Urunk
mennybemenetelének
ünnepén a szentlecke az Efezusiakhoz írt
levél egy részlete, amelyben Pál
apostol híveiért imádkozik, és
világosságot kér istentől, hogy a
keresztények
megértsék, milyen reményre hívja őket az
Úr: „Urunknak, Jézus Krisztusnak
Istene, a dicsőség Atyja adja meg nektek a
bölcsességet és a kinyilatkoztatás
lelkét, hogy megismerjétek. Gyújtson a lelketekben
világosságot, hogy
megértsétek, milyen reményre hívott meg
benneteket, és milyen gazdag az a
felséges örökség, amely övé a
szentek között, és milyen mérhetetlenül
nagy a
hatalma rajtunk, hívőkön.” (Ef 1,17-19)
Az
imádságban arról a
reményről van szó, amelyre Krisztus
feltámadásában és menybemenetelében,
mint
örökségre meghívást kapunk. Pál a
bölcsesség és a kinyilatkoztatás
lelkét, azaz
Isten különleges megvilágosító
erejét kéri, hogy az emberi értelemképes
legyen
az üdvösség művének ezeket a
kinyilatkoztatásban kapott titkait megismerni és
megérteni.
Ez
után az apostol az
imádság központi részében egy
őskeresztény himnusz szavaival tesz hitvallást
Isten hatalmáról és
nagyságáról, amelyet Krisztus
üdvözítő művében mutatott
meg: „Nagyszerű erejét Krisztusban mutatta meg, amikor a
halálból
feltámasztotta, s a menyben jobbjára ültette, minden
fejedelemségnek,
hatalomnak, erőnek és uralomnak s minden néven nevezhető
méltóságnak fölé
emelte, nemcsak ezen a világon, hanem az eljövendőben
is.”(Ef 1,20-22)
Pál
apostol rövid
összefoglalásában írja körül az
üdvösség művének legfontosabb
eseményeit, és a
hangsúlyt Krisztus feltámadásában
megnyilvánuló felmagasztalásra helyezi,
mégpedig arra, hogy az Isten erejével és
hatalmával a halálból feltámasztott
Krisztus Isten világához tartozik. Isten jobbjára
ültette őt, és a mindenség
fölé emelte. A felmagasztalt Krisztusra irányul az a
remény, amelyre Pál
apostol szerint meghívást kaptunk. Ezt támasztja
alá az a mondata is, mely
szerint „Amint Ádámban mindenki meghalt, úgy
Krisztusban mindenki életre kel.
Tehát amikor a keresztény ember a felmagasztalt6
Krisztusra tekint, számára azt
a reményt jelenti, hogy Krisztus egykor feltámadt
életében részesíteni fogja
őt.
Krisztus
a mindenség és ez
által az Egyház feje. Amíg azonban a
mindenség a lába alá vetett, addig Isten
az Egyháznak fejévé tette őt: „Mindent a
lába alá vetett, őt magát pedig az
egész Egyház fejévé tette: ez az ő teste
és a teljessége annak, aki mindenben
mindent teljessé tesz”, olvashatjuk az Ef 1, 22-23 levél
részletben. Az Egyház
Krisztus teste, általa él, és Krisztus az
Egyházban él. Az Egyház az a
közösség, amelynek révén Krisztus jelen
van a világban. Mondhatjuk úgy is, hogy
az Egyház Krisztus megjelenési formája ebben a
világban.
A
menybemenetel ünnepén a
megdicsőült Krisztusra tekintünk, aki majd feltámadt
életében részesít minket,
de már most, mint az Egyház tagjai szoros
közösségben vagyunk vele.
(erhá)
Ferenc
pápa homíliája
XXIII. János és II. János Pál
szentté avatásának szertartásán,
2014. április
27-én.
Ennek
a vasárnapnak a középpontjában,
amely lezárja Húsvét nyolcadát, s amelyet
II. János Pál az Isteni Irgalmasságnak
kívánt szentelni, a feltámadt Jézus
dicsőséges sebhelyei állnak.
Ő
már megmutatta azokat az első
alkalommal, amikor megjelent az apostoloknak, annak a szombat
utáni napnak az
estéjén, a Feltámadás napján. De
aznap este nem volt ott Tamás; és amikor a
többiek mondták neki, hogy látták az Urat, ő
azt válaszolta: hacsak nem látja
és nem érinti azokat a sebeket, akkor nem hisz. Nyolc
nappal később Jézus ismét
megjelent az utolsó vacsora termében a
tanítványok között, és ott volt
Tamás
is; Jézus hozzá fordult és meghívta, hogy
érintse meg sebeit. És akkor az az
őszinte ember, az az ember, aki hozzászokott ahhoz, hogy
személyesen
ellenőrizze a dolgokat, letérdelt Jézus előtt és
ezt mondta: „Én Uram, én
Istenem!” (Jn 20,28).
Jézus
sebei botrányt jelentenek a hit
számára, de egyben a hit igazolásai is.
Ezért a feltámadt Krisztus testéről nem
tűnnek el a sebhelyek, ott maradnak, mert azok a sebhelyek Isten
irántunk való
szeretetének el nem múló jelei, és
nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy higgyünk
Istenben. Nem azért, hogy higgyük: Isten van, hanem hogy
higgyük: Isten
szeretet, irgalmasság, hűség. Szent Péter,
Izajás szavait idézve ezt írja a
keresztényeknek: „Sebei szereztek számotokra
gyógyulást” (1 Pét 2,24; vö. Iz
53,5).
XXIII.
Jánosban és II. János Pálban megvolt
a bátorság ahhoz, hogy Krisztus sebeire nézzenek,
megérintsék átszegett kezeit
és átszúrt oldalát. Nem
szégyenkeztek Krisztus teste miatt, nem botránkoztak
meg Őbenne, a keresztjében; nem éreztek szégyent a
testvér teste miatt (vö. Iz
58,7), mivel minden szenvedő emberben Jézust
látták. Mindketten bátor emberek
voltak, telve a Szentlélek parrésziá-jával,
nyílt, világos
beszédével, s tanúságot tettek az
Egyház és a világ előtt Isten
jóságáról,
irgalmasságáról.
XX.
századi papok, püspökök és
pápák
voltak. Ismerték e kor tragédiáit, de ezek nem
gyűrték maguk alá őket. Erősebb
volt bennük Isten, erősebb volt a Jézus Krisztusba, az
ember Megváltójába és a
történelem Urába vetett hitük; erősebb volt
bennük Isten irgalmassága, amely
ebben az öt sebhelyben megmutatkozik; erősebb volt Mária
anyai közelsége.
Ebben
a két, Krisztus sebhelyeit
szemlélő emberben és az Ő irgalmasságának e
két tanújában „élő remény”
lakozott, együtt a „kimondhatatlan dicsőséges
örömmel” (1Pt 1,3.8). Olyan
remény és öröm volt ez, amelyet a
feltámadott Krisztus ad a tanítványainak,
és
amelytől senki sem foszthatja meg őket. A húsvéti
remény és öröm áthaladt a
lecsupaszítás, a kiüresedés, a
bűnösökhöz való, végsőkig elmenő
közelség
olvasztótégelyén, egészen ennek a kehelynek
a csömöréig. Ez az a remény és
öröm, amelyet a két szent pápa
ajándékba kapott a feltámadott
Úrtól, s a maguk
részéről bőséggel ajándékoztak Isten
népének, örök elismerést nyerve
ezáltal.
Ezt
a reményt és örömet lélegezték be
a
hívők első közösségében,
Jeruzsálemben, amelyről az Apostolok cselekedeteinek
könyve szól (vö. 2,42–47). Olyan
közösség volt ez, amelyben megélték az
Evangélium lényegét, vagyis a szeretetet, az
irgalmasságot, egyszerűségben és
testvériességben.
Ez
az Egyháznak az a képe, amelyet a II.
Vatikáni Zsinat maga előtt tartott. XXIII. János
és II. János Pál
együttműködtek a Szentlélekkel, hogy
helyreállítsák és naprakésszé
tegyék az
Egyházat eredeti alkatának megfelelően, azon alkat
szerint, amelyet a szentek
kölcsönöztek az Egyháznak az
évszázadok során. Ne feledjük el, hogy
pontosan a
szentek azok, akik előreviszik és növelik az
Egyházat. A Zsinat összehívásában
XXIII. János kifinomult, Szentlélektől való
tanulékonyságról tanúskodott,
engedte vezetni magát, és pásztor volt az
Egyház számára, egy vezetett vezető,
a Szentlélek által vezetett vezető. Ez volt az ő nagy
szolgálata az Egyház
számára; ő volt a Szentlélektől való
tanulékonyság pápája.
Az
Isten népéért végzett ezen
szolgálatban II. János Pál volt a család
pápája. Ő maga mondta egy
alkalommal: azt szeretné, hogy a család
pápájaként emlékezzenek rá.
Szívesen
hangsúlyozom ezt, miközben szinódusi utat
járunk be a családokról és a
családokkal. Ezt az utat ő bizonnyal nyomon kíséri
és támogatja a mennyből.
Isten
népének ez a két új szent pásztora
járjon közben az Egyházért, hogy a
szinódusi úton levés e két éve alatt
mutasson a Szentlélektől való
tanulékonyságot a család lelkipásztori
szolgálatában. Mindketten tanítsanak minket arra,
hogy ne botránkozzunk meg
Krisztus sebhelyein, hatoljunk be az isteni irgalmasság
misztériumába, amely
mindig remél, mindig megbocsát, mert mindig szeret.
(Török
Csaba fordítása. Magyar Kurír)
Egy
hónapja emelte a szentek sorába két elődjét
Ferenc pápánk. Olvashatjuk is
üzenetét a szentté avatási szertaráson
elhangzott, a Harangokban most megjelent
prédikációjából. De kik is a szentek?
Néhány ide vonatkozó gondolat Az igazak
bölcsessége című könyvből.
A
krízisek korában, vagy helyesebben mondva, a korunkra
jellemző krízis kellős
közepén nem engedhető meg, hogy a keresztények
lagymatagok legyenek. A
keresztényeknek nincs más feladatuk, mint hogy szentek
legyenek - tanítja velünk
Simone Weil.
Ezt
erősíti meg Eduard Pope is, amikor azt írja, hogy
akármilyen körülmények között
is vagyunk, a Szentlélek azt akarja, hogy pontosan azok
között az adott
körülmények között legyünk szentek.
A
szentek nem szorulnak rá tiszteletünkre, semmit sem ad
nekik magasztalásunk.
Csupán csak a mi hasznunkra vélik, ha róluk
megemlékezve tiszteljük őket -
jelenti ki a szentekkel kapcsolatban IX. Gergely pápa.
Nem
tudok igazán jó ember lenni, mert mindig itt vannak a
bűneim. De szent tudok
lenni, mert a szentség nem azt jelenti, hogy hibátlan
leszek, hanem azt, hogy
Istennel együtt élek - tanítja ebben a
témában sokunk ismerős, Barsi Balázs.
A
tömegtájékoztatás vasárnapja
voltaképpen egy fokozottan időszerű témára
hívja
fel a hívő emberek figyelmét, számunkra
érthető módon az Egyház és az
Evangélium hirdetése szemszögéből. Hiszen
részletes pápai körlevél is megjelent
már a kérdéssel kapcsolatban.
A
tömegtájékoztatás nem éppen
hízelgő fogalom. Tömeg helyett inkább az emberi
közösségek különféle típusait
kellene alapul venni, kezdve a családtól egészen
az emberiségig. Ma már informatikáról
beszélünk. Informálni annyit jelent, mint
tájékoztatni. A híradás,
hírközlés is idetartozik. Tulajdonképpen ősi
múltba
visszanyúló és az élővilágban
sajátosan emberi jelenség a beszéd
útján történő
információközlés. Az
állatvilágban is vannak sajátos jeladások,
amelyek például
a közelgő veszélyt jelzik. Ezek azonban
ösztönösek és nem fejlődnek. Az
élővilág különböző lényeivel
szemben az ember az, aki szellemiségével
óriási
fejlődésen ment keresztül az informatika
vonatkozásában. Ebben a mérföldes
léptű fejlődésben az információ
közlésének gyorsasága és
tágassága a tét. Ami
pedig annak módját illeti, a minél
hatékonyabb híradó eszközök
létrehozása a
cél. Gondoljunk a mobiltelefonra. Mindennapi
beszédünk is sokat elárul a
híradás jelentőségéről. Rutinszerű a
kérdés: „Mi újság?”. Az a mondás is
jól
ismert: „Van egy jó és egy rossz hírem”.
Nekünk igazi jó hírünk van: a földi
létünkben kezdődő üdvösség
örömhíre, az Evangélium. Erre utal Ferenc
pápa is a
közelmúltban megjelent könyve is.
McLuhan
már évtizedekkel ezelőtt megfogalmazta az
információközlés fejlődésének
nagy
formátumú hármas fokozatát. A
szóbeli információ még az
írás fölfedezése és
alkalmazása mellett is nagy fölényben volt,
egészen a könyvnyomtatás
fölfedezéséig, amit aztán jelenünkben az
elektronikus informatika térhódítása
követett, első sorban a televízióval. Ez
visszavetette az olvasás kultúráját,
de az emberi beszéd nem veszítette el a
jelentőségét, sem a családban, sem az
iskolákban, de még a reklámok
hadjáratában sem. A régi időkben kiemelt szerepet
kapott az oktatásban a retorika, amelynek olyan
kiváló mesterei voltak az
Egyházban, mint Szent Ágoston. S erre ma is
szüksége van, nemcsak az
igehirdetőnek, hanem egy politikusnak is. Ami pedig az olvasás
kultúráját
illeti, az újságok változatlanul
számíthatnak széles körű
érdeklődésre.
Minket
természetesen elsősorban az Evangélium
hirdetésének szempontjából érint a
„tömegtájékoztatás” fontossága. Ez
azonban már nem a „tömeget” mint ilyet
érint, hanem hívő közösségeket és
az istenkeresőket. Az üdvösség
történetében
elsősorban a Törvényre és a
próféták szavára gondolhatunk. Az
Újszövetségben a
tanító Jézust idézhetjük meg, a hegyi
beszéddel. Hiszen abban az üdvösség jó
hírét teszi közzé annak
legilletékesebb hírhozója. Utalhatunk Péter
apostol
pünkösdi beszédeire. Szent Pál is sokat
idézett megállapítása a szóbeli
kommunikáció jelentőségét, az
igehirdetést emeli ki: „A hit hallás útján
terjed.”, olvasható a római levélben a 10.17 alatt
A
szóbeli információ több évezredes
múltja után azonban eljutottunk a képi
információ szerepének és soha nem
tapasztalt kitágulásának
felismeréséig. Ennek
előfutárai voltak a katakombák
ábrázolásai, a középkorban
forgatható szárnyas
oltárok, majd a liturgia szerves részévé
váló keresztút képei. A Keleti
Egyház
ikon- kultúrája pedig egészen
különös szerepet kapott az
evangelizációban.
A
szóbeli és a képi informatika tehát nem
zárja ki egymást, sokkal inkább
összeköti. Elég ebből a szempontból a
vallási elkötelezettségű újságot
említeni. Az elektronikus civilizáció és
kultúra persze foglalkoztatja a
keresztény egyházakat is, az Evangélium jó
hírének minél korszerűbb
hirdetésével kapcsolatban. Ebben a világ fiai
okosabbak a világosság fiainál.
Nemcsak okosabbak, tehetősebbek is. Egyes filmjeiket akár
számolatlanul is
megismételik. Közmondássá lett, hogy „A
tudás hatalom”. Ma ezt így mondhatnánk:
„Az információközlés- hatalom”. Mi ebben
hátrányos helyzetben vagyunk. Hiszen a
rádiónélkülözhetetlen ugyan, de
önmagában szóbeli információt
képviseli. Rászorul
tehát a televízió képi
informatikájára is. Elég Szent II. János
Pál pápa ország látogatásait
megidézni. Azt látni kell, hisz a képi
jelenlét mélyebb ismereteket sugároz.
Ugye a mély tengeri élővilág is többet mutat
meg magából képi úton, mint csak
elbeszélés alapján?
Egyházunkban
jelszó lett az „evangelizáció”, s az nemcsak
európai, de hazai vonatkozásban is
felhívást intéz hozzánk az
Evangélium jó hírének minél
korszerűbb és
hatékonyabb átadására, ami azzal
válik igazán hatékonnyá, ha annak
megélésével
párosul.
(béel
nyomán)
Júniusban
vannak a papszentelések. Egy-két gondolat ennek
kapcsán: Könnyen kimondjuk,
hogy ma kevés a papok száma. S ebben van is
igazság. De ha mélyebben
megvizsgáljuk, hogy valójában mi is a pap
feladata, akkor nem biztos, hogy kevesen
vannak. Inkább az igazi papok hiánya mondatja azt, hogy
kevés a pap.
A
pap feladata mindig is az, hogy közvetítsen a
természetes világ és a
természetfeletti világ között. Ez minden
vallásban közös. S ebben a pillanatban
egy lépéssel visszaléptünk, hogy
szélesebb összefüggésben lássuk a pap
jelenlétét.
Nem
a paptól függ a vallás, hanem a vallásoknak
vannak papjai. S azt kell
mondanunk, hogy amilyen a vallás, olyanok a papjai. Ha a
vallás ismérveit
nézzük, akkor egyáltalán nem
vallástalan a mai ember. Ne mondjuk hitetlennek a
mai embert! Nem olyan könnyű kisöpörni
szívünkből Isten képét. Azt merem
mondani, hogy nem is lehet. Hát ezért van
annyiféle pótléka. Eszmék, termékek,
bálványozott emberek, és végül,
önmagát is állíthatja Isten helyébe az
ember. Ma
sokan teszik ezt.
És
ennek a sokféle istenpótléknak megvannak a maga
papjai. Mindenki papi szerepet
tölt be, aki valamire rá akar venni másokat,
pláne úgy, hogy arra tegye fel
életét a másik. Aki hitet ad, bármilyen
előjelű is ez a hit, papi szerepet tölt
be.
Ezt
a szemléletet kell a krisztusi áldozat
fürdőjében tisztára mosni. Ezt üzenem
minden újmisésnek, de elsősorban magamnak.
(Sánta
János)
Hívom
a családokat, házaspárokat, jegyeseket és
szerelmeseket, a családokat
szerető szerzetes- és paptestvéreket, és
mindenkit, aki a család és az élet
mellett áll!
Azt
mondd meg nekem, apu, hogy miért
ragaszkodtok körömszakadtáig a házasság
konzervatív felfogásához? Ez nagyon
szép, eszmei dolog, csak a mai valóság
egészen más – mondta egy fiatal lány
édesapjának. — Te is tudod, hogy a megkötött
házasságok nagyobb része
felbomlik, pedig egyre kevesebb házasságot kötnek.
Egyre kevesebb gyerek
születik, azok jó része is házasságon
kívül. Mindez azt bizonyítja, hogy az
„eszményi házasság” nem felel meg a ma
emberének. Jó, tudom, hogy nektek ez
bevált, de ti kivételek vagytok. Annak a
valószínűsége, hogy két ilyen ember
találkozik, mint ti ketten, nagyon kicsi, semmiképpen nem
általános jelenség.
Nekem biztos nem lesz ilyen szerencsém, nem is
számítok rá.
Idézzétek
fel fiatalok fentihez hasonló
kijelentéseit baráti, rokoni, ismerősi körből! Mi
hathatott ezekre a fiatalokra?
A
valóság fontosabb az eszménél – írja
Ferenc pápa Evangelii Gaudium című apostoli
buzdításában. „A valóság egyszerűen
van, az eszmét kidolgozzuk. A kettő között
állandó párbeszédnek kell folynia,
nehogy az eszme elszakadjon a valóságtól.
Veszedelmes dolog az üres szavak,
képek és gondolatmenetek világában
élni.” (EG 231) A valóság pedig az, amit a
Biblia a maga nyelvén így fogalmaz meg: „Azt mondta az
Úr Isten: »Nem jó, hogy
az ember egyedül van, alkossunk hozzá illő segítőt
is.«” (Ter 2, 19). Erre a
valóságra épül a házasság
eszméje. A valóság az, hogy az ember egyedül
nem
képes kiteljesedni, szüksége van a másik
emberre, aki segíti, aki hozzá illik,
azaz akivel kiegészítik egymást. Minden korban
és a föld minden részén az
emberek arra vágytak, hogy legyen egy társuk, hogy
megtalálják azt az egyet, az
„igazit”, aki kiegészíti őket. Az emberiség
történelme azt is igazolja, hogy
azok a családok váltak a társadalmi és
emberi fejlődés szilárd alapjaivá,
amelyeket az „egy testté lett” (ld. Mt 19,3) emberpárok
őszinte és önkéntes
elhatározásból alapítottak. Azok az
elméletek, amelyek a házasságot ki akarták
iktatni a társadalom életéből, amelyek a
családot csupán rosszul működő
gazdasági egységként kezelték, sorra
megbuktak, mert nem vették figyelembe a
valóságot.
Mit
tapasztaltok: kiknek az érdekében
áll a házasság- és családellenes
eszmék terjesztése? Kik a haszonélvezői annak,
hogy a házasságok nem tartósak, hogy a
társadalom elöregedik, hogy az emberi
kapcsolatok meglazulnak?
„Az
eszme – a kimunkált fogalmi
rendszerek – feladata a valóság megragadása,
megértése és irányítása” –
írja
Ferenc pápa (EG 232). A valóságtól
elszakadt eszmék félrevezetik az embereket,
az emberi méltóságnak meg nem felelő
életvitelre késztetik őket. A tényeket
figyelmen kívül hagyó eszmék nem tudnak
visszahatni a valóságra, mert így nem
alakulhat ki konstruktív párbeszéd az eszme
és a valóság között. Így megakad
a
fejlődés, a tökéletesebb felé való
haladás. A valóság az, hogy „Isten az embert
a maga képére, Isten képére teremtette,
férfinak és nőnek teremtette.” (Ter 1,
27) Vannak azonban elméletek, amelyek szerint a nemek nem
velünk született
adottságok, a nemekhez tartozó szerepeket a
társadalom kényszeríti rá az egyes
emberre. Ezen téveszmék nem csak elszakadnak a
valóságtól, hanem megkísérlik
azt manipulálni, amikor azt hirdetik, hogy ha a nemek okozta
„rabságból” az
embereket sikerül felszabadítani, akkor mindenki
hatékonyabban tudja a
társadalmat szolgálni.
A
keresztény házasság-eszmény arra a
tényre alapul, hogy a teremtő Isten képmása a
házaspár: a férfi és a nő együtt.
Nem pusztán a férfi, nem pusztán a nő, hanem
ketten együtt, hiszen a kettő már
egy test (Ter 2,24). A házastársi egységben a
férfi és a nő a kölcsönös
önátadásában és teljes,
végleges életközösségében Isten
és az Ő szeretete
tükröződik vissza. Így részesednek a
házastársak Isten teremtő munkájában, ez
pedig a társadalom legmagasabb rendű szolgálata.
Mondjatok
példát arra, hogy a valóságot
és a tényeket figyelmen kívül hagyó
eszmék szószólói megszavaztatják az
e
kérdésekben való döntésre nem
felkészült testületeket tételeik
igazolására!
Ismertek-e áltudományos élet- és
családellenes elméleteket? Hogyan léphetünk
fel ezek ellen?
„A
valóság az eszme felett áll” (EG
233). Vannak szószólói annak a
téveszmének is, amely szerint a nők joga
rendelkezni a bennük megfogant gyermek életéről
és haláláról, azt
állítják,
hogy a születendő élet védelme ideologikus,
sötétségbe borító és
korszerűtlen
nézet. A valóság az, hogy a legalapvetőbb emberi
jog az élethez való jog, ez a
jog pedig minden emberi lényt megillet élete minden
helyzetében és fejlődése
minden fázisában. A születendő gyermekek mindenki
között a legvédtelenebbek és
legártatlanabbak. Az anyaság feltételezi az
apaságot, mégsem dönthet sem az
apa, sem az anya, sem ketten együtt gyermekük
életéről. Minden ember Isten
teremtménye, akit Isten saját
képmására teremtett, egyedül Ő rendelkezik
élete
felett. „Az ész önmagában elegendő minden emberi
élet sérthetetlen értékének
felismerésére, de ha hittel is nézzük, akkor
az emberi személy minden
megsértése Isten előtt bosszúért
kiált és az ember Teremtőjének, Istennek is a
megsértése.” (EG 213)
Mit
tehetünk azoknak a nőknek az
érdekében, akik olyan nehéz helyzetbe
kerültek, hogy nem látják értelmét
gyermekük világrahozatalának?
Tévedsz,
kislányom – mondta édesapja
lányának –, mikor azt mondod, hogy az eszményi
házasság a ma emberének nem
felel meg. Isten minden ember szívébe ültette a
jó, a szép, az igaz és a szent
utáni vágyat. Azok, akiknek élete valamiért
kisiklott, tagadni igyekeznek az
igazságot, a jó és a szép
létezését, ezzel akarják igazolni
kudarcaikat. Ezek
az emberek szembe szállnak a valósággal,
valótlanságokra épülő elméleteket
találnak ki, ezeket sokszor szép jelszavak –
szabadság, emberiesség,
testvériség és hasonlók – mögé
sorakoztatják fel, megtévesztve ezzel sokszor a
jó szándékú embereket is. Ne higgy a hamis
prófétáknak! Csak nézd meg, hogyan
élnek ők: békesség, nyugalom, boldogság,
virágzás veszi körül őket, vagy
egymással szembefordulás, tülekedés,
kíméletlenség, keserűség,
kiábrándultság!
És ne feledd: szüleid boldogsága sem véletlen
szerencse műve. Hittünk abban,
hogy Isten a saját képmására, a szeretetre
teremtett minket, hogy az a
hivatásunk, hogy szeressünk, s így
visszatükrözzük Istent és az ő szeretetét.
Azt kerestük, hogy hogyan tehetünk eleget
hivatásunknak. Amikor találkoztunk,
megértettük, hogy Isten egymásnak
ajándékozott minket, nekünk is el kell
magunkat ajándékoznunk. Ez a mi boldogságunk
titka. Hiszem és tudom, hogy a
szíved mélyén te is arra vágysz, hogy
megtaláld hivatásod teljesítésének
módját. Ne félj a hamis
próféták okozta hangzavarban kimondani, hogy
szeretetben akarsz élni, és szeretetből el akarod magadat
ajándékozni. Csak te
is akard, hidd és kérd Isten
segítségét, meglátod, olyan
„szerencséd” lesz,
mint a szüleidnek!
Bíró
László
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Az
érsekvadkerti egyházközség
képviseletében szeretettel köszöntöm
nálunk az első
bérma-útja alkalmából.
Egyházközségünk
számára mindig megtiszteltetés és
ünnep, ha hozzá püspöke látogat.
A
mai vasárnap, amikor püspök atyánk kegyelem
közvetítő közreműködésével 20
fiatalunk részesült a bérmálás
szentségében, feladatot is jelentő nagy
ünnepünkké vált. Feladat adva van.
Imádkozzunk a most megbérmáltakért, hogy a
bennük szunnyadó hit tüze lángra lobbanjon
bennük, és az első pünkösd csodáját
követve, ezreket hozzon Isten közelébe, akár az
internet elhasználásával
úgy, hogy nem a való
világnak, hanem az Istennek történő
megfelelés lebeg a szemük és a szemünk
előtt.
Köszönjük
püspök atyának az
egyházközségünkön keresztül
Egyházunkat felemelni szándékozó
szolgálatát. Ennek folytatásához
kívánunk sok kegyelmet és jó
egészséget. Isten
hozta hozzánk! Isten kísérje további
szolgálatában!
Május
18-án, a tízórai nagymise keretében,Varga
Lajos püspök atyánk az alábbi
testvéreinket részesítette a
bérmálás szentségében:
Antal
Balázs, Beluczki Tamás (Pusztaberki), Bozsonyík
János, Czinege Lilla, Csalár
Patrik, Csari Gyöngyvér, Dósa Márton,
Fábián Anita, Fábián Balázs, Halaj
Balázs, Hegedűs Áron, Jakubecz Martin, Kakas Lili,
Kovács János, Kovács Júlia,
Laczó András, Szemerlák Benjámin, Szrenka
Ágoston, Temela Fanni és Záhorszki
Zsuzsanna.
(emjé-kájé)
Az
egész világon milliók olvassák és
igyekeznek tettekre váltani azt a magyarázatot, amelyet
Chiara Lubich, a
Fokoláre Mozgalom alapítója havonta a Biblia
egy-egy mondatához fűzött, s amely
széles körben hatással van az egyének
és közösségek életére.
„…Krisztus
nevében kérünk:
engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Pál így buzdítja a korintusiakat abban a
részben, mely az egész Evangélium
szívét alkotó nagy örömhír
közlése után következik: Isten Krisztusban
kiengesztelődött a világgal (vö. 2Kor 5,19).
Fia
kereszthalálával Isten végső
tanújelét adta irántunk való
határtalan szeretetének. Krisztus keresztje által
kiengesztelt bennünket Önmagával.
Hitünknek
ez az alapigazsága ma is
teljesen aktuális. Ez az a kinyilatkoztatás, melyre az
egész emberiség vár;
igen, Isten mindenkihez közel van szeretetével, és
szenvedélyesen szeret minden
embert. A világnak szüksége van erre az
örömhírre, de csak akkor tudjuk átadni,
ha előbb újra meg újra elismételjük magunknak
egészen addig menően, hogy
átérezzük: körülölel bennünket
ez a szeretet, akkor is, amikor éppen az
ellenkezőjét gondolnánk.
„…Krisztus
nevében kérünk:
engesztelődjetek ki az Istennel!”
Az Isten szeretetébe vetett hit azonban nem maradhat kinek-kinek
benső ügye,
amint azt Pál is hangsúlyozza: Isten ránk
bízta, hogy másokat is
kiengeszteljünk Vele (vö. 2Kor 5,18), s nagy
felelősséget ébresztett minden
keresztényben, hogy tanúságot tegyen Isten
szeretetéről teremtményei iránt. S
hogy hogyan?
Egész viselkedésünknek hitelessé kell tennie
azt az igazságot, amit hirdetünk.
Jézus világosan megmondta, hogy mielőtt
ajándékunkat az oltárra vinnénk, ki
kell békülnünk azzal a felebarátunkkal, akinek
valami panasza van ellenünk (vö.
Mt 5,23-24).
S
ez mindenekelőtt közösségeinken –
családjainkon, csoportjainkon, társaságainkon,
egyházainkon – belül érvényes.
Az a hivatásunk ugyanis, hogy ledöntsünk minden falat,
ami akadályozza az
egyének és a népek között az
egyetértést.
[…]
„…Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az
Istennel!”
„Krisztus nevében” azt jelenti: az Ő helyetteseként
lépjünk Krisztus
nyomdokaiba; éljünk Vele; éljünk úgy,
mint Ő, és szeressük egymást, amint Ő
szeretett bennünket! Ne közösítsünk ki
senkit, és tegyük félre az
előítéleteket! Legyünk nyitottak arra, hogy
befogadjuk és értékeljük
felebarátaink pozitívumait, legyünk készek az
életünket is adni egymásért! Ez
Jézus legfőbb parancsa, a keresztények ismertetőjegye,
mely ma ugyanúgy
érvényes, mint Jézus első követőinek
korában.
Ezt az igét élni azt jelenti, hogy
békességszerzővé válunk.
Így
minden gesztusunk, minden szavunk,
minden tettünk, melyet szeretet itat át, olyan lesz, mint
Jézusé.
Hozzá
hasonlóan az öröm, a remény, az
egyetértés és a béke hordozói,
vagyis annak a világnak az előhírnökei leszünk,
mely kiengesztelődött Istennel (vö. 2Kor 5,19), s melyre
minden teremtmény vár.
Chiara Lubich
Magyar Kurír
Szemünk
láttára épül fel a Kozmopolisz, a
világváros, mely tele felhőkarcolókkal,
plázákkal, többsávos
sztrádákkal. minden épület
nagyjából ugyanolyan lesz, az
utcák sakktáblaszerűen vannak megtervezve, mindenütt
ugyanolyan ételeket
kínálnak a gyorséttermek, és mindenki
ugyanazokat a sorozatokat nézi,
ugyanazokat az újságokat és könyveket
olvassa. Kozmopolisz amerikai mintára
épül. A régi városok lassan
összeérnek. Ahogyan Japán átvette ezt a
mintát, úgy
veszi át Oroszország, Kína, India, de még
az arab országok is. Kiépült a
kommunikációs világháló, az
internet, és lényegében itt van, működik a
világnyelv, az angol, kicsit lepusztítva és
új helyi dialektusokra bomolva, de
az egyszerű érintkezésekhez elég ennyi is.
És ráadásul mindezt nem egy fennkölt
eszme mozgatja, ó, nem, nem a demokrácia, hanem a
pénz. Mindennek ára van, az
egyes ember is be van árazva, a többség
munkabére által, a kivételezettek pedig
nyíltan árucikké váltak, mint a
filmszínészek vagy labdarúgók. Az
utóbbiakat
sok millió euróért adják-veszik, amikor
másik klubhoz igazolnak, rögtön új
állampolgárságot is adva mellé. Mindegy is,
hiszen a Kozmopoliszban már
nincsenek államok, nemzetek, legfeljebb helyi parlamentek,
helytartók, akiknek
egyetlen feladata a Központ törvényeinek
elfogadtatása és betartatása, na meg a
legfontosabb: az adók kiszabása és
behajtása. Kedves barátom, Czakó Gábor a
Keresztény Életben is sokszor megfogalmazta már,
hogy Gazdaságkorban élünk,
melyben időnként kitör a válság, mely a
közgazdászok szerint törvényszerű és
ciklikusan visszatér. A bankoknak elfogy a tőkéje, az
államok „feltőkésítik a
bankokat”, melyek aztán tovább hiteleznek akkor, ha
eljön a várva várt
fellendülés. A Kozmopoliszban
önszabályozó kapitalizmus van, melynek legfőbb
intézménye
a tőzsde, egyetlen törvényes vallása pedig az
aranyborjú határtalan imádása.
Ebből
az új világból Isten és a nem
látható világ egyre inkább kiszorul. Az
új
materializmusnak az anyagon kívül nincs másra
szüksége: a szellem, a lélek
egyre kevesebb embert érdekel ebben az új
pogányságban, mely erőszakosabb és
pusztítóbb a régieknél. Egyre több
ember hiszi el (erre is nevelik, ebben nő
fel), hogy csupán egy viszonylagosan sikeres állatfaj az
emberiség, melynek
egyetlen megkülönböztető vonása, hogy
képes beszélni. És lám, Kozmopoliszban
mindenki beszél, mintha a mobiltelefon a füléhez
nőtt volna. Azt is folytonosan
közölni kívánja mindenki a többiekkel,
hogy nincs közlendője.
A
vallástalan Európa mostani uniója is ezt a
Kozmopoliszt építgeti, és elvárja új
tagjaitól, hogy ehhez a világhoz
„zárkózzanak fel”, ha ugyan valaha is képesek
lesznek rá. (Aligha.) Fontos konferenciákat tartanak a
fenntartható
fejlődésről, a klímaváltozás
megakadályozásáról, a kék
bolygó megmentéséről, a
káros anyagok kibocsátásának
tilalmáról, ám az Anyag uralma alatt minden
káros
anyaggá válik.
A
hívő emberek jól tudják, hogy Kozmopolisz, az
élőhalottak városa ugyanúgy nem
épülhet fel soha, ahogyan Bábel tornya sem
dicsekedhetett ezzel. Az Anyag
megcsúfolta a szellemet, a lelket, de sohasem lehet úr
felette. Az emberek
kisebbik, de értelmesebb és jobbik része ezt
tudja, vagy legalább sejti. Az
inga visszalendül nemsokára, és a Léleknek
kell mindent újrakezdenie, ahogyan
kétezer évvel ezelőtt, amikor kiáradt ránk
a Vigasztaló.
(szszp
nyomán)
„Most
búcsúzunk és
elmegyünk, a mi időnk lejárt” -
szüremlik be szobámba az édesbús
melódia a szomszédos iskolából. A
juharfák friss-zöld lombján át nem
látom ugyan, de elképzelem őket ünneplőbe
öltözve, megbicsakló mosollyal és
bepárásodott szemmel. Összeszorul a szívem.
Eszembe jut az utolsó osztályfőnöki
óránk, amikor sötét öltönyben,
ádámcsutkát
szorító nyakkendőben ott szorongtunk a padokban, s
utoljára hallgattuk
Szíjjártó tanár úr
el-elcsukló hangját. Elmondta, hogy milyen rosszak
voltunk,
eleven csibészek, de szívesen elviselné még
legalább négy évig a
rosszalkodásainkat. Amúgy meg jó eszű, kedves
gyerekek vagyunk. Ő pedig – Isten
nyugosztalja! – igazán jó tanár volt,
szelíd, béketűrő és megbocsátó.
Felnőttesdit
játszó kamaszok
könnyeinket nyeldekelve vonultunk ki az addig
börtöncellának tekintett
osztályteremből. „A mi időnk lejárt!” Minden május
elhozza a maga
elérzékenyülését, a maga -titkolt-
könnyeit.
Május.
Virágoktól habos fák
újzöld fű, lombok dús kontya, aranymíves
köszörűjeként fel- elzúgó darazsak,
legyek. Orgona- és gyöngyvirágillat.
Emlékeket ébreszt. Gyerekkoromban
kiszaladtam az erdőbe, a Nyúzóba
gyöngyvirágot szedni édesanyámnak
anyák
napjára. A gyöngyvirágot messziről elárulja
átható illata, ezért könnyű
rátalálni, hiába rejtőzködik el dús
levelei alá. Most orgonát vittem
édesanyámnak anyák napjára
lányomék arnóti kertjéből. De most
már a mályi
temetőbe. Ő már nem érezheti a virág
illatát, a virág most már csak nekem
fontos, nekem számít. A tavaszi napfényben
szikrázik a sírkő, a közeli fán
feketerigó fújja önfeledten. Közhely: minden
tél után tavasz jön. Szívszakadva
várjuk mindig. Nézem, sőt megsimogatom a
sírkövön a feliratot, s arra gondolok,
a két kopár évszám közé szorult
élet nem volt hiábavaló, s édesanyám
nem
méltatlankodott, amikor magához szólította
a Teremtő. „Most búcsúzunk és
elmegyünk, a mi időnk lejárt.”
(fecske)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. június 16.
hétfő
Sajnos
az esős idő Balassagyarmatra tette át a XI. Nemzetközi
focitorna meccseinek
helyszínét május 17-én, melyre két
erdélyi (Gyergyószentmiklós,
Székelykeresztúr), egy felvidék
(Ipolyszakállos), egy budapesti (Viziváros),
egy csehországi csapat nevezett a rendező érsekvadkertiek
mellett. A győztes
csehországi Zsdár játékosainak
ezúton is gratulálunk. Kijár a
gratuláció minden
induló csapatnak, élükön a harmadik helyen
végzett Érsekvadkertnek is, akik
emlékezetes, kulturális műsorral egybekötött
díjátadót is szervezett a
Közösségi házban, melynek
díjátadói között a Nemzetközi
Kolping Szövetség
főprézese, Msg. Ottmar Dillenburg atya és Gregor Federhen
kelet-európai
referens is jelen voltak.
Június
27-én tervezzük, hogy a Váci Egyházmegyei
találkozóra elmegyünk. Mint tudjuk ez
Dunavarsányban lesz, és szervezői között az
ottani Kolpig Család is szerepel.
Tiszteljük meg őket jelenlétünkkel! Bővebb
információ a vasárnapi
összejövetelek alkalmával szerezhető.
Következő
borestünk tervezett időpontja 2014.06.28. Napirendre most az
illatos borok
kerülnek.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Áprilisban
két alkalommal is
volt képviselő testületi ülés. Az
április 15-i rendkívüli ülés
tárgya a Petőfi
Sándor Általános Iskola munkavédelmi
ellenőrzésének elemzése volt. Az
ellenőrzés a félbe maradt beruházás -
futópálya a műfű körül és a
félkész
lábtenisz pálya - balesetveszélyes voltának
elhárítása volt, melyre tett
lépéseink nyomai már láthatóak.
Április
29-én pedig az
alábbi napirendi pontokban született döntés:
Önkormányzatunk 2013. évi
költségvetési rendelet végleges
formájának megalkotása,
zárszámadási
rendeletalkotás. Házasságkötési
rendelet
módosítása. Belső ellenőri jelentés
tárgyalása, elfogadása. Közbeszerzési
terv módosítása az új jogszabályok
beépítésével, a 2014. évi
közbeszerzési terv elfogadása.
Hulladékgazdálkodási
társulási megállapodás és SZMSZ
módosítás. Döntés született a
gyermekorvosi
rendelő havi egy alkalommal történő, ortopéd
szakrendelés célú
bérbeadásáról,
és beneveztünk a 2014-2015 nevelési évre az
óvodai tejprogramra is. Határozat
született Renault kisbuszunk bérbe adásának
lehetőségéről és az ide vonatkozó
bérleti díjról.
Egyebekben tájékoztatást kaptunk az
Önhiki
elszámolásról, a térfigyelő rendszer
bővítési lehetőségéről, a napelemes
pályázatunk kiviteli szakaszba
lépéséről, a védőnői szolgálat
épület-
beruházásának
részátadásáról, a volt
szeméttelepünk rekultivációjának
májusi
kezdéséről és az út- és
járdaépítési
lehetőségekről.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
8./ Farkas Amíra,Mária (Farkas
Zoltán – Lakatos Vera)
9./ Virág Ádám Brendon (Virág
Ádám-
Virág Barbara)
10./
Kovács Bálint (Kovács Róbert –
Dömötör Krisztina)
11./ Fábián Dávid (Fábián
Gábor –
Papp Judit)
12./ Pusztaberki: Kuris Réka, Rita
(Kuris Roland – Zsiga Judit)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
1.
Márc. 13: Hotzi János – Brezniczki
Erzsébet
2. Ápr. 26. Dósa Gábor – Zsembe
Erika
3. Máj. 17: Oravecz Tamás – Csillag Orsolya
4. Máj. 24: Szabó László – Erdős
Judit
5. Máj. 24: Konopás László -
Kristók
Mária
HALOTTAINK:
15.
Saját Jánosné, szül. Gubik Erzsébet
(1925)
16.
Szabó Istvánné, szül: Szabó
Mária (1930)
17.
Kristály Mihályné, szül: Gyurkovics
Rozália (1934)
18.
Pap Ádám (1984)
19.
Vitéz István (1924)
20.
Híves Józsefné, szül. Erdős Margit (1931)
21.
Márton Józsefné, szül. Szabó
Mária (1920)
1. vasárnap - Vitéz Ferenc, felesége
Nagy Erzsébet, szülők, nagyszülők és
hozzátartozók
2. hétfő -
3. kedd
-
4. szerda
-
5. csütörtök - Szrenka József,
felesége Laczó Margit, fiuk, szüleik, Laczó
Mihály és hozzátartozók
6. péntek -
Molnár Lajos, felesége Kovács Borbála,
menyük Erzsébet,
bátyja János, József, szüleik, élő
és elhunyt hozzátartozók
-
Hálából élő családért
7. szombat
- Konopás Jánosné Csernák Margit (6.
évforduló), szülei,
testvére, apósa, anyósa és
hozzátartozók
-
Kovács Ignác (erdész), élő és
elhunyt hozzátartozók
-
8. vasárnap - Vitéz István,
felesége Kosztrihán Mária, szülők, Ferencsik
és
Pinke család élő és elhunyt tagjaiért
9. hétfő -
Boda Iván, felesége Pistyúr Mária,
szülők és a család
elhunyt tagjaiért
10. kedd
- Palánki és Hotzi család halottaiért
11. szerda
-
12. csütörtök -
13. péntek - Halaj
Gyuláné Antal Margit és szülei
14. szombat
- Zsiga Gyula, felesége Szabó Mária,
lányuk és vejeik
-
Brozsek Károly, felesége Berta Margit
-
Pincze András, felesége Nagy Anna, szüleik, fiuk
Ferenc, Busai Kázmér és szülei
15. vasárnap - Molnár, Kaba és Kristók
család élő és elhunyt családtagok
-
-
Szarvas Józsefné Kocsis Margit, veje Vitéz
János, valamint Szarvas, Vitéz és
Pistyúr család halottaiért
16. hétfő -
17. kedd
-
18. szerda
-
19. csütörtök -
20. péntek - Szabó János,
szülei, testvére és a Kaba család
halottaiért
(Alapítványi)
21. szombat
- Holman József, Holman és Molnár
család elhunyt tagjaiért
-
Varga Gergely, felesége Péter Anna, szüleik,
gyermekeik, élő és elhunyt
családtagok, unokájuk János és Ferenc
22. vasárnap - Jelen János 3. évforduló
és hozzátartozók
23. hétfő -
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök -
27. péntek -
28. szombat
- Szabó
29. vasárnap - Koza János 15. évforduló,
szülei és testvére
-
Pásztor János, szülei, apósa, anyósa,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Rith József, felesége Sztrecskó Sarolta,
lányuk Veronika, Rith és Sztrecskó
család elhunyt tagjaiért
30. hétfő -