A
harmadik évezred elején az elvallástalanodó Európában
élünk, nyugaton és keleten, amelynek híradásában sokaknak
nem az igazság a jelszó, hanem az informatika hatalma. A
Biblia üzenetét a tudomány álarcát felöltők vonják
kétségbe és igyekeznek kiszorítani létünk értelmezéséből a
misztériumot. Növekedőben van azok száma, akik legendának,
mítosznak tekintik Jézus feltámadását és vele húsvét
misztériumát. Hitünk önvédelme, ha meggyőzően követjük a
kinyilatkoztatás üzenetét, azt a sorsdöntő eseményt, amit
az Evangélium Jézus feltámadásáról elmond.
Figyeljünk
meg
jól néhány evangéliumi utalást, főleg a lepellel
kapcsolatosakat, hogy megérezzük a valóság leheletét.
János
Jézus
temetésének szemtanúja, hitelesen írja le a jelenetet. Ő
Péternél nemcsak előbb ért a sírhoz, amelynek záróköve már
el volt hengerítve, hanem be is nézett a sírbarlangba, és
látta a gyolcsleplet, de nem ment be (Jn 20, 6).
Mennyivel pontosabb ez, mint Lukács szövege, aki nem
szemtanúként írja le a történeteket. S ami megdöbbentő:
megalapozottan elfogadhatjuk, hogy ez az a gyolcslepel,
amelyet Turini Lepelként ismerünk. Ennek vizsgálatára
csaknem százötvenezer munkaórát szenteltek már a kutatók,
elénk tárva hitelességének érveit. A legalaposabb
ismertetést Jan Wilson írta meg könyvében, melyből az
derül ki, hogy nem a Torinói Lepel hitelességének
dokumentálása a mítosz, hanem a tagadók elképesztő
fantazmagóriái, közöttük például az a változat, hogy a
Leplet Leonardo festette vagy fényképezte. Ha ez sem,
akkor tüzes domborművel égették rá, ami a Leplen látható.
Csakhogy Pilátus pénzérméinek nyomai ott vannak a
szemhéjakon! Erről Leonardo nem tudhatott. Épp most
vitáznak róla azokkal, akik a pártusi halotti kultusz
nyomát vélik fölfedezni az érméken, pártus hercegnek
hirdetve Jézust. Hivatkoznak arra, hogy magyar vezéri
koponyákban is ezüstpénzeket találtak szemfedőnek. Kérdés:
Ki tehette oda Pilátus legkisebb pénzérméit? Válasz: a
kivégző osztag egyik szír katonája. Hiszen ez a két
pénzérme olyan csekély értékű, és méretében is olyan, mint
a mai ötforintos. Arimateai József biztosan értékesebb
pénz tett volna Jézus szemeinek lezárására, amelyek
kinyílhattak a levételkor. A pártus temetésre hivatkozók
elnémulnak. Az ő kultikus temetésüknél is nemes fémpénzt
alkalmaztak: arany- vagy ezüstpénzt. Ez biztos. Tehát
ennek a rejtvénynek megoldásánál is a „pénz beszél”.
János
fölemelte
az összehajtott leplet a sírbarlangban. Nyilván
megdöbbent, amikor látta, hogy ugyanaz a lepel, mint amibe
Jézust eltemették. De mi lett a vérrel, ami a temetéskor a
Leplet elborította? S honnan vannak rajta a test fénylő
nyomai? Megint a valóság lehelete az, ami megcsapja a
jelenet mai olvasóit. Hiszen Péter nem láthatta, ami
Jánost megdöbbentette. Ő nem volt ott Jézus temetésénél.
Nem rendült meg. Nem észlelhette a különbséget a
nagypéntek esti temetés akkor még csurom véres Leple és e
között, amit ott széthajtottak. János viszont az eltemetők
egyike volt. Ő látta a különbséget. Péter nem. S itt van a
megoldása annak, amire évszázadok apologétái nem találtak
választ. Mert nem az üres sír, hanem a leplen fölismert
feltűnő változás, a feltámadt test nyomainak meglátása
lehetett a villámcsapás, amely Jánost érte. Ez a
magyarázata vallomásának: „látta és hitt” (Jn 20, 8).
A
Feltámadottal való találkozás lélektani leírása pedig
olyan, mintha a pszichológiai szakkönyvéből vették volna.
Az apostolok szava elakad. Elnémulnak. Válaszolni sem
tudnak, amikor Jézus rájuk köszön. A belső reagálás
tipikus zavara ez, amikor valaki a megszokottól teljesen
eltérővel találkozik. Úgy viselkednek, ahogyan a nagyon
váratlan élmény hatására az ember reagálni szokott. Ez azt
jelenti, hogy időbe telik, amíg lelkileg magukba tudják
fogadni és feldolgozni, amit megtapasztaltak. a gépi
„memóriának” nincsenek ilyen problémái. A mitológiának
sem. Látni a Feltámadottat! Ez merőben új és egészen
megrendítő egyedi tapasztalat az eddigiekhez képest. Idő
kell, amíg lélekben megemésztik. Így hiteles! És még sorolni
lehetne mindazt, ami a valóság ízét kínálja a húsvéti
események leírásában.
Hiszünk
a
Szentírás húsvéti üzenetében, Jézus feltámadásában!
Hiszünk a szavahihető tanúknak. Hiszünk a kivételes
szemtanú János apostolnak. Róla kapjuk a jellemzést: „Ő az
a tanítvány, aki ezekről tanúságot tett. Tudjuk, hogy igaz
a tanúsága (Jn 21, 24)
(†
Boda
L., Fotó: Kristók J.)
Kongó, üres templom, üres
padok, csendek.
Hol van Isten nyája?
Mind-mind hazamentek.
Nem. Nem kedvvel, sírva.
Hiányzik az Úr ma.
Oly árva gyász rajtunk. Alig
látunk túlra.
A pap csendben beszél. Ajkán
igeszólam.
A hívősereg meg? Isten nyája
hol van?
Szobáikban ülnek, halkan
imádkoznak,
hogy ég áldásával szebb
legyen a holnap!
Magányos böjtidő. Szomorú
szív-ének.
Isten szolgái hát egyedül
miséznek.
A kántor magában zengi,
egyre zengi.
S hol van Isten nyája?
Szanaszét mindenki.
Megverték a bárányt,
szétverték a nyájat.
Szíven üt a forró, láztól
égő bánat.
S a szent könyv is néma, ám
zeng minden sora,
hogy a hívő fiak ne
féljenek, soha.
Az oltáron az Úr megint
megöletik:
törik, vérét veszik, bár ő
nem lázad itt.
Kehelybe hull dúsan, s
hófehér kenyérbe,
ám azt oly egyedül. Ki lesz
ma egy véle?
A pap arcán bánat: nincs egy
áldozó sem.
Koronavírus dúl. Járvány
van, oly szinten,
a templom kong bele, lelkek
nélkül, fájva.
Elhagyott az Isten, árván
vár, hiába.
Várnai
Jakab ferences testvértől érkezett gondolatok szemüvegén át
figyelve az érsekvadkerti eseményeket, ismertetném olvasó
táborunkkal a karanténos nagyhetünk egyéni, de mégis
közösségi ünneplését, mintegy jelét adva annak, hogy aki
hisz, annak minden a javát szolgálja. A történetet nem szó
szerint idézem, hogy ezzel is teret kaphasson egyházunk
megtartó ereje. Bízom benne, hogy a bezárt voltunk
felvillantja tudatunkban törékeny emberi voltunkat, míg az
„üres templom” képében az üres jézusi sír tudatosul.
A
történet így hangzik: Al-Hakim kalifa, Egyiptom muszlim
uralkodója (996-1021) elrendelte, hogy kilenc évre zárjanak
be minden templomot. (Jelenben a vírus helyzet tesz hasonló
lépéseket egy még nem ismert időszakra). A kalifa a zárlat
egyik napján végigjárta a keresztények utcáit, a mai
helyzetben mondhatjuk Érsekvadkertet. Útja során azt
tapasztata, hogy minden házban imádkoznak és Istent
dicsőítik. Azonnal meg is parancsolta, hogy nyissák ki a
templomokat. Hagyják imádkozni a keresztényeket, ahogy
akarnak. Be akartam záratni a települések minden templomát,
de most már belátom, hogy a bezárás által minden házban
nyitottam helyettük egyet.
Most
a kalifa helyébe a vírus lépett a húsvéti készületünk
idején. Ám a vírushelyzet sem söpörte szőnyeg alá a
hitéletet. Hála érte az országos virtuális lehetőségeknek és
a helyi kezdeményezéseknek. A megszokott dolgok helyébe újak
léptek, melyek által Jézus kopogtat házaink ajtaján. Hogy
mit tapasztalt az Úr, tanúskodjék róla az eseményekről szóló
címszavas tudósítás és az arról készült néhány fotó.
Már
a virágvasárnapot is otthonainkban ünnepeltük. András atyánk
a betegsége miatt a szobájában megtartott szentmise
keretében szentelte meg a testvérek által megkészített barka
ágakat, azokat is, amelyeket az ünnepre való készület
jegyében már otthonainkat ékesítették. A megszentelt ágak a
templom nyitott részében és a Lourdes-i barlangnál kerültek
elhelyezésre, ahonnan a lelki feltöltődésre érkezők vihettek
otthonaikba. Megjegyezni kívánom, hogy hamar elfogyott, ami
azt is jelenti, van remény!
A
Szent három nap szertartásait a médián keresztül
követhettük. Ám mi sem maradhattunk tétlenek. András atyánk
közreműködésével több testvérünk szorgoskodott azon, hogy
nekünk is legyen saját ünnepünk. A könyvtár, a plébánia
napra lebontott imákat nyomtatott ki, melyeket az ügyért
szorgoskodó testvérek ki is juttattak azokhoz, akik
vélhetően az egyházi és világi virtuális csatornákon nem
valószínű, hogy hozzájutottak volna helyi ünneplésünk
programjához.
A
Szent három napon minden este 7 órakor András atya elmondta
a kiküldött imákat, majd az Oltáriszentség jelenlétében
adott áldást Vadkert minden lakójára. A feladatunk az volt,
hogy a megjelölt időben, egy szál égő gyertya és a mellé
helyezett feszület mellett, a nevezett időpontban mi is
imádkozzuk a rendelkezésre bocsátott imákat, hisz ezzel
lélekben együtt tudunk lenni.
Nagyszombatos
este az együtt imádkozás mellé plusz feladatunk is volt. A
19:10-kor kezdődő Szentségi áldáshoz, amit a harangok
megszólalása is jelzett, kidíszített ablakainkban gyertyák
égjenek, mintegy jelezve, hogy most minden utca körmenetünk
helyszíne. Volt testvérünk, aki körbe kocsizta a falut, és
azt tapasztalta, hogy a templom körül fáklyák lángja lobog
és a néptelen utcák nagyon sok ablakában is megjelent
Krisztus világossága.
A
gitáros énekkarunk áhítatát is áthúzta a járvány. A
tervezett keresztútjuk is a virtuális világba helyeződött
át. A fiatalok úgy gondolták, hogy Nagypénteken 9-17 óra
között félóránként jelennek meg a világhálón egy-egy
stációval, hogy ha már a vírus korlátozta fizikai
mozgásterünket, így is átelmélkedhessük a megváltásunkért
hozott jézusi áldozatot. Tevékenységük nem volt
eredménytelen, hisz a cikk írásakor 260-360 közötti volt a
megtekintések száma.
A
keresztút elérhetősége:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLg7pVycLxUx2R5xsNNwKMD433HyR2Ap4v&fbclid=IwAR3DZESmVHy73ALrdMcqUY-JbX5NsUola4e0mgm6jbWtxMnIp8i_VD5hS44
Húsvét
vasárnap késő délután van.
A
településen a polgári törvények miatt alig van mozgás. A
templom mint a lelki feltöltődés színhelye nyitva van. Hála
Istennek, szinte sosincs egyedül a Feltámadt Krisztusunk. A
szabályokat betartva, szinte egymásnak adják a kilincset
azok, akik a stabil jövőt csak a mi Urunk, Jézus Krisztusban
látják.
Oly
barbárul hangzik: „Egyétek a testem...” -
mégsem
az, mert az Úr hagyta ránk az esten,
akkor,
midőn nekünk adta magát végleg,
lelkitáplálékként,
mint örök szentséget.
Kézbe
véve ama tiszta szent kenyeret,
hálát
adott s halkan ekképpen törte meg:
„Ez
az én testem, mely értetek adatik...,
benne
én vagyok, s ki veszi, engem eszik.
Majd
kelyhét emelvén szent szavakat mondott”
„Ez
az én vér-kelyhem...” S hogy igyátok: fontos!
S
ki veszi bor-vérem, abban én ott leszek,
ha
teszitek, én, az Isten lesz bennetek.
Nem
barbár, s zord elmék kitalált bálványa,
a
mi Istenünk az ég és föld királya,
akit
téptek, vertek kíméletlen módra;
Jézus
örök hús-vér, szakrális valója
csodálatos
ostya, kovásztalan kenyér,
S
mellé hősiesen kiontott, drága vér,
akit
eszünk mostan, s lelkünk virágba hajt,
akit
iszunk szívvel, áttörvén annyi bajt,
S
nem kell félnünk sosem, mert a szent Úr benne.
Ővele
árad itt az ég nagy kegyelme.
Ő,
a tiszta bárány, mit kezéből adott
a
végső vacsorán, S áldás jő tőle, sok.
Áldozata
értünk örök vigasz, szentség,
általa
oszlanak fel a vétek-esték.
A
bűnbocsánat elnyerésének a bűnös részéről mindig alapvető
feltétele a bánat: a bűnök megbánása, mellyel Isten előtt
fájlaljuk, hogy vétkeztünk, a bűnt valóban rossznak ítéljük,
s egyúttal fölébresztjük a jó szándékot, hogy a bűnt kerülni
akarjuk. Rendes körülmények között az Egyházban a súlyos
bűnök megbocsátása csakis a gyónás szentségében lehetséges.
Olyan helyzetekben, amikor súlyos indok áll fenn, és a
gyónási alkalom hiányzik, fölindíthatjuk magunkban a
tökéletes bánatot (lat. contritio perfecta), s Isten
bocsánatát így is elnyerhetjük. Azonban egy ilyen tökéletes
bánat fölindítása magában kell, hogy foglalja a mielőbbi
gyónás szándékát. (Vö. CIC 916. kán.)
IMA
A
TÖKÉLETES BÁNAT FÖLINDÍTÁSÁHOZ:
Teljes
szívemből
bánom, ó, édes Istenem, hogy Téged oly sokszor és oly nagyon
megbántottalak, mert ezáltal méltatlanná lettem kegyelmedre,
kedvedből kiestem és mind ideig-, mind örökkévaló
büntetésedet megérdemeltem. Kiváltképpen pedig azért bánom
bűneimet, mert Téged, legfőbb jót, legjobb Atyámat és
legnagyobb jótevőmet megbántottalak. Ó, édes Istenem, erősen
felteszem magamban, hogy a Te kegyelmeddel téged, szerető
jóságos Istenemet semmi bűnnel, de legfőképp ... [itt
gondolj azokra a bűnökre, amelyek ellen különös törekvéssel
küzdesz] meg nem bántalak és a bűnre szolgáló alkalmakat
gondosan elkerülöm.
Kérlek,
Uram,
őrködjék fölöttem jóságos szemed, és add, hogy a következő
napokat az eddigieknél jobban használjam! Boldogságos
Szűzanyám, szent Őrzőangyalom, legyetek velem! Ámen.
LELKIÁLDOZÁS
A
lelki áldozás (lat. communio spiritualis) az áldozás egyik
módja, amikor fizikai módon nem tudja valaki magához venni
az Oltáriszentséget, de lelkileg mégis elnyerheti a
szentáldozás kegyelmeit. Fontos azonban tudni, hogy a lelki
áldozásra ugyanúgy fel kell készülnie a hívőnek, mint
egyébként a rendes szentáldozásra, vagyis a kegyelem
állapotában kell lennie. Aki valamilyen súlyos bűn miatt nem
járulhat egyébként szentáldozáshoz (pl. rendezetlen házasság
miatt), az lelki áldozást sem tud végezni.
IMA
A
LELKI ÁLDOZÁSHOZ:
Uram
Jézus
Krisztus, hiszek Benned, imádlak Téged és szeretlek Téged
teljes szívemből. Bánom minden bűnömet, mert szeretnélek
magamhoz fogadni a szentáldozásban, hogy Veled élhessek.
Jöjj hát, ó Jézus, legalább lélekben költözz a szívembe, és
végy lakást benne örökre! A mi Urunk Jézus Krisztus Teste
őrizzen meg engem az örök életre! Köszöntelek, ó Jézus az én
szegény szívemben. Neked adom magamat egészen. Tied akarok
lenni életemben és halálom után is. Ámen.
(Forrás:
Magyar
Kurír, Váci Egyházmegye, Fotó: Kristók J.))
A
gyerekek talán örülnek, hogy nem kell iskolába menni, de
minden csoda három napig tart, utána rájövünk, hogy ez
bizony drasztikus változást eredményez a mindennapi életben.
A családoknak önerőből kell választ adni arra, hogy mi
történik a nap 24 órájában. Nem lehet elküldeni a gyereket a
nagyszülőkhöz, nem vezeti le az energiáit az edzésekkel, nem
megy közösségbe, nincs program. Akit megnyugtat az, hogy a
gyerek örül a napi 14 óra gépidőnek, és majd elfoglalja
magát a telefonjával, a filmsorozataival, videojátékaival,
az a legrosszabb választ adja, ami létezik.
Erre
a
helyzetre reflektálva szeretnék néhány gondolatot a
figyelmükbe ajánlani:
1.
A struktúra nélküli időt a gyerek, és sokszor a felnőtt sem
tudja értelmesen kitölteni. Sok embernek most több ideje
lesz, de ha nem használjuk fel jól, akkor az unalom, a
kezünk közül kifolyó idő erkölcsileg romboló. Gyűjtsük össze
azt, hogy házon belül mire nem jut idő a hétköznapokban, és
most foglalkozzunk ezekkel is.
2.
A családok működjenek „akciócsoportként”, hozzanak
szabályokat az idő beosztására, mindenkinek legyen feladata
a háztartásban - lehetőleg valakivel együtt, mert a közös
tevékenységnek is van öröme; legyen idő testmozgásra (hála
Istennek tavaszodik, ki lehet menni a szabadba), legyen
meghatározva és szigorúan betartva a gépezésre szánt idő,
illesszük be a napirendbe a közös társasjátékot.
3.
Hallgassunk tudatosan zenét, ami érzelmi háztartásunkra is
jótékonyan hat, nézzünk együtt filmet, amit kövessen
beszélgetés!
4.
Remélhetőleg az iskolák, a kormányzat, a tananyagok
fejlesztői gondoskodnak arról, hogy legyen tanulmányi
feladat az iskolás gyermekek számára. Tudatosítsuk a
gyermekekben, hogy bár a tanóra és a számonkérés számukra
teher, mégis segítség a tanulásban. Hirtelen minden iskolás
olyan lett, mint egy levelező tagozatos egyetemista, és nem
könnyű így haladni. Határozzuk meg a tanulási időt,
természetesen a megfelelő szünetekkel, és a szülők
figyeljenek oda, hogy a gyermekek beküldendő feladatai
valóban készüljenek el, ne csak átvegyék az
osztálytársuktól, vagy letöltsenek valamit az internetről.
5.
Lehetőség
ez az időszak arra, hogy a szülő a saját tevékenységébe is
jobban bevonja a gyerekeket. Játékosan, együttműködésbe
vonva taníthatók háztartási ismeretekre, ház körüli, vagy
kerti munkákra, javításokra.
6.
Beszélgessünk
arról, hogy „vihar előtti csend” van. Nem azért van
vészhelyzet, és nem azért áll le a fél ország és a kontinens
nagy része, mert néhányan kórházban vannak. A vírus okozta
betegségnek lappangási ideje van. Valószínűleg jóval többen
hordozzák és terjesztik a vírust, mint ahány embernek már
tünetei vannak. Ezért kell visszafogott életet élni: kerülni
a tömeget, az utazást, a csoportos összejöveteleket. Nem
tudjuk, kinek a köhögése fertőz. Lehet, hogy mi nem vagyunk
veszélyeztetett korcsoport. De a szüleink azok. A mellettünk
élő idős szomszéd, a gyerekeink idős tanárai, az
egészségügyben végkimerülésig dolgozó orvos és nővér azok
lesznek. És a fiatalabbak sem kaptak írásos ígéretet arról,
hogy nem lesz szükségük kórházi kezelésre. A lemondásokat
fogjuk fel nagyböjti önmegtartóztatásként.
7.
Fordítsunk kiemelt figyelmet a személyes és háztartási
higiéniára. Levegőbe, kézbe ne köhögjünk, tüsszentsünk,
zsebkendőt tegyünk az arcunk elé. Közös tálból csak
evőeszközzel vegyünk, ami nem ér a szánkhoz. Kilincseket és
azokat a gyakran használt tárgyakat, amit többen is kézbe
vesznek, naponta többször tisztítsuk. Gyakori kézmosás
mellett is ügyeljünk arra, hogy arcunkhoz, szánkhoz,
orrunkhoz csak tiszta kézzel nyúljunk.
8.
Nagyjából évszázadonként van nagy járvány. 1918-19-ben a
spanyolnátha, a középkorban a pestisjárványok, most a
koronavírus van terítéken. Vegyük komolyan a megelőzést, de
ne essünk pánikba. Járványok idején erőre kap az imádság. Ez
a fő dolog! Most ennek van itt az ideje. A Mária Rádió az
interneten keresztül mindenhol hallgatható. Minden nap
tudatosan szánjuk az eddigieken felül valamennyi időt az
imádságra. Kapcsolódjunk bele a rádión keresztül esetleg
olyan imádságba, amit eddig nem gyakoroltunk. Vagy
hallgassunk meg tudatosan egy lelkiségi műsort. Örüljünk,
hogy ezt most még úgy tehetjük, hogy nem kell beteget
ápolni, kórházban lévő hozzátartozóért (akit látogatni sem
lehet) aggódni, halottat siratni!
(Lukovits
Milán
atya, Mária Rádió)
Hálát
adunk
neked a világért, amelyben lehetővé tetted az emberiség
életét. Hálát adunk a teremtés egész gazdagságáért és
csodálatos törvényszerűségeiért. Hálát adunk azért, hogy
minden pusztító erő ellenére megmaradtunk, és képesek
vagyunk arra, hogy világunkról és önmagunkról új és új
felismerésekre jussunk.
Köszönjük,
hogy
egyénileg és közösségben is harcolhatunk megmaradásunkért
és azért, hogy életünk egyre szebb és tartalmasabb legyen.
De mindennél inkább köszönjük neked, hogy örök életre
hívtál meg minket, és Krisztus Urunk megváltó halála és
feltámadása által utat nyitottál nekünk az örök
boldogságra.
Amikor
olyan
természeti csapások érnek minket, amelyek ellen a magunk
erejéből teljesen biztos védelmet még nem találunk,
átéljük, hogy végül is mindig a te kezedben van az
életünk.
Alázattal
kérünk,
segítsd a tudomány embereit, hogy mielőbb megtalálják a
mostani járvány ellenszerét! Adj a társadalmak vezetőinek
éleslátást, hogy megfelelő intézkedésekkel gátat szabjanak
a fertőzés terjedésének, segítsék a betegség megelőzését,
leküzdését és a hatékony eszközök eljutását a
rászorulókhoz. Adj irgalmat és örök nyugodalmat a
betegségben elhunytaknak, adj a betegeknek gyógyulást, az
orvosoknak és az egészségügy munkatársainak erőt és áldást
bátor helytállásukhoz. Erősítsd bennünk a hitet, a
bizalmat és a segítő szeretetet, hogy megadhassunk minden
lelki és testi segítséget beteg embertársainknak és a
gyászoló vagy aggódó hozzátartozóknak. Add, hogy felelős
viselkedésünkkel mi is hozzájáruljunk a betegség
terjedésének elkerüléséhez.
Bocsásd
meg,
Urunk, minden bűnünket, amit gondolattal, szóval,
cselekedettel és mulasztással elkövettünk!
Szentháromság,
Egy
Isten, irgalmazz nekünk!
Boldogságos
Szűz
Mária, Betegek Gyógyítója, könyörögj értünk!
Ámen.
(Erdő
Péter
bíboros atya, Magyar Kurír)
Mégis
hisszük,
hogy az Istent szeretőknek minden a javára válik. Nagy
erőt ad ez. Éppúgy megerősít, mint tudni azt, hogy az
Egyház, mint mindig, úgy most is mellettünk áll. Ha
nincs is nyilvános szentmise, papjaink mindennap
bemutatják a szent áldozatot, és imádkoznak Isten
népéért, gondozzák a lelkeket és összefogják a
közösségeket akár a virtuális térben is.
Ugyanakkor
a
hívő közösség is felelős a papjaiért és plébániáikért.
Az egyházközségek gondoskodásukkal fejezik ki, hogy
fontos számukra egyházuk és papjaik. Ennek egészen
konkrét megnyilvánulása a pénzbeli adakozás.
Tudnunk
kell,
hogy az egyházi adó és a perselypénz nem valamiféle
ráadás vagy zsebpénz a pap számára - ahogy sokan tévesen
gondolják -, hanem ténylegesen a pap és munkatársai
megélhetésének és a plébánia működésének a biztosítéka.
Miközben az egyházmegye a nagyobb összegű állami
támogatásokat az ingatlanok és az intézmények
fenntartására fordítja, addig a plébánia költségeit és a
pap fizetését az egyházközség adja össze. Ez mindig is
így volt, és ma sincs másképp.
Példa
értékűek
azok az egyházközségek, ahol a hívő családok - anyagi
lehetőségeikhez mérten - havi rendszerességű utalással
támogatják a plébániát. Sok helyen viszont, ahol ez még
nem valósult meg, a perselyadományok jelentik a plébánia
fenntartásához szükséges egyedüli forrást.
Ezért
a
mostani, különlegesen nehéz helyzetben, amikor nincs
lehetőség szentmisén perselyadományok gyűjtésére, azzal
a kéréssel fordulok a kedves hívekhez, hogy
nélkülözhetetlen pénzbeli támogatásukat más módon
juttassák el a plébániához.
A
támogatás legegyszerűbb és legjobb módja az, ha
számlájukról rendszeres utalást tudnak beállítani a
plébániájuk számára, amelyeknek számlaszámát a templomi
hirdetőtáblákon olvashatják.
Ha
erre
nincs módjuk, akkor adományukat - legalább a szokásos
vasárnapi perselyadomány összegét - a templomban
található perselyben helyezhetik el. Erre kérem a kedves
Testvéreket, és papjaink nevében is köszönöm
nagylelkűségüket.
A
templom most is nyitva áll. A betérők az Úr Jézus
jelenlétében megtapasztalhatják azt a belső békét, amit
senki és semmi nem vehet el az Istenben bízóktól. Az
Egyház most is imádkozik Isten egész népéért. Az Úr
titokzatos módon most még közelebb van hozzánk, mint
amikor úgy gondoltuk, hogy a magunk erejéből is jól
elboldogulunk. Rá hagyatkozva, egymást segítve a bajban
is erősek maradhatunk.
Kelt:
Vácon,
2020. március 24-én
Marton
Zsolt
megyéspüspök
Váci
Egyházmegye
Mielőtt
anya
lettem, főzhettem magamnak meleg ételt. Ruháim nem voltak
pecsétesek. Nyugodtan telefonálhattam.
Mielőtt
anya
lettem, addig aludtam, amíg akartam és nem izgultam, hogy
milyen későn fekszem le. Minden nap megfésülködtem és fogat
mostam.
Mielőtt
anya
lettem, minden nap kitakarítottam. Nem botlottam meg
játékokban és nem felejtettem el altatódalok szövegét.
Mielőtt
anya
lettem, nem izgultam, hogy a növényeim mérgezők-e, és nem
gondoltam védőoltásokra.
Mielőtt
anya
lettem, nem hányt le senki, nem lettem kakis, nem köptek le,
nem rágcsáltak meg, nem pisiltek le és nem csipkedtek meg
pici ujjak sem.
Mielőtt
anya
lettem, teljes birtokában voltam gondolataimnak, testemnek,
lelkemnek és végigaludtam az éjszakát.
Mielőtt
anya
lettem, sosem tartottam kezemben egy síró gyereket, hogy az
orvos megvizsgálhassa, vagy beadja neki az injekciót. Sosem
néztem könnyes szemekbe - és fakadtam sírva.
Mielőtt
anya
lettem, nem éreztem ekkora boldogságot egy egyszerű
mosolyon, és nem maradtam fenn késő éjjel, hogy egy alvó
bébiben gyönyörködjem. Sosem tudtam, hogy képes vagyok
ennyire szeretni.
Mielőtt
anya
lettem, sosem éreztem, hogy a szívem apró darabokra törik,
mikor nem tudtam megszüntetni a fájdalmát. Nem tudtam, hogy
egy ilyen pici élet ekkora hatással lesz az életemre.
Mielőtt
anya
lettem, nem ismertem azt az érzést, hogy a szívem a testemen
kívül van. Nem tudtam, milyen nagyszerű érzés a gyerek
etetése. Nem tudtam, hogy valami olyan fontossá tehet engem.
Mielőtt
anya
lettem, sosem keltem fel az éjszaka közepén tízpercenként,
hogy megnézzem, minden rendben van-e?
Mielőtt
anya
lettem sosem ismertem a melegséget, az örömöt, a
szívfájdalmat - egyszóval azt a csodát, hogy anya lehetek!
A
gyerekeink iránti jóságukért köszönetképpen, szeretném
megosztani Önökkel az egyik nagyon szép nagycsütörtöki
élményemet.
Aki
gyerekekkel foglalkozik, az tudja, hogy mindenik évnek
megvan a maga keresztje, van olyan tanév, amikorra a himlő,
máskor az influenza környékezi meg a nagycsaládot, és biza'
akkor „megy a gyűrű vándorútra, egyik kézből a másikba”, és
nehéz megfékezni a járványt. Persze nemcsak fertőző
betegségek indulhatnak el a gyermekek világában, hanem
különféle divatok, hóbortok is, melyeket a felnőtteknek
nagyon nehéz megérteni, befolyásolni. Volt egy év, amikor a
fiaink folyton bosszantották a tanárokat, az osztályok
szinte versenyeztek, hogy ki tud csínytevésben rálicitálni a
másikra. Nekik nagyon jó bulinak tűnt, de egy-egy tanár a
felmondását fontolgatta. Mi mást tehettem volna, újból és
újból összeszedtem az intézet belső udvarára a gyerekeket,
hol szép szóval, máskor meg minden pedagógiai haragomat
csatasorba állítva próbáltam a fiaimat nevelgetni, a
kedvesség és a jóság útjára terelgetni.
Tavasz felé
már az egész pedagógiai eszköztárunk romokban hevert.
Magamba roskadva behívtam az intézet vezetőjét, és
megbeszéltük, hogy ha már nincs eredménye annak, hogy a
gyerekek fejét mosogatjuk, próbáljuk meg a lábukat megmosni.
A
nagycsütörtöki szentmisén a legcsintalanabb gyerekeket
kiültettük az első padba, és az evangélium után prédikáció
helyet letérdeltem mindenik fékezhetetlen kiscsikó elé, és
szelíden, ahogyan mesterünktől tanultam, megmostam,
megtörölgettem a lábát. A hívek döbbent csendben nézték, nem
mondtam semmit, csak céltudatosan végeztem a dolgomat, a
kántor közben szép nagyböjti zsoltárt énekelt. A szertartást
elsősorban a gyerekeknek szántam pedagógiai célzattal, de
igazából engem is végtelenül megindított. Ott és akkor
döbbentem rá, hogy Péter lábát mosva az én lábamat is
megmosta a Mester. Bár Júdás zsebében ott zörgött a harminc
ezüstpénz, Jézus mégis lehajolt, és az áruló lábát is
megmosta. Aztán belém nyilallt a felismerés: Jézus nemcsak
megmosta a tanítványai lábát, hanem utána meg is halt értük
a kereszten! Vajon én meg tudnék halni ezekért a rosszcsont
gyerekekért? A szertartást befejezve felálltam, és csendesen
néztem őket, míg az orgona utolsó akkordjai is elhaltak.
Néztem a fiaimat, és annyira szépnek láttam őket, mint még
soha!
A
megfosztott oltár előtt sokáig némán térdeltünk. A végén, a
sekrestyében minden tanítványom odajött, hozzám bújtak,
megöleltek csendesen. Néma percek után az egyik, talán a
legcsintalanabb megszólalt: „Csaba testvér, én többet nem
leszek rossz!” Én sem, én sem, visszhangozták a többiek a
mélyről jövő jó elhatározást.
Évek teltek
el, ma már felnőtt emberek, elsodorta őket a múló idő, de én
úgy gondolom, hogy legtöbbjüknek sikerült megtartani a
tiszta szívből felfakadt őszinte fogadalmat. Egy biztos, ha
találkozunk, ugyanazzal a szeretettel tudjuk átölelni
egymást. A gyerekek előtt térden állva örökre megértettem,
hogy szeretetre csak végtelen alázattal és nagy-nagy
szeretettel lehet tanítani az embereket.
Ezúton
kívánok Önöknek kegyelmekben gazdag húsvétot!
Csaba
testvér OFM
Csendes
alkonyat volt,
Ahogy
hazaértem,
Ave Máriára
Harangoztak
éppen.
Ültél a ház
előtt
A régi
kispadon,
Könnyekkel
szemedben,
Sóhajjal
ajkadon.
Letérdeltem
eléd,
Közelről
néztelek,
Úgy
eltévedt rajtam
Jóságos két
szemed.
Kerested a
régi
Derült
vonásokat,
Ragyogó
szemeim,
Nevető
arcomat.
Az arcom
oly törött,
A szemem
sem ragyog,
Miről is
tudtad meg,
Hogy a fiad
vagyok?
Hazajöttem,
anyám,
Beteg
vagyok, lelkem,
Anyai
szerelmed
Gyógyítson
meg engem.
Taníts meg
engemet
Még egyszer
nevetni,
Taníts meg
remélni,
Taníts meg
szeretni.
Vígy el,
ahogy régen
Az első
misére-,
Mutasd meg
még egyszer
Az utat az
égre.
Ugye
megvannak még
A glóriás
szentek,
Akik
énnálam is
Még többet
szenvedtek?
Mutasd meg
őrizőm
Az Isten
Bárányát,
Mondd, hogy
csókoljam meg
A feszület
lábát.
A nagy
kereszt alatt
Térdeljünk
le ketten,
S mondjuk
el mint régen:
Hiszek egy
Istenben…
A
járvány időszaka rámutat törékenységünkre és arra, hogy a
saját és mások életére vigyáznunk kell. Imáinkkal és
példánkkal erősítsük a bizalmat Istenben és egymásban.
Gyakoroljuk a nagylelkűség erényét, és ebben a helyzetben
különösen is figyeljünk egymásra, főleg beteg és idős
embertársainkra. Idős paptestvéreinket tisztelettel kérjük,
hogy ebben a helyzetben különösen vigyázzanak egészségükre.
Telefonszámaink. 06 35
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője és dolgozói
Az elhúzódó
kijárási korlátozások továbbra sem teszik
lehetővé a szentmisék bemutatását és a
szertartásokat templomainkban. Ám a torony
alatti templomajtó a nappali órákban nyitva
van. Egyénenként használjuk ki lelki
feltöltődésre ezt a lehetőséget, és mondjunk
el egy imát András atyánk gyógyulásáért.
Az ott
található hirdető tábláról pedig továbbadásra
és saját magunk számára szerezhetünk
információkat a beálló személyi és templomi
liturgiák időponti változásairól. Itt kerül
kihelyezésre az április végén csökkentett (240
pld) példányszámban megjelenő Vadkerti
Harangok, mely az újraindulás végett
tartalmazza a lekötött miseszándékokat is. Itt
lesz olvasható a megrendelt katolikus lapok
anyagi rendezési megoldása is.
Látogatásunk
alkalmával lehetőség van a templom javára
adakozni is, melynek másik formájáról püspök
atyánk körleveléből tájékozódhatunk.
Ez
történt
Temetések:
16. Hugyecz
Istvánné (Maglódi Viktória 1944)
17. Sztraka
Félixné (Berecz Mária 1936)
18, Halaj
Sándorné (Dalkó Ilona 1929)
19. Csillik
Balázs (1934)
1. péntek
- Szűzanya tiszteletére
2. szombat
- Rózsafűzér Társulati tagokért
- Boda Kálmánné Valkó Ilona 5.
évforduló, férje, valamint a Boda, Valkó és
a Beke család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
- A Pálinkás és Nemcsok család élő és
elhunyt tagjai és hozzátartozóiért
3. vasárnap -
Temela János halálának 5. évfordulója
- Hálából élő családért 40. házassági
évforduló
4. hétfő
-
5. kedd
-
6. szerda
-
7. csütörtök -
8. péntek
- Jakubecz Mihály, felesége,
gyermekeik, Németh és Varga család
halottaiért, élő és elhunyt családtagokért
9. szombat
- Kordics Ignác, Kordics, Sisa és
Tolnai család élő és elhunyt tagjaiért
- Csillag Ferenc, szülei, anyósa,
apósa, veje Fábián József és élő
családtagokért
- Záhorszki Sándor 3. évforduló,
Záhorszki és Liptai család élő és elhunyt
hozzátartozókért
10. vasárnap -
11. hétfő
-
12. kedd
-
13. szerda
-
14. csütörtök -
15. péntek
-
16. szombat -
Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
szüleik, gyermekeik, hozzátartozók, unokájuk
János
- Págyor László 4. évforduló, 2
sógora, apósa Vitéz József, a család élő és
elhunyt hozzátartozóiért
- Pataki András 16. évforduló,
felesége Bimbó Mária 5. évforduló,
Beszkovszki János felesége Rohácsi Erzsébet,
Tóth István, Bálint Tibor és felesége
17. vasárnap - Rácz
József 1. évforduló, szülei, apósa, anyósa
18. hétfő
-
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök -
22. péntek
-
23. szombat -
Szabó Ignác, felesége Vitéz Mária 19.
évforduló, fiuk Ignác, valamint nászuk Vitéz
Sándor, felesége Záhorszki Viktória és
hozzátartozók
24. vasárnap -
25. hétfő
-
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök - Kovács
József, felesége Kovács Rozália
29. péntek
-
30. szombat -
Záhorszki Erzsébet 10. évforduló, veje és
hozzátartozók
- Pinke András, szülei, felesége
Csabák Mária, élő és elhunyt hozzátartozók
31- vasárnap -