több ember járt búcsúkba, mint
manapság. Annak ellenére, hogy a búcsús
utat gyalog kellett megtenniük a híveknek, mégis
300-400 fő indult útnak egyszerre a faluból. Ennek az oka
az lehetett, hogy a parasztembereknek a
búcsújárás jelentette az Úr
Jézus tiszteletét.
Az 1950-es évek végén csökkent a
búcsújárók száma. Mivel a fiatalok
vidéken dolgoztak, kevés volt az idejük, az
idősebbek pedig már nem bírták az út
fáradalmait.
Manapság jobban lecsökkent ez a szám 40-50 főre.
Mindez azárt alakult így, mert ma attól függ,
hogy mennyien mennek búcsúba, hogy hogyan érnek
rá az emberek. Még régebben ez nem
függött semmitől, ma a kényelmi okok is
befolyásolják a híveket a döntésben.
3. 6. Magyarországi és
külföldi búcsújáró helyek,
melyeket az érsekvadkertiek látogatnak
A búcsúvezető Magyarországra és
külföldre szervez búcsúkat, gyűjti össze a
híveket. A legrégibb és leglátogatottabb
búcsújáró kegyhely
Palócföldön Szentkút.
Ezen kívül egyre több helyre latogatnak az
érsekvadkerti hívek: Hont-Tsitár, Hasznos,
Gyöngyös, Máriabesnyő, Márianosztra,
Szentkereszt. Rendszeresen látogatják a
külföldi búcsújáróhelyeket is:
Mariazell (Ausztria), Lourdes (Franciaország), Róma
(Olaszország), Medjugorje (Jugoszlávia). Ezeken a
helyeken az éjszakát apácáknál,
szállóhelyeken vagy házaknál
alvással töltik. Több napig tartózkodnak (5-10
nap) a külföldi kegyhelyeken.
A magyarországi kegyhelyeket különböző
búcsús ünnepeken látogatják az
érsekvadkertiek:
Hont-Tsitár: a kegyhely jellegzetessége a Három
Szent Forrás, a Tre Fontána, palócosan Kutyika,
melynek vize idecsalogatja az embereket, és jelenleg egy helyre
gyűjtve, egy ivómedence csapján vehető belőle. A
hagyomány szerint egy útszéli fakereszt
állt a források mellett a törökök
kiverése utáni időben. Sokszor imádkozott itt a
bárányokat legeltető uradalmi pásztor, vakon
született fiacskájával együtt. Az
imádság mellett hívő lélekkel mosogatta az
édesapa gyermekének világtalan szemeit a Kutyika
vizével, mígnem egy szép napon a fiúcska
meggyógyult és látni kezdett. Ide járnak a
hívek Gyertyaszentelő Boldogasszonykor (február 21),
Áldozócsütörtökön, Szent Anna
ünnepén, Kisasszony napján (szeptember 8.).
Útközben rózsafűzért imádkoznak
és főleg Mária énekeket énekelnek.
Hasznos-Falloskút: a rokonlátogató Szűzanya,
régi nevén Sarlós Boldogasszony szentélye
ez. Az év minden napján, állandó szent
jövés-menésben hódolnak a hívek itt
is, a kegyelmeket osztogató égi jó anya előtt,
és boldogan merítenek Mária vizéből, az
üdítő forrásból. Az érsekvadkertiek
Nagyboldogasszonykor, Gyümölcsoltó Boldogasszonykor
és a templom főbúcsúján Sarlós
Boldogasszonykor járnak a hívek búcsúba.
Gyöngyös: a gyöngyösi ferencesek templomában
a Fájdalmas Szűzanya minden évben többször is
várja zarándok híveit. Fő búcsúja a
templom titulusünnepén, Sarlós Boldogasszony
napján van. Azonban a porcinkula búcsújára
és a Fájdalmas Anya ünnepén
zarándokolnak nagy tömegben erre a helyre.
Máriabesnyő: Grassalkovich Antal 1758-ban kápolnát
kezdett el építeni, miközben egy csonttárgyra
bukkant. Örömmel észlelte, hogy az a
Boldogságos Szűzanya szobra. A szobrocskát
üvegszekrénykébe, mintegy ereklyetartóba
foglaltatta és az épülő templom
főoltárára, helyeztette. Fő búcsúja
Nagyboldogasszony ünnepe.
Márianosztra: Nagy Lajos királyunk
akaratából és fogadalmából
települtek ide szent Özséb szerzetes-remetéi, a
pálosok, akik évszázadokon át,
zengedezték imáikat, énekeiket Isten
dicsőségére, a Szűzanya dicséretére ebben a
hegyek közé zárt völgyben.
Érsekvadkertről a Szent Sebek ünnepére
(július első vasárnapja) és Kisboldogasszony
ünnepére szokás zarándokútra menni.
Szentkereszt: 1700 elején remeték éltek itt, akik
saját kápolnával is rendelkeztek. A mostani
templomot Eszterházi Imre hercegérsek
építtette 1735-ben a szent kereszt tiszteletére
és egyúttal búcsújáró
hellyé nyilvánította. Ezt a kegyhelyet Szent
Kereszt felmagasztalásakor szokás meglátogatni.
Az előzőekben ismertetett kegyhelyekre akkor járnak a vadkerti
hívek, ha idejük, elfoglaltságuk engedi. Egy
évben 6-7 búcsúba mennek el a falu hívő
emberei.
4. A
búcsújárás leírása
Az érsekvadkertiek csak egy helyre, Szentkútra
jártak régen búcsúba.
4. 1.
Mátraverebély-Szentkút története
Mivel az érsekvadkerti hívek legtöbbször ebbe a
búcsúba járnak és a legtöbben,
ezért elengedhetetlen Szentkút
történetének a leírása.
Mátraverebély nevét a történelem
során először a XI. században említik, amikor
a mai Szentkút területén is több csatát
vívott Szent László a kunok ellen. Ehhez egy
szép legenda is kapcsolódik. A király
kisérőit elhagyva egyedül jutott el a mai
szentkúti-völgynek ismert részre. A
szomszédos hegyoldalakon táborozó kunok
felismerték a magányosan hírszerző
útján járó királyt. A kunok biztosak
voltak abban, hogy elfogják. A legenda szerint a király,
mikor észlelte a közeledő veszedelmet, a Boldogságos
Szűzhöz folyamodott segítségért. A
segítség nem is maradt el: paripájával
sikerült átugratnia az előtte lévő széles
és mély szakadékon. Üldözői
döbbenettel álltak meg a szakadék
szélén. Később észlelték, hogy a
király lovának patkója úgy belesüppedt
a kőbe mintha az viasz lett volna. A patkószegek nyoma is
meglátszott, melyből kristálytiszta víz tört
elő. Szentkút kegyhely valószínűleg 1051 és
1200 között alakult ki és vált az ország
egyik leglátogatottabb búcsújáró
helyévé. Az első legenda keletkezésének
idejét is erre az időpontra teszik a kutatók, mely
így szól.
A verebélyi pásztor – születésétől
fogva - néma gyermekével együtt őrizte a
nyájat, itt az erdőben. A gyermek megszomjazott és vizet
keresett. Egyszerre egy fa lombjai között megjelent neki a
Boldogságos Szűz, kerján a kis Jézussal és
egy lópata alakú mélyedésben
felcsillanó forrásvízre mutatott. A fiú
lehajolt, ivott belőle és utána nyomban apja után
kiáltott. Az apa álmélkodva kérdezte
fiától: „Mi történt veled?” A fiú
örömtől sugárzó arccal felelt: „Egy
csodálatos szépségű és
jóságos arcú asszonyt láttam az
imént kisgyermekkel a karján, aki egy forrásra
mutatott. Ittam ebből a forrásból, és íme
tudok beszélni.” Az apa megnézte a forrást
és ásni kezdett azon a helyen: így alakult ki
Szentkút.
1210-ben a mai Mátraverebélyben már templom
állt és ismert búcsújáróhely
volt. Mivel 1191-ben László királyt már
szentté avatták és az előbb említett
történetet is erre az időre teszik a kegyhely
kialakulása a Boldogasszony és Szent László
király nevéhez fűződik.
Az Apostoli Szentszék 1258-ban nyilvánította
kegyhellyé amikor megadta az első
búcsúengedélyt. A XII-XIV. században igen
fellendült a vallási élet Európában
és hazánkban is. László király
halála után az ő sírját is számtalan
zarándok kereste fel. De búcsújáró
helyekké váltak az általa épített
templomok és azok a helyek, ahol életében valami
csodás emléket hagyott. Így lett Szentkút
egyre ismertebb, ahol a „kegyes király” mintegy második
Mózesként vizet fakasztott a sziklából a
Boldogságos Szűz közbenjárásával.
A tatárjárás idején a templomok megteltek
könyörgőkkel. Mind gyakoribbá váltak a nagyobb
csoportok búcsús menetekben való
felvonulása.
A mai kegytemplomot Almásy János
építtette 1758-1763 között. A kegytemplomot
Nagyboldogasszony tiszteletére szentelték fel.
Mennyezetfestményei a Szűzanya első itteni
gyógyítását, a Szűzanya
mennybevitelét, valamint Szent László
király szentkúti vízfakasztását
ábrázolják.
Mellékoltárait Szent Anna asszony és Páduai
Szent Antal tiszteletére szentelték.
4. 2. Előkészület a
búcsúba
A búcsú általában a kegytemplom
búcsúünnepén, a templom
védőszentjének ünnepén,
nagybúcsúkor szokott lenni. A hívek több
okból járnak búcsúba: fogadalomból,
felajánlásért, lelki megnyugvásért,
hálaadásért, kérésért,
bánat miatt, örömért, családért.
A búcsúba menő út fontosabb, ennek során
készül fel az ember, a lélek a szenttel való
találkozásra. Ez a via purgativa, a bűntől
megtisztító szakasz.
Így egyúttal vai sacra, szent út is, amely
lehetővé teszi a lelki felkészülést az
útmenti keresztekkel, szentek szobraival,
kápolnákkal való találkozás
révén.
A távoli kegyhelyekre vezetett gyalogos zarándokút
nemcsak a léleknek, hanem a testnek is nagy feladatot, erős
fizikai megterhelést, kényelmetlenséget jelent.
Amennyire lehet és szükséges, gondoskodni kell a
testi szükségletekről is. Mikor még gyalog indultak
a búcsúba a hívek, a templomban talákoztak,
gyülekeztek, ma a falu középpontjában
történik mindez. Előtte a pap misét tartott az
útra indulóknak. A menet úgy állt fel, hogy
elől mentek a fiatalok, akik a keresztet és a lobogót
vitték, majd utánuk az imádkozók és
az öregebbek.
4. 3. Út a búcsúba
Az 1950-es években az út gyalogosan több
órát vett igénybe, ma buszokkal 2-3
óráig utaznak Magyarország területén.
Az útra olvasót, énekes könyvet,
lobogót, keresztet, ételt vittak, visznek magukkal a
hívők.
A búcsúsok minden útba eső keresztet
üdvözöltek. A pihenőkön kívül
megálltak még szentek szobrainál, ahol rövid
ájtatosságot tartottak. Az ájtatosság
Miatyánkból, Üdvözlégyből és
keresztúti énekekből állt, valamint
elétérdelésből. A
búcsújárók a zarándokút nagy
részét végigénekelték és
imádkozták. Ez ma is így van, amikor
autóbusszal mennek a hívek. A búcsúhely
érkezéséig a rózsafűzért
mondják, közben pedig Mária-énekeket
énekelnek.
Gyalogosan kisebb emelkedőkön felfelé menet
imádságokat mondtak, hegynek fölfelé pedig
csendben voltak.
A leggyakoribb énekek a
búcsújáróhely védőszentjéhez
szólnak, vagy Mária-énekek, amiket a
búcsúvezető kezd el énekelni. A
folyóban mosakodáskor nem énekeltek, hanem
imákat mondtak.
Ha útközben egy falun mentek át és
észrevették jövetelüket, pl. az
éneklésből, akkor harangoztak. A falun végigmenve
énekeltek, és a lakók mind
megcsókolták a keresztet. A falusiak vizet adtak,
és gyümölcsöt hoztak ki kosarakkal a
búcsúsoknak.
4. 4. Megérkezés a
kegyhelyre, az ünnep vigíliája
A kegyhelyre érkezéssel a búcsúsok
elérték céljukat. Beérkezés előtt
kb. 500 méterre tisztálkodtak, mosakodtak és
átvették ünneplő ruhájukat, a lányok a
Máriás-ruhákat. A
búcsújáróhelyre sokan vonultak be a
kereszttel és a lobogóval. Égő gyertyát nem
vittek magukkal, azt inkább a szentségi körmenetkor.
A kegyhelyre érve a búcsús csoport egyszer
körüljárja a kegytemplomot, s csak azután vonul
be. A kegykép előtti beköszönés után a
csoport megkerüli az oltárt, pénzadományokat
helyeznek az oltárra, a kegyszobor lábánál
levő perselybe. Ha a kegykép, kegyszobor elérhető
magasságban van, akkor kendőikkel, ruháikkal,
virággal, zöld gallyal megérintik, hogy a
kegytárgy ereje a kendőbe átáramoljon.
Egyenesen a templomba mentek, ahol a pap köszöntötte
őket. Majd a vezető a csoport nevében beköszönő
imádságot mondott. Minden
búcsújáróhelyen van forrás.
Így félrevonulhattak a hívek és
megmosakodtak benne és a gyógyulás
reményéért, a Szűzanya
közbenjárásáért ittak belőle. Mindezt
a búcsúba érkezéskor volt szokás
végezni. De nemcsak beteg emberek ittak a vízből, hanem
az egészségesek is. A hívek
gyógyulásáért
emléktáblácskákat állítottak,
szöveget vertek be egy falba. Manapság már csak a
misére érnek oda a hívek. Régen a
kegyhelyre érkezéskor általában
harangszót hallott a búcsúscsapat. Ennek
hatására az emberek mind sírni kezdtek, mert
meghatódtak és nagy lelki változás ment
bennük végbe. Egyesek szerint a Szűzanya
sugárzása az okozója mindennek. Ezáltal
megkönnyebbültek az emberek. A föld
megcsókolása nem volt szokás a hívek
körében. Állandó közös imát
végeznek és kihirdetik a falu által, a
faluért mondott misét.
A búcsú vigíliáján mindig volt
szentmise 30 percenként, falunként megtartva.
Szokás volt a virrasztás, de olykor alvással
töltötték ezt az időt a fáradság miatt.
Előfordult azonban, hogy egész éjszaka virrazstottak.
Éjszaka misét tartottak éjfélig,
utána pedig ájtatosság volt. A „Szent vagy Uram”
című ima-és énekeskönyvből
tartották az éjszakai ájtatosságot, minden
órában más faluért. Az éjféli
ájtatosság Mária-énekekből,
rózsafűzérből és
szentségimádásból állt. A
búcsú előtti estén körmenetet végeztek
a hívek, ahol mindenki jelen volt. A körmenetben
gyertyákkal vonultak fel és csak a keresztutat
végezték el. Az éjszaka folyamán a
temetőben a halottak litániáját
végezték el. Az éjszaka után a
hívek nagyon várták a napfelkeltét. Az
érsekvadkerti asszonyok olyannak látják a
napfelkeltét, mintha a Szűzanyát ringatná a hold.
4. 5. A búcsú napja, az
ünnep a kegyhelyen
A búcsú napja előtt a helybéli hívek
már elkezdték díszíteni a
búcsújáróhely templomát.
Virágokat helyeznek az oltárra, a szobrokra, a padokra, a
legszebb terítők kerülnek ilyenkor az oltárra. A
keresztre, lobogókra is virágokat tesznek.
A búcsú napján külön is végeztek
a hívek ájtatosságot: imádkoztak,
énekeltek és könyörgéseket mondtak. Az
ünnepi nagymise 10, 30-kor vagy 12-kor kezdődött,
utána pedig körmenet volt. A körmenet
jelentősége az, hogy alapvető emberi és keresztény
igazságot fejezzenek ki: az emberi élet zarándok
voltát és közösségi jellegét.
Továbbá azt az igényt, hogy amit bensőnkben
vallunk, arról külső és közös
magatartásunkban is tanúságot
kívánunk tenni.
Így minden körmenet nyilvános
tanúságtétel legyen a közös hitről
és az áhitatról. Aki hívő lélekkel
és bensőséges lelkülettel vesz részt, az
föltétlenül megerősödik hitében,
vallása szeretetében és nagy
közösségi élményben van
része. Az ünnepi nagymisén hangos
ujjongásban törnek fel a lelkek. Szívből
fakadó ének kíséri a szent
cselekményt. A szentáldozásban pedig a
hívek elnyerik azt, amiért tulajdonképpen mentek:
a búcsút.
Ezek után történik a szentségi
körmenet, amelyben imádó lelkek ezrei
követik a szentségi Jézust. Példás
rendben sorakoznak a hívek a vezetők
irányításával. Bensőséges
áhitat olvasható le ilyenkor az arcokról.
Az ünnepi nagymise, s a körmenet végeztével a
búcsújáró hely ünnepe
befejeződött.
4. 6. Az ún.
„búcsúfia” kérdése
Ezek az összejövetelek, sokadalmak nem a gazdasági
élet kényszerítő ereje folytán keletkeztek,
hanem a gazdasági érdekek kapcsolódtak azokhoz a
búcsús alkalmakhoz, amelyeken alapvetően vallási
indíttatásból közeli és távoli
települések, tájak népe nagy számban
összegyűlt. A búcsújáró helyek
így nagy szerepet játszottak a települések,
városok növekedésében, utak
kialakulásában, s vásári alkalmak
megteremtésében.
A búcsús központok és a
vásárok között tehát mindig szoros
kapcsolat állt fenn, azaz a búcsúi napok jelentős
vásári napok is. Ezeken a vásárokon
élvezeti cikkeket (étel, ital, édesség),
és emléktárgyakat árultak. Szívesen
vásárolnak a búcsúsok gyertyákat,
amelyek egyszerűek, de vannak nagyobb méretűek is, amelyek
díszesek, olykor a kegykép másolatával
díszítik őket. Kis szentképekre azért volt
szükség, hogy a zarándokok
búcsúfiaként emlékül magukkal
vihessék. A feliratokkal, rövid imaszövegekkel
ellátott szentképek révén egy-egy
búcsújáróhely híre messzi
vidékre elterjedt. Régi mátraverebély –
szentkúti szentképen lehet olvasni a következő
nyomtatott, esetleg kézzel írt szöveget:
Szentkútnál jártam
Rád is gondoltam
Ezt a kis ajándékot
Neked onnan hoztam.
Búcsújáró helyeink
többségének sajátossága, hogy a
tisztelet tárgyai között szentkutak, források
is szerepelnek. Ilyen például
Mátraverebélyen. A zarándokok ebből a
forrásvízből vagy kútvízből visznek haza,
hiszen gyógyító erejűnek, többnyire
Mária-jelenés kapcsán csodatevőnek tartják.
4. 7. Hazafelé a
búcsúból
A csoportok készülődtek a visszafelé útra. A
búcsúhelytől imákkal, énekekkel
vettek búcsút. Majd elindultak hazafelé.
A falu határában már várták őket az
otthoniak a kereszttel. Mikor találkoztak
összeölelkeztek, átadták egymásnak a
búcsús ajándékokat és
örvendeztek egymásnak. Hazaérkezés
után, elindultak a templomba hálát adni az
Istennek, amiért ilyen nagy kegyelemben lehetett
részük. A hálaadás után a pap
szentségi áldásban részesítette a
hazatérőket.
5. A helyi búcsúk
szokásai
Érsekvadkerten két búcsú tartása
vált szokássá,
Kálváriabúcsú és a templom
védőszentjének búcsúnapja.
5. 1. A
Kálváriabúcsú
A Kálváriabúcsút Szentkereszt
felmagasztalásának ünnepén, szeptember
14-én szokás tartani vagy a hozzá közelebbi
vasárnapon. Szentkereszt felmagasztalásának
ünnepe a 4. Század elejére vezethető vissza. 335.
Szeptember 13-án szentelték fel Jeruzsálemben a
Golgotán a feltámadás és martirium
templomát. Másnap ünnepélyes
tiszteletadásra felmutatták a népnek a
megtalált szent keresztet. Ezek az események
képezik alapját az évi emlékezésnek,
amely Konstantinápolyban az 5. Században,
Rómában a 7. Század végén tűnik fel.
Szeptember 14-én azokban a templomokban, ahol nagyobb
keresztereklye volt ünnepélyes szertartás
keretében a hívőknek fölmutatták. Innen
nyerte az ünnep is a nevét: szentkereszt
felmagasztalása. Szentkereszt ünnépét
máskor is megtaláljuk, méghozzá
május 3-án, Szentkereszt föltalálása
címen. Legendába hajló históriája
szerint Nagy Konstantin császár édesanyja, a
később szentté avatott Ilona buzgolkodására
320. szeptember 14-én ásták ki a
Kálvária földjéből. Mindhárom kereszt
előkerült, külön a titulus, vagyis az INRI-tábla,
amelyet Pilátus az Úr keresztjére tűzetett. Nem
lehet megállapítani, hogy a három közül
Krisztus melyiken adta ki lelkét. Ezért Makárius
jeruzsálemi püspök mindhármat
hozzáérintette egy halálosbeteg asszonyhoz. Az
egyiktől meggyógyult. Így jelentődött ki, hogy
melyik Krisztus keresztfája. A császárnő a kereszt
egy részét és a szögeket fiának
küldte Konstantinápolyba, a másik rész
ezüst tartóba foglalva Jeruzsálemben maradt. Ezt a
püspök minden nagypénteken nyilvános
imádásra tette ki. Ezt a kereszt-ünnepet
május 3-án tartották a gall liturgiában,
és bekerült a római liturgiába szent kereszt
megtalálása néven.
Régebben erre a búcsúra a környező falvak
lakói körmenettel jöttek. Manapság a
meghívott rokonok látogatják a
búcsút.
A búcsú vigíliáján esti misét
tartanak a kálváriánál, utána pedig
végigjárják a keresztutat imádkozva,
énekelve, gyertyákkal világítva. Az idősebb
asszonyok mise után virrasztottak a
kálváriánál egész
éjjel, de jelenleg csak éjfélig
engedélyezett a virrasztás. Minden évben
felelevenedik a hagyomány.
Délelőtt 10 órakor gyülekeznek a templomnál a
hívek, ahonnan énekelve vonulnak a
Kálváriához. Egymás után sorakozva
férfiak, cserkészek, népviseletes lányok,
köztük a Máriás lányok
Máriát víve, Kolpingosok, a pap és
ministránsok, majd a hívek zárják a sort. A
Kálváriához érve kezdődik az ünnepi
szentmise vendégpap celebrálásával. Az
ünnepi szentmise végén sor kerül a pápai
és a magyar himnusz eléneklésére.
Ezután elindul a körmenet a főtemplomhoz, ahol a
szentségbetétel után eléneklik a
Boldogasszony Anyánk kezdetű éneket.
A nap ünnepe után gyorsan szétoszlik a tömeg,
mert ilyenkor falusi szokás szerint ünnepi asztal
várja a vendégeket. A búcsúnak ezt a
részét torkos búcsúnak nevezik.
5. 2. A Templombúcsú
Évenként meg kell ünnepelni a fölszentelt
templomokban a szentelési évfordulót a
misében. Ha nem ismeretes a szentelés napja, akkor
évi egy alkalommal (Magyarországon mindig október
22-én) kell erről megemlékezni a templomokban.
A templom címe az a titok vagy szent, akinek tiszteletére
emelték a templomot. A templom címének ünnepe
a templombúcsú, amely a felszentelés
évfordulójával együtt az illető templom
főünnepe.
A templombúcsút általában a templom
védőszentjének (patronusának) ünnepén
tartják. Korábban a falvak életében
jelentős szerep jutott a búcsúnap
nagymiséjének. Az egyház tanítása
szerint, aki a templombúcsú napján részt
vesz a misén, és teljesíti a feltételeket
teljes búcsút nyer. Ősi soron ezzel függ össze
az ünnep búcsú elnevezése. Szokás,
hogy a szomszéd helységek papjai búcsú
idején meglátogatják egymást. Ilyenkor
otthon csak reggel vegy este miséznek. Annál nagyobb
ceremónia van a templombúcsús helyen. Az
ünnep fényét emelendő szinte elengedhetetlen a
koncelebrált mise, amire más alkalommal úgysem
kerül sor faluhelyen. Előfordul, hogy a
prédikációt valamelyik vendégpap tartja,
ami szintén nem mindennapi esemény.
A 20. Század közepe előtt a templombúcsúkat
általában a napjukon, vagyis a helyi egyház
hagyománya szerinti napokon tartották. A század
második felében az életformaváltozás
hatására akadályokba ütközött, hogy
minden búcsút a napján tartsanak. Sok esetben a
következő vasárnapra kellett áttenni a
búcsút, mert hétköznap az emberek
vállalatoknál dolgoznak. A templombúcsú
napja azonban a falu minden lakosa számára ünnep.
Ma a temlombúcsú mégis azon a napon van megtartva,
amelyen a védőszent ünnepe van.
5. 2. 1. A templombúcsú
szertartása
Érsekvadkert hívei november 30-án Szent
András apostol ünnepén tartják az
évi búcsút. Mivel a lakosság a
délelőtt folyamán dolgozik, ezért az ünnepi
szentmise az esti órákban kezdődik.
A szentmisére vendégpapok érkeznek, és a
vendégszónok mondja az ünnepi szentbeszédet.
A bevonulás ünnepélyesen történik
és az egész szentmisének emelkedett a hangulata.
Az ünnep emelkedett hangulatát fejezi ki a
tömjénezés (incenzálás).
Tömjénezni szokták a szentmise kezdetén az
oltárt, az evangélium hirdetése előtt,
felajánláskor az adományokat, az oltárt, a
papot és a népet, és konszekráció
után a szentostya és a kehely felmutatásakor. A
tömjénezésnek mély mondanivalója van:
imádságunk, szolgálatunk
illatáldozatként szálljon Istenhez.
Egyúttal jelzi a megtisztulást, a megszentelést
is.
5. 2. 2. Az ünnephez kötődő
szertartások
A templomban két alkalommal (április 15-én
és november 16-án) nyílik lehetőség a
hívek számára, hogy misén kívül
is tisztelhessék az Oltáriszentséget. Az
áhitat, amely a híveket az Oltáriszentség
imádására készteti, a húsvéti
misztériumban való bensőségesebb
részvételre is serkent, és arra indít, hogy
cselekedetekkel és életmóddal kell
megvalósítani, amit a szentmisében hittel
ünneplünk, és szentségi módon
befogadunk. A szentségkitételnél sem szabad
elhomályosulnia, hogy Jézus kifejezett akarat az
Oltáriszentség alapításánál
az volt, hogy táplálékul, erősítőül,
az üdvösség eszközéül adja.
Ezért a kitétel helye rendes körülmények
között az oltár menzája, ahol a
szentmiseáldozatot is ünnepeljük és csak
hosszabb szentségimádás idejére
helyezzük trónusra a monstranciát.
Szentségimádási napon a reggeli szentmise
után teszi ki a pap az Oltáriszentséget
imádásra. Ezek után – a már előzőleg
beosztott hívek, utcánként – kezdődik el a
közös szentségimádás. Ez abból
áll, hogy egy előénekes megfelelő szentségi
énekekkel és imákkal köszönti az
Úr Jézust. Ez a nap ünnep a hívek
számára, ilyenkor nem dolgoznak, azok akik megtehetik.
A templombúcsú emelkedettségét
segítheti, ha azon a napon egyéb szertartások is
vannak. Ilyen lehet, pl. a felajánlási körmenet
és a templombúcsú vesperása. A
felajánlási körmenetet a nyugati liturgia ősidők
óta ismerte. A nép adományul kenyeret és
bort hozott, de más dolgokat is fel lehetett ajánlani,
pl. olajat vagy gyertyát. A 11. Századtól
lép pénzadomány az ajándékok
helyébe.
Ezeknek a szertartásoknak a bővebb leírása
már meghaladná egy szakdolgozat terjedelmét,
ezért nem kerül leírásra.
6. Összegzés
Búcsúkban, zarándoklatokon régebben
többen vettek részt. De mégis, hiába
változnak a formák, a
búcsújárás tartalma a
vallásgyakorlás szempontjából
változatlan: vezeklés és elégtétel,
az Istennel való találkozás sajátos
és bensőséges módja, olyan helyen, a
búcsújáró helyen, ahol minden – a
külső körülményektől a kegyhely lelki
tartalmáig – ezt a találkozást segíti elő.
S ez az igény az, amely a folyton megújuló
búcsújárást élteti.
A 2000. Évben sok lehetőség nyílhat arra, hogy
elzarándokoljunk közelebbi és távoli
helyekre. A római zarándok templomok vagy ha
valakinek lehetősége engedi, a Szentföld
meglátogatása nagyon nemes és életre
szóló lelki élmény. De csak akkor lesz
valós élmény, ha kegyelmi
megújulással jár, különben csak
turistaút, aminek nem sok köze van a jubileumhoz. Fontos,
hogy lelkileg jól felkészüljünk a
zarándoklatra: ismerjük meg a szenthelyek
történetét, annak jelentését. De
ennél is fontosabb, hogy imádságban,
bűnbánatban és a szentségekben részesedve
vegyünk részt a zarándoklaton. Csak olyan
zarándoklatra vállalkozzunk, amelynek egyértelműen
az a célja, hogy a lelki megújulást teszi fő
céljául.
A jubileumi búcsú feltételei: szentségi
gyónás, amely a szív igazi
megtéréséhez vezet, szentáldozáshoz
való járulás, zarándoklat,
imádságok (Hiszekegy, Miatyánk,
Üdvözlégy, Dicsőség – a Szentatya
szándékára), Magyarországon kijelölt
templomok meglátogatása, a testvéri szeretet
cselekedetei.