A
keresztények ebben a bűnbánati időszakban Jézus Krisztus
feltámadásának, a húsvétnak a megünneplésére készülnek a
hitben való elmélyülés, a kiengesztelődés és a lemondás
segítségével.
A
hamvazószerda arra az ősi hagyományra vezethető vissza, hogy
a hívők a vezeklés részeként hamut szórtak a fejükre. Ennek
emlékét a mai napig őrzi a szertartás: az előző évben
megszentelt és elégetett barka hamujából a pap ezen a napon
- és nagyböjt első vasárnapján - keresztet rajzol a hívek
homlokára, közben pedig ezt mondja: Emlékezzél, ember, hogy
porból vagy és porrá leszel! A hamu egyszerre jelképezi az
elmúlást és a megtisztulást.
Az
MKPK
sajtószolgálata utalt arra: mivel a vasárnapokat az egyház
nem tekinti böjti napnak, a VII. század óta szerdai nappal
kezdődik a nagyböjt, így hamvazószerdától húsvét vasárnapig
a böjti napok száma éppen negyvenet tesz ki.
Magyarázatuk
szerint
a nagyböjt azért tart pontosan negyven napig, mert a
Szentírásban és az abból kiinduló keresztény hagyományban a
negyvenes szám mindig az egyes események jelentőségét emeli
ki. Példaként hozták fel, hogy Jézus Krisztus nyilvános
működésének megkezdése előtt negyven napot töltött a
pusztában, negyven napig tartott a vízözön, negyven évig
vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes negyven napig
tartózkodott a Sínai-hegyen és Jónás próféta negyvennapos
böjtöt hirdetett Ninivében.
A
negyvennapos böjt a IV. századra vált általánossá a
keresztény világban. A XI. századig olyannyira szigorú volt,
hogy késő délutánig semmit sem ettek; húst, tejterméket és
tojást pedig a böjti napokon egyáltalán nem fogyasztottak.
Az egyház mára enyhített a böjti szabályokon, de
hamvazószerdára és nagypéntekre szigorú böjtöt ír elő: a 18
és 60 év közötti híveknek csak háromszor lehet étkezniük és
egyszer jóllakniuk. E két napon és nagyböjt többi péntekén
14 évesnél idősebb tagjait arra kéri az egyház, hogy a böjti
fegyelem részeként ne fogyasszanak húst.
A
nagyböjt liturgikus színe a lila, amely a XIII. század óta
jelképezi a liturgiában a bűnbánatot. Ugyancsak a bűnbánat
jeleként marad el a nagyböjt egész folyamán a szentmisékben
az alleluja, amely a liturgiában az öröm legközvetlenebb
kifejeződése; a templomot ez időszakban nem díszíti virág.
Az egyháznak sajátosan a nagyböjthöz kötődő szertartása a
keresztúti ájtatosság, amelyen a hívek mintegy végigkísérik
Krisztust a kereszthalála felé vezető úton.
A
böjt vallásos gyakorlata a bűnbánat, a megtisztulás, az
áldozat és a könyörgés fontosságát állítja középpontba,
kifejezi az ember Isten iránt tanúsított szeretetét és az
érte való áldozatvállalását. Húsvétra készülve az egyház a
böjt mellett az imát és a szegények megsegítését ajánlja
híveinek.
(NET
forrásból)
Tudsz-e úgy szeretni, ahogy
én szerettem?
Reszketni, remegni az
Olajfa-kertben?
Elhagyatva lenni, egyedül a
bűnnel?
Szemben a halállal, szemben
a közönnyel?
Adnád-e kezedet szorító
kötélnek?
Arcodat a gúnynak, lenéző
köpésnek?
Tudsz-e mellém állni
fojtogató csendben?
Az ostorozásnál eltakarnál
engem?
Tudsz-e úgy szeretni, ahogy
én szeretlek?
Tudsz-e tűrni értem, hordani
keresztet?
Roskadva, remegve, föl,
egész a célig?
Akkor is, ha szíved ezer
sebből vérzik?
Tudod-e karodat szélesre
kitárni?
Az egész világért áldozattá
válni?
És tudsz-e pihenni úgy a
kereszten,
hogy örvendezz rajta: mindig
ezt kerestem?
Tudsz-e mellém hágni? A
helyembe lépni?
Magadat feledve életemet
élni?
Egészen eltűnni, elmerülni
bennem?
Tudsz-e úgy szeretni, ahogy
én szerettem?
A
nagyböjt, a húsvéti előkészület szent ideje elsősorban
arra hivatott, hogy elmélyítse bennünk a bűnbánat és a
fegyelmezett krisztusi élet szellemét. Ilyenkor számvetést
készíthetünk és megkérdezhetjük önmagunktól: vajon jól
készülünk-e a húsvéti misztérium megünneplésére? Buzgóbbak
lettünk-e, mint korábban voltunk? Többet imádkoztunk-e?
Rendszeresen jártunk-e szentmisére? Gondoltunk-e a böjti
napokra? Gyakoroltuk-e a felebaráti szeretetet?
Kibékültünk-e haragosainkkal? Elvégeztük-e a húsvéti
szentgyónásunkat? Keresztény emberhez illően éljük-e
mindennapjainkat? Meglátjuk-e a hétköznapokban is a
közelgő ünnep csodáját? De minden év, minden helyzet újabb
és újabb nagyböjti kérdéseket vet fel.
Élvezzük
állampolgári szabadságunkat: templomok épülnek, iskolát
nyitunk, és államunk nem kezel ellenségként bennünket.
Kitatarozzuk templomunk falát, újítjuk a berendezéseket
iskoláinkban, hogy hirdessék valamiképpen Istenünk és az Ő
egyházának nagyszerűségét. Ország-világ elé tárjuk
történetünket (a mi esetünkben lásd: Ezekkel találkoztam
Érsekvadkerten; Ezt láttam Érsekvadkerten) és anyagi
örökségünket: épületek, képek szobrok, irodalom és zene.
Fölemeltük végre a fejünket itt a Földön, és szabad gazda
módján tekintünk körbe országunkban. Így cselekszik, ugye,
Isten régi, zsidó népe, és annak máig köztünk élő,
szétszórt maradéka is, sőt, a világ hitetlen fiainak
sokasága is. Ha elfeleded, Krisztusban testvérem, majd
eszedbe jut, amikor beléjük ütközöl!
Hanem
nekünk törvény adta, kormányok elismerte, sőt, a
szomszédok által is szimpátiával figyelt jogunk, hogy mi
is így cselekedjünk: rázzuk hát fel elpogányosult
felebarátainkat, hogy a hétköznapokban is tudomásul
vegyék: Isten-adta világ rendje (az ő szavukkal: emberi
jogunk), hogy mostantól újra így legyen!
Szeretjük,
megbecsüljük és támogatjuk egymást, ahogy Szent János
apostolunk figyelmeztet: arról ismerjenek meg titeket,
hogy az én tanítványaim vagytok, hogy szeretitek egymást!
Szent küldetésünk, hogy itthon legyünk földi hazánkban,
örvendjünk a teremtett világban, ezen belül pedig
kiváltképpen testvéri egybetartozásunkban! Bizony,
semmivel sem pótolható bizonyságtétel a teremtett világra
és a szeretett felebarátra tekintő gyermekded öröm, mert
az nem más, mint az isteni szeretet visszfénye. Ha ez
mégsem sikerülne, mivé lesz minden buzgalmunk, ájtatos és
indulatos igyekezetünk? Egy maroknyi kisebbség sürgésévé,
hogy ezzel is felmutassuk: itt vagyunk. Itt vagyunk, mint
egy csodálatos örökség birtokosai, amit előbb-utóbb a
hitetlen sokaság is észrevesz és irigyelni fog.
Elfeledtük
már Assisi Szent Ferencet, aki vagyonát szétosztotta, és
egy szál ruhában indult az életbe, hogy örömét az ingyen
kapott betevő falatban, a napsugárban és az összes kisebb
testvér közösségében találja meg. Máris feledjük Teréz
anyát is, aki hitvány bádogra cserélte téglafalait és
cseréptetőit, hogy haláluk óráján elsimíthassa azokat az
arcokat, akik gondoskodást csecsemőkoruk óta senkitől sem
kaphattak. Felfogjuk újra, hogy az Isten szeretet:
pénteken a kereszt kínjában, vasárnap a feltámadás
erejében, és mindennapon a munka, a dal és az áldó ima
életörömében?
Akarunk-e
a Föld apróra zúzott, nedvekben oldott, mindenhová eljutó
sója lenni? Vagy maradunk szépen faragott, méltó helyre
állított, büszke kő, amelynek íze nincsen, de amelyben
lábukat sokan megütik, amíg meg nem unják és a szemétre
nem vetik.
(Perémy
Gábor írása alapján)
„Imádunk
Téged
Krisztus, és áldunk téged, mert szent
kereszted által megváltottad a világot”
Könyörülj rajtunk Uram,
könyörülj rajtunk.
(Felsővárosi
plébániai
lap, Vác)
Áldás,
békesség!
Az Úr közel! Erős vár a mi Istenünk! Dicsértessék a Jézus
Krisztus!
Isten
hozta
mindnyájukat!
„Nem
mindennapi
emberséget tanúsítottak irántunk...”
Pál
apostol
mondja ezt éppen a máltaiakról. Pál társaival és az őket
őrző katonákkal hatalmas viharban, hosszú időn keresztül
hánykolódik. Málta szigetén vetődnek partra. Esik, hideg
van. A máltaiak nem mindennapi emberséget tanúsítottak
irántuk, tüzet raktak, befogadták őket. S így részesei
lehettek a Krisztus nevében való gyógyításnak,
megismerhették az örömhírt. Ennek a hajótörésnek köszönhető,
hogy ma keresztények élnek Máltán.
Jól
tudjuk,
Jézus Krisztus képes volt lecsendesíteni a tengert, képes a
mi lelkünk háborgásán is enyhíteni.
De
van,
mikor más az isteni terv! Van, amikor találkoznunk kell más
emberek, akár testvérek, akár pogányok nem mindennapi
emberségével, hogy Isten terve kiteljesedjen. Ez pedig nem
más, mint az Ő országának terjedése, a keresztények egysége.
Hogy egyek legyünk, amint az Atya és Krisztus is egyek.
Azt
kívánom,
hogy a közös zenélés, éneklés által mi is részesei, építői
legyünk az isteni tervnek! A keresztények egységét vágyjuk,
ennek kifejezéseként mondjuk el együtt az Úr imáját!
(Érsekvadkert,
2020.02.01.,
Korinna, fotó Kristók J.)
Az
eddig
soha nem látott mértékű elvándorlás egyik legfőbb oka a
Földünkön levő óriási gazdasági egyenlőtlenség,
igazságtalanság. Egyre kevesebbek kezében összpontosul a
tőke, és így egyre kevesebb kézben összpontosul a haszon is.
Ahogyan Ferenc pápa hangsúlyozta: „Ez a gazdaság öl!”
Nemzeteket tesz tönkre, családokat, emberek tíz- és
százmillióit teszi földönfutóvá. A volt gyarmattartó
országok igen gyakran még napjainkban is kihasználják
gazdasági fölényüket és kizsákmányolják volt gyarmataikat.
A
háborúk, a rossz gazdálkodás, az elnyomó vagy alkalmatlan
politikai rendszerek és a sokszor egész régiókat terrorizáló
fegyveres csoportok is okai a tömeges elvándorlásnak. Sok
esetben nagyhatalmak vagy jelentős hatalomra szert tett
érdekcsoportok destabilizáltak olyan országokat, amelyek
évtizedeken át biztonságos és jól működő országok voltak. Ez
is jelentős oka a ma tapasztalható nagyarányú népmozgásnak.
Földünkön
kb.
200 millió olyan keresztény él, akinek a hite miatt alapvető
emberi jogai sérülnek. Évente mintegy százezer keresztényt
gyilkolnak meg a hite, közösségi hovatartozása miatt.
A
Föld óriási népességrobbanást élt át az utóbbi 50 évben. Az
utóbbi évtizedekben könnyebbé vált az utazás, a média
segítségével pedig a szegényebb országok lakói világosabban
látják az életszínvonalbeli óriási különbséget saját hazájuk
és a gazdagabb államok között. A klímaváltozás a Föld egyes
régióinak lakosság-megtartó képességét radikálisan
csökkentette. A Föld lakóinak kb. 17%-a nem jut tiszta
ivóvízhez.
Minden
államnak
kötelessége megtenni minden tőle telhetőt azért, hogy
biztosítsa polgárai számára a tisztes megélhetés, a szabad
és biztonságos élet lehetőségét. Minden embernek joga van a
személyi biztonságra, az emberhez méltó megélhetésre.
Amennyiben ezeket súlyos veszély fenyegeti, választhatja az
elvándorlást. A Földet a Teremtő Isten minden embernek
szánta. Ha valahol az emberhez méltó élet lehetősége komoly
veszélybe kerül, akkor mindannyiunk felelőssége, hogy
segítsünk.
A
befogadó államnak mérlegelnie kell azt, hogy hány olyan
bevándorlót tud befogadni, akinek biztonsága és megélhetése
nincs közvetlen veszélyben. Joga van arra, hogy a
menedékkérőt a határainál megállítsa és elbírálja a
kérelmét. A határok megléte és védelme az egyes nemzetek
kultúrájának, biztonságának, létének fennmaradását
szolgálja.
A
Katolikus Egyház Katekizmusa szerint a bevándorlónak
kötelessége, hogy hálásan tiszteletben tartsa a fogadó
ország anyagi és szellemi javait, engedelmeskedjék
törvényeinek és járuljon hozzá a terhek viseléséhez. Amelyik
bevándorló nem akarja tiszteletben tartani az őt befogadó
nemzet vallását, kultúráját, értékeit, az nem várhatja el,
hogy befogadják.
Fel
kell
építeni egy igazságosabb, emberségesebb világgazdasági
rendszert. A gazdasági tevékenység legfőbb célja nem a
haszon maximalizálása, hanem a közjó, vagyis az ember java
kell, hogy legyen. Az igazságosabb világgazdasági rendszer
létrejöttéhez szükséges az ember erkölcsi megújulása.
Amilyen az emberi értékrend, olyan lesz a ráépülő gazdasági
rend is. Újra meg kell tanulnunk a szerénység, az anyagiak
használatában való egyszerűség és a mértékletesség erényét.
Korlátot
kell
szabni annak, hogy a Föld vagyona kevesek kezében
koncentrálódjon. Az emberhez méltó megélhetéshez való jog,
amely minden embert megillet, megelőzi a magántulajdonhoz
való jogot. Az egyes ember mint tulajdonos csak kezelője az
általa birtokolt javaknak. Felelősséggel tartozik
használatukért az egész emberiség és az eljövendő nemzedékek
felé is. Megfelelő szabályozással meg kell fordítani a
vagyonkoncentráció jelenlegi irányát.
Elengedhetetlen
a
gazdasági, szakmai és kereskedelmi segítség nyújtása a Föld
szegényebb országainak, hogy helyben emberhez méltó
megélhetést tudjanak biztosítani polgáraiknak. A
lakóhelyükről elűzöttek legfőbb érdeke az, hogy saját
hazájukba visszatérhessenek, a saját kultúrájukban,
szülőföldjükön biztonságban élhessenek és boldogulhassanak.
(Befejező
rész
következik)
Megváltónk
tanítása
azért is az istenismeret páratlan leckéje, mert egyúttal
beavat bennünket a léttudományba is, meg az önismeretbe
is. Ezek szomszédos tudástartományok. Mindkettő igen
fontos, és az Igéhez közeli, abból táplálkozó két
tudomány, ami nélkül semmire sem jutunk a mindennapi
életben, sem a vallásban, hiszen a lét nem ismerése a
semmibe vet bennünket. Másfelől az önismeret hiánya
ugyancsak a másik oldalról adja az előbbit: aki önmagát
sem ismeri, az alkalmatlan a tanulásra. Ezért írták föl az
intelmet a delphoi jósda kapuja fölé: Gnóthi szeauto!
(Ismerd meg önmagadat!) Aki ugyanis erre nem képes, annak
nem való sem a tanulás, sem a tudás. A gondolatok, az
eszmék, az igazsággal együtt megecetesednek a fejében. Jó
tudni, hogy az ecet bizonyos szerves vegyi folyamat
végállapota. Az ecetesedés visszafordíthatatlan.
A
példabeszédben „a magvető a tanítást veti. Akiben az
útszélre hull a tanítás, meghallgatja ugyan, de rögtön jön
a sátán, s kitépi szívükből az elvetett igét. Ugyanígy,
akinek köves talajra hull a mag, amikor hallják a
tanítást. Látszólag szívesen fogadják, de nem ver bennük
gyökeret, mert csak a pillanatnak élnek.” Az ilyenek
okosnak tartják magukat. Hasonlítanak a mesebeli
vadgalambra, aki tanítója minden oktató szavára ezt búgta:
Tuúúdom, tuúúdom! Mire a mester kidobta: ha mindent tudsz,
ne járj iskolába!
„Ezért
ha
szorongatás vagy üldözés éri őket az ige miatt, hamarosan
megbotránkoznak.” Igen, megbotránkoznak! Menekülnek a
tudás elől, nehogy bajt hozzon rájuk. Folyton ezt
mormolják: nem rám tartozik, még csak ez hiányzik, meg a
púp a hátamról!
„És
mások,
akikben bogáncsok közé hullik a mag, hallják ugyan a
tanítást, de a világ gondjai, a csalóka gazdagság és a
többi vágy a szívükbe hatol, elfojtja az igét, úgyhogy
terméketlen marad.” Ők értik a tanítást, de bogáncsok
nőnek a lelkükben, ezért mérlegelnek, s úgy döntenek, hogy
a markolható, a zsebre vágható javak az igaziak! Azok a
biztosak, a megfoghatók! Azokat kell megragadni és a
bankba tenni, még pedig most, rögtön, amikor s ameddig
lehet, mert az elszalasztott esélyek többé nem térnek
vissza!
„Végül,
akiben
jó földbe hull, azok hallják a tanítást, magukévá is
teszik, és az egyik harminc-, a másik hatvan-, a harmadik
százszoros termést hoz.” (Márk 4,14-20)
A
jó föld a tiszta, az emelkedni vágyó lélek! Hogy is van ez
a mi esetünkben? Érdemes elgondolkodni és a korunkban
trendivé váló, a hívőket kirekesztő megnyilvánulások
időszakában tettekre váltani Czakó Gábor a Keresztény
Életben megjelent írását!
Egy
tanítótörténet
szerint volt egyszer egy gyertya, kikerülvén a
gyertyaöntő kezéből, rácsodálkozott saját szépségére.
Létrejöttének első pillanataiban elhatározta, hogy őt
nem fogják meggyújtani. Úgy gondolta, hogy karcsú és
magas termetét nem fogják tönkretenni azzal, hogy
elégetik, ezért elhatározta, hogy soha nem fog égni.
Szándékát a többi gyertya hamar megtudta, ezért egy
régi, már erősen megfogyatkozott gyertya igyekezett
elmagyarázni neki, hogy a gyertyáknak az a lényegük,
hogy égjenek, mert így tudnak világosságot adni. De az
új gyertya erősködött, hogy nem akar elfogyni, ő mindig
ugyanilyen szép szeretne maradni. Aztán egy másik
gyertya próbálkozott. Magyarázta, hogy csak viasz és
kanóc marad örökre, ha nem engedi, hogy meggyújtsák.
Éppen akkor válik gyertyává, akkor tölti be
rendeltetését, ha meggyújtják és világítani fog. A kis
gyertya azonban ragaszkodott az elképzeléséhez: „Nem
baj, ha sötétség lesz körülöttem, én akkor is olyan
maradok, amilyen most vagyok.” Egy napon aztán arra
ébredt, hogy egy születésnapi tortán találta magát s
mire tiltakozni kezdett volna, már meg is gyújtották.
Fénye egyre csak nőtt, egyre jobban beragyogta az őt
néző gyermekek arcát. Örömüket és mosolyukat látva
azonnal megértette, hogy az ő rendeltetése és hivatása
az, hogy égjen és fényt adjon.
Ez
az
egyszerű történet megvilágítja Jézusnak a mai
evangéliumban elhangzó mondását és keresztény
hivatásunkat. Jézus azt mondja: „Ti vagytok a világ
világossága. Lámpát sem azért gyújtanak, hogy a véka alá
rejtsék, hanem a lámpatartóra teszik, hogy világítson
mindenkinek a házban.” Szavait tanítványaihoz intézi és
mindazokhoz, akik őt követik, hozzánk is. Amikor azonban
emberi gyengeségemre és törékenységemre gondolok, akkor
nehéz elhinnem, hogy én is világosság vagyok. Mintha
csak azt mondanám: Én nem vagyok erre képes. Nem vagyok
erre alkalmas. Én nem akarok égni. Ilyenkor olyan
vagyok, mint a hivatását elfelejtő gyertya. A magam
szépségében gyönyörködöm, örülök, hogy Krisztushoz
tartozom, de ennél többet nem szeretnék, ne is várjon
tőlem senki. Meg akarom őrizni jelenlegi
életállapotomat, nem szeretnék továbblépni, nem szeretem
az újdonságokat és kihívásokat. Ez a gondolkodásmód
ellenkezik azzal, amit Isten ad nekünk hivatásként. Fény
nélkül, világosság nélkül, a nap nélkül nem volna élet a
földön. Egészen természetesnek tartjuk, hogy napközben
világosság vesz minket körül, és este, a sötétedés után
lámpát kapcsolunk, hogy világosság legyen körülöttünk.
Áramszünet idején aztán megtapasztaljuk, hogy mennyire
hiányzik a máskor természetesnek tartott világosság. A
sötétben elbizonytalanodunk, elveszítjük tájékozódó
képességünket, félelem tölt el minket. A sötétben rögtön
keresni kezdünk valamit, amivel világítani lehet. S
ilyenkor elég egyetlen kicsiny gyertyának is a fénye és
máris megszűnik a sötétség.
Jézus
ezt
mondja magáról: „Én vagyok a világ világossága” (Jn
8,12). Ahol Krisztus jelen van, ott fény van. És ahol
fény van, ott élet van. Ha mi Krisztus világosságában
élünk és a hit fénye ragyogja be életünket, akkor
képesek leszünk arra, hogy ezt a fényt továbbadjuk
azoknak, akik sötétségben, a hitetlenség homályában
vannak. Jézus kifejezetten arra kér minket, hogy ne
rejtsük el a tőle kapott fényt. A hit és a szeretet
megélésében és továbbadásában ismerhetjük fel
hivatásunkat.
©
Horváth István Sándor, fotó: Kristók J.
Köszönettel
vette
szerkesztőségünk azokat a jelzéseket, amelyek Az anyaság
titka című januári számunkban olvasható cikk
illusztrálásaként megjelent fotót kifogásolták. Öröm
számunkra, hogy a kifogásolás nem üzengetések, hanem
megkeresések útján érkezett el hozzánk, ami a lapunk
jövőbeli épülését szolgálja. A fotó az önkormányzatunk a 90.
születésnapjukat betöltött személyek, Réti tanár úr és Péter
néni köszöntésén készült, melyre a cikkben utalás nem
történt. Ezúton köszöntjük a fotón szereplő Margit nénit,
akit hosszú életútján sok nehéz esemény kísért, ám a cikkben
szereplő Szűz Máriát követve, példát adott korunk számára az
anyaság titkának helyes megélésében.
(V.
H.
szerkesztősége)
„Úgy
áradjon
szereteted, mint a tűz fénye- melege: mindenre egyformán.
Akik
közel
jönnek hozzád, azokra több essék fényedből, melegedből,
mint akinek nincs szüksége tereád. Családtagjaid,
mindennapi társaid s a hozzád fordulók olyanok legyenek
számodra, mint kályhának a szoba, melynek melegítésére
rendelik.” (Weöres Sándor)
A
házasság hete alkalmából a Tizenhárom Almafa Alapítvány
szervezésében a Közösségi Házban lehettünk tanúi egy hiteles
ember, egy hatgyermekes családapa, Wolf Richárd házasság
melletti tanúságtételének, aki egyébként az érdi ifjúsági
MÉCS csoport vezetője is. A tartalmas előadásból felidéznék
néhány gondolatot. Nem lehetünk papír keresztények, akik az
evangéliumi gazdag ifjú példáját követjük. Húzzuk a
strigulákat, hogy ezt a törvényt, na meg azt a törvényt is
megtartottuk. De önmagunk odaadását már be nem vállaljuk.
Várjuk Istentől, hogy Ő lépjen, ami sokszor úgy képződik le
bennünk, hogy eltávolodott tőlünk a Teremtő. Pedig nem Ő,
hanem mi mentünk messze Tőle.
Richárd
is élte korunk ifjúságának életét. Gyökeres változás egy
hajnali mise után vette kezdetét életében, amikor az atya
roráté után odament hozzá és megkérdezte: Itt látom Önt
minden hajnali misén. Ha itt van, miért nem áldozik? Válasz
szóban nem érkezett, de a kérdés kapcsán átértékelődött az
élete. Felszámolódtak laza kapcsolatai és úgy döntött, hogy
törekszik arra, hogy Isten minden percében jelen legyen.
Erre utalt az a kijelentése is, ami a feleségével történt
első találkozáskor beszélgetésük kezdetén elhangzott: Ha mi
férj, feleség leszünk, sohasem leszünk ketten, mert Istent
is bevonjuk kapcsolatunkba. Ennek megvalósulásáról
tanúskodtak az est során kivetített fotók és az elmesélt
történetek is. Igaz vannak hegyek és völgyek minden
kapcsolatban, de Istenre hagyatkozással azok mindig
orvosolhatók.
Zárszóként
fogadják a Döbrentey Ildikó nevével fémjelzett Házassági
áldás című imát:
Áldd
meg, Uram, akik a házasság szent, szerelmes szövetségében
élnek. Áldd meg áldozatvállalásaikat, áldd meg testüket,
lelküket, szándékaikat, hogy egymáshoz feltétel nélkül
ragaszkodjanak.
Tedd
erőssé kezüket, amellyel egymás kezét fogják, tedd egyenessé
gondolataikat és tetteiket, amelyekkel egymást gyarapítják.
Tedd
házaséletüket példává a felnövekvő nemzedék számára.
Vezesd
őket, Uram, hogy mindig az általad kijelölt úton járjanak.
Bátorítsd őket, hogy hozzád és egymáshoz mindhalálig
hűségesek maradjanak, s majdan elnyerhessék Tőled az élet
koronáját. Ámen.
(Érsekvadkert,
2020.02.12., emjé, fotó: Arni)
„Jöjjetek hozzám mindnyájan,
akik elfáradtatok,
s terhet hordoztok én megkönnyitelek titeket”. (Mt 11,28)
Kedves
beteg
testvérek, a betegség lehetőséget ad számotokra, hogy
különleges módon tartozzatok azokhoz a megfáradtakhoz és
terheket hordozókhoz, akik magukra vonják Jézus tekintetét
és magukhoz fordítják szívét. Onnan érkezik számotokra a
fény a sötétség perceibe és a reménység a kétségbeesés
pillanataiba. Jézus arra hív, hogy menjetek hozzá:
„Jöjjetek”. Benne fogjátok megtalálni az erőt ahhoz, hogy
legyőzzétek a félelmeket és kétségeket, amelyek a test és a
lélek eme éjszakájában felmerülnek bennetek. Igen, Krisztus
nem kész válaszokat adott nekünk, hanem szenvedésével,
halálával és feltámadásával megszabadít minket a gonoszság
hatalmától.
Ebben
a
helyzetben biztosan szükségetek van egy helyre, ahol békét
találtok. Az Egyház szüntelenül és egyre jobban törekszik
arra, hogy az irgalmas szamaritánus, azaz Krisztus fogadója
legyen (vö. Lk 10,34), az a ház, amelyben megtaláljátok az Ő
családiasságban, vendégszeretetben és nyugodt légkörben
megtapasztalhatóvá váló kegyelmét. Ebben a házban olyan
emberekkel találkozhattok, akik Isten kegyelmével
meggyógyultak a gyengeségükből, és segíthetnek nektek a
kereszthordozásban saját sebeik feltárásával, hogy túl
tudjatok tekinteni a betegség láthatárán és így életetek
fényt és levegőt kapjon.
Ez
a beteg testvéreinkért végzett munka magában foglalja az
egészségügyi dolgozók, orvosok, ápolók és ápolónők,
egészségügyi és adminisztratív munkatársak, segítők és
önkéntesek szolgálatát is, akik hozzáértő módon
tevékenykednek azért, hogy megtapasztalhatóvá váljon
Krisztus jelenléte, aki vigaszt nyújt és gondoskodik a
betegekről, sebeiket ellátva. De ők is emberek,
gyengeségekkel és betegségekkel. Különösen is igaz rájuk,
hogy „miután Krisztus felüdített és megvigasztalt bennünket,
nekünk is az a feladatunk, hogy felüdülést és vigaszt
nyújtsunk testvéreinknek, szelíden és alázatosan, követve a
Mester példáját”.
(Ferenc
pápa
üzenetéből)
Hovatovább
megszokássá
vált a kormányon lévő politikusok szidalmazása, gyanúsítása
- mondta az ősszel egy nyilvános reggeli prédikációjában
Ferenc pápa. Arra szólított, hogy szidalmak helyett
imádkozzunk értük. Imádkozzunk azért, hogy „hivatásukat
méltó módon teljesítsék.”
A
politikusokat csakúgy, mint a püspököket és papokat sokszor
rágalmazzák vagy szidalmazzák. Ferenc pápa elismeri, hogy
olykor rászolgálnak. De hogy a szidalmak egész
„rózsafüzérét” mondják, az igaztalan.
Vallják
be,
mikor imádkoztak utoljára azokért, akik a kormányzás
felelősségét viselik? Mikor imádkoztak a parlamenti
képviselőkért? Azért, hogy előbbre tudják vinni a rájuk
bízott közösséget, várost, megyét, országot? Úgy tűnik, hogy
a hazafias érzelmeink nem jutnak el az imádságig.
Politizálni, politikai véleményt alkotni csak megszólást,
vitát, veszekedést jelent?
Vitatkozni
nem
gyalázkodást jelent. Olykor azért is imádkozzunk, hogy
helyes felismerésre jussanak vitapartnereink.
A
politika lehet piszkos, amint sajnos minden foglalkozás,
hivatás. (Nem kell messzire menni. börtön biznisz és
szegregáció.) Sőt vannak emberek, akik be is piszkolják azt,
amit cselekedeteikkel éppen meg kellene tisztítaniuk. Akik
egy országrészért (településért), országért felelősséget
kapnak, nem viselnek könnyű terhet. Támogassuk őket
imáinkkal!
Ferenc
pápa
az olasz kormányválság idején beszélt a témáról. Mi is
tanulhatunk belőle. Véleményt lehet alkotni úgy is, hogy a
tisztességes politikai felelősséget, a politikusok hivatását
becsüljük. Ne engedjük magunkat félrevezetni. Okosan ítéljük
meg a politikai tevékenységet. És mindenekelőtt imádkozzunk
értük!
(Rosdy
Pál
K. É. 2019. szeptember)
2020.
január
31-én 17 órától tartotta rendes ülését önkormányzatunk
képviselő-testülete, ahol az alábbi napirendi pontok
kerültek megtárgyalásra.
Szóbeli
előterjesztés
alapján a polgármester úr tájékoztatta a testületet és a
megjelent polgárokat az előző hónapban megtett
intézkedésekről és a pályázatok jelenlegi állásáról.
Az
aktuális
napirendi pontok között tárgyalásra került az új SZMSZ,
valamint a szociális ellátásokról szóló rendelet, melynek
elfogadásáról a következő ülés dönthet Elfogadásra került a
képviselő-testület első félévi munkaterve és a Községi
Önkormányzat médiakoncepciója is.
Tárgyalásra
kerültek
a Roma Nemzetiségi Önkormányzattal kötendő szerződés, a
polgármester 2020. évi szabadságának ütemezése, az Ary
Erzsébet Óvoda nyári zárva tartására címen beterjesztett
javaslatok.
Az
ülés
tárgyalta a köztisztviselők teljesítményalapját képező 2020.
évi célokat, a tárgyévi igazgatási szünetek és a
közmeghallhatás időpontját, valamint a Deák Ferenc út
közvilágításának bővítését is.
A
közérdekű kérdések, bejelentések és javaslatok tárgykörben
szóbeli tájékoztató hangzott el a meg nem valósult pályázat
következményéről, az ASP rendszerről, valamint a benyújtott
aztán elutasított REKI-ről.
Az
ülést
az egyebek után zárt ülés követte, mely a
Derékpataki-víztározó funkcióváltásával, az üzemeltető és
működtető kijelölésével, a tóhoz vezető út üzembe
helyezésével, a Vadásztársasági tulajdonrész értékesítésével
is foglalkozott. Tárgyalásra került ingatlannal kapcsolatos
lakossági kérelem, az önkormányzat intézményvezetőinek
jogállása és a csatornafejlesztési hozzájárulást meg nem
fizetett lakosok felé teendő intézkedés is.
Ez
az írás az önkormányzatunk honlapján olvasható Meghívó
felhasználásával készült. Az ülés részletes jegyzőkönyve az
önkormányzat média megjelenésein válik olvashatóvá.
(emjé)
Telefonszámaink. 06 35
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője és dolgozói
Közöljük
a
kedves testvérekkel, hogy András atyánk tartós
betegsége miatt, mindig csak a következő hét
liturgikus rendjét tudjuk közzé tenni a
szombat esti és a vasárnapi szentmisék
alkalmával, valamint ugyanez olvasható a
templomi hirdető táblákon is.
Jelezzük
azt
is, hogy egyeztetés alatt áll húsvéti
szentgyónási lehetőséggel a nagyböjti
lelkigyakorlat. (Nagyböjt 4, vagy 5.
vasárnapot megelőző három este) Ugyancsak
pontosítás alatt van a Három Nap Szent
liturgikus rendje, az atyánkat kisegítő pap
személye is. Figyeljük és adjuk át a megjelenő
hirdetéseket, hogy minél nagyobb számú
jelenlétünkkel is tanúságot tegyünk hitünkről!
Ez
történt
Temetések:
9. Bujnyik
Pálné, Mészáros Ilona (1940)
10. Horváth
József (1943)
Változásokat,
pontosításokat pirossal
jelöljük.
1. vasárnap -
11:00 Dombai
Gábor 7. évforduló, szülei, apósa, anyósa,
a család hozzátartozói, valamint Murányi
Lajosné Szabó Mária
- Konopás István, felesége Nagy
Ilona, szüleik, testvéreik, a család élő
és elhunyt hozzátartozói
- Holman István, testvére Tibor,
szüleik, apósa, anyósa, élő és elhunyt
hozzátartozók, valamint Krizsan István,
felesége Szabó Emerencia, szüleik és
testvéreik
2. hétfő
-
3. kedd
-
4. szerda
-
5. csütörtök -
6. péntek
-
7. szombat
- Kovács Lajos, felesége Bugyi
Mária, és vejük, valamint Gyurkovics
Sándor, szülei, testvérei
- Kovács János és szülei
- Szabó János, felesége Boda Ilona,
Vitéz János, felesége Kopisz Rozália és
elhunyt hozzátartozók
- Fábián József, édesapja, apósa, a
család élő és elhunyt tagjaiért
8. vasárnap -
Szakács Ferenc, felesége Viktor Erzsébet,
szüleik és hozzátartozók
- Boda István, felesége Csillag
Anna, szüleik, élő és elhunyt családtagok
- Dénes Ferenc 5. évforduló
9. hétfő
-
10. kedd
-
11. szerda
-
12. csütörtök -
13. péntek
- Záhorszki Károly
14. szombat -
Erdős István 4. évforduló, szülei, apósa,
anyósa
- Híves Ferenc, felesége Kordics
Anna, lányuk, szülők, nagyszülők
- Percsina Pál, szülei, apósa,
anyósa, a Percsina és Berta család élő és
elhunyt tagjaiért
15. vasárnap -
MAGYAR HAZÁNKÉRT
16. hétfő
-
17. kedd
-
18. szerda
-
19. csütörtök -
20. péntek
- Súth János, felesége Varga Mária,
szüleik, vejük, élő és elhunyt
hozzátartozók
21. szombat -
Murányi István, felesége Komlós Ilona 20.
évforduló, lányuk Ilona, Répásy Lászlóné,
a családok élő és elhunyt tagjai
- Fábián József, felesége Vitéz
Mária, szüleik, testvéreik és Nagy Ignác
- Szabó Ignác, élő családtagok,
Laczó és a Szabó család halottaiért
22. vasárnap -
Vitéz István halálának 30 évfordulója,
felesége Kosztrihán Mária, Ferencsik
József, felesége Pinke Mária, a család élő
és elhunyt hozzátartozói
- Holman Sándor, szülei, apósa,
anyósa, nagyszülők, a család élő és
elhunyt hozzátartozói
- Pálinkás István, felesége Dósa
Erzsébet, szüleik, testvéreik, Vigyinszki
József, felesége Zachar Erzsébet, Varga
Imre, felesége Ilona, élő és elhunyt
hozzátartozók
23. hétfő
-
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök -
27. péntek
-
28. szombat -
Lovász Ferenc, felesége Homolya Margit,
fiuk, unokájuk, vejük, élő gyermekeik és
nagyszülők, valamint Híves József,
felesége, fiuk, vejük, unokájuk, élő
gyermekeik és nagyszülők
- Bozsonyik István 20. évforduló,
élő és elhunyt családtagok
- Záhorszki Mihály, felesége Gubik
Gizella, szüleik, testvéreik, a család élő
és elhunyt tagjaiért
29. vasárnap -
Híves András 5. évforduló, szülei,
nagyszülei, testvérei, anyósa Valacsik
Borbála és férje Molnár János
30. hétfő
-
31. kedd
-