A tavasz folyamán fiatalokkal terveztük nyári kirándulásunkat. Az első kérdés természetesen az, hogy hová menjünk. Most még miénk az egész világ,vagy legalábbis Magyarország. Most még gondolatban bárhová mehetünk, bármilyen elérhető úticélt választhatunk. De ha meghozzuk döntésünket, akkor azon már nem fogunk változtatni, mert ennek megfelelően szervezzük az utazást, az étkezést és a napi programot. Most még többféle lehetőség közül választhatunk. Tervezhetünk kirándulást a hegyekbe, hajókázást a Balatonon vagy városnézést egy jelentősebb helyen. Aztán jöttek az ötletek, mindenki elmondhatta javaslatát. Végül döntöttünk: a Somló-hegyre megyünk kirándulni. Ettől kezdve már nem gondoltunk sem a Dunakanyar látnivalóira, sem a Mecsek magaslataira, mert idén a Somló-hegyre készülünk, de ez nem zárja ki, hogy jövőre felkeressünk más helyeket.
Amikor
az ember házat épít,
akkor az az első kérdés, hogy hová
építse azt. Itt már nem
kirándulásról van
szó, komolyabb döntést kell hoznunk, mert a
következő évben aligha fogunk más helyen
új házat építeni magunknak. Nem csak azt
kell kiválasztanunk, hogy hol szeretnénk
élni, hanem olyan területet kell keresni, ahol a ház
hosszú éveken át
biztonságosan állhat. A folyók
árterébe nem érdemes építeni,
és vannak más
kockázatos helyek is. Nem érdemes semmibe vennünk
vagy lekicsinyelnünk a természet
erőit, amelyek bizony könnyedén
elpusztíthatják azt az épületet, amelynek
nincs
szilárd alapja. Erre utal Jézus
példabeszéde is a mai ünnep
evangéliumában. A bölcs
ember sziklaalapra építi házát,
otthonát, s az biztosan áll a természet
viharaiban.
Az ostoba homokra épített, s házát
könnyedén elsodorta az első szélvihar.
Életünkkel
kapcsolatban komolyabb a döntés, mint egy
kirándulás vagy egy házépítés
esetében. Gyermekként álmodozunk,
fiatalként tervezgetünk. Aztán egyszer
döntenünk kell. Ha jól döntöttünk,
életünk hivatása lehet az a mesterség, amit
választottunk. Ha rosszul döntöttünk, esetleg
új szakmát kell tanulnunk néhány
év múlva. Választásunk,
döntésünk mögött ott húzódik a
kérdés, hogy mire
akarjuk használni egyetlen életünket. Csak magunknak
akarunk gyűjtögetni? Csak élvezni
akarjuk az életet? Vagy esetleg mások javát
akarjuk szolgálni, mások életét akarjuk
jobbá tenni? Milyen elvek, eszmények vezetnek minket
céljainkban? És gondolunk-e
a földi élet utáni lehetőségekre? Aki
felteszi magának ezeket a kérdéseket és
választ is ad rájuk, még ennél is nagyobb
léptékekben gondolkodhat. Ha már
biztos alapra építette egyéni
életét, elgondolkodhat azon, hogy a
közösségi
életnek is sziklaalapot kell választani. Szent
István király 1000 esztendővel ezelőtt
ilyen mértékben gondolkodott, amikor nem csak
egyéni, személyes élete számára
választotta
irányelvnek a keresztény, a krisztusi
tanítást, hanem azt akarta, hogy a magyar
nemzet számára is Krisztus igazsága legyen a
sziklaszilárd alap. Döntésének
helyességét a történelem igazolta,
népünk kiállta az évszázadok viharait.
Ez a
tény azonban ne tegyen kényelmessé minket! A
múlt tapasztalatai azt mutatják,
hogy a házat, annak alapjait és falait
szüntelenül erősíteni kell. Mert új
viharok jönnek, új veszélyek közeledhetnek a
jövőben. Ez a házunk, ez az
otthonunk, ez az ország, Magyarország a hazánk.
Ezt építsük, ezt erősítsük,
amíg a földön élünk, s tegyük ezt
annak reményében, hogy halálunk után
otthonunk lesz a mennyben.
(©
Horváth István Sándor,
Fotó: Barák B.)
Máriának
jelentős szerepe
van az üdvösség történetében.
Abban, hogy a második isteni személy
megtestesült, a szerepe megkerülhetetlen. Hogy miért a
názáreti Máriát
választotta ki Isten az ő Fiának
édesanyjául, az a hit titka marad. A
Megváltó
a szűzi fogantatást leszámítva semmi emberit nem
hagyott ki, nem került meg,
azért, hogy az Isten a Fiában közel jöjjön
hozzánk. Ám Istennek a „terve”
megvalósításához egy
édesanyára is „szüksége volt”.
Nagyon
jól tudjuk, hogy mit
jelent egy édesanya egy gyermek életében,
és éppen az a tény, hogy
Üdvözítőnk
így testesült meg, bemutatja számunkra Isten
„gondolkodását” és
családszeretetét is. Így voltaképpen a
megtestesülés jelenti számunkra az
istengyermekség megvalósulását, ahogy erről
a kinyilatkoztatás szól: „Akik a
közénk jött Igét befogadják, azoknak ő
hatalmat adott, hogy Isten gyermekei
legyenek.”(Jn 1,12)
Mária
tulajdonképpen
mindannyiunk édesanyja. Maga az Úr Jézus
életének legsúlyosabb pillanatában
szól a bennünket képviselő János apostolhoz a
keresztről: „Íme, a te anyád!”Ez a
fajta anyaság nyilvánul meg később
pünkösd napján is, amikor a tanítványok
körében ott látjuk a Boldogságos Szűz
Máriát: „Mindannyian egy szívvel, egy
lélekkel állhatatosan imádkoztak
Máriával, Jézus anyjával.” (ApCsel 1,14)
Jézusról azonban már földi
működésének idején hallgatói
így szóltak: „Nem az
ács ez, Mária fia?”(Mk 6,3) Jézus nagyon szoros
kapcsolatban volt tehát
édesanyjával, ezzel egy példát is adott
számunkra, majd pedig szóban ki is
fejezte, hogy gondjainkat nyugodtan bízzuk
Máriára, aki ezáltal minden hívő
anyja lett.
Úgy,
ahogy egy édesanyához
ragaszkodunk, és úgy, ahogy egy gyermek a gondjaival
anyjához siet, úgy kell
most már égi édesanyánkhoz sietni,
és tőle bátran kérni. Egy kisgyermek is
képes már ösztönösen szívébe
fogadni az anya iránti szeretetet, amely egy
családban vonatkozhat akár a nagymamára is, vagy a
család más nőtagjaira, akik
valamiképpen ugyanazt az áldozatos jóságot
élik meg, amellyel a Boldogságos
Szűz Mária gondozta és nevelte az isteni gyermeket.
Mária
az Egyháznak
különlegesen is anyja. Ezt már a II. század
közepén a római Priszcilla-katakomba
freskóképe is igazolja, és a keresztény
lelkiségben keleten és nyugaton
elfogadott és megbecsült közbenjáró
szerepe van. Az első keresztény évezred
során egyre többször találkozunk a Szűzanya
iránti odaadó magatartással, és
kisebb vagy nagyobb egyházi közösségek vagy
egész szerzetesrendek esetében is
azzal a jelenséggel, hogy édesanyaként tekintenek
Máriára.
A
keresztény történelemben
népek, nemzetek ajánlották magukat a Szűzanya
imájába, akiről az Efezusi Zsinat
Kr. u. 431-ben tanítást fogalmazott meg, hogy
Mária valóban istenszülő, és
különleges helyzetéből adódóan
különleges módon tud segíteni mint jó
édesanya a
hozzá fordulókon.
A
különféle nemzetek és
népek mellett a magyarok Úrnőjüknek vallották
a Szűzanyát, Nagyasszonyunknak
szólítják, mert gondoskodó
szeretetét, óvó, védő
jóságát történelmünk kezdete
óta tapasztalják. Ő nem kényezteti el a
hozzá fordulókat, viszont mint
„nagyhatalmú Szűz”, édesanyaként áll minden
hozzá fohászkodó mellett, ahogy
erről a Jelenések könyve ír, mely előrevetíti
az Egyház küzdelmeit, amint a
hitéért és az egységéért
helytáll a történelem viharaiban: „A
sárkány haragra
lobbant az asszony ellen, és harcba szállt a többi
gyermekével, aki megtartja
Isten parancsait, és kitart Jézus tanúsága
mellett.” (Jel 12,17)
Kérjük
Magyarország
védasszonyát és patrónáját, a
magyarok Nagyasszonyát, hogy soha ne feledkezzék
el rólunk, szegény magyarokról!
(Kránitz
Mihály cikke alapján)
„Mivel szerette
övéit, akik a világban maradtak,
mindvégig szerette.” (Jn 13,1)
Tudod, hol
szerepel az Evangéliumban ez a mondat? János
evangélista írja, mielőtt
beszámolna arról, hogy Jézus megmosta
tanítványai lábát és
felkészült a
szenvedésre.
Az
övéi körében
töltött utolsó órákban Jézus a
maga teljességében és félre nem
érthető módon
fejezi ki szeretetét, melyet kezdettől fogva
táplált irántuk.
„Mivel szerette
övéit, akik a világban maradtak,
mindvégig szerette.”
A
„mindvégig”
szó azt jelenti: élete végéig,
utolsó leheletéig. De a tökéletesség
gondolata
is ott rejlik benne. Arról szólnak ezek a szavak, hogy
teljességgel,
tökéletesen, mélységesen szerette őket,
egészen a legvégsőkig.
A
tanítványok a
világban maradnak akkor is, amikor Jézus már
megdicsőül. Egyedül fogják érezni
magukat, sok megpróbáltatást kell majd
kiállniuk. Jézus éppen ezek miatt a
pillanatok miatt akarja, hogy biztosak legyenek a szeretetében.
„Mivel szerette
övéit, akik a világban maradtak,
mindvégig szerette.”
Talán nem
világlik ki ebből Krisztus életstílusa, az,
ahogyan ő szeret? Megmossa
tanítványai lábát. Szeretete olyan
szolgálatra készteti, amit abban az időben
kizárólag a rabszolgák végeztek.
Jézus a kálvária tragédiájára
készül, hogy a
rendkívüli igéken, a csodákon és
minden cselekedetén túl az életét is
odaadja
„övéinek” és mindenkinek. Szükségük
volt rá, hiszen minden embernek leginkább
arra van szüksége, hogy megszabaduljon a bűntől, azaz a
haláltól, hogy
beléphessen a mennyek országába.
Békét és örömet kellett találniuk
abban az
Életben, amely soha nem ér véget.
Jézus
halálra
adta magát, elhagyottságában az Atya után
kiáltott, míg végül azt mondhatta:
„minden beteljesedett”.
„Mivel szerette
övéit, akik a világban maradtak, mindvégig
szerette.”
Az isteni
szeretet hűségét és a testvéri szeretet
gyöngédségét tükrözik e szavak.
Mi
keresztények
is szerethetünk így, mert Krisztus bennünk él.
Mégsem azt
akarom most mondani, hogy abban utánozd Jézust, ahogy
meghalt másokért (amikor
eljött az órája). Nem akarok olyan egyértelmű
példákra hivatkozni, mint Kolbe
atya, aki meghalt egy fogolytársa helyett, vagy Damián
atya, aki leprás lett a
leprásokkal, és meghalt velük és
értük.
Lehet, hogy
életed folyamán soha nem fogják azt kérni,
hogy fizikailag is áldozd fel magad
a testvéreidért. Azt viszont biztosan kéri Isten,
hogy szeresd őket mindvégig,
a végsőkig, egészen addig, hogy te is elmondhasd: „minden
beteljesedett”.
Így tett a
tizenegy éves Cetti egy olasz városban.
Észrevette, hogy vele egyidős barátnője
és osztálytársa, Giorgina mennyire szomorú.
Próbálta vigasztalni, de sehogy sem
sikerült. Mindent meg akart tenni érte, és
megtudakolta bánatának okát.
Giorginának meghalt az édesapja, anyja pedig a
nagymamánál hagyta, mert egy másik
férfivel élt. Cetti érezte, hogy nagy baj van,
és segíteni akart.
Bár gyerek
volt, megkérte barátnőjét, hogy
beszélhessen a mamájával. Giorgina pedig arra
kérte, hogy előbb menjenek el az édesapja
sírjához. Cetti nagy szeretettel
elkísérte őt a temetőbe, és hallotta, amint
Giorgina sírva könyörög apjának,
hogy jöjjön el érte és vigye magával.
Cetti
szíve
majd meghasadt. Nem messze tőlük egy romos kis templom
állt. Beléptek. Csak egy
tabernákulumot és egy feszületet találtak
benne. Cetti megszólalt: „Látod, a
világon minden elpusztul, de a feszület és a
tabernákulum megmarad.”
„Igen, igazad
van!” – válaszolta Giorgina, és letörölte
könnyeit. Aztán Cetti kedvesen kézen
fogta őt, és elkísérte édesanyjához.
Alighogy odaértek, Cetti határozott hangon
így szólt: „Tudom, nem rám tartozik, és ne
tessék haragudni, mégis meg kell
mondanom, hogy megfosztotta Giorginát az anyai szeretettől,
pedig nagy szüksége
lenne rá. Azt is meg kell mondanom, hogy nem fogja
megtalálni a lelki békét,
amíg magához nem veszi őt, és meg nem
bánja, amit tett.”
Másnap az
iskolában Cetti megint szeretettel vette körül
Giorginát. De váratlan esemény
történt: tanítás után egy autó
jött a barátnőjéért. Az édesanyja
vezette. Ettől
kezdve mindig ez az autó jött érte, mert Giorgina
újra az édesanyjával élt, aki
végérvényesen szakított azzal a
férfival.
Cetti kicsi, de
hősies tettéről el lehet mondani, hogy abban „minden
beteljesedett”. Mindent
megtett, teljes mértékben, és sikerrel járt.
Gondolkozz csak
el! Hányszor kezdtél törődni valakivel, aztán
magára hagytad, és ezer
kifogással elhallgattattad a lelkiismeretedet? Hányszor
fogtál valamibe nagy
lelkesen, aztán a nehézségek miatt félbe
hagytad, mert úgy tűnt, hogy az erődet
meghaladja?
Jézus ma
erre
tanít:
„Mivel szerette
övéit, akik a világban maradtak,
mindvégig szerette.”
Tégy
így!
S ha majd egy
nap Isten valóban az életedet fogja kérni, te sem
fogsz bizonytalankodni. A
vértanúk énekelve mentek a halálba. A
legnagyobb dicsőség lesz a jutalmad, mert
– ahogy Jézus mondta – „senkinek a világon nincs nagyobb
szeretete annál, mint
aki vérét ontja barátaiért.”
Chiara
Lubich
Újkenyér
illata száll fel, hála, hála...
Hogy
megért a búza, s hogy hajlott kalászba...
S
lett belőle étek: puha, piros-barna...
Vágyja
is sok magyar kicsinyje és nagyja...
Nemzeti
szín szalag öleli át szépen...
Isten
adta mindezt nagy szeretetében...
Ő
formált államot, ki keze most is ép...
Nemzetté
kovácsolt, s lett egy hős, büszke nép,
akarattal
gyúrott és hittel kovászolt...
Így
alkotott, ekképp, szép Magyarországot...
Kárpátok
csúcsain a Nap is megállott...
S
angyalok keze font füzérbe virágot....
Valljuk
ezer éve egy az igaz Isten...
Tudjuk
és hirdetjük boldogságos hitben...
S
vagyunk jó magyarok, harcos, buzgó vérrel...
Él
még Boldogasszony, van még, ki vezérel...
Eskünk
visszhangozzák az ős Pannon-hegyek...
Pártfogónk,
jó Anyánk, zeng a nagy „hiszekegy"...
Mint
volt az egykoron, tartsd meg István népét:
szigorral,
gyengéden... Te óvd minden léptét!
Mert
bár hős a lélek, mégis néha álmos....
Add
kezünkbe zászlód és szívünkbe
lángod!
Tarts
meg magadénak, míg idők valának!
Hisz
mi is nevezünk édes, jó anyánknak...
Vétkeink
tüntesd el, takard el hibánkat,
s
maradj nagy oltalma szép Magyarországnak!
Boldog
születésnapot, Magyarország.
A
lények zöme harcol
egymással a földön, vízben, levegőben.
Általában két dologért: a
táplálékért és
a párzás jogáért. A homo sapiens azzal
emelkedett ki az állatvilágból, hogy
Alkotója révén fölismert egy harmadik
célt is. Ez pedig a hit, pogány módra
leértékelve az eszme. Részletezve: Isten,
szabadság, hatalom, tudomány (áll-e a
Föld vagy forog, netán kering?) Mi a létezés
értelme, van-e egyáltalán, sőt! Az
ember attól ember, hogy fölteszi e
kérdéseket, meg alapjukat: mi történik velem
halálom után?
Az
emberiség harcai
kezdettől fogva rendszerint vallásháborúk voltak.
Azok is maradtak, és nem is
lesz másként, amíg ember él a
Földön. Az újkori Európában már
nem a felekezetek
harcoltak egymással, mióta a korábbinál
irgalmatlanabb háborúk élét a jakobinusok,
a kommunisták, a nácik a hívő emberek,
leginkább a keresztények és a zsidók
ellen fordították.
Két
kérdés merül föl: hogyan
és miért?
A
háborúk azért
vallásháborúk, mert a Földön egyetlen
lénynek, az embernek lehet hite. Csak ő
tudja, legalábbis sejti, hogy a halálon túl is van
valami. Olyasvalami, ami a
földi életnek, küszködésnek, sőt, a
halálnak is értelmet ad. Annak a
falubelimnek is, aki azt állítja, hogy neki nincsen.
Ám, ha azt kérdezzük tőle,
hogy eszerint képzelőereje sincs, álma vágya
sincs, ami mondjuk túlterjedne egy
jóféle marhapörköltön, bankbetéten
vagy hasonlón, akkor fölháborodottan
tiltakozna, s követelné, hogy hagyjunk föl a szofista
szövegeléssel.
Tehát
talált a kérdés. Mit
talált el? A gyönge pontot. A gyönge pont akkor
keletkezett, amikor ama
bizonyos „titkos féreg” foga lyukat rágott
némelyek, később többek, majd sokak
lelkébe. A lyuk természeténél fogva valami
üreg, aminek a lényege a hiány. A
lyukban nincs semmi. Idő múltával a semmi lesz a
sérült ember valamije,
mondhatjuk a lényege. Ettől kezdve a megtámadott
felebarátunk a semmit tekinti
lénye lényegének. Természetesen nem
semminek tartja, hanem valaminek, amire
gondolkodását, életét,
világnézetét alapítja. A hiány ettől
kezdve a holmi
valamiből átalakul „szegletkővé”. Ám ha jól
megnézzük semmivé, mert embere egyre
azt hajtogatja, hogy nincs túlvilág, nincs Isten, sehol
sem létezik menny vagy
pokol. Tehát erkölcs meg bűn és erény
sincsen, vagyis egyik sem lehet az élet
alapzata. Mondani sem kell, hogy ez a valami nem kő, sokkal
inkább sár, amibe
beleragad szegény ember.
A
sár - tudjuk - vizes föld,
amiből az Úr megformálta Ádámot. Ő azonban
ezzel nem fejezte be az ember
megalkotását, mert lelket is lehelt belé. Nem a
szívébe vagy a tüdejébe, netán
a gyomrába, hanem az egész lényébe. Ettől
lett ember. Az isteni lélek-lehelet
nélkül legfeljebb szobor lett volna, esetleg állat,
egy a bacilusok, a tigrisek
és birkák közül.
Az
önmagát hiányossá tenni
próbálkozó ember valami ilyesmin mesterkedik, de
még ez sem fog sikerülni neki.
A
mostanában Európában zajló
iszlám behatolás tagadhatatlanul
vallásháború. A muszlimok nyíltan
lenézik a
„gyaur kutyákat”, a hitevesztett, hajdani keresztényeket,
akik valaha a „könyv
népei” voltak, de mára lényük
kiürült, „liberális semmik” lettek, tehát a
hitharcosok jogosnak tartják becsapásukat,
kirablásukat, megölésüket, országaik
elfoglalását. Szerintük ugyanis, aki Istent nem
ismer, az nem emberi lény. Az
ilyen leigázható, irtható, a légynél
is alábbvaló senki. Használható senki.
Nem
véletlen, hogy a
muszlimok bevándoroltatói, az élet
császárai, a nagy mozgatók nem sejtik, vagy
ha igen, nem akarják elhinni, hogy ők is benne vannak a
célkeresztben, amióta
bekapták a csalit, és belepistultak a régen
lejárt liberális gondolkodók
álmaiba. E tanokat persze továbbra is buzgón
terjesztik, hogy a gyanútlan
becsvágyókat beetessék az úgynevezett
egyetemeik, szórakoztatóiparuk,
politikájuk mérgezett csalijával. Nem kell ahhoz
túltanultnak vagy nagyon
öregnek lenni, hogy valaki fölismerje a CEU meg a hajdani
Foxi-Maxi szellemi és
tudományos szintjének azonosságát.
A
mozgatók bábelőadása
fölött mi loboghatna zászlóként, ha nem
a pénz? Régebben az arany, újabban a
tarka papírdarab, vagy az sem: „a bankrendszer fizetési
ígérete.” Ennek
ellenére nem akármilyen tekintélynek örvend.
Hiszen ma a kapitalizmus, magyarra
fordítva: „tőkeizmus”, a „pénzizmus”
istentelensége uralkodik. Mivel lényege
szerint nem ember, hanem dolog, ezért soha nem szokott
felelősként szerepelni.
Ráadásul alapállása a
rejtőzködés. Az ő világa az erszény, a pince,
a
páncélteremben zajló titkos
pénzmozgások homálya, az utóbbi
századokban az
árfolyamkeverés követhetetlen örvénye.
A
pénz tán csak akkor lesz
nyilvános mozgató, ha színt vall, s kijelenti,
hogy ő se Istent, se embert, se
népet, se művészetet meg tudást, sem életet
se halált, azaz semmit sem önmagán,
vagyis becstelen személyén kívül.
(Czakó
Gábortól)
Tájékoztatásul
jelezzük a
kedves olvasóinknak és támogatóinknak, hogy
az idő már rég túlhaladta az
adományperselyeken feltüntetett összeget. Ez akkor
került megállapításra,
amikor Érsekvadkerten egy gömb fagyit 100 forintért
mértek. (Aki vett fagyit az
utóbbi időben tudja, ezért már fél
gömb sem dukál). Abban az időben 700
példányban jelent meg minden számunk, és az
adományok némi tartalékkal fedték a
megjelenés költségeit. Ahogyan nőttek a
költségek és csökkent a kereslet
számaink iránt, úgy csökkentettük a
nyomdai darabszámot és a postai
költségeket. Igaz, hogy 2005-től az
Egyházközség honlapján is színes
fotók
társaságában olvashatók számaink, de
sokaknak a kézben tartható példány
pótolhatatlan.
A
tartalékalapunk fogyásnak
indult. Ennek ellenére árat emelni nem akarunk, de
felélni sem szeretnénk a
27,5 év alatt összejött összeget. Ezért
2019 júliusától csak 400 példányt
nyomtatunk számainkból és a 17 cím helyett
csak 6-ra postázzuk számainkat.
Ezzel havi 7395 Ft-ot spórolunk meg és
segítjük újságunk talpon
maradását,
melyhez az önkéntes adomány növekményei
is nagy segítséget jelentenek a
jövőben. Eldöntendő kérdés: Hagyjunk-e nyomokat
magunk után a történelemben?!
Zárásként
beszéljenek gazdálkodásunk
fő számai:
Maradvány
összeg 2018.
XII.31-én (27,5 év hozama):
95.515Ft
2019.
első félév adományai
(36.250 Ft/hónap) :
217.550
Ft
2019.
első félév költségei
(38.035 Ft/ hónap):
228.210Ft
Maradvány
összeg 2019.06.30-án
(mínusz 10.660Ft):
84.835 Ft
(2019.
07. 28.
Szerkesztőség)
Minden
emberben közös, hogy
kutatja a világ titkait. Azon tűnődik, hogyan teheti
jobbá életét és ezzel
együtt a világot is. A keresések során az
igazi érték mellett számtalan
„értékpótlékkal” is szembe találja
magát a kereső ember. Egy-egy értéknek tűnő
dolog meglelése döntést kíván. Nem
mindegy hová teszi le az igenjét, vezette
fel elmélkedését fogadalmi ünnepünk
szentmiséjén, Loyolai Szent Ignác napján
Krizsán
Zoltán atya, karancslapujtői plébános.
Ennek
szellemében fejtette
ki a felolvasott evangéliumi rész (Mt 13, 44-46)
nekünk is szóló üzenetét a
földműves és a kereskedő tettein keresztül. Mindketten
nagy kincsre bukkantak,
melynek birtoklásáért az egész eddigi
életüket is feláldozzák. Mondhatjuk, az
igazi kincsre ráteszik az életüket. Az igazi
értéket magában hordozó, jelen
esetben a mennyországot jelképező kincsek
felismeréséhez jó szem kell, hisz az
értékes kincsek rejtőzködőek. Csak kitartó
kereséssel lehet rájuk találni, mert
a világ számos olyan dolgot tár elénk, amit
nagy értéknek állít be és
pénzért
meg is vehető.
Isten
országa az igazi
kincs, a legnagyobb érték, amely teljes, az Isten
közelségét megtapasztalni
tudó és akaró embert kíván. (Vajon
én hol tartok ezen a területen?) Isten nem
elégszik meg a csak vasárnapi templomi
jelenléttel, a befizetett egyházadóval.
Istennek az egész életünkre van szüksége
a mennyországért cserébe.
Mi
oda merjük-e adni egész
életünket cserébe a legnagyobb kincsért, a
mennyországért? Vagy elégedjen meg
az Isten a vasárnapjainkkal, a többi napon pedig hagyjon
bennünket békén?
Fogadalmi
ünnepe van ennek
az egyházközség Loyolai Szent Ignác
napján. Megélt ünnepe, mert szerdai napon
is sokan vagyunk a templomban, és szépen zengnek az
énekek és a közös imák is.
Szentünk élettörténetét sokan ismerik. A
gazdag családból származó Ignác
katona
lesz. Sikere sora, mulatozás és a nagyvilági
élet az „osztályrésze”, melyet egy
ágyúgolyó lábroncsoló hatása,
majd a gyógyulás során olvasott Jézus
élete
felülír számára. A könyv
hatására ráébred, hogy a világ
katonájaként
megszerzett kincsek nagyon mulandóak. Jézusban
talál igazi kincsre, és ráteszi
az egész életét. Ezzel válik a világ
katonájából Krisztus
katonájává, a jezsuita
rend alapítójává.
Életútja
szolgáljon
számunkra is példaként, hogy a
körülmények kényszere nélkül is
bátran merjük
Jézusunkat a világba vinni, mert a világnak
Krisztus kell, még akkor is, ha nem
akarja ezt tudomásul venni.
(Érsekvadkert,
2019. 07. 31.
emjé¸fotó: Kristók J.)
Mindannyiunk
nagy örömére az idei évben is
megrendezésre került a Hittan tábor, melyre
július második felében került sor. Kicsik
és nagyok, lányok és fiúk egy héten
keresztül igen sokoldalú programokkal teli napokat
tölthettek el „főhadiszállásunkon”,
a Kolping-házban és annak udvarán.
Hétfő
reggel 9 órára gyülekeztünk, majd
közös imádság után kezdetét vette
a tábor. Ági
néni és Anna néni a társaságot
négy csoportra osztotta, melynek
irányítására
2-2 idősebb gyermek kapott tőlük megbízást.
Sok
színes, változatos tevékenységekre
került sor a hét folyamán. Ültettünk
magokat, kézműveskedtünk, oldottunk meg
játékos feladatokat, pizzát
készítettünk, sőt egyik délelőtt
vendégünk is volt, akivel a hitről és a
szentekről eszmecserét folytattunk, elmélkedtünk.
Minden
nap jutott elég idő a szabadban való
játékra, mozgásra is. A csapatok ezzel
pontokat gyűjthettek, melyet a tábor végén
összegezve kiderülhetett, hogy
melyik volt az idei év Hittan táborának legjobb
csapata.
Programjainkat
színesítette, hogy egyik nap ellátogattunk a
máriabesnyői Mária-kegyhelyre,
ahol megismerhettük a hely történetét,
és megcsodálhattuk a szép
Nagyboldogasszony Bazilikát. Ezen a napon a
vácrátóti Nemzeti Botanikus Kertet
is meglátogattuk, ahonnan késő délután
fáradtan és élményekkel telve
tértünk
haza.
A
mozgalmas, játékkal, jókedvvel teli hetet
péntek este hálaadó szentmise zárta,
melyben megköszöntük a Jóistennek a jó
időt, a sok élményt, és hogy mindenki
balesetmentesen, sérülés nélkül
megúszta a tábor napjait.
Köszönet
a szervezőknek és mindenkinek, aki valamilyen formában
hozzájárult az idei
tábor sikeres lebonyolításához.
Zsiga
Luca és Zsiga Marcell
Egyházunk
augusztus 4-én,
vasárnap Jézus
színeváltozását ünnepelte. Ezt az
eseményt olvastuk a vasárnapi
evangéliumban is. A történetet olvasva
késztetést érzünk arra, hogy a három
kiválasztott apostollal együtt mi is felmenjünk erre a
hegyre, erre a lelki
magaslatra. Mi is szeretnénk bepillantást nyerni
Jézus isteni dicsőségébe és
megpillantani legalább egy kis időre azt a dicsőséget,
amely ránk vár a
mennyországban, ahol teljes boldogságban
élhetünk együtt majd Istennel. Hiába
is próbálnánk ezt a lelki magaslatot egyedül
elérni, az Úr vezetése, segítsége,
felemelő kegyelme nélkül nem lehetséges.
Jézus az, aki elvezet minket oda, ahol
Isten-élményben lehet részünk, ahol
megtapasztalhatjuk a mennyei Atya
jelenlétét. És azt is jó tudnunk, hogy az
élmény elmúltával, a
hétköznapok gondjai
között is velünk marad, velünk van Jézus.
Lejön velünk a hegyről, hogy ne csak
az ünnepi pillanatokban érezhessük
közelségét, hanem a küzdelmes
hétköznapokban
is.
Az
élményt viszont őrizzük
meg szívünkben! Gondoljunk arra, hogy ugyanez a
dicsőség vár Jézusra a
feltámadás után, és mindannyiunkra, akik
hiszünk abban, hogy Isten minket is
feltámaszt az örök életre. Krisztus
dicsőségében akkor részesedhetünk, ha
kitartunk vele a szenvedésekben is. Ha kész vagyok vele
együtt meghalni, akkor
vele együtt fogok feltámadni is.
(HIS-től)
Országunk
Nagyasszonya!
Boldogságos Szűz Mária! Terjeszd elő Szent Fiadnak
méltatlan könyörgéseinket,
és hathatós pártfogásod által jelen
nehéz időkben nyerd meg nekünk az Isten
akaratában való megnyugvás kegyelmét, nyerj
békességet országunknak, nyerj erőt
a szegénységgel küzdőknek, bátorságot
a kételkedőknek, vigasztalást a
szenvedőknek, gyámolítást az
árváknak, megbánást a bűnösöknek,
boldog halált a
haldoklóknak, üdvösséget mindnyájunknak.
A Te Szent Fiad, Jézus Krisztus által.
Ámen.
Az
idén második alkalommal
augusztus 1-4 között gitáros zenei tábor volt
az Erdei háznál, ahová
Budapestről, Veszprémből és az Ipoly túl
partjáról, Ipolyszalkáról is
érkeztek
résztvevők. A jelenlévők előadásokat hallhattak a
Gável testvérektől, Borka
Zsolttól és Kurali Dominika nővértől, de nem
maradt el a játék és a kötetlen
beszélgetések sora sem.
A
tábor csak „jópofa
együttlét” lett volna, ha azt zengő énekekkel nem
szentmise zárja gitárok,
hegedűk, orgona és fuvola kíséretében.
Tavaly egy szécsényi ferences atya, míg
most Kovács György, borsosberényi
születésű atya vezetésével adtunk
hálát a
jövőt építő együttlétért. Most
megosztanék néhány gondolatot a szentmisén
elhangzott tanításából, melynek
alapját a mai evangélium (Lk 12,13-21) adta.
Semmi
értelme az egésznek,
vezette be elmélkedését György atya.
Hiábavaló minden. Ugye lehangoló ez a
kijelentés e szép ünnepen, de a
Szentírásban is megtalálhatók ezek a
gondolatok. Igaz ritkán olvassuk a Prédikártor
könyvét, amely rámutat arra,
hogy amit a földön látunk, olyan, mint a szellő.
Jön, megy és elillan. Életünk
során egyaránt találkozunk gazdag, becsületes
és csak a földi javakat hajszoló
emberekkel, akik földi szemüveggel nézve
egyaránt üres zsebbel lépik át földi
életük határvonalát. A bölcs és a
balga egyaránt meghal, de szíveikben olykor –
olykor megszólal egy „kis csengő”. Nem lehet minden hiába
való! Ezért is kell
megkeresnünk az élet értelmét, a másik
emberre történő figyelést, kitépve
szíveinkből a hiábavalóság
fullánkját. Pál apostol tudtunkra adja, hogy
Istent
kell keresni a napi munkánkban, a zenei tábori
együttlétben, a családban és
nemzetben, minden közösségben, hogy a „földi
határokon átnyúló” értékek
birtokosaivá lehessünk.
Hallottuk,
hogy a mai
evangélium két testvér örökségi
vitájáról tudósít. Jézust is
bevonnák az ügy
rendezésébe, ám Ő túllép a vita
megoldásán, hisz a megoldás a vitatkozó
felek
kezében lapul. Le kell bontaniuk a vagyon szívük
köré épített birodalmát
(nekünk is ezt kell tenni), hogy ne a vagyonért legyenek,
hanem a javaik az
Istent szolgálják általuk és
általunk.
Adja
meg számunkra az Úr,
hogy javainkat, benne a zenei szolgálatot is, az
istenkeresésre használjuk.
Lássuk meg azokban a köztünk lévő és
segítő Isten kezét még akkor is, ha a való
világunk épp az ellenkezőjéről is győzköd
bennünket!
(Érsekvadkert-
Erdei ház,
2019.08.04. emjé; fotó: Korina)
Telefonszámaink.
06 35 340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
A
szokásos, évi terményhálaadó
ünnepünk,
augusztus 25-én vasárnap lesz a fél 9-es
szentmise keretében. – A
Pusztaberki szentmise délelőtt fél 11
órakor.
SZEPTEMBER
1-ÉN HŐSÖK ÜNNEPE, a
fél 9-es szentmisét követően emlékezés
a Hősök emlékművénél.
Szeptember 8-án,
vasárnap: Kisboldogasszony
napja.
A KÁLVÁRIA BÚCSÚ:
SZEPTEMBER 15-én LESZ. Előtte szombaton fél 6-kor
keresztúti ájtatosság, majd szentmise.
Vasárnap
15-én
fél-9-kor indul a körmenet a
Kálváriához, ott ünnepi szentmise. Pusztaberki
szentmise vasárnap de. 11-kor lesz.
Szeptember
utolsó vasárnapja SZENTÍRÁS
VASÁRNAP.
Pusztaberki
búcsú: Szeptember 29-én, vasárnap Szent
Mihály főangyal ünnep-napján. Az Ünnepi
szentmise du. 4 órakor.
A hétköznapi
és szombati szentmisék
szeptembe14-től (Kálvária búcsútól)
este 6 órakor kezdődnek.
KERESZTELTÜNK:
15./
Hídvégi Nimród, Patrik (Hídvégi
Balázs – Lengyel Noémi)
16./
Kramlik Derien, Kornélia (Kramlik Kornél – Gere Petra)
17./
Kapás
Nóra (Kapás Zoltán – Enne Delia Katalin)
HÁZASSÁGKÖTÉS:
-
Halottaink:
30./
Horváth István (1963)
31./
Juhász
József Lászlóné, Tomis Erzsébet
(1954)
32./ Kutka Erzsébet (1960)
33./ Valkó József (1939)
34./ Csabai Tiborné, szül.
Molnár Erzsébet (1951)
1. vasárnap -
2. hétfő -
3. kedd
-
4. szerda
- Laczó János, felesége Erdős
Rozália, lányuk és vejük
5. csütörtök - Papi hivatásokért
6. péntek - Varga
Kálmán, felesége Szabó Ilona 20.
évforduló, sógoraik,
nászuk, nászasszonyuk, szüleik, testvéreik,
élő és elhunyt családtagok
-
Sipos Ferenc, unokái, Sipos és a Pataki család
élő és elhunyt tagjai
-
Bartók László, szülei, apósa,
anyósa, élő és elhunyt hozzátartozók
7. szombat
- Pálinkás István, felesége
Dósa Erzsébet, szüleik, testvéreik,
élő és elhunyt hozzátartozók, valamint
Varga Ilona és férje Imre
-
Kovács Ignác, testvére, szülei, apósa,
anyósa, Kovács és Bozsonyik család
élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Majer László, felesége Danázs
Erzsébet, fiuk László, Majer és
Danázs család élő
és elhunyt hozzátartozói
8. vasárnap - Kocsisné Urbán
Erzsébet, nagyszülők, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Kovács János, felesége Paulicsek Erzsébet,
szüleik és nagyszüleik
-
Balogh Jánosné Pistyur Emerencia, élő és
elhunyt hozzátartozók
9. hétfő -
Urbán Ignác, felesége Kaba Mária,
Urbán és Kaba család
elhunyt tagjaiért (Alapítványi)
10. kedd
-
11. szerda
-
12. csütörtök - Fábián Ferenc, felesége
Kristók Mária, szüleik és
hozzátartozók
-
Laczó András, élő és elhunyt
hozzátartozók
13. péntek - Szabó
Gáborné Csabák Mária és
hozzátartozók, valamint Kovács
és Boda család halottaiért
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit, 3
fiuk, 2 menyük, szüleik, testvéreik
és elhunyt családtagok
14. szombat
- Vitéz József, felesége Szabó Anna,
fiuk és unokájuk
-
Néder Géza
-
Jakubecz János, felesége Szabó Erzsébet,
szüleik, lányuk Margit, férje Péter
15. vasárnap -
16. hétfő -
17. kedd
-
18. szerda
-
19. csütörtök - Boda István, felesége Csillag Anna,
szüleik, élő és elhunyt
családtagok
20. péntek - Soós Miklós,
szülei, sógora, élő és elhunyt
családtagok
21. szombat
- ifj. Boda János, szülei, nagyszülei és
hozzátartozók, Boda
Jánosné Kovács Mária és
hozzátartozók
22. vasárnap - Konopás István 10.
évforduló, felesége Nagy Ilona, szüleik,
testvéreik, Vitéz István, felesége Erdős
Mária és hozzátartozók
-
Szrenka János, felesége Szabó Ilona, Lukács
János, a család élő és elhunyt
tagjaiért
23. hétfő -
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök -
27. péntek - Gálik
István, szülei, apósa, anyósa, élő
és elhunyt
hozzátartozók
-
Záhorszki József, édesapja, élő és
elhunyt hozzátartozók
-
Pinke István 1. évforduló, szülei, élő
és elhunyt családtagok
28. szombat
- ifj. Valkó János, nagyszülők, és
élő hozzátartozók
-
Halaj Ignác 25. évforduló, felesége
Kosztrihán Mária, szüleik, fiuk Ignác
lányuk Margit és férje
-
Kristóf Sándor 10. évforduló,
felesége Molnár Ilona, fiuk József, szüleik,
testvéreik
29. vasárnap - Híves Mihály, 2 felesége,
szüleik, gyermekeik, 2 menye, élő és
elhunyt családtagok
-
Verebes Ignác, szülei, sógora Csontos István,
a család élő és elhunyt tagjaiért
30. hétfő -