A
nagyhét Jézus diadalmas jeruzsálemi bevonulásának
emlékével kezdődik. Jézus mindig alázatos akart lenni, ma
viszont hagyja, hogy diadalmenetben kísérjék. Csak most,
amikor a halálba indul, fogadja el, hogy nyilvánosan
Messiásnak kiáltsák ki. Alázatos és szelíd, aki
szamárháton vonul be a szent városba. A hozsannázó tömeg,
amely az ünnepélyes bevonuláskor hódolatát fejezi ki Jézus
előtt, nem is tudja igazán megérteni, felfogni ennek a
gesztusnak, cselekedetnek a horderejét, mélységes
értelmét, jelentését. Krisztus Urunk most most olyan útra
indul, amelynek vége az Ő kínszenvedése és értünk vállalt
megváltó halála.
Üdvözítőnk
vállalja értünk ezt a bevonulást, és kész értünk a halálba
menni.
Pilinszky
János Négysoros című versében így ír:
Alvó
szegek a jéghideg homokban,
Plakátmagányban
ázó éjjelek,
Égve
hagytad a folyosón a villanyt,
Ma
ontják véremet."
A liturgia szolgálata által szemléljük Krisztus, az örök
király dicsőségét, hogy majd jobban megértsük megalázó
szenvedése értékét. Hogy elmenjünk vele egészen a
Kálváriáig, ahol a kereszten haldokolva mindörökre
győzedelmeskedik a bűnön és a halálon. A szentmise a
kínszenvedés témájába vezet be. Izajás próféta jövendölése
és a válaszos zsoltár idézi: „Hátamat odaadtam azoknak,
akik vertek, arcomat meg, akik tépáztak. Nem rejtettem el
arcomat azok elől, akik gyaláztak és leköpdöstek" (Iz
50,6). Szemléljük az értünk szenvedő megváltónkat, amint a
törvényszék elé hurcolják, onnan a Kálváriára, és ott
keresztre feszítik: „Átlyuggatták kezemet és lábamat,
megszámlálták minden csontomat" (Zsolt 22,17).
Az
Anyaszentegyház Márk evangélistával együtt arra kéri a
híveket ezekben a napokban, fontolják meg Krisztus
kínszenvedését annak teljes mélységében, megrendítően
véres valóságában. Mert Ő valóságos Isten és valóságos
ember, és mint ilyen szenvedett értünk az Ő meggyötört
emberségében. Egy lett minden emberrel a szenvedésben,
testvérünkké lett így. Megosztotta velünk még a halált is,
hogy mindnyájan részesedjünk isteni természetében.
„Krisztus értünk engedelmes lett a kereszthalálig. Ezért
Isten felmagasztalta, és minden nevet meghaladó nevet
adott neki".
Krisztus
értünk vállalt szenvedése a húsvét ragyogó fényében lett
teljessé! Lássuk, hogyan ír erről Pilinszky János a
Harmadnapon című versében:
„És
felzúgnak a hamuszín egek,
Hajnal
fele a ravensbrücki fák.
És
megérzik a fényt a gyökerek.
És
szél támad. És fölzeng a világ.
Mert
megölhették hitvány zsoldosok,
és
megszűnhetett dobogni szíve -
Harmadnapra
legyőzte a halált.
Et
resurrexit tertia die."
Jézus
a szelídség embere most bevonul Jeruzsálembe alázatosan -
szamárháton. A szamár természeténél fogva is, a bibliai
jelképrendszerben is az egyszerű és szelíd emberek állata.
A vezérek, királyok állata a ló. Jézus mégis szamárháton
akart bevonulni Jeruzsálembe, mert a megjövendölt
Messiásnak olyannak kell lennie, aki szelíden és
alázatosan jön, aki szeretetre méltóságával tud hódítani,
nem a hatalmával, akinek a kezében soha nem lesz fegyver,
akinek egyetlen fegyvere az Isten igéje, az evangélium
szava.
Így
vonul be Jeruzsálembe, mert meg akarta mutatni, hogy
Istennél mások az erőviszonyok, mint az embereknél.
Érsekvadkert,
2021.03.06. József atya, Fotó: Kristók J.
Petőfi
1846-ban
írta Egy gondolat bánt engemet című költeményét, azóta
sokszor és sokan idézték, s mindig azt állították: régen
csak áhították a szabadságot, de mi már élvezhetjük
gyümölcseit. Pedig hát a szent világszabadság sosem jön
el, a forradalmakkal kivívható szabadság mindig rövid
életű, s mindig újabb elnyomásba torkollik, mert maga az
emberi természet nem képes annyira megváltozni, hogy
létrehozza a földi paradicsomot.
Mégis,
március
15-én azokra emlékezünk, akik életüket, szabadságukat,
vagyonukat áldozták nemzetünk becsületéért, szebb
jövőért, szabadságért. A levert és győztes forradalmak
és szabadságharcok hősei nem sokban különböztek
egymástól, ahogyan utólag az is világosan látható, a
vesztes forradalmak is győzelmesek, s a győztes csaták
is magukban hordozzák az újabb csaták és háborúk
veszteségeit. A nemzetek szabadságának számos nagy hőse
a keresztény hit hőse is volt, Zrínyi Miklóstól II.
Rákóczi Ferencig (de a közel múltunk történéseire is
igaz), s az „Isten, család, haza” háromságának egységét
aligha vitathatja bárki is, akinek helyén van a szíve,
és jól szolgál az esze.
Az
1848-as
forradalom valóban szent, békés megmozdulás volt, a
nemzet jogos önvédelmének és felháborodásának elemi
erejű kitörése - akárcsak 1956. október 23-a (netán
napjaink nemzetek önfeladását megcélzó brüsszeli
központosítása) - még az ellenfeleket is elképesztette,
megrendítette az ártatlanul tiszta és jogos volta
végett.
A
szent világszabadság úgy, ahogyan Petőfi megálmodta,
valószínűleg sosem jön el: a globalizmus nem a
szabadság, egyenlőség, testvériség szolgálatában jön
létre, hanem a pénz és a piac, a termelés és a
fogyasztás bűvöletében. A mai Európai Unió sem a
keresztény együttműködés, a megértés és a szeretet
Európájának mutatja magát, a szabadságjogok helyébe
pedig a szabadosság kerül az „oltárra”. A kialakuló
szabadságfelfogás nem kíván különbséget tenni jó és
rossz, hamis és valódi, értékes és szemétre való között,
mindent rábíz a fogyasztó demokráciájára, és a
legtudatlanabb, a világháló által célirányosan
manipulált, könnyen félrevezethető tömegek ízlésére. Az
a „világszabadság” annyit jelent, hogy 50 tévécsatornán
nézheted nagyjából ugyanazt az aljas, lélekgyilkos
bóvlit, amit egy jól megfizetett, szűk réteg
szórakoztatásaként vagy éppen művészetként tálal. Ezért
tehát, amikor a hazug ajkakról szép körmondatok
hangzanak el a márciusi ifjakról és a kivívott
szabadságról, Te, kedves olvasóm, ne higgy minden
szónak, különösen a „Kánaánt” ígérgető szavaknak. Neki
talán már itt van, de nekünk, hidd el, sosem jön el.
Amikor
e
sorok megjelennek, már túl vagyunk a körülmények
megengedte ünneplésen. Ám azt tudnunk kell, a
forradalmak sosem ilyenkor törnek ki. A forradalmak oly
kiszámíthatatlanok és előre jelezhetetlenek, mint a nagy
természeti csapások. De bizonyos, hogy ravaszul és
fokozatosan új rabságba kényszerült népek egyszer újra
felkenek a „szent világszabadságért”, és a magyar haza
akkor is áldozatokat és hősöket követel majd. (Ez a
párhuzam szépen tükröződött Gyuri atya a Magyar népért,
nemzetünk jövőjéért bemutatott szentmise prédikációjából
is. Feszült helyzet volt 1848-ban, és a felgyülemlett
feszültség a társadalomban is robbanáshoz vezetett. A
helyzet ma is nagyon kemény, hisz a hazátlan és
világpolgárként önmagát kikiáltó „globálgazdi” a vírus
és az elégedetlenség szítása mellett, már a nemzetek
alapját képező családok szétverésén munkálkodik. Ki kell
állnunk a hitünk és nemzetünk mellett! Örök erkölcsi
értékek mentén vállalni a nemzetrontó eszmék elleni
küzdelmet, mint tették azt a márciusi ifjak is
1848-49-ben.)
Mi,
keresztények
tudjuk, hogy e földi lét sosem válhat paradicsommá, de
azon igyekeznünk kell, legalább pokollá ne váljék
(Istent, családot, hazát nem ismerő) zsarnokaink miatt.
(†SzSzP
írása
alapján, Fotó: Kristók J., Hajnika)
„Az
úr
maga elé hívatta, és így szólt hozzá: Te gonosz
szolga! Kérésedre minden adósságodat elengedtem. Nem
kellett volna néked is megkönyörülnöd
szolgatársadon, ahogy én megkönyörültem rajtad? –
Ezzel az úr haragjában átadta a poroszlóknak, míg
meg nem fizette mind, amivel tartozott. Így tesz
mennyei Atyátok is veletek, ha mindegyiktek meg nem
bocsát szívből felebarátjának.” (Mt 18, 32-35)
A
fenti szentírási szakaszt már nem hallhattuk
templomunkban, hisz a vírus ismét szünetelteti a
templomi szertartásokat. Ám a médián keresztül is
segíthetjük lelki épülésünket, és tiszta szívvel
érkezhetünk a nagyheti események megélésére. Legyen
ehhez segítség a fenti szentírási részből táplálkozó
történet.
Egy
vidéki
farmon élt két testvér egymás szomszédságában. Egy
napon egy jelentéktelen félreértés kapcsán
összevesztek. Addig kölcsön adták egymásnak
szerszámaikat; ameddig az egyik távol volt, a másik
vigyázott a farmra; megbeszélték a problémáikat, de
most egy csapásra minden megváltozott. Hiába a
negyvenéves szomszédság, most végül odáig fajult a
dolog, hogy nem is álltak szóba egymással. Egy
reggel az idősebbik testvérhez bekopogott egy idegen
férfi, aki munkát keresett egy-két napra. Először el
akarta küldeni, de végül, amikor meghallotta, hogy
ácsmester, és jól bánik a fával, megmozgatta a
fantáziáját. Azt a feladatot adta neki, hogy a
testvére és az ő telke határába építsen egy
kerítést. Olyat kért, amin még átlátni sem lehet,
mert annyira haragudott a testvérére. Miután kiadta
a feladatot és minden faanyagot, szerszámot, szeget
a rendelkezésére bocsátott a mesternek, elment a
városba. Az ács neki is látott a munkának. Estefelé,
amikor visszajött az idősebb testvér, megdöbbenve
látta, hogy a telek határában, a kis völgyben nem
egy kerítés, hanem ellenkezőleg egy híd áll, mely
összeköti az ő és testvére telkét. Pont akkor jött
ki a fiatalabbik testvér, aki szintén megdöbbenve
nézte a hidat, s ezt mondta: „Drága testvérem! Te
képes voltál egy hidat építtetni, azok után, ami
köztünk történt? Azok után, amiket tettem és
mondtam?” Erre mindketten nagyon elszégyellték
magukat, és a híd közepén egymásba borulva
kibékültek. Ennek örömére kérték az ácsmestert, hogy
maradjon még pár napig, találnak még neki valami
munkát. Erre a Mester így felelt: „Nagyon szívesen
maradnék, de még sok olyan hely van, ahol hidat kell
építenem!” A két testvér egyszerre kérdezték a már
távozó Mestertől: „És mi legyen a híd neve?” Erre a
Mester így felelt: „Megbocsátás!”
A
történet elolvasása után nézzünk egy kicsit
magunkba. Ugye néha kemény dió a megbocsátás.
Megbocsátani, és megbocsátva továbblépni. Azt
jelenti, hogy elengedem féltve őrzött sérelmeimet és
nehezteléseimet. A húsvét közeledtével mi az, amit
el tudsz engedni?
(Szeged,
2021.03.09.
V.I. Nagyböjti Naplója alapján)
Szavak
nélkül
imádkozom. A szavaknak erejük van, de nem képesek kifejezni
a teljes valóságot. Mindenkiben más és más képzettársítást
idéznek elő. Az egyik korban vagy közegben ezt jelentik, a
másikban azt. Nem tudhatjuk, hogy a teljes valósághoz
vezetnek-e minket.
Amikor
meditálok,
a jelenben működő Istennel számolok. Benne élünk, mozgunk és
vagyunk, olvasom a Szentírásban. Ilyenformán elsősorban nem
a szavakkal jutok közel Istenhez, hanem ha a valós
világunkban keresem. Épp abban, ami a valós világban
megmutatkozik, figyelek jobban rá.
Rendtársam
és
mesterem, Jálics Ferenc hasonlata szerint, ha a szobámban
éppen levelet fogalmazok a barátomnak, ő pedig váratlanul
betoppan, akkor nem folytatom az írást, hanem örömmel
üdvözlöm a jelenlévőt.
Ha
Isten
itt van körülöttem, velem, bennem, akkor nem szükséges, hogy
beszéljek hozzá. Az is a javamra válhat, de vigyázni kell,
hogy engedjem őt is szóhoz jutni. Nem csak hálaadás,
köszönet, kérés jár ki Istennek. Persze felszabadító, ha
előtte minden titkos érzelmet, vágyat kifejezhetek, habár
akkor még csak magammal foglalkozom. De fontos az is, ha el
tudok csendesedni, figyelmesen hallgatni, teret engedni
annak, hogy ő minden által szólhat hozzám.
A
meditációban, az imádságban újra és újra tudatosítom, hogy
Isten mindig és mindenben jelen van, működik; akkor is,
amikor alszom, amikor az imában nem vagyok összeszedett,
hanem elkalandoznak a gondolataim, amikor semmit hasznosat
sem csinálok, mégis, azzal a szándékkal ülök a zsámolyon,
hogy történjen, amit ő akar.
Nem
szívesen
használom azt a szót, hogy istenkapcsolat. Azt sejteti,
mintha független is lehetnék Istentől, s össze kellene
kapcsolni két különállót. Holott mielőtt megszülettem volna,
ő már akkor átjárt belülről. Összeköttetést nem szükséges
teremteni köztünk, csak észre kell vennem, hogy benne élek,
mozgok és vagyok.
Számomra
az
a kérdés, hogy miben bízunk, mit táplálunk, mit erősítünk
magunkban. A negatív erők elleni küzdelem köt-e le
bennünket, vagy a jó felé fordítjuk figyelmünket. Jálics
atya mondása szerint nem a sötétség ellen kell küzdenünk,
hanem világosságot kell gyújtanunk. Nem a bűnt kell
kiirtanunk, hanem a jót, hitet, szeretetet erősítenünk.
Mustó
Péter
SJ/Forrás: MIND magazin
2021.
február
26-án az Örökkévalóságba költözött közülünk
Kosztrihán Józsefné, vagy, ahogyan legtöbben
ismerhettük Őt: Ilus néni. Azt gondolom illő,
hogy a Vadkerti Harangok hasábjain emlékezzünk
meg az Ő kedves személyéről, és felidézzük az
egyházközségünkben hosszú éveken át végzett
áldozatos tevékenységét.
„A
buzgóság
emésztett a házadért.”
Olvasható a zsoltárok könyvében az alábbi
idézet. Azt gondolom, hogy ez a mondat Ilus
nénire is igaz volt. A Vadkerti Harangok 1993.
évi júniusi számában riportot készítettek
vele, melyben beszámolt arról, hogy már
gyermekkorában is sokat tevékenykedett a
templomban, örömmel vett részt a templom
díszítésében és takarításában. Azonban az
élete 1990-2003 között még szorosabban a
templomhoz kötődött, hiszen sekrestyésként
dolgozhatott a Jó Isten Házában. Feladatát nem
munkának, hanem hivatásnak tekintette, amit
szívvel-lélekkel végzett.
Szívügyének
tekintette
a hagyományok felelevenítését és továbbadását
is. Az Ő kezdeményezésére 1993 augusztusában
újjáéledt településünkön a terményhálaadó
szentmise és körmenet, ami talán az országban
is egyedülálló eseményként azóta is minden
évben megünneplünk Tevékenységének máig élő
gyümölcse a Kálvária búcsúnk a plébánia
templomtól induló körmenettel történő
megünneplése is, mely mint egy újabb jelét
adja annak, hogy a világnak Krisztus kell.
Aktívan részt vett az Érsekvadkerti Kalász
Egyesület újjáalakulásában, aminek haláláig
oszlopos tagja volt.
Kedves
Ilus
néni, köszönjük szolgálatát. Imádságos
szeretettel, a viszontlátás reményében
búcsúzunk azzal a tudattal, hogy odaátról is
követed és segíted az általad elindított
egyházközségi tevékenységünket. Így válik majd
teljessé az a gondolat, hogy igazán csak az
hal meg, akit elfelejtenek!
(Vitéz
Tamás,
Fotó: Kristók J.)
Sajnos
megint egy olyan ember halt meg, aki sokat
tett a faluért...
Ilus
néni,
ma Érted szólt a harang!
Elérkezett az a nap, amikor községünk harangja
- melyet megszámlálhatatlanszor indítottál
esküvők, valamint községünkből eltávozott
személyek lelkének távozását jelezve - ma
Érted és lelked távozását jelezve, búsan
szólt.
Számtalan
éven
keresztül szolgáltad községünk papjait,
ministránsait, amikor Istentiszteletre
készültek. Isten- és emberszolgálatodat,
hivatásként fogtad fel, melytől fájó szívvel
és nem önszántadból váltál meg. Emlékeimben
él, ahogy kerékpárral - jó időben, rossz
időben egyaránt - mentél, ha kellett naponta
többször is, a lélekharangot indítani.
1993-ban,
sokévnyi
kényszerkihagyás után, őseink által elkezdett
és méltó életben tartásra kötelezett, az
országban is egyedülálló terményhálaadó
körmenet újra szervezését is Neked köszönjük,
hálával emlékezünk! Hagyományőrző tanításod,
bennem is él tovább!
Egyházközségünkben
végzett
szolgálatod végezted Isten dicsőségére, és
ezáltal váljék a község híveinek lelki javára!
Ilus néni! A
Jóisten áldjon és öleljen karjaiba!
(Vné, fotó:
Kristók J.)
A
jeruzsálemi templom volt Isten jelenlétének a helye, a
vallási élet központja. Más településeken nem templomok,
hanem zsinagógák épültek az istentiszteleti szertartások és
összejövetelek számára. Az ószövetségi időkben a próféták
gyakran hangsúlyozták, hogy elég a templomba menni és ott
áldozatokat felajánlani, mert Isten feltétlen
engedelmességet és az ő parancsainak megtartását kéri az
emberektől. Ezt a benső hozzáállást fejezi ki a látható
istentisztelet, de nem pótolja azt, ha hiányzik valakiből. A
próféták azt is sürgették, hogy a nép újuljon meg vallási
szempontból, térjenek meg és szívük tisztasága elsődleges
legyen. Ezt a prófétai hagyományt folytatja Jézus, amikor
megtisztítja a templomot, amiről a mai vasárnap olvasunk az
evangéliumban. De többről is szó van itt, mint egy prófétai
buzgóságról. A mi Urunk keresztáldozata, halála és
feltámadása óta Jézus megdicsőült teste az új templom, Isten
jelenlétének új helye.
A
jeruzsálemi templom megtisztításakor Jézus a következő
kijelentést tette: „Romboljátok le ezt a templomot, és én
három nap alatt fölépítem!” Zsidó hallgatósága nem értette e
mondat értelmét, de ekkor még a tanítványai sem tudták, hogy
saját testére, a halálát követő harmadik napon feltámadt
testére gondol Mesterük.
Az
egykori
hallgatóság az épületre gondolt, amelyben elhangzott e
különös kijelentés. A zsidók jól ismerték ennek a templomnak
a történetét. A kezdetek Dávid király idejéig nyúltak
vissza. Miután az ország fővárosában, Jeruzsálemben palotát
épített a maga számára, Dávid elhatározta, hogy házat épít
Isten számára. Az isteni gondviselés azonban nem engedte
meg, hogy elhatározása még az ő életében megvalósuljon,
hanem csak fia, Salamon építhette meg az Úr templomát,
amelyet a hódító babiloniak később leromboltak. A babiloni
fogságból visszatérő zsidók építették újjá a templomot,
amely ettől kezdve évszázadokon keresztül ismét az
istentisztelet legfőbb helyéül szolgált. A második templomot
a zsidó háború idején a rómaiak lerombolták, és azóta nem
építették újjá.
Isten
egykor
szövetséget kötött a választott néppel, ígéretet tett nekik,
hogy a hit zarándokútját végigjárva elnyerik azt az
országot, amelyet Isten nekik készített. A szövetség
jeleként és az ígéret pecsétjeként Isten törvényt adott a
választott népnek, szívükbe írta a tízparancsolat
törvényeit. A törvény olyan útmutató jel volt az ószövetségi
időkben, amely „az élet útját” mutatta az emberek számára, s
amely azt jelezte, hogy Isten az ő népével van. A
jeruzsálemi templom pedig, amely Isten lakóhelye volt,
szintén azt jelezte, hogy Isten népe körében lakik, egészen
közel van az emberekhez.
Az
újszövetségi
időkben az igazi jel, amely az Atya emberek iránti hűségét
és szeretetét igazolja, és amely beteljesíti az üdvösség
művét, már nem egy épület lebontása és felépítése lesz,
hanem Jézus halála a kereszten és az ő feltámadása. E két
esemény, továbbá a kereszt és az üres sír nem választható el
egymástól. Mindkettő hitet ébreszt abban, aki látja, s
elindít a tanúságtétel útján. Szent Pál apostol a
következőket mondta: „A zsidók csodajeleket kívánnak, a
görögök bölcsességet követelnek, mi azonban a megfeszített
Krisztust hirdetjük” (1Kor 1,22-23). Ezt a küldetést
folytatja az Egyház minden korban azt a megfeszített
Krisztust hirdetve, akit az Atya feltámasztott a halálból.
©
Horváth István Sándor
(Kosztrihánné Ilus néni
emlékére)
Istenünk, ki a lét határát
kiméri,
hazahívta őt, s így ment el
Ilus néni;
haza szólította, s az élte
betellett.
Eltávozott tőlünk Hozzá-, Ki
legszentebb.
A templomban lépte
visszhangzik még halkan,
keze után gyertyák sercegnek
titokban,
S ezer emlék éled, melyben
fel-felragyog
ő, mint jó sekrestyés, ezért ő
nem halott.
Drága dolgos szíve bár pihenni
tért meg
az égnek Urához, lelke
Istenéhez,
ám valami mégis, így is velünk
marad,
mint sok-sok képfoszlány, mint
sok élet-darab.
Szerettük őt nagyon. Kedves
volt, meg hű is.
Ó, bár törte sorsa, özvegyen,
a sírig.
Nem volt könnyű néki, s mégis
könnyes remény
harangozott delet áldott
tekintetén.
Volt gyásza is nem egy, gyász,
mely kínnal teljes.
Ő csak ment a hitben tovább,
menni kellett,
s minket is tanított
példájával szépen,
hogyan maradjunk meg az Úr
szerelmében.
S íme, most temetjük
porhüvelyét neki.
Még úgy tűnik, hogy a halál
vámját szedi,
de ő mégsem halott, hiszen
csak álmodik,
s a nagy harsonákra vágyódik
egyre itt.
Mert Jézus ígérte: majd eljön
az égből,
S ki hű volt Őhozzá, égi
kegyelméből
Vele együtt lehet,
boldogságtól áldva.
Isten önnel, kedves Ilus néni,
drága!
Isten nyugosztalja!
(2021.03.06. Babik Erzsébet)
Jöjjetek,
mi
is menjünk fel az olajfák hegyére, fussunk Jézus elé, aki
Betániából ma visszatért, és önként vállalta a
tiszteletreméltó és boldogító szenvedést, hogy bevégezze
üdvözítésünk szentségét, mi pedig az előttünk járóval
találkozzunk. Íme, jön, és önként Jeruzsálem felé veszi
útját. Jön, aki értünk alászállt a magas égből, hogy
minket, akik a bűnmélységébe zuhantunk, fölemeljen
magához, amint a Szentírás mondja: minden fejedelemség,
hatalom, erő minden néven nevezhető méltóság fölé (Ef
1,21).
(Krétai
Szent
András)
Kedves
Barátom!
Már
a
levelem elején tudatom veled, hogy azért jöttem, hogy
megszabadítsalak. Ezért is szeretettel köszöntelek.
Nagyon-nagyon
örülök,
hogy ma is veled lehetek, szólhatok hozzád és te figyelsz
rám e sorok olvasásakor. Látom, előfordulnak olyan
időszakok, amikor úgy érzed, mintha elhagynálak. De
megnyugtatlak, ilyen sosincs. Sohasem hagylak el. Azért
jöttem a Földre, hogy tudd, örökké melletted vagyok, a
tenyeremen hordozlak. Veled érzek örömödben, bánatodban.
Amikor fáj valamid, nekem is fáj. Rám mindig, minden
pillanatban, minden helyzetben számíthatsz. Szeretnék újra
és újra a szívedbe költözni. Lakásom legyen benned és
minden nap újra és újra megszülessek a gondolataidban, a
szavaidban, a cselekedeteidben.
Viszont,
néha
azt látom, hogy rendkívül el vagy foglalva magaddal,
tennivalóiddal, szükségleteiddel. Hidd el, ha rám
figyelsz, amikor belekezdesz valamibe, sokkal több
gyümölcsöt terem, mintha csak a saját erődre hagyatkozol.
Próbáld csak ki! Ne félj, nem hagylak magadra! Bízz bennem
és figyelj rám kérlek!
Ígérd
meg
nekem, hogy a következő napokban éberebb leszel! Valami
történni fog. Én mindennap új reménnyel ajándékozlak meg.
Neked annyit kell tenned, hogy észrevedd, ami nem jó az
életedben és javíts rajta, amiben csak tudsz. Próbáld meg
a hibáidat jósággá változtatni! Bízz bennem, adok
kegyelmet hozzá, csak láss hozzá és csináld!
Sok-sok
nemzedék
szerette volna, hogy bűnei megbocsátást nyerjenek. A bűn
képes megmérgezni az egész embert. A bűn mindig a rossz
forrása. Vannak, akik annyira belemerülnek, hogy
felemészti őket. Tudod, milyen lelkifurdalást okoz egy-egy
rossz cselekedeted?
Hát
persze,
hogy tudtad! Emlékezz csak rá, mennyire tud gyötörni!
Megváltód vagyok. Azért jöttem, hogy megszabadítsalak,
hogy levegyem a válladról a súlyt!
Gondold
végig,
melyek azok a terhek, amelyektől megszabadulnál, de
nehezen megy? Mondd el most nekem. Őszintén.
Meghallgatlak. Ha bizalommal fordulsz hozzám, segítek
Akkor…., hallgatlak.
Kérlek,
a
tapasztalatodat oszd meg velem személyes imádságodban!
Szeretettel
ölellek,
a te Megváltód
(V.I.
Találkozásaim
Istennel… c könyv alapján. Folytatás a 3. levéllel.)
Felgyorsultan
élünk, nem jó, a lelkünkön
ezer béklyó; láncra vertek
igen minket, S
elvesztettünk sok-sok kincset. Kincset, mely
egykor ragyogott. Lettek
helyette bánatok. Szürke arcú
sok rabszolga úgy él,
mintha mindegy volna. Valld: a
család okafogyott! A férfi-nő
kapcsolatot rúgjuk fel a
gender végett! Hogy mi jó?
Magad ítéld meg! S te válaszd
meg a nemedet! Megteheted,
elhiheted; lehetsz
akármi, csak bátran; gyerünk, csak
minél cifrábban! A gyerek sem
fontos, értsd meg! Legyél
drogos, igyál, vétkezz!!!! Legyél bajnok
minden bűnben!!! Isten nincs,
csak észszerűen!! S méghogy nemzet? Indentitás?? Multikulturális
világ, az kell
nekünk, nem a haza, ha mást gondolsz, az nagy hiba. |
Ősök vére? Az
nem trendi, majd a
sok-sok szín átfesti, így mixelve
új világot!!! Ki mást
mondd: fejére átok!! Ki a hitről
szólna? Elég!!! Imádd inkább
pénz istenét, vagy még
inkább önmagadat!! Sátán???
Mese!!! S Isten: te vagy. Tékozolj el
mindent szépen, hisz nincs
mennyország, se Éden; lélek sincs,
se egy másvilág, akik ebben
hisznek, buták. Te csak élj,
élvezz, nyerészkedj, hisz meghalsz
egyszer, de végleg!!!! Mit szemed,
szád, nyelved áhít, add meg neki,
csak ez számít. ................................................. „Isten, haza,
család, élet" Ezek veszendő
értékek, s jó, ha
óvjuk mint kincseket... Mint
kincseket, csak úgy lehet. (Érsekvadkert 2021.01.06. Szné) |
Szent
János
evangéliumának 12,37-43 alatti verseiben foglalkozik
szellemi életünk, más szóval emberlétünk legnagyobb
zökkenőjével, a hitetlenség fölbukkanásával, továbbá
betörésével társadalmi és lelki életünkbe, és sunyi
elhatalmasodásával viselkedésünkben. Többes számban is
írhattam volna mindezt, mert a hitetlenség többünk
gondolatainak és tetteinek gyakori, ám lappangó kísérője,
sőt, olykor meghatározója! Mind közönségesen
hiszünk-hiszegetünk, mert rendes keresztények vagyunk.
Eljárunk templomba, szentmisére, nemigen gyónogatunk,
komolyabb értéket sosem lopunk, nem is nagyon csalunk,
ritkán verekszünk, miközben ügyeinket Isten megkérdezése
nélkül döntjük el, sőt Ő ellenére, mert súgta ugyan, hogy
így volna a helyes viselkedni, aztán mégis úgy teszünk,
most aztán szánjuk-bánjuk, amikor már késő.
A
hitetlenség oka: „Nem tudnak hinni, mert Izajás ezt
megmondta: vakká tettem szemüket, és megkeményítettem
szívüket, hogy ne lássanak a szemükkel, és ne értsenek a
szívükkel, nehogy megtérjenek és meggyógyítsam őket.”(Iz
6,9-10) Mérhetetlenül keserű szavak! A kiindulópont
miegyéb lehetne, mint az, hogy Izajás az isteni embertan
mestere. A szem és a szív egyike sem holmi anyagi,
biológiai szereplő. Ki ne tudná, hogy miféle hitvány alak
az, aki a szívtelen? Vagy az, akinek nem lehet a szemébe
nézni? Az ilyen embert rettentő baj gyötri. Szegény egy
percre sem tud zöld ágra vergődni hibáival és miattuk
önmagával.
Szemünk
sokkal
több holmi látószervnél, aminek ennyi vagy annyi dioptriás
hibája van. A lényegi látás, a lényeglátás igazából az
értelmi működés legmagasabb körébe tartozik! Vegyük csak
sorra! A lényeglátás a szemtelenséggel együtt nem optikai
fogalom, ahogy a szívünk sem csupán kardiológiai, magyarul
szívtani jelenség a szó teljes értelmében, ugyanis nem
gép: nem műszaki szempontok szerint végzi föladatát. Annál
sokkal gazdagabb jelenség. Ugyanis maga a Teremtő
intézkedett: Ő tette vakká a hitetlenek szemét, keménnyé a
szívüket! Az őáltala kirótt lelki vakság és lelki
kőszívűség maga a földi pokol.
Jézus
az
Utolsó Vacsorán beszélgetett tanítványaival árulójáról.
János apostol ült mellette. „Simon Péter intett neki és
kérte: Kérdezd meg kiről beszél”? Jézus így felelt: „Az,
akinek a bemártott falatot adom.” Ezzel bemártotta a
falatot és karióti Júdásnak, Simon fiának nyújtotta. A
falat után mindjárt belé szállt a sátán. Jézus ennyit
mondott: „Tedd meg hamarosan, amit tenni akarsz!” „Történt
ez azután, hogy Júdásba már belészállt a sátán.” (Jn
13,24-27)
A
villanásnyi jelenet Ádám és Éva bűnbeeséséhez hasonlóan
parányi és világtörténelmi.
(Czakó
Gábor)
10.00-11.00 Ünnepi
szentmise
és Szentségkitétel
11.00-12.00 Volt
rendőrségtől a Temető útig, Temető úttól a Rákóczi út
35-ig
12.00-13.00
Rákóczi út 35- a
Radnóti út végéig, Új sor és a Béke út
13.00-14.00
Szeszfőzdétől a Rákóczi
út 78-ig, Kút utcáig
14.00-15.00
Kút utcától a
központig és a Petőfi út páratlan oldala
15.00-16.00
Petőfi út páros
oldala és a Gépállomás és a Gárdonyi út
16.00-17.00
Zrínyi út, Rákóczi
út páros oldala, központtól a Rákóczi út 178- ig
17.00-17.45 Major
17.45-18.00
Közös befejező ima
18.00
Szentmise
Szívemben háladal zeng
húsvét ünnepén,
mert a köd feloszlott, és
reám köszönt a fény.
Az Úr nincs a sírban,
feltámadott, igen!
Lelkem örömét, hát Jézus,
eléd viszem:
Alleluja, alleluja!
Neked, Jézus, Isten-fia!
Dicső Úr és dicső király,
legyőzettetett a halál!
Lelkem boldog benned, ó,
drága Krisztusom!
Isten Báránya örökre te
vagy, tudom...
Illatos virág a szívem, eléd
teszem...
hiszen Jézus, te nem hagysz
el engem sosem..
Alleluja, alleluja!
Neked, Jézus, Isten-fia!
Dicső Úr és dicső király,
legyőzettetett a halál!
Ezért szól a remény dala,
Uram, neked,
ezért énekel, s dicsőít
angyalsereg,
mert a sírból feltámadtál
harmadnapon
hálás köszönettel jövök, és
dalolom:
Alleluja, alleluja!
Neked, Jézus, Isten-fia!
Dicső Úr és dicső Király,
legyőzettetett a halál!
(Babik Erzsébet)
Az
újságunk nyomdai előkészítése alatt, a
03.19-i kormányzati bejelentés egyenlőre
március 29-ig meghosszabbította a
korlátozó rendelkezéseket. Amennyiben
az ezt követő állami és az egyházmegyei
előírások lehetővé teszik a nyilvános
liturgiák megtartását templomainkban, úgy
liturgikus életünket a feloldás napjától
számítva következőképpen tervezzük:
Március
28.
Virágvasárnap. Ezzel a nappal kezdetét veszi a
nagyhét. A szentmiséken meghallgatjuk a
Passiót. A fél 10-es szentmisét a Lourdes-i
barlangnál barkaszenteléssel kezdjük.(Mivel ez
az ünnepünk sem lehet nyilvános, az atyák
által a Haranglábak alá kihelyezett
megszentelt barkából vihetünk otthonainkba.
Itt lesz kihelyezve a Vadkerti Harangok
legújabb száma is. A hirdetőtáblán olvasható
lesz a nyitás időpontja is, melynek
terjesztésében kérjük apostolkodásukat!
Fontos infó még, hogy a 8 órakor kezdődő
vasárnapi szentmiséket a Csabák István és a
Hagyományőrző (Tájház) oldalán követhetjük a
nyitásig!!)
Nagycsütörtökön-,
nagypénteken és nagyszombaton este 6 órakor
kezdődnek a szertartások.
Nagycsütörtök
szentmise
az utolsóvacsora emlékére, a szentmisét
követően oltárfosztás, majd virrasztás este 8
óráig. A virrasztás alatt szentgyónási
lehetőség.
Nagypéntek
igeliturgia,
passió, könyörgések, kereszthódolat és szent
áldozás.
Ne felejtsük
el, hogy nagypéntek szigorú böjti nap 3-szor
szabad étkezni és csak egyszer szabad
jóllakni. Ennek megtartása 18 éveskortól 60
éves korig kötelező.
Nagypénteken
délután
3 órakor keresztutat végzünk a
felsőkeresztnél.
Nagyszombat
Jézus sírban nyugovásának a napja, a szentsír
látogatásra délután 2 órától lesz lehetőség.
Az
esti
szertartás a templom előtt a tűzszenteléssel
kezdődik. Húsvéti örömének, igeliturgia,
keresztségifogadalommegújítás, szentmise. A
szentmise végén feltámadási körmenet.
Húsvétvasárnap és
húsvéthétfőn is vasárnapi miserend szerint
lesznek a szentmisék templomunkban. Azaz 8
órakor, fél 10-kor, Pusztaberkiben 11
órakor.
Április 16-án, pénteken
lesz tavaszi éves szentségimádásinapunk. Az
ünnepünk délelőtt 10 órakor szentmisével
kezdődik, majd szentségkitétel. Ezt követően
a kiírás szerint végzik a tizedek az
imaórákat. Este 17.45-kor befejező imádság,
majd szentmise zárja szentségimádási
napunkat.
Április
11-én, húsvét II.
vasárnapján az Isteni Irgalmasság vasárnapját
ünnepeljük. Délelőtt a szokott rendben lesznek
a szentmisék. Délután 3 órakor az irgalmasság
óráját fogjuk elvégezni templomunkban.
Szeretettel hívjuk a Kedves Testvéreket a
közös imádságra.
Április
25-én
lesz Húsvét IV. vasárnapja, Hivatások
vasárnapja, imádkozzunk papi és szerzetesi
hivatásokért. Ezen a napon imádkozunk jó
termésért is, búzaszentelést végzünk.
Április hónapban az esti
szentmisék még 6 órakor kezdődnek.
Ferenc pápa 2020.
december 8.-2021.december 8. között
meghirdette a Szent József évet, valamint
2021. március 19.- 2022. június 26. között a
Családok évét is. Különösen fontos ebben az
időszakban, hogy imádkozzunk családjainkért.
Ez
történt
Kereszteltünk:
Házasságot kötöttek:
-
12. Győri
Istvánné Valkó Mária (1938)
13. Kosztrihán
Józsefné Erdős Ilona (1933)
14. Halászi
Károly (1956)
15. Kovácspál
Jánosné Urbán Mária (1934)
16. Záhorszki
Jánosné Csillik Erzsébet (1932)
17. Dénes Ferenc
(1969)
1. Nagycsütörtök este
6 óra
2. Nagypéntek
este
6 óra
3.
Nagyszombat este
6 óra
4.
Húsvétvasárnap -
5.
Húsvéthétfő
- Szrenka József, szülei, apósa Kristók
János élő és elhunyt hozzátartozók.
6. Kedd -
7. Szerda -
8. Csütörtök
-
9. Péntek
-
10. Szombat
-Murányi Istvánné, férje, fia, menye,
veje, unokájuk Sándor és Ilona.
-
Kovács István, felesége Mrekvicska
Erzsébet, szülők, testvérek és nászuk
Híves András.
-
Bozsonyik István, szülei, apósa, anyósa,
testvére, élő és elhunyt családtagok,
valamint násza Muladi Tibor.
-
Híves András 6. évforduló, szülei,
nagyszülei, testvérei, anyósa Valacsik
Borbála és férje Molnár János.
-
Szabó László 4. évforduló, Kovács
Lászlóné, férje, fia, unokája.
-
Csillag Gyula, Szabó Vince, felesége
Kormosói Ilona, Mrekvicska Ignác, felesége
Szabó Margit és szülők.
11. Vasárnap
-Buzás Ildikó, Buzás és Kovács család élő
és elhunyt hozzátartozói.
-
Nagy László és felesége Nagy Mária, Varga
Ignác, felesége Pistyúr Margit, a család
élő és elhunyt tagjaiért.
12. Hétfő -
13. Kedd -
14. Szerda
-
15. Csütörtök
- Kovács József és felesége Kovács
Rozália.
16. Péntek
- Soós Miklós 2. évforduló, szülei, sógora
élő és elhunyt családtagok.
17. Szombat
- Molnár István, felesége, szüleik, vejük
Pistyúr József, szülei, nagyszülei,
testvérei.
-
ifj. Nagy József, szülei, testvérei, veje,
apósa Murányi Lajos, felesége és
hozzátartozók.
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, szüleik,
testvéreik menyük a család élő és elhunyt
hozzátartozói.
18. Vasárnap
-
19. Hétfő -
20. Kedd -
21. Szerda -
22. Csütörtök
-
23. Péntek
- Urbán József, szülei, apósa, anyósa,
násza Halaj Ferenc, szülei és a Jakubecz
család halottaiért.
24. Szombat
- Dr. Borsa Mihály kanonok, szülei,
testvérei, és a család élő és elhunyt
hozzátartozói.
-
Vitéz István, felesége Erdős Mária, és a
család hozzátartozói. Nagy Ignác, Csernák
és Káposzta család halottai.
-
Kosztrihán Józsefné, férje, fiai, a
Kosztrihán és az Erdős család élő és
elhunyt tagjaiért.
25. Vasárnap
- Csillag János születésének 100.
évfordulója.