TUDOD, ki fekszik ott a földön?
Saul. Ugye emlékszel még rá? Ő vigyázott azoknak a
köpenyére, akik megkövezték Istvánt. Nézd a ragyogó
világosságot! Mi történik itt?
Miután
Istvánt megölik, Saul ádázul üldözni kezdi Jézus követőit,
hogy ártson nekik. Házról házra jár, hogy elfogja és
börtönbe vesse őket. Sok tanítvány elmenekül, és más
városokban kezdi hirdetni a jó hírt. Saul azonban más
városokba is elmegy, hogy felkutassa Jézus követőit. Éppen
Damaszkuszba tart, amikor meglepő esemény történik.
Hirtelen
világosság ragyog fel Saul körül az égből, mire ő a földre
esik, ahogy itt láthatjuk. Majd egy hang hallatszik: Saul,
Saul, miért üldözöl engem?
Jézus
azért mondja ezt, mert amikor Saul a követőit üldözi, úgy
érzi, mintha őt magát üldözné.
Mit
tegyek, Uram? kérdezi erre Saul.
Kelj
fel, és menj Damaszkuszba! – mondja Jézus. – Ott megmondják,
mit kell tenned.
Mikor
Saul feláll, és kinyitja a szemét, nem lát. Megvakult! A
vele levő férfiak ezért kézen fogják, és Damaszkuszba
vezetik.
Jézus
ekkor ezt mondja egyik damaszkuszi tanítványának:
Kelj
fel, Anániás! Menj el az Egyenesnek nevezett utcába. Keress
Júdás házában egy Saul nevű embert. Különleges szolgálatra
választottam ki őt.
Anániás
engedelmeskedik. Amikor megtalálja Sault, ráteszi a kezét,
és így szól:
Az
Úr küldött el, hogy visszanyerd a látásod, és betelj szent
szellemmel.
Egyszeriben
valami pikkelyszerű esik le Saul szeméről, és újra lát.
Isten nagyszerű módon felhasználja Sault, hogy sok nemzetnek
prédikáljon. Pál apostol néven válik ismertté.
(Net)
Mintha
minden napom a legelső volna,
új feladatokba vezetne, sodorna;
hisz a tegnap útja már mögöttem maradt,
vétke, mulasztása Jézus vére alatt.
Előre siettet mindig új kegyelme,
mintha minden napom a legelső lenne!
És
mintha utolsó lenne minden napom,
végső lehetőség, utolsó alkalom…
Úgy váljék valóra, legyen terve tetté,
mintha soha többé holnap nem követné.
Hadd nézzek, Istenem, minden új napomra:
mintha első lenne és utolsó volna.
A
társadalom éltető forrása a Teremtő Istennel való
kapcsolat
Isten
minden
ember szívébe beleírta a végtelen, a teljesség, az
igazság, a jóság, a szépség és a szeretet iránti vágyat,
amelyek Istenhez vezethetik őt. Isten elénk siet, a
megtestesült Fiúban megkapjuk azokat az ajándékokat,
amelyek segítségével teljes életet élhetünk. Krisztus
„meggyógyítja az ember szívét, megadja neki a képességet,
hogy úgy szeressen, ahogyan ő szereti az Egyházat, vagyis
életét áldozva érte”.1 A Szentháromság, az isteni
személyek szeretetközössége a családhoz hasonló vonásokkal
tárja fel önmagát. Ez a családban is megvalósul: van, aki
szeret, van, akit szeretnek és van a szeretet-közösség.
Krisztus
örömhíre
képes arra, hogy megújítsa, Isten akarata szerint
emberségesebbé tegye a társadalmat. Ha a nyugati
kultúrkörben élő ember elutasítja a hitet, akkor
társadalmai lassan elveszítik belső erejüket, elveszítik a
célt, a motivációt, a belső békét közvetítő képességüket.
A II. Vatikáni Zsinat felszólítja a világiakat, hogy
„vállalják […] az evilági rend megújítását […] az
Evangélium világosságánál, az Egyház szellemében”.2 A hit
cselekvésre indít, sürget, hogy az igazságra épülő
szeretet társadalmi méretekben is valósuljon meg: a
kultúra, a gazdaság, a tudományok, a politika, a média, a
sport, a környezetvédelem területén. A hit érzékenységet
és cselekvő segítőkészséget tud kialakítani a szegények,
megtörtek, betegek, kirekesztettek iránt.
Harminc
évvel a rendszerváltozás után
Harminc
évvel
ezelőtt úgy gondoltuk, hogy Egyházunk és népünk ajándékba
kapta a történelem Urától a szabadságot, amiért korábban
sokan küzdöttek és szenvedtek. A rendszerváltozás után
azonban tömegek érezték úgy, hogy munkájukra nincs szükség
és ők maguk is feleslegessé váltak. Megjelentek a
hajléktalanok, a nyilvánvaló nyomorúság is megmutatkozott.
Felütötte fejét a magántulajdon erkölcsi legitimitásának
problémája is.
A
kereseti lehetőségek közötti kirívó aránytalanság a
munkanélküliséggel párosulva oda vezetett, hogy régiónk
fiatalsága nagy tömegben vándorolt nyugatra. A kis
nemzetek sajátos nyelve, kultúrája, közösségi
tapasztalatának értékei is veszélybe kerültek a népesség
fogyásával. Pedig a nemzetek hozzátartoznak a teremtés
gazdagságához, létüket az Egyház is értékeli.
A
fiatalok távol kerültek a nagyszülőktől, akik a szoros
emberi kapcsolatokkal erősíthetnék a szolidaritást és a
közösségérzetet a nemzedékek között. A fiatalok távolra
költözése sok családban fokozza az idősek
elmagányosodásának problémáját. A családok segítése, az
értelmes életet kínáló közösségek erősítése és az isteni
Gondviselésbe vetett bizalom megújítása mind olyan
értékek, amelyekért sürgetően cselekednünk kell.
A
világgazdaság súlyos aránytalanságai, a
környezetszennyezés és a klímaváltozás miatt egyre nagyobb
méreteket öltő szárazság, az ivóvízkészletek szűkössége,
valamint a háborús összeütközések sok kérdésben egészen
átfogó, nemzetközi felelősségvállalást tesznek
szükségessé.
Az
evangéliumból
fakadó élet, ha szükséges, szembe mer szállni az
igazságtalan társadalmi struktúrákkal. Az egység és a béke
embereiként ellenállhatunk a kíméletlen haszonszerzés és
megalázás mai formáinak. Kultúránkat átjárja az erőszak,
mégis gyengédséget kell tanúsítanunk embertársaink iránt,
a könyörtelenül felfokozott hajszában Krisztus tanítása
szerint türelemmel kell feléjük fordulnunk.
(Folytatás
a
következő számban)
Az
evangélium
bámulatosan egyszerű, és talán éppen ettől oly
döbbenetesen mély olvasmány. Nem regény, nem
is más szórakoztatóipari „szöveg”, mivel
mindig „élesben megy”. Ráadásul kifogyhatatlan
gazdag: ugyanaz az igehely többféleképpen
értelmezhető a benne foglalt alapigazság
sérelme nélkül. Mondhatjuk, hogy sok jó ember
fér el kis helyen, hanem sok igazság is!
Márk
Evangéliumának
3. fejezetében olvassuk: „Ismét betért a
zsinagógába,” „Volt ott egy béna kezű ember.
Figyelték, vajon meggyógyítja-e szombaton,
hogy vádat emelhessenek ellene.” Micsoda
rejtett lélekficam! Hitvédelem örvén bűnözni
magában a templomban! Följelenteni a jótevőt,
aki segít a nyomorultakon! Még ilyent!
Ráadásul éppen szombaton! Isten ugyan ösztökél
bennünket a jó cselekedetekre, egy napot
kivéve, a szombatot, az Ő napját? A Vele való
közösséget a neki rendelt ünnepen a jótól való
tartózkodással illő kifejezni?
Jézus
„felszólította
a béna kezű embert: Állj középre!” Aki középen
áll, az lényegében egyenlő távolságra kerül az
összes jelenlévőtől. A szó mértani értelmében
feltétlenül, de, hogy igazságban és lélekben
is… Fogós kérdés. Lényegében titok.
Kinek-kinek személyes ügye, hogy ki érzi magát
közel, s kihez vonzódik… Akit szeretünk, annak
gyakran igazat adunk, akit utálunk, az a mi
mérlegünkön rendszeresen könnyűnek találtatik.
Az igazsággal pedig gyakran vagyunk úgy, mint
Pilátus Jézus pörében, amikor cinikusan
megkérdezte: mi az igazság? Mintha azt
firtatta volna bírói székében, hogy létezik-e
egyáltalán igazság? Persze, nem állt föl, s
nem ment világgá, hogy megkeresse az
igazságot.
Mesterünk
a
lényegre térvén megkérdezte őket: „Szabad
szombaton jót vagy rosszat tenni, életet
megmenteni, vagy veszni hagyni? Hallgattak.”
Mi mást tehettek volna? Tudjuk: gondolkodniuk
kellett volna. Nehéz ügyet hányni-vetni a
lelkükben, ami visszaüt rájuk, akkor is, ha
így döntenek, akkor is, ha úgy. Mert az igazi
kérdésekre az ember nem lenge szavakkal
válaszol, hanem az életével. A döntés maga a
megpróbáltatás, a szenvedés, amit az ember
magára vállal az igazságért. Többért? A világ
életéért, miként Megváltónk latolgatta. Mert a
tét sohasem kevesebb, mint a világ élete. A
világ életének sorsa azon múlik, mondjuk a
Megváltónk nyomán, hogy hajlandók vagyunk-e
kockáztatni saját sorsunkat-életünket a
világért. Ha sokalljuk az árát, akkor Jézus
kényszerül vállára venni közös a keresztet: „A
világ életéért.”
Erre
a
keményszívűségükön elszomorodva haragosan
végig nézett rajtuk, majd az emberhez fordult:
„Nyújtsd ki a kezed!” A béna kezű nem tudta,
mi vár rá, de vállalta a ráeső részt.
Nekidurálta magát és megpróbálta a tőle
telhetőt: „… kinyújtotta, és meggyógyult a
keze.
A
farizeusok erre kimentek, s a
Heródes-pártiakkal tanakodni kezdtek, hogyan
okozhatnák vesztét.” Ők nem ilyen Üdvözítőt
akartak, hanem szokásaikhoz, előítéleteikhez
igazodót.
(Czakó Gábor)
A karácsony
előtti napokban útközben a rádiót hallgatva megdöbbentem,
amikor egy idős néni betelefonált a műsorba, hogy segítsenek
neki, mert nincs tűzifája és karácsonykor meg fog fagyni. A
műsorvezető hölgy udvariasan megkérdezte tőle, hogy vannak-e
gyermekei és tudnának-e ők esetleg ebben a gondban segíteni?
Az idős asszony azt válaszolta, hogy három gyermeke is van,
de messze laknak és nincs idejük neki segíteni. Velem együtt
a műsorvezető is megsajnálta a kétségbeesett telefonálót, de
azért még megkérdezte, hogy mégis milyen messze laknak a
gyermekek? Nagyon messze, 30 kilométerre – hangzott a
válasz. Erre a feleletre a rádiós hölgy alig tudta leplezni
felháborodását, mert az még talán érthető lett volna, hogy
az ország két legtávolabbi pontjáról a gyerekek nem tudnak
azonnal segíteni édesanyjuknak, de hogy egy fél órás utat
sem tudnak megtenni, az már elképzelhetetlen. Talán ennyire
nem szeretik, nem tisztelik édesanyjukat a gyerekek? Vagy
csak a néni túlozta el egy kicsit a problémáját? A
beszélgetés nem folytatódott, ezért nem derült ki, hogy mi
lehet az eset hátterében. Egy másik példa: Két vagy három
esztendővel ezelőtt egy fogyatékos ember indított bírósági
eljárást, amelyben kártérítést követelt azért, hogy
egyáltalán megszülethetett. Úgy gondolta, hogy az orvosoknak
még a születése előtt észre kellett volna venniük, hogy ő
várhatóan sérült lesz, figyelmeztetniük kellett volna anyját
és nem szabadott volna engedniük, hogy világra jöjjön. Az
eset egészen az osztrák Legfelsőbb Bíróságig jutott, amely
kártérítést ítélt meg az illetőnek. A bírósági döntés óriási
felzúdulást váltott ki, még az osztrák püspökök is
megszólaltak az ügyben, s velük együtt számos közéleti
személyiség és szervezet. Azzal mindenki egyetértett, hogy a
fogyatékkal élőknek nyújtson segítséget, anyagi támogatást
az állam, de azzal már nem, hogy még ezen felül kártérítést
adjanak valakinek azért meg megszületett. Mindenki így
érvelt: egy gyermek születése nem káresemény, hogy
kártérítés járna érte, de még egy fogyatékkal született
személy születése sem tekinthető káreseménynek.
Csak két
szomorú példát említettem, de sajnos folytathatnánk a sort
ezekhez hasonló történetek sokaságával, amelyek mind azt
bizonyítják, hogy korunkban mennyire eltorzult az édesanyák
megbecsülése és az anyaság iránti tisztelet. Mennyire
elkeserítő, amikor a fiatal lányok, akár házasságban élnek,
akár nem, fenyegető veszélynek élik meg, hogy gyermeket
várnak és meg akarnak szabadulni tőle. Ők valóban
„terhesek”, mert teherként élik meg születendő gyermeküket.
Mennyivel szebb volna, ha minden várandós édesanya érezné és
őszintén mondaná, hogy „áldott állapotban” van. Mennyivel
szebb volna, ha ők, születendő gyermekük édesapja és egész
családjuk Isten áldásának tekintenék a gyermeket!
A mai napon
Szűz Máriát, mint Isten anyját ünnepeljük, s ez a nap
ráirányítja figyelmünket most az anyaság titkára, az anyai
hivatásra és az édesanyák tiszteletére. Miután a karácsony
ünnepe során a betlehemi jászolban fekvő kis Jézust
szemléltük, most az ő édesanyjára tekintünk, aki minden
édesanya számára példakép és mindannyiunk édesanyja. Mária
életéből tanulja meg minden földi édesanya, hogy az anyaság
az élet szolgálatát jelenti, hiszen egy új élet adásával
válik valaki édesanyává. Ugyanakkor egy életen át tartó
szolgálatot jelent az anyai hivatás, amely magába foglalja a
gyermekek testi és lelki nevelését. Minden édesanya Mária
hitével figyeljen Istenre és az ő szeretetével gondoskodjon
gyermekéről.
Szűz Mária,
Isten anyja mutasson utat minden embernek Jézus felé, s
ugyanazt tegye minden édesanya is: gyermekük iránt érzett
szeretetük legszebb jele az legyen, hogy elvezetik őt
Jézushoz.
(© Horváth
István Sándor, fotó: Hajnika)
(Útravaló
2020-ra)
Nézem a sok embert, valamit
keresnek!
Ám nincs eredménye, amíg nem
szeretnek!
Hiába a sok dísz, gazdag, szép
ajándék,
mikor más célt szolgál
mögöttük a szándék.
Pénzben mért szeretet,
anyagias vágyak,
görbe tükrei egy eltorzult
világnak.
A mosoly, az öröm, egymás
ölelése,
önző világunkban, nem
kérdés-e?
Vajon hová bújt el az igazi
érték,
a szív gazdagságát, sosem
pénzben mérték.
Figyelmet és időt kéne többet
adni,
minden körülményben embernek
maradni!
Már
a
harmadik gyertya, az örömvasárnapot jelző rózsaszín lángja
is kigyulladt az adventi koszorúinkon. Örömvasárnap, hisz
a 11 órai, a fotón is látható Luteránus Péter atya által
celebrált szentmise keretében 9 házaspár (25 év: Halaj
István - Csabák Mónika, Pistyúr Zoltán - Makai Zsuzsanna.
50 év: Csernák János – Sípos Erzsébet, Szabó János -
Pálinkás Mária. 55 év: Cseri Károly - Kristóf Mária. 60.
év: Magyar István - Czinege Mária, Urbán István - Koza
Erzsébet. 61. év: Czinege István - Pistyúr Erzsébet,
Kordics József - Halaj Ilona adott hálát az együtt töltött
éveikért, példát adva ezzel számunkra, hogy nem lehetetlen
vállalkozás a holtomiglan-holtáiglan hűség megélése.
Lélekben velünk volta még a betegség miatt jelen lenni nem
tudó Csejk András – Szrenka Rozália (50), Valkó János -
Varga Erzsébet (62), Jakubecz Mihály - Varga Mária (64) és
Csáki Mihály - Gyurkovics Mária (69.) házaspárok is.
Útravalóul néhány gondolat a tanításából. Ha fa gyökerei
megsérülnek, az a fa előbb utóbb kiszárad. Hasonló a
helyzet a társadalom életében is, melynek alapjait
(gyökereit) a családok képezik. Legyünk éberek, és ne
dőljünk be korunk családokat támadó megnyilvánulásainak,
mert mint boldog Kolping mondta: „A család sorsa - rövid
vagy hosszú távon - az ország sorsával egyenlő.”
A
délután sem múlt el nyomtalanul egyházközségünk életében,
hisz immár 22. alkalommal, Karácsonyi Hangverseny
keretében készíthettünk helyet szíveinkben a születendő
kisded számára. A több mint kétórás, tizennégy műsorszámot
magába foglaló hangversenyen Bárdos Lajos Karácsonyi
bölcsődalától Wolf Ave Máriájáig, Sillye Jenő dalain
keresztül számtalan dallam töltötte be templomunk légterét
és szíveinket, jelezve azt, hogy a zene nem ismer
határokat, a zene képes összekötni az eltávolodott
szíveket - és Aranyosi Ervin szavait idézve rádöbbent
arra, hogy még több időt és figyelmet kell egymásnak
ajándékoznunk. S ha ezt önzetlenül meg tudjuk tenni, akkor
van esélyünk arra, hogy minden körülmények között hívő és
magyar emberek maradjunk, még akkor is, ha András atyánk a
kórházi ágyán szolgálja híveit.
Az
élet
nem áll meg. Az történik Érsekvadkerten, amit az
érsekvadkertiek akarnak, hogy történjék és másra nem várva
meg is teszik. Örömteli eseményeink sorába kapcsolódik be
az is, hogy gitáros énekkarunk az év végi hálaadó
szentmise előtti fél órában, a zene hangján adott hálát a
búcsúztatás előtt álló év minden történéséért abban a
tudatban, hogy a hívő ember javát szolgálja minden
esemény, még akkor is, ha az nem a korunk emberének
szájízére való.
A
tenni akarás jeleként szolgáljanak az alábbi sorok, melyek
az évváltást megelőző percekben hangzottak el közel 100
testvérünk jelenlétében templomunkban. Fontos dolog, hogy
még sokan a petárdák hangján ámuldoznak, nem kevesen
vannak, akik a kisded jászla előtt állva kérik az Ő
áldását a megkezdett évi tevékenységükre, így az
újesztendő küszöbén. Az imádság, a felolvasott versek, a
gitárok dallamai, a pápai, a magyar és székely himnusz
hangjai a számkivetett magyarságunk élni akaratát zúgták
bele vajúdó világunk hétköznapi zajába. Belezúgták azzal a
tudattal, hogy az újesztendőben új szívekkel és
tetteinkkel lehessünk Jézus keze, lába, füle és szája.
(Érsekvadkert,
2020.01.01.
emjé; fotók Kristók J.)
A
hely, ahol János keresztségi szertartásába
bekapcsolódott, ott van a Jordán folyó keleti oldalán.
Talán két-három kilométerre lehetett a római úttól,
amely a Jeruzsálemből a gázlóhoz vezetett, és a
túloldalon folytatódott, Rabba felé. A gázló közelében
volt egy helység: a másik Betánia, amit Bethabarának is
neveztek. Ennek már nyomát sem találhatjuk, míg Rabba, a
mai Ammán, még őrzi az akkori idők romjait. A rómaiak
ezt fontos katonai és kereskedelmi utat is kiépítették.
Ezért olyan hiteles a Keresztelő hallgatóságának
összetétele, amelyből az Evangélium néven nevezi a
katonákat, a kereskedőket és a vámosokat is. Hiszen ez
már Heródes Antipász negyedes fejedelem területe, amely
nem tartozott Júdeához. Jogosult volt hát a vámszedésre.
Még János teveszőr ruhájáról is megállapítható, hogy azt
nem a kumrámi remeteségében kapta, hanem valószínű egy
kereskedőtől, aki tisztelője és hallgatója volt.
Maga
a
szertartás voltaképpen a Jordán vizébe való
alámerítéssel történt, nyilván a prófétai beszéd
befejeztével, s nem volt igazi keresztelés. Beavató
szertartás volt, amely az esszénusok kultikus fürdőjének
új értelmet adott, s amelyet ma is kipróbálhatnak az oda
zarándoklók, főleg az amerikaiak. Az alámerítés mintegy
összekapcsolta Kumrám kultikus fürdőjét az Újszövetség
Keresztségével, s Isten országa eljövetelének jó hírével
új értelmet kapott. Nem törölte el az eredeti és a
személyes bűnt, csupán bűnbánatra indított, és a Messiás
eljövetelére utalt. János Őt így mutatta be a népnek:
„Íme, az Isten Báránya, íme, aki elveszi a világ
bűneit”. Határozottan hirdette magáról, hogy nem ő a
Messiás, és Jézusra irányította a tekinteteket.
Urunk
nyilván
azért vállalta János keresztségét, hogy ehhez
kapcsolódva bűnbánatot tartson, mint a többiek. Ő
mindenben hasonló lett hozzánk, a bűnt kivéve. Azért
vállalta, hogy János prófétai vonalához csatlakozzon, és
beteljesítse azt. A másik két, szembenálló irányzat a
farizeusoké és az esszénusoké volt. Jézus azért merült
alá a többiekkel a Jordán vizében, hogy János bemutassa
Őt a népnek. Ez egyébként általános emberi szokás. Egy
fiatal művészt is rendszerint bemutat a nézőknek egy
idősebb, aki már befutott, hogy közelebbről megismerjék.
A Keresztelő hírét az őt meghallgató kereskedők messzire
elvitték, főleg a Jordántól keletre. A későbbi
századokban még mindig voltak olyan csoportok, messze
kelet felé, akik János tanítását követték, a
megtisztulás fürdőjét is átvéve.
Külön
figyelmet
érdemel a galamb képében alászálló Szentlélek és vele
kapcsolatban az égi hang. Ez tipikus példája a bibliai
dramatizálásnak. Az evangélista érzékelhetővé teszi, ami
számunkra láthatatlan. Elsősorban azt, hogy kegyelem
állapotában vagyunk. Arra szolgál a kép és a mennyei
hang, hogy érzékeltesse: Jézus valóban Isten Fia, hogy
vele van Isten Szentlelke, úgy, ahogyan senki mással.
Erre utal Izajás próféta is, amikor az eljövendő
Messiásról jövendöl: „Íme, az én választottam. Benne
kedvemet találom. Kiárasztom rá Lelkemet.” (Iz 42, 1-7)
János
keresztelése
tehát bűnbánatra indító beavató szertartás volt. Ő
vízzel „keresztelt”. Jézus pedig az Egyház
közvetítésével már „tűzzel és Szentlélekkel” keresztel,
bár ebben a keresztvíznek is megvan a szerepe. S ez nem
csupán bűnbánatra buzdít, még a felnőtt keresztelésnél
sem, hanem eltörli az eredeti bűnt és a személyes
bűnöket is. A keresztség kegyelmével pedig az Egyház
tagjaivá és valóban Isten kedves gyermekeivé leszünk,
bár ehhez életünk során a mi személyes közreműködésünk
is szükséges.
(U Boda László írása
alapján)
Kedves
tettre
kész, hazaszerető magyar fiatalok! Hozzátok szólok most,
akik már a gimiben a jövőtöket tervezgetitek, legfőbb
célotoknak érzitek, hogy mihamarabb saját lábra állhassatok,
tanulhassatok, dolgozhassatok, családot alapíthassatok,
építő tagjai legyetek a társadalomnak. Ti, akik jól
tudjátok, nem szabad bedőlni a liberális meséknek, akik
átláttok a „thunbergizmuson”. Ti, akik jól tudjátok, úgy is
lehet vigyázni a bolygóra, ha nem böfögjük vissza egy
tinilány betanult, erőltetett szavait. Ti tudjátok, meg kell
becsülni mindazt, amit a természet adott, vigyáznunk kell
rá, mindenkinek a maga módján. Hiszen ez nemcsak egy
átmeneti trend, hanem egy életre szóló kihívás.
Ti,
akik
lehet kritikával illetitek a jelenlegi rendszert, mégis jól
tudjátok, ennél jobb helyzetet senki nem tudna nektek
teremteni. De jól teszitek, hogy kritikusok vagytok, hiszen
ahogy Kepler mondta: „jobban örülök egyetlen intelligens
ember éles kritikájának, mint a tömegek gondolkodás nélküli
elfogadásának”. A Ti kritikátok csak jobb munkára ösztönöz
és inspirál. A Ti kritikáitok segíthetnek megtisztítani a
rendszert az ide nem illő élősködőktől, akik csak
kihasználják a jobboldali emberek jószívűségét, miközben
bepiszkolják a jobboldali eszmét és megmérgezik a
közösségeket. Helyettük inkább Rátok lenne szüksége a
rendszernek. Szóban, írásban, tettben. Hiszen ha
kritizáltok, az azt jelenti, hogy odafigyeltek és tisztában
vagytok a jó és a rossz dolgokkal egyaránt!
Ti,
akik
büszkék vagytok a nemzetre. Ti, akik büszkén valljátok, hogy
magyarok vagytok, nem pedig csak „európaiak”. Ti, akik itt
akartok élni, családot alapítani, mert szeretitek a magyar
földet minden szépségével és hibájával együtt. Akik büszkén
éneklitek a Himnuszt, akik nem féltek a piros-fehér-zöldtől
és teli torokból üvöltitek, hogy „Ria, ria, Hungária”!
Igen,
Ti,
kedves jobboldali fiatalok, nektek most nem szabad félni.
Nem szabad hagyni, hogy a nagyszájú liberálisok
kinevessenek, megalázzanak. Ugyanis csak azért ilyen nagy a
szájuk, mert irigyek Rátok. Irigyek, mert Nektek vannak
céljaitok, ti nem semmittevő megmondóemberek akartok lenni
hatszáz bölcsészdiplomával, hanem tettre kész, példamutató
édesanyák, szorgalmas, védelmező édesapák. Irigyek Rátok,
mert Ti nem másoktól várjátok el a segítséget, hanem saját
magatok teremtetek olyan életet magatoknak, amilyenre mindig
is vágytatok. Ne hagyjátok magatokat megfélemlíteni,
álljatok ki elveitek mellett, harcoljatok az igazatokért.
Mert jó úton jártok! Csak így tovább!
Hajrá!
(Zelenka
Dóra,
888.hu)
A
három estében - a Zsoltárost idézve - arról elmélkedünk a
jelenleg kórházi kezelés alatt lévő András atya által
szervezett lelkigyakorlaton, hogyan kell az Istengyermeket
várni ― vezette be tanítását Kovács György atya. A teljesség
igénye nélkül itt megosztanám néhány gondolatát azok
számára, aki önhibájukon kívül nem tudták élőben hallani, de
olvasói a Vadkerti Harangoknak.
Az
adventi
készületben sok minden szóba kerül világunk vásári
forgatagában. Vajon gondolunk-e arra, hogy ezt a készületet
egységben (családban és a családok képezte közösségekben)
éljük meg. Mert az képezi igazi alapját a nagy ünnepre
történő megérkezésünknek.
A
84. zsoltár, amely a zsidóság babiloni fogsága után íródott,
advent fő üzenetét, az Úrra várást állítja elénk azzal, hogy
az Úr megkegyelmez országának abban az időben, és most is.
Látható, hogy a történelem ismétli önmagát. Csak az emberek
és a fogsági formák cserélődtek mára. Feltehető a kérdés: Ma
miben áll a mi fogságunk lényege? Nem lépett-e Babilon
helyébe az önzés és a nihilizmus?
Ismerjük
hát
meg történelmünket, s vegyük komolyan hitünket, mert egyedül
ez a túlélésünk záloga. Észre kell vennünk, hogy az arcok, a
nevek és az események között Isten arca bontakozik ki, ismét
beleszületve mindennapi életünkbe. Ha mindezt észrevesszük,
és feléje irányítjuk életünk folyását, akkor a mi sorsunk is
jobbra fordul, ugyanúgy, mint a zsoltárban szereplő Jákobé.
Hinnünk kell abban, még a meglepő dolgok esetében is, hogy
Isten meg tudja fordítani a mi életünket is, mert neki ehhez
hatalma van. Ezért kell megtalálnunk a békét szívünkben, a
családunkban és az emberi közösségek minden szintjén.
Igaz
az
is, hogy korunk embere egyre inkább kiiktatja életéből az
Istent, mintegy sarokba állítva Őt. Utána pedig
rácsodálkozik, majd számon kéri Tőle sorsának sanyarúbb
voltát. Jegyezzük meg jól: Isten soha meg nem szűnik. Nem
lehet Őt rács mögé zárni, mert valójában bűneink miatt mi
vagyunk a rács mögött (fogságban).
Isten
nem
hagy el minket, ám mi oly sokszor nem vagyunk hajlandók
tudomást venni Róla. Tudatosodjék bennünk a mai este
tanúságaként az, hogy az Isten végtelenül irgalmas.
Forduljunk hozzá őszintén, hogy áldott földként tudjunk
tekinteni településünkre és a másik ember arcából is
felvillanjon szemünk előtt az isteni arc.
A
második este azzal a gondolattal vette kezdetét, hogy a
választott nép örül a szabadulásnak. A szétdúlt országuk a
lerombolt Jeruzsálem, a hitükhöz történő visszatalálás után,
Isten segítségével megújul. Már régen szabadok, ám Istent
mint Szabadító Istenként éltetik népük tudatában.
Szabadítónak, mert ezzel is azt akarják elérni, hogy a
múltat könnyen felejtő emberi voltuk (voltunk) ellenére se
felejtsék fogságbeli hányatott sorsukat. A múlt ismerete
legyen segítségükre (nekünk ma a mi múltunk) a köztük (ma
köztünk is) jelen lévő Isten akaratának befogadására.
Vajon
a
mi szívünk ma és itt Érsekvadkerten, a hazánkban képes-e
befogadni az isteni akaratot? Mert ha nem, akkor látható
módon felüti fejét a harag, az emberiesség hiánya, a
széthúzás, mely minden szinten, a látszat épülése mellett
hatalmas rombolást végez.
A
karácsonyra történő adventi készület a szabadulás útja. Mi
is mondhatjuk a zsoltárossal: „Építsd újjá országunkat
Uram!” Törekednünk kell arra, hogy Isten visszhangjai
legyünk vajúdó világunkban. Egyre jobban váljunk a béke
eszközeivé is, ami a krisztusi békét tükrözi, azt, ami a ne
félj tőlem, mert az én nem bántalak téged érzését ébreszti
szunnyadó környezetünkben.
Tegyük
fel
magunknak a kérdést: Van-e bátorságunk a béke útján járni?
Van-e bátorságunk szembe nézni a csalódásokkal, amiket
elszenvedtünk, vagy másoknak okoztunk? Mit teszünk, amikor
csalódást okoztunk, vagy épp nekünk okoztak?
Fontos,
hogy
ne engedjük meg azt, ezekből harag származzék, mert a
haragépítés helyett csak rombolni tud!
Uram,
szeretném,
ha újjá építenél engem kapcsolataimban, közösségeinkben.
Hiszem, hogy Te ezt meg tudod tenni, mivel irgalmad
határtalan, mely bennünk talajt fogva léphetünk az igazi
kiengesztelődés útjára. Biztosak vagyunk abban, hogy Te nem
kétségbeesésre, hanem ország-újjáépítéssel bíztál meg
bennünket. Újjáépítéssel úgy, hogy mindennap keressük az
erre irányuló és szereteten alapuló lehetőségeket, ami új
életet ad egyénnek és társadalomnak egyaránt.
Megtelt
a
templomunk a lelkigyakorlat befejező napján is. Nem az volt
a célom, hogy megmondjam nektek, hogyan kell készülni
karácsonyra, hanem az, hogy együtt keressük a megoldásokat
életünk problémáira – e sorokkal kezdte tanítását György
atya. Ismét a 84. zsoltár szolgált mondandójának
vezérfonalául, ahol az irgalom és az Istenhez való hűség kéz
a kézben jár, megadva általa világunk számára az igazi
békét.
Nemzeti
tragédia
volt Izrael népének a megosztottság és a szétszórattatás. A
tragédia azonban akkor lezárult, amikor belátták, hogy
mindannyian Jákob fiai (hasonlóság kedvéért megjegyzem, mi
isten fiai vagyunk, még akkor is, ha fogságban tartjuk ezt a
tudatot) és az egység útjára léptek. Sokszor elhangzik a
választott nép szájából az a kérés, hogy építsd újjá
országodat, Uram! Hát nem hangozhatna-e el korunk emberének
szájából, természetesen a miénkből is, ugyanez a kérés, még
2600 év távlatából is?
Ugye
mennyi
csalódás kíséri életünk mindennapját. És még mindig nem
látjuk be, hogy a bajok abból származnak, hogy elzárjuk
Isten irgalmának felénk irányuló csatornáit. Szívünk ki van
téve a szomorúságnak, ám azt nem a vigasztaló Isten küldi. Ő
mindig békét hirdet az embereknek, melyet oly sokszor
visszautasítunk.
Isten
gyermekei
nemcsak arra vannak hívva, hogy a rosszat kerüljék, hanem
arra is, hogy minden élethelyzetben keressék az Istenhez
vezető utat. Ehhez mindig szükség van a belső békére,
melyben Istennel tudunk találkozni. Találkozásaink során meg
akarjuk hallani azt, amit az Isten nekünk akar mondani.
Gyakoroljuk
hát
az irgalmat, hűséggel az igazságot, hogy ellen tudjunk állni
a ránk zúduló kísértéseknek, melyből az indulatmentes és
igazi élet születik meg a bennünket körülvevő békétlenség
idején is. Csak így közeledhetünk igazán emelt fővel a
betlehemi jászolhoz és hitelesen kívánhatjuk a kegyelmekben
gazdag karácsonyt!
(Érsekvadkert,
2019.
12. 12-14. emjé; fotó: Kristók J.)
Nem kell nekem több idegen
érzés, több extrém változat,
És nem kell nekem több meddő vezeklés.
Ne adja többé parancsba senki, hogy ki volt az áldozat.
Kit kell szeretnem és ki az ellenség.
Nem kell nekem több kétértelmű burkolt kérdés,
És a válaszokkal is torkig vagyok már.
Nem kell nekem ez a nyilvánvaló álszentféltés.
Nekem ne mondják meg mi az, ami fáj!
Nem kell nekem más vagyona, háza,
Se múltja, se földje, se bankszámlája.
Nem kell a másé, az én házamban én vagyok az úr!
Nem kell nekem a mások szeretője,
Idegen sírok a régi temetőkben.
Nincs nagy baj, hisz egyelőre mi még itt vagyunk!
Nem kell nekem a sok farizeus idegen zsivány,
Latroktól a végső feloldozás!
Júdáspénz és júdáshit és júdástanítás.
Nem kell nekem újabb árulás!
(KerecseN együttes)
„Új évet
kezdünk szolgálatodban. Szolgáljon Téged ez az év, uram!”
Túrmezei Erzsébet sorokkal köszöntöm Kedves Olvasóinkat,
akik immár a Vadkerti Harangok XXIX. évfolyamának első
számát olvassák.
Hála
Istennek,
a mögöttünk hagyott évben is minden hónapban, nyomokat
hagyva a történelemben, meg tudott jelenni újságunk.
Az
első
szó, mint mindig, a köszöneté. A legelső köszönet az
olvasóinké, akik meghallva az évközi segélykiáltásunkat, a
becsület kasszán túl is (6 személy 34 500Ft-tal) támogatták
a megjelenéshez szükséges anyagi hátterünket, mert már a
példányszám 500-ról 430-ra történő csökkentése sem vezetett
biztos anyagi háttér megőrzéséhez. Támogatásuk eredményeként
a 2019. évet 95 000 Ft-tal zártuk az előző évi 95 515 Ft-tal
szemben. Ez a maradványösszeg 2 havi tartalékot képez még
úgy is, hogy ettől a számtól kezdve újabb és már bejelentett
7%-os megjelenési költséggel kell számolnunk.
Az
anyagi
támogatáson túl köszönet minden beküldött fotóért és
írásért, melyek, ha nem is azonnal, de a soron következő
számainkban váltak olvashatóvá, legtöbb esetben a beküldők
neveinek feltüntetése mellett. Biztatásként kérem Önöket,
hogy minél több eseményről küldjenek tudósításokat, hogy
azok megjelenésével egyre inkább a mi lapunkká váljék a
Vadkerti Harangok. Köszönet jár azoknak is, akik nevei
(kérésüket teljesítve) nem voltak olvashatók, de
küldeményeikkel aktív részeseivé váltak lapunk
megjelenésének.
Köszönjük
András
atyának, hogy a megjelenés előtt, még a betegágyáról is
figyelemmel kíséri és javítja a Harangok cikkeinek
mondandóját. Köszönjük Pálinkás Katalinnak és édesanyjának a
nyelvtani ellenőrzéseket, Molnár Balázsnak az Életige
rovatot, Csatári Tibornak a szentmisés oldalt, Fábián
Istvánnak a nyomdai előkészítést, és a Barák családnak, hogy
az egyházközségi honlapon is olvashatók számaink.
Természetesen
köszönet
jár a dejtári Horváth Zoltánnak is, aki még késlekedésünk
ellenére is időre biztosítja a nyomdai megjelenést.
Befejezésként
mindenkinek
köszönöm a legkisebb segítségét is, bízva abban, hogy a
2020-as év végén is reménykeltő szavakkal tudósíthatok
újságunk életének alakulásáról.
(Érsekvadkert,
2020.
01. 06. emjé)
A
Gitáros Énekkarunk szervezésében 2020. február 1-én,
szombaton 16 órától a Közösségi Házban az ökumenizmus
jegyében több fellépővel zenés dicsőítés lesz. A
rendezvény mindenki számára nyitott és díjtalan.
Február
22-én
szombaton este 6 órától A két pápa című játékfilm
vetítése és a filmről való beszélgetés lesz prézesünk,
Berta László atya közreműködésével a Kolping ház
nagytermében, ahová minden érdeklődőt várunk. Ez az
alkalom egyben a februári Bibliaóra is!
Február
29-én,
szombaton Budapesten, a Huba utcai Kolping iskolában
lesz a Magyar Kolping Szövetség nagyböjti országos
lelki napja.
Március 7-én,
szombaton a kispesti Kolping család lelkigyakorlata
lesz az erdei házunkban. Bennünket is hívnak és
várnak.
Bővebb
információ a Hírlevélből és a vasárnapi mise utáni
megbeszéléseken szerezhető.
A
Következő Vadkerti Harangok 2020.02.28-án jelenik meg.
A február 15-i lapzártáig kérjük az újságunkba szánt
írásaikat a Harangokban szereplő email címre
eljuttatni.
Telefonszámaink. 06 35
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője és dolgozói
Közöljük
a
kedves testvérekkel, hogy András atyánk
elhúzódó betegsége miatt mindig csak a
következő heti liturgikus rendet tudjuk
közzétenni a szombat esti valamint a vasárnapi
szentmiséken és a haranglábak alatti
hirdetőtáblán.
Változásokat
a
templomi hirdetésekben jelezzük.
Ez
történt
Temetések:
2019:
44. Urbán
Jánosné Erdős Mária (1940)
45. Csejk
András (1940)
2020:
1.Molnár
József (1952)
2. Gulyás
János (1960)
3. Freund
Lászlóné Murányi Ilona (1950)
4. Dósáné
Zachar Katalin (1954)
5. Kakas
Mária (1947)
6. Sipos
Jánosné Velki Etelka (1930)
7. Füleki
Ildikó (1962)
8. Gréczi
István (1944)
Változásokat,
pontosításokat pirossal
jelöljük.
1. szombat
- 18:30
Záhorszki József, 20. évforduló,
Záhorszki, Boda és Jakubecz család
halottaiért
- Csontos István 1. évforduló, élő
és elhunyt hozzátartozók
- Velki Ferencné 1. évforduló,
férje, szüleik, nagyszülők, a család élő
és elhunyt tagjaiért
Pusztaberki 15:30
2. vasárnap -
11:00 Kristóf
Istvánné 1. évforduló, férje, fiuk József,
Bulejka János, élő és elhunyt
családtagokért
3. hétfő - 7:00
4. kedd - Nem lesz szentmise
5. szerda - 7:00
6. csütörtök - Nem lesz szentmise
7. péntek
- 18:30
8. szombat
- 18:30
Hrapan
Pál, szülei és hozzátartozói, Kovács
János, felesége Halaj Mária, vejük Péter
János és hozzátartozók
- Kristóf István, felesége Pálinkás
Mária és gyermekeik
- Zacharné Híves Zsuzsanna, szülei,
nagyszülei
Pusztaberkiben
15:30
9. vasárnap -
11:00
Híves Mihály, szülei, Pistyúr Károly,
felesége Szlúka Margit, gyermekük, a
család élő és elhunyt tagjaiért
- Balázs Sándor, felesége, a család
élő és elhunyt tagjaiért
10. hétfő
-
11. kedd -
12. szerda
-
13. csütörtök -
18:30
Fábián Ferenc, felesége Kristók Mária 5.
évforduló, szüleik, nagyszüleik és
hozzátartozók, valamint Kristók János,
felesége Híves Katalin és hozzátartozók
14. péntek - 18:30
15. szombat -
18:30
Csernák
Katalin és édesapja
- Kristóf Sándor, fia Sándor,
nagyszülők, Murányi István, felesége,
fiuk, menyük, unokájuk, élő és elhunyt
hozzátartozók
- Boda, Kakas és Vincze család élő
és elhunyt tagjaiért
Pusztaberki 15:30
16. vasárnap - 11:00
Buzás
Ildikó és nagyszülei, élő és elhunyt
hozzátartozók
- Kocsisné Urbán Erzsébet,
nagyszülei, a Pinke és Urbán család
halottaiért
17. hétfő - 7:00
18. kedd - Nem lesz szentmise
19. szerda - Nem lesz szentmise
20. csütörtök - 18:30
21. péntek
- 18:30
Molnár
és Urbán család élő és elhunyt tagjaiért
és özv. Fábián Ferencné
- Záhorszki Ignác, felesége Nagy
Erzsébet, szüleik és testvéreik
22. szombat -
18:30
Vasas
János 1. évforduló, szülei, apósa, anyósa,
sógornője, keresztlánya, a család élő és
elhunyt tagjaiért
- Híves Mihályne Mrekvicska
Julianna 15. évforduló, férje, valamint
Híves István 10. évforduló, felesége
Csabák Erzsébet, szüleik, gyermekeik,
testvéreik, élő és elhunyt családtagok
Pusztaberki 15:30
23. vasárnap -
11:00
Jakubecz
János, felesége Szabó Ilona, élő és
elhunyt hozzátartozók
- Záhorszki János, szülei,
nagyszülei és testvérei
- Szabó Ignác, felesége Vitéz
Mária, szüleik, fiuk Ignác, a család élő
és elhunyt tagjaiért
24. hétfő - 7:00
25. kedd - Nem lesz szentmise
26. szerda - 7:00
27. csütörtök - Nem lesz szentmise
28. péntek
- 18:30
Kovács
János, felesége Paulicsek Erzsébet,
testvéreik, szüleik, nagyszüleik
29. szombat -
18:30
Csillag
Gyuláné Pistyur Anna 30. évforduló és a
család élő és elhunyt tagjaiért
- Őszi István, testvére, szüleik,
apósa, anyósa
- Hálából élő családokért
- Sipos Ákos 5. évforduló, élő és
elhunyt családtagokért
Pusztaberki
15:30